VYRESNIŲJŲ KLASIŲ MOKINIŲ ASMENYBĖS SAVYBIŲ VAIDMUO PRIIMANT SPRENDIMUS

Turinys

Įvadas

……………………..

……………….3

Darbo tikslai ir

uždaviniai………………….

………… 4

1. Sprendimo priėmimo mechanizmas

……………………..

.5

2. Asmenybės

samprata……………………

…………6

2.1.Asmenybės apibrėžimas. Pagrindinės

sąvokos………………6

2.2. Asmenybės vystymosi stadijos pagal E.

Erikson…………….9

3.

Paauglystė………………….

………………10

3.1. Pagrindinės paauglystės amžiaus tarpsnio

problemos………….10

3.2. Pažintinė ir moralumo

raida…………………….

…11

3.3. Socialinė raida. Tapatumo

krizė……………………1

2

3.5. Bendraamžių

įtaka…………………….

……..15

4. Vyresniųjų klasių mokinių asmenybės savybių vaidmuo priimant

sprendimus….17

Išvados…………………..

………………..18

Literatūros

sąrašas…………………..

……………19

Įvadas

Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymas švietimo sistemai kelia

uždavinį “sudaryti sąlygas individualybei plėtoti”. Lietuvos švietimo

reforma nuo pat pradžios skiria dėmesį vaiko individualybei, siekia

sudaryti sąlygas vaiko saviraiškai, pasirinkimo ieškojimams. Švietimo

koncepcija įvardija trejopą ugdymo diferencijavimo paskirtį: padėti

formuotis vaiko struktūrizuotam mąstymui, mokant atskirų mokomųjų dalykų

(dalykinis mokymas), sudaryti galimybę mokiniui rinktis pagal interesus ir

polinkius (profiliuotas mokymas), sudaryti sąlygas vaikui mokytis pagal

gabumus ir sugebėjimus (individualizuotas mokymas). Profilinis mokymas

tampa vienu svarbiausių švietimo reformos darbų. Tai turėtų padėti

mokiniams apsispręsti pasirinkti norimą profilį ar pakraipą. Baigę

dešimtmetę mokyklą ir atsižvelgdami į savo sugebėjimus ir norus, mokiniai

gali rinktis – toliau mokytis gimnazijose, profiliuotose ar profesinėse

mokyklose.

Profilinio mokymo įvedimas Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų 11

– 12 klasėse sudaro sąlygas visiems moksleiviams įgyti kryptingesnių ir

gilesnių žinių, efektyviau ugdytis bendruosius bei specialiuosius

gebėjimus, tikslingai orientuotis į ttolesnių studijų bei profesinės veiklos

kryptį. Profilinio mokymo tikslas – geriau tenkinti besimokančiųjų

poreikius, mažinti mokymosi krūvį, sudaryti galimybes moksleiviams rinktis

profilį, pakraipą, o juose – mokomuosius dalykus ir jų kursus, kurių reikės

būsimai mokymosi ir profesinei veiklai. Bet tuo pačiu iškyla klausimas ar

visi mmoksleiviai yra pasirengę priimti tokį sprendimą.

Moksleiviui, baigiančiam dešimtąją klasę, pasirinkti vieną

profilį nėra lengva dėl kelių priežasčių. Pirma, dar ne visi moksleiviai

gerai žino, ką ketina veikti baigę vidurinę mokyklą, kokią aukštąją ar

aukštesniąją mokymo įstaigą pasirinks. Antra, profilių ir pakraipų pasiūla

kol kas yra ribota dažniausiai dėl mokyklos galimybių: materialinės-

techninės bazės, atskirų dalykų pedagogų stokos, organizacinių problemų ar

tiesiog nepasirengimo greitam persitvarkymui. Trečia, moksleiviai ne visada

gerai pažįsta save, individualias psichines ir asmenybės savybes. Ketvirta,

norai ne visada sutampa su galimybėmis, tiek subjektyviomis (gebėjimai,

sveikata), tiek su objektyviomis (socialinės sąlygos) (L. Paurienė, 2000).

Darbe bus bandoma išanalizuoti vyresniųjų klasių mokinių

asmenybės savybių vaidmenį priimant sprendimus. Didelis dėmesys bus

skiriamas paauglystės periodo problemoms, nes būtent šį amžiaus tarpsnį

atstovauja 10 – 11 klasėje esantys mokiniai. Bus bandoma bendrai pažvelgti

į spendimo ppriėmimo mechanizmą, daugiau neliečiant profiliuoto mokymosi

problemos. Kadangi kalbama apie asmenybės savybių vaidmenį, darbe bandoma

trumpai apžvelgti asmenybės sampratą ir pagrindines asmenybės teorijas.

Gali iškilti klausimas, ar galima 15 – 17 metų paauglį laikyti asmenybe.

Daugelis autorių brandžia asmenybe laiko individą su galutinai

susiformavusiu tam tikrų savybių rinkiniu, vertybių sistema. Tačiau šiuo

atveju omeny turima ne brandi, bet besiformuojanti asmenybė, kur taip pat

stebimi raidos dėsningumai bei tam tikros individualios savybės. Plačiau

bus aptariama tapatumo formavimosi krizė, nes priklausomai nuo to, kokioje

tapatumo formavimosi stadijoje yra asmuo priklauso ir jo gebėjimas

savarankiškai priimti sprendimus, konformizmo lygis bei kitos asmenybės

savybės.

Darbo tikslas

Išanalizuoti vyresniųjų klasių mokinių asmenybės savybių vaidmenį priimant

sprendimus.

Uždaviniai

• Aptarti sprendimų priėmimo mechanizmą.

• Trumpai aptarti asmenybės samprata, jos vystymosi tarpsnius.

• Paauglystės periodas ir šiam amžiaus tarpsniui būdingiausios

problemos.

– Socialinė raida ir tapatumo krizė paauglystėje.

– Aptarti konformizmo problemą ir bendraamžių įtaką paauglystės amžiuje.

• Apžvelgti mokinių asmenybės savybių sąsają su sprendimų priėmimu.

1. Sprendimo priėmimo mechanizmai

Sprendimo priėmimas – tai bendra sąvoka apimanti: a) pasirinkimo

procesą; b) daugelį teorijų ir tyrinėjimų bandančių išsiaiškinti, kaip

individas pasirenka iš kelių alternatyvų. Pagrindinis dėmesys skiriamas

tam, kaip asmuo priima sprendimus (The Penguin Dictionary of Psychology,

2001).

Tyrimų susijusių su sprendimų priėmimu tikslas yra išanalizuoti, kaip

individas suderina poreikius (norus, asmenines vertybes, uždavinius,

interesus, tikslus) ir patirtį (lūkesčius, turimas žinias, priemones)

renkantis veiksmų eigą (R. Hastie, 2001). Abstraktų spendimų priėmimo

modelį sudaro trys komponentai: a) veiksmų eiga (pasirinkimo galimybės ir

alternatyvos); b) turimos žinios apie esamą padėtį, procesus ir įvykius

supančioje aplinkoje (įskaitant rezultatų numatymą ir būdus jiems

įgyvendinti); c) poreikiai, vertybės ir norai, susiję su vienų ar kitų

veiksmų kombinacijos rezultatais. Geram sprendimui būtina parinkti

efektyvius būdus, kurie yra prieinami esamomis aplinkybėmis ir įgyvendina

individo tikslus.

Apsisprendimui įtakos turi ir asmeninės individo savybės, tokios kaip

polinkis rizikuoti, pasitikėjimas savimi ir panašiai, emocijos (Landman

1993, Parducci 11995, Roese & Olson 1995). Kalbant apie emocijas, ne tik

emocijos įtakoja apsisprendimą, bet ir apsisprendimo duoti rezultatai

įtakoja emocijas. Isen (1993) teigia, kad išgyvendami teigiamas emocijas

individai kūrybiškiau sprendžia problemas ir lengviau priima informaciją.

Tuo tarpu, neigiamos emocijos susiaurina dėmesio ratą ir neleidžia

įžvelgti daugiau problemos sprendimo alternatyvų (Fiedler 1988). Priimant

sprendimus įtakos turi ir aplinkos faktoriai, stimulai bei asmeninė

patirtis.

R. M. Pirillo (1987) išskiria du lygiagrečius metodus susijusius su

sprendimais: sprendimo priėmimo ir problemos sprendimo, turinčius atskiras

metodikas. Jie sprendimo ieškojimo procese abu yra labai svarbūs ir seka

vienas paskui kitą.

Sprendimo priėmimo situacijoje asmuo priima sprendimą norėdamas

veikti, galbūt kažką keisti. Problemos sprendimo situacijoje asmenį priimti

sprendimą verčia tam tikros aplinkybės, kurios nekontroliuojamos ir nuo jo

nepriklauso.

V. Šidlauskienės atliko tyrimą, kurio objektas buvo moksleivių

gebėjimas priimti sprendimus. Buvo ištirta 162 merginos ir vaikinai,

besimokantys Biržų miesto „Aušros“ bendrojo lavinimo mokyklos XI – XII

klasėje (maždaug 17 – 18 metų). Gauti rezultatai parodė, kad 57 – 60%

moksleivių dažnai kyla problemų, kurias spręsti privalo patys, 39%

pareiškė, kad jiems sunku priimti sprendimą, kad nepasitiki savo jėgomis ir

bijo atsakomybės. Savo sprendimais patenkinti buvo tik 8 – 10% mokinių. 21

– 23% priimant sprendimą visada klausė kitų patarimo ir net 40% laukė kitų

palaikymo. Išaiškėjo 6 – 9 % nepasitikinčių, labai savikritiškų mokinių,

kuriems sprendimo priėmimas labai sunkus ir atsakingas, todėl jie

absoliučiai pasitiki kitų nuomone. Apie 78% mokinių pasižymėjo vidutiniu

savarankiškumu ir tik 13% mokinių buvo tikrai savimi pasitikintys ir

nebijantys, siekiantys spręsti savo problemas ir besistengiantys rasti

išeitį iš susidariusios situacijos.

Kyla klausimas, dėl kokių priežasčių jaunuoliams taip sunku

apsispręsti, kokios asmenybės savybės veikia sprendimo priėmimo mechanizmą.

2.Asmenybės samprata

Kadangi toliau bus kalbama apie asmenybės savybes, svarbu trumpai

aptarti asmenybės sampratą, bei jos vystymosi tarpsnius.

2.1.Asmenybės apibrėžimas. Pagrindinės sąvokos.

Žodis „asmenybė“ anglų kalboje yra kilęs iš lotyniško žodžio

„persona“. Šis žodis reiškė kaukes, kurias dėdavo aktoriai Senovės

Graikijoje teatrinių pasirodymų metu. Nuo tada iki dabar terminas asmenybė

yra vartojamas daugelio žmonių įvairiose gyvenimo situacijose. G. Allport

(1937), pripažintas vienas iš žymesnių asmenybės teoretikų, surado šimtus

termino „asmenybė“ arba jo sinonimų panaudojimo atvejų literatūroje, mene,

teisėje, filosofijoje ir psichologijoje, jau nekalbant apie kasdienį

gyvenimą, kur į termino „asmenybė“ reikšmę dažniau įtraukiamas „išorinis

socialinis įvaizdis“, neatitinkantis psichologų naudojamos termino

reikšmės.

Nepaisant to, kad psichologai bando atsiriboti nuo neprofesionalių

požiūrių į asmenybę, iki šiol nėra sukurto vieningo „asmenybės“ apibrėžimo.

Kiekvienas autorius turi savo požiūrį į asmenybę ir dažniausiai pateikia

skirtingą nuo kitų apibrėžimą.

Yra naudinga paminėti ir kitas sąvokas kalbant apie asmenybę.

Individas – tai atskira būtybė, atskirta nuo kitų būtybių laiko ir erdvės

atžvilgiu, iš kitų išsiskirianti kokybinėmis struktūros ir elgesio

ypatybėmis. Tai savitas įgimtų ir įgytų ypatybių derinys. Protingas

individas

– asmuo, metafiziniu požiūriu – žmogiškosios būtybės pagrindas,

visų galių nešėjas. Asmuo visada yra tapatus sau. Asmuo savo asmenybę

suvokia kaip savąjį Aš. Tai žmogaus savęs vertinimas, savigarba, siekimai,

savęs įsivaizdavimas dabar ir ateityje. Asmuo, lygindamas savo mintis bei

vaizdinius apie save su tikrosiomis savo gyvenimo aplinkybėmis, remdamasis

savo patirtimi, keičia savo elgesį. Tai bendra psichologinė pažiūra į

asmenybę.

Dabar psichologijoje turbūt dažniausiai vartojamas G.Allport asmenybės

apibrėžimas: asmenybė yra dinaminė organizacija psichofizinių žmogaus

organizmo sistemų, kurios lemia mintis, jausmus, savitą elgesį ir rodo

žmogaus santykį su tikrove.

Šiuo metu aasmenybės psichologijoje nėra galutinai priimto požiūrio

apie tai, koks požiūris į asmenybę yra geriausias, ją tyrinėjant ir bandant

paaiškinti žmogaus elgesį. Egzistuoja daug alternatyvių skirtingų autorių

teorijų, kurie pateikdavo savo požiūrį į tą patį fenomeną – asmenybę.

Kiekviena asmenybės teorija, tai rūpestingai patikrinti teiginiai ir

hipotezės apie tai, kas žmonės iš tikrųjų yra, kaip jie elgiasi ir kodėl

jie elgiasi būtent taip. Kai kurie autoriai ( Hall, Lindzey, 2000 )

suskaičiavo dažniausiai minimus vadovėliuose autorius ir padarė išvadą, jog

populiariausiomis išlieka pagrindinės trys grupės teorijų –

psichoanalitinės, biheivioristinės – kkognityvinės , humanistinės.

Vientisą ir išsamiausią žmogaus asmenybės teoriją – psichoanalizės

teoriją – XXa. pradžioje sukūrė S.Freud, o ją išvystė C.G.Jung, A.Adler,

K.Horney, H.S.Sullivan ir E.Fromm.

Z. Freud (1856- 1939)- austrų psichiatras ir psichologas, sukūręs

individo psichoseksualinio vystymosi teoriją, pasiūlęs laisvų asociacijų

metodą laikyti ppsichoanalitinės terapijos pagrindu.

Psichoanalizė pagrįsta dviem pagrindinėmis hipotezėmis. Pirmosios

esmė ta, kad kiekvienas psichologinis reiškinys turi konkrečią priežastį.

Froidas įrodinėjo, kad sapnų turinys, nors dažnai atrodo nieko bendro su

realybe neturintis, yra sąlygojamas nesąmoningų žmogaus impulsų ir norų.

Kalbos, rašymo, atminties klaidas (“ Freudian slips”) Z.Froidas laikė

ne atsitiktiniais nesusipratimais, o neįsisąmonintų siekių ir troškimų

liudijimu.

Antroji hipotezė sako, kad neįsisąmoninti procesai vaidina žymiai

svaresnį vaidmenį formuojant mąstymą ir elgesį, nei sąmoningi. Žmogus

dažnai nežino tikrųjų savo siekių ir norų.

Tęsdamas tyrimus, Freud sukūrė struktūrinį žmogaus psichinio gyvenimo

organizacijos modelį. Jis išskyrė tris pagrindines dalis: Id, Ego, ir

Superego.

Id- žmogiškų troškimų šaltinis. Tai seksualiniai ir agresyvieji

troškimai, besivadovaujantys pasitenkinimu ir norų įgyvendinimu nedelsiant.

Ego – sąmonė, reguliuojanti pirmojo ir trečiojo psichikos lygių

konfliktą, kontroliuojanti id ir superego. Ji paklūsta realybės ddėsniams ir

ieško galimybės patenkinti poreikius ir norus atsižvelgdama į išorinius

faktorius.

Superego- auklėjimo, socialinių normų suformuotas psichikos lygis

(sąžinė), padedantis sąmonei tramdyti ir valdyti pasąmonės potraukius.

Superego formuojasi tėvų, kuriuos vaikas stebi, moralės pavyzdžiu.

Kai susidaro išorinis pavojus žmogaus psichinei būsenai (nerimas,

stresas), ego stengiasi sumažinti pavojų ieškodamas realaus, sąmoningo

problemos sprendimo arba iškreipdamas situaciją. Toks reiškinys žinomas

kaip apsauginių mechanizmų veikimas. Pagrindiniai apsauginiai

mechanizmai yra išstūmimas, perkėlimas, pakeitimas ir racionalizavimas.

Carl Gustav Jung (1875- 1961) – šveicarų psichologas, filosofas. Davė

pradžią gelmių psichologijos krypčiai – analitinei psichologijai. Jung

psichikos sistemoje itin didelę reikšmę teikė kolektyvinei pasąmonei,

priskirdamas jai instinktus ir archetipus (ankstesnių kartų mitus,

simbolius ir vaizdinius ).

Nors C.G.Jungas pritarė daugeliui Z.Freud idėjų, tačiau jų nuomonės

išsiskyrė principiniuose nesutarimuose. Jung manė, kad elgesį lemia tiek

žmogaus norai, tikslai, tiek gyvenimo istorija. Jei Freud tvirtino, kad

žmogus gyvena tik norais, tai Jungas manė, kad žmogus gyvena ir norais, ir

tikslais.

Harry Stack Sullivan (1892- 1949)- amerikiečių psichologas.

Sukūrė asmeninių santykių koncepciją. Asmenybę traktavo kaip žmogaus

personifikacijų visumą. Jis tyrinėjo žmonių santykius ir priėjo išvadą, kad

asmenybė – tai tiesioginis tarpasmeninių santykių atspindys.

Erich Fromm (1900- 1980)- vokiečių ir JAV filosofas, sociologas

psichologas; projekto sukurti sveiką visuomenę psichoanalitinės socialinės

ir individualios terapijos pagrindu autorius. Jis tyrė ryšius tarp

psichinių procesų ir socialinių žmogaus gyvenimo sąlygų.

Šie psichologai taip pat pripažino socialinių aspektų svarbą

asmenybės teorijoje. Jie padarė svarbų įnašą į žmogaus, ne tik kaip

biologinės, bet ir kaip į socialinės būtybės, sampratą.

Ryškiausi biheviorizmo krypties atstovai, J. Watson (1878 – 1958) ir

E. Thorndike (1874 – 1949), iškėlė idėją, jog psichologija, siekdama būti

moksline, turi tyrinėti elgesį, kuris gali būti objektyviai stebimas. Pats

elgesys buvo suprantamas kaip organizmo reakcijų į aplinkos stimulus

visuma. Vidinė psichinė realybė negali būti objektyviai stebima ir tiriama.

Psichikos apraiškos, pagal bihevioristus, turi būti stebimos elgsenoje.

Buvo teigiama, kad elgesys yra sąlygotas patyrimo ir yra tiesioginis jo

rezultatas. Taigi žinant patyrimą, galima lengvai prognozuoti elgesį.

Humanistinės krypties atstovai teigė, kad asmuo yra pats atsakingas už

savo gyvenimą, už tai kuo yra ir kuo gali būti. Žmogus yra laisvas būti

tuo, kuo nori. Humanistai pripažino asmenybės vidinės prigimties gerumą.

Jie manė, kad žmogus gali save realizuoti, siekti tobulybės, jis visada

ieško tikrosios gyvenimo prasmės. Pati žmogaus prigimtis, anot jų, stumia

žmogų pastovia augimo kryptimi.

Asmenybė nagrinėjama, kaip viena nedaloma visuma – holistinė

orientacija. Dar vienas humanistinių asmenybės teorijų principas –

fenomenologinė analizė. Jie pripažino, kad vienintelė realybė yra

subjektyvi asmeninė realybė. Kiekvienas žmogus turi savo asmeninį pasaulį,

kuriame gyvena ir psichologijos užduotis yra tyrinėti žmogiškojo pasaulio

fenomenus. Pagrindiniai šios krypties atstovai yra A. Maslow (1908 – 1970)

ir C. Rogers (1902 – 1987).

Taigi galima pastebėti, kad skirtingų autorių požiūris į asmenybė

labai skiriasi. Vis dėlto, dauguma autorių sutiko su tuo, kad asmenybės

formavimuisi, be biologinių faktorių, didelę įtaką daro ir socialinė

aplinka.

Toliau bus dažniausiai minima E. Erikson asmenybės teorija. E.Erikson

laikomas sociokultūrinės psichoanalizės atstovu. Jis kaip ir Horney, laikė

save Z. Freud teorijos tęsėju ir tobulintoju. Jis pripažino tą pačia

asmenybės struktūrą – Id, Ego ir Superego – tik lemiamą vaidmenį asmenybėje

skyrė Ego, o ne Id.

2.2. Asmenybės vystymosi stadijos pagal E. Erikson

Kiekvienoje asmenybės teorijoje yra išskiriamos skirtingos asmenybės

vystymosi stadijos. Erikson llabai išsamiai suformavo asmenybės vystymąsi

pagal gyvenimo etapus.

Knygoje “Vaikystė ir visuomenė” E. Erikson paskelbė 15 metų klinikinių

stebėjimų išvadas, kurios gerokai papildė ego teoriją. Be Freud aprašytų

seksualinio brendimo fazių (oralinė, analinė, falinė, genitalinė, Edipo,

pubertetinė), yra ir psichosocialinės, kurių metu individas turi susidaryti

pagrindines orientacijas į save kaip į socialinio pasaulio detalytę. Pagal

Erikson, vaikystė nėra žmogaus vystymosi pamatas. Asmenybė vystosi visą

gyvenimą. Kiekviena fazė turi ir teigiamų ir neigiamų komponentų. Erikson

pabrėžė visuomenės įtakos svarbą asmenybės vystymuisi. Kiekviename gyvenimo

tarpsnyje žmogus pergyvena krizę, nuo to priklauso jo tolimesnis

vystymasis.

E. Erikson psichosocialinės raidos stadijos

Amžius, kai vyksta krizė Krizės, kurias

reikia įveikti

Kūdikystė

Pasitikėjimas ar nepasitikėjimas

Ankstyvoji vaikystė Savarankiškumas

ar gėda ir abejonės

Vidurinioji vaikystė Iniciatyvumas ar

kaltės jausmas

Pradinės mokyklos amžius Sugebėjimas atlikti ar

menkavertiškumas

Paauglystė

Tapatumas ar vaidmenų sumaištis

Ankstyvoji branda Artumas ar

vienuma

Branda

Atsinaujinimas ar sąstingis

Senatvė Pilnatvė

ar neviltis

Plačiau asmenybės formavimosi tarpsniai nagrinėjami nebus. Pagrindinis

dėmesys bus skiriamas paauglystės laikotarpiui, nes vyresniųjų klasių

mokiniai atstovauja būtent šį tarpsnį.

3. Paauglystė

3.1. Pagrindinės paauglystės amžiaus tarpsnio problemos

Paauglystė – tai gyvenimo tarpsnis tarp vaikystės ir suaugusiųjų

amžiaus. Ji trunka nuo lytinio brendimo pradžios iki fizinio ir

psichologinio subrendimo. Bet reikėtų paminėti, kad paauglystės apibrėžimas

nėra labai tikslus, nes lytinis brendimas, kaip ir psichologinė branda

reiškiasi skirtingai ir sunku tiksliai apibrėžti ribas. Tai pereinamasis

amžius. Paauglystės laikotarpiu asmeniui tenka

spęsti daug reikšmingų,

ateitį lemiančių uždavinių. Anot G. Stanley Hallo (1904), pirmojo

amerikiečių psichologo, aprašiusio paauglystę, įtampa tarp biologinės

brandos ir socialinės priklausomybės sukuria „audrų ir sunkumų“ laikotarpį.

Daugelis žmonių, vyresnių kaip 30 metų, nenorėtų susigražinti paauglystės,

to laiko, kai buvo būtinas socialinis bendraamžių pripažinimas, kai

gyvenimo samprata nuolat keitėsi, o atitolimas nuo tėvų buvo didžiausias (

Macfarlane, 1964).

Vaikystėje asmuo paprastai suvokia save tokį, koks jis yra, svajoja

apie ateitį be specifinių apribojimų. Apie savo bruožus ir sugebėjimus

vaikas sprendžia iš suaugusiųjų ir bendraamžių nuomonės apie jį. Kai

paauglys susiduria su aplinkos reikalavimais, jis ar ji dažnai pajunta savo

galimybių ribą – neatitikimą nei su asmeniniais troškimais, nei su kitų

lūkesčiais. Paauglystė yra kritinis individo gyvenimo periodas, kai vyksta

struktūrinės permainos kognityvinėje, moralės sferose, taip pat iš esmės

paliečiama ir psichosocialinė sfera.

Paauglystė prasideda sparčiu augimu ir lytiniu subrendimu. Hormonų

antplūdis sukelia sparčios raidos laikotarpį, kuris mergaitėms prasideda

apie 11-uosius metus, berniukams – apie 13-uosius. Fiziologinė raida gali

turėti žymių pasekmių paauglių savęs suvokimui, savęs vertinimui,

pasitikėjimui savimi ir socialiniams santykiams (Peterson, 1985). Šiuo

gyvenimo tarpsniu taip ppat plėtojasi individo mąstymo gebėjimai, tobulėja

socialinis supratingumas ir moraliniai sprendimai.

3.2. Pažintinė ir moralumo raida

Kaip ir fizinė, taip ir pažintinė branda išryškėja savo laiku.

Ankstyvoje paauglystėje mąstymas dar yra egocentriškas. Dažnai paaugliai

galvoja, kad jų asmeninis pažinimas yra unikalus ir kad niekas negali

suprasti, kaip jie jaučiasi ir ką išgyvena. Galiausiai dauguma jaunuolių

pasiekia tą intelekto ribą, kuria J.Piaget vadino formaliosiomis

operacijomis. Jie jau geba mąstyti abstrakčiai, logiškai, gali daryti

hipotezes ir išvadas. Svarbiausia šio laikotarpio naujovė – gebėjimas

mąstyti remiantis žodžiais suformuluotomis hipotezėmis, o ne konkrečiais

objektais ar veiksmais su jais (J.Piaget, 1972).

J. Piaget manė, kad vaikų moraliniai sprendimai atitinka jų

pažintinę raidą. Tuo remdamasis, Lawrence Kohlberg (1981, 1984) pamėgino

nustatyti moralinio mąstymo brandos stadijas, tirdamas moralinį mąstymą, L.

Kohlberg vaikams, paaugliams ir suaugusiems pateikė pasakojimus, kurių

veikėjai susiduria su moralinėmis dilemomis.

L. Kohlberg manė, kad, tobulėdami intelektualiai, mes pereiname šešias

moralinio mąstymo pakopas, judėdami nuo paprasto ir konkretaus

abstraktesnio mąstymo link. Jis tas šešias pakopas sugrupavo į tris

pagrindinius lygius: priešsutartinį, sutartinį ir posutartinį.

Ankstyvoje paauglystėje moralė paprastai pasiekia antrąjį lygį, kai

įstatymų ir socialinių taisyklių laikomasi vien todėl, kad taip reikalauja

įstatymai ir taisyklės. Paauglys įsitikinęs, kad žmonės turėtų gyventi

pagal šeimos ir bendruomenės lūkesčius bei elgtis „gerai“. Galėdami suvokti

kito žmogaus požiūrį, paaugliai pritaria socialiai priimtiniems arba

neprieštaraujantiems socialinei tvarkai poelgiams.

Kai susiformuoja abstraktus mąstymas formaliosiomis operacijomis,

pereinama į trečiąjį lygį. Tai moralinė stadija, kai tvirtinama apie žmonių

teises, dėl kurių visuotinai susitarta arba remiasi tuo, ką kiekvienas

laiko asmeniniais estetiniais principais. Teisingumo principai, kurie

nustatomi pagal sąžinę, verčia asmenį priimti sprendimus, vienodai

atsižvelgiant į save ir kitus. Taigi mmoralumo išsivystymo lygis taip pat

turi įtakos spendimų priėmimui.

3.4. Socialinė raida. Tapatumo krizė.

Teoretikas Erik Erikson (1963) teigė, kad kiekviena gyvenimo stadija

turi savo „psichosocialinę“ užduotį. Maži vaikai susiduria su pasitikėjimo,

vėliau autonomijos, dar vėliau – iniciatyvos klausimais. Mokyklinio amžiaus

vaikai lavina meistriškumą – jausmą, kad jie yra protingi ir produktyvūs

žmonės. Paauglystės laikotarpiu sprendžiama krizė – tapatumas – vaidmenų

sumaištis. Stadijos uždavinys – visas iki šiol sukauptas žinias apie save

integruoti į asmeninį identiškumą, suprasti, kas esi. Paauglys gilina

savivoką, mėgindamas vaidmenis, paskui suderindamas juos ir taip siekdamas

individualios tapatybės.

Tapatybę (identiškumą) reikėtų traktuoti kaip subjektyviai suvokiamą

savo paties asmenybę, jungiančią šeimos istoriją, tautines šaknis,

pasaulėžiūrą ir norą būti tuo, kuo gali būti pagal savo prigimtį. Pirmasis

šia sąvoką ir aprašė E.Erikson. Jo požiūriu, tapatumo jausmo formavimasis –

tai vienas iš Ego raidos kertinių akmenų ( Erikson, 1982). Individo buvimas

pačiu savimi bei tęstinumas užtikrina ego sintezę.

J. E. Marcia ( 1980, 1993 ), remdamasi E. Erikson teorija bei

terminologija, tapatumą apibūdina trimis aspektais: struktūriniu, elgesio

ir fenomenologiniu. J. E. Marcia tapatumą aiškina kaip Aš – struktūrą,

kaip poreikių, skatulių, gebėjimų, įsitikinimų bei savo paties istorijos

vidinę, dinaminę organizaciją. Juo labiau ši struktūra išvystyta, tuo

geriau individas suvokia savo unikalumą ir panašumą į kitus, savo paties

stiprybes ir silpnybes. Juo ši struktūra menkiau išvystyta, tuo sunkiau

žmogus suvokia, kuo jjis skiriasi nuo kitų, ir tuo labiau priklauso nuo

išorinių savęs vertinimo šaltinių. Tapatumo struktūra yra dinamiška, ji

pamažu keičiasi, vieni elementai prisideda, o kitų atsisakoma.

Pati struktūra negali būti matoma, todėl J. E. Marcia kalba apie

elgesio aspektą, apimantį galimus stebėti tapatumo formavimosi komponentus.

Tai tapatumo pagrindą sudarančios struktūros rodikliai. Šiuo požiūriu

tapatumo buvimą rodo pasirinkimų įgyvendinimas. Hipotetiškai tapatumas gali

būti ir nesusijęs su tikslais, o jų įgyvendinimas gali neturėti jokios

tapatumo struktūros.

J. E. Marcia ( 1966, 1967, 1993 ) pamėgino E. Erikson teorinius

samprotavimus apie tapatumą paversti empirinių tyrinėjimų sritimi. Jis

aprašė keturias tapatumo būsenas, čia jos pateikiamos nuo žemiausios iki

aukščiausios:

1. Difuzinė būsena. Individai gali jausti išgyvenantys krizę, bet gali

to ir nejausti. Jie neapmąsto savo asmeninių tikslų bei vertybių, nedaro

jokių tvirtų sprendimų, kad įgyvendintų savo pasirinkimus. Šioje būsenoje

esantys individai ypatingai gali turėti mokymosi sunkumų (Berzonsky, 1985).

2. Išankstinio sprendimo būsena. Individai įgyvendina tam tikrus

tikslus ar vertybes neapmąstydami jų asmeniškai. Pasisavinami tėvų ar kitų

autoritetingų asmenų tikslai bei vertybės. Individas nori būti toks, kokį

jį nori matyti aplinkiniai.

3. Moratoriumas. Šią būseną išgyvenantys individai tyrinėja

alternatyvas, mėgindami rinktis kuria nors iš jų. Tai kritinis periodas,

kai gyvenimas pateikia daug prieštaringų klausimų, tačiau dar nereikalauja

rezultato. Moratoriumo metu individai linkę būti labiau nerimastingi bei

depresiški (Kidwell, Dunham, Bacho, Pastorino, & Portes, 1995), bet

demonstruojamas kūrybiškumo lygis yra aukštesnis nei kitose stadijose

(Berman, Schwartz, Kurtines, & Berman, 2000).

4. Pasiekto tapatumo būsena. Ši būsena būdinga individams, patyrusiems

kritinį periodą ir po tam tikrų apmąstymų bei tyrinėjimų tvirtai

apsisprendusiems. Jie turi savo pasaulėžiūrą ir yra mažiau priklausomi nuo

tėvų ar kitų asmenų.

A. S. Waterman (1993) mano, kad prasidedant paauglystei individas

išgyvena arba išankstinio sprendimo, arba difuzijos būseną. Tik apie 18 –

uosius metus prasideda sparčios permainos. Pagal hipotetinį A. S. Waterman

tapatumo raidos modelį, iš šių dviejų pradinių būsenų tik per moratoriumo

būseną galima pereiti į pasiekto tapatumo būseną. Tapatumas pasiekiamas

priimant reikšmingus sprendimus ir įgyvendinat pasirinktus tikslus bei

vertybes.

Pirmiesiems tapatumo tyrimams būdinga tai, kad tiriamąjį priskirdavo

vienai iš keturių galimų kategorijų. Vėliau į būsenas pradėta žiūrėti

lanksčiau, apibūdinant jas kaip tyrinėjimo bei pasirinkimų įgyvendinimo

procesą. J.C. Coleman (1974) manymu, paauglystei būdinga ne viena krizė.

Gali būti keletas kritinių periodų, kai paauglys susiduria su

alternatyvomis ir reikia įgyvendinti sprendimus. Šis požiūris aiškiai

matyti H. A. Bosma tyrimuose (1985). Nedaugelis asmenų, pasak H. A. Bosma,

išgyvena tik kokia nors vieną būseną. Dažnai būsena būna mišri. Pavyzdžiui,

tarpasmeninių santykių srityje individas gali išgyventi moratoriumo būseną,

o profesijos pasirinkimo – išankstinio sprendimo būseną. Priklausomai nuo

amžiaus, lyties, išsilavinimo, paaugliams ir jaunuoliams skirtingos sritys

yra nevienodai svarbios, kuri nors viena gali dominuoti.

Atliekama nemažai tyrimų, kur tapatumo būsenas bandoma apibūdinti

tam

tikrais asmenybės bruožais. Tyrimų rezultatai nėra vienareikšmiški, tačiau

apibendrinant galima būtų pasakyti, kad brandesnių tapatumo būsenų

individams būdingesnė savikontrolė, autonomiškumas, o mažiau brandžių

būsenų individai turi didesnį poreikį išorinei kontrolei, pasireiškia

konformizmas. Aukštesnių tapatumo būsenų individai yra labiau

nepriklausomi, aktyvūs, linkę rizikuoti. Pasiekto tapatumo ir moratoriumo

būsenoms būdinga savigarba (Marcia, 1993).

Lietuvoje mokinių tapatumo būsenas tyrinėjo A. Vaičiulienė (1998).

Tyrimu siekta nustatyti, ar Lietuvos paaugliai išgyvena moratoriumu

vadinamą kritinį periodą, kuriam būdingas savo pačių polinkių, gebėjimų ir

aplinkos teikiamų galimybių tyrinėjimas. Taip pat siekta nustatyti ryšį

tarp tapatumo būsenų bbei asmenybės savybių ir ypač – tarp bruožų, rodančių

ego stiprumą, tuo patvirtinant tapatumo struktūros brandumą. Tyrime

dalyvavo 263 Vilniaus miesto viduriniųjų bendrojo lavinimo mokyklų 11 – ųjų

klasių moksleiviai, kurių amžius buvo 16 – 17 metų, 145 mergaitės ir 118

berniukų. Tyrimas atliktas L. Benniono ir G. Adamso ego tapatumo būsenos

įvertinimo metodika EOMEIS-2 ( Adams, Bennion, Huh, 1989 ) bei E. Shostromo

asmenybės saviraiškos testu (POI) (Shostrom,1966). EOMEIS-2 matuoja

asmenybės tapatumą 8 srityse: religiniai įsitikinimai, politinės pažiūros,

profesijos pasirinkimas, gyvenimo būdas, draugystė, partnerio paieškos,

lyčių vaidmenys, laisvalaikio lleidimas. Pirmos 4 sritys – ideologinė sfera,

o kitos – tarpasmeninių santykių sfera. Kiekvienoje iš minėtų sričių

individas gali išgyventi difuzijos, išankstinio sprendimo, moratoriumo arba

pasiekto tapatumo būsenas.

Gauti rezultatai parodė, kad ideologijos srityje dažniausiai (75,95%)

paauglio tapatumo raidoje pasireiškia žemiausia pagal hierarchija būsena –

difuzija. Išankstinio sprendimo ir pasiekto tapatumo būsenų dažnumas –

3,82%. Kiek dažniau pasireiškia moratoriumo būsena (16,41%). Tarpasmeninių

santykių srityje tapatumo formavimosi procesas yra gerokai pažengęs.

Difuzijos būsenos dažnumas yra perpus sumažėjęs (35,11%), o moratoriumo

būsenos dažnumas padidėjęs, siekia net 52,29 procentus. Išankstinis

sprendimas šioje srityje beveik neaptinkamas, o pasiekto tapatumo būsena

yra 3 kartus dažnesnė nei ideologijos srityje (12,21%).

Atliktas E. Shostromo asmenybės saviraiškos testas ir atlikta abiejų

metodikų analizė parodė, kad yra ryšys tarp tapatumo būsenų ir saviraiškos

asmenybės bruožų. Ideologijos srityje yra koreliacija tarp tapatumo ir

saviraiškos vertybių skalės.

Taip pat buvo patvirtintas skirtumas tarp mokinių, išgyvenančių

brandžias ir nebrandžias tapatumo būsenas. Brandesnę būseną išgyvenantys

individai yra labiau orientuoti į save, autonomiški, pasižymi geresne

savikontrole ir geriau sugeba atsispirti kitų nuomonei, mažiau

konformistiški. Kadangi dauguma tirto amžiaus mokinių pademonstravo

nebrandžias tapatumo būsenas (( difuziją ir išankstinio sprendimo būsenas),

galime daryti išvada, kad jie dar nėra visiškai pasiruošę spręsti suaugusio

žmogaus gyvenimo uždavinius.

Panašų tyrimą atliko ir V. Legkauskas. Atliekant tyrimą ta pačia

metodika (EOMEIS-2) buvo tikimasi, kad pasiekto tapatumo ir išankstinio

sprendimo priėmimo būsenoje esantys moksleiviai bus mokytojų ir bendraamžių

įvertinti, kaip socialiai prisitaikę, tai yra pasiruošę spręsti suaugusio

žmogaus gyvenimo uždavinius ir priimti sprendimus, o vaidmenų sumaišties ar

moratoriumo būsenoje – mažiau socialiai prisitaikę. Buvo ištirta 110

dvyliktų klasių mokinių iš trijų skirtingų Kauno mokyklų. Ištirtų 64

merginų ir 46 vvaikinų amžius buvo 17 – 18 metų. Pateikiant 64 klausimus

buvo vertinamas pasaulėžiūros (ideologijos) ir tarpasmeninių santykių bei

bendrasis tapatumas.

Nustatyta, kad moksleiviai esantys sukurto tapatumo ir moratoriumo

būsenoje, mažiau patenkinti savo socialiniais santykiais. Moksleiviai

esantys išankstinių sprendimų būsenoje, buvo labiausiai patenkinti šiais

santykiais, o pasaulėžiūros pasirinkimus padarę ( pasiektas tapatumas )

moksleiviai buvo mažiau populiarūs tarp bendraamžių. Tarpasmeninio tapatumo

difuzijos būsenoje esančių moksleivių elgesys labiau priimtinas nei

pasiekto tapatumo būsenoje esančiųjų. Matyt, difuzinei būsenai būdingas

konformizmas leidžia geriau prisitaikyti prie mokyklos reikalavimų, kaip

beje, ir bendras savęs reiškimo būdas.

3.5. Bendraamžių įtaka

Tapatybės ieškojimai nevyksta vakuume (Hill, 1980). Paauglys

socialinius ir kultūrinius standartus netiesiogiai patiria per draugus,

šeimą, mokyklą ir kitas socialines grupes (Elder, 1975).

Bendraamžių grupių įtaka paauglystės metu didėja dėl keleto

priežasčių. Fizinis brendimas paauglius priverčia susidurti su naujais

potyriais. Išgyvenantys tą pati bendraamžiai gali suteikti konkrečią

informaciją ir psichologinį palaikymą. Taip pat, daugelis paauglių yra

linkę anksti nutraukti intensyvius emocinius ryšius su savo tėvais ir

pagalbos bei patarimų kreiptis į bendraamžius. Jie tarsi susikurią atskirą

rengimosi stilių ir kalbėjimo manieras, kurios pabrėžia jų skirtumus nuo

suaugusių. Galiausiai, bendraamžių rate galima išbandyti įvairius

vaidmenis. Tėvai, kurie pažįsta savo vaikus ilgą laiko tarpą, gali

ignoruoti ar netgi nuteisti paauglio bandymus pastangas atrodyti ar elgtis

kitaip.

Bendraamžių įtaka yra specifinis socialinės įtakos atvejis, dėl kurios

dažniausiai pasireiškia konformizmas tam tikro pobūdžio veiklai ar

mąstymui. KKonformizmas – tai individo elgesio ar požiūrių pakeitimas,

norint pritapti prie kitų grupės narių (Gale Encyclopedia of Childhood and

Adolescence ). Konformizmo sąvoka apibūdina elgesio prisitaikymą, kuris

atsiranda dėl neišreikšto grupės spaudimo. Konformizmas skiriasi nuo

nuolaidumo, kuris yra kaip akivaizdaus grupės spaudimo pasekmė. Individas

prisitaiko prie grupės elgesio norėdamas pritapti prie socialinės grupės

normų. Daugelių atvejų, konformizmas grupėje yra visiškai natūralus

dalykas. Individas net nesuvokia tai darantis, kol kas nors į tai

neatkreipia jo dėmesio ar nepažaidžia socialinių normų.

Sherif eksperimentai (1930) parodė, kad svarbi sąlyga

konformizmui pasireikšti yra neapibrėžtumas. Konformizmo pasireiškimo lygis

buvo daug didesnis, kai tyrimo metu tiriamiesiems buvo pateikti klausimai

neturintys konkrečių teisingų atsakymų.

Asch (1950) eksperimentai atskleidė kitus faktorius –

pastebimas vieningumas ir daugumos dydis – kurie įtakoja konformizmą, net

kai neapibrėžtumas nėra problema. Grupės vieningumas yra be galo svarus

faktorius priverčiantis individą paklusti grupės normoms. Individai yra

labiau linkę išsiskirti iš grupės, kai yra dar bent vienas asmuo

sutinkantis su jų nesutikimu su grupės normomis.

Individualūs skirtumai taip pat lemia konformizmo pasireiškimo

laipsnį. Nors situacijos neapibrėžtumas ir grupės vieningumas yra galingi

veiksniai konformizmo pasireiškimui, jie nėra vieninteliai. Asmenybės

savybės bei individo padėtis grupėje tai pat turi įtakos. Individai

turintys žemą statusą grupėje ar nesusipažinę su situacija yra labiau linkę

pritarti grupės požiūriui. Taigi naujas mokinys klasėje ar naujokas tam

tikroje socialinėje grupėje yra labiau linkę pasiduoti grupės sspaudimui.

Asmenybės savybės, tokios kaip noras būti mėgstamu ar visada teisiu, taip

pat atlieka tam tikrą vaidmenį.

Konformizmas gali pasireikšti bent trimis būdais: elgesio – „ėjimo su

grupe“ tendencija, kai elgiamasi taip, kaip yra priimtina daugumai;

požiūrio – tai savo požiūrių, įsitikinimų atsisakymas ar pakeitimas, dėl

kitų spaudimo ( požiūrio konformizmas gali peraugti į elgesio ); ir

asmenybės savybių – tai tam tikrų individo asmenybės savybių pasikeitimas

dėl požiūrio ir elgesio konformizmo (The Penguin Dictionary of Psychology,

2001).

Bendraamžių įtaka paaugliams nėra stebinantis dalykas,

atsižvelgiant į tai, kad jie vis daugiau laiko praleidžia ne šeimyninėje

aplinkoje (Csikszentmihalyi & Larson, 1984).

Bendraamžių įtakos tyrimai parodė, kad bendraamžiai įtakoja daugelį

paauglių veiklos sričių: mokymosi veiklą ir aspiracijas (Coleman, 1961;

Duncan, Hailer, & Portes, 1968; Hallinan & Williams, 1990), seksualines

pozicijas ir poelgius (Mirande, 1968; Shah & Zelnick, 1981), nusikalstamumą

(Aseltine, 1995; Warr & Stafford, 1991), o taip pat nikotino, alkoholio ir

narkotinių medžiagų vartojimą (Kandel & Andrews, 1987; Stacy, Sussman,

Dent, Burton, & Flay, 1992).

E. Martišauskienės atlikti tyrimai su 216 Vilniaus bendrojo

lavinimo mokyklų ir gimnazijų mokiniais parodė, kad šie labiausiai išgyvena

dėl aplinkinių žmonių nuomonės. Ji reikšminga net 87% gimnazijos moksleivių

ir 69% bendrojo lavinimo vidurinės mokyklos paauglių. Abiejų mokyklų

paaugliams svarbi draugų nuomonė. Apie 65% jų nerimauja dėl to, ką apie

juos kalba bendraamžiai, bijo kvailai pasirodyti.

4. Vyresniųjų klasių mokinių

asmenybės savybių vaidmuo priimant

sprendimus

Apžvelgta literatūra leidžia daryti išvadą, kad dauguma vyresniųjų

klasių mokinių, dar nėra galutinai pasiruošę savarankiškai priimti

sprendimus. Visų pirma todėl, kad dauguma jų tėra pradinėse tapatumo

vystymosi stadijose, kuriom ypač būdingas konformizmas, nepasitikėjimas

savimi. Ideologijos srityje dažniausiai (75,95%) paauglio tapatumo raidoje

pasireiškia žemiausia pagal hierarchija būsena – difuzija ( A.

Vaičiulienė,1998). Kadangi šiai būsenai būdinga tai, kad individas nedaro

jokių tvirtų sprendimų vienas, galima daryti išvadą, kad mokiniams bus be

galo sunku priimti sprendimus susijusius su profesijos pasirinkimu ar

gyvenimo būdu. O tai, kad pasiekę sukurto tapatumo būseną mokiniai yra

blogiau prisitaikę mokykloje, mažiau populiarūs tarp bendraamžių, gali

reikšti, kad mokiniai nėra motyvuoti siekti visiško identiteto

susiformavimo. Jie labiau linkę susilieti su grupe ir vadovautis grupės

vertybėmis bei nuostatomis. Visi aprašyti Lietuvoje atlikti tyrimai rodo

tai, kad daugumai vyresniųjų klasių mokinių vis dar labai rūpi bendraamžių

nuomonė. Todėl ir priimant sprendimus paauglys pirmiau kreipsis į savo

draugus pagalbos, nei bandys pats surasti jam tinkamą atsakymą.

Kaip buvo minėta anksčiau, asmeninių savybių ( vertybių, poreikių,

interesų, moralumo lygio ir pan. ) vaidmuo darant sprendimus yra gana

didelis. Kalbant apie paauglius galima sakyti, kad jų apsisprendimas

priklauso nuo tokių asmenybės savybių kaip autonomiškumo lygio, konformizmo

lygio, orientacijos į save, savęs vertinimo. Kadangi esantiems moratoriumo

būsenoje mokiniams būdingas didesnis depresiškumas, bei nerimas, galima

tikėtis, kad tai taip pat įtakos jų apsisprendimus, kaip pažemintas

emocinis fonas. Kaip buvo minėta anksčiau, neigiamos emocijos sumažiną

dėmesio ratą ir neleidžia apžvelgti visų galimų sprendimo priėmimo

galimybių.

Išvados

• Spendimų priėmimo modelį sudaro veiksmų eiga (pasirinkimo galimybės ir

alternatyvos), turimos žinios apie esamą padėtį, procesus ir įvykius

supančioje aplinkoje (įskaitant rezultatų numatymą ir būdus jiems

įgyvendinti), poreikiai, vertybės ir norai, susiję su vienų ar kitų

veiksmų kombinacijos rezultatais.

• Dauguma vyresniųjų klasių mokinių susiduria su sunkumais sprendžiant

problemas ir priimant sprendimus.

• Daugiau nei pusę vyresniųjų klasių mokinių dar nėra pasiekę brandesnių

tapatumo raidos stadijų.

• Nuo mokinio tapatumo būsenos priklauso jo sugebėjimas priimti

sprendimus. Nebrandžią būseną išgyvenantys individai yra labiau

orientuoti į išorę, neautonomiški, pasižymi prastesne savikontrole ir

nesugeba atsispirti kitų nuomonei, labiau konformistiški.

• Paauglystės laikotarpiu ddaugumai mokinių ypač didelę reikšmę turi

bendraamžių nuomonė.

Literatūra:

1. Butkienė G., Kepalaitė A. Mokymasis ir asmenybės brendimas. – Vilnius,

1996. – p.17.

2.Gale Encyclopedia of Childhood & Adolescence, Gale Research, 1998.

, aplankyta 2003 11 20.

3. Hall C. S., Lindzey G. Theories of Personality. – Second edition. – New

York, 1970 – p. 29; 476.

4. Hastie R. Problems for Jugment and Decision Making // Annual Review of

Psychology, Annual, 2001.

<

http://www.findarticles.com/cf_0/m0961/2001_Annual/73232725/p1/article.jhtml

>,

aplankyta 2003 11 21.

5. Lashbrook J. T. Fitting in: Exploring the Emotional Dimension of

Adolescent Peer Pressure /// Adolescence, Winter, 2000.

, aplankyta 2003 11 20.

6. Martišauskienė E. Vyresniųjų paauglių požiūris į gyvenimą mokykloje //

Švietimo reforma ir mokytojų rengimas. IV Tarptautinė mokslinė

konferencija. Pranešimai. – p.189 – 192.

7. Mellers B.A., Schwartz A., Cooke A.D.J. Judgment and decision making //

Annual Review of Psychology, Annual, 1998.

,

aplankyta 2003 11 21.

8. Myers D.G. Psichologija. – Kaunas : Aušra, 1999. – p. 111 – 117.

9. Pedagogų profesinės raidos centras,

, aplankyta 2003 10

30.

10. Pikūnas J., Palujanskienė A. Asmenybės vystymasis : Kelias į savęs

atradimą. – Kaunas : Pasaulio lietuvių kultūros, mokslo ir švietimo

centras, 2001. – p. 92 – 94.

11. Psichologija studentui: vadovėlis. – Kaunas: Technologija, 2000. –

p.12.

12. Psychology / Roediger III H. L., Capaldi E. D., Paris S. G., Polivy J.

– Third edition. – Harper Collins Publishers Inc, New York, 1991. – p. 364.

13. Reber A. S., Reber E. The Pinguin Dictionary of Psichology. – Third

Edition. – London, 2001. – p. 13; 256.

14. Scarr S., Weinberg A., Levine A. Understanding Development. – New York,

1986. – p. 571.

15. Schwartz S. J., Dunham R. M. Identity Status Formulae: Generating

Continuous Measures of the Identity Statuses From Measures of Exploration

and Commitment //

Adolescence, Spring, 2000.

,

aplankyta 2003 11 21.

16. Šidlauskienė V. Mokėjimas priimti sprendimus – sąmoninga įtaka kaitai

// Švietimo reforma ir mokytojų rengimas. IV Tarptautinė mokslinė

konferencija. Pranešimai. – p. 282 – 283.

17. Vaičiulienė A. Tapatumas ir tapatumo krizė paauglystėje //

Psichologija. – 1999,

Nr 19. – p.109 – 115.