Romantizmas

Turinys

Įvadas 3

Romantizmas 3

Romantizmo literatūra 3

Romantizmo menas 4

Mickevičius ,,Ponas Tadas” 5

Lietuvių literatūra romantizmo laikotarpiu 6

Išvados 8Įvadas

Romantizmo sąvoka yra daugiareikšmė. Ja įvardijamas meninio vaizdavimo

tipas, priešingas realistiniam (dominuoja tikrovės atkūrimo, bet perkūrimo

principas).

Literatūros istorijoje romantizmu vadiname literatūros ir meno kryptį,

kuri Vakarų Europos šalyse formavosi XVIII ir XIX amžių sandūroje , vėliau,

XIX amžiaus pirmoje pusėje, paplito Rytų Europoje, Šiaurės Amerikoje. Ši

kryptis atsispindėjo nusivylimą Švietimo epochos idėjomis, klasicizmo

estetika.

Terminas romantizmas susijęs su ispanų kalbos žodžiu romance, kuriuo

viduramžiais buvo vadinami eiliuoti kūriniai, dažniausiai vaizdavę senovės

karžygių žygdarbius. IIš jo kilęs ir XVIII amžiuje paplitęs angliškas žodis

romantic reiškė keistą, fantastinį, avantiūristinį kūrinį. XIX amžiaus

pradžioje žodis romantizmas įsitvirtina kaip naujojo meno, priešingo

atgyvenusiam klasicizmui, pavadinimas. Romantizmas

Romantizmo tėvyne laikoma Vokietija, – iš jos romantinio meno idėjos

sklido po visą Europą.

Romantizmas yra meninis ir intelektualinis sąjūdis susiformavęs XVIII

a. pabaigoje, kuris pabrėžė stiprias emocijas, vaizduotę, individualumą,

subjektyvumą, iracionalumą, spontaniškumą, transcendeciją laisvę nuo

klasikinių griežtų meno formų ir maištavo prieš socialines konvencijas.

Tipiškos romantizmo charakteristikos: žavėjimasis gamtos grožiu; bendras

emocijų pakylėjimas virš proto ir jausmų virš intelekto; posūkis įį save ir

žmogaus asmenybės, jo nuotaikų ir protinių sugebėjimų nagrinėjimas;

genijaus, didvyrio ir kitų ypatingų figūrų naudojimas ir dėmesio sutelkimas

į jų jausmus ir vidinę kovą; naujas požiūris į menininką kaip individualų

kūrėją, kurio kuriančioji dvasia yra svarbesnė nei griežtas formalių

taisyklių ir tradicinės ttvarkos; vaizduotės kaip vartų į transcendentinius

potyrius pabrėžimas; ypatingas susidomėjimas liaudies kultūra, tautine ir

etnine kilme bei Viduramžiais; potraukis egzotikai, keistenybėms,

paslaptims, okultiniams ir šėtoniškiems reiškiniams. Romantizmo literatūra

Romantizmas kaip literatūros srovė, atsirado Vakarų Europoje XIX

amžiaus pradžioje. reiškėsi tiek poezijoje, tiek prozoje. Romatizmo

rašytojai pabrėžė vaizduotės reikšmę ir teigė, jog turi mažėti literatūros

taisyklių reikšmė. Romantizmo herojai siekia vienatvės ir kenčia dėl

negalimos meilės. Po 1830-ųjų romantizmas keičiasi (tai aiškiausiai matosi

prancūzų romantizme) ir įgauna papildomų socialinių aspektų. Herojai

įsitraukia į kovas už laisvę. Romantizmo autoriai ypač puoselėjo kūrėjo

literatūrinio herojaus savianalizę, labai vertino rašytojo asmeninį požiūrį

į gyvenimo reiškinius.

Anglų literatūroje romantizmo pradininkais laikomi Vordsvortas

(Wordsworth) ir Kolridžas (Coleridge), 1798 metais išleidę “Lyrines

balades”. Santūrioje Anglijoje šios knygos pasisekimas buvo milžiniškas ir

po dvejų metų ji buvo pakartota. Jos pratarmėje Vordsvortas rašė, kad

tikįs, jjog poezija yra nesąmoningo ir galingo jausmų pertekliaus padarinys

ir primygtinai teigė, kad poezijoje turi būti taikoma kasdienio gyvenimo

natūrali dikcija. Kolridžas pabrėžė poeto vaizduotės reikšmę ir sakė, kad

turi mažėti literatūros taisyklių reikšmė. Anglų romantizmo tradicijas kūrė

Baironas (Byron), Šelis (Shelly), Bernsas (Burns), Kytsas (Keats). Jie ypač

puoselėjo kūrėjo literatūrinio herojaus savianalizę, labai vertino poeto

asmeninį požiūrį į gyvenimo reiškinius. Šie bruožai buvo būdingi ir prozos

kūriniams (pvz., Tomo De Kinsi (De Quincey) autobiografinis kūrinys “Anglo

opiumo vartotojo išpažintis. Dalis britų romantikų ieškojo kūrybinio peno

viduramžių mistikoje. Tokio tteiginio įrodymų gausiai galima rasti gotikinio

ir istorinio romano autorių kūryboje. Ypač savitas romantizmo laikotarpio

kūrėjas buvo dailininkas ir poetas Viljamas Bleikas (William Blake). Iš

esmės jis jau buvo simbolistas.

Vokietijos romantizmo kelius tiesė “Audros ir veržimosi” judėjimas.

Fridrichas Šlėgelis (Friedrich Schlegel) pirmasis pavartojo terminą

romantic pavadinti judėjimui, atsiradusiam kaip prieštara klasicizmui.

Žymiausi romantizmo kūrėjai ir teoretikai buvo G. E. Lesingas (Lessing), J.

G. Herderis, F. Helderlinas (Hölderlin), F. Šileris (Schiller) ir iš dalies

J. V Gėtė (Goethe).

Prancūzų romantizmo principus išdėstė Viktoras Hugo savo dramos

“Kromvelis” pratarmėje (1828). Jis skelbė menininko laisvę rinktis ir

traktuoti kūrinio siužetą: “romantizmas – tai literatūros liberalizmas”.

Prancūzų romantizmas darė didelį poveikį ne tik šalies visuomenei, bet ir

kitų šalių menininkų kūrybai ir apėmė gana ilgą laikotarpį – nuo XVIII

amžiaus iki XIX amžiaus pabaigos.

Romantizmas, kaip ir kitose šalyse, atsirado kaip pasipriešinimas

racionalizmui arba, kitaip sakant, klasicizmui, kuris reikalavo atidžiai

sekti Antikos pavyzdžiu, visur vadovautis protu, griežtai laikytis

taisyklių. Europos visuomenė buvo pribrendusi sulaužyti šias taisykles ir

laisvinti kūrybos formas. Prancūzų romantizmo pirmieji žingsniai sutapo su

Prancūzų revoliucija. Ryškiausias jo pradininkas – Fransua Rene de

Šatobrianas (Chateaubriand).

Literatūros istorikai prancūzų romantizmo skiria tris pagrindinius

etapus. Pirmajam etapui (1820- 1826) būdingos dar labai miglotos

aspiracijos, kurių pradininkas poezijoje buvo A de Lamartinas, o prozoje

–Š. Nodje. Jo novelėse ypač ryškus fantastinis elementas, gana būdingas

apskritai visiems romantikams. TTuo metu prie romantikų būrelio prisideda ir

tada dar labai jaunas rašytojas Viktoras Hugo (1802 – 1885). Visi

romantikai labai vertina Šatobriano kūrybą, stengiasi mėgdžioti jo kūrybos

stilių, visuomenė stengiasi gyventi taip, kaip gyvena jo kūtinių

teigiamieji veikėjai. Po kurio laiko susiburia kita romantikų grupė, kurios

aktyviausi nariai – Stendalis, Prosperas Merimė, Sent-Bevas. Jie  griežtai

nusistatę prieš klasicizmo tradicijas. Labai reikšmingas to meto

programinis dokumentas – Stendalio brošiūra “Rasinas ir Šekspyras”. Joje

labai aiškiai autorius pasisako prieš Rasino klasicistinį teatrą ir iškelia

Šekspyro teatrą. Netrukus abi grupės susiv.ienija ir prasideda antrasis

romantizmo etapas.. Šis metodas visiškai įsitvirtina prancūzų literatūroje.

Šiame judėjime dalyvauja ir vėliau išgarsėsiantis savo realistine kūryba O.

Balzakas. Nuo 1830 metų romantikai išsisklaido kas sau. Tik V. Hugo

ištikimas savo suformuluotiems principams. Jo romanas “Devyniasdešimt

tretieji metai”, išleistas 1873 metais, taip pat romantizmo metodu

parašytas kūrinys, kaip ir visi iki tol.

Jungtinėse Valstijose romantizmo filosofinis pamatas buvo

transcendentalizmo teorija, ryškiausiai atsiskleidusi Emersono,  Toro

(Thoreau), E. A. Po (Poe) ir Longfelou (Longfellow) kūryboje. Romantizmo

tradicijų atspindžius galime rasti Volto Vitmeno (Whitman), Džeimso

Fenimoro Kuperio (Cooper), Natanielio Hotorno (Hawthorne) ir Melvilio

kūryboje.

Lietuvių romantizmas susijęs su XIX a. sukilimais (1831, 1863 m.),

nacionalinio išsivadavimo kovomis. Vilniaus universitetas buvo bendra

lietuvių ir lenkų romantizmo mokykla. Vilniaus romantizmo branduolį sudarė

A.Mickevičius, J.Slovackis, J.Kraševskis, V.Sirokomlė-Kondratovičius. Lenkų

kalba jie rašė apie Lietuvą, jos praeitį. Lietuvių romantizmo plėtotei buvo

svarbus iir žemaičių kultūrinis sąjūdis, kuriam atstovavo S.Daukantas,

sukūręs romantizuotą ikiistorinės Lietuvos vaizdinį, S.Stanevičius,

išreiškęs herojinę tautos valią (“Šlovė Žemaičių”), Silvestro Viliūno,

sukūrusio “Birutę”. Ryškus romantizmo poetas – A.Baranauskas, poetizavęs

gamtą, jos ryšį su žmogaus dvasia (“Anykščių šilelis”), sukūręs romantinio

žmogaus ir tėvynės ryšio, grožio supratimo, kontrasto poetikos pavyzdžių.

Svarbiausias lietuvių romantizmo atstovas – Maironis. Jis ne tik sukūrė

tautinės svarbos romantinio tipo lyriką, bet ir įjungė Lietuvą į bendrą

Rytų Europos “tautų pavasario” erdvę. Romantizmo menas

Terminas ,,romantizmas” meno istorijoje turi keletą reikšmių. Kaip

laiko ir erdvės apibrėžta meninė kryptis jis vyravo maždaug 1800-60 m.

laikotarpiu. Romantizmo terminas pradėtas vartoti XIX a. pr., pirmiausia

kalbant apie literatūrą. Bendrieji romantizmo bruožai – siekimas išreikšti

jausmus, intuicijos ir vaizduotės priešinimas racionalumui, veržimasis iš

klasicizmo rėmų, ekspresyvių išraiškos priemonių pomėgis. Menininkai

romantikai žavisi stichija, gamta, griuvėsiais, istorija, egzotika,

liaudies tradicijomis, mitais.

Romantinė pasaulėžiūra visų pirma ėmė formuotis Anglijoje,

Prancūzijoje ir Vokietijoje, nors pirmas šauklys gimė Ispanijoje.

Anglų tapyboje ankščiau negu kitur Europoje atsakoma išankstinių

stilistinių reikalavimų, dominuoja nesuvaržytas nuoširdus požiūris į gamtą.

Žymiausi anglų peizažinės tapybos atstovai – Džonas Konsteblis ir Viljamas

Terneris.

Visiškai kitoks temų ir išraiškos priemonių požiūriu romantizmo tipas

susiklostė vokiečių tapyboje. Jam būdinga religinė, patriotinė, o vėliau ir

herojinė tematika, paslėptų simbolių ir prasmių gausa, artima viduramžių

legendoms dvasia.

Savaip romantinę pasaulėžiūrą interpretavo prancūzų dailininkai,

naudojęsi tradicinėmis, visų pirma iš baroko imtomis meninėmis

priemonėmis

– kompozicijos dinamika, vaizdo patosu, ekspresyviais šviesos, šešėlių ir

spalvų deriniais.

Prancūzijoje labiau nei kitur romantizmas buvo susijęs su politiniais

įvykiais, jame atsispindėjo dailininkų nusivylimas savo epocha. Mickevičius ,,Ponas Tadas”

|Adomas Mickevičius |[pic] |

| | |

|(1798 – 1855) | |

Adomas Mickevičius (Adam Mickiewicz) – pasaulinio masto rašytojas,

rašęs lenkų kalba, vienas žymiausių romantizmo atstovų visuotinėje

literatūroje. Jis gimė 1798m. gruodžio 24d. Zaosėje, netoli Naugarduko

(dab. Baltarusijoje). Tėvas buvo Minsko matininkas ir dirbo advokatu

Naugarduko teisme, motina – ekonomo duktė. Šeima turėjo Harbatovičių

(Harbatowicze), Zaosės (Zaosie) dvarus ir nnamą Naugarduke. Tai buvo

kilminga lietuviška giminė, kurios protėvis Rimvydas gyveno dar pagoniškoje

Lietuvoje.

Naugarduke A.Mickevičius praleido laimingus vaikystės ir ankstyvos

jaunystės metus. Poeto tėvas išugdė sūnui gilų patriotizmo jausmą. Šeimoje

A.Mickevičius pažino liaudies buitį, papročius, pamėgo liaudies kūrybą.

    1807-1815m. A.Mickevičius lankė dominikonų apskrities mokyklą

Naugarduke. Ją baigęs, įstojo į Vilniaus universitetą. Pirmus metus mokėsi

Fizikos ir matematikos fakultete, vėliau perėjo į Literatūros ir laisvųjų

menų fakulteto mokytojų seminariją. A.Mickevičiui dėstė įžymūs Vilniaus

universiteto profesoriai: G.E.Grodekas, L.Borovskis, J.Lelevelis.

Universitete jis įsigijo aukštąjį humanitarinį išsilavinimą, gavo puikų

literatūrinį pasirengimą, išmoko svetimų kkalbų, kurioms ir vėliau skyrė

daug dėmesio. 1817m. universitete buvo įkurta slapta Filomatų draugija,

kurios literatūros ir moralės mokslų skyriui vadovavo A.Mickevičius.

    1819m., baigęs universitetą, A.Mickevičius buvo paskirtas dirbti į

Kauną – apskrities mokyklos mokytoju. Ten dėstė visuotinę literatūrą,

istoriją, poetiką, retoriką, bendrąją gramatiką, ppolitinę ekonomiją, buvo

mokyklos bibliotekos vedėjas.

    1821-1822 mokslo metus A.Mickevičius praleido Vilniuje. Čia 1822m.

išleido pirmąjį savo Poezijos tomą, kurio pagrindą sudarė Baladės ir

romansai. 1822m. rugsėjo mėnesį vėl grįžęs į Kauno apskrities mokyklą,

1823m. išleido antrąjį Poezijos tomą, į kurį įėjo poema Gražina ir dvi (II

ir IV) Vėlinių dalys.

    Už dalyvavimą Filomatų draugijos veikloje 1823m. spalio 23d.

A.Mickevičius buvo suimtas, pervežtas į Vilnių ir įkalintas bazilijonų

vienuolyne, o 1824m. spalio 25d. ištremtas į Rusiją. Gyveno Peterburge,

Maskvoje, Odesoje, išleido Krymo sonetus, (1826), poemą Konradas Valenrodas

(1828).

    1829m. A.Mickevičius išvyko į Vakarų Europą, gyveno Vokietijoje,

Italijoje, Šveicarijoje. Sužinojęs apie sukilimą Lenkijoje, 1831m. atvyko į

Poznanę, bet 1832m. vėl išvyko į Drezdeną, kur parašė Vėlinių III dalį.

Tais pačiais metais įsikūrė Paryžiuje, dalyvavo lenkų bei lietuvių

politinių emigrantų (1831m. sukilimo dalyvių) veikloje, išleido eeuropinę

šlovę autoriui pelniusią politinę brošiūrą Lenkų tautos ir lenkų

piligrimystės knygos (1832) ir stambiausią savo kūrinį – poemą Ponas Tadas

(1834). 1839 – 1840m. dėstė lotynų literatūrą Lozanoje, Prancūzų koledže

(Collège de France) 1840 – 1844m. – slavų literatūrą.

Ponas Tadas yra unikalus kūrinys, gimęs iš skausmingos nostalgijos ir

apoteoziško bandymo prikelti bei įamžinti didžios valstybės – Lietuvos ir

Lenkijos Respublikos – palikimą, kasdieninio smulkių bajorų (pagrindinių

Žečpospolitos piliečių) gyvenimo, papročių, buities vaizdus. Poema yra

prisodrinta lietuviškų realijų (dažnai minimi Lietuvos kunigaikščiai,

pasakojama Vilniaus įkūrimo legenda, įterptas D. PPoškos Baublio aprašymas,

ataidi lietuvių tautosakos motyvai), nuostabiai aprašytų gamtovaizdžių,

lyrinių refleksijų.

Epinės poemos žanras iš autoriaus reikalavo naujų meninių registrų,

tad Mickevičius, tarsi atidavęs duoklę ekspresyviai tonacijai Vėlinėse,

siekė harmoningos pusiausvyros tarp lyriškumo ir epiškumo. Ramiai, bet

kryptingai tekanti fabula (prasidėjusi Tado ir Zosės meilės gijos

užuomazga) įtraukia vis daugiau veikėjų ir reiškinių: nuo pagrindinio

intrigos mazgo (Soplicų ir Horeškų giminių nesantaikos) .einama prie

politinio gyvenimo realijų, vaizduojami santykiai su rusų valdžia,

lūkesčiai, laukiant išvadavimą atnešančios Napoleono armijos. Pono Tado

erdvė labai plati – kūrinį galima laikyti visos tautos gyvenimo ir vilčių

modeliu, savotišku apibendrintu kvazimitu.

Dėl nuolatinio dėmesio tautos likimui, jautraus ir įkvėpto tėvynės

gamtos, papročių, buities vaizdavimo „Poną Tadą“ literatūros tyrinėtojai

neretai vadina „terapeutiniu“ kūriniu. Poetas stiprino praradusių tėvynę

žmonių dvasią, sukūrė gražų poetinį pasaulį, kuriame vyrauja tradicinės

vertybės, pastovumas, aiškūs ir suprantami žmonių santykiai. Poema – tai

atsisveikinimas su idealizuotu vaikystės kraštu, pagarbos ir meilės

tėviškei išraiška. Kartėlio, pesimistinių nuotaikų kupinas „Pono Tado“

epilogas dar kartą išryškino itin skaudžiai romantikų išgyvenamą prarają

tarp idealaus pasaulio ir tikrovės.

Įkvėptomis „Pono Tado“ strofomis 36 m. poetas dar kartą patvirtino, jog jis

yra talentingiausias lenkų rašytojas. Poema epopėja buvo jo gulbės giesmė:

vėlesni metai, kupini gyvenimo permainų, visuomeninio aktyvumo, atnešė

nedaug ryškių kūrinių. Kūrybinio išsekimo, nenoro grįžti prie poezijos

priežasčių buvo daug – tai ir šeimos nesklandumai, dažni lenkų emigrantų

kivirčai, ir didelio darbo rreikalaujančios paskaitos Paryžiaus Kolež de

Frans katedroje. Ypač daug poeto energijos atėmė nenusisekę bandymai

suorganizuoti lenkų emigrantų legionus. Tarsi pratęsdamas nuolat kūryboje

skambančius kovos už laisvę motyvus, poetas ir asmeniniu pavyzdžiu siekė

įkvėpti drąsą ir viltį pavergtų tautų atstovų širdyse. A. Mickevičius

aistringai pasisakė prieš bet kokią tironiją, aukštino internacionalistinę

Europos tautų vienybe, – tai atsispindėjo ir revoliucinio judėjimo lozunge

„Už mūsų ir jūsų laisvę“, ypač populiariame tarp lenkų emigrantų. 1855 m.

Konstantinopolyje, burdamas lenkų karius į žygį prieš Rusiją, poetas

susirgo ir mirė.

    1841 – 1847m. bendravo su mistiku A.Towiańskiu, propagavo jo idėjas.

Nutraukęs su juo santykius, 1848m. išvyko į Romą, kur norėdamas padėti

italams, suorganizavo lenkų legioną kavai su Austrija. Grįžęs į Paryžių,

1849m. redagavo laikraštį Tribune des Peuples (Tautų tribūna), kuriame

ragino kurti revoliucinę tautų sąjungą. Kilus Krymo karui, 1855m. nuvyko į

Turkiją organizuoti lenkų dalinių kovai su Rusija. Ten tapo choleros

epidemijos auka – mirė Konstantinopolyje 1855m. lapkričio 26d. Palaidotas

Krokuvoje.

    A. Mickevičiaus kilmė, gyvenimas, veikla ir kūryba glaudžiai susiję su

Lietuva, su Lietuvos istorija ir lietuvių kultūra. Pats A.Mickevičius laikė

save bendros Lietuvos bei Lenkijos valstybės piliečiu, vadino Lietuvą savo

Tėvyne.

Lietuvių literatūra romantizmo

laikotarpiu

Lietuvių romantizmas susijęs su 1831 ir 1863 m. Sukilimais,

nacionalinio išsivadavimo kovomis. Vilniaus universitetas buvo bendra

lietuvių ir lenkų romantizmo mokykla. 19 a. pradžioje ir pirmoje pusėje

Vilniuje lenkų kalba rašė keliolika autorių, ssudariusių Vilniaus romantizmo

branduolį. Svarbiausi jų- A. Mickevičius, J. Slovackis, J. Kraševskis, V.

Sirokomlė-Kondratovičius. Lenkų kalba jie rašė apie Lietuvą, apie jos

praeitį- apie Margirį, Vytautą, Mindaugą. Šie autoriai darė poveikį

lietuvių literatūrai.

Lietuvių romantizmo plėtotei buvo svarbus ir žemaičių kultūrinis

sąjūdis, atstovautas Simono Daukanto, sukūrusio romantizuotą ikiistorinės

Lietuvos vaizdinį, Simono Stanevičiaus, išreiškusio herojinę tautos valią

(„Šlovė Žemaičių“), Silvestro Valiūno, sukūrusio „Birutę“. Ryškus

romantinis poetas yra Antanas Baranauskas, poetizavęs gamtą, jos ryšį su

žmogaus dvasia („Anykščių šilelis“), sukūręs romantinio žmogaus ir tėvynės

ryšio, grožio supratimo, kontrasto poetikos pavyzdžių. Smulkesnių

romantizmo bruožų galima įžvelgti pirmojo lietuvių žurnalo „Aušra“ (1883-

1886) skelbtuose eilėraščiuose ( pasididžiavimas praeitimi, kalbos

kėlimas).

Svarbiausias lietuvių romantizmo atstovas yra Maironis. Jis ne tik

sukū.rė tautinės svarbos romantinio tipo lyriką, bet ir įjungė Lietuvą į

bendrą Rytų Europos „tautų pavasario“ erdvę.

|Antanas Baranauskas |[pic] |

| | |

|(1835 – 1902) | |

Pavardės formos: Baranowski, Baranauskis, Baronas. Pasirašinėjo: A.B.,

Bangputys, Jurksztas Smalaūsis, Jurkštas Smalaūsis.

   Antanas Baranauskas – žymiausias feodalizmo epochos pabaigos lietuvių

poetas. Jis gimė 1835m. sausio 17d. Anykščiuose gausioje „karališkųjų“

valstiečių šeimoje. Poeto vaikystė buvo sunki ir varginga: jis nuo mažens

piemenavo, dirbo sunkius ūkio darbus.

    Pirmųjų mokslo žinių A.Baranauskas gavo iš savo tėvo. 1845-1848m. lankė

Anykščių parapinę mokyklą, kur pasižymėjo gabumais, ypač matematikai. Sūnui

toliau mokyti Baranauskai lėšų neturėjo, tad būsimajam poetui teko 1848-

1849m. tarnauti Gelvonų klebonijoje, o paskui vėl dirbti tėvų

ūkyje. Dėl

silpnos sveikatos ir gabumų mokslui, A.Baranauskas buvo išsiųstas į

valsčiaus raštininkų mokyklą Rumšiškėse (1851-1853). Čia turėjo progos

gerai išmokti rusų kalbą, tačiau gilesnio išsilavinimo negavo. Baigęs

Rumšiškių mokyklą, A.Baranauskas kurį laiką raštininkavo Vainute,

Raseiniuose, Sedoje, Skuode. Laisvalaikiais mėgino eiliuoti lenkų, o

kartais ir lietuvių kalba. Didelę reikšmę turėjo draugystė su

K.Praniauskaite, bajoriškos kilmės poete, kuri padėjo A.Baranauskui geriau

pažinti lenkų literatūrą, klasikinę lenkų poeziją. Jos tėvai ir brolis

kunigas, siekdami nutraukti draugystę, sudarė A.Baranauskui sąlygas 1856m.

įstoti į Varnių dvasinę seminariją. Besimokydamas (1856-1858) poetas parašė

visus pagrindinius savo poezijos kkūrinius, tame tarpe ir „Anykščių šilelį“.

    Bažnytinė vyriausybė A.Baranauską išsiuntė studijuoti į Peterburgo

dvasinę akademiją (1858-1862), kurią baigęs įgijo teologijos magistro

laipsnį ir gavo stipendiją teologijos mokslams tęsti užsienyje. 1863-1864m.

studijavo Miuncheno, Romos, Insbruko, Liuveno katalikiškuose

universitetuose. 1865m. buvo Peterburgo Dvasinės akademijos profesoriumi.

Tais pačiais metais paskirtas Kauno katedros vikaru, nuo 1867 Kauno kunigų

seminarijos profesoriumi, vėliau inspektoriumi. Tuo metu susidomėjo

lietuvių kalbos mokslu: tyrinėjo ir aprašinėjo Lietuvos tarmes, rengė

lietuvių kalbos gramatiką. Kai kurie filologiniai darbai turėjo svarbią

reikšmę lietuvių kalbotyrai.

    Tapęs Žemaičių pavyskupiu (1884), o vėliau Seinų vvyskupu (1897),

A.Baranauskas nutolo nuo liaudies ir jos kultūros, atitrūko nuo lietuvių

literatūros ir atsidėjo matematikai. Matematiniai jo darbai mokslinės

reikšmės neturėjo.

    Į senatvę A.Baranauskas vėl grįžo prie lietuviškosios raštijos. Parašęs

keletą religinių giesmių, paskutiniais gyvenimo metais jis pradėjo versti į

lietuvių kalbą bibliją, tačiau ssuspėjo atlikti tik dalį šio darbo.

    A.Baranauskas mirė 1902m. lapkričio 26d., Seinuose, kur ir palaidotas.

|Kristijonas Donelaitis |[pic] |

|(1714-1780) | |

Lietuvių literatūra jau buvo nuėjusi ilgoką kelią kai XVIIIa. viduryje

Mažojoje Lietuvoje iškilo Kristijonas Donelaitis – pirmųjų lietuviškų

pasakėčių ir poemos “Metai” autorius. Nė vienas iš ankstesnių amžių

rašytojų neprilygsta jam nei meniškumu, nei turinio gilumu todėl K.

Donelaitis užima išskirtinę vietą – jis pirmas didelis lietuvių poetas. Jo

kūryba priklauso pereinamajam laikotarpiui, kai dar nebuvo pasibaigusi

Baroko epocha, bet tolydžio stiprėjo švietimas. Religija ar mokslas,

jausmas ar protas – kas svarbiau? Šie klausimai jaudina Europos visuomenę.

Atėjo galas ir feodalinių ponų savivaliavimui.

Kristijoną Donelaitį daug kas sieja su Bardu, pirmiausia,

krikščioniškoji pasaulėžiūra ir moralė. Bet jaučiame “Metuose” ir švietimo

dvelksmą – lietuvių tautos, vilkusios baudžiavos jungą, panieką ir rūstybę

prispaudė.jams. Patyrė ppoetas ir antikinės literatūros poveikį.

K. Donelaitis gimė 1714m. sausio 1d. Lazdynėlių kaime, netoli Gumbinės

Nūnai Lazdynėliai – visiškai išnykusi sodbvietė.

Lazdynėlius įkūrė, kaip dabar spėjama, poeto senelis valstietis. Prieš

ateinant į pasaulį Kristijonui, visas kraštas pergyveno siaubingą maro

epidemiją (1709 – 1711m.). Lazdynėliai, įsikūrę didelioje girioje, gal liko

jos nepaliesti. Po maro prasidėjo Mažosios Lietuvos apgyvendinimas

kolonistais. Poeto jaunystės metais joje gyveno jau maždaug po lygiai

lietuvių ir vokiečių.

K.Donelaičio „Metai“ – lietuvininkų (Mažosios Lietuvos lietuvių) epas.

Kaip ir įprasta epinėms poemoms bei epopėjoms, kūrinyje aprėpta ttautos

gyvenimo visuma. Tautą čia reprezentuoja būrai. Jie vaizduojami remiantis

cikline laiko, istorijos ir gyvenimo samprata. Atskleidžiami žmogaus (būro)

santykiai su gamta, su Dievu, parodomi būrų tarpusavio santykiai; būrų ir

ponų santykiai; pavaizduojama būrų buitis, papročiai, jų darbai ir šventės.

Būrų, kaip ir gamtos, gyvenimas sukasi amžinu ratu, paklūsta tiems patiems

Dievo nustatytiems dėsniams. Kaip gamtoje po pavasario ateina vasara, po to

– ruduo ir pagaliau žiema, o paskui vėl viskas kartojasi iš naujo, taip ir

žmogus, kaip ir augalas, gimsta, subręsta, duoda vaisius ir numiršta. Su

pavasario stebuklu būrai dvasiškai atgimsta, vasarą jie kimba į darbus,

rudenį suvalo gamtos duotas gėrybes, o žiemą apmąsto savo dalią ir vėl

rengiasi ateinančiam pavasariui – naujam metų laikų ir būro darbų ciklui.

Būrai giriami ir barami, raginami ar atgrasinami pagal krikščioniškosios

dorovės normas, visas jų gyvenimas bei elgesys vertinami pagal Šventojo

Rašto tiesas. Pagrindinėmis žmogaus dorybėmis laikoma darbštumas,

pamaldumas, teisingumas, ištikimybė tautos tradicijoms bei papročiams, o

didžiausiomis ydomis – tingėjimas, bedievystė, žiaurumas, svetimų madų bei

įpročių vaikymasis. K.Donelaitis savo kūriniu nori įtvirtinti per amžius

sukauptas tautos moralines vertybes, išnaikinti ydas, išugdyti dvasinį

tautos atsparumą.

    K.Donelaičio „Metai“, sukurti XVIII amžiaus 7-ame – 8-ame dešimtmetyje,

pirmą kartą paskelbti 1818m., padėjo pagrindus pasaulietinei grožinei

lietuvių literatūrai. Išvados

Romantizmas iškilo pačioje 18 a. pabaigoje. Jis yra reikšmingiausia 19

amžiaus Europos literatūros, meno, filosofijos kryptis. Ji prasidėjo

pasipriešinimu klasicizmui, jo racionalumui, nnormoms, taisyklėms.

Romantikai skelbė laisvę gyvenime ir kūryboje, teikė pirmenybę tam, kas

natūralu, įgimta, neigė dirbtinumą, šabloną. Už šių nuostatų slypi gilesni

besikeičiančio pasaulio ir jo sampratos, pasaulėžiūros klodai. Europoje tuo

metu prasidėjo kova prieš vienvaldžius monarchus, prieš tironiją.

Romantizmo laikas yra revoliucijų ( pradžia sietina su Prancūzijos 1789-

1794 m. Revoliucija), sukilimų, tautų išsilaisvinimo iš svetimųjų

priespaudos laikas. Už savo laisvę kovojančios tautos ima girdėti ir kitas

panašaus likimo tautas, pasigirsta solidarumo balsų. Tautos ima domėtis

savo istorija, kūryba. Svarbus darosi ir žmogaus, ir tautos individualumas.

Kūryboje individualumas virsta individualizmu. Romantikų dėmesys

nukreipiamas į reiškinius ir į žmones, kurie iki tol nebuvo centre, o

labiau nustumti į pakraščius (pvz., žydų tema Bairono cikle „Žydų

melodijos“, M. Lermontovo „Žydų melodija“).

Naudota

literatūra:

1. Juozas Brazauskas ,,Naujųjų amžių istorijos skaitiniai”

2. Irena Kanišauskaitė ,,Romantizmo literatūra”

3. Janina Celiešienė ,,Meno istorijos ir dailės pažinimo pagrindai”

ĮKELK SAVO RAŠTO DARBĄ Dalintis gera :)