Antuanas de Sent – Egziuperi „Mažasis princas“
„ Vaikystė – tai didelė žemė, iš kurios mes visi kilę.”
( Antuanas de
Sent – Egziuperi apie „ Mažąjį princą “)
Apie autorių
Antuanas Mari Rože de Sent – Egziuperi – XX a. pirmosios pusės
prancūzų rašytojas – humanistas, lakūnas. Gimė 1900m. Pietų Prancūzijoje,
grafo Žano de Sent – Egziuperi šeimoje. Aviacija darė nemažą įtaką
formuojantis Sent – Egziupari filosofinėms pažiūroms.Jo kūryba – savita,
sąlygota lakūno patirties, glaudžiai susijusi su autoriaus išgyvenimais.
Kūriniuose itin daug autobiografinių momentų, prisiminimų, aprašymų apie
draugų dramatiškas gyvenimo valandas ir hheroiškus darbus. Vaizduodamas savo
ar jį supusių žmonių nutikimus, Sent – Egziuperi įprasmina juos, taip
atsiranda jo kūrybai būdingas filosofiškumas. Gana saviti rašytojo kūriniai
žanriniu požiūriu: jų negalima aiškiai priskirti vienam kuriam žanrui.
Pirmasis Sent – Egziuperi kūrinys – novelė „ Aviatorius “, – buvo
išspausdinta viename 1926 metų žurnale. Vėliau, 1929 metais, parašo romaną
„ Paštas į pietus “, 1931 m. – „ Naktinis skridimas “ , už kurį autorius
gavo literaūrinę „ Feminos “ premiją. 1939 metais Sent – Egziuperi parašo
geriausią ir brandžiausią kūrinį – „ Žemė, žmonių planeta “. Prancūzų
akademija už jį paskyrė „ Didžiąją romano premiją “ . Prasidėjus Antrajam
pasaulinam karui rašytojas gavo mobilizacijos lapelį ir tapo karo lakūnu,
skraidė žvalgybiniais lėktuvais. Tuo metu ( 1942 m. ) parašo knygą „ Karo
lakūnas “, kkaro metais parašytas ir kitas Sent – Egziuperi kūrinys – „
Mažasis princas “. Rašytojas žuvo vieno žvalgybinio skridimo metu, manoma,
kad jo lėktuvą pašovė vokiečių aviacija, o jis pats nukrito į Viduržemio
jūrą. Tai atsitiko 1944 metų liepos 31 dieną.
„ Mažasis princas “
[pic]
Įžanga
„ Mažasis princas “ – kūrinys, kuriame autorius įdomiai ir
kondensuotai išreiškia savo mintis ir humanistinę filosofiją, nors pasakoja
apie pasaulį bei žmonių santykius, matomus vaiko akimis ir apibendrintus
filosofo protu. Ir visgi tai kūrinys ne vaikams, o suaugusiems, nes
meniniai bei fantastiniai vaizdai čia turi pelkeltinę, dažnai simbolinę
prasmę, suprantamą suaugusiam, o ne vaikui. Rašytojas savo kūrinyje įdomiai
derina vaiko sąmonės sukurtus vaizdinius ( pvz.: nupieštos dėžutės viduje
gali būti uždaryta avelė ) su svarstymais apie tokius būties dalykus, kurie
vaikui vasai nesuprantami.
A. de Sent-Egziuperi grįžta į praeitį, prisimena savo ir geriausio
draugo vaikystę, todėl kūrinį dedikuoja „ Leonui Vertui, kai jis buvo mažas
berniukas ” (MP, p. 5).
Prieš dedikaciją A. de Sent-Egziuperi nurodo net tris pasiteisinimus,
kodėl knygą skyrė suaugusiam žmogui. Antrasis jų ypač vertas dėmesi „ tas
žmogus gali viską suprasti, net knygas vaikams ” (MP, p.5), t. y.
suaugusysis, suprantantis net vaikiškas knygas, vertas dedikacijos. „ Jei
visų šių pasiteisinimų neužtenka, tai šią knygą skiriu vaikui, kuris
kitados buvo tas suaugęs žmogus. Visi suaugusieji iš pradžių buvo vaikai.
(Tik nedaugelis tai atsimena.) ” (MP, p.5). Taigi jau pasakos pradžioje
vaikystė kaip idealas priešpriešinama laikui, kai žmogus suauga ir ją
praranda. Užsimenama, kad vaikystė – tai vertybė, kurią būtina branginti
visą likusį gyvenimą, ją atsiminti. Visas Mažasis princas – lyg vaikystės
himnas, jos priminimas.
Kūrinio žanras
Sunku tiksliai nusakyti kūrinio žanrą; „ Mažajame prince“ yra daug
pasakiškų motyvų: kalbantys žvėrys, dainuojantis šulinys, karalius ir pats
kūrinio pavadinimas paprastai jis ir vadinamas pasaka, tačiau jį galima
būtų pavadinti ir filosofiniu pamokymu ar apysaka. Filosofinė potekstė
kūrinyje leistų jį vadinti filosofine pasaka.
Kūrinio pavadinimas
Princas – dažnas pasakų herojus, todėl vos perskaičius pavadinimą
galima pagalvoti, jog tai pasaka. Tačiau jame glūdi kur kas daugiau.
Pavadinimas, kaip ir visa knyga, yra simbolis, tai pasakiškas rūbas į kurį
įvilktas mūsų realus gyvenimas. Mažasis princas tai taip pat yra ir
pagrindinis kūrinio veikėjas, kuris irgi simbolinis.
Tema
Kūrinyje labai svarbi tematika. Čia simboliais plėtojamos ir
analizuojamos gyvenimo prasmės, tikrojo pasaulio grožio sampratos ir
draugiškumo temos.
Pasakotojas
„ Mažajame prince “ pasakotojas yra pats autorius, lakūnas nukritęs į
sacharos dykumą. Pasakotojas įdomiai ir kondensuotai išreiškia savo mintis
ir humanistinę filosofiją. Pasakoja apie pasaulį bei žmonių santykius,
matomus vaiko akimis ir apibendrintus filosofo protu.
Vertybių sistema
„ Mažajame prince “ labai ryški dvasinių vertybių sistema. Ji
labiausiai atspindima viename knygos epizode prie šulinio. Troškulys čia
įgyja simbolinę reikšmę, tai noras atrasti dvasios lobius paprasčiausiuose
dalykuose, o vanduo tampa ne tik priemone troškuliui numalšinti, jis –
bendras širdžių džiaugsmas.
Laikas
Šiame kūrinyje laikas kintantis ( rytas , naktis ), taciau skirtingose
planetose laiko tėkmė nevienoda. Sioje pasakoje ypatingas veiksmo pradžios
laikas. Archajinėje pasaulėžiūroje iš visų ciklų, kaip pirmapradis,
pavyzdinis, labiausiai sakralinis buvo išskiriamas pasaulio (pradžios –
pabaigos) ciklas. Tokiais pačiais ypatumais pasižymi ir metų pradžios ar
pabaigos laikas. „ Mažojo princo ” herojus savo planetą palieka ir kelionę
pradeda rytą. Dienos pradžios reikšmė atitinka metų pradžios simbolinę
prasmę: tai taip pat pagrindas, atsinaujinimo ir naujos pradžios viltis.
Saulei tekant, mažojo princo planetoje išdygsta rožė, iš savo planetos
herojus išvyksta taip pat rytą, su lakūnu susitinka apyaušriu, o jiems
abiem aptikti gyvybiškai svarbų šulinį pavyksta tik brėkštant rytui.
Erdvė
Pirmiausia vertėtų išskirti centrines erdves. Mažajam princui sava,
saugi vieta, t. y. centras, – jo namai. Jis pažįsta kiekvieną savo planetos
kampelį ir vadina ją „ savo žvaigžde ”. Pražydusi rožė dar labiau įcentrina
jo planetą.
„ Mažajame prince svetima ir chaotiška erdvė – Afrikoje, „ už
tūkstančio mylių nuo bet kurios gyvenamosios vietos ”, plytinti Sacharos
dykuma. Tai skurdi, laukinė, nedirbama ir negyvenama erdvė. Vos atvykusiam
į Žemę, mažajam princui ji pasirodo tuščia; įkopęs į aukštą kalną, princas
pamato vien smailias kalnų viršūnes ir tarsi kokia vidujine tragedija
nuskamba vienišas jo klyksmas žmonių dykumoje . Tačiau dykumos traktuotė
nevienareikšmė. Mažajam princui ir lakūnui tai taip pat išbandymų erdvė. Ji
– lyg mitinis pirmapradis pasaulis, esantis kažkur toli ir skirtas
dvasiniams ieškojimams – dvasinei kūrybai. Mažasis princas į žvaigždę
grįžta tik dvasia. Šitokią galią jis įgyja tik patyręs dykumą, kuri
išlaisvina jo dvasią, t. y. leidžia suvokti tikrąją žvaigždės vertę.
Tarpinė erdvė tarp žemės ir pagrindinio veikėjo žvaigždės yra
planetos kurias aplanko bekeliaudamas Mažasis princas.
Veikenčios figūros
Mažasis princas: Mazas berniukas. Ypatingas tiek jo vidus, tiek
išorė. „ Kažkoks nepaprastas berniūkštis ” (MP, p. 10), – jau pirmą kartą
pamatęs mažąjį princą pamano lakūnas. Į akis krinta viena išorinė kūrinyje
nuolat pabrėžiama detalė – geltoni kaip auksas mažojo princo plaukai,
švytintys kiekvienoje knygos iliustracijoje. Tuo jis primena auksaplaukius
stebuklinių pasakų herojus, ir tai jį išskiria, tarsi paženklina kaip
kitokį, nepaprastą. Net šalikas, kurį mažasis princas nuolat ryši, žėri
auksu. Dar vienas nepaprastas mažojo princo ypatumas – gebėjimas kalbėti su
gyvūnais ir augalais. Jis kalbasi su rožėmis, lapinu, gyvate. „ Kas gi čia
dedasi! Jau tu kalbiesi su gyvatėmis! ” (MP, p. 82), – pamatęs mažąjį
princą kartu su gyvate, išsigąsta lakūnas. Atrodo, kad mažasis princas ne
tik žmogus, bet ir neatskiriama laukinės gamtos dalis. Jis taip pat mato
daugiau nei kiti. Princas pirmasis iš lakūno
sutiktųjų supranta jo piešinį.
“Aš patenkintas, kad tu radai, kas sugedę tavo mašinoje. Dabar galėsi
grįžti namo.” – jis netikėtai prasitaria kitą kartą, jau kelionės
pabaigoje. „ Iš kur tu žinai? – tada nustebęs paklausia lakūnas. – Aš kaip
tik ėjau pranešti, kad man visai netikėtai pavyko sutaisyti lėktuvą ” (MP,
p. 82). Mažasis princas yra susirūpinęs, kad jo valdose neaugtų piktžolės,
ypač baobabai, nes išsikeroję jie darosi labai pavojingi. Baobabus, be
abejo, čia reikia suprasti, kaip ydas, blogus ipročius. Mažasis princas yra
sodininkas jis prižiūri išdygusią rožę. IIš daugelio prasmių, kurias gali
turėti mažojo sodininko paveikslas, bene labiausiai reikėtų akcentuoti
vieną: sodininkas – tai tas kuris siekia sukurti gražios dvasinės kultūros
žmogų, kuris rūpinasi piktžolių – ydų naikinimu, kuris puoselėja būtiną
atsakomybės jausmą.
Lakūnas: Tai pats autorius, pasakotojas. Suauges zmogus. Jo
išvaizda kūrinyje neminima, svarbesni yra jo apmąstymai, apibendrinimai ir
filosofavimai.
Rožė: Rožė yra personifikuota. Ji graži koketė, nekukli ir labai
jaudinanti. Atsiranda „ kaip koks stebuklingas regėjimas ” (MP, p. 29), bet
nenori pasirodyti, kol nebaigs gražintis, mat trokšta atsiskleisti visu
savo žavesiu, ji Mažojo princo kelionės priežastis ir padarinys, jo
mylimoji.
Gyvatė: Ji yra personifikuota, moka kalbėti, yra geltonos spalvos.
Jos nuodai sugeba sugražinti Mažąjį princą atgal į jo planetą. Gyvatė laiko
save galingesne net už karaliaus pirštą.
Lapė: Ji labai daili, draugiška, bet neprijaukinta. Lapės gyvenimas
nuobodus, ttodėl ji nori, kad pagrindinis veikėjas su ja susidraugautų.
Gyvūnas yra personifikuotas, labai išmintingas.
MAŽŲJŲ PLANETŲ GYVENTOJAI:
Karalius: Jis įsisiautęs į purpurą ir šermuonėlių mantiją, kuri
buvo apskleidusi visą jo planetą, sėdi labai paprastame, tačiau didingame
soste ir yra absoliutinis monarchas, megstantis įsakynėti, tačiau
neturintis kam tai daryti.
Tuščiagarbis: Mėgsta, kad jį garbintų ir negirdi kritikos, o tik
pagyrimus.
Girtuoklis: Daug gėrė tam, kad užmirštų, jog jam gėda gerti.
Biznierius: Tai tamsiai raudono veido ponas, kuris visada neturi
laiko, nes skaičiuoja žvaigždes ir yra labai rimtas žmogus mėgstantis
tikslumą.
Žibintininkas: Labai tikslus, nemegsta savo darbo ir dirba tiksliai
pagal taisykles.
Geografas: Tai senas žmogus kuris turėtų žinoti kur yra jūros,
upės, miestai, kalnai ir dykumos, tačiau nežino, nes neturi tyrinėtojų.
Archetipai
Visas kūrinys, pradedant pavadinimu, baigiant paties autoriaus
paveikslėliais, yra ssimbolinis. Simboliškas yra svarbiausio pasakos
herojaus – paties mažojo princo paveikslas. Tai vaikas, bet kartu ir
suaugusysis, žmogus, bet taip pat ir ne Žemės gyventojas – mažasis princas,
arba „ petit bonhomme solitaire ”, t. y. „ vienišas mažas žmogutis ”, kaip
jį švelniai vadina pats Antuanas de Sent-Egziuperi. Nors pradžioje gali
atrodyti, kad mažasis princas panašus į vaiką, jo personaže taip pat ryšku
nemažai mitinio veikėjo – herojaus – bruožų; jis drąsus, pats renkasi
gyvenimo kelią, sprendžia, kur ir kaip gyventi, o tai – akivaizdūs herojaus
bruožai. PPats Mazasis pricas įkūnija nekaltuma, tyrumą, vaikišką naivumą.
Antrasis simbolis yra baobabai, kurie šiame kūrinyje įkūnija žmonių įdas,
blogus įpročius. Dar vienas, grožio ir gėrio simbolis yra rožė. Jos
priežiūrą, kontekste apie baobabus, galima būtų rožės priežiūrą suprasti
kaip dorybės savyje ugdymą. Dar vienas simbolis yra mažųjų planetų
gyventojai, kurie simbolizuoja, žmonių įdas, skirtingus charakterius. Labai
svarbi yra lapės simbolinė reikšmė. Gyvūnas prašėsi prijaukinamas. Tas
epizodas – vienas iš svarbiausių knygos momentų, itin reikšmingas knygos
idėjai suprasti. Prisijaukinimas yra draugystės preliudija. Prisijaukinti –
tai reiškia praturtėti, pažinti tai, kas kitam lieka nepažinta,
prisijaukinti – -reiškia pažinti gyvenimo pilnatvę ir ja paversti pilką
kasdienybę. Susidraugauti – tai reiškia jausti būties džiaugsmą, kai esi ne
vienas. Tačiau prisimintina, kad susidraugavimas reikalauja daug pastangų,
jį lydi ir atsakingumas ir herijiška našta: „ Tu padarai amžinai atsakingas
už tą, su kuo susibičiuliauji “(MP, p.60), – sko lapė, o mažasis princas
galvoja, kad ir rožė jį prisijaukino, nes jis jaučiasi už gėlę atsaklingas.
Troškulys tekste irgi turi simbolinę reikšmę. Tai ne tas paprastas
troškulys, tai noras atrasti dvasios lobius paprasčiausiuose dalykuose, o
vanduo tampa ne tik priemone troškuliui numalšinti, jis – bendras širdžių
džiaugsmas.
Daugelis Sent – egziuperi vaizdų yra susiję su šviesos sąvoka, ar
šviesos pajutimu. Mažasis princas, kai jam liūdna, stebi saulėlydžius,
šviesa tarsi išblaško melancholiją. Įvairiose religijose centro funkciją
neretai atlieka ugnis. Kaip rašoma vvedose, įsikuriama tada, kai pastatomas
aukuras. Lietuvių mitologijoje ugnis taip pat labai svarbi, o namų ugnis
ypač gerbiama. Mažasis princas savo planetoje turi du veikiančius
ugnikalnius, atliekančius savotišką krosnies funkciją, jie – mažojo princo
namų ugnis. Juos netgi būtina valyti kaip krosnį, „ nes išsiveržęs
ugnikalnis pridaro tiek bėdų kaip ir užsidegęs dūmtraukis ” (MP, p.29).
Ypatingai akcentuojamas dangus ir Žvaigždė, o jos čia turi simbolinę
reikšmę. Tai išsigelbėjimo troškimas, ramybės bei givybės pėdsakų
ieškojimas, vilties blykstelėjimas; vieta, kur gali būti mylimas žmogus;
šviesi, nauja mintis; reikalinga kryptis. Žvaigždė susijusi su labai sena –
dar Biblijoje – jos prasme: sužibusi žvaigždė rodė kelią trims Rytų
išminčiams Betliejaus link. Betliejaus Žvaigždę primena ir paskutinis
autoriaus piešinys.
Teksto kalba
Funkcinis stilius yra meninis, todėl yra sintaksės formų įvairovė ir
sinonimika. Sakiniai ryškėja kontekste. Gausu dialogų, tiesioginės
menamosios kalbos. Būdingas vaizdingumas, emocingumas, ekspresyvumas,
individualumas.
1. ausis.gf.vu.lt/mg/nr/2000/056/5plan.html
2. http://ausis.gf.vu.lt/mg/nr/2001/01/1gyv.html
3. http://ausis.gf.vu.lt/mg/nr/2001/12/12rek.html
4. http://rubinaitis.lnb.lt/index.php?1607279031
5. http://www.ipc.lt/wg/php/wg.php?zs=15&zn=110
6. rubinaitis.lnb.lt/index.php?-537456489
7. Sent – Egziuperi A. Mazasis princas, – Vilnius: Vaga, 1982
8. www.zodynas.tk
Vilniaus Fabijoniškių vidurinė mokykla
Antuanas de Sent – Egziuperi
MAŽASIS PRINCAS
[pic]
12 d klasės mokinės:
Evelinos Sokolovaitės
Vilnius
2004