Vincas Kudirka

Vincas Kudirka

Vincas Kudirka, pasirašinėjęs daugiausia V. Kapso slapyvardžiu, yra

vienas iš žymiausių XIX a. paskutiniojo dešimtmečio lietuvių rašytojų bei

kritinio realizmo atstovų. V. Kudirkos kūryboje plačiai atsispindėjo

nacionalinė lietuvių tautos priespauda, liaudies neapykanta carizmui,

atskiri nacionalinio išsivadavimo reiškiniai (kova dėl lietuviškos spaudos,

dėl gimtosios kalbos teisių ir kt.). V. Kudirka buvo žymus lietuvių

nacionalinio judėjimo srovės (“varpininkų”) ideologas bei vadovas, vienas

iš talentingiausių to meto lietuvių publicistų, propagavęs kylančios

lietuvių buržuazijos siekimus įsitvirtinti krašto ekonominiame ir

kultūriniame gyvenime. Buvo pagrindinis “Varpo” leidėjas, bei parašė

Tautišką giesmę, vėliau tapusią mūsų ttautos himnu.

V. Kudirkos kūryba idėjiškai prieštaringa. Savo raštuose V. Kudirka kėlė

aktualius politinius ir socialinius liaudies gyvenimo klausimus, griežtai

demaskavo carinę santvarką, atskleidė kai kurias buržuazinės visuomenės

negeroves, aštriai kritikavo buržuazinę lietuvių inteligentiją, tačiau jo

kritika ir sprendimai dažnai buvo ribojami liberalinės ideologijos, jis ne

iš esmės smerkė buržuazinę visuomenę, o tik siekė ją pataisyti.

Vinco Kudirkos gyvenimas ir veikla

Vincas Kudirka gimė 1858 metų gruodžio 31 dieną Vilkaviškio

apskrityje, Paežerių kaime, pasiturinčių valstiečių šeimoje. Iš tėvo

paveldėjo tvirtą būdą, savarankiškumą ir atkaklumą.Iš motinos – meno

palinkimą. JJo motina pasak paties V. Kudirkos, gražiai dainavo, labai

puikiai margino margučius, labai dailiai sekė pasakas ir prie tų dailių

dalykų mane pritraukė”. Iš motinos jis paveldėjo puikų balsą, gerą klausą,

stiprų pasakotojo talentą ir iš mažens palinkimą piešti.

Dešimties metų amžiaus V. KKudirka pradėjo lankyti pradinę mokyklą. Jau

tuomet jis pasižymėjo gabumais, gražia rašysena ir muzikiniu talentu. 1871

metais baigęs pradžios mokyklą įstojo į Marijampolės gimnazijos pirmą

klasę. Ir čia gabumais atkreipė visų dėmesį. Mėgo svečiuotis, o draugija,

kurioje dalyvaudavo, buvo lenkiška ar sulenkėjus, tad ir jis pats nepajuto,

kaip su ja sutapo, kaip pasidavė jos srovės nešamas. Nors ir lankė lietuvių

kalbos pamokas, tačiau jos įtakos jam nedarė.

Baigęs šešias klases ir tėvo verčiamas, 1877 metais V. Kudirka įstojo

į Seinų kunigų seminariją. Tačiau, būdamas linksmo ir gyvo būdo jaunuolis,

nelinkęs tapti dvasininku, V. Kudirka negalėjo pakęsti slopaus seminarijos

režimo bei tvarkos. 1879 metais jis buvo pašalintas dėl “pašaukimo stokos”.

Pašalinimas iš kunigų seminarijos V. Kudirką supykdė su išdidžiu tėvu, ir

to pykčio šešėlis visą gyvenimą temdė judviejų santykius.

1879 metais V. KKudirka grįžo į Marijampolės gimnaziją, norėdamas ją

baigti. Čia jis toliau rašinėjo eilėraščius ir straipsnelius lenkų kalba,

buvo nelegalaus gimnazistų laikraštėlio redaktorius ir aktyviausias

bendradarbis. Tai buvo pirmieji V. Kudirkos literatūros ir žurnalistikos

bandymai.

Tuo metu Marijampolės gimnazijoje viešpatavo lenkiškumo atmosfera.

Baigęs šią mokyklą (1881), V. Kudirka save irgi laikė lenku. Jis išvyko

studijuoti ne į Maskvą, kur mokėsi nemažas jo draugų būrys, bet į Varšuvos

universitetą, nors ir negalėjo ten gauti stipendijos. Vienerius metus

paklausęs filologijos paskaitų ir nusivylęs menku dėstymu, V. Kudirka

perėjo į medicinos fakultetą. Netekęs nnamiškių paramos, jis turėjo verstis

privačiomis pamokomis, paskaitų perrašinėjimu, grojimu orkestre ir pan.

Varšuva V. Kudirkai atvėrė platesnius akiračius, ir, Lenkijos

sostinėje gyvendamas, jis įsitikino, kad Lietuva – ne Lenkija, o lietuviai

ne lenkai, ir kad lenkai daug skiriasi nuo sulenkėjusių lietuvių.

Marijampolė V. Kudirką buvo gerokai aplenkinus, bet savo siela jis buvo

lietuvis ir mėgo viską, kas lietuviška. Tuo metu Varšuvos studentų tarpe

buvo gana stiprios anticarinės nuotaikos, kurioms nebuvo abejingas ir V.

Kudirka, dėlto jis gana skaudžiai nukentėjo: dėl perrašymo sutrumpinto K.

Markso “Kapitalo”, 1885 metais jis buvo suimtas, kalintas ir pašalintas iš

universiteto. Po dviejų metų vėl į universitetą priimtas, ir 1889 metais

baigė medicinos mokslus. Kitų metų pradžioje V. Kudirka įsikūrė Šakiuose ir

ėmė verstis gydytojo praktika. V. Kudirka iš savo tėvų buvo paveldėjęs

palinkimą džiovai. Jam dešimtuosius einant nuo džiovos mirė jo motina,

vėliau džiova išskynė ir daugiau šeimos narių. Sunkios studento V. Kudirkos

gyvenimo sąlygos pagreitino ir jo ligą. 1889 metų pavasarį jam kraujas

prasiveržė iš plaučių, ir juo toliau, tuo labiau jam džiova stiprėjo. 1894

metų pabaigoje išvyko į Jaltą (Krymą) gydytis, bet dėl lėšų stokos ten

ilgai būti negalėjo: 1895 metais sugrįžo į Lietuvą ir įsikūrė Naumiestyje,

atsidėdamas tik literatūros darbui. Tų pačių metų vasarą V. Kudirka dėl

lietuviškos veiklos žandarų buvo suimtas, bet dėl kaltę įrodančios

medžiagos stokos buvo paleistas. Paskutiniais gyvenimo metais buvo tiek

silpnas, jog tik gulėdamas galėjo rašyti. Gyveno vienas, beveik niekieno

nelankomas. Kūryba buvo vienintelė paguoda ir kūrė be paliovos, kiek leido

senkančios jo jėgos. Prie lovos degdavo žvakė, kad žandarams veržiantis į

butą, galėtų savo rankraščius sudeginti. Mirė Vincas Kudirka 1899 metų

lapkričio šeštą dieną Naumiestyje, vėliau, jo garbei pavadintu Kudirkos

Naumiesčiu.

“Varpo” siela

Vincui Kudirkai buvo lemta gyventi tik 40 metų ir iš jų tik 10 skirti

kūrybai. Tačiau ir per tą, palyginus trumpą laiką V. Kudirka mūsų tautai

nuveikti darbai milžiniški ir jo asmenybė herojiška. Savo tautos kultūros

ir visuomenės darbą V. Kudirka pradėjo dirbti subrendęs, daug išgyvenęs,

gerai jam pasiruošęs, su nepalaužiama šviesios lietuvių tautos ateities

viltimi. Jo asmenybę daugiausia formavo lenkų romantizmas (gimnazijoje) ir

pozityvizmas (universitete), kuriuo jis vėliau grindė savo veiklą.

1883 metais pasirodžiusi “Aušra” V. Kudirkai padarė didelį ir lemiamą

įspūdį. Jei pirmiau jis iš tolo sekė lietuvišką veikimą, net kai kada ir

šaipės iš jo ar smerkė jį, tai “Aušra” jį ne tik paskatino žengti drauge su

tautiškai bei kultūriškai atbundančia Lietuva, bet ir stoti jos priešaky,

jai vadovauti. Savo atsiminimuose jis pasakoja: “Perskaičius “Aušrą” man

pasidarė graudu, ir ant stalo apsikniaubęs apsiverkiau. Gaila man buvę tų

valandų, kurios nesugrąžinamai buvo išbrauktos iš mano gyvenimo, kaip

lietuvio, ir gėda, kad taip ilgai buvau apgailėtinu padegėliu. Po to mano

krūtinę ppripildžiusi rami, smagi šiluma, lyg, rodos, naujos jėgos pradėjo

rastis. Rodos, išsyk užaugęs, išsyk ir pasaulis man tapęs perankštas.

Pasijutau didžiu galingu, pasijutau lietuviu esąs.” Tačiau V. Kudirka į

aušrininkų gretas įstojo tik 1886, išspausdindamas kelis kūrinius.

Nemažą reikšmę V. Kudirkos nacionaliniam apsisprendimui turėjo J.

Jablonskis, buvęs jo klasės draugas. Studijuodamas Maskvoje, J. Jablonskis

1883 m. parašė V. Kudirkai laišką, šitaip jam priekaištaudamas dėl

sulenkėjimo: “Lyg jau netekai savo prigimtinės kalbos, t. y. kalbos tėvo ir

motinos, katruodu Tave be baimės lietuviškai liūliavo ir aukšliavo. Gėda

tai XIX amžiuje taip elgtis – mesti savuosius dėl kitų”. Šitoks griežtas J.

Jablonskio žodis galėjo smarkiai paveikti V. Kudirką.

1887 m. V. Kudirkai, padavus malonės prašymą carui, buvo leista grįžti

į Varšuvos universitetą. Tuo metu ten studijavę lietuviai studentai ėmė

rūpintis nacionaliniu veikimu. 1888 m. jie suorganizavo nelegalią

“Lietuvos” draugiją. Nustatant šios draugijos programą, V. Kudirka vaidino

žymų vaidmenį. Pagrindiniai “Lietuvos” siekiai buvo: 1) Šviesos platinimas

2) Atgaivinimas ir pakėlimas tautinės dvasios, rašliavos ir dailės 3) Ūkio

būklės pagerinimas 4) Lietuvybės sienų platinimas.

Studentų draugijos susirinkimuose ir susitinkant su kitais ne

studentais tautiečiais, buvo nuolatos gvildenamas naujo lietuviško

periodinio leidinio klausimas. Šiuo klausimu buvo susirašinėjama su

Maskvoje studijuojančiais lietuviais studentais. Sustojus “Aušrai”, lyg

netiesioginė jos “įpėdinė” pasidarė “Šviesa”. Šis laikraštis buvo

leidžiamas nuo “Aušros” atskilusių kunigų ir buvo daugiau religinio

turinio, nors jame bendradarbiavo

ir pasauliečių inteligentų. Varšuviečiams

“Šviesos” turinys nepatiko, ir jie to laikraščio nerėmė, prie jo nesidėjo,

o galvojo apie naujo, pasaulietiško laikraščio leidimą arba apie “Aušros”

atgaivinimą. Svarbiausias šio reikalo organizatorius buvo V. Kudirka. Jis

energingai ėmėsi viso organizacinio darbo.

1888 metais, per vasaros atostogas, V. Kudirka Marijampolėje

suorganizavo pirmą lietuvių inteligentų (daugiausia studentų), norinčių

leisti naują lietuvišką laikraštį susirinkimą. Pasitarime dalyvavo

studentai iš Varšuvos, Maskvos ir vietiniai Suvalkijos inteligentai.

Pirmiausia buvo svarstomas klausimas, ar apskritai reikia leisti naują

laikraštį, kadangi maskviečiai bendradarbiavo su “Šviesa”. Varšuviečiai

“Šviesą” kritikavo dėl jos tamsybiškos klerikalinės krypties, dėl žemo

lygio. Maskviečiai sakė, kad tik reikią “Šviesą” patobulinti ir būtų galima

apsieiti be naujo laikraščio. Bet V. Kudirka griežtai tam pasipriešino.

Truputį apsižodžiavę, taip nieko ir nenutarė, ir išsiskirstė. Kiek nurimus

aistroms buvo surengtas antras susitikimas per kurį buvo nutarta leisti

naują laikraštį. Tada iškilo redaktoriaus klausimas. M. Jankus sutiko

pasirašinėti oficialiuoju redaktoriumi, betgi reikėjo žmogaus, kuris

vietoje (Prūsijoje) laikraštį tvarkytų – reikėjo techninio, faktiškojo

redaktoriaus. V. Kudirka pareiškė. Kad esąs vienas žmogus, kuris daug metų

lenkų laikraštyje dirbo, bet jo pavardės nepasakė. Susirinkimo dalyviai

pavedė V.Kudirkai viskuo rūpintis. Jis sakė, kad, grįžęs į Varšuvą,

pasikalbės su kitais kolegomis ir Maskvai praneš, kas bus tuo reikalu

sugalvota.

Baigiantis rudeniui 1888 metų rudeniui, Varšuvos lietuvių studentų

susirinkime jau buvo tariamasi, kaip naująjį laikraštį pavadinti. Po ilgų

diskusijų iš dviejų siūlomų pavadinimų: “Nemunas” ir “Varpas”, buvo

pasirinktas pastarasis. O 1889 metų sausį išėjo pirmasis “Varpo” numeris,

jį redagavo trise: V. Kudirka ir du jo draugai studentai.

“Varpas” iš pradžių subūrė visas inteligentiškas lietuvių pajėgas.

Greta liberalų, laisvamanių, socialistų, dirbo katalikai ir kunigai.

“Varpas” iš pradžių tik stengėsi pažinti lietuvius ir jų gyvenimą: jo

programą turėjo nustatyti pats gyvenimas. “Varpe” atsispindėjo visi

lietuvių visuomenės sluoksniai ir reikalai, visos blogosios ir gerosios

gyvenimo pusės. V. Kudirka buvo “Varpo” siela, per 10 metų jis skyrė jam

visas savo jėga, ir “Varpas” yra neatsiejamas nuo V. Kudirkos gyvenimo ir

kūrybos. Ypač įdomus buvo V. Kudirkos vedamas “Tėvynės Varpų” skyrius.

Šiame skyriuje V. Kudirka pasireiškė gabiu publicistu, greitai, gyvai ir

taikliai reaguojančiu į lietuvių gyvenimo teigiamus ir neigiamus

reiškinius. “Tėvynės Varpuose” V. Kudirka nuolat ir įtikinamai skelbė

mirtiną rusicizmo grėsmę llietuvių tautai ir organizavo tautos jėgas jai

atsispirti. Jis skelbė, kad lietuviai pirmiausia turi priešintis ten, kur

nepaisomos įstatymais garantuotos jų teisės: “Gindamas savo asmens, savo

kiemo ir savo valsčiaus įstatymais garantuotas teises, jis išaugs gynėju

savo tautos ir kovotoju dėl jos kultūros ir laisvės.

Vincas Kudirka – Tautiškos giesmės autorius

1898 metų rugsėjo 15 V. Kudirka šeštajame “Varpo” numeryje su savo

komponuotomis gaidomis išspausdino Tautišką giesmę (Lietuva, tėvyne mūsų),

virtusią tautos himnu. V. Kudirka tikriausiai buvo numatęs kūrinio

paskirtį, savo atsiminimuose jis rašė: “Parašiau lietuvišką “Bože, caria

chrani” (“Dieve, saugok carą” – taip prasidėjo carinės Rusijos himnas).

Jame V. Kudirka išreiškė lietuvių tautai siektinus idealus, susintetino

savo raštuose skelbiamas idėjas. Lietuvos praeitį V. Kudirka vertina

romantiškai, ir tai ryšku ne tik jo verstiniuose iš Lietuvos praeities

veikaluose, bet ir jo publicistikoje. Lietuvių jam – didvyrių žemė, ir

lietuviai iš jos praeities turi semtis stiprybės. Greičiausia romantizmas

jame bus išugdęs įsitikinimą, kad gyvenimą kuria ir jame laimi stiprios,

valingos, kilnių idealų vedamos asmenybės. Tokia asmenybė buvo pats V.

Kudirka, tokiomis savo raštais jis ugdo ir lietuvius, nes, tik tokiais

būdami, jie tepajėgs išbristi iš skurdo ir priespaudos. Tad V. Kudirka ir

savo publicistikoje, ir tautos himne ragina eiti “vien takais dorybės”. Nė

vienu dalyku jis tiek nesisielojo ir nerašė, kiek apie lietuvio pareigas ir

darbą savo tautai, nes tauta yra tiek stipri ir gaji, kiek žmonės dirba jos

gerovei ir aukojosi jos didiesiems idealams. Šviesa ir tiesa padeda tuos

dalykus pažinti (“Ir šviesa, ir tiesa mūs žingsnius telydi”), tačiau tik

tėvynės meilė (“Tegul meilė Lietuvos dega mūsų širdyse”) paskatina dėl tų

idealų dirbti ir jiems aukotis.

Vincas Kudirka – rašytojas

Ištisą dešimtmetį dirbdamas platų literatūrinį bei visuomeninį darbą,

V. Kudirka buvo pasidaręs buržuazinės lietuvių inteligentijos vadovu. Su

juo palaikė ryšius daugelis to meto lietuvių rašytojų (J. Mačys – Kėkštas,

G. Petkevičaitė – Bitė, Žemaitė ir kt.). Didelį aautoritetą amžininkų tarpe

V. Kudirkai padėjo įsigyti visų pirma jo kūryba, kurioje buvo keliami

svarbiausieji gyvenamojo meto klausimai, taip pat plati jo erudicija ir

kai kurios patrauklios, teigiamos jo charakterio ypatybės. V. Kudirka buvo

malonaus ir tauraus būdo žmogus, pasižymėjo organizaciniais sugebėjimais,

buvo nepaprastai darbštus, visuomeninius reikalus visuomet statė aukščiau

savo asmeninių interesų. Tačiau turėjo ir nemaža priešų, ypač klerikalų

tarpe.

Susirgęs džiova, V. Kudirka 1894 – 1897 m. važinėjo gydytis į Krymą ir

Adrijos pajūrį. 1895 m. vasarą grįžęs į Lietuvą, jis buvo antrą kartą caro

žandarų suimtas, klerikalų laikraščiui “Apžvalgai” viešai atidengus jo

slapyvardį. Tačiau bylai sudaryti neradus pakankamai medžiagos, V. Kudirka

vėl buvo paleistas.

Gydydamasis už Lietuvos ribų, kur mažiau grėsė caro žandarų

persekiojimai, V. Kudirka dar labiau suintensyvino savo literatūrinę

veiklą. Be gausių publicistinių straipsnių ir kelių eilėraščių, šiuo

laikotarpiu jis parašė satyrinių kūrinių – “Viršininkus” (1895 m.) bei

“Lietuvos tilto atsiminimus” (1896 m.) ir išvertė į lietuvių kalbą Dž.

Bairono “Kainą”.

Paskutiniuosius gyvenimo metus V. Kudirka praleido Naumiestyje,

sunkiai sirgdamas. Globojamas savo bičiulės Valerijos Kraševskienės, jis

buvo atsidėjęs vien literatūriniam darbui. Čia V. Kudirka parašė satyras

“Cenzūros klausimas” (1897 m.) ir “Vilkai” (1898 m.), be to, išvertė į

lietuvių kalbą F. Šilerio “Orleano Mergelę” ir “Vilių Telį”, A.

Mickevičiaus “Vėlinilų” III d. ir kt.

V. Kudirka taip pat rinko ir skelbė lietuvių tautosaką. Ypač

reikšmingas buvo jo pparengtas liaudies dainų rinkinys “Kanklės” (I d. –

1895, II d. 1899). V. Kudirka pasireiškė ir lietuvių literatūrinės kalbos,

ypač rašybos, norminimo srityje (1890 m. išleido “Statrašos ramsčius” –

pirmąjį lietuvių kalbos rašybos vadovėlį).

2000, Kaunas

NAUDOTA LITERATŪRA

1. Julius Būtėnas. Vincas Kudirka.- Kaunas, 1988.

2. Mokinio biblioteka. Vincas Kudirka.- Vilnius, 1992.

3. A. Šapoka. Lietuvos istorija.- Vilnius, 1989.