RAŠTVEDYBOS IR DUOMENŲ APDOROJIMO KOMPIUTERIU
KLAIPĖDIS VERSLO IR TECHNOLOGIJŲ KOLEGIJOS
VERSLO FAKULTETAS
RAŠTVEDYBOS IR DUOMENŲ APDOROJIMO KOMPIUTERIU REFERATAS
Darbą atliko:
neakyvaizdinių studijų
1 dn kurso studentė
Janina Jonušienė
Darbą tikrino:
dėstytoja
XXXX XXXXX
Klaipėda, 2003 m.
Klausimai ir užduotys raštvedybos diferencinei įskaitai
TURINYS:
|Antraštė |Puslapi|
| |s |
1. Vadovaujantis nurodyta literatūra atsakyti raštu į klausimus:
3
1. Kaip tvarkomi ir registruojami gaunami dokumentai?
3-4
2. Kaip tvarkomi ir registruojami įstaigoje parengti dokumentai?
(informaciniai
siunčiamieji ir vidaus dokumentai).
5-7
3. Kaip turi būti sudaromos ir formuojamos įstaigos bbylos? Kas tai yra
bylų no-
menklatūra? 8-12
4. Kaip vykdoma dokumentų vertės ekspertizė?
13
5. Apibūdinkite dalykinio laiško užsienio partneriams sudedamąsias
dalis.
Kokie bendrieji rašymo į užsienį dalykinio laiško reikalavimai?
14-21
2. Mokėti parengti: įvairius raštus, pažymą, aktą, protokolą, įsakymą,
prašymą,
gyvenimo aprašymą. 22
1. Parengti dokumentai 22-31
Priedai 32-42
Naudota literatūra ir interneto svetainės
43
1. Vadovaujantis nurodyta literatūra atsakyti raštu į klausimus:
1.1. Kaip tvarkomi ir registruojami gaunami dokumentai?
1. Visa gaunama įstaigos, įmonės ar organizacijos korespondencija yra
priimama už tai atsakingo skyriaus arda darbuotojo. Visa
korespondencija yra paskirstoma vadovo nustatyta tvarka.
2. Gauti dokumentai išimami iš vokų ir peržiūrimi. Vokai prie dokumentų
nesegami, nebent siuntėjo adresas yra nurodytas tiktai ant voko. Arba
reikia pašto antspaudo dokumento išsiuntimo ir gavimo datai įįrodyti.
Jeigu gautame dokumente trūksta nurodytų pridedamų priedų, apie
tai pranešame siuntėjui.
3. Jeigu dokumentai yra atnešti blogu adresu, juos persiunčiame adresatui
arba grąžiname siuntėjui kartu su voku.
4. Jeigu kartu su gaunamu dokumentu (prašymu, pareiškimu) yra pateikiami
asmens dokumentai (asmens pasas, gimimo liudijimas, socialinio
draudimo pažymėjimas), tai padarius asmens dokumentų kopijas,
originalai yra bgrąžinami pateikusiajam.
5. Gaunami dokumentai, kurie yra adresuoti įmonei, įstaigai ar
organizacijai, jų vadovams, poskyriams arba darbuotojams, turi būti
registruojami.
Yra neregistruojamų gaunamų raštų, tai: sveikinimai, kvietimai,
reklaminiai bukletai, privatūs laiškai ir kt. Kurie nėra susiję su įmonės,
įstaigos ar organizacijos veikla, atsakomybe ir rizika, kuri kyla dėl
dokumentų neįregistravimo.
6. Visi gaunami dokumentai, kurie turi būti registruojami, yra
suregistruojami į gautų dokumentų registracijos žurnalą (1 priedas, 32
psl.). Ant ggautų dokumentų yra užrašoma dokumento gavimo registracijos
žyma. Ji yra rašoma arba dedamas spaudas gauto dokumento pirmo lapo
viršutinėje paraštėje dešiniam kampe. Žymą sudaro:
1. įmonės, įstaigos ar organizacijos pavadinimas kuri gavo
dokumentą (įmonės, įstaigos ar organizacijos pavadinimas
gali būti sutrumpintas);
2. po juo žodelis „Gauta”;
3. po juo rašoma dokumento gavimo data ir registracijos
numeris, pvz.:
7. Gauti dokumentai elektroniniu paštu, faksu ar kitais telekomunikacijų
įrengimais, kurie garantuoja dokumento patikimumą, yra atspausdinami
ir užregistruojami gautų dokumentų registracijos žurnale bendra
tvarka. Jeigu vėliau įmonė, įstaiga ar organizacija gauna šitų
dokumentų originalus, tai jie yra užregistruojami tuo pačiu numeriu ir
data, kaip gauti prieš tai dokumentai elektroniniu paštu, faksu ar
kitais telekomunikacijų įrenginiais.
8. Visi įmonėje, įstaigoje ar organizacijoje užregistruoti dokumentai yra
perduodami vadovui. Vadovas susipažįsta su gautais dokumentais ir,
jeigu reikia, parašo rezoliucijas, kuriomis paskiria atsakingus
asmenis, užduotis ir jų įvykdymo terminus.
Rezoliucija rašoma tarp dokumento sudarytojo pavadinimo ir
dokumento teksto laisvame lapo plote, kad neliestų kitų rekvizitų.
Rezoliucija dažniausiai rašoma ranka. Rezoliucijoje rašoma atsakingo asmens
(vykdytojo) vardas ir pavardė, užduoties turinys, jos įvykdymo terminas
(jeigu reikia), parašas, data, pvz.:
ISOS vedėjui
S.Makarevičiui
Operatyviai atsakyti raštu
iki 2003-05-07
(parašas)
2003-05-02
Jeigu užduotis dokumente yra pavedama atlikti keliems darbuotojas,
tai pirmoji yra rašoma už užduoties vykdymą atsakingo asmens.
9. Vadovas dokumentus su rezoliucijomis grąžina skyriui arba darbuotojui
atsakingam už dokumentų registraciją. Rezoliucijos yra surašomos į
gautų dokumentų registracijos žurnalą ir tada dokumentai yra
perduodami darbuotojams atsakindiems už užduočių vykdymą.
10. Darbuotojas atsakingas už užduoties vykdymą atlikęs ją, dokumentą
įsega į ylą, jeigu jis atsakingas už šios bylos sudarymą. Arba
atiduoda skyriui ar darbuotojui atsakingam už šios bylos sudarymą.
Jei užduotis yra įvykdoma pranešant duomenis telefonu, tada
atsakingas asmuo pasirašo ir nurodo datą, kada buvo skambinta, dokumento
paskutiniame lape vvirš apatinės paraštės.
1.2. Kaip tvarkomi ir registruojami įstaigoje parengti dokumentai?
(informaciniai siunčiamieji ir vidaus dokumentai).
1.2.1. Įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje parengti dokumentai
yra užregistruojami tada, kai juos pasirašo ar patvirtina.
1.2.2. Dokumentai duodami pasirašyti arba tvirtinti turi būti
parašyti nustatyta tvarka ir suderinti:
1.2.2.1. tvarkomieji dokumentai (nutarimai, sprendimai,
įsakymai, potvarkiai ir kt.) ir jais tvirtinami
organizaciniai dokumentai (nuostatai, įstatai,
taisyklės, reglamentai ir kt.) turi būti vizuoti juos
rengusių asmenų, bei kitų atsakingų darbuotojų. Taip pat
nustatytais atvejais pagal teisės norminius aktus – gali
būti suderinti su suinteresuotomis įstaigomis, įmonėmis
ar organizacijomis, pvz.: įstaigos bylų nomenklatūra
derinama su Valstybiniu archyvu;
Suderinimo žyma, atlikus tam skirtas procedūras, rašoma po parašo
rekvizitu arba po teksto baigiamuoju brūkšniu (organizaciniuose
dokumentuose). Ji susideda iš žodžio “SUDERINTA”, įstaigos, su kuria
dokumentas buvo derinamas, vadovo pilno pareigų pavadinimo, parašo, vardo
ir pavardės bei suderinimo datos, išdėstytų kampiniu vėliaviniu būdu
kairėje lapo pusėje. Suderinimo žymuo negali išsiplėsti toliau dokumento
vidurio, pvz.:
SUDERINTA
Klaipėdos apskrities valstybinio
archyvo direktorius
(parašas)
Vilius Matonis
2003-05-07
Jei derinama su keliomis įstaigomis, tokie patys suderinimo žymens
rekvizitai tik dar vienos suinteresuotos įstaigos rašomi dokumento
viduryje, lygiagrečiai pirmajai suderinimo žymai.
Dokumentas gali būti suderintas raštu (kitu dokumentu), tada
suderinimo žymoje paliekami visi rekvizitai, išskyrus parašo, vardo ir
pavardės bei datos vietoje įrašomas gauto rašto data, dokumento pavadinimas
ir jo numeris, pvz.:
SUDERINTA
Lietuvos Respublikos Socialinės
apsaugos ir darbo ministras
2003-05-07 raštu Nr. 0-00-(00)
Dokumento rengėjo nuorodą sudaro rengėjo vardas ir pavardė,
telefono numeris ir kiti duomenys, leidžiantys su juo susisiekti (faksas,
elektroninio pašto adresas ir kt.), išdėstyti vienoje eilutėje paskutinio
lapo apačioje virš apatinės dokumento paraštės kairėje lapo pusėje, pvz.:
Janina Jonušienė, tel.: (8 ~ 45) 45 45 45, faksas: (8 ~ 45) 45 46 47, el.
paštas: janinaj@xxx.lt
2. vadovui duodami tvirtinti dokumentai (sąrašai, aktai,
planai, taisyklės, nuostatai ir kt.) turi būti
pasirašyti atsakingų darbuotojų. Jeigu reikia
tvirtinamieji dokumentai būna vizuoti jų rengėjų;
3. informacinių siunčiamųjų įstaigos, įmonės ar
organizacijos dokumentų (raštai, pažymos, aktai,
protokolai ir kt.) teikiama tvirtinti tiek egzempliorių,
kiek pasirašytų bus siunčiama, ir egzempliorius su
rengusio dokumentą darbuotojo viza. Jeigu siunčiamas
dokumentas yra atsakymas į gautą raštą, tai jis
pateikiamas kartu su dokumentu, į kurį yra atsakoma.
1.2.3. Paprastai tik vienas dokumento egzempliorius būna
pasirašomas arba tvirtinamas.
Jeigu informacinis siunčiamasis dokumentas yra adresuotas keliems
nurodytiems adresatams, tada yra pasirašoma ant kiekvieno dokumento
egzemplioriaus skirto kiekvienam adresatui.
Jeigu siunčiamas dokumentas pagal adresatų sąrašą arba yra
apibendrintai nurodyti adresatai, tada gali būti pasirašytas tik vienas
siunčiamo dokumento egzempliorius, o adresatams išsiunčiame dokumento
patvirtintas kopijas arba nuorašus.
Jeigu dokumento sudarytojų yra ne vienas, o keletas, tai
pasirašoma tiek
egzempliorių dokumento, kiek sudarytojų buvo rašant
dokumentą.
1.2.4. Dokumentai įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje yra
registruojami vieną kartą. Tvarkomieji, informaciniai, siunčiamieji bei
kiti įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje parašyti dokumentai yra
užregistruojami jų pasirašymo arba tvirtinimo dieną. Kol dokumentai
nesuregistruoti, tolimesnės procedūros sustabdomos.
1.2.5. Dokumentai įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje yra
registruojami tokia tvarka:
1. dokumentų registracijos žurnale ir dokumente yra įrašomi
šie duomenys: dokumento registracijos data ir
registracijos numeris;
2. taip pat dokumentų registracijos žurnale yra įrašomas
dokumento pavadinimas (antraštė ar trumpas turinys);
3. atsižvelgiant į įmonės, įstaigos ar organizacijos
vykdomą veiklą, joje naudojamas technologijas bei
registruojamus dokumentus, dokumentų registracijos
žurnale gali būti įvairių papildomų su dokumentų
tvarkymu susijusių duomenų: užduoties vykdytojo parašas,
kontrolės ir dokumento įdėjimo į bylą nuorodos,
rezoliucija (užduoties vykdytojo vardas ir pavardė,
užduotis ir jos įvykdymo data), bei kiti reikalingi
duomenys.
1.2.6. Kai dokumentus užregistruoja, yra atliekamos šios tolesnės
procedūros:
1. įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje paruoštos dokumentų
kopijos ir nuorašai yra tvirtinami antspaudu, kuris yra
dedamas taip, kad uždengtų kelis paskutinius dokumento
kopijas ar nuorašus tvirtinančio asmens pareigų
pavadinimo simbolius, organizaciniuose dokumentuose
antspaudas dedamas po baigiamuoju brūkšniu;
2. informaciniai siunčiamieji dokumentai yra išsiunčiami
adresatams, o patvirtinti dokumentų nuorašai vizuoti
rengėjų yra įsegami į bylas.
Jeigu adresatams yra siunčiamos patvirtintos dokumentų kopijos ar
nuorašai, arba dokumentas siunčiamas elektroniniu paštu ar faksu ar
kitokiais telekomunikacijų įrenginiais, į bylą yra segamas pasirašytas ir
rengėjo vizuotas dokumentas. Tiktai dokumentuose siunčiamuose elektroniniu
paštu ar kitokiais telekominikacijų įrenginiais dokumento rengėjas ar
siuntėjas nurodo, kad dokumento originalas nebus išsiųstas.
Jei siunčiamas dokumentas yra atsakomasis, tai į bylą jis segamas
kartu su dokumentu, į kurį atsakoma.
1.2.6.3. jeigu reikia su tvarkomaisiais dokumentais darbuotojai
būna supažindinami pasirašytinai ir tada dokumentai būna
susegami į bylą;
Supažindinimo žyma rašoma paskutinio lapo antroje pusėje
vėliaviniu kampiniu būdu parašant žodį “Susipažinau” po to “Sutinku” arba
“Nesutinku”, rašant parašo, vardo ir pavardės bei datos arabiškų skaitmenų
grupėmis rekvizitus. Jeigu darbuotojas parašo, kad “Nesutinku” prie to
dokumento reikia pridėti ir nesutikusio darbuotojo paaiškinimą kodėl jis
nesutinka, pvz.:
Susispažinau
(Parašas)
(Vardas ir pavardė)
(data)
arba
(Parašas)
(Vardas ir pavardė)
(data)
4. jeigu ddarbuotojus reikia supažindinti pasirašytinai su
patvirtintais organizaciniais dokumentais, supažindinimo
žymos yra rašomos patvirtintose dokumento kopijose ar
nuorašuose; kopijos ar nuorašai yra segami į darbuotojų
asmens bylas, jei kitaip nenumatyta;
5. tvarkomųjų dokumentų ir jais patvirtintų organizacinių
dokumentų patviritntos kopijos ar nuorašai, jei reikia
yra persiunčiami pavaldžiops įstaigoms, įmonėms ar
organizacijoms arba perduodami asmenims atsakingiems už
užduoties vykdymą;
6. informaciniai įstaigos, įmonės ar organizacijos vidaus
dokumentai segami į bylą po jų užregistravimo ar po
užduočių įvykdymo.
Jeigu kitoms įstaigoms, įmonėms ar organizacijoms reikia šių
dokumentų patvirtintų kopijų ar nuorašų, tai jos siunčiamos su lydraščiu.
1.3. Kas tai yra bylų nomenklatūra? Kaip turi būti sudaromos ir
formuojamos įstaigos bylos?
Bylų nomenklatūra. Bylų sudarymas.
Įstaigos, įmonės ar organizacijos dokumentų tvarkymui, bei jų
valdymui visose veiklos srityse ir tvarkingam bylų sudarymui garantuoti
turi bųti sudarytas numatomų pildyti bylų planas kuris vadinamas – bylų
nomenklatūra.
Bylų nomenklatūra (2 priedas, 33-34 psl.) yra rengiama kiekvienais
metais, likus 1 mėnesiui iki naujų raštvedybinių metų pradžios.
1. Bylų nomenklatūroje bylos yra suskirstytos pagal įstaigos, įmonės ar
organizacijos veiklos sritis bei atliekamas funkcijas. Bylų
nomenklatūroje iš eilės kaip punktai yra numeruojamos įstaigos, įmonės
ar organizacijos veiklos sritys, o kiekvienos srities bylos yra
numeruojamos atskira numeracija, kaip papunkčiai.
2. Bylų nomenklatūroje kiekvienai įrašytai bylai yra suteikiamas numeris,
jį sudaro bylų nomenklatųros punkto ir papunkčio eilės numeriai. Bylos
numeris gali būti papildytas ir kitais duomenimis, rodančiais bylos
sudarymo vietą, pvz.: 6.2-55 (6.2 – eilės numeris „Tarnautojų asmens
bylos”, 55 – struktūrinis padalinys „Gargždų poskyris”).
3. Bylų nomenklatūroje surašomos visos bylos kurias įstaiga, įmonė ar
organizacija ves arba tęs kitais raštvedybiniais metais.
Kiekvienos nomenklatūroje įrašytos bylos saugojimo terminai
nurodomi vadovaujantis įstatymais, Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų
rodykle, patvirtinta Lietuvos archyvų departamento prie Lirtuvos
Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugpjūčio 15 d. įsakymu Nr. 38, kitais
norminiais aktais, nustatančiais dokumentų saugojimo terminus.
Jeigu byloms nėra nustatyti saugojimo terminai teisės norminiais
aktais, tada saugojimo terminą bylų nomenklatūroje siūlo ir nurodo
įstaigos, įmonės ar organizacijos dokumentų ekspertų komisija, kuri
dokumentus įvertina pagal jų reikalingumo kriterijus.
Bylų nomenklatūroje turi būti nurodomi už bylų tvarkymą atsakingi
skyriai arba darbuotojai.
4. Bylų nomenklatūra sudaroma remiantis bendrais bylų sudarymo
principais:
1. bylos yra sudaromos iš dokumentų, įstaigos, įmonės ar
organizacijos parašytų ar gautų per vienus
raštvedybinius metus, išskyrus bylas kurios yra
tęsiamos, jos yra sudaromos iš tų dokumentų kurie
sukaupiami per tam tikrą apibrėžtą proceso laikotarpį;
2. dokumentai yra segami pagal jų saugijimo terminus į
atskiras bylas;
3. į atskiras bylas yra segami dokumentai, prie kurių
priėjimą riboja įstatymai;
4. bylos gali būti sudarytos pagal įvairius požymius:
rūšis, temas, dokumentų sudarytojus. Pasirenkant vieną
požymį ar jų derinį:
– įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje parašyti
tvarkomieji dokumentai (nutarimai, įsakymai,
potvarkiai ir kt.) yra segami į atskiras bylas pagal
jų rūšis ir saugojimo terminus.
Organizaciniai dokumentai (nuostatai, taisyklės, instrukcijos ir
kt.) yra segami kartu su tvarkomaisiais dokumentais, kuriais jie
patvirtinti.
– gauti tvarkomieji dokumentai įstaigos, įmonės ar
organizacijos veiklos klausimais (nutarimai,
įsakymai, potvarkiai ir kt.) turi būti segami pagal
jų rūšis ir kas juos sudarė. Tačiau jei jų yra
gaunama nedaug, jie gali būti segami į vieną bylą.
– dokumentai kuriais yra susirašinėjama bylos sudaromos
pagal temas.
– pasibaigus dokumentų registracijos žurnalų pildymo
laikotarpiui, yra segami į bylas pagal jų saugojimo
laikotarpį. Jeigu žurnalas nesudaro atskiros bylos
tai jį segame į žurnale registruotų dokumentų bylas.
Jeigu žurnalai yra pildomi skaitmeninėse laikmenose, juos
atspausdiname ir segame į bylas. Jeigu tie žurnalai turi būti saugomi iki 5
metų, jie gali būti saugomi skaitmeninėse laikmenose.
– darbuotojų asmens bylos sudaromos iš dokumentų,
patvirtintų dokumentų kopijų ir nuorašų, tiesiogiai
susijusių su konkrečiu darbuotoju per visą jo dirbtą
laiką įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje.
5. Bylų antraštės bylų nomenklatųroje turi būti konkrečios, nurodyti
turinį ir rūšį dokumentų esančių byloje:
1. jeigu byloje yra susegti dviejų rūšių dokumentai, tada
bylos antraštėje turi būti nurodomos abi dokumentų
rūšys;
2. jeigu byloje vienu klausimu yra susegti trijų ir daugiau
rūšių dokumentai, tai bylos antraštėje apibendrintai yra
rašoma „dokumentai”;
3. jeigu byla yra sudaryta iš vieno dokumento, tai jos
antraštė bus dokumento pavadinimas;
4. susirašinėjimo dokumentų bylų antraštėje turi būti
nurodyti apibendrinti arba konkretūs korespondentų
pavadinimai bei susirašinėjimo temos, pvz.:
Susirašinėjimo su policijos nuovadomis asmenų
registracijos darbo biržoje klausimais dokumentai;
5. planų, ataskaitų, sąmatų ir panašių bylų antraštėse turi
būti nurodomas apimamas
laikotarpis, pvz.: 2002 metų
sąmata; 2002 metų mėnesių ataskaitos;
6. bylų antraštėse negalima vartoti pavadinimų trumpinimų
ir nekonkrečios formuluotės, pvz.: benkras
susirašinėjimas ir pan.
6. Sudarytos vienarūšės bylos į bylų nomenklatūrą yra rašomos viena
apibendrinta antrašte, pvz.: Tarnautojų asmens bylos. Vienarūšėms
byloms bylų nomenklatūroje duodamas vienas numeris (indeksas), o
pastabose yra parašomas jų apskaitos dokumentas, pvz.: Pagal sąrašą;
Pagal žurnalą.
7. Įstaigos, įmonės ar organizacijos dokumentų ekspertų komisija svarsto
bylų nomenklatūros projektą. Jeigu dokumentų ekspertų komisija
pritaria bylų nomenklatūros projektui, bylų nomenklatūra toliau
derinama su įstaigos, įmonės ar organizacijos dokumentus
komplektuojančiu valstybiniu archyvu, jei įstaigos, įmonės ar
organizacijos dokumentų valstybinis archyvas nekomplektuoja – su
įstaiga, įmone ar organizacija kuriai ji pavaldi ar kurios reguliavimo
sričiai priklauso.
Du bylų nomenklatūros egzemplioriai turi būti teikiami derinimui,
prieš tai turi būti pasirašyti atsakingo rengėjo ir vizuoti įstaigos,
įmonės ar organizacijos dokumentų ekspertų komisijos pirmininko. Vienas
bylų nomenklatūros egzempliorius lieka teikiančiai derinti įstaigai, įmonei
ar organizacijai, o kitas įstaigai, įmonei ar organizacijai su kuria yra
derinama bylų nomenklatūra.
8. Jei per raštvedybinius metus yra gaunama arba parašoma dokumentų,
kurių byloms nėra numatyta antraščių bylų nomenklatūroje, yra
rengiamas bylų nomenklatūros papildymų sąrašas (3 priedas, 35 psl.). Į
šį sąrašą įrašytoms naujoms byloms yra suteikiamas numeris, kuris eina
iš eilės pagal patvirtintos bylų nomenklatūros atitinkamo punkto
papunktį.
Šitas sąrašas kartu su kitų metų bylų nomenklatūra yra derinamas
ir tvirtinamas.
9. Jei vienarūšių bylų sudarymo nenustato kiti teisės norminiai aktai,
tai tos bylos yra įrašomos į bylų apskaitos žurnalus, sąrašus (4
priedas, 36 psl.).
10. Dokumentai į bylas per raštvedybinius metus pagal patvirtintą bylų
nomenklatūrą yra segami pagal šiuos reikalavimus:
1. segamų dokumentų į bylą rūšys ir turinys turi atitikti
bylų nomenklatūroje įrašytą bylos antraštę. Ant bylos
turi būti užrašyti bylos antraštė ir indeksas;
2. į bylą segamas tik vienas dokumento egzempliorius. Jei
buvo gautas dokumentas elektroniniu paštu, faksu ar
kitais telekomunikacijų įrenginiais ir buvo
užregistruotas, jame yra rezoliucija, o vėliau buvo
atsiūstas šito dokumento originalas, į bylą yra segami
originalus dokumentas ir seniau gautas lapas su jį
gavusios įstaigos, įmonės ar organizacijos parašytais
rekvizitais;
3. jei tvarkomoje byloje netaikomi kiti sisteminimo
reikalavimai, tai dokumentai susegami chronologine
tvarka;
4. jeigu dokumentai vardiniai, tai byloje jie sisteminami
pagal pavardes abėcėlės tvarka;
5. jeigu dokumentai segami su priedais ir pridedamais
dokumentais, tai priedai ir pridedami dokumentai segami
prie tų dokumentų, kuriems jie priklauso. Jeigu priedų
ir pridedamų dokumentų yra labai daug, jie gali būti
segami į atskirą bylą;
6. byloje gali būti segama vaizdinė medžiaga, įstaigoje,
įmonėje ar organizacijoje parengti įvairūs leidiniai,
kurie susiję su įstaigos, įmonės ar organizacijos
atliekama veikla ir funkcijomis;
7. dokumentų juodraščiai ir grąžintini dokumentai į bylas
nesegami;
8. dokumentai kurie saugojami ilgai arba nuolatinai į bylas
segami išėmus segtukus ir sąvaržėles;
9. sudaromoje byloje lapų negali būti daugiau kaip nuo 150
iki 200. Jei lapų yra daugiau yra sudaroma kita byla.
11. Pasibaigus raštvedybiniams metams yra suvedami bylų sudarymo
statistiniai duomenys, jie rašomi bylų nomenklatūros suvestinėje (5
priedas, 37 psl.), pagal bylų nomenklatūrą, jos papildymų sąrašą,
vienarūšių bylų sąrašus ar kitus nustatytus jų apskaitos dokumentus.
Patvirtinta bylų nomenklatūros suvestinės kopija ar nuorašas per 40
kalendorinių dienų nuo raštvedybinių metų pabaigos yra išsiunčiama
įstaigai, įmonei ar organizacijai su kuria buvo derinta bylų
nomenklatūra.
Bylų tvarkymas.
12. Bylos tavrkomos praėjus vieniems raštvedybiniams metams po bylų
užbaigimo.
13. Jeigu įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje yra struktūrinių padalinių,
tai įstaigos, įmonės ar organizacijos vadovas nustato darbuotojus
atsakingus už bylų sutvarkymą šiuose padaliniuose. Bylų perdavimas iš
vieno struktūrinio padalinio kitam arba darbuotojams atsakingiems už
bylų perėmimą įforminamas aktu (6 priedas, 38 psl.), kur surašomos
perimamos bylos.
14. Bylos tvarkomos:
1. pagal įstaigos, įmonės ar organizacijos bylų
nomenklatūrą ir teisinius aktus, yra tikrinami
kiekvienos bylos ir joje susegtų dokumentų saugojimo
terminai, kuriuose jie nustatyti;
2. pagal nustatytą ar patvirtintą požymį yra tikrinamas
dokumentų sisteminimas bylose;
Ilgo ir nuolatinio saugojimo dokumentai yra segami chronologine
tvarka (dokumentai segami nuo anksčiausios dokumento datos ir baigiami
segti vėliausia data), jei nėra taikoma kita sisteminimo tvarka. Bylose kur
segami susirašinėjimo dokumentai, atsakomasis dokumentas segamas po
iniciatyvinio dokumento, nežiūrint į tai kokios datos atsakomasis
dokumentas.
1.3.14.3. jeigu byloje yra randama dokumentų, kurie
neatitinka bylos antraštės ar bylos saugojimo termino,
tie dokumentai yra susegami į reikiamas bylas.
Jeigu byloje yra juodraščių, nereikalindų dokumento egzempliorių,
sąvaržėlių, segtukų, žymeklių, jie turi būti išimti.
15. Ilgo ir nuolatinio saugojimo bylų lapai turi būti sunumeruoti
nustatyta tvarka pagal raštedybos taisykles:
1. bylos lapai numeruojami grafitiniu pieštuku arba
numeratoriumi;
2. lapo numeris rašomas arabiškais skaitmenimis
viršutiniame dešiniajame kampe, kad neliestų teksto;
3. antraštinis lapas ir baigiamojo įrašo lapas yra
nenumeruojami, bylos vidaus apyrašas yra numeruojamas
atskirai. Visi kiti byloje susegti dokumentų lapai
numeruojami iš eilės;
4. bet kurio formato lapas, įsegtas į bylą vienu kraštu,
yra numeruojamas kaip vienas lapas, o jei sulenktas ir
įsegtas per vidurį tada numeruojama kaip du lapai;
5. jei byloje yra segamos nuotraukos, brėžiniai ar kiti
panašūs dokumentai, tai lapo numeris rašomas antroje
dokumento pusėje, kairiajame kampe. Jei anksčiau
paminėti dokumentai priklijuojami ant popieriaus lapų,
numeriai rašomi šalia dokumentų. Jei dokumentai yra
sudėti į voką, jie numeruojami iš eilės kaip ir kiti
byloje esantys dokumentai. Jei ant voko yra užrašyta
kažkokia informacija tai vokas numeruojamas kaip bylos
lapas;
6. jei byloje yra įsegtas spaudinys, tai jam užrašome bylos
lapo atitinkama eilės numeri, tačiau visi jo lapai
nenumeruojami iš naujo. Tada bylos baigiamajame įraše
įrašome, kad byloje yra įsegtas spaudinys. Tačiau jei
spaudinio lapai nesunumeruoti arba sunumeruoti
neišeilės, tada sunumeruojame spaudinio lapus eilės
tvarka, kaip ir kitus bylos lapus;
7. jei tikrinant bylos numeravimą yra randamos klaidos,
tada yra taisomas bylos numeravimas:
– jei randame nesunumeruotų bylos lapų, tai numeruojame
prieš juos sunumeruoto lapo numeriu, tik prirašome
mažąsias raides abėcėlės tvarka, pvz.: 13a, 13b, 13c
ir t.t.;
– jei randame kelis bylos lapus sunumeruotus tuo pačiu
numeriu, tai šalia antrojo numerio ir daugiau
parašome mažasias raides abėcėlės tvarka;
– jei byloje randame praleistų bylos lapų numerių, tai
jie yra įrašomi bylos baigiamajame įraše;
– jei tikrinant bylos numeravimo klaidas, yra randama
labai daug klaidų, tada byla pernumeruojama iš naujo:
buvę lapų numeriai perbraukiami ir šalia rašomi nauji
numeriai.
1.3.15.8. sunumeravus bylos lapus, bylos pabaigoje yra
įsegamas bylos baigiamojo įrašo lapas (8
priedas, 40
psl.), kuriame yra surašoma byloje: sunumeruotų lapų
skaičius, lapų su defektais (išblukęs tekstas, sulieti,
suplyšę ir t.t.) numeriai, įsegtų spaudinių skaičius ir
atskirai nurodomas vidaus apyrašo lapų skaičius.
Jei taisome bylos numeravimą, tai būna užpildomas naujas
baigiamasis įrašas, kuriame būna užrašomi bylos duomenys po pataisyto lapų
numeravimo.
Jei byla sudaryta aplanke su raišteliais tai naujasis bylos
baigiamojo įrašo lapas yra įrišamas, o jei byla įrišta į kietus viršelius
tada įklijuojamas.
Kiekvienos ilgo ar nuolatinio saugojimo bylos lapai numeruojami
atskirai.
16. Paprastai laikinojo ssaugojimo bylų lapai nenumeruojami.
Jeigu laikino saugojimo bylas ar atskirus dokumentus iš jos reikia
perduoti kitoms institucijoms. Tai bylos lapai gali būti sunumeruojami ir
parašomas bylos baigiamasis įrašas.
17. Jeigu reikia papildomai dokumentų apskaitai ar paieškai organizuoti,
yra sudaromi bylų vidaus apyrašai. Vidaus apyraše yra surašomi byloje
susegti dokumentai ir nurodoma jų vieta byloje (7 priedas, 39 psl.).
18. Baigiamas bylos tvarkymas jos įforminimu: rašomas bylos baigiamasis
įrašas (8 priedas, 40 psl.) ir įforminamas bylos antraštinis
lapas (9 priedas, 41 psl.):
1. bbaigiamajame įraše yra užrašomas bylos lapų skaičius bei
jų įpatumai;
2. antraštiniame lape turi būti užrašyti šie bylos
duomenys: bylą sudariusios ar struktūrinio padalinio
pavadinimas, bylos indeksas ir antraštė, chronologinės
ribos ir data bei bylos saugojimo terminai:
– rašomas įstaigos, įįmonės ar organizacijos pavadinimas
turi atitikti teisės norminiais aktais nustatytą
pavadinimą. Jeigu įstaiga, įmonė ar organizacija turi
įteisintą sutrumpintą pavadinimą, jis yra rašomas
skliausteliuose po pilno pavadinimo, pvz.: Valstybinė
atominės energetikos inspekcija (VATESI). Jeigu
įstaigos, įmonės ar organizacijos pavadinimas keitėsi
bylos sudarymo metu, tai antraštiniame lape yra
rašomas paskutinis įstaigos, įmonės ar organizacijos
pavadinimas;
– bylos antraštė ir indeksas yra rašomi pagal bylų
nomenklatūrą. Pagal byloje susegtų dokumentų sudėtį
yra tikslinama bylos antraštė;
– bylos chronologinės ribos yra nustatomos pagal byloje
įsegtą anksčiausiai užregistruotą įstaigos, įmonės ar
organizacijos dokumentą ir vėliausio dokumento datą.
Jei bylą sudaro vienas dokumentas, tai bylos datą atitinka
dokumento data.
Jei bylą sudaro vienas ar keli tęstiniai dokumentai, tai bylos
data yra metai.
1.3.18.3. jei ant laikino saugojimo bylos segtuvo yra
užrašyti bylos aprašymo duomenys, tai antraštinis lapas
gali būti nerašomas.
19. Iki perdavimo užbaigtų bylų saugojimui, sutvarkytos bylos ieškomos ir
jų apskaita daroma pagal bylų nomenklatūrą, jos papildymų sąrašą ir
suvestinę bei vienarūšių bylų sąrašus ar kitus nustatytos tvarkos
dokumentus.
1.4. Kaip vykdoma dokumentų vertės ekspertizė?
1. Įstaigose, įmonėse ar organizacijose dokumentai vertinami pagal jų
reikalingumą:
1. įstaigos, įmonės ar organizacijos administravimo ir
informaciniams poreikiams;
2. pagal įstaigos, įmonės ar organizacijos teisės norminių
aktų nustatytus atsakomybės ir vveiklos įrodymams;
3. su įstaigos, įmonės ar organizacijos veikla susijusių
fizinių ir juridinių asmenų teisėms užtikrinti;
4. pagal požymius kurie tiktų numatomiems ar galimiems
tyrimams atlikti;
5. įrodymams ir informacijai apie įstaigos, įmonės ar
organizacijos teises, pareigas, politiką, veiklą,
ryšius, interesus, mokslo ir kultūros tikslais.
2. Visų dokumentų saugojimo terminas skaičiuojamas nuo tos bylos į kurią
jie susegti užbaigimo metų pabaigos.
Jei bylos saugojimo terminas yra pasibaigęs pagal bylų
nomenklatūroje nurodytą terminą, yra atliekama joje esančių dokumentų
vertės ekspertizė ir tada priimamas sprendimas ar ją toliau saugoti ar
sunaikinti.
3. Dokumentų vertinimą, sprendimus dėl jų tolesnio saugojimo arba
atrinkimo naikinti atlieka ir siūlo įstaigos, įmonės ar organizacijos
struktūriniai padaliniai, administruojantys atitinkamą veiklos sritį,
kartu su skyriais ir darbuotojais kurie yra atsakingi už dokumentų ir
bylų apskaitos tvarkymą.
4. Pagal šiose taisyklėse nurodytus kriterijus įvertintiems dokumentams
ir byloms būna numatomi tolesnio dokumentai ir bylos saugojimo
terminai arba būna atrenkami naikinti:
1. iš bylose buvusių ir atrinktų toliau saugoti dokumentų
būna sudaromos naujos bylos pagal numatomus jų saugojimo
terminus;
2. naujai atrinkti dokumentai ilgam ir nuolatiniam
saugojimui ir iš jų sudarytos naujos bylos įforminamos
ir įrašomos į apyrašus kartu su tvarkomų raštvedybinių
metų bylomis pagal nustatyta tvarka;
3. sudaromas naujas sąrašas atrinktų ir sudarytų naujų
bylų, kurioms pratęstas pasibaigęs laikino saugojimo
terminas;
4. surašomas naikinti atrinktų bylų (dokumentų) aktas (10
priedas, 42 psl.).
5. Įstaigos, įmonės ar organizacijos DEK svarsto visų dokumentų vertės
ekspertizę atlikusių atsakingų struktūrinių padalinių siūlymus,
motyvus dėl atrinktų dokumentų naikinimo ar tolesnio jų saugojimo ir
pateiktus apskaitos dokumentus.
Po DEK pritarimo, jos pirmininkas vizuoja pateiktus apskaitos
dokumentus.
6. Naikinti atrinktų bylų (dokumentų) aktą ir bylų apyrašus, suderintus
pagal šių taisyklių nustatytą tvarką, tvirtina įstaigos vadovas. Aktas
būna tvirtinamas, kai tų metų ilgo ir nuolatinio saugojimo bylos pagal
nustatyta tvarka yra įrašytos į apyrašus.
TVIRTINU
Direktorius
(parašas)
Egidijus Banys
Po akto patvirtinimo dokumentai turi būti sunaikinti taip, kad
juose esanti informacija būtų neatpažįstama.
1.5. Apibūdinkite dalykinio laiško užsienio partneriams sudedamąsias
dalis. Kokie bendrieji rašymo į užsienį dalykinio laiško reikalavimai?
1.5.1. Komerciniai laiškai rašomi nustatytos formos popieriaus
blankuose (jis neatitinka Lietuvoje naudojamą A4 lapo formatą), kuriuose
paprastai jau būna firmo logotipas (firminis ženklas) ir pilnas firmos
pavadinimas, adresas, telefonas, faksas, trumpas veiklos apibūdinimas.
Kartais firmos logotipas ir antraštė yra blanko apatinėje dalyje, ypač toks
rekvizitų išdėstymas naudojamas ant faksimiliniam ryšiui skirtų blankų.
Rašant laiškus (raštus) būtina kairėje pusėje taip pat viršutinę
bei apatinė paraštes palikti 20 mm. Patartina išlaikyti panašaus ploto
paraštę dešinėje, tik ne didesnę. Antras ir tolesni laiško lapai turi būti
numeruojami, numeruojant arabiškais skaitmenimis viršutinėje paraštėje be
įvairių ženklų centruotu būdu.
Kiekviena šalis turi savos raštvedybos taisyklės, todėl prieš
susirašinėjant būtų patartina su jomis susipažinti, nes užsienyje tam yra
skiriama labai daug dėmesio. Yra keletas dažniausiai pasitaikančių
dalykinių laiškų rašymo stilių:
1. absoliučiai blokinis stilius, kai kiekvienas rekvizitas
sudaro savo atskirą bloką ir visi blokai rašomi nuo
nulinės tabuliatoriaus padėties bei turi būti atskirti
dvigubos eilutės intervalu;
2. standartinių blokų stilius, čia taip pat atskiri
rekvizitai sudaro sabo blokus, o nuo absoliučiai
blokinio stiliaus skiriasi tuom, kad datos,
atsisveikinimo formulės ir parašo rekvizitų blokai,
rašomi nuo lapo vidurio;
3. pusiau blokinisstilius, čia rekvizitai taip pat sudaro
atskirus blokus ir skirtingai nei standartinio bloko
stiliuje, datos rekvizitas rašomas lapo viduryje;
4. dantyto įrašo stilius skiriasi nuo pusiau blokinio tuo,
kad adreso, atsisveikinimo formulės ir parašo rekvizitai
rašomi kiekvieno įrašo eilutę pastumiant į dešinę per
vieną tabuliatoriaus padėtį;
5. AMS (Administrative managment society style) stilius –
tai sutrumpintas absoliučiai blokinis stilius, tiktai
nespausdinami šie rekvizitai kreipinio, atsisveikinimo
formulės bei įmonės pavadinimas parašo bloke. Šis
stilius dažniausiai taikomas masiškai siunčiamiems
informaciniams dokumentams.
2. Dalykiniai laiškai yra išdėstomi pagal schemas. Pateiktose schemose
yra matyti pora komercinio laiško išdėstymo variantų.
I schema
| | | | |
| | | | |
|ANTRAŠTĖ
|
| | | | |
| | | |Nuorodos |
| | | |Data |
| | | | |
| |Adresatas | | |
| | | | |
| |Kreipinys, | | |
| | | | |
| |Laiško turinys |
| |………………….|
| |……………. |
| |………………….|
| |………………….|
| |… |
| | | | |
| | | | |
| |Atsisveikinimo formulė |
| |Parašas |
| | | | |
| |Priedai | | |
| | | | |
| | | | |
II schema
| | | | |
| | | | |
|ANTRAŠTĖ |
| | | | |
| |Data | |Nuorodos |
| | | | |
| |Adresatas | | |
| | | | |
| |Kreipinys, | | |
| | | | |
| |Laiško turinys |
| |………………….|
| |……………. |
| |………………….|
| |………………….|
| |… |
| | | | |
| | | | |
| |Atsisveikinimo formulė |
| |Parašas |
| | | | |
| |Priedai | | |
| | | | |
| | | | |
3. Dalykinius laiškus sudaro šie rekvizitai:
1) antraštė;
2) ddata;
3) adresatas;
4) kreipinys;
5) laiško turinys;
6) atsisveikinimo formulė;
7) parašas;
8) priedai;
9) nuorodos ir kt.
1. Antraštėje nurodomas pilnas siuntėjo įstaigos, įmonės ar
organizacijos pavadinimas, adresas ir papildoma informacija (telefono ir
fakso numeriai, elektroninio pašto adresai ir kt.). DDažnai po organizacijos
pavadinimu trumpai apibūdinama jos veikla.
Diržiojoje Britanijoje dažnai akcinių kompanijų laiškų antraštėse
yra rašomos šių kompanijų direktorių pavardės.
Dažnai prekybos, pramonės įstaigų, įmonių ar organizacijų, bankų
ir kt. pavadinimai baigiami žodžiu Limited arba sutrumpintai Ltd., tai
reiškia, kad įstaiga, įmonė ar organizacija yra ribotos atsakomybės
kompanaiją (Uždara akcinė bendrovė). Kitų įstaigų, įmonių ar organizacijų
pavadinimuose šį žodį atstoja Corporation (reiškia asmenų sąjunga) arba
Incorporated (reiškia, kad įstaiga, įmonė ar organizacija įregistruota kaip
sąjunga), sutrumpintai Inc.
Ženklas &, vadinamas ampersand (išvertus reiškia jungtis). &
dažnai vartojamas kompanijų pavadinimuose vietoj žodžio and (ir)
nurodydamas kelių įstaigų, įmonių ar organizacijų, arba keleto asmenų
susijungimą. Taip pat sutrumpintai pavadinimuose rašomas žodis Co., kas
reiškia Company, pvz.:
The Torn & Co., Limited
John Throwridge & Company, Inc.
Jei antraštėje nėra aukščiau minėtų terminų Ltd. arba Inc.,
vadinasi kompanija yra bendrija – partnership, bendrijose visi nariai už
įmonės įsipareigojimus atsako visu savo turtu. Komandinėse bendrijose
(limited partnership) gali būti neatsakingi savo turtu už įstaigos, įmonės
ar organizacijos įsipareigojimus vienas ar keli šios bendrijos nariai.
Mc. Clerc & Sons
Flicks & Bond.
Dar atraštėse dažnai vartojamas žodis Bros., tai yra žodžio
Brothers (išvertus brolis) trumpinys.
Siuntėjo adresatas, telefonai ir kita papildoma informacija
dėstoma po įstaigos, įmonės ar organizacijos pavadinimu pastaruoju metu
dažniausiai rašoma pirmo lapo kairės pusės apatinėje paraštėje, o
antraštėje paliekama tik firmos ppavadinimas ir logotipas.
Rašant Lietuvos įstaigos, įmonės ar organizacijos antraštę yra
naudojami Lietuvoje pripažinti sutrumpinimai, pvz.: kaimas – k., gatvė –
g., rajonas – r., alėja – al. ir kt.
Rašant telefono ir fakso numerius patartina naudoti tarptautinių
telefono numerių rašymo pavyzdžiu, kur yra nurodomi šalies tarptautinis
telefono kodas, miesto kodas bei telefono numeris kurie rašomi arabiškais
skaitmenimis ir jų grupėmis, tarp tų grupių paliekant vieno ženklo dydžio
tarpus, pvz.:
+370 45 454545
Pilna Lietuvos įstaigos, įmonės ar organizacijos antraštė, kuri
visada rašoma po viršutine pirmo lapo parašte centruotu būdu, rašoma
didžiosiomis raidėmis, pajuodintu ir padidintu 14 šriftu, pvz.:
Vartojamas Lietuvoje:
AKCINĖ BENDROVĖ „AUTOTURAS”
Įm. k.: 8819834, Naujakiemio g. 27, LT-5804 Klaipėda
Tel.: (+370 45) 45 45 45, Faksas (+370 45) 45 46 47
Vartojamas Užsienyje:
STOCK COMPANY „AUTOTURAS”
Įm. k.: 8819834, Naujakiemio g. 27, 5804 Klaipėda, Lithuania
Tel.: +370 45 454 545
Fax: +370 45 454 647
2. Laiško data gali būti rašoma laiško dešinėje arba kairėje
pusėje po antrašte sutrumpintu arba pilnuoju būdu, tai priklauso nuo
kalbos, kuria rašomas laiškas rašybos taisyklių. Dažniausiai visdėlto data
rašoma dešinėje pusėje.
Anglų kalboje pilna data rašoma kelintinių skaitvardžių forma
pirma nusakant mėnesį ir dieną (menesio pavadinimą pradedame rašyti iš
didžiosios raidės) arba atvirkščiai pirma dieną po to mėnesį, o tada
padėjus kablelį, metus (anglų kalboje žodis year netrumpinamas, todėl
rašome tik skaitmenų grupę), pvz.:
2nd January, 1997
January 2nd, 1997
arba
2 January, 1997
January 2, 1997
Kai kuriuos mėnesių pavadinimus anglų kalboje galima rašyti
sutrumpintai, pvz.: January – Jan., April – Apr., December – Dec. ir pan.
Yra keturi mėnesiai kurių pavadinimai netrumpinami tai: March,
May, June, July. Tačiau nepatartina mėnesius rašyti skaitmenimis, nes dėl
skirtingo datos išdėstymo įvairiose šalyse, gali būti netiksliai suprasta
data.
Tarptautinis standartas dar numato tokį datos rašymo būdą, kai
vietoje tarpelių rašomas brūkšnelis, Pvz.:
2003-05-14
Dar data rašoma trumpuoju būdu, t.y. skaitmenų grupėmis, per
pasvirusius dešinėn brūkšnelius / , kitaip jie vadinami slash (slešas),
vadovaujantis taisykle – pirmiasia rašome dieną ir mėnesį arba atvirkščiai,
o tik po to metus, pvz.: 2003 m. gegužė 14 d.
14/04/97 – naudojama Europoje
arba
04/14/97 – naudojama JAV
3. Įstaigos, įmonės ar organizacijos arba asmens, kuriam
siunčiamas laiškas, adresatas rašomas kairėje laiško blanko pusėje prie
paraštės ne mažiau kaip per vienos eilutės intervalą žemiau datos
rekvizito. Įstaigos, įmonės ar organizacijos pavadinimas ar asmens pavardė
rašoma atskira eilute.
Laikantis anglų mandagumo taisyklių, prie asmens pavardės yra
pridedami žodeliai reiškiantys to asmens statusą visuomenėje, t.y.
ištekėjusioms moterims rašome Mrs. (Missis arba Mistress), netekėjusioms
panelėms – Miss., kai nežinoma moteris ištekėjusi, ar ne rašome Ms., o
vyrams – Mr. (Mister), pvz.:
Mrs. D. Kelly
Miss. PPat Jones
Ms. Pat Swift
Mr. Alan Fred
Kai nežinoma asmens pavardė, patartina nurodyti jo pareigas toje
kompanijoje, bet tik tada, kai tiksliai žinome, kad tos pareigos yra vienos
toje firmoje, pvz.:
The President
L. Torn & Co., Ltd.
Prieš pareigybės pavadinimą anglų kalboje būtina parašyti žodelį
The, bet tik tada, kai prieš tai nenurodome asmens vardo ir pavardės. Kai
žinome adresato vardą ir pavardę rašome, pvz.:
Mr. Alan Fred,
President,
L. Torn & Co., Ltd.
Šiuop atveju The nevartojame. Adresato vardo ir pavardės trumpinti
nedera.
Kartais po asmens pavarde sutrumpintai rašoma jo priklausomybė tam
tikrai institucijai, mokslinis vardas, pareigos ir pan., pvz.:
Captais – Capt.
Director – Dir.
Manager – Mgr.
Member af Parliament – M.P.
Po įstaigos, įmonės ar organizacijos pavadinimu arba asmens
pavarde pagal anglų kalbos gramatikos taisykles yra rašomas adresas: namo
numeris, gatvės pavadinimas, miesto, valstijų (grafystės ar kitos vietinės
savivaldos teritorijos) pavadinimas, pašto indeksas ir paskutinėje eilutėje
valstybės (šalies) pavadinimas, pvz.:
Mr. Alan Fred, Prof.
President
L. Torn & Co., Ltd.
36 Janes Street
London EC65EE
England
Galimi adresato būveinės sutrumpinimai, pvz.:
Apartment – Apt.
Place – Pl.
Street – St.
Taip pat gali būti vartojami JAV valstijų pavadinimų
sutrumpinimai, pvz.:
Alabama – AL
Alaska – AK
Nevada – NV
4. Kreipinys yra visuotinai priimtas dalykas kiekviename
oficialiame
laiške. Jis rašomas prie kairės lapo paraštės ne mažiau kaip
vienos eilutės intervalu po adresato rekvizijto. Po jo dedamas kablelis.
Kreipiamasi dažniausiai bendruoju posakiu Dear Sir (pone) arba
Madam (pone), Customer (pirkėjau), Client (kliente). Kreipinyje galima
nurodyti asmens vardą ir pavardę bei titulą, pvz.;
Dear Mrs. Willson.
Dear Customer,
Dear Client,
Dear Madam,
Her Majesty (į karalienę)
His Majesty (į karalių)
Norint, kad firmai adresuotą laišką skaitytų konkretus firmos
darbuotojas, prieš kreipinį, virš jo, ne daugiau kaip vienos eilutės
intervalu, rašome žodį Attention ir nurodome ddarbuotojo vardą ir pavardę,
šį užrašą pabraukiame:
Attention: Mr. A.Jones
Attention of Mr. A.Jones
For the attention of Mr. A.Jones
5. Laiško turinyje išdėstome tekstą. Praktiškumo dėlei beveik visi
laiškų (raštų) turiniai yra rašomi taip: pastraipa turi būti 5-6 eilučių
teksto, tarp pastraipų naudojamas dvigubas tekste naudojamas intervalas ir
kiekviena pastraipa pradedama rašyti nuo kairės paraštės “nulinės”
tabuliatoriaus padėties.
Dokumento (rašto) tekstas būna dažnai dalijamas į skirsnius,
skyrius, papunkčius, pvz.: 1; 1.1; 1.1.1; 1.1.5.8 ir kt.
Komercinėje korespondencijoje turi būti vengiama teksto žodžius
kelti iš vienos į kkitą eilutes.
Jeigu būtina (finansiniuose dokumentuose), kairėje parašo pusėje
dedamas įmonės spaudas.
6. Atsisveikinimo formulė rašoma pabaigus rašyti tekstą, ne mažiau
kaip vienos eilutės intervalu po tekstu, prie kairės lapo paraštės arba
centruotu budu. Po jos dedamas kablelis.
Anglų kalboje labiausiai paplitusios įprastos atsisveikinimo
formuluotės:
Sincerely – nuoširdžiai Jūsų;
Yours (very) sincerely – tikrai nuoširdžiai Jūsų;
Yours (very) truly – tikrai Jūsų;
Yours (truly) – Jūsų;
Faithfully yours – atsidavęs (ištikimas) Jums;
Kind regards – su geranoriškais palinkėjimais;
Yours respectually – su pagarba.
Artimai pažįstamam asmeniui galima rašyti ir šias labiau tinkamas
atsisveikinimo formuluotes:
Best regards – su geriausiais palinkėjimais;
With love – su meile;
Warm regards – su šiltais (nuoširdžiais) palinkėjimais;
Always sincerely yours – visad nuoširdus Jums.
7. Parašas rašomas po atsisveikinimo formule, kitoje eilutėje,
paliekant ne mažiau kaip vienos eilutės tarpą. Po to galime parašyti
tinkamą atsisveikinimo formuluotę, tada paliekama eilutė parašui ranka, po
to parašome siuntėjo vardą ir pavardę (vardo inicialus galima trumpinti),
dar žemiau – užimamas pareigas. Prieš vardą ar jo inicialus geriau parašyti
žodelius Mr. ar Mrs., Miss., kurie palengvina bendravimą nusakydami
siuntėjo lytį ir padėtį visuomenėje. Parašo rekvizitas rašomas lygiai taip
pat kaip atsisveikinimo formulė centruotu arba veliaviniu būdu prie kairios
lapo paraštės.
Yours truly,
(parašas)
Mr. K.Jones
President
arba
Yours respectually,
L.Torn & Co., Ltd.
(parašas)
p.p. Mr. Alan Fred
Export Department
Pastarojo parašo rekvizito pavyzdžiu naudojamės, kai laišką rašome
kieno nors pavedimu arba tenka pasirašyti firmos vardu. Čia p. p. yra
žodžių per procurationem sutrumpinimas ir reiškia pagal įgaliojimą.
8. Priedų rekvizitas rašomas po parašo rekvizitu prie kkairės lapo
paraštės, praleidus ne mažiau kaip vieną eilutę. Rašomas žodis Enclosure (-
s) išvertus reiškia priedas (-ai) arba trumpinimas Enc. (-s) nurodant
priedų skaičių, pvz., 2 Encs.
Arba tiesiog išvardiname visus priedus (dokumentus):
Enclosures:
Advice of payment
Invoice
9. Siekiant išvengti painiavos korespondencijoje, dalykiniuose
laiškuose rašomos nuorodos, kurios padeda pažymėti siuntėjo ir atsakovo
laiškus.
Jei rašome atsakomąjį laišką į gautą, siunčiamo laiško datos
lygyje arba ne mažiau vienos eilutės intervalu aukščiau datos dešinėje
laiško pusėje, rašome Your ref. dedame dvitaškį ir nurodome gautojo
dokumento registracijos numerį. Po juo rašome Our ref. dedame dvitaškį ir
nurodome mūsų siunčiamo laiško registracijos numerį.
Yours ref: KLM/21
Our ref: NS023
Paprastai nuorodose rašomi laiškų registraciniai numeriai bylose.
Tam tikslui galime naudoti ir datas.
Jei korespondencija konfidenciali, galima virš kreipinio ar ant
voko rašyti pabrauktas frazes:
Private and Cofidential,
Strictly Confidential,
Confidential.
Po kreipiniu, kai kuriais atvejais, prieš tekstą užrašomas laiško
tikslas (tema). Kreipinį rašome tam, kad atkreiptume dėmesį į laiško esmę
ir būtų gautas konkretus atsakymas, šį užrašą pabraukiame, pvz.:
Order No. 3512 for Personal Computers
Prie tikslo galima rašyti Ref arba Re (reference), arba Subject ir
nurodome dokumentą arba priežastį, kurios tikslu rašome laišką, pvz.:
Re: Invitation to Conference
Subject: 1995 Vilnius Agriculture Exibition
Laiško paskutinio lapo apatiniame kampe virš apatinės ir šalia
kairiosios paraščių rašome laiško rengėjo nuorodą: spausdinusio asmens
pavardė arba inicialai. Ne retai tame pačiame kampe galime rasti užrašą
“c.c.” – tai reiškia, kad laiško kopijos išsiųstos nevienam adresatui.
c. c. Mr. Gary Wilson
2. Mokėti parengti: įvairius raštus, pažymą, aktą, protokolą, įsakymą,
prašymą, gyvenimo aprašymą.
1. Parengti dokumentai:
1. Raštas “DĖL KELIONIŲ KATALOGŲ” (1 lapas, 23 psl.);
2. Raštas atsakymas “DĖL KELIONIŲ KATALOGŲ” (1 lapas, 24 psl.);
3. Pažyma “PAŽYMA APIE DARBO UŽMOKESTĮ” (1 lapas, 25 psl.);
4. Aktas “BROKUOTŲ PREKIŲ GAVIMO AKTAS” (1 lapas, 26 psl.);
5. Protokolas “VADOVAUJANČIŲ DARBUOTOJŲ PASITARIMO PROTO-KOLAS“
(1 lapas, 27 psl.);
6. Įsakymas “ĮSAKYMAS DĖL NEMOKAMŲ ATOSTOGŲ SUTEIKIMO” (1
lapas, 28 psl.);
7. Prašymas “PRAŠYMAS Dėl mokymosi atostogų suteikimo” (1
lapas, 29 psl.);
8. Prašymas “PRAŠYMAS DĖL PRIĖMIMO Į DARBĄ” (1 lapas, 30 psl.);
9. Gyvenimo aprašymas (1 lapas, 31 psl.).
|[pic] |
|UŽDAROJI AKCINĖ BENDROVĖ „ĄŽUOLYNO VALDOS” |
|Įstaigos duomenys |
| | | |
| | | |
|Akcinei bendrovei “Autoturas” |2003-05-09 |Nr. 01-243 |
| | |
| | |
DĖL KELIONIŲ KATALOGŲ
Prašome atsiųsti kelionių katalogus ir pridėti paslaugų
kainoraštį.
Apmokėjimą garantuojame.
Direktorius (parašas) Egidijus
Banys
Janina Jonušienė, tel.: (8 ~ 45) 45 45 45, faksas: (8 ~ 45) 45 46 47, el.
paštas: janinaj@xxx.lt
PASTABA: brukšnys reiškia lapo pabaigą, turėtų būti A5 lapo
formatas.
|[pic] |
|AKCINĖ BENDROVĖ „AUTOTURAS” |
|Įstaigos duomenys |
| |
| |
|Uždarajai akcinei bendrovei „Ąžuolyno| 2003-05-12 |Nr.|01-5895 |
|valdos” | | | |
| |Į 2003-05-09 |Nr.|01-243 |
| | |
| | |
|DĖL KELIONIŲ KATALOGŲ |
Siunčiame kelionių katalogus ir paslaugų kainoraštį.
Pridedame:
1. Katalogai – 4 vnt. (50 lapų);
2. Kainoraštis – 1 vnt. (10 lapų).
Vadovas (parašas) Egidijus Banys
Janina Jonušienė, tel.: (8 ~ 45) 45 45 45, faksas: (8 ~ 45) 45 46 47, el.
paštas: janinaj@xxx.lt
PASTABA: brukšnys reiškia lapo pabaigą, turėtų būti A5 lapo
formatas.
|[pic] |
|AKCINĖ BENDROVĖ „KLAIPĖDOS VANDUO” |
|Įstaigos duomenys |
| |
| |
|Klaipėdos miesto mokesčių inspekcijai| |
| | |
| | |
|PAŽYMA APIE DARBO UŽMOKESTĮ |
|2003-05-09 Nr. 11-255 |
Janina Jonušienė bendrovėje dirba nuo 1992 m. sausio 10 d. Šiuo
metu užimamos pareigos – realizavimo skyriaus viršininkė. Vidutinis
mėnesinis darbo užmokestis – 1345,11 Lt (Vienas tūkstantis trys šimtai
keturiasdešimt penki litai 11 centų).
Direktorius (parašas) Egidijus
Banys
A.V.
Vyr. Finansininkė (parašas) Nijolė
Gabrėnaitė