Elektroninės atsiskaitymų ir pranešimų sistemos

TURINYS

I. AtskaitymŲ ir mokĖjimo SAMPRATa. . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . 2

II. Elektroninių pranešimų ir atskaitymų sistemoS . . . . . . . . . .

3

III. Kokius privalumus suteikia Elektroninė

atskaitymų ir praneŠimų sistema. . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . .. . . . . . 4

iv. Kas ir kaip gali tapti Elektroninės atskaitymų IR

PRANEŠIMŲ sistemos abonentu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . 7

V. Kaip naudotis Elektronine atskaitymų IR PRANEŠIMŲ

sistema . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8

VI. Lietuvos bendrovių sukurtos eelektroninių PRANEŠIMŲ IR

atskaitymų sistemoS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . 9

vIi. Apgaulė ir sukčiavimas. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

VIII. ELEKTRONINIŲ PRANEŠIMŲ IR ATSKAITYMŲ SAUGUMAS. . . . . . . . .

12

NAUDOTA LITERATŪRA. . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13

I. Atsiskaitymų ir mokėjimo samprata.

Siekiant iki galo suvokti elektroninių atsiskaitymų esmę bei

pagrindinius procedūros bruožus, yra būtina jau pačioje šio skyriaus

pradžioje nors trumpai panagrinėti atsiskaitymų santykius apskritai.

Visų pirma, būtina nustatyti sąvokų “mokėjimas” ir “atsiskaitymas”

reikšmes. Literatūroje šios sąvokos dažnai vartojamos kaip sinonimai,

tačiau nereikia pamiršti skirtingos jų apimties. Atsiskaitymas plačiąja

prasme papildo mokėjimą, kadangi mokėjimas tėra vienas iš atsiskaitymo

būdų, o būtent atsiskaitymas pinigais. Neretai mokėjimo sąvoka yra dar

labiau susiaurinama iki sąvokos “atsiskaitymas grynaisiais pinigais”.

Teisiškai mokėjimą galima apibrėžti kaip piniginio įsipareigojimo vykdymą,

bent jau taip jį apibrėžia kai kurių valstybių (pvz., Italijos,

Prancūzijos, Vokietijos, Ispanijos) civiliniai kodeksai1. Atsiskaitymo

sąvoką pateikia Blaksono teisės žodynas (angl. Black’ Sale of Goods Act Law

Dictionary): “atsiskaitymas (angl. settlement, atitinka bendrosios lietuvių

kalbos žodį – atsiskaitymas, kaip pilnutinis tarpusavio prievolių,

įsipareigojimų įvykdymas) yra pažado ar sutarties įvykdymas”. Siauresne,

teisine prasme, atsiskaitymas yra apibrėžiamas kaip pareigos, pažado ar

įsipareigojimo kreditoriui vykdymas, perduodant jam pinigus ar kitas

vertybes, kartu skolininkui pasiūlius, o kreditoriui sutikus juos priimti,

taip pilnai ar dalinai padengiant įsiskolinimą ar patenkinant

įsipareigojimą.

Siekiant apibrėžtumo ir aiškumo, toliau šiame vadovėlyje terminas

“atsiskaitymai” bus naudojamas siauresne prasme – kaip atsiskaitymas

pinigais. Būtent taip sąvoką “atsiskaitymai” naudoja Lietuvos įstatymų

leidėjai. LR Civilinio kodekso XLVII skyriaus “Atsiskaitymai” 6.930

straipsnis nustato: “Atsiskaitymai negrynaisiais pinigais atliekami

naudojant mokėjimo pavedimus, akredityvus, čekius, vekselius, inkaso ir

kitas įstatymų nustatytas atsiskaitymų priemones.” Minint skirtumus tarp

sąvokų reikia pabrėžti, kad “atsiskaitymai” suponuoja tam tikro

įsipareigojimo ar skolos buvimą, kai tuo tarpu skola ar įsipareigojimas

nėra “mokėjimo” sąvokos būtinas elementas (pvz., pinigų pervedimas į kito

asmens sąskaitą be prievolės tai padaryti, pvz., dovanojimo sutartis, yra

mokėjimas, bet šiuo atveju negali būti atsiskaitymu). Šis elementas yra

pagrindinis bandant išskirti sąvokų skirtumus. Taigi, šiuo požiūriu

atsiskaitymų sąvoka apima platesnį santykių ratą nei mokėjimo sąvoka,

vadinasi savo apimtimi yra platesnė už pastarąją (kiekvienas atsiskaitymas

yra mokėjimas, bet ne kiekvienas mokėjimas yra atsiskaitymas).

II. Elektroninių pranešimų ir atskaitymų sistemoS

Elektroninė pranešimų ir atskaitymų sistema (ELAS) – elektroninis

mokėjimo dokumentas, suteikiantis galimybę daugelį sąskaitų arba sąskaitų –

pranešimų sujungti į vieną bendrą mokėjimo dokumentą ir leidžiantis visas

suintegruotas sąskaitas apmokėti vienu veiksmu. Tai labai patogu ir

naudinga mokesčių mokėtojams. Elektroninė atsiskaitymų sistema skirta

gyventojams per Internetą atsiskaityti už paslaugų teikėjų suteiktas

paslaugas (energetines, komunalines, telekomunikacijų, kabelinės

televizijos, už buto apsaugą, už vaikų darželių lankymą  ir kt.) bei

sumokėti kitus valstybės reglamentuotus mokesčius. Elektroninių dokumentų

forma atitinka dabar egzistuojančius mokėjimo dokumentus („Atsiskaitymo

knygelę“, formą f.4 ir kitus) ir atsiskaitymo tvarka savo technologija

nesiskiria nuo įprastinės, bet yra patogesnė ir turi savo privalumų.

Veikiančias elektronines bankų sistemas galima grupuoti į:

➢ bankų pranešimų sistemas;

➢ atsiskaitymų sistemas.

Pagrindinis skirtumas tarp jų yra tas, kad pirmosios atlieka tik

operatyvinį bankų

dokumentų persiuntimą ir saugojimą, o mokėjimų reguliavimas priklauso

bankams dalyviams. Atsiskaitymų sistemos tiesiogiai susijusios su

tarpusavio reikalavimų ir sistemos narių įsipareigojimų vykdymu. Pirmajai

grupei priklauso tokios sistemos: SWIFT (Society for Wordwide Interbank

Financial Telekomunication) ir BANKWIRE, antrajai – BACS (Bankers Automate

Clearing Servines), CHIPS (Clearing Hause Interbank Payment Sistems) ir

CHAPS (Clearings Haouse Automate Paymed Sistem).

Elektroninės sistemos taip pat skirstomos pagal šalių, dalyvaujančių

pervedimuose ir atskaitymuose, sskaičių: SWIF organizuoja bankinių pranešimų

persiuntimą dvišaliu pagrindu, t.y. tarp dviejų dalyvių, kai tuo tarpu

BACS, CHIPS IR CHAPS reguliuoja mokėjimo įsipareigojimus daugiašaliu

pagrindu.

Atsiskaitymai Elektroninėmis priemonėmis atliekami tiesiogiai tarp

bankų arba tarpininkaujant automatizuotiems kliringo namams. Kliringo namai

– tai tarpbankinė lėšų pervedimo ir priešpriešinių mokėjimų padengimo

modeliniu ar kitokiu ryšiu sistema. Šiandien automatizuoti kliringo namai

yra pačiame verslo pasaulio centre, kur suplaukia mokėjimai, vyksta

atskaitymai, iš kur jie greitai paskirstomi pagal paskirtį.

Lietuvoje pastarųjų vaidmenį atlieka Lietuvos banko Atsiskaitymų

centras.

III. Kokius privalumus suteikia Elektroninė atskaitymų ir praneŠimų

sistemaI.

Elektroninės komercijos keliami poreikiai. Sparti elektroninės

komercijos plėtra ir augimas natūraliai sąlygojo modernių, online aplinkai

pritaikytų atsiskaitymo, mokėjimo sistemų atsiradimą. Itin svarbu tai, kad

technologijų tobulėjimo pasėkoje ne tik eksponentiškai išaugo perduodamos

informacijos kiekis, tačiau pakito pačios informacijos prigimtis – ji pati

savaime, tapo ekonominę vertę turinčiu objektu.

Sparti elektroninės komercijos plėtra taip pat reiškia ir tai, kad

novatoriškos mokėjimo sistemos tampa būtinos ne tik tradiciškai suprantamai

prekybai, nors ir atliekamai elektroniniame režime. Jų poreikį padiktavo

naujieji reklamavimo, informacijos suteikimo naudotojams bruožai ir

metodai, tokie kaip mokėjimas už tam tikro tinklalapio peržiūrą, klausimyno

užpildymą ar įgijimą priėjimo prie tam tikros informacijos, duomenų bazių

ir pan. Vartotojų siekis ir noras saugiai ir patikimai atsiskaityti

internete prisidėjo prie to, kad online aplinkoje vis mažėja tokių

tradicinių mokėjimo priemonių, kaip mokėjimo kortelės, panaudojimas.

Mokėjimo kortelių panaudojimas

sąlyginai nesaugiuose interneto paslaugų

teikėjų serveriuose, neišvengimai išprovokavo riziką, susijusią su

neteisėtu informacijos, kurią naudotojas pateikia produkto pardavėjui

(naudotojo vardas, pavardė, kortelės tipas, numeris ir pan.), panaudojimu,

todėl interneto naudotojai vis rečiau pasitiki šiuo mokėjimo instrumentu.

Atsižvelgiant į šiuos tradicinių mokėjimo priemonių trūkumus, jau ne

pirmi metai kuriamos įvairios alternatyvios, specialiai atviriesiems

tinklams pritaikyti mokėjimo ir atsiskaitymo metodai. Tokios modernios

sistemos, pradedant “protingųjų kortelių” (ang. smartcard) sistemomis,

kurios pagrįstos vertės išsaugojimu, įrašymu multifunkcionalinės kortelės

luste, baigiant atsiskaitymo sistemomis, pagrįstomis vertės išsaugojimu

programinėje įrangoje, instaliuotoje į kompiuterį ar adekvačiame

įrenginyje. Vis dėlto, nei viena iš šių sistemų neįgavo visuotinio,

universalaus pritaikomumo. Be to, dėl įvairių tokių sistemų nesuderinamumo,

tiek vartotojai, tiek ir verslo subjektai yra priversti patys pasirinkti,

kuriomis ir keliomis technologijomis naudotis. Žvelgiant istoriškai,

modernių mokėjimo ir atsiskaitymo sistemų nesuderinamumas buvo viena iš

tradicinių mokėjimo kortelių paplitimo priežasčių – bent pradiniame

elektroninės komercijos plėtros etape patogumas, suderinamumas ir

universalumas nusvėrė saugumo ir efektyvumo interesus.

Įdomu tai, kad elektroninių atsiskaitymų sritis – nuolatinių

eksperimentų, bandymų ir mėginimų sritis. Ko gero visos šiuo metu praktinį

pritaikomumą įgavusios mokėjimo sistemos kadaise gimė būtent tokių

eksperimentų pasėkoje. Toli gražu ne visos sistemos buvo iš karto

pripažintos ir pritaikytos elektroninės komercijos santykiuose. Kai kurios

iš mokėjimo sistemų, tokios kaip Cybercash, tokių bandymų keliu reguliariai

atsinaujina, tobulinamos, tokiu būdu efektyviai ir lanksčiai

prisiderindamos prie rinkos poreikių. Todėl atrodo, kad rinka vis dar

nuolatinio kitimo, raidos būsenoje, o komerciniai barjerai stabdo tokių

sistemų

plėtotę, siekiant suderinti didelę naujai sukurtų mokėjimo sistemų

įvairovę, buvo įdiegti standartiniai protokolai, įgalinantys apeiti

komercinius sunkumus.

Akivaizdu, kad ekonominiai klausimai užgožia teisines problemas, nors

Europos Sąjungoje galima pastebėti besiformuojančius elektroninių pinigų

reguliavimo teisinius kontūrus. Vis dėlto, kiti klausimai, tokie kaip

skirtingas reguliavimas, priklausomai nuo pinigų ar mokėjimo instrumento

išleidėjo teisinio statuso – ar tai bankas, kita finansinė institucija, ar

komercinė įmonė, taikomas sutartinėms sąlygoms ir terminams, atrodo, lieka

nepakankamai pastebėti.

Dauguma banko tiekiamų paslaugų yra tiesiogiai susijusios su

telekomunikacijos priemonių naudojimu. Be minėtų priemonių neapsieina šios

banko paslaugos:

➢ Atsiskaitymai negrynaisiais;

➢ Bendradarbiavimas “bankas-klientas”;

➢ Tarpbankinis bendradarbiavimas;

➢ Tarptautinis klientų bendradarbiavimas, besinaudojantis SWIFT

(SWIFT’as –

pasaulinė tarpbankinė telekomunikacinių finansinių pranešimų sąjunga

(sistema)) ir kitomis elektroninėmis sistemomis;

➢ Mokesčių mokėtojui suteikiama galimybė atsiskaityti už paslaugų

teikėjų suteiktas

paslaugas bei sumokėti kitus mokesčius bet kuriuo paros metu esant namuose

ar darbo vietoje, kitame mieste ar net kitoje šalyje;

➢ Sutaupomas laikas, kadangi nereikia lankytis mokesčių surinkimo

vietose ir stovėti

eilėse, nereikia turėti grynųjų pinigų;

➢ Naujoje sistemoje patalpinta visa informacija apie reikiamus

sumokėti už suteiktas

paslaugas mokesčius, jų tarifai, paskutiniai, pagal kuriuos sumokėta,

skaitiklių rodmenys, paslaugų tipai, paslaugų teikėjų sąrašai, įmokų kodai

ir kt.;

➢ Galima peržiūrėti visus savo už energetines, ryšių ir komunalines

paslaugas

sumokėtus mokesčius, įtrauktus į elektroninę duomenų bazę, pradedant 1994

m. lapkričio mėn.;

➢ Galima sumokėti už kelis butus, net esančius kituose miestuose.

Bankai dažniausiai pranešimus ir atsiskaitymus siunčia SWIFT’o tinklu,

nors kartais

dar naudojamas ir senesnis būdas – telegrafas, teleksas. Pastarųjų

naudojimą nulemia kai kurių bankų neprisijungimas prie SWIFT’o sistemos, be

to, kartasi paprasčiausiai siųsti pranešimą telegrafu ar teleksu. Vis dėlto

SWIFT’o sistema yra patogesnė negu telegrafas ar teleksas.

SWIFT’o sistema turi ir kitų pranašumų – ji visiškai paruošta

tarptautiniam tarpbankiniam bendradarbiavimui visais esminiais banko

operacijų aspektais.

SWIFT’o istorija siekia šešiasdešimtuosius metus, kada spartų

bankininkystės augimą pradėjo stabdyti popierinės apskaitos sistemos

ribotumas: operacijų kainų kilimas, lėtas rankų darbo procesas.

Nuo to laiko sparčiai išaugo SWIFT’o sistemos paklausa: per vieną

dieną tinklu persiunčiama daugiau kaip milijonas pranešimų. Pagrindiniai

tinklo vartotojai yra bankai, tačiau tokios finansų organizacijos kaip

dilerių firmos, brokerių kontoros, civilinių aktų registravimo agentūros,

depozitoriumai, brokerių kontoros, fondų ir akcijų biržos, reprezentaciniai

biurai, investicijų bendrovės bei institucijos ir daugelis kitų

organizacijų taip pat yra šio tinko vartotojai.

SWIFT’o nariu gali tapti kiekvienas bankas, pagal nacionalinius

įstatymus turintis teisę vykdyti tarptautines bankines operacijas. Narystė

SWIFT’e leidžia užmegzti platesnius ir intensyvesnius finansinius bei

ekonominius ryšius, sudarant normalias sąlygas užsienio investicijoms

šalyje funkcionuoti.

Savo ruožtu kaip telekomunikacijos priemonės naudojama:

➢ bendrojo naudojimo telegrafo ryšys;

➢ bendrojo naudojimo telefonų tinklas;

➢ išskirtinis telefonų tinklas;

➢ išskirtinis telefonų tinklas;

➢ tteleksas;

➢ faksimilinis ryšys (faksas);

➢ kiti duomenų perdavimo tinklai.

Nuo 1986 metų pradėjo sparčiai plėtotis pranešimų apdorojimo sistemos

(PAS), dar

vadinamos elektroninio pašto sistemomis. PAS atsiradimui įtakos turėjo

ryšių, kuriame nereikalingas tiesioginis kontaktas tarp siuntėjo ir

gavėjo, vystymasis. Tai ypač svarbu siunčiant pranešimus dideliais

atstumais ir esant laiko skirtumui. Vartotojas, turėdamas elektroninio

pašto dėžutę ir norėdamas gauti pranešimą, gali nesinaudoti internetinio

pašto programomis visą laiką, kaip to reikalauja dialoginės ryšių sistemos,

o gali perskaityti atsiųstus pranešimus jam patogiu laiku.

Elektroninis paštas suteikia galimybę bankams, firmoms ir jų

filialams keistis operatyviais pranešimais bei oficialiais dokumentais. Tai

svarbiausiais bet kurios įmonės dokumentų apdorojimo būdas.

Elektroninio pašto privalumai:

➢ greitis, perduodamų pranešimų patikimumas ir saugumas;

➢ pranešimų apie tai, kad žinutė nusiųsta ir adresato perskaityta,

gavimas;

➢ galimybė siųsti bet kokio tipo pranešimus (tekstai, grafikai ir

t.t.);

➢ galimybė perduoti informaciją ir kitokiais būdais, pavyzdžiui,

pranešimą, siųstą elektroniniu paštu, adresatas gali gauti faksu

arba teleksu.

Naudojantis elektroninio pašto sistemas, reikalingas modemas ir

speciali programinė

įranga. Perduodant pranešimus naudojami tiek bendrojo, tiek išskirtinio

ryšio kompiuterių kanalai.

Naudojant atitinkamą techninę ir programinę įrangą, galima sukurti

specializuotus

telekomunikacijų tinklus. Specialios keitimosi informacija formos padeda

efektyviau naudoti tinklą, lyginant su bendrojo naudojimo režimu.

Specializuotiems telekomunikacijų tinklams priskiriamos tarpbankinės

elektroninių pranešimų mokėjimo sistemos.

IV. Kas ir kaip gali tapti Elektroninės atskaitymų IR PPRANEŠIMŲ

sistemos abonentu

Naujos sistemos abonentu gali tapti kiekvienas mokesčių mokėtojas,

turintis:

1) atsiskaitomąją sąskaitą ar mokėjimo kortelę (Visa, Visa Electron,

Maestro,

Eurocard/MASTERCARD ir kt.) pvz.viename iš šių bankų (gali būti ir kt.):

▪ banke „Snoras“,

▪ banke „NORD/LB Lietuva“,

▪ banke „Hansabankas“,

▪ Medicinos banke,

▪ „Sampo“ banke.

2) atsiskaitomąją sąskaitą viename iš bankų, (gali būti ir kt.):

▪ Šiaulių banko Vilniaus filiale,

▪ Ūkio banke,

▪ „Parex“ banke

3) mokėjimo kortelę (Visa, Visa Electron, Maestro,

Eurocard/Mastercard), bet

kuriame banke iš šių bankų ir kt.

Mokėtojas turi sudaryti sutartį (sutarties pavyzdys. Priedas Nr.5)

kurią pasirašydamas, jis gauna mokėtojo identifikavimo parašą, o pats

bendrovei ir bankui suteikia teisę nuo jo nurodytos mokėjimo kortelės ar

atsiskaitomosios sąskaitos banke atlikti vienkartinį lėšų nurašymą pagal

Internete mokėtojo pateiktą ir identifikavimo parašu patvirtintą mokėjimų

sumą.

Sutarties pasirašymui reikia su savimi turėti: pasą, banko mokėjimo

kortelę arba sutartį su banku dėl atsiskaitomosios sąskaitos atidarymo,

mokėtojų kodus, pagal kuriuos mokesčių mokėtojas nori atsiskaityti su

paslaugų teikėjais.

V. Kaip naudotis Elektronine atskaitymų IR PRANEŠIMŲ sistema

Mokesčių mokėtojas, įmonės tinklalapyje spustelėjęs mygtuką

„Elektroninė

atskaitymų ir pranešimų sistema“, prisijungia prie Elektroninės atskaitymų

ir pranešimų sistemos (ELAS) ir ekrane parodomas vartotojo prisistatymo

langas, skirtas tiek mokesčių mokėtojams, sudariusiems sutartis

(registruoti ELAS vartotojai), tiek ir mokesčių mokėtojams, dar

nesudariusiems minėtų sutarčių (lankytojai svečio teisėmis). Lankytojai

svečio teisėmis, spustelėję jiems skirtą

mygtuką „Lankytojas svečio

teisėmis“, patenka į ELAS dalį, kurioje galima peržiūrėti savo mokėjimų

archyvą arba išbandyti mokėjimo už paslaugas procesą demonstraciniame

režime. Registruoti ELAS vartotojai šiuo mygtuku taip pat gali naudotis.

Registruoti ELAS vartotojai, įvedę mokėtojo identifikavimo parašą ir

spustelėję jiems skirtą mygtuką „Registruotas ELAS vartotojas“, patenka į

ELAS dalį, kurioje jie gali sumokėti už pasirinktas paslaugas arba

peržiūrėti savo mokėjimų archyvą.

Lankytojai svečio teisėmis šiuo mygtuku negali naudotis. Kiekviename ekrano

lange, spustelėjus mygtuką „Pagalba“, galima gauti išsamią instrukciją.

Realus mokėjimas įvykdomas tik registruoto vartotojo ELAS dalyje ir

tik tuomet, kai mokesčių mokėtojas, patekęs į ekrano langą „Mokėjimo

patvirtinimas“, nuspaudžia mygtuką su nurodyta mokėjimo suma.

Mokesčių mokėtojui (pagal susitarimą) teikia atspausdintus mokėjimų

duomenis (pranešimus), o bankas teikia ataskaitas apie paslaugų apmokėjimą.

Mokėti, naudojantis Elektronine atsiskaitymų sistema, yra saugu, nes

duomenų įvedimui naudojamas SSL protokolas (užšifruotas duomenų perdavimo

būdas) ir mokėtojas įvestus duomenis patvirtina savo unikaliu

identifikavimo parašu. Atsiskaitymų mokėjimo kortelėmis saugumui, kokybei

ir operatyvumui užtikrinti sukurta speciali banko kortelių autorizavimo

sistema.

Dauguma elektroninės bankininkystės sistemų jungia visų anksčiau

išvardytų lygių įvairias kombinacijas.

Pirmojo lygio sistemos apibrėžiamos, kaip ssuteikiančios priėjimą prie

viešai pateikiamos informacijos, kaip nekonfidencialaus elektroninio pašto

sistemos. Pavyzdžiui, techniniai pasiūlymai banko internetinio tinklalapio

administratoriui.

Antrojo lygio sistemos funkcionuoja interaktyviosios informacijos

perdavimo būdu. Taip į banką gali būti perduodama konfidenciali

informacija, dokumentai, duomenų kartotekos.

Trečiojo lygio sistemos – tai aukščiausiojo lygio funkcinių galimybių

sistemos. Naudojantis tokiomis sistemomis pateikiamos ir apmokamos

sąskaitos, atidaromi akredityvai, gaunamos bankų garantijos ir paskolos,

suteikiamos kitos bankinės paslaugos.

Telebankas – tai modernus, patogus ir patikimas būdas tvarkyti

sąskaitas, gauti informaciją iš banko ir atlikti operacijas savo darbo

vietoje.

Telebanko klientai bet kuriuo metu gali perduoti i banką:

o vietinius mokėjimo pavedimus (priedas Nr.1);

o tarptautinius mokėjimo pavedimus (priedas Nr.2);

o prašymus pirkti ir parduoti valiutą (priedas Nr.3);

o įmokos ir mokesčiai (priedas Nr.4);

o prašymus išleisti banko čekį;

o prašymus parduoti arba pakeisti banko garantiją;

o prašymus išleisti arba pakeisti dokumentinį akredityvą;

o prašymus išleisti laidavimo raštą muitinei;

Telebanko klientai gali susisiekti su bankų ir sužinoti: sąskaitų

išrašų informaciją;

pinigų likučius sąskaitose; oficialius Lietuvos banko valiutų kursus; banko

valiutų pirkimo-pardavimo kursus; banke įregistruotų debeto pavedimų ir

inkasavimo ppavedimų sąrašus; banko pranešimus ir informaciją klientams.

Gana populiari Vakaruose atsiskaitymo priemonė – elektroniniai čekiai.

Galima išskirti visiškos ir dalinės elektronizacijos čekius. Elektroninius

čekius labai paprasta ir patogu naudoti, nes jie sumodeliuoti labai

panašiai kaip popieriniai čekiai. Elektroniniai čekiai, palyginti su

popieriniais, turi neabejotinų privalumų. Mokėjimų popieriniais ir

elektroniniais čekiais procedūra yra tokia pati. Popierinio čekio pavyzdys,

priedas Nr.6.

Elektroniniai čekiai išduodami iš tos pačios sąskaitos kaip ir

popieriniai čekiai, tikintis, kad ateityje daugelis firmų pratęs

naudojimąsi elektroniniais čekiais, kaip ir popieriniais, iš tos pačios

čekinės sąskaitos. Apsauginiai požymiai suteikia elektroninių čekių

naudotojams daugiau saugumo, nes juos sunku padirbti, kai tuo tarpu

popieriniai čekiai dažnai klastojami. Elektroniniai čekiai leidžia verslo

subjektams atlikti mokėjimo sandorius tiesai su klientais ir teikėjais.

Sandorio dalyviai bendrai kontroliuoja, už ką ir kaip mokėti, kur pravesti

lėšas ar kada priimti mokėjimą.

Elektroniniai čekiai suteikia didesnį informacijos srautų lankstumą,

daugiau informacijos, kadangi jie patalpinami elektroniniame faile, kuriame

gali būti pageidaujam informacija apie mokėtoją, gavėją, specifikuoti

duomenys apie sandorį. Ši informacija yra reikšminga mokėjimams. Taigi

elektroniniai čekiai siūlo greitį, kaštų efektyvumą ir patikimumą

šiuolaikinėse elektroninių mokėjimų sistemose.

Dalinės elektronizacijos čekius galima dar skirstyti i internetinius

ir telefoninius/faksinius. Internetiniai čekiai numato čekinės sąskaitos

informacijos įvedimą iš popierinio čekio į saugią internetinio mokėjimo

formą. Kai kuriais atvejais informacija yra įvedama tik vieną kartą, o kai

vartotojai pageidauja apmokėti čekiu, tuomet jie naudoja tik slaptažodžio

ir PIN (asmeninio identifikavimo numeris) derinį, kuris yra susietas su jų

sąskaitos informacija. Kitais atvejais vartotojai kiekvieną kartą turi

įvesti informaciją iš čekio.

vI. Lietuvos bendrovių sukurtos elektroninių PRANEŠIMŲ IR atskaitymų

sistemos

Įdomu pastebėti, kad Lietuva nelieka globalių elektroninės komercijos

procesų nuošalyje. Šia prasme paminėtina UAB “Penki kontinentai“, kuri

sukūrė ir įdiegė naujos kartos kortelių autorizavimo internetu sistemą. Ši

sistema vadinama VAM – (Virtualus autorizacijos modulis), iš esmės

laikytina specialiuoju mokėjimų serveriu.

Trumpai sistemos veikimo principą galima paaiškinti taip: pirkėjas

nurodo internete savo kortelės duomenis, kurie siunčiami į VAM serverį

užkuoduotu pavidalu. VAM serveris paverčia tuos duomenis suprantamais banko

sistemai ir siunčia juos į banką ne per internetą, o per specialų – X.25

tinklą. Visame pasaulyje X.25 tinklai naudojami finansinių institucijų

duomenims perduoti ir yra itin patikimi, jų saugumas netgi neaptarinėjamas.

Po to, kai banko sistema gauna duomenis, atliekama kortelės autorizacija

taip pat, kaip ir iš bet kurios realios parduotuvės mokėjimo terminalo.

Kortelių autorizacija trunka kelias sekundes. Tada pirkėjas gauna

autorizacijos patvirtinimą. Pinigai iš pirkėjų kortelių sąskaitų pervedami

į pardavėjo banko sąskaitą taip pat, kaip tai vykdoma autorizuojant

korteles naudojant įprastus mokėjimo

terminalus parduotuvėse. VAM serverio kortelių autorizacijos procesas

analogiškas autorizacijai iš įprastų mokėjimo terminalų dėl to, kad visose

prekybos vietose magnetinių banko mokėjimo kortelių terminaluose veikia

„Penkių kontinentų“ sukurtos programos.

Stambiems mokėjimams, atliekamiems tarp verslo partnerių, labiausiai

tinka “finansinis EDI” – kombinacija iš Electronic Funds Transfers (EFT) ir

EDI. Finansinį EDI sudaro du esminiai komponentai: (a) elektroninis

mokėjimas lėšų, adresuotų pardavėjo bankui; (b) elektroninis I, susijusios

su mokėjimu, perdavimas. Pirkėjas gali perduoti šią I (remittance I)

elektroniniu būdu, kombinacijoje su mokėjimo pavedimu tokiu būdu, kad I

perduodama per lėšų pervedimo sistemą pardavėjo bankui; arba pirkėjas gali

perduoti šią I (remittance I) atskirai, arba tiesiogiai pardavėjui, arba iš

pirkėjo per trečiąją šalį – tarpininką.

Visgi, praktikoje ši sistema funkcionuoja kiek kitaip – paprastai EDI

transakcijos vyksta tokia pačia tvarka, kaip iir ne elektroniniai sandoriai:

pardavėjas pateikia prekes kreditan, siunčia tradiciniu būdu sąskaitas, o

jas pirkėjas apmoka čekiu arba mokėjimo pavedimu. Aišku, finansinės EDI

paradigma gali būti naudinga, kai šalys yra beveik nežinomos viena kitai.

EFT apima elektroninį lėšų judėjimą iš vienos sąskaitos į kitą pagal

elektronines mokėjimo instrukcijas. Bendrai, egzistuoja du elektroninių

lėšų pervedimo būdai: (a) kreditiniai pervedimai; (b) debitiniai

pervedimai. JAV egzistuoja įvairios elektroninių lėšų pervedimo sistemos.

Ko gero pati populiariausia: Automated Clearing House (ACH), nacionalinė

elektroninių mokėjimų ir atsiskaitymų sistema, naudojama tūkstančių

finansinių institucijų ir milijonų vartotojų, korporacijų ir pan. Tai

pagrindinė sistema vartotojų debitiniams pervedimams. Federalinis rezervo

bankas aptarnauja Fedwire. 12 New Yorko bankų, sudarančių Niu Jorko

Kliringo Namų Asociaciją valdo Clearing House Interbank

Payment System (CHIPS), kuri pagrinde naudojama tarptautiniams bankiniams

pervedimams. Galiausiai – Society for Worldwide Interbank Financial

Telecommunications (SWIFT), pranešimų sistema, operuojama konsorciumo,

www.5ci.lt. Ši sistema jau veikia www.lietuvosdraudimas.lt tinklapyje. Čia

galima įsigyti per internetą transporto priemonių civilinės atsakomybės

draudimo polisą. Taip pat jau sukurta draudimo pasaugų apmokėjimo per

internetą sistema „Sampo Lietuva” susidedančio iš maždaug 1 700 bankų,

esančių daugiau nei 80 valstybių. SWIFT – komunikacinė sistema, kuri

skatina mokėjimo pavedimų cirkuliaciją tarp jos narių – bankų. Tačiau ji

labai skiriasi nuo kitų lėšų perdavimo sistemų. Tai nėra atsiskaitymų

sistema: po to, kai mokėjimo pavedimai nusiunčiami nariui-bankui,

atsiskaitymai jau vykdomi Fedwire, CHIPS ir kitų sistemų pagalba.

vIi. Apgaulė ir

sukčiavimas

Galimas elektroninių pinigų padirbinėjimas ir technologinių klaidų

galimybė taip pat sukelia susirūpinimą dėl sistemų funkcionavimo ir grėsmę

vartotojų pasitikėjimui tokiomis mokėjimo sistemomis. Padirbtų elektroninių

pinigų atveju tų elektroninių pinigų leidėjui gali

tekti patenkinti nepagrįstus reikalavimus, kad savo ruožtu gali itin

pakenkti tokios institucijos finansiniam stabilumui.

Kitas rūpestis susijęs su tuo, kad jeigu pasirodo, kad vienas

elektroninių pinigų produktas nėra patikimas, tai gali pakirsti vartotojų

pasitikėjimą elektroniniais pinigais ir elektroniniais atsiskaitymais

apskritai.

Naudojamų sistemų ir technologijų įtaka galimybei nustatyti, aptikti

saugumo pažeidimus yra gana žymi. Pavyzdžiui, apgaulės atvejus žymiai

lengviau nustatyti iidentifikuoti sistemose, išsaugojančiose kliento

sąskaitos debito/kredito įrašus kiekvieną kartą, kai yra “pakraunami”

pinigai ir kiekvieną kartą, kai yra atliekamas mokėjimas.

Vis dėlto, kai vertė gali būti tiesiogiai perleista tarp šalių, į

tokius santykius neįtraukiant išleidėjo, kaip tai atsitinka Mondex sistemos

atžvilgiu, sandoris nėra įrašomas. Tokiose sistemose būtų neįmanoma

patikrinti ir įvertinti visų sandorių, tokiu būdu tampant žymiai

sudėtingiau nustatyti padirbimo šaltinį ir suklastotą elektroninę vertę.

Panašiai, sistemos, kurios sulieja sandorio duomenis, taip pat išlaiko ir

išsaugo nepilnus “audito pėdsakus” (ang. audit trails). Mokėjimo schemos,

įgalinančios tikrinti elektroninės vertės judėjimą audito pėdsakų pagalba

ir kurios renka duomenis, kurių pagalba sukuriami naudotojų profiliai,

įgalinantys sekti vartotojo naudojimo, pirkimo ir pan. įgūdžius, gali

užfiksuoti nenormalų ar neįprastą elektroninės vertės panaudojimą gerokai

greičiau, ir operatyviai imtis priemonių, būtinų pažeidimo išvengimui.

Mokėjimo sistemos, kurios vartotojams suteikia galimybę peržiūrėti ir

patikrinti 55 ar 10 sandorių, užtikrina pakankamą saugumo laipsnį, nes tokiu

būdu vartotojai įgyja galimybę patikrinti sudaromus sandorius ir todėl

nedelsiant pranešti elektroninių pinigų išleidėjui apie gręsiantį pažeidimo

pavojų. Audito pėdsakai elektroninių pinigų išleidėjui suteikia galimybę

apspręsti apmokėtinos elektroninės vertės kiekį sistemoje, ir ją palyginti

su elektronine verte, kuri buvo parduota ir išpirkta. Vis dėlto, išsamių

“audito pėdsakų” išsaugojimas reikalauja didelių duomenų bazių laikymo, o

tai susiję su papildomomis išlaidomis. Be to, jeigu tokie reikalavimai būtų

privalomi, jie užkirstų kelią anonimiškų elektroninių pinigų sistemų

funkcionavimui ES rinkoje. Tai didžiąja dalimi priklausytų nuo

informacijos, būtinos sandorio identifikavimui; pvz., Proton sistemos

atveju duomenų tvarkytojas žino tik mokėjimo kortelės numerį, o kortelės

turėtojo duomenis saugo ją išdavusi finansinė institucija. Galiausiai, visi

elektroninių pinigų leidėjai privalo pastoviai atnaujinti, modernizuoti

savo technologijas, siekiant užkirsti kelią apgaulei.

VIII. ELEKTRONINIŲ PRANEŠIMŲ IR AATSKAITYMŲ SAUGUMAS

Kaip matyti iš aukščiau pateiktų mokėjimo sistemų aprašymo, saugumas

yra ko gero

didžiausias iššūkis visoms novatoriškoms elektroninėms atsiskaitymo

priemonėms. Saugumas neatsiejamas nuo sandorio šalių autentifikacijos ir jų

tapatybės susiejimo su konkrečiu pranešimu, o tai savo ruožtu susiję su

enkripcija (asimetrine ir simetrine) ir kitais duomenų bei informacijos

užkodavimo būdais.

LITERATŪRA

1. Vytautas Vaškelaitis. Piniginai atsiskaitymai. Teorija ir praktika.

Vilnius, Eugrimas 2001 m.

2. Olga Buckiūnienė. Finansai. Ciklonas, 2002 m.

3. Internetinis puslapis: www.epay.lt

4. Internetinis puslapis: www.infocom.lt

5. Internetinis puslapis: www.5ci.lt