Liberalizmas (klasikinis, siuolaikinis, idejos, isvados)

LIBERALIZMO IDĖJOS

 

 

 

Klasikinis liberalizmas

 

Kalbant apie liberalizmo ideologiją, kurios pagrindinė vertybė yra

individo laisvė (lot. liberatas), pirmiausia reikėtų suderinti sąvokas.

Nedaug tėra terminų, kurie turėtų tiek daug reikšmių kaip liberalizmas.

Pirmiausia, kai žmogus visuomeniniame gyvenime yra atviras naujoms idėjoms

ir situacijoms, geranoriškai supratingai vertina kitų asmenų pozicijas bei

pažiūras, jis vadinamas liberalu, dera pabrėžti polinkį į kompromisą ir

diskusiją siekiant nustatyti tai, kas jos dalyvius sieja ir kas skiria.

Žmogus, kuriam būdingi šie bruožai yra liberalas.

Liberalizmo idėjų atsirado XVII XVIII a. Vakarų Europoje tose

vietose, kur llobstantys miestelėnai ėmė maištauti prieš esamą tvarką ir jos

principus.

Liberalizmo idėjų atsiradimą sąlygojo būtinybė pateisinti šį maištą,

ideologiškai apibrėžti naujas antifeodalines visuomenines pareigas.

Keliose šalyse miestiečiai įgijo galimybių kelti ir realizuoti liberalizmo

idėjas pirmiausiai dabartinėje Didžiojoje Britanijoje, Jungtinėse

Valstijose ir Prancūzijoje. Jose susiformavo pirmoji, mūsų požiūriu,

klasikinė, liberalizmo atmaina. Tarp daugelio mąstytojų, kūrusių šią

pirminę liberalizmo atmainą, buvo Džonas Lokas (John Locke) ir Benžamenas

Konstantas (Beniamin Constant). Džonas Lokas (1632 – 1704) filosofas,

logikas, ideologas. Durininko sūnus, įgijęs gydytojo išsilavinimą. Įėjo į

medicinos istoriją pirmasis išoperavęs kepenų abscesą. Antiabsoliutinės

opozicijos veikėjas. Svarbiausias iš Loko darbų yra „Du traktai apie

valdžią“ (1690). Benžamenas Konstantas (1767 – 1830) ideologas ir

rašytojas. Konstantas sukūrė liberalius konstitucijos mokslo principus,

buvo žymiausias opozicijos atstovas.

Liberalams svarbiausia vertybė yra žmogus ir jo laisvė, taip pat

laisvė veikti. Viena iš individui priderančių laisvių yra teisė įsigyti

nuosavybę. Būtina pabrėžti: ne teisė turėti nuosavybę, bet teisė įgyti

nuosavybę ir palikti ją paveldėtojams. Žmogus vis daugiau išmoksta, daugiau

išmano ir daugiau turi, pralaimėjimai žmogų turtina, nes moko išminties.

Žmonija siekia vis geresnės egzistencijos, tad nepaliaujama pažanga yra

faktas.

Visuomenė liberalams tėra tik individų suma, o kiekvienas individas

svarbesnis už visuomenę. Socialinis pliuralizmas liberalams yra trokštamas

tikslas. Individas pats turi rūpintis savo likimu. Stipri valstybė bando

įsakinėti individams ir kelia didelį pavojų jų laisvei. Valstybė egzistuoja

individams, ji sukurta individų ir gali imtis tik to, ką individai jai

patiki.

Prigimties dėsniai reguliuoja žmonių gyvenimą. Pagal šiuos dėsnius

kiekvienas žmogus jau gimsta turėdamas tam tikras teises teisę gyventi ir

būti sveikam, teisę būti laisvam ir teisę būti laimingam. Vienas kelių į

laimę yra teisę įgyti nuosavybę. Iš kur atsiranda prigimties dėsniai ?

Vienų nuomone jie pridera Dievo kūriniams(taip manė britų ir amerikiečių

liberalai), kai kurie aiškiai formulavo pažiūrą, kad Dievui vietos nėra

(taip tvirtino prancūzų liberalai).

Liberalizmo ideologijos šalininkams privati nuosavybė tvirčiausias

žmogaus laisvės pamatas. Be nuosavybės laisvė miršta. Nėra nuosavybės ribų,

turėti galima be galo. Kitų žmonių, turinčių teisę tik reikalauti

atlyginimo, išnaudojimas yra visiškai natūralus, žmonėms duodamas darbas ir

galimybė užsidirbti. Liberalai skelbia tik prigimtinę žmonių lygybę. Jie

tvirtina, kad visi gimsta lygūs. Tačiau lygybė liberalams yra tik lygybė

prieš gamtos dėsnius. Gyvenimas yra nenutrūkstama kova dėl sėkmės;

silpnesnieji ją pralaimi. Todėl socialinė nelygybė teisėta ir prasminga.

Bandymus likviduoti socialinę nelygybę liberalai laiko neleistinu

kėsinimusi į individo laisvę, kuri jiems yra aukščiausia vertybė.

Žmonių prigimtinės lygybės padarinys yra praktinė visų žmonių

socialinė nelygybė, tai natūralu, neišvengiama. Politiniame gyvenime turi

dalyvauti tik tie, kurie savarankiškai pasiekė gyvenimo sėkmę. Žmonės,

kurie nesugebėjo pasirūpinti savais interesais, negali imtis spręsti visų

kitų likimo. Politika turi tapti turtingiausiųjų privilegija. Valstybė turi

ginti individą ir jo teises. Individų teisės visada viršesnės už valdžios

teises, nes kyla iš prigimties, o valdžia iš visuomenės.

Griežtai apibrėžiant valdžios ribas, reikia atskirti jos funkcijas,

t.y. padalyti valdžią į tris atskiras šakas: įstatymų leidybos, vykdomąją

ir teisminę valdžią. Šios valdžios padalijimo koncepcijos autorius yra

prancūzų liberalas Šarlis Monteskjė (Charles Louis Montesquieu ). Šarlis

Monteskjė (1689 – 1755) istorikas, teisininkas, rašytojas. Ieškojo

receptų, kaip sukurti išmintingai ir teisingai valdomą valstybę, kurios

piliečiai būtų laisvi ir saugūs nuo tironijos. 1721 m. išėjo jo veikalas

„Apie įstatymų dvasią“. Valstybės santvarkos mechanizmas, grindžiamas trijų

valdžių kompetencijos atskyrimu , turėjo užkirsti kelią tironijai ir

sutvirtinti individo teisių garantijas.

XIX ir XX a. liberalizmo istorija atspindi tas pačias problemas ir

Europoje, ir Jungtinėse Valstijose. Amerikos liberalizmui būdinga

spartesnė praktinė raida. Garsiausi buvo britas Džonas Stiuartas Milis

(John Stuart Mill) ir prancūzas Aleksis de Tokvilis (Alexis de Tocqueville)

. Džonas Stiuartas Milis (1806-1873) filosofas, logikas, ideologas. Trejų

metukų pradėjo mokytis graikų kalbos. 1851 m. jis vedė savo didžiąją meilę,

už save vyresnę našlę. Jos vyro mirties abu laukė daugiau kaip dvidešimt

metų. 1856 m. Milis tapo parlamento nariu. 1840 -1873 m. jis parašė savo

didžiausius veikalus, tarp jų „Samprotavimus apie atstovaujamą valdžią“

(1861). Aleksis de Tokvilis (1805-1859) teisininkas, politikas. Dviejų

tomų veikalas „Apie demokratiją Amerikoje“ protestas prieš būsimojo

Napaleono III valstybės perversmą jam kainavo areštą. Galutinai atsidėjo

vien tik istorijos studijoms. Liberalai neturėjo rūpesčio, kaip realizuoti

savo pažadus. Cenzo sumažinimas, o vėliau ir panaikinimas leido įgyvendinti

principą, skelbiantį, kad visi bendruomenės nariai turi nuosavybę ir yra

lygūs tiek teisiškai, tiek politiškai. Visi yra lygiateisiai piliečiai

politiniame gyvenime, bet už jo ribų natūralios nelygybės principas buvo

visiškai išlaikytas. Taip Jungtinėse Valstijose atsirado liberalioji

demokratija. Teisės sferoje tai įvyko

Pilietinio karo pabaigoje, kai buvo panaikinta vergija.

Liberaldemokratinių idėjų triumfo Europos žemyne teko laukti ilgiau iki

Pirmojo pasaulinio karo pabaigos.

Išmintingiausi Amerikos liberalai ėmė suprasti, kad laisvės idėjoms

realizuoti nepakanka teisinės lygybės. Imta suvokti, kad būtina mažinti

nelygybės kraštitinumus ir padėti tiems, kurie atsidūrė socialinės

hierarchijos laiptų apačioje, kad jie galętų įsitraukti į politinį ir

visuomeninį gyvenimą.

Įrankis šiems procesams realizuoti turėjo būti valstybė, kad valdžia

galėtų aktyviai kištis į visuomenės reikalus, didindama mokesčius

turtingiausiajai visuomenės daliai. XIX a. gale JAV atsirado socialinis

liberalizmas. Federalinė valdžia įgijo didelius įgaliojimus ir pradėjo

plačias reformas.

Kai kurie amerikos liberalai priėjo visiškai kitas išvadas: liberalizmo

principų išsižadėjimo, grįžimą prie laisvos konkurencijos. Ant klasikinio

liberalizmo pmastų išaugo XX a. konservatyvusis liberalizmas, dar vadinamas

neoliberalizmu. Jo pirmatakas buvo praėjusio amžiaus britų liberalas

Herbertas Spenseris (Herbert Spencer) . Įvykiai buvo kartu ir mūsų laikų

Amerikos konservatizmo pradžia. Europos konservatizmas išsirutuliojo iš

prieštaros liberalizmo ideologijai. Amerikos konservatizmas yra pirmosios

klasikinės fazės liberalų idėjų prikėlimas ir įtvirtinimas.

 

 

Šiuolaikinis liberalizmas

 

Antrojo pasaulinio karo išvakarėse Amerikos liberalizmas galutinai

suskilo į dvi sroves. Liberalizmo ideologijoje išsiskyrė konservatyvioji,

demokratinė ir socialinė kryptis.

Liberalai nebuvo pagrindiniai demokratijos idėjų gynėjai. Šis vaidmuo

XIX a. teko kairiesiems. Liberalų kelias į demokratiją nereiškė visiško

pritarimo demokratijos idealui.

 

Demokratija tai lygybės idėja ir iš jos išauganti ideologija ,

pripažįstanti lygybę aukščiausia visuomenės gyvenimo vertybe. Demokratija

tai socialinė santvarka, kurios pamatas joje dalyvaujančių subjektų

lygybė. Demokratija tai atstovaujančios valdžios sistema, kuri remiasi

skirtingų lygiateisių grupių konkurencija ir bendradarbiavimu. Demokratija

tai aukščiausias suvenerios valdžios priskyrimas visumai, t.y. liaudžiai.

Demokratija tai tokia gyvensena, kai lygybės praktika yra svarbiausias

kasdieninių individų santykių elementas visose visuomenės gyvenimo

srityse.

 

Liberalios demokratijos idėjas galima apibendrinti taip: 1) Laisvo

individo , valstybės piliečio , teisių pirmenybė. 2) Valstybės valdžia,

remdamasi teise, naudojasi savo plačiais įgaliojimais, gindama interesus

visos bendruomenės, kurios kiekvienas narys gali siekti skirtingos naudos

iš savo prigimtinių teisių. 3) Valstybės santvarka ir politinė sistema

turi

būti demokratinė. Praktinės šios demokratijos apraiškos turi būti

parlamentas ir teritorinės savivaldos institucijos, išrinktos visuotiniuose

rinkimuose be jokių cenzų. Daug politinių partijų kovoja dėl daugumos

atstovaujamuosiuose organuose. 4) Visuomenė yra ne tik individų suma, bet

neretai dar ir interesų grupių suma. Šiuos interesus galima suderinti esant

demokratinei valdymo sistemai. 5) Savrbus visuomeninio ir politinio

gyvenimo demokratizavimo elementas yra visuotinis nemokamas pasaulietinis

švietimas, kai Bažnyčia ir valstybė atskirtos. Žymiausi XX a. liberaliosios

demokratijos šalininkai buvo Hansas Kelzenas (Hans Kelsen) ir Karlas

Poperis (Karl Popper) . Hansas Kelzenas (1881-1973) teisininkas iir teisės

teoretikas. Gimė Prahoje. 1938 m. emigravo į JAV. Kelzenas buvo vienas

didžiausių mūsų epochos teisės teoretikų. Vienas iš darbų „Demokratijos

esmė ir vertė“ (1936). Karlas Poperis (1902-1994)- filosofas ir logikas.

Gimė Vienoje. Vėliau apsigyveno

 

Didžiojoje Britanijoje.1965 m. gavo bajoro titulą. Pažiūras Poperis

įtaigiai išdėstė knygoje „Atvira visuomenė ir jos priešai“ (1945).

Liberalios demokratijos samprata paplito tose kapitalistinėse

valstybėse, kurios nusikratė autoritarizmo ar fašizmo.

Socialinio liberalizmo idėjos ir principai paplito ir plėtoja

liberaldemokratijos idėjas. Socialinio liberalizmo idėjų atsparos taškas

yra tezė, kad būtinos esminės kapitalizmo reformos. Teisinė valstybė,

turinti plačius įgaliojimus, privalo aktyviai veikti ūkinių ir socialinių

bendruomenės reikalų tėkmę. Ekonominiam ir socialiniam valstybės

intervencionalizmui reikalingos visų pirma lėšos, įgyjamos apmokestinant

nuosavybę progresyviniu mokesčiu. Socialiniams liberalams privati

nuosavybė liko individo egzistavimo pamatas , tačiau kartu ji tapo pareiga

kitiems piliečiams. Prievoles bendruomenei tturi vykdyti valstybė.

Reformos turi sutvirtinti ir praturtinti individo laisvę, kuri , be

politinių teisių, apima ir valstybės garantuojamas socialines teises.

Svarbūs socialinio liberalizmo ideologijos siūlymai vykdyti socialines

ir ekonomines kapitalistines sistemos formas. Planinė valstybės politika

turėtų pagerinti visuomenės gyvenimo lygį ir padidinti jos narių gerovę.

Paprastai tokius siūlymus vadiname „gerovės valstybės“ doktrina. Siūlome

atsisakyti doktrinos sąvokos ir pakeisti ją koncepcijos sąvoka. „Gerovės

valstybės“ koncepcija gali būtį realizuojama dėl įvairių ideologinių

motyvacijų. Populiariausias mūsų kraštuose jos realizavimo Švedijoje

pavyzdys. Tenykščiai socialdemokratai, įgyvendino švedišką šios koncepcijos

variantą. Kalbame apie socialdemokratinį „gerovės valstybės“ variantą

Švedijoje ir skiriame jį nuo „gerovės valstybės“ koncepcijos, būdingos,

pavyzdžiui, JAV.

Socialinio liberalizmo fone aiškiai pastebimi konservatyviojo

liberalizmo , dažnai vadinamo neoliberalizmu, ypatumai. Neoliberalizmo

terminą, kuriuo kartais vadinamos visos dabartinio liberalizmo kryptis.

Šios ideologijos pamatas idėja, kad nelygybė yra būtina kiekvieno individo

laisvės įįgyvendinimo sąlyga, visų pirma ekonomikoje. Kiekvienam žmogui

garantuojamas jo nuosavybės neliečiamumas ir visiška jo iniciatyvų, ypač

ūkinių, laisvė. Rezultatas laisvos rinkos ekonomika. Valstybė neturi

reguliuoti ūkio procesų. Ji gali tik prižiūrėti netrikdomą jų tėkmę.

Socialinės garantijos daro žmones tingius, neteisingai paskirsto visuomenės

pajamas ir kelia pavojų privačiai nuosavybei. Konservatyviųjų liberalų

nuomone, valstybė turi būti teisinė efektyviai veikianti organizacija,

griežtai paisanti savo įgaliojimus ribų, tačiau jos institucijos turi būti

kiek tik įmanoma mažiau demokratiškos. Kalbama apie sukūrimą tokios

teisinės tvarkos, kai atstovaujami organai ne tokie reikšmingi kaip tokią

tvarką padėtų įvesti rinkimai, pagrįsti įvairiais antidemokratiniais

cenzais, pirmiausia solidžiu balsuotojų amžiumi. Politiniame gyvenime turi

viešpatauti elitai, masių galimybes naudotis politinėmis teisėmis turi būti

kuo labiausiai teisiškai apsunkintos.

Galime įžvelgti dvi konservatyviųjų liberalų ideologijos pakraipas:

radikaliąją ir nuosaikiąją. Nuosaikieji liberalai pripažįsta ,kad kai kurių

reformų valstybė negali išvengti. Šiai krypčiai atstovauja Vokietijos

liberalų socialinės teisins valstybės doktrina, tuo tarpu konservatyviojo

liberalizmo, liberalizmo, tėvynė yra Jungtinės Valstijos. Liberalai ir visi

kiti konservatyvieji liberalai sudaro dešinįjį XX a. pabaigos liberalų

sparną. Žymiausias amerikietiškojo konservatyviojo liberalizmo šalininkai

yra Frydrichas Augustas fon Hajekas (Friedruch August von Hayek) ir

Miltonas Frydmanas (Milton Friedman) . Frydrichas Augustas fon Hajekas

(1899-1992) ekonomistas. Aristokratas, baigęs teisės ir politologijos

studijas. 1927 m. Hajekas pradėjo dirbti mokslinį darbą Vienos

universitete. Nuo 1962 m. dirbo VFR ir Austrijoje. 1974 m. prisidėjo

Nobelio premija. Iš daugybės darbų dera išskirti „Laisvės

konstitucija“(1960). Miltonas Frydmanas (g. 1912) ekonomistas. Gimė žydų

emigrantų šeimoje. Tapo konservatyviuoju liberalu. Nuo 1946 m. jis buvo

susijęs su Čikagos universitetu. Frydmano manymu, didžiausią pavojų

ekonomikai kelia infliacija, o jos priežastis yra vyriausybės aktyvumas

ekonominiame gyvenime. 1976 m. gavo Nobelio premiją. Visi iš eilės

prezidentai respublikonai laikosi neoliberalizmo ideologijos, o jų

konkurentai iš Demokratų partijos socialinio liberalizmo šūkių. Idėjų

ginčą JAV dėl individo laisvės ribų iki pat šių dienų savo veikloje

praktiškai sprendžia visi Valstijų prezidentai. Europos situacija visiškai

kitokia. Čia nėra gausių liberalų partijų, kurios valdytų savarankiškai ir

turėtų aaiškų konservatyvų arba socialinį idėjinį pavidalą. Dažnai gali

pasirodyti, kad ta pati liberalų partija įvairiomis politinėmis sąlygomis

pasisako už skirtingas liberalizmo ideologijos interpretacijas, priežastis

kad Amerikos liberalai užvaldė beveik visą šalies politinį gyvenimą, o

Europos liberalai tėra vienas iš daugelio, politinis darinys savo

kraštuose.

 

Išvados

 

Apžvelgiant liberalizmo ideologiją, verta atkreipti dėmesį į

pagrindines perskyras. Konservatyviojo liberalizmo ideologija yra naujausia

šiuolaikinės dešiniųjų politinės ideologijos srovė. Pagrindiniai

neoliberalų teiginiai, laisvės ir nuosavybės klausimu, aiškiai atspindi

dešiniųjų principus. Socialinis liberalizmas, siūlantis gausias ir plačias

reformas, skelbia radikalias reformistines pažiūras. Kai siūlomos plačios

reformos, liberalizmo pakraipa skiriama XX a. centristinių ideologijų

būriui, principiniai konfliktai tiek su dešiniosiomis, tiek su kairiosiomis

jėgomis. Kur kas sudėtingesni liberalų ginčai su krikščioniškomis

socialinėmis organizacijomis. Daugeliui liberalų abejojant Dievo būvimu,

individo laisvę laikant didžiausiu gėriu, jau XIX a. tarp šių ideologijų

kilo principinė konfrontacija.

Liberalizmo istorijos fone stebėdami idėjinę trijų pagrindinių jo

srovių reidą mūsų laikais, turime kai ką apibendrinti. Visų pirma,

kuriantis liberalizmo ideologijai, jos šūkiai buvo politinio savarankiškumo

siekiančios buržuazijos manifestas. Iki šiol, kai tik reikia pagrįsti ir

apginti individo laisvę ir privačios nuosavybės idėją, liberalizmo tezės

visada pasirodo vertingos ir reikalingos. Sugebėjimas kūrybiškai

evoliucionuoti kiekvienoje raidos fazėje susijęs ir trečias bruožas: jo

pajėgumas veikti kitas ideologijas.

Ketvirtas bruožas liberalizmo pažangumas. Pažangumas gina politinę

tvarką.

Su liberalizmu Lietuvoje tradiciškai siejama visų pirma pasaulietinė

tautinio atgimimo sąjūdžio srovė „Varpas“.