Fobijos

tvermes_desniai_pagal_Piaget

Įvadas(

J. Piaget (1896-1980)- kognityvinės psichologijos perspektyvos

autorius. Jis sukūrė intelektinio vystymosi teoriją. Jo nuomone pažintiniai

procesai ir mąstymo raida yra ne tiek pastiprinimo iš aplinkos rezultatas

ar išmoktų dalykų kiekio atspindys, bet daugiau priklauso nuo kokybiškai

pasikeitusių vaiko sugebėjimų. Piaget išskyrė sensomotorinį intelektą (nuo

gimimo iki 2 metų), kurio dėka vaikas jau sugeba išskirti save iš kitų

objektų, pastebi ryšį tarp veiksmo ir jo pasekmių, suvokia , kad daiktai

egzistuoja ir tada, kai jų nematai. Vaikas aplinkai pažinti naudoja jutimus

ir motorinius sugebėjimus. Laikotarpis nuo dvejų iki septynerių metų

amžiaus yra ikioperacinė intelekto vystymosi stadija. Vaikas kalba ir mąsto

egocentriškai, nesugeba suprasti kito žmogaus suvokimo, objektus

klasifikuoja pagal vieną požymį, spalvą. Pasauliui pažinti naudoja

simbolinį mąstymą ir kalbą. 7-11 metų vaikai jau išmoksta logiškai mąstyti,

suvokia masę, svorį, klasifikuoja objektus pagal kelis požymius. Šis etapas

vadinamas konkrečių operacijų intelekto stadija. 12 metų vaikas pasiekia

formalių operacijų intelekto stadiją, būdingą ir suaugusiems. Jie sugeba

kelti hipotezes, logiškai ir abstrakčiai mąstyti, prognozuoti, dažnai

pervertina savo sugebėjimus.

Piaget domisi tais atvejais, kai mąstant sukuriamas naujo elgesio

būdas, mažiau analizuoja motyvus ir elgesio pasekmes, dėmesio centre-

kiekvieno žmogaus aktyvus mąstymas. Taip pat tiria tokius psichinius

procesus kaip suvokimas, atmintis, mąstymas, sprendimų priėmimas, problemų

sprendimas ir kitus. Pagrindiniais psichiniais procesais, lemiančiais vaiko

pažintinę raidą, Piaget laiko adaptaciją (kadangi nauja patirtis suteikia

papildomos informacijos, žmogus adaptuoja savo mmąstymą, kad galėtų priimti

naujas mintis, tai prisitaikymas), asimiliaciją (tai naujos probleminės

situacijos įjungimas į kitas situacijas, kurias vaikas jau gali išspręsti

nekeisdamas jau turimų veiksmo schemų), akomodaciją (turimų schemų

pakeitimas naujam uždaviniui spręsti) ir vyraujantį principą – pusiausvyrą

( tai toks asimiliacijos ir akomodacijos tarpusavio santykis, kuris įgalina

adaptaciją).

Šis kognityvinės teorijos atstovas sukūrė klinikinį tyrimo metodą-

naują psichinių reiškinių tyrimo būdą, leidžiantį atskleisti kokybines

vaiko mąstymo ypatybes, jis įrodė, kad vaikui būdinga ypatinga mąstymo

logika, kuri kokybiškai skiriasi nuo suaugusiojo logikos. Šiuo klinikiniu

metodu tiriami ne simptomai, o procesai lemiantys simptomų atsiradimą.

Klinikinio metodo esmė- kiekvieną vaiko pateiktą atsakymą galima nagrinėti

bendroje jo vaizdinių sistemoje.

Piaget daugumą savo darbų atliko tyrinėdamas ir stebėdamas vaikus.

Padarė labai didelį įnašą tiriant tvermės dėsnių suvokimą. Suprasti tvermės

dėsnį- tai žinoti, kad kieto kūno ar skysčio masė, svoris tūris nekinta

kintant kūno formai, vietai, skysčio pasiskirstymo konfigūracijai.

Suaugusiems žmonėms visiškai suprantama, kad skysčio kiekis lieka toks pat,

nesvarbu į kokios formos indą jis supilamas. Tačiau mažam vaikui tai nėra

visiškai akivaizdu ir suprantama.

Autoriaus nuomone, skirtingi tvermės dėsniai įsisąmoninami tam tikra

tvarka, nes vienoms tvermės problemoms spręsti reikia schemų, naudojamų

kitoms problemoms spręsti. Paprastai anksčiau suprantama kiekio (skaičiaus)

tvermė, ir daugelis šešiamečių išsprendžia tokius uždavinius, bet apimties

tvermės principų vaikai nesupranta net iki dešimties metų. Masės tvermę

pradeda suprasti sulaukę maždaug penkerių metų, tūrio- septynerių metų

vaikai. Tačiau 1-2 metus balansuojama tarp naujos patirties ir senų mąstymo

schemų, todėl vaikas negali pilnutinai naudotis šiomis sąvokomis.

Tyrimo objektas: 4 – 12 metų vaikų tvermės dėsnių suvokimo eiliškumas.

Tyrimo tikslas: patyrinėti 4 – 12 metų vaikų sugebėjimus suvokti tvermės (

masės, tūrio , ilgio, užimamo ploto, kiekio) dėsnius.

Tyrimo uždaviniai:

1. Ištirti kaip 4 – 12 metų vaikai suvokia tvermės dėsnius.

2. Palyginti kaip 4 – 12 metų vaikai suvokia tvermės dėsnius priklausomai

nuo amžiaus.

3. Palyginti berniukų ir mergaičių tvermės dėsnių suvokimą.

Tyrimo hipotezės:

1. 4 – 5 metų vaikai dar nesupranta tvermės dėsnių.

2. 12 metų vaikai jau supranta visus tvermės dėsnius.

Tiriamieji:

Tyrime dalyvavo 58 vaikai 4 – 12 metų amžiaus, gyvenantys pietryčių

Lietuvoje: 6 keturmečiai – 3 berniukai ir 3 mergaitės, 4 penkiamečiai – 3

berniukai ir 1 mergaitė, 7 šešiamečiai – 3 berniukai ir 4 mergaitės, 6

septynmečiai – 3 berniukai ir 3 mergaitės, 6 aštuonmečiai – 3 berniukai

ir trys mergaitės, 4 devynmečiai – 3 berniukai ir 1 mergaitė, 14

dešimties metų vaikų – 7 berniukai ir 7 mergaitės, 5 vienuolikmečiai – 2

berniukai ir 3 mergaitės, 6 dvylikos metų vaikai – 2 berniukai ir 4

mergatės. Iš jų 29mergaitės ir 29 berniukai ( iš Vilniaus 22, iš

Elektrėnų 118, iš Varėnos 18).

Tyrimo metodika:

Tyrimo metu vaikams buvo pateikti J. Piaget tvermės dėsnių pratimai (žr. į

priedus) iš R. Žukauskienės knygos „Raidos psichologija“ (2002, 171 psl.).

Tyrimo metu vaikams buvo individualiai pateikiami tvermės dėsnių

(masės, tūrio, užimamo ploto, ilgio, kiekio) pratimai.

Tyrimo rezultatai:

Atlikus tyrimą buvo gauti tokie rezultatai, kurie pateikiami 1

lentelėje:

TVERMĖS DĖSNIŲ SUVOKIMAS PRIKLAUSOMAI NUO AMŽIAUS IR LYTIES

1 lentelė

|Eil.|Lytis |Amžius |Tvermės dėsniai |

|Nr. | | | |

| | | |Masės |Tūrio |Kiekio |Ilgio |Užimamo ploto|

|1. |Mergaitė|4 m. |- |- |- |- |- |

|2. |Mergaitė|4 m. |- |- |- |- |- |

|3. |Mergaitė|4m. |- |- |- |- |- |

|4. |Berniuka|4 m. |- |- |- |- |- |

| |s | | | | | | |

|5. |Berniuka|4 m . |- |- |- |- |- |

| |s | | | | | | |

|6. |Berniuka|4 m. |- |- |- |- |- |

| |s | | | | | | |

|7. |Mergaitė|5 m. |- |- |- |- |- |

|8. |Berniuka|5 m. |- |- |- |- |- |

| |s | | | | | | |

|9. |Berniuka|5 m. |- |- |- |- |- |

| |s | | | | | | |

|10. |Berniuka|5 m. |- |- |- |- |- |

| |s | | | | | | |

|11. |Mergaitė|6 m. |+ |+ |+ |+ |- |

|12. |Mergaitė|6 m. |- |- |- |- |- |

|13. |Mergaitė|6 m. |+ |- |- |+ |- |

|14. |Mergaitė|6 m. |+ |+ |+ |+ |- |

|15. |Berniuka|6 m. |- |+ |- |+ |- |

| |s | | | | | | |

|16. |Berniuka|6m. |+ |- |+ |+ |- |

| |s | | | | | | |

|17. |Berniuka|6 m. |- |- |+ |+ |- |

| |s | | | | | | |

|18. |Mergaitė|7 m. |+ |+ |+ |+ |- |

|19. |Mergaitė|7 m. |+ |- |+ |+ |- |

|20. |Mergaitė|7 m. |+ |+ |+ |+ |- |

|21. |Berniuka|7 m. |+ |+ |+ |+ |- |

| |s | | | | | | |

|22. |Berniuka|7 m. |+ |- |- |+ |- |

| |s | | | | | | |

|23. |Berniuka|7 m. |+ |- |+ |+ |- |

| |s | | | | | | |

|24. |Berniuka|8 m. |+ |- |+ |+ |- |

| |s | | | | | | |

|25. |Berniuka|8 m. |- |+ |+ |+ |- |

| |s | | | | | | |

|26. |Berniuka|8 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

| |s | | | | | | |

|27.

|Mergaitė|8 m. |+ |- |+ |+ |- |

|28. |Mergaitė|8 m. |+ |- |+ |+ |+ |

|29. |Mergaitė|8 m. |- |- |- |- |- |

|30. |Berniuka|9 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

| |s | | | | | | |

|31. |Berniuka|9 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

| |s | | | | | | |

|32. |Berniuka|9 m. |+ |- |- |- |- |

| |s | | | | | | |

|33. |Mergaitė|9 m. |+ |+ |- |- |+ |

|34. ||Berniuka|10 m. |- |- |- |+ |- |

| |s | | | | | | |

|35. |Berniuka|10 m. |- |- |- |- |+ |

| |s | | | | | | |

|36. |Berniuka|10 m. |+ |+ |+ |+ |- |

| |s | | | | | | |

|37. |Berniuka|10 m. |- |- |- |+ |- |

| |s | | | | | | |

|38. |Berniuka|10 m. |- |- |+ |+ |+ |

| |s | | | | | | |

|39. ||Berniuka|10 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

| |s | | | | | | |

|40. |Berniuka|10 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

| |s | | | | | | |

|41. |Mergaitė|10 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|42. ||Mergaitė|10 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|43. |Mergaitė|10 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|44. |Mergaitė|10 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|45. |Mergaitė|10 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|46. |Mergaitė|10 m. |+ |- |+ |+ |- |

|47. |Mergaitė|10 m. |- |- |- |- |- |

|48. |Mergaitė|11 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|49. |Mergaitė|11 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|50. |Mergaitė|11 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|51. |Berniuka|11 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

| |s | | | | | | |

|52. |Berniuka|11 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

| |s | | | | | | |

|53. |Mergaitė|12 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|54. |Mergaitė|12 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|55. ||Mergaitė|12 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|56. |Mergaitė|12 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

|57. |Berniuka|12 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

| |s | | | | | | |

|58. |Berniuka|12 m. |+ |+ |+ |+ |+ |

| |s | | | | | | |

Paaiškinimai: – dėsnių nesupranta

+ dėsnius supranta

Iš lentelės matyti, kad 4 – 5 metų amžiaus vaikai visiškai nesupranta

tvermės dėsnių, nepriklausomai nuo lyties. 6 – 7 metų vaikai nesupranta

užimamo ploto ttvermės dėsnio, bet suvokia ilgio. Kitus tris (masės, tūrio

ir kiekio) dėsnius suvokia individualiai. 8 – 9 metų vaikai dėsnius

suvokia geriau nei jaunesnieji, tačiau yra išskirtinių atvejų: 8 metų

mergaitė nesuvokia nei vieno tvermės dėsnio. 8 dešimtmečiai suvokia visus

tvermės dėsnius, bet yra išskirtinių atvejų:1 mergaitė nesupranta visų

penkių tvermės dėsnių, 2 vaikai nesupranta dviejų tvermės dėsnių ir 2

berniukai supranta tik vieną. 11 – 12 metų vaikams nekilo sunkumų

atliekant tvermės dėsnio pratimus.

Remiantis 1-os lentelės duomenimis, pateikiamos diagramos,

atspindinčios tvermės dėsnių suvokimo eiliškumą pagal amžiaus faktorių.

[pic]

1 diagrama

Iš šios diagramos matyti, kad 4 – 5 metų vaikai nesuvokia tūrio

tvermės dėsnio, 3 šešiamečiai supranta šį dėsnį ir 4 ne. Pusė tirtų

septynmečių (3 vaikai) supranta dėsnį ir pusė ne. Tiriant aštuonmečius buvo

gauti prieštaringi duomenys: iš 6 tiriamųjų tik vienas suprato tūrio

tvermės dėsnį. Iš 4 devynmečių, 3 vaikai suvokia šį dėsnį, o iš 14

dešimties metų tiriamųjų – 8 vaikai supranta tūrio dėsnį. 11 – 12 metų

vaikai suvokia šį tvermės dėsnį.

[pic]

2 diagrama

Iš 2-os diagramos matyti, kad 4 – 5 metų vaikai nesuvokia masės

tvermės dėsnio, 4 šešiamečiai supranta šį dėsnį ir 3 ne. Visi

septynmečiai ( 6 vaikai ) supranta šį dėsnį. 4 aštuonerių metų tiriamieji

supranta masės tvermės ddėsnį, o 2 nesupranta. Iš 4 devynmečių, visi vaikai

suvokia šį dėsnį. Iš 14 dešimties metų tiriamųjų – 9 vaikai supranta

masės dėsnį. 11 – 12 metų vaikai suvokia šį tvermės dėsnį.

[pic]

3 diagrama

Iš šios diagramos matyti, kad 4 – 5 metų vaikai nesuvokia kiekio

tvermės dėsnio, 4 šešiamečiai supranta šį dėsnį ir 3 ne. 5 septynmečiai ir

aštuonmečiai (iš 6) supranta šį dėsnį. Pusė devynmečių (2 vaikai), suvokia

kiekio tvermės dėsnį, o pusė ne. Iš 14 dešimties metų tiriamųjų – 10

vaikų supranta dėsnį. Visi 11 – 12 metų vaikai suvokia šį tvermės dėsnį.

[pic]

4 diagrama

Iš 4-os diagramos matyti, kad 4 – 5 metų vaikai nesuvokia ilgio

tvermės dėsnio. 6 šešiamečiai supranta šį dėsnį ir 1 ne. Visi

septynmečiai ( 6 vaikai ) supranta šį dėsnį. 5 aštuonerių metų tiriamieji

supranta ilgio tvermės dėsnį, o 1 nesupranta. Iš 4 devynmečių, pusė (2

vaikai) suvokia šį dėsnį ir pusė ne. Iš 14 dešimties metų tiriamųjų – 12

vaikų supranta ilgio dėsnį, o 11 – 12 metų vaikai suvokia šį tvermės dėsnį.

[pic]

5 diagrama

Iš 5-os diagramos matyti, kad 4 – 7 metų vaikai nesuvokia užimamo

ploto tvermės dėsnio.

5 aštuonerių metų tiriamieji nesupranta užimamo ploto tvermės dėsnio ir 1

ne. Iš 4 devynmečių, 3 vaikai suvokia šį dėsnį. Iš 14 dešimties metų

tiriamųjų – 9 vaikai supranta užimamo ploto tvermės dėsnį ir 11 – 12 metų

vaikai suvokia šį dėsnį.

Tvermės dėsnių suvokimas procentine išraiška atsižvelgiant į lyties ir

amžiaus faktorius

2 lentelė

|Amžius |Lytis |Procentinė išraiška (%) |

|4m. |Beniukai |0 |

| |mergaitės |0 |

|5m |Berniukai |0 |

| |mergaitės |0 |

|6m |Berniukai |47 |

| |Mergaitės |50 |

|7m |Berniukai |60 |

| |Mergaitės |73 |

|8m |Berniukai |67 |

| |margaitės |47 |

|9m |Berniukai |73 |

| |Mergaitės |60 |

|10m |Berniukai |57 |

| |Mergaitės |77 |

|11m |Berniukai |100 |

| |Mergaitės |100 |

|12m |Berniukai |100 |

| |mergaitės |100 |

Remiantis 2 lentelės duomenimis, nubraižytas 1 grafikas, atspindintis

berniukų ir mergaičių bendrą tvermės dėsnių suvokimą

[pic]

1 grafikas

4-5 metų vaikai tvermės dėsnių nesupranta, taigi apie lyčių skirtumus

kalbėti negalima;

6 metų vaikai, 47% berniukų ir 50% mergaičių suvokia tvermės dėsnius;

7 metų vaikų tvermės dėsnių suvokimo skirtumus galima nagrinėti pagal lyčių

skirtumus. 73% mergaičių suvokia tvermės dėsnius šiame amžiuje, o berniukų

60%;

8 metų amžiuje berniukai daug geriau suvokia tvermės dėsnius (berniukai –

67%, nmergaitės – 47%);

9 metų berniukų tvermės dėsnių suvokimas didesnis nei mergaičių (berniukai

– 63%, mergaitės – 60%);

10 metų mergaitės geriau supranta tvermės dėsnius nei berniukai (mergaitės

– 77%, berniukai – 57%);

Visi 11-12 metų vaikai supranta visus tvermės dėsnius, taigi lyčių

skirtumų įtakos čia nėra.

Išvados

1. Atlikus tyrimą pasitvirtino hipotezė, kad 4-5 metų vaikai dar

nesuvokia tvermės dėsnių;

2. Išanalizavus tyrimo duomenis, galima patvirtinti hipotezę, kad 12 metų

vaikai jau suvoki visus tvermės dėsnius;

3. Remiantis tyrimo duomenimis nustatėme, kad tvermės dėsnių suvokimą

įtakojantis svarbiausias veiksnys yra amžius. Taigi, jauniausieji

tirti vaikai (4-5 m) visai nesuvokia tvermės dėsnių, vyresniųjų (6-

10m) tvermės dėsnių suvokimas yra proporcingas jų amžiui – kuo

mažesnis amžius tuo mažiau tvermės dėsnių suprantama, vyriausieji

tiriamieji (11-12m) jau supranta visus tvermės ddėsnius;

4. Tvermės dėsnių suvokimas yra proporcingas vaikų amžiui – kuo mažesnis

amžius, tuo mažiau tvermės dėsnių suvokiama;

5. 4-5 metų vaikai tvermės dėsnių nesupranta, o 11-12 metų vaikai tvermės

dėsnius supranta, taigi lyčių skirtumas neturi įtakos tvermės dėsnių

suvokimui šiuose amžiaus tarpsniuose. Vėliau lyčių skirtumų įtaka kiek

išryškėja: 6 metų berniukų ir mergaičių supratimas apylygis, vėliau, 8-

9 metų berniukai geriau supranta tvermės dėsnius nei mergaitės, o

mergaitės savo ruožtu tvermės dėsnių suvokime yra pranašesnės už

berniukus 7 ir 110 metų amžiuje.