Egzistencializmas

Čia turi būti titulinis lapas

Turinys

1.

Turinys…………………..

……………………..

… 2 psl.

2.

Įvadas……………………

……………………..

.. 3 psl.

1.

Terminai……………….

………………..

. 3 psl.

2. Egzistencializmo filosofijos

apžvalga………………

…. 3 psl.

2.

Egzistencializmas……………….

…………………… 7

psl. 3.1 Srovės atsiradimo

priežastys………………….

….. 7 psl.

2.

Dramatizmas……………..

………………. 8

psl.

3. Santykis su

aplinka………………

…………… 8 psl.

4. Kiti estetikos

principai………………

………….. 8 psl.

5. Stiliaus

bruožai………………

…………….. 8 psl.

6.

Žanrai………………..

…………………

.. 9 psl.

7.

Atstovai………………

…………………

.. 9 psl.

3. Plačiau apie srovės

atstovus………………….

……………. 9 psl.

1. S.

Kierkegaardas…………….

………………. 9 psl.

2. M.

Heideggeris………………

………………. 10

psl.

3. A.

Kamiu………………..

…………………

11 psl.

4. A.

Maceina………………

……………….. 14

psl.

4.

Apibendrinimas………………..

…………………… 15

psl.

1. Filosofijos

objektas……………….

………….. 15 psl.

2. Esminiai epochos

bruožai………………

………. 15 psl.

3.

Egzistencializmas……………

………………. 15

psl.

4. Egzistencializmo

pabaiga………………

……….. 15 psl.

5. Naudota

literatūra………………….

………………… 17 psl.

Įvadas

• Terminai

Modernizmas [pranc. modernisme] 1. XIX a. pab. – XX a.

avangardistinės meno kryptys, srovės bei sstiliai; būdinga dekadentiškumas,

klasikinių, ypač realistinio meno tradicijų neigimas, unikalumo, kai kada

ekstravagantiškumo siekimas, sąlygiškumas, komplikuotumas, naujoviškos,

neįprastos meninės priemonės; 2. rel. sąjūdis, kilęs XIX a. pab. – XX a.

pr. ir siekęs naujinti, reformuoti katalikybę, suartinti ją su to meto

kultūra.

Egzistencija (lot. existentia —— buvimas) — viena iš pagrindinių

egzistencializmo sąvokų, reiškianti žmogaus asmenybės būties būdą. Terminą

„Egzistencija“ šia reikšme pirmąkart pavartojo Kierkegaardas. Pasak

egzistencialistų, „Egzistencija“ yra tas centrinis žmogiškojo „Aš“

branduolys, kurio dėka tasai „Aš“ reiškiasi ne šiaip kaip atskiras

empirinis individas ir ne kaip „mąstantis protas“, t. y. kažkas visuotina

(bendražmogiška), o būtent kaip konkreti nepakartojama asmenybė.

„Egzistencija“ — tai ne žmogaus esmė, nes pastaroji, kaip moko

egzistencialistai (Ž.P.Sartras), reiškia kažką apibrėžtą, iš anksto duotą,

o, priešingai, „atvira galimybė“. Vienas iš svarbiausių egzistencijos

apibrėžimų — jos neobjektyvumas. Žmogus gali objektyvinti savo gabumus,

žinias, mokėjimus praktiškai — išorinių objektų pavidalu; toliau, jis gali

padaryti savo paties nagrinėjimo objektu savo psichinius aktus, savo

mąstymą ir t. t., objektyvindamas juos teoriškai. Vienintelis dalykas, kas

pasprunka nuo jo tiek praktinio, tiek teorinio objektyvinimo, taigi ir nuo

pažinimo, ir kas tokiu bbūdu nėra pavaldus jam, — tai jo egzistencija.

Mokymas apie egzistenciją yra nukreiptas tiek prieš racionalistinį žmogaus

supratimą, kuris žmogaus esme laiko protą, tiek prieš marksistinį jo kaip

visuomeninių santykių visumos supratimą.

Egzistavimas — visa kintančių, daiktų įvairovė, jų sąryšis ir

sąveika. Daiktų egzistavimą negalima paaiškinti nei vien jų vidine esme,

nei tik jų būtimi. Klaidingos tos filosofinės teorijos, kurios daiktų esmę,

pagrindą vertino labiau už jų egzistavimą, laikydamos jį kažkuo žemesniu,

atsitiktiniu ir trumpalaikiu. Tačiau, taip pat klaidinga ir ta teorija,

kuri daiktų egzistavimą vertina labiau už jjų esmę, laikydama ją arba visai

neegzistuojančia, arba kažkuo nesuvokiamu, nepasiekiamu žmogiškajam

pažinimui ir praktikai. Teisinga yra požiūris, kad nei esmė negalima be

egzistavimo (šiuo atveju susidaro nieko bendra su realiu gamtos ir

visuomenės gyvenimu neturintis įspūdis, kad esanti visiško sustingimo

viešpatija), nei egzistavimas negalimas be esmės (šiuo atveju fiksuojama

tik tai, kas išoriška, judru, atsitiktina). Tik egzistavimo ir esmės,

būties ir tapimo vienybė leidžia suprasti visą esamybę.

Egzistencializmas – XX amžiuje atsiradusi filosofijos srovė,

akcentuojanti individualumą, individo laisvę bei subjektyvumą, taip pat

pasirinkimo ir atsakomybės svarbą žmogaus gyvenime.

• Egzistencializmo filosofijos apžvalga

“Būtis, per kurią į pasaulį ateina Niekas, yra tokia būtis, kuriai jos

būtyje rūpi būties Niekas: būtis, per kurią į pasaulį patenka Niekas, turi

būti savo pačios Niekas.” (Jean’oo – Paul’io Sartre’as)

Tai žmogaus egzistencijos apibrėžimas. Jame glūdi pačios

egzistencijos neigimas, t.y. egzistencija prieštaringa: “tai būtis, kuri

yra tai, kas ji nėra, ir kuri nėra tai, kas ji yra.”

Tuo norima pasakyti, kad žmogus yra tokia būtis, kuri, išeidama

už dabarties ribų, projektuoja save ateitim; žmogų esmiškai apibrėžia jo

galimybės. Dėl šios projekcijos žmogus visada yra už savęs paties, jis yra

tai, kas jis dar nėra. Be to, žmogus negali savęs redukuoti į tai, kas

faktiškai duota, jis yra ne tik tai, kas jis yra, bet jis yra tai, kuo jis

save padaro.

Todėl žmogaus būties sstruktūra yra laisvė , nes jis negali būti

kitaip, kaip tik privalėdamas realizuoti save patį, t.y. privalėdamas iš

savęs padaryti tai, kas jis yra; jis pasmerktas laisvei.

Egzistencializmo pirmtakas buvo danas Sorenas Kierkegaardas, o

XX amžiuje egzistencializmo idėjas plėtojo vokiečiai Martynas Heideggeris

bei Karl Jaspers ir prancūzai Albert Camus, Jean-Paul Sartre ir Simone de

Beauvoir.

Kierkegaardas pirmas panaudojo „egzistencinio nerimo“ (angst) sąvoką. Jos

prasmė gali būti interpretuojama taip – gyvūnai yra supančioti savo

instinktų, tačiau todėl visada pasitiki savo veiksmais, tuo tarpu žmonės

turi laisvę pasirinkti savo elgesį, bet visada yra graužiami abejonės – tai

ir yra taip vadinamo egzistencinio nerimo apraiška. Viena iš pagrindinių

egzistencializmo idėjų – predeterminizmo paneigimas – teigia, kad žmonija

neturi iš anksto nustatyto moralinio bei dvasinio pagrindo; ji pati jį

sukuria. Turėdami pasirinkimo laisvę, žmonės tampa visiškai tapatūs savo

veiksmams, todėl jų pagrindinis uždavinys – atrasti teisingą veiksmų

pasirinkimo būdą.

Martin Heidegger atskyrė „buvimo“ ir „būties“ sampratas. Jis

kritikavo tiksliuosius mokslus, teigdamas, kad jų tariamas objektyvumas

trukdo kvestionuoti daiktų paskirtį (jų funkcijos jau yra tiksliai

apibrėžtos) ir skatina taikyti „objektyvumą“, vienareikšmiškumą visose

gyvenimo srityse. Egzistencija turi būti suvokiama ne racionaliomis

priemonėmis, o per egzistencinę patirtį, unikalią kiekvienam individui, be

to, ji turi būti atskirta nuo to, kas įprasta ar „savaime suprantama“.

Egzistencija – tai galimybių rinkinys, o pagrindinė galimybė žmogaus

gyvenime, suteikianti visas kitas – mirties galimybė. Turėdamas griežtai

apribotas erdvėlaikyje, žmogus suvokia savo, kaip atskiro elemento, buvimą

jame.

Karlas Jaspersas, kurio nuolatinį intensyvų darbingumą skatino nepagydoma

liga, pagal išsilavinimą buvo psichiatras, domėjosi psichoanalize bei ją

kritikavo. Būtent todėl, prieš pradėdamas filosofinį egzistencijos

nagrinėjimą, jis iš pradžių domėjosi žmogaus proto teikiamų galimybių

ribotumu. Anot jo, neįmanomas absoliutus objektyvus visumos pažinimas, nes

mąstantysis subjektas gali suvokta visumoje viską, išskyrus save patį –

subjektą. Todėl ir būties problema yra neišsprendžiama. Jaspersas teigė,

kad žmogaus gyvenime yra tam tikras išankstinis determinizmas – pavyzdžiui,

jis negali pasirinkti gimimo epochos, vietos, tėvų, bendro konteksto.

Jaspersas taip pat nagrinėjo transcendencijos reikšmę dieviškosios būtybės

egzistavimo patvirtinimui.

Nobelio premijos laureatas Albertas Kamiu buvo įsitikinęs, kad

žmogus gyvena priešiškame, susvetimėjimą sukeliančiame pasaulyje, jo

padėtis jame yra absurdiška. Savo kūriniais Camus bandė pabrėžti būtinumą

priešintis absurdui, nepaisant to, kad šios pastangos gali atrodyti

beprasmės. Jo tėvynainis Jean Paul Sartre neigė „žmogiškosios prigimties“,

„žmogiškojo silpnumo“ sąvoką. Anot jo, tik pats žmogus yra

atsakingas už savo veiksmus bei pasirinkimus. Viena vertus, besąlygiškas

visuomenės etinių normų priėmimas tėra atsakomybės už save vengimas ir

paverčia individą beveidės masės dalimi. Kita vertus, būtent todėl žmogaus

laisvė yra jo didžiausia našta, nes reikia nuolat ieškoti savęs

įprasminimo. Besivadovaudamas Nyčės teiginiu „Dievas miręs“, jis

pabrėždavo, kad tik žmogus gali suteikti savo gyvenimui prasmės.

Sartre’o žmonos Simonos de Boeauvoir požiūris buvo įdomus tuo,

kad ji pritaikė egzistencializmą feminizmui. Neigdama „vyriškos“ ir

„moteriškos“

prigimties skirtumus, ji teigė, kad reikia atsikratyti

išankstinių nusistatymų, kuriuos diktuoja šios sąvokos. Moteris turi būti

tokia pat laisva bei nepriklausoma kaip vyras ir prisiimti atsakomybę už

savo veiksmus, o ne taikstytis su patriarchalinėmis visuomenės

tendencijomis.

Egzistencializmo srovei priskiriami filosofai buvo skirtingų pažiūrų,

dažnai nagrinėjo labai skirtingus žmogaus egzistencijos aspektus – tai, kas

buvo įdomu ar aktualu jiems patiems atsižvelgiant į kultūrinį kontekstą

(galima pastebėti, kad visi buvo europiečiai, vienaip ar kitaip išgyvenę

pirmą bei antrą pasaulinį karą). Jų egzistencinis suvokimas buvo unikalus

kiekvieno subjektyviam pasaulio matymui, tačiau nė vienas nepasiūlė

konkretaus būties prasmės paaiškinimo ar sprendimo. Palikdami šį klausimą

spręsti kiekvienam individui atskirai, jie galutinai įtvirtino pagrindinius

savo srovės principus.

Egzistencializmas — egzistavimo filosofija — iracionalistinė

kryptis šiuolaikinėje filosofijoje, atsiradusi (po I pasaulinio karo —

Vokietijoje, II pasaulinio karo metu — Prancūzijoje, po II pasaulinio karo

— kitose šalyse, jų tarpe ir JAV), mėginant sukurti naują pasaulėžiūrą,

atitinkančią inteligentijos interesus. Egzistencializmo idėjinės ištakos —

gyvenimo filosofija, Husserlio fenomenologija, Kierkegaardo religinis

mistinis mokymas. Skiriami religinis egzistencializmas (G. Marselis,

Jaspersas, N. Berdiajevas, L. Šestovas, M. Buberis) ir ateistinis

egzistencializmas (Haideggeris, Ž.P.Sartras, A. Kamiu, S. Bovuar).

Egzistencializme atsispindėjo krizė liberalizmo, paviršutiniškai

optimistiškai suprantančio pasaulį, tikinčio pažangiu visuomenės vystymusi,

to liberalizmo, kuris neatlaikė išmėginimų per audringus XX a. įvykius.

egzistencializmas atsirado kaip pesimistinė pasaulėžiūra, kelianti sau

klausimą: kaip gyventi žmogui, praradusiam liberalias progresistines

iliuzijas, istorinių katastrofų akivaizdoje? Egzistencializmas — tai

reakcija į švietėjiškosios epochos ir klasikinės vokiečių filosofijos

racionalizmą, taip pat kantinę pozityvistinę filosofiją, paplitusią XIX a,

pabaigoje — XX a. pradžioje. Egzistencialistų nuomone, pagrindinis

racionalaus mąstymo bruožas yra tai, kad jis remiasi subjekto ir objekto

priešingumo principu. Dėl to visa tikrovė, joje taip pat žmogus,

racionalistui iškyla tik kaip mokslinio tyrimo ir praktinio manipuliavimo

objektas, o todėl toks požiūris turi „nuasmenintą“, „beveidį“ pobūdį.

Egzistencializmas, priešingai, turįs būti beasmenės, „objektyvios“

mokslinės filosofijos priešybė. Taigi egzistencializmas pristato filosofiją

ir mokslą. Filosofijos objektu, sako, pvz., Haideggeris, turi tapti

„būtis“, tuo tarpu kai mokslo objektas — „esamybė“. „Esamybe“ laikoma

viskas, kas priskiriama empiriniam pasauliui, nuo kurio reikią skirti pačią

būtį. Pastaroji suvokiama ne tarpiškai (intelektiniu mąstymu), o tik

betarpiškai, atsiskleisdama žmogui kaip jo paties būtis, jo asmeninis

egzistavimas, t. y. kaip egzistencija. Egzistencijoje kaip tik ir esąs

nesuskaldytas subjekto ir objekto vientisumas, neprieinamas nei

intelektiniam moksliniam, nei

spekuliatyviniam mąstymui. Kasdieniniame gyvenime žmogus ne visada suvokiąs

save kaip egzistenciją; tam reikią, kad jis atsidurtų ribinėje situacijoje,

t. y. mirties akivaizdoje. Atrasdamas save kaip egzistenciją, žmogus

pirmąkart įgyja ir savo laisvę. Laisvė, pagal egzistencializmą, yra tai,

kad žmogus nebūtų kaip daiktas, besiformuojantis dėl gamtinio arba

socialinio būtinumo, o „pasirinktų“ save patį, formuotų save kiekvienu savo

veiksmu ir poelgiu. Tuo būdu laisvas žmogus atsako už viską, ką jis padarė,

ir neteisina savęs „aplinkybėmis“. Kaltės už viską, kas vyksta aplink jį,

jausmas — tai laisvo žmogaus jausmas (Berdiajevas). Egzistencializmas

nuolat pabrėžia žmogaus atsakomybę už visa, kas dedasi istorijoje. Tačiau

egzistencialistinė laisvės sąvoka lieka subjektyvinė; ji traktuojama vien

etine, o ne socialine prasme. Atmesdamas racionalinį pažinimą kaip

neatitinkantį to objekto, kurį nagrinėja filosofija, Egzistencializmas

iškelia betarpiško, intuityvaus realybės suvokimo metodą, remdamasis

daugiausia Huseiliu (Heideggeris, Marselis, Sartras), Diltėjumi

(Heideggeris, Jaspersas), iš dalies Bergsono intuityvizmu. Daugelis

egzistencialistų (Heideggeris vėlyvuoju savo veiklos laikotarpiu, Marselis,

Kamiu ir kt.) mano, kad filosofija savo pažinimo metodu yra kur kas

artimesnė menui, negu mokslui. Neatsitiktinai egzistencializmas daro tokią

didelę įtaką Vakarų menui ir literatūrai, o per juos — ir inteligentijos

didelės dalies protiniam nusiteikimui. Socialinė politinė įvairių

egzistencializmo atstovų pozicija yra nevienoda.

Egzistencializmas

(XX a. vidurys)

• Srovės atsiradimo priežastys

Po antro pasaulinio karo vakarų literatūroje reiškiasi dvi

tendencijos literatūroje. Susijusi su rašytojų siekimu įprasminti karo

patirtį, bei žmogaus būtį taiką praėjusių ir ateityje galimų sukrėtimų

akivaizdoje. Šis įprasminimas rėmėsi egzistencializmo filosofiniais

principais. Absurdo, žmogaus vienatvės ir beprasmybės idėjose daugelis

rašytojų atrado fašizmo ir bolševizmo, žvėriškų nusikaltimų paaiškinimą. Ši

filosofija buvo plačiai propaguojama grožinėje literatūroje. Tai lėmė jos

populiarumą literatūroje. Susilaukė daug šalininkų pavertusiu

egzistencializmą mada.

Egzistencializmas kelia būties ir žmogaus egzistavimo problemas

– gyvenimo prasmės, mirties, kančios. Žmogaus egzistencijos problema yra

pagrindinis egzistencialistų tyrinėjimo objektas. Egzistencijai jie teikia

reikšmę prieš esmę. Egzistencija kuriama kiekvienu momentu konkrečioje

situacijoje.

Žmogus egzistencialistų suprantamas kaip subjektyvi esybė,

laisvai pati ssave kurianti. Klaidinga būtų manyti, kad egzistencialistai

žmogų nagrinėja izoliuotai nuo pasaulio ir visuomenės. Jie pripažįsta

žmogaus ryšį su kitais ir jį supančiu pasauliu.

Žmonių egzistavimo tarpusavio problema yra labai svarbi

egzistencializmo filosofijoje. Neteisinga būtų tapatinti egzistencializmą

su kokio vieno filosofo sukurta sistema todėl, kad ši filosofinė kryptis

atstovaujama daugelio filosofų ir kiekvienas jų savitai sprendžia

egzistencijos klausimus.

Egzistencializmo pradininkais laikomi vokiečių filosofai

Martynas Heideggeris ir Karlas Jaspersas (3-4 dešimtmetis). Prancūzijoje ir

Italijoje įsigalėjo II pasaulinio karo ir ypač pokario metais. Prancūzijoje

vyravo dvi kryptys: Žano Polio Sarto ateistinė ir Gabrielio Marselio

katalikiškoji. Egzistencializmui būdingi bruožai matomi ir lietuvių

filosofų Antano Maceinos ir Juozo Griniaus pasaulėžiūroje.

Ketvirtojo dešimtmečio pabaigoje Lietuvai atėjo išbandymų metas

(viena okupacija po kitos) – buvo pažeista kultūros plėtotė. Diduma

inteligentijos buvo sunaikinta (vieni atsidūrė bolševikų ar nacių

koncentracijos stovyklose, kiti emigravo į Vakarus) nors Lietuvoje buvo

sutrikdyta filosofijos raida, pagrindinės moderniosios filosofijos kryptys

buvo žinomos.

Antrojo pasaulinio karo išvakarėse Vakarų Europoje energingai

kelią skynėsi egzistencializmas. Šios krypties pradininko, vokiečių

filosofo Martino Heideggerio knyga „Būtis ir laikas“, pasirodžiusi 1927

metais, iškart sulaukė gerbėjų.

M. Heideggeris palietė opius žmogaus būties klausimus. Jam

svarbiausia buvo suprasti, kas yra būtis. Vokiečių filosofas būties

problemas sprendė per konkrečią individo egzistenciją. Visą žmogaus

egzistenciją galima paaiškinti kaip nerimą, baimę, mirtį, chaosą, kuriame

žmogus išgyvena nuolatinį tragizmą.

Egzistencijos problemas nagrinėjo ir rusų filosofai Nikolajus

Berdiajevas, Levas Šestovas. Tik atsakymų į iškilusius klausimus jie

ieškojo naujai aiškindami Dievą, jo kūrybą. Buvimas už materialios tikrovės

ribų – transcendencija žmogui geriausiai atsiverianti susiklosčius

tragiškoms aplinkybėms, susidarius “ribinėms situacijoms”.

XX amžiaus penktojo dešimtmečio pradžioje lietuviu tauta vėl

atsidūrė “ribinėje situacijoje”. Susidarė palanki dirva suklestėti

egzistencializmui. Lietuviškoji modernioji filosofija iš esmės plėtojosi

išeivijoje. Iš ten įvairiais keliais sklido po Lietuvą. Daugelio šio

laikotarpio intelektualų mąstysena formavosi Nepriklausomoje Lietuvoje, tik

jų pačių talentas išsiskleidė tragišku lietuvių tautai laikotarpiu. Tuo

metu labiausiai plėtojosi fenomenologija ir egzistencializmas, o į pačią

okupuotą Lietuvą smelkėsi pozityvistinis aprašomasis metodas.

• Dramatizmas

Žmogaus egzistencija vienatvės rate, neturėjimas objektyvių

vertybių. Sąmonės egzistencija materialaus (bedvasio) pasaulio apsuptyje.

Sąmonės trapumo suvokimas. Gyvybės trapumas.

• Santykis su aplinka

Žmogus svetimas, priešiškas pasauliui, nes šis priešiškas,

nepavaldus žmogui. Tik maištu, veikla galima įveikti beviltiškumą.

• Kiti estetikos principai

Filosofijos įtaka. Absurdo menas – tai menas, išreiškiantis

absurdo patirtį. Meno kūrinio paskirtis – fiksuoti mechanišką, prasmės

neturintį pasaulį. Svarbiausia problema – žmogaus egzistencija. Absurdo

patirtis grąžina žmogų į gyvenimą, kupiną džiaugsmo akimirkų. Masinės

kultūros problemos. Mokslo ir technikos revoliucijos atspindys. Asmenybės

ir visuomenės santykių problema.

Pasaulis iracionalus, nepavaldus žmogaus protui. Gyvenimas

iškeliamas virš trumpalaikiškumo ir mirties. Tikrovė suvokiama kaip

suskilusi į dvi sritis: sąmonės ir daiktų.

Žmogus ir jo likimas nepavaldus nei istorinei, nei socialinei

determinacijai.

Žmogus laisvas, egzistuoja savo pastangomis, kiekvienu momentu

kuria save (veiksmo literatūra).

Žmogus

sprendžia savo būties prasmę: a) protestuodamas, b)

priešindamasis, c) veiksmu, d) kūryba. Šis sprendimas išryškėja ribinėse

situacijose (pvz., mirties akistatoje ar pan.).

Žmonių bendradarbiavimas neįmanomas, savitarpio supratimas dėl

asmenybės atribojimo – negalimas.

Dalis egzistencialistų yra ateistinės pakraipos (A. Kamiu,

Ž.P.Sartras), nepripažįsta transcendentinės būties; dalis egzistencialistų

– religinės krypties (G. Marselis, N. Berdiajevas), ieškantys išeities iš

beviltiškos žmogaus būties – dieviškoje būtyje (transcendencijoje).

• Stiliaus bruožai

Filosofinio, mokslinio stiliaus elementai. Būdingi svarstymai.

Sąlygiškumas. Daugiaprasmiškumas. Tragiškumas.

Ramus pasakojimo tonas. Dažnai atsisakoma visažinio pasakotojo

pozicijos.

• Žanrai

Proza (romanai su dienoraščio tonacijomis, novelės, kronikos,

dramos).

• Atstovai

Ž. P. Sartras, A. Kamiu, M. de Unamūnas, S. de Bovuar;

egzistencializmo bruožai A. de Sent – Egziuperi, H. Hesės kūryboje.

Plačiau apie srovės atstovus

• S. Kierkegaardas (1813 m. —1855 m.)

Pastangos filosofijoje vengti abstraktumo, „mąstymo apie

mąstymą“ arba, kaip sakė L. Fojerbachas, „girtų spekuliacijų“ nuo XIX a.

vidurio buvo visuotinės. Tokioms tendencijoms atstovaujančių mąstytojų

gretose išsiskiria danas Sorenas Kierkegaardas dar nuosekliau negu

voliuntaristai atkreipęs dėmesį į tai, kad gamtos pasauliui netapatus

žmogaus pasaulis yra visai savitas reiškinys.

Šiuolaikinės ccivilizacijos plėtroje unikalieji žmogaus gyvenimo

motyvai tolydžio menkėja, blanksta, žmogus naujaisiais amžiais vykstančios

gyvenimo urbanizacijos ir gamybos pramonizacijos sąlygomis banalėja,

pilkėja, panašėja, tampa kaip žmogus nebereikalingas ne tik kitiems, bet ir

sau. Techninio tipo kultūros pažanga gimdo žmogaus dvasinio sunykimo

situaciją.

Ką daryti?

Kelias į išsigelbėjimą yra savęs pažinimas, mokantis atrasti

tai, kas tikrai žmogiška, puoselėti tai ir saugoti nuo vis labiau

pilkėjančio gyvenimo.

Su kuo pirmiausia susiduria savistabai susitelkiantis žmogus —

tai su tuo faktu, kad gyvenimas baigiasi mirtimi. Žmogus gimsta, būna ir

miršta nepriklausomai nuo to, nori jis to ar ne. Visa, ką jis gali padaryti

— tai pabandyti tą buvimą patvarkyti į geresnę, o ne į blogesnę pusę.

Yra trys santykio su savo buvimu, su gyvenimu tipai: estetinis,

etinis ir religinis. Estetiškai gyvena tie žmonės, kurie jaučia malonumą

žaisti aplinkybėmis, džiaugiasi galį pajungti aplinką savo valiai, tose

pastangose nuslopindami savo laikinumo jautimą. Etiškai gyvena tie,

kurie yra pajutę, kad gyvenimas yra paremtas žmonėms bendra buvimo tvarka

ir kad tos tvarkos ryškinimasis bei gausinimas gyvenime yra žmogų

kilninantis ir įprasminantis užsiėmimas. Religiškai gyvena tie, kurie yra

pajutę ir supratę, jog ir visa žmogiškoji, ir gamtiškoji tvarka yra taip

pat ne amžinos, kad žmogus, būdamas tų tvarkų dalis, kartu yra ir kažkas

daugiau negu jos abi, net kartu paimtos, kad žmogui visada bus būdingas

veržimasis į begalybę, į amžinybę, pasiekiamus žmogui, deja, tik kaip

tolima žvaigždžių šviesa.

Žmogaus vienišumo, jo „pamestumo“ visatoje ir pasaulyje motyvas

pereina per visą S. Kierkegaardo žmogaus gyvenimą kaip realaus ir fizinio,

ir dvasinio buvimo fakto apmąstymas. Ši kryptis Europos naujausių laikų

filosofijoje ypač išryškėja įsigalint ir įsisiautėjant fašizmui —

Prancūzijoje —— karo ir pokario metais, Vokietijoje prieš Antrąjį pasaulinį

karą.

• Martynas Heideggeris (1889 m. —1976 m.)

Žymiausias egzistencializmo atstovas Vokietijoje buvo Martynas

Heideggeris.

Pagrindiniai egzistencializmo principai suformuluoti Heideggerio

knygoje “Būtis ir laikas”, kurioje keliamas būties prasmės klausimas.

Heideggeris remiasi fenomenologiniu metodu. Fenomenas – tai, kas yra pačiu

savimi, reiškiasi toks koks yra. Žmogaus bėgimą nuo savęs gimdo baimė, dėl

atsakomybės už savarankiškai pasirinktą nuostatą. Ši baimė verčia ieškoti

prieglobsčio būklėje, kurią Heideggeris apibūdina beasmeniu įvardžiu “man”.

Apie šiuolaikinį pasaulį ir žmogaus situaciją jis kalba vizijų vaizdais.

Mūsų epochą vadina “pasaulio naktimi”, “skurdžiuoju laiku”, žemės

sutemomis”. “Pasaulio nakties” bruožais jis laiko “dievų pabėgimą”, žemės

niokojimą bei griovimą, žmonių sumasiškėjimą ir visuotinybės teoriją.

Vokiečio manymu žmogus visų pirma yra, egzistuoja, ir tik dėka

to jaučia, mąsto, veikia. Jo savivoką ir saviraišką komplikuoja tai, kad

žmogus yra dviejų — kūno ir dvasios — pradų vienovė. Siekimas būti vienove

žmogaus buvimą, arba egzistavimą, jo sąmonėje skaido jo savęs, kaip buvimo

pasaulyje, jautimą, savęs, kaip siekiamojo savęs, jautimą ir savęs, kaip

buvimo su pasaulio esme, jautimą. Dėl to žmogaus buvimas jo paties

suvokiamas kaip rūpestis. Rūpestis dėl savo buvimo pasaulyje — tai

išgyvenimas dėl savo nesavarankiškumo, dėl pasaulio duotumo, tarsi ne pats

žmogus, o kažkas kitas tvarkytų jo likimą. Rūpestis dėl savęs, kaip

siekiamojo savęs,— tai savęs projektavimas, bandant įveikti savo būtinį

nesavarankiškumą, ieškant žmogui bbūtinos laisvės erdvės, bandant įdaiktinti

ir tuo įamžinti savo viltis ir siekimus. Tie pavidalai, tos formos — tai

dažniausiai tavo paties sukurtos kultūros produktai: sodyba, kur tu

užaugai, tavo pasodinti medžiai, seni sąsiuviniai, kambarių kvapai ir

garsai, peizažai, atgaivinantys kažkada surastas svarbias mintis, dainos,

kalbos, knygos — visa, kas tavo sugyventa (ne užgyventa, o būtent

sugyventa!) kaip supratimai, kaip tavo buvimo esmingumo pajautimas, tau

bandant įsijungti į pasaulį, atrasti jį ir save jame ne kaip nebūtį,

svetimumą, o kaip buvimą.

Rūpestis jungia žmogaus trukmę kaip praeitį, dabartį ir ateitį.

Nuo to, kas tame rūpestyje vyrauja, žmogaus egzistencija gali būti netikra

arba tikra. Netikra ji yra tuo atveju,

jeigu joje akcentuojama dabartis. Tada žmogus susitapatina su jo aplinkos

daiktais ir žmonėmis, jie uždengia jam horizontą, o susitapatinimas su kuo

nors už savęs žmogų susvetimina patį sau, jis praranda save, tampa kažkuo,

vidutinybe, niekatrąja gimine, baimingai skliaudančia ausis: kur, kas, ką.

Tikra egzistencija yra tada, kai žmogus pamato save tokį, koks jis yra —

silpnas, baigtinis, bet — esantis, ne egzistuojantis, būnantis, taigi ne

kažin kas, o jis, aš. Tada žmogus gali atrasti savo baigtinumą kaip

istoriškumą, savo nerimą — kaip laisve, savo abejones — kaip mąstymą, kaip

amžinybės siekimą ir galimybę. Rūpestis ir baimė dėl gyvenimo tampa

blaivus, žmogaus jėgoms prieinamas ir jo sielos trokštamas gyvenimo

kūrimas.

• Albertas Kamiu (1913 m. —— 1960 m.)

Panašiai, tik ne taip ramiai, šiek tiek dramatiškiau, žmogaus

buvimą supranta prancūzų egzistencinės filosofijos kūrėjai. Tipiškiausias

yra Albertas Kamiu.

Prancūzų rašytojas, dramaturgas, romanų, apysakų ir filosofinių

esė autorius, 1957 m. Nobelio premijos laureatas. Albertas Kamiu gimė 1913

m. lapkričio 7 d. prancūzų Alžyre, Mondovio miestelyje, beraštės ispanės

Katerinos Sintes ir prancūzo vyro prekybos ir eksporto įmonės tarnautojo

Liusjeno Ogiusto Kamiu šeimoje. Anksti likęs našlaičiu Kamiu nuo mažens

patyrė skurdą, buvo kolonijinės priespaudos liudininkas. Baigęs licėjų

Albertas Kamiu įstojo į Alžyro universiteto filosofijos fakultetą, parašo

diplominį darbą “Krikščioniškoji metafizika ir neoplatonizmas”. Dar

studijuodamas universitete jis įstoja į Komunistų partiją, iš jos gretų

buvo pašalintas 1937 m. Baigęs universitetą Albertas Kamiu kurį laiką dirbo

aktorių trupėje “Radio Alže”, kur inscenizavo Andre Žido, Fiodoro

Dostojevskio, Andre Malro veikalus. 1938 m. jis ėmė bendradarbiauti

laikraštyje “Alžė repiubliken”, kur spausdino antikolonijinius straipsnius.

Alžyrui buvo skirti ir pirmieji grožiniai veikalai – esė knygos apie šios

šalies žmones ir gamtą: “Išvirkščioji ir geroji pusė” (1935), “Vestuvės”

(1938). 1940 m. pradžioje Alberas Kamiu išvyko į Paryžių, karo metais

dalyvavo Pasipriešinimo grupės “Komba” veikloje. 1944 – 1947 redagavo to

paties pavadinimo laikraštį. Karo metu parašė savo žymiausią filosofinį esė

“Sizifo mitas” (1941), romaną “Svetimas” (1942), “Laiškus bičiuliui

vokiečiui” (1943-1944), pradėjo rašyti romaną “Maras”, kuris buvo išleistas

tik 1947 m. Pokario laikotarpiu Albertas Kamiu parašė filosofinį esė

“Maištaujantis žmogus” (1951), apsakymų

knygą “Tremtis ir tėvynė” (1957),

apysaką “Krytis” (1956). Alberto Kamiu pjesės “Kaligula” (1944),

“Nesusipratimas” (1944), “Apgultis” (1948), ir “Teisieji” (1955)

probleminiu požiūriu glaudžiai susijusios su jo proza, draminės formos

įtaką galime atsekti jo romanų struktūroje. 1960 m. sausio 4 d. Albertas

Kamiu žuvo automobilio katastrofoje. Jo kelioninėje rankinėje rastas romano

“Pirmasis žmogus” rankraštis, kurį spaudai (1994) parengė dukra Katerina

Kamiu.

“Ir aš taip pat pasijutau galįs viską vėl išgyventi iš naujo.

Lyg šis didžiulis pykčio protrūkis būtų mane nuvalęs nuo blogio, išvadavęs

nuo vilties, šią naktį, pilną ženklų ir

žvaigždžių, aš pirmą kartą atsivėriau švelniam pasaulio abejingumui.

Išvydęs jį, tokį panašų į save, tokį giminingą, pajutau, jog buvau ir dar

tebeesu laimingas. Kad viskas būtų baigta, kad aš jausčiausi ne toks

vienišas, man belieka palinkėti sau, kad mirties bausmės įvykdymo dieną

susirinktų daug žiūrovų ir kad jie sutiktų mane neapykantos šūksniais.”

Ištrauka iš A.Camus romano “Svetimas” .

“Žinoma, galima geisti, ir aš geidžiu, kad ta liepsna būtų

švelnesnė, o atvanga leistų bent kiek pasvajoti. Bet, matyt, menininkui

taika – pati paprasčiausia kova. “Kiekviena siena yra durys”, – teisingai

pasakė Emersonas. Neieškokime durų ir išėjimo sienoje, priešais kurią

gyvename. Priešingai, atokvėpio ieškokime ten, kur jis yra, aš noriu

pasakyti, pačiame mūšio įkarštyje. Nes aš manau, ir tuo norėčiau baigti,

kad jis būtent tenai. Didžiosios mintys ateina į pasaulį balandžių

kojytėmis. Tad galbūt įtempę kklausą išgirsime imperijų ir tautų šurmulyje

lengvą sparnų šnarėjimą – švelnų gyvenimo ir vilties bruzdesį. Vieni

pasakys, kad tą viltį neša liaudis, kiti – kad žmogus. O aš manau, kad ją

prikėlė, atgaivino ir palaiko milijonai vienišųjų: savo veiksmais ir

kūriniais neigdami valstybių sienas ir šiurpiausius istorijos įvykius, jie

nors trumpam įžiebia tiesą, kuriai nuolat gresia pavojus ir, iškėlę ją virš

savo kančių ir džiaugsmų, rodo visiems.” Ištrauka iš A.Camus 1957 metų

gruodžio 14 dienos paskaitos “Menininkas ir jo laikmetis”.

Jo apmąstymų atsparos taškas — bendras visiems egzistencijos

mąstytojams supratimas, kad žmogus pats sau atrodo gautas prieš savo valią:

niekas jo neklausė, nori jis gimti ar ne, trokšta jis šito buvimo ar ne. Ir

aplinka, su kuria jis susiduria sąmonei bundant, anaiptol ne draugiška.

Žmogus nuo mažumės derinasi prie jos, įgydamas savo nelaisvės erdvės

supratimą, išmokdamas apsauginio elgesio, suvienodėdamas su kitais. Daug

kam toks gyvenimas atrodo normalus. Bet netgi tiems kartais ateina toks

metas, ypač tada, kai žmogus pajunta savo mirties galimybę, kai visas

gyvenimas pasirodo kybąs virš svetimumo bedugnių.

Tada iškyla gyvenimo prasmės klausimas. Jis baisus, nes gyvenimo

tikslą ir jo siekimo kelius žmogus turi rinktis pats. Dar baisiau:

kiekvieną akimirką jis turi rinktis, kaip privalo pasielgti, ir kiekvienas

pasirinkimas gali tapti ne priartėjimu, o nutolimu nuo tikslo, žingsniu į

beprasmišką buvimą. Laisvė yra ne laimė, o prakeikimas. Tačiau toks

gyvenimas be iliuzijų yra tikrojo optimizmo šaltinis. Iš tiesų jeigu viskas

aplink netikra, o tu jauti, kad tai, ką tas netikrumas semia ir skandina,

yra verta gelbėjimo, kodėl gi nesukilti, kodėl nepasipriešinti tai pilkajai

kasdienybės diktatūrai! Jei nesukilai, lieka viena — savižudybė. Ar žūtis

pasiduodant vertesnė už žūtį sukylant? Beje, pasiduodant žūtis

neišvengiama, o sukylant — nebūtinai. Niekas žmogui negali įsakyti, kaip

gyventi, netgi grasindamas mirtimi. Netgi mirtis žmogui yra paskutinis

būdas gyventi, sukurti gyvenimą, kokio iš jo niekas ir nesitikėjo. Tik

šitaip — teigdamas žmoniškumą nežmoniškame pasaulyje — žmogus gali įveikti

savo baigtinumą, susijungdamas su tuo, kas amžina — bent iki tol, kol

apskritai egzistuoja žmonija.

1944 m. kurdamas savo pjesę “Kaligula” A. Kamiu rašė: “Apart

Kaligulos “fantazijų” daugiau niekas čia nepretenduoja į istorinį tikslumą.

Jo žodžiai tikslūs, jų panaudojimas – ne”. Galbūt ši paties autoriaus

suformuluota nuoroda į neprisirišimą prie pseudo istorinių tiesų suteikė jo

sukurtam Kaligulos personažui amžiną gyvenimą ir nuolatinį aktualumą, kaip

žmogaus, kuriančio savo gyvenimo misteriją iš absoliuto ilgesio ir paieškų.

Kaligula, kurio rankose buvo sukoncentruota aukščiausia šio pasaulio

valdžia, laimės samprata slypėjo už gėrio ir blogio ribų. Jis ieškojo

absoliuto. Absoliutaus paklusnumo. Absoliučios neapykantos. Absoliučios

meilės. Persisotinęs ir kartu naivus Kaligula pasmerkė baisioms kančioms

aplinkinius, siekdamas atrasti

tą ribą kuri nubrėžta žmogaus sielai. Jis ir pats kenčia bandydamas

išreikšti neišreiškiamą. Argi tai nėra tikrasis ir XXI amžiaus žmogaus

portretas?

1983 m. Lietuvos teatrą sukrėtė Kauno dramos teatre režisieriaus

Jono Vaitkaus pastatyta A. Kamiu pjesė “Kaligula”, kurioje pagrindinį

imperatoriaus – tirono vaidmenį sukūrė Valentinas Masalskis.

Lietuviu režisierius Ignas Jonynas pastatė A. Kamiu pjesę

„Kaligula“. Galbūt paties A. Kamiu žodžiai išprovokavo režisierių po 20

metų sugrąžinti ,,Kaligulą“, žodžiai, jog: “.Kaligula nemirė. Jis tūno

kiekviename iš mūsų. Jeigu jūsų rankose būtų valdžia, jei jūsų krūtinėje

plaktų išdidi širdis, jūs patys išvystumėte, kai išsilaisvina toji pabaisa

arba angelas, tūnantis jumyse.” Pjesės:

 Režisierius – Ignas Jonynas;

Kompozitorius – Julijus Andrejevas;

Scenografė – Marta Vosyliūtė;

Kostiumų dailininkė – Sandra Striaukaitė;

Šviesų dailininkas – Gintautas Urba;

Vaidina: Rolandas Kazlas, Neringa

Varnelytė, Antanas Šurna, Povilas Budrys, Andrius Bialobžeskis, Giedrius

Savickas, Ignas Ciplijauskas, Rimgaudas Karvelis, Saulius Sipaitis,

Vytautas Taukinaitis, Tomas Kizelis, Aleksas Kazanavičius, Jurgis

Damaševičius, Nerijus Gadliauskas, Irena Tamošiūnaitė, Aldona Bendoriūtė,

Ingrida Daunoravičiūtė

I.Jonyno spektaklyje vieną iš žiauriausių senovės Romos

imperatorių, žmogaus šiurpinusio tiek savo amžininkus, tiek mūsų laikmetį

despotiškos tironijos ir moralinio nuosmukio siautėjimu, Gajaus Cezario

Germaniko arba tiesiog Kaligulos vaidmenį kuria aktorius Rolandas Kazlas.

Režisierius teigia, jog: “Gyvename laike kai viskas turi savo vertę. Ir ne

bet kokią, o aiškiai išskaičiuotą. Viskas gali būti parduota ar įkainuota,

jei objektas nors kiek atitinka paklausą. Vertė nustatoma pagal rinkos

dėsnius. Kuo didesnį ažiotažą sukels vardas, tuo didesnį pelną jis atneš.

Kaligula tapo irgi bendriniu vardikliu kalbant apie pasileidimą, savęs

garbinimą ir egoistinę valdovo prigimtį. Tačiau kokie tikrieji tokio

elgesio motyvai tvirtai neatsakė dar nei vienas istorikas. Nepretenduojam į

atsakymą, bet jaučiam, kad šiuolaikiniam pasaulyje asmenybės-ženklo tema

kaip niekada aktuali.”

„Aš ne egzistencialistas, tai Sartras (J.P.Sartre)

egzistencialistas. Vienintelis rimtesnis mano filosofinis darbas – „Sizifo

mitas“ – yra nukreiptas būtent prieš egzistencialistinę filosofiją“, – rašė

A.Kamiu.

Fragmentai iš A. Kamiu pranešimo padaryto 1948 metais Liatur

Moburo (Latour-Maubourg) dominikonų vienuolyne, iš jo užrašų knygelių:

* * *

Gyvenimas prigrūstas įvykių, kurie skatina mus norėti senti.

* * *

Bet koks gyvenimas, kurio tikslas – pinigai, yra mirtis. Atgimimas yra

susijęs su nesavanaudiškumu.

* * *

Šiame pasaulyje viskas atlyginama. Ir net jeigu mūsų valia semiasi iš

tapsmo išskirtinės kančios, kurią išaukštiname iki stiprybės lygmens, kad

nuolat ją jaustume, tai tas mūsų pasirinkimas įrodo, jog žiūrime į tą

kančią kaip į gėrį, ir tąsyk atlyginimas glūdi būtent joje.

* * *

Kai žmogus išmoksta – ir ne tik popieriuje – likti vienas su savo kančia,

įveikti norą nuo jos pabėgti, iliuziją, kad gali ja „pasidalyti“ su kitais,

jau ne be daug ko lieka mokytis.

• Antanas Maceina (1908 m. -1987 m.)

Stasio Šalkausko mokinio kūryboje ryškus du tarpsniai: iki

Nepriklausomybės netekimo ir jos netekus. Iš pradžių mąstytojo dėmesį

patraukė kultūrologija ir socialiniai klausimai, vėliau – žmogiškoji būtis.

Tada A. Maceina priartėjo prie teistinio egzistencializmo.

Kodėl

atsiranda viena ar kita filosofijos koncepcija? A.

Maceina bandė atsakyti į šį klausimą. Jis manė, kad socialinės problemos

kyla iš žmogaus būties. Socialinė problema turinti dvi puses: ekonominę

(materialinę) ir dvasinę (moralinę). Filosofas buvo įsitikinęs, kad

ekonominės problemos niekad nebus išspręstos, bet jos privalo būti

sprendžiamos.

Egzistencializmo principus Maceina nuosekliai dėsto ir studijoje

Jobo drama.

A. Maceina rašė, kad žmogus nuo kančios negali nei pabėgti, nei

savo jėgomis jos įveikti. Gali tik ją kęsti. “Pats mūsų buvimas vyksta

kančioje. Todėl kančioje tarsi kokiame veidrodyje galbūt aiškiausias ir

atsispindi mmūsų buvimo savybės”. Žmogiškuoju “buvimu” Maceina aiškiai ir

kitus žmogaus pojūčius, pavyzdžiui, baimę.

Pasak Maceinos, žmogaus būties ir likimo problemos yra

svarbiausios filosofijos problemos. Suvokęs jas, žmogus pajėgs suvokti ir

savo būtines trapumą. Mat žmogus visada žengia ieškojimų ir pasirinkimo

keliu.

Krikščioniškojo egzistencializmo motyvai ryškūs visoje filosofo

išeivijos laikotarpio kūryboje, ypač veikaluose „Niekšybės paslaptis“ .

Savo veikaluose Maceina parodė ir filosofijos santykį su mitologija. Mitas

atskleidžiąs gyvenimo realijas, parodąs žmogaus jausmus. Tai ypač akivaizdu

senovės graikų mitologijoje. Maceiną domino įvairios žmogaus sielos

būsenos, jų sąveika su filosofija. Žmogaus prigimtis, aanot jo, turi savybę

stebėtis. “Asmuo, tauta, istorinis tarpsnis, netekę gabumo stebėtis,

netenka ir filosofijos, atkrisdami į neklausiančiąją būklę. Nuostabos stoka

yra visados filosofijos nuosmukio ženklas. Kas nesistebi, tas

nefilosofuoja, kadangi gyvena būties aiškumo tariamybe”.

Jis vienas pirmųjų pradėjo nagrinėti lietuvių filosofiją, jos

perspektyvas ir yydas. Pasak jo, lietuviškoji filosofija, tūpčiojo vietoje,

nes per mažai kreipė dėmesio į savuosius diskusijų dalyvius, kurie

vieninteliai galėjo skatinti gyvai mąstyti.

Ilgą laiką Maceinos veikalai Lietuvoje buvo mažai žinomi,

plito tik nelegaliai, tačiau apie juos buvo daug rašoma. Jie veikė Lietuvos

filosofų mąstyseną, ugdė filosofinę kultūrą.

Apibendrinimas

• Filosofijos objektas

Filosofijos objektas – individo egzistencija skelbia, kad

individo likimas nėra visuomenės ir istorijos determinuotas, jis galįs

laisvai rinktis, todėl esąs atsakingas už savo veiksmus.

• Esminiai epochos bruožai

Esminiai epochos bruožai: absurdiškumas, ,,Savasis AŠ“, laisvė

ir atsakomybė.

• Egzistencializmas

Egzistencializmas filosofijos kryptis, kurios objektas yra

individo egzistencija; skelbia, kad individo likimas nėra visuomenės ir

istorijos determinuotas, jis galįs laisvai rinktis, todėl esąs atsakingas

už savo veiksmus.

• Egzistencializmo pabaiga

Egzistencializmo filosofai bandė suaktyvinti tas žmonių grupes,

kurios buvo linkusios vadovautis tradiciniu Europai individualistinio

gyvenimo kodeksu, tačiau dėl ypač stiprių ir politinių, ir ekonominių, ir

net kultūrinių totalitarizmo poveikių nebegalėjo vadovautis juo,

klasikiniais pavyzdžiais sekdamos. Egzistencializmas buvo individualizmo

pritaikymas totalitarinio režimo sąlygoms. Šia prasme egzistencializmas

labai padėjo žmonėms dvasiškai išsilaikyti ir prieškario, ir karo

sąlygomis. Ir vis dėlto vos tik politinės ir socialinės aplinkybės

keisdavosi, egzistencializmas darydavosi nepopuliarus. Šiandien jis, galima

sakyti, visiškai priklauso filosofijos ir kultūros istorijai: kai nebe

vienam žmogui, tautai ar socialinei grupei gresia pavojus, kai pavojuje

visos tautos, visa žmonija, užsidarymas savyje yra ne tik nepatrauklus, bet

ir nneetiškas. Kas iš tiesų vertinga egzistencialistų pastebėta — tai

pagarba savo potyriams, savo jausmams, savo mintims — iš jų susideda

atskiro konkretaus žmogaus pasaulis, ir koks jis bus, priklauso tik nuo

mūsų pačių, kiekvieno atskirai, asmeniškai.

“Būtis, per kurią į pasaulį ateina Niekas, yra tokia būtis, kuriai jos

būtyje rūpi būties Niekas: būtis, per kurią į pasaulį patenka Niekas, turi

būti savo pačios Niekas.” (Jeano-Paulio Sartre’as)

Tai žmogaus egzistencijos apibrėžimas. Jame glūdi pačios

egzistencijos neigimas, t.y. egzistencija prieštaringa: “tai būtis, kuri

yra tai, kas ji nėra, ir kuri nėra tai, kas ji yra.”

Tuo norima pasakyti, kad žmogus yra tokia būtis, kuri, išeidama

už dabarties ribų, projektuoja save ateitim; žmogų esmiškai apibrėžia jo

galimybės. Dėl šios projekcijos žmogus visada yra už savęs paties, jis yra

tai, kas jis dar nėra. Be to, žmogus negali savęs redukuoti į tai, kas

faktiškai duota, jis yra ne tik tai, kas jis yra, bet jis yra tai, kuo jis

save padaro.

Todėl žmogaus būties struktūra yra laisvė , nes jis negali būti

kitaip, kaip tik privalėdamas realizuoti save patį, t.y. privalėdamas iš

savęs padaryti tai, kas jis yra; jis pasmerktas laisvei.

Naudota literatūra:

1. Filosofijos atlasas

2. Plėkšnys A. Filosofijos įvadas V., 1996

3. Tarptautinių žodžių žodynas

4. Vyriausioji enciklopedijų redakcija, 1985

5. www.zodynas.tk.htm

6. http://mokslo.centras.lt/main.php3

———————–

A. Kamiu

Antanas Maceina

Martynas Heideggeris

Karlas Jaspersas

S. Kierkegaardas

Jean Paul SSartre