Baltų mitologija

Turinys:

BALTŲ MITOLOGIJA. SENIAUSIOS ŽINIOS APIE BALTŲ TIKĖJIMĄ 1

BALTŲ PASAULIO SAMPRATA. PASAULIO MEDIS 2

BALTŲ SIMBOLIAI MENE 2

BALTŲ DIEVAI 3

SEONSIOS EUROPOS DEIVĖS IR DIEVAI 3

GYVYBĖS IR MIRTIES DEIVĖS 4

LAIMA 4

LAIMA-DALIA (LAIMĖ) 4

GYVATĖ. ŽALTYS 4

AUSTĖJA. BAUBILAS (BUBILAS, BABILAS, BIČBIRBINIS) 4

GABIJA (UGNIJA, RAMUTĖ, GABJAUJA) 4

GILTINĖ 5

LAUMĖ 5

RAGANA 5

AITVARAS 5

MEDEINA (ŽVĖRŪNA, ŽVORŪNĖ) 6

CHTONINĖS (ŽEMĖS) DIEVYBĖS 6

ŽEMYNA, ŽEMININKAS 6

PUŠKAITIS 6

KAUKAI (BARSTUKAI, BARZDUKAI, BEZDUKAI) 6

VAIŽGANTAS 6

IŠVADOS 6

INDOEUROPIETIŠKOS KILMĖS DIEVAI IR DEIVĖS 6

DIEVAS 6

DIEVO SŪNELIAI 7

SAULĖS DUKRA 7

AUŠRINĖ 7

MĖNULIS 7

DANGAUS KALVIS 7

PERKŪNAS 7

VELINAS (VELAS, VELNIAS) 8

IŠVADOS 8

KITI BALTŲ DDIEVAI 8BALTŲ SIMBOLIAI MENE

Baltų pasaulėjautą padeda paaiškinti vaizduojamasis menas (keramika,

papuošalai, medžio, akmens raižiniai). Lietuvių tautodailėje geometriniai,

gyvuliniai, augaliniai ornamentų motyvai išliko mažai pakitę. Geometriniai

ornamentai įkūnija gamtos ritmą, simboliai perteikė gyvybės jėgą. Menas

turėjo padėti gamtai atgimti, javams derėti, gyvuliams ir žmonėms

daugintis.

Dangaus skliautas buvo laikomas dinamišku. Tikėta, kad dangus sukasi

aplink žemę. Dangaus kūnus simbolizavo apskritimai, ratai, kryžiai

apskritimuose, spiralės, turėję skatinti amžinąjį dangaus judėjimą. Saulės,

mėnulio simboliai siekia neolito laikus.

Ide laikus siekiantis simbolis yra SVASTIKA. Tai Saulės, Perkūno ir

Dievo (t.y. Dangaus ir šviesos dievybių) simbolis. Šaltiniai mini prūsų

garbintą saulės ir šviesos dievą Svaikstiką, Švaitestiką ir pan. Sanskrito

kalboje žodis svasti reiškia laimę, gausybę, posakį “tegul bus taip.”

Svastika – priemonė gyvybės klestėjimui. Jai būdingas sukimasis ratu

(iš kairės į dešinę), tad ji virto apskritimu. Baltai buvo įsitikinę, kad

kovoti su blogiu padeda judesys, sukimasis ratu, ratas. Iš pradžių ratas

negalėjo turėti nieko bendro su vežimo ratu, nes žmogus jį išrado tik

bronzos amžiuje, o vaizduoti imtas paleolite. Tad ratą, apskritimą reikėtų

aiškinti kaip įsuktą figūrą.

RATAS simbolizuoja Saulę. Pati Saulė, būdama dangaus šviesos Dievo

valioje, gali simbolizuoti šviesą, dangų, Dievą. Liaudies sąmonėje ratas

visų pirma yra Perkūno ženklas. Jo viduje – kryžius ir žaibai. Simbolis

baido aitvarus, vagis, apsaugo nuo žaibo. Ugnies ir kryžiaus jungimas –

būdas velniui nugalėti. Ratas apsaugo žmogų nuo piktųjų jėgų. Todėl

senosios šventyklos statytos apvalios, kapus apjuosdavo akmenų vainikais.

Manyta, kad kosmosas primena ratą. Ketvirtadieniais drausta verpti, t.y.

sukti ratą, nes tą dieną dievybė (Laima ar Perkūnas) suka pasaulio ratą.

Su rato simbolika siejasi ir VAINIKAS. Dabar vainikas, ypač rūtų,

laikomas skaistumo, ddorybės, nekaltumo simboliu. Senovėje vainikas pintas

iš Gyvybės medžio (diemedžio) šakelių (rūta išplito tik XVI-XVIII a.) ir

reiškė svarbiausią moters gyvenimo metą (t.y. pribrendimą tekėti ir

gimdyti). Tuo laikotarpiu moteris tarsi sutapatinta su Gyvybės medžiu.

Vainikas simbolizuoja pasaulio tvarkos ir gyvybės kulminaciją, pribrendimą

kitam gyvenimo ciklui. Be to, rūtų vainikas yra ir Saulės, moteriškojo

prado simbolis.

SAULĖS ir MĖNULIO simboliai ypač dažni geležiniuose kryžiuose. Mėnulis

dažniausiai vaizduojamas rageliais į viršų – jauno mėnulio įvaizdis (jei

rageliai į apačią – delčia). Vis dėlto centrinę vietą kryžiuose užima

saulė, jos diskas ggali būti užpildytas augmenijos motyvų (rūtų, eglučių,

paparčių). Saulės diskas gali simbolizuoti begalinę dangaus erdvę,

nusagstytą žvaigždėmis.

Dažnas ornamentas – SPIRALĖ, reiškianti atgimimą, nuolatinį

atsinaujinimą, amžinybę, gali būti ir Pasaulio medžio įvaizdis.

GYVULINIAI MOTYVAI. Labiausiai paplitę arklio, ožio, jaučio vaizdiniai.

Jie dažnai susipynę su rato, koncentrinio apskritimo, saulės, mėnulio ar

gyvatės ženklais. Tai svarbiausi baltų pasaulėjautos, vyriškojo prado

simboliai. ŽIRGAS gali simbolizuoti dvasios lydėtoją į aną pasaulį, t.y.

tarpininką tarp dviejų pasaulių (jojimas gali reikšti išsiskyrimą su kūnu).

Kalendorinėje, apeiginėje tautosakoje žirgas simbolizuoja mėnulį, o

vestuvinėje tautosakoje – vyriškumą. ELNIAS simbolizuoja Visatą, dangų,

mėnulį, sietas su Dangaus kalviu, su Pasaulio medžiu.

PAUKŠČIAI – dangaus ir žemės tarpininkai, turėję jungti dievybes su

žmonėmis. Vieni jų simbolizuoja vaisingumą (gulbė, gandras, gaidys), kiti –

sielų persikūnijimą (gegutė, balandis, lakštingala, volungė), povas

sietinas su Pasaulio . medžiu. Paukščiai vaizduojami kartu su ratais,

apskritimais, jaučio ragais, arkliais, tuo pabrėžiamas jų ryšys su dangumi.

Reikšmingi ROPLIŲ (žalčių, gyvačių) motyvai. Garbintas ne roplio kūnas,

bet jame slypinti gyvybės jėga, kuri sieta su žemės galiomis. Būta

tikėjimų, kad į roplius persikelia mirusiųjų sielos, todėl žalčius

laikydavo namuose. Žalčių motyvai dažni baltų papuošaluose,

stogastulpiuose, kryžiuose, prieverpstėse, margučiuose. Prūsijos lietuvių

kapinėse krikštų forma neretai primena roplius.

AUGALINIAI MOTYVAI simbolizuodavo vyriškojo dangaus prado ir žemės

sąveikoje atsinaujinusią gyvybę. Neatsitiktinai senajame mene augaliniai

motyvai jungiami su dangaus simboliais (pvz., stilizuota eglė apsupta

duobučių, apskritimų, rratų). EGLĖ – gyvybės amžinumo simbolis. Per vestuves

ir laidotuves eglišakėmis buvo barstomi takai ir kambariai. Eglė reiškė

dorumą, tvirtumą, garbingumą, derlingumą, buvo nemirtingumo simbolis,

reiškė Gyvybės medį. Sakmėse eglė – šventas medis, kadangi velnias negali

slėptis po ja, nes šakos auga kryžiumi. Juostuose eglutės ornamentas gali

būti Laimos ženklu, apsaugoti nuo Laumių blogio (toks raštas vadinamas

šluotele).

Moteriškasis pradas, gimdantis visa, kas gyvą, senajame mene

neparodomas. Jį reikia pajusti. Vaizduojamas tik jo vaisius – augalas.

Baltai tikėjo, kad į augalus taip pat pereina mirusiųjų sielos: vyrų – į

ąžuolus, uosius, beržus, moterų – į liepas, egles. Todėl ąžuolinį kryžių

statydavo vyrui, o liepinį ar eglinį – moteriai. Vyrus laidodavo galva į

šiaurės vakarus, moteris – į pietus ar pietryčius. Krikštus statydavo

kojūgaly, kad atsikeldamas mirusysis galėtų į jį įsikabinti.

Ypač dažnas tautodailėje PASAULIO MEDŽIO simbolis. Krikšto pavidalu

pasaulio medis būdavo statomas ant mirusiųjų kapų. Pasaulio medis – tai ir

tradiciniai pakelių koplytstulpiai, stogastulpiai. Juose ryškus skirstymas

į tris dalis: viršūnė su dangaus šviesulių simboliais, koplytėlė su

dievukais, globojančiais visus žmogaus darbus ir rūpesčius, ir žemutinė

dalis, aprėminta žalčių pavidalo atramomis. XV a. baltams uždrausta statyti

stogastulpius, tačiau jie vis tiek išliko, tik pakitę, jau simbolizuojantys

krikščionių dievus. Žemaičiai dievų namelius statė ant akmenų. Akmuo –

skiriamoji riba tarp gyvųjų ir mirusiųjų pasaulių, po juo – požemių valdovo

Velino karalystė. Tad ššiuo atveju išlieka tridalė struktūra.

Dažniausiai vaizduojamas ne visas pasaulio medis, o tik jo dalis,

simboliškai išreikštos jo savybės. Pvz., ant kraičio skrynių daug augalų

motyvų, apsuptų saulučių, žvaigždučių, paukščių, mitologinių gyvūnų. Tai

įkūnija žemės derlingumą, gėrį, nuotakos turtą, jos būsimą laimę.

Pasaulio medis vienija skirtingas Visatos zonas, yra jų jungtis, todėl

tautodailėje aptinkame žalčio – augalo, žalčio – paukščio, augalo – žmogaus

ir paukščių jungčių.

Pasaulio medis gali būti pavaizduotas ir geometrinėmis figūromis.

Schemose visada akcentuojama viršūnė, tai gali būti trikampis, stogelis,

rombas, šešiakampis. Viršūnė tarsi dengia tai, kas yra apačioje. Dar XIX a.

tikėta, kad viskas, kas uždengta, yra gerai. Stogeliais dengdavo kryžių,

šulinį, kiemo vartus, drobule – duoną, skarele – moters galvą.

Tas pats ženklas schemoje galėjo turėti skirtingas reikšmes. Pvz.,

trikampis schemos viršuje reiškė dangaus skliautą, o schemos apačioje

simbolizuodavo žemę. Pasaulio medis dažnai auga iš trikampio – tai galėtų

būti kalno išraiška. KALNAS – laiptai į dangų ir vieta, iš kur patenkama į

požemį. Tai – pasaulio riba, todėl mirusius laidodavo ant kalniuko.

Trikampis gali turėti viršuje kabliukus, kabliukai simbolizuoja Dievo

sūnelius, dvynius žirgus, traukiančius Saulės vežimą.

Dažnas rombas. Pasaulio medžio schemos v.iršuje jis reiškia žiedą,

saulę, vainiką, apačioje – pasaulio bambą. Rombų gali būti keli, jie gali

sudaryti tinklą. TINKLAS simbolizuoja dengimą, globą, siejamas su Laima

(dėl tinklo panašumo su drobe).

Rombas gali turėti pratęstas kraštines.

Toks rombas vadinamas rožele, jis simbolizuoja Gyvybės medžio žiedą,

išreiškia meilės, sveikatos, gyvybės idėjas.

Panašus ir vadinamasis šulinio ženklas. Šulinys išreiškia pasaulio

simetriją. Šulinio vandenyje pasaulio medis atsispindi į Anapus (šis

ornamentas skiria realųjį pasaulį nuo metafizinio). Tai ir ugnies ženklas.

(Mergaitės eidamos miegoti po pagalve sudėliodavo pagaliukus, kad surastų

savo mylimąjį).BALTŲ DIEVAI

Skiriamos dvi grupės dievų:

1. Senosios Europos dievai ir deivės.

2. Indoeuropiečių kilmės dievai ir deivės.SEONSIOS EUROPOS DEIVĖS IR DIEVAI

Senovėje mitinių būtybių turėta nesuskaičiuojama daugybė. Tiek Senosios

Europos, tiek iindoeuropiečių panteone (panteonas – dievų visuma) būta ir

moteriškų, ir vyriškų būtybių, tačiau jų vaidmuo buvo skirtingas.

Senosios Europos deivės buvo motinos, karalienės, ponios, teikiančios

gyvybę, gerovę, laimę ir nelaimę, sveikatą ir ligą, nulemiančios gyvenimo

ilgumą ir mirties laiką.

Ide deivės – žmonos, mylimosios, dukterys, dėl kurių varžosi vyriškieji

dievai.

Senosios Europos vyriškieji dievai yra antriniai, jie nevaldo, nekuria,

nekontroliuoja. Jie yra arba gyvulių ir miškų globėjai, arba spontaniškos

(savaime kylančios) augmenijos jėgos simboliai.

Ide dievai vyrai valdo, kuria pasaulį.

Ide dievai susiję su dangaus šviesa, dangaus kūnais, žirgais,

galvijais, ginklais, fizine jėga (ide vyriškieji dievai vaizduoti

ginkluoti, su žirgais). Dangaus stebėjimas ir glaudus santykis su naminiais

gyvuliais būdingas gyvulių augintojams, tad ide dievai – gyvulių augintojų

dievai.

Senosios Europos deivės ir dievai susiję su paslaptinga žemės ir

vandens stichija, iš kurios kyla gyvybė; šios dievybės susijusios su

augmenijos gimimo ir augimo bei mėnulio fazių ritmu. Tai – žemdirbiams

būdinga mitologija.

Senosios Europos kilmės deivės pagal jų charakterio bruožus, funkcijas,

pasireiškimo sferas skirstomos į dvi grupes.

I. Gyvybės ir mirties lunarinės ir vandens sferos deivės ir dievai

(dangaus dievybės)

Šiai grupei skiriame deives, kurios visa žino, kuria, gimdo, gausina,

bet taip pat marina, griauna, atima. Šios deivės gyvybinę energiją imasi iš

vandens, drėgmės (marių, šaltinių, upelių, balų, lietaus, aprasojusių

akmenų.). Jos lunarinės, nes priklauso mėnulio fazių ritmui.

LAIMA – visažinanti gimimo ir likimo deivė (pavidalai – gegutė,

vanagas).

LAIMA-DALIA – materialinių gėrybių gausintoja ir mažintoja (antelė,

gulė, avinukas).

GYVATĖ, ŽALTYS – namų židinio, gerovės, sveikatos ir vaisingumo

dievybės.

AUSTĖJA – šeimos gausintoja, ištekančių moterų globėja (bitė).

BAUBILAS – vyriškosios vaisingumo jėgos ssimbolis (tranas).

GABIJA – ugnies deivė, namų židinio globėja.

GILTINĖ – Mirtis, Laimos sesuo (pelėda, višta, plėšrūs paukščiai,

baltas šuo, nuodingoji gyvatė).

LAUMĖ – duodanti ir griaunanti nakties ir vandens sferos deivė (višta,

ožka).

AITVARAS – nešanti materialines gerybes būtybė (gaidys, garnys, ugninė

gyvatė).

RAGANA – mirties, nakties, žiemos lunarinė deivė, gyvybės pertekliaus

balansuotoja (rupūžė, varlė, ežys, žuvis, šarka, ožka, kumelė).

MEDEINA, ŽVĖRŪNA, ŽVORŪNĖ – greičiausiai ta pati deivė, medžiotoja ir

laukinių žvėrių globėja.

GANIKLIS, GIRAITIS, GIRYKŠTIS, MIŠKINIS – greičiausiai tas pats dievas,

miškų ir gyvulių gglobėjas, piemenų dievas.

II. Chtoninės dievybės (žemės, požemio)

Tai dievybės susijusios su žemės ritmu, augmenija, metų laikais.

ŽEMYNA, ŽEMĖ MOTINA – žemės derlingumo deivė (paršiukas, kiaulė,

kuilys), drauge ir MIRUSIŲJŲ MOTINA.

ŽEMĖPATIS, ŽEMININKAS – sodybos, ūkio ir gyvulių globėjas, Žemynos

brolis ar vyras.

LAZDONA – lazdynų ir riešutų globėja.

PUŠKAITIS – kaukų globėjas.

KAUKAI – požeminiai sutvėrimai, kaukolės didumo, buožgalvių išvaizdos,

nešantys skalsą, daiginantys javus.

VAIŽGANTAS – linų ir kanapių globėjas, gimstantis ir mirštantis dievas,

augmenijos atsinaujinimo metafora.

JAVINIS, JIEVARAS, DIRVOLIKA, NUOGALIUS, PLONIS – javų dvasia.GYVYBĖS IR MIRTIES DEIVĖS

LAIMA

Viena seniausių dievybių. Gimimo, likimo, visateikiančioji ir

visaatimančioji deivė. Nuo jos priklauso gyvenimo trukmė, laimė ir nelaimė,

turtas ir neturtas. Laima susijusi su vaikų ir gyvulių gimimu. Ji lėmė

vaiko likimą ir sekė, kad jis pildytųsi. Gimus kūdikiui, buvo atliekamos

tam tikros apeigos (dažniausiai pirtyje). Apeigoms vadovaudavo močiutė.

Gimusį kūdikį nuprausdavo šaltu vandeniu (Laimos prakaitu). Laimai aukodavo

vištą – juodą, baltą, raibą (negalima aukoti raudonos, o juoda spalva S.

Europoje reiškė vaisingumą, o ide simbolių sistemoje – mirtį) ar avį. Auką

užmušdavo samčiu. Išvirtą vištą valgydavo visos apeigose dalyvavusios

moterys (vyrai nedalyvaudavo), o kaulus užkasdavo. Gimdyvė, vadinta meška

(manyta, kad meška turi motiniškų galių, joje slypi gimimo deivė jėga),

aukodavo deivei rankšluostį ar juostą, kurią įteikdavo pirties šeimininkė

ar padėdavo ant krosnies kampo. Apeigos sietos ir su kitomis dievybėmis.

Pvz., gėrimą nupildavo ant žemės Žemynai, o virdami vištą sekdavo, kad

neišbėgtų ir dalis maisto nepatektų Gabijai.

Laima – visažinanti deivė. Visko žinojimo dovana gali apdovanoti ir

žmones.

Laima gali pasirodyti kaip viena ar trys būtybės. Ji – verpėja, audėja,

siuvėja, gadintoja ir nukirpėja. Žmogaus gyvenimas verpiamas kaip siūlas.

Kūnas įsivaizduotas kaip verpstelis, ant kurio vyniojasi tas siūlas. Kai

verpstelis pilnai prisuktas, žmogus miršta., siūlas nutrūksta. Laimos

skirto gyvenimo pakeisti neįmanoma.

Kaip likimo lėmėja, Laima gali pasirodyti gegutės pavidalu (gali būti 1

ar 3 gegutės, sėdinčios aukso soste). Savo kukavimu ji lemia gyvenimo

ilgumą, išpranašauja laimę ar nelaimę. Jos buveinė – liepa (birželio

pabaiga – liepų žydėjimo metas – Laimos šventės), todėl tautosakoje

našlaitė glaudžiasi prie liepos ir todėl krikščionybės laikais Šv. Marijos

statulėlės, paveikslai kabinti liepose.

Tikėta, kad nuskynus lapelį ar nusipjovus žievės gabalėlį nuo medžio,

kuriame kukavo gegutė, galima sužinoti gegutės pranašystes. Savo kukavimu

gegutė pranašauja pavasarį, užbaigia žiemos jėgų viešpatavimo laikotarpį.

Baigiantis vasarai Laima-gegutė pavirsta vanagu.

Laimai buvo paskirti ketvirtadienių ir trečiadienių (12 24 – 01 06)

vakarai. Tais vakarais drausta verpti.LAIMA-DALIA (LAIMĖ)

Jos žinioje buvo žmogaus gyvenimo sėkmė, ji dalina materialines

vertybes. Pasirodo kaip gulbė, antis, avinukas. Žinomas tautosakos motyvas:

pagauta paukštė virsta moterimi, ją vedęs varguolis tampa turtingu. Pasakos

paukštė – deivė Dalia. Ši deivė atstovauja ne visą, o tik dalį laimės. Jos

prašydavo sveikatos, aasmeninės laimės, sėkmingos kelionės.

Dalia, kaip ir graikų Atėnė, išsirutuliojo iš Deivės Paukštės, tik

Atėnei vyriškoji ide religija uždėjo šalmą, įteikė skydą, o baltų Dalia

vyriškų, kariškų bruožų neįgijo. Deivės Paukštės šventas gyvulys buvo

avinas, tad neatsitiktinai Daliai aukoti avinai.

Mitai mini ir deivės valdytojas, artimas Laimai ir Daliai. Jų buvo

septynios: Verpenčioji, Metančioji, Audėja, Gadintoja, Sergėtoja,

Nukirpėja, Išskalbėja. Verpenčioji iš aukščiausios dievybės duoto kuodelio

verpdavo žmogaus gyvenimą. Metančioji apmesdavo žmogaus gyvenimo apmatus.

Audėja audė drobę-gyvenimą. Gadintoja gražiomis kalbomis kerėjo kitų

protus, o šioms metus darbą, gadindavo audeklą. Tą, kurio gyvenimo audeklą

gadindavo, užgriūdavo įvairios nelaimės. Sergėtoja ramindavo Gadintoją,

globodavo žmones. Nukirpėja nukirpdavo audeklą – žmogus mirdavo. Išskalbėja

nukirptą audeklą išskalbdavo ir atiduodavo aukščiausiajai dievybei. Iš to

audeklo siūdavo marškinius, skirtus dėvėti po mirties.GYVATĖ. ŽALTYS

Gyvybės ir jos atsinaujinimo simboliai (pameta seną odą – tarsi mirštą,

vėliau užsiaugina kitą). Garbinti kaip laimės, sveikatos, gerovės,

vaisingumo užtikrintojai. Kaip namų židinio dievybės, giminiuojasi su Laima

ir Giltine. Gyvatės, žalčiai laikyti namuose ar pirtyse ant šieno, maitinti

pienu. Globojo namus, saugojo juos nuo gaisrų, perkūnijos, kitų nelaimių.

Vėlesniuose tikėjimuose žalčiai laikyti aukščiausiojo Dievo pasiuntiniais

(krikščionims gyvatė, žaltys – blogio simboliai).

Sausio 25 d. – gyvačių kulto diena (kirmėlių diena, Kirmėlinė,

Krikštai). Rudenį gyvatės, pauosčiusios tam tikros žolės, užmiega iki

Krikštų (“krikštinti” reiškia “pradėti pirmą kartą ką nors daryti”,

“paragauti”, “paliesti”; “krikštas” – “pradžia”). Ta diena simboliškai

išreiškė

gamtos pabudimą, pradžią; ūkininkai purtydavo obelis, kad jos būtų

vaisingesnės, stuksendavo į avilius, žadindami bites. Krikšto dieną žynys

maldomis kviesdavo gyvatę (žaltį), ši drobule užsliuogdavo ant stalo ir

pakrikštindavo (t.y. paragaudavo) kiekvieną patiekalą, po to vėl

nusliuogdavo į savo kertelę. Maistą suvalgydavo žmonės. Toks ritualas

užtikrindavo, kad bus geri metai. Jei gyvatė neiššliauždavo iš savo guolio

ar neragaudavo patiekalų, reiškė, kad ištiks nelaimė.

Gyvatės, žalčio nevalia užmušti. Jei užmuštų, mirtų ir šeimos narys

(dažniausiai vaikas). Jei žaltys paliks namus, mirs kas nors iš namiškių.

Jei žaltys pasirodys seklyčioje, kas nors iš namiškių ištekės. Daug

tikėjimų susiję su gyvatės vaidmeniu gydant ligas, ypač akių. Gyvačių,

žalčių kaukoles verdavo ant siūlo ir nešiojo ant kaklo, kad apgintų nuo

ligų ir pagausintų turtus. Suvalgę gyvatę akli žmonės praregi, prie akių

dedama virta gyvatė saugo nuo apakimo. Jei gyvatę deginsi ugnyje ir į ją

žiūrėsi, apaksi.

Gyvačių (žalčių) valdovė baltos spalvos, stora kaip medžio kamienas,

karūnuota (ar raguota). Deimantinė ar auksinė karūna – visažinystės

šaltinis, bet kas į ją kėsinasi, miršta. Gyvatė keršija už skriaudas, o už

pagalbą atsilygina gydančia, atgaivinančia žolele. Jei tokia žolelė

padedama prie miegančio vaiko, jis visada bus laimingas. Spėjama, kad

gyvatė buvo paleidžiama netoli kūdikio kaip jo gyvenimo teisėja, turinti

nuspręsti, lemta jam gyventi ar mirti.

Kas pamatys gyvatės kojas, žinos visas žmonių mintis ir visus žemėje

paslėptus lobius, bbet to negalima daryti tyčia. Jei gyvatę užmesi ant

skruzdėlyno, ji iškis kojeles, bet jas pamatęs žmogus apaks (įdomu tai, kad

daugelis tautų aklumą sieja su išmintimi, pranašystėmis).

Kuo daugiau namuose laikyta žalčių, tuo laimingesni namai. Žaltys

kartais įgauna žmogaus pavidalą.

Gyvatė siejama su Saule. Kažkada jos buvo artimos, bet tarpusavyje

kovojusios dievybės. Abi buvo gyvybės simboliai, tik saulė – visos gamtos

atgijimo ir suklestėjimo šaltinis, o gyvatė dar nešė ir mirtį, buvo gyvybės

per mirtį atsinaujinimo simbolis. Jei gyvatę kas užmuša, ji lieka gyva, kol

saulė nenusileidžia. Užmušus gyvatę, saulė verkia ar 2-3 dienas tamsiai

šviečia. Mėnesienoje palikta sukapota gyvatė gali atgyti.AUSTĖJA. BAUBILAS (BUBILAS, BABILAS, BIČBIRBINIS)

AUSTĖJA globojo bites, augaliją, žiedus, ištekančias ir nėščias

moteris. Vardas siejamas su žodžiais “austi”, “ausyti”, t.y. greitai

skraidyti, rinkti medų, austi korius. Bitės ir medžiai, kuriuose jos

gyveno, laikyti šventais. Bitės miršta, o ne dvesia, gaišta. Mirusią bitę

užkasdavo. Tikėta, kad bitės supranta žmonių kalbą, gali atspėti ateitį. Iš

pradžių Austėja turėjo bitės pavidalą, po to – žmogaus.

Austėjai skirta šventė švęsta rugpjūčio viduryje. Tada garbindavo

žolynus, iš kurių bitės nešė medų, kopdavo medų, aukodavo jį Austėjai,

šventindavo žolynus, kuriems buvo priskiriama gydomoji, apsaugančioji nuo

blogų dvasių galia. Bičkopio šventei sukviesdavo bičiulius, gimines,

kaimynus, tikėdami, kad kuo daugiau susirinks į apeigas žmonių, tuo labiau

seksis bitės. Iškoptą pirmąjį medaus korį padalydavo žyniams, elgetoms,

kaimynams, vaikams – auka Austėjai.

Bičiulystė (bendrų bičių turėjimas) laikyta šventu dalyku, palaimintu

Austėjos. Dažniausiai ji trukdavo iki vieno iš bičiulių mirties. Bičiuliai

lankydavo vienas kitą, atlikdavo apeigas, skirtas deivei. Austėjai buvo

aukojama liejant į orą, į lubas. Midus buvo nuliejamas prieš vestuvinį

šokį, o per krikštynas kiekvienas svečias nulieja “pasišokėjęs” (imituojami

bičių judesiai).

BAUBILAS (“bobilas” – storas žmogus) – medaus ir bičių dievas, kurį

žmonės garbino, sėdėdami prie krosnies. Žynys laikydavo rankoje naują indą,

pilną medaus. Baigęs maldą, garsiai sušukdavo, indą trenkdavo į krosnį, kad

subyrėtų į šukes, ir prašydavo, kad bitės spiestų. Baubilas – tranas,

storas, gauruotas vaisingumo simbolis.GABIJA (UGNIJA, RAMUTĖ, GABJAUJA)

Dar vadinta Peleno deive, Motina Gabija, Pelengabija, Ponike ir t.t. Iš

pradžių dievybe laikyta pati ugnis, po to ugnį imta vaizduoti kaip mėlyną

paukštį ar katę, dar vėliau įgavo raudonais drabužiais vilkinčios, kartais

sparnuotos moters pavidalą. Gabija – ugnies valdovė. Vardas siejamas su

žodžiu “gaubti”. Tai apgaubta, pelenais apklota namų ugnelė, šeimos

globėja. Kiekviename name buvo šventas židinys, kuriame neužgesdavo ugnis.

Ją prižiūrėdavo šeimos motina. Ugnei buvo nuolat aukojama. Kiekvieną dieną,

verdant maistą, maitintas ir židinys. Ant ugnies berta druska, kad ugnis

būtų soti, nerūstautų. Ugniai “klodavo” patalą, guldydavo, užklodavo,

migdydavo. Kad ugnis galėtų nusiprausti, nakčiai prie žarijų pastatydavo

puodelį švaraus vandens. Pakloti ugniai patalą – gražiai sutvarkyti

žarijas, apkloti – apgaubti žarijas pelenais, kad jos ilgai neišblėstų.

Klodami ugniai patalą, maldoje prašydavo, kad šventa ugnis būtų rami.

Besikūrendamas židinys prarasdavo švarumą. Jį užteršti galėjo ir

nusižengę žmonės ir įvairūs veiksmai (drausta mesti į ugnį nešvarius

daiktus, spjaudyti, mindžioti kojomis, spardyti). Jei ugnį užpildavo

nešvariu vandeniu, užkrėsdavo ugnies akis. Už tai ugnis keršijo (kas nors

sudegdavo). Todėl užterštą ugnį žmonės prausdavo, t.y. šlakstydavo švariu

vandeniu.

Židinio užgesimas reiškė mirtį, todėl stropiai saugojo, kad ugnis

visada rusentų, ypač žiemą. Židinį gesindavo tik vieną kartą per metus –

per Rasos šventę. Trinant vieną medžio gabalą į kitą, gaudavo švarią,

nesuterštą ugnį, ja uždegdavo apeiginį laužą. To laužo žariją nešdavosi

namo ir įkurdavo židinį.

Ide laikais atsirasdavo ugnies dievai, vadinti Gabikis, Gabjaujis,

Jagaubis, Gabjaukuras ir pan. Jiems skirtas apeigas (gaidžio aukojimą)

atlikdavo vyrai. Krikščionybės laikais Gabija sutapatinta su Šv. Agota.GILTINĖ

Antroji Laimos pusė, jos sesuo. Ji stebi, kada ateina metas žmogui

mirti ir jį numarina. Vardas kilęs iš žodžių “gelti”, “geluonis”, “galas”.

Iš pradžių turėjo pelėdos pavidalą (pelėda – tamsos paukštė, Mėnulio Deivė,

pranešanti savo ūkavimu apie mirtį, gaisrą, nesantuokinio vaiko gimimą. Be

to, išminties simbolis). Mirtį gali išpranašauti vištos giedojimas, pilka

žąsis, varna, juodvarnis, šuo.

Vėlesniais laikais Giltinė įsivaizduota kaip moteris, moteris – gyvatė

– balta, aukšta, liesa, su ilgu liežuviu, pilnu mirtinų nuodų. Nuodus renka

nuo akmenų ir kapų. Žmogus mirštą, kai Giltinė lyžteli liežuviu. Jei

liežuvį nukirptum, žmonės nnemirtų, todėl į kapus dėtos didelės žirklės.

Giltinė (jų gali būti trys ar visas pulkas) pasirodo prie ligonio ar

senelio lovos. Jei stovi prie galvos – žmogus mirs, jei prie kojų – pagis.

Mirti galima atidėlioti sukiojant lovą arba uždarius Giltinę riešuto

kevale. Išvengti mirties negalima: iš kevalo ištrūks, o sukiojantį lovą

papjaus.

Giltinė gali įsikūnyti į daiktus (stulpą, kartį) ar būti nematoma,

pasireikšti įvairiais paslaptingais garsais (durų bildesiu, pjūklo

skambėjimu, stiklo žvangėjimu ir pan.). Jei netikėtai šiurpuliai perbėga

per kūną – , mirtis pasižiūrėjo; kažkas tris kartus pabeldė į duris, bet už

jų nieko nebuvo – mirtis aplankė. Tikėta, kad tris dienas prieš mirtį

ligonis mato mažus baltus dvasių pavidalus – tai mirusieji atėję išvesti

ligonio.

Senojoj Europoj mirties spalvomis laikytos balta, kaulo ir gintaro

geltonumo. Mirties simboliu laikytas šernas.LAUMĖ

Naktinės būtybės. Tik temstant prie vandens galima pamatyti, kaip

laumės skalbia ar mėnesienoje be žiburio verpia. Laumės žemiškesnės už

kitas deives. Jos patrauklios, seksualios, motiniškos, nuostabios

darbininkės (verpėjos, audėjos, skalbėjos), apdovanojančios žmones

materialinėmis gėrybėmis. Tačiau jos ir kenkėjos, mirties nešėjos,

galinčios mirtinai nuvarginti vyrus, užkutenti, užžnaibyti, verpėjoms

suverpti žarnas, nukirpti avis, suvelti arklio karčius. Jų gerumas

sąlyginis, galįs virsti mirties grėsme. Tuo giminingos raganoms. Retai

pasirodo po vieną, dažnai – 2, 3 ar būrys. Viena būna vyresnė, sprendžianti

ką daryti.

Laumės kasos ilgos, iki žemės, geltonos, krūtys tokios, kad per

jas

kojų nemato. Dažniausiai laumės nuogos. Jos dažnai vilioja vyrus, kviečia

pašėlioti ir tiek šėlioja, kol bernas galą gauna. Laumė visada nugalėtoja.

Ji balansuoja perteklių ir baudžia už ribų nepaisymą.

Laumė ne visada graži. Gali būti susivėlusi, turėti ilgas rankas,

aštrius nagus, didelius dantis. Jos vaikas turi didelę galvą, apžėlęs,

kreivomis kojomis.

Pirminis laumių pavidalas, matyt, buvo karvelis. Jos gali pasiversti

įvairiais gyviais, dažnai pasirodo kaip pusiau žmogus (moteris su ožkos

galva ar vištos kojomis; pusiau kalė, pusiau kumelė ir pan.).

Laumės iš šventų vandenų atnešdavo žmonėms vaikų, globodavo lauke

paliktus kūdikius, bausdavo godžias moteris. Gimus vaikui, laumė teiraujasi

kas gimė. Jei joms sumeluojama, kūdikį pagrobia. Pavogtus vaikus galėjo

gražiai auginti, mergaitėms duoti kraičius, bet kartais vaikus apleisdavo.

Tokie vaikai likdavo neūžaugomis ir su labai didelėmis akimis. Kad laumės

nepagrobtų kūdikio, 12 savaičių degindavo žvakę ar žiburį visą naktį

(laumės bijo šviesos). Laumės sukeisdavo kūdikius, vietoj vaiko padėdavo

šluotą, šiaudų ryšulį. Nukirtus tokiam “laumvaikiui” galvą, bėgdavo

kraujas. Jei kuris vaikas ilgai nevaikščiodavo, nekalbėdavo, turėdavo

didelę galvą, jį laikydavo laumės pakeistu. Tokį vaiką moterys mušdavo

“laumės šluota” ((ji auga ant beržų), tada laumė grąžindavo pavogtą vaiką.

Laumės gyveno prie vandenų ir akmenų, miškų tankumynuose, apleistuose

pirtelėse, supdavosi medžiuose. Kad įgytų laumės palankumą, moterys pirtyse

laumėms palikdavo muilo, vantų, pašildyto vandens; be to, liūne skandindavo

visokių javų po maišiuką, sviesto, sūrio, lašinių, pieno ir t.t. Laumės

atsidėkodavo kaspinais, juostomis, pirštinėmis, audeklais.

Nuo laumių piktų darbų saugojo šermukšnių šakomis išpinti vartai ir ant

durų išraižytas laumės kryžius – penkiakampė žvaigždė, nupiešta nepakeliant

rankos nuo daikto.

Tam tikra prasme laumės – teisingumo vykdytojos. Tą, kuris dirba,

apdovanoja, o tinginį baudžia. Našlaitėms, varguolėms moterims padėdavo

dirbti, dovanodavo drobių, išpuošdavo jų vaikus, o tinginių vaikus

sugrauždavo.

Šviečiant mėnulio pilnačiai ar jaunačiai, laumės šokdavo ratelius. Jų

šokis sukeldavo lietų ir audrą. Laumių ryšys su lietumi ypač ryškus

tikėjimuose, susijusiuose su Laumės ar Vaivos juosta. Laumės juosta

sutraukia vandenį iš ežerų, marių, balų. Tada lyja. Ji geria vandenį kaip

karvė, iš čia mįslė: “Marga karvė dangų laižo”.

Vėlesniais laikais laumes ėmė painioti su raganomis ir Laima.RAGANA

Lunarinė nakties, žiemos, mirties ir atgimimo deivė. Yra mitologų,

tvirtinančių, kad Ragana – nne deivė, o tik žiniuonė, sugebanti atlikti

magiškus veiksmus, tarpininkė tarp dangaus ir žemės, dievų ir žmonių,

aiškiaregė.

Vardas siejamas su žodžiais “regėti” (numatyti, žinoti), “ragas”

(gyvulio ar mėnulio). Giminiuojasi su Deive Paukšte (skraido kaip paukštis

oru, kai pasitepa ypatinga žolele pažastis, ar joja ant pagalio, kelmo –

mirusios augalijos simbolio) ir su Deive-Gyvate (deginamos Raganos plaukai

raitosi lyg gyvatės, iš burnos išlenda žalčiukai, mirusią Raganą laižo

gyvatės).

Ragana kontroliuoja visos gamtos gyvenimą. Ji balansuoja perteklių,

prižiūri, kad viskas būtų saikinga. Jei raganos netramdytų augalijos,

gyvūnijos, negyvosios gamtos, dangaus kkūnų, jie visi peržengtų savo ribas,

pasidarytų netvarka. Jos reguliuoja dangaus vandenį, atsiųsdamos sausrą ar

liūtį, naikina augaliją, skrenda pakirsti pilnėjančio mėnulio, pagauna ir

uždaro Aušrinę, savo šluota užtemdo saulę. Reguliuodamos žmonių perteklių,

paverčia juos akmenimis, medžiais, gyvūnais. Ragana be pasigailėjimo

braunasi į žmonių gyvenimą, atimdama laimę, sveikatą, sumaišydama protą,

atsiųsdama ankstyvą senatvę, nesantaiką. Gali atimti ar pakeisti Laimos

skirtą dalią. Ragana gali kenkti vestuvėse, “pagadinti” jaunąją, kad

neturėtų vaikų, numarinti vos gimusius kūdikius, paversti jaunikius vilkais

ir šunimis, vyrus gali paversti arkliais ir juos nujodyti. Savo veiksmais

Ragana sukelia skausmą, primindama, kad amžinos laimės pasaulyje nėra, kad

niekas neišvengs nei gėrio, nei blogio (turi būti pusiausvyra). Ragana

primena, kad žmogus, gamta, visata yra mirtingi, o mirtis reikalinga tam,

kad gimtum iš naujo. Gyvybėje glūdi mirties grėsmė. Raganos karpo javų

varpas, nukerpa avių vilnas, atima karvių pieną, medžiotojams nubaido

žvėris, žvejams – žuvis ir t.t.

Ragana gali keisti pavidalą: pasiversti ožka, kale, kiaule, kumele,

gyvate, vabalu, šarka, kurapka, kregžde, pele ir t.t. Žuvis, ežys, rupūžė

ar varlė – seniausi pavidalai. Pagrindinis įsikūnijimo pavidalas – rupūžė

(dėl to rupūžė tebėra vienas iš pagrindinių lietuvių keiksmažodžių –

keikiamės dievų vardais). Rupūžė – gyvybės, mirties ir atgimimo simbolis.

Atlygindama už gerą, rupūžė atneša pinigų, maisto, o už piktą gali bausti

mirtimi. Pvz., jei rupūže pasibjaurėsi, pagaus žmogaus seilę ir jis mirs.

Gali užnuodyti, paversti šlakuotų; uužšokusi ant miegančiojo krūtinės, gali

išgerti kvapą iš burnos ir žmogus miršta. Ten, kur rupūžė apsigyvena po

grindimis, žmonės miršta. Rupūžė turi ir gydomosios galios – jei ją pridėsi

prie skaudulio, ištrauks. Rupūžėje įsikūnijusi ir piktoji, naikinanti

dvasia. Rupūžė gali įgyti sparnus ir skraidyti. Naktimis ji gali išgerti

visą karvių pieną, klaidinti žmones kelyje, griauti šventyklas. Kartais jos

blogį galima numaldyti tik žmogaus krauju.

Tikėta, kad rupūžės nemirtingos. Jei rupūžę užmuštum, išdžiovintum,

pakabintum prieš saulę, jos vėlė liktų gyva, o numesta ant žemės vėl atgytų

(susilietimas su žeme sugrąžina gyvybę).

Didžioji rupūžė valdo ne tik rupūžes, bet ir žvėris. Žmogišku pavidalu

Ragana gali būti ir nepaprasto grožio, ir labai baisi, bet abiem pavidalais

labai pavojinga. Jei priklauso laikotarpis tarp mirties ir gyvenimo; gimda,

placenta, vos gimę kūdikiai – jos nuosavybė. Kad atsinaujintų ir

atsijaunintų, ji geria kūdikių kraują. Tai auka jai. Ragana pavojingiausia

Rasų rytą.

Dangaus deivė buvusi Ragė. Ji turėjusi kreivus dantis kaip šerno,

baisias, išverstas akis, suveltus plaukus, ilgus nagus, vienoje rankoje

laikiusi nuodų taurę, kitoje – platų kalaviją, prie kurio rankenos buvo

prikibusios trys baidyklės – piktosios dvasios.AITVARAS

Vardas kilęs iš žodžio “aitas” (perėjūnas, nenuorama, padauža),

“aitauti” (maldyti, raminti), “varas” (dinamiška jėga, nepaprastai greitas

judėjimas). Pasirodo kaip gaidys, garnys, varnas, juodvarnis, orinis

žaltys, ugninė gyvatė, ugninis ar juodas pagalys, šakas laužantis viesulas.

Susijęs su Deive Paukšte ir Gyvate. TTikėta, kai aitvaras neša pinigus, būna

raudonas; kai neša auksinius pinigus, būna auksinis; kai neša sidabrinius

pinigus – baltai žydras; kai neša grūdus – pilkas ir t.t.

Aitvaras išsirita iš 7 metų juodo gaidžio padėto kiaušinio arba

surandamas kaip šlapias, sulipęs viščiukas po laukine kriauše. Aitvaras

maitinamas kiaušiniene – apeiginiu patiekalu, pienu, medumi, koše. Aitvarą

galima įsigyti pakėlus anglies gabaliuką. Dažnai jis globoja gerus,

teisingus, kitų skriaudžiamus žmones, bet jo prinešti lobiai nieko gero

nelemia. Aitvaras – savarankiška, pavydi, kerštinga būtybė. Kuo nors

neįtikus jai, gali ištikti baisios nelaimės. Aitvaru atsikratyti beveik

neįmanoma. Vienintelis būdas – nunešti ten, kur jį rado.

Ypač daug neigiamų bruožų aitvarui priskyrė krikščionys. Aitvarai gali

vagiliauti: turtą vagia iš vienų žmonių ir neša kitiems (jei perneša vieną

grūdelį, pereis visi). Iš aitvaro galima atimti jo nešama turtą: pamačius

jį lekiantį, atgalia ranka neatsigręžiant prismeigti prie žemės švarko

skverną arba durti sau peiliu, arba ištraukti drabužių sagą, praplėšti

kelnes ar marškinius, įsidėti į sterblę lašinių, įsmeigti į žemę šakes.

Aitvarai nemirtingi. Jie gali sukelti sausrą (ugninis aitvaras ryja

vandenį), už tai juos muša Perkūnas.MEDEINA (ŽVĖRŪNA, ŽVORŪNĖ)

Medžiotoja, žvėrių valdytoja, laukinės gamtos deivė. Vienas iš jos

pavidalų – meška. Dar XIX a. į naują namą pirmiausia įleisdavo mešką. Jei

ji eidavo nesipriešindama – namie nėra piktų dvasių. Tada atnešdavo juodą

vištą, meškininkas nukirsdavo galvą, laikydamas ją virš

vandens. Vištos

krauju pašlakstydavo trobą.

Kitas deivės pavidalas – kalė. Vėliau įsivaizduota kaip moteris. Per

Adventą žmonės nesilankydavo miške, nekirsdavo medžių, nes pradėjus kirsti

pasirodydavo žila moteris – miško deivė – ir aimanuodavo, verkdavo. Per

Adventą kirstos malkos labai smarkiai dega, gali padegti trobas, o iš tuo

metu kirstų medžių pastatytame name lankosi blogosios dvasios. Jei iš tų

medžių padarydavo karstą, po kurio laiko rasdavo išmėtytas lentas, o

numirėlį gulintį ant kapo.

Kronikos mini deivę Medžiotoją – turbūt ta pati deivė, milžinė mergina

vyro veidu, apsirengusi meškos kkailiu, su lanku ant pečių.CHTONINĖS (ŽEMĖS) DIEVYBĖS

ŽEMYNA, ŽEMININKAS

Motina Žemė, teisingumo ir žemės derlingumo deivė. Gimdanti, auginanti,

žydinti, prinokstanti ir pasenstanti deivė. Saugo ir globoja jauną gyvybę.

Vadinta žiedkėlia, pumpurų budintoja.

Ide Žemę laikė ne tik motina, bet ir dangaus dievo žmona. Pavasarį ji

esanti nėščia kaip moteris. Žemės apvaisinimas sietas su pirmuoju pavasario

lietumi po griaustinio. Tada Perkūnas išmeta kirvuką, turintį vaisingumo

galią.

Žemės negalima įžeisti, mušti rykšte, spjauti ant jos (jei tai padarei,

turi atsiprašyti). Žemė tyra ir teisinga. Nusikaltėlius baudžia prarydama

arba į save neįsileisdama. NNegalėjimas sugrįžti į Žemę Motiną – baisiausia

Žemynos bausmė.

Svetimšaliams drausdavo mindyti žemę, kad ši nesupyktų, neatimtų

derliaus. Žemę dažnai bučiuodavo (net po 12 kartų per dieną). Žemynai

įvairiomis progomis (pradedant ir baigiant darbą, gimimo progą, per

sutuoktuves, laidotuves.) aukodavo alų, duoną, grūdus (nupildavo žemėn),

gyvulius.

Žemynos jėga glūdi plokščiuose akmenyse. Jie teikia vaisingumą. Juos

uždengdavo šiaudais ir garbindavo kaip derliaus ir gyvulių saugotojus.

Akmuo, kalnas – koncentruota, dar į viršų neišėjus žemės galia. Augalai yra

jos kūdikiai. Žemynos – motinos vaidmuo ryškus rugiapjūtės papročiuose.

Paskutinis rugių pėdas būdavo padaromas moters formos, vadintas “rugių

boba”, “Javine”, “motinėle”, “bamba”. Paskutinis pėdas iškilmingai nešamas

šeimininkams ir saugomas iki kito derliaus. Ten kur būta paskutinio pėdo,

žemėn įkasama duonos ir druskos auka Žemei Motinai.

Su rugių dvasia susijusi vyriška dievybė Javinis (Dirvolika,

Nuogalius). Tai paskutinioji nenupjautų rugių sauja, iš jos pinamas

vainikas, iškilmingai nešamas namo, įteikiamas šeimininkui, pristatomas

kaip svečias, kuris grįš į laukus. Vainikas pakabinamas klėtyje virš

aruodų.

Žemė – Mirusiųjų Motina. Iš jos kaip iš motinos išeinamas ir į ją

sugrįžtama. Urvai, kapai Senojoj Europoj suprasti kaip gimdos ar pačios

Mirusiųjų Motinos metaforos (perkeltinės reikšmės). Mirties Senosios

Europos filosofijoje nėra, gyvenimas – tarsi švytuoklė, judanti nuolatos.

Gyvybės energija nežūsta, keičiasi tik jos pavidalai.

Spalio pabaigoje švęstos Ilgės. Jų dalis skirta mirusiųjų kultui.

Stalai nukraunami maistu, gėrimu, skirtais mirusiems. Aukota Žemynai,

Žemininkui.

ŽEMININKAS (Žemėpatis, Pagirnis) – Žemynos brolis ar vyras, jos

padėjėjas – sodybos, gyvulių globėjas. Dievą Žemininką turėjo kiekvienas

namas. Jis gyveno po girnomis, kampuose pasirodydavo žalčio pavidalu. Jam

aukodavo miltus, duoną, rankšluosčius, įvairių gyvulių porą. Iškeptą ar

išvirtą mėsą mėtydavo po stalu, į kampus, valgydavo patys.PUŠKAITIS

Rūpinosi žžemės vaisiais, iš dalies – dievais. Gyveno po šeivamedžiu.

Šis medis sietas su vaisingumu, požemio viešpatija. Puškaitis globojo savo

padėjėjus kaukus. Puškaičiui du kartus per metus (pavasarį ir turbūt

rudenį) keltos puotos. Klojime dengdavo stalą, atlikdami apeigas, kviesdavo

kaukus į vaišes, po to duris uždarydavo, užtrenkdavo. Kitą dieną žiūrėdavo

kiek suvalgyta maisto. Jei suvalgyta duonos, dievai pagausins javų, jei

mėsos – gyvulių.KAUKAI (BARSTUKAI, BARZDUKAI, BEZDUKAI)

Kaukolės didumo ir buožgalvių išvaizdos sutvėrimai. Neša skalsą,

daugina javus ir šieną. Požemio dvasios. Tai nužudyti kūdikiai

(krikščionybės laikais – ir nekrikštyti kūdikiai), virtę dvaselėmis. Būta

tikėjimų, kad po mirties žmogus (ypač miręs ne savo mirtimi) virsta

paukščiu kauku, kurio tikslas atkeršyti už nužudymą. Kaukus galėjo gimdyti

ir auginti šeivamedis ir Puškaitis.

Vardas susijęs su žodžiais “kaukti”, “kaukolė” (mirusiojo sielos

buveinė), “kaukolai, kaukolės, kaukalys” (žemės grumstas), “kiaulė,

kuilys”.

Kaukai gyveno miške, po žeme. Turbūt būta ir vyriškų, ir moteriškų

kaukų. Matomi mėnesienoje ar miglotą dieną, pasirodo molyje, grumstuose.

Pasirodo netikėtai, atnešdami skiedrą, šieno, šipulių ir pan. Jei žmogus

tai paima, pasirodo pats kaukas ir verkdamas prašo jį aprengti. Delčios

naktį iš ketvirtadienio į penktadienį šeimininkė turėjo išminti, nubraukti

linus, suverpti, išausti audeklą ir pasiūti marškinius (kaukučius). Jei

taip greitai šeimininkė nesusitvarkydavo, kaukai verkdami išeidavo. O jei

pasiūdavo, kaukai nešdavo skalsą (jų atneštas šapelis vertas šieno kupetos,

keli grūdeliai – aruodo). Kaukai neneša pinigų, nevagia (paima po žeme ar

atneša tai, kas nesurinkta laukuose). Nekenkia žmogui, yra mirtingi

(vadinasi, nėra dievai). Kasnakt šeimininkai juos maitina augaliniu maistu:

duona, pienu, alumi (aitvarams reikia neraugto kepto ar virto maisto).VAIŽGANTAS

Linų, kanapių globėjas, jam melsdavosi moterys. XVIII a. pab. Laikytas

jaunamarčių ir paleistuvių dievu. Susijęs su kančia, nes gimsta lino

pavidalu, lino kančia trunka ištisus metus, miršta ir vėl prisikelia.

Bendrąja prasme Vaižgantas – augalijos atsinaujinimo metafora, susijęs su

mirusiaisiais.IŠVADOS

Pagrindinės Senosios Europos dievybės siekia paleolitą. 25 tūkst. pr.

Kr. būta gimimo, likimo ir mirties deivių Paukštės ir Gyvatės. Deivės

Mirties pavidalas buvęs pelėda. Seniausios žmogišką pavidalą įgijusios

deivės – Laima ir Ragana. Chtoninės dievybės vėlesnės, siekia neolito

laikus, kai Europoj išplito žemdirbystė. Nė viena Senosios Europos dievybė

neturi ryšio su žvaigždėmis ar dangaus šviesa, jų energija imasi iš vandens

ir žemės. Jose glūdi paukštiškos, gyvatiškos, rupūžiškos, žvėriškos ir

žmogiškos ypatybės. Jos kontroliuoja pačią gyvybės energiją, duoda ir atima

gyvybę, lemia, numato, žino ateitį. Kiekviena vyriausioji deivė turi būrį

padėjėjų. Vyriškosios dievybės yra augmenijos arba vaisingumo jėgos

metafora. Vyriškieji dievai tėra globėjai, jie negali kurti.INDOEUROPIETIŠKOS KILMĖS DIEVAI IR DEIVĖS

Ide dievai susiję su dangumi, dangaus kūnais ir reiškiniais (šviesa,

saule, žvaigždėmis, mėnuliu, perkūnu). Tai būdinga gyvulių augintojų

kultūrai. Svarbiausi ide dievų vardai kartojasi daugelyje ide kalbų (pvz.,

indų dyaus, graikų – Zeus, lotynų – Deus, germanų – Tevas).

Svarbiausi dievai – Dievas, Perkūnas, Velinas. Juos atitinka prūsų

Patrimpas, Perkūnas, Patulas (Pikuolis).

PATRIMPAS – jaunas, linksmas, ant galvos – rugių varpos, prieš jį inde

– žaltys. Karo dievas, lemiantis sėkmę ne tik kare. Valdo žemę ir jos

augaliją. PERKŪNAS – vidutinio amžiaus, piktesnis, ugningos išvaizdos,

susiraičiusia juoda barzda, su ugnies karūna, valdo dangų ir atmosferą.

PATULAS – senas, ilga, žila barzda, numirėlio spalvos, galva apgaubta balta

skara, tarytum turbanu. Tai požemių, tamsos, pykčio, nelaimių dievas.

Antriniai ide dievai: Mėnulis, Dievo sūneliai, Saulytė, Aušrinė,

Aušrinės brolis, Dangaus kalvis (Kalvelis).DIEVAS

Jis vyriausias ide panteone, po krikšto šiuo vardu imta vadinti

krikščionių dievą, kai kurios baltų Dievo funkcijos atiteko Šv. Jonui,

Jurgiui, Izidoriui.

Vardo reikšmė siejasi su dangumi, dangaus šviesa. Tautosakoje Dievas

panašus į karalių, jo drabužiai, žirgas, karieta, pilis spindi auksu ir

sidabru. Vadintas Praamžiumi (esantis pirmas, neturinis pradžios),

Prakarimu (pradžios darėjas, sutverėjas; medaus ėmimas iš avilio), Ūkopirmu

(pats pirmas), Gyveleidžiu (“gyvybė” + “leisti”), Vaisgamčiu (“vaisius” +

“gimdyti”), Sutvaru, Labdaru (“labas” + “daryti”), Dievų dievaičiu,

Didžiuoju dievaičiu.

Mitai sako, kad Dievas turėjęs žmoną pragimdytoją Didžiąją Motiną –

deivę LADĄ, pagimdžiusią pirmuosius dvynius – dukterį Lelą ir sūnų Lelį.

Perkūnas, Patrimpas, Patulas taip pat jo sūnūs. Krikščionybės laikais

Perkūnas supainiotas su Dievu, be pagrindo laikytas aukščiausiu dievu.

Dievas – dangaus šviesos, dienos ir sutarčių globėjas, taikos ir

draugystės dvasia. Jaunas, gražus. Augalijos, augimo skatintojas, susijęs

su metų laikais, saule (skirtingais

metų laikais būdavęs kitokio pavidalo).

Krikščionybės laikais skirtingi Dievo pavidalai pakeisti šventaisiais:

pavasario Dievo funkcijas perėmė Šv. Jurgis, vasaros Dievo – Šv. Jonas,

rudens – Šv. Izidorius (apie žiemos Dievą duomenų neišliko).

Svarbiausia Senosios Europos deivė Laima, atėjus ide, neprarado savo

vaidmens. Kai kuriomis funkcijomis Laima ir Dievas susiliejo (kartu

sprendžia žmogaus gyvenimo ir dienos ilgumą), sudarė aukščiausią dievų

porą. Iš Laimos Dievas perėmė lėmimo funkcijas.

Dievo gyvuliai – elnias, žirgas, jautis, maži paukšteliai. Ypač svarbus

žirgas, jis traukia Dievo ratus per dangų, traukia dienos šviesą ir metų

laikus (pats žirgas yra laikas). Sakmės sako, kad Dievas sukūrė visus

paukščius, išskyrus žvirblį, apuoką, pelėdą (Velnio kūriniai).

Dievo augalai – lapuočiai, rugiai. Ypač svarbus beržas – atsinaujinimo

jėgos įasmeninimas. Beržas labai reikšmingas Sekminių papročiuose.

Ide Dievas ginkluotas, jo ginklai – durklas, kardas.

Dievas sukūrė Visatą. Jam turi paklusti visas pasaulis, net dievai. Jo

nuosprendžiai surašyti akmenyje ir yra nepakeičiami. Yra mitų, teigiančių,

kad Visatą sutvėrė paukščiai iš chaoso ar išperėjo iš kiaušinio, o paties

Dievo pirminis pavidalas buvęs karvelis. Vienas mitas sako, kas Dievu buvę

nuobodu ir jis sukūrė angelą bei žemės sklypelį. Angelas norėjo nuo to

sklypo nustumti Dievą, po to meluodamas teisinosi. Dievas supykęs ir angelą

pavertęs Velniu (tad velnias – pirmasis Dievo kūrinys). Žmonės atsiradę iš

Dievo prakaito lašų ar jam nusispjovus. Anot pasakų, Dievas skyręs gyvom

būtybėm gyvenimo ilgumą, bet žmogui 30 metų buvę per maža. Dievas jam

pridėjo gyvūnų metus: iki 30 m. žmogus jaunas, gražus, sveikas, po to – 20

arklio metų, 20 šuns metų (kitoje versijoje – 10 avies, 5 kalakuto, 20

arklio ir 20 beždžionės metų).DIEVO SŪNELIAI

Dvyniai, Dievo pagalbininkai, jo funkcijų vykdytojai žemėje. Ypač

padeda laukų darbuose. Jų arklas, akėčios auksiniai, sidabriniai. Dievo

sūneliai plaukioja vario valtimi su deimantinėmis burėmis, žvejoja

auksiniais tinklais. Dažniau dvyniai pasirodo kaip Dievo žirgai. Jie

traukia saulės vežimą per dangaus kalną, niekad nepavargsta, nesiilsi.

Dvyniai nuolat budi prie Saulės dvaro vartų, nes Saulės dukra – dangaus

nuotaka pažadėta jiems. Deja, Mėnulis pavilioja Saulytę, pasiima į savo

valtį, kur ji taiso bures. Dvyniai iriasi gelbėti Saulytės. Randa ją marių

pakrantėje skalbiančią, bet jau per vėlu – Saulytė brenda gilyn, iš bangų

matyti tik jos karūna.SAULĖS DUKRA

Saulytė – saulės dukra, dangaus nuotaka. Galėjo būti ir Dievo dukra.

Saulė iš pradžių, matyt, buvo vyriška dievybė, tik vėliau baltai ją pavertė

moteriška. Saulytė dirba įvairius moteriškus darbus: audžia, skalbia,

džiovina skaras (debesis). Kaip nuotaka, ji “teka” aukso, vario

spinduliais. Įsivaizduota, kad saulė skysta kaip medus, – todėl “teka” (kai

saulė leidžiasi, iš ąsočio išsilieja saulės šviesa ir paskęsta mariose).

Kaip nuotaka, Saulytė nešioja karūną arba vainikėlį. Nors ji Dievo sūnelių

sužadėtinė, pavasarį išteka už Mėnulio, o per Jonines – už Dievo (Jono).

Tada ji graužiasi, išsipuošusi auksu, sidabru, variu.

Mitai mini buvus kelias Saulės dukras, dažniausiai 5: Indra-Indraja,

Aušrinė, Vakarinė, Vaivora, Žiezdrė, Salyja (Sielyja, Sėlyja) – galbūt jas

atitiktų Merkurijus, Venera, Marsas, Jupiteris, Saturnas. Saulės dukros

turi brolį Pazarinį, o Indraja – vyrą Salį (Sielį).

Saulę baltai labai gerbė. Ji – gyvybės tiekėja ir palaikytoja. Gyvulius

skersdavo prieš patekant Saulei, nes kitaip jie ilgai nesibaigtų.

Leidžiantis Saulei žadindavo ligonius ir miegančiuosius, kad Saulė

nenusineštų jų gyvybės (jei nemirė iki Saulės nusileidimo, sulauks

saulėtekio). Saulei šviečiant retai pasirodo blogosios dvasios. Saulei

tekant atliekami svarbiausi ar nekasdieniški darbai: bernelis joja pas

mergelę, jaunikis vyksta pas nuotaką per vestuves, nuotaka iš savo namų

vyksta į vyro namus. Kas Saulė nesupyktų, drausta į ją rodyti pirštu (tik

galva), kaišioti liežuvį.

Saulė laikyta Mėnulio žmona (kartais – seserimi), o visas žvaigždes –

jų vaikais. Viena sakmė sako, kas Saulė ir Mėnulis susilaukė dukters Žemės.

Norėjo skirtis, bet negalėjo pasidalinti dukters. Dievas nusprendė, kad

dieną Žemę prižiūrės Saulė, vakare – Mėnulis.AUŠRINĖ

Aušrinę ir Vakarinę laikė atskiromis žvaigždėmis. Abi patarnavo Saulei

ir Mėnuliui. Aušrinė kūrė ugnį, nešė vandenį, virė sriubą, Vakarinė klojo

Saulei patalą. Aušrinę dar vadino Rytmetėle, Vakarinę – Žvėrine (jai

šviečiant, žvėrys eina į medžioklę). Abiem melsdavosi, giedodavo giesmes.

Tikėdavo, kad 3 kartus sukalbėjus maldelę, nesudegs, nepaskęs, nemirs

staigia mirtimi. Pagal rytinę ir vakarinę žvaigždę ūkininkai pradėdavo ir

baigdavo darbus.

Aušrinė – antroji Saulė, meilės deivė, nusileidžiančios ir virš

horizonto pakylančios saulės spindulių deivė. Ji pirmoji apšviečia dangų,

išsklaido tamsą. Pirmą kartą besibučiuojančius sužadėtinius turėjo matyti

Aušrinė. Krikščionybės laikais ji susiliejo su Šv. Marija.

Galbūt senovėje šventas Aušrinės gyvulys buvo karvė (“Balta karvė

subliovė – visos tvoros suskėlė” – diena, aušra). Prieš 4-5 tūkst. metų

Aušrinei aukotos karvės. Pati Aušrinė pasakose pasirodo kaip marių kumelė.

Aušrinė ir Saulė varžosi, kuri gražesnė (Saulė pripažįsta, kad Aušrinė

gražesnė, tyresnė). Abi myli Mėnulis. Mėnulis, užsižiūrėjęs į Aušrinę,

nepasirodo dvi paras. Aušrinė ir Mėnulis rengiasi vestuvėms, bet Perkūnas

atjoja raitas, perkerta ąžuolą, apšlaksto jo krauju nuotakos drabužius ir

vestuvės neįvyksta. Vėlesni mitai sako, kad Mėnulis, norėjo vesti savo

seserį Aušrinę, už tai Perkūnas ar Saulė jį perkirsdino pusiau. Mitai mini

ir Aušrinės brolį ar tarną, pasirodantį eržilo buliaus pavidalu ir saugantį

marių paslaptis, globojantį seserų karves.MĖNULIS

Vardas kilęs iš žodžio “mainytis”. Kaip keitėsi požiūris į mėnulį,

atspindi mįslės. Archainėse mįslėse jis lyginamas su maisto gaminiais

(blynas, paplotėlis, duona, sūris), bet dar anksčiau lygintas su gyvūnais

(elniu, arkliu, kumeliuku, jaučiu). Matyt, iš pradžių suvoktas kaip

moteriška dievybė. Vėliau įsivaizduotas kaip jaunikaitis, vilkįs kario

drabužiais, su žvaigždžių apsiaustu. Veda Saulytę, bet jai neištikimas,

įsimyli Aušrinę, už tai Perkūnas jį perkerta pusiau. Kiti mitai sako, kad

Mėnulis vedė neturtingą mergaitė ar Perkūno žmoną llaumę (todėl Perkūnas jį

baudžia, o laumės vis vaikšto mėnesienoje). Laikytas Saulės vyru ir broliu.

Saulė duoda žemei gyvybės užuomazgas, o Mėnulis ją apvaisina.

Mėnulis – Nakties šviesos dievas, karių globėjas, augalijos augimo

skatintojas (nuo mėnulio fazių priklauso, ką ir kada sodinti). Sveikatos,

grožio, laimės, turto teikėjas (perėmė Dalios funkcijas). Vėlesnėje

mitologijoje laikytas mirusiųjų globėju, o žvaigždės – vėlėmis.

Ypač gerbtas jaunas mėnulis (neša šviesą, sveikata, laimę). Per jaunatį

gimęs žmogus visą gyvenimą bus jaunatviškos išvaizdos, per pilnatį gimęs –

turtingas. Daugelį švenčių senovėje pradėdavo švęsti jaunaties ar pilnaties

šeštadienį.

Pilnam mėnuliui mažėjant (per delčią), sakyta, kad jis sensta, dyla.

Sudilęs mėnulis nesirodo 3 paras. Manyta, kad mėnulis šviečia mirusiems.

Arba jį pagrobia velnias su ragana, kad nematytų, kaip jis gyvulius vogs.DANGAUS KALVIS

Dievaitis Kalvelis, Kalvis Kalvaitis vandenų pakraštyje arba danguje

kala Saulę ir ją kabina danguje. Dar jis kala Saulei žiedą, karūną, kad po

nakties ar žiemos ji vėl galėtų pasirodyti. Garbintas didžiulis kirvis ar

kūjis, kuriuo Saulė išlaisvinama iš žiemos jėgų vergijos. Saulės užtemimo

metu buvo tikima, kad saulę praryja slibinas ar vilkolakis (gali uždaryti

bokšte). Kalvelis kariauja su pabaisa, išlaisvina saulę, pakabina ją

danguje.

Taip pat Kalvelis kala karūną Aušrinei, sidabro diržą ir aukso pentinus

Dievo sūneliams. Kalvelis galėjo būti Perkūno pagalbininkas, susijęs su

vandeniu, ugnimi. Jo pavidalas galėjo būti sakalas.PERKŪNAS

Teisingumo dievas, tiesus, nekantrus, nepermaldaujamas. Valdė

dangų,

atmosferą, rūpinosi žemės augalijos vaisingumu, globojo žmogų, jo dorovę,

moralę. Griaustinio ir dangaus valdovu imtas laikyti krikščionybės laikais.

Drausta tarti Perkūno vardą, ypač vaikams. Jį ištarti gali tik vyresni

žmonės, bet pagarbiai, mažybine forma – Perkūnėlis. Perkūną vadino kitais

vardais: Dievaitis, Dundulis, Dundusėlis, Burbulis, Bruzgulis, Burzgulis,

Tarškutis, Trenktinis, Drynėlis, Šarkutis, Akmeninis kalvis, Dūdutis,

Poškutis, Dūdų senis.

Perkūno jėgą atspindi griaustinis. Perkūno gyvuliai – bulius, ožys,

paukščiai – perkūno oželis, retai – erelis, medis – ąžuolas, kartais –

šermukšnis. Dažniausiai Perkūnas įsivaizduotas kaip stiprus, jaunas vyras

su vario bbarzda, su kirviu rankoje. Kartais vaizduotas ir kaip žilas senis,

rankose laikantis eržilą, ožį ir kirvį ar lazdelę, kartais vaizduotas

baisaus veido, su ragais, šiurkščiais plaukais. Per akmeninį kalną (dangų)

Perkūnas lekia ugnine dvirate ožiu ar žirgais (kartais sparnuotais)

pakinkyta karieta. Jo ratai skelia kibirkštis.

Perkūno jėga persiduoda per kirvį ir žaibo nutrenktus daiktus, kurie

gydo ligas, saugo nuo piktų dvasių, padeda vaisingumui, gimdymo metu,

garantuoja ir saugo derlių. Kirvis – pagrindinis Perkūno ginklas prieš

blogį, ligas, nevaišingumą, mirtį. Kitas jo ginklas – lankas ir strėlė.

Vėlesniais laikais ttikėta, kad Perkūnas šaudo kulkomis iš šautuvo (kulkomis

laikyti meteoritai).

Žmonės nešiodavosi Perkūno kulkas ir kirvukus, norėdami apsisaugoti nuo

velnio, ligų, užtikrinti žmonių ir gyvulių vaisingumą. Kirvukus dėdavo ant

slenksčio, per kurį turėdavo pereiti jaunavedžiai, jais trindavo karvių

tešmenis, dėdavo į kūdikių lopšius. Laukuose įleisdavo kirvį ašmenimis į

viršų, kad apsaugotų pasėlius nuo krušos. Kirvukus suskaldydavo, sumaldavo

ir sumaišę su vandeniu duodavo atsigerti gimdyvei, kad lengviau būtų

gimdyti. Tikėta, kad vanduo perpiltas per skylę kotui įstatyti, turėjęs

gydomąją galią. Perkūno kirvukais laikyti akmens amžiaus kirviai ar

gintariniai kirvio formos papuošalai.

Perkūno vardas susijęs su ide žodžiais, reiškiančiais ąžuolo, ąžuolijos

ar kalno viršūnės pavadinimus, griausmą, debesis. Ąžuolas – Perkūno

buveinė, todėl ąžuolynuose statytos šventyklos. Perkūnui skirta diena –

ketvirtadienis (kitur – penktadienis). Kai kur ketvirtadienis laikytas

velnio diena. Mitai pasakoja apie nesėkmingas Perkūno vedybas su Laume (ar

Vaiva), kurią pagrobęs velnias. Vestuvės turėjusios įvykti ketvirtadienį,

todėl ir dabar ši diena laikoma netinkama vedyboms (ketvirtadienį vedusieji

nesutaria, nes tarp jų velnias gyvena).

Liepos 20 d. – Perkūno šventė (krikščionybės laikais sutapatinta su Šv.

Elijo diena). Tą dieną aukoti ožiai, jjaučiai.

Perkūnas nepakenčia melagių, vagių, pagyrūnų, savimylų. Į juos svaido

žaibus, kirvį, grasina griaustiniu (griaustinis – Perkūno kalba, kuria jis

vaidiloms praneša savo valią). Didysis Perkūno priešas – Velnias (Velinas).

Kova tarp jų amžina, kartais baisi, kartais juokinga. Velnias slapstosi nuo

Perkūno medžių drevėse, iš kur išlenda kaip katinas ar ožiukas. Velnias

glaudžiasi prie žmonių, nes nekaltų žmonių Perkūnas nemuša. Ypač Perkūnas

įširsta, kai velnias rodo liežuvį ar pasturgalį. Perkūnas velnio vaikosi 7

metus, o kai nutrenkia, šis nesirodo 7 metus (pavirsta dirvos gabalu).

Perkūnas negali nutrenkti velnio, ppasislėpusio po velėna – čia jis neturi

galios. Krikščionybės laikais Perkūno kovą su velniu pakeitė Šv. Jurgio

kova su Slibinu ir Mykolo Archangelo kova su velniu.

Senovėje manyta, kad kažkokia antgamtinė būtybė (slibinas, aitvaras,

gyvatė ir t.t.) pagrobia vandenį, prasideda sausra. Perkūnas kovoja su

tomis būtybėmis ir išlaisvina vandenį. Mušdamas piktas dvas.ias Perkūnas

kartais pataiko į žmogų. Perkūno nutrenktas žmogus laikytas išrinktuoju,

priimtu į dievų draugiją. Kriviai trokšdavo taip mirti. Žmogaus ar gyvūno

nutrenkimas laikytas auka Perkūnui. Griaustinio metu žmonės melsdavosi,

aukojo aukas. Dar XX a. Pradžioje lietuviai, artinantis audrai, degindavo

židinyje duoną, palėpes kaišė ąžuolų šakomis, į pamatus dėjo akmeninius

Perkūno kirvukus, degindavo žvakes, skambindavo varpeliais, bėgdami aplink

namą, kad velniai išbėgiotų ir Perkūnas netrenktų į namą.

Mitai mini buvus 7 ar 9 Pekūnus (devinta – moteris Perkūnė). Pasakos

mini Perkūną turėjus žmoną ir 9 sūnus, nors yra mitų, teigiančių, kad

Perkūnas neturi šeimos, nevedęs, nes dėl rūstumo nerado žmonos.VELINAS (VELAS, VELNIAS)

Vardas susijęs su mirusiaisiais, vėlėmis, regėjimu, numatymu. Lietuviai

turi ~200 vardų šiai būtybei pavadinti.

Tai dievas kūrėjas, kartu su Dievu kūręs pasaulį, tik jo kūriniai

netobuli. Jis saugo kosminę tvarką, sudaro sutartis, yra nakties, vandenų

ir akmenų valdovas, susijęs su vaisingumu, galvijais, turtu, su naktimi ir

juoda spalva. Karingas, kerštingas, piktas, žiaurus mirties ir požemio

karalystės dievas. Baudžia mirtimi, ypač korimu. Velino įrankiai – ietis,

virvės kilpa. AAugalai – alksnis, spygliuočiai.

Vienaakis, bet visa regintis ir numatantis, galintis pasiversti bet

kuo. Akį, matyt, prarado atsigėręs stebuklingo vandens iš šaltinio,

tekančio iš po kosminio medžio šaknų. Velnias gyvena miškuose, pelkėse,

raistuose, pakelėse. Nešioja akmenis ir stato tiltus. Gali būti toks

sunkus, kad atsistojęs ant akmens įspaudžia pėdas.

Velinas nuolat vilioja žmones į mirtį: nepaprasto paukščio ar ožiuko

pavidalu įklampina pelkėse; pasivertęs vilku sudrasko; kaip baisi juoda

žviegianti kiaulė mirtinai išgąsdina; pasivertęs juodu šunimi kapinėse

įkanda ir žaizda negija; jaujose ar pirtyse moterims nulupa odą; kaip

žaltys užšokęs uogautojai ant kaklo pasmaugia ir t.t.

Tautosakoje velnias dažniausiai apibūdinamas kaip senas ar jaunas

ponaitis, vokietukas. Dėl bažnytinių paveikslų įtakos dažniausiai

įsivaizduojamas juodas, nors pasakose, sakmėse vilki raudonai, žaliai. XIX-

XX a. įsigali velnio su ragais, uodega, kanopomis vaizdinys. Velnias

dažniausiai įgyja arklio, šuns, katino pavidalą.

Krikščionybės laikais manyta, kad velniai – tai puolę angelai, Dievo

kūriniai. Yra tikėjimų, kad velniai atsirado iš savižudžių, turi ir

susilaukia palikuonių.

Matyt, senuosiuose tikėjimuose būta tik vieno Velino, velnius pulkus

vaizduoti paskatino krikščionybė, kurį piktųjų dvasių skaičių įsivaizdavo

labai didelį. Krikščionys velnią “apgyvendino” pragare. Sakmėse velnias

dažniausiai pasirodo naktį ar vakare, o dingsta pragydus gaidžiui.

Mitai mini buvus deivę VELIONĄ (Velnę, Dievutę, Vilutę) – mirusiųjų

valdovę, vėlių globėją. Ji rūpinosi vandeniu, oru, ugnimi, žeme, požemiu ir

jo lobiais. Velnė uždaro vandenis, prasideda sausra, ddeivė Perkūnė medžioja

Velioną. Iš pradžių Veliona, matyt, rūpinosi žmonių sumedžiotais žvėrimis,

jų vėlėmis. Manoma, kad Veliona galėtų būti senesnė dievybė už Veliną.IŠVADOS

Patriarchalinėje sistemoje vyravo vyrai, tad ir ide dievų panteone

dominavo vyriškieji dievai, jei karaliai ir kariai, jojantys žirgais ar

važiuojantys vežimais, o moteriškos dievybės tik dukterys, nuotakos, bet ne

valdovės.

Ide pasaulėjautai būdinga dviejų polių sistema: šviesa-tamsa; balta-

juoda; vyras-moteris. Du valdantieji dievai (Dievas ir Velinas) atstovauja

dviem poliams: gyvenimo ir mirties, dienos šviesos ir nakties tamsos.

Perkūnas ir Dangaus kalvis yra kariai, dominuota į jų fizinę jėgą.

Perkūnas kariauja su mirtimi, su slibinu, su velinu. Įdomu tai, kad

amžinoji kova tarp gyvenimo ir mirties, gėrio ir blogio vyksta ne tarp

dangaus šviesos valdovo Dievo ir mirties bei tamsos dievo Velino, bet tarp

griaustinio dievo Perkūno ir Velino. Perkūnas labai ryškus dievas, vaisina

žemę, be jo niekas neprasidėtų, neželtų ir žemė liktų neišvalyta nuo piktų

jėgų. Tik dievai vyrai kuria, moterys nieko nepradeda, ji pasyvi.

Pagrindiniai 3 ide kilmės dievai lygiateisiai, kiekvienas turi savo

pasireiškimo sferas: Dievas – šviesos, Velinas – tamsos, Perkūnas – gėrio

ir ugnies; kiekvienas iš jų turi savo gyvulius ir medžius. Savo padėjėjus,

sąjungininkus turi tik Dievas. Visi jo padėjėjai priklauso dangaus šviesos

sferai (Mėnulis – nakties dangaus šviesa, Dangaus kalvis – saulės kalėjas,

Dievo sūneliai – Saulytės sužadėtiniai). Matyt, Dievo padėjėjas buvo

ir

vyriškos giminės dievas Saulė.KITI BALTŲ DIEVAI

KAUPOLĖ (KUPALA) – vėlyvojo akmens amžiaus deivė, augimo jėgos ir

vegetacijos suklestėjimo deivė, kuri kasmet miršta ir prisikelia draugia su

gamta. Kaupolei padeda jos dukra deivė Rasa (Rasytė). Rasytė gaivino

rasomis nuvargintą suklestėjimo augaliją.

MILDA – meilės ir laisvės deivė, jai skirtas balandžio mėnuo. Milda

apskrieja pasaulį oro vežimu, kurį traukia balti balandžiai. Jos žyniai

(arba sūnus sparnuotas nykštukas) turėję vaistų, sužadinančių ir

numalšinančių meilę.

KRŪMINĖ – žemdirbystės išradėja.

NIJOLĖ – požemio valdovė, deivės Krūminės duktė, dievo Pikuolio žmona.

JUNDA –– karo deivė.

KELIUKLIS – keliaujančių dievas.

RAGUTIS (RAGIS) – aludarių, alaus ir midaus globėjas.

PERGUBRĖ – pavasario ir žiedų deivė.

PILNYTIS – turto dievas.

|Naudota literatūra: |

|1. J.Čepienė. Lietuvių etninės kultūros|

|istorija. – K., 1995. |

|2. P.Dundulienė. Senovės lietuvių |

|mitologija ir religija. – V., 1990. |

|3. M.Gimbutienė. Baltų mitologija // |

|Mokslas ir gyvenimas. 1986. |

|4. N. Vėlius. Chtoniškasis lietuvių |

|mitologijos pasaulis. – V., 1987. |

|5. Senovės baltų simboliai – V., 1992. |

———————–

[pic]

[pic]

[pic]