Automoblių pavarų dėžė

Pavarų dėžė yra neatsiejama automobilio dalis. Turbūt daugelis susimąsto, kam ji galėtų būti reikalinga ir kaip šis mechanizmas veikia. Šiame straipsnyje paaiškinsime, kam reikalinga pavarų dėžė ir trumpai apžvelgsime jos veikimo principą.

Kam reikalinga pavarų dėžė?

Kiekvienas variklis turi sūkių limitą, kuriuos peržengęs neatlaikytų veikiamos jėgos ir pasekmės būtų išties liūdnos. Tačiau šiuolaikinių automobilių variklio darbas yra ribojamas. Aiškiau pasakius, kai variklis pasiekia tam tikrą sūkių limitą, kuris priklauso nuo automobilio modelio ir pan., įsijungia ribotuvas ir variklio sūkiai daugiau nebedidėja. TTačiau įsivaizduokite, kaip reikėtų važinėti, jeigu automobilis turėtų vieną pavarą? Vargiai būtų galima pasiekti 50-70 km/h greitį, o ir variklis ilgai nelaikytų, jei jam nuolatos reikėtų dirbti dideliais apsisukimais. Būtent dėl to buvo sukurta pavarų dėžė, kuri leidžia tolygiai judėti, pasirinkti norimą greitį, keičiant pavaras, ir kartu išlaikyti optimalų variklio darbą.

Paprasta transmisija susideda iš daugybės krumpliaračių. Transmisiją su varikliu jungia sankaba. Yra du pagrindiniai sankabos variantai – paprasta ir dviguba.

Dviguba sankaba

Naudojant dvigubą sankabą reikia nuspausti sankabos pedalą, perjungti pavarą iir tada dar kartą išminti sankabą. Transmisija su tokiu sankabos modeliu naudojama lenktyniniuose automobiliuose, kai, norint perjungti aukštesnę pavarą, reikia pasiekti aukštą variklio sūkių diapazoną.

Paprasta sankaba ir sinchronozatorius

Kiekvienas automobilis, naudojantis paprastą sankabą, turi ir sinchronizatorių. Ši detalė leidžia užtikrinti puikų ppavarų perjungimą nenaudojant dvigubos sankabos. Sinchronizatorius padeda suderinti žiedo ir krumpliaračio sukimosi dažnį. Šios dedalės veikimo principas gali pasirodyti ganėtinai paprastas – atsikišęs mėlyna spalva pažymėto krumpliaračio kūgis patenka į kūgio formos skylę žiede, jų kontaktas akimirksniu suvienodina sukimosi dažnį ir dantys gali lengvai susijungti. Na žinoma, čia tik teorinis veikimo principas, nes realiai tokia sinchronizatoriaus idėja įgyvendinama kiek sudėtingesniu būdu.

Automatinė sankaba

Kai kurie prabangių automobilių gamintojai savo produktams naudoja automatines sankabas – elektronines sistemas, kurios automatiškai kontroliuoja sankabą junginėjant pavaras įprastu būdu, tik nespaudžiant sankabos pedalo. Tokios technologijos yra patogios ir naudingos ne tik važinėjant miesto gatvėmis, tačiau ir lenktyniaujant.

Pavarų dėžės veikimo principas

Įprasta mechaninė pavarų dėžė dažniausiai vadinama H tipo. Turbūt nesunku suprasti, jog šitoks pavadinimas kilo nuo pavarų ssvirties judėjimo trajektorijos.

Įeinamasis krumpliaratis sukasi tiek pat kartų, kiek ir variklio velenas, o išeinamasis sukasi pagal konkrečios pavaros santykį.

Pavara Santykis Apsisukimų skaičius ties išeinamuoju velenu, varikliui dirbant 3000 aps./min. diapazonu

1 2.315:1 1,295

2 1.568:1 1,913

3 1.195:1 2,510

4 1.000:1 3,000

5 0.915:1 3,278

Sujungimo procesas labai paprastas – žiedas visada sukasi kartu su varomuoju velenu, o dantys, esantys žiedo šonuose, prijungia kumpliaračius prie šio veleno. Kai žiedas nėra sujungtas su kumpliaračiais ir jie sukasi laisvai, sakoma, jjog įjungta laisva pavara, dažniausiai žymima ženklu N (nuo angl. žodžio „Neutral“).

Klaidingai perjungiant pavarą kyla čaižus girgždesys dėl to, kad bandant sujungti dviejų kupliaračių dantis, kurių sukimosi dažnis stipriai skiriasi, atsiranda trintis.

Atbulinės pavaros įjungimo principas yra analogiškas. Papraščiausiai žiedas perjungiamas prie pavaros, su dviem kumpliaračiais, kurie sukasi priešinga kryptimi. Tokiu būdu automobilio ratai priverčiami suktis atgal. Ši pavara dažniausiai žymima raide R (nuo angl. Žodžio Reverse“).