Elektroninė muzika
ELEKTRONINĖ ŠOKIŲ MUZIKA
Šiandien dar ne vienam lietuviui, dažniausiai vyresnės kartos atstovui, tenka ilgai aiškinti ar atkakliai įrodinėti, kad elektroninė šokių muzika yra išskirtinis muzikos reiškinys, jau senokai išaugęs vis dar ant jo velkamą subkultūros rūbą, o svarbią vietą šiandieniniame pasaulyje užimanti kultūra su daugybe scenų, stilių, žanrų, specializuotų leidybinių firmų ar klubų bei nesuskaičiuojama galybe labai skirtingų tos muzikos kūrėjų ir atlikėjų.
Elektroninė šokių muzika yra sąlyginai jaunas, dar ne visuotinai pripažintas, o be to daugelio asocialiu laikomas (naktinis gyvenimas, nnarkotikai ir pan.) reiškinys, savotiškas socio-kultūrinys paribys. O tai reiškia, kad jos istorija nėra išdėstyta mokykliniuose vadovėliuose, visų esminių šios muzikos stilių, krypčių ar scenų panašumų ir skirtumų jums tikrai nepaaiškins net ir Lietuvos (pasaulyje situacija kiek kitokia) universitetų bei akademijų profesoriai. Ką jau bekalbėti apie kokį vietinį dienraščio, savaitraščio, radio ar televizijos žurnalistą.
Tai gyva ir nuolat besikeičianti kultūra, todėl jos pulsą nevisada lengva užčiuopti net ir tiems, kurie gyvena tuo ir tame. Elektroninė šokių muzika yra labai specializuota –– didžioji jos dalis kuriama didžėjų ir didžėjams, ji dažniausiai skirta išskirtinai šokių aikštelėms. Šioje kultūroje labai daug anonimiškumo ir „paslapties“ – prodiuseriai dažnai slepiasi po galybe skirtingų pseudonimų, leidybinės firmos įkuriamos ir uždaromos kiekvieną savaitę, specialiai leidžiami riboti įrašu ttiražai, siekiant sukurti kuo daugiau susidomėjimo, kuo stipresnį iškirtinumo efektą specialistų tarpe. „Nelegalūs“, „slapti“ ir visokie kitokie „specialūs“ renginiai vis dar populiarūs elektroninės šokių muzikos kontekste, nors jau dažniausiai nebėra nuo ko „slėptis“.
Dar iki 1988 m. taip vadinamos „meilės vasaros“ Didžiojoje Britanijoje, pagimdžiusios visą britų šokių muzikos sceną, house ir techno muzikos atsiradimo 1983-ių Čikagoje ir Detroite, 70-ų ir 80-ų sandūroje su sava muzika, šokiu ir daile sprogusios unikalios hip hop kultūros, 70-ų hedonistinės disco karštinės, 1970-ų pradžios vokiečių ketveriukės „Kraftwerk“ išrasto electronic pop ar net 60-ais Jamaikoje savo karaliavimą pradėjusios ir remikso meną pagimdžiusios reggae ir dub muzikos buvo daug daug svarbių įvykių ir asmenybių, padėjusių pamatus visai šiandieninės šokių muzikos įvairovei.
Net XIX a. pabaigos ir XX a. ppirmos pusės taip vadinamos akademinės ir „rimtosios“ avangardinės muzikos kūrėjai, sąmoningai to nesiekdami, prisidėjo prie viso to, kas šiandien vadinama dance electronica atsiradimo. Indoneziško gongo pristatymas Europos publikai 1889 m. Paryžiaus ekspozicijoje, jazzo atkeliavimas į Europą tarpukaryje, atnešęs visai kitokį ritmo ir melodijos supratimą, Luigi Russolo idėjos apie triukšmo muzikoje egzistavimą, dada išprovokuotas pirmas tikras meninis anarchizmas, italų muzikinio futurizmo pagimdytas bruitism su triukšmo muzikos idėjomis, Pierre Schaeffer ir jo musique concrète kompozicijos, kuriamos iš begalybės aplinkos garsų gabalėlių, Herbert EEimert, Kariheinz Stockhausen ir Elektronische Musik užuomazgos 50-ų Vokietijoje, vis didėjantis perkusinių instrumentų vaidmuo modernių kompozitorių kūryboje, minimalism kryptis amerikiečių muzikoje 60-ais, atonalizmo (įprastinių harmoninių ryšių muzikoje atsisakymas) bei aleatorikos (atsitiktinumo) kūrybinių principų įsigalėjimas ir t.t.
Ką jau bekalbėti apie technologinį progresą, įvairių mokslinių išradimų raidą, atvedusią į elektroninių prietaisų, o tuo pačių ir elektroninių muzikos instrumentų, atsiradimą bei tobulinimą. Ko vertas vien personalinio kompiuterio sukūrimas!
O kur dar visokie socio-kultūriniai reiškinai – augantys didmiesčiai su nauju gyvenimo ritmu ir tempu, nauja darbo ir poilsio kultūra, kontrkultūra, jaunimo kultūra, naujai išrasti narkotikai bei jų paplitimas, vis didesnį mastą įgaunanti globalizacija ir t.t.
Visi šie dalykai, tarpusavyje susiję galybe akivaizdžiai matomų ar sunkiai pastebimų gijų ir sudaro tą didelį, įvairų, nuolat augantį ir besikeičiantį elektroninės šokių muzikos pasaulį. Žinoma, galima pasinerti į visa tai net nebandant išsiaiškinti, kas, kaip, ir kam. Stovėdamas vidury siaučiančios minios, apsipylęs prakaitu, aukštai iškeltomis rankomis retai kada susimąstai, o labiausiai tikėtina, kad išvis niekada nesusimąstai, kodėl čia viskas ir iš kur atsirado.
Vien tik šokių muzika grojančių grupių nėra labai daug. Užsienyje daugiausiai albumų yra išleidusios Everything But The Girl, Jeff Mills, Kraftwerk, Moby, New Order, Pet Shop Boys.
Lietuvoje šokių muziką groja Empti, Sel, Happyendless, Exem, Flex, F.U.
EXEM iistorija prasideda 1990 metais, kai trys draugai – Mindaugas Kazakevičius (Kryžius), Marius Šlyžius ir Einaras pasivadinę EM-2, įrašo kelias dainas vienoje iš Klaipėdos studijų. Tai nebuvo nei techno, nei hausas, greičiau tą stilių kritikai būtų įvardinę kaip funk-soul-roką. Grupei ėjosi visai neblogai, EM-2 grojo daugumoje koncertų vykusių Klaipėdoje, taipogi važinėjo koncertuodami po visą Lietuvą. Grupė jau buvo spėjusi sukurti savo gerbėjų ratą, dažnai EM-2 susilaukdavo ir kolegų muzikantų komplimentų. „Per jauni taip gerai groti“ – kažkada pasakė apie EM-2 A.Mamontovas. Galbūt, tai buvo tiesa, grupėje nuolat keisdavosi muzikantai, buvo blaškomasi nuo vieno muzikinio stiliaus iki kito, ir jų muzikinė sėkmė buvo dar ateityje. EM-2 pakeitė pavadinimą po to, kai Kryžius suskaičiavo 20 muzikantų atėjusių ir išėjusių iš grupės.
Grupė Flex susikūrė 1998 m. vasaros pabaigoje. Būtent tada susiformavo grupės sudėtis ir įrašytas pirmasis grupės darbas. 1999 m. rudenį pasirodė debiutinis „Flex“ albumas „Pasiklydę laike“. Jame buvo vienuolika kūrinių.
Metų bėgyje kol pamažu buvo įrašinėjimas „Flex“ debiutinis albumas, grupė stengėsi kiek galima daugiau rodytis publikai (koncertuoti), bei pristatinėjo savo kūrinius. Masiniuose renginiuose „Flex“ buvo galima pamatyti retokai, nes pagrindiniai pasirodymai vyko klubuose. Su programa „Pasiklydę laike“ grupė savo koncertų metų aplankė daugiau kaip pusę Lietuvos. Ilgą laiką grupės „Flex“ sudėtis buvo pastovi (ją ssudarė trys vaikinai ir mergina), tačiau po kurio laiko iš grupės pasitraukė vienintelė grupės mergina. Nuo to laiko grupę sudaro trys vaikinai. Pasikeitus grupės „Flex“ sudėčiai, pasikeitė propaguojamas muzikos stilius. Tai jau nebe šokių muzika kaip pirmajame albume, o daugiau „gyva“ muzika.
Grupės SEL istorija prasidėjo, kai Egis, gulėdamas ligoninėje ir mąstydamas apie šį bei tą, atsitiktinai išgirdo POMPOS dainą „2mblas“, pavergusią jo mintis vienai – repo muzikos – idėjai. Tai buvo taip paprasta ir puiku: modernus ritmas, greitakalbis dainavimas bei paprastutė melodija. „Ką, fuck, aš negaliu to padaryti !?“ – taip tą pačią akimirką Egio galvoje gimė grupės SEL idėja. Grįžęs iš ligoninės, mokytojų ir bendraamžių engiamas, vaikinas prikalbino du draugus – Laimį ir Sierą – sukurti grupę. Tradiciškai viskas prasidėjo nuo vaikiško „CASIO“ aparato ir jaunatviško entuziazmo. „KIEMO“ demo versija buvo įrašyta nykaus devynaukščio su prispjaudytomis, smirdančiomis ir saulėgrąžomis apibarstytomis laiptinėmis rūsyje ir tame sunku būtų rasti nors kažkokią romantikos dalelytę.
1992-ųjų, lapkričio mėnesį, vieną antradienio naktį, tuo metu dar niekam nežinomas vaikinukas, kurio pase buvo įrašyta: Egidijus Dragūnas, Jono, gimęs 1976.04.23, Vilniuje, ryžosi paskambinti Andriui M.
Grupė F.U. susikūrė 1995 m. rugsėjo 8 d. Kaune. Iki šiol yra išleidusi keturis albumus (“Laikas”, “Geltonas
miestas”, “Nuo savęs”, “Keista diena”) bei singlą “Pro lango stiklą”.
Laimėjimai: 1995 m. – šokančių grupių turnyro nugalėtojai. 1996/97 m. nuolatinė grupės “SEL” apšildanti grupė. 1998 m. “Pop Art” festivalyje apdovanoti už geriausią choreografiją ir originalumą. 1999 m. “Bravo” ir “Radiocentro” geriausios šokių grupės nominantai. 2000 m. – “Radiocentro” geriausios šokių grupės nominantai.
Grupė Empti susikūrė 1993 metais. Iš pradžių grupę sudarė Kristijonas Karinauskas, Darius Siaurusevičius-Pianinas ir Paulius Kilbauskas. 1997 metais prie Empti prisijungė Glebas Vaščenko ir Darius Janušonis (iš grupės BIX). TTokia Empti grojo dvejus metus, paskui išsiskirstė. Po kurio laiko prie Pauliaus ir Pianino prisijungė Giedrė Vitkauskaitė, buvusi grupių SUMERLAND ir DOGBONES narė, į grupę grįžo Janušonis. 1999 metais pasirodė albumas “Estrada”. 2000 m. grupė skynė laurus “Radioacentro” ir “Bravo” apdovanojimuose. Vėliau grupėje prasidėjo krizė. Ją lydėjo buvusio grupės nario Kristijono Karinausko ir klavišininko Janušonio mirtys. 2001 metais, kai išėjo albumas “Cunami”, Empti beliko dviese – Paulius ir Giedrė (Pianinas dalyvauja tik koncertuose).