Ratinė važiuoklė
Untitled
JONIŠKIO ŽEMĖS ŪKIO MOKYKLA
Darba parengė: Kęstutis Druskelis
13T grupės mokinys
Referatas
Ratinė važiuoklė
2014 Joniškis
TURINYS
ĮVADAS 3
1. Važiuoklės bendroji sandara: 4
2. Rėmas 5
2.1Rėminis.
2.2. Pusiau rėminis 6
2.3.Berėmis 6
3. Tiltai (ašys) 7
3.1 Varantieji tiltai. 7
3.2.Vairuojamiejitiltai 7
3.3. Kombinuotieji tiltai 8
3.4.Laikantieji tiltai 9
4. Pakaba 10
4.1 Nepriklausoma pakaba 11
4.2. Priklausoma pakaba 11
5. Ratai ir padangos 12
6. Ratinių važiuoklių tipai 13
6.1 Bėginė važiuoklė. 13
6.2. Orlaivio važiuoklė 14
6.3. Pabūklo važiuoklė 14
6.4.Važiuoklė 15
6.5. Minamoji važiuoklė 15
6.6. Savaeigė važiuoklė 16
Išvados 17
LITERATŪRA 18
ĮVADAS
Ratas išrastas apie 3500 m. pr. m. e. Mesopotamijoje.
Važiuoklę sudaro-rėmas, tiltai (ašys), pakaba ir ratai.
Važiuoklė – važiuojamosios antžeminės transporto priemonės (paprastai keturratės, daugiaratės, kartais ir triratės) rėmas su varytuvais (ratais, vikšrais, jų kombinacija iir pan.). Taip pat kitokių įtaisų, judančių kietais paviršiais, dalis. Važiuoklės paskirtis – perduoti automobilio ar traktoriaus sunkio jėgą kelio paviršiui, sušvelninti, kelio nelygumų sukeliamus smūgius ir ratų sukamąjį judesį pakeisti automobilio slenkamuoju judesiu. Tai vežimėlis, kuriame montuojami visi mechanizmai. Važiuoklę sudaro rėmas, pavara ir pakaba. Liemuo sudaro pagrindą tvirtinanti visoms traktoriausdalims. Liemuo gali būti rėminis, pusiau rėminis ir berėmis.
1. Važiuoklės bendroji sandara:
2.Rėmas
2.1 Rėminis
Liemuo sudaro pagrindą tvirtinanti visoms traktoriaus dalims. Liemuo gali būtii rėminis, pusiau rėminis ir berėmis.
Rėminius – jų visi agregatai sumontuojami specialiame rėme, sudarytame iš išilginių ir
skersinių sijų. Galingi traktoriai dažniausiai būna rėminiai. Tokio liemens yra traktoriai DT-75M, T-150K, K-701.
2.2. Pusiau rėminis
Pusiau rėminį liemenį sudaro- kurių tik priekinėė_ rėmo dalis sudaryta iš dviejų sijų. Užpakalinę liemens dalį sudaro transmisijos dalių korpusai. Tokia liemens konstrukcija dažniausiai būna mažos ir vidutinės galios traktorių. Toks liemuo yra universalųjų (T-25A, T-40M, MTZ-80).
2.3.Berėmis
Berėmis – šių traktorių liemenį sudaro sujungti variklio ir transmisijos korpusai. Tokia yra mažųjų traktorių konstrukcija.
3. Tiltai (ašys)
3.1 Varantieji tiltai
Varantieji tiltai– laiko užpakalinę automobilio dalį, važiuojant priima reaktyvinį momentą, atsirandantį dėl varančiųjų ratų sukimosi, o stabdant- stabdymo mimentą ir per pakabą perduoda juos rėmui. Dažniausiai tuščiavidurės sijos, kurių viduje patalpinti transmisijos mechanizmai, o galuose įtaisyti varantieji ratai.
3.2.Vairuojamieji tiltai
2.3.Vairuojamieji tiltai– laiko automobilio priekinę dalį, priima nuo ratų išilginės jėgas. Jais valdomas automobilis. Vairuojamieji tiltaibūna ištisiniai ir sudėtiniai.
3.3. Kombinuotieji tiltaii
Kombinuotieji tiltai- tuo pačiu metu atlieka varančiųjų ir vairuojamųjų tiltų funkciją.
(Makfersono tipo pakaba)
3.4.Laikantieji tiltai
Laikantieji tiltai– skirti priimti vertikalią kėbulo apkrovą ir perduoti ją ratams. Dažnai jie priima ir stabdymo jėgas. Tokie tiltai naudojami priekabose, puspriekabėse ir krovininiuose automobiliuose. Laikantįjį tiltą sudaro sija, kuriuos galuose įtaisyti ratai.
4. Pakaba
Pakaba jungia– TP rėmą su ratais, sušvelnina smūgius, gaunamus kelio nelygumų ir slopina kėbulo švytavimus. Taip didinamas eismo saugumas ir važiavimo komfortas, apsaugomi keleiviai nuo bereikalingos įtampos, kroviniai ir TP.
=“0x01 graphic“ src=“StrangeNoGraphicData“ />
PAKABĄ SUDARO:
Elastingi elementai (lingės, spyruoklės, torsionai, suslėgto oro balionai), jungiantys rėmą su tiltu (ratu), amortizatoriai ir stabilizatoriai.
4.1 Nepriklausoma pakaba
Nepriklausoma pakaba–kai atskirų ratų poslinkiai tarpusavyje nesusiję. Esant nepriklausoma pakabai, kiekvienas ratas prie tilto sijos prijungtas atskirai. Užvažiavus ratui ant kliūties, spyruoklė suspaudžiama, o kėbulas tik nežymiai pasvyra.
4.2 Priklausoma pakaba
Priklausoma pakaba-abu ratai montuojami prie ištisinės tilto sijos. Vienam ratui pasislenkant vertikalia kryptimi, būtinai pasislenka ir kitas.
5. Ratai ir padangos
Ratai– palaiko visą TP masę, sukabindamisu keliu, išvysto traukos jėgą, švelnina smūgius, gaunamus dėl kelio nelygumų. Ratas gali suktis ant ašies arba su velenu.
Ratų konstrukcija turi įtakos TP:
traukai, pravažumui; b) judėjimo tolygumui; c) ekonomiškumui
3.Ratinių važiuklių tipai
3.1 Bėginė važiuoklė
Bėginė važiuoklė– važiuoklė, skirta naudoti važinėjant bėgiais. Tai geležinkelio transporto, bėginių kranų, vagonečių dalis.
3.2 Orlaivio važiuoklė
Orlaivio važiuoklė–orlaivio dalis, kuri užtikrina orlaivio judėjimą kietu paviršiumi (gruntu, pakilimo-leidimosi tako danga, lėktuvnešio deniu ir pan.)
Pagrindinė Airbus A380 važiuoklė.
3.3 Pabūklo važiuoklė
Pabūklo važiuoklė – artilerijos pabūklo (patrankos, haubicos,minosvaidžio, raketų leistuvo) važiuoklė .
Jungtinės Karalystės artilerija Somos mūšyje 1916 m.
3.4 Važiuoklė
Važiuoklė–važiuojamoji priemonė (vežimas, rogės, automobilis, traukinys ir pan.).
Vežimas.
Arklių traukiamos rogės.
3.5 Minamoji važiuoklė
Minamoji važiuoklė –ratinė transporto priemonė, varoma minant pedalus ir naudojant vien važiuojančių žmonių raumenų energiją.
3.6Savaeigė važiuoklė
Savaeigėvaažiuoklė– variklinė žemės ūkio mašina, ant kurios pakabinami ar sumontuojami žemės ūkio padargai.
Išvados
Automobilių važiuoklė žymima dviem skaičiais, kurių pirmasis reiškia bendrą ratų skaičių, o antrasis- varančiųjų ratų skaičių, arba užrašu 2WD, 4WD kur skaičius nurodo varančiųjų ratų kiekį (2 varantieji ratai). Pavyzdžiui, 4×2 reiški, kad važiuoklė turi 4 ratus iš kurių 2 yra varantieji. Automobiliai, kurių važiuoklė 4×4 arba 6×6, vadinami pravažiaisiais. Jie gerai važiuoja ir drėgnais, klampiais keliais, ir laukais. Liemuo sudaro pagrindą tvirtinanti visoms traktoriaus dalims. Liemuo gali būti rėminis, pusiau rėminis ir berėmis.
Šiuo metu gausėjant transporto priemonėms važiuoklių paklausa didėja. Važiuoklė yra viena iš pagrindinių transporto priemonių dalių. Važiuoklė turi didelės įtakos važiavimui. Sugedus važiuoklei transporto priemonė netenka stabilumo. Labai svarbu, kad važiuoklė būtų tvarkinga, nes tik techniškai tvarkingą transporto priemonę galima eksploatuoti.
LITERATŪRA
http://www.automobiliusupirkimas.eu/vaziuokle/
http://lt.wikipedia.org/wiki/Va%C5%BEiuokl%C4%97_%28reik%C5%A1m%C4%97s%29#mediaviewer/File:1906_Lambert_chassis_with_disk_drive_transmission.png
http://lt.wikipedia.org/wiki/Ratas
http://mieste.delfi.lt/gyvenimas/2vs4p5-paruosk-savo-dvirati-naujam-sezonui-svarbiausi-patarimai http://www.vilagra.lt/atsargines-dalys-statybinei-technikai/pub/Ratin%C4%97s%20va%C5%BEiuokl%C4%97s?eshop_sid=jM397EZpTmrGt6t
https://www.google.lt/search?q=DT-75M+rėmas&biw=1366&bih=660&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=Gil3VN30Io7Uasm4gNAJ&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=traktorius+DT-75M+r%C4%97mas&facrc=_&imgdii=_&imgrc=XOgY4PM8p70RiM%253A%3BGym3Ese4V609LM%3Bhttp%253A%252F%252Fautorepman.com%252Fattachments%252Ftraktory-tyazhelaya-tehnika%252F801d1410852097t-traktoriaus-dt-75-vadovas-remonto-ir-technin%2525C4%252597s-prie%2525C5%2525BEi%2525C5%2525ABros-prnscr1-jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fautorepman.com%252Flt%252Ftraktory-tyazhelaya-tehnika%252F1518-traktoriaus-dt-75-vadovas-remonto-ir-technin%2525C4%252597s-prie%2525C5%2525BEi%2525C5%2525ABros.html%3B150%3B200
https://www.google.lt/search?q=nepriklausoma+pakaba&biw=1366&bih=660&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=IqR3VNL-JInnaLjCgYgJ&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=kaip+atrodo+nepriklausoma+pakaba+&imgdii=_
http://classicopelforum.eforum.lt/viewtopic.php?t=906&sid=cb7b7f048a704aabe73abb19cad52f05
‚‚ŽEMĖSŪKIO GAMYBOS VERSLO DABUOTOJO MOKYMO PROGRAMOS PRAKTINIO MOKYMO DARBŲ APRAŠAI“ -Vabalninko ŽŪM;Gruzdžių ŽŪM; Kupiškio TVM.
„AUTOMOBILAI“ – Kazimieras Giedra, Aleksandras Kirka, Stasys Slavinskas.
Puslapis | 21
4. Ratai ir padangos
3. pakaba
Rėmas;
Tiltai (ašys);
Pakaba;
Ratai ir padangos.
2. tiltai (ašys)
Ratas sudarytas iš:
padangos;
ratlankio;
disko ir stebulės.