Motyvacijos ir socialinės atmosferos įvertinimas įmonėje

ĮŽANGA

Organizacijos tikslų įgyvendinimą, darbo produktyvumą ir kokybę

lemia labai daug veiksnių. Apie tai rašoma įvairioje mokslinėje vadybinėje,

psichologinėje ir kitoje literatūroje, tai suvokti leidžia kiekvieno

vadovo, darbuotojo ir pašaliečio stebėtojo asmeninis patyrimas. Iš visų

veiksnių peripetijos mes siekiame išskirti ir aptarti du faktorius bei

paanalizuoti jų tarpusavio ryšį. Tai motyvacija ir socialinis –

psichologinis klimatas.

Turėdami tikslą apibrėžti sąvokas motyvacija ir socialinis –

psichologinis klimatas, nagrinėjame kelias skirtingas literatūrines

pozicijas, mažiau ar daugiau diferencijuotai pateikiančias šių sąvokų

sampratas.

Psichologijos žodynas pateikia šį motyvacijos apibrėžimą:

„.tai elgesio, veiksmų skatinimo procesas, kurį sukelia įvairūs

motyvai[1], motyvų visuma“ (Psichologijos žodynas, P.176-177). Beveik

analogišką apibrėžimą galime rasti J.Kasiulio ir V.Barvydienės vadovėlyje:

„.tai elgesio (veiksmų, veiklos) skatinimo sistema, kurią sukelia įvairūs

motyvai“ (Kasiulis, P.26).

A.Suslavičius ir G.Valickas savo darbe supažindina su J.Cannon

motyvacijos pusiausvyros teorija, kur motyvacija suprantama kaip pažeistos

pusiausvyros padarinys. Kilus poreikiui, žmogus patiria emocinę įtampą,

nepatogumą. Atsiranda noras tą būseną pašalinti, įtampą sumažinti –

pažeidžiama pusiausvyra. Tas noras skatina žmogų veikti, tapti aktyviu.

Pagaliau žmogus, patenkinęs poreikį, pusiausvyrą susigrąžina (Suslavičius,

P.19).

Psichologijos moksle stipriai pasižymėjo humanistas A.Maslow,

sukūręs „poreikių piramidę“, kitaip kartais vadinamą kaip „motyvų

hierarchiją“. Teorinė poreikių piramidės esmė tokia, kad žmogaus elgesio

motyvacija yra begalinė. Asmenybei gyvybiškai svarbūs biologiniai

(fiziologiniai) motyvai yra hierarchijos apačioje. Saugumo motyvai –

antroje pakopoje, meilės ir priklausomybės – trečioje, pagarbos ir

pripažinimo – ketvirtoje, pažintiniai – penktoje, aukščiausi – saviraiškos

motyvai. PPasak A.Maslow, prieš atsirandant aukštesnio rango motyvui, turi

būti patenkintas žemesnio rango motyvas. Patenkinus žemesnės pakopos

motyvą, atsiranda naujas, aukštesnis už jį. Taip žmogus niekada nesitenkina

tuo, ką pasiekė, jo troškimai beribiai. Pasiekęs aukščiausią saviraiškos

motyvą, žmogus juo niekada iki galo nėra pasitenkinęs, kadangi jo kaip

asmenybės vystymąsis plečia potencines jo galimybes. Apibendrindami

A.Maslow motyvų teoriją, galime teigti, kad motyvacija joje yra suprantama

kaip begalinis procesas, siekiant palaipsniui, hierarchiškai patenkinti

bazinius ir aukštesniuosius žmogaus poreikius (Kasiulis, P.28; Suslavičius,

P.21; Myers, P.403).

Suslavičius su bendraautoriumi atskleidžia G.Allport‘o

motyvacijos skatinimo teoriją, kurios pradininkas nevisiškai sutinka su

aukščiau išdėstytomis J.Cannon mintimis apie motyvacijos pusiausvyrą.

Motyvacija nėra tiesiog tik veikla, vedanti į pusiausvyros pasiekimą ir

disharmonijos sumažinimą. Pavyzdžiui, žmogus, paaukštintas pareigose, gali

dar labiau sustiprinti norą siekti karjeros; pakelta alga gali dar labiau

išprovokuoti norą gauti dar didesnį atlyginimą. Todėl motyvaciją sužadina

tiek pusiausvyros pažeidimas, tiek ir siekimas tą pusiausvyrą pažeisti

(Suslavičius, P.21). Reziumuojant šias mintis, galime konstatuoti, kad

žmogaus pusiausvyra netenkina. G.Allport‘o motyvacijos teorinis pagrindimas

panašesnis į A.Maslow motyvacijos sampratą, besiremiančią beribiškumo

principu.

Analizuojant motyvacijos sąvokos sampratą, svarbu pristatyti

K.Lewin‘o teorinę poziciją. Autorius motyvaciją supranta kaip motyvų

konflikto išdavą. Tam tikru metu žmogų būti aktyvesniu gali skatinti

keletas motyvų. Yra trys motyvų konfliktų rūšys: troškimo ir troškimo (kai

tenka rinkti vieną iš dviejų patrauklių dalykų); vengimo ir vengimo (kai

žmogus priverstas rinktis vieną iš dviejų nemalonių dalykų) bei ttroškimo ir

vengimo (kai tikslai kartu yra patrauklūs ir nepatrauklūs: noriu saldumyno,

bet bijau, kad sustorėsiu) (Suslavičius, P.22-24).

D.G.Myers‘as savo žymiame vadovėlyje „Psichologija“ taria

apibendrinamąjį žodį, kad žmogaus elgesio motyvaciją lemia tiek įgimti

poreikiai – instinktai (pavyzdžiui, kūdikio kumščio čiulpimas), tiek

psichologiniai norai. Daugumos psichologų požiūriu, motyvaciją lemia

poreikis kaip kažko trūkumas, stoka, kuri stumia, skatina žmogų į veiklą

(Myers, P.402).

Pereidami prie kitos socialinio – psichologinio klimato sąvokos

analizės, norėtume užakcentuoti, kad tai yra dar vienas iš reikšmingiausių

faktorių, lemiančių organizacijos gyvybingumą, veiklos efektyvumą.

J.Kasiulis ir bendraautorė aprašo psichologinį klimatą kaip

„vyraujantį grupėje emocinį nusiteikimą, kaip psichinę būseną, integruotai

atspindinčią grupės veiklą“. Tokia būsena apima tiek emocinį, tiek

pažintinį komponentą. „Psichologinis klimatas – tai žmonių požiūris į

įvykius, reiškinius, tai subjektyvūs vertinimai to, kas vyksta grupėje ir

su ja“. Klimatas atspindi darbuotojų tarpasmeninius santykius, jų

vertybines orientacijas, moralines normas ir interesus. Grupės

psichologiniam klimatui įtakos daro:

• Darbuotojų vertikalūs ir horizontalūs tarpusavio santykiai;

• Vadovavimo grupei stilius;

• Darbo sąlygos konkrečiose darbo vietose;

• Darbo ir darbuotojų poilsio organizavimas;

• Materialinis ir moralinis skatinimas.

Su grupės klimatu yra susiję daug kitų grupės funkcionavimo

aspektų: grupės tipas, tikslai, funkcijos, statusai, vaidmenys grupėje,

grupės narių santykiai, grupės normos, suderinamumas, sutelktumas, grupės

raida ir kt. (Kasiulis, P.69-70).

A.Kepalaitė cituoja Barlow mintis apie grupės atmosferą ir

įvardina ją kaip būdus, kuriais grupėje žmonės ssąveikauja vieni su kitais.

Tokie būdai gali būti trejopi: kooperacija (teigiama tarpusavio

priklausomybė), konkurencija (neigiama tarpusavio priklausomybė) arba

individuali strategija (nėra tarpusavio priklausomybės) (Kepalaitė, P.49-

74).

Daug įvairių subtilybių apie minėtus grupės aspektus rašo

R.Želvys savo naujame darbe „Švietimo organizacijų vadyba“, kuriame

autorius psichologinį grupės klimatą apžvelgia per įvairių veiksnių prizmę:

grupės tipą, komandinius vaidmenis, grupės narių sąveikos būdus, grupinio

mąstymo požymius, raidos stadijas, vadovavimo stilių ir pan. (Želvys, P.41-

53).

Atskleidę motyvacijos ir socialinio – psichologinio klimato

sąvokų sampratas, išsikeliame pagrindinį šio darbo tikslą – panagrinėti X

organizacijos darbuotojų motyvacijos ir socialinio – psichologinio klimato

ryšį. Taip pat siekiame įgyvendinti uždavinį – aptarti abiejų tyrimo

požymių vertinimo rezultatų vidurkius.

TYRIMO METODIKA

1. TYRIMO DALYVIAI

Tyrimas atliktas ugdymo įstaigoje su vienos pamainos darbuotojais.

Respondentų grupę sudarė 15 moteriškos lyties pedagogų. Amžius

svyruoja nuo 25 iki 57m (vidurkis – 42m). visi tiriamieji įgiję

aukštąjį išsilavinimą. Vidutinis darbo stažas – 10 metų.

2. TYRIMO PRIEMONĖS

Tyrime panaudotas anketos metodas. Anketa sudaryta iš dviejų dalių:

viena iš jų skirta grupinės veiklos motyvacijos įvertinimui (20

klausimų), kita – kolektyvo socialinės atmosferos įvertinimui (10

klausimų). Priemonėje pateikiami uždaro tipo klausimai (pasirenkami

atsakymai) rangų skalėje, įvertinant kintamojo (požymio) intensyvumą

nuo 1 iki 7 balų sistemoje, kada 1 balas reiškia vieno kintamojo, o 7

balai – antonimiško kintamojo stipriausią išreikštumą.

Statistiniam rezultatų apdorojimui pasitelkta kompiuterinė SPSS

(Statistics Packet of Social Sciences) programa.

3. TYRIMO EIGA

Tyrimas buvo atliekamas darbo metu įstaigos patalpoje, izoliuotoje nuo

triukšmo ir kitų pašalinių tyrimui galėjusių pakenkti trukdžių.

Tiriamieji individualiai buvo supažindinti su tyrimu, su tyrėjo etikos

reikalavimais ir tiriamojo teisėmis, t.y. su pagrindiniais

anonimiškumo, konfidencialumo, savanoriško dalyvavimo principais.

Sėkmingai užmezgus teigiamą kontaktą su pedagogais ir motyvavus juos

tyrimui, dalyviai individualiai buvo kviečiami į tyrimui skirtą

patalpą. Čia jiems žodine forma buvo paaiškinama anketos pildymo

instrukcija, atsakoma į iškilusius klausimus ir vykdomas tyrimo

procesas. Dalyviai rodė susidomėjimą tiriamąja medžiaga, išlaikė

dėmesį, demonstravo pakantumą ir teigiamą nusiteikimą. Tyrimas truko

skirtingai nuo 10 min. iki 30 min. (įskaitant instrukcijos pateikimą).

Vidutinė trukmė – 20 min.

TYRIMO REZULTATAI

I LENTELĖ

GRUPINĖS VEIKLOS MOTYVACIJOS ĮVERTINIMAS

| | | | |

|POŽYMIS |MINIMALI |MAKSIMALI |VIDURKIS |

| |REIKŠMĖ |REIKŠMĖ | |

|M1 |1 |6 |3,53 |

|M2 |3 |6 |4,07 |

|M3 |1 |6 |3,33 |

|M4 |1 |5 |2,73 |

|M5 |2 |5 |3,47 |

|M6 |1 |5 |3,47 |

|M7 |2 |5 |3,60 |

|M8 |4 |6 |4,60 |

|M9 |2 |5 |3,40 |

|M10 |2 |5 |3,20 |

|M11 |2 |5 |3,27 |

|M12 |2 |6 |3,47 |

|M13 |1 |6 |3,27 |

|M14 |2 |6 |3,47 |

|M15 |2 |5 |3,80 |

|M16 |2 |5 |3,47 |

|M17

|2 |5 |3,60 |

|M18 |2 |5 |3,40 |

|M19 |2 |5 |3,27 |

|M20 |1 |6 |3,07 |

M1 atitinka pirmą grupinės veiklos motyvacijos įvertinimo anketos požymį

(grupės susitelkimo lygį), M2 – antrą; M3 – trečią,……, M20 –

dvidešimtą (žr. priedus).

I HISTOGRAMA

VIDURKIŲ PASISKIRSTYMAS

[pic]

II LENTELĖ

KOLEKTYVO SOCIALINĖS ATMOSFEROS VERTINIMAS

| | | | |

|POŽYMIS |MINIMALI |MAKSIMALI |VIDURKIS |

| |REIKŠMĖ |REIKŠMĖ | |

|A1 |1 |4 |2,33 |

|A2 |1 |4 |2,27 |

|A3 |1 |4 |2,40 |

|A4 |1 |4 |2,47 |

|A5 |1 |4 |2,53 |

|A6 |1 |4 |2,67 |

|A7 |1 |4 |2,60 |

|A8 |1 |5 |2,73 |

|A9 |1 |4 |2,60 |

|A10 |1 |4 |2,93 |

A1 atitinka kolektyvo socialinės atmosferos vertinimo anketos pirmą požymį

(šalta – šilta atmosfera), A2 – antrą, A3 – trečią,…..A10 – dešimtą

(žr. priedus).

II HISTOGRAMA

VIDURKIŲ PASISKIRSTYMAS

[pic]

III LENTELĖ

GRUPINĖS VEIKLOS MOTYVACIJOS IR KOLEKTYVO SOCIALINĖS ATMOSFEROS

KORELIACIJA

|

M1 |

M2 |

M3 |

M4 |

M5 |

M6 |

M7 |

M8 |

M9 |

M10 |

M11 |

M12 |

M13 |

M14 |

M15 ||

M16 |

M17 |

M18 |

M19 |

M20 | |A1

r

p |

,722**

,002 |

,512

,051 |

,814**

,000 |

,801**

,000 |

,799**

,000 |

,775**

,001 |

,725**

,002 |

,671**

,006 |

,703**

,003 |

,733**

,002 |

,419

,120 |

,744**

,001 |

,914**

,000 |

,742**

,002 |

,352

,198 |

,847**

,000 |

,886**

,000 |

,779**

,001 |

,698**

,004 |

,782**

,001 | |A2

r

p |

,707**

,003 |

,136

,630 |

,733**

,002 |

,732**

,002 |

,773**

,001 ||

,664**

,007 |

,623**

,013 |

,644**

,010 |

,547*

,035 |

,762**

,001 |

,543*

,037 |

,728**

,002 |

,787**

,000 |

,604*

,017 |

,335

,223 |

,758**

,001 |

,787**

,000 |

,750**

,001 |

,657**

,008 |

,800**

,000 | |A3

r

p |

,738**

,002 |

,393

,147 |

,778**

,001 |

,687**

,005 |

,697**

,004 |

,600*

,018 |

,618*

,014 |

,648**

,009 |

,677**

,006 |

,656**

,008 |

,443

,036 |

,607*

,016 |

,822**

,000 |

,759**

,001 |

,129

,648 |

,745**

,001 |

,765**

,001 |

,621*

,014 |

,751**

,001 |

,763**

,001 | |A4

r

p |

,908**

,000 |

,557*

,031 |

,948**

,000 |

,929**

,000 |

,873**

,000 |

,662**

,007 |

,807**

,000 |

,797**

,000 |

,879**

,000 |

,847**

,000 |

,544*

,036 |

,866**

,000 |

,884**

,000 |

,881**

,000 |

,438

,102 |

,950**

,000 |

,943**

,000 |

,853**

,000 |

,866**

,000 |

,852**

,000 | |A5

r

p |

,805**

,000 |

,370

,174 |

,756**

,001 |

,710**

,003 |

,830**

,000 |

,715**

,003 |

,539*

,038 |

,538*

,039 |

,676**

,006 |

,744**

,001 |

,472

,076 |

,721**

,002 |

,719**

,003 |

,586*

,022 |

,329

,231 |

,813**

,000 |

,800**

,000 |

,672**

,006 |

,613*

,015 |

,770**

,001 | |A6

r

p |

,624*

,013 |

,198

,480 |

,730**

,002 |

,692**

,004 |

,605*

,017 |

,648**

,009 |

,621*

,013 |

,634*

,011 |

,352

,198 |

,647**

,009 |

,672*

,012 |

,680**

,005 |

,703**

,003 |

,538*

,039 |

,129

,646 |

,614*

,015 |

,621*

,013 |

,546*

,035 |

,583*

,022 |

,715**

,003 | |A7

r

p |

,590*

,021 |

,638*

,010 |

,730**

,002 |

,667**

,007 |

,651**

,009 |

,618*

,014 |

,685**

,005 |

,625*

,013 |

,783**

,001 |

,740**

,002 ||

,408

,131 |

,635*

,011 |

,849**

,000 |

,799**

,000 |

,441

,100 |

,780**

,001 |

,844**

,000 |

,728**

,002 |

,614*

,015 |

,758**

,001 | |A8

r

p |

,629*

,012 |

,520*

,047 |

,806**

,000 |

,740**

,002 |

,604*

,017 |

,385

,157 |

,751**

,001 |

,816**

,000 |

,816**

,000 |

,828**

,000 |

,592*

,020 |

,752**

,001 |

,680**

,005 |

,808**

,000 |

,403

,136 |

,813**

,000 |

,817**

,000 |

,730**

,002 |

,654*

,015 |

,715**

,003 | |A9

r

p |

,764**

,001 |

,486

,066 |

,730**

,002 |

,732**

,002 |

,725**

,002 |

,460

,085 |

,605*

,017 |

,720**

,002 |

,720**

,002 |

,667**

,007 |

,675**

,006 |

,689**

,004 |

,798**

,000 |

,567*

,027 |

,673**

,006 |

,714**

,003 |

,764**

,001 |

,798**

,000 |

,614*

,015 |

,871**

,000 | |A10

r

p |

,797**

,000 |

,508

,053 |

,816**

,000 |

,835**

,000 |

,734**

,002 |

,560*

,030 |

,724**

,002 |

,682**

,005 |

,742**

,002 |

,632*

,012 |

,527*

,044 |

,687**

,005 |

,740**

,002 |

,738**

,002 |

,528*

,043 |

,843**

,000 |

,799**

,000 |

,689**

,004 |

,694**

,004 |

,754**

,001 | ||

**. Koreliacija patikima lygmeniu 0,01

*. Koreliacija patikima lygmeniu 0,05

REZULTATŲ APTARIMAS IR ANALIZĖ

Atlikus statistinę tyrimo analizę ir atvaizdavus rezultatus

grafiškai bei lentelėse, galime juos pakomentuoti.

I lentelė atskleidžia respondentų atsakymų minimalią, maksimalią

reikšmes ir vidurkius, įvertinant rangų skalėje grupinės veiklos

motyvaciją. Matome, kad atsakymų diapazonas svyruoja nuo 1 balo iki 6 balų,

o tai reiškia, kad tiriamieji buvo linkę pasirinkti įvarius atsakymus,

vertindami grupinės veiklos motyvaciją. Neretai pedagogai pasirinko

minimaliausią reikšmę, t.y. 1 balą, bet nei vienas požymis nebuvo

įvertintas maksimaliu balu, t.y. 7 balais. Aukščiausias balas, kuriuo

tiriamieji vertina savo grupės motyvacijos požymius yra 6. Šie rezultatai

byloja apie tai, kad nei vienas darbuotojas nemano, kad grupė vienu ar kitu

požymiu yra pasiekusi maksimalų motyvacijos lygį. Tuo tarpu, randame

manančių, kad grupės veiklos motyvacija yra absoliučiai maža (įvertinimas 1

balų).

Taip pat I lentelė atskleidžia motyvacijos vertinimo atsakymų

vidurkius.

I histograma grafiškai atvaizduoja visų požymių vidurkių

pasiskirstymą. Galime pastebėti, kad daugelis iš jų yra pakankamai maži ir

svyruoja tarp 3 – 4 skalės balų ir tik du požymiai viršija 4 balus. Tokia

statistika parodo, kad tiriamieji grupės veiklos motyvaciją vertina žemiau

nei vidutiniškai, t.y. mažiau nei 4 balai skalėje nuo 1 iki 7. Vidutiniškai

aukščiau tyrimo dalyviai vertina du požymius: grupės narių aktyvumą (4,07)

ir pagarbą vadovo kompetencijai (4,6). Vidutiniškai žemiausiais balais

(2,73) įvertintas ketvirtas požymis, rodantis, kad grupėje yra nemažai

konfliktų.

II lentelėje galime matyti kolektyvo socialinės atmosferos

vertinimo rezultatus. Čia minimali atsakymo reikšmė yra 1 balas, o

dominuojanti maksimali reikšmė – 4 balai. Tik vienas požymis įvertintas

maksimaliais 5 balais. Tai kolektyvo darbingos, kūrybiškos atmosferos

vertinimas.

Toje pačioje II lentelėje pateikiami atsakymų apie kolektyvo

atmosferą vidurkiai, o II histogramoje grafiškai pavaizduotas jų

pasiskirstymas. Visų požymių vidurkiai svyruoja nuo 2 iki 3 balų

penkiabalėje sistemoje. Aukščiausią vidurkį pasiekė dešimtas požymis

(2,93), vertinant kolegų tarpusavio bendravimą, pasibaigus darbo laikui.

Tačiau vidurkis atskleidžia, kad kolegos po darbo bendrauja pakankamai

mažai. Mažiausias vidurkis atitenka antram požymiui (2,27), vertinant

kolektyvą kaip priešišką.

Reziumuojant kolektyvo socialinės atmosferos vertinimo

rezultatus, galima atskleisti bendrą respondentų nuomonę kaip neigiamą ir

pesimistišką.

III lentelė skirta grupinės veiklos

motyvacijos ir kolektyvo socialinės atmosferos tarpusavio ryšiui

atspindėti. Koreliacija paskaičiuota SPSS kompiuterine programa. Tamsiame

fone matome statistiškai reikšmingą teigiamą ryšį tarp grupinės veiklos

motyvacijos ir kolektyvo socialinės atmosferos atskirų požymių. Požymiai

tarpusavyje koreliuoja patikimumo lygmeniu 0,05 ir 0,01. Požymiai šviesiame

baltame fone neturi reikšmingo tarpusavio ryšio. Ši koreliacinė analizė

atskleidžia faktą, kad grupinės veiklos motyvacija ir kolektyvo socialinė

atmosfera priklauso viena nuo kitos. Tai įrodo daugelio požymių tarpusavio

statistiškai reikšminga koreliacija. Pavyzdžiui, pasirinkime du faktorius:

M19 ir A7. Lentelėje jie koreliuoja statistiškai reikšmingai lygmeniu 0,05.

M19 – tai grupės narių bendrų vertybių turėjimas, o A7 – tai bendradarbių

jaučiamas charakterių nesuderinamumas. Koreliacinė analizė atskleidė, kad

kuo llabiau išreikštas vienas požymis, tuo labiau išreikštas ir kitas, t.y.

kuo labiau tiriamasis mano, kad grupės nariai neturi bendrų vertybių, tuo

labiau jie jaučia bendradarbių charakterių nesuderinamumą. Taip galime

komentuoti ir visus kitus reikšmingai koreliuojančius požymius lentelėje.

Baltame fone (be žvaigždučių) požymiai nekoreliuoja, pavyzdžiui, ryšys

neatrastas tarp M15 ir A2, t.y. tarp grupės narių noro dirbti individualiai

ir kolektyvo atmosferos priešiškumo – draugiškumo vertinimo. Ir pan.

IŠVADOS

1. Respondentų atsakymų vidurkiai parodė, kad X organizacijoje

darbuotojai linkę grupinės veiklos motyvaciją vertinti daugiau

neigiamai nei teigiamai.

2. Vertinant kolektyvo socialinę atmosferą, atsakymų vidurkiai parodė,

kad tyrimo dalyvių tarpe dominuoja daugiau neigiamas požiūris į ją.

3. Tyrimas leido atskleisti darbuotojų X organizacijoje grupinės veiklos

motyvacijos ir kolektyvo socialinės atmosferos tarpusavio ryšį.

Statistinė analizė parodė, kad tarp daugelio grupinės veiklos

motyvacijos ir kolektyvo socialinės atmosferos požymių egzistuoja

statistiškai reikšminga tarpusavio priklausomybė;

PASIŪLYMAI

Kadangi koreliacinė analizė neatskleidžia

priežasties – pasekmės ryšio, bet parodo tarp dviejų požymių esančią

tarpusavio priklausomybę, tai šio darbo tyrimu neatskleidėme, kuris požymis

kurį lemia. Nežinome, ar bloga kolektyvo socialinė atmosfera turi įtakos

prastai grupinės veiklos motyvacijai, ar yra atvirkščiai. Žinome tik tai,

kad šie du faktoriai, iš tiesų, reikšmingai vienas nuo kito priklauso.

Formuluodami pasiūlymus organizacijos

vadovui, atsižvelgsime į abiejų tiriamų požymių kokybės gerinimo sąlygas,

tiek į grupinės veiklos motyvacijos kėlimą, tiek į kolektyvo

socialinės

atmosferos gerinimą.

Visų pirma patartume vadovui susipažinti

teoriškai ir praktiškai su šiuolaikinės organizacijos kultūros ypatybėmis

ir reikalavimais, imtis aktyvumo sekant seminarų šia tema vyksmą Lietuvoje

(ir, pagal galimybes, pasaulyje) bei dalyvaujant juose. Tokiuose

seminaruose vadovas susipažintų su sėkmingo vadovavimo, personalo

formavimo, efektyvių tarpasmeninių santykių su pavaldiniais, konstruktyvių

konflikto sprendimo strategijų aspektais ir panašiai. Rekomenduotume

vadovui, esant finansinėms galimybėms, įdarbinti psichologą, kompetentingą

patarti įvairiais vadybiniais – psichologiniais klausimais. Privalumas

būtų, jei psichologas turėtų tarpininkavimo konfliktų sprendime įgūdžių

arba šiuos įgūdžius įgytų pats vadovas tam tikruose apmokymo kursuose.

Taip pat pasiūlytume vvadovui susipažinti su

sąmoningo ir nesąmoningo psichologinio poveikio metodais, motyvuojant

darbuotojus tam tikram konstruktyviam elgesiui ir produktyviai veiklai.

Psichologinis spaudimas, paremtas gąsdinimu, drąstišku manipuliavimu yra

primityvus ir teigiamų rezultatų nežadantis poveikio metodas.

Kompetentingas vadovas turėtų kiek įmanoma labiau pasistengti pažinti

individualius darbuotojų poreikius ir, veikiant į juos, motyvuoti

pavaldinius. Pavyzdžiui, žinant, kad žmogui labai svarbi kitų nuomonė apie

jį, būtų galima paskatinti jį atitinkamai veiklai pabrėžiant aplinkinių ir

paties vadovo susidomėjimą to žmogaus asmenybe, jo sugebėjimais ir

akcentuojant tikėjimą pavaldinio galimybėmis, teikiant viltį, kad šis

žmogus susilauks iš kitų daugiau pagarbos iir dėmesio. Žinoma, toks poveikis

turi būti nuoširdus, tikslingai siekiant darbuotojui gėrio ir sėkmės.

Rūpinantis koletyvo socialinės atmosferos

gerinimu, reikėtų atkreipti dėmesį į darbuotojų sutelktumo ir suderinamumo

lygį. Čia vadovas taip pat gali būti nekompetentingas pažinti grupės

psichologijos paslaptis, todėl rekomenduotume pasitelkti į pagalbą

psichologą ((pavyzdžiui, terminuotam laikui), kuris, atlikęs įvairiapusią

analizę, pravestų atmosferos gerinimui, tarpusavio pažinimui ir

suderinamumo lygio kėlimui skirtus psichologinius užsiėmimus. Vadovo

vaidmuo šiuo atžvilgiu neturėtų būti pasyvus. Jam taipogi vertėtų rodyti

susidomėjimą grupės atmosfera, gerinti ją organizuojant bendrus renginius,

optimaliai atitinkančius visų darbuotojų interesus, kurie atitrauktų žmones

nuo darbinės kasdienybės ir įtampos, sudarytų sąlygas labiau pažinti

vieniems kitus skirtingoje aplinkoje ir skirtingose situacijose.

LITERATŪRA

1. Kasiulis J., Barvydienė V. Vadovavimo psichologija. – K.:

Technologija, 2004. – 327p.

2. Kepalaitė A., Butkienė G. Mokymasis ir asmenybės brendimas. – V.:

Margi raštai, 1996. – 298p.

3. Myers D.G. Psichologija. – K.: UAB Poligrafija ir informatika, 2000. –

730p.

4. Psichologijos žodynas. – V.: Mokslo ir enciklopedijų leidykla, 1993. –

368p.

5. Suslavičius A., Valickas G. Socialinė psichologija teisėtvarkos

darbuotojams. – VV.: Lietuvos teisės akademijos leidybos centras. –

275p.

6. Želvys R. Švietimo organizacijų vadyba. – V.: Vilniaus universiteto

leidykla, 2003. – 150p.

7. http://www.epnet.com

8. http://www.journals.cambridge.org

PRIEDAI

———————–

[1] Motyvai – veiklos stimulai, susiję su individo poreikių tenkinimu

(Psichologijos žodynas, P.177)