Marketingas…“Reklama internete“
ĮVADAS 2
1. INTERNETINĖ REKLAMA 3
1.1. Reklaminė kampanija internete. Jos tikslai ir užduotys 3
1.2. Reklamos objektas 3
1.3. Reklaminis skydelis 4
1.3.1. Reklaminių skydelių platinimo būdai 4
1.3.2. Banerinės reklamos efektyvumas 5
1.4. Elektroninis paštas 6
1.3.1. Firmos įvaizdžio kūrimas elektroninio pašto pagalba 7
IŠVADOS 9
LITERATŪROS SĄRAŠAS 10ĮVADAS
Sparčiai vystantis informacinėms technologijoms, atsiranda naujos mokslo kryptys, naujos sąvokos. Įmonėms pradėjus vystyti savo verslą Internete arba tik reklamuotis jame, atsiranda poreikis ir naujai mokslo krypčiai – internetiniam marketingui.
Šiame darbe aš apžvelgiau internetinę reklamą, ryšius su visuomene.
Dabar būtina apibrėžti reklamos objektą – ar tai bus firma ar atskira prekė. Reikia ssuprasti, kad pinigų įdėjimas į reklamą ne būtinai reiškia siekimą “parduoti”. Kartais tokios investicijos reiškia firmos ar prekės įvaizdžio “vystymą”. Reklama – tai ne tik būdas parduoti šiandien, bet ir būdas sukaupti kapitalą prekinio ženklo forma.1. INTERNETINĖ REKLAMA
Reklama yra bet kokia mokama neasmeninė identifikuojamo užsakovo idėjų, prekių ar paslaugų pristatymo ar populiarinimo forma.
Internetinės reklamos gimimo metai – 1994 – ieji. Forrester Research kompanijos duomenimis, pagrindinės reklamuojamos prekės ir paslaugos yra:
vartotojiškų prekių reklama 30%
finansinių paslaugų 22%
kompiuterinių paslaugų 21%
telekomunikacijos priemonės 7%
informacijos priemonės 7%
Daugiausia reklamuojamos prekės t.y. vartotojiškos pprekės, po jų seka finansinės ir kompiuterinės paslaugos, mažiausiai dėmesio yra skiriama informacijos priemonėms.1.1. Reklaminė kampanija internete. Jos tikslai ir užduotys
Kam gali būti firmai reikalinga reklama Internete? Atsakymų daug. Tačiau visų pirma tokia reklama nukreipta į:
Palankaus firmos arba prekės/paslaugos įvaizdžio kkūrimą.
Šimtų milijonų žmonių, tame tarpe ir geografiškai tolimų, aprūpinimą informacija apie firmą arba produkciją.
Visų informacijos apie prekes pristatymo galimybių: grafikos, garso, animacijos, realizaciją.
Operatyvinę reakciją į rinkos padėtį: kainoraščio atnaujinimą, informaciją apie firmą ir prekes, naujos produkcijos anonsavimą.
Produktų pardavimą Internetu – viena virtuali atstovybė leis jums neatidaryti naujų prekybos taškų.1.2. Reklamos objektas
Dabar būtina apibrėžti reklamos objektą – ar tai bus firma ar atskira prekė. Reikia suprasti, kad pinigų įdėjimas į reklamą ne būtinai reiškia siekimą “parduoti”. Kartais tokios investicijos reiškia firmos ar prekės įvaizdžio “vystymą”. Reklama – tai ne tik būdas parduoti šiandien, bet ir būdas sukaupti kapitalą prekinio ženklo forma. Į ką gi investuoti pinigus?
Apibrėžus vartotojo stadiją prekės atžvilgiu, potencialaus vartotojo charakteristiką ir tai ką reikia reklamuoti ( firmą ar pprekę ), jūs žinote ką ir apie ką pasakyti potencialiam vartotojui. Tokiu būdu pinigai neišleidžiami veltui nenaudingai reklamai, priešingai, tai jums leidžia sukaupti kapitalą įvaizdžio pavidalu.1.3. Reklaminis skydelis
Reklaminis skydelis (baneris) – labai svarbus reklamos Internete elementas. Kaip taisyklė, tai yra stačiakampis GIF arba JPG formato paveikslėlis, nors taip pat sutinkami baneriai sukurti JAVA, ShockWave ir kitomis priemonėmis. Baneris patalpinamas Web-puslapyje ir turi hipernuorodą į jūsų firmos serverį. Dabartiniu metu nėra oficialiai priimtų banerių dydžių standartų, nors dažniausiai sutinkami 468×60 pikseliu bbaneriai. Pirmasis žingsnis link jų dydžio standartizavimo buvo Internet Advertising Bureau (Interneto reklamos įstatymų leidėjų) kartu su CASIE (The Coalition for Advertising Supported Information & Entertainment) pasiūlymai.
Egzistuoja banerių apribojimai kilobaitais, todėl būtina, kad baneris užsikrautų kuo greičiau. Pavyzdžiui, 468×60 baneriai paprastai būna nuo 10 iki 15 Kb dydžio. Banerinė reklama yra pati populiariausia ir efektyvi priemonė svetainės lankomumui padidinti. Taip pat baneriai yra galinga priemonė įmonės įvaizdžio vystymui.1.3.1. Reklaminių skydelių platinimo būdai
Kas tai yra reklaminis tinklas? Tai vieningas banerinės reklamos rinkimo ir išskirstymo centras keletui (vienetams, dešimtims, šimtams it t.t.) Web-svetainių. Gali pasirodyti, kad plati auditorija ir didelis Web-svetainių, įeinančių į reklaminį tinklą, kiekis apsunkina, o daugeliu atvejų daro beveik neįmanomą, reklamą orientuotą į konkrečią auditoriją. Tačiau egzistuoja prekės, kurias galima ir reikia reklamuoti plačiai auditorijai. Šiomis prekėmis naudojasi dauguma žmonių, nepriklausomai nuo lyties, išsilavinimo, religijos it t.t. Pavyzdžiui, dantų pasta, skalbimo milteliai, vaizdajuostės ir panašiai. Bet yra prekės, kurios reikalingos ar prieinamos tik tam tikrai auditorijos daliai. Tarkime mums reikia išreklamuoti automobilį. Akivaizdu, kad neapsimoka jį reklamuoti serveryje pateikiančiame skelbimus apie ieškomus darbus ir esamas laisvas darbo vietas, todėl, kad dauguma tokio serverio lankytojų – žmonės nepatenkinti dabartine savo finansine padėtimi arba bedarbiai. Suprantama, kad jie neturi pakankamos sumos ppinigų tokiai nepigiai prekei, kaip automobilis. Todėl reikia reklamuoti šią prekę reikia tokiuose serveriuose, kuriuose lankosi žmonės, turintys pakankamas pajamas.
Tos pačios prekės reklama gali būti skitingai pateikiama skirtingoms auditorijoms. Skirtingoms žmonių kategorijoms išskiriamos skirtingos tos prekės savybės, patrauklios konkrečiai auditorijai.
Tarkime mes raklamuojame kvepalus. Reklamoje moterims, galima panaudoti mintį, kad naudodama šiuos kvepalus ji taps pačia patraukliausia (arba tiesiog patrauklia) savo vyrui. Tų pačių kvepalų reklama vyrams, naudos idealios moters, kuria tapti gali jam brangi moteris, jei jis jai padovanuos šiuos kvepalus, paveikslą. Taigi mums reikia sukurti dvi skirtingas reklamas: vieną serveriui, kuris yra lankomas moterų, ir kitą – serveriui, kuriame lankosi vyrai. Kiekvienas reklaminis tinklas sukuria bendrą visų serverių, įeinančių į tinklą, auditorijos vaizdą. Reklamos teikėjas aprašo jam naudingą auditoriją. Po to reklaminis tinklas šią reklamą demonstruoja tik tuose serveriuose, kurių lankytojai atitinka pateiktą aprašymą.1.3.2. Banerinės reklamos efektyvumas
Gali pasirodyti keista, kad tokiems mažiems paveiksliukams, skiriamas toks dėmesys. Tačiau, daugeliui serverių tai yra pagrindinis reklamos pajamų šaltinis, todėl jų efektyvumo klausimas svarbus tiek klientams tiek serverių savininkams. Išskiriami du pagrindiniai banerinės reklamos efektyvumo parametrai:
Demonstracijų skaičius: kiek kartų buvo demonstruotas tas ar kitas baneris. Banerinės reklamos kaina pagrindinai nustatoma, pagal tai, kiek kartų baneris rodomas (paprastai tūkstančiais kartų) tame serveryje. Čia naudojamas tterminas CPM (cost per thousand impressions) – tūkstančio demonstracijų skaičius. Pavyzdžiui, Rusijos serveriuose ši kaina svyruoja nuo 2 iki 50 JAV dolerių.
Paspaudimų skaičius: kiek kartų lankytojas paspaudė pele ant banerio, norint pereiti prie smulkesnio reklamuojamos prekės aprašymo arba į reklamuojamą serverį. Šio dydžio analizei naudojamas terminas CRT (click-through rate) – paspaudimų ir demonstracijų skaičiaus santykis. Paprastai šis dydis svyruoja nuo 2 iki 10 procentų.
Taikant šiuos kriterijus kartais daromos klaidos.
Pats banerinės reklamos kainos apibrėžimas, kaip kaina už tūkstantį demonstracijų, perša mintį, kad kuo daugiau kartų baneris bus demonstruojamas, tuo bus gaunamas geresnis efektas. Tokiu budu, reklamos užsakovui susidaro įspūdis, kad esant vidutinei CRT koeficiento reikšmei, pavyzdžiui 5%, užmokėjęs už 10000 demonstracijų jis sulauks 500 lankytojų, užmokėjęs už 20000 demonstracijų, jis sulauks 1000 lankytojų ir taip toliau. Deja taip nėra. Kodėl? Dėl labai paprastų priežasčių.Visų pirma, kiekvieno serverio lankytojų skaičius yra ribotas. Šis skaičius yra apribotas bendru žmonių, turinčių ryšį su Internetu, skaičiumi. Be to, negalima tapatinti skirtingų lankytojų skaičiaus su banerio paspaudimų skaičiumi, todėl, kad dauguma žmonių jiems patinkančiame ir naudingame puslapyje apsilanko net kelis kartus per dieną. Antra, įsivaizduokite, kad žmonės gali gėrėtis jūsų baneriu. Pirmą, antrą, trečią, dešimtą, dvidešimtą kartą. Kas atsitinka? O atsitinka paprastas dalykas: kažkuriuo momentu
žmogus nustos domėtis jam atsibodusiu paveikslėliu. Tokiu būdu, esant ribotam lankytojų skaičiui, augant banerio demonstracijų skaičiui, CRT koeficientas mažėja. Atlikti statistiniai tyrimai rodo, kad CRT koeficientas turi tokį didėjimo dėsnį: jei reklamos užsakovas nori sulaukti du kartus daugiau lankytojų, tai jam teks reklamos išlaidas padidinti apie 6 kartus.
Kita didelė klaida yra principo: “Svarbu, kad paspaustų” laikymasis. Šiuo atveju CRT koeficientas laikomas pagrindiniu banerinės reklamos efektyvumo matu. Norint padidinti šį koeficientą, naudojamos įvairios priemonės, kaip kad neaiškūs, tačiau patrauklūs piešinėliai ir ppanašiai. Tokiu būdu šis koeficientas labai padidinamas. Tačiau, patekęs į jūsų puslapį ir supratęs, kad čia pateikiama informacija jam tiesiog neįdomi, lankytojas grįš atgal. Tad šį skaičių tapatinti su sau naudingų lankytojų skaičiumi yra neteisinga. Be to, didelė klaida manyti, kad tas pats baneris visiškai nereklamuoja firmos įvaizdžio.1.4. Elektroninis paštas
Vykdant reklaminę kampaniją, pagrindinis dėmesys skiriamas baneriams. Apie kitas priemones lyg ir pamirštama. Baneriai – gana sudėtinga reklamos ir marketingo priemonė, jie reikalauja tam tikrų specialių priemonių juos ruošiant ir nnaudojant. Nebanerinės priemonės leidžia firmai pajusti naudą iš Interneto nuo pat prisijungimo. Viena iš tokių priemonių yra elektroninis paštas – e-mail.
Pirma, tai operatyvaus ir pigaus ryšio su partneriais, kolegomis, klientais, platintojais, dukterinėmis įmonėmis kanalas. Jis efektyvus šalies viduje, tačiau yypač palaikant ryšį su užsienio šalyse gyvenančiais žmonėmis. Įprastinis elektroninis laiškas pasieks adresatą sekundžių laikotarpyje ir tai kainuos tikrai pigiai. Elektroninį paštą galima naudoti informacijos, dokumentacijos, brėžinių, piešinių, video ir audio medžiagos persiuntimui, nuomonių pasikeitimui (pavyzdžiui, apie valiutos kursų, akcijų kainų pasikeitimus ir t.t. ). Paskaičiavus pašto paslaugų, popieriaus, telefoninių pokalbių kainas, kurių galima išvengti ir palyginti su laiko požiūriu neapribotomis Interneto paslaugomis ir įvertinti darbo efektyvumą ir operatyvumą, tai tiesioginė priemonių ekonomija akivaizdi. Yra ir kita šio reikalo pusė: jei jūs neturite elektroninio pašto, su jumis šiuo būdu negali susisiekti potencialūs klientai, partneriai. O tai žmonių, supratusių jo patogumą ir praktiškumą, akyse didelis minusas.
Antra, elektroninis paštas – pigus, operatyvus ir patogus ivairios specialios informacijos, reikalingos darbui, gavimo kanalas. Dabar ttinkle elektroniniu paštu galima gauti didžiulį kiekį informacijos nemokamai. Tai yra informaciniai biuleteniai, specializuoti susirašinėjimo sąrašai, apimantys daugybę interesų (tame tarpe ir verslo), įvairių rinkos dalių apžvalga ir t.t.
Trečia tai, kad elektroninis paštas suteikia tiesioginio ryšio, su tam tikros srities specialistais, galimybę. Tai leidžia dirbti pagal naujausius darbo standartus.
Ketvirta, turint elektronini paštą, galima naudoti programą – autoatsakiklį, kuri pateiks informaciją, kurios dažniausiai prašo jūsų partneriai, klientai, bendradarbiai. Gavusi laišką iš atitinkamo adresato, programa jam automatiškai išsiūs reikiamą informaciją (kainos, instrukcijos, ssąskaitos, techninės instrukcijos ir t.t.). Kai kuriose įmonėse toks autoatsakiklis gali atpalaiduoti darbuotoją nuo monotoniško darbo ir panaudoti jo gabumus kitoje srityje. Tuo atveju, jeigu reikia periodiškai išsiuntinėti tam tikrą informaciją plačiam klientų, platintojų tinklui, tai tokia programa sutaupys dideles išlaidas popieriui, tradicinio pašto paslaugoms, telefonų pokalbiams. Be to galima pažymėti šiuos elektroninio pašto privalumus:
Elektroninis paštas veikia tiesiogiai ir pasiekia konkretų jums reikalingą vartotoją.
Dėka griežto susirašinėjimo sąrašų skirstymo pagal temas, jūs galite paveikti būtent jus dominančią auditoriją. Tai ir daro elektroninį paštą išskirtiniu iš kitų Interneto resursų.
Vartotojo požiūriu įdomus skelbimas gali būti išplatintas tarp jo kolegų ir pažįstamų.
Daugelio vakarų ekspertų nuomonės sutampa, kad teisingai parašytas laiškas duoda didesnį efektą nei baneris.
Dabar daugelis vartotojų jau naudoja pašto programas, kurios palaiko HTML formatą. Taigi, laiške jūs galite pateikti ne tik tekstinę, bet ir grafinę informaciją. Taip pat laiške gali būti hipernuorodos į jūsų Web-svetainę.1.3.1. Firmos įvaizdžio kūrimas elektroninio pašto pagalba
Kaip galima panaudoti elektroninį paštą savo firmos įvaizdžiui kurti.
Visu pirma, reklamuokite aktyvų darbą su klientais. Tokį aktyvumą lengviausia įrodyti darbu. Tikrinkite savo elektroninį paštą nors kartą per dieną ir atsakinėkite į gautus laiškus ilgai nelaukdami. Taip respondentams sukursite darniai dirbančios firmos įvaizdį. Kai kurios firmos šį principą ištobulina iki tokio “klientas turi ggauti atsakymą 5 minučių laikotarpyje”. Išsirinkite sau kokį nors laiko tarpą – nuo 5 minučių iki parų, per kurį jūs atsakinėsite klientams ir ateityje visada jo laikykitės. Gali atsitikti taip, kad jūs negalėsite atsakyti klientui parų bėgyje, tarkim dėl informacijos stokos. Šiuo atveju, klientui galite dukart parodyti savo aktyvumą. Visų pirma, nedelsdami nusiųskite klientui atsakymą, kad gavote jo laišką ir ruošiate išsamų atsakymą, kurį tam tikrame laikotarpyje išsiūsite. Taip pat, nepamirškite šį laišką išsiųsti nurodytu laiku.
Visada rūpestingai užpildykite laiško antraštės grafą “nuo ko” (From). Užrašą formuluokite trumpai ir aiškiai. Dažnai yra naudojamas firmos pavadinimas. Geriausia yra naudoti anglišką raidyną, nes kai kurios pašto programos nesusitvarko su skirtingais raidynais ir šis užrašas gali būti tiesiog nesuprantamas.
Taip pat labai svarbus yra laiško pavadinimas (Subject). Didžiąją dalį įspūdžio apie laišką būtent ir sudaro ši dalis.
Rodykite mandagumą. Viename laiške geriausia spręsti vieną klausimą. Tai supaprastina tolesnį darbą su laišku. Jei jūs atsakote į kažkieno laišką, tai laiške reikia pacituoti kliento laišką. Plačiame susirašinėjime jis gali pamiršti apie laišką. Citavimas jam padės prisiminti apie ką buvo kalbama. Jei jūs pradedate dialogą, tai neblogai būtų jį padalinti į dvi dalis. Pradžioje reikiama informacija, toliau veiksmas kurio tikitės iš laiško gavėjo. Jei jūs nelaukiate atsakymo, tai pabaigoje pridėkite: ““Atsakymo nelaukiu”.
Neįkyriai priminkite apie firmos specializaciją ir kontaktinę informaciją. Firmai optimaliausias yra keturių eilučių rinkinys ( parašas ). Pašto programos paprastai prideda šią informaciją automatiškai. Reikia nurodyti:
laiško siuntėjo vardą
jo pareigas ir firmą, kurioje jis dirba
elektroninio pašto adresą
firmos Web-svetainės adresą
Be to, jūs galite nurodyti telefono, fakso numerius ir kitą kontaktinę informaciją. Pageidautina, kad visi firmos darbuotojai naudotų vienodą parašo struktūrą elektroniniams laiškams.IŠVADOS
Vartotojas pasiekiamas lengviau. Vartotoją nuo kompanijos Interneto puslapio skiria tik vienas pelės paspaudimas. Jam nereikia niekur skambinti ar keliauti į parduotuvę jei klientas visas tas pačias paslaugas gali gauti neatsistodamas nuo kėdės. Daugeliui tai bus lemiamas faktorius pasirenkant pirkimo būdą. Suprantama, yra specifinės prekių ir paslaugų grupės, kurios dar negreitai bus perkamos Internetu.
Vartotojas pats sprendžia kuria reklama jis norėtų susidomėti. Skirtingai nuo televizijos, jam nėra brukamos priverstinės reklaminės pertraukėlės.
Žaibiškos reklaminės akcijos. Galimybė reaguoti į konkurento veiksmus per keletą valandų. Jokiose tradicinio marketingo priemonėse analogiški veiksmai yra neįmanomi.
Tikri tyrimų duomenys. Specialios programos arba trečiosios šalys (užsienyje) skaičiuoja jūsų reklaminių skydelių parodymus, paspaudimus. Atitinkamai galima suskaičiuoti vieno vartotojo atėjusio į reklamuojamą tinklalapį kainą. Nereikia daryti tradicinių tyrimų apklausos būdu.LITERATŪROS SĄRAŠAS
Aleksandras Hajamas. Marketingas žaliems. Kaunas 1999 m.
Vytautas Pranulis. Marketingo tyrimai. Vilnius 1998 m.
Eugenijus Valavičius, Ingrida Tamošaitytė, Agnė Našlėnienė. Interneto
labirintai. Kaunas 2000 m.
Lietuvos interneto vartotojai. Šaltinis: www.sociumas.lt
Reklama internete – būtinos naujos strategijos. Šaltinis: www.ebiz.lt