snaige

TURINYS

ĮVADAS 3

1. AB „Snaigė“ charakteristika 4

2. Graikijos rinkos situacijos aprašymas 5

2.1. Geopolitinė šalies situacija 5

2.2. Ekonominė šalies situacija 5

3. Veikla Graikijos rinkoje 6

3.1. Produktas 6

3.2. Rėmimas 6

3.3. Pateikimas 7

3.4. Kainodara 7

3.5. Atsiskaitymas 7

IŠVADOS 8

LITERATŪROS ŠALTINIAI 9ĮVADAS

Eksportas yra užsienio prekyba, nagrinėjama iš prekių bei paslaugų pardavėjo pozicijų. Prieš pradedant eksportuoti reikia įvertinti savo įmonės galimybes. Užsienio rinka, palyginti su vietine, turi nemažai specifinių bruožų. Jei eksportas numatomas į neištirtas ir nežinomas rinkas, neturinčias analogų su vidaus rinka, be įmonės techninių gamybinių galimybių įvertinimo, būtina nuodugniai ir visapusiškai tas rinkas ištirti ir įvertinti. Reikia nustatyti nne tik tų rinkų esamas funkcionavimo sąlygas, bet ir jų vystymosi tendencijas, nes priėmus sprendimą eksportuoti ir įėjus į rinką, galima patirti papildomų išlaidų, o neatitikus rinkos įvertinimų jos dar labiau padidės, ypač jei reikės iš rinkos pasitraukti.

Kiekviena įmonė rastų savo priežasčių, paaiškinančių veržimąsi į užsienio rinkas, bet paprastai jas galima būtų apibendrinti keliais žodžiais – ateina laikas, kai Lietuvos vidaus rinkos galimybės ima riboti verslo plėtrą, neleidžia įgyvendinti strateginių įmonės tikslų. Įmonės tarptautinėse rinkose siekia skirtingų tikslų. Šiuo atveju AAB „Snaigė“, ieškodama dar neužimtų rinkos nišų, siekia išplėsti pardavimo apimtis, išplėtusi eksportą, tikisi geriau panaudoti gamybinius pajėgumus ar pasinaudoti masto ekonomikos teikiamais pranašumais bei sumažinti verslo riziką, plėtodama pardavimą skirtingose rinkose.

Šio darbo tikslas – išsiaiškinti AB „Snaigė“ šaldytuvų ppardavimo perspektyvas Graikijos rinkoje. Norint pasiekti šį tikslą reikia atlikti šiuos uždavinius:

• išsiaiškinti Graikijos geopolitinę bei ekonominę situaciją;

• įvertinti veiklos tikslingumą užsienio rinkoje;

• pateikti išvadas.1. AB „Snaigė“ charakteristika

1992 m. „Snaigė“ buvo įregistruota kaip akcinė bendrovė. Tačiau pati pradžia – 1963 m., kai šaldytuvų gamykloje buvo sukurti pirmieji septyni buitinių šaldytuvų modeliai. Keturiasdešimties metų patirtis bei faktas, kad AB „Snaigė“ iki šiol yra vienintelė buitinių šaldytuvų gamintoja ne tik Lietuvoje, bet Baltijos šalyse, bendrovei atveria dideles galimybes. Jau kadaise lietuviški geros kokybės buitiniai šaldytuvai buvo parduodami ir Lietuvoje, ir už jos sienų. Kompetentingi, naujovių nebijantys AB „Snaigės“ specialistai visada ieškojo būdų, kaip patobulinti gaminius. Ir jiems pavyko. AB „Snaigė“ gamina aukštos kokybės buitinius šaldytuvus, šaldiklius bei jų atsargines dalis. 2000 m. AB „Snaigė“ išplėtė ggaminių asortimentą ir sukūrė tris gaminių klases, pritaikytas skirtingiems pirkėjų poreikiams. Šiuo metu gaminių pasiūla yra išties didelė, be to, bendrovė gamina keleriopų modelių šaldytuvus-vitrinas, šaldytuvus-mini barus bei vyno šaldytuvus įstaigoms ir viešbučiams. Per metus realizuojama gaminių maždaug už 174 mln. litų. 2001 m. išaugę pardavimai leidžia tikėtis dar didesnės apyvartos šiais metais. AB „Snaigė“ privalumas ir stiprioji pusė – nuolatinis mokslo bei technikos pasiekimų ir moderniausių technologijų įdiegimas į gamybą. Todėl dabar čia kuriami ekonomiški, funkcionalūs, ilgalaikiai bei ekologiški ggaminiai, kurie patenkina ne tik vietinės rinkos poreikius, bet ir atitinka užsienio rinkų reikalavimus. AB „Snaigė“ gaminiai parduodami daugiau nei dvidešimtyje pasaulio šalių. Didžioji dalis produkcijos eksportuojama į Vakarų ir Centrinės Europos šalis, kur mūsų bendrovei atstovauja patikimi partneriai. Šiandien kompanijoje dirba 1850 žmonių. Darbuotojų kvalifikacijai kelti kasmet skiriama nemažai lėšų. AB „Snaigės“ techninis personalas nuolat domisi naujausiais mokslo pasiekimais, vadybininkai dalyvauja įvairiuose kursuose bei seminaruose. Be to, darbuotojai skatinami mokytis užsienio kalbų. Dėl šių investicijų kasdien gerėja darbo kokybė, įgyvendinama nemažai naudingų mokslo laimėjimų, nestinga kūrybiškų pasiūlymų. Ekologiškumas, ekonomiškumas, patvarumas, funkcionalumas, stilingas dizainas – visos šios savybės sudaro šiuolaikinio kokybiško šaldytuvo sąvoką. Šiais laikais, gamindami šaldytuvus AB „Snaigė“, pasitelkia daug pačių naujausių mokslo ir technikos pasiekimų. Ugdo savo darbuotojus. Glaudžiai bendradarbiauja su savo darbo partneriais bei tiekėjais. Taip pat bendrovės kokybės valdymo sistema yra įvertinta tarptautinio standarto ISO 9001 sertifikatu, o aplinkos apsaugos vadybos sistema – ISO 14001 sertifikatu.

Įmonės misija: Pagaminti tokį gaminį, kuris pranoktų vartotojų lūkesčius.

Įmonės vizija: Diegiant naujausias bei pažangiausias technologijas, keliant darbuotojų kvalifikaciją ir tausojant mus supančią aplinką, kurti aukštos kokybės, funkcionalius bei stilingus gaminius.

Įmonės filosofija: Kad gyventi būtų smagu ir gera. Kad namie būtų ramu ir jauku. Tuomet Jus turi supti puikūs daiktai. Tokie, kurie aatitinka Jūsų gyvenimo būdą šaldytuvai „Snaigė“ tinka įvairiems namams. Juk „Snaigė“ – tai laiko išbandyta kokybė, funkcionalus dizainas, ekonomiškumas, komfortas ir gera kaina. Kadangi Jūsų namams linkime jaukumo, kurdami naują šaldytuvo modelį visada galvojame apie Jus. Daugybė patogių smulkmenų, paprasta priežiūra, darbą lengvinančios modernios funkcijos, gaminių taisymo paslaugos – visa tai Jūsų patogumui. (3)2. Graikijos rinkos situacijos aprašymas

2.1. Geopolitinė šalies situacija

Graikijos Respublika – valstybė Europos pietryčiuose. Ji užima Balkanų pusiasalio pietinę dalį ir turi daugiau negu 100 salų (19% visos teritorijos). Didžiausios salos: Kreta (Viduržemio jūra), Euboja, Lesbas, Chijas, Kikladų, pietų ir šiaurės Sporadų salynai (Egėjo jūra), Jonijos salynas (Jonijos jūra). Šiaurinė Graikijos siena ribojasi su Albanija, Jugoslavija, Bulgarija, Turkija, vakaruose, jos krantus skalauja Jonijos, pietuose — Viduržemio, rytuose — Egėjo jūros. Valstybės plotas – 132 000 km2 (su salomis); populiacija – 10 046 000.

Lyginant su Lietuva, Graikija yra 2 kartus didesnė plotu ir 3 kartus gyventojų skaičiumi, tad, natūralu, jog šaldytuvų poreikis individualiems gyventojams yra didesnis. Šią šalį bei jos plote esančias salas per metus aplanko daug turistų, todėl pagrindinis rinkos segmentas yra viešbučiai.

Graikijos infrastruktūra yra gerai išvystyta, yra visų rūšių transportas. Nuo Lietuvos iki Graikijos gana nemažas atstumas, todėl transportavimo išlaidos būtų gana didelės.

Pramonės produkcija sudaro ~30% bendrojo nnacionalinio produkto. Pramonė daugiausia naudoja atvežtinę žaliavą ir kurą. Svarbiausios apdirbamosios pramonės šakos: spalvotoji metalurgija, tekstilės, maisto, chemijos pramonė.

Graikija — agrarinė industrinė kapitalistinė šalis, ekonominiu atžvilgiu silpnai išsivysčiusi. Ekonomikai būdinga kapitalo koncentracija. Užsienio kapitalas (ypač JAV, Prancūzijos, D. Britanijos) daugiausiai investuojamas į kalnakasybos, laivų statybos, chemijos pramonės, transporto sritis. Nacionalinės pajamos vienam gyventojui vidutiniškai yra 685 doleriai.(2; 3)2.2. Ekonominė šalies situacija

Lietuvos ir Graikijos prekybos apyvarta 2002 metais sudarė 407.7 mln. Lt (118,1 mln. EUR), prekybos balansas buvo teigiamas: 296,7 mln. litų (85,9 mln. EUR)

Lietuvos eksportas į Graikiją 2002 m. buvo 352,2 mln. Lt (101,8 mln. EUR). Lyginant su 2001 metais, eksportas į šią šalį padidėjo 83,5 mln. litų (24,13 mln. EUR). Lyginant su 2001 m. jis išaugo net 22 kartus, tačiau atmetus vienkartinį sandorį laivais (78,19 mln. Lt.) augimas būtų 186 proc. Pagal eksporto apimtis Graikija yra 28 vietoje Lietuvos importo partnerių sąraše. Lietuva į Graikiją eksportavo laivus, valtis ir plaukiojančiuosius įrenginius (93,6 proc.), mineralinį kurą, durpes (1,9 proc.) ir kitas prekes.

Lietuvos importas (pagal prekės kilmę) iš Graikijos sudarė 55,5 mln. litų (16,04 mln. EUR). Lyginant su 2001 m. jis išaugo 107 proc. Pagal importo apimtis Graikija yra 39 vietoje Lietuvos importo partnerių sąraše. Lietuva iš Graikijos importavo laivus, valtis

ir plaukiojančiuosius įrenginius (46,1 proc.), vaisius ir riešutus (13,5 proc.) ir kitas prekes. (3)3. Veikla Graikijos rinkoje

3.1. Produktas

Graikijos žmonėms AB „Snaigė“ galėtų siūlyti tokius šaldytuvus, kaip standarto klasė – patogus paprastumas. Šie patogūs šaldytuvai labiausiai sužavėtų mėgstančius paprastumą. Itin didelė šios klasės šaldytuvų modelių ir dydžių įvairovė leidžia išsirinkti tinkamą bet kokio dydžio virtuvei. Tai aktualu tiems, kas nori klasikinio dizaino, kokybiško bei taupaus gaminio, turinčio keletą modernių funkcijų, pvz., automatinį atitirpinimą, greitą sušaldymą ir kt. Be to, šiuos šaldytuvus iitin lengva ir patogu valyti. Maloniai stebina, paprasta galimybė pakeisti durų atidarymo kryptį. Visi „Standarto“ klasės šaldytuvai pasižymi paprastumu, bet ne prastumu. O, juk, kas – paprasta, tas – tobula.

Šie šaldytuvai yra gana pigūs nuo 749 Lt. iki 1159 Lt. Kaina bei kokybė yra svarbi eksportuojant į Graikiją, todėl, kad konkurentai, importuojantys prekes iš kitų šalių, yra gana stiprūs ir pakankamai įsitvirtinę vietinėje rinkoje. Graikija yra gana tolima šalis tiek kultūra, tiek geografine padėtim, nekeičiant prekinio ženklo bei pačio produkto, bbūtina pateikti instrukcijų vertimą vietine kalba, garantijas (kurios šiuo atveju bus sunkiai įgyvendinamos, nebent įsteigus Graikijoje AB „Snaigė“ filialą, kuriame būtų atliekamos reikalingos procedūros priimant garantines prekes).(3)3.2. Rėmimas

Kadangi AB „Snaigė“ nėra nauja dalyvauti parodose ir pristatymuose (turi patirties su Rusija), ttodėl šią patirtį gali panaudoti Graikijoje. Taip pat galėtų panaudoti ryšius su visuomene kaip vieną iš rėmimo ryšių – pasiskelbti radijuje, bendrauti su vietiniais Graikijos partneriais ir kt. Tačiau norint sustiprinti užkariautas pozicijas bus pasitelkta reklama spaudoje bei televizijoje, taip pat prekybos vietose.3.3. Pateikimas

Bus naudojama antrinė pakuotė skirta apsaugoti prekei. Šaldytuvai vežami kelių bei jūros transportu. Graikijoje vandens ir automobilinis transportas – pagrindinės transporto susisiekimo rūšys. Prekės prigimtis, jos tipas taip pat turi įtakos paskirstymo kanalui: kuo labiau specializuota, brangesnė, didesnė ar trapesnė prekė ir kuo daugiau papildomų paslaugų po pardavimo reikalaujama, tuo trumpesnis bus jos paskirstymo kanalas t. y. AB „Snaigė“ turėtų pasirinkti trumpesnį ir pigesnį paskirstymo kanalą – produkciją teikti: AB „Snaigė“  didmenininkas  mažmenininkas.(1)3.4. Kainodara

AB „Snaigė“ tturėtų naudoti įsiskverbimo strategiją t. y. iš pat pradžių siūlyti mažą kainą ir palaipsniui ją didinti. Kadangi AB „Snaigė“ siūlys standarto klasės šaldytuvus, kurių kainos nėra didelės palyginus su vietinių konkurentų. Standarto klasės šaldytuvų kaina žymiai pakiltų dėl transportavimo, muitų bei kitų mokesčių.(1)3.5. Atsiskaitymas

Tarptautinis pervedimas – pats paprasčiausias ir greičiausias atsiskaitymo būdas, kai reikia pervesti pinigus į užsienį ar juos iš ten gauti.

Norint atsiskaityti su savo partneriu užsienyje ir pervesti jam lėšas, reikia užpildyti Pareiškimo tarptautiniam pavedimui blanką. Pareiškime tarptautiniam ppavedimui atlikti būtina nurodyti:

• tikslų lėšų gavėjo pavadinimą ir adresą;

• tikslų gavėjo banko pavadinimą ir adresą (miestą);

• gavėjo sąskaitos numerį gavėjo banke.

Norint gauti įplaukas užsienio valiuta į savo sąskaitą banke, savo partneriui užsienyje turi būti nurodyta:

• savo įmonės pavadinimas ir adresas;

• savo įmonės sąskaitos užsienio valiuta banke numeris;

• banko korespondento atitinkama užsienio valiuta pavadinimas ir SWIFT‘o kodas. (1)IŠVADOS

Šio darbo tikslas buvo išsiaiškinti AB „Snaigė“ šaldytuvų pardavimo perspektyvas į Graikiją. Taigi siekiant realiai tai įgyvendinti pirmiausia reikėtų:

• Labai gerai išanalizuoti šalies rinkos tyrimus (rinkos dydį, struktūrą, vartotojus, prekybos reguliavimą, atlikti detalią konkurentų analizę);

• Daug laiko reikėtų skirti tos šalies komercinės apžvalgos sekimui ir analizavimui. Tai yra ekonomikos apžvalga, tendencijos, marketingas, įėjimo į rinką būdai, prekybos reguliavimas, investicinis klimatas.

• AB „Snaigė“ gamina aukštos kokybės buitinius šaldytuvus, šaldiklius bei jų atsargines dalis. AB „Snaigė“, ieškodama dar neužimtų rinkos nišų, siekia išplėsti pardavimo apimtis, išplėtusi eksportą, tikisi geriau panaudoti gamybinius pajėgumus ar pasinaudoti masto ekonomikos teikiamais pranašumais bei sumažinti verslo riziką, plėtodama pardavimą skirtingose rinkose.

• Kaip matome iš gautų rezultatų AB „Snaigė“ pajėgi konkuruoti Graikijos rinkoje tiek kaina tiek kokybe, tačiau yra artimesnių užsienio rinkų, į kurias įsiskverbus būtų gaunama didesnė nauda, patiriant mažesnes sąnaudas.

LITERATŪROS SĄRAŠAS

1. Vijeikis J., Vijeikienė B. Tarptautinis marketingas, Vilnius, 2003

2. Užsienio verslo pulsas

3. Internetiniai puslapiai:

• www.snaige.lt

• http://www.odci.gov/cia/publications/factbook

• www.std.lt