Senovės Indija

Senovės Indija

Sprendžiant iš archeologinių iškasenų, Indijos teritorijoje žmonių

gyventa jau paleolite. III tūkstantmečio viduryje Indo slėnyje įsikūrė

miestai kuriuos archeologai aptiko XX a. I tūkstantmetyje pr. Kr. susikūrė

valstybės, kurias į vieningą karalystę sujungė pirmieji Maurijų dinastijos

(321 – 187 m. pr. Kr.) valdovai.

Indija tai – milžiniška šalis, kas iš dalies paaiškina jos gamtos sąlygų

įvairovę. Jos teritorijoje esama žemumų ir kalnų, bevandenių dykumų ir

vietovių, kur gausiai palyja, stepių ir neįžengiamų džiunglių.

Ši civilizacija savo teritorijos didumu ir gyventojų skaičiumi jau

tolimoje praeityje, kaip iir dabar, buvo viena iš stambiausių valstybių

Azijoje. Griežtos pačios gamtos sukurtos ribos atkirto ją nuo išorinio

pasaulio ir pasunkino ryšius su kitomis šalimis ir tautomis. Iš pietų,

pietvakarių ir pietryčių ją skalauja neaprėpiami Indijos vandenyno,

Arabijos jūros, Bengalijos įlankos vandenys, iš šiaurės – užstoja

didžiausias ir aukščiausias pasaulyje kalnagūbris – Himalajai. Kalnų

kliūtys, nors ir ne tokios neįveikiamos, bet gana galingos, skiria Indiją

nuo Irano ir rytuose – nuo Indokinijos.

Indija turėjo nemaža gamtos turtų, reikalingų žmogui gyventi, ir jai

palyginti nedaug tereikėjo įsivežti produktų. Itin turtinga bbei įvairi buvo

šalies flora ir fauna. Be kviečių ir miežių, čia jau senovėje pradėta

auginti ryžius, kurie kaip tiktai iš Indijos pirmąkart pateko į Vakarų

Aziją, Afriką, Europą. Iš kitų kultūrinių augalų, kuriuos vakaresnės šalys

pažino per Indiją, paminėtina cukranendrė ir medvilnė, jau nekalbant apie

prieskonius.

Indija – visokiausių žaliavų ( akmens, metalo rūdų, miško medžiagos )

neišsemiamų šaltinių šalis. Dėl to galėjo vystytis ūkis; tas vystymasis

buvo gan be užsienio prekybos savarankiškas, nors, žinoma, būta ir kitų

genčių bei tautybių skverbimosi, taip pat neišsiversta be užsienio prekybos

(daugiausia per Iraną ir Vidurinę Aziją).

Senovės Indijoje buvo prijaukinti virtinių veislių gyvuliai (pavyzdžiui,

kuprotas jautis zebu, patekęs iš čia į Tarpupį ir Egiptą). Indijoje taip

pat pirmiausia buvo prijaukinti drambliai kurie buvo panaudojami daugiausia

karui.nuo to meto, kai vyko Aleksandro Makedoniečio žygiai, ir vakarų

tautos pradėjo mokytis iš indų panaudoti kautynėse galingus dramblius.

Indo ir Gango aukštupio slėniuose anksti pradėjo klestėti drėkinamoji

žemdirbystė, o kitur žemdirbiai priklausė nuo kritulių, ypač gausių Gango

žemupyje. Itin didelę reikšmę šaliai turi vasaros musonai, pučiantys iš

pietvakarių ir atnešantys daug ddrėgmės. Kai jie liaujasi arba aprimsta,

užeina sausra.

Gyventojai. Seniausiose Indo literatūros paminkluose, taip pat antikos

autorių pateiktose žiniose išliko prisiminimų apie nepaprastai didelį

gyventojų tankumą senovė Indijoje. Nėra abejonės, kad šiose žiniose

skaičiai pernelyg padidinti, bet, šiaip ar taip, Indija turėjo daugiau

gyventojų, negu Egiptas ir Vakarų Azija, ir tik Kinija galėjo varžytis su

ja šiuo atžvilgiu.

Etninė Indijos gyventojų sudėtis senovėje ( kaip ir dabar) buvo

nepaprastai marga. Pietuose daugiau gyveno tamsiaodės gentys. Seniausi

šalies gyventojai kalbėjo veikiausiai dravidų, iš dalies dar ankstesnėmis

kalbomis ( munda ir kkt. kalba), kurios šiandien girdėti tik kai kuriuose

rajonuose. II tūkstantmetyje pr. Kr. Indijoje pradeda plisti gentys,

kalbančios indoeuropiečių tautų šeimos kalbomis. Iš šių kalbų susiformavo

literatūrinė kalba, pavadinta sanskritu.

Šios vėlesnės etninės grupės, kurias, kai kurių tarybinių ir užsienio

tyrinėtojų nuomone, sudarė persikėliai iš šiaurės vakarų, save vadino

arijais. Šis etninis pavadinimas vėliau įgavo reikšmę “kilmingieji”, nes

užkariautojai iš aukšto žiūrėjo į vietinius gyventojus ir tarėsi esą

pranašesni. Tačiau apie vienos ar kitos etninės grupės (rasinės ar

kalbinės) pranašumus nėra ko kalbėti. Viskas priklausė nuo vystymosi sąlygų

vienu ar kitu istoriniu momentu.

Šaltiniai. Didelė dalis pirminių senovės Indijos istorijos šaltinių

pražuvo. Daugelis senosios indų literatūros kūrinių buvo parašyti ant beržo

žievės arba palmių lapų ir neatlaikė nepalankių klimato, drėgnesnio negu

Egipte, kur galėjo išsilaikyti tokia trapi medžiaga, kaip papirusas),

sąlygų. Antra vertus gaisrai, kurie negalėjo sunaikinti molini. Vakarų

Azijos knygų rinkinių, buvo pražūtingi senosios Indijos bibliotekoms ir

archyvams. Originaliai išliko tik tekstų, kurie buvo išskirsti akmenyje, o

jų rasta palyginti nedaug.

Laimei, sanskritas, ne taip, kaip dauguma senovės rytų kalbų, niekada

nebuvo pamirštas, ir literatūrinė tradicija per šimtmečiu nenutrūko.

Kūriniai, laikomi vertingais, buvo sistemingai perrašinėjami (kaip žydų

Biblija arba iraniečių Avesta) ir išliko iki šių dienų kaip vėlesni

nuorašai. Žinoma, ir čia nebuvo išvengta papildymų ir iškraipymų.

Blogiausia yra su senovės Indijos metraščiais. Iš jų neliko beveik nieko,

nebent tik ffragmentai, įtraukti į vėlesnes viduramžių kronikas.

Didžiausi ir turiningiausi yra šie poetiniai kūriniai: Vedos, Mahabharata

ir Ramajana.

Vedos yra dideli himnų, giesmių, magiškų užkeikimų ir ritualinių formulių

rinkiniai. Ankstyviausios dalys sukurtos apie II tūkstantmečio pr. Kr.

vidurį, bet paskiau kokį tūkstantį su viršum metų jos buvo perdirbinėjamos,

ir paskutinis įrašas padarytas jau artėjant mūsų erai.

Su žodine indų tautos kūryba sietinos taip pat dvi grandiozinės poemos,

kurias literatūrinės vertės ir istorinės reikšmės požiūriu galima lyginti

su pasaulinio garso Homero epu. Pirmoji šių dviejų poemų buvo Mahabharata,

o antroji Ramajana. Nors per padavimą išliko šių poemų autorių vardai

(Vajasa ir Valmikis), iš tikrųjų jie tokie pat mažai istoriški, kaip

legendinis Homeras.

Abiejų poemų matmenys sukurti maždaug I tūkstantmečio pr. Kr. viduryje, o

galutinę formą jos įgavo jau pirmaisiais mūsų eros amžiais.

Mahabharatoje aprašomas dviejų karališkosios giminės atšakų, Bharatos

palikuonių – Kauravų ir Pandavų – susidūrimas. Pirmoji atšaka valdė

Hastinapuro mieste, o antroji stengėsi atimti iš jos valdžią. Per tai kilo

itin kruvinos kautynės, kuriose dauguma žuvo.

Ramajanoje pasakojama apie karalaičio Ramos, dėl pamotės persekiojimų

išvykusio iš savo gimtojo Ajodhijos miesto, keliones. Jo žmoną Sitą

pagrobia milžinai iš Lanko (Ceilono) salos. Norėdamas ją išgelbėti, jis

persikelia su savo vadovaujama kariuomene, sudaryta iš lokių ir beždžionių,

į tą salą ir nugali priešus. Galiausiai jam pavyksta grįžti į tėvynę ir

įsitvirtinti tėvo ssoste.

Be mitinių ir epinių kūrinių, išliko taip pat rinkinys “Manu įstatymai”.

Nustatyti jų chronologiją irgi labai sunku.

Manoma, kad rinkinys buvo sudaromas nuo III amžiaus pr. Kr. iki III mūsų

eros amžiaus. Tai tipiškas sakralinės teisės (panašiai kaip Penkiaknygės

įstatymai) paminklas, kuriame civiliniai ir baudžiamieji nuostatai

glaudžiai susipynę su ritualiniais įsakymais bei draudimais ir didžiausia

socialine nelygybe yra religijos autoriteto sankcionuota.

Savotiškas rašytinis paminklas yra Arthašastra. Jos sudarytoju laikomas

įžymus didžiūnas, Aleksandro Makedoniečio amžininkas Kautilija. Šiame

puikiame traktate apie valstybės valdymą yra įdomių patarimų ir įstatymų,

atspindinčių sąlygas tos epochos, kai šalyje įsigalėjo centralizacija ir

biurokratizacija.

Ankstyvajam budizmui studijuoti pagrindinis šaltinis yra legendų ir

Tipatiko sentencijų rinkinys.

Visiškai tikrai datuoti galima karaliaus Ašokos ediktus (III amžiuje

pr.Kr.), iškaltus uolose. Juose kalbama apie šio karaliaus karus ir

religinę politiką.

Iš antikos autorių, be jau mums žinomo Herodoto, palikusio savo meto (V

amžius pr.Kr.) vakarų Indijos aprašymą, ypač paminėtinas Arianas, gyvenęs

II mūsų eros amžiuje. Savo “Aleksandro anabazyje” jis aprašė šio karaliaus

žygį į Indiją, o kūrinyje “Indija” pateikė išsamią šalies geografinę

apybybraižą.

Nušviesti senovės Indijos istorijos momentus daug padeda materialinės

kultūros paminklai. Antai, vykdant kasinėjimus, pradėtus mūsų amžiaus 3-

iame dešimtmetyje Indo baseine, išaiškėjo III-II tūkstantmečių pr.Kr.

protoindiškoji kultūra, iš kurios galima spręsti apie epochą prieš arijų

atsikėlimą ir seniausios sanskritiškai parašytos literatūros pasirodymą.

Seniausioji Indija. Sprendžiant iš archeologinių radinių,

Indijoje žmonės

apsigyveno dar senojo akmens amžiaus laikais. Paleolito stovyklų rasta kai

kuriose šalies kalnų vietovėse. Sekančioje neolito stadijoje žmonės jau ėmė

kurtis didelių upių slėniuose, kurie ankščiau buvo negyvenami. Į pirmąją

vietą vis labiau kyla vakariniai Indijos rajonai, kur eneolito laikais ir

ypač žalvario amžiuje formuojasi savita protoindiškoji civilizacija,

suklestėjusi III tūkstanmetyje ir II tūkstanmečio pr.Kr. pradžioje.

Pgrindiniai jos centrai buvo miestai, kurių griuvėsiai atkasti dabartinės

Harapos (Pendžabe) ir Mohendžo Daro (Sinde) rajonuose.

Pagrindinius įrankius ir ginklus šių miestų gyventojai gaminosi iš vario,

paskiau net iš žalvario. Geležis buvo visiškai nežinoma. Kai kurie

įrankiai, pavyzdžiui, noragai, buvo tebegaminami iš titnago.

Ekonomikos pagrindas buvo ariamoji žemdirbystė (darbiniai gyvuliai buvo

jaučiai zebu ir buivolai). Be javų (kviečių miežių, ryžių) ir vaismedžių

(datulių ir kt.), jau buvo auginami vilnamedžiai. Labai išsivystė amatai.

Tauta, sukūrusi protoindiškąją kultūrą, veikiausiai buvo dravidai, o,

galimas daiktas, ir prieš juos gyvenusios gentys.

Tuo laikotarpiu atsirado jau tikri miestai su plačiomis gatvėmis.

Sankryžose namų kampai būdavo suapvalinami, kad nekliudytų eismui. Žmonės

statydinosi dviaukščius mūrinius pastatus. Puikiai buvo organizuotas

vandens tiekimas ir nutekamojo vandens nuleidimas į specialius

nusodintuvus. Aukštą lygį pasiekė vaizduojamasis menas. Pagaliau jau

atsirado vietinis originalus raštas, veikiausiai hieroglifais. Deja, išliko

tik trumpų įrašų antspauduose. Jie dar nėra galutinai iššifruoti ir sukelia

ginčų, bet pats jų buvimas yra labai reikšmingas.

Apie II tūkstantmečio pr.Kr. vidurį protoindiškosios valstybės ir jų

kultūra nusmunka. Manoma, kad lemiamą vaidmenį čia bus suvaidinęs svetimų

etninių grupių, kalbančių indoeuropiečių sistemos kalbomis, įsiveržimas.

Tikrų ir konkrečių duomenų apie šį persikėlimą (veikiausiai iš šiaurės

vakarų) kol kas neturime, bet pats faktas, kad pasikeitė kalba ir kultūra,

yra neginčijamas.Greičiausiai šis tautų kilnojimasis buvo laipsniškas ir

lėtas. Šiaip ar taip, Harapa ir Mohendžo Daras (vartojant šių laikų

pavadinimus) buvo sugriauti.

Dar kartą reikia pabrėžti, kad užkariautojai arijai kuriuos daugelis

buržuazinių istorikų laiko aukščiausios rasės atstovais, nebuvo pasiekę

tokio ekonominio ir kultūrinio lygio, kaip protoindai. Arijų pergalė

pristabdė socialinį-ekonominį vystymąsi ir netgi laikinai nubloškė jį kiek

atgal.

Indija XV – VI a. pr.Kr. Indijos istorija po ”arijų invazijos” mums yra

žinoma daugiausia iš poezijos kūrinių (Vedų, Mahabharatos ir Ramajanos).

Sugriovus pagrindinius protoindiškosios kultūros centrus, Indo baseine

ilgam laikui užėjo nuosmukis, šalis susiskaldė. Didelę reikšmę įgauna

rajonai Gango aukštupyje ir vidupyje. Tiesa, čia įsikūrę miestai panašūs į

didelius kaimus. Vyrauja natūralinis ūkis. Vertės matas yra karvės.

Vis dėlto, nepaisant visų sukrėtimų, šiaurės Indijoje rodosi tam tikrų

naujo ekonominio pakilimo požymių. Visų pirmą II ir I tūkstantmečių pr.Kr.

sandūroje atsiranda geležinių įrankių, kurių nežinojo Harapos ir Mohendžio

Daro gyventojai. Panaudojant protoindams nežinomą sunkųjų plūgą su

geležiniu noragu, pasidarė galima įdirbti kietesnius dirvožemius, ir

žemdirbytė išsiplėtė toli už upių slėnių ir ribų. Itin didelę reikšmę

įgauna tokios specifinės Indijos žemės ūkio kultūros kaip ryžiai, medvilnė

ir cukranendrės.

Didėja socialinė diferenciacija. Geriausi žemės sklypai pereina į

kilmingųjų šeimų rankas. Literatūros kūriniuose vis dažniau pradedami

minėti vergai. Iš pradžių tai buvo karo belaisviai. Jie vadinami žodžiu

“dasa”, kuris reiškia priešą, svetimšalį. Ilgainiui atsiranda ir vergų

skolininkų. Padažnėja atvejų, kai žmonės patys parsiduoda arba parduoda

giminaičius. Vienas iš Mahabharatos herojų, priklausantis karališkajai

giminei, pralošė kauliukais visus savo turtus, savo brolius, patį save ir

pagaliau, baisiausias dalykas, savo gražuolę žmoną.

Visa tai aprašoma kaip visiškai įprastinis ir normalus reiškinys. Žinoma,

gyvenime kur kas dažniau vergais buvo paverčiami neturtėliai, o ne

valdančiosios diduomenės atstovai.

Tomis aplinkybėmis gimininė-gentinė santvarka vis labiau užleidžia vietą

valstybiniai organizacijai.

Radžos, kurie nagrinėjamo laikotarpio pradžioje figūravo kaip genčių

vadai, darosi paveldimaisiais karaliukais.

Iš padavimo žinome prisiminimus apie dvi senovines dinastijas. Viena iš

jų valdė Hastinapuros mieste ir vadinosi Mėnulio dinastija. Jai priklausė

mitinis protėvis Bharata ir jo palikuonys Kauravai ir Pandavai,

apdainuojami Mahabharatoje. Kita, pavadinta Saulė dinastija, valdė

Ajodhijoje (Gango vidupyje). Jos atstovas buvo garsingasis Rama, kuris

pirmasis nusigavo iki Ceilono, o tai rodo, kad plėtėsi ryšiai su išoriniu

pasauliu.

Didėjant socialinei diferenciacijai, susidarė vienas nuo kito griežtai

atsiriboję luomai ir atsirado uždaros varnos, kurių egzistavimas laikomas

savitu Indijos visuomenės bruožu. Varnos minimos vedų tik paskiausiose

papildymuose. Vėliau pasidalijamas į šias uždaras grupes laikomas amžinu ir

nustatytu iš aukščiau. Dvi aukščiausios varnos buvo viešpataujančio:

brahmanai (žyniai) ir ššatrijai (karinė diduomenė). Pasak padavimo, pirmieji

išėję iš aukščiausiojo dievo Brahmos lūpų, antrieji – iš jo pečių.

Didžiulę gyventojų daugumą sudarė trečioji varna, kuri vaidinosi

vaišijais. Jie buvo laikomi išėję iš Brahmos šlaunų. Daugiausia tai buvo

žemdirbiai – bendruomenininkai, bet čia priklausė amatininkai ir net

pirkliai į kuriuos ir dvasinė, ir pasaulietinė diduomenė žiūrėjo iš aukšto.

Ketvirtoji varna, šudrai, buvo susidariusi iš pavergtų svetimšalių, taip

pat iš persikėlėlių, atirūkusių nuo savo giminės ir genties. Jie buvo

laikomi žemiausios kategorijos žmonėmis, išėjusiais iš Brahmos kojų pėdų ir

todėl pasmerktais šliaužioti dulkėse. Jų nepriimdavo į bendruomenes, jiems

neleisdavo turėti jokių postų. Net aki kurios religinės apeigos,

pavyzdžiui, garbinga “antrojo gimimo” ceremonija, jiems nebuvo rengiamos.

Pažymėtina, kad buvo žmonių, kurių neįsileisdavo net į ši žemiausią

sluoksnį ir kurie nepriklausė jokiai varnai. Tai buvo “neliestinieji”,

neprileidžiami net prie šulinių, nes neva jie galėjo prižagti švarų

vandenį.

Kiekvienos varnos teisės ir pareigos buvo vėliau užfiksuotos “Manu

įstatymų” rinkinyje. Pirmojon vieton buvo pastatyti brahmanai. Pabrėžiama,

kad karinė diduomenė (kšatrijai) turi juos gerbti (net šimtametis kšatrijas

turi nusilenkti dešimtmečiui brahmanui). Tačiau gyvenime abi aukščiausios

varnų buvo pasidalijusios tarpusavyje valdžia bei privilegijas ir nors

kartais veržydavosi viena su kita, bet, prireikus slopinti liaudį, eidavo

išvien.

Už tą patį nusikaltimą skirtingų varnų atstovai būdavo baudžiami

nevienodai. Už šudro nužudymą brahmanas turėdavo tik atgailauti ir sumokėti

baudą, kaip už gyvulio nužudymą. Bet šudrui, jeigu ji išdrįsdavo tik

pasiginčyti su brahmanu, į burną būdavo įkišama karšta geležis.

Beje, pasiskirstymas į varnas anaiptol ne visada sutapo su klasiniu

pasiskirstymu. Tik dalis šudrų buvo vergai. Antra vertus, į vergovę galėjo

patekti ir žmonės iš aukščiausiųjų varnų (kaip tasai karalaitis, kuris

pralošė kauliukais save ir savo brolius). Tiesa, petekusiems į vergiją iš

aukščiausių varnų būdavo lengviau išsipirkti ar kitaip atgauti laisvę.

Pasiskirstymas į uždaras varnas buvo laikomas amžinu ir nekintamu, jį

sankcionavo religija. Tarp skirtingų varnų atstovų buvo draudžiamos

vedybos.

Reikia tai pat atminti, kad patys senosios Indijos religiniai tikėjimai,

socialinių poslinkių veikiant, amžių būvyje keitėsi. Vedose minima daugybė

gamtos dievų (Varuna – dangaus dievas, Angis –ugnies dievas, Surja – saulės

dievas ir kt.).

Aštrėjant klasiniams ir luominiams prieštaravimams ir stiprėjant žynių

luomui, kuris diferencijavosi į atskirą varną, religiniai tikėjimai

sujungiami į darnią sistemą. Panteono priekyje atsistoja Brahma, laikomas

beveidžiu ir visa apimančiu (žinoma, teologinėse konstrukcijose). Pagal jo

vardą žyniai vadinasi brahmanais, o valstybinė religija, kilusi iš genčių

kultų,– brahmanizmu. Socialinė nelygybė, kaip akivaizdžiai parodyta

legendoje apie varnų atsiradimą, buvo skelbiama amžina ir nekeistina.

Magadhos iškilimas. Maurjos valstybės sukūrimas. Iki VI amžiaus pr.Kr.

Indija buvo susiskaldžiusi į daugybę karalysčių. Vien tik Gango baseine

gyvavo šešiolika smulkių valstybinių darinių. Vienas iš jų – Magadha – nuo

VI a. pr.Kr. sparčiai stiprėja ir plečiasi. Jo

karalius Bimbisara (543–491

a. pr.Kr.) užvaldo Gango žiotis ir pasiekia Bengalijos įlanką, o jo

įpėdiniai prijungė į savo valdas šios “šventos” upės baseiną ir palei jį

esančias kalnų vietoves.

Vakarų Indijoje susikaldymas išsilaikė ilgiau. Tai palengvino grobikiškus

žydus Achemenidams, paskui Aleksandrui Makedoniečiui, kuris per dvejus

metus (327–325 metų pr. Kr.) užėmė visą vakarų Indiją ir nusigavo iki Indo

žiočių.

Graikų – makedoniečių viešpatavimas Indo pakrantėse buvo neilgas. Plačiam

liaudies judėjimui prieš užkariautojus iš vakarų ėmė vadovauti įžymus indų

veikėja Čandragupta. Būdinga, kad jis nebuvo karaliaus giminės narys ir net

(jei tikėsime vienu padavimu, kurį platino jo priešai) priklausė niekinamai

šudrų varnai. Čandragupta iškilo, tarnaudamas Magadhos karaliui Dhanui

Nandai, paskutiniam Nandų dinastijos atstovui. Patekęs į nemalonę, jis

pabėgo į Pendžabą, kur susitikinėjo su Aleksandru Makedoniečiu.

Grįžęs į Magadha, Čandraguta užėmė sostą. Jis valdė nuo 321 iki 298

metais pr. Kr. ir buvo galingos Maurjos valstybės įkūrėjas. Jos sostinė –

Pataliputros miestas.

Čandraguptai pavyko suvienyti visą šiaurės Indiją. Graikų – makedoniečių

įgulos buvo išvytos iš Indo slėnio. Pasinaudodamas kivirčai tarp Aleksandro

Makedoniečio įpėdinių, kurie negalėjo taikiai pasidalyti jo valstybės,

Čanragupta susitarė su vienu iš jų – Seleuku. Gavės iš jo į žmonas dukterį

ir padovanojęs jam už tai 500 kovos dramblių, Indijos karalius užsitikrino

savo vakarų sienos saugumą, prisijungdamas prie Indo slėnio prieinančias

kalnų vietoves (dabartinio Afganistano ir Beludžistano teritorija).

Užkariavimų politika bbuvo vykdoma ir valdant Čandraguptos įpėdiniams,

ypač jo vaikaičiui Ašokai (273 – 236 m. pr. Kr.). Jo karaliavimo metu buvo

nukariauta Kalingos karalystė pietų Indijoje. Šioje nukariavimo

kampanijoje, jeigu galima tikėti Ašokos įrašais, buvo nukariauta 100 000

žmonių ir išsivaryta į nelaisvę 150 000.

Didžiulėje Maurjos valstybėje, apėmusioje kone visą Indiją, išskyrus į

piečiausią pakraštį, vyko žymūs ekonominiai poslinkiai. Plačiu mastu

vykdomas dirbtinis drėkinimas (naudojant vandens keliamuosius ratus). Kai

kurie laukai apsėjami dukart per metus. Intensyvėja gyvenimas miestuose.

Pataliputroje ir kituose centruose buriasi amatininkai, kurie aptarnauja

karalių ir diduomenę, gamindami jiems prabangos reikmenis. Kai kurie

dirbiniai (ypač medvilniniai audiniai ir metaliniai daiktai) išvežami į

helenistines valstybes. Pradedama taip pat prekiauti su Ceilonu ir

Pietryčių Azijos šalimis. Vystosi pinigų kalyba (pirmosios sidabrinės

monetos pasirodė Indijoje šiek tiek ankščiau – V a. pr. Kr.

Prekyboje didelį vaidmenį vaidino pats karalius, pasigrobęs druskos,

svaiginamųjų gėrimų, perlų ir kitų prekių pardavinėjimo monopolį. Yra likę

žinių apie didelius karaliaus dvarus ir dirbtuves, kur buvo naudojamas

vergų darbas.

Tačiau dauguma gyventojų sudarė žemdirbiai, susivieniję į kaimo

bendruomenes. Pastarosios kaip ne kartą yra nurodęs K.Marksas, buvo laibai

pastovūs.

Čandragupta ir jo įpėdiniai savo didžiulei valstybei valdyti sukūrė

sudėtingą biurokratinę sistemą, kurios išlaikymas reikalavo didžiulių lėšų.

Ant žemdirbių ir amatininkų pečių gulė įvairiausi mokesčiai ir prievolės,

jau nekalbant apie begalines neteisėtas rinkliavas ir kyšius. Kaip tada

buvo kalbama, neįmanoma ssusekti, kiek lėšų pasisavina valdininkas, kaip kad

negalima nustatyti kiek vandens iš geria žuvis.

Budizmas ir jo istorinis vaidmuo. Valdant Maurjos dinastijai, įvyko žymūs

poslinkiai Indijos visuomenės religinėje ideologijoje. Viešpataujanti

religinė sistema – brahmanizmas – vis mažiau patenkino valdančiąją

dinastiją. Jos dogmos susiformavo gimininio susiskaldymo sąlygomis ir mažai

atitiko aplinkybes, kai jau buvo susikūrusi centralizuota valstybė ir

vystėsi gyvenimas miestuose. Susiskirstymo į uždaras varnas, kur

vadovaujantį vaidmenį vaidino žyniai, o pirkliai priklausė trečiajai

varnai, nebebuvo galima griežtai laikytis didžiulėje valstybėje, kurioje

vystėsi prekyba. Karaliai telkdavosi sau reikalingus žmones, nepaisydami jų

kilmės. Stiprėjanti karaliaus valdžia negalėjo kęsti dvasininkų

įsivyravimo.

Su senąją brahmanizmo sistema vis labiau konkuruoja naujos religinės

doktrinos, atitinkančios laiko dvasią.

Iš naujų religijų ypač didelę reikšmę gavo budizmas. Ši religija

nesidomėjo stojančiųjų į tikinčiųjų bendruomenę kilme. Nei giminė, nei

varna, kurioms priklausė žmogus, negalėjo jam sutrukdyti pereiti į naują

tikėjimą.

Remiantis tradicija, laikoma, kad religinė-filosofinė budizmo sistemą

sukūrė karalaitis Sidhartas, gyvenęs VII – VI a. pr. Kr. ir pramintas vardu

Buda (“praskaidrintu”), iš kurio yra kilęs jo mokymo pavadinimas. Apie šį

karalaitį buvo pasakojama, kad jis dar jaunystėje ėmęs mąstyti apie žmogau

kančių priežastis. Vargšo elgetos, žaizdoto ligonio, laidotuvių procesijos

vaizdas – visa tai kėlė jam didį gailestį.

Jis atsisakęs savo aukštos padėties ir išvykęs į pasaulį, paskui

pasidaręs mokslininku. Jo mokymo pagrindas buvo pripažinimas , kad

gyvenimas pats savaime esąs bblogybė. Bet kuris žmogaus patiriamas noras

sukeliąs galiausiai kančią. Vienintelė išeitis – nuslopinti bet kokias

aistras, bet kokius siekimus. Jeigu tai pavykstą, žmogus po mirties

nebeatgimstąs kitu pavidalu naujoms kančioms. Šis begalinio persigimimo

proceso nutrūkimas ir esąs nirvana – didžiausia palaima.

Iš šio savotiško mokymo padarytos praktinės išvados buvo didžiulės.

Kadangi išganymą galįs pasiekti pats žmogus, jo valia nuslopinti troškimus,

religinis kultas ir žyniai darąsi nereikalingi. Tobulėjimas, atsisakymas

gėrybių ir žemiškų gėrybių nepriklausą nuo žmogaus ar jo padėtie s

visuomenėje. Šie išoriniai momentai negalėję sutrukdyti tikinčiajam

pasiekti nirvaną. Budistai anaiptol neragino prievarta panaikinti luomines

ir giminines pertvaras ar turto skirtumus, bet laikė visa tai neesminiais

dalykais. Beje, vienu atžvilgiu jie net teoriškai atsisakė lygybės principo

– pripažinimo, kad išganymą gauti galį tik laisvi žmonės. Vergai buvo

nepriimami į sanghas (ankstyvųjų budistų bendruomenes). Vergui, kuris nėra

pats savęs šeimininkas ir negali savo valia atsisakyti veiklos, kelias į

nirvaną buvo uždarytas.

Dvasinės lygybės skelbimas traukė į naują tikėjimą beturčius ir

engiamuosius (išskyrus vergus). Nereikalavimas prievarta pakeisti

susidariusią santvarką, atsisakymas nuo socialinės kovos ir perversmų buvo

visiškai priimtinas pasiturintiems miestiečiams, kurie buvo nepatenkinti

dvasinės ir pasaulietinės diduomenės įsigalėjimu, bet norėjo atsisakyti

turtinės nelygybės.

Ankstyvojo budizmo skelbiamas abejingumas turtams garantavo nuo

pasikėsinimų į svetimo gerą. Budistai pamokslininkavo įvairiomis kalbomis,

o tai irgi traukė tikinčiuosius, kilusius iš įvairių genčių ir tautybių.

Maurjos dinastijos karaliams budizmas daugeliu požiūriu buvo daug

palankesnis už brahmanizmą. Jis padėjo naikinti privilegijas, pagrįstas

kilmingumu ir etnine priklausomybe, o šios privilegijos kaip tik kliudė

organizuoti plačios despotiškos šalies valdymą. Jos trukdė sujungti

atskiras šalies dalis ir unifikuoti valstybinę santvarką. Raginimas būti

pasyviems labai tiko vergvaldžiams, ypač kad budistai pripažintų vergų

beteisiškumą.

Labai didelio pasisekimo naujoji religija susilaukė, valdant Ašokai,

kuris pats priėmė budizmą ir sušaukė Pataliputroje susirinkimą, kuris

įformino jo dogmas. Buvo įsteigti keli budistų vienuolynai.

Tačiau nereikia manyti, kad brahmanizmas buvo likviduotas. Apie tai Ašoka

negalėjo ir galvoti. Naujos tikybos sklido daugiausia dideliuose miestuose,

kur labai maišėsi gyventojai, atitrukę nuo genties ir kaiminės

bendruomenės. Kaimo vietovėse, kur etninės, luominės ir kitokios socialinės

pertvaros buvo kur kas tvirtesnės, brahmanizmas išlaikė savo pozicijas.

Šiaip ar taip, jis buvo visiškai toleruojamas.

Naujoji, su jokia tauta nesusijusi religija turėjo visas galimybe tapti

pasauline (šiuo atžvilgiu budizmą galima palyginti su krikščionybe ir

islamu). Nesusilaukęs visuotinio pripažinimo pačioje Indijoje, budizmas jau

II amžiuje pr. Kr. pradėjo plisti už jos ribų, ypač Centrinės, Rytų ir

Pietryčių Azijos tautose.

Indijoje budizmo pasisekimą lėmė daugiausia Maurjos dinastijos karalių

globojimas. Tačiau po Ašokos mirties jo valstybė susilpnėjo. Tvirtai

sucementuoti daugybę sričių ir tautybių, kurios kalbėjo įvairiausiomis

kalbomis ir skyrėsi ekonominio ir kultūrinio išsivytimo lygiu, buvo

neįveikiamas uždavinys.

Ypač toli irimo ir decentralizacijos procesas pažengė, valdant Šungos

dinastijai (187 – 73 m. pr. Kr.), kuri atėjo

vietoj Maurjos dinastijos.

Naujosios dinastijos karaliai neberėmė budizmo. Brahmanizmas ir su juo

susijusių izoliuotų varnų sistema vėl įsigalėjo.

Prie centralizacijos susilpnėjimo nemaža prisidėjo įsiveržimai iš svetur,

kurie Indiją kamavo nuo II a. pr. Kr. Svarbiausias priešas buvo iš pradžių

Graikų–Baktrų karalystė, susiformavusi į vakarus nuo Indijos. I amžiuje pr.

Kr. iš šiaurės vakarų įsiveržia kušanai. Nemaža Indijos dalis įeina į jų

įkurtą valstybę, kurios centrinė dalis buvo dabartinės Tadžikijos

teritorijoje. Kušanai dideliu mastu priėmė aukštesnę indų kultūrą.

III m.e. amžiuje Indija vėl suskyla į kelias smulkias valstybes. IV–V

m.e. amžiuose atgyja Magadha, tapusi stiprios Guptų agresijos auka.