Aktyvieji mokymo metodai fizikos pamokoje

Šiaulių universitetas

Fizikos ir matematikos fakultetas

Fizikos katedra

Referatas

Aktyvieji mokymo metodai

fizikos pamokoje

Daiva Šiaudkulytė

Fizika – informatika

5 kursas

Šiauliai, 2004

Turinys

Įvadas 3

Aktyviųjų mokymo metodų samprata 4

Aktyviųjų mokymo metodų rūšys 5

Įtraukianti paskaita 5

Klausimų pateikimas 5

Klasės diskusija 6

Grupės diskusija 7

Svarbus įvykis 8

Atvejo analizė 9

Skaitymas 9

Minčių lietus 10

Jėgos lauko analizė 11

Mokinių interviu 12

Grupės pranešimas 13

Debatai arba pranešimas nurodytu klausimu 13

Vaidmenų atlikimas 14

Mokymosi kontraktas 14

Akvariumas 14

Aukcionai 15

Dėstymas etapais 15

Euritmijos metodas 15

Kampų metodas 15

Minčių ežys 16

Maltinukas 16

Meno metodas 16

Modelio metodas 17

Projektų kūrimas 17

Užmokyklinių užduočių metodas 17

Žmogaus pažinimo metodas 18

Aktyviųjų mokymo metodų pritaikymas fizikos pamokoje 19

Išvados 21

Literatūra 22

Įvadas

Ilgai buvo naudojami tradiciniai mokymo metodai, nuo kurių buvo

nedrąsu nutolti, ir pamokos tapo vienodos bei nuobodžios. Mokiniams buvo

stengiamasi suteikti kuo daugiau žinių. Tačiau šiandien atsirado galimybė

rinktis programas ir naudoti naujus metodus, kurie skatina mokinių

savarankiškumą, loginį mąstymą, pratina aktyviai ddalyvauti ugdymo procese.

Aktyviųjų mokymo metodų samprata

Aktyvaus mokymosi metodai – tai būdas pasiekti tikslą. Jie padeda

mokytojams išdėstyti dalyko turinį taip, kad mokiniai lengviau

įsisąmonintų. Šiuo atžvilgiu svarbu ne tik žinių suvokimo, bet ir tų žinių

panaudojimo aspektas. Mokantis aktyviaisiais mokymosi metodais, įgyjama ir

žinių, ir gebėjimų.

Aktyvaus mokymosi metodai – tai pedagogikos įrankiai, kuriais

mokytojai naudojasi siekdami padėti mokiniams įsitraukti į kritinį mąstymą.

Kritinis mąstymas reiškia būdus, kuriais perdirbamos, sutelkiamos

ir apmąstomos žinios. Tai ne pats turinys, o informacijos apsvarstymo

procesas, kuris gali būti taikomas visose srityse.

Mes gyvename greitai besikeičiančiame ir nenuspėjamame pasaulyje.

Kad išliktume ir klestėtume, mums reikia išmokti tokių mąstymo būdų, kurie

nepasentų atsirandant naujoms specialybėms, naujai informacijai. Privalome

galvoti ne tik apie save pačius, bet ir apie didesnį pasaulį.

Gebėjimas kritiškai mąstyti:

➢ Skatina visuomenės atvirumą;

➢ Skatina tarpusavio supratimą, pagarbą, ryšius tarp žmonių;

➢ Ugdo mokinių ir mokytojų gebėjimą klausytis;

➢ Padeda suprasti įvairius požiūrius;

➢ Įgalina mokinius, pasinaudojant tuo, ko išmoko, suvokti

neapibrėžtų situacijų prasmę;

➢ Leidžia imtis naujos veiklos;

➢ Garantuoja mmokinių mokymosi integralumą ir saviraišką.

Kritinis mąstymas nėra negatyvus, priešingai – jis pozityvus ir

produktyvus. Nors jis gali sukelti sunkumų, verčiančių patikrinti

ankstesnes prielaidas, kritinis mąstymas padeda mums keistis.

Gebėjimas kritiškai mąstyti yra svarbus tam, kad žmonės aktyviai

gyventų, veiksmingai dirbtų besikeičiančioje visuomenėje. Mokiniai kasdien

turi rinktis, vertinti, spręsti apie:

➢ Informaciją, kuri gaunama, panaudojama ir kuria tikima;

➢ Kuriamus planus;

➢ Veiksmus, kurių imamasi.

Užaugę mokiniai gyvens sudėtingame pasaulyje, demokratiškoje visuomenėje,

kur ir individualūs, ir kolektyviniai sprendimai reikalaus rinktis,

perdirbti ir naudoti informaciją.

Aktyviųjų mokymo metodų rūšys

Įtraukianti paskaita

Mokytojas turi perteikti informaciją taip, kad mokiniai apmąstytų

temą įvairiais aspektais ir prieitų prie savo išvadų apie šios informacijos

tinkamumą. „Faktai“ pateikiami kaip tokie, bet daugelis temų pateikiama

pasiūlant kelis požiūrius. Mokytojas išdėsto medžiagą ir pagrindžia jos

tinkamumą. Mąstymas stimuliuojamas duodant klausimus ir parodant įvairius

požiūrius į dalyką.

Pavyzdžiui, matematikos formulės ne tik pateikiamos, bet ir

paaiškinamas jų išvedimas. Jei mokoma literatūros, pateikiamos kelios

galimos interpretacijos ir duodami klausimai, skatinantys mokinius

apsvarstyti kiekvieną požiūrį.

Tai naudinga tam, kad:

➢ būtų perduodama informacija, kurios pagrįstumą mokiniai

apsvarsto, o ne priima kaip „abstrakčią tiesą“;

➢ mokiniai pradėtų svarstyti kelis požiūrius prieš prieidami

prie išvados;

➢ būtų modeliuojamas kritinio mąstymo procesas.

Būtini elementai:

➢ atsižvelgti į mokinių interesus ir tai, kokia medžiaga juos

gali sudominti;

➢ pateikti kelis požiūrius į tą patį dalyką;

➢ pateikti mokiniams klausimus apmąstymams;

➢ suteikti mokiniams galimybę klausinėti.

Vengtini pavojai: Venkite pateikti medžiagą kaip faktus, kai yra

įvairių nuomonių; venkite nesustodami pasakoti – skirkite laiko klausimams

ir tam, kad juos pateiktų mokiniai. Kitas kraštutinumas – nesileiskite

mokinių įtraukiami į nuklystančius nuo temos klausimus bei atsakymus. To

išvengti galima garantuojant, kad mokinių klausimas laiko tikrai liks

pamokos gale.

Klausimų pateikimas

Paprašykite mokinių ką nors atsiminti ar įvertinti, taip

paskatindami juos palyginti ar supriešinti sąvokas, pateikite pagrįstą

sprendimą.

Svarbiausi kklausimų tipai yra šie: faktų atsiminimo, kelių galimų

atsakymų į klausimą išvardijimas (pasirinkimas iš kelių variantų),

palyginimo ir supriešinimo, atviri klausimai.

Tai naudinga tam, kad mokiniai būtų įtraukti į mąstymo procesą.

Patyrimas parodė, kad grupė, aktyviai dalyvaudama šiame mąstymo procese,

lengviau supranta, priima ir įsimena medžiagą.

Kritinio mąstymo gebėjimams ugdyti klausimai turi būti formuluojami

taip, kad stimuliuotų mokinių mąstymą ir padrąsintų juos diskutuoti.

Būtini elementai:

➢ Kritinio mąstymo akivaizdumas: galėjimas analizuoti

alternatyvas, kad būtų prieita prie pagrįstų vertinimų bei

išvadų.

➢ Paverskite klaidas pamokančiu patyrimu, o ne bauskite už

jas. Svarbiau ne tai, kad būtų atsakyta „teisingai“, o tai,

kad mąstymo procesas būtų logiškas. Panaudokite klaidas kaip

pamokantį patyrimą, padėdami mokiniams analizuoti minčių

eigą, atvedusią prie neteisingo atsakymo.

➢ Reikalaukite, kad mokiniai pagrįstų atsakymus, prašykite,

kad jie patvirtintų išvadas faktais.

Vengtini pavojai: Nepateikite nepakankamai pasirengusioms grupėms

atvirų klausimų. Duokite klausimus, kurie suteikia tam tikrą kryptį ir

nurodo, ką mokiniai turėtų veikti, kad imtų kritiškai mąstyti.

Klasės diskusija

Mokytojas siekia įtraukti mokinius, pasinaudodamas jų patyrimu,

skaitymu, dėstomąja medžiaga, ir skatina mokinius reikšti nuomonę pamokos

tema. Mokinių prašoma atsakinėti į mokytojo pateiktus klausimus ir patiems

duoti klausimus mokytojui bei kitiems mokiniams.

Tai naudinga tam, kad mokiniams būtų sudaryta galimybė patiems

pagalvoti apie temą, kad jie susidarytų savo nuomonę ir išmoktų medžiagą, o

mokytojas galėtų stebėti mmokinių minčių eigą ir suteiktų mokiniams galimybę

mokytis vieniems iš kitų.

Buvimas grupės nariu skatina mokinius veikti, suteikia tapatumo

jausmą, naujų minčių, plečia požiūrį, skatina kūrybiškumą.

Būtini elementai – privalomos taisyklės:

➢ Gerbkite grupės narius.

➢ Nustatykite aiškų diskusijos tikslą ir konkrečius

rezultatus.

➢ Nekalbėkite apie asmeninius dalykus.

➢ Elkitės konstruktyviai (rekomenduokite, o ne kritikuokite).

➢ Būkite imlūs.

➢ Nenukrypkite nuo temos.

➢ Kalbėkite po vieną.

➢ Aktyviai klausykite vieni kitų.

Vengtini pavojai: Svarbu išdėstyti taisykles ir jų laikytis; tai

padeda kontroliuoti sąveiką, garantuoti pamokos produktyvumą, sumažinti

konfliktus, kontroliuoti klasę.

Neleiskite diskutuoti be tikslo ar nukrypti nuo temos.

Grupės diskusija

Mokytojas siekia įtraukti klasės mokinius į diskusiją, naudodamasis

jų patyrimu, skaitymu ar pamokos medžiaga, skatina mokinius reikšti savo

nuomonę pamokos tema. Mokiniai raginami atsakinėti į mokytojo klausimus ir

pateikti klausimus mokytojui bei kitiems mokiniams.

Homogeninis ir heterogeninis mokinių paskirstymas į grupes turi

savų privalumų. Homogeninėse grupėse panašių sugebėjimų mokiniai dirba

kartu. Šis paskirstymas pranašesnis tuo, kad mokiniai dirba vienodu tempu,

kuris gali būti lėtesnis ar greitesnis negu kitų grupių. Taigi geriau

besimokantys mokiniai gali dirbti greičiau ir atlikti sudėtingesnes

užduotis. Tačiau menkesnių sugebėjimų mokiniai gali nejausti susidomėjimo

ir nesistengti iš visų jėgų.

Heterogeninėse grupėse kartu dirba įvairių sugebėjimų mokiniai. Tai

skatina silpnesnius mokinius rimčiau dirbti, o stipresniems mokiniams tenka

„trenerių“ vaidmuo.

Tai naudinga, nes būdami

mažos grupės nariai, mokiniai turi sąlygas

aktyviai dalyvauti darbe; mokytojas gali palyginti ir analizuoti grupių

darbo rezultatus visoje klasėje; buvimas grupės nariu skatina veikti, jis

gali skatinti ir bendradarbiauti, ir konkuruoti, padeda susitapatinti su

mokomąja grupe. Grupė, kurioje mokiniai bendrauja tarpusavyje, – tai naujų

minčių ir kūrybiškumo šaltinis.

Būtini elementai – privalomos taisyklės:

➢ Gerbkite grupės narius.

➢ Konkretizuokite ir paaiškinkite diskusijos tikslus

(laukiamus rezultatus).

➢ Neaptarinėkite asmeninių dalykų.

➢ Analizuodami ir ką nors siūlydami, būkite konstruktyvūs ir

konkretūs.

➢ Nenukrypkite nuo temos.

➢ Kalbėkite ppo vieną.

➢ Klausykitės vieni kitų.

Vengtini pavojai: Būtina pateikti taisykles ir jų nuosekliai

laikytis. Tai kontroliuoja sąveiką tarp mokinių ir garantuoja pamokos

produktyvumą, padeda sumažinti konfliktus ir kontroliuoti grupę, kad ji

siektų produktyvių rezultatų.

Svarbus įvykis

Svarbaus įvykio metodas skatina mokinius įvardyti tam tikrą jiems

svarbų įvykį, susijusį su pamokos tema. Mokytojas paaiškina, kokią

konkrečią situaciją reikėtų prisiminti, o mokinių prašoma parašyti vieną ar

dvi pastraipas, atsakant į mokytojo nurodytus klausimus apie tą situaciją.

Šie atvejai turi būti aprašyti kiek galima konkrečiau, nurodant

mokytojo reikalaujamas detales.

Yra du svarbaus įvykio metodo panaudojimo būdai: 1) kai mokiniai

turi aprašyti savo gyvenimo įvykį pagal mokytojo nurodymus; 2) mokytojo

užrašyti svarbūs įvykiai pateikiami klasei nagrinėti ir aptarti.

Pirmo būdo instrukcijos, kurią mokytojas pateikia mokiniams,

pavyzdys: „Pagalvokite apie situaciją, kai jūs mokykloje išmokote ko nors

naujo. Aprašykite viena pastraipa: 1) Ko jūs išmokote? 2) Kaip to išmokote?

3) Iš kur žinojote, kad to išmokote? Kodėl jums tai buvo svarbu?“

Tai naudinga tam, kad mokiniai imtų mąstyti naudodamiesi savo pačių

svarbiu patyrimu. Padeda mokiniams atrasti ryšį tarp abstrakčios mokomosios

medžiagos ir jos taikymo, kuris jiems yra svarbus. Padeda pajausti vidinį

ryšį su mokymusi.

Mokytojai ir mokiniai nustato svarbias išankstines prielaidas ir

vertybes.

Susitelkti ties kuo nors konkrečiu lengviau, negu abstrakčiai

mąstyti. Mokytojas gali vesti klasę nuo konkrečių dalykų prie

apibendrinimų.

Svarbaus įvykio metodo privalumas yra tas, kad jis skatina mokinius

kurti prielaidas remiantis konkrečiomis situacijomis ir įvykiais.

Mokinių prašoma rašyti ne abstrakčias sąvokas, o susitelkti ties

tam tikrais atsitikimais. Apie tai lengva reikšti savo nuomonę ir

prielaidas. Tai taip pat padeda sutelkti dėmesį, nukreipia diskusiją į

asmeninę patirtį.

Būtini elementai:

➢ Konkretūs nurodymai ir klausimai.

➢ Kiekvienam mokiniui prasmingas situacijos kontekstas.

➢ Sutelktas pratimas ir diskusija.

Vengtini pavojai: Po to, kai jau užduosite užduotis, neatsakinėkite

į mokinių klausimus ir neduokite patarimų. Mokiniai turi savarankiškai

galvoti apie tai, kokia konkreti situacija jiems yra svarbi.

Atvejo analizė

Situacija turi būti aprašyta ypač detaliai, išdėstant matytus ar

girdėtus faktus, jų nevertinant. Ji gali būti paslaptinga, neturėti

galutinio sprendimo. Galima pateikti situaciją, kad klasė ją analizuotų,

arba paprašyti, kad mokiniai parašytų savo situaciją.

Atvejo analizė ggali būti atliekama bent trim skirtingais būdais: 1)

raštu; 2) individualiai; 3) grupėje.

Tai naudinga tam, kad būtų:

➢ nustatytos svarbiausios mokinių vertybės ir atskleistas

analizės procesas;

➢ vertinama faktinė informacija;

➢ sprendžiamos problemos, priimami sprendimai;

➢ dirbama grupėse kartu su kitais mokiniais sprendžiant

problemas.

Būtini elementai:

➢ Atvejis turi atitikti mokinių interesus ir jų motyvaciją.

➢ Parodykite faktus, bet neužrašykite nuomonės. Mokiniams turi

būti leista patiems susidaryti nuomonę apie pateiktos

informacijos svarbą ir neatskleistus faktus.

➢ Būkite objektyvūs. Venkite atskleisti rašančiojo požiūrį į

faktus.

➢ Pateikite išplėstą, įvairiapusišką požiūrį, o ne tik faktų

interpretaciją.

➢ Pasistenkite aprašyti tarpusavio santykius.

➢ Perteikite procesą, t. y. kaip viskas ilgainiui keitėsi.

➢ Būkite lankstūs. Kai mokiniai ieško atvejo prasmės,

priminkite jų pagrįstas interpretacijas.

➢ Įtraukite problemų sprendimą ir sprendimų priėmimą. Kai

atvejis analizuojamas grupėje, atsiranda galimybių

eksperimentuoti su įvairiais darbo būdais, kurie gali padėti

išspręsti daugelį problemų.

Vengtini pavojai: Atvejo aprašymas neturėtų būti labai ilgas ir

detalus, kad mokiniams nebūtų nuobodu jį skaityti.

Skaitymas

Skaitymas – tai žinių įgijimo variklis. Jis tinka visiems dalykams

visiems amžiaus tarpsniams. Skaitymas ypač svarbus kritinio mąstymo

gebėjimams ugdyti. Kai mokiniai skaitydami kritiškai mąsto, jie pereina nuo

žinių prie žinojimo.

Baigę mokyklą, žmonės toliau mokosi skaitydami knygas, be mokytojo.

Todėl nenutrūkstantis mokymasis visą ggyvenimą labai priklauso nuo to, kaip

mokiniai išmokomi kritiškai mąstyti tada, kai jie skaito.

Tai naudinga padedant mokiniams skaityti apie faktus, tam, kad jie

suprastų, analizuotų, sintetintų ir įvertintų mokomąją medžiagą.

Būtini elementai:

Mokinių prašoma:

➢ Apibūdinti problemą, kurią autorius mėgina spręsti (žinių

lygmuo).

➢ Interpretuoti svarbiausius autoriaus vartojamus žodžius bei

terminus (supratimo lygmuo).

➢ Nustatyti, kokie yra autoriaus argumentai ir bendras

požiūris (analizė, sintezė).

➢ Nustatyti, kurias problemas autorius išsprendė ir kurios

liko neišspręstos (sintezė).

➢ Rasti skirtumą tarp žinojimo ir asmeninės nuomonės

pateikiant pagrįstus sprendimus (įvertinimas).

➢ Parodyti, kokių autoriui trūksta žinių, kokios žinios

netikslios ar nelogiškos (įvertinimas).

Mokiniai gali atsakyti į šiuos klausimus individualiai (paprastai

raštu) ir tada aptarti grupėje. Atsakinėdami į klausimus, mokiniai ugdo

savo mąstymo sugebėjimus. Užrašydami atsakymus, jie susitelkia ir apmąsto.

Rašymas padeda atskleisti mintis ir jų eigą, plėtoti mintis.

Priimdami sprendimą, mokiniai geriau supranta dalyką ir peržiūri

savo atsakymus, remdamiesi požiūriais, apie kuriuos išgirdo iš kitų

mokinių.

Vengtini pavojai: Nepateikite mokiniams medžiagos, kurios jie

nesupras. Šiam tikslui geriau tinka homogeninės grupės.

Minčių lietus

Minčių lietus – tai spontaniškai atliekamas struktūrinis pratimas:

mokiniai aktyviai skatinami kurį laiką pateikti kuo daugiau idėjų. Jo

tikslas – pateikti klausimą ir leisti mokiniams siūlyti kuo daugiau galimų

problemos sprendimų.

Generuojant idėjas laikinai susilaikoma nuo vertinimų – tai leidžia

išgauti originalių mminčių. Po to mokiniams skiriama 15 minučių idėjoms

sugrupuoti, apsvarstyti jų tinkamumą ir galimumą.

Mokytojas pateikia klausimą ir nurodo pagrindines taisykles.

Pratimui vadovauja arba mokytojas, arba paskirtas mokinys, kuris

garantuoja, kad bus laikomasi taisyklių. Jei jos pažeidžiamos, pratimas

kurį laiką sustabdomas.

Trumpai pasiruošę, mokiniai atsakinėja į klausimą. Atsakymai turi

būti greiti ir neapmąstyti. Mokytojas užrašo atsakymus lentoje.

Tai trunka tol, kol klasės idėjos išsenka. Tada mokytojas prašo

mokinių tęsti dar 5 minutes. Dažnai tai būna laikas, kai gimsta pačios

geriausios idėjos.

Tada mokytojas veda diskusiją, kurios metu įvertinamas visų idėjų

galimumas. Mokiniai pamato, kurie atsakymai iš tikrųjų padeda spręsti

problemą.

Tai naudinga tam, kad būtų generuojamos naujos idėjos ir problemų

sprendimai, ugdomas mokinių kūrybiškumas ir mąstymo įgūdžiai. Taip pat

naudinga ugdant mokinių įgūdžius dirbti grupėje, gerbti ir toleruoti kitų

nuomones.

Būtini elementai:

Elgesio gairės, kurių turi griežtai laikytis visi grupės nariai:

➢ Gerbkite grupės narius.

➢ Nusistatykite aiškius ir konkrečius diskusijos tikslus.

➢ Nekalbėkite apie asmeninius dalykus.

➢ Būkite konstruktyvūs (rekomenduokite, o ne kritikuokite).

➢ Būkite imlūs.

➢ Nenukrypkite nuo temos.

➢ Kalbėkite po vieną.

➢ Aktyviai klausykitės vieni kitų.

Idėjų vertinimo kriterijai:

➢ Ar idėja tikrai susijusi su problema?

➢ Ar idėja gali sukelti kitų problemų?

➢ Ar idėja yra praktiška ir realiai panaudojama?

Vengtini pavojai: Svarbu išdėstyti pagrindines taisykles ir

kurį

laiką jų laikytis. Tai garantuoja pratimo atlikimo produktyvumą, mažina

konfliktus, įgalina kontroliuoti grupę.

Būtina turėti apibrėžtus tikslus ir jų siekti. Neleiskite

diskusijai nukrypti nuo temos ir tikslo.

Kadangi susilaikoma nuo vertinimų, grupė gali nukrypti nuo temos ir

duoti nerealius pasiūlymus. Tai nėra blogai, jei grupė žino, kad po idėjų

generavimo bus vertinamas kiekvienos idėjos realumas. Minčių lietaus

metodas padeda realiai spręsti problemas.

Jėgos lauko analizė

Mokytojas veda klasėje diskusiją (arba duoda instrukcijas

diskusijai mažose grupėse), kurios metu kiekvienas problemos sprendimas

įvertinamas pagal tai, kiek jis yra rrealus. Tai naudinga daryti po minčių

lietaus metodo.

Kiekvienas galimas sprendimas patikrinamas: mokiniai paprašomi

išvardyti visus palankius veiksnius, kurie galėtų padėti sėkmingai

įgyvendinti sprendimą, o po to – veiksnius, kurie tam trukdytų. Tai yra

„jėgos laukas“, kurį sudaro aplink sprendimą esančios teigiamos ir

neigiamos jėgos.

Klasė įvertina, ar naudojant kūrybišką strategiją kurie nors iš

neigiamų veiksnių gali būti paversti teigiamais ar neutraliais. Tada,

pasverdama teigiamus ir neigiamus veiksnius, klasė galutinai nusprendžia,

ar įmanoma šį sprendimą sėkmingai įgyvendinti.

Tai naudinga tam, kad būtų patikrintos prielaidos, mokiniai

apmąstytų, vertintų ir nuspręstų, kkūrybiškai susiedami mokomąją medžiagą su

problemų sprendimu.

Būtini elementai: pagrindinės taisyklės, galimi problemos

sprendimai.

Vengtini pavojai: Visa turi būti daroma realiai. Nereali kritika

turėtų būti apsvarstoma. Šis pratimas turi sietis su realiu pasauliu ir

konkrečių problemų sprendimu.

Mokinių interviu

Mokiniai pateikia iš anksto parengtus kklausimus kitiems mokiniams,

svečiams ar kitiems pasirinktiems žmonėms. Mokiniai gauna užduotį

pasinaudoti šiais klausimais, kad išaiškintų konkrečią informaciją ar

nuomonę. Vėliau jie atsiskaito apie interviu rezultatus.

Jei imamas vienas interviu, pabrėžiamos žinios ir supratimas, jei

daugiau negu vienas – gali būti atliekama lyginamoji analizė, sintezė bei

vertinimas.

Tai naudinga tam, kad mokiniai naudotųsi kitais žmonėmis kaip

mokymosi šaltiniais, aktyviai įsiklausytų į kitų požiūrius ir juos

užsirašytų nevertindami. Įgalina pamatyti kitus požiūrius.

Būtini elementai:

Interviu tikslas, suderintas su pamokos kontekstu (ką mes siekiame

išsiaiškinti ir kodėl); parengti klausimai, kuriuos pateikiant bus renkama

informacija ar nuomonės, susijusios su tikslais; užrašymo, analizės ir

ataskaitos apie rezultatus metodai.

Tikslą nurodo mokytojas. Kitus elementus gali nurodyti mokytojas

atba užrašyti patys mokiniai – šiuo atveju mokytojas peržiūri klausimus ir

jiems pritaria prieš imantis interviu.

Vengtini pavojai: Tikslas turi būti aiškus. Mokinių klausimai

privalo būti gerai parengti, kad jie gautų norimą informaciją, o ne tik

išgirstų neapibrėžtus klausinėjamo žmogaus teiginius.

Interviu, kaip aktyvaus mokymosi metodą, galima labai plačiai

taikyti:

➢ Planuojant naujos temos pamokas. Rengiantis pamokoms, labai

svarbu remtis ir mokinių nuomone. Mokytojas turi žinoti, ko

vaikai tikisi iš naujos temos pamokų, kas juos domina. Todėl

interviu su mokytoju (ar mokinių interviu vienų su kitais)

įvadinėje pamokoje suteiks daug informacijos, kaip pasirengti

kitoms temos pamokoms.

➢ Tikrinant, kaip mokiniai atliko namų darbą. Mokiniai ima

interviu vieni iš kitų (poromis ar mažomis grupėmis). Iš to,

kokius klausimus mokiniai duoda vieni kitiems, galima

spręsti, kaip jie pasirengę pamokai. Šiuo atveju mokiniai

paprastai duoda tokius klausimus, į kuriuos patys galėtų

atsakyti. Todėl mokytojas gali įvertinti ne tik

atsakinėjančius, bet ir pateikiančius klausimus mokinius.

➢ Įgyjant naujų žinių. Tai galėtų būti interviu su pamokos

svečiu ar mokiniu (grupe mokinių), kurie iš anksto daugiau

pasiruošę nagrinėjamais klausimais. Šiuo atveju galimi

vaidybiniai žaidimai – interviu.

➢ Interviu, kaip pamokos įvertinimas. Pamokos pabaigoje

mokiniai ima interviu vieni iš kitų (ar grupėmis). Iš

interviu klausimų, mokinių aktyvaus (ar pasyvaus) dalyvavimo

mokytojas gali įvertinti pamokos informatyvumą, nustatyti, ar

tema sudomino mokinius, ar jiems ji buvo aktuali.

➢ Interviu – namų darbas. Mokiniams pateikiama užduotis (prieš

tai aptarus detales) parengti interviu pagal pamokoje

nagrinėtus klausimus ar problemas.

Nusprendžiama, iš kokių asmenų (savo šeimos narių, kaimynų,

bendraamžių) bus imamas interviu. Pasiskirsčius grupėmis, galima imti

interviu iš įvairaus amžiaus, įvairių profesijų asmenų. Tuomet mokiniai

galės palyginti įvairius požiūrius į vieną problemą.

Grupės pranešimas

Paprašykite mokinių patyrinėti ir pranešti apie savo atradimus

nurodyta programos tema. Tai gali būti atliekama grupėse ar individualiai.

Tai naudinga tam, kad mokiniai imtųsi atsakomybės už mokymąsi.

Geriausias būdas ko nors išmokti – tai ką nors ttyrinėti ir mokyti to kitus.

Būtini elementai: aiškus tikslais ir rezultatas; prieš mokiniams

pradedant darbą, mokytojas turi patvirtinti projektą; mokiniai turi

parengti pranešimą ir perskaityti jį visai klasei, laikydamiesi tam tikrų

taisyklių.

Debatai arba pranešimas nurodytu klausimu

Pasirenkamas klausimas (problema, į kurią yra du vienodai galimi,

bet vienas kitam prieštaraujantys požiūriai). Mokinių prašoma išanalizuoti

kiekvieną poziciją ir parašyti pranešimą (arba diskutuoja dvi opozicinės

grupės), pagrindžiantį vieną požiūrį ir atmetantį kitą. Būtina pagrįsti

poziciją faktais, o ne nuomone. Pozicija turi būti dėmesingai išnagrinėta

ir išdėstyta arba užrašyta.

Tai naudinga tam, kad mokiniai visapusiškai ištyrinėtų ir pagrįstų

požiūrį.

Vaidmenų atlikimas

Vaidmenų atlikimas sutelktas į svarbiausią kritinio mąstymo

elementą – gebėjimą įsijausti į kitų žmonių požiūrius. Siekiama padėti

mokiniams pritaikyti tai, ko jie išmoko, konkrečiomis aplinkybėmis,

įsijaučiant į nurodyto asmens vaidmenį. Taigi taikant šį mokymo metodą

(taip pat ir išgyvenant jausmus, kylančius atliekant vaidmenį) svarbus yra

ir patyrimo elementas.

Tai naudinga tam, kad padėtume mokiniams patirti kitų žmonių

jausmus, mintis, veiksmus, pasijusti kitais žmonėmis, atsikratyti drovumo,

elgtis laisvai. Greičiausiai jie aktyviai dalyvaus darbe, nes mokiniai

mėgsta susitapatinti su kitais žmonėmis.

Būtini elementai: aiškiai išreikštas tikslas, konkrečiai

paskirstyti vaidmenys. Paskirkite stebėtoją, kuris palaikys objektyvų

atgalinį ryšį, paremtą stebėjimais.

Mokymosi kontraktas

Mokinys pasirenka mokymosi tikslus ir projektą, susijusį su tuo, ko

jis nori išmokti iš mokomojo dalyko temos. Tai kontraktas tarp mokinio ir

mokytojo. Mokytojas sutinka peržiūrėti ir patvirtinti kontraktą bei

projektą ir padeda mokiniui nuspręsti, kaip atlikti šį darbą.

Tai naudingą tam, kad mokinys pats pajustų dalyko prasmę ir jo

taikymo galimybes.

Būtini elementai:

➢ Mokinio nustatyti mokymosi tikslai.

➢ Mokinio pateiktas pagrindimas, kodėl jis nori to išmokti ir

kaip tai bus galima taikyti.

➢ Tikslo ir projekto apibrėžimas.

➢ Mokinio nustatyti mokymosi metodai (skaitymas, interviu,

rezultatus analizuojantis pranešimas).

➢ Projekto įvertinimo kriterijai. (Kaip mokinys žinos, ar jis

įgyvendino mokymosi tikslus? Ar tie tikslai buvo tinkami?)

➢ Puslapio apimties įvertinimas, parašomas baigiant projektą.

Čia mokinys analizuoja savo projektą kaip mokymosi patyrimą.

Vengtini pavojai: Mokiniams tai visiškai naujas dalykas, ir

pradžioje jiems bus sunku apibrėžti mokymosi tikslus. Leiskite jiems

pakovoti.

Akvariumas

Baigus temą daromas aptarimas, kuriame išsiaiškinama, kas buvo

teigiama, kas kritikuotina, kas nauja, kas naudinga ir pan. Į „akvariumą“

kviečiami dalyviai – kaskart nauji mokiniai, tokiu būdu savo nuomonę

išreiškia ne tik aktyviausi dalyviai, bet ir pasyvieji. Akvariumo metodu

siekiama suaktyvinti mokinius pamokoje, pačią pamoką padaryti prasmingesnę

ir įdomesnę, ugdyti mokinių kalbinę raišką, mokėjimą klausytis ir ypač

lavinti jų kūrybiškumą.

Aukcionai

Tai vienas iš azartiškiausių netradicinio ugdymo metodų,

skatinantis mokinių, mokytojo ir tėvų bendradarbiavimą bei kūrybiškumą.

Aukciono organizavimo eiga mokykloje: trimestro metu už geras žinias,

elgesį gaunami „bonai“, kurie turi perkamąją galią, o trimestro gale,

susumavę mokymosi rezultatus, mokiniai suskaičiuoja

savo „bonus“ ir visi

dalyvauja aukcione. Aukcioną rengia tėvai, jie turi prizų fondą. Mokiniai

perka ne tik prekes, bet ir idėjas. Pirkti galima tik už tą sumą, kurią

turi surinkę per trimestrą.

Dėstymas etapais

Tai to paties dalyko mokymas 2-3 savaites. Dėstymas etapais

taikomas ne daugiau kaip 2 kartus per mokslo metus. Taikant šį metodą

mokiniai mažiau pavargsta, noriau mokosi, pasidaro aktyvūs ir kūrybiški.

Pavyzdžiui, mokiniai, pradėję mokytis gimtosios kalbos, kitų pagrindinių

dalykų laikinai nesimoko, bet daug piešia, vyksta muzikos, darbelių

pamokos. Praėjus 2-3 savaitėms, gimtąją kalbą kkeičia matematika ir t. t.

Euritmijos metodas

Šis metodas pradėtas taikyti R. Steinerio (gr. eurythmia – tolygus

pasikartojimas, kaitaliojimas). Tai kalbos ar muzikos garsų išraiška kūno

judesiais. Vaikai mokomi judesiu išgyventi kiekvieną garsą, tobulai

įvaldyti savo kūną, pajusti ryšį su gamta, kosmosu.

Kampų metodas

Tai debatų metodo atmaina. Jeigu įprastuose debatuose būna dvi

priešingos stovyklos, tai pagal kampų metodą – bent trys: už, prieš ir

neapsisprendusieji. Metodo taikymas. Pristatant temą prašoma mokinių

apibrėžti savo poziciją diskutuojamu klausimu, kurią galima rinktis iš

kelių mokytojo siūlomų. Mokiniai turi savo ppoziciją suformuluoti raštu ir

po to 3 minutes kalbėti, atskleisti savo požiūrį. Artimų ar panašių pažiūrų

mokiniai susigrupuoja, išrenkami grupelių lyderiai – kalbėtojai. Po to tarp

šių grupių pradedami debatai. Darbe daromos pertraukos, o debatams

pasibaigus požiūriai reziumuojami raštu.

Minčių ežys

Tikslas – nustatyti, kokios mokinių žinios prieš naujų sąvokų

pateikimą. Mokiniai skatinami mąstyti, savo teiginius grįsti argumentais,

įvairiais faktais; mokosi laisvai reikšti mintis, diskutuoti.

Ežio metodas daugiausia naudojamas per geografijos, fizikos,

chemijos pamokas. Ežį sudaryti mokiniai gali ir individualiai, ir grupėmis.

Mokytojas lentoje nubrėžia patį ežį – sąvoką ir 1 – 2 pagrindinius

spyglius – klausimus. Mokiniams pateikiami dar keli klausimai. Kiekvienam

naujam atsakymui mokiniai brėžia naujus spyglius ir mąsto toliau. Gali

pateikti ir neteisingų, mokslo nepagrįstų atsakymų. Gali kilti diskusijų,

būtina viską aptarti.

Žaisdami minčių ežį, mokiniai geriau supranta sąvokas, gali

išreikšti save, atskleisti ir turtinti intelektą, mąstyti apie mokslo

laimėjimus, jų reikšmę ir praktinį taikymą. Išryškėja mokinių sugebėjimai.

Maltinukas

Diskusijos forma, įtraukianti į darbą kuo daugiau dalyvių ir

mokanti būti gerais klausytojais. Optimalus dalyvių skaičius – iki

dvidešimties.

Dalyviai sudaro vidinį ir iišorinį ratus. Vidiniame rate sėdi 2-3

dalyviai, kurie tarpusavyje diskutuoja. Išorinio rato dalyviai tylėdami

stebi diskusiją. Norėdami išsakyti savo nuomonę, jie turi pakeisti kurį

nors vidinio rato dalyvį tuo metu, kaišis nekalba. Tai daroma priėjus ir

palietus nekalbančiojo petį. Dirbant apibrėžiamas laikas, o pasibaigus

darbui grupėje daromas aptarimas.

Meno metodas

7 – 14 metų vaikas (nuo dantų pasikeitimo iki lytinės brandos) tam

tikra prasme yra menininkas. Jį veikia ir ugdo meniniai vaizdai, todėl ir

pedagogas, perteikdamas mokomąją medžiagą, turi būti kūrėjas, menininkas.

Medžiaga turi būti tiesiog sunkte persunkta vvaizdais. Vaikas juos išgyvena.

Dailė, muzika, choreografija, teatras – patikimi mokytojo pagalbininkai.

Mokinys šio amžiaus tarpsnyje – jutimų organas. Jis visu kūnu

jaučia skonį, mato spalvą, girdi garsus, užuodžia kvapus, visu kūnu

reflektyviai reaguoja į tai, kas vyksta aplinkoje. Taip yra dėl to, kad

kūnas, siela ir dvasia dar neišsiskyrę, o persmelkę vienas kitą.

Šio amžiaus moksleiviui mokymo vaizdumas geriausiai padeda pažinti

pasaulį.

Modelio metodas

Tai išmokimo stebint metodas, tai yra stebint kitų elgesio

modelius. Pagrindinė išmokimo stebint prielaida – dėmesys. O modeliu galui

būti mokytojas, filmas, literatūra, paveikslas ir kt. Šis metodas padeda ne

tik įgyti žinių, bet ir skatina motyvaciją, moko socialinių įgūdžių,

trinkamo elgesio, ugdo kūrybiškumą.

Projektų kūrimas

Metodo tikslas – paruošti mokinius gyvenimui, išmokyti kūrybiškai

taikyti žinias praktikoje. Dirbama mažose grupėse pagal tokį projekto

schemą:

➢ Problemos iškėlimas ir įvardijimas.

➢ Kontekstas (su problema susijusių faktų nustatymas).

➢ Tikslai.

➢ Grupės analizė.

➢ Metodologija (aprašymas to, kaip bus veikiama ir siekiama

norimų rezultatų).

➢ Šaltiniai, kuriais remiamasi.

➢ Bendradarbiavimas su mokykla, jos pagalba.

➢ Įvertinimas (projekto sėkmė).

➢ Ataskaita.

Ši schema tinka darbui pamokose, bet ypač popamokinei veiklai.

Projektai gali būti kuriami įvairiems dalykams ir pačiomis įvairiausiomis

temomis. Projekte gali dalyvauti tėvai, tačiau visas idėjas kuria ir

projektą vykdo patys vaikai. Mokytojas konsultuoja projekto kūrimo metu.

Rengiant projektus mokinių kūrybiškumui nėra rribų.

Užmokyklinių užduočių metodas

Tai metodas, leidžiantis pamoką vesti ne įprastoje klasės ar

kabineto aplinkoje, o už jos ribų. Metodikos tikslas – mokymo žinias

pajusti realiu gyvenimu, patirti mažos grupės solidarumo jausmą, ugdyti

poreikį tyrinėti aplinką, kūrybingumą.

Rengtis tokiai pamokai reikia iš anksto. Metodas tinka integruotam

mokymui, tad reikėtų bendradarbiauti su kitų dalykų mokytojais ar numatytą

išvyką vesti keliems pedagogams kartu.

Metodo reikšmė ta, kad jis atveria plačias integruoto mokymo

galimybes, kiekvieną moksleivį įtraukia į aktyvią mokslinę-tiriamąją

veiklą, ugdo kūrybingumą, padeda pajusti grupinio darbo privalumus.

Žmogaus pažinimo metodas

Valdorfo pedagogai teigia, kad mokymo ir auklėjimo esmė – tai, kas

vyksta mokytojo ir mokinių sielose. Išmokę suprasti žmogų, galėsime suvokti

subtilius žmonijos dvasinius ryšius, tobulinti juos.

Tad vienas iš svarbiausių mokytojo uždavinių – nustatyti savo

mokinių temperamentus. Po to pagal charakterius klasėje susodinti grupėmis

(vaikams to neįtariant). Tai labai patiks melancholikams – jie vieni

kitiems neįkyrės. Plepieji sangvinikai ir peštukai cholerikai, veikiami

nuolatinės tarpusavio konfrontacijos, turės puikią progą „gludinti“

charakterio nelygumus. Flegmatikai taip įkyrės vieni kitiems, kad norom

nenorom pagyvės.

Labai svarbu ir mokytojo temperamentas. Jam reikia taikytis. Visų

vaikų akys į jį nukreiptos, visus veikia mokytojo artumas. Ne žinios, o

bendravimo menas, dvasios lobiai yra pedagogikos ir didaktikos viršukalnė.

Pažindamas save ir vaikus, mokytojas kaip geras aktorius turėtų būti toks

gyvas, nuolat besikeičiantis, kad sangvinikas vos spėtų sekti paskui jį;

toks užjaučiantis, viską suprantantis, nuoširdus, kad melancholikas

pamirštų amžinąsias savo negandas; toks dramatiškas, kad „pagautų“

choleriką ir sutelktų jo dėmesį dėstomam dalykui.

Mokytojas neturi pamiršti, kad jo sėkmės paslaptis – veikti ne

prieš vaiko temperamentą, o kartu su juo. Nereikia stengtis nugalėti ar

palaužti sudėtingą charakterį. Kurio nors kelio dalį paėjėti kartu, o

paskui atsargiai, harmoningai stengtis keisti.

Mokytojas turi mokėti reikiamu momentu pasirodyti:

flegmatikui – abejingas, bet audringai išgyvenantis;

cholerikui – susijaudinęs, bet išlaikantis vidinę rimtį;

sangvinikui – susidomėjęs, sujaudintas, bet gebąs susikaupti,

susitvardyti;

melancholikui – kenčiąs, bet gyvenimo sunkumus bei negandas gebąs

įveikti humoru ir vidine energija.

Išmokti šito – vadinasi, suvokti pedagogikos meną.

Aktyviųjų mokymo metodų pritaikymas fizikos pamokoje

Ne visus čia išvardintus aktyviuosius metodus galima pritaikyti

fizikos pamokose.

Įtraukiančią paskaitą galima naudoti beveik visose fizikos

pamokose, kai dėstoma nauja medžiaga. Naudojant šį metodą galima labiau

mokinius sudominti dėstomu dalyku.

Klausimų pateikimo metodas taip pat gali būti taikomas beveik

visose fizikos pamokose. Mokiniai tada priversti įsitraukti į mokymo

procesą. Jie skatinami mąstyti. Taip pat šis metodas patogus, kai norima

patikrinti mokinių žinias.

Klasės diskusiją galima panaudoti tada, kai dėstoma medžiaga buvo

nagrinėjama žemesnėse klasėse. Todėl kai ši medžiaga nagrinėjama plačiau,

šio metodo pagalba, galima išsiaiškinti, pakartoti tai kas jau žinoma.

Svarbaus įvykio metodą galima pritaikyti temai “Fizikos

panaudojimas buityje”. Tada mokiniai gali papasakoti kur

buityje pastebi

fizikinius reiškinius.

Atvejo analizės metodą galima panaudoti nagrinėjant atvejį aprašytą

knygos ištraukoje, arba matytą per televizorių. Tai gali būti “Paprastųjų

mechanizmų” nagrinėjimas arba “Laiko mašinos” konstravimas.

Skaitymo metodas naudojamas visų dalykų pamokose. Tad fizikos taip

pat. Mokiniai dažniausiai namuose skaito teorinę medžiagą vadovėliuose. Bet

skaitymo metodą galima pritaikyti ir pamokoje nagrinėjant naują medžiagą. O

po to taikomi kiti metodai (pvz., diskusija) šiai medžiagai apibendrinti.

Minčių lietaus ir debatų metodus šiek tiek sunkiau pritaikyti

fizikos pamokoms, tai labiau tiktų fakultatyvams, nagrinėjant problemines

situacijas.

Po šių metodų reikėtų taikyti jėgos lauko analizę, kad būtų

įvertinti problemų sprendimai.

Interviu galima panaudoti norint praplėsti mokinių akiratį. Pvz.,

suorganizuoti ekskursijas į Ignalinos atominę elektrinę, Molėtų

observatoriją. Mokiniai turėtų paimti interviu iš ten dirbančių žmonių ir

taip plačiau sužinotų apie atitinkamas temas.

Grupės pranešimo metodą galima pritaikyti norint paskatinti

mokinius dirbti grupėse . Pvz., temą išskaidyti į dalis ir duoti kiekvienai

grupei paruošti pranešimą. Tada mokiniai mokosi vieni iš kitų, mokosi

klausytis vieni kitų. Po pranešimų daromas apibendrinimas ir prieinamos

išvados.

Mokymosi kontaktą būtų galima pritaikyti ruošiantis kontroliniam

darbui, egzaminui.

Minčių ežį galima panaudoti kartojant sąvokas, matavimo vienetus,

dėsnius, formules.

Kitus metodus pritaikyti sunkiau, bet manau įmanoma. Pvz. dėstymą

etapais jau reikia derinti su kitų dalykų mokytojais.

Išvados

Aktyviaisiais mokymo metodais yra paįvairinamas mokymo procesas.

Mokiniai yra labiau sudominami, įtraukiami, skatinami mąstyti, domėtis,

bendradarbiauti.

Tačiau ne visus metodus galima taikyti vienodai. Reikia atsižvelgti

į klasės pasirengimą.

Koks mokymo metodas yra geriausias, galima pasakyti tik tada, kai

tiksliai įvertinamos mokinių savybės ir mokymo tikslai. Vieni metodai

padeda geriau išmokyti vienus mokinius, kiti – kitus.

Literatūra

1. Aktyvaus mokymosi metodai. (1998). Vilnius.

2. Černius V. Mokytojo pagalbininkas. (1992). Vilnius.

3. Jansen E. Tobulas mokymas. (1999). Vilnius.

4. Netradiciniai mokymo metodai. (1995). / Mokykla. Nr. 10-11.

5. Petrulytė A. Kūrybiškumo ugdymas mokant. (2001). Vilnius.