Sociometrinis tyrimas

Tyrimo tikslas

Šio tyrimo tikslas buvo nustatyti grupė tarpusavio santykius,

išsiaiškinti, kas klasėje yra lyderiai, mėgstamieji, priimtieji,

izoliuotieji, atstumtieji. Nustačius grupės lyderius galima į juos

orientuotis siekiant vienaip ar kitaip paveikti grupės narius. Kita

situacija su grupės izoliuotaisiais ir atstumtaisiais. Tai rodo, kad šis

asmuo (asmenys) nesilaiko bendrų grupės normų, tikslų, elgesio standartų.

Atstumtasis asmuo dažnai atmeta grupės nuomonę bei daromą jam įtaką.

Tiriamosios grupės apibūdinimas

Sociometriniam tyrimui buvo pasirinkta Telšių Žemaitės gimnazijos 2a

gimnazijos klasės mokiniai. Šią grupę sudaro 23 mokiniai, iš kurių 8

vaikinai ir 15 mmerginų. Šios klasės mokiniai, pasak gimnazijos direktoriaus

pavaduotojos ir klasės auklėtojos, yra pažangūs, labai aktyvūs mokyklos

gyvenime, draugiški. Tyriamųjų amžius 16 – 17 metų.

Grupės sąrašas pateikiamas priedų dalyje.

Metodika

Sociometriniame tyrime taikyta Dž. Moreno modifikuota sociometrinės

apklausos metodika. Šiam tyrimui buvo pasirinktas vienas kriterijus –

darbas. Pasirinkimų skaičius buvo ribojamas. Kriterijui pasirinkti šie

klausimai:

1.Įsivaizduokite, kad Jums reikia ruoštis dvyliktos klasės egzaminams.

Ką iš savo klasės draugų pasirinktumėte? Nurodykite jo/ jos vardą, pavardę.

2.Įsivaizduokite, kad Jums reikia ruoštis dvyliktos klasės egzaminams.

Su kuo iš savo klasės ddraugų nenorėtumėte mokytis? Nurodykite jo/jos vardą,

pavardę.

Pasirinkau limituotą pasirinkimų atvejį, nes prie kiekvieno klausimo

reikėjo nurodyti vieno klasės draugo pavardę. Mano nuomone, mokiniai šiam

darbui atlikti pasirenka žmogų ne tik dėl to, kad jis gerai mokosi, bet ir

dėl to, kad jie šiuo žžmogum pasitiki labiausiai.

Orientavausi į teigiamus ir neigiamus pasirinkimus todėl, kad manau,

jog klasėje yra tokių žmonių, su kuriais vieni žmonės yra linkę dirbti

kartu ir tokių, su kuriais neįmanoma dirbti dėl vienokios ar kitokios

priežasties.

Tyrimo eiga

Atėjus į mokyklą susiradau mokyklos direktoriaus pavaduotoją. Jai

pasakiau, kad esu Laima Šarpnickytė iš Klaipėdos universiteto, studijuoju

psichologiją, esu I – ame kurse. Mano susitikimas su direktoriaus

pavaduotoja vyko ketvirtadienį. Ji man leido atlikti tyrimą su kontroline

grupe, kuri buvo 2b gimnazijos klasė. Šioje klasėje 7 mokiniams padaviau

anketas su klausimais. Jiems klausimų dėl anketos neiškilo. Šių mokinių

amžius 16 – 17 metų.

Atėjau į mokyklą kitą dieną ir vėl nuėjau pas direktoriaus

pavaduotoją. Mes kartu palaukėm, kol ateis etikos mokytoja, kadangi aš

turėjau per jos pamoką atlikti šią apklausą. Su mokytoja palaukėm, kol

prasidės pamoka ir kartu nuėjom į klasę. Klasėje mokytoja mane mokiniams

pristatė kaip buvusią mokyklos mokinę ir dabar studijuojančią psichologiją.

Kai mane pristatė, užleido trumpam savo vietą man. Aš dar kartelį

prisistačiau ir išdalinau anketas. Mokiniai iškart pradėjo jas pildyti. Tik

vienam vaikinui iškilo klausimas, ką rašyti, jei jis su niekuo negalėtų

mokytis, kadangi nesusikauptų. Aš jam atsakiau, kad jei tokių nėra, tai

nieko ir nerašyk.

Kai mokiniai baigė pildyti anketas, aš jas surinkau ir atsisveikinusi

bei palinkėjusi jiems sėkmės išėjau.

Grupės sutelktumas

GxSUT= 2(sumaABx)

N(N-1)

GxSUT – XX grupės sutelktumas, ABx – abipusių teigiamų pasirinkimų

skaičius X grupėje, N – grupės narių skaičius.

GxSUT ≈ 0,016

Grupės integratyvumas

GxINTEGR= 1

N0

GxINTEGER – grupės X integratyvumas, N0 – asmenys negavę nei teigiamų,

nei neigiamų pasirinkimų.

GxINTEGR ≈ 0,167

Rezulatatų analizė

Šioje grupėje išryškėjo vienas lyderis – mergina, kurios numeris 11.

Ji gavo 5 teigiamus įvertinimus. Mano nuomone, šioje grupėje išryškėjęs

lyderis yra mergina todėl, kad grupės daugumą sudaro merginos.

Grupėje yra 4 mėgstamieji asmenys, iš kurių dvi merginos ir du

vaikinai. Merginų numeriai yra 2 ir 21, o vaikinų numeriai – 22 ir 23.

Grupėje išryškėja 8 priimtieji asmenys, iš kurių 3 merginos ir 5

vaikinai. Merginų numeriai yra 1, 12, 20, vaikinų – 3, 4, 15, 17 ir 18.

Grupėje yra 6 izoliuotieji nariai, kuriuos sudaro merginos. Jų

numeriai yra 5, 6, 7, 8, 13, 14.

Grupėje yra 4 atstumtieji nariai, iš kurių trys merginos ir vienas

vaikinas. Merginų numeriai yra 9, 10, 19, o vaikino numeris – 16. Numeris

19, mano nuomone, yra labiausiai atstumtas grupės narys, nes surinko 7

neigiamus balsus ir pats, dalyvaudamas šiame tyrime, neparašė nė vienos

žmogaus pavardės, su kuriuo norėtų ar nenorėtų dirbti kartu.

Grupės sutelktumas yra ≈ 0,016. Tai parodo, kad grupės „klimatas“ nėra

labai geras.

Grupės integratyvumas ≈ 0,167.

Aš manau, mano didžiausias ttrūkumas buvo tai, kad anketoje šalia

klausimo neprašiau, kad mokiniai argumentuotų savo pasirinkimo. Manau, tada

lengviau būtų nuspręsti, kodėl mokiniai pasirinko vieną ar kitą žmogų šiam

darbui. Sunkumų man iškilo darant sociogramą, nes sunku buvo susigaudyti

tarp visų rodyklių.

Išvados

Šiam sociometriniam tyrimui buvo pasirinkta Telšių Žemaitės gimnazijos

2a klasė. Šioje grupėje daugumą sudaro merginos. Tyrimo metu dalyvavo visi

mokiniai.

Mokiniai yra pasidaliję į dvi grupes, nes vaikinai labiau palaikė

vaikinus, o merginos – merginas.

Merginos dominuoja labiau nei vaikinai visuose pogrupiuose. Šitą

dominavimą galima paaiškinti tuo, kad merginos sudaro didžiąją dalį

grupėje.

Naudotos literatūros sąrašas

1. Jacikevičius A. (1995). Žmonių grupių (socialinė) psichologija. V.:

Žodynas

2. Konkrečių socialinių tyrimų metodikos paskaitos. (Originalą red. G. M.

Andrejeva). V.: Mintis, 1976

3. Psichologija studentui. Kaunas: Technoligija, 1996