Hepatitas B
Všį Klaipėdos verslo kolegija
Verslo vadyba
Dieninis skyrius
I grupė
REFERATAS
DARBO SAUGA
Darbą parengė: Aivaras
Lengvinas
Darbą tikrino: P. Benetis
Klaipėda
2004
TURINYS
Įvadas……………………
…………….3
Darbo saugos stoka Lietuvos
įmonėse……………………3
Darbo saugos struktūros
įmonėse…………………..
..3
Darbuotojų saugos ir sveikatos
tarnyba………………….4
Saugos ir sveikatos darbe
komitetai…………………..
..6
Darbuotojų Instruktavimas ir mokymas saugos bei sveikatos
klausimais…..10
Rizika
darbe…………………….
…………12
Nelaimingų atsitikimų darbe įforminimas…………….14
Reikalavimai darbo vietoms………………….16
Nelaimingi atsitikimai darbe. Profesinės
ligos………………17
Išvados
……………………..
…………..19
Naudota
medžiaga……………………
……….20
ĮVADAS
Darbo vietoje atsitikusias nelaimes tiriantys valstybės tarnautojai
įsitikinę, kad didžioji dalis tragedijų nutinka dėl darbdavių aplaidumo.
Tiesa, dėl daugelio pažeidimų darbdaviai atsiperka simbolinėmis kelių šimtų
ar tūkstančio litų baudomis. Tačiau būtina rūpintis dirbančių žmonių
saugumu ssupažindinti juos su darbo saugos aktais, užtikrinti saugų darbą
skiriant reikalavimus atitinkančias saugos priemones ir pačius darbuotojus
mokant saugiai dirbti.
DARBO SAUGOS STOKA LIETUVOS ĮMONĖSE
Tyrimai rodo, kad su pagal Europos Sąjungos nuostatus parengtais norminiais
aktais (pvz. Saugos ir sveikatos taisyklėmis statyboje, „Krovinių kėlimo
rankomis nuostatais“, Darbuotojų aprūpinimo asmeninėmis apsauginėmis
priemonėmis nuostatais, Profesinės rizikos vertinimo nuostatais ir kt.) yra
susipažinęs vos trečdalis darbdavių. Taip pat nustatyta, jog kas trečioje
įmonėje darbuotojai nėra pasirašytinai supažindinti su minėtais teisės
aktais, kas ketvirtame statybos objekte nepaskirti saugos ir sveikatos
darbe koordinatoriai, o kas ttrečiame objekte nerengiami saugos ir sveikatos
priemonių planai. Būna atvejų, kai objektuose sudaromi priemonių planai,
tačiau jie – nekonkretūs, tik skirti parodyti kontroliuojamiems asmenims.
Darbdaviai abejingi ir nesistengia spręsti tokių problemų.
DARBO SAUGOS STRUKTŪROS ĮMONĖSE
Siekiant užtikrinti darbuotojams saugias ir sveikas darbo sąlygas, įmonėse
steigiama ddarbuotojų saugos ir sveikatos tarnyba bei darbo medicinos
tarnyba (medicinos punktas).
Medicinos punkto veiklą reglamentuoja Pavyzdiniai įmonių darbo medicinos
tarnybų nuostatai. Šie nuostatai nustato medicinos punktų steigimo tvarką,
funkcijas, darbuotojų teises, pareigas ir atsakomybę.
Darbuotojų saugos ir sveikatos tarnyba
Darbdavio pareiga yra užtikrinti darbuotojų saugą ir sveikatą visais su
darbu susijusiais aspektais. Įgyvendindamas šią pareigą, darbdavys imasi
priemonių, būtinų darbuotojų saugai užtikrinti ir sveikatai apsaugoti.
Darbuotojų saugos ir sveikatos priemonės įmonėse finansuojamos darbdavio
lėšomis.
Darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybos įmonėse
1. Siekdamas užtikrinti darbuotojams saugias ir sveikas darbo sąlygas,
darbdavys steigia įmonėje darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybą,
susidedančią iš vieno arba daugiau darbuotojų saugos ir sveikatos
specialistų. Jeigu įmonėje nėra tokių specialistų, darbdavys samdo
darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybą arba vieną ar daugiau šios
srities specialistų (ne įmonės darbuotojų) šios ttarnybos funkcijoms
atlikti. Visais atvejais paskirtų ar pasamdytų specialistų skaičius,
atsižvelgiant į įmonės dydį ir darbuotojų profesinę riziką, turi būti
pakankamas, kad jie galėtų organizuoti įmonėje darbuotojų saugos ir
sveikatos prevencines priemones. Darbdavys savarankiškai sprendžia,
ar steigti bendrą darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybą, ar steigti
atskirą įmonės darbuotojų saugos tarnybą ir atskirą įmonės darbo
medicinos tarnybą.
2. Darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybų įmonėse steigimo tvarką, tokių
tarnybų funkcijas, teises, pareigas, bendruosius kvalifikacinius
reikalavimus šių tarnybų specialistams nustato Įmonių darbuotojų
saugos iir sveikatos tarnybų nuostatai. Juos tvirtina Socialinės
apsaugos ir darbo ministerija ir Sveikatos apsaugos ministerija.
Šiuose nuostatuose nustatomos ekonominės veiklos sritys, kurių
įmonėse, atsižvelgiant į profesinę riziką ir darbuotojų skaičių,
darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybos privalo būti steigiamos, ir
ekonominės veiklos sritys, kurių įmonėse tokios tarnybos gali būti
nesteigiamos, o jų funkcijas atlieka pats darbdavys, kurio žinios iš
darbuotojų saugos ir sveikatos srities privalo būti patikrintos
vadovaujantis Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos ir Sveikatos
apsaugos ministerijos patvirtintais Instruktavimo, mokymo, atestavimo
darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais nuostatais.
Biudžetinėse įstaigose darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybos gali būti
nesteigiamos. Jų funkcijas atlieka institucijos vadovo paskirtas asmuo,
kurio žinios iš darbuotojų saugos ir sveikatos srities privalo būti
patikrintos vadovaujantis Instruktavimo, mokymo, atestavimo darbuotojų
saugos ir sveikatos klausimais nuostatais.
Į darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybą darbdavio paskirtas darbuotojas ar
darbuotojai, taip pat samdomos tarnybos specialistai bei kiti asmenys (ne
įmonės darbuotojai), pasamdyti vykdyti darbuotojų saugos ir sveikatos
tarnybos funkcijas.
Paskirtų ar samdytų specialistų pareiga yra rūpintis įmonės darbuotojų
sauga ir sveikata. Šie asmenys už savo darbą tiesiogiai atsiskaito
darbdaviui.
Darbuotojams, paskirtiems į darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybą,
suteikiama pakankamai laiko jų funkcijoms atlikti. Šie darbuotojai neturi
patirti jokių nuostolių, administracinės ar kitos atsakomybės dėl savo
veiklos organizuojant ir įgyvendinant
prevencines priemones, susijusias su darbuotojų sauga ir sveikata, jeigu
jie veikė vadovaudamiesi šiuo įstatymu iir kitais darbuotojų saugos ir
sveikatos teisės aktais. Darbuotojų saugos ir sveikatos samdomų tarnybų ar
asmenų (ne įmonės darbuotojų) bei darbdavio tarpusavio įsipareigojimai
nustatomi sutartyje.
Darbdavys, įsteigęs darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybą, informuoja
paskirtus arba samdytus specialistus apie rizikos veiksnius, turinčius ar
galinčius turėti įtakos darbuotojų saugai ir sveikatai, ir apie prevencines
priemones, medicinos pagalbos, gaisrų gesinimo, darbuotojų evakavimo
organizavimą.
Įmonės darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybos specialistų arba darbdavio
samdytų tarnybų ar darbuotojų atstovų pareigos darbuotojų saugos ir
sveikatos srityje neturi įtakos bendram darbdavio atsakomybės principui.
Darbdavys, įsteigęs įmonės darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybą ar
neįsteigęs tokios tarnybos ir pats pagal Įmonių darbuotojų saugos ir
sveikatos tarnybų nuostatus atliekantis šios tarnybos funkcijas, apie tai
praneša Valstybinei darbo inspekcijai.
saugos ir sveikatos darbe komitetai
Komiteto uždaviniai yra šie:
Analizuoti darbuotojų saugos ir sveikatos būklę įmonėje, rengti pasiūlymus
jai gerinti, teikti pasiūlymus kolektyvinėms sutartims, nagrinėti
nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų priežastis bei aplinkybes.
Įgyvendindamas šiuos uždavinius, komitetas atlieka šias funkcijas:
1. informuoja darbuotojus apie komitete svarstytus įmonės darbuotojų
saugos ir sveikatos klausimus;
2. analizuoja ir vertina įmonės darbuotojų saugos ir sveikatos būklę
įmonėje ir teikia pasiūlymus jai gerinti;
3. analizuoja, kaip įmonės darbuotojai laikosi darbuotojų saugos ir
sveikatos teisės aktų reikalavimų, kaip darbdavys ir padalinių vadovai
organizuoja darbą siekdami užtikrinti saugias ir sveikas darbo
sąlygas, dalyvauja profesinės rizikos vertinime ir rengia ppasiūlymus
saugai ir sveikatai gerinti;
4. svarsto ir teikia pasiūlymus darbdaviui dėl lėšų skyrimo darbuotojų
saugai ir sveikatai įmonėje gerinti, vertina jų naudojimo efektyvumą;
5. teikia pasiūlymus darbuotojų saugai ir sveikatai įmonėje ar darbo
vietose gerinti, sudarant kolektyvines sutartis;
6. analizuoja nelaimingų atsitikimų darbe ir profesinių ligų priežastis
bei aplinkybes, siūlo darbdaviui konkrečias prevencines priemones joms
išvengti;
7. nagrinėja darbuotojų sveikatos privalomų tikrinimų organizavimą ir
rezultatus, teikia pasiūlymus darbdaviui dėl prevencinių priemonių
organizavimo;
8. analizuoja darbuotojų aprūpinimą gamybinės buities patalpomis,
kolektyvinėmis ir asmeninės apsaugos priemonėmis bei nustatytos šių
priemonių priežiūros vykdymą įmonėje;
9. vertina darbuotojų saugos ir sveikatos teisės aktų reikalavimų
laikymąsi gaminant, naudojant, transportuojant, laikant kenksmingas
bei pavojingas medžiagas, prižiūrint potencialiai pavojingus
įrenginius;
10. analizuoja darbuotojų mokymo ir instruktavimo saugiai dirbti įmonėje
nustatytos tvarkos laikymąsi;
11. sudaro metinius komiteto darbo planus, skiria atsakingus komiteto
narius už numatytų priemonių vykdymą;
12. informuoja dirbančiuosius apie įmonės komiteto darbą ir jo rezultatus;
13. teikia pasiūlymus darbdaviui dėl įmonėje rengiamų darbuotojų saugos ir
sveikatos instrukcijų ir įmonės darbuotojų saugos ir sveikatos
norminių dokumentų;
14. analizuoja jaunų asmenų, nėščių, neseniai pagimdžiusių ir krūtimi
maitinančių moterų ir neįgaliųjų asmenų darbo sąlygas;
15. koordinuoja įmonių struktūriniuose padaliniuose įsteigtų darbuotojų
saugos ir sveikatos komitetų veiklą;
16. komiteto
nuostatuose gali būti numatytos ir kitos funkcijos,
neprieštaraujančios Lietuvos Respublikos įstatymams.
Saugos ir sveikatos darbe komiteto teisės:
1. Analizuoti ir vertinti darbdavio, įmonės profesinės sąjungos,
darbuotojų atstovų, darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybos, įmonės
padalinių, struktūriniuose padaliniuose įsteigtų darbuotojų saugos ir
sveikatos komitetų veiklą įgyvendinant darbuotojų apsaugos nuo
nelaimingų atisitikimų darbe ir profesinių ligų prevencijos priemones,
tarp jų įgyvendinat darbuotojų saugos ir sveikatos teisės aktus;
2. Savo sprendimu reikalauti, kad darbdavys (padalinio vadovas)
sustabdytų darbus, kai:
a) darbuotojas ar darbuotojai neapmokyti ssaugiai dirbti;
b) sugedus darbo priemonei ar susidarius avarinei situacijai
tęsiamas darbas;
c) dirbama pažeidžiant nustatytus technologinius reglamentus;
d) dirbama neįrengus reikiamų kolektyvinės apsaugos priemonių arba
darbuotojai neaprūpinti asmeninės apsaugos priemonėmis;
e) darbo aplinka kenksminga ir pavojinga sveikatai, gyvybei;
3. nagrinėti kilusius nesutarimus tarp darbuotojo ir darbdavio dėl
darbuotojo atsisakymo dirbti;
4. teikti darbdaviui pasiūlymus dėl darbuotojų saugos ir sveikatos
tarnybos įmonėje veiklos gerinimo;
5. tikrinant darbo ir poilsio režimus, bet kuriuo paros metu lankytis
įmonėje, jos padaliniuose, gamybinės buities ppatalpose;
6. vertinti, kaip darbuotojai laikosi darbuotojų saugos ir sveikatos
teisės aktų reikalavimų, kaip įrengtos kolektyvinės apsaugos
priemonės, kaip darbuotojai aprūpinti asmeninėmis apsauginėmis
priemonėmis bei šių priemonių priežiūros nustatytos tvarkos laikymąsi;
7. informuoti darbdavį, jeigu padalinio vadovas nesiima reikiamų
priemonių ddarbuotojų saugai ir sveikatai užtikrinti;
8. siūlyti darbdaviui arba padalinio vadovui taikyti drausmines nuobaudas
darbuotojams, pažeidusiems darbuotojų saugos ir sveikatos taisykles,
arba siūlyti nušalinti juos nuo darbo;
9. gauti iš darbdavio, padalinio vadovo, įmonės darbuotojų saugos ir
sveikatos tarnybos informaciją darbuotojų saugos ir sveikatos
klausimais, taip pat apie darbo proceso, jo organizavimo pasikeitimus,
kurie gali turėti įtakos darbuotojų saugai ir sveikatai;
10. siūlyti ir reikalauti, kad darbdavys užtikrintų darbuotojams saugų
darbą ir sveikatos apsaugą ir nustatyta tvarka juos aprūpintų
kolektyvinėmis apsaugos arba asmeninės apsaugos priemonėmis;
11. dalyvauti vertinant rizikos veiksnius ir numatant prevencines
priemones jiems sumažinti ar išvengti;
12. susipažinti su darbuotojų sveikatos tikrinimų rezultatais ir siūlyti
darbdaviui, kad darbuotojai, negalintys dirbti dėl sveikatos
sutrikimų, būtų perkelti į kitą darbą;
13. gauti iš darbdavio specialiąją literatūrą, teisės aktus ir kitą
informaciją darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais;
14. prireikus siūlyti darbdaviui kviesti specialistus konsultuoti
konkrečiais darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais;
15. iškilus ginčui darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais iškviesti
Valstybinės darbo inspekcijos atstovus;
16. pranešti Valstybinei darbo inspekcijai:
17. jei darbdavys ar padalinio vadovas atsisako vykdyti komiteto
reikalavimą sustabdyti darbus ir apsaugoti darbuotoją ar darbuotojus
nuo galimo pavojaus saugai ir sveikatai;
18. jei darbdavys nesiima priemonių rizikos veiksniams šalinti ar jiems
mažinti;
19. skirti komiteto narius dalyvauti Valstybinei darbo inspekcijai
tikrinant įmonės veiklą.
20. svarstyti ir siūlyti darbdaviui komiteto narių mokymo klausimus.
darbuotojų Instruktavimas ir mokymas saugos bei sveikatos klausimais
Darbdavys negali reikalauti, kad darbuotojas pradėtų dirbti įmonėje, jeigu
jis nemokytas ir neinstruktuotas saugiai dirbti. Įmonių darbuotojai saugos
ir sveikatos darbe klausimais turi būti instruktuojami pagal įmonėse
patvirtintas darbuotojų saugos ir sveikatos instrukcijas.
Šias instrukcijas rengia ir tvirtina darbdaviai, vadovaudamiesi Įmonės
darbų saugos instrukcijų rengimo, tvirtinimo ir apskaitos taisyklėmis,
patvirtintomis Lietuvos Respublikos valstybinės darbo inspekcijos prie
socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.
Suderinęs su Valstybine darbo inspekcija, darbdavys gali sudaryti sąrašą
profesijų, kurių darbuotojams neprivalus pirminis instruktavimas darbo
vietoje.
Privalomi darbuotojų instruktavimai jų saugos ir sveikatos klausimais:
Įvadinis instruktavimas.
Visi darbuotojai, sudarydami darbo sutartį, privalo išklausyti įvadinį
instruktavimą, ir tai turi būti įforminta įvadinio instruktavimo
registracijos žurnale. Instruktuoja darbdavys arba jo įgaliotas asmuo,
turintis atitinkamą pažymėjimą. Įvadinio instruktavimo metu darbuotojai
taip pat supažindinami su vidaus tvarkos taisyklėmis, kolektyvinės
sutarties susitarimais, žinotinais darbuotojui.
Pirminis instruktavimas darbo vietoje.
Darbuotojai, gaminantys produkciją, teikiantys paslaugas, dirbantys su
medžiagomis, žaliavomis, įrankiais, įranga arba kurių darbas susijęs su
kenksmingais bei pavojingais veiksniais, potencialiai pavojingais
įrenginiais, privalo išklausyti pirminį instruktavimą darbo vietoje. Šis
instruktavimas turi būti įformintas instruktavimų darbo vietoje
registracijos žurnale. Darbuotojus instruktuoja darbdavys arba padalinio
vadovas, atestuotas darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais.
Periodinis instruktavimas darbo vietoje.
Periodiškai instruktuojama ne rečiau kaip kartą per 12 mėnesių. Šis
instruktavimas įįforminamas tame pačiame instruktavimų darbo vietoje
registracijos žurnale. Periodinis instruktavimas atliekamas tokia pat
tvarka, kaip ir pirminis instruktavimas darbo vietoje.
Papildomas instruktavimas darbo vietoje.
Darbdavys arba jo įgaliotas asmuo privalo papildomai instruktuoti
darbuotojus pasikeitus gamybos technologiniams procesams, patvirtinus naują
darbuotojų saugos ir sveikatos instrukciją arba padarius pakeitimų
esančioje, pakeitus darbo vietą ir kitais atvejais. Papildomas
instruktavimas įforminamas tame pačiame instruktavimų darbo vietoje
registracijos žurnale.
Specialusis instruktavimas darbo vietoje.
Specialųjį instruktavimą privalo išklausyti darbuotojai, dirbantys
pavojingus darbus (gamybos procesus).
Darbdavių mokymas ir atestavimas.
Darbdavys, jo įgaliotas asmuo, prieš pradedant eksploatuoti įmonę, o vėliau
ne rečiau kaip kas 5 metai, turi būti atestuojami darbuotojų saugos ir
sveikatos klausimais ir apie tai turi būti pranešta Valstybinei darbo
inspekcijai.
Darbdaviai, jų įgalioti asmenys mokomi darbuotojų saugos ir sveikatos
mokymo institucijose arba atestavimui rengiasi savarankiškai. Teigiamai
įvertinus žinias, išduodamas programos baigimo pažymėjimas, kuris galioja 5
metus.
Skiriamas naujas veikiančios įmonės vadovas turi būti atestuotas darbuotojų
saugos ir sveikatos klausimais.
Darbdavys, atestuotas kaip darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybos
specialistas, yra atleidžiamas nuo atestavimo darbuotojų saugos ir
sveikatos klausimais.
Saugos darbe tarnybų specialistai mokomi ir atestuojami kaip darbdaviai, o
įmonės atskiro struktūrinio padalinio, esančio kitoje negu įmonė
teritorijoje, vadovas darbuotojų saugos ir sveikatos klausimais
atestuojamas kaip darbdavys.
RIZIKA DARBE
Rizikos darbe sąvokos:
Pavojus (darbe) – Galimo sužalojimo ar sveikatos pakenkimo šaltinis.
Pavojinga situacija – Kiekviena situacija, kai asmeniui iškyla pavojus ar
pavojai.
Pavojingas ivykis (pavojingas veiksnys) – Ivykis (veiksnys), kuris gali
sukelti žžalą.
Žala – Fizinis sužalojimas ir (arba) pakenkimas sveikatai arba turtui.
Saugos priemone – Priemone, kuri panaikina pavoju arba sumažina riziką.
Rizika – Galimo sužalojimo ar sveikatos pakenkimo laipsnio (sunkumo) ir
tikimybes derinys esant pavojingai situacijai.
Rizikos vertinimas – Galimo sužalojimo ar sveikatos pakenkimo laipsnio,
esant pavojingai situacijai, visapusiškas ivertinimas, kad butu galima
parinkti atitinkamas saugos priemones.
Pagrindinė darbdavio pareiga užtikrinti darbuotojų saugą visose darbo
vietose ir skatinti sveikatingumą visais su darbu susijusiais aspektais.
Vykdant rizikos vertinimą ir numatant prevencijos priemones pirmiausia
turetu buti atsižvelgiama i ju reikalingumą ir svarbą:
1. atsiradus naujiems pavojams, naujai pertvarkius darbo vietas arba
pasikeitus darbo pobudžiui (atsiradus nuolatinio demesio sutelkimo
butinumui ir pan.);
2. padidejusi sunkiu nelaimingu atsitikimu ir profesiniu susirgimu darbe
skaičiu;
3. išryškejus atsitikimams susijusiems su darbuotoju statusu (techniniu
darbuotoju skaičius, laikinas pavadavimas), patirtimi, kvalifikacija
ir t.t.;
4. pasikeitus darbo laikui, išaugus psichologinei itampai ar stresui del
priverstinio darbo ritmo ir pan.;
Šie pasikeitimai turėtų atvesti įmones prie vienos saugos logikos pagrįstos
techninių taisyklių, nurodymu bei instrukcijų laikymusi kartu su viena
prevencijos logika pagrysta pareigų laikymusi. Tai būtina apibrežti bei
numatyti vertinant riziką ir panaudoti prevencijos priemonių programoje.
Rizika susijusi su analizuojamu pavojumi priklauso nuo:
sunkumo, galimos žalos, kurią gali sukelti analizuojamas pavojus ir tokios
žalos atsiradimo galimybės (poveikio dažnio ir trukmės, pavojingo įvykio
atsiradimo tikimybės, galimybės išvengti žalos arba ją
apriboti.
Rizikos vertinimas yra prielaida sukurti saugos valdymo sistemą imoneje
padedančią nuolat kontroliuoti situaciją ir išvengti nelaimingu atsitikimu:
1. Nesiėmus saugos priemoniu, esant pavojams ar pavojingoms situacijoms,
anksčiau ar veliau ivyks nelaimingas atsitikimas ir bus sužaloti
darbuotojai;
2. Nedidelis nelaimingų atsitikimų skaičius įmonėje, lengvas ju pobūdis
ar jų nebuvimas neturėtų sukelti pagrindo automatiškai vertinti tai
kaip mažos rizikos situaciją ir nustoti vertinti riziką;
3. Absoliuti sauga yra nepasiekiama, todel geriausias šios situacijos
sprendimas pasiekti aukščiausią galimą saugos lygį.
NELAIMINGŲ ATSITIKIMŲ DARBE ĮFORMINIMAS
N1 –– nelaimingo atsitikimo darbe aktas
N-1 formos aktas surašomas asmeniui, kai nelaimingas atsitikimas darbe
įvyksta:
1. dirbant darbo sutartimi sulygtą ar kitą darbdavio pavestą arba su
darbdaviui atstovaujančio asmens (toliau vadinama – įmonės vadovas) ar
jo įgalioto asmens (toliau vadinama – darbdavio įgaliotas asmuo) žinia
atliekamą darbą arba atliekant viešojo administravimo funkcijas;
2. parengiant darbui ir tvarkant darbo vietą, darbo priemones (prieš
pradedant darbą, darbo laiku ar po darbo) ar atliekant kitus su darbu
susijusius veiksmus darbo vietoje, įmonės patalpose ar teritorijoje;
3. darbuotojui darbo metu vykstant darbo reikalais (vykdant darbdavio
pavestą užduotį, įskaitant darbuotojo siuntimą tikrintis sveikatos);
4. vykstant į darbą ar iš darbo įmonės ar jos samdomu transportu;
5. dėl smurto, jeigu smurto aplinkybės ir motyvai susiję su darbu;
6. ppapildomų ir specialių pertraukų metu darbo vietoje, įmonės patalpose
ar jos teritorijoje;
7. darbuotojui dirbant sau (savo interesais) įmonėje su įmonės vadovo ar
padalinio vadovo žinia;
8. darbuotoją nušalinus nuo darbo, tačiau nušalintajam esant įmonės
patalpose, teritorijoje, kai nušalintas darbuotojas privalo laikytis
nustatytos darbovietėje tvarkos.
N-1 formos aktai surašomi ir tais atvejais, kai nelaimingas atsitikimas
įvyksta:
1. darbuotojui dirbant darbus, numatytus darbo sutartyje su
namudininkais, jeigu nelaimingas atsitikimas įvyksta dėl darbdavio
pateiktų medžiagų ar darbo priemonių, taip pat darbo (gamybos)
proceso;
2. darbo metu atliekant pilietinę pareigą: gelbstint žmones, materialines
vertybesgaisro, avarijos, stichinės ir kitos nelaimės padarinių
įmonėje likvidavimo metu;
3. įmonės vadovo ar darbdavio įgalioto asmens rašytiniu pavedimu
(nurodymu) darbuotojui dalyvaujant sporto, kultūros ir kituose
panašiuose renginiuose; darbo metu dalyvaujant įstatymo nnumatytoje
visuomeninėje veikloje;
4. darbuotojams, atleistiems nuo darbo valstybinėms arba visuomeninėms
pareigoms atlikti;
5. įspėjimo apie darbo sutarties nutraukimą laikotarpiu darbdavio
suteiktu darbuotojui laisvu nuo darbo laiku ieškotis naujo darbo,
esant kitoje įmonėje;
6. asmens pertraukos pailsėti ir pavalgyti metu darbo vietoje, įmonės
patalpose ar jos teritorijoje.
N2 – nelaimingo atsitikimo kelyje aktas.
N-2 formos aktas surašomas:
1. kai nelaimingas atsitikimas įvyksta pakeliui į darbdavio nurodytą
užduoties vykdymo vietą ir iš jos, taip pat užduoties vykdymo
vietovėje vykstant į poilsio (nakvynės) vietą iir iš jos.
2. kai nelaimingas atsitikimas įvyksta darbuotojo darbo dienomis kelyje
tarp darbovietės ir gyvenamosios vietos.
3. ne darbovietėje esančios vietos, kurioje darbuotojui išmokamas darbo
užmokestis;
4. vietos ne įmonės teritorijoje, kur darbuotojas gali būti pertraukos
pailsėti ir pavalgyti metu;
5. įspėjimo apie darbo sutarties nutraukimą laikotarpiu darbdavio
suteiktu darbuotojui laisvu nuo darbo laiku ieškotis naujo darbo,
vykstant į kitą įmonę ir iš jos.
REIKALAVIMAI DARBO VIETOMS
Svarbu atkreipti darbdavių dėmesį į svarbiausius reikalavimus darbo
vietoms, darbuotojų sveikatos tikrinimui, keliamus darbuotojų saugos ir
sveikatos teisės aktuose.
Kai pakeičiama technologija, pradedami gaminti kitokie gaminiai, ne vėliau
kaip per 3 mėnesius nuo naujos gamybos pradžios turi būti atliktas darbo
vietų higieninis įvertinimas. Jį atlieka teritorinių visuomenės sveikatos
centrų darbuotojai ar asmenys, turintys šios veiklos licenciją, įmonėse,
kuriose technologinis darbo procesas nesikeičia, darbo vietų higieninis
įvertinimas atliekamas kas 5 metai.
Konkrečias įmonės darbo vietas higieniniam įvertinimui nustato darbdavys.
Jeigu darbdaviui sunku parinkti darbo vietas higieniniam įvertinimui, jis
gali pasitelkti darbuotojų saugos ir sveikatos tarnybos arba darbo
medicinos tarnybos specialistus.
Įmonių vadovai, vadovaudamiesi Pavojingų darbų (gamybos procesų) sąrašu ir
atsižvelgdami į konkretų darbų pobūdį bei sąlygas, privalo sudaryti ir
patvirtinti įmonėse atliekamų pavojingų darbų sąrašus. Sudarytus atliekamų
pavojingų darbų (gamybos procesų) sąrašus būtina suderinti su Valstybine
darbo inspekcija, o tik tuomet patvirtinti.
Periodiški sveikatos patikrinimai atliekami pagal įmonės darbuotojų, kurie
privalo pasitikrinti sveikatą, ssveikatos tikrinimo grafiką. Darbuotojų,
kuriems privaloma pasitikrinti sveikatą, sąrašą ir sveikatos tikrinimo
grafiką, suderintą su teritoriniu visuomenės sveikatos centru, tvirtina
darbdavys. Darbuotojai su sveikatos tikrinimo grafiku supažindinami
pasirašytinai.
Darbdavys visada atsako už darbuotojų nukreipimą tikrintis sveikatą ir
nepasitikrinusiųjų priėmimą į darbą įstatymų nustatyta tvarka. Darbuotojas,
atsisakęs nustatytu laiku pasitikrinti sveikatą, gali būti darbdavio
nušalinamas nuo darbo ir jam už tą laiką, kol pasitikrins sveikatą,
nemokamas darbo užmokestis.
Darbdavys, siųsdamas darbuotoją tikrintis sveikatą, išduoda privalomojo
sveikatos tikrinimo medicininę pažymą
Kiekvieną darbuotoją darbo vietoje supa erdvės dalis, kurioje gali veikti
įvairaus pobūdžio veiksniai (fizikiniai, cheminiai, biologiniai,
psichofiziologiniai). Šie veiksniai vadinami darbo aplinkos veiksniais. Šie
veiksniai darbo vietoje negali viršyti Higieninės kenksmingų darbo aplinkos
veiksnių klasifikacijos normų.
Darbo vietos, taip pat patalpos, skirtos darbuotojų higienos ar buitinėms
reikmėms tenkinti, privalo atitikti bent minimalius darbuotojų saugos ir
sveikatos reikalavimus, pateiktus darboviečių įrengimo bendruosiuose
nuostatuose.
Nelaimingi atsitikimai darbe
PROFESINĖS LIGOS
Visoms įmonėms privaloma vienoda nelaimingų atsitikimų darbe tyrimo tvarka.
Bendrą nelaimingų atsitikimų darbe ir pakeliui į darbą ar iš darbo tyrimo
bei apskaitos tvarką, nustato Nelaimingų atsitikimų darbe tyrimo ir
apskaitos nuostatai.
Šiuose nuostatuose taip pat išvardyti atvejai, kuriems įvykus nelaimingi
atsitikimai pagal sąryšį su darbu skirstomi į:
1. Susijusius su darbu.
2. Nesusijusius su darbu.
Įvykus nelaimingam atsitikimui, susijusiam su darbu, tai įforminama N-1
formos akte Kitais atvejais nelaimingas atsitikimas įforminamas N-2 formos
akte.
Būtina prisiminti, kad nelaimingi atsitikimai pakeliui į darbą ar iš ddarbo
taip pat laikomi susijusiais su darbu, tačiau, įvykus šios rūšies
nelaimingiems atsitikimams, pildomas N-2 formos aktas.
Profesinių ligų priežasčių tyrimą, diagnozės nustatymą bei patvirtinimą ir
apskaitą reglamentuoja Profesinių ligų tyrimo ir apskaitos nuostatai,
patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės
Žalos atlyginimo dėl nelaimingų atsitikimų darbe ar susirgimų profesine
liga tvarką, dydį bei asmenis, turinčius teisę į šį atlyginimą,
reglamentuoja Lietuvos Respublikos žalos atlyginimo dėl nelaimingų
atsitikimų darbe ar susirgimų profesine liga laikinasis įstatymas.
IŠVADOS
Kiekviena įmonė turi laikytis saugaus darbo reikalavimų, mokyti darbuotojus
dirbti saugiai, o kas svarbiausia suteikti saugias darbo sąlygas, aprūpinti
reikiama įranga saugumui užtikrinti. Norint išvengti nelaimingų atsitikimų
darbe būtina vadovautis Lietuvos Respublikos įstatymais. Deja padėtis
kitokia. Lietuvoje darbo saugos problema egzistuoja. Darbdaviai
nesuinteresuoti leisti papildomas lėšas „šalutinėms“ reikmėms. Tai parodo
atlikti ir čia paminėti tyrimai. Todėl dirbantiems pavojingus darbus
žmonėms kyla dar didesnė grėsmė. Gaila, kad taupoma darbuotojų sveikatos ir
gyvybės sąskaita.
NAUDOTA MEDŽIAGA
1. http://www.vdi.lt/Formos_pagal_kurias_įmonės_praneša.htm
2.
http://www.darbininkas.lt/darbuotoju%20saugos%20ir%20sveikatos%20istatym
as.html
3. http://osha.vdi.lt/default.asp?lang=lt&topic=systems
4. http://osha.vdi.lt/default.asp?lang=lt&topic=publications
5. rizikos vertinimo prevencija (pdf dokumentas