LR Prezidento rinkimai ir funkcijos

LR.Prezidentas ir rinkimai.

LR Prezidentas – asmuo, turintis aukščiausią valdžia valstybeje.

Lyginant su visiško prezidentinio valdymo šalimis, Prezidentas valdžią

šalyje daugiau dalijasi su Vyriausybe bei Seimu. Pusiau prezidentinio

valdymo šalyse, kaip ir Lietuvoje,prezidentas yra pagrindinis ir

didžiausias atstovas reprezentuoti šali užsienyje. LR Prezidentas

atstovauja valstybei, piliečiams ir laikosi visų įstatymų ir aktų

pavestų jo galiai LR Konstitucijoje.

Kaip įprasta demokratijai Prezidento galios ir valdžia įsigali tik jį

išrinkus tautai. Nuostatai ir normos renkant LR Prezidentą yra

pateikiamos Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimų įstatyme.

Šalies Prezidento rinkimai vyksta demokratiniu principu,laikantis

svarbiausio įstatymo – Konstitucijos. Neyvygdžius keliamų normatyvų

kandidatui ar nusižiangus rinkejui, slapto balsavimo metu, dažniausiai

kandidatūra ar balsas yra šalinami.

LR Prezidento rinkimų įstatymo bendrieji nuostatai:

1 straipsnis. Respublikos Prezidento rinkimų pagrindai

Respublikos Prezidentą renka Lietuvos Respublikos piliečiai penkeriems

metams, remdamiesi visuotine, lygia ir tiesiogine rinkimų teise,

slaptu balsavimu.

2 straipsnis. Teisė būti kandidatu į Respublikos Prezidentus

Respublikos  Prezidentu gali būti renkamas  Lietuvos Respublikos

pilietis pagal kilmę, ne mažiau kaip trejus pastaruosius metus gyvenęs

Lietuvoje, jeigu jam iki rinkimų dienos yra suėję ne mažiau kaip

keturiasdešimt metų ir jeigu jis gali būti renkamas Seimo nariu. Tai

negali būti renkami asmenys, susiję priesaika ar pasižadėjimu užsienio

valstybei; asmenys, pagal teismo paskirtą nuosprendį atliekantys

kriminalinę bausmę, taip pat asmenys, teismo pripažinti neveiksniais.

Tas pats asmuo Respublikos Prezidentu gali būti renkamas ne daugiau

kaip du kartus iš eilės.( 2 kadencijos).

2(1) straipsnis. Duomenys apie ryšius su užsienio specialiosiomis

tarnybomis.

 Pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus registruojamas

po to, kai Vyriausioji rinkimų komisija priima sprendimą išduoti jam

rinkėjų parašų rinkimo lapus, privalo pateikti Vyriausiajai rinkimų

komisijai duomenis apie savo darbą užsienio valstybių atitinkamose

tarnybose, apie mokymąsi šių tarnybų mokyklose ar apie

bendradarbiavimą su jomis. Šiuos duomenis pretendentas įrašo duomenų

anketoje. Anketos duomenys yra vieši. Jei pretendentas būti kandidatu

į Respublikos Prezidentus duomenų anketoje pateikia šioje straipsnio

dalyje nurodytus duomenis, Vyriausioji rinkimų komisija privalo šią

anketą viešai paskelbti per 24 valandas nuo jos pateikimo. Jei

pretendentas iki įregistravimo kandidatu į Respublikos Prezidentus

nepateikė Vyriausiajai rinkimų komisijai užpildytos duomenų anketos,

Komisija apie tai viešai paskelbia ne vėliau kaip per 24 valandas po

to, kai asmuo įregistruotas kandidatu į Respublikos Prezidentus.

Jeigu Vyriausioji rinkimų komisija gauna raštu informaciją, kad

duomenų anketoje pateikti duomenys yra neteisingi, nuslėpti ar kad

nepateikta užpildyta anketa, taip pat kad pretendentas būti kandidatu

į Respublikos Prezidentus ar kandidatas į Respublikos Prezidentus

dirbo, mokėsi šio straipsnio dalyje nurodytose tarnybose

(struktūrose), bendradarbiavo su jomis, ir nustato, kad apie tai nėra

įrašyta duomenų anketoje, per 48 valandas privalo pretendentą būti

kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatą į Respublikos

Prezidentus supažindinti su gauta informacija ir pasiūlyti jam

pateikti paaiškinimus. Jeigu pretendentas būti kandidatu į Respublikos

Prezidentus ar kandidatas į Respublikos Prezidentus sutinka su

Vyriausiojoje rinkimų komisijoje gauta informacija, jis turi

nedelsdamas papildomai įrašyti šią informaciją į ssavo duomenų anketą,

o jeigu duomenų anketa nebuvo užpildyta, ją užpildyti – įrašyti

nurodytą informaciją. Vyriausioji rinkimų komisija ne vėliau kaip per

24 valandas privalo šią informaciją paskelbti viešai. Jeigu

pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ar kandidatas į

Respublikos Prezidentus nesutinka su Vyriausiojoje rinkimų komisijoje

gauta informacija, kviečiamas neatvyksta į Vyriausiąją rinkimų

komisiją ar atsisako pateikti paaiškinimus dėl gautos informacijos,

Vyriausioji rinkimų komisija prireikus gali kreiptis į informaciją

suteikusius asmenis, taip pat į kitas įstaigas ar organizacijas,

prašydama pateikti papildomų duomenų ar dokumentų.

3 straipsnis. Visuotinė rinkimų teisė

Teisę  rinkti  Respublikos  Prezidentą  turi  Lietuvos Respublikos

piliečiai, kurie rinkimų dieną yra ne jaunesni kaip 18 metų.

Rinkimuose nedalyvauja piliečiai, teismo pripažinti neveiksniais. Bet

kokie  tiesioginiai  arba  netiesioginiai  Lietuvos Respublikos

piliečių rinkimų teisių apribojimai dėl lyties, rasės, tautybės,

kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų

– draudžiami.

4 straipsnis. Lygi rinkimų teisė

 Kiekvienas Lietuvos Respublikos pilietis, turintis teisę rinkti

Respublikos Prezidentą, rinkimuose turi vieną balsą    

5 straipsnis. Tiesioginiai Respublikos Prezidento rinkimai

 Respublikos Prezidentą rinkėjai renka be tarpininkų.

6 straipsnis. Slaptas balsavimas

Rinkėjai balsuoja  asmeniškai ir  slaptai. Kontroliuoti rinkėjų valią

rinkimuose draudžiama.

7 straipsnis. Viešumas rengiant ir vykdant rinkimus      

Valstybės institucijos ir rinkimų komisijos Respublikos Prezidento

rinkimus  rengia ir  vykdo viešai. Apie rinkimų organizavimo renginius

(susirinkimus, posėdžius) viešai pranešama ne vėliau kaip likus 12

val. iki renginių pradžios.

     Rinkimų komisijos informuoja piliečius apie savo darbą, rinkimų

apylinkių sudarymą, rinkimų komisijų sudėtį, buvimo vietą ir darbo

laiką, apie rinkėjų sąrašus, kandidatų į Respublikos Prezidentus

įregistravimo  rezultatus, balsavimo  ir rinkimų rezultatus.

Valstybinės masinės  informacijos  priemonės  informuoja visuomenę

apie Respublikos Prezidento rinkimų rengimą ir vykdymą.

     Visų masinės informacijos priemonių atstovai turi teisę

nekliudomai dalyvauti visuose renginiuose, kuriuos organizuoja rinkimų

komisijos, visuose rinkimų komisijų posėdžiuose, taip pat gauti iš

rinkimų komisijų informaciją apie rinkimų rengimą ir vykdymą.

8 straipsnis. Rinkimų rengimo ir vykdymo išlaidos

Respublikos Prezidento rinkimų rengimo ir vykdymo išlaidas apmoka

valstybė ir savivaldybės. Iš valstybės lėšų apmokamos rinkimų komisijų

išlaidos rinkimams organizuoti ir vykdyti bei atlyginama už rinkimų

komisijų narių ir jas aptarnaujančio personalo darbą. Iš savivaldybių

lėšų apmokama už miestų, rajonų ir apylinkių rinkimų komisijų būstinių

patalpų išlaikymą, balsavimo patalpų įrengimo inventoriaus įsigijimą

ir išsaugojimą. Jeigu savivaldybė nesuteikia tinkamų patalpų ar

inventoriaus rinkimų apylinkės būstinei ir balsavimo patalpoms, tam

Vyriausiosios rinkimų komisijos sprendimu panaudojamos valstybės

lėšos. Šiuo atveju faktines išlaidas balsavimo patalpoms ir

inventoriui per 2 mėnesius po rinkimų Vyriausioji rinkimų komisija ne

ginčo tvarka išieško iš savivaldybės. Respublikos Prezidento rinkimus

organizuoja ir vykdo:1) Vyriausioji rinkimų komisija;2) miesto, rajono

rinkimų komisija;3) apylinkių rinkimų komisijos.

Lietuvos Respublikos Prezidento rinkimus skiria Lietuvos Respublikos

Seimas. Skirdamas Prezidento rinkimus Seimas priima atitinkamą

nutarimą. Respublikos Prezidento eiliniai rinkimai vykdomi paskutinį

sekmadienį, likus dviem mėnesiams iki Respublikos Prezidento

kadencijos pabaigos.

Pretendentų būti kandidatais į Respublikos Prezidentus iškėlimas

pradedamas ne anksčiau kaip likus 80 dienų ir baigiamas ne vėliau kaip

likus 665 dienoms iki rinkimų dienos.

Pretendentais būti kandidatais į Respublikos Prezidentus save gali

iškelti pavieniai asmenys. Pretendentus būti kandidatais į Respublikos

Prezidentus gali kelti, remti politinės partijos ir politinės

organizacijos.

Pretendentas būti kandidatu į Respublikos Prezidentus ne vėliau kaip

likus 65 dienoms iki rinkimų raštu pareiškia apie tai Vyriausiajai

rinkimų komisijai.

Jeigu pretendentą būti kandidatu į Respublikos Prezidentus iškėlė

politinės partijos ir politinės organizacijos, šis jų sprendimas taip

pat pateikiamas raštu. Taip pat yra pateikiami pretendento pilietybę

bei asmenybę patvirtinantys dokumentai ir sumokamas penkių vidutinių

mėnesinių darbo užmokesčių dydžio užstatas. Vyriausioji rinkimų

komisija išduoda rinkėjų parašų rinkimo lapus. Surinkus Lietuvos

Respublikos Konstitucijos 79 straipsnyje nurodytus 20 tūkstančių

rinkėjų parašų, visas užstatas yra grąžinamas jį sumokėjusiam

asmeniui.

Pretendentai būti kandidatais į Respublikos Prezidentus kandidato

statusą įgyja juos įregistravus kandidatais į Respublikos Prezidentus

Vyriausiojoje rinkimų komisijoje. Kandidatų į Respublikos Prezidento

vietą skaičius neribojamas.

Likus iki rinkimų ne mažiau kaip 45 dienoms, pretendentai būti

kandidatais į Respublikos Prezidentus privalo pateikti Vyriausiajai

rinkimų komisijai jos išduotus rinkėjų parašų rinkimo lapus su ne

mažiau kaip 20 tūkstančių rinkėjų parašų. Taip pat pretendentas turi

pateikti pajamų bei turto deklaracijos pagrindinių duomenų išrašą,

patvirtintą valstybinės mokesčių inspekcijos.

Likus iki rinkimų dienos ne mažiau kaip 30 dienų, Vyriausioji rinkimų

komisija oficialiai skelbia visų asmenų, įregistruotų kandidatais į

Respublikos Prezidentus, sąrašą ir ne vėliau kaip per 24 valandas nuo

sąrašo paskelbimo išduoda šiems asmenims kandidato į Lietuvos

Respublikos Prezidentus

pažymėjimą.

Rinkiminė kampanija

Nuo oficialaus kandidatų į Respublikos Prezidentus sąrašo

paskelbimo dienos prasideda Respublikos Prezidento rinkimų

kampanija,po kurios kandidatai į Respublikos Prezidentus po oficialaus

kandidatų sąrašo paskelbimo turi lygią teisę pasisakyti rinkėjų ir

kitokiuose susirinkimuose, pasitarimuose, posėdžiuose, naudotis

valstybinėmis masinės informacijos priemonėmis ir skelbti savo

rinkiminę programą. Rinkimų agitacija draudžiama likus 30 valandų iki

rinkimų pradžios ir rinkimų dieną, išskyrus nuolatinę vaizdinę

agitaciją tam skirtose vietose, jeigu ji iškabinta likus ne mažiau

kaip 48 valandoms iki rinkimų pradžios.

Balsavimas. Rezultatai, jų skaičiavimas ir rezultatų skelbimas.

Balsavimas vyksta rinkimų dieną nuo 77 iki 21 valandos rinkimų

komisijos nurodytoje patalpoje. Rinkėjas balsuoja tik toje rinkimų

apylinkėje, į kurios rinkėjų sąrašus jis yra įtrauktas. Rinkėjas gali

balsuoti paštu, paprastai tai padaro keli procentai rinkimų teisę

turinčių piliečių( apie 6 procentai paskutiniuose LR Prezidento

rikimuose). Rinkimų teisę taip pat turi užsienyje gyvenantys Lietuvos

piliečiai,dažnausiai savo balsą pareikšdami savo šalies atstovybėje.

Išrinktu laikomas tas kandidatas į Respublikos Prezidento vietą,

kuris pirmą kartą balsuojant ir dalyvaujant ne mažiau kaip pusei visų

rinkėjų, gavo daugiau kaip pusę visų rinkimuose dalyvavusių rinkėjų

balsų. Jeigu rinkimuose dalyvavo mažiau kaip pusė visų rinkėjų,

išrinktu laikomas tas kandidatas, kuris gavo daugiausia, bet ne mažiau

kaip 1/3 visų rinkėjų balsų. Jeigu pirmajame balsavimo rate nė vienas

kandidatas nesurenka reikiamos balsų daugumos, po dviejų savaičių

rengiamas pakartotinis balsavimas dėl dviejų kandidatų, gavusių

daugiausia balsų. Išrinktu laikomas kandidatas, surinkęs daugiau

balsų. Jeigu pirmajame rate dalyvavo ne daugiau kaip du kandidatai ir

nė vienas negavo reikiamo balsų skaičiaus, rengiami pakartotiniai

rinkimai.

Galutinius Respublikos Prezidento rinkimų rezultatus ne vėliau kaip

per 5 dienas po rinkimų skelbia Vyriausioji rinkimų komisija.

Pakartotinių Respublikos Prezidento rinkimų rezultatus ne vėliau kaip

per 5 dienas nuo pakartotinio balsavimo dienos skelbia Vyriausioji

rinkimų komisija. Prezidento rinkimų rezultatų paskelbimas yra

Respublikos Prezidento rinkimų komisijos nutarimo paskelbimas Lietuvos

Respublikos informacijos šaltiniuose. Po Respublikos Prezidento

rinkimų rezultatų paskelbimo Respublikos Prezidento rinkimų komisija

ne vėliau kaip per 3 valandas išrinktam Respublikos Prezidentui

įteikia Lietuvos Respublikos Prezidento pažymėjimą.

Asmuo, išrinktas Respublikos Prezidentu, turi sustabdyti savo veiklą

politinėse partijose ir politinėse organizacijose iki naujos

Respublikos Prezidento rinkimų kampanijos pradžios. Tokį pareiškimą

Respublikos Prezidentas turi paskelbti kitą dieną po to, kai

Respublikos Prezidento rinkimų komisija įteikia jam LR. Prezidento

pažymėjimą.

Priesaika

Išrinktas Respublikos Prezidentas ssavo pareigas pradeda eiti rytojaus

dieną pasibaigus Respublikos Prezidento kadencijai, po to, kai

prisiekia tautai būti ištikimas Lietuvos Respublikai ir Konstitucijai.

Prisiekia ir perrinktas Prezidentas.Respublikos Prezidentas prisiekia

LR Seimo rūmuose, Seimo posėdyje. Respublikos Prezidento priesaikos

priėmimo ceremonijoje kviečiami dalyvauti Lietuvos Respublikos

Aukščiausiosios Tarybos – Steigiamojo Seimo 1990 m. kovo 11 d. Akto

„Dėl Lietuvos nepriklausomos valstybės atstatymo“ signatarai, Lietuvos

Respublikos Vyriausybės nariai, bažnyčių hierarchai bei atstovai,

politinių partijų, kitų politinių ir visuomeninių organizacijų

atstovai, Lietuvoje akredituoti užsienio valstybių diplomatai.

Respublikos Prezidento priesaikos priėmimo ceremoniją tiesiogiai

transliuoja Lietuvos radijas ir televizija. Respublikos Prezidentas

prisiekia, stovėdamas priešais priesaiką priimantį Konstitucinio

Teismo pirmininką, o jo nesant – vieną iš Konstitucinio Teismo teisėjų

ir skaitydamas priesaikos tekstą padėjęs ranką ant Lietuvos

Respublikos Konstitucijos.

Prezidento funkcijos.

[pic]

Prezidento įgaliojimai užsienio politikos srityje

Respublikos Prezidentas sprendžia pagrindinius užsienio politikos

klausimus ir kartu su Vyriausybe vykdo užsienio politiką.

Vyriausybės teikimu Prezidentas skiria ir atšaukia Lietuvos

Respublikos diplomatinius atstovus užsienio valstybėse ir prie

tarptautinių organizacijų; priima užsienio valstybių diplomatinių

atstovų įgaliojamuosius ir atšaukiamuosius raštus; teikia aukščiausius

diplomatinius rangus ir specialius vardus. Be to, šalies vadovas

pasirašo Lietuvos Respublikos tarptautines sutartis ir teikia jas

Seimui ratifikuoti.

Prezidentas ir Seimas

Šalies Konstitucijoje įtvirtinta Respublikos Prezidento ir Seimo galių

subalansavimo sistema. Respublikos Prezidentas ir Seimas kai kuriuos

klausimus sprendžia suderintai. Ypač ryškiai ši „svertų ir atsvarų“

sistema pasireiškia įstatymų leidybos procedūroje, formuojant

Vyriausybę bei skiriant kitus pareigūnus.

Naujai išrinktas Seimas į pirmąjį posėdį renkasi Prezidento

kviečiamas.

Konstitucijoje numatytais atvejais (ginkluoto užpuolimo atveju,

įvedant karo padėtį ir skelbiant mobilizaciją arba įvedant

nepaprastąją padėtį) tarp Seimo sesijų Prezidentas šaukia neeilinę

Seimo sesiją.

Prezidentas taip pat skelbia eilinius Seimo rinkimus, o tam tikrais

atvejais gali skelbti ir pirmalaikius Seimo rinkimus.

Pirmalaikius Seimo rinkimus Respublikos Prezidentas gali paskelbti

dviem atvejais:

1) jeigu Seimas per 30 dienų nuo pateikimo nepriėmė sprendimo dėl

naujos Vyriausybės programos arba nuo Vyriausybės programos pirmojo

pateikimo per 60 dienų du kartus iš eilės nepritarė Vyriausybės

programai;

2) Vyriausybes siūlymu, jeigu Seimas pareiškia tiesioginį

nepasitikėjimą Vyriausybe.

Respublikos Prezidentas negali skelbti pirmalaikių Seimo rinkimų,

jeigu iiki Respublikos Prezidento kadencijos pabaigos liko mažiau kaip

6 mėnesiai, taip pat jeigu po pirmalaikių Seimo rinkimų nepraėjo 6

mėnesiai.

Prezidentas ir Vyriausybė

Respublikos Prezidentas Seimo pritarimu skiria ir atleidžia

Ministrą Pirmininką, paveda jam sudaryti Vyriausybę ir tvirtina jos

sudėtį. Ministro Pirmininko teikimu Prezidentas skiria ir atleidžia

ministrus. Lietuvos Respublikos ministrai yra atsakingi Seimui,

Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldūs Ministrui Pirmininkui.

Respublikos Prezidentas priima Vyriausybės atsistatydinimą ir

prireikus paveda jai toliau eiti pareigas arba paveda vienam iš

ministrų eiti Ministro Pirmininko pareigas, kol bus sudaryta nauja

Vyriausybė. Prezidentas taip pat priima ministrų atsistatydinimą ir

gali pavesti jiems eiti pareigas, kol bus paskirtas naujas ministras.

Išrinkus naują Seimą Prezidentas priima Vyriausybės grąžinamus

įgaliojimus ir paveda jai eiti pareigas, kol bus sudaryta nauja

Vyriausybė. Vyriausybei atsistatydinus ar Vyriausybei grąžinus

įgaliojimus, ne vėliau kaip per 15 dienų teikia Seimui svarstyti

Ministro Pirmininko kandidatūrą.

Kol nėra Ministro Pirmininko ar jis negali eiti savo pareigų,

Respublikos Prezidentas ne ilgesniam kaip 60 dienų laikui Ministro

Pirmininko teikimu paveda vienam iš ministrų jį pavaduoti, o kai tokio

teikimo nėra, Respublikos Prezidentas vienam iš ministrų paveda

pavaduoti Ministrą Pirmininką.

Tarp Seimo sesijų Prezidentas esant reikalui sprendžia, ar

leisti patraukti Ministrą Pirmininką ar ministrą baudžiamojon

atsakomybėn, duoda leidimą juos suimti ar kitaip suvaržyti jų laisvę.

. Prezidento įgaliojimai įstatymų leidybos srityje

Įstatymus Lietuvos Respublikoje leidžia Seimas. Prezidentas

turi įstatymų leidybos iniciatyvos teisę Seime. Be Prezidento šią

teisę turi Seimo nariai.

Seimo priimti įstatymai įsigalioja tik po to, kai juos pasirašo

ir oficialiai paskelbia Lietuvos Respublikos Prezidentas. Po įteikiamu

Respublikos Prezidentui pasirašyti ir oficialiai paskelbti Lietuvos

Respublikos įstatymo tekstu Seimo statute nustatyta tvarka yra įrašas

su Seimo Pirmininko arba jo pavaduotojo parašu apie Seimo priimto

įstatymo autentiškumą.

Lietuvos Respublikos įstatymai, kurie įteikiami Respublikos

Prezidentui pasirašyti ir oficialiai paskelbti, registruojami

specialioje knygoje, kurioje vėliau nurodoma jų pasirašymo bei

paskelbimo data arba pažymima apie jų grąžinimą Seimui pakartotinai

svarstyti. Lietuvos Respublikos įstatymo teksto pabaigoje prieš

Respublikos Prezidento parašą įrašoma: „Skelbiu šį Lietuvos

Respublikos Seimo priimtą įstatymą.“ Respublikos Prezidentas Seimo

priimtą įstatymą ne vėliau kaip per dešimt dienų po įteikimo arba

pasirašo ir oficialiai paskelbia, arba motyvuotai grąžina Seimui

pakartotinai svarstyti. Jeigu nurodytu laiku Seimo priimto įstatymo

Respublikos Prezidentas negrąžina ir nepasirašo, toks įstatymas

įsigalioja po to, kai jį pasirašo ir oficialiai paskelbia Seimo

Pirmininkas. Respublikos Prezidento grąžintą įstatymą Seimas gali iš

naujo svarstyti ir priimti.

Pakartotinai Seimo apsvarstytas įstatymas laikomas priimtu,

jeigu buvo priimtos Respublikos Prezidento teikiamos pataisos ir

papildymai arba jeigu už įstatymą balsavo daugiau kaip 1/2, o už

konstitucinį įstatymą ne mažiau kaip 3/5 visų Seimo narių. (Paprastai

įstatymai laikomi priimtais, jeigu už juos balsavo dauguma Seimo

narių, dalyvaujančių posėdyje, o konstituciniai priimami, jeigu už

juos balsuoja daugiau kaip pusė visų Seimo narių, o keičiami ne

mažesne kaip 3/5

visų Seimo narių.) Tokius įstatymus Respublikos

Prezidentas privalo ne vėliau kaip per tris dienas pasirašyti ir

nedelsiant oficialiai paskelbti.

Priimtą įstatymą dėl Konstitucijos keitimo pasirašo Respublikos

Prezidentas ir ne vėliau kaip per 5 dienas oficialiai paskelbia. Jeigu

nurodytu laiku tokio įstatymo Respublikos Prezidentas nepasirašo ir

nepaskelbia, šis įstatymas įsigalioja, kai jį pasirašo ir oficialiai

paskelbia Seimo Pirmininkas, o įstatymas dėl Konstitucijos keitimo

įsigalioja ne anksčiau kaip po vieno mėnesio nuo jo

priėmimo.Referendumu priimtą įstatymą ar kitą aktą ne vėliau kaip per

5 dienas privalo pasirašyti ir oficialiai paskelbti Respublikos

Prezidentas. Jeigu nurodytu laiku tokio įstatymo Respublikos

Prezidentas nepasirašo ir nepaskelbia, įstatymas įsigalioja po to, kai

jį pasirašo ir oficialiai paskelbia Seimo Pirmininkas.

Prezidento teisė kreiptis į Konstitucinį Teismą

Respublikos Prezidentas gali kreiptis į Konstitucinį Teismą dėl

Vyriausybės aktų sutikimo su Konstitucija ir įstatymais (dėl Seimo

priimtų įstatymų sutikimo su Konstitucija Prezidentas kreiptis

negali). Jeigu Konstitucinis Teismas priima sprendimą, kad atitinkamas

aktas prieštarauja Konstitucijai ar įstatymams, toks aktas negali būti

taikomas nuo oficialaus sprendimo paskelbimo dienos.

Prezidentas gali kreiptis į Konstitucinį Teismą išvados, ar

nebuvo pažeisti rinkimų įstatymai per SSeimo narių rinkimus, taip pat

dėl tarptautinių sutarčių.

Prezidento įgaliojimai skiriant teisėjus

Lietuvos Respublikos teismų sistemą sudaro apylinkių ir apygardų

teismai, Lietuvos apeliacinis teismas ir Lietuvos Aukščiausiasis

Teismas, taip pat administraciniai teismai. Skiriant ir atleidžiant

šių teismų teisėjus vienaip ar kitaip dalyvauja Respublikos

Prezidentas. R.P teikia Seimui Aukščiausiojo Teismo teisėjų

kandidatūras, o paskyrus visus Aukščiausiojo Teismo teisėjus, iš jų

teikia Seimui skirti Aukščiausiojo Teismo pirmininką. Aukščiausiojo

Teismo skyrių pirmininkus iš paskirtų teisėjų skiria Seimas Prezidento

teikimu, pasiūlius Aukščiausiojo Teismo pirmininkui.

Prezidentas skiria Apeliacinio teismo teisėjus, o iš jų –

Apeliacinio teismo pirmininką, jeigu jų kandidatūroms pritaria Seimas.

Teisėjų kandidatūras Prezidentui teikia teisingumo ministras,taip pat

apylinkių, apygardų ir specializuoto teismo teisėjus bei pirmininkus

skiria, jų darbo vietas keičia Respublikos Prezidentas. Įstatymo

numatytais atvejais Prezidentas atleidžia arba teikia Seimui atleisti

teisėjus. Dėl teisėjų paskyrimo, paaukštinimo, perkėlimo ar atleidimo

iš pareigų Respublikos Prezidentui pataria speciali įstatymo numatyta

teisėjų institucija – Teisėjų tarybą. Respublikos Prezidentas įstatymo

nustatytais atvejais nustato arba teikia Seimui nustatyti teisėjų

skaičių teismuose, tvirtina teisėjų valdžios simbolių etalonus,

pažymėjimų pavyzdžius.

Lietuvos Konstitucija bei kiti įstatymai įtvirtina teisminės

valdžios savarankiškumą ir teisėjai, vykdydami teisingumą, yra

nepriklausomi. Teisėjas negali būti patrauktas baudžiamojon

atsakomybėn, suimtas, negali būti kitaip suvaržyta jo laisvė be Seimo,

o tarp Seimo sesijų – be Respublikos Prezidento sutikimo. Teisėjai,

nagrinėdami bylas, klauso tik įstatymo. Valstybinės valdžios ir

valdymo institucijų, Seimo narių ir kitų pareigūnų, politinių partijų,

politinių ir visuomeninių organizacijų ar piliečių kišimasis į teisėjo

ar teismo veiklą draudžiamas ir užtraukia įstatymo numatytą

atsakomybę. Taigi Respublikos Prezidentas negali daryti įtakos teismų

sprendimams konkrečiose bylose, nors piliečiai dažnai kreipiasi į

šalies vadovą su skundais dėl teismuose priimtų sprendimų.

Prezidentas teikia Seimui trijų Konstitucinio TTeismo teisėjų

kandidatūras, o paskyrus visus Konstitucinio Teismo teisėjus, iš jų

teikia Seimui skirti Konstitucinio Teismo pirmininko kandidatūrą.

Prezidento įgaliojimai krašto apsaugos srityje

Respublikos Prezidentas yra vyriausiasis ginkluotųjų pajėgų

vadas. Jis skiria kariuomenės vadą, suteikia karinius laipsnius.

Prezidentas taip pat vadovauja Valstybės gynimo tarybai, kuri svarsto

ir koordinuoja svarbiausius valstybės gynybos klausimus. Sprendimus

dėl mobilizacijos, karo padėties, ginkluotųjų pajėgų panaudojimo ir

sprendimą gintis nuo ginkluotos agresijos priima Respublikos

Prezidentas. Taikos metu Prezidentas tvirtina kariuomenės dislokavimo

vietas ir manevravimo teritorines ribas; sprendimus dėl kariuomenės

dalinių perkėlimo į kitą dislokavimo vietą turi teisę priimti tik

Respublikos Prezidentas. Tik šalies vadovas savo sprendimu gali

įsakyti krašto apsaugos ministrui suformuoti karių padalinius

valstybės sienų apsaugai.

Nepaprastosios padėties įvedimas

Jeigu Valstybėje iškyla grėsmė konstitucinei santvarkai ar

visuomenei, tautai, Seimas gali visoje valstybės teritorijoje ar jos

dalyje įvesti nepaprastąją padėtį. Jos trukmė – iki šešių mėnesių.

Tarp Seimo sesijų neatidėliotinais atvejais tokį sprendimą turi teisę

priimti Respublikos Prezidentas, kartu šaukdamas neeilinę Seimo sesiją

svarstyti šio klausimo. Seimas patvirtina arba panaikina Respublikos

Prezidento sprendimą.

Prezidento įgaliojimai skiriant ir atleidžiant valstybės pareigūnus

Be jau minėtų valstybės pareigūnų (Ministro Pirmininko, ministrų,

teisėjų, diplomatinių atstovų užsienio šalyse) Konstitucija ir

įstatymai Prezidentui suteikia įgaliojiomus skiriant ir atleidžiant

šiuos valstybės pareigūnus:

Prezidentas teikia Seimui valstybės kontrolieriaus, Lietuvos banko

valdybos pirmininko kandidatūrą; gali teikti Seimui pareikšti

nepasitikėjimą jais. Seimo pritarimu Prezidentas skiria ir atleidžia

kariuomenės vadą ir saugumo tarnybos vadovą; pastarojo teikimu skiria

ir atleidžia saugumo tarnybos vadovo pavaduotojus.

Pilietybės klausimai

Respublikos Prezidentas suteikia šalies pilietybę, tenkina asmenų

prašymus dėl Lietuvos Respublikos pilietybės atsisakymo ar grąžinimo,

gali suteikti šalies pilietybę išimties tvarka.

Lietuvos Respublikos pilietybės klausimams preliminariai

svarstyti Respublikos Prezidentas sudaro pilietybės reikalų komisiją

ir tvirtina Pilietybės klausimų nagrinėjimo šioje komisijoje

taisykles. Ši komisija teikia Prezidentui pasiūlymus patenkinti

prašymus dėl Lietuvos Respublikos pilietybės, o atsisakiusi

rekomenduoti suteikti pilietybę – pareiškėjui apie tai praneša raštu,

nurodydama atsisakymo motyvus. Pilietybės suteikimo, jos atsisakymo,

grąžinimo, pilietybės netekimo, taip pat akto dėl pilietybės suteikimo

pripažinimo negaliojančiu, klausimus sprendžia Respublikos

Prezidentas.Dekretus dėl pilietybės teikimo pasirašo ir Vidaus reikalų

ministras.

Malonės prašymas.

Respublikos Prezidentas teikia malonę nuteistiesiems. Malonė

paprastai teikiama pagal pačių nuteistųjų prašymus. Svarstomi malonės

prašymai tų asmenų, kuriuos yra nuteisę Lietuvos Respublikos teismai,

taip pat tų Lietuvos Respublikos piliečių, kuriuos nuteisė kitų

valstybių teismai ir kurie atlieka bausmę Lietuvoje.

Paprastai nuteistųjų malonės prašymus preliminariai svarsto ir

pasiūlymus dėl jų teikia Malonės komisija, kurios posėdžiams vadovauja

Respublikos Prezidentas. Malonės komisiją sudaro Lietuvos

Aukščiausiojo Teismo pirmininkas, Lietuvos Respublikos teisingumo

ministras, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministras, Lietuvos

Respublikos generalinis prokuroras, Respublikos Prezidento patarėjas

valstybės ir teisės klausimais, Respublikos Prezidento kanceliarijos

vadovas, Lietuvos Respublikos policijos kapelionas, Lietuvos kalinių

globos draugijos atstovas. Malonė nuteistiesiems teikiama šiais

būdais: 1) mirties bausmę pakeičiant laisvės atėmimu; 2) visiškai arba

iš dalies atleidžiant tiek nuo pagrindinės, tiek nuo papildomosios

bausmės; 3) neatbūtą laisvės atėmimo dalį ppakeičiant švelnesne bausme.

Kitos LR.Prezidento galios, funkcijos.

Respublikos Prezidentas skiria valstybinius apdovanojimus.

Valstybiniai apdovanojimai – ordinai, medaliai ir kiti pasižymėjimo

ženklai – skiriami taikos ir karo metu nusipelniusiems asmenims

pagerbti bei Lietuvos piliečiams skatinti atsidėjus dirbti Lietuvos

valstybės ir visuomenės gerovei.

Respublikos Prezidentui, kaip valstybės vadovui, valstybiniame

radijuje ir televizijoje suteikiamas laikas pasisakyti šalies vidaus

ir užsienio politikos klausimais.Esant neatidėliotinam reikalui,

Respublikos Prezidentui turi būti suteikiamas laikas, nenumatytas

radijo ir televizijos programose.

Lietuvos Konstitucija,VI skirsnis(Respublikos Prezidentas) 88

straipsnis.

Respublikos Prezidento įgaliojimai nutrūksta, kai:

1. Pasibaigia laikas, kuriam jis buvo išrinktas.

2. Įvyksta pirmalaikiai RP rinkimai.

3. Atsistatydina iš pareigų.

4. R.Prezidentas miršta.

5. Seimas jį pašalina iš pareigų apkaltos proceso tvarka.

6. Dėl Prezidento sveikatos būklės,turi priimti nutarimą 3/5semo

narių.