Bendravimas
ĮŽANGA
Žmogaus kelias prasideda nuo to, kas arčiausia (nuo artimiausių
žmonių daiktų medžių), nuo tėviškės. Jis veda ir tolyn – į pasaulį, ir
gilyn į tautą, į jos kalbą kultūrą, į pažinimą. Kelias kyla į viršų
(žmogus pasiekia dvasios aukštumas) ir krenta žemyn, kur viešpatauja
galingas laikas ir visagalė mirtis. Kelias nėra tiesus, dažnai jis labai
vingiuotas, žmogus neišvengiamai susiduria su kalte, nuodeme, blogiu,
bausme. Jis pamato ,kad kelyje yra daug užtvarų, kad vieno laisvė susiduria
su kito laisve, kad būtinos sutartys, susitarimai, įstatymai. Tai irgi
kelio ggairės.
BENDRAVIMO REIKŠMĖ ŽMOGAUS GYVENIME
Vertybe vadiname tai, kas, žmogaus manymu, jo gyvenime yra
svarbiausia, jei mes ką nors labai vertiname, tuomet manome, jog verta šito
siekti. Mes dedame daug pastangų, įgydami tai, kas vertinga. Kiekvienas iš
savo patirties žinome, kokie įvairūs, nepanašūs vienas į kitą būna žmonės,
todėl nenuostabu, jog jie gali būti orientuoti į nevienodas vertybes. Vieno
asmens vertybė gali labai skirtis nuo kito asmens vertybių. Tačiau viena
tokių universalių vertybių laikytinas bendravimas. Tai, ką mes laokome
vertybėmis, padeda tenkinti svarbiausius mūsų poreokius. Pirmiausia žmogus
stengiasi patenkinti savo fiziologinius poreikius: miego, kvėpavimo,
maitinimosi ir kt. Paskui siekia aukštesnės pakopos – saugumo poreikių
tenkinimo. Kiekvienas žmogus nori jaustis saugiai. Trečioji pakopa, kurios
galime siekti tada, kai mums niekas nebegresia, yra meilės ir
priklausomybės poreikiai.
Meilė – tai stiprus ir ilgalaikis ryšys tarp žmonių, sąlygotas
abipusės simpatijos, pagarbos ir pasitikėjimo. Mes trokštame mylėti ir būti
mylimi, rasti pasaulyje sau artimą, giminingą sielą. Kaip tik meilė ir
išlaiko žmonių giminės, šeimos visuomenės vienybę. Kai patenkinami meilės
ir priklausomybės poreikiai, įmanoma siekti aukščiausiųjų – savęs vertinimo
ir saviraiškos – poreikių. Kitaip tariant jeigu žmogui nesiseka bendrauti,
jeigu jam sunku patenkinti priklausymo grupei ar grupėms poreikį, mylėti ir
bųti mylimam, jam vargu ar pavyks gerai save vertinti, jis negalės
atskleisti visų savo talentų ir sugebėjimų.
Bendravimas tai tikrai univaersali vertybė – ji būdinga visiems arba
beveik visiems žmonėms. Antra, tai vertybė, kurios nepasiekus, sunkiai
įgyvendinami kiti svarbiausi žmogaus poreikiai – poreikis gerai vertinti ir
gerbti save, pasiekti visišką asmenybės saviraišką.
Tenka rinktis, kuri iš bendravimo gijų turi gauti pirmenybę, kuris
priklausomybės ryšys mums pasirodys besąs vertingesnis. Daugelis
psichologinių problemų kyla dėl tokio pasirinkimo sudėtingumo, ypač
paaugliams ir jaunuoliams. Jei įvyksta vidinis konfliktas tarp skirtingo
tipo vertybių, pavyzdžiui, renkantis tarp draugystės ir meilės bei
patogaus, sotaus gyvenimo, dažniau teisingesnis kelias yra atiduoti
pirmenybę bendravimui. Ne veltui liaudies išmintis sako, jog draugystės
nenusipirksi už pinigus.
Dažniausiai kasdieniniame gyvenime minėdami bendravimą, turime
galvoje visų pirma bendravimą žodžiais. Jis mums geriausiai žinomas. Tačiau
psichologiniai tyrimai parodė, jog įprasto, normalaus pokalbio metu tarp
dviejų žmonių metu tik apie tredždalį informacijos perduodame ir priimame
žodžiais, o maždaug du tredždalius – kitais būdais. Iš jjų svarbiausi yra:
Asmeninės erdvės valdymas
Akių kontaktas Apranga bei
išvaizda
Veido išraiška Mūsų turimi
daiktai
Gestai
Prisilietimai
Kūno kalba Garsiniai
būdai
Asmeninė erdvė. Erdvė, kuri susidaro tarp mūsų ir kitų žmonių, yra
išorinė vidinių jausmų išraiška. Ji daug ką pasako apie tai, ką jaučiame
kitų žmonių atžvilgiu, ir ką, savo ruožtu, jie jaučia mums. Bendraudami su
skirtingų kultūrų atstovais, neturime pamiršti, jog jų asmeninės erdvės
supratimas gali būti labai nevienodas.
Akių kontaktas. Akių kontaktas yra labai aiškus mūsų ketinimo
bendrauti su kitu žmogumi požymis. Akių kontaktu parodomas ketinimas
užmegsti bendravimo ryšį, tačiau mes nežinome ką jis reiškia. Pašaliečio
žvilgsnis yra visiškai suprantamas, nėra reikalo jo vengti – tiesiog į jį
vienaip ar kitaip reaguojame. Akių žvilgsnis gali būti banaudotas ir
grasinimui. Agresyvūs ir linkę dominuoti žmonės taip mėgsta žvelgti
atkakliu ir veriančiu žvilgsniu, kurio neištvėrę mes nuleidžiame akis.
Veido išraiška. Veido išraiška mums padeda orientuotis, ko reikia
vengti, kam turėtume padėti, su kuo verta užmegsti pokalbį, o ko geriau
nekalbinti. Kaip atskirti tikras veide atsispindinčias emocijas nuo
netikrų? Paprastai tikros emocijos pasižymi tuo, jog pasireiškia iš karto,
nedelsiant. Ne veltui sokoma, kad pirmoji žmogaus reakcija yra pati
tikriausia. Bandydami nuslėpti neigiamus jausmus žmonės naudoja socialinę
šypseną, jos nereikėtų painioti su tikrais jausmais, tačiau, be jos sunku
įsivaizduoti mandagų bendravimą ypač paslaugų, aptarnavimo, informacijos
tiekimo sferose. Be veido išraiško bendravimui reikalingus signalus mums
siunčia ir galvos judesiai: linkčiojimas, krypčiojimas, kraipymas,
purtymas.
Gestai. Gestu galime nutraukti pašnekovą, paraginti jį kalbėti,
perduoti žodį kitam, parodyti, jog patys norime kažką pasakyti, ir pan. Yra
gestų, kuriuos naudojame nevalingai ir kurie nėra skirti žodžiams pakeisti.
Kaip tik šie gestai laikomi tikraisiais signalais, pasakančiais, ką žmogus
galvoja. Žmogus dalyvaudamas svarbiame pokalbyje, gali stengtis atrodyti
ramus, tačiau pagal dažną kaklaraiščio taisymasi, švarko sagos siukiojimą
ar šukuosenos taisymą įžvalgesnis pašnekovas bematant supras, jog žmogus
nervinasi.
Kūno kalba. Kuno kalba skirstoma į keturias pozas:
Artėjimas – šita.
Pasitraukimas – atšiauri.
Išsiplėtimas – dominuojanti.
Susitraukimas – paklūstanti.
Mėgstamam žmogui stengiamęs pasirodyti palankiai, todėl
kontroliuojame savo kūną tam, kad nebūtume pernelyg atsainūs. Uždaresni,
nenorintys atsiveri žmonės sėdi susidėję rankas ant krūtinės ir sukryžiavę
kojas. Ne veltui sakoma, jog žmogui užsidarius nuo mūsų dvasiškai,
užsisklaidžia ir jo kūnas. Kuno ženklai gali mums padėti ir trukdyti.
Trukdo tais atvejais, kai nesiderina arba net tiesiogiai prieštarauja, ryam
ką sakome.
Apranga bei išvaizda. Drabužiai nusako žmogaus socialinę padėtį,
grupinę priklausomybę, agresyvumo laipsnį, lytinę orientaciją. Vien iš
aprangos atskirsime futbolo sirgalių, valstybės tarnautoją arba sunkiojo
roko gerbėją ir pagal tai spresime, bendrauti su juo ar ne ir koks bus tas
bendravimas. Ypač daug apie bendravimo pobūdį mums pasako uniforma.
Mūsų turimi daiktai. Daiktai gaki suteikti informaciją apie mūsų
fizinę būseną, sakysim, akiniai rodo silpną regėjimą, o lazda su
vaikščiojimu susijusius sunkumus. Jie taip pat atskleidžia ir dvasinę
būseną: rankoje laikoma gėlių puokštė – džiaugsmą susitikimo laukimą,
kumštyje sugniaušta nosinė – sielvarto ašaras ir pan.
Prisilietimai. Prisilietimai – tai vienas ankstyviausių ir
papraščiausių noro bendrauti reiškimo būdų.. šiuolaikinėse kultūrose
prisilietimų vengiama: jie savotiški tabu, kadangi neišvengiamai pažeidžia
mūsų asmeninę erdvę. Atlikti bandymai rodo, jog prisilietimai ypač stipriai
išryškina kultūros skirtumus. Vieni prisilietimai yra suprantami kaip
artumo arba agresijos pasireiškimas, kiti laikomi priimtinais net ir tarp
nepažystamų žmonių. Pavyzdžiui prisilietimai, kuriuos patiriame
aerpildytame autobuse, stovėdami eilėje arba patękę į spūstį, dažniausiai
nėra malonūs, tačiau jie toleruojami, priimami kaip neišvengiama būtinybė.
Prisilietimo teisę pripažystame tam tikrų profesijų žmonėms, prisilietimas
laikomas normaliu reiškiniu daugumoje judriųjų žaidimų. Prisilietimai
skirstomi į penkis tipus:
1. Funkcinis/profesinis – tai, pavyzdžiui, gydytojo prisilietimas
prie ligonio per medicinos apžiūrą.
2. Socialinis/mandagumo – rankos paspaudimas pasisveikinant.
3. Draugiškas/šiltas – patašnojimas per petį, apkabinimas.
4. Meilės/intymumo – pabučiavimas.
5. Seksualinis .
Kaip matyti prisilietimais dažniausiai reikiami taeigiami jausmai.
Garsiniai būdai. Bendravimas su kalba nesusijusiais garsais vadinamas
paralingvistiniu bendravimu. Tai – juokas, varksmas, kosėjimas, žiovavimas
ir kt. Prie šio bendravimo priskiriamos ir pauzės tačiau ne tarp žodžių ar
sakinių, o klbos pauzės, t, y. tylėjimas. Paralingvistinis bendravimas yra
labai svarbus užmezgantir palaikant kontaktą su kūdikiais, dar nemokančiais
kalbėti. Vieniems žmonėms pauzė yra kaip priemonė savo žodžių reikšmingumui
pabrėžti, kitiems, priešingai, rodo
abejonę tuo, kas sakoma. Daug ką sako
kallbėjimo garsumas. Garsiau šneka drąsesni, labiau savimi pasitikintys
žmonės. Garsiau taip pat kalbama norint stipriau išreikšti jausmus – baimę,
pyktį ir kt. Tyliau kalba ramesni, drovažesni žmonės. Tylesniu balsu
reiškiamos subtilesnės emocijos. Kada balso variacijų negirdime, t. y. kai
žmogus viską sako vienodu, monotonišku balsu, galime manyti, jog jis
jaučiasi prislėgtas, apimtas depresiškos nuotaikos. Ir atvirkščiai, kai
pašnekovas vartoją intensyvią ir variacijų gausią šneką, galime spėti, jog
– tai aktyvaus ir dominuojančio žmogaus tipas.
Žmonių bendravimas kalbos ženklais vadinamas kalbėjimu.
Bendraujantys žmonės tturi kalbėti abiems suprantama kalba. Bendraujantiems
reikia žinoti, kokiais žodžiais viena ar kita kalba yra įvardijami žmonės,
daiktai ar reiškiniai. Kalbėjimas gali būti ne tik išorinis bet ir vidinis.
Galima kalbėti su pačiu savimi. Išorinis kalbėjimas skirstomas į sakytinį
ir rašytinį. Rašytinis kalbėjimas yra sudėtungesnis. Rašto kalbos sakiniai
paprastai esti ilgesni ir gramatiškai sudėtingesni negu sakytinės kalbos.
Jo nevaržo tempas, kurio reikia laikytis kalbant. Kita vertus sakytinis
kalbėjimas yra kur kas išraiškingesnis. Monologinis kalbėjimas esti tada,
kai šneka vienas žmogus, o kiti, tik būdami klausytojais tik priima žodinę
informaciją. DDialoginio bendravimo metu partneriai vienas kitam perdavinėja
pokalbio giją – ir patys kalba ir kitų kalausosi. Bendarujant derinamasi ne
tik prie pokalbio stiliaus. Palaikomas ir jo turinys: mes linkčiojame
galva, parodydami, kadsuprantame pašnekovą, juokiamės iš komiškos
pasakojimo dalies, nutaisome susirūpinusį veidą, girdėdami liūdnas
naujienas. Pokalbį ddažnai lydi gestai. Pagal pasirengimo laipsnį pokalbiai
skirstomi į tri grupes:
1.Pokalbis vyksta spontaniškai, t. y. nei vienas iš pašnekovų jam iš
anksto nesiruošė.
2.Vienas iš pašnekovų yra iš anksto apgalvojęs pokalbį, o kitas ne.
3.Abu pašnekovai yra iš anksto pasirengę pokalbiui.
Jei pokalbio planai labai skiriasi, bendravimas gali nutrūkti. Kai
susitinka priešingi nesuderinamų pažiūrų žmonės, gali kilti konfliktas.
Tačiau jis gali kilti tarp geriausiai sutariančių žmonių. Galimi keli
konflikto baigmės variantai:
1.Viena pusė laimi, kita – pralaimi.
2.Pralaimi abi pusės.
3.Abi pusės laimi.
Bendravimui gali trukdyti bet kokie kraštutinumai, pavyzdžiui,
pokalbis nuolat nuslysta į smulkias detales ir aplinkiniams sekti pokalbio
giją gali tapti varginančiu užsiemimu. Bendravimo nesėkmės gali kilti ir
dėl nemokėjimo pasirodyti, tinkamai pateikti save. Kartais žmonės rengiasi
ne taip, kaip jiems derėtų, arba apsimeta ne tais kkuo iš tikrųjų nėra, visa
tai erzina aplinkinius ir trukdo bendrauti.
Taigi bendravimas – abipusis procesas. Jame privalo dalyvauti abi
pusės. Turi būti informacijos pateikėjas ir gavėjas, kalbėtojas ir
klausytojas. Jei bent viena iš pusių blogai funkcionuos bendravimas
sutriks.
Literatūra, kuria naudojomės:
Rimantas Želvys – “Bendravimo psichologija”.
Viktorija Daujotytė, Arvydas Šliogeris “Gairės”.
Igoris Konas – “Draugystė”.