ES sveikatos apsauga

Turinys

Įvadas…………………………3

1. ES struktūriniai fondai…………………………4

2. Laukiami pokyčiai farmacijos sektoriuje įstojus į ES……………….5

3. Sveikatos informacijos plėtra………………………7

4. Pagrindiniai informacijos apie sveikatą šaltiniai…………………8

5. Visuomenės sveikata ES teisėje……………………..10

6. Europos bendrijos sritys, įgyvendintos per sveikatos

programas…………..11

7. Pagrindiniai tikslai, iškelti sveikatos

programoje……………….15

Išvados…………………………17

Literatūra…………………………18

   

Įvadas

Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą atsiveria visiškai kitokios

finansinės galimybės. Mes įstojame į sąjungą, kurioje yra siekiama

suvienodinti pragyvenimo lygį gyventojams, ypač jautriai rūpinamasi, kad

kiekvienas šalies gyventojas turėtų darbą ir uždarbį, susirgus gautų

reikiamą medicininę pagalbą, galėtų mokytis ir tobulintis, kad sumažėtų

skirtumas tarp bendrų šalies pajamų (BVP) kiekio tenkančio vienam

gyventojui Vakarų Europos šalyse ir Lietuvoje, būtų sukurtos naujos darbo

vietos ir pan.

        Suprantant, kad stojančiųjų šalių pragyvenimo lygis yra žymiai

žemesnis negu Vakarų Europos šalyse, Europos Sąjunga šių problemų

sprendimui jose siūlo įvairias finansinės paramos priemones. Tam įsteigta

daug fondų, vykdomos tarptautinės programos ir pan. Viena iš tokių paramos

formų yra ir ES struktūriniai fondai.

Lietuva būdama šalimi kandidate kai kuriais atvejais galėjo naudotis

įvairia Sąjungos finansine parama. Tapus ES nare, keisis šios paramos

finansavimo šaltiniai, smarkiai išaugs paramos apimtys visų susikaupusių

problemų sprendimo galimybei užtikrinti.

Darbo tikslas – aptarti sveikatos apsaugos reikšmę Europos Sąjungoje.

Darbo uždaviniai:

1. Aptarti ES struktūrinius fondus

2. Apžvelgti ES sveikatos informacijos plėtrą

3. Pateikti Europos bendrijos sritis, įgyvendintas per sveikatos programas

       

ES struktūriniai fondai

Kokia tai yra parama ir ką ši parama duos kiekvienam iš mmūsų?

Struktūriniai fondai yra Europos Sąjungos regioninės politikos finansavimo

priemonė, skirta sumažinti skirtumus tarp išsivysčiusių ir mažiau

išsivysčiusių regionų (arba valstybių).

        Struktūrinius fondus sudaro keturi atskiri tarpusavyje susiję

fondai (kuriuos sudaro ES biudžeto lėšos), turintys skirtingus tikslus ir

skirtingas finansines galimybes: Europos regioninės plėtros fondas (ERPF),

Europos socialinis fondas (ESF), Europos žemės ūkio valdymo ir garantijų

fondas (EŽŪVGF) ir Finansiniai instrumentai žuvininkystės valdymui (FIŽV).

        Struktūrinių fondų parama remiasi principu teikti lėšas, kurios yra

skirtos ne pakeisti pačių valstybių išlaidas tam tikrose srityse, o jas

papildyti. Tačiau papildomumas yra ženklus ir, pavyzdžiui, viešų

institucijų projektams ES struktūrinių fondų parama galės sudaryti net iki

75 proc. konkretaus projekto išlaidų.

Ką tai reiškia sveikatos sektoriui?

        Visos gydymo įstaigos Lietuvoje yra viešosios įstaigos. Tam, kad

pagerinti jų darbą, pagerinti gydymosi sąlygas jose, Lietuvos Vyriausybė,

savivaldybės kasmet skiria biudžeto lėšas. Žinome, kad šalies gydymo

įstaigų pastatai seni, dauguma neatitinka šiuolaikinių reikalavimų, jų

išlaikymui ir atnaujinimui bei esamos įrangos pagerinimui lėšų nuolat

trūksta. ES struktūrinių fondų parama tuo ir paremta, kad parengus

nustatyta tvarka projektus, 3/4 reikiamų lėšų bus padengtos iš Europos

Sąjungos biudžeto lėšomis. Taigi, turėsime 4 kartus daugiau lėšų ir

galėsime 4 kartus sparčiau gerinti gydymosi sąlygas Lietuvos medicinos

įstaigose, per tą patį laiką galėsime atlikti 4 kartus daugiau darbų.

        Tam, kad gauti šią paramą, gydymo įstaigos nustatyta tvarka rengs

projektus. Kadangi kiekvienas projekto naudos gavėjas ((sveikatos priežiūros

įstaiga) iš savo ar valstybės biudžeto lėšų privalės padengti ketvirtadalį

projekto išlaidų (25 %), šiuo metu Lietuva rengia bendrą šalies dokumentą,

kuriame yra numatyta kokiems projektams ir kiek lėšų jų įgyvendinimui

planuojama skirti iš valstybės biudžeto, įstojus į ES.

        Turime pasidžiaugti, kad planuojama naudoti ES struktūrinių fondų

paramą taip pat ir sveikatos apsaugos projektams, t.y. kad reikiamą

procentą gydymo įstaigų teikiamų projektų išlaidų padengs valstybės ir

savivaldybių biudžetai.

Kam gali būti naudojama ES struktūrinių fondų parama?

        Tai: ligoninių statyba ir esminė renovacija, medicininės įrangos

atnaujinimas šiuolaikine, medicinos personalo kvalifikacijos kėlimas ir kt.

        Įstojus į ES neišnyks mus varginantys negalavimai ir ligos, kurie

egzistuoja ir Europos Sąjungos šalyse, tačiau atsiras galimybė greičiau

gauti šiuolaikiškesnę medicinos pagalbą, gydytis atnaujintose pagal

šiuolaikinius reikalavimus ligoninėse, greičiau sulaukti greitosios

pagalbos, pasirengusios medicinos pagalbą teikti nelaimės vietoje net ypač

sudėtingais atvejais ir kt.

        Narystė Europos Sąjungoje atvers Lietuvai naujas perspektyvas,

padės pasiekti išsivysčiusių ES valstybių lygį, užtikrinti jos piliečių

gerovę bei teisių apsaugą, sveikatos priežiūros srityje greičiau artėsime

prie tų galimybių, kurias gauna Europos Sąjungos gyventojai.

Sveikatos programų skyriaus vedėja,

Rūta Liaudanskienė

Laukiami pokyčiai farmacijos sektoriuje įstojus į ES

        Valstybės rūpestis bei pačių žmonių interesas, kad ligoniai būtų

gydomi tik saugiais, kokybiškais ir veiksmingais vaistais, kad mokslo

pažanga, pasireiškianti naujais aukštos technologijos preparatais pasiektų

Lietuvą taip greitai, kaip ir kitas išsivysčiusias valstybes. Svarbu, kad

vaistų būtų vaistinėse, bbūtiniausi vaistai būtų kompensuojami, o vaistus

vaistinėse išduotų aukštos kvalifikacijos vaistininkai, kurie turėtų

tinkamų farmacinių žinių ir galėtų suteikti ligoniui pilnavertę informaciją

apie vaistus. Svarbu, kad farmacijos pramonė plėstųsi ir vystytųsi lemdama

tiek socialinius ir finansinius, tiek Lietuvos vaistų rinkos teigiamus

poslinkius.

        ES  nustačiusi itin griežtus reikalavimus vaistų kokybei, saugumui

ir veiksmingumui, jų gamybai, platinimui, reklamai, pakuočių ženklinimui,

informacijai vartotojui, taip pat vaistininkams ir jų rengimui. Lietuva

didžiąją dalį šių reikalavimų jau perkėlė į savo teisę bei juos įgyvendina.

Nuo š.m. balandžio 1 d. nauji vaistai bus registruojami pagal ES

reikalavimus, lig tol įregistruotų vaistų registravimo bylos bus

peržiūrėtos ir papildytos iki 2007 m. sausio 1 d. Tai reiškia, kad vaistų

rinkoje vartotojai bus garantuoti, kad gydosi tikrai saugiais ir

kokybiškais vaistais.

        Stambiosios farmacijos pramonės įmonės persitvarko pagal ES

nustatytus vaistų geros gamybos praktikos reikalavimus. Įmonės rekonstruoja

patalpas, įsigyja naujas šiuolaikines technologijas, tobulina vaistų

gamybos procesus ir gerina jų kokybę, kelia darbuotojų kvalifikaciją.

Suprantama, kad šie procesai sudėtingi ir reiškia didelį finansinį iššūkį

mūsų gamintojams, tačiau jie yra būtini. Pramoninė vaistų gamyba negali

būti orientuota tik į vietinę rinką. Būtina užsienio rinkų paieška,

eksporto plėtimas. Jei norime eksportuoti  savo produkciją į Europą, turime

gaminti vaistus pagal joje pripažintus standartus. Beje, norėdami plėsti

eksportą į Rytų šalis, taip pat turime gerinti produkcijos kokybę, nes ir

šios šalys diegia geros gamybos praktikos reikalavimus, pvz, Rusijos

Federacija nnumato juos taikyti nuo 2005 m. Taigi, visais atvejai pertvarka

pramonėje yra būtina. Įstodami į ES mes įgyjame pripažinimą, kad mūsų

vaistai yra aukštos kokybės ir mes galime lygiavertėmis sąlygomis

konkuruoti su kitais ES gaminamais bei rinkoje esančiais vaistais.

Atsivėrusios naujos rinkos sudarys palankias prielaidas vystytis farmacijos

pramonei. O tai naudinga mums visiems. Bus vystoma viena iš nacionalinės

pramonės šakų (išsaugomos ir sukuriamos naujos darbo vietos, mokami

mokesčiai į biudžetą), Lietuvos vaistų rinkoje didės vietinės pramonės

pagamintų vaistų dalis, jie nenusileis savo kokybe ir saugumu iš užsienio

įvežamiems vaistams, bet bus pigesni, o tai itin svarbu mūsų ligoniams.

        Vaistus importuoja ir platina vaistų didmeninio platinimo įmonės.

Nuo jų veiklos kokybės priklauso, kokių vaistų bus Lietuvos rinkoje, ar jų

netruks, ar tiekimo metu nebus pažeista kokybė. Todėl šių įmonių veikla

itin svarbi. Platinimo įmonės iki  š.m. liepos 1 d. turi persitvarkyti

pagal ES nustatytus geros vaistų platinimo reikalavimus, kuriais

užtikrinama, kad vaistai perkami tik iš farmacinei veiklai licencijuotų

įmonių, transportuojami, saugomi sandėliuose ir parduodami vaistinėms

išsaugant vaistų kokybę. Pagal aukštus reikalavimus dirbančios įmonės

užtikrins saugų vaisto kelią nuo gamintojo iki vaistinių, stabilią vaistų

rinką, kai net ir reta liga sergantis ligonis turės galimybę įsigyti vaistų

ir nereikės ieškoti, kad jų kas nors atvežtų ar kitaip gautų.

        ES teisė nereglamentuoja vaistų kainodaros ir kompensavimo. Yra

bendro pobūdžio reikalavimai, kad šios sritys būtų

viešos ir skaidrios.

Visa kita, kokius vaistus ir kaip kompensuoja, sprendžia pati šalis. Tai

priklauso nuo pasirinkto sistemos modelio, sergamumo, finansinių išteklių.

Lietuvoje veikianti kainodaros ir kompensavimo sistemos yra panašios į

daugelio ES šalių. Jau dabar keičiamės su kitomis šalimis informacija apie

vaistų kainas, o po įstojimo į ES šie procesai palengvės, būsime

lygiaverčiai partneriai prašydami vienos ar kitos informacijos apie

vaistus. Labai svarbu, kad gerėjant šalies ekonomikai, gerės ir biudžetinis

finansavimas sveikatos apsaugai, o kartu ir vaistų kompensavimui.

        Įstojimas į ES turės įtakos ir vaistininkams. Ši profesija Europos

Sąjungoje yra vertinama profesija. Galime pasidžiaugti, kad Lietuvoje

rengiami vaistininkai taip pat kaip ir ES šalių universitetuose, todėl

Lietuvai tapus ES šalimi nare Lietuvos vaistininkų diplomai bus

pripažįstami ir jie bus lygiaverčiai savo profesijos atstovai, kaip ES

šalių vaistininkai. Tikimės, kad galimybės išvykti dirbti Lietuvos

vaistininkams į ES šalis nebus tas vienintelis tikslas, kurį pajus Lietuvos

vaistininkai. Svarbu, kad Lietuvos žmonėms vaistinėse teikiamos paslaugos

būtų kvalifikuotos ir aukštos kokybės.

        Ypač permainas turėtų pajusti kaimo vaistinės. ES struktūriniams

fondams pasiekus Lietuvą, turėtų pagerėti kaimo gyventojų finansinė padėtis

ir jie ggalės įsigyti reikalingų  vaistų  bei daugiau dėmesio skirti sveikam

gyvenimo būdui. Tai turėtų skatinti vaistinių steigimąsi kaime, vaistus

išdavinės farmacijos specialistai, kurie galės pateikti išsamią informaciją

kaip vaistus vartoti, koks galimas šalutinis poveikis, patars kitais

klausimais.

        Farmacijos sektoriaus integracija į ES reiškia kokybiškai naują

sistemą, kkuri garantuoja gyventojų aprūpinimą aukštų technologijų vaistais

bei kokybišką farmacijos įmonių veiklą.

        Lietuvos atstovai dalyvaus ES struktūrų: Vaistų, Farmacijos

komitetų, Europos vaistų vertinimo agentūros    darbe, todėl turėsime

puikias galimybes diskutuoti ir išsakyti savo nuomonę vaistų klausimais.

Sveikatos informacijos plėtra – strateginė integracijos

į Europos Sąjungą kryptis (1998m)

        Daugiausiai apie dominančias sveikatos problemas gyventojai sužino

iš televizijos laidų, sveikatos priežiūros specialistų. Plunksna,

televizijos kamera ir radijas daro didelę įtaką asmens sveikatai ir

visuomenės sveikatos politikai. PSO plėtojamas Pasaulio sveikatos

informacijos tinklas (World Health Communication Network) sveikatos

informaciją pripažįsta sveikatos determinantu .

        Sveikatos informacija, ypač populiarioji, dažnai ignoruojama. Tai

vis dar silpna visuomenės sveikatos propagavimo sritis. Valstybės

tarnautojai, visuomenės sveikatos specialistai, nevyriausybinių

organizacijų atstovai stokoja informacijos teikimo įgūdžių bei rinkodaros

ir reklamos platinimo žinių, kurias sumaniai naudoja tabako pramonė. Blogą

situaciją dar pablogina nepakankami informacijos šaltinių, žiniasklaidos,

privataus ir visuomenės sektorių tarpusavio ryšiai. Galintys siekti bendro

tikslo partneriai, kurių vieta  toje pačioje sveikatos informacijos fronto

linijoje, nepasitiki vieni kitais. Vyriausybė mano, kad žiniasklaidai rūpi

tik sensacijos ir skandalai, o žiniasklaidos nuomone, visa, kas oficialiai

pateikiama, tėra korumpuota ir bloga .

        Mes gyvename informacijos amžiuje, todėl vykdydami PSO programos

,,Sveikata visiems XXI amžiuje“ tikslus, pirmiausiai turime garantuoti

sveikatos informacijos kokybę ir jos prieinamumą gyventojams. Atitinkanti

reikalavimus kiekvienam prieinama sveikatos informacija yra labai

reikšmingas įnašas vykdant priimtus sprendimus, nes ji – sveikatos

stiprinimo ir ligų prevencijos ppagrindas.

        Sveikatos informacija (Health communication) apibrėžiama kaip

mokslo ir informavimo strategijų panaudojimas  individo ir bendruomenės

sveikatos stiprinimo sprendimams .

        Mokslininkai dažnai taiko platesnį šio termino apibrėžimą, pvz.,

,,Sveikatos informacija – tai svarbių sveikatos klausimų perteikimas

asmenims, institucijoms ir visuomenei, panaudojant informacijos perdavimo,

motyvavimo bei įtaigos meną ir techniką. Ji apima ligų prevencijos,

sveikatos stiprinimo, sveikatos priežiūros politikos ir praktikos, asmens

gyvenimo kokybės ir bendruomenės sveikatos gerinimo reikalus“ .

Sveikatos informaciją sudaro :

    • Sveikatos mokymas – sveikos elgsenos įtvirtinimo priemonė, kai

gyventojai informuojami, mokomi sveikatos žinių ir įgūdžių, tam tikslui

pasitelkiant struktūras, naudojant mokymo priemones.

    • Socialinė rinkodara – teigiamų bendruomenės elgesio pokyčių skatinimo

priemonė, panaudojant rinkos principus ir žiniasklaidą.

    • Propagavimas  – sveikatos stiprinimo politikos, teisės normų ir

programų rėmimo per žiniasklaidą priemonė.

   • Rizikos veiksnių informacija – būdas įtraukti bendruomenę į diskusiją

apie aplinkos ir kitus sveikatai pavojingus veiksnius, jų prevencijos

alternatyvas. Čia priskiriamos ir individualios konsultacijos apie

genetiškai lemiamą pavojų sveikatai ir pasirinkimo pasekmes.

    • Paciento informavimas –  asmenų informavimas apie sveikatos sutrikimo

priežastis ir sveikatos stiprinimo galimybes, terapijos ir alternatyvių

priemonių taikymą pacientų mokymui ir savišvietai.

   • Vartotojo informavimas –  priemonė ugdyti asmenų supratimą,

reikalingą priimti sprendimus dėl savo ar šeimos narių sveikatos,

pasirinkti sveikatos paslaugų teikėjus, sveikatos draudimo rūšį, naudotis

savigalbos priemonėmis, prevencijos ir socialinės gerovės programomis,

gydymo ir reabilitacijos paslaugomis.

        Informacija ir švietimas daro didelę įtaką skatinant gyventojus

sveikiau gyventi, imantis ligų prevencijos ir kontrolės priemonių, remiant

svarbias valstybės ir bendruomenės sveikatos stiprinimo iniciatyvas,

sprendžiant medicinos pagalbos teikimo uždavinius. Tačiau informacija pati

savaime negali suteikti visuomenei galios išspręsti sistemos problemas,

tokias kaip skurdas ar medicinos pagalbos prieinamumas. Ji negali paveikti

genetiškai nulemtų nesveikatos priežasčių. Sveikatos informacija ir ryšiai

nesumažins ligų plitimo ir gyventojų sergamumo, jeigu jį palaiko tam tikri

elgsenos, biologiniai ar socialiniai ekonominiai aplinkos veiksniai. Tačiau

efektyvi sveikatos informacija gali padėti įveikti daugelį šių kliūčių.

       Pirmiausias ES visuomenės sveikatos programos tikslas yra sukurti

visapusišką sveikatos informacijos sistemą, kurios pagrindą sudarytų platus

spektras rodiklių, atspindinčių gyventojų sveikatos būklę, ligas ir jų

demografinius bei socialinius determinantus, gyvensenos veiksnius, gyvenimo

ir darbo sąlygas, o taip pat sveikatos stiprinimo ir ligų prevencijos

priemones, įskaitant jų kaštus. Bus renkama informacija apie sveikatos

sistemų plėtros tendencijas ir efektyvumą, sveikatos technologijas, kokybės

standartus ir gerosios praktikos kriterijus. Bus sukurtos bendros duomenų

bazės ir informacijos perdavimo bei keitimosi sistemos. Sukurti įvairūs

sveikatos informacijos sistemos paketai, tenkinantys skirtingų visuomenės

grupių (politikų, sveikatos priežiūros specialistų, valstybės, regiono ir

vietos savivaldos institucijų, plačiosios visuomenės) informacijos

poreikius.

        Vykdydamos šią programą ES šalys numato įgyvendinti tokias

sveikatos informacijos ir žinių plėtros priemones:

1. Sveikatos stebėjimo sistemos plėtojimas:

1.1. rodiklių, kaupimo metodų ir duomenų bazių plėtra;

    1.2. duomenų pateikimo ir sklaidos sistemos plėtra.

2. Naudojimosi sveikatos analizės, patarimų, ataskaitų teikimo,

informacijos perdavimo ir konsultavimo mechanizmu gerinimas.

        Į šias svarbiausias ES sveikatos informacijos plėtros kryptis ir jų

įgyvendinimo strategiją būtina atsižvelgti planuojant Lietuvos visuomenės

sveikatos strategiją, Ryšių su visuomene ir kitų sveikatos programų

priemones, Sveikatos apsaugos ministerijos, Valstybinės visuomenės

sveikatos priežiūros tarnybos ir visuomenės sveikatos centrų Ryšių su

visuomene padalinių darbą, Lietuvos sveikatos informacijos centro,

Visuomenės sveikatos ugdymo centro Visuomenės informavimo biuro veiklą.

Visuomenės sveikata Europos Sąjungos teisėje

        Europos Sąjungai jau daugiau kaip 50 metų, tačiau visuomenės

sveikata, kaip viena iš politikos sričių, jos dokumentuose buvo įtvirtinta

palyginti neseniai.

        Europos Sąjungos steigimo sutartyse visuomenės sveikatos priežiūra

taip pat nebuvo reglamentuojama, o dėmesys buvo koncentruojamas į sąjungų,

pagrįstų ekonominiais kriterijais, vieningos vidaus rinkos kūrimą.

Pirmosios nuostatos dėl Europos Sąjungos šalių narių bendradarbiavimo,

derinant sveikatos apsaugos ir darbo aplinkos taisykles, buvo įtrauktos į

Vieningą Europos aktą (Single European Act). Visuomenės sveikata, kaip

savarankiška sritis Europos Sąjungos teisėje, buvo apibrėžta tik 1992 m.

vasario 7 d. Europos Sąjungos Mastrichto sutartyje. Šios sutarties

straipsnis nustato, kad:

        “siekiant 2 straipsnyje (Europos ekonominės bendrijos steigimo

sutarties) iškeltų tikslų, kaip numatyta šioje Sutartyje ir pagal joje

nustatytus terminus, Bendrijos veiklos sritys yra šios: <.> pagalba

siekiant aukšto lygio sveikatos apsaugos <.>.”

        Taigi, 1992 metais sveikatos apsauga tampa oficiali Europos

Sąjungos veiklos sritis.

        Europos Sąjungos sutartis taip pat papildė Europos ekonominės

bendrijos steigimo sutartį X antraštinės dalies “Visuomenės sveikata”

numatydama, kad “Bendrija prisideda

prie žmonių sveikatos aukšto lygio

apsaugos užtikrinimo skatindama valstybių narių bendradarbiavimą ir

prireikus paremdama jų veiklą”.

        Kitas su visuomenės sveikatos priežiūra susijusias sritis taip pat

reglamentuoja Europos ekonominės bendrijos steigimo sutarties 157 (130)

straipsnis – aplinkos apsauga, 153 (129a) str. – vartotojų apsauga, 137

(118) str. – darbuotojų sauga ir kt.

        Europos Sąjunga, tapusi sąjunga “be sienų”, įgyvendinančia keturias

pagrindines laisves (laisvą asmenų, kapitalo, paslaugų bei prekių

judėjimą), susidūrė su naujomis didelėmis sveikatos problemomis

(narkomanija, AIDS, Alzhaimerio liga ir kt.) Bendrijos mastu tapo būtina

tobulinti Europos sveikatos politiką. 1997 metais 15 valstybių narių

pasirašytoje Amsterdamo sutartyje bendrojo pobūdžio normos buvo pakeistos,

sukonkretintos. Europos ekonominės bendrijos steigimo sutarties 152 (129)

straipsnis taip pat buvo pakeistas. Šio straipsnio 1 dalyje teigiama:

        “Žmonių sveikatos aukšto lygio apsauga užtikrinama nustatant ir

įgyvendinant visas Bendrijos politikos ir veiklos kryptis. Bendrija, savo

veikla papildydama valstybių narių politiką, siekia gerinti visuomenės

sveikatą, užkirsti kelią žmonių negalavimams ir ligoms bei pašalinti

pavojaus žmonių sveikatai šaltinius. Tokia veikla apima kovą su labiausiai

sveikatą pakertančiomis ligomis skatinant jų priežasčių, plitimo ir

profilaktikos tyrimus, taip pat skleidžiant informaciją ir plėtojant

švietimą sveikatos klausimais. Bendrija papildo valstybių narių veiklą

mažinant su narkotikais siejamą žalą sveikatai, taip pat plėtojant

informavimą ir prevenciją.”

        Svarbi yra minėto straipsnio dalis, numatanti, kad Bendrija

visuomenės sveikatos srityje visiškai pripažįsta valstybių narių atsakomybę

už sveikatos paslaugų ir sveikatos priežiūros organizavimą bbei teikimą.

        Po sutarčių priėmimo Europos komisija komunikate dėl veiklos plano

visuomenės sveikatos srityje išdėstė aštuonias svarbiausias Europos

bendrijų veiklos sritis, kurios buvo įgyvendinamos per atskiras programas:

        1. Sveikatos stiprinimas, ugdymas, švietimas ir mokymas. Kaip jau

buvo minėta, Europos ekonominės bendrijos steigimo sutarties 152 (129)

straipsnio 1 dalyje numatyta: “Bendrija savo veikla siekia <.> skleisti

sveikatos apsaugai reikalingą informaciją ir žinias.” Tokių nuostatų

įtvirtinimas pirminiuose teisės aktuose (sutartyse, taip pat dažnai

vadinamose Europos Sąjungos konstitucijose) parodo šių veiksmų svarbą,

siekiant juos įgyvendinti visos Bendrijos mastu. Veiksmai buvo vykdomi

vadovaujantis Europos Parlamento ir Tarybos 1996 m. kovo 29 d. priimtu

sprendimu Nr. 645/96/EC, patvirtinančiu Bendrijos veiksmų sveikatos

skatinimui, informavimui, ugdymui ir mokymui programą, kurios pagrindinis

tikslas buvo užtikrinti aukštą sveikatos apsaugos lygį. Programa buvo

įgyvendinama veiksmais, kuriais siekiama stiprinti sveikatos skatinimą tarp

šalių narių, sveiko ggyvenimo būdo ir įpročių propagavimą, apsaugos nuo

rizikos faktorių įgyvendinimą ir kt. Ypatingas dėmesys buvo skiriamas

sveikatos mokymui ir sveikos gyvensenos ugdymui mokyklose, darbo vietose,

ligoninėse ir bendruomenėse, taip pat pabrėžiamas sveikos mitybos principų

propagavimas, tabako ir alkoholio žala, psichikos sveikatos veiksniai,

lėtinių neinfekcinių ligų rizikos veiksnių mažinimas, bendradarbiavimas

tarp sektorių, mokslinių tyrimų plėtojimas.

        2. Sveikatos rodiklių monitoringas. Šią sritį aprėpia Bendrijos

veiksmų sveikatos monitoringui programa, patvirtinta Europos Parlamento ir

Tarybos 1997 m. liepos 30 d. sprendimu Nr. 1400/97/EC. Ši programa

įtvirtino pagrindinį tikslą – sukurti Europos Sąjungos šalių sveikatos

monitoringo (stebėsenos) sistemą, skirtą vertinti sveikatą (sveikatos

lygį), jos pokyčius ir ją įtakojančius veiksnius, padėti planuojamoms,

monitoruojamoms ir vykdomoms programoms bei veiksmams, aprūpinti šalis

nares patikima ir tinkama informacija, kuria siekiama rodiklių palyginimo,

nacionalinės sveikatos politikos rėmimo.

        3. Kova su vėžiu. Vėžys – viena iš pagrindinių mirties priežasčių

Europos Sąjungoje. Kovojant su šia liga 1996 m. kovo 29 d. Europos

Parlemento ir Tarybos sprendimu Nr. 646/96/EC buvo patvirtintas kovos su

vėžiu veiksmų planas 1996-2000 m. Šiame plane (1 straipsnio 3 dalyje)

daugiausia dėmesio buvo skiriama keturioms sritims:

        a) duomenims rinkti ir tirti, siekiant surinkti kuo daugiau

informacijos apie vėžio priežastis, profilaktiką ir gydymą, kaupti patikimą

lyginamąją informaciją apie sergamumą vėžiu, ją naudoti Europos lygio

epidemiologiniams vėžio tyrimams;

        b) informavimui ir sveikatos mokymui, siekiant išplėsti Europos

Sąjungos gyventojų žinias apie vėžio grėsmę bei profilaktiką, propaguoti

sveiką gyvenseną, įgyvendinti sveikatos politiką bei atitinkamas priemones,

susijusias su vėžio priežastimis bei grėsme;

        c) ankstyvajai vėžio diagnostikai ir atrankiniam sveikatos būklės

tikrinimui, siekiant padėti įgyvendinti ir pagerinti ankstyvosios

diagnostikos galimybes;

        d) kvalifikacijai kelti ir kokybės kontrolei bei garantijoms, kurių

tikslas tobulinti onkologijos, tarp jų ir vaikų onkologijos, specialistų

rengimą, gerinti kokybės kontrolės metodus. 1998 m. lapkričio 8 d. Europos

Komisija priėmė rekomendaciją Nr. 89/601/EEC dėl sveikatos personalo mokymo

vėžio klausimais.

        Bendrijos mastu svarbus yra 1996 m. liepos 30 d. Komisijos

sprendimas Nr. 96/469/EC dėl patariamojo komiteto vvėžio prevencijai įkūrimo

(O. J. L 192 , 02/08/1996, p. 0031-0032).

        Europos Sąjungos politikoje daugiausia dėmesio skiriama kovai su

rūkymo sukeliamu vėžiu. 2001 m. birželį Europos Parlamentas ir Taryba

priėmė direktyvą Nr. 2001/37/EC dėl įstatymų, taisyklių ir administracinių

priemonių, susijusių su tabako produktų gamyba, reklama ir pardavimu,

derinimo tarp valstybių narių. Direktyva nustato maksimalias nikotino ir

anglies monoksido ribas cigaretėse, privalomuosius įspėjimus jas

pardavinėjant ir kt.

        4. Kova su AIDS ir kitomis užkrečiamosiomis ligomis. Tai taip pat

svarbi visuomenės sveikatos sritis. Europos Sąjunga, įteisindama vieną iš

pagrindinių laisvių – laisvą asmenų judėjimą, privalo numatyti ir

garantuoti pakankamą užkrečiamųjų ligų kontrolę, kurios be jos galėtų

nesunkiai paplisti. Europos Sąjungos šalys siekia, kad kiekvienoje atskirai

ir tuo pačiu visose valstybėse būtų sukurta kuo efektyvesnė užkrečiamųjų

ligų nustatymo, stebėjimo bei kontrolės sistema. Tai leistų anksti

diagnozuoti ligą ir organizuoti greitą reagavimą.

        1996 metais Europos Parlamento ir Tarybos sprendimu Nr. 647/96/EC

buvo patvirtinta bendrijos veiksmų programa dėl AIDS ir kitų užkrečiamųjų

ligų prevencijos 1996-2000 metais. Pagrindinis jos tikslas –

bendradarbiaujant šalims narėms ir skatinant prevencijos programų

koordinavimą, remiant nevyriausybinių organizacijų veiksmus, tarp jų ir ŽIV

užsikrėtusių asmenų organizacijas, padėti sustabdyti plitimą bei sumažinti

mirtingumą ir sergamumą AIDS ir kitomis užkrečiamosiomis ligomis. Daug

dėmesio programoje buvo skirta užkrečiamųjų ligų priežiūrai ir

monitoringui, kovai su užkrečiamųjų ligų plitimu, informavimui, mokymui ir

ugdymui bei ŽIV/AIDS užsikrėtusių asmenų rėmimui, kovai su jų

diskriminacija.

        Europos Parlamentas ir Taryba sprendimu Nr. 2119/98/EC įkūrė

užkrečiamųjų ligų epidemiologinio stebėjimo ir kontrolės tinklą, kuris

Bendrijos lygiu skatina bendradarbiavimą ir vykdo veiksmų koordinavimą tarp

šalių narių, kad būtų pagerinta užkrečiamųjų ligų prevencija ir kontrolė.

Šis tinklas skirtas:

– užkrečiamųjų ligų epidemiologiniam stebėjimui;

– užkrečiamųjų ligų ankstyvojo įspėjimo bei reagavimo

sistemos sukūrimui, jų prevencijai bei kontrolei.

        5. Kova su narkomanija. Europoje pastarąjį dešimtmetį vykstant

sudėtingiems socialiniams ir ekonominiams procesams, vis grėsmingesniu

veiksniu tampa narkotikų vartojimas. Šio reiškinio svarbą pabrėžia ir

Europos ekonominės bendrijos steigimo sutarties 152 (129) straipsnio 1

dalis, numatanti: “Bendrija papildo valstybių narių veiklą mažinant su

narkotikais siejamą žalą sveikatai, taip pat plėtojant informavimą ir

prevenciją.”

        Europos Sąjunga, kovodama su šiuo veiksniu, priėmė keletą teisės

aktų:  reglamentą, nustatantį priemones, kurių reikia imtis siekiant

užkirsti kelią panaudoti tam tikras medžiagas neteisėtai narkotinių ir

psichotropinių medžiagų gamybai, Bendrijos veiksmus, patvirtintus Tarybos

pagal Europos Sąjungos sutarties dėl Europolo narkotikų padalinio K.3

straipsnį, direktyvą dėl tam tikrų medžiagų, naudojamų neteisėtai narkotikų

ir psichotropinių medžiagų gamybai, gaminimo ir patekimo į rinką ir kt.

        Visuomenės sveikatos požiūriu svarbus buvo Europos Parlamento ir

Tarybos 1997 metų sprendimas Nr. 102/97/EC, patvirtinantis Bendrijos

veiksmų programą dėl narkotikų priklausomybės prevencijos 1996-2000 metais.

Programos tikslas – padėti kovoti su priklausomybe nuo narkotikų, skatinant

bendradarbiavimą tarp šalių narių, šito buvo siekiama tokiais veiksmais:

kaupiant duomenis, atliekant jų tyrimus ir analizę, informacijos skleidimu,

sveikatos

mokymu ir ugdymu.

        Europos Taryba 2000 m. birželio 7 d. patvirtino Europos Sąjungos

veiksmų planą prieš narkotikus 2000-2004 metais (planą galima rasti

internete adresu: www.emcdda.org). Šiame plane numatomos penkios

prioritetinės veiksmų sritys, tarp kurių yra veiksmų koordinavimas,

informacija ir vertinimas, poreikio mažinimas, narkotikų vartojimo bei

nusikaltimų, susijusių su narkotikų vartojimu, prevencija, neteisėtos

narkotikų apyvartos mažinimas, tarptautinis bendradarbiavimas. Šiuo planu

siekiama: per penkerius metus žymiai sumažinti narkotikų vartojimo

paplitimą, ypač tarp jaunų asmenų iki 18 metų amžiaus; sumažinti su

narkotikais susijusius sveikatos pakenkimus (ŽIV, hepatitą ir pan.) ir dėl

narkotikų susijusių mmirčių skaičių; kovoti su pinigų plovimu, nelegaliu

narkotikų vartojimu, nelegaliu prekursorių gabenimu ir kt.

        Svarbus taip pat yra ir 1993 metais priimtas Tarybos reglamentas,

kuriuo įkuriamas Europos narkotikų ir narkotikų vartojimo monitoringo

centras. Pagrindiniai šio centro tikslai yra rinkti, registruoti ir

analizuoti informaciją, rengti mokymus, koordinuoti šalių narių veiklą

šioje srityje ir kt.

        6. Traumų ir nelaimingų atsitikimų prevencija. Šioje srityje

Europos Parlamentas ir Taryba 1999 metais sprendimu Nr. 372/1999/EC

patvirtino Bendrijos veiksmų programą dėl sužalojimų prevencijos 1999 –

2003 metams. Šios programos pagrindinis tikslas buvo prisidėti prie

visuomenės ssveikatos veiklos sričių, kurios siekia mažinti nelaimingus

atsitikimus (traumas), daugiausia sąlygotus namuose ir laisvalaikio metu,

skatinant: epidemiologinį traumų monitoringą (EHLASS sistema – Europos

nelaimingų atsitikimų namuose ir laisvalaikio metu stebėjimo sistema) bei

pasikeitimą informacija.

        7. Su aplinkos užterštumu susijusių ligų prevencija. Šią sritį

reglamentavo Europos PParlamento ir Tarybos 1999 m. kovo 29 d. sprendimas

Nr. 1296/1999/EC, tvirtinantis Bendrijos veiksmų programą dėl su aplinkos

užterštumu susijusių ligų 1999-2001 metams. Pagrindinis šios programos

tikslas buvo padėti vystyti politiką ir strategijas sveikatos ir aplinkos

srityse, susikoncentruojant į susijusių su užterštumu ligų prevenciją,

įskaitant žinių ir sveikatos rizikos supratimo gerinimą. Tai užtikrinama

šiomis priemonėmis: skleidžiant informaciją apie ligas, susijusias su

aplinkos užterštumu, bei gerinant žinias, užkrečiamųjų ligų valdymo

supratimą, prevencinių veiksmų efektyvumą.

        Su aplinkos užterštumu susijusių ligų prevencija glaudžiai susijusi

su bendrai vykdoma aplinkos apsaugos politika Bendrijos mastu. Tai ir

atmosferos oro apsauga, atliekų tvarkymas, geriamojo ir paviršinio vandens

apsauga ir kokybės reglamentavimas, cheminių medžiagų kontrolė bei

dirvožemio užterštumo problemos, triukšmo, radiacijos mažinimas ir kt.

        8. Retų ligų prevencija bei kontrolė. Europos Parlamentas ir Taryba

sprendimu Nr. 1295/1999/EC 1999 metais patvirtino Bendrijos veiksmų

programą dėl retų ligų. Šios programos tikslas buvo prisidėti prie kitų

Bendrijos vykdomų priemonių užtikrinant aukštą sveikatos apsaugos lygį,

gilinant žinias ir keičiantis informacija apie retas ligas.

        2002 metais rugsėjo 23 d., remdamiesi Europos Bendrijos steigimo

sutarties 152 str. ir gavę Komisijos pasiūlymą, Europos Parlamentas ir

Taryba sprendimu Nr. 1786 patvirtino Bendrijos veiksmų visuomenės sveikatos

srityje programą 2003-2008 metams. Priėmus šią programą buvo panaikintos

minėtosios aštuonios programos visuomenės sveikatos srityje.

        Programą priimti paskatino tai, kad Bendrija, vadovaujantis

anksčiau paminėtais teisės aktais, yra įsipareigojusi plėtoti ir gerinti

sveikatą, uužkirsti kelią ligoms ir atremti galimas grėsmes sveikatai,

sumažinti išvengiamą sergamumą ir priešlaikinį mirtingumą bei skatinti

aktyvumą sumažinant negalią. Taryba, Ekonomikos ir socialinių reikalų

komitetas, Regionų komitetas ir Europos Parlamentas parėmė sprendimus,

kuriuose išreiškiamas požiūris, kad veiksmai visuomenės sveikatos srityje

Bendrijos lygiu turi būti nustatyti vienoje visa apimančioje programoje,

veiksiančioje mažiausia penkerius metus ir apimsiančioje tris pagrindinius

tikslus – gerinti informaciją plėtojant visuomenės sveikatą, skubiai

reaguoti į grėsmes sveikatai ir nustatyti sveikatos veiksnius per sveikatos

plėtojimą ir ligų prevenciją, stiprinant tarpsektorinį bendravimą ir

naudojimą visų Sutarties priemonių.

        Atsižvelgdama į Evoros konferenciją dėl sveikatos veiksnių, 2000

metų birželio 29 d. rezoliucijoje Taryba pabrėžė, jog svarbu, kad nauja

Bendrijos visuomenės sveikatos strategija būtų kuriama remiantis

specifiniais jau egzistuojančių programų veiksniais, ypač su dėmesiu

tabako, mitybos ir alkoholio programoms; svarbu užtikrinti programų

tęstinumą ir tolesnį darbą.

        Bendrijos veiksmų visuomenės sveikatos srityje programa pradeda

veikti  nuo 2003 metų sausio 1 d. ir turi būti įgyvendinta iki 2008 metų

gruodžio 31 d. Programos pagrindinis tikslas – saugoti asmens bei gerinti

visuomenės sveikatą. Programos 2 straipsnyje iškeliami trys pagrindiniai

tikslai:

     • gerinti informaciją ir žinias plėtojant visuomenės sveikatą. Tai

apima tokius veiksmus:

    – sveikatos monitoringo sistemos vystymas ir valdymas (esamo darbo ir

jau pasiektų rezultatų pagrindu, Bendrijos lygiu) siekiant įdiegti

lygintinus kiekybinius ir kokybinius rodiklius; rinkti, analizuoti bei

suderinti specifinę informaciją  apie asmens sveikatą (sveikatos lygį,

sveikatos politiką ir sveikatos rodiklius, apimančius demografinę,

geografinę ir socialinę-ekonominę situaciją, asmeninius ir biologinius

faktorius, sveikatos elgseną, maitinimąsi, protinę veiklą, lytinį elgesį,

gyvenimo, darbo ir aplinkos sąlygas).

    – skubaus/ankstyvo užbėgimo už akių ligoms bei sveikatos grėsmėms, tarp

jų ir užkrečiamosioms bei neužkrečiamosioms ligoms vystymas, informacinės

sistemos nustatymas ir priežiūra.

    – informacijos perdavimo, dalijimosi ja ir sveikatos sistemos

duomenimis tobulinimas, sudarant galimybę visuomenei prieiti prie

informacijos.

    – su Šalimis narėmis ir kitais suinteresuotais asmenimis mechanizmų

sveikatos padarinių analizei, konsultacijoms, pranešimams, informavimui

vystymas ir naudojimas.

    – pasikeitimo informacija ir geros praktikos patirtimi rėmimas.

    • stiprinti galėjimą skubiai ir koordinuotai reaguoti į grėsmes

sveikatai. Tai apima tokius veiksmus:

    – gebėjimo sustabdyti užkrečiamąsias ligas, remiant tolesnį Europos

Parlamento ir Tarybos sprendimo dėl užkrečiamųjų ligų epidemiologinio

stebėjimo ir kontrolės tinklo įgyvendinimą, stiprinimas.

    – pasikeitimo informacija ir reagavimo į neužkrečiamųjų ligų pavojų,

įskaitant lyčiai specifinius sveikatos sutrikimus ir retas ligas,

strategijas ir mechanizmus, prevencijos plėtojimas.

    – keitimasis informacija dėl strategijų, siekiant priešintis grėsmėms

sveikatai (tarp jų ir susijusioms su terorizmu) psichinių (psichologinių),

cheminių ar biologinių šaltinių pavojaus atveju, ir, kai reikia, Bendrijos

pagalbos (išteklių) ir mechanizmų vystymą ar naudojimą.

   – keitimasis informacija apie vakcinacijos ir imunines strategijas.

    – žmogaus organų ir medžiagų, įskaitant kraują, kraujo komponentus ir

kraujo pirmtakus (prekursorius), saugumo ir kokybės stiprinimas, vystant

aukštus minėtų medžiagų rinkimo, laikymo, platinimo ir naudojimo kokybės ir

saugumo standartus.

    – strategijų iir priemonių, susijusių su asmens sveikatos apsauga nuo

galimo neigiamo poveikio dėl aplinkos veiksnių, tokių kaip jonizavimas ar

nejonizuojanti radiacija, ar garsas vystymas.

    • plėtoti sveikatą ir užkirsti kelią ligoms, akcentuojant sveikatą

visose Bendrijos politikose ir veikloje. Tai apima tokius veiksmus:

    – strategijų ir priemonių, įskaitant ir susijusių su visuomenės

gyvenimo būdo supratimu (mityba, psichinė veikla, tabakas, alkoholis,

narkotikai bei kitos medžiagos), paruošimas bei įgyvendinimas, jų

įtraukimas į visas Bendrijos politikas ir strategijas.

    – situacijų analizavimas ir strategijų, susijusių su socialiniais ir

ekonominiais sveikatos veiksniais, vystymas, siekiant nustatyti sveikatos

skirtumus ir kovoti su jais bei įvertinti socialinių ir ekonominių veiksnių

poveikį sveikatai.

    – situacijos, dėl sveikatos veiksnių, susijusių su aplinka,

analizavimas ir strategijos vystymas, pagalbos teikimas siekiant

identifikuoti ir įvertinti aplinkos faktorių įtaką sveikatai.

    – situacijos analizavimas ir keitimasis informacija apie genetinius

veiksnius ir genetinio skryningo naudojimą.

Manoma, jog ši Programa prisidės prie aukšto asmens sveikatos

apsaugos lygio užtikrinimo.

Lietuvos Respublikai svarbi nuostata, išreikšta Programos preambulėje, kur

teigiama: “narės kandidatės turi būti aktyviai įsitraukusios į programos

plėtrą ir įgyvendinimą, dėmesį skirti strateginiam sveikatos lygio

priartėjimui prie šalių narių lygio, spręsti specifines savo šalies

sveikatos problemas.”

        Programa yra atvira ir EFTA/EEA (Europos ekonominės sąjungos/zonos)

šalims, kitoms asocijuotoms centrinės ir Rytų Europos šalims, Kiprui,

Maltai ir Turkijai. Įgyvendinat programą numatytas glaudus

bendradarbiavimas su trečiosiomis šalimis ir tarptautinėmis

organizacijomis, tarp jų ir Pasauline sveikatos organizacija,

Europos

taryba, Pasauline prekybos organizacija ir kt.

       

Išvados

1. Struktūrinių fondų parama remiasi principu teikti lėšas, kurios yra

skirtos ne pakeisti pačių valstybių išlaidas tam tikrose srityse, o jas

papildyti. Tačiau papildomumas yra ženklus ir, pavyzdžiui, viešų

institucijų projektams ES struktūrinių fondų parama galės sudaryti net iki

75 proc. konkretaus projekto išlaidų.

        2. Mes gyvename informacijos amžiuje, todėl vykdydami PSO

programos ,,Sveikata visiems XXI amžiuje“ tikslus, pirmiausiai turime

garantuoti sveikatos informacijos kokybę ir jos prieinamumą gyventojams.

Atitinkanti reikalavimus kiekvienam prieinama sveikatos informacija yra

labai reikšmingas įnašas vykdant priimtus sprendimus, nes ji – sveikatos

stiprinimo ir ligų prevencijos pagrindas.

       3. Integracija į Europos Sąjungą turės palankų poveikį norminių

aktų, reglamentuojančių pacientų teises, tobulinimui, specifinių klausimų,

susijusių su sveikatos priežiūra, reglamentavimui. Vykstant sparčiam

sveikatos sistemos technologizavimui, biotechnologijų plėtrai ir kartu

autonomijos vertybių stiprėjimui, visuomenė  vis dažniau susiduria su

tokiomis problemomis kaip gydymo atsisakymas ar netaikymas, valios

negaivinti pareiškimas, informacijos apie sveikatą konfidencialumas ir

privatumo apsauga, duomenų apsauga, informuotojo asmens sutikimas,

dalyvavimas moksliniuose tyrimuose ir kt., todėl detali šių sričių analizė

ir jų reglamentavimas yra ypatingai svarbūs ir laikomi viena svarbiausių

Europos SSąjungos veiklos krypčių.

              

LITERATŪRA

1. Algirdas Paleckis. „Ties Europos greitkeliu‘‘.V. 2000m.

2. Internetas www.google.lt

3. “Mokslas ir technika” 2001 nr. 3

4. “Visuomenės sveikata” 2001 nr. 3

5. Vitkus G.Europos Sąjunga: Enciklopedinis žinynas >- V.:Engrimas 1999m.