Kritinis mąstymas ir jo ugdymas bendrojo lavinimo mokyklose
KLAIPĖDOS UNIVERSITETAS
PEDAGOGIKOS FAKULTETAS
EDUKOLOGIJOS KATEDRA
KRITINIS MĄSTYMAS IR JO UGDYMAS
BENDROJO LAVINIMO MOKYKLOJE
Referatas
Darbą parengė
Gitana Stankienė
I k. 9 gr. studentė
Darbo vadovė
doc. dr. A.Zulumskytė
Klaipėda, 2003
TURINYS
ĮVADAS 3
1. KRITINIS MĄSTYMAS – KAS TAI? 3
1.1. VIETA TARP KITŲ MĄSTYMO ĮGŪDŽIŲ 3
1.2. KRITINIO MĄSTYMO POŽYMIAI 3
1.3. APIBRĖŽIMŲ ĮVAIROVĖ 4
2. KRITINIO MĄSTYMO UGDYMAS MOKYKLOJE 4
2.1. KRITINIO MĄSTYMO SVARBA ASMENS UGDYME 4
2.2. KRITINIO MĄSTYMO UGDYMO SCHEMA 5
2.3. PAMOKOS PLANAVIMAS IR MOKYMO METODŲ DERINIMAS 6
IŠVADOS 8
LITERATŪROS SĄRAŠAS 9
ĮVADAS
Visuose svarbiausiuose Lietuvos švietimo dokumentuose – Švietimo
koncepcijoje, Bendrosiose programose ir išsilavinimo standartuose
akcentuojamas kūrybiškas mokymo ir mokymosi efektyvinimas, taikant naujus
mąstymo ir veiklos būdus, kurių pagrindinis bruožas – kritinio mąstymo
ugdymas. Šalies mokyklos reformuojamos, dalyvauja kritinio mąstymo ugdymo
projektuose, taikomi įvairūs mokymosi bendradarbiaujant metodai.
Šio darbo tikslas yra paanalizuoti pagrindinius kritinio mąstymo
apibrėžimus ir panagrinėti kritinio mąstymo ugdymo metodus bendrojo
lavinimo mokykloje.
Referate keliami tokie uždaviniai:
a) atskleisti kritinio mąstymo vietą tarp kitų mąstymo įgūdžių;
b) nurodyti tuos kritinio mąstymo požymius, kurie leidžia jį išskirti
iš bendro ppažintinės veiklos srauto;
c) apibrėžti kritinio mąstymo svarbą asmens ugdyme;
d) paanalizuoti kritinio mąstymo ugdymo teorines idėjas bei principus.
1. KRITINIS MĄSTYMAS – KAS TAI?
1. VIETA TARP KITŲ MĄSTYMO ĮGŪDŽIŲ
Kritinis mąstymas – tai naujas, Lietuvoje, sistemiškai mažai tyrinėtas
edukologijos reiškinys. Nors žodis kritinis turi semantinį vertinimo
komponentą, kritinis mąstymas nėra tapatus kritiškumui ar kritikavimui, jis
nereiškia negatyvaus vertinimo ar kritikos. Pats terminas europinėje
edukologijoje vartojamas jau kelis dešimtmečius, Lietuvoje – daugiau nuo
1997 m., kai buvo pradėta įgyvendinti Atviros Lietuvos fondo švietimo
programa Kritinio mąstymo ugdymas skaitant ir rašant (5, p. 126-131), bet
iki šiol vieningos sampratos, ką derėtų vadinti kritiniu mąstymu, nėra.
Tiek lietuviškoje, tiek užsienio edukologų literatūroje egzistuoja ne
vienas kritinio mąstymo apibrėžimas, bet rasti jį universalų – tinkantį ir
vidurinių mokyklų mokytojams, ir aukštųjų mokyklų dėstytojams, painu. Prieš
mėginimą apibūdinti kritinio mąstymo sąvoką, neprošal paanalizuoti kai
kurias kitas mąstymo rūšis, kurios nėra kritinis mąstymas.
a) Faktų įsiminimas. Tai svarbus protinis gebėjimas, vienas iš tų, kurio
reikia visiems mokiniams, bet visiškai kitoks įgūdis, negu kritinis
mąstymas. Kartais mokiniai, nnors ir turintys puikią atmintį, nesugeba
mąstyti.
b) Gebėjimas suprasti sąvokas. Suvokimas, ypač sunkių dalykų, yra
sudėtingas protinis veiksmas ir šis gebėjimas mokiniams labai svarbus.
Tačiau pirmosios mokinio pastangos suvokti dalyką dar nėra kritinis
mąstymas. Teigiama, kad kritinis mąstymas prasideda tik tada, kai tos
naujai suvoktos idėjos tikrinamos, vertinamos, plėtojamos ir
pritaikomos (4).
c) Kūrybinis, arba intuityvusis, mąstymas.Tai sudėtingi proto veiksmai,
kurie nėra visiškai sąmoningi ir apgalvoti. Šis intuityvus mąstymas
labai vertinamas, tačiau nėra kritinis.
2. KRITINIO MĄSTYMO POŽYMIAI
Su iišvardintomis mąstymo rūšimis kritinis mąstymas, kaip tam tikras
mąstymo pobūdis, yra tampriai susijęs, tačiau kuo ypatingas pats kritinis
mąstymas?
Viename iš apibrežimų (4) sakoma:
1. Svarbiausia kritinio mąstymo ypatybė yra nepriklausomas mąstymas
– savos nuomonės formavimas. Tačiau nebūtinai kritinis mąstymas
yra originalus: kartais žmogus, perimdamas iš kito asmens kokią
idėją arba teiginį, gali jausti, lyg visa tai būtų jo paties.
2. Antra, informacija yra pradinis, o ne galutinis kritinio mąstymo
taškas. Faktai, idėjos, kūriniai, teorijos, duomenys ir sąvokos –
jų nepakanka vien tik įsiminti, tai tik žaliava minčių
plėtojimui.
3. Kritinis mąstymas prasideda nuo klausimų, nuo problemų, kurias
reikia išspręsti. Geresnių mokymosi rezultatų mokiniai pasiekia
tada, kai jų pačių įgyta patirtis leidžia atpažinti bendrąsias –
ekonomikos, socialines, politinės valdžios – problemas ir spręsti
jas pasitelkiant klasės bei mokyklos išteklius.
4. Kritiškai mąstant reikia pagrįstų argumentų. Argumentavimas
susideda iš keturių pagrindinių punktų. Pirmasis – tvirtinimas.
Kitaip – tezė, pagrindinė idėja, pozicija. Tai argumentavimo
esmė. Tvirtinimą remia tam tikri faktai, o kiekvienas jų
grindžiamas įrodymu (statistikos duomenys, teksto elementai,
asmeninė patirtis ir kt.). Tvirtinimo, faktų ir įrodymo
pagrindimas – ketvirtasis argumentavimo punktas. Tai svarbiausias
įsitikinimas ar prielaida, su kuria kalbėtojas ar rašytojas nori
supažindinti auditoriją, prielaida, paremianti visą
argumentavimą.
5. Galiausiai, kritinis mąstymas yra socialinis mąstymas. Tik
skaitant, diskutuojant, ginčijantis, mėgaujantis pateiktomis ir
suvoktomis idėjomis įsitraukiama į savo pozicijos gryninimą ir
tobulinimą. Šiame procese sprendžiamos platesnės, ne vien tik
savikūros, užduotys.
3. APIBRĖŽIMŲ ĮVAIROVĖ
Apibendrinant dažniausius užsienio ir Lietuvos edukologų kritinio
mąstymo apibrėžimus, skiriamos trys pagrindinės jų grupės (5):
1. Kritinis mąstymas – tai aukštesnio lygmens mąstymas:
a) pagal B.Bloom pažintinių galių taksonomijos (žinojimas –
supratimas – taikymas – analizė – sintezė – vertinimas)
aukštesnę pakopą kaip loginis mąstymas ieškant sprendimo
išsamios ir pakankamai gilios analizės būdu;
b) kaip „individo gebėjimas ieškoti ir svarstyti naujus
įrodymus, remtis įrodymais, kurie pagrįsti teiginiais,
atmetant nepagrįstą nuomonę; uždavinius, problemas, idėjas
nagrinėti remiantis keliais požiūriais, siekant išbandyti
viską, kas gali būti išbandyta“ (Šiugždinienė, 1997);
c) kaip gebėjimas skirti pateiktus faktus ir nuomones,
nustatyti informacijos šaltinio patikimumą, apibrėžimo
tikslumą, pažiūrų ir sprendimų objektyvumą (Stulpinas,
1993);
d) „tai gebėjimas įvairiapusiškai analizuoti ir įvertinti
situaciją bei mintis, kad būtų pasirenkama protinga ir
pagrįsta pozicija“ (1, p. 7);
e) arba tiesiog teigiama, jog kritiškai mąstyti „reiškia
aktyviai stengtis suprasti, analizuoti ir įvertinti
informaciją“ (Rasool, Banks, McCarthy, 1996, p. 6).
2. Kritinis mąstymas – tai holistinis (visybiškas) mąstymas:
a) tai specifinė intelektualinės veiklos rūšis, kuriai būdinga
,,intelektualinė integracija, intelektualinis kuklumas, sąžiningumas,
intelektualinė empatija, intelektualinė drąsa iir naujas mąstymo lygis,
t.y. intelektualinė laisvė“ (pagal Barnett, 1990; Siegel, 1980; Paul,
1993);
b) tai naujas jausminių ir pažintinių struktūrų rinkinys (pagal Paul,
1993);
c) terminas „kritinis mąstymas“ reiškia „daugiau nei esančios tvarkos
paneigimas; jis parodo teigimą ir tvirtinimą, amžinas intelekto
pastangas, skirtas atrasti tiesai, nesistengiant įpiršti vienos,
absoliučios tiesos sąvokos“ (Loboczky, 2000, p. 40).
3. Kritinis mąstymas – tai kryptingas mąstymas:
a) tai procesas, „į kurį įtraukti moksleiviai aktyviai svarsto
informaciją bei manipuliuoja ja, kad galėtų praktiškai
pasinaudoti, kaupdami žinias ir sąvokas, kad jiems atsivertų
naujos perspektyvos ir galimybės bei sprendžiami konfliktai“ (6,
p. 11);
b) tai mąstymas, pasižymintis „tikslingumu, priežastingumu ir
kryptingumu“, kurio imamasi „sprendžiant uždavinius,
formuluojant išvadas, vertinant ir priimant sprendimus“
(Halpern, 1996, p. 5).
Kitaip tariant, nors ir vieningo atsakymo nėra, tačiau dėl pagrindinės
nuostatos sutariama: kritinis mąstymas – tai įgūdis, būtina atviros,
demokratinės visuomenės sąlyga.
2. KRITINIO MĄSTYMO UGDYMAS MOKYKLOJE
„Kritinio mąstymo ugdymas pranoksta paprastą žinių perteikimą, būdingą
tradiciniam ugdymui, pranoksta net ir savarankišką mokymąsi arba mokymąsi
veikiant, nes būtent kritinis mąstymas verčia mokinius kvestionuoti status
quo“
(Joyce Herbeck, Clara Beier(3)).
1. KRITINIO MĄSTYMO SVARBA ASMENS UGDYME
Šiuo laikmečiu yra svarbu išmokti tokių mąstymo būdų, kurie padėtų
lengviau prisitaikyti prie XXI amžiaus poreikių, nepasentų atsirandant
naujoms specialybėms, naujai informacijai. Gebėjimas kritiškai mąstyti
padeda
suvokti sudėtingo besikeičiančio gyvenimo prasmę, skatina visuomenės
atvirumą, tarpusavio supratimą, pagarbą, ryšius tarp žmonių, padeda
suprasti įvairius požiūrius, suvokti neapibrėžtų situacijų prasmę, leidžia
imtis naujos veiklos. Kritinis mąstymas, garantuodamas mokymosi integralumą
ir saviraišką, skatina asmenybės augimą.
Šis gebėjimas gali sukelti ir sunkumų, verčiančių tikrinti ankstesnes
prielaidas, tačiau jis padeda keistis; neleidžia atsiduoti likimui, tapti
pasyviems ir išlaisvina.
Anot Howe’o ir Warreno (1989, cit. Aktyvaus mokymosi metodai) gebėjimas
kritiškai mąstyti yra svarbus tam, kad žmonės aktyviai gyventų, veiksmingai
dirbtų ir funkcionuotų[.] besikeičiančioje visuomenėje.
2. KRITINIO MĄSTYMO UGDYMO SCHEMA
Projekto KKritinio mąstymo ugdymas skaitant ir rašant tyrimų rodymais,
geriausiai mokiniai mokosi tada, kai jie a) gauna galimybę pasinaudoti
anksčiau įgytomis žiniomis ir susieti su jomis naują informaciją, b)
aktyviai dalyvauti mokymosi procese, ieškoti naujų ryšių ir sąvokų, c)
mokosi savarankiškai, apgalvoja naujas žinias bei informaciją ir prasmingai
panaudoja tai savo kalboje. (6, p. 11). Buvo parengta mokymo sistema,
pabrėžiant aktyvų mokymąsi, o ne pasyvų informacijos priėmimą.
Panagrinėsiu siūlomą kritinio mąstymo ugdymo schemą (6, p. 14-44). Joje
mokytojas gali būti lyginamas su geru gidu – kartais vedančiu, kartais
„atsiduriančiu eilės ggale, kad įsitikintų, ar nėra atsilikėlių“.
Yra išskiriamos trys mokytojo darbo pakopos:
1. Pirmoji, parengiamoji pakopa yra žadinimas ir
į(si)traukimas. Šioje pakopoje pateikiama užduotis
ir padedama mokiniams pasitikrinti jau turimas
žinias ir įsitikinimus būsimos temos atžvilgiu,
skatinama kelti klausimus, orientuotus į žinių
spragas arba tiesiog į naują informaciją. Tai
išjudinimo ir susidomėjimo tema, ribojant subjektyvų
požiūrį į naujas žinias, pakopa. Galimi veiklos
variantai:
Išankstinis išdėstymas – trumpas pokalbis ar kitoks smalsumą žadinantis
supažindinimas su tema.
Kryptingi klausimai, į kuriuos bus atsakyta supažindinant su tema arba
skaitant.
„Proto šturmas“. Individualiai ar poromis sudaromas sąrašas tos temos
dalykų, kurie mokiniams jau žinomi.
„Tinklo nėrimas“. „Proto šturmo“ metodu mokinių pasiūlytos idėjos
grafiškai išdėstomos pagal vienos su kita sąsajas.
Kryptingas skaitymas ir mąstymas. Tekstas suskaidomas į dalis, ir
mokinių prašoma nuspėti, kas kūrinyje nutiks toliau arba ko jie išmoks
(jeigu tekstas informatyvus).
Iš anksto pateikiami terminai. Mokiniai gauna trumpą teksto terminų
sąrašą ir pamėgina nuspėti, kaip tie terminai galėtų tarpusavyje sietis.
„Žinau ir noriu sužinoti.“. Mažos mokinių grupės ar visa klasė kartu
išsako, ką jau žino kalbama tema, ir kelia klausimus, į kuriuos ieškos
atsakymo nagrinėdami tekstą.
Laisvas rašymas. Prieš įsitraukdami į pamoką, mokiniai laisvai rašo, ką
jau žino, jaučia ar norėtų sužinoti nagrinėsima tema.
Žadinimo ir į(si)traukimo pakopoje svarbios aplinkos kūrimo sąlygos:
– laikas suvokti, ką mokinys jau žino ar mano žinąs norima tema, laikas
išreikšti mintis savais žodžiais ir išgirstų, kaip jos skamba, laikas
pasidalyti mintimis;
– iniciatyvos skatinimas;
– laisvė ir tolerancija. Stengimasis apriboti jų nuomones, tolygus
norui apriboti jų mąstymą.
2. Prasmės suvokimas. ŠŠioje pakopoje svarbiausia yra
tai, kaip mokytojas pateikia informaciją. Kritinį
mąstymą vertinantis mokytojas papildys tradicinį
mokymą metodais, kurie skatina vaikus aktyviau
dalyvauti mokymosi procese. Kitas esminis pedagogo
uždavinys – paremti mokinio pastangas kontroliuoti
savo suvokimą. Mokytojo darbas – užtikrinti, kad
mokiniai būtų supažindinti su įvairiais mokymosi
būdais. Paminėsiu jų keletą:
a) Žymėtis tekstą ir veiksmingai juo naudotis.
b) Užrašyti prieš skaitant tekstą tai, ką ta tema jau žino,
ir numatyti klausimus, kurie gali iškilti.
c) Draugiška diskusija prieš pradedant pokalbį.
d) Darbas poromis arba mažomis grupelėmis.
Svarbiausias kritiškai mąstančių žmonių bruožas yra tas, kad jiems
pasaulis yra įdomus ir kad jie moka užduoti gerus klausimus. Mokytojai
turėtų įvairiausiai skatinti smalsumą: patys keldami kritinius klausimus;
pagirdami tokius klausimus užduodančius mokinius; pažymėdami, kad geras
klausimas yra ne tas, į kurį lengva atsakyti. Mokytojų rūpestis – pasiekti,
kad klausimų kėlimas taptų įprasta mokymo dalimi.
Nekyla abejonių, kad klasėje turi vyrauti ypatinga atmosfera. Vaikas
turi nebijoti reikšti savo minčių ir žinoti, kad nebus kritikuojamas, jeigu
nuomonė skirtis nuo daugumos. Taip pat turi žinoti, kad kartais protinga ir
netgi pageidautina savo požiūrį pakeisti.
Mokiniai skatinami išklausyti vieni kitus tokioje aplinkoje, kokia
susidaro mokytojui pateikus klausimą, į kurį nelengva atsakyti, kai reikia
remtis vieni kitų mintimis, kai pats mokytojas diskutuoja, paisydamas
įvairių nuomonių.
Taigi, prasmės suvokimo pakopoje mokytojas kuria bei identifikuoja
sunkumus ir problemas. Toks mokymas smarkiai skiriasi nuo tradicinio
mokymo, kur manoma, kad mokiniai išmoko ir suprato, kai jie pakartoja, kas
parašyta vadovėliuose ar pasakyta mokytojo, taip pat daug reikšmės teikiama
apibrėžimams, teksto atpasakojimui. Tuo tarpu didaktikos nuostatos,
paremtos kritinio mąstymo ugdymu, yra tokios, kai manoma, jog mokiniai
tikrai išmoko ir supranta tik tada, kai jie paaiškina savais žodžiais,
pateikia savų pavyzdžių, pabrėžia žinių reikšmę, spontaniškai jas
prisimena; taip pat daug reikšmės teikiama įvairių nuomonių analizei,
savarankiškam vertinimui.
3. Apmąstymas (refleksija) – tai sąvokų ieškojimas
praeityje.
Kai kurie žmonės iš prigimties linkę reflektuoti. Kiti – visiškai
nereflektuoja ir tiesiogiai priima tai, ką perskaitė, pamatė, išgirdo.
Tačiau apmąstymas – tai kritinio mąstymo šerdis, nes jis leidžia suprasti
tradicinę išmintį ir ja abejoti. Todėl mokytojui reiktų ypatingą dėmesį
skirti į refleksijos modeliavimą.
Siūloma, pavyzdžiui, į bendrą klasės žodyną įtraukti, suprasti ir
vartoti tokius žodžius kaip „refleksija“, „metapažinimas“ taip, kaip
mokiniai supranta ir vartoja „metaforą“, „hipotezę“, „lygybę“. Vaikai turi
suprasti, kaip išmoko, kaip padarė išvadą, kaip nusprendė, kas yra svarbu
ir kas ne, ką jie suvokė ir konesuvokė. Konstruktyvioji refleksija vaikams
turi padėti susieti ankstesnes žinias su naujomis. Jie turėtų apibendrinti
viską, ką dabar žino, arba sugalvoti klausimų pokalbiui su tos srities
specialistu. Kritinė refleksija skatintų įvertinti aiškinimo adekvatumą,
spręsti apie įrodymų atitikimą, svarstyti tyrimo rezultatus ir argumentus.
Kritinė refleksija gali iir patvirtinti ankstesnį mokinių požiūrį.
3. PAMOKOS PLANAVIMAS IR MOKYMO METODŲ DERINIMAS
Klasikinėje didaktikoje mokymo centras – mokymo dalykas. Šiuolaikinė
didaktika mokymo proceso centru laiko mokinį. Todėl planuojant pamokas,
reiktų numatyti tikslus, išaiškinti mokinių savybes (galima naudojant
įvairias kūrybiškumo pažinimo metodikas – 7, p. 95-122), nustatyti, kokia
išmokimo ir motyvacijos esmė, kaip remiamasi žinojimu (mokėjimu),
pasirinkti mokymo metodus, nusistatyti pagrįstus vertinimo (6, p. 36-44)
tikslus, kriterijus ir tvarką.
Mokytojas, pasirinkęs kritinio mąstymo ugdymo kryptį, planuodamas
pamoką, greta specifinių mokomojo dalyko klausimų turėtų kelti sau ir
tokias užduotis:
• Kaip mokysiu mokleivius suvokti kiekvieną nagrinėsimą klausimą?
• Kaip mokysiu formuluoti atsakymą klasei suprantamu būdu?
• Kaip mokysiu atpažinti tai, kas tekste, ištraukoje ar pastraipoje yra
svarbiausia?
• Kokių naujų terminų šioje mano dalyko pamokoje moksleiviai išmoks?
• Kaip mokysiu moksleivius žodžiu ir raštu savaip formuluoti bei
apibendrinti nagrinėjamas idėjas ir problemas?
• Kaip šioje pamokoje mokysiu naudotis anksčiau išmoktais dalykais ir
idėjomis, kurias iš jų iškelsiu kaip svarbiausias?
• Kokius metodus ir kaip taikysiu skatindamas moksleivius
bendradarbiauti?
• Kaip patikrinsiu, ar moksleiviai viską suprato ir kaip vertina savo
mokėjimą?
• Kaip moksleiviai galės gyvenime naudotis šioje pamokoje išmoktais
dalykais?
Įvertinę mokinių pasirengimo lygį, mokytojai turi parinkti
tinkamiausius mokymo metodus ir suskirstyti mokinius į grupeles, jei mokymo
metodas to reikalauja. Mokiniai grupuojami
homogeniškai (mokomi tuo pačiu
lygiu) ir heterogeniškai (mokomasi iš geriau pasirengusiųjų mokinių).
Skiriami trys klasės pasirengimo lygiai: puikiai pasirengusios,
vidutiniškai ir nepakankamai pasirengusios klasės. Kai klasė yra
nepakankamai pasirengusi, darbo metodai turi būti griežtai apibrėžti,
mokiniams tiksliai nurodant ką daryti, nesudarant galimybės nukrypti nuo
taisyklių. Vidutinišlkai pasirengusiose grupėse naudojami nelabai griežtos
struktūros metodai. Mokiniai laikosi nurodytų taisyklių, bet turi tam tikrą
veiksmų laisvę ir gali priimti sprendimus. Kai grupės puikiai
pasirengusios, mokiniai gali būti savarankiškesni. Keičiantis pasirengimui,
atitinkamai turi keistis ir mokymo metodai. Tačiau jei mokytojas abejoja
dėl klasės pasirengimo lygio, griežtos struktūros metodai turi būti
naudojami tol, kol bus galima nustatyti pasirengimo lygį.
Dirbant pagal griežtą struktūrą, tinka šie aktyvaus mokymosi metodai
(1):
1. Įtraukianti paskaita. Mokytojas perteikia informaciją taip, kad
mokiniai apmąstytų temą įvairiais aspektais ir prieitų prie savo
išvadų apir šios informacijos tinkamumą. Mąstymas stimuliuojamas
duodant klausimus ir parodant įvairius požiūrius į dalyką.
Pavyzdžiui, matematikos formulės ne tik pateikiamos, bet ir
paaiškinamas jų išvedimas arba, mokant literatūros, pateikiamos
kelios galimos kūrinio interpretacijos.
2. Klausimų pateikimas. Klausimai turi būti formuluojami taip, kad
stimuliuotų mokinių mąstymą ir padrąsintų diskutuoti.
3. Klasės diskusija. Mokinių prašoma atsakinėti į mokytojo pateiktus
klausimus ir patiems duoti klausimus mokytojui bei kitiems
mokiniams.
4. Diskusija mažose grupėse. Mokytojas pateikia klausimus mokinių
grupėms ir nurodo, per kiek laiko reikia tai atlikti. Dirbama
homogeninėse ir heterogeninėse grupėse.
5. Svarbus įvykis. Mokytojas paaiškina, kokią konkrečią situaciją
reiktų prisiminti, o mokinių prašoma parašyti vieną ar dvi
pastraipas, atsakant į mokytojo nurodytus klausimus apie tą
situaciją.
6. Atvejo analizė. Situacija turi būti aprašyta ypač detaliai,
išdėstant numatytus ar girdėtus faktus, jų nevertinant. Ji gali
būti paslaptinga, neturėti galutinio sprendimo. Analizė gali būti
atliekama bent trim būdais: raštu, nidividualiai, grupėje.
7. Skaitymas. Iš mokinių reikalaujama atsakyti į klausimus, kurie
pateikiami visų pažintinių galių lygmenyse.
Vidutiniškai pasirengusiose grupėse mokytojai gali naudoti
išvardintuosius metodus ir jau yra galimybė rinktis kitokius:
8. Minčių lietus. Mokiniai aktyviai skatinami kurį laiką pateikti
kuo daugiau idėjų, laikinai susilaikant nuo vertinimų. Po to
mokiniams skiriama 15 minušių idėjoms sugrupuoti, apsvarstyti jų
tinkamumą ir galimumą.
9. Jėgos lauko analizė. Mokytojas veda klasėje diskusiją (arba
diskutuojama grupelėse), kurios metu kiekvienas problemos
sprendimas įvertinamas pagal tai, kiek jis realus. Tai naudinga
daryti po minčių lietaus metodo.
10. Mokinių interviu. Mokiniai pateikia iš anksto parengtus klausimus
kitiems mokiniams, svečiams ar kt. Mokiniai gauna užduotį
pasinaudoti šiais klausimais, kad išsiaiškintų konkrečią
informaciją ar nuomonę. Vėliau jie atsiskaito apie interviu
rezultatus.
11. Grupės pranešimas. Mokinių prašoma patyrinėti ir pranešti apie
savo atradimus nurodyta programos tema.
12. Debatai aarba pranešimas nurodytu klausimu. Pasirenkamas klausimas
ar problema, į kurią yra du galimi, bet prieštaraujantys vienas
kitam požiūriai. Prašoma analizuoti kiekvieną poziciją ir
parašyti pranešimą, pagrindžiantį faktais vieną požiūrį ir
atmetantį kitą.
13. Vaidmenų atlikimas. Vaidmenų atlikimas, sutekltas į svarbiausią
kritinio mąstymo elementą – gebėjimą įsijausti į kitų žmonių
požiūrius.
Greta jau paminėtų metodų puikiai pasirengusiose grupėse gali būti
naudojamasdar vienas:
14. Mokymosi kontraktas. Mokinys pasirenka mokymosi tikslus ir
projektą, susijusį su tuo, ko jis nori išmokti iš mokomojo dalyko
temos. Tai kontraktas tarp mokinio ir mokytojo. Mokytojas sutinka
peržiūrėti ir patvirtinti kontraktą bei projektą ir padeda
mokiniui nuspręsti, kaip atlikti šį darbą.
IŠVADOS
1. Kritinio mąstymo ugdymo procese mokytojas tampa ne informacijos
turėtoju ir perteikėju, o mokinių bendradarbiu, formuojančiu jų
mąstymą, įtraukiančiu mokinius į aktyvų mokymąsi ir padedančiu
jiems kritiškai mąstyti. Kad galėtų atlikti šias užduotis,
mokytojas turi turėti ir kritinio mąstymo, ir kritinio mąstymo
ugdymo mokėjimų bei įgūdžių. (5).
2. Kritinio mąstymo ir jo ugdymo galimybių pažinimas leidžia
tobulinti ugdymo procesą, jau nuo pradinių klasių skatinant
mokinius ne tik gauti žinias, bet efektyviai, kūrybiškai,
prasmingai jas interpretuoti ir taikyti naujomis sąlygomis.
3. Ugdydamiesi kritiškumą, mokiniai mąsto, kelia klausimus ir imasi
veiksmų; užuot skundęsi, mokiniai supranta, kad patys yra pajėgūs
keisti juos supantį pasaulį.
LITERATŪROS SĄRAŠAS
1. Aktyvaus mokymosi metodai. – V., Garnelis, 1999
2. Beresnevičienė D. Kūrybinis mąstymas // Mokykla, 1995, Nr. 1-2.
3. Herbeck J., Beier C. Kritinį mąstymą ugdanti mokomoji programa:
skaitymas ir rašymas išlaisvina žmogų. Kaip padėti būsimiesiems
mokytojams tai suvokti? // Permainos, 2003, Nr. 14
4. Klooster D. Kritinis mąstymas – kas tai? // Permainos, 2001, Nr. 4
5. Nauckūnaitė Z. Mokytojų rengimas ir infromacinės visuomenės kūrimas //
Permainos, 2002, Nr. 7
6. Penkauskienė D. (sud.). Kritinio mąstymo ugdymas. – V., 2001.
7. Petrulytė A. Kūrybiškumo ugdymas mokant. – V., 2001.
8. Zulumskytė A. Edukologijos pagrindinių studijų mokslinių darbų rengimo
metodinės rekomendacijos. – Klaipėda, 2003.