Europos Sąjunga

Turinys

Įžanga 3

Kokie yra narystės Europos sąjungoje pliusai? 4

Kokie yra narystės Europos sąjungoje minusai? 6

Kas įstojus į Europos Sąjunga laukia ūkininkų? 8

Ar zinote kad 11

Informacijos šaltiniai 12Kokie yra narystės Europos Sąjungoje pliusai?

Politinė prasme narystė ES reiškia Lietuvos stabilumo didėjimą, tai, be

jokios abejonės, bus juntama ir ekonomikoje. Juk verslas gali sėkmingai

vystytis tik ten, kur yra aiški ir daugiau ar mažiau stabili įstatyminė

bazė. Užsienio investicijos visuomet aplenks valstybę, kuri gali

neatlaikyti politinio ar ekonominio vidaus ar užsienio jėgų spaudimo. Todėl

integracija į ES ir narystės joje – tai realiausia galimybė šaliai

sėkmingai vystytis ir modernizuoti ūkį.

Narystė ES suteiks realius svertus, leisenčius Lietuvai dalyvauti

dydžiojoje politikoje ir nelikti pasaulio užkampyje. Tapusi ES nare Lietuva

kartu taps tiesiogiai ateities Europos kūrime dalyvaujančia valstybe.

Lietuvos dalyvavimas Europos viršūnių taryboje, Europos komisijoje, ES

Taryboje, Europos Parlamente ir kitose institucijose užtikrins tokį mūsų

,,buvimą” Europoje, kurio Lietuva neturėjo nuo pat vėlyvųjų viduramžių.

Narystė ES sustiprins kultūrinę Lietuvos priklausomybę Europai. Ši

kultūrinė priklausomybė turi didžiulę reikšmę pasitikėjimui tarp piliečių,

ūkio subjektų ir valstybių ir atitinkamai yra svarbi saugumo ir net

ekonominės ggerovės sąlyga.

ES teisės perėmimas bei narystė ES įtvirtins modernią ir efektyvią ūkio ir

kitų politikos sričių reguliavimo struktūrą bei labai patobulins Lietuvos

teisinę sistemą.

Narystė ES taip pat yra siejama su padidėjusiomis galimybėmis. Pirmiausia

tai padidėjusios galimybės aktyviam ir mobiliam visuomenės sluoksniui.

Studentija galės semtis žžinių užsienio universitetuose, o dėstytojai ir

profesūra – jas ten skleisti. Meno ir kultūros žmonėms integracija reikš

prasiplėtusias galimybes ES kultūrai skirtose programose.

Verslininkai galės perduoti savo gaminius ar teikti paslaugas ne tik trims

milijonams tautiečių, betir dar keliems šimtams milijonų Europos gyventojų.

Be to, sumažės kliučių verslui ES rinkoje. Kita vertus, naudos taurės

vietos įmonės, nes jos bus geriau apsaugotos nuo konkurencijos iš

Nepriklausomų Valstybių Sandraugos (NVS) šalių, taip pat tos įmonės, kurios

iš NVS šalių importuos prekes, atitinkančias ES standartus.

Narystė ES bus naudinga ir ūkininkams, kurie pretenduos į ES paramą ir

Bendrosios žemės ūkio politikos lėšas. Tai reikš papildomas investicijas į

ūki, darbo vietų kūrimą, galimybę imtis naujos veiklos (pvz., kaimo

turizmo), pagaliau – parduoti savo produkciją keliems šimtams milijonų

Europos vartotojų.

Kaimo ir mažų miestelių gyventojams narystė ES (per ją dalivavimas ES

regioninėje politikoje) reikš darbo vietų kurimą, nedarbo sumažinimą,

galimybė plėtoti savo verslą. Tokiu būdu mažės ekonominio ir socialinio

išsivystymo skirtumai tarp Lietuvos regionų (šio rodiklio skirtumas tarp

apskryčių siekia 2,5 karto). Ekspertų skaičiavimais, Lietuva, įstojusi į

ES, kasmet gautu apie 400 – 600 mln. litų paramą ekonominėms ir socialinėms

problemoms spręsti iš ES struktūrinių fondų.

Kai dėl lėšų, kurias Lietuva gaus iš ES biudžeto, tai pirmaisias narystės

metais mūsų šalis iš ES turėtų gauti apie 1,7 mlrd. litų, o įmokos į ES

biudžetą sudarytų apie 640 mln. litų, t.y. beveik tris kartus mažiau.

Turint omenyje, kad visas Lietuvos 2001 m. valstybės biudžetas yra maždaug

7,4 mlrd. litų, ši parama būtų išties juntama. Praėjus 4 – 5 metams po

Lietuvos istojimo į ES, įplaukos iš ES biudžeto pasiektų apie 3,3 – 3,7

mlrd. litų, tai reikštų 2,8 – 3,3 mlrd. litų grynųjų įplaukų. Žinoma,

būtina sąlyga šioms lėšoms gauti yra pačios Lietuvos financinis dalyvavimas

(vadinamas kofinansavimas). Paprastai tariant, maždaug du trečdaliai naujo

kelio ar pastatymo išlaidų guls ant ES, trečdalis – ant Lietuvos pečių.

Grižti ES aplinkos apsaugos standartai, prekių ir paslaugų kokybės

reikalavimai, dėmesys, skiriamas vartotojų apsaugai, lems tai, ką

apibendrintai galima pavadinti gyveni.mo kokybės pagerėjimu. Galima drąsiai

teigti, kad tik dėl integracijos į ES gersime švaresnį vandenį ir

kvėpuosime grynesniu oru tuoj., o ne, pavyzdžiui, po 5 metų (viena Lietuva

tiesiog būtų nepajėgi skirti tiek liešų aplinkos apsaugai ).

Apibendrinant galima teigti, kad pagrindinis narystės ES pranašumas – tai

atsivėrusios naujos galimybės. Ir tik nuo mūsų visų (tiek valstybės, tiek

kiekvieno piliečio) priklausys, ar mes sugebėsime jomis pasinaudoti.

Konkreti plėtros nauda Lietuvos gyventojams

Narystė Europos Sąjungoje užtikrina aukšto lygio standartus įvairiose

srityse, tokiose kaip aplinkosauga, sveikatos apsauga, socialinė apsauga ir

sauga darbe.

Būdamas Europos Sąjungos piliečiu kiekvienas Lietuvos pilietis turės teisę

keliauti, dirbti (po tam tikrų pereinamųjų laikotarpių), studijuoti ir

gyventi bet kurioje valstybėje narėje, įskaitant teisę pradėti verslą

visose vvalstybėse narėse bei teisę naudotis socialinės apsaugos

garantijomis. Visi Lietuvos piliečiai galės per vietinius, savivaldybių ir

Europos Parlamento rinkimus balsuoti valstybėje narėje, kurioje jie gyvena,

ir net turės teisę kelti savo kandidatūrą per vietinius ir Europos

Parlamento rinkimus. Visiems ES gyventojams turi būti suteikta bet kurios

valstybės narės diplomatinių ar konsulinių atstovų apsauga, jiems esant už

ES ribų, kur nėra tos valstybės atstovybės. ES pilietybė papildo

nacionalinę pilietybę, tačiau jos nepakeičia. Kokie yra narystės Europos Sąjungoje minusai?

Narystės ES pasekmes vienareikšmiškai įvardyti tik kaip teigiamas ar tik

kaip neigiamas neįmanoma. Jos tarpusavyje glaudžiai susijusios,o,

pavyzdžiui, to paties ES teisės akto perkėlimas turi ir privalumų, ir

trūkumų (priklausomai nuo to, kokias interesų grupes ar valstybės

institucijas paveiks, kada tai atsitiks ir pan.).

Tačiau vis tiek galima teigti, kad intergracijos sąnaudos jau pasireiškia

ar išryškės artimiausiu metu, o teks jos dažniausiai tam tikroms verslo ir

visuomenės grupėms. Ir nors tiesiogiai narystės trūkumais šių sąnaudų

vadinti negalima (tai veikiau investicijos į ateitį arba siekimas kuo

greičiau pasinaudoti integracijos teikiama nauda), keletą tokių pavojaus

signalų galima nurodyti.

Jau buvo minėta, kad intgracija – tai kartu ir gyvenimo kokybės

pagerėjimas: švaresnis vanduo, gaivesnis oras, geresnės kokybės prekės,

saugesnės ir geriau įrengtos darbo vietos. Tačiau visa tai kainuoja, o

galiausiai visos sąnaudos perkeliamos galutiniam prekių ar paslaugų

vartotojui – mums.Vadinasi, integracija ir narystė ES susijusi su kainų

(pvz., maisto, žemės ūūkio produktų) pokyčiais arba, kitaip tariant, jų

kilimu.Paprastai toks kainų kilimas kompensuojamas darbo užmokesčio augimu,

tačiau visuomenė, be abejo, griežčiau stebi kainų lygio kitimą nei

atlyginimų didėjimą.

Neigiama integracijos poveikį turėtų patirti maisto perdirbimo įmonės,

skerdiklos ir kiti gamintojai (dėl aukštesnių veterinarijos ir

fitosanitarijos standartų), priemonės ir paslaugų įmonės, (dėl poreikio

investuoti į naujas technologijas, būtinybės teikti daugiau informacijos

valstybės institucijoms), valstybės institucijos (dėl poreikio keisti darbo

tvarką, persikvalifikuoti dėl padidėjusio darbo krūvio ar, kai kuriais

atvėjais, jų funkcijų sumažinimo).

Integracija ir pasirengimas narystei ES gali būti skausmingesnis smulkioms

įmonėms ir smulkiems ūkininkams (dėl padidėjusios konkurencijos ir

aukštesnių kokybės standartų, sąnaudų padidėjimo ir jų kompensavimo

galimybių).

Truputį padidės bendras importo muitų lygis – padidės 90,2 mln. litų,

sumažės 10,8 mln. litų.Dėl to neigiamą poveikį patirs vartotojai bei

importuotojai. Kita vertus, padidės kaikurių vietinių gamintojų apsauga.

Prekyboje su Rusija išaugs arba atsiras muitai branduolinių reaktorių kuro

elementams, gamtinėms dujoms, kaikurioms chemijos prekėms, trąšoms,

automobiliams ir pan., o sumažės muitas benzinui.

Tiriant galimą ES direktyvų poveikį, nustatyta, kad labiausiai nukentės

Lietuvos įmonės, nepajėgsiančios finansuoti gaminių ir technologijų

modernizavimo, importuotojai iš Nepriklausomų Valstybių Sandraugos šalių,

pigioms ir prastesnės kokybės prekėms pirmenybę teikiantys vartotojai. Jei

gaminiai neatitiks ES standartų, juos bus draudžiama įvežti.

Integracija yra neatsiejamai susijusi su Lietuvos ekonimikos

restruktūrizavimu ir modernizavimu. Todėl restruktūrizavimo pasekmės –

persikvalifikavimas, būtinybė keisti darbo vietą – kurį laiką gali padidėti

ir sustiprėti.

Kita vertus, negalima šių laikinų

neigiamų pokyčių priskirti tik

integracijai į ES – bet kuriuo atveju Lietuva privalėtų pertvarkyti savo

ūkį, o be ES paramos šis procesas būtų dar skausmingesnis ir truktų ilgiau.

[pic]

Šaltinis: Lietuvos Statistikos departamentas

2001 m., lyginant su 2000 m., smarkiai išaugo eksportas į Jungtinę

Karalystę (117%), Suomiją (31%), Belgiją (24%). Eksportas sumažėjo į

Nyderlandus (26%), Austriją (21%), Prancūziją (10%).

2001 m., palyginus su 2000 m., importas iš daugumos ES valstybių išaugo.

Labiausiai importas išaugo iš Portugalijos (78%), Austrijos (41%), Belgijos

(35%), Airijos (32%).

2001 m. Lietuva į ES daugiausiai eksportavo ttekstilės dirbinių, mineralinių

produktų, mašinų ir mechaninių įrenginių, chemijos pramonės produkcijos,

įvair.ių pramonės dirbinių ir medienos. Šios produktų grupės sudarė 79 %

viso Lietuvos eksporto į ES.

2001 m., lyginant su 2000 m., išaugo mineralinių produktų, paruoštų maisto

produktų, augalinių produktų, tekstilės dirbinių eksportas, sumažėjo –

chemijos pramonės produktų, medienos ir jos dirbinių eksportas. Kas įstojus į Europos Sąjunga laukia ūkininkų?

ES žemės ūkis jau pajuto prekybos su Vidurio ir Rytų Europos valstybėmis

liberalizavimo naudą. Iš tiesų, žemės ūkio srityje ES turi prekybos su

daugeliu valstybių kandidačių perteklių. Įstojusi įį ES, Lietuva prisidės

prie bendros žemės ūkio politikos (BŽŪP), pagal kurią numatomas pagrindinių

žemės ūkio produktų rinkos organizavimas ir finansavimas iš Bendrijos

biudžeto.

Derybos su kandidatėmis dėl žemės ūkio rėmėsi esančiomis BŽŪP taisyklėmis

ir buvo susijusios su:

• gamybos kvotų ir subsidijų nustatymu siekiant išvengti pertekliaus

rinkoje;

• išsiaiškinimu, ar jos turėtų gauti tiesiogines išmokas, skirtas

kompensuoti ES ūkininkams už nustatytų kainų sumažinimą pagal

paskutinę BŽŪP reformą;

• ES augalų ir gyvūnų sveikatos standartų priėmimu.

Valstybės kandidatės siekia nuo pirmos įstojimo dienos visokeriopai

dalyvauti BŽŪP.

Parama bus teikiama ne tik tiesioginėmis išmokomis, bet ir struktūriniams

Lietuvos žemės ūkio ir maisto perdirbimo pramonės pokyčiams, kad Lietuvai

įstojus į ES jos žemės ūkis galėtų atlaikyti konkurencinį spaudimą. Ši

parama teikiama per ES programą žemės ūkiui ir kaimo plėtrai remti

(SAPARD), kasmet skiriant 520 mln. eurų. Metinė parama iš SAPARD fondo

Lietuvai yra maždaug 30 mln. eurų.

Paprastai ES valstybių ūkininkai yra labiau konkurencingi nei Lietuvos ar

Vidurio ir Rytų Europos ūkininkai. Ūkiai ir perdirbamoji pramonė šiose

valstybėse susiduria su problemomis, kurios trukdo joms siekti ES

produktyvumo ir efektyvumo llygio daugelį metų į priekį, nors jų ilgalaikis

tikslas yra tapti visiškai konkurencingais.

ES siekia sukurti bendrą erdvę, kurioje tiek naujosios, tiek senosios

valstybės narės pasinaudotų išplėsta bendrąja rinka. Naujosiose valstybėse

daugėjant vartotojų pajamų, didės aukštos kokybės produkcijos poreikis.

Plėtra nesukels didesnių trumpalaikių biudžeto problemų, tačiau ji

suaktualins kai kurias dabartines problemas ir galbūt taip pat skatins ES

reformuoti BŽŪP. BŽŪP veikla bus įvertinta per „laikotarpio įpusėjimo“

peržiūrą 2004 m. Po jos galima tikėtis naujo derybų Pasaulio prekybos

organizacijoje etapo, po kurio, 2005-2006 m. nustačius finansines

perspektyvas, gali eiti nuodugni BBŽŪP ir jos finansavimo peržiūra.

Tiesioginės išmokos

Išlaikant tiesioginių išmokų (TI) palaipsnio įvedimo tvarkaraštį 2004-2006

m. (25%, 30%, 35%), Lietuva, atsižvelgiant į turimas finansines galimybes,

turi teisę savo nuožiūra jas padidinti:

– iki 55% ES tiesioginių išmokų lygio 2004 m., iki 60% – 2005 m. ir iki 65%

– 2006 m. Nuo 2007 m. Lietuva gali primokėti ES tiesiogines išmokas iki 30%

papildomai prie atitinkamo kiekvienų metų TI palaipsnio įvedimo lygio;

– atskiriems žemės ūkio produktams, kuriems paramą ūkininkas turėtų gauti

pagal Lietuvoje prieš narystę (2002 m.) galiojusį nacionalinį paramos

režimą, atitinkantį ES naudojamas schemas iki bendro tiesioginės paramos

lygio, kuris gali būti padidintas iki 10%.

2004-2006 m. priemokos prie tiesioginių išmokų iki 40% ES paramos lygio

gali būti finansuojamos iš Europos žemės ūkio vadovavimo ir garantijų fondo

kaimo plėtros asignavimų, laikantis sąlygos, kad priemokoms gali būti

naudojama iki 20% kaimo plėtros asignavimų įsipareigojimais 2004 m., 2005

m. ir 2006 m. arba, atitinkamai, 25% – 2004 m., 20% – 2005 m. ir 15%. –

2006 m. Nuo 2007 m. priemokos gali būti finansuojamos tik iš nacionalinio

biudžeto.

Galutinės išmokos negali viršyti ES-15 tiesioginių išmokų lygio.

Lėšų skirtų kaimo plėtrai bendras finansavimas

ES Lietuvai, kaip ir kitoms naujoms pirmojo tikslo valstybėms narėms,

taikys maksimalią bendrojo finansavimo ribą (iki 80%). ES kaimo plėtrai

remti 2004-2006 m. Lietuvai skirs iki 434,2 mln. eurų finansinę paramą.

2004 mm. atitinkamai numatoma skirti iki 133,4 mln. eurų, 2005 m. – iki

145,7 mln. eurų ir 2006 m. – 155,1 mln. Eurų.

Žemės ūkio gamybos kvotos

Remiantis susiderėtomis kvotomis, 2004-2006 m. ES įsipareigojo Lietuvai

skirti apie 152 mln. eurų tiesioginę paramą žemės ūkiui per .tiesiogines

išmokas. Pažymėtina, jog absoliučioje daugumoje sričių išsiderėtos gamybos

kvotos viršija faktinį Lietuvos gamybos lygį.

Pieno gamybos nutraukimo schema

Lietuva pasinaudodama lėšomis skirtomis kaimo plėtrai gali taikyti pieno

gamybos nutraukimo schemą, išmokant kompensacijas už savanorišką pieno

gamybos nutraukimą pieno gamintojams sulaukusiems pensinio amžiaus ir dar

neturintiems 70 metų.

Pusiau natūrinių ūkių rėmimas

Lietuva turi galimybę remti pusiau natūrinius ūkius, išmokant jiems 1000

eurų finansinę paramą iš lėšų skirtų finansuoti kaimo plėtros priemones.

 

BIUDŽETAS

Mokėjimų balansas

2004 – 2006 m. grynasis Lietuvos mokėjimų balansas vienam gyventojui  (390

eurų) yra geriausias šalių kandidačių tarpe.

Išmokos ir įmokos

Mokėjimai iš ES biudžeto Lietuvai vienam gyventojui per 2004 – 2006 m. yra

didžiausi valstybių kandidačių tarpe (537 eurai), įmokos į ES biudžetą –

vienos mažiausių (147 eurai) tarp kandidačių.

Šengeno instrumentas

Pasirengimui narystei Šengeno sutartyje ES 2004-2006 m. įsipareigojo skirti

Lietuvai 135,7 mln. eurų pagal proporcijas: 33% – 2004 m., 45% – 2005 m.,

22% – 2006 m.

Pinigų srautų sureguliavimo instrumentas

Siekiant sureguliuoti pinigų srautus ir sumažinti biudžeto įtampas,

Lietuvai 2004 m. skiriama 35 mln. eurų ir 2005-2006 m. laikotarpiui – 12,6

mln. eurų.

 

Ar žinote, kad: 

• ES vėliavoje pavaizduotos 12 žvaigždučių nereiškia valstybių

skaičiaus? Skaičius 12 simbolizuoja tobulybę ir pilnatvę. Įstojus

naujoms narėms, žvaigždučių skaičius išliks nepakitęs.

• ES šalių vėliavos rikiuojasi abėcėlės tvarka pagal dvi pirmąsias

valstybių pavadinimų raides jų originalo kalba? Vėliavų seka yra

tokia: Belgija, Danija, Vokietija, Graikija, Ispanija, Prancūzija,

Airija, Italija, Liuksemburgas, Olandija, Austrija, Portugalija,

Suomija, Švedija ir Jungtinė Karalystė? 

• ES himno melodijos ir žodžių autoriai yra vokiečiai kompozitorius

Liudvikas van Bethovenas (1770-1827) ir poetas Johanas Fridrichas

Šileris (1759-1805)? 

• Europos diena švenčiama kasmet gegužės 9-ąją, minint R.Schumano plano

metines? Ji skirta vieningos Europos idėjai propaguoti? 

• Europos Sąjungoje nėra centralizuotos pasų sistemos, ir ES valstybių

piliečiai naudojasi nacionaliniais pasais, kuriuos išduoda atitinkamos

įgaliotos valstybių agentūros? Vis dėlto ES valstybėse išduodami pasai

yra panašios išvaizdos.  

( ES vėliava, himnas, pasas ir diena nepakeičia analogiškų nacionalinių

valstybių simbolių?

Europos Sąjunga – tai Europos valstybių asociacija, siekianti platesnės ir

gilesnės ekonominės bei politinės joje dalyvaujančių šalių integracijos.

ES šiandien

Šiandien Europos Sąjunga yra didžiausia pasaulyje tarptautinė organizacija,

apimanti 3.2 mln. kv. kilometrų, vienijanti 15 valstybių ir daugiau kaip

370 milijonų gyventojų. 1999 metų ES biudžetas siekė 86 350.4 mln. eurų,

arba 362 671.68 mln. litų. Tai valstybių asociacija, siekianti glaudesnės

ekonominės ir politinės integracijos vardan savo piliečių gerbūvio

užtikrinimo, taikos ir stabilumo Europoje.

Europos Sąjunga

– tai didžiausias pasaulyje prekybos blokas. Europos

Sąjunga:

• siekia Vieningos Rinkos sukūrimo, kurios viduje panaikinti visi

apribojimai laisvam prekių, asmenų, paslaugų ir kapitalo judėjimui;

• vykdo bendrą prekybos politiką, numatančią prekybą su trečiosiomis

šalimis;

• vykdo bendrą politiką tokiose srityse, kaip: žemės ūkis, transportas,

energetika, aplinkos apsauga ir kita;

• kuria ekonominę ir pinigų sąjungą, numatančią vieną visai Europos

Sąjungai piniginį vienetą euro.

Pagrindinis Europos Sąjungos tikslas yra sukurti kuo „glaudesnę Europos

tautų sąjungą, kurioje sprendimai yra priimami kuo arčiau piliečio“

(Europos SSąjungos sutartis).

Informacios šaltiniai: http://www.euro.lt

. http://www.eudel.lt

http://www.lrs.lt

http://www.urm.lt

http://www.culture.coe.lt

Dažniusiai užduodami klausimai apie Lietuvos stojimą į ES

———————–

Laisvoji prekyba