Banko reklamos technologijos

Laboratorinis darbas Nr. 3

Firmos gaminių reklamos priemonių pasirinkimas ir ekonominis pagrindimas

Darbo tikslas: išanalizuoti galimas firmos gaminių reklamos priemones ir

pagrįsti jų pasirinkimą.

Teorinė dalis

Spaudos reklama

Tai populiariausia spaudos priemonė, kuriai priklauso laikraščiai bei

žurnalai. Laikraščiai būna dienraščiai, savaitraščiai, mėnesiniai.

Pasirenkant leidinį reikia žinoti jo tiražą, prenumeratorių skaičių,

skaitytojų struktūrą pagal profesiją, socialinę sudėtį, leidinio platinimo

sferą, publikacijos būdą, bendro puslapių skaičiaus ir puslapių, skirtų

reklamai, skaičiaus santykį, specialius techninius duomenis.

Reklaminių skelbimų kaina brangiausia prestižiniuose ir populiariuose,

daugiausia skaitomuose ir su didesniu tiražu leidiniuose. Kaina keičiasi,

priklausomai nne tik nuo leidinio tipo ar platinimo teritorijos, bet ir nuo

skelbimo išspausdinimo vietos leidinyje. Geriausia vieta yra laikraštčių

pirmas ir paskutinis puslapis.

Svarbus aspektas skelbime yra šriftas. Pagrindiniai jo vertinimo

kriterijai – ryškumas, stambumas, aukštis, plotis.

Reklaminiai skelbimai gali būti tokio pobūdžio:

• tekstiniai (skelbime vien tik tekstas);

• vaizdiniai-tekstiniai;

• skelbimai-plakatai (didelio formato plakatas);

• specialūs skelbimai (spausdinami specializuotuose leidiniuose);

• piešiniai su užrašais (supažindina su konkrečiais duomenimis);

• skelbimai su kuponais (pirkėjas gali užpildyti atitinkamus

rekvizitus, atplėšti ir išsiųsti prekybos įįmonei);

• serijiniai skelbimai (spausdinami po keletą kartų, panašios

išvaizdos, o seriją jungia viena pagrindinė tema);

• į spaudą dedami reklaminiai lapeliai (jie paprastai prilygsta

skelbimams, būna viengubi, dvigubi ir pan.).

Skaitytojai dar gali būti informuojami įvairiais straipsniais,

žinutėmis interviu, reportažais, paveikslais. Užsienyje yra populiarūs

prekybiniai žinynai, kuriuose nėra įprastų politinių, ekonominių, buitinių

žinynų, o tik informacija apie naujas ir paklausias prekes.

Laikraščio reklamos privalumai:

• konkrečiame rajone yra nedaug konkuruojančių tarp savęs laikraščių

ir tai palengvins jų pasirinkimą;

• vietinis laikraštis turi didesnį tiražą, negu kitos masinės

informacijos priemonės (MIP);

• skaitydamas reklaminius skelbimus laikraščiuose skaitytojas turi

daugiau laiko apgalvoti pasiūlymą negu žiūrėdamas reklamą per

televiziją ar klausydamas per radiją;

• laikraščiuose reklamos davėjas gali pateikti skaitytojui planą,

parodantį, kaip pasieks jūsų firmą, kitų parduotuvių adresus,

pardavimo sąlygas;

• laikraščiai lankstesni, jūsų skelbimas pasirodys spaudoje per 1–3

dienas nuo užsakymo;

• kad ir paskutinę minutę jūs galėsite įnešti pakeitimus į jūsų

reklaminį skelbimą;

• tai yra pigiau ir paprasčiau, negu kitose MIP.

Laikraščių trūkumai:

• vartotojai dažnai ignoruoja laikraščių reklamą;

• laikraščių skaitytojai rečiau keičia prisirišimą prie prekių, negu

kitų MIP auditorija;

• kartais laikraščių spausdinimo kokybė yra žema, dėl to gali

visiškai išnykti kai kurie jūsų reklaminio skelbimo ypatumai;

• jūsų skelbimas konkuruos su kitais skelbimais.

Spausdintos reklamos priemonės

Tai įvairūs specialūs reklaminiai leidiniai:

• prospektai;

• brošiūros;

• informaciniai biuleteniai;

• lapeliai;

• kalendoriai;

• katalogai;

• atmintinės;

• prekių ir kainų etiketės ir pan.

Prospektas – tai tokia priemonė, kkuri reklamuoja kokią nors vieną ar

daugelį vienos grupės prekių, kurias gamina viena įmonė. Prospektai būna be

viršelių, išskleidžiami, sąsiuvinio formato, miniatiūriniai. Juose

pagrindinė informacija yra apie pačias prekes: jų konstrukciją, technines

charakteristikas, naudojimo būdus, priežiūros sąlygas. Prospektai gali būti

iliustruojami piešiniais, fotografijomis, kartais prie jų pritvirtinami

prekių pavyzdžiai. Jie platinami kaip priedas prie prekės arba atskirai,

gali būti įpakuojami kartu su preke.

Brošiūra – didelės apimties prospektas, ji paprastai turi viršelį,

titulinį lapą, turinio rodyklę. Joje supažindinama su konkrečia preke ar jų

grupe, su gamybos ar įmonės istorija. Brošiūros taip pat būna iliustruotos

piešiniais, brėžiniais, fotografijomis. Jos skiriamos daugiausia

didmenininkams.

Lapeliai ir atmintinės. Jais informuojami parduotuvių ar įstaigų

lankytojai apie naujus gaminius, sezoninę prekybą, muges, įvairių paslaugų

tiekimą. Juose būna tik tekstas arba nesudėtingas paveikslėlis. Jie

naudojami ir kitokiems tikslams – tai įvairūs kvietimai, raginimai.

Kalendoriai gali būti paprasti, informuojantys apie prekę ar įvykį,

skirtą kokiai nors progai. Gali būti ir konkrečios įmonės specialus

firminis kalendorius.

Katalogai daugiausia platinami prekyboje paštu, tačiau juos leidžia ir

pramonės įmonės, supažindindamos pirkėjus su sudėtingais gaminiais,

detalėmis, atsarginėmis dalimis. Katalogai būna kruopščiai parengti,

gausiai iliustruoti. Iliustracijos čia svarbesnės už tekstą, tekstas –

trumpas, bet informatyvus. Dažniausiai spausdinami bendrieji katalogai

(daug prekių rūšių).

Informaciniai leidiniai – tai įvairūs specialūs ar specializuoti

įmonių leidiniai, adresų knygos, transportinės schemos, telefonų abonentų

knygos, žinynai.

Radijo reklama

Radijo gali būti klausoma vvisu: namie, darbe, įstaigoje, parduotuvėje,

automobilyje, autobuse, netgi gatvėje. Radijas iš įvairių MIP reklamą

paskleidžia greičiausiai ir efektyviausiai. Radijas leidžia adresuoti

pranešimą didelėms auditorijoms.

Jos poveikis yra gana stiprus, nes balso intonacija galima perduoti

smulkiausius emocinius niuansus. Ir, nors klausant radiją, ne visada

pavyksta sukoncentruoti dėmesį, psichologų nuomone, žmogui efektinga ir

pasąmonėje išgirsta reklama.

Radijo reklamoje naudojama ir racionali, ir emocionali argumentacija

su įvairiomis išvadomis, apibendrinimais, palyginimais. Jos pagrindas –

gyvas diktoriaus žodis. Dažniausiai tekstas neapsunkinamas įvairiais

terminais, o labiau priartinamas prie šnekamosios kalbos.

Reklama transliuojama per respublikines ar miestų, valstybines bei

privačias radijo stotis ir per įmonių, parduotuvių, parkų, aikštelių,

lėktuvų radijo mazgus. Laidos būna savarankiškos (10–15 min.) arba

derinamos su kitomis radijo laidomis.

Svarbų vaidmenį efektyviam poveikiui atlieka diktoriaus teksto

skaitymo išraiškingumas, naudojant pauzes, kalbos tempo sulėtinimą, balso

tono pakėlimą, tembrą, ritmą, garso padidinimą. Yra naudojami dialogai,

įvairūs akustiniai efektai:

• aidas;

• foninė muzika;

• specifinis triukšmas;

• garsiniai efektai.

Muzika turi didelę įtaką radijo reklamos įtaigumui, bet ją reikia

laikas nuo laiko keisti.

Radijo reklamos privalumai:

• ekonomiškumas;

• mobilumas;

• didelis kūrybinis lankstymas;

• suteikia galimybę pritraukti apibrėžtą auditoriją;

• radijoa auditorija jaunesnė negu laikraščių, ji noriai naudojasi

naujomis paslaugomis ir prekėmis.

Radijo reklamos trūkumai:

• radijas yra tik girdimoji priemonė;

• radijo reklama yra trumpalaikė;

• didelė konkurencija tarp reklamų;

• labai segmentuotos auditorijos;

• kai kurie klausytojai labai nemėgsta reklaminių blokių ir, jiems

prasidėjus, iš karto perjungia kitą kanalą.

Televizijos reklama

Tai viena brangiausių, galingiausių ir veiksmingiausių reklamos

priemonių. Televizijos eros atėjimas pakeitė radijo rolę ir dar labiau

susilpnino spausdintos reklamos priemonių padėtį. Televizija pirmą kartą

apjungė garsą ir dinaminį vaizdą.

Įvertinus televizijos komercines galimybes, reklamos davėjai pradėjo

vis daugiau lėšų asignuoti šiai pramonei. Atėjo naujas reklamos plėtros

amžius, nors struktūriškai pasikeitęs radijas dar turi pakankamai stiprias

pozicijas reklaminiame versle.

Televizijos teigiamas veiksnys – patogumas. Vaizdo, veiksmo, teksto,

garso, judesio, spalvų, veikiančių kartu, dėka, telereklama turi padidintą

poveikį žiūrovui. Todėl ji pasižymi operatyvumu, vaizdumu, įtaigumu.

Pagrindinis poveikio faktorius – paveikslas, o tekstas jį tik palydi.

Gyvas, pašnekesio formos tekstas pateikia daugiau informacijos negu

spausdintas. Kaip ir radijo programoje, tai panašu plėtros amžius, nors

struktūriškai pasikeitęs radijas dar turi pakankamai stiprias pozicijas

reklaminiame versle.

Televizijos teigiamas veiksnys – patogumas. Vaizdo, veiksmo, teksto,

garso, judesio, spalvų, veikiančių kartu, dėka, telereklama turi padidintą

poveikį žiūrovui. Todėl ji pasižymi operatyvumu, vaizdumu, įtaigumu.

Pagrindinis poveikio faktorius – paveikslas, o tekstas jį tik palydi.

Gyvas, pašnekesio formos tekstas pateikia daugiau informacijos negu

spausdintas. Kaip ir radijo programoje, tai panašu į asmenišką pardavėjo

bendravimą su pirkėju.

Svarbu pasirinkti tinkamą reklamos perdavimo laiką. Geriausias laikas

– prieš žinias ir po jų, prieš filmus ir po

jų bei įsiterpiant į juos.

Įsiterpimas sukelia daugelio žiūrovų nepasitenkinimą, tačiau tada yra

garantija, kad reklaminis kontaktas įvyks. Geriausia ir efektyviausia yra

trumpa 15–30 sekundžių reklama.

Naudojami tokie reklamos žanrai:

• prekių demonstravimas su diktoriaus skaitymu;

• reklaminiai reportažai;

• reklaminiai filmai;

• scenos su populiariais aktoriais;

• paprasti bei originalūs siužetai.

Televizijos reklamos privalumai:

• vienintelė iš visų priemonių, kuria reklama perduodama forma,

turinčia žodžius, muziką ir vizualinę išraišką;

• gali parodyti žiūrovui tai, kaip jis jausis, nupirkdamas siūlomą

prekę ar ppaslaugą;

• žmonės žiūri televizorių, kai jie niekus neskuba ir ilsisi (ypač

vakare);

• pasirodymo per TV jūsų firmos faktas gali sukurti įvaizdį, kad ji

didesnį ir solidesnė negu yra iš tikrųjų.

Televizijos reklamos trūkumai:

• reklaminio filmo kaina gali būti labai didelė (ne visada), klaidos

čia kainuoja labai brangiai;

• nei viena iš kitų reklaminių priemonių nereikalauja tiek daug

meistriškumo;

• būtinybė vartotojui susikaupti, sukoncentruoti dėmesį žiūrint

reklamą;

• eterinis laikas, ypač bendranacionalinėse TV stotyse, yra labai

brangus.

Pašto rreklama

Ši reklamos priemonė labai populiari užsienyje. Įmonės paprastai turi

jas dominančių žmonių (potencialių pirkėjų) sąrašus ir, esant atitinkamai

situacijai, siunčia reklamos priemones konkrečiu reikiamu adresu. Pašto

reklama – ne masinė, o atrankinė priemonė, leidžianti tiksliai nustatyti

kreipinio gavėjus esant minimaliai nenaudingo tiražo apimčiai.

Paštu siunčiamos priemonės yra kur kas pranašesnės, nes jose

pateikiama daugiau informacijos, konkrečių pasiūlymų, kvietimų. Būdingas

asmeninis charakteris ir tikslumas. Reklaminiu laišku paprastai kreipiamasi

į konkretų vartotoją, tarsi reklamos teikėjas kalbėtų susitikęs asmeniškai,

ir susidaro įspūdis, kad rašantysis žino, kas konkrečiai yra vartotojas,

kuo domisi ir pan.

Reklaminiai laiškai nebūna ilgi, jų tekstas aiškus, mintis logiška,

išsireiškimai originalūs ir mandagūs, artimi kasdieninei kalbai. Prie

reklaminių laiškų gali būti pridedama įvairi reklaminė medžiaga

(prospektai, lapeliai, grįžtamieji vokai ar atvirukai ir pan.).

Reklama internete

Reklama internete – specifinė sritis, apimanti gana platų sudėtingų

elementų spektrą, kurį reikia puikiai suprasti, norint efektyviai

organizuoti reklamines kampanijas internete.

Reklama internete vaidina vis didesnę reikšmę modernių įmonių

politikoje. Prieinami didžiulei auditorijai, firmų internetinės reklamos

projektai pamažu tampa galingu verslo įrankiu, kuris leidžia pritraukti

naujų klientų, sužinoti jų nuomones, atsiliepimus, ssurasti verslo partnerių

visame pasaulyje. Interneto vartotojų skaičius Lietuvoje stabiliai auga.

Remiantis „SIC Gallup Media“ duomenimis, didžiąją dalį Lietuvos interneto

vartotojų sudaro jauni, išsimokslinę, didmiesčiuose gyvenantys ir didesnes

nei vidutines pajamas gaunantys gyventojai. Būtent šiuos žmones ir pasieks

reklama.

Šiuo metu paplitusios šios reklamos internete formos:

• reklaminė antraštė (baneriai) – įvairių dydžių reklaminiai

paveikslėliai, kuriuos aktyvavęs interneto lankytojas yra įkeliamas

į reklamuojamos kompanijos tinklapį;

• reklaminiai straipsniai – kompanijos akcijos, produktų pristatymas,

pranešimų spaudai skelbimas interneto svetainėje;

• papildomas „iššokantis“ langelis – tai dažniau erzinanti, tačiau

užsienio tinklapiuose labai populiari forma, kai, atdarius

tinklapį, „iššoka“ dar vienas langelis su reklamine informacija;

• bėganti teksto eilutė – tai trumpas reklaminis tekstas su aktyvia

nuoroda, dažnai esanti portalo viršuje, gerai matomoje vietoje;

• intarpai – reklamos, kurios pasirodo visame ekrane kol kraunasi

puslapis ir susitraukia iki paprasto reklaminio skydelio, kai

puslapis pilnai užsikrauna.

Reklaminė antraštė (baneris) – tai GIF arba JPG formato paveikslėlis,

talpinantis nuorodą į reklamuojamą tinklapį. Reklaminė antraštė išties

padeda pritraukti daugiau lankytojų. Nesvarbu, kad tie lankytojai gali ir

nusivilti svetainės turiniu, tačiau, tinkamai progai pasitaikius, jie

prisimins, kad tokios svetainės egzistuoja ir sugrįš. Reklama tik atkreipia

naršytojo dėmesį, o juos sudominti turi svetainės turinys. Nėra oficialiai

priimtų antraščių dydžių standartų, nors dažniausiai sutinkami 468×60 taškų

reklaminiai skydeliai. Be šio formato šiuo metu yra paplitusios ir kitokių

dydžių reklaminės antraštės:

• mažos – 23×33; 88×31;

• kvadratinės – 100×100;

• vidutinės – 158×80.

Reklaminės antraštės yra dviejų rūšių: stacionarios ir animacinės.

Stacionarios yra pačios paprasčiausios – 468×60 ekrano elementų (pixel)

dydžio piešinukas su žodine informacija. Animacinė reklaminė antraštė yra

kur kas efektyvesnė, kadangi rodomas jau nebe paprastas statiškas piešinys,

bet pateikiama judanti informacija. Toks pateikimo būdas apie 30 proc.

efektyvesnis, nes internautas gerokai dažniau atkreipia dėmesį būtent į

tokio tipo reklamą. Siekiant, kad reklaminis skydelis užsikrautų kuo

greičiau, ribojami skydeliu dydžiai kilobaitais (Kb). Tokia reklaminė

antraštė negali būti daugiau nei 15 Kb dydžio; kai kuriose sistemose dydis

yra ribojamas iki 20 Kb. Tai užtikrina, kad, esant net ir ne itin sparčiam

ryšiui, antraštė greitai pasirodys.

Reklamos internete pranašumai:

• firmos įvaizdžio gerinimas;

• auditorijos masiškumas;

• tiksli reklamos statistika bet kuriuo paros metu;

• didelė galimybė susirasti potencialių klientų;

• mažesni reklamos kaštai;

• patogu pateikti greitai atsinaujinančią informaciją;

• galimas grįžtamasis ryšys;

• reklaminė antraštė gali būti lengvai pakeista ar patobulinta.

Reklamos internete trūkumai:

• didelė reklaminės antraštės apimtis reikalauja papildomo laiko

puslapio užkrovimui;

• reklaminės antraštės ne visada atrodo patraukliai;

• kai kurios reklaminės antraštės veda į niekur.