UAB „Fazer kepykla“ rinkodaros strateginis planas

KLAIPĖDOS VERSLO IR TECHNOLOGIJŲ KOLEGIJA

Verslo fakultetas

Įstaigų ir įmonių administravimas

UAB „Fazer kepykla“ rinkodaros strateginis planas

Atliko .

( )

Tikrino Lekt.

( )

Klaipėda, 2006

Turinys

Įvadas

1 UAB „Fazer kepyklos“ rinkodaros strateginis planas 4

1.1 UAB „Fazer kepykla“ misija. 4

1.2 UAB „Fazer kepyklos“ strateginiai tikslai 5

1.3 UAB „Fazer kapykla“ strateginis auditas 5

1.4 UAB „Fazer kepykla“ swot analizė. 6

1.5 UAB „Fazer kepykla“ rinkodaros strategijos 7

Išvados

Literatūros sąrašas

Įvadas

Šiame darbe UAB „Fazer Kepykla“ rinkodaros strateginiame darbe pristatysiu kepyklos strateginį rinkodaros planą, t. y. misiją, strateginius tikslus, strateginį auditą, SWOT analizę (bendrovės stipriųjų ir silpnųjų pusių įvertinimą, galimybių ir grėsmių nustatymą), verslo portfelio analizę, tikslus ir strategiją. SStrateginį planą sustiprina ir palaiko rinkodaros planai.

Naujai besisteigdamos įmonės siekia vartotojams suteikti paslaugas, o iš įsigytų lėšų stiprinti savo įmonės įvaizdį ir stabilią poziciją rinkoje. Norėdamos kuo stipriau įsitvirtinti rinkoje, jos privalo sukurti rinkodaros planus, kuriais pasiektų savo užsibrėžtų tikslų.

„Fazer“ kompanijų grupei priklausanti „Fazer Bakeries“ yra didžiausia duonos ir konditerijos kepinių gamintoja Suomijoje. Įmonė savo veiklą taip pat vysto Švedijoje, Rusijoje, Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje. Lietuvoje ir Latvijoje „Fazer Bakeries“ dirba nuo 2001 m., Estijoje „Fazer Bakeries“ kepykla buvo atidaryta 11994 metais. 2004 m. „Fazer Bakeries“ apyvarta siekė 320 mln. EUR. Kompanijoje dirba 5300 darbuotojų.

UAB „Fazer Kepykla“ Lietuvoje įkurta 1995 m. Nuo 2002 m. „Gardėsis“ priklauso Suomijos duonos ir konditerijos kepinių lyderei “Fazer Bakeries”. „Fazer“ kompanijų grupei priklausanti „Fazer Bakeries“ įį „Fazer Kepykla“ jau investavo apie 20 mln. litų. Šiuo metu „Fazer kepykla“ yra moderniausia kepykla Baltijos šalyse. Bendrovėje dirba 239 žmonės. Pagrindinis „Gardėsio” produktų gamybos principas – pagal senolių tradicijas ir technologiją kepti skanią, sveiką ir kokybišką lietuvišką duoną.

Šiuo metu „Fazer kepykla“ gamina ir parduoda apie 130 įvairiausių duonos ir pyrago kepinių. Populiariausi „Gardėsio“ gaminiai – „Gardėsio“, „Naminė“, „Dzukų“, „Kauno“, „Su

saulėgrąžomis“ juodos duonos, „Palangos“, „Ventos“, „Sumuštinių“ baltos duonos, „Pagerintas“, „Gardėsio“ batonai, bandelės „Aguonėlė“, „Su marmeladu“. 2004 m. įmonė rinkai pristatė ypatingą produktą – „Vaikų svajonių“ bandelę, nuo kurios pardavimų dalis lėšų skiriama vaikams, gyvenantiems vaikų globos įstaigose.

1 UAB „FAZER KEPYKLOS“ RINKODAROS STRATEGINIS PLANAS

1.1 UAB „FAZER KEPYKLA“ MISIJA.

Vienas iš pagrindinių įmonės išskirtinumo bruožų iš kitų yra jos misija. Misijos apibrėžimas turi bbūti orientuotas į rinką ir privalo atsakyti į šiuos klausimus: „Kokiu verslu mes užsiimame?“, – orientuotame į rinką misijos apibrėžime verslas apibūdinamas pagrindinių kliento poreikių patenkinimo prasme. „Kas yra mūsų klientai?“, „Kodėl mes užsiimame šiuo verslu?“ ir klausimas – „Kokia mes esame bendrovė?”. Bendrovės vadovai turėtų stengtis, kad misijos apibrėžimas būtų nei per siauras, nei per platus.

Taigi UAB „Fazer kepykla“ misija – kad įmonės produktai taptų kiekvienos šeimos patogios ir kokybiškos kasdienybės dalimi. Patraukli pakuotė, geras skonis, šviežumas, nepriekaištinga kokybė, ooptimalus kepinių dydis ir svoris, patogus suraikymas – „Gardėsio“ prekinių ženklu pažymėtų gaminių savybės, nusakančios įmonės produktų paskirtį – tapti Lietuvos pirkėjų „Duona gerai dienai“.

Kepykla turi savo reklaminį šūkį, kuris pastoviai naudojamas reklamoje ir informaciniuose tekstuose, taip darydama poveikį būsimiems vartotojams, kad kuo daugiau žmonių susidomėtų būtent „Fazer kepyklos“ produktais. Kepyklos reklaminis šūkis – „Duona gerai dienai“.

Taip pat UAB „Fazer kepykla“ organizuoja įvairiausias akcijas. Didžiausios „Gardėsio“ prekiniu ženklu puoštos akcijos buvo šios:

TILTAS Į NERINGĄ – vasarą surengta akcija „Tiltas į Neringą“ suteikusi „Gardėsio“ pirkėjams galimybę nemokamai keltis į Kuršių Neriją.

IŠSIPILDYMO AKCIJA – UAB „Fazer Kepyklos“ buvo „TV3 Išsipildymo akcijos“ mecenatas. Nuo kiekvieno parduoto akcijos „Arkliuku“ pažymėto produkto dalis lėšų buvo pervedama į akcijos paramos fondą.

VAIKŲ SVAJONIŲ BANDELĖ – „Vaikų svajonių“ bandelę kūrė patys vaikų namuose gyvenantys mažieji, atsiuntę „Gardėsiui“ savo laiškus su „Svajonių bandelės“ aprašymais.

DUONOS KELIAS – šios akcijos metu kepykla kviečia moksleivius apsilankyti kepykloje ir organizuoja jiems pažintines-informacines ekskursijas.

1.2 UAB „FAZER KEPYKLOS“ STRATEGINIAI TIKSLAI

Bendrovės misija turi būti paversta strateginiais tikslais, kurias remsis vadovai savo veikloje. Kiekvienas bendrovės vadybininkas privalo žinoti savo uždavinius ir būti atsakingas už jų įgyvendinimą. Didinti pelną tampa dar vienu svarbiausiu verslo tikslų. Apyvartą galima padidinti žengiant į naujas šalies rinkas arba į užsienio naujas rinkas, o ggeriausia daryti ir viena ir kita.

Pagrindisnis kepyklos strateginis tikslas – pranokti klientų lūkesčius. Klientų poreikiai yra visos kepyklos vidinės ir išorinės veiklos pagrindas. Savo klientams ji siekia suteikti išskirtinį aptarnavimą.

Kiti bendrovės strateginiai tikslai – pastoviai gerinti teikiamų prekių ir paslaugų kokybę, kelti darbuotojų kvalifikaciją, plėsti savo veiklą, didinti prekių apyvartą, gerinti įmonės prestižą bei įvaizdį.

Duonos ir konditerijos gaminių bendrovės „Fazer kepykla“ šių metų pirmojo ketvirčio apyvarta sudarė 6,871 mln. litų. Tai 36 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu, kada ji buvo 5,049 mln. lt.

Remiantis naujausiais duomenimis, „Fazer kepykla“ iš trečios tapo antrąja duonos gaminių įmone Lietuvoje. Šiuo metu bendrovė užima 9,32 proc. piniginės ir 8,2 proc. toninės Lietuvos duonos rinkos.

Planuojama „Fazer Gardėsis“ apyvarta – 32 mln. litų, metinis augimas turėtų sudaryti 31 proc., praėjusiais metais įmonės pardavimai sudarė 24,4 mln. litų.

1.3 UAB „FAZER KAPYKLA“ STRATEGINIS AUDITAS

Strateginis auditas būna išorinis ir vidinis.

Atliekant išorinį auditą išanalizuojama bendrovės makroaplinka ir konkrečių bendrivės tikslų aplinka. Įmonės „Fazer kepykla“ makroaplinką sudarys visuomeniniai, teisiniai, ekonominiai ir technologiniai veiksniai, tai konkurentai su kuriais nuolat varžysimės; profsąjungos – kur įmonė, kaip remianti organizacija; visuomeniniams interesams atstovaujančios grupės, kokybės, higienos, darbų saugos, konkurencijos kontrolės tarnybos – kurios, vadovaujantis LR įstatymais, kontroliuoja įmonės veiklą; finansų institucijos – mokesčiai, įįvairūs atsiskaitymai už tam tikras paslaugas (pvz. kreditas); pirkėjai – įmonės gaminamos produkcijos vartotojai; paskirstymo tinklo įmonės – kompiuterinės, telefonų įrangos, elektros tinklų, dujų tiekimo priežiūra; teismai – tai bylinėjimasis su skolininkais, ar kitais pažeidėjais; švietimo ir mokslo institucijos – kurias įmonė remia finansiškai, ar kitaip suteikdama parama; šalies Vyriausybė ir savivaldybės – įmonė remsis ir vykdys LR Vyriausybės išleistais įstatymais, ar kitomis teisės ir moralės normomis, savivaldybės teikiamais nurodymais ar bendradarbiavimu. Technologinė aplinka – tai poveikis rinkodarai, jis reiškiasi naujų prekių kūrimu, esamų prekių tobulinimu, taip pat naujų technologijų kūrimu.

Atliekant vidinį auditą išanalizuojami visi bendrovės veiklos aspektai. Šiame darbe išskiriami pirkėjai, perkantys duonos gaminius asmeniniam vartojimui, pirkėjai įmonės, perkančios duonos gaminius, duonos tiekėjai ir konkurentai. Prekybos tarpininkų ir pagalbininkų paslaugomis UAB “Fazer kepykla”, pirkdama duonos gaminius, nesinaudoja.

Kompanijos pirkėjai – tai asmenys, perkantys duonos gaminius asmeniniam vartojimui bei įvairios organizacijos ir įmonės.

Mikroaplinka – tai veiksniai, kurie tiesiogiai susiję su įmone, jos galimybėmis. Tai vartotojai, tarpininkai, konkurentai ir kontaktinės auditorijos. Įmonės „Fazer kapykla“ mikroaplinką sudarys darbuotojai, akcininkai, tiekėjai, pačios įmonės vidaus struktūra, rinkodaros tarpininkai. Tačiau rinkodaros aplinka įmonėje nuolat keisis, ir dažniausiai keisis gaminamos produkcijos technologija, jų įvairovė. Nuolat bus kuriamos produkcijos naujovės įvairioms šventėms, pasiruošimai ir

dalyvavimai mugėse, pristatant naujus, vienetinius, tačiau laikinus produkcijos gaminius. Mikroaplinkai įtaką daro makroaplinka.

1.4 UAB „FAZER KEPYKLA“ SWOT ANALIZĖ.

Atliekant rinkodaros strateginio plano SWOT analizę pastebėtos stipriosios ir silpnosios bendrovės pusės, galimybės ir grėsmės (strenghs, weaknesses, opportnities, threats – SWOT).

Stiprybės:

• Gera reputacija.

• Didelis prekių asortimentas.

• Didelė prekių paklausa.

• Aukštos kokybės gaminiai ir paslaugos. Ypatingi skonio įspūdžiai.

• Per 20 veiklos metų įgyta didelė veiklos patirtis.

• Stiprus bendradarbiavimas.

Silpnybės:

• Trumpas prekių galiojimo terminas.

• Sunkus naujos prekės patekimas į rinką.

Galimybės:

• Didinti prekių asortimentą.

• Naujų technologijų įdiegimas gamyboje.

Grėsmės:

• Konkurentai – daug, užimantys geras pozicijas rinkoje.

• Prarandamas vartotojų kiekis.

• Besidesčiantis valiutos kursas.

1.5 UAB „„FAZER KEPYKLA“ RINKODAROS STRATEGIJOS

Rinkodaros strategija pagrindinį dėmesį skiria tiksliniams klientams. Bendrovė pasirenka rinką, padalija ją į segmentus, atrenka iš jų pačius perspektyviausius ir sutelkia savo jėgas į šių segmentų aptarnavimą. Bendrovė sukuria rinkodaros kompleksą, naudodama savo žinioje turimas priemones: produktą, kainą, paskirstymą ir pardavimų rėmimą. Kad sukurtų patį geriausią rinkodaros kompleksą ir galėtų imtis atitinkamų veiksmų, bendrovė atlieka rinkodaros analizę, sudaro rinkodaros planus ir juos vykdo. Ji vykdo šią veiklą, stebėdama rinkodaros aplinką ir prie jos prisitaikydama.

Išnagrinėjusi rinkodaros strategijas galiu rremdamasi teorine medžiaga sudaryti šiuos rinkodaros veiksnius:

1. Tiksliniai vartotojai: UAB „Fazer kapykla“ rūpinasi savo paklausos įvertinimu ir kontrole. Gaminių kainos yra prieinamos visiems vartotojams. Kepykla dalyvauja parodose, mugėse pristato savo gaminius. Įmonės „Fazer kapykla“ rinką užims individualūs vartotojai. Individualūs vartotojai, ppagal rinkos segmentavimo kriterijus yra: geografinis, demografinis, psichografinis ir elgesio:

Demografinis – tai rinkos skaidymas pagal įvairius demografinius požymius: lytį, amžių, šeimos dydį, šeimos gyvenimo ciklo etapą, užsiėmimą, išsilavinimą, pajamų dydį, religiją, rasę, tautybę ir kt. Pagal amžių ir lytį – bandelių vartotojai – daugiausia vaikai ir jaunimas, nes tai greitai ir lengvai suvartojami gaminiai. Pagal kitus demografinius požymius – užsiėmimą, išsilavinimą ir pajamų dydį – bandelės pasižymi savo patogia pakuote ir įpakavimu, kainų lygių, nes asortimente vyrauja platus pasirinkimas kainų atžvilgiu, tai gaminys – įvairias pajamas turintiems vartotojams. Be to jos yra populiarios vartotojų rinkoje savo privalumu – tai maistas visiems gyvenimo atvejams, tiek gamtoje, tiek kelionėje ar kitoje išvykoje, pertraukos metu, tiek studentams, tiek moksleiviams jos yra patogios vartoti ttiesiog išėmus iš pakuotės.

Geografinis – tai segmentavimas pagal geografinį kriterijų remiasi rinkos suskaidymu pagal geografinius vienetus: valstybes, regionus, miestus ir kaimus. UAB „Fazer kapykla“ duonos gaminius realizuos į įvairius Lietuvos miestus, miestelius, gyvenvietes ir kaimus, ir visur kitur, kur tik gyvena žmogus. Nes tai maisto produktas, kuris žmogui reikalingas, kaip ir bet kuris kitas maistas, palaikantis gyvybės funkcijas. Tačiau realizuojama skirtingai, priklausomai nuo atstumo ir gyventojų tankumo. Kadangi duonos asortimentas yra platus tiek savo įvairove ir kainų lygiu, tai didžiuosiuose mmiestuose, kur pragyvenimo lygis yra aukštas, kur dauguma žmonių gali sau leisti rinktis, čia pasiūla diktuoja paklausą, labiau yra perkamos aukštos kokybės ir brangesni duonos gaminiai, taip pat čia parduodama daugiau įvairaus skonio gaminių, o ir vartotojai perka didesniais kiekiais duonos gaminių didžiuosiuose miestuose nei miesteliuose.

Miesteliuose ir gyvenvietėse žmonių tankumas ir pragyvenimo lygis yra mažesnis, čia paklausa diktuoja pasiūlą. Esant vidutinėms ir minimalioms pajamoms, žmonės ne tokie išrankūs, čia jiems svarbiausia kaina. Todėl į tokias vietas vežamos produkcijos kiekiai yra kuklesni, asortimentas siauresnis, žemesnės kainos. Kaimuose dar labiau mažesnė paklausa duonos gaminiams, nes šiose vietovėse gyventojų tankumas mažas, dauguma žmonių nedirba, perkama visai nedaug.

Psichografinis – tai segmentavimas pagal psichografinį kriterijų tada, kai vartotojai skirstomi į grupes pagal jų priklausymą visuomenės klasei, gyvenimo būdą bei asmenybės tipą. Tai gyvenimo stilius, bruožų visuma, rodanti žmonių elgesį šeimoje, buityje, kitoje veikloje ir lemianti domėjimąsi prekėmis bei pirkimų sprendimus. Šis kriterijus taip pat atsispindi duonos gaminių realizavime, kadangi dauguma žmonių, o ypač miestuose, propaguoja sveiko maisto vartojimą. Tad ir UAB „Fazer kepykla“ prisitaikys prie visuomenės daugumos poreikių, gamindama daugiau duonos produktų su vitaminais, bandelės vaikams su jogurtu, bandalės be konservantų, tokiu būdu išsilaiko maksimalus vertingų medžiagų kiekis. Taip pat nemažas jodos, baltos duonos iir bandelių pasirinkimas individualiems vartotojų poreikiams su neįprastais įpakavimais bei forma.

Vidaus elgesio kriterijus – tai pirkėjų elgesys, kuris svarbus žinių apie rinką šaltinis, tai segmentavimas pagal pirkėjo elgesį. Vartotojo elgsena – tai individo veiksmai, susiję su prekės įsigijimu bei vartojimu ir apimantys jo poelgius nuo problemos atsiradimo, kurią gali išspręsti prekės įsigijimas, atsiradimo iki reakcijos į jau įsigytą ir vartojamą prekę. Dažniausiai pirkėjai pirkdami duonos gaminius kreipia dėmesį pirmiausia į prekinę išvaizdą ir į kainą, vėliau įvertinama sudėtis galiojimo terminas ir kiti kokybės rodikliai. Prekės rodikliai vartotojo elgesiui nusako šie:

 Prekinė išvaizda;

 Kaina;

 Reklaminis prekės pateikimas;

 Kokybė;

 Technologija.

Tikslinė duonos gaminių rinką yra šių prekių vartojimas, būtinybė siekiant patenkinti visuomenės narių asmeninius poreikius.

2. Konkurencinė aplinka mūsų šalyje didelė. Kepyklų daug, kurios siūlo gerus gaminius. Norint įrodyti, kad būtent ši kepykla yra geriausia reikia daug dėmesio skirti reklamai, pristatyti įrodančius faktus.

3. Visos kepyklos turi geras pozicijas rinkoje ir reklama daro poveikį vartotojams. „Fazer kepykla“ iš konkurentų išsiskiria žemiausiomis kainomis, kokybiškais ir naujais gaminiais, įranga, aptarnavimu.

4. Pozicionavimas – yra veiksmai, kurie padeda įmonei išsiskirti iš kitų įmonių. Kepyklos pozicija yra tvirta, šalies duonos rinkoje užima antrą vietą. Tikslas išsiskirti iš konkurentų siūlant išskirtinę gaminių kokybę padeda tik labiau tvirtinti pozicijas.

Išvados

Atlikusi visą UAB „Fazer kepykla“ rinkodaros strateginį planą, iišanalizavusi jos galimybes, naujų veiksmų planų šiai bendrovei pasiūlyti negaliu. Visi strateginiai planai vykdomi labai gerai. Bendrovė turi gana platų asortimentą ir dažnai jį atnaujina, tenkindama įvairius skonius bei norus, taiko nuolaidas, organizuoja akcijas. Gaminiai yra aukštos kokybės, nes jie pagaminti pagal šiuolaikinę technologiją, iš ekologiškai švarios žaliavos.

Nebent bendrovė galėtų daugiau reklamuotis, kad konkurentai jos neišstumtų iš rinkos ir kad ji neprarastų esamų vartotojų kiekį.

Literatūros sąrašas

1. Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Wong V. Rinkodaros principai. – Kaunas, 2003. Poligrafija ir informatika.

2. Pranulis V., Pajuodis A., Urbonavičius S., Viršilaitė R. Marketingas. – Vilnius, 2003. The Baltic Press.

3. Vijeikis J. Rinkodara nuo klasikinės teorijos iki šiuolaikinio pristatymo. – Vilnius, 2003. Rosma.

4. Virvilaitė R. Marketingas. – Klaipėda, 1997. Technologija.

5. Virvilaitė R. Strateginis marketingo valdymas. – Kaunas, 2000. Technologija.

6. www.gardesis.lt

7. http://www.jonkus.lt/news.phtml?id=941

8. http://www.fazergroup.com/