Atminties ypatybės ir lavinimo galimybės

ĮVADAS

Šią tema pasirinkau, nes manau, kad ji man labai svarbi. Kadangi

mokausi, tenka daug informacijos patalpinti smegenyse, informacijos

atgaminimas priklauso nuo atminties kokybės. Tad informacija apie atminti

padės ją geriau lavinti, bei saugoti jos resursus.

Žinoma, kad žmogus turi didelius ne tik fizinių, bet ir protinių

sugebėjimų rezervus. Ypač dideli smegenų resursai: žmogus vidutiniškai

naudoja tik 4 % bendro nervų ląstelių skaičiaus (jų smegenyse apie 15

milijardų), o 96 % jų ilsisi. Tik nedaugelis žmonių efektyviai išnaudoja

savo smegenis. Manoma, kad jas pakankamai efektyviai naudoja tik 11 % Žemės

gyventojų. Todėl labai norėčiau priklausyti tam vienam procentui žmonių.

Taigi šiame darbe ir analizuosiu atminties ypatybes bei jos lavinimą.

Slapti atmintie rezervai

Kaip bus atskleidžiami slapti atminties rezervai? Pirmiausiai

žmogui reikia sudaryti tokias išorines ir vidines sąlygas, kurios padėtų

geriau įsiminti. Čia padeda mokslas apie atmintį – atminties psichologija.

Šis mokslas tiria dėsnius, kaip žmogaus smegenyse išlieka pėdsakai to, ką

jis matė, girdėjo, įsisąmonino, suprato.

Procesai, kurie vyksta smegenyse, įsiminimo metu, yra ne

izoliuoti, o susiję su kitais reiškiniais. Įsiminimas priklauso nuo įvairių

aplinkybių: nuo to aar žmogus sotus ar alkanas, sveikas ar ligonis, budrus

ar mieguistas, susikaupęs ar išsiblaškęs ir t. t. Tokiu būdu aplinkybės,

veikiančios žmogaus funkcinę būseną, turi įtakos įsiminimo jautrumui ir

imlumui.

Funkcines žmogaus būsenas galima reguliuoti kibernetikos

metodais. Jie padeda sudaryti smegenims tokias darbo sąlygas, kkuriems esant

panaudojami slapti atminties rezervai. Miegas, snaudulys, hipnozė, pasąmonė

yra slapti atminties pagerinimo šaltiniai. Keista, bet ir miegant galima

įsiminti. Šį reiškinį tyrinėja mokslas, vadinamas hipnopedija. Kibernetikos

uždavinys – sudaryti geriausias sąlygas mokytis miegant.

Galima mokytis ir hipnozės metu, nes tada žmogus įsimena kur kas

daugiau, negu normalioje būsenoje. Čia taip pat padeda aparatūra, kuri ją

sukuria ir reguliuoja.

ATMINTIS IR JOS SAVYBĖS

Atmintis – nuostabi ir nepaprastai įdomi žmogaus proto savybė.

Žmonės visada stichiškai naudojosi šia puikia smegenų ypatybe. Tačiau

sąmoningai ir tikslingai žmogus išmoko panaudoti savo atmintį palyginti

neseniai, kai prasiskverbė į slaptąsias atminties “ mechanizmo “ gelmes.

Atmintį žmogus turi nuo pat gimimo iki mirties. Visa sąmoninga

žmogaus veikla, jo protinis išsivystymas ir įgytos žinios iš dalies

priklauso nuo atminties. Kuo geresnė žmogaus atmintis, tuo greičiau jis

įsimena ir įįsisavina daugiau žinių.

Duomenys apie atmintį labai praverčia, kuriant kibernetinius

prietaisus, kurie veikia galvos smegenų darbo principais.

Žmogaus atmintis yra individuali ir priklauso nuo amžiaus,

sveikatos būklės, suinteresuotumo, treniruotumo bei kitų sąlygų. Yra

žmonių, kurie lengvai įsimena ir ilgai prisimena faktus, įvykius, asmenis,

pavardes, adresus, telefonų numerius ir pan. Šiuo atveju sakoma, kad žmogus

turi mechaninę atmintį. Tokia atmintis turi didelę reikšmę mokantis

užsienio kalbų, įsimenant formules, chronologines datas ir t. t. Šie žmonės

priklauso tai kategorijai asmenų, kuriems labiau išsivysčiusi pirmoji

signalinė sistema ir konkretus vaizdinis suvokimas. Kiti žmonės geriau

prisimena reiškinių ir įvykių vidinius ryšius, nuoseklumą, logišką raidą,

argumentus, įrodymus. Kuo geriau tokie žmonės supranta knygos esmę, kuo

daugiau joje randa prasminių ryšių, tuo lengviau ir tvirčiau jie įsimena

jos turinį. Vadinasi tokių žmonių yra labiau išsivysčiusi antroji signalinė

sistema. Jie turi abstrakčią loginę atmintį, kuri pasireiškia žodžiais,

išreikštos minties įsiminimu ir išlaikymu. Nustatyta, kad kiekvienam žmogui

abstrakti loginė atmintis turi didžiausią reikšmę.

Žmonių, kurių harmoningai išsivysčiusios signalinės sistemos,

abi atminties rūšys apytikriai yra vienodos. Mokantis, abi atminties rūšys

gali vystytis ir tobulėti.

Pastebėta, kad iki 20-25 metų žmogaus atmintis gerėja, iki 40-45

metų išlieka tokia pat, o po to palaipsniui silpnėja.20-25 metų žmogaus,

dirbančio protinį darbą, atmintis yra konkreti ir aiški. Šiame amžiuje

įgytos žinios yra labai tvirtos. Kai kurie specialistai tvirtina, kad

žmonės, turintys konkrečią vaizdinę atmintį, 70 % per visą gyvenimą

naudojamų žinių įgyja iki 25 metų.Tuo tarpu abstrakti loginė, kuri yra mūsų

pažinimo aukščiausia forma ir pagrindinis ramstis, nepriklauso nuo žmogaus

amžiaus.

Žmogaus atmintis yra galvos smegenų veiklos rezultatas. Kad

galvos smegenys galėtų funkcionuoti, jas turi veikti išoriniai veiksniai.

Jiems priklauso informacijos patekimas ir apdorojimas, tam tikros jos

dalies išlaikymas. Visa tai, ką mes sukaupiame atmintyje, pirmiausia turime

būti kada nors suvokę juslėmis.

1.Regėjimu. Mūsų akys aprėpia tik mažą viso šviesos spektro dalį,

t. y. bangų diapazoną tarp 380 ir 780 nanometrų.

2.Klausa. AAusimis mes juntame oro vibraciją, daugiausia 16000

hercų dažnio diapazono.

3.Uoslė. Nosimi mes juntame chemines substancijas, kurios yra

pasklidusios ore; mes jas uodžiame.

4.Skoniu. Liežuviu mes paprastai skiriame valgomąsias medžiagas

pagal aromatą, konsistenciją ir kitus kriterijus; mes jas skanaujame.

5.Lytėjimu. Mūsų oda fiksuoja spaudimo, šilumos ir šalčio

dirgiklius ir šiaip supažindina mus su išorine situacija.

Priklausomai nuo jutimo organo, kuriuo žmogus suvokia, atmintis

skirstoma į regimąją, girdimąją, skonio, lytėjimo ir judėjimo ( motorinę ).

Atmintis įgyjama per įvairius jutimo organus, apibendrintai vadinama

vaizdine atmintimi. Kuris nors grynas atminties tipas pasitaiko retai.

Dažniausiai būna mišrus atminties tipas, kai vyrauja vienas iš anksčiau

minėtų atminties tipų.

Jei yra regimoji atmintis, įsimenamoji medžiaga lengviau

suvokiama skaitant, sekant akimis tekstą; gerai įsimenamas jos išdėstymas

knygoje. Jeigu žmogus, pabuvojęs nežinomoje vietoje, po to nepaklysta,

randa ten kelią, gerai įsimena asmenis, sakoma, kad jo atmintis yra

regimoji.Žmogaus, turinčio nepaprastą regimąją atmintį, pavyzdžiu gali būti

žinomas dailininkas I. Levitanas. Keliaudamas vasarą, jis savo albume

pieštuku nusibraižydavo patikusių gamtos vaizdų eskizus. Žiemą, savo

dirbtuvėje, I.Levitanas iš šių eskizų kurdavo nuostabius meno kūrinius,

atspindinčius Rusijos gamtos grožį ir didybę. Tokia regimoji vaizdinė

atmintis vadinama eidetizmu (graikiškai “eidos”-vaizdas). Žmonės, kurie

turi nepaprastai ryškią regimąją atmintį, vadinami eidetikais. Eidetikas

taip aiškiai įsivaizduoja kartą matytą daiktą, kad dar ilgai jį mato su

visom detalėmis, kurios tik vėliau po truputį pradeda blankti. Eidetizmas

daugiausiai pasireiškia vvaikystėje ir susijęs su vidinės sekrecijos liaukų-

skydinės ir prieskydinės – pakitimais. Iš suaugusių žmonių eidetikais būna

kai kurie dailininkai. Pavyzdžiui eidetikai buvo rusų dailininkas N.Ge ir

prancūzų dailininkas G.Dorė.

Jeigu žmogus lengviau įsimena, kai garsiai tekstą skaito draugas

arba klausydamasis paskaitos ar pranešimo, sakoma, kad jis turi girdimąją

atmintį. Fenomenalią girdimąją atmintį turėjo kompozitorius Mocartas.

Būdamas 14 metų, jis pateko į Romą, kur Šv. Petro katedroje išgirdo

bažnytinės muzikos kūrinį. Šio kūrinio natas popiežiaus rūmai laikė

didelėje paslaptyje. Tačiau jaunasis Mocartas šią paslaptį iš Romos

popiežiaus labai paprastai išgavo: grįžęs į namus, jis iš atminties užrašė

visą muziką. Kai po daugelio metų pavyko palyginti Mocarto užrašus su

originalu, pasirodė, kad juose nebuvo nei vienos klaidos.

Gerą lytėjimo atmintį paprastai turi aklieji. Ji pakeičia jiems

regimąją atmintį. Atkakliai treniruojantis, galima išvystyti ir normaliai

matančių lytėjimo pojūtį ir tuo pačiu pagerinti lytėjimo atmintį.

Judėjimo (motorinė) atmintis leidžia greitai ir lengvai

įsisavinti judėjimo įgūdžius. Žmonės, kurie turi gerą judėjimo atmintį,

lengvai įsisavina įvairius sporto pratimus, greitai išmoksta šokti ir

pasiekia didelio meistriškumo. Turėdamas judėjimo atmintį, žmogus greičiau

įsimena perskaitytą dalyką, kai skaitydamas juda, pavyzdžiui, rašo,

gestikuliuoja, vaikšto, šnabžda.

Be abstrakčiosios loginės ir vaizdinės, yra ir emocinė atmintis,

pasireiškianti pergyventų jausmų, įkvėpimo, džiaugsmo, liūdesio, siaubo ir

kitų panašių būsenų įsiminimu. Žinoma, kad įsiminimui didelę reikšmę turi

emocijos. Jausmų atmintis stipresnė už loginę, abstrakčią atmintį.

Emocinės

būsenos padeda įsiminti. Kiekvienam iš mūsų pabunda emocinė atmintis, kai

reikia įsiminti tokius įvykius arba dalykus, kurie susiję su kokiais nors

jausmais.

Nerviniais kanalais juslės perduoda smegenims gausybę

informacijos, kurios nemaža dalis yra mums nesvarbi, todėl turėtume vengti

apsunkinti atmintį tokiu balastu.

ATMINTIES RŪŠYS

Žmogaus nervų sistema saugo dviejų rūšių informaciją:

1) informaciją, sukauptą evoliucijos procese per daugelį

tūkstantmečių ir pasireiškiančią besąlyginiais refleksais bei instinktais.

2) informaciją, kurią įgyja kiekvienas žmogus per savo gyvenimą,

pasireiškiančią sąlyginiais refleksais.

Todėl egzistuoja dvi išorinių ir vidinių įvykių fiksavimo nervų

sistemoje, aarba atminties rūšys: rūšinė atmintis, kuri yra paveldima, ir

individualioji atmintis, kuri yra įgyjama gyvenant.

Mūsų atmintis-tai tikrai nepaprasta saugykla. Ji funkcionuoja trijuose

lygmenyse.

1.Visiškai trumpalaikė atmintis.

Juslinius įspūdžius ji paverčia energijos lauku, panašiu į

elektromagnetinį lauką, ir išlaiko juos nuo trisdešimties sekundžių

daugiausia iki penkių minučių. Jeigu įspūdis neranda asociatyviosios

grandies, prie kurios jis galėtų prisijungti, tai energijos laukas

išsisklaido ir įspūdis užgęsta, nepatekęs į atminties saugyklą. Taip gali

atsitikti dėl interesų stokos,dėl nepakankamų asociatyvių galimybių arba

dėl svarbesnės informacijos, užgožiančios silpnesnį įspūdį. Tada tiesiog

nelieka laiko sukaupti menkesnę informaciją, ir, ją palaikantis

elektromagnetinis laukas išsisklaido.

Prieš perduodant bet kokią informaciją toliau, į didžiąsias

smegenis, pertikrinamas jos emocionalusis turinys. Jeigu informacija

įvertinama kaip nemaloni, tai ji gali būti sulaikyta ir toliau

neperduodama. Tada ji nepatenka į mūsų sąmonę. Taip pat patikrinant

informacija gali būti įįvertinta kaip pavojinga, ir prieš jai pasiekiant

didžiąsias smegenis kyla emocinė reakcija. Taip, pavyzdžiui, yra tuo

atveju, kai mes reaguojame neapgalvotai. Tada mes elgiamės spontaniškai, iš

anksto neapgalvoję apie savo elgesio pasekmes. Taigi jau suvokiant

informaciją pradeda veikti tam tikri mechanizmai, kurie lemia tai, ar kokia

nors informacija pasieks mūsų trumpalaikę atmintį ir kaip ją pasieks.

2. Trumpalaikė atmintis.

Ji kaupia visą informaciją, kuri yra būtina prasminiam ryšiui

suvokti. Tam reikia, kad ši informacija būtų pasiekusi tinkamas

asociatyviąsias grandis ir būtų suprasta. Trumpalaikė atmintis leidžia

mums, pavyzdžiui , skaityti, nes ji iš rašto simbolių suvokimo laike sekos

sukuria abstrakčią loginę koegzistenciją. Atskirose raidėse, skiemenyse ir

žodžiuose savaime nėra jokios prasmės. Be šios funkcijos nebūtų galimas net

paprasčiausias pokalbis, nes mes suprastume tik ryšio neturinčius skiemenis

ir žodžius.

Tiesa, ir trumpalaikės atminties kaupimo ppajėgumas yra

palyginti menkas, ir geriausiu atveju ji tegali išsaugoti, pavyzdžiui,

septynženklį skaičių. Septynženklį telefono numerį dar galima prisiminti,

kol eini iš vieno kambario į kitą. Tačiau jei tai būtų aštuonženklis

skaičius, tai jį jau reikėtų užsirašyti, nebent sąmoningai arba

nesąmoningai būtų naudojama tam tikra įsiminimo technika. Pavyzdžiui,

ilgesnius skaičius galima padalinti į dvi grupes; tada, jei tai aštuonių

skaičių grupė, tereikės įsidėmėti tik keturias informacijas.

3. Ilgalaikė atmintis.

Ji kaupia tą informaciją, kuri sėkmingai įveikė visas pradines

grandis. Nors jos sugebėjimas suvokti yra neribotas, tačiau kiekis

informacijos, kuri ggali būti sukaupta per tam tikrą laiką iš karto, nėra

labai didelis. Užtat niekada nepradingsta niekas, ką kada nors buvo

sukaupusi ilgalaikė atmintis. Vis dėlto kiekvieno sugebėjimas vėl atkurti

tokią informaciją yra labai skirtingas ir individualus. Bet jį galima

lavinti.

Norint iš tiesų ką nors įsiminti, reikia apie tai galvoti

pirmąsias dešimt minučių, kad tai sukauptų. Šis kaupimas vyksta dėl tam

tikro cheminio kodo, tikriausiai keičiantis tam tikroms molekulinėms

struktūroms. Mes netgi žinome, kad informacijos kaupimo atveju kalbama apie

dezoksiribonukleino ar ribonukleino rūgštis, kurių molekulinė struktūra

atitinka chromosomų struktūrą, o jose, kaip žinoma, yra sukaupta mūsų

paveldėta informacija. Šias molekules galima įsivaizduoti, kaip labai ilgas

grandines, kurių grandžių galai visada yra laisvi, ir prie jų gali būti

“prikabinama “ tolesnė informacija. Eilės tvarką, pagal kurią tai vyksta,

lemia informacijos struktūrą.

Taip, bendrais bruožais, funkcionuoja mūsų ilgalaikė atmintis.

Informacija pasiekia mūsų ilgalaikę atmintį tik tada, jeigu ji prieš tai

netrukdoma perėjo per visiškai trumpalaikės atminties lygmenis; mat

trukdymai kituose lygmenyse apskritai užkerta kelią informacijai patekti į

ilgalaikę atmintį.

Vienokios ar kitokios atminties ypatybės geriausiai pastebimos,

sutrikus atminčiai, todėl pagrindinėms jos savybėms tirti naudojami ne tik

sveiki žmonės, bet ir ligoniai, kuriems sutrikusi atmintis. Šimtmečiais

trukę stebėjimai ir pastarųjų metų tyrimai padėjo nustatyti, kad atmintis

yra galvos smegenų sugebėjimas išlaikyti suvoktų objektyvaus pasaulio

reiškinių ir daiktų pėdsakus. Atmintį sudaro trys glaudžiai tarpusavyje

susiję procesai: informacijos įįsiminimas, jos išlaikymas ir atgaminimas.

Tarpinę padėtį užima atpažinimas, artimai susijęs su atgaminimu.

KAIP PAGERINTI ATMINTĮ

Įsiminimas – išorinis ir vidinis organizmo aplinkos poveikio,

taip pat to poveikio apgalvojimo arba kito kurio nors šių poveikių

perdavimo rezultatų “įsidėmėjimo“ procesas, galvos smegenų žievėje.

Įsiminimas yra valingas, arba sąmoningas, ir nevalingas arba savaiminis.

Sąmoningai įsimindamas žmogus turi tikslą – įsidėmėti duotąją medžiagą.

Valingas nusistatymas padeda įsisavinti medžiagą. Jis keičiasi priklausomai

nuo to, kuriam laikui reikia įsiminti.

Taigi svarbios gero įsiminimo sąlygos yra sąmoningas požiūris į

įsiminimą, supratimas, kad įsisavinti būtina norint pakelti kvalifikaciją

bei įgyti bendrą išsilavinimą, ir atminties įtempimas mokantis.

Informacijos išsaugojimas žmogaus smegenyse yra savotiškas visos

arba dalies informacijos išlaikymas nuo jos suvokimo momento įsimenant iki

atgaminimo arba, kitaip tariant, iki kokio nors daikto arba reiškinio

prisiminimo momento. Su informacijos išlaikymo procesu tiesiogiai susijęs

žmogaus mąstymas, jo gyvenimiška patirtis ir interesų platumas. Įsimintos

informacijos išlaikymą galima gerinti ir tobulinti. Tai daugiausiai

priklauso nuo žmogaus atminties individualių ypatybių.

Atgaminant atmintyje yra aktyviausias ir kūrybiškiausias

atminties procesas. Dar Aristotelis manė, kad atmintį turi visi gyvūnai, o

prisiminti sugeba tik žmogus. Prisiminimą Aristotelis aiškino “ieškojimu“,

t. y. vaizdinio suvokimu sąryšyje su laiku.

Buvusių įspūdžių, pergyvenimų arba žinių pėdsakai, atgiję atmintyje,

derinami su naujais įspūdžiais. Atgaminant tai, kas užfiksuota atmintyje,

dažnai palyginama su tuo, kas suvokiama tuo momentu. Jei yra panašumo,

atpažįstama. Atpažinimas- žemiausia suvokimo forma, kuri ppadeda įsiminti.

Priklausomai nuo to, kaip žmogus atgamina įsimintus įvykius,

daiktus arba reiškinius, galima nustatyti atminties lygį, arba stiprumą.

Yra trys atminties lygiai:

1. Atgaminančioji atmintis. Žmogus turintis gerą atgaminančiąją

atmintį, gali neužsikirsdamas pažodžiui atgaminti visą tekstą, užrašyti

ištisą formulę arba detaliai nupiešti anksčiau matytą paveikslą.

2. Atpažįstančioji atmintis. Jeigu ji gerai veikia, tai žmogus

gali nesuklysdamas atpažinti tekstą, formulę arba paveikslą, kurį matė

vieną kartą.

3. Palengvinančioji atmintis. Tai žemiausias atminties lygis.

Šiuo atveju žmogus negali pats prisiminti arba atpažinti teksto, formulės,

paveikslo. Jis atrodo viską užmiršo, bet pasiūlius išmokti tai, kas

užmiršta, jis išmoksta greičiau, negu pirmą kartą.

Atmintis į tris lygius skirstoma sąlygiškai, nes yra tarpinių

lygių. Pavyzdžiui, atgaminančioji atmintis gali būti greita arba lėta.

Mokantis užsienio kalbų, aktyvi žodžių atsarga leidžia lengvai atkurti dalį

jau pamirštų, ir žmogus gali jais naudotis kalbėdamas. Šie žodžiai

atgaminami greitai. Dalis žodžių atgaminama sunkiai, ne iš karto. Šiuos

žodžius galima panaudoti tik rašant. Vartojant juos šnekamojoje kalboje, ji

tampa nerišli ir nenuosekli.

Absoliutaus atpažinimo metu žmogus tik atpažįsta žodžius, bet jų

aktyviai neatgamina. Kontekste juos gali atpažinti tik sakinyje su kitais

žodžiais.

Pažįstamumo jausmas yra dar žemesnis atminties lygis. Šiuo

atveju žodis suvokiamas, kaip visiškai nežinomas. Tik suradęs šio žodžio

reikšmę žodyne, žmogus prisimena, kad jį jau kažkada sutiko.

Visų žemiausias atminties lygis, kai žodis suvokiamas kaip pirmą

kartą sutiktas, bet,

norint įsiminti, jį reikia mažiau kartų kartoti, negu

naują žodį.

Užmiršimas yra įsiminimui atvirkščias procesas. Žmogus visiškai

arba iš dalies užmiršta tai, ką buvo įsiminęs per savo gyvenimą. Žmogus

neužmiršta tik tų išmoktų ir įsimintų dalykų, kuriuos laikas nuo laiko

atgamina arba panaudoja praktikoje.

IŠVADA

Atmintis nėra savarankiška funkcija, kurią galima gydyti ir

treniruoti izoliuotai nuo viso organizmo. Norėdamas pagerinti atmintį,

sveikas žmogus turėtų laikytis tokios sistemos: mokėti tinkamai pasiruošti

įsiminimui ir, logiškai apdorojęs medžiagą, teisingai jį organizuoti.

Kai reikia įsiminti daug ir ilgesniam laikui, įprasti įsiminimo

metodai neatskleidžia vvisų atminties galimybių. Reikia pasitelkti mažai

naudojamus atminties rezervus. Vienas iš tokių rezervų yra pasąmonė.

Atmintis pasąmonėje dirba nesąmoningai, ir žmogus, pats to nepastebėdamas,

geriau įsimena arba išsprendžia sudėtingą problemą net tada, kai apie tai

specialiai negalvoja. Pasąmonė vienu metu apdoroja kelis lygiagrečius

informacijos srautus. Ši savybė labai svarbi, nes susidaro daug daugiau

asociacijų ir analogijų, kurios gali būti naujų nelauktų prisiminimų bei

sprendimų stimulas ir šaltinis. Be to, atminties veiklai pasąmonėje didesnę

įtaką turi emocijos ir jausmai.

Į visas šias pasąmonės savybes reikia atsižvelgti, panaudojant

jas kaip papildomą aatminties rezervą.

LITERATŪRA:

1. Tupperwein Kurt. Menas mokytis nepavargstant. – Vaga, 2000 m.- p.13

2. Kuprijanovičius L. Kaip pagerinti atmintį. – Vilnius, 1973 m. – p.15

3.David G. Myers .Psichologija. – Šviesa, 2000 m.-p. 75

4.Sergejevas . Atminties paslaptys . -Kaunas:Šviesa, 1983 m. – p.65

5. GGučas A. Kaip lavinti atmintį.-Kaunas Šviesa, 1958 m. – p.98

6. Jacikevičius A., Gučas A, Rimkutė E. ir kt. Bendroji psichologija. –

Vilnius:Šviesa, 1986 m.-p.125