KELIAS Į ES

Europos Komisijos delegacija

Lietuvoje

Europos Komisijos delegacija Lietuvoje buvo įkurta 1996 m. kovo 1 d.

atsiliepiant į Lietuvos prašymą tapti Europos Sąjungos nare. Delegacijos

vadovas yra Michaelas Grahamas. Delegacija turi diplomatinės misijos

statusą ir atstovauja Europos Komisijai santykiuose su Lietuvos valdžia.

Delegacija koordinuoja savo veiklą su ES valstybių narių ambasadomis

Lietuvoje. Ji veikia kaip vienas pagrindinių bendradarbiavimo tarp

Komisijos būstinės Briuselyje ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanalų.

Delegacija perduoda oficialius pranešimus iš Briuselio Lietuvos

ministerijoms, stebi ir praneša Briuseliui apie politinę ir ekonominę

raidą, susijusią su Lietuvos būsimąja naryste ES. Delegacija prisideda prie

Komisijos atstovų vizitų į Lietuvą planavimo ir prireikus suteikia pagalbą

kitoms ES institucijoms.

Pagrindinė Delegacijos veikla

Europos Komisijos delegacija Lietuvoje

Europos Komisijos delegacija Lietuvoje buvo įkurta 1996 m. kovo 1 d.

atsiliepiant į Lietuvos prašymą tapti Europos Sąjungos nare. Delegacijos

vadovas yra Michaelas Grahamas. Delegacija turi diplomatinės misijos

statusą ir atstovauja Europos Komisijai santykiuose su Lietuvos valdžia.

Delegacija koordinuoja savo veiklą su ES valstybių narių ambasadomis

Lietuvoje. Ji veikia kaip vienas pagrindinių bendradarbiavimo tarp

Komisijos būstinės Briuselyje ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanalų.

Delegacija perduoda oficialius pranešimus iš Briuselio Lietuvos

ministerijoms, stebi ir praneša Briuseliui apie politinę ir ekonominę

raidą, susijusią su Lietuvos būsimąja naryste ES. Delegacija prisideda prie

Komisijos atstovų vizitų į Lietuvą planavimo ir prireikus suteikia pagalbą

kitoms ES institucijoms.

Pagrindiniai DDelegacijos uždaviniai yra šie:

Prisidėti prie tinkamo įvairių pasirengimo narystei instrumentų

funkcionavimo, konkrečiai:

• derybų proceso: procesų stebėjimas ir pagalba Komisijai;

• Europos sutarties, kurią prižiūri Asociacijos taryba, Asociacijos

komitetas ir daugybė įvairių sektorių pakomitečių, besirūpinančių

prekyba ir kitais ekonominiais bei socialiniais santykių tarp ES ir

Lietuvos aspektais, įskaitant įstatymų atitiktį ir konkurencijos

politiką;

• Stojimo partnerystės, kurioje nurodyti pagrindiniai Lietuvos

prioritetai rengiantis narystei ES.

Užtikrinti tinkamą PHARE/ISPA programų įgyvendinimą, konkrečiai:

• suteikiant išankstinį pritarimą įvairiems veiksmams įgyvendinant

PHARE/ISPA projektus, dėl kurių susitaria Lietuva ir ES;

• tikrinant pirkimo procedūrų atitiktį Decentralizuoto įgyvendinimo

sistemos taisyklėms, įskaitant sąlygų išaiškinimą, konkursų (tenderių)

įvertinimą bei rangovų ar konsultantų atranką;

• stebint ir pranešant apie programų/projektų įgyvendinimą;

• informuojant Komisiją Briuselyje apie įvairių programų ir Stojimo

partnerystės įgyvendinimą;

• informuojant Komisiją Briuselyje apie horizontalių programų

įgyvendinimą visose valstybėse kandidatėse;

• padedant parengti ir stebint, kaip įgyvendinamos SAPARD programos,

kurias, skirtingai nuo PHARE arba ISPA programų, be išankstinio

Europos Komisijos delegacijos pritarimo visiškai prižiūri patys

lietuviai.

Prisidėti prie informacijos apie ES teikimą Lietuvos visuomenei,

konkrečiai:

• teikiant tikslią ir objektyvią informaciją apie su ES susijusius

reikalus ir procesus joje;

• įgyvendinant ES plėtros komunikacijos strategiją;

• vadovaujant Informacijos centrui, skirtam plačiajai visuomenei;

• išleidžiant savaitinį elektroninį ir mėnesinį sspausdintą biuletenį;

• organizuojant seminarus, konferencijas įvairioms tikslinėms grupėms –

valstybės tarnautojams, žurnalistams,mokytojams ir kt.;

• reguliariai platinant informaciją spaudai (pranešimus spaudai) apie

įvykius ES;

• verčiant į lietuvių kalbą ir spausdinant knygas bei brošiūras, taip

pat pritaikant vaizdo medžiagą apie ES Lietuvos vartotojams.

ES ir Lietuvos santykiai

Trumpa istorija

Oficialūs santykiai ir bendradarbiavimas tarp Lietuvos ir Europos Bendrijos

(EB) prasidėjo 1991 m. rugpjūčio 27 d., kai EB nusprendė pripažinti

Lietuvos nepriklausomybę.

1992 m. gegužės 11 d. Lietuva ir Europos Bendrija pasirašė Prekybos ir

komercinio bei ekonominio bendradarbiavimo sutartį, kuri įsigaliojo 1993 m.

vasario 1 d., ir priėmė deklaraciją dėl politinio dialogo tarp EB ir

Lietuvos Respublikos.

1993 m. birželio 21-22 d. vykusiame Europos Vadovų Tarybos susitikime

Kopenhagoje EB pirmą kartą aiškiai suformulavo savo poziciją dėl Vidurio ir

Rytų Europos valstybių narystės Europos Sąjungoje (ES). Tačiau tai buvo

taikoma tik valstybėms, pasirašiusioms Europos sutartis. Baltijos valstybės

buvo paminėtos atskirame paragrafe, kuriame Europos Komisija buvo

įpareigota pateikti pasiūlymus dėl tuo metu galiojusių prekybos sutarčių su

Baltijos valstybėmis išplėtojimo į laisvosios prekybos sutartis.

1994 m. liepos 18 d. buvo pasirašyta ES ir Lietuvos laisvosios prekybos

sutartis. Tų pačių metų pabaigoje, gruodžio 16 d., prasidėjo derybos dėl

Europos sutarties. Jos baigėsi 1995 m. balandžio mėn. Europos sutartis buvo

pasirašyta birželio 12 d.

1995 m. gruodžio 8 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė įteikė oficialų

prašymą priimti į EES. 1997 m. liepos mėn. paskelbtoje Europos Komisijos

nuomonėje pateikiama išvada, kad dabartinis pasirengimo narystei ES lygis

leidžia tvirtinti, jog per artimiausius penkerius metus tik šios penkios

asocijuotos Vidurio ir Rytų Europos valstybės bus pasirengusios narystei

ES: Čekija, Estija, Vengrija, Lenkija ir Slovėnija.

Lietuva buvo pakviesta pradėti derybas 1999 m. kartu su kitomis

vadinamosios antrosios grupės valstybėmis kandidatėmis. Tokį sprendimą

Europos Komisija pasiūlė 1999 m. reguliariojoje ataskaitoje apie valstybių

kandidačių pažangą rengiantis narystei ES. 1999 m. gruodžio mėn. ES Taryba

pritarė šiai rekomendacijai ir apsisprendė dėl derybų pradžios. 2000 m.

vasario 15 d. Lietuva pradėjo derybas dėl narystės ES.

Pastarojo meto įvykiai

Asociacijos sutartis (įskaitant dvišalę prekybą)

Asociacijos sutartys iš pradžių buvo sutartys tarp Europos Sąjungos ir

Europos valstybių, numačiusių ateityje tapti ES narėmis. Tokie susitarimai

su Rytų Europos valstybėmis, pasirašyti po 1991 m., yra žinomi kaip Europos

sutartys.

Europos (asociacijos) sutartys sukuria prekybos tarp ES ir valstybių

kandidačių pagrindą ir yra skirtos panaikinti prekybos kliūtis. Europos

(asociacijos) sutartis su Lietuva buvo pasirašyta 1995 m. birželio 12 d. ir

įsigaliojo 1998 m. vasario 1 d. Europos sutartis pakeitė Prekybos ir

komercinio bei ekonominio bendradarbiavimo sutartį. Laisvosios prekybos ir

su prekyba susijusių reikalų sutartis tapo Europos sutarties dalimi.

Europos sutartis pripažino Lietuvos siekį tapti ES nare ir sudarė sąlygas

Lietuvai dalyvauti įgyvendinant valstybių kandidačių pasirengimo narystei

strategiją. Sutartis taip pat nustatė taisykles, pagal kurias

liberalizuojamas prekių, paslaugų, kkapitalo ir asmenų judėjimas, taip pat

užtikrinamas bendradarbiavimas teisės aktų derinimo, finansų, aplinkos

apsaugos, kultūros ir kitose srityse.

Komisijos paskutinėje, 2002 m. reguliariojoje ataskaitoje pažymima, kad

Lietuva tinkamai įgyvendino Europos sutartį ir prisidėjo prie sklandžios

įvairių jungtinių institucijų veiklos.

Lietuvos prekyba su ES nuolat didėja. 2001 m. Lietuvos eksportas į ES

sudarė 47,8 proc. (per metus padidėjo 20 proc.) bendro Lietuvos eksporto.

Importas iš ES sudarė 44 proc. bendro importo (padidėjo 18,4 proc.). Per tą

patį laikotarpį ES eksportas į Lietuvą sudarė 0,27 proc. bendro ES eksporto

ir importas iš Lietuvos – 0,21 proc. bendro ES importo.

Pagal prekybos sritis didžiausią ES eksporto į Lietuvą dalį sudaro mašinos

ir elektros prekės. Tekstilė sudaro didžiausią ES importo iš Lietuvos dalį.

Prie Europos sutarties pridėtas Protokolas dėl pramonės gaminių atitikties

įvertinimo ir pripažinimo (PECA) buvo parafuotas 2001 m. liepos mėn. Tokie

protokolai yra abipusio pripažinimo susitarimai, pagrįsti acquis

įgyvendinimu.

Šiuo metu Europos sutarties institucijų lygmeniu vykstančiose diskusijose

siekiama pažangos tokiose srityse kaip intelektinės nuosavybės teisių

apsauga, žemės ūkio pertvarkymas, energetikos ūkio pertvarkymas ir,

steigiant atitinkamas administracines struktūras, finansų kontrolės bei

regioninės politikos srityse. Santykiuose tarp Lietuvos ir ES nėra jokių

didesnių prekybos problemų.

2002 m. reguliarioji ataskaita

2002 m. spalio 9 d. Europos Komisija Europos Parlamentui pateikė

Reguliariąją ataskaitą apie valstybių kandidačių, įskaitant Lietuvą,

pažangą rengiantis narystei ES.

Ši ataskaita ir pasiūlymai nurodo principus, kuriais vadovaudamasi Lietuva

sėkmingai baigtų stojimo

procesą.

Ataskaitoje konstatuojama, kad derybas su stojimo kriterijus

atitinkančiomis 10 valstybių, tarp jų ir Lietuva, įmanoma baigti iki 2002

m. pabaigos. Taigi, remiantis Europos Parlamento ir ES Tarybos nustatytais

tikslais, šios valstybės 2004 m. bus pasirengusios tapti ES narėmis.

2002 m. reguliarioji ataskaita apie Lietuvos pažangą rengiantis narystei

Europos Sąjungoje

Išvados

Lietuva

Komisija savo 1997 m. Nuomonėje padarė išvadą, kad Lietuva atitinka

politinių narystės kriterijų reikalavimus. Nuo to laiko šalis pasiekė

didelės pažangos toliau įtvirtindama ir stiprindama institucijų,

užtikrinančių demokratiją, teisės viršenybę, žmogaus teises, pagarbą

mažumoms ir jų apsaugą, stabilumą. Tai buvo patvirtinta per praėjusių

vienerių metų laikotarpį. Lietuva ir toliau atitinka Kopenhagos politinių

narystės kriterijų reikalavimus.

Lietuva pasiekė didelės pažangos vykdydama viešojo administravimo reformą,

ypač priėmusi naują Valstybės tarnybos įstatymą ir įgyvendinančius teisės

aktus. Lietuvai reikia užtikrinti, kad visose tarnybose reforma bus

tinkamai įgyvendinta ir bus užtikrintas tinkamas prioritetinis

finansavimas.

Ženkli pažanga pasiekta reformuojant teismų sistemą, visų pirma priėmus

Teismų įstatymą. Svarbu pasirūpinti tuo, kad būtų užtikrintas tinkamas

naujų teisės aktų įgyvendinimas. Būtinos tolesnės pastangos gerinant

teisėjų ir prokurorų profesinius gebėjimus. Tai yra esminė prielaida

užtikrinant teisminio proceso kokybę, pagarbą teismo proceso dalyvių

teisėms ir pprofesinę etiką. Reikia siekti tolesnės pažangos spartinant bylų

nagrinėjimą teisme ir užtikrinant teismo sprendimų vykdymą.

Ženkli pažanga pasiekta kovojant su korupcija, ypač priėmus Nacionalinę

kovos su korupcija programą ir Korupcijos prevencijos įstatymą. Teisėsaugos

institucijos ir atsakingosios šakinės ministerijos turėtų dėti nuoseklias

pastangas, kad būtų užtikrintas tinkamas ir veiksmingas priemonių,

nukreiptų prieš administracinę korupciją (išliekančią susirūpinimo

priežastimi), įgyvendinimas.

Lietuva ir toliau gerbia žmogaus teises ir laisves.

Dar 1997 m. Nuomonėje buvo pripažintos reformų pastangos, kurių ėmėsi

Lietuvos valdžios institucijos, siekdamos pertvarkyti ekonomiką. Nuo

Nuomonės paskelbimo, nepaisant sudėtingos tarptautinės ekonominės

situacijos (visų pirma įvykus Rusijos krizei), ekonominės veiklos

rezultatai pagerėjo. Buvo pasiektas makroekonominis stabilumas, pagreitėjo

reformos, nuosekliai išlaikytas Lietuvos valdžios institucijų

įsipareigojimas vykdyti ekonominius narystės ES reikalavimus.

Taigi darytina išvada, kad Lietuva yra veikiančios rinkos ekonomikos

valstybė. Tęsdama dabartinių reformų kelią, Lietuva turėtų sugebėti

pasipriešinti konkurenciniam rinkos jėgų spaudimui iš ES pusės.

Būtų galima pagerinti situaciją darbo rinkoje, sprendžiant aukšto nedarbo

lygio problemą. Reikia pagerinti valstybės finansų valdymą, ypač

savivaldybių lygmeniu sprendžiant susikaupusių mokestinių įsiskolinimų

klausimą. Be to, pensijų reformos užbaigimas, įvedant planuotą privalomą

kaupiamųjų pensijų sistemą, ilgainiui turėtų subalansuoti valstybės finansų

sistemą ir sustiprinti finansinių rrinkų plėtrą. Administracinių ir teismų

gebėjimų stiprinimas, procedūrų supaprastinimas su verslu susijusiose

srityse, įskaitant bankroto ir įmonių restruktūrizavimo sritis, leistų

pagerinti bendrovių patekimo į rinką ir pasitraukimo iš jos galimybes.

Nuo to laiko, kai buvo paskelbta Nuomonė, Lietuva padarė ženklią pažangą

tiek perkeldama acquis į nacionalinę teisę, tiek administracinių gebėjimų

srityje. Nors pirminės pastangos buvo nesistemingos, pastaraisiais metais

acquis perkėlimo į nacionalinę teisę tempas ir apimtis labai išaugo, vis

daugiau pastangų skiriama nelengvam uždaviniui – būtiniems

administraciniams gebėjimams sukurti.

Per pastaruosius metus Lietuva toliau pažengė rengdamasi narystei, visų

pirma laisvo prekių judėjimo, laisvo asmenų judėjimo, konkurencijos,

energetikos, regioninės politikos bei teisingumo ir vidaus reikalų srityse.

Tam tikra/ribota (limited) pažanga padaryta finansų kontrolės ir

žuvininkystės srityse. Nors žemės ūkio ir aplinkos sektoriuose buvo

pasiekta pažanga, vis dar būtinos tęstinės pastangos.

Apskritai, Lietuva pasiekė gerą teisės aktų suderinimo su acquis lapsnį

daugumoje sričių, ir kai kuriose srityse suderinimo lygis yra aukštas.

Lietuva įkūrė beveik visas administracines struktūras, reikalingas acquis

įgyvendinti; vis dėlto reikia ir toliau dėti nuoseklias pastangas

stiprinant administracinius gebėjimus, ypač – vykdant mokymus bei personalo

perkvalifikavimą, užtikrinant efektyvų tarpžinybinį koordinavimą. Likusias

spragas padengia suderinti išsamūs planai (sudaryti visų pirma derybų

eigoje ir rengiant Veiksmų planą administraciniams ir teismų gebėjimams

stiprinti).

Lietuva ir toliau darė pažangą vidaus rinkos srityje. Laisvo prekių

judėjimo srityje yra suderinta didžioji dalis teisės aktų. Sukurtos ir

pagrindinės administracinės struktūros, tačiau jos dar neveikia visu

pajėgumu. Kalbant apie rinkos priežiūrą, reikia dėti pastangas toliau

plėtoti infrastruktūrai, visų pirma tyrimų ir sertifikavimo srityje.

Kalbant apie maisto saugą, buvo padaryta pažanga teisės derinimo ir

administracinių gebėjimų stiprinimo srityse, tačiau būtinos tolesnės

pastangos panaikinant išankstinį maisto produktų registravimą. Viešųjų

pirkimų srityje toliau vyko teisės derinimas, tačiau vis dar būtina atlikti

kai kuriuos pakeitimus ir toliau stiprinti Viešųjų pirkimų tarnybą. Laisvo

asmenų judėjimo srityje Lietuva yra pasiekusi gerą teisės derinimo lygį,

nors esamos administracinės struktūros dar neveikia patenkinamai. Kalbant

apie abipusį kvalifikacijų pripažinimą, didžiausių pastangų reikalauja

medikų profesijų sritis. Laisvės teikti paslaugas srityje teisės aktai

suderinti didele dalimi (to a reasonable extent), tačiau dar nevisiškai

patenkinamai veikia administracinės struktūros. Geros pažangos Lietuva

pasiekė bankininkystės ir vertybinių popierių srityje. Turėtų būti toliau

derinami teisės aktai, susiję su draudimo sektoriumi ir duomenų apsauga,

ypač užtikrinant priežiūros institucijų nepriklausomybę. Reikėtų

sustiprinti bendradarbiavimą tarp priežiūros institucijų. Tolesnė pažanga

buvo daroma laisvo kapitalo judėjimo srityje, kur Lietuva jau pasiekė

aukštą liberalizavimo lygį. Būtinos tolesnės nuoseklios pastangos mokėjimo

sistemų ir kovos su pinigų plovimu srityse.

Kalbant apie įmonių teisę, Lietuva pasiekė nemažą suderinimo lygį; yra

įsteigtos ir reikalingos administracinės struktūros, tačiau dar ne visos

dirba visu pajėgumu. Toliau derinta teisė patentų ir intelektinės

nuosavybės teisių srityse. Reikia ženkliai sustiprinti kovą prieš

piratavimą ir padirbinėjimą, o taip pat gerinti bendradarbiavimą tarp

valdžios institucijų, atsakingų už intelektinės nuosavybės teisių vykdymo

užtikrinimą. Konkurencijos politikos srityje teisės aktai didžiąja dalimi

suderinti, o administracinės struktūros įsteigtos ir veikia. Lietuva turėtų

ir toliau tinkamai taikyti savo teisės aktus bei užtikrinti jų vykdymą.

Konkurencijos taryba turėtų susikoncentruoti ties labiau atgrasančia

sankcijų politika konkurencijos srityje ir didesnį dėmesį skirti gelbėjimo

ir restruktūrizavimo pagalbai.

Mokesčių srityje Lietuva yra pasiekusi gerą teisės derinimo lygį,

reikalingi administraciniai gebėjimai didžiąja dalimi sukurti, tačiau juos

dar reikia stiprinti. Lietuva padarė ženklią pažangą derindama mokesčių

teisės aktus, tačiau dar būtinas tolesnis derinimas PVM ir akcizų srityse.

Mokesčių administravimo reforma taip pat pasistūmėjo į priekį. Muitų

sąjungos srityje Lietuva yra pasiekusi gerą teisės derinimo lygį,

administraciniai gebėjimai sukurti iš dalies. Tačiau reikia toliau

stiprinti tarpžinybinį bendradarbiavimą ir užtikrinti esamų teisės normų

sukčiavimo, intelektinės nuosavybės teisių ir kovos su korupcija srityse

įgyvendinimą. Abiejose srityse būtina dėti ypatingas pastangas, siekiant

užtikrinti, kad būtų sukurtos adekvačios informacinių technologijų

sistemos, leisiančios keistis duomenimis su EB ir jos valstybėmis narėmis.

Kalbant apie žemės ūkį, acquis perkėlimas į nacionalinę teisę vyksta gerai.

Iš dalies sukurtos administracinės struktūros, tačiau jas dar reikia

tobulinti. Ypatingą dėmesį Lietuva turėtų skirti pasienio kontrolės

punktams, integruotai administracinei ir kontrolės sistemai,

administraciniams gebėjimams, skirtiems Bendrai žemės ūkio politikai

valdyti, Mokėjimų agentūrai, įmonių modernizavimui ir gyvūninių atliekų

apdorojimui.

Žuvininkystės sektoriuje pasiektas nemažas teisės derinimo lygis, nors

lieka ir spragų, ypač kalbant apie rinkos ir struktūrinę politiką.

Įsteigtos kai kurios administracinės struktūros. Reikia dėti daugiau

pastangų, plėtojant rinkos ir struktūrinę politiką bei stiprinant kontrolės

ir inspektavimo funkcijas. Reikia užbaigti steigti žvejybos laivų registrą.

Transporto sektoriaus teisės aktai didžiąja dalimi suderinti su acquis,

nors pastangų dar reikalauja geležinkelių transporto sritis. Atitinkama

įstatyminė bazė jau sukurta, lieka įgyvendinti tik kai kuriuos antrinius

teisės aktus. Didžiąja dalimi sukurtos ir administracinės struktūros, bet

jas dar reikia stiprinti. Energetikos sektoriuje Lietuva pasiekė aukštą

teisės aktų suderinimo lygį, tuo tarpu administracinės struktūros iš

principo sukurtos, tačiau jas reikia toliau stiprinti. Gera pažanga

padaryta vidaus energetikos rinkos srityje. Kalbant apie branduolinę saugą,

Lietuva žengė labai

svarbų žingsnį oficialiai patvirtindama, kad Ignalinos

atominės elektrinės pirmasis blokas bus uždarytas iki 2005 m. ir oficialiai

įsipareigodama uždaryti antrąjį šios elektrinės bloką 2009 m. ES, remdamasi

Bendrijų solidarumo principu, pareiškė savo pasiregimą ir toliau teikti

reikiamą Bendrijos paramą atominės elektrinės uždarymo darbams po Lietuvos

stojimo į ES. Dabar Lietuva turi sutelkti pastangas tinkamam ir savalaikiui

teisės aktų įgyvendinimui užtikrinti, branduolinės saugos srityje –

įskaitant savalaikį antrinės nepriklausomos sustabdymo sistemos įrengimą

antrajame Ignalinos atominės elektrinės bloke ir pasirengimą Ignalinos

atominės elektrinės uždarymui ir eksploatacijos nutraukimui; būtina

sustiprinti administracinius gebėjimus, visų pirma reguliavimo ir

branduolinės saugos institucijas.

Socialinės politikos srityje teisės aktai didžiąja dalimi perkelti,

sukurtos ir administracinės struktūros, tačiau jas reikia toliau stiprinti.

Nemažai pasistūmėta į priekį priėmus naują Darbo kodeksą ir naujas teisės

normas, reguliuojančias kolektyvines sutartis. Lietuva turi užbaigti acquis

perkėlimą ir užtikrinti tinkamą įgyvendinimą visuomenės sveikatos bei

sveikatos ir saugos darbe srityse, įskaitant ir atitinkamų institucijų

stiprinimą, plėtoti socialinį dialogą ir gerinti socialinę apsaugą, toliau

stiprinti administracines struktūras paramai iš Europos socialinio fondo

valdyti. Acquis perkėlimas aplinkos srityje pasiekė santykinai gerą lygį,

tačiau įgyvendinimas dar nėra visiškai patenkinamas. LLietuva turi sutelkti

visą dėmesį ties acquis perkėlimo užbaigimu ir administracinių gebėjimų

stiprinimu. Būtina skirti dėmesį acquis įgyvendinimui atliekų tvarkymo,

vandens kokybės, pramoninės taršos kontrolės, cheminių medžiagų ir GMO

(genetiškai modifikuotų organizmų) bei gamtos apsaugos srityse.

Telekomunikacijų srityje Lietuva pasiekė gerą teisės derinimo lygį, tačiau

liko perkelti įgyvendinančius teisės aktus. Sukurti administraciniai

gebėjimai, tačiau jie dar nėra visiškai veiksmingi. Žymiai padidėjo Ryšių

reguliavimo tarnybos savarankiškumas. Reikia tolesnių pastangų užbaigiant

teisės derinimą, pasirengiant pilnai liberalizacijai ir stiprinant

reguliavimo tarnybos administracinius gebėjimus.

Teisingumo ir vidaus reikalų srityje Lietuva pasiekė ženklią pažangą

derindama teisę. Administracinės struktūros iš esmės sukurtos, tačiau

būtinos tolesnės pastangos. Lietuva peržiūrėjo Šengeno veiksmų planą ir

tęsė jo įgyvendinimą. Lietuva turi sutelkti dėmesį ties teisės derinimo

užbaigimu (ypač vizų, Šengeno, prieglobsčio, pinigų plovimo prevencijos bei

Europos Bendrijų finansinių interesų apsaugos srityse) ir tolesniu

teisėsaugos institucijų stiprinimu, ypač duomenų apsaugos, išorinės sienos

apsaugos ir kovos su korupcija srityse.

Regioninės politikos ir struktūrinių instrumentų koordinavimo srityje

institucinė struktūra iš esmės yra sukurta, tačiau administraciniai

gebėjimai bei techninis projektų rengimas dar nepasiekė reikalaujamo lygio.

Sustiprinti administraciniai gebėjimai, pagerintas tarpžinybinis

koordinavimas, geros pažangos pasiekta programavimo ir partnerystės

srityse. Lietuva turėtų sutelkti pastangas ties programinių dokumentų

rengimo užbaigimu, galutinės įgyvendinančių struktūrų sąrangos nustatymu ir

tolesniu administracinių gebėjimų stiprinimu, ypač techninių projektų,

kurie gali būti finansuojami Bendrijos lėšomis, rengimo, monitoringo,

finansų valdymo ir kontrolės srityse.

Finansų kontrolės srityje, nors acquis ir buvo perkelta į nacionalinę

teisę, reikalingos tolesnės pastangos konsoliduojant teisines normas,

reglamentuojančias viešąją vidaus finansų kontrolę, į vieną išsamų

įstatymą. Administracinės struktūros iš dalies yra sukurtos, tačiau dar

nevisiškai veikiančios. Jas reikia žymiai sustiprinti, kad galėtų

veiksmingai įgyvendinti konsoliduotus teisės aktus. Turėtų būti baigti

rengti audito vadovai. Nemažai pastangų reikės imtis, siekiant pilnai

įgyvendinti Veiksmų plane numatytas priemones finansų valdymo metodologijos

ir kontrolės, vidaus audito valstybės institucijose bei žmogiškųjų išteklių

rengimo (mokymų) srityse tam, kad egzistuojančios spragos

administraciniuose gebėjimuose ir acquis įgyvendinime būtų užpildytos.

Finansinių ir biudžetinių nuostatų srityje iš esmės sukurta teisinė bazė,

tačiau reikia toliau stiprinti administracinius gebėjimus, ypač

apskaičiuojant, kontroliuojant ir numatant nuosavas lėšas iki narystės.

Kalbant apie administracinius gebėjimus, Lietuva sukūrė pakankamus, tačiau

vis dar gana trapius (fragile) gebėjimus užtikrinti acquis įgyvendinimą ir

įgyvendinimo priežiūrą, ypač vidaus rinkos bei įvairių Bendrijų politikų

srityse. Lietuva turi užtikrinti pilną ir efektyvų administracinių

struktūrų veikimą, ypač siekiant garantuoti vieningą ir prognozuojamą

acquis įgyvendinimą. Ypatingai daug dėmesio reikia skirti struktūroms,

kurios yra būtinos įgyvendinti tai acquis daliai, kuri bus taikoma tik

tapus ES nare, ypač racionalaus ir efektyvaus ES lėšų valdymo srityje.

Derybose dėl narystės ES su Lietuva buvo preliminariai uždaryti 28 skyriai.

Apskritai Lietuva vykdo derybose prisiimtus įsipareigojimus, tačiau

vėluojama su įsipareigojimų vykdymu žuvininkystės (žvejybos laivų registro

sukūrimas), statistikos (žemės ūkio surašymas) ir aplinkos (teisės aktai,

reglamentuojantys pakuotes ir biocidus) srityse. Šiuos klausimus reikia

spręsti.

Atsižvelgdama į pažangą, padarytą po Nuomonės pateikimo, teisės derinimo ir

administracinių gebėjimų lygį, kurį Lietuva pasiekė šiame etape, bei

Lietuvos pasiekimus įgyvendinant derybose prisiimtus įsipareigojimus,

Komisija mano, kad Lietuva sugebės prisiimti narystės įsipareigojimus pagal

numatytą grafiką. Iki stojimo Lietuva turi tęsti savo pasirengimo darbus,

laikydamasi derybose dėl narystės prisiimtų įsipareigojimų