Versliniko etiketas

PASISVEIKINIMO REIKALAVIMAI

PAVYZDŽIUI: „GERBIAMASIS MERE,

LEISKITE PRISTATYTI.“, „GERBIAMASIS

PROFESORIAU, LEISKITE PRISTATYTI.“

MOKSLO IR PEDAGOGINIAI MOKSLO

VARDAI PRISTATANT PASAKOMI KARTU

SU PAVARDE. JEI KAS NORS NE TAIP

IŠTARIA JŪSŲ VARDĄ, NESIJAUSKITE

ESĄS ĮŽEISTAS. VIS DĖL TO KLAIDĄ REIKIA

ČIA PAT IŠTAISYTI: „ATLEISKITE, KAD

PERTRAUKIU, TACIAU MANO

PAVARDĖ.“ KAI PRISTATO TREČIASIS

ASMUO, ŠALIMS PAPRASČIAUSIAI DERA

PASAKYTI „LABA DIENA“ ARBA „LABAS

VAKARAS“ (PAGAL PAROS METĄ) IR

„MALONU SUSIPAŽINTI“ (NEDERA

PAŽINDINTI LIFTUOSE).

NAUJĄ DARBUOTOJĄ ĮSTAIGOJE

PRISTATO PADALINIO VIRSININKAS.

„RANGO FORMULĖ“ NETAIKOMA, JEI

VIENAS IŠ ASMENŲ ĮEINA Į PAT ALP Ą, 00

KELI ASMENYS JO LAUKIA, – TUOMET

PRISISTATO ĮĖJUSYSIS (IŠIMTYS TAIKOMOS

EKSCELENCIJOMS, EMINENCIJOMS,

MAGNIFICENCIJOMS. KAI ATEINA JIE,

JIEMS PRISIST ATo VISI KITI).

JEI SUSIPAŽĮSTA KĄ TIK ATĖJĘ IR JAU

SĖDINTYS SVEČIAI, PRIIMTA, KAD VYRAI

ATSISTOTŲ, NESV ARBU, KAS PRIĖJO PRIE

STALO, – PORA, VYRIŠKIS AR MOTERIS. 0

MOTERIS PATI SPRENDŽIA,

ATSISTOTI JAI TOKIU ATVEJU AR NE.

PRISTATYMAS

SUPAŽINDINANT – BŪTINAS TREČIASIS ASMUO

(JAU P AŽĮSTANTIS ABU NORINČIUS B END RA UTI).

PIRMIAUSIA KREIPIAMĖS Į SVARBESNĮ ASMENĮ

IR JAM PRISTATOME KITĄ PARTNERĮ.

(TĄ PAČIĄ IINFORMACIJĄ VĖLIAU.

PAKARTOJAME PRIEŠINGA KRYPTIMI).

PAGRINDINIAI POŽYMIAI, Į KURIUOS BŪTINA

ATSIŽVELGTI PRISTATANT VIENĄ ŽMOGŲ

KITAM, YRA SIE:

1. LYTIS (MOTERIAI PRISTATOMAS VYRAS); __.

2. AMZIUS (JAUNUOLIS PRISTATOMAS

P AGYVENUSIAM ŽMOGUI);

3. PAREIGOS LAIPSNIS IR PAN. (AUKŠTESNIO

RANGO ASMENIUI PRISTATOMAS

ŽEMESNIO RANGO ASMUO IR T.T.).

ŽINYBOJE LEMIAMAS POŽYMIS BUS

UŽIMAMOS PAREIGOS, 0 RRESTORANE AR

VAKARĖLYJE – LYTIS.

BE TO, REKOMENDUOJAMA INFORMACIJA,

SUTEIKIAMA PRISTATANT, SUSIDEDA IŠ ŠIŲ 3

ELEMENTŲ (JŲ EILĖS TVARKA NĖRA

GRIEŽTAI REGLAMENTUOTA):

1. INSTITUCIJA, KURIAI ATSTOVAUJA

ASMUO;

2. PAREIGOS IR TITULAI;

3. VARDAS, PAVARDĖ

Delegacijos nariai Delegacijos nariai

Delegacijos nariai V Delegacijos nariai

DV

DV1 Likusieji delegacijos nariai (pagal rangą)

VV1

DV Likusieji delegacijos nariai (pagal rangą)

V1 DV1 DV V

Dalykinis bendravimas raštu

Populiariausia verslininkų išorinio bendravimo raštu forma yra dalykiniai laiškai, nors skubūs pranešimai dar perduodami ęl.paštu, faksogramomis, telegramomis ir kt. Geraslaiškas yra tas, kuris:

1. tiksliai ir teisingai perteikia informaciją;

2. yra mandagus,draugiškas, nuoširdus;

3. rodo jūsų rūpinimąsi firmos reputacija;

4. aiškus, išsamus, išbaigtas;

5. yra lakoniškas ir sklandus (be nereikalingų intarpų ir frazių,

nesusijusių su pagrindinėmis laiško mintimis).

Laiškus būtina rašyti trumpus, lakoniškus. „Laikas – pinigai“ – daugumos verslininkų devizas. Todėl ddalykiniame laiške reikia tiksliai, talpiai ir glaustai reikšti mintis, rašyti aiškiai ir suprantamai, esmę atskleisti keliais žodžiais.

Būkite mandagūs, geranoriški ir nuoširdūs. Jūsų laiško tonas visada turi būti mandagus. Laiške neturi atsispindėti neigiamos emocijos, turi vyrauti draugiškumas ar paslaugumas. Tuo atveju partneriai patikės jumis. Nesistenkime vien žodžiais „prašom“ ir „ačiū“, pasistenkime rasti individualesnių mandagumą išreiškiančių frazių.

Pavyzdžiui: „Nuoširdžiai jums dėkoju, Jūs buvote labai dėmesingas ir puikiai supratote mūsų ketinimus.“

„Labai Jums dėkojame už greitą atsakymą, kuriuo esame visiškai patenkinti. „

„Mes sutinkame su Jūsų nnuomone, _.kadangi jūs esate visiškai teisus.“

„Mums buvo labai malonu sužinoti.“ ir pan.

Norėdami parašyti nuoširdų laišką, turite kalbėti su žmogumi, kreiptis i konkretų asmeni, 0 ne apskritai i kažką. Pateikiame keletą posakių, padedančių išreikšti nuoširdumą:

„Jūsų problema yra visiškai suprantama.“ „Mes sutinkame padaryti išimti ir Jums padėti.“ .

„Pritariu jums, kad maža dviejų_ savaičių šiai problemai išspręsti.“

Svarbu – įvaizdis. Kiekvienas dalykinis laiškas turi gretutinį tikslą – rūpinimąsi verslo bendrovės ivaizdžiu.

Gerą firmos vardą lemia šie kriterijai:

1. gera produkcija arba paslaugos,

2.etiškas elgesys,

3. puikus klientų aptarnavimas,

4. stropus dėmesys smulkmenoms, kruopštumas.

Įmonės darbuotojų etiškas elgesys, tesimas pažadas, laiku sumokėtos sąskaitos, melo vengimas, puikus klientų aptarnavimas, jos dori sandėriai visada lemia klientų lojalumą.

Laiškas turi būti nuoseklus, t.y. ankstesnė jo dalis turi būti susijusi su paskesne. Padrikas laiškas, kaip ir padrika kalba, yra sunkiai suprantamas. Nepamirškite, kad dalykiniame laiške svarbiausia minčių nuoseklumas ir logiškumas. Tam reiktų prieš p_radedant rašyti laišką, sudaryti jo planą.

Kiekvienas pastraipa turi išryškinti vieną pagrindinę mintį. Be to, pastraipos nebūtų labai ilgos (6-8 eilučių). Tikslinga nesuskirstyti laiško labai mažamis pastraipomis (tai blaško dėmesį, kenkia laiško sklandumui). Visas laiškas turėtų būti 3-4 pastraipų.

Atsakomieji laiškai.

Į visus dalykinius laiškus reikia atsakyti (jei į pasiųstą laišką klientas nesulaukia atsakymo – tai didelė klaida). „Atsakomieji raštai padeda įmonei palenkti klientus. SSvarbu atsakymą parašyti taip, kad pelnytume kliento palankumą.

Rašant atsakomuosius laiškus laikomasi pagrindinių keturių principų:

1. Atsakymo terminas. Reiktų į verslo laiškus atsakyti per 48 valandas nuo laiško gavimo datos (bet jei jūs tai padarysite per 24 valandas, sulauksite dar malonesnės gavėjo reakcijos).

2. Būkite paslaugus. Reikia stengtis klientui padėti, kad jis būtų patenkintas. Viena. JAV firma speciaiioje į darbą priimamų darbuotojų pildomoje anketoje parašė: „Kai rašai laišką šios firmos klientui, įsivaizduok, kad kalbi su bosu“. Svarbiausia gerbti klientą rodyti susidomėjimą. juo ir nuoširdžius firmos ketinimus padėti.

3. Laiškas turi būti išbaigtas ir konkretus. Atsakykite į kliento klausimus tiksliai ir konkrečiai. Jei siunčiate bukletą, informacinę medžiagą, galima pridurti prierašą ranka. Tai visada maloniau nuteikia gavėją. Kai siunčiate spausdintą informaciją, gražia rašysena ranka prirašytas priedas oficialiam laiškui suteikia draugiškesnį toną {paprastai tai daroma pabaigoje po raidžių P .5. (post scriptum).

4. Būkite mandagus ir draugiškas. Tai svarbi nuoroda, verslininko etiketo atspindys. Gaunant nemažai panašių klausimų firma susikuria atsakymų šaplonus, iš anksto parengia spausdintus atsakymus ir kitą informacinę medžiagą. Tačiau jei laiškas bus individualesnis, skirtas tik konkrečiam partneriui su jam vienam tinkančiais draugiškais žodžiais sėkmė bus didesnė.

POKALBIAI TELEFONU

POKALBIO METU PAŠNEKOVAS ĮVERTINA

JŪSŲ TARTĮ, GEBĖJIMĄ REIKŠTI MINTIS,

TIRIA, AR ATIDŽIAI JO KLAUSOTĖS, TAIGI AR APSKRITAI

MOKATE PAGARBIAI ELGTIS.

LINKSMAS, AISKUS IIR NUOSIRDUS BALSAS

LABIAUSIAI TINKA BENDRAUJANT TELEFONU.

KITA VERTUS, TELEFONO POKALBIS YRA

LAISVIAUSIA BENDRAVIMO FORMA. JUK

KALBANT TELEFONU PAŠNEKOVAS NEGALI ĮVERTINTI, KAIP JŪS APSIRENGĘS, NEMATO JŪSŲ VEIDO IŠRAIŠKOS TARIANT VIENUS AR KITUS ŽODŽIUS.

KALBĖDAMI TELEFONU SAVO GERAS

MANIERAS PARODOME VIEN TIK ZODZIAIS,

TODĖL JUOS REIKĖTŲ PARINKTI RŪPESTINGIAU NEGU KALBANTIS AKIS Į AKĮ.

POKALBIAI TELEFONU

Į VISUS TELEFONO SKAMBUČIUS BŪTINA

ATSAKYTI,

KAD ATSAKYMUI GALIOJA ĮVAIRIOS TAISYKLĖS. ĮSITVIRTINO THOMO EDISSONO

PASIŪLYTAS HELLO.

„ALIO“ TAI PATS POPULIARIAUSIAS BŪDAS ATSILIEPTI Į SKAMBUČIUS.

KAD DARBINIAI POKALBIAI VYKTŲ

SKLANDŽIAI

REFERENTAS (SEKRETORĖ) TURĖTŲ:

1. KALBĖTI TELEFONU MANDAGIAI IR

KOMPETENTINGAI;

2. TELEFONOGRAMAS UZRASYTI AISKIAI IR

PERDUOTI ATITINKAMIEMS FIRMOS DARBUOTOJAMS;

3. SUDARYTI SĄRASĄ ZMONIŲ, KURIEMS

VADOVAS TURI PASKAMBINTI;

4. PARENGTI DOKUMENTUS, KURIŲ

VADOVUI GALI PRIREIKTI SKAMBINANT TELEFONU.

ASMENINIAI POKALBIAI TURI BŪTI TRUMPI.

PATOGIAUSIA TAI DARYTI PIETAUJANT AR

PER KITĄ PERTRAUKĖLĘ.

POKALBIAI TELEFONU

SUSKAMBĖJUS TELEFONUI RAGELĮ REIKIA

STENGTIS PAKELTI KUO GREIČIAU, BET NE

ANKSCIAU KAIP PO ANTRO SKAMBUCIO. KELIANTIS

RAGELĮ PAPRASTAI PRISISTATO PIRMAS IR PASAKO TOKIĄ TIPINĘ TRIJŲ DALIŲ INFORMACIJĄ:

1. PASISVEIKINIMAS;

2. SAVO INSTITUCIJOS PRISTATYMAS;

3. SAVĘS PRISTATYMAS, PASAKANT

PAVARDĘ.

JEI SKAMBINANTIS ŽMOGUS NE TEN PATAIKĖ,

PAKLAUSKITE, GAL JAM KUO NORS GALITE

PADĖTI. JEI NE TUO NUMERIU PASKAMBINĘS

ŽMOGUS JŪSŲ ATSIPRAŠO, ATSAKYKITE: „NIEKO

TOKIO“.

KAI KURIE ORGANIZACIJŲ VADOVAI PATYS

ATSILIEPIA Į SKAMBUČIUS. TAI SUDARO

ATVIRUMO ĮSPŪDĮ, KURIS PAGYVINA ŠIUOLAIKINĮ

STANDARTIZUOTĄ PASAULĮ. TINKAMAI

ATSILIEPTI DERĖTŲ TAIP: „VILIUS MISEVIČIUS“.

JEI NORIME NUTRAUKTI POKALBĮ, MANDAGIAI ATSIPRAŠOME:

„ATLEISKITE, DABAR KALBĖTI

NEGALIU, TURIU EITI Į

SUSIRINKIMĄ“ ARBA

„DABAR ESU UŽSIĖMĘS. GAL GALĖTUMĖTE SAVO

PASIŪLYMU SURAŠYTI IR ATSIŲSTI?“ TIK

NERODYKITE NEPASITENKINIMO, NET JEI

SUSIERZINOTE (IŠGIRDĘS SKAMBINANČIOJO

MINTĮ NESAKYKITE „JUK AŠ JUMS JAU

AIŠKINAU.“).

JEI SKAMBINATE JŪS, DUOKITE ŽMOGUI KITAME

LAIDO GALE PAKANKAMAI LAIKO ATSILIEPTI

TEGUL TELEFONAS SUSKAMBA MAŽIAUSIAI

ŠEŠIS KARTUS.

POKALBIAI TELEFONU

PASKAMBINĘ BŪTINAI PASISVEIKINKITE

IR PRISISTATYKITE. JEI SURINKOTE NE TO

ABONENTO NUMERĮ ARBA NE TAIP SUJUNGĖ,

NEPAMIRSKITE PASAKYTI“ ATSIPRASAU“

(0 NE TYLOMIS MESKITE RAGELĮ).

JEI POKALBIS GALI ILGAI TRUKTI ARBA JEI

MATOTE, KAD VIENO POKALBIO NEUŽTEKS,

PRIVALOTE PAKLAUSTI PAŠNEKOVO, KADA JAM BUS PATOGU

TĘSTI POKALBĮ (ARBA JIS NĖRA UŽSIĖMĘS IIR GALI KALBĖTI).

JEI ASMUO NEGALI ATSILIEPTI AR

KALBĖTI TELEFONU, RAGELĮPAKĖLĘS

KITAS ASMUO TURI TRUMPAI PAAIŠKINTI PRIEŽASTĮ

IR PAKLAUSTI, AR PAŠNEKOVAS

NENORĖTŲ PALIKTI ŽINUTĖS (PVZ., „PONAS

MISEVICIUS YRA POSĖDYJE. GAL

GALĖČIAU KĄ NORS PERDUOTI?“). 0

PRAŠANT SKAMBINUSIOJO PALAUKTI

VISADA LENGVIAUSIA PASIŪLYTI

PASNEKOVUI PALIKTI ZINUTĘ.

JOJE TURI BŪTI: SKAMBINUSIOJO VARDAS,

PAVARDĖ, ĮSTAIGOS PAVADINIMAS, TELEFONO NUMERIS IR,

JEI BŪTINA, PATOGIAUSIAS LAIKAS,

KADA BŪTŲ GALIMA JAM PASKAMBINTI.

KALBANT TELEFONU MŪSŲ BALSAS TURĖTŲ

SKAMBĖTI AIŠKIAI IR LĖTAl, NES NERIŠLIAI

PATEIKTA INFORMACIJA GALI BŪTI

PERDUOTA IŠKRAIPYTA.

PRIVATŪS POKALBIAI TELEFONU

PRIVAČIAM ASMENIUI GALIMA SKAMBINTI TIK TUO ATVEJU,

JEI SAVO NAMŲ TELEFONO NNUMERĮ YRA DAVĘS PATS ŠEIMININKAS (T.Y. JEIGU JIS NĖRA GAUTAS IŠ TREČIŲJŲ ASMENŲ). PASKAMBINĘ .

PRISISTATOME PIRMIEJI,

NESVARBU, AR ATSILIEPĖ MUMS

REIKALINGAS ASMUO,

AR KAS KITAS (ATSILIEPIANT PRISISTATYTI NEBŪTINA

SAKOMA TIESIOG „ALIO“).

„RYTAIS Į NAMUS GALIMA SKAMBINTI NUO 7 VAL.,

VAKARAIS – IIKI 21 VAL.

(JEI SKAMBINAMA VĖLIAU, LEIDIMĄ DERA GAUTI

IŠ ANKSTO).

NEDERA SKAMBINTI Į NAMUS IR TUO METU,

KAI TRANSLIUOJAMA SVARBIAUSIA

INFORMACINĖ LAIDA ARBA KITOS

POPULIARIOS AR VISAI VISUOMENEI

SVARBIOS LAIDOS (PVZ., FINALINĖS

KREPŠINIO VARŽYBOS AR PREZIDENTO

KALBA).

ASMENINIO POKALBIO

TRUKMĖ NERIBOJAMA, BET JEI GERBSIME

PAŠNEKOVĄ IR TAUPYSIME PINIGUS, MINTIS

IŠMOKSIME RAIKŠTI TRUMPAI.

POKALBIO PABAIGĄ INICIJUOJA

SKAMBINANTYSIS.

KEBLIOS SITUACIJOS IR „NEPATOGŪS

SKAMBUČIAI“

JEI ĮSTAIGOJE ESATE VIENAS IR ŠNEKATE TELEFONU SU SVARBIU ASMENIU, KURIS TURI „DAUG KĄ PAPASAKOTI“,

PROTOKOLO POŽIŪRIU LEISTINA JĮ PERTRAUKTI IR PASAKYTI, KAD ESĄ TE UŽSIĖMĘS. TOKIU ATVEJU TURITE PASITEIRAUTI, AR JIS NEPRIEŠTARAUTŲ, JEI P AŠNEKESYS BŪTŲ KURIAM LAIKUI ATIDĖTAS.

SUSKAMBUS DVIEM TELEFONAMS (AR ŠNEKANTIS KELIOMIS LINIJOMIS), ATSILIEPĘ NUSPRENDŽIAME, KURIS PAŠNEKOVAS SVARBESNIS, IR TĘSIAME POKALBĮ SU JUO, PIRMA PAPRAŠĘ KITO PALAUKTI ARBA P AŽADĖJĘ JAM PASKAMBINTI PATYS.

JEI KAS NORS UZEINA Į ĮSTAIGĄ, 0 MES

TUO MMETU KALBAME TELEFONU,

ATSIPRASOME PASNEKOVO IR

PASITElRAUJAME LANKYTOJO, KUO GALĖTUME PADĖTI (TĘSTI ILGĄ POKALBĮ TELEFONU IR IGNORUOTI SVEČIĄ BŪTŲ PROTOKOLO TAISYKLIŲ NEPAISYMAS).

PASTABA. KLIENTUI AR SVEČIUI, TRUMPAM PASILIKUSIAM KABINETE VIENAM, NEDERA KELTI SUSKAMBUSIO TELEFONO RAGELIO, NEBENTJIS BŪTŲ ŠITO PAPRAŠYTAS.

PATARIMAI

JEI PATS NEGALITE ATSILIEPTI Į

SKAMBUTĮ (NES TUO METU VYKSTA

SVARBUS DAL YKINIS SUSITIKIMAS,

DERYBOS IR PAN., PRIES PRASIDEDANT

RENGINIUI REIKIA PAPRAŠYTI, KAD JUS

PRIE TELEFONO PAKEISTŲ KITAS ASMUO.

TAČIAU GERIAUSIA SUSITIKIMĄ ,

ORGANIZUOTI TOKIOJE PATALPOJE, KUR

NETRUKDO JOKIE TELEFONO SKAMBUČIAI.

JEI SUSITIKIMAS NĖRA LABAI SVARBUS

ARBA JEIGU DĖL JO NEBUVO IŠ ANKSTO

SUSITARTA, GGALIMA KELTI RAGELĮ IR

PAČIAM, PRIEŠ TAI ATSIPRAŠIUS

PASNEKOVO. SVECIAS PATS PASIRENKA, AR

JAM LIKTI PATALPOJE, AR IŠEITI.

JEI LAUKIAME SVARBAUS SKAMBUČIO,0 TUO

METU PASKAMBINA NE TAS ASMUO, IŠ

KARTO PERSPĖJAME SKAMBINATĮJĮ IR PAŽADAME

JAM PASKAMBINTI, KAI TIK GALĖSIME.

JEI MUSŲ PRASO PALAUKTI, KOL

PAŠNEKOVAS ATSAKYS Į ĮSITERPUSĮ

SKAMBUTĮ, LAUKIAME PORĄ MINUCIŲ, BET

NE SULAUKĘ PADEDAME RAGELĮ, – ŠIS TURĖTŲ PASKAMBINTI PATS.

NEPAMIRŠKIME, KAD Į ĮSITERPUSĮ SKABUTĮ

ATSAKINĖTI VISAI NEBŪTINA, ŽINOMA,

JEIGU JIS NĖRA SVARBUS.

PATARIMAI

JEI PAŠNEKOVAS NEPRISISTATO,

SEKRETORĖ TURĖTŲ JO, PAKLAUSTI: „AR

GALIU PASAKYTI PONUI MISEVICIUI KAS

SKAMBINA?“ (TIK NE: „KAS ČIA?“).

SEKRETORĖ DAR GALI PASITEIRAUTI: „AR GALĖČIAU PAKLAUSTI, KOKIU REIKALU?“ JEI SKAMBINANČIAM TOKS KLAUSIMAS NEPATINKA, SEKRETORĖ GALI PAAIŠKINTI: „PONAS MISEVIČIUS VISUOMET PRAŠO PASITEIRAUTI, KAS SKAMBINA“.

. .

P ASNEKOVUI SKIRKIME VISĄ DEMESĮ:

POKALBIO METU NEŠIURENKIME POPIERIAIS,

NESIBLAŠKYKIME, NEKRAMTYKIME GUMOS, NEV AL GYKIME IR NEGURKŠNOKIME, NESIKLAUSYKIME GARSIAI ĮJUNGTO RADIJO AR TELEVIZORIAUS, NEČIAUDĖKIME IR NEKOSĖKIME Į TELEFONO RAGELĮ.

JEI POKALBIS NUTRŪKSTA, JĮ TURI

ATNAUJINTI P ASKAMBINĘS ASMUO.

JEI ĮĖJĘ Į KABINE TĄ PATYS RANDAME

SEIMININKĄ KALBANTĮ TELEFONU,

PALAUKIME UŽ DURŲ (NEBENT JIS PATS

PAKVIESTŲ Į VIDŲ), VIS DĖL TO BŪTŲ

GERIAU ISEITI IR GRĮZTI VELIAU.

DARANT POKALBIO ĮRASĄ BUTINA ĮSPETI

.

PASNEKOVĄ, KAD POKALBIS ĮRASINEJAMAS.

A TSAKIKLIAI

JEI NAUDOJAMAS ATSAKIKLIS, JAME TURĖTŲ

BŪTI TRUMPA IR AIŠKI INFORMACIJA:

PAZADAS PASKAMBINTI SKAMBINUSIAJAM,

PRASYMAS NURODYTI SAVO VARDĄ,

TELEFONĄ IR PALIKTI TRUMPĄ ŽINŲT

(REIKIA PRIMINTI, KAD KALBĖTŲ PO VIENO

AR KELIŲ SIGNALŲ).

DAŽNAI PASITAIKO, KAD PASKAMBINĘS

ASMUO, PRIESINGAI PROTOKOLO

REIKALAVIMAMS, NEPALIEKA ATSAKIKLYJE

JOKIOS ŽINUTĖS TEISINDAMASIS NORĖJĘs ŠNEKĖTI

SU ŽMOGUMI, 0 NE SU „MAŠINA“. JEI Į SKAMBUTĮ ATSILIEPIA

ATSAKIKLIS, BŪTINA KALBĖTI BET KOKIU ATVEJU.

TURIME TIKSLIAI PRISISTATYTI IR PALIKTI TRUMPĄ ŽINUTĘ.

JEI KOMPANIJA NAUDOJA BALSO PAŠT Ą,

REIKIA JĮ DAŽNIAU TIKRINTI IR

ATSAKYTI Į ĮRAŠYTUOSIUS „BALSO LAIŠKUS“.

YPAČ SVARBIŲ IR ASMENIŠKŲ ŽINUČIŲ

GERIAU NEDIKTUOTI (PAVYZDŽIUI,

NEVERTA PATIKĖTI ATSAKIKLIUI ŽINIOS

APIE TAI, KAD IŠVYKSTATE ILGAM IR NAMAI LIEKA TUŠTI).

MOBILIOJO RYSIO TELEFONAI

EITI GATVE IR KALBĖTIS TELEFONU GALIMA,

TACIAU VIETOS, KUR TRADICISKAI

LAIKOMASI TYLOS, MOBILIUOJU

TELEFONU KALBETIS DRAUDZIAMA.

TELEFONAS TURĖTŲ BŪTI IŠ ANKSTO

ISJUNGTAS BAZNYCIOJE, TEATRE, KINO

TEATRE, KONCERTŲ SALĖJE, OPEROJE,

MUZIEJUJE, BIBLIOTEKOJE, PASKAITOJE,

SEMINARE, KONFERENCIJOJE IR KITOSE

PANAŠIOSE VIETOSE.

RESTORANE GALIMA ŠNEKĖTIS TELEFONU ,.

SĖDINT PRIE STALIUKO, BET IR TEN TO

NEDERĖTŲ PRAKTIKUOTI NEP ASIKLAUSUS

STALO KAIMYNŲ.

RENGINIŲ PERTRAUKŲ METU MOBILIUOJU

TELEFONU KALBĖTIS GALIMA, TAČIAU

GERIAU, JEI TAI BŪTŲ NUOŠALESNĖ VIETA.

JEI TELEFONAS SUSKAMBA, PAVYZDZIUI,

ĮEINANT Į KITO ASMENS KABINETĄ,

P AŽADA TE PASKAMBINUSIAJAM PATS

PASKAMBINTI VĖLIAU IR APARATĄ

ISJUNGlATE.

NEP AMIRŠKIME, KAD MOBILIEJI IR KITI BELAIDŽIAI TELEFONAI VEIKIA RADIJO BANGOMIS, TODĖL POKALBIUS GALI

NUGIRSTI PAŠALINIAI, TAI ŠIE TELEFONAI KONFIDENCIALIEMS POKALBIAMS

NE TINKA.

Nežodinis bendravimas

Gestai, mimika, intonacija – svarbi dalykinio bendravimo dalis. Jais (neverbaliniu būdu) galima pasakyti kur kas daugiau negu žodžiais (verbaliniu būdu).

Žodžiais perduodama 7% info_rmacijos, garso priemonėmis (įskaitant balso toną, intonaciją ir t.t.) – 38%, mimika, gestais, poza – 55%. .

Kitaip tariant, svarbu ne tai, __.kas pasakyta, bet kaip padaryta. Neverbaliniai bendravimo komponentai iitin reikšmingi pirmomis susitikimo minutėmis.

„Pagal rūbą sutinka.“ – byloja liaudies patarlė. Ir tas „rūbelis“ ne tik kostiumas, bet pašnekovo poza, žvilgsnis, šypsena ir kt. Dar neištarus nė žodžio susiformuoja pirmas įvertinimas ir pokalbių metu jį pakeisti būna sunku.

Neverbalinės bendravimo priemonės yra šios:

· balso ypatybės, arba paralingvistika (mokslas, nagrinėjantis kalbą

lydinčius nekalbinius, garsinius reiškinius), – .tai intonacijos, pauzės, kalbos tempas, aiškumas, garso tonas, jo aukštumas ir stiprumas ir t.t. Ji praturtina kalbą ir atkreipia pašnekovo dėmesį;

· kinetika – gestai, pozos, judesiai; .

· regėjimo, tai yra akių, kontaktas; .

· tarpasmeninė erdvė;

· veido išraiška (mimika);

· kūno poza.

lšsamiau panagrinėsime keletąjų.

Tarpasmeninė erdvė. JAV mokslininkas T. Hallas nustatė, jog bendraudami žmonės naudojasi keturiomis erdvės zonomis.

Intymioji Asmeninė Socialinė, Visuomeninė

zona zona zona zona

1 5-46 cm 46-120 cm 120-360 cm Per 360 cm

Intymiąją zoną (15-46 cm) suvokiame kaip tam tikrą nuosavybę. Ji svarbiausia, skirta artimam,

nuoširdžiam, patikliam bendravimui, susijusiam sų meile, globa, apsauga, nuraminimu ir t.t. Į šią erdvę leidžiama patekti tik labai artimiems, mieliems.

žmonėms (sutuoktiniams, draugams., giminėms).:;. Visų kitų žmonių isiveržimas i intymiąją zoną laikomas nederamu ir vertinamas kaip nemandagumas ar agresyvumas.

Asmeninė zona (46-120 cm) – atstumas tarp draugų, kokteilių vakarėlio, priėmimo dalyvių. Toks atstumas pas mus patogiausias draugiškam pokalbiui.

Socialinė zona (120-360 cm) tinkamiausia mažai

pažistamų ar nepažįstamų žmonių kontaktams. Šis atstumas tinka derybų metu aptariant verslo sutartis, santykius

ir kitus būtinus kontaktus ir sandėrius.

Visuomeninė zona (per 360 cm) leidžia nekreipti dėmesio į nepatinkančius, nepažįstamus ar potencialiai pavojingus asmenis. Šioje zonoje žmonių kontaktai formalūs, beasmeniai. Ji liudija, jog asmeniniai dalykai turi likti_ nuošalyje. Tai tinka paskaitoms ir viešiems pasisakymams.

Ypač svarbu įvertinti tarpasmeninę erdvę bendraujant su užsienie_iais. Pavyzdžiui, amerikiečiai artimu atstumu tarp pašnekovų laiko zoną nuo 15 cm iki 1 m 20 cm, 0 tolimu – zoną nuo 1 m 20 cm iki 3 m ir daugiau. Prisiartinant ir atsitraukiant nnuo pašnekovo „galima reguliuoti santykius su juo. Svarbu atkreipti dėmesi į partnerio norus bei jo reakciją laikantis bendravimo atstumų. Dalykiniuose pokalbiuose rusai prieina prie pašnekovo daug arčiau negu amerikiečiai. Toki atstumo sumažinimą amerikietis gali suvokti kaip „suvereniteto“ pažeidimą. Nereikalingą familiarumą, 0 rusai didinimą gali suprasti kaip santykių šaltumą, perdėtą oficialumą. Pavyzdžiui, teko stebėti vienos konferencijos metu amerikieti ir japoną, kurie kalbėdami vaikščioja per kambario Amerikietis manė, kad dalykinio pokalbio metu atstumas turi būti 90 cm ir visą laiką žengė žingsni įį šoną, 0 japonas, kuriam toks atstumas 25 cm, visą laiką artinosi prie Jo.

Atkreipsime dėmesį-L s_irtingų

Atstumas Tauta

Artimas Arabai, japonai, Pietų Amerikos

gyventojai, prancūzai, negrai,

ispanai, italai

Vidutinis Anglai, austrai, vokiečiai, švedai,

švelcaral

Didelis Australai, Naujosios Zelandijos

gyventojai, baltieji Šiaurės

Amerikos Qyventojai

Tarpasmeninės erdvės ypatumai

Priėmimai

1. Taurė šampano (arba taurė vynO). Ši priėmimų rūšis llabiausiai paplitusi bendravimo praktikoje. Priėmimas dažniausiai vyksta nuo 12 iki 13 valandos. Jo metu paprastai vaišinama ne tik šampanu galima užsisakyti ir degtinės, viskio ar vyno. Užkandžiai nebūtini, tačiau nebus klaidos, jei bus pasiūlyta sumuštinių, mažų pyragaičių, vaisių, riešutų. Svečiai vaišinami stovint. Ši priėmimo rūšis patogi tuo, kad užima mažai laiko ir nereikia sudėtingo pasiruošimo.

2. Dalykiniai pietūs. Rengiami dieną – tarp 12 ir 15 valandos ir trunka apie 1,5 valandos. Dalykinių pietų kviečiama norint ramioje aplinkoje aptarti verslo reikalus.

Meniu susideda iš šaltų užkandžių, sriubos, karšto patiekalo ir deserto. Prieš pietus svečiai gali būti vaišinami aperityviniais gėrimais. Nuo senų laikų buvo žinomi tam tikri augalai, turintys savybę atgaivinti arba „atverti“ (pranc. „aperire“ – atverti) apetitą. Aperityvai (pranc. „aperitifs“ nestiprūs, apetitą žadinantys ssvaigieji gėrimai) – tai gėrimai, pagaminti vynų pagrindu (pvz., vermutas), antpilai, trauktinės ir kt. Geriausia vengti labai stiprių alkoholinių gėrimų, kurie gali pakenkti skonio receptoriams.

Per dalykinius pietus patiekiami patiekalus atitinkantys gėrimai, mineralinis vanduo, sultys. Po priėmimo pasiūloma kavos ar arbatos, konjako arba likerio.

3. Furšetas. Šiuo būdu priimant svečius galima pavaišinti daug pakviestųjų mažoje patalpoje. Toks priėmimas prasideda 17-20 valandą ir tęsiasi iki dviejų valandų. Ten vaišės- ivairūs šalti užkandžiai, konditerijos gaminiai ir vaisiai. Kartais paduodami ir karšti užkandžiai, valgomi tik ssušakute. Vaišės neturi būti gausios.. Tokio tipo priėmimuose gėrimai statomi ant stalų arba iš karto supilstomi_ i tau res ir padavėjų išnešiojami.

Šie priėmimai pradedami stovint. Svečiai prieina prie stalo, isideda užkandžių i lėkštutes ir nueina nuo stalo, kad.. duotų galimybę apsitarnauti .ir kitiems svečiams. Stalus su vaisiais rekomenduojama statyti ne salės ar kambario viduryje, bet išilgai sienų su nedideliais tarpais nuo jų, kad galėtų prieiti aptarnaujantis personalas. Salės arba kambario centras turi būti paskirtas svečiams.

4. Kokteilis taip pat rengiamas tarp 17..20 val. ir tęsiasi 1,5 val. Skirtingai nuo furšeto, nėra dengiami stalai, 0 užkandžius ir gėrimus nešioja padavėjai. Šių priėmimų metu svečiai vaišinami ir bendrauja tarpusavyje stovėdami bei prieidami vieni prie kitų.

5. Kiti priėmimai. Prie jų priskiriami myzikos ir literatūros vakarai, spaudos konferencijos, draugystės vakarai, susitikimai žaisti šachmatais, kitokius sportinius žaidimus ir kt. Vaišės būna lengvos.

Susodinimo į automobilius

taisyklės

Garbingiausia vieta laikoma dešinėje ant

užpakalinės sėdynės (pagal automobilio judėjimo krypti).

Pirmasis isodinamas ir išla_ipinamas garbingiausias asmuo.

Jei svečias atvyko su žmona, tai rekomenduojama naudoti daugiavietį automobilį.

Jei transportui naudojamas asmeninis automobilis, garbingiausia vieta svečiui yra greta vairuotojo. Priminsime, jog vairuotojas ar vertėjas privalo svečiams atidaryti bei uždaryti automobilio duris.

Susodinimo automobilyje schema:

1 – delegacijos vadovas;

2 – sutinkančios grupės vadovas;

3 – vertėjas (apsauga).

Priėmimo organizavime svarbūs šie ddarbai:

1. priėmimo rūšies pasirinkimas;

2. kviečiamų svečių sąrašo sudarymas;

3. kvietimųišsiuntimas;

4. svečių sodinimo už stalo plano sudarymas pusryčiams, pietums, vakarienei;

5. meniu sudarymas;

6. patalpos paruošimas;

7. stalų serviravimas;

8. svečių aptarnavimas;

9. tostų ir kalbų parengimas;

10. priėmimo scenarijaus sudarymas (vedimo tvarka).

Kvietimai į priėmimą.

Kvietime turėtų būti nurodyta:

1. kviečiančiojo/osios vardas ir pavardė;

2. kviečiamojo asmens vardas, pavardė

kreipinys;

3. pakvietimo proga arba renginio rūšis;

4. renginio data ir laikas;

5. renginio vieta;

6. pastaba kaip rengtis (jei būtina);

7. prašymas atsakyti (RSVP) iki.

Bendrovės „Do bilas“ direktoriusAlgirdas V alionis maloniai kviečia dr. Vilių Misevičių ir ponią Reginą atvykti į priėmimą 2002 m. spalio mėn. 23 d. 18 val. Viešbutyje „Centrum“, Vytenio g. 9/25, Vilniuje Prašytume atsakyti iki 10.15, tel.8 698 624403

Kvietimo pavyzdys

Kvietimai išsiunčiami ne vėliau kaip prieš 2-3 savaites iki priėmimo. Jei jie išsiunčiami vėliau, dauguma kviečiamųjų gali atsisakyti, kadangi priėmė anksčiau gautus kvietimus. Pagal konkrečias aplinkybes kvietimai įteikiami asmeniškai arba siunčiami paštu.

Rašant adresą, pirmuoju iš poros pavadinamas vyras, po to – moteris., 0 kreipinyje yra atvirkščiai.

Akademiniai ir garbės titulai yra nurodomi, tačiau priskiriami tik titulo

nešiotojui/ai. Tik reikia įsidėmėti, kad kreipinyje profesoriaus ar daktaro titulai rašomi netrumpinant, pavyzdžiui: „Didžiai gerbiama profesore V.Ragulskiene“. Kvietime rašoma trečiuoju asmeniu (pavyzdžiui, Lietuvos Ministras _Pirmininkas A. Brazauskas kviečia .).

Gavus kvietimą kartu igyjamas ir potencialaus svečio statusas. Etiketo taisyklės reikalauja: į aasmeniškus kvietimus visuomet turi būti atsakoma.

Atsakyme būtina padėkoti už kvietimą. Jame vertėtų pakartoti renginio datą ir laiką, 0 jei priėmimas vyks ne šeimininkų rezidencijoje – ir vietą: prireikus šeimininkai galės patikslinti vietą ir laiką, .jei svečias bus ką ne taip supratęs. (Pavyzdžiui, Vilius Misevičius dėkoja profesoriams Raimundui ir Genovaitei Jasinevičiams už malonų kvietimą pietų ketvirtadienį, gegužės 3 d. 17.30 val., ir mielai jį priima).

Atsisakant dalyvauti nei laikas, nei vieta nekartojama. Rašant neigiamą atsakymą būtina pareikšti apgailestavimą ir trumpai paaiškinti nedalyvavimo priežastį. Apie nedalyvavimą

pranešama asmeniškai. (Pavyzdžiui, Vilius Misevičius dėkoja profesoriui Raimundui Jasinevičiui už malonų kvietimą į priėmimą ir labai apgailestauja negalėsiąs atvykti, nes tą dieną nebūsiąs Kaune).

Jei vyras ir žmona kviečiami pietų ar vakarienės, bet vienas iš jų negali dalyvauti, paprastai atsisako abu. Tačiau šeimininkei primygtinai prašant, jei priėmimas stovimas, vyras vienas (rečiau – viena moteris) gali priimti kvietimą.

Atsakymas tuomet baigiamas taip:

Ponia Regina Misevičienė labai apgailestauja negalėsianti atvykti i priėmimą, 0 ponas Vilius Misevičius kvietimą mielai priima.

Stalo kortelės. Firmos, įmonės, organizacijos ir kitos įstaigos jose gali atspausdinti savo firminius ženklus arba emblemas – tik patariama kortelių neperkrauti. Maketuojant stalo kortelių tekstą, išryškinamas pakviestojo vardas, pavardė bei titulas.

Daugiausia vartojamas stogo formos kortelės. Patariama abiejose

jos pusėse užrašyti svečio vardą ir pavardę originalo kalba. Tai daroma tam, kad būtų galima iš tolo matyti ir nesuklystant kreiptisį svečią pavarde.

Kortelės statomos ant stalo kiek dešiniau prieš pakviestojo asmens lėkštę, truputį pasukus „stogelio“ užrašytą šoną į kėdės pusę.

Kai kortelė padėta lėkštėje, svečias ją paima ir padeda šalia savęs ant stalo. Ne lėkštėje padėtų kortelių liesti visiškai nereikia. Pasiimti kortelę atminimui galima, bet tik pasibaigus pobūviui (nors tai dažniausiai nemandagu).

Ant švediško, taip pat kokteilio ir furšeto priėmimų stalo minėtosios kkortelės nereikalingos. Apie priėmimo pobūdį galima spręsti iš kvietimo.

SVECIŲ SUTIKIMAS

NORS SVEČIŲ SUTIKIMAS BIURE NĖRA

OFICIALUS RENGINYS, BŪTINA LAIKYTIS PASISVEIKINIMO

IR PASODINIMO TVARKOS.

VISUS ATVYKSTANCIUS SVECIUS REIKIA

PASITIKTI. KUR – PAGAL SVEČIO RANGĄ.

PAČIUS AUKŠČIAUSIUS PASITINKAME JAU PRIE

VALSTYBĖS SIENOS AR ORO UOSTE,

NE TOKIUS SVARBIUS – PRIE

ORGANIZACIJOS DURŲ LAUKE, 0 KITUS – IR SAVO

KABINETE (JEI ATVYKSTA UŽSIENIO FIRMOS VADOVAS,

SUTIKTI JĮ TURI TAIPPAT FIRMOS VADOVAS).

NUOŠIRDUS SVEČIŲ SUTIKIMAS IR

IŠLYDĖJIMAS GERINA TARPUSAVIO

SUPRATIMĄ IR DARBO ATMOSFERĄ, TODĖL

SUTIKTI IR IŠL YDĖTI SVEČIUS AR JŲ

GARVEI SURENGTI PRIĖMIMĄ DERĖTŲ

PAČIAM.

JEIGU SSVECIAS A TVYKST A SU ZMONA, JĮ

SUTINKANČIAM ŠEIMININKŲ ATSTOVUI

TAIP PAT DERA BŪTI SU ŽMONA. PIRMASIS

PRISISTATĘS PRIIMANCIOS SALIES

ATSTOVAS PRISTATO SAVO ZMONĄ.

TADA ATVYKUSIOS ŠALIES DELEGACIJOS

VADOVAS PAGAL RANGĄ (ŽEMĖJANČIA TVARKA)

PRISTATO SAVO DELEGACIJOS NARIUS, 0 PASKUI TOKIA

PAT TVARKA PRISTATOMA IR ATVYKUSIOS ŠŠALIES

DELEGACIJA.

SVECIŲ SUTIKIMAS

JEI SVEČIĄ PASITINKAME DARBO VIETOJE

(KABINETE), REFERENTAS (SEKRETORĖ)

SUTINKA IR APIE JO ATVYKIMĄ PRANEŠA

VADOVUI (APIE TAI, KAD LAUKIATE SVEČIO,

REFERENT Ą REIKIA INFORMUOTI IŠ ANKSTO,

SVEČIAS PASIJUS PAŽEMINTAS, JEIGU

PRISISTATYDAMAS IŠVYS NUSTEBUSĮ

REFERENTO ŽVILGSNĮ.

JEI LANKYTOJAS ATĖJO PER ANKSTI (JEIGU

JŪS VĖLUOSITE, TELEFONU PERSPĖKITE, KIEK

LAIKO UŽTRUKSITE) PASIŪLYKITE PASIVAIŠINTI

KAVA, ARBA TA AR KITAIS GĖRIMAIS (PIRMOJO

SUSITIKIMO METU ALKOHOLIU NEVAIŠINAMA).

PASITINKANT Į KABINETĄ ĮŽENGUSĮ SVEČIĄ

AR LANKYTOJĄ REIKIA ATSISTOTI,

PASISVEIKINTI (UŽSIENIETĮ REIKTŲ PASVEIKINTI

JO KALBA, – TUO PARODOME PAGARBĄ JAM IR

MANDAGUMĄ) .

P ASISVEIKINUS REIKIA PASIŪLYTI SVEČIUI

ATSISĖSTI. SVEČIUI SKIRIAMA GARBINGA VIETA

ANT SOFOS, ŠEIMININKAS SĖDASI Į KRĖSLĄ

TAIP, KAD SVEČIAS BŪTŲ JAM IŠ DEŠINĖS

(JEI SVEČIAS ATVYKSTA SU MOTERIMI, ŠI SODINAMA

ŠEIMININKUI IŠ DEŠINĖS,

0 VYRAS – IŠ KAlRĖS PUSĖS).

PRADĖJUS KALBĖTI PO 5-7 MIN. GALIMA

PASIŪLYTI SVEČIUI KAVOS, ARBATOS, SULČIŲ

(SIŪLOME PATYS, JOKIU BŪDU NE SEKRETORĖ

JI TTIK PARUOŠIA KA V Ą AR ARBA TĄ. BEJE,

SVEČIAS NETURI MATYTI RENGIMOSI VAIŠĖMS

PAVYZDŽIUI, KAD SEKRETORĖ PILA KAVĄ IŠ

TERMOSO. NEDERA ATNEŠTI TUŠČIUS

PUODELIUS, 0 PASKUI PILTI Į JUOS KAVĄ.

PUODELIAI P ADUODAMI JAU PRIPIL TI KAVOS,

PIRMIAUSIA – SVARBIAUSIAM SVEČIUI).

SVECIŲ SUTIKIMAS

TAIKOMA TA PATI SVEČIŲ SUSODINIMO

SCHEMA:

1. CENTRE PRIE STALO SODINAMAS

SVARBIAUSIAS ASMUO, JAM IŠ DEŠINĖS

PAGAL SVARBUMĄ ANTRAS, IŠ KAIRĖS

TREČIAS, T.Y. TAIKOMAS DEŠINĖS PUSĖS

SVARBUMO PRINCIPAS;

2. SVEČIAS TURI SĖDĖTI VEIDU Į DURIS;

3. SVEČIAS NESODINAMAS VEIDU Į LANGĄ

(ŠVIESOS ŠALTINĮ) (JEIGU KITAIP

NEĮMANOMA, REIKIA PASIRŪPINTI, KAD

ŠVIESA NEKRISTŲ TTIESIAI JAM Į AKIS);

4. ERDVĖS IR ESTETINIO VAIZDO VEIKSNYS TAIP

PAT SVARBUS (PATALPOS ERDVĖ NETURI

LIKTI SVECIUI UZ NUGAROS).

JEI ATVYKSTANTIEJI ASMENYS YRA UŽSIENIO SVEČIAI IR ATSTOVAUJA VALSTYBINĖMS INSTITUCIJOMS, ANT STALO GALIMA STATYTI VĖLIA VĖLES (0 JEI TAI – PRIVAČIŲ FIRMŲ ATSTOVAI, GALIMA APSIEITI IR BE ŠITO) (VĖLIA VĖLIŲ DYDIS IR STOVELIAI TURI BŪTI VIENODI).

JEI DAL YV AUJA DAUGIAU NEGU DVIEJŲ SALIŲ

ATSTOVAI, VĖLIA VĖLĖS STATOMOS ARBA

KABINAMOS PAGAL VALSTYBIŲ, KURIOMS

ATSTOVAUJA SVEČIAI, PAVADINIMUS

ŠEIMININKŲ ARBA RENGINIO DARBO KALBOS

ABĖCĖLĖS TVARKA (TARPTAUTINI0

DAUGIAŠALIO POKALBIO METU VĖLIA VĖLĖS

ANT STALO STATOMOS PRIEŠAIS KIEKVIENOS

VALSTYBĖS ATSTOVĄ, ŠIEK TIEK Į KAIRĘ NUO JO).

SVECIŲ SUTIKIMAS

NORINT PASIEKTI GERŲ REZULTATŲ, BET KURIO POKALBIO METU DERĖTŲ PRISIMINTI D. KARNEGIO SUFORMULUOTUS PRINCIPUS:

1. NUOSIRDZIAI DOMEKITES PASNEKOVU.

2. SYPSOKITES.

3. ŽMOGUI JO PAVARDĖ AR VARDAS

VISADA SKAMBA MALONIAI (TAD

DERETŲ DAZNAI KREIPTIS Į

PAŠNEKOVĄ JUO).

4. ATIDZIAI KLAUSYKITES.

5. KALBĖKITE APIE TAI, KAS GALI

DOMINTI PASNEKOVĄ.

6. LEISKITE KITAM ASMENIUI PASIJUSTI

REIKŠMINGAM (DARYKITE TAI

NUOSIRDZIAI!).

Komunikacijos sėkmė priklauso ne tik nuo kalbėjimo“ bet ir nuo pašnekovo klausymo.

9%

40% _0 klausymasis III kalbėjimas 0 skaitymas 0 rašymas

35%

Įvairiai komunikacijai skiriamas laikas

Vadybininkai apie pusę darbo laiko klaus(; (žr.paveiksle). Klausymo efektyvumą lemia:

1.suvokimo tikslumas;

2.supratimo efektas;

3. procedūros kultūra.

Dažniausiai skiriamos trys gero klausymo savybės:

1. Tiesumas (falšo nebuvimas) – kai klausytojas su kalbančiuoju elgiasi tiesiai, natūraliai,

neegoistiškai, be vaidybos;

2.Akceptacija (kalbantysis priimamas be išankstinio nusistatymo – jam jaučiama pagarba);

3. Empatiškumas (klausytojas jaučia, ką kkalbantysis išgyvena emociškai).

Būtina atminti, kad žmogus mąsto apie šešetą kartų greičiau, negu kalba (kalbama apie 100 žodžių per minutę, 0 mąstoma – per 600 žodžių per minutę). Klausydamas žmogus apmąsto, vertina, kritiškai analizuoja gaunamą informaciją, „deda“ ją į vietą (be kritinės analizės klausymas beprasmis ).

Rekomenduojamos pagrindinės, klausymosi taisyklės:

Nepertraukinėkime pašnekovo; Nekeiskime pokalbio temos; Nesiblaškykime;Netardykime pašnekovo (neužduokime bereikalingų klausimų);Neprimeskime savo pastabų;Savo elgesiu, gestais ar žodžiais atspindėkime kalbančiojo jausmus; Klausykime . tarp eilučių

Pagrindiniai bendravimo elementai yra šie:

1. Kalbos kultūra. Tai ne tik nepriekaištingas gramatikos ir stilistikos mokėjimas, bet ir vulgarių žodžiųnecenzūrinių posakių vengimas.

2. Nuoširdus mandagumas. Tai mokėjimas pasisveikinti, atsisveikinti, reikiamu laiku pasakyti „prašau“, „būkite malonus“,“atsiprašau“, padėkoti už pagalbą, palinkėti labos nakties, gero ryto, gero apetito, sveikatos ir t.t.

3. Išvaizda. Bendraujant su užsieniečiais labai svarbu apranga. Gerą įspūdį svečiui palieka tvarkingai ir skoningai apsirengęs žmogus.

4. Gebėjimas palaikyti pokalbį. Kad būtum įdomus pašnekovas, neužtenka vien profesinių žinių. Reikia išmanyti savo šalies ir miesto istoriją, meno bei kultūros dalykus.

5. Gebėjimas valdyti savo neigiamas emocijas. lšsiauklėjęs žmogus neįsižeis dėl kito asmens netakto, su šypsena, ramiai išklausys pašnekovą, suteiks pagalbą ir pan.

Apie dovanas ir suvenyrus

Dovana turi atitikti progą: kai ji teikiama jubiliejų ar reikšmingų žmogaus gyvenime įvykių proga, gali būti vertingesnė.

Labai svarbu dovaną įteikti laiku (praėjus iškilmėms, įteikta ddovana ne tokia reikšminga). Pagal LR Viešųjų ir privačiųjų interesų derinimo tarnyboje istatymą turi būti deklaruojamos ne iš giminių gautos dovanos, kurių vertė viršija vieną. MGL ir paslaugos, kurių suma viršija penkis MGL.

Patariama: nedovanokite labai brangių, įpareigojančių ar per daug asmeniškų dovanų. Neseniai dirbantis darbuotojas – turėtų vengti dovanoti brangias dovanas savo viršininkui (kad neatrodytų, jog nori jam isiteikti).

Įvairioms progoms tinka gėlės. Jos iteikiamos išvyniotos iš pakavimo taros. Kai į svečius ateina vyras su moterimi, gėlių įteikia šeimininkei svečias (tabu – niekada nedovanojame dirbtinių gėlių!). Beje, pasitinkant ar išlydint gėlių dovanojame jas įvyniojus.

Gėles paprastai dovanojame moterims, tačiau jų galima iteikti ir vyrams (pavyzdžiui, jubiliejų ar kitų iškilmių proga).

Į siunčiamų gėlių puokštę būtina įdėti sveikinimo atviruką ar vizitinę kortelę.

Už visas dovanas (nesvarbu kokia jų materialinė vertė) nuoširdžiai dėkojama. Gautą dovaną būtina išvynioti, ja pasigrožima, išreiškiamas susižavėjimas.

SUSODINIMAS UZ STALO

1 PAVEIKSLE PAVAIZDU OTAS ATVEJIS, KAI PRIĖMIME

DALYVAUJA TIK VYRAI.

STALUI VADOVAUJA NAMŲ ŠEIMININKAS.

PAVEIKSLE -1,2,3,4 GARBINGIAUSI SVEČIAI.

SUSODINIMAS UZ STALO

2 PAVEIKSLE – DEŠIMTIES ŽMONIŲ SUSODINIMO

PAVYZDYS (X_ – MOTERYS).

ČIA YRA BRITŲ VARIANTAS (KAI STALO ŠEIMININKAS

STALUGALIO GALE, 0 ŠEIMININKĖ – PRIEŠAIS JĮ.

GARBINGIAUSIO SVEČIO ŽMONA SODINAMA ŠEIMININKO

DEŠINĖJE, 0 PATS GARBINGIAUSIAS

SVEČIAS – ŠEIMININKĖS DEŠINĖJE.

BRITŲ VARIANTAS LEIDŽIA

TURĖTI DU POKALBIŲ

POLIUS – ŠEIMININIKĖS IR ŠEIMININKO ZONOSE.

TARPTAUTINIAME BENDRAVIME

VARTOJAMI TRUMPI SIMBOLIAI – PAPRASTAI RANKA KAIRIAJAME APATINIAME VIZITINĖS KOR TELĖS

KAMPE UŽRAŠOMOS LOTYNIŠKOS RAIDĖS.

DAŽNIAUSIAI VARTOjAMOS PRANCŪZŲ KALBOS

ŽODŽIŲ PIRMOSIOS RAIDĖS:

p. r. (pour remercier) – išreiškiant padėką ir

dėkingumą;

p. l (pour feliciter) – sveikinant kokios nors _

šventės proga. (Atsakoma siunčiant savo kortelę šu užrašu p. r.)

p. f. N. A. (pour feliciter Nouvel An) – sveikinant

su Naujaisiais Metais. (Atsakoma savo kortele su

– užrašu p. r.)

p. c. (pour condolence) – pareiškiant užuojautą.

(Atsakoma savo kortele su užrašu p.r.)

p. pp. c. (pour prende conge) – kai galutinai

išvažiuojate iš šalies (vietoje asmeninio vizito).

Neatsakoma.

p. p. (pour presenter) – kai neakivaizdžiai

pristatomas naujas pareigūnas. Jo viršininkas

siunčia savo kortelę kartu pridėdamas naujojo

_pareigūno kortelę, ant kurios nieko nerašoma.

Atsakoma siunčiant naujajam pareigūnui savo

kortelę, ant kurios nieko nerašoma.

MAŽIAU OFICIALIOMIS PROGOMIS VIETOJE ŠIŲ

SIMBOLIŲ UŽRAŠOMI ŽODŽIAI TREČIUOJU ASMENIU,

pvz.: „sveikina su švente“, „.reiškia padėką“

PRIEMIMŲ APRANGA

KĄ RENGTIS BŪTINA PARASYT KVIETIME (cravate

blanche, habit, white tie – FRAKAS,. cravate noire, black tie

SMOKINGAS; cut-away – VIZITINĖ EILUTĖ; tenue de ville,

Informal, stresemann –– IŠEIGINIS KOSTIUMAS).

BRITAI VARTOJA TERMINUS: „overdressed“ (PER DAUG PUOŠNIAI RENGTIS) IR „underdressed“ (NEPAKANIKAMAI ELEGANTIŠKAI RENGTIS), T. Y. BŪTI NEI PERNELYG IŠSIPUOŠUS, NEI NEPAKANKAMAI GERAI APSIRENGUS

„AUKSO VIDURYJE“.

Oficialioje aplinkoje SVARKAS TURI BUTI UŽSEGTAS

(įeinant pas oficialius asmenis, į restoraną, į kabinetą, kur

vyks ppasitarimas, teatro žiūrovų salę, sėdint prezidiume, darant pranešimą, šokio metu). Jei yra kelios švarko sagos, apatinioji saga gali būti neužsegama. Atsisegti švarką leidžianla užstalėje pusryčių, pietų ar vakarienės metu, taip pat sėdint fotelyje. Jei dėvima liemenė, švarkas gali būti nesegamas.

Einant į visus priėmimus derėtų vilktis AIKINANČIAI

BALTUS MARŠKINIUS IR ELEGANTIŠKĄ KAKLARAIŠTĮ

bet kokios (tačiau ne ryškios ir ne juodos) spalvos.

Prie griežto kostiumo rekomenduotini juodos spalvos ar

tamsių atspalvių batai bei pusbačiai. Į priėmimą negalima

ateiti su sandalais. Lakiniai batai dera tik prie frako (galima ir

prie juodo smokingo).

Vyriškų batų spalva bet kuriuo atveju turi būti tamsesnė už

kostiumo. Tamsiai mėlynos, tamsiai pilkos, tamsiai žalios ir

juodos spalvos (taip pat dryžuotos arba languotos – tačiau

jokiu būdu ne į priėmimą) tinka prie bet kokio griežto

kostiumo.

TOSTAl

TOSTAI SUTEIKIA POBŪVIUI ŠVENTIŠKUMO.

LIETUVOJE PPER PUSRYČIUS, PIETUS IR VAKARIENĘ SĖDIMUOSE PRIĖMIMUOSE

BŪNA NUO 2 IKI 6 TOSTŲ; JIE GALI BŪTI

SKELBIAMI PAČIOJE PRADŽIOJE ARBA PO

10-15 MIN.

STOVIMUOSE PRIĖMIMUOSE SKELBIAMI 1-2 TOSTAI

(NORS TAI NĖRA PRIVALOMA).

JEI PRIĖMIME DALYVAUJA GARBĖS

SVEČIAS, PIRMĄ TOSTĄ ŠEIMININKAS

(ARBA ŠEIMININKE) SKIRIA JAM.

ŠEIMININKAS TOSTĄ SKELBIA

STOVĖDAMAS. KALBĖTI REIKIA

PAKANKAMAI GARSIAI, KAD G IRDETŲ

VISI, IR LAKONIŠKAI.

NIEKO BLOGA, JEI IŠ ANKSTO PARENGTĄ

TEKSTĄ PERSKAITYSITE, TAČIAU VISADA

GERIAU KALBĖTI IŠ ATMINTIES IR IŠ

ŠIRDIES.

BAIGĘS KALBĖTI IR IŠKĖLĘS TAURĘ, ŠEIMININKAS PASISUKA Į TĄ ASMENĮ,

KURIO GARBEI PASIŪLĖ TOSTĄ. TOSTŲ

GERIMAI – VYNAS IR ŠAMPANAS (BET NE

ALAUS, KKONJAKO AR VISKIO!).

TOSTAI

PAPRAŠYTAS PASKELBTI TOSTĄ

VIEŠNAGĖS KITOJE VALSTYBĖJE METU

ARBA PER KVIESTINIUS PIETUS

UŽSIENIEČIO GARBEI, NE VISUOMET

SUGEBĖSITE „KALBĖTI TOS ŠALIES AR

SVEČIO GIMTĄJA KALBA, TAČIAU BENT

JAU FRAZĘ „Į SVEIKATĄ“ DERĖTŲ

PASAKYTI ATITINKAMA KALBA.

ŠTAI TOS FRAZĖS ATITIKMENYS KAI

KURIOMIS KALBOMIS (PATEIKTA PAGAL

T ARIMĄ):

ARABIŠKAI – FY SEHE TAHK

DANIŠKAI – SKUL .

HEBRAJIŠKAI IR JIDIS-LE KYJIM

ITALIŠKAI – SALUTE ARBA CIN CIN

JAPONIŠKAI – KAN PAl

KINIŠKAI – GAN BY

LENKIŠKAI – NA ZDAROVIE

PRANCUZIŠKAI – A VOTR SANTE

NORVEGIŠKAI – SKUL

RUSIŠKAI – NA ZDOROV JE

SUOMIŠKAI – SKUL

VOKIŠKAI – PROSIT ARBA CUM VIOL