Variklyje naudojamos medziagos

Tūrinys

1. Pratarmė

2. Variklio blokas

3. Cilindrų galvutės

4. Alkūninis velenas

5. Smagratis, Sukamūjų švytavimų slopintuvai

6. Slydimo guoliai

7. Ivorės (cilindrai)

8. Stūmokliai

9. Žiedai

10. Naudota literatūra

Pratarmė

Automobilyje naudojamos žaliavos yra labai įvairios su jomis mes

susitinkame kas diena savo namų buityje. Čia yra naudojamos medžiagos nuo

elementariausio ketaus iki tauriojo aukso. Taip pat automobilyje yra

plasmasės gaminių, jų galime pamatyti salone, jeigu automobilis yra aukštos

klasės naudojama geresnės kokybės plasmasė arba netgi natūrali oda, salone

galime pamatyti medžio gaminiu bei kkaikuriose automobiliuose būna deimantų

ir kitokių brangių akmenų tiesiog dėl grožio. Važiuoklėje naudojama guma –

kad sumažintų vibracijos dažnį į automobilio kėbula ir dėl to, kad mažiau

būtų mažesnis triukšmas automobilio salone. Kaikuriuose automobiliuose

kėbulas gaminamas iš aliuminio lydinių kad būtų lengvesnis (padidėtų

variklio galingumas ir ekonomiškumas) ir standesnis. Automobilyje

nuadojamas stiklas yra grūdintas, o priekinis yra trijų sluoksnių – (

stiklas, plėvelė, stiklas ) tokia jo sandara yra dėl keleivio saugumo

avarijos metu. Automobilis yra gaminamas žvelgiant į kelis aspektus: kuro

sanaudos, užterštumo laipsnis ir svarbiausias aspektas jo ssaugumas (kad ir

koks auto įvikis nutiktų).

Variklio blokas

Variklių blokai būna pagaminti iš pilkojo ketaus, legiruoto chromu,

nikeliu, molibdenu arba iš aliuminio lydinių. Variklio blokų iš ketaus

išorinių sienelių storis, priklauso nuo cilindro skersmens, esti nuo 4 iki

7mm, o guolių atraminių sienelių storis – nuo 5 iki 10mm. viršutinės

sienelės storis lygus ~ 0,1 d (čia d cilindro skersmuo). Gaminant variklio

blokus iš aliuminio lydinių, się matmenys padidinami proporcingai

elastingumo modulių santykiui: Eketaus / Ealium*. Ketaus variklių blokai

yra žymiai sunkesni už aliuminio,bet jų eksplotacija yra žymiai pigesnė

negu aliuminio variklio blokų.

Alkūniniai velenai yra štampuojami iš legiruoto plieno arba liejami iš

ketaus. Lieti ketiniai velenai yra pigesni, lengvesni, geriau slopina

sukamuosius švytavimus, jų geresnės antifrikcinės savybės, tačiau štampuoti

plieniniai velenai yra standesni. Oto varikliams dažniausiai naudojami

ketiniai alkūniniai velenai, o Dyzelio – plieniniai.

B

B-B

Stūmokliai

Stūmoklis per pirštą ir švaistiklį perduoda dujų slėgio jėgą

alkūniniam velenui, paversdamas slėgio energiją mechaniniu darbu. Tai

labiausiai mechaniškai ir termiškai apkrauta variklio detalė.

Pripučiamuosiuose sunkvežimių varikliuose dujų slėgio jėgos siekia 170kN, o

temperatūra atskiruose stūmoklio taškuose – 400°C. Normalinė jėga,

spaudžianti stūmoklį prie cilindro, gali siekti 15kN.

Stūmoklis turi išlikti standus, kai temperatūros aukštos, turi

būti atsparusdilimui ir kuo mažesnio svorio, kad susidarytų mažesnės

inercijos jėgos. Todėl stūmokliai liejami slegiant iš aliuminio lydinių su

11 -25 % Si. Kartais stūmokliai štampuojami; tada jie esti standesni.

Aliuminio lydiniai gerai perduoda šilumą, todėl sumažėja stūmoklio

dugno temperatūra, tačiau jų šiluminio plėtimosi koeficientas maždaug 2

kartus didesnis už ketaus. Todėl montuojant, tarp cilindro ir stūmoklio

kreipiamosios dalies būtina palikti reikiamą tarpelį, kad įkaitęs stūmoklis

neužstrigtų.

5. pav Stūmoklio ssandara: A – dugnas; B – sandarinimo dalis (galvutė); C

– kreipiamoji dalis; 1 -grioveliai kompresiniams žiedams; 2 – griovelis

tepaliniam žiedui; L – stūmoklio aukštis; D – stūmoklio skersmuo; LK-

kreipiamosios dalies ilgis; HK – kaitrumo juostos aukštis; Hs –

tarpžiedinės sienelės aukštis; SD – dugno storis; Ss – kreipiamosios dalies

sienelės storis; Dst – stebulės angos skersmuo

Stūmoklio piršto prielajų srityje įliejami žiedo ar juostos formos

plieniniai įdėklai, turintys mažesnį linijinio plėtimosi koeficientą. Šie

įdėklai leidžia stūmokliui plėstis tik piršto ašies kryptimi. Tokie

stūmokliai esti pakankamai standūs, todėl tinka ir dyzeliniams varikliams.

Įdėklų veiksmingumą padidina horizontalios išpjovos.

Naudojant stūmoklius su šiluminio plėtimosi reguliavimo priemonėmis, jų

montavimo tarpelis sumažinamas iki 0,0003 – 0,0006 D (D – stūmoklio

skersmuo). Didelės galios sunkvežimių varikliams su stūmokliais be šių

reguliavimo priemonių montavimo tarpelis esti 0,0008 – 0,00150 D.Kad

stūmokliai geriau įsidirbtų ir mažiau diltų, jie padengiami keleto mm ^

storio švino, alavo arba fosfato sluoksniu, arba šiek tiek storesniu (10-20

|am) C grafito sluoksniu.

Stūmoklio paviršiaus dalis nuo dugno krašto iki pirmojo žiedo griovelio

vadinama kaitrumo juosta (HkJ. Nuo jos aukščio priklauso žiedų temperatūra.

Kaitrumo juostos aukštį riboja maksimalus stūmoklio aukštis, nuo kurio

priklauso viso variklio aukštis. Be to, dėl Oto varikliuose į plyšį tarp

stūmoklio ir cilindro patenkančio ir nesudegančio degiojo mišinio pablogėja

variklio ekonomiškumo ir ekologiniai rodikliai. Žiedų temperatūra taip pat

mažinama, mažinant tarpelį tarp kaitrumo juostos ir cilindro. Šiuo atveju,

kad pagerėtų stūmoklio įsidirbimas, kaitrumo juostoje padaromi keli smulkūs

0,2 – 0,3 mm gylio žiediniai grioveliai.

Žiedai

Kompresiniai žiedai gaminami iš perlitinio ketaus arba legiruoto

plieno. Kad mažiau diltų, jie padengiami iki 0,29 mm chromo sluoksniu. Virš

chromo žiedai kartais dengiami molibdeno sluoksniu. Taip pat dyzelinių

variklių žiedai dengiami chromo-keramikos sluoksniu. Plieninių žiedų

paviršius azotinamas.

Laisvojoje būklėje žiedų kreivumo spindulys yra kintamas. Cilindre

suspaustas žiedas turi tampriai prisispausti prie cilindro paviršiaus ir jį

gerai užsandarinti.Tarp jo galų lieka nedidelis šiluminis tarpelis,

vadinamas užraktu. Įstatyti į stūmoklio griovelius žiedai juose turi

laisvai judėti. Kad mažiau dujų prasiveržtųpro žiedų užraktus, jie turi

būti pasukti vienas kito atžvilgiu

6. pav. Žiedų radialinio slėgio epiuros:

a – keturtakčio variklio; b – dvitakčio variklio

ir tolygiai išsidėstyti pagal cilindro perimetrą. Darbo metu žiedai sukasi

grioveliuose, dėl to sumažėja jų užstrigimo galimybė. (6 pav.) paveiksle

pavaizduotos žiedų radialinio slėgio epiuros. Didesnis slėgis užrakte

sumažina žiedo vibracijas. Dvitakčiuose varikliuose slėgis užrakte turi

būti mažesnis, kad žiedo galai neužkliūtų už prapūtimo angų.

Stačiakampiai žiedai liečiasi su cilindro paviršiumi dideliu plotu,

todėl gerai nuveda šilumą, bet blogiau prisiderina prie cilindro

paviršiaus. Kad lietimosi plotas sumažėtų, stačiakampių žiedų paviršius

suapvalinamas. Minutiniai žiedai iš pradžių su cilindru liečiasi tik siaura

juostele, todėl kontakto vietoje gaunamas didesnis slėgis. Tokie žiedai

greičiau įsidirba ir geriau nnubraukia alyvos perteklių. Panašiai veikia ir

žiedai su vidinėmis išpjovomis, kurie įstatyti į cilindrą susisuka ir j

sienele remiasi tik apatine briaunele. Trapeciniai žiedai, nusklembti iki

15° vidine kryptimi, judėdami griovelyje jį išvalo, todėl sumažėja žiedų

užsiblokavimo ir užstrigimo pavojus. Dažniausiai jie naudojami dyzeliniams

varikliams. Grandikliniai žiedai atlieka kompresinio ir iš dalies tepalinio

žiedo funkcijas. Tepaliniai žiedai riboja alyvos patekimą į degimo kameras

ir kartu reguliuoja viršutinės cilindro dalies tepimą. Jie esti ketiniai

plyšeliniai arba plieniniai surenkamieji. Kad žiedai mažiau diltų, jų

paviršiai chromuojami.

Slydimo guoliai

Pagrindinių ir švaistiklinių guolių įdėklai yra

3.pav. Alkūninio veleno slydimo guolio sandara:

1 – plieninė juosta; 2 – 0,3-0,5 mm švino bronzos ar aliuminio lydinio

sluoksnis;

3. – l,2/um storio nikelio sluoksnis;

4. – 10-30/.um storio švino – alavo – vario

lydinio sluoksnis; 5 -fiksavimo

užkarpėlė

panašūs. Dažniausiai naudojami plonasieniai trijų sluoksnių guolių įdėklai

(3.pav.). Puslankiu išlenkta plieninė juosta 1 dengiama 0,3 – 0,5 mm storio

antifrikciniu sluoksniu 2 (švino bronzos ar aliuminio lydiniu). Ant šio

sluoksnio užpurškiamas arba galvaniniu būdu uždedamas 10-30 um storio švino-

alavo-vario lydinio sluoksnis 4, mažinantis guolio dilimą. Tarp antrojo ir

trečiojo sluoksnių dedamas 1-2 um storio nikelio sluoksnis 3. Jis stabdo

alavo difuziją į švino bronzą, kai temperatūra aukšta, o naudojant

aliuminio lydinius, pagerina viršutinio sluoksnio sukibimą. Kartais

naudojami ir keturių sluoksnių įdėklai. Jų sandara tokia pat, kaip ir trijų

sluoksnių, tik papildomai įdėklas

iš visų pusių padengiamas dar vienu

minkštesniu 2um sluoksniu, kad įdėklas visu paviršiumi liestųsi su

guoliaviete ir gerai perduotų šilumą. Be to, šis sluoksnis apsaugo guolį

nuo korozijos.

Cilndrų galvutės

Cilindrų galvutė (1. pav.) uždengia iš viršaus vieną arba keletą

cilindrų. Ji yra sudėtingos formos liejinys, nes joje įtaisyti įsiurbimo ir

išmetimo kanalai, aušinimo ertmės, purkštuvai arba žvakės, vožtuvai, o

dažnai ir dauguma dujų skirstymo mechanizmo detalių bei degimo kameros.

(1. pav.)

Cilindrų galvutes veikia ne tik cilindrų galvutės tvirtinimo smeigių

užveržimo jėgų bei pulsuojančios dujų sslėgio mechaninės apkrovos, bet ir

didelės šiluminės apkrovos. Vertinant šilumines apkrovas, svarbu ne

absoliuti detalių temperatūra, bet ir temperatūros gradientų dydžiai, nes

nuo jų priklauso šiluminiai detalių įtempimai.

Galvutės, kaip ir blokai, liejamos iš legiruoto ketaus arba aliuminio

lydinių. Lengvųjų automobilių varikliams dažniausiai naudojamos bendros

visiems cilindrams galvutės iš aliuminio lydinių. Kai konstrukcija tokia,

padidėja variklio standumas; turima daugiau vietos įsiurbimo ir išmetimo

kanalų įrengimui. O svarbiausia, joje galima patalpinti dujų skirstymo

veleną, kas labai svarbu greitasūkiuose varikliuose.

Sunkvežimių pripučiamiesiems tiesioginio įpurškimo dyzeliniams

varikliams dažniau naudojamos atskiros cilindrų galvutės. Jos patikimiau

sandarina cilindrą, kai slėgiai dideli, be to, remontas pigesnis. Kai

cilindrų skersmuo mažesnis, naudojamos galvutės, uždengiančios du ar tris

cilindrus.

Smagratis

Automobilių varikliams S = 0,005. Kad butų gautas pasirinktas S,

smagratis turi akumuliuoti kinetinės energijos kiekį:

E=IES2m-5; čia I – smagračio iinercijos momentas.

Iš lygties matyti, kad smagračio akumuliuojama energija priklauso nuo

smagračio inercijos momento (dydžio ir masės) ir variklio sukimosi dažnio.

Kai variklio sukimosi dažnis didesnis, smagračio masė gali būti mažesnė.

Kuo daugiau cilindrų, tuo tolygiau sukasi alkūninis velenas, tuo mažesnis

reikalingas smagratis.

Smagratį sudaro masyvus ketinis diskas, ant kurio užpresuotas

krumpliaračio žiedas , skirtas varikliui sukti paleidimo metu. Smagratis

tvirtinamas prie alkūninio veleno galo ir kartu su juo dinamiškai

balansuojamas.

Smagratis taip pat perduoda sukimo momentą transmisijai. Prie jo

tvirtinamas sankabos gaubtas, o į jo šlifuotą galinį paviršių remiasi

varomasis sankabos diskas.

Alkūninio veleno ir smagračio sūkių dažnio svyravimai per sankabą

perduodami pavarų dėžei ir visai transmisijai. Dėl to atsiranda pavarų

dėžės ir kėbulo vibracijos. Naudojant dviejų masių smagratį, sūkių dažnio

svyravimai pavarų dėžei ir transmisijai beveik neperduodami.

Dviejų masių smagratį sudaro pirminė smagračio masė, sujungta su

alkūniniu velenu, ir antrinė masė, prie kurios tvirtinama sankaba. Abi šias

mases elastingai jungia išorinės 3 ir vidinės 4 spyruoklės.

Dideli sukimo momento svyravimai kyla, kai esant mažam variklio sūkių

dažniui kinta apkrova, bei paleidžiant ir išjungiant variklį. Šiuos

svyravimus slopina išorinės 3 slopinimo spyruoklės. Didėjant sūkių dažniui,

išcentrinės jėgos prispaudžia šias spyruokles prie kreipiančiųjų įdėklų

sienelių ir blokuoja jų veikimą. Dabar svyravimus slopina tik vidinės 4

spyruoklės. Jų trintis į sieneles nepriklauso nuo sūkių dažnio.

Automobiliuose su automatinėmis pavarų dėžėmis ssmagračio nėra. Ten jo

funkcijas atlieka hidrotransformatoriaus rato masė.

Sukamųjų švytavimų slopintuvai

Periodiškai kintantis sukimo momentas sužadina alkūninio veleno

švytavimus apie savo ašį. Kai jų kitimo periodas sutampa su veleno savųjų

švytavimų periodu arba yra jo kartotinis, susidaro rezonansas, ir velenas

dėl didelių kakliukų ir petelių įtempimų gali lūžti. Sukamieji švytavimai

ypač pavojingi ilgiems daugiacilindrių variklių velenams. Kad švytavimai

būtų sumažinti, tokių variklių alkūninio veleno priekiniame gale (kuris

labiausiai švytuoja), tvirtinamas sukamųjų švytavimų slopintuvas. Naudojami

vidinės (guminiai) ir skysčio trinties švytavimų slopintuvai.

Alkūninis velenas

Alkūninis velenas slenkamąjį stūmoklio ir švaistiklio judesį paverčia

sukamuoju. Jį veikia dujų slėgio, inercijos ir išcentrinės jėgos. Be to,

alkūninis velenas perduoda dujų slėgio sukimo momentą jėgos pavarai.

Velenas turi būti standus, tvirtas, atsparus dilimui bei dinamiškai

subalansuotas.

Alkūniniai velenai štampuojami iš legiruoto plieno arba liejami iš

ketaus. Lieti ketiniai velenai yra pigesni, lengvesni, geriau slopina

sukamuosius švytavimus, jų geresnės antifrikcinės savybės, tačiau štampuoti

plieniniai velenai yra standesni. Oto varikliams dažniausiai naudojami

ketiniai alkūniniai velenai,.o Dyzelio – plieniniai.

Alkūninį veleną (2 pav.) sudaro pagrindiniai 1 ir švaistikliniai 3

kakliukai, sujungti peteliais 2. Alkūniniai velenai turi atsvarus 4, kurie

atsveria pagrindinius guolius veikiančias jėgas bei subalansuoja alkūninį

mechanizmą veikiančias inercijos jėgas ir momentus. Jie liejami arba

štampuojami išvien.

1 2 3 2 1

A-A

2 pav. Keturių cilindrų variklio alkūninis velenas („ VW „I„Audi“): 1 –

pagrindiniai kakliukai; 2 – peteliai; 33 – švaistikliniai kakliukai; 4 –

atsvarai; a – kakliukų persidengimas.

Ant priekinio veleno galo tvirtinami dujų skirstymo mechanizmo pavaros

krumpliaratis, žvaigždutė ar skriemulys bei pagalbinių mechanizmų pavarų

skriemuliai. Prie veleno galo tvirtinamas smagratis. Pagrindiniais

kakliukais velenas slydimo guoliuose tvirtinamas variklio karteryje. Prie

švaistiklinių kakliukų jungiamos apatinės švaistiklių galvutės. Dilimo

sumažinimui veleno kakliukų paviršiai grūdinami ir kruopščiai apdirbami

(šlifuojami, poliruojami). Taip pat jie gali būti azotinami.

Kakliukus stengiamasi daryti kuo didesnio skersmens, kad daugiau vienas

kitą perdengtų (2 pav., dydis a). Tada velenas esti standesnis. Pagrindinis

kaliukas ties smagračiu kartais daromas ilgesnis.

Veleno gale ištekinamas pavarų dėžės pirminio veleno arba sankabos

velenėlio atraminio guolio lizdas.

Įvorės (cilindrai)

Sausosios įvorės įpresuojamos į bloke ištekintus lizdus. Jos liejamos

išcentriniu būdu iš legiruoto ketaus, o sienelių storis lygus 2-3 mm. Kai

yra tokia konstrukcija, gaunamas beveik toks pat bloko standumas ir

atstumas tarp cilindrų, kaip ir naudojant integruotąsias įvores. Be to,

variklio bloką galima gaminti iš kitos medžiagos, o atsiradus įvorės

pažeidimams, ją galima pakeisti. Sausųjų įvorių trūkumas yra tas, kad dėl

deformacijų arba dėl korozijos atskiruose taškuose prarandamas kontaktas su

cilindro sienelėmis, ir dėl to pablogėja šilumos nuvedimas.

Didesnės galios varikliams naudojamos tik slapiosios įvorės. Jas

naudojant supaprastėja variklio bloko gamyba, remontas, jų gamybai galima

pasirinkti geresnes medžiagas. Slapiosios įvorės mažiau jautrios korpuso

deformacijoms, negu integruotosios ar sausosios įvorės. Naudojant šlapias

įvores, padidėja aatstumas tarp cilindrų, bet sunkvežimiuose tai nėra taip

svarbu.

Variklio blokai iš aliuminio lydinių taip pat gali būti su sausosiomis,

slapiosiomis ar integruotomis cilindrų įvorėmis. Pastaruoju atveju jų

vidinis paviršius galvaniniu būdu padengiamas dilimui atspariu sluoksniu

(nikelio, chromo). Tačiau šiuolaikiniams varikliams dažniau naudojama

vadinamoji atvirkščia schema, kai plonu maždaug 20 ^m storio, chromo

sluoksniu padengti stūmokliai juda cilindruose, išlietuose iš dilimui

atsparaus poeutektoidinio aliuminio – silicio lydinio (>12 % Si).

Elektrolitiniu ėsdinimu pasiekiama, kad lydinyje esantys silicio kristalai

išsikištų virš paviršiaus apie 0,1 um.

Oru aušinamų variklių cilindrų įvorės gaminamos su aušinimo briaunomis,

kurios padidina šilumos atidavimą aplinkai (4 pav.). Šios įvorės įveržiamos

tarp karterio ir cilindrų galvutės smeigėmis. Kad įvorės būtų pakankamai

standžios, jų sienelių storis turi būti lygus maždaug 0,08 d (d – cilindro

skersmuo).

4 pav. Oru aušinamo variklio cilindro įvorė

Visų cilindrų įvorių vidinis

paviršius kruopščiai apdirbamas, kad darbo metu ant cilindro įvorės

paviršiaus geriau laikytųsi alyvos plėvelė, jis honinguojamas ir

pasiekiamas paviršiaus vidutinis šiurkštumas Ra» 0,8 um.

Naudota literatūra

1. Automobiliai. Kazimieras Giedra, Aleksandras Kirka, Stasys

Slavinskas. – Kaunas