Vincas Kudirka

Vincas Kudirka

Vincas Kudirka, pasirašinėjęs daugiausia V. Kapso slapyvardžiu,

yra vienas iš žymiausių XIX a. paskutiniojo dešimtmečio lietuvių rašytojų

bei kritinio realizmo atstovų. V. Kudirkos kūryboje plačiai atsispindėjo

nacionalinė lietuvių tautos priespauda, liaudies neapykanta carizmui,

atskiri nacionalinio išsivadavimo reiškiniai (kova dėl lietuviškos spaudos,

dėl gimtosios kalbos teisių ir kt.). V. Kudirka buvo žymus lietuvių

nacionalinio judėjimo srovės (“varpininkų”) ideologas bei vadovas, vienas

iš talentingiausių to meto lietuvių publicistų, propagavęs kylančios

lietuvių buržuazijos siekimus įsitvirtinti krašto ekonominiame ir

kultūriniame gyvenime.

V. Kudirkos kūryba idėjiškai prieštaringa. Savo raštuose V.

Kudirka kėlė aktualius politinius ir socialinius liaudies gyvenimo

klausimus, griežtai demaskavo carinę santvarką, atskleidė kai kurias

buržuazinės visuomenės negeroves, aštriai kritikavo buržuazinę lietuvių

inteligentiją, tačiau jo kritika ir sprendimai dažnai buvo ribojami

liberalinės ideologijos, jis ne iš esmės smerkė buržuazinę visuomenę, o tik

siekė ją pataisyti.

Gyvenimas ir veikla

V. Kudirka gimė 1858 m. gruodžio 31 d. Vilkaviškio apskrityje, Paežerių

kaime, pasiturinčių valstiečių šeimoje. Jo tėvas buvo sąmojingas ir

pastabus žmogus, mokėjęs gerai pasakoti. Prisimindamas motiną, kurios jis

neteko eidamas dešimtus metus, V. Kudirka rašė: “Mano motina davė man, ką

apskritai mmotina lietuvė gali duoti savo vaikams, dargi daugiau, nes pati

daugiau turėjo. Labai gražiai dainavo, labai puikiai margino margučius,

labai dailiai sekė pasakas ir prie tų dailių dalykų mane pritraukė”.

Dešimties metų amžiaus V. Kudirka pradėjo lankyti pradinę mokyklą. Jau

tuomet jis pasižymėjo ggabumais, gražia rašysena ir muzikiniu talentu. 1871-

1877 m., mokydamasis Marijampolės gimnazijoje, V. Kudirka su dideliu

pamėgimu skaitė A. Mickevičiaus, M. Knopnickos ir kitų žymių lenkų rašytojų

kūrybą, grojo smuiku mokinių orkestre, dainavo chore. Tuo metu V. Kudirka

ėmė rašinėti ir eilėraščius lenkų kalba.

Baigęs šešias klases ir tėvo verčiamas, 1877 m. V. Kudirka buvo įstojęs

į Seinų dvasinę seminariją. Tačiau, būdamas linksmo ir gyvo būdo jaunuolis,

nelinkęs tapti dvasininku, V. Kudirka negalėjo pakęsti slopaus seminarijos

režimo bei tvarkos. 1879 m. jis buvo pašalintas dėl “pašaukimo stokos”. Dėl

to V. Kudirka visam laikui neteko užsirūstinusio tėvo materialinės paramos.

1879 m. V. Kudirka grįžo į Marijampolės gimnaziją, norėdamas ją baigti.

Čia jis toliau rašinėjo eilėraščius ir straipsnelius lenkų kalba, buvo

nelegalaus gimnazistų laikraštėlio “Klamstwo” redaktorius ir aktyviausias

bendradarbis.

Tuo metu Marijampolės gimnazijoje viešpatavo lenkiškumo atmosfera.

Baigęs šią mokyklą (1881), V. Kudirka save irgi laikė lenku. Jis išvyko

studijuoti ne į Maskvą, kur mokėsi nemažas jo draugų būrys, bet į Varšuvos

universitetą, nors ir negalėjo ten gauti stipendijos. Vienerius metus

paklausęs filologijos paskaitų ir nusivylęs menku dėstymu, V. Kudirka

perėjo į medicinos fakultetą. Netekęs namiškių paramos, jis turėjo verstis

privačiomis pamokomis, paskaitų perrašinėjimu, grojimu orkestre ir pan.

Tuo metu Varšuvos studentų tarpe buvo gana stiprios anticarinės

nuotaikos, plito “Proletariato” partijos propaguojamos socializmo idėjos,

įvykdavo politinio pobūdžio neramumų (pvz., 1883 m.). V. Kudirka taip pat

buvo užmezgęs su šia partija. 1885 m. rudenį, būdamas ketvirto kurso

studentas, kartu su kitais partijos veiklos dalyviais V. Kudirka buvo

suimtas ir įkalintas Varšuvos citadelėje. Jis buvo kaltinamas ryšiais su

“Proletariato” partijos Centro Komiteto nariais ir K. Markso “Kapitalo”

konspekto parengimu partijos reikalams. Įnešus piniginį užstatą, V. Kudirka

buvo išleistas iš kalėjimo, bet dvejus metus negalėjo naudotis studentų

teisėmis (laikyti egzaminų, pereiti į aukštesnį kursą ir kt.). Vėliau,

paskelbus caro patvirtintą sprendimą “Proletariato”bylos dalyviams, jis

buvo visai pašalintas iš universiteto be teisės įstoti į kitą kurią

aukštąją mokyklą.

Caro valdžiai sutriuškinus “Proletariato” partiją ir lenkų

inteligentijoje pasklidus nusivylimo nuotaikoms, V. Kudirka nebeatnaujino

ryšių su revoliuciniu judėjimu, o ėmė žavėtis tuo metu Lenkijoje madinga

liberaline pozityvizmo ideologija. Tačiau V. Kudirkos dalyvavimas

“Proletariato” veikloje vis dėlto galėjo turėti teigiamos įtakos jo

ideologijos formavimuisi, ypač jo demokratiniam, anticariniam nusiteikimui.

Susidūręs su “Proletariato” partijos kova prieš carizmą, V. Kudirka galėjo

stipriau pajusti meilę ir savajai, carizmo engiamai tautai, aiškiau

suprasti, kad reikia pradėti kovoti dėl jos nacionalinių teisių.

Nemažą reikšmę V. Kudirkos nacionaliniam apsisprendimui turėjo J.

Jablonskis, buvęs jo klasės draugas. Studijuodamas Maskvoje, J. Jablonskis

1883 m. parašė V. Kudirkai laišką, šitaip jam priekaištaudamas dėl

sulenkėjimo: “Lyg jau netekai savo prigimtinės kalbos, t. y. kalbos tėvo ir

motinos, katruodu Tave be baimės lietuviškai liūliavo ir aukšliavo. Gėda

tai XIX amžiuje taip elgtis – mmesti savuosius dėl kitų”. Šitoks griežtas J.

Jablonskio žodis galėjo smarkiai paveikti V. Kudirką.

Be kitų veiksnių, patraukusių V. Kudirką į lietuvių nacionalinį

judėjimą ir į lietuvių literatūrą, jam turėjo didelės įtakos “Aušros”

laikraštis. Tai vėliau pripažino pats V. Kudirka. 1885 m. “Aušroje” V.

Kudirka išspausdino pirmąjį savo eiliuotą kūrinį – sekimą nežinomu

autorium.

1887 m. V. Kudirkai, padavus malonės prašymą carui, buvo leista grįžti

į Varšuvos universitetą. Tuo metu ten studijavę lietuviai studentai ėmė

rūpintis nacionaliniu veikimu. 1888 m. jie suorganizavo nelegalią

“Lietuvos” draugiją. Nustatant šios draugijos programą, V. Kudirka vaidino

žymų vaidmenį. Todėl draugijos įstatai iš dalies atskleidžia ir jo paties

ideologiją bei pažiūras. Įstatai buvo sudaryti pagal to meto lenkų

liberalinės pozytivizmo srovės programą, stengiantis ją pritaikyti Lietuvos

sąlygoms. Draugijos “Lietuva” įstatuose akcentuojami tikslai, būdingi

lietuvių liberalinės buržuazijos judėjimui: “I. Platinimas šviesos. II.

Atgaivinimas ir pakėlimas tautiškos dvasios, rašliavos ir dailės. III.

Pagerinimas ūkės butės. IV. Platinimas rubežių lietuvystės”.

1889 m. pradėjo eiti Varšuvos lietuvių studentų draugijos įsteigtas

žurnalas “Varpas”, o sekančiais metais – valstiečiams skirtas laikraštis

“Ūkininkas”. Šiuose periodiniuose leidiniuose V. Kudirka spausdino savo

kūrinius, o žurnalą “Varpą” jis kelerius metus ir redagavo.

Baigęs 1889 m. Varšuvos universitetą, V. Kudirka atvyko į šakius, kur

1890 – 1894 m. vertėsi gydytojo praktika, kartu rašydamas eilėraščius ir

ypaš gausiai publicistinius straipsnius.

Ištisą dešimtmetį dirbdamas platų literatūrinį bei visuomeninį darbą,

V. Kudirka buvo pasidaręs buržuazinės lietuvių inteligentijos vadovu. Su

juo palaikė ryšius daugelis to meto lietuvių rašytojų (J. Mačys – Kėkštas,

G. Petkevičaitė – Bitė, Žemaitė ir kt.). Didelį autoritetą amžininkų tarpe

V. Kudirkai padėjo įsigyti visų pirma jo kūryba, kurioje buvo keliami

svarbiausieji gyvenamojo meto klausimai, taip pat plati jo erudicija ir

kai kurios patrauklios, teigiamos jo charakterio ypatybės. V. Kudirka buvo

malonaus ir tauraus būdo žmogus, pasižymėjo organizaciniais sugebėjimais,

buvo nepaprastai darbštus, visuomeninius reikalus visuomet statė aukščiau

savo asmeninių interesų. Tačiau turėjo ir nemaža priešų, ypač klerikalų

tarpe.

Susirgęs džiova, V. Kudirka 1894 – 1897 m. važinėjo gydytis į Krymą ir

Adrijos pajūrį. 1895 m. vasarą grįžęs į Lietuvą, jis buvo antrą kartą caro

žandarų suimtas, klerikalų laikraščiui “Apžvalgai” viešai atidengus jo

slapyvardį. Tačiau bylai sudaryti neradus pakankamai medžiagos, V. Kudirka

vėl buvo paleistas.

Gydydamasis už Lietuvos ribų, kur mažiau grėsė caro žandarų

peesekiojimai, V. Kudirka dar labiau suintensyvino savo literatūrinę

veiklą. Be gausių publicistinių straipsnių ir kelių eilėraščių, šiuo

laikotarpiu jis parašė satyrinių kūrinių – “Viršininkus” (1895 m.) bei

“Lietuvos tilto atsiminimus” (1896 m.) ir išvertė į lietuvių kalbą Dž.

Bairono “Kainą”.

Lyrinių kūrinių V.Kudirka yra nedaug parašęs: 10 originalių eilėraščių,

keliolika pagal svetimus pavyzdžius parašytų pasakėčių ir keletas verstinių

eilėraščių. Iš jų susidarė rinkinėlis „Laisvos valandos“ (1899). Pats

rinkinio pavadinimas lyg sako, kad eilėraščiai parašyti laisvalaikiu, tarp

kitų

didesnių darbų. Tačiau tie negausūs eilėraščiai V.Kudirkos darbuose ir

kūryboje užima labai svarbią vietą. Juos visus galima pavadinti

programiniais, proginiais, idėjiniais eilėraščiais, tautos atgimimo

dienoraščiu.

V.Kudirkos poezija diktuojama ne jausmo, bet proto: jis dėsto juose

tautai siektinus idealus. Eilėraščius poetas skyrė svarbiems gyvenimo

įvykiams pažymėti: „Gražu, gražiau, gražiausia“ – „Lietuvos“ draugijos

įkūrimui; universiteto baigimo proga parašė „Labora!“, „Varpo“ pirmajam

numeriui – „Varpą“, o laikraščio dešimtmečiui „Tautišką giesmę“. Iš

Kalvarijos kalėjimo išėjęs sukūrė eilėraščius „Valerijai“ ir „Maniemsiems“.

V.Kudirkos „Tautiška giesmė“ virto mūsų tautos himnu. Jame V.Kudirka

išreiškė lietuvių tautai siektinus idealus, susintetino savo raštuose

skelbiamas idėjas.

Savo Satyromis V.Kudirka siekė praktinių tikslų: paskatinti ir

padrąsinti lietuvius kovai su rusintojais ir Lietuvos skriaudėjais.

V.Kudirkos aštri plunksna nukreipta prieš visus, kurie Lietuvą ūkiškai ir

kultūriškai žlugdė. Lietuvių tautinio atgijimo pagrindu jis laikė tautos

ūkinį atkutimą ir stiprėjimą, su kuriuo kartu žengė ir kultūrinis

atgijimas.

Satyrose panaudoti gyvenimo faktai taip būdingi, anekdotiški ir

karikatūriški, kad ne vienu atveju visai nereikėjo tirštinti spalvų. Ir vis

dėlto V.Kudirkos satyros – ne tikrovės aprašas, o atvaizdas, paveikslas.

Veikėjai ir įvykiai tipizuoti ir sąmoningai neindividualizuoti, kad

neužkliudytų „ypatų“, iir kad netaptų tik tikrovės iliuzija. Satyras galima

vadinti dokumentine proza. Rašytojo žodis apnuogina ir žmogiškąsias ydas,

ir socialinius skaudulius, provokuoja, kreipiasi į atskiro žmogaus ir

visuomenės sąžinę. Siužetus V.Kudirka grindė realiais įvykiais; personažai

turi prototipus.

„Viršininkai“ – ilgiausia V.Kudirkos satyra. Daugiausia vietos čia

skiriama carizmo biurokratijai. Rusiškieji veikėjų vardai atskleidžia

neigiamas pajuokiamųjų asmenų savybes. V.Kudirka atskleidė viršininkų

sauvaliavimą, groteskiškai parodė viršininko didybę visoje žemiausioje

žmogaus menkystėje.

Tautinė, politinė ir socialinė savimonė akivaizdžiausiai atskleista

„Lietuvos tilto atsiminimuose“. Čia pasakojama tilto vardu. Tiltas satyroje

– Lietuvos simbolis. Jis mato socialinę skriaudą ir tautinę priespaudą.

Kūrinio pabaiga nuskamba kaip tautos atsparumo, gyvybingumo teigimas,

tikėjimas teisingumu.

Spaudos draudimą pasmerkė satyroje „Cenzūros klausimas“. Satyra

pasižymi didžiausiu kompoziciniu darnumu. Tai aštrus politinis groteskas.

Vaizduojamas atsitikimas – anekdotinis. Ne viena siužetinė situacija taip

paradoksali, kad nebegali būti komentuojama pagal empiriško tikroviškumo

logiką.

V.Kudirkos didelė įtaka atgyjančiai lietuvių tautai siekia ir mūsų

laikus: jo skelbtos idėjos tebegyvos ir tebeaktualios, nes jis nustatė

teisingas gaires kultūriškai atgyjančiai ir laisvės siekiančiai tautai.

Paskutiniuosius gyvenimo metus V.Kudirka praleido Naumiestyje, sunkiai

sirgdamas. Globojamas savo bičiulės Valerijos Kraševskienės, jis buvo

atsidėjęs vien literatūriniam darbui. Čia V. Kudirka parašė satyras

“Cenzūros klausimas” (1897 m.) ir “Vilkai” (1898 m.), be to, išvertė į

lietuvių kalbą F. Šilerio “Orleano Mergelę” ir “Vilių Telį”, A.

Mickevičiaus “Vėlinilų” III d. ir kt.

V. Kudirka taip pat rinko ir skelbė lietuvių tautosaką. Ypač reišmingas

buvo jo parengtas liaudies dainų rinkinys “Kanklės” (I d. – 1895, II d.

1899). V. Kudirka pasireiškė ir lietuvių literatūrinės kalbos, ypač

rašybos, norminimo srityje (1890 m. išleido “Statrašos ramsčius” – pirmąjį

lietuvių kalbos rašybos vadovėlį).

V. Kudirka mirė 1899 m. llapkričio 16 d., palaidotas Naumiestyje (nuo

1934 m. vadinamas Kudirkos Naumiesčiu).