Nacionalizmas

Planas

Įvadas.

1. Nacionalizmo genezė. Trys nacionalizmo modeliai (V. Makarenko

klasifikacija).

2. Modernizavimas ir nacionalizmas.

2. 1. Nacionalizmų konkurencija.

2. 2. Kultūrų konfliktai.

2. 3. Nacionalizmas ir modernios valstybės pilietinė visuomenė.

3. Nacionalizmas versus kosmopolitizmas.

4. Nacionalizmas ir moderniojo pasaulio globalizacijos tendencija.

5. Lietuvos tautinės mažumos.

5.1. Žydai Lietuvoje.

Išvados.

Literatūros sąrašas.

Įvadas

Nuolatinis žmonijos vystymasis verčia svarstyti įvairių reiškinių, ir

neabejotinai nacionalizmo kaip vieno iš būdingiausių dabartinės visuomenės

fenomenų, perspektyvas. Artikuliuotas kartu su nacionalinės valstybės

susikūrimu nacionalizmas turi keistis ar išnykti kartu su nacionalinėmis

valstybėmis, keičiantis valstybių ir jų sąveikų pasaulinėje sistemoje

pobūdžiui.

Pasauliniai procesai ir valstybių santykiai tampa vis labiau

globalinio pobūdžio. Pasaulinės bendrojo pobūdžio ir specializuotosios

organizacijos, daugiašalės derybos, „informacinės visuomenės“ atsiradimas,

didėjanti ekonominė priklausomybė ir besiformuojanti pasaulinė rinka su

mažinamais barjerais, ekologinių, demografinių problemų globalinis pobūdis

— visa tai gali kelti abejonių nacionalizmo svarba. Jeigu toks žmonijos

vystymasis pakeis dabar vyraujančius identitetus ar jų tvarką — o tai, bent

iš pirmo žvilgsnio, gana tikėtina,— nacionalizmo epocha gali virsti,

pavyzdžiui, internacionalizmo ar kosmopolitizmo laikmečiu.

Taigi skiriamos keturios pagrindinės nacionalizmo tteorijos problemos:

1) Kaip apibrėžti sąvokas Nacija,tauta, nacionalizmas, tautiškumas,

internacionalizmas, patriotizmas, šovinizmas, globalizmas, kosmopolitizmas

?

2) Kada atsiranda nacijos? Dvi svarbiausios pozicijos – tipinė

pozicija (nacijos ilgalaikės, tik istorijoje keitėsi jų egzistavimo formos)

ir modernizacijos teorija – E.Gellner, B. Anderson (nacijos atsiranda

Naujaisiais laikais ir jjos yra įsivaizduojamos bendruomenės)

3) Kaip vystėsi nacijos ir nacionalizmas?

4) Ar nacionalizmas susiformuoja kiekvienoje šalyje formuojasi

savarankiškai, ar jis pasklido pasaulyje iš Europos?.

Šiame darbe bus apžvelgiama keletas požiūrių į tokius pokyčius, jų

tikimybę ir galimus padarinius nacionalizmui kaip ideologijai, siekiančiai

etninių ir politinių ribų sutapatinimo. Pirmiausia bus aptarta, kaip

pasaulinės tendencijos, kurias trumpumo dėlei galima pavadinti

modernizavimu, atsiliepia jau esamam nacionalizmui, o paskui dėmesys bus

sutelktas į tai, kokios nacionalizmo formos gali būti skatinamos

tarptautinės sistemos vystymosi.

1. Nacionalizmo genezė. Trys nacionalizmo modeliai (V. Makarenko[1]

klasifikacija).

Pirmasis nacionalizmo modelis atsirado Amerikoje. Jam būdingas

universalumas ir lokalumas. Pagrindinį vaidmenį jos kūrime suvaidino

tarnautojai ir žurnalistai, o taip pat vietinės spaudos specifika.

Antrasis nacionalizmo modelis atsirado Europoje. Jis rėmėsi

autochtoninių kalbų vartojimu. Amerikoje kalba nebuvo tautinių valstybių

atsiradimo faktoriumi. Europoje vietinės kkalbos suvaidino svarbų politinį

ideologinį vaidmenį. Šimtmečio eigoje (1820 – 1920) jos keitė politinį

Europos paveikslą. Be to visi Europos judėjimai rėmėsi prancūzų

revoliucijos modeliu. Ji iškėlė universalius laisvės, lygybės ir brolybės

lozungus. Nacijos suvokimas atsirado tokiame kontekste: nacija tapo

išradimu, kurios patento teisės buvo sunkiai nustatomos. Ji tapo piratinių

pačių įvairiausių uzurpatorių grobimų auka.

Visos naujojo amžiaus utopijos nesiformavo „prarastojo rojaus“ kalba,

o buvo vaizduojamos kaip šiuolaikinės visuomenės, išsidėsčiusios kitame

erdvės ir laiko kontiniume. Europos nacionalizmo raida vyko paraleliai su

mokyklų ir universitetų organizavimu, kuriuose jis rasdavo sąmoningą

palaikymą. Todėl pirmųjų tautinių judėjimų pradininkai Europoje buvo

istorikai. Jų darbų skaitytojų ratas iš pradžių ribojosi aristokratija,

žemdirbiais, dvarininkais ir dvasininkais. Šių sluoksnių rankose buvo

ekonominė, socialinė ir dvasinė valdžia. Vėliau prie jų prisijungė pirkliai

ir pramonininkai, smulkieji tarnautojai ir inteligentija.

Po Vienos kongreso Europoje visą XIX a. nebuvo didelių karų, bet

stipriai ėmė kilti išlaidos pilietinės ir karinės biurokratijos išlaikymui.

Tokiu būdu atsirado tautinės nepriklausomos valstybės modelis. Ši

valstybė tapo įmanoma revoliucijos ar kovos už tautinį išsivadavimą būdu.

Europos nacionalizmas – visų tariamos bendrijos savybių susijungimo išdava,

atsiradusių Amerikoje ir Europoje. Ją ėmėsi realizuoti vokiečių ir italų

inteligentija – – išsilavinusių marginalų sluoksnis, kuriuos siejo gimtoji

kalba.

Trečiasis modelis – biurokratinis nacionalizmas. Jis susiejo

monarchijos principą su viešpatavimu daugiataučiams gyventojams. Šis

modelis atsirado Rusijos imperijoje, nors kai kurie jo elementai buvo

naudojami Austrijoje Vengrijoje. Pavyzdžiu tapo carinė rusifikacija, kada

valstybinės kalbos pasirinkimas buvo apsprendžiamas administraciniais

sumetimais, nesąmoningu paveldėjimu ir merkantiliais valstybinio aparato

motyvais. Turimas omenyje noras apvilkti visą imperiją kukliu tautiniu

rūbu. Biurokratinis nacionalizmas susiejo daugelį tautų su valdančiąja

dinastija. Jis susiformavo Rusijoje kaip atsakas į „Vakarų iššūkį“ –

revoliucinius ir tautinius judėjimus Europoje.

Biurokratinis nacionalizmas – tai aplenkiančioji strategija, kurią

taiko valdančiosios grupės tuo atveju, jei joms gresia marginalizacija ar

iškritimas iš tariamos tautos vienybės. Tokiu būdu, rusiškasis nacionalizmo

modelis buvo amerikietiškojo ir prancūziškojo modelio sintezė.

2. Modernizavimas ir nacionalizmas.

Visuotinė iistorija paprastai daloma į epochas. Tai, kas vienose

valstybėse yra suprantama kaip Naujasis amžius ar naujoji istorija,

daugelyje Europos tautų yra traktuojama kaip modernumas. Ši modernumo

epocha prasideda nuo XVII a. vidurio iki XX a. vidurio.

Modernizacija paprastai buvo kritikuojama trimis aspektais[2]:

1. Religinė kryptis. Jos reiškėjai religiniai veikėjai, kurie

tvirtina, kad modernizacija prieštarauja pamatiniams tikėjimo

principams.

2. Marksizmas. Markso teorija – modernizacijos produktas. Jis

parodė ne tik neigiamas modernizacijos kryptis (iš proletariato

pozicijų), bet ir jos neišvengiamumą.

3. Romantinis. Pavyzdžiui, Nyčė, kuris stengėsi kovoti su

modernizacija per istorijos užmaršumą, t.y. jis neigė apskritai

istorijos modernizavimo būtinybę.

Šiandien galime teigti, kad modernumas tapo viso pasaulio likimo

dalimi ir to neįmanoma išvengti. Moderni visuomenė priešpastatoma

ikimoderniai (premoderniai) visuomenei. Paprastai šiuolaikinėje visuomenėje

egzistuoja modernios ir ikimodernios visuomenės samprata[3].

Modernizacija įvairias šalis paliečia nevienodai. Pavyzdžiui, Rusija

yra besivejanti modernizaciją šalis[4].

Bendra modernizuotos visuomenės tyrimo metodologija yra tokia: nei

viena visuomenė nėra nei visiškai modernizuota, nei visiškai ikimoderni[5].

Visuose visuomenėse esama individų, kurie veikia pagal modernistinio tipo

nuostatas ir yra tokių individų, kurie veikia pagal tradicinio,

konservatyvaus modelio nuostatas. Netgi daugiau, vienas ir tas pats

individas savo visuomeninių santykių visumoje gali elgtis pagal skirtingų

modernumo sampratos tipų motyvus. Lygiai taip pat visos politinės kultūros

yra maišyto tipo sistemos, nėra iki galo modernizuotų kultūrų, kaip ir iki

galo racionalių, o ttaip pat nėra ir visiškai primityvių kultūrų tradicijos

prasme. Jos skiriasi viena nuo kitos vienais iš vyraujančių sudėtinių

elementų ir mišraus jų derinio santykiu. Pagal šią metodologiją daugelis

autorių[6] apskritai nemato jokio skirtumo tarp modernumo ir ikimodernumo.

Kitų tyrinėtojų manymu, Vakarų kultūra išgyvena ne tiek perėjimą į

posmoderną, kiek į vėlesniojo moderno stadiją. Tokios nuomonės yra A.

Giddensas.

Šiuolaikinė modernioji visuomenė laisva nuo bet kokių ideologinių

nuostatų, po kuriomis anksčiau slėpėsi šventas turinys, – pavyzdžiui,

progreso mitas, mokslinių žinių mitas, kuris Dekarto ir Bekono laikais buvo

jėga ir pajuto savo negalavimą tik XX a.

Prieštaraudamas pažymėjimui, kad tauta yra grynai kultūrinis

moderniškumo konstruktas (ar Andersono terminu „įsivaizduojama

bendruomenė“), Antonio Smitas (1995) teigia, kad tautos išsivystė iš

premodernių etninių bendruomenių. Šios bendruomenės yra skirtingų tipų ir

jas kartu išlaiko bendri simboliai, ritualai ir tradicijos[7]. Modernioje

eroje skirtingais laipsniais egzistavo etninio sentimentalumo jausmai,

kurie buvo šiuolaikinio nacionalizmo pagrindas.

Toliau galima pastebėti, kad daugelis modernių tautų-valstybių

pastatytos ant šerdinių etninių identitetų. Nėra abejonių, kad šiuos

identitetus įtakojo tautos-valstybės, tačiau iškyla problema – ar mes

galime parodyti paprastą kontrastą tarp etninių ir politinių tautybių.

Panašu, kad netgi teisėmis pagrįsti tautiškumai apibrėžiami šerdiniu

etniniu kontekstu. Šiame požiūryje patrauklu tai, kad radikaliai klausiama,

ar moderni valstybė gali būti reformuota kaip siūlo Habermas. Kaip teigia

Isaja Berlin (1991), pagrindinė aklavietė racionalistams, liberalams ir

socialistams buvo tautiškumo sėkmė. Smitas neabejotinai eina

per toli

susiedamas tautos idėjas, pagrįstas bendru politiniu dalyvavimu su

pastebėjimais, jog jos orientuotos aplink suskilusį etninį identitetą.

Dalinė etninio ir civilinio nacionalizmo dekonstrukcija kritikuoja

požiūrį, dominuojantį socialiniuose moksluose, kad racionalizmas visada yra

kažkieno kito problema[8]. Nacionalizmas apima tokius idėjinius modelius,

kurie įgalina mąstymą skirties terminais tarp „mes“ ir „jie“, tapti antrąja

prigimtimi. Nacionalinis „mes“ yra reguliuojantis adreso metodas, priimtas

masinės komunikacijos. Taigi, problema su postmoderniais identiteto

apibrėžimais ta, kad tautinė narystė priėmimai negali būti keičiama kaip

vakarykščiai rūbai, ir kad daugelis, jei ne visi piliečiai priima bendros

tėvynės rreprodukciją neabejodami. Čia pasimato ryšys tarp pilietiškumo ir

tautiškumo, kuris niekada negali būti pilnai dekonstruotas ar ignoruojamas,

nežiūrint iškilusių postmodernių jo elementų. Tai, kas pasakyta, supriešina

kultūrinę pilietybę su tokiomis problemomis, kaip suderinti vis didėjančias

multikultūrines visuomenes su tautinio identiteto sąvokomis.

2. 1. Nacionalizmų konkurencija.

1989 m. sugriuvusi „jėgų balanso“ sistema pakeitė suskirstymą į

sovietines, neprisijungusias ir Vakarų liberaliosios demokratijos

valstybes. Šių dienų britų politikas ir diplomatas Robertas Kuperis

(Cooper)[9] šiuolaikines valstybes skirsto į nemoderniąsias, moderniąsias

ir postmoderniąsias.

Dar M. Weber prie nemoderniųjų valstybių grupės priskyrė valstybes,

neturinčias legitimaus jėgos naudojimo monopolio, kuriose dėl valdžios

kovoja kelios piliečių grupės, keliančios šalyje chaosą. Paprastai tos

grupės remiasi užsienio parama arba lėšomis, gaunamomis pardavus

mineralinius, naftos ar kitus strateginius išteklius. Tokios valstybės, R.

Kuperio teigimu, kaip Albanija, Kombodža, Somalis, Afganistanas, Libija

gyvena chaoso pasaulyje. Jose valstybė nusilpusi globalizacijos amžiuje,

neturi galimybių išsaugoti legitymios monopolijos naudojant jėgą. Taigi,

jos pasmerktos degradacijai. Geriau gyvenančios šalys gali joms arba teikti

humanitarinę pagalbą, arba taikyti jėgos metodus.

Moderniųjų valstybių svarbiausios vertybės yra suverenitetas,

nesikišimas į kitų valstybių reikalus, tačiau ir nacionalizmas.

Moderniosios valstybės saugumą užsitikrina, pasikliaudamos „jėgų balansu“,

kurio sudarymas gali sukelti nestabilią padėtį[10]. R. Kuperio teigia, kad

jos sukoncentruotos Artimuosiuose Rytuose, įtraukiant Iraną, Lotynų

Amerikoje, pietvakarių Azijoje. Joms priklauso Kinija[11]. Pavyzdžiui, 1989

m. SSRS turėjo 41 tūkst. tankų, 50 tūkst. artilerijos pabūklų, 6 tūkst.

kovinių lėktuvų, o NATO atitinkamai – 25 tūkst., 20 tūkst. ir 5900.

Branduolinį ginklą (maždaug po 4 tūkst. galvučių) turėjo abi pusės. Praėjus

10 metų NATO (be Lenkijos, Vengrijos, Čekijos) turi 14 tūkst. tankų, 14

tūkst. artilerijos pabūklų, 6,5 tūkst. karo lėktuvų, o Rusija atitinkamai –

9 tūkst., 4,5 ttūkst. ir 1600. Rusijos europinėje dalyje yra 0,45 mln.

kareivių ir karininkų, o NATO karines pajėgas Europoje sudaro 3,6 mln.

žmonių. Todėl Rusija ypač skausmingai reaguoja į NATO plėtrą, ypač į

Baltijos valstybių integraciją į šią transatlantinę gynybinę struktūrą.

Postmoderniosioms valstybėms suverenitetas nėra didžiausia vertybė, o

esminiu dalyku tampa tarpusavio pasitikėjimas ir galimybė kontroliuoti kitų

šalių ginkluotąsias pajėgas[12]. R. Kuperio manymu, postmoderniosios

valstybės susitelkė Vakarų Europoje. Jų esmę adekvačiausiai atskleidžia

Europos sąjungos atsiradimas. Vietoj to, kad matytų vienas kitame

potencialius priešus, besistengiančius suklaidinti kaimynus dėl savo

tikslų, valstybės maksimaliai atviros, „skaidrios“, teritoriniai

apribojimai joms ne tokie svarbūs. Jos gali paaukoti tam tikrą dalį savo

suvereniteto, kad būtų įtvirtintas savitarpio pasitikėjimas, tuo tikslu

sukurta daugybė viršnacionalinių organų, nustatančių elgesio taisykles. JAV

R. Kuperis taip pat priskiria prie postmodernių valstybių, bet su viena

svarbia sąlyga – skirtingai nuo Vakarų Europos šalių, ji nesijaučia

pažeidžiama (iš kurios bebūtų pusės ir kieno bebūtų) ir todėl budriai saugo

savo nepriklausomos valstybės statusą, kuri vaikšto ten, kur panorėjus.

Visgi net ir tarp sąjungininkų kyla nesutarimų, nes JAV prezidentas

Džordž V. Bush pasiryžęs teikti pirmenybę Nacionalinės priešraketinės

gynybos sistemos (NPG) sukūrimui. Europos valstybės neremia šio plano, nes

vengia naujų ginklavimosi varžybų. Daugelis europiečių ginčija grėsmės

rimtumą, nerimauja dėl išlaidų, abejoja, ar technologija kada nors suveiks,

ir labai atsargiai vertina tarptautines pasekmes, ypač dėl ginklų kontrolės

ir santykių su Rusija bei Kinija. Grėsmė kitų šalių branduolinėms pajėgoms

mažina bendradarbiavimo tarp skirtingų sistemų valstybių galimybes.

Sąjungininkai europiečiai neturi bendrų interesų NPG atžvilgiu, tačiau juos

vienija noras palaikyti stabilius santykius su Rusija, išlaikyti ginklų

kontrolės mechanizmą ir išvengti ginklavimosi varžybų. Siekis užkirsti

kelią valstybių tarpusavio konfliktams, išreikštas Helsinkio konferencijos

Baigiamajame akte ir naujo šimtmečio pradžioje įgauna naują prasmę, nes

labai dažnai valstybių vidaus reikalai tampa užsienio valstybių įtakos

objektu.

Tačiau ir moderniojoje – demokratinėje visuomenėje politiką labiausiai

integruojančia struktūra išlieka valstybė. Politikai ji suteikia

universalumo ir visuotinumo pobūdį, ir tai įvardijama vidaus iir tarptautine

politika. Todėl analizuojant moderniosios valstybės šiuolaikinės politikos

pobūdį, jos kilmės mechanizmą, svarbu suvokti pačios valstybės paskirtį,

galimybes ir perspektyvos tendencijas.

Modernizacijos tendencijos kėlė vilčių, kad atsiras pasaulinė

visuomenė, kur tautinis identitetas virs vienu pasauliniu identitetu. Buvo

įvardijamos dvi galimybės: visuotinė modernizacija ir švietimo išplitimas

sumažins nacionalizmo patrauklumą; perėjus prie visiškai industrializuotos

visuomenės bus įgyvendinti nacionalizmo tikslai, todėl jis arba išvis

išnyks, arba taps technine ideologija. Visgi kol kas nacionalizmas neišnyko

ir net tam tikrais atvejais sustiprėjo.

Nacionalizmo patrauklumas nesumažėjo dėl modernizacijos. Šie procesai

vyksta netolygiai, todėl atsiranda pavojus, kad nevienodai pasiskirstę

ištekliai sukels nepasitenkinimą tarp mažiau „privilegijuotų“ regionų. Dar

viena proga identifikuoti save su tam tikra etnine grupe yra kova dėl

ribotų išteklių su kitomis panašiomis grupėmis, kurios iki tol buvo labiau

izoliuotos. Kaip nurodo Ernestas Gelneris (Ernest Gellner), „modernizacijos

banga, užliedama pasaulį, užtikrina, kad kone kiekvienas vienu ar kitu metu

turės pagrindo jaustis, jog su juo elgiamasi neteisingai ir jog jis gali

identifikuoti kaltininkus kaip kitos „tautybės“ žmones. Jeigu jis gali ir

pakankamai aukų identifikuoti kaip žmones, tos pačios „tautybės“ kaip ir

jis pats, gimsta nacionalizmas“[13]. Todėl industrializavimas tik paskatina

nacionalizmą, aktyvindamas paramą „savo“ etninei grupei, konkuruojančiai

dėl netolygiai pasiskirsčiusių išteklių su „kitų“ grupėmis arba kovojančiai

su „kitais“, jau turinčiais tuos išteklius. Tai gali tapti itin svarbiu

veiksniu tuo atveju, kai ekonominė nelygybė atvers jau seniai

egzistuojančius politinius lūžius, ypač turint omeny faktą, kad jau

sulaukusios nepasitenkinimo savo atžvilgiu, t. y. pirmaujančios valstybės

gali dar geriau pasinaudoti palankesnio starto teikiamais pranašumais.

Valstybės reikšmė industrializuotame pasaulyje, anot Gelnerio, iškyla

ir kaip besikuriančios ekonomikos proteguotojos vaidmuo. Nacionalistinė

valstybė yra ne vien kultūros globėja, bet ir ekonomikos saugotoja, ypač

kai jai tenka vystyti savo ekonomiką, kuriant savo tautą iš vieno

specializuoto gyventojų sluoksnio, taigi stengiantis atsisakyti

specializacijos, o kartu ir priklausomybės nuo didžiųjų šalių, kurios

importuoja specializuotą produkciją. Ekonomikos protekcija, tiesa, gali

būti susijusi ir su kur kas siauresniais vienos grupuotės siekimais

išlaikyti resursų kontrolę vietos biurokratijos rankose ir vietinę karjeros

sistemą.

Modernizacijos procesai pakeitė ne tik ekonominę, bet ir, pirmiausia,

politinę valstybės vietą pasaulinėje sistemoje, tačiau ir čia nesumažino

nacionalizmo reikšmės. Kaip teigia Entonis Smitas (Anthony Smith),

valstybių santykiai tapo žymiai globališkesni, tačiau jos — tegu ne visos,

o dažniausiai tik didžiosios — liko pagrindiniais sistemos veikėjais. Todėl

nacionalistinės ambicijos nebuvo pakeistos platesnio masto identitetais, o

atvirkščiai, pačios išsiplėtė[14].

Kita aptarta galimybė yra ideologinis nacionalizmo išsisėmimas. Jei

jau industrializavimas skatina nacionalistinius jausmus, tai kokiomis gi

sąlygomis jie gali būti visiškai įgyvendinti, ir ar jie bus įgyvendinti

tuomet, kai industrializavimas bus užbaigtas? Smitas tokį nacionalizmo

išsisėmimą vadina „patenkintu nacionalizmu“ ir teigia, kad jis niekada

galutinai nepasiekiamas. Nacionalizmas, siekdamas „normalumo“, pavyzdžiui,

tapti pripažintam tarptautinės bendruomenės ar sukurti vakarietišką

visuomenės struktūrą bei organizacijų modelį, tuo pat metu stengiasi likti

autentiškas, unikalus ir

išsiskiriantis, o šios savybės niekada negali būti

„patenkintos“ galutinai. Kitaip sakant, normalumas kaip priemonė užtikrinti

unikalumą konfliktuoja su pačiu unikalumu[15].

Pagaliau, „brandi industrinė visuomenė“ nepasiekiama be nevaržomo jos

narių mobilumo, o tai, pasak Gelnerio, yra viena iš sunkiausiai sprendžiamų

problemų. Skirtumai tarp turinčiųjų ir neturinčiųjų jau yra sukūrę

nacionalistinę įtampą, kuri savo ruožtu varžo tolesnį mobilumo didinimą.

Toks varžymas, kaip implikuoja Gelnerio analizė, nacionalizmo nebesukuria,

vien todėl, kad šis jau yra. Nepaisant to, ši situacija svarbi, kadangi

nacionalistinės pretenzijos reikšmingai apriboja industrializavimo

galimybes.

Todėl modernizavimas nesugebėjo panaikinti ekonominių ir politinių

nacionalizmo prielaidų, o neretai tik dar labiau jas sustiprino.

Nacionalizmas liko ir metodinis socialinių mokslų pagrindas, nes tyrimai

paprastai apsiriboja „visuomenėmis“ ar „valstybėmis“ kaip „natūraliai“

apibrėžtomis nacionalinių valstybių sienomis ir savybėmis[16]. Toks

teorinis pagrindimas irgi prisideda prie nacionalistinių koncepcijų

legitimavimo ir veikia pažintines nuostatas bei kultūrą.

1.2. Kultūrų konfliktai.

Modernizavimas gali paskatinti nacionalizmą ir per kultūrines poveikio

priemones, pirmiausia, išryškindamas „kultūrų kovą“. Net jei ekonominį

mobilumą dar galima laikyti nepasiekusiu pakankamo laipsnio, kad jis būtų

reikšmingas nacionalizmo tyrimui, kultūrinis mobilumas, t. y. kultūros,

pirmiausia masinės, artefaktų cirkuliacija jau yra reikšminga. Ji ima

skatinti reikalavimus apsaugoti „savo“ kultūrą, arba, kaip sako Smitas,

„tautinio kultūrinio atsinaujinimo reikalavimus“[17].

Pirmiausia tai taikoma supervalstybių, tiksliau, Jungtinių Valstijų,

atžvilgiu, tačiau įmanomas ir bendresnis, ir siauresnis apibūdinimai. Bet

kuriuo atveju, šis „atsinaujinimas“ susijęs su kultūrine priešprieša ir

siekimu „grįžti prie vietinių kūrybiškumo šaknų“ ir atgaivinti „dėmesį

istoriniam ir kultūriniam tapatumui“[18]. Toks tapatumas dažnai belieka tik

paviršutinis ir dirbtinas, tačiau pakankamas stiprinti nacionalistines

ambicijas.

„Masinės“ ir „aukštosios“ kultūrų distinkcija taip pat yra svarbi

nacionalizmo perspektyvos požiūriu. Būtent aukštosios kultūros lemia

tarpkultūrinius ginčus, nes tik jos vienos, Gelnerio teigimu, išlieka

industriniame amžiuje[19]. Tačiau industrinės aukštosios kultūros gerokai

supanašėja dėl bendro pažinimo ir bendro pasaulinės ekonomikos pagrindo.

Gali būti, kad būtent aukštoji kultūra neleis kultūriniams skirtumams

skatinti konflikto tarp ekonomine gerove besiskiriančių grupių, nes

barjerai naudotis „vyraujančia ekonomiškai efektyvia aukštąja kultūra“

mažėja iki tol, kol kultūra nebeleidžia užčiuopti politinių ir etninių

pasidalijimų. Vis dėlto Gelneris yra įsitikinęs, kad tokiam kultūrų

bendrėjimui egzistuoja ribos, ir „sunku įsivaizduoti dvi dideles,

politiškai gyvybingas, tinkamas būti nepriklausomomis kultūras,

sugyvenančias vienuose politiniuose namuose ir pasitikinčias vienu

politiniu centru, turinčiu palaikyti abi kultūras ir joms tarnauti tobulai

ir visiškai nešališkai“[20]. Net jei įsivyraus vieninga ekonomika ir bus

apribotas politinis suverenitetas, vargu ar bus protinga nepaisyti

kultūrinių skirtumų, galinčių nesunkiai sukelti naujas nacionalizmo bangas.

Todėl modernizacijos procesas negali būti laikomas vaistu nuo

nacionalizmo. Atvirkščiai, ekonomiškai, politiškai ir kultūriškai

nacionalizmas tampa, anot Smito, „savaime atsikuriančiu reiškiniu

nacionalinių valstybių pasaulyje“, kuriame jis niekada negali būti

galutinai patenkintas. Jis pripažįsta, kad visiškas industrializavimas ir

visuotinis švietimas gali sumažinti tautinį agresyvumą, tačiau

nacionalizmas liks patvarus, nes remiantis nacionalizmo paskatomis sukurta

tarptautinė sistema palaiko nacionalistines ambicijas (sistemos vaidmuo bus

plačiau aptartas kitoje dalyje)[21]. Gelneris dar griežčiau nurodo, kad

nacionalizmas dabartiniu pavidalu gali išnykti, bet tik kai išnyks visa

dabartinė visuomenė, sudaranti socialinį nacionalizmo pamatą. Visgi galima

tikėtis, kad jo pikas praeina kartu su periodu, kai atsivėrė didžiausi

skirtumai tarp privilegijuotųjų ir neprivilegijuotųjų, nes abi šios grupės

dėl modernizavimo procesų pakyla į tokį lygį kai santykinis jų atotrūkis

yra nedidelis, palyginti su anksčiau stebėtu[22]. Be to, gali būti, kad

modernizavimas iš tikrųjų mažina priklausomybę nuo vietinės kultūros

stereotipų, kurie netgi iki šiol buvo pervertinami. Todėl nacionalizmo

išraiškos iš tikrųjų gali silpti — iki tam tikrų ribų.

2. 3. Nacionalizmas ir modernios valstybės pilietinė visuomenė.

Vienas iš paradoksų, su kuriuo susiduria moderniškumas yra tai, kad

kuo labiau pasaulinės sistemos tampa priklausomos viena nuo kitos, tuo

mažiau yra bendrai priimtų taisyklių, nusakančių mūsų pareigas vieni

kitiems. Didžiausia nacionalinių vyriausybių problema, bandant

biurokratiškai nustatyti įsipareigojimus, yra ta, kad kuo abstraktesni ir

nuasmeninti darosi įsipareigojimai, tuo labiau žmonės prieštarauja

jiems[23]. Valstybės bandymas įteisinti moralės taisykles, nustumia jas į

ekspertų, bandančių įteisinti lengvai priimtinus įsakymus, taikomus

paprastiems žmonėms, rankas. Taip užmirštama, kad įsipareigojimai nėra vien

tik visuomeninės politikos įsakymas, bet jie yra būtina civilinės

visuomenės dalis. Civilinė visuomenė, tokiu atveju apibūdinama, kaip

savaime susikūrusi socialinio gyvenimo plotmė, kuri priklauso nuo savaime

suprantamų taisyklių ir lūkesčių. Klestinti civilinė visuomenė gali saugiai

egzistuoti tik tuomet, jei valstybė užtikrintų ir sutvirtintų spontaniškumo

ir nepriklausomybės sritis. CCivilinė visuomenė tokiu požiūriu, suvokiama,

kaip institucijų, tokių kaip profesinės sąjungos, religinės bendruomenės,

masinės informavimo priemonės, literatūriniai susibūrimai ir šeimynos,

jungimo. Civilinės visuomenės gebėjimas veikti kaip susikertančių

identitetų pliuralistinė karalystė, išlaikanti ideologinį atstumą nuo

valstybės, padarė ją labai svarbia socialinės geopolitinės teorijos

kategorija[24].

Visų pirma, pastangos perdirbti pilietinę visuomenę kultūriškai

dominuojančiuose pasaulio regionuose (spauda vis dar daugiausia

Amerikietiška) tikriausiai turėtų globalines pasekmes. Šios pasekmės aišku

yra nenuspėjamos, bet nepanašu, kad jos liktų apribotos tik vienoje

nacionalinėje arenoje. Europiniame kontekste nacionalinės ir lokalios

komunikatyvios erdvės liks svarbios nežiūrint vis spartėjančios informavimo

priemonių globalizacijos. Manytume, kad kai kurių autorių analizė nuklysta

vertindama nacionalizmą kaip kažką, kas primetama masėms iš viršaus.

Priešingai šiam požiūriui, vertintume nacionalinius rūpesčius ir

sentimentus kaip hegemoninę sritį populiarių veiksmų, kurie persikerta

valstybėje ir pilietinėje visuomenėje. Tuo atžvilgiu informavimo priemonių

bei kultūros institucijos neša atsakomybę decentralizuoti nacionalines

tradicijas ir informuoti jų piliečius apie kitokias perspektyvas ir

pasaulio tautų įvairovę. Bendras rūpestis kultūriniu pilietiškumu ir masine

komunikacija turėtų būti suderinti, kad vietinė – nacionalinė galimybė

pasirinkti būtų parodoma kaip viena iš daugybės siūlomų.

Transnacionalinės pilietinės visuomenės rėmimas, teikiantis

perspektyvą viso pasaulio piliečių likimui iš lėto pradeda augti. Nors

modernus laikotarpis paliudijo dalinį nacionalinių sentimentų išaugimą nuo

tautinių valstybių ribų ir, tam tikrais aspektais, pareigų nacijai idėjos

mažėjimą, nežiūrint to, tokios tendencijos išlieka. Vėl gi, turbūt

nacionalizmo (tautiškumo) sugebėjimas kalbėti šilta, moralia kalba,

priešingai šaltam rinkos ir biurokratijos racionalizmui, ir yra jo

populiarumo priežastis.

Kitas dalykas, kurį priskiriama kultūrinei pilietybei, yra pareigos ir

įsipareigojimo kitiems jausmas, kurio buvimo negalima legalizuoti. Kaip

teigia komunitarai, mes galime nustatyti kalbos laivę ir tam tikrus

įstatymus, apsaugančius kitus, tačiau tai neužtikrins mano dėmesio kitų

reikalavimams ar manymo, kad jų nuomonę verta išgirsti. Solidarumo santykių

kūrimas, ypač su tais, kurie yra toli nuo mūsų gyvenamųjų vietų, reikalauja

to, ką Habermas (1990) pavadino „užuojautos etika“, ar ką Cornel West

(1994) apibrėžė kaip „meilės etika“.

3. Nacionalizmas versus kosmopolitizmas.

Modernizavimo tendencijos sukūrė internacionalinę visuomenę —

visuomenę, kur koegzistuoja, ir neturi grėsmės išnykti, daugelis

nacionalizmų. Pats internacionalinės visuomenės buvimo faktas, taigi ir

internacionalizmas, atrodo, nesumažino nacionalizmo. Kas tuomet yra

nacionalizmo priešininkas ir kokios yra grėsmės nacionalizmui?

Internacionalizmas, kaip jį aiškina Smitas, yra tiesiog kitų tautų

nacionalizmo pripažinimas, įteisinimas ir jo institualizavimas globaliniu

mastu. Toks internacionalizmas legitimuoja nacionalizmą, iškovojo jam

pripažinimą ir netgi riboja „legitimias“ nacionalizmo variacijas. Jis

pripažįsta tik tam tikros formos, visuotinai pripažintų nacionalinių

valstybių nacionalizmą, atmesdamas naujų darinių — etninių grupių ar

nacionalistinių sąjūdžių, metančių iššūkį esamai tarptautinei nacionalinių

valstybių sistemai — nacionalistines ambicijas. Šitoks nacionalizmas yra iš

principo priešiškas bandymams suskaidyti arba sustambinti sistemos vienetus

— taigi priešiškas separatizmui iš vienos pusės ir susivienijimo, arba „pan-

“, judėjimams iš kitos. Pastarieji taip pat laikomi metą iššūkį esamai

sistemai, griauną istorinius ir teisinius jos pagrindus. Toks

internacionalizmas todėl

yra nacionalizmų sambūvio pavidalas, tačiau tik

tam tikros rūšies nacionalizmų, tuo sukeldamas įtampą su kitokio masto

reikalavimais[25].

Internacionalizmas, slopindamas nevalstybinį nacionalizmą ir remdamas

vienus tautinius darinius kitų sąskaita, kartu skatina nevalstybinio masto

— etninių ir susivienijimo judėjimų — ambicijas. Separatistiniai ir „pan-“

judėjimai siekia tapti tos pačios tarptautinės sistemos dalimi, remiami

kurios nors iš nacionalinių valstybių. Jie prisideda prie „legitimaus“

nacionalizmo atgimimo, stiprindami vyraujančių etninių grupių sentimentus

kylančio separatizmo akivaizdoje.

Todėl nacionalizmas ir internacionalizmas vienas kitą skatina:

separatistiniai judėjimai verčia stiprinti tarptautinę sistemą, kuri savo

ruožtu sukelia dar didesnį secesionistų nepasitenkinimą. Bet kuris

konfliktas ir vietiniu, ir sisteminiu lygiais stiprina su juo susijusių

gyventojų grupių tautinę savimonę[26].

Todėl internacionalizmo negalima laikyti nacionalizmo priešu; kaip

teigia Smitas, tikrasis nacionalizmo priešas yra kosmopolitizmas.

Svarbiausios jo išraiškos yra supranacionalistinės tendencijos, tad nebent

jos galėtų reikšti nacionalizmo pabaigą. Tokios tendencijos ryškios

pirmiausia Europoje, kur Europos Sąjungos institucijas galima laikyti

kompromisu tarp „tarpvyriausybininkų“ ir „supranacionalistų“. Pirmiesiems

Europos Sąjunga svarbi, įtvirtinant nacionalines (ar nacionalistines)

ambicijas visos Europos lygiu, antrieji siekia naujo europietiško

identiteto.

Visgi toks supranacionalizmas irgi nėra priešingas nacionalizmui, nes

„jis per daug panašus į egzistuojančių nacionalinių valstybių

nacionalizmą“[27]. Jungimosi į supranacionalinį darinį paskatos atitinka

nacionalizmo paskatas — tai išorės priešų (dabar veikiau ekonominių

konkurentų) baimė, tikslai — nacionalizmo tikslus. Tai politinis

susivienijimas, autonomija, panašus identitetas su bendra krikščioniška

viduramžių praeitimi. Stimulai taip pat panašūs į nacionalistinius —

pasaulinis prestižas, ekonominis savarankiškumas ir savarankiškas

vystymasis[28].

Iš čia Smitas daro išvadą, kad „supranacionalizmas gali sumažinti

konkuruojančių nacionalizmų skaičių tam tikroje teritorijoje, tačiau tik

naujo — galingesnio ir platesnio — „supranacionalizmo“ kaina“[29]. Naujų

tarptautinės sistemos vienetų elgesys, tikslai, idealai veikiausiai liktų

tokie pat kaip ir esamų nacionalinių valstybių, pakistų tik jų dydis ir

sąveikų mastas. Prasidėtų, anot Smito, „kontinentinių tautų“ varžybos.

Supranacionalizmas, kaip ir internacionalistinės tendencijos, gali

paskatinti separatizmą arba bent jau švelnesnes jo formas. Šįkart tokie

nacionalistiniai judėjimai jau gali kilti ne tik „subtautiniu“, bet ir

nacionaliniu mastu, nes supranacionalistinė decentralizacija, net jei ir

labiau patenkins periferinių etninių grupių siekius, gali pažeisti

nacionalinių valstybių daugumos interesus. Todėl neįteisinto nacionalizmo

pretenzijų grėsmė supranacionalizmo atveju neišnyksta, tik keičia (jei

išvis keičia) savo išraiškos lygmenis. Dar svarbiau, kaip nurodo Smitas,

kad supranacionalizmas nulemia didesnį situacijos neapibrėžtumą, o

pastarasis didina galimybę reikštis įvairiems besivaržantiems

nacionalizmams, eskaluoti tautinius konfliktus. Tokių konfliktų atveju, net

jei jau yra sukurta keletas identitetų, bus vis vien atsirenkamas vienas iš

jų kaip dominuojantis. Taigi supranacionalizmas gali reikšti, kad „didės

nacionalistinių konfliktų galimybės ir stiprės tautinis jausmas“[30].

Internacionalizmo nereikėtų laikyti nacionalizmo priešingybe, greičiau

sistema, skatinančia tam tikrų nacionalizmų atsiradimą ir plėtotę.

Nacionalizmas turi ideologinį antipodą — kosmopolitizmą, tačiau ir jo

pagrindinė išraiška — supranacionalizmas — taip pat nėra priešinga

nacionalizmui, ir, bent jau remiantis prieinamais empiriniais pavyzdžiais,

gali skatinti nacionalistines ambicijas, tegu ir reiškiamas kitais

lygmenimis.

4. Nacionalizmas ir mmoderniojo pasaulio globalizacijos tendencija.

Šiuolaikiniame pasaulyje stebimi vis labiau ir labiau ryškėjantys

procesai. Tai tiek kultūrinė, tiek ekonominė, tiek monetarinė, tiek ir

technologinė globalizacija. Būtent todėl, kad globalizacija yra

šiandieninis procesas, vykstantis “čia ir dabar” yra svarbu nagrinėti ją ir

joje atsidūrusią visuomenę.

Globalizacija savo ruožtu sukelia įvairių socialinių, politinių,

ekonominių ir kultūrinių pasekmių. Viena iš tokių pasekmių yra nacionalinės

valstybės reikšmingumo nykimas pasaulinėje socialinėje arenoje. Tokiu būdu

kyla dar vienas klausimas, ar yra įmanoma viena globali pilietinė

informacinė visuomenė? Kai kurie postmodernybės teoretikai nupiešia

unikalios informacinės visuomenės viziją arba bent jau konstatuojama, kad

šiuolaikinis pasaulis žengia tokios link.

Pasirodančioje naujoje informacinėje visuomenėje pasireiškia kitokie

jos tapatumo bruožai, nei tai buvo modernybėje. Tapatumas yra apibūdinamas

kaip kintantis, nestabilus, nuolatos rekonstruojamas. Taip apibrėžtam

tapatumui didelį poveikį daro informacija ir informacinės technologijos.

Milžiniškas informacijos sklidimo dažnis ir informacinių technologijų

plėtra diktuoja žmonėms tapatumo įvaizdžius formas ir t.t. Jais remiamasi

kuriant savo tapatumą.

Nacionalinė valstybė buvo įkurta norma ir ji funkcionavo kaip

socialinio konflikto slopintoja, reguliuojanti visuomenę ir kartu

patenkinanti populiacijos reikmę tapatumui. Nacionalinė valstybė jungia

asimiliuotus piliečius nors jie ir nebuvo būtent tokie patys, jie papildė

vienas kitą. Tai pabrėžia ir individualias teises ir įsipareigojimus.

Tačiau kas nutiks tuomet, kai nacionalinė valstybė visiškai išnyks?

Atrodytų, jog logiškai seka, kad jei nacionalinė valstybė išnyks dėl

globalizacijos, nėra daugiau sprendimų kaip tik kalbėti apie nacionalinės

visuomenės agoniją. Kol globalizacija sukuria socialines, ekonomines,

ekologines problemas tai globalizacija, kuri laidoja nacionalinės valstybės

pagrindus, kaip vieneto, kuris saugo jų pilietybę, pašalindama/atitolindama

ją nuo tokių problemų sprendimo. Atrodo, kad nacionalinės valstybės

žlugimas iššauks tokį kaleidoskopą, kuriame stebima kaip kultūrinis

tapatumas yra suskaldomi į begalę legitimių fragmentų. Tapatumas daugiau

nebus sudarytas iš politinių partijų, darbo sąjungų ar kitokių

organizacijų. Tapatumas asocijuosis su socialinėmis grupėmis,

reprezentuojančiomis skirtingas mažumas, egzistuojančias kiekvienoje

srityje.

Socialinis, etninis ir kultūrinis palikimas kelia daugelį klausimų

tokių kaip, kaip regioninė arba globali integracija įvyks simboliniame

lygyje. Universalus tapatumas, bendras visoms šalims bus įmanomas jei bus

pripažintas jų pačių heterogeniškumas.

Jei kalbame apie pilietybę, atrodo svarbu pabrėžti, kad tik su

regioniniais susitarimais, nekalbant apie produkcijos ir vartojimo

internacionalizavimą, trokštama “pasaulinė pilietybė” gali palikti tolimu

tikslu. Globalizuojamame pasaulyje iškylančios problemos yra labiau

kultūrinės, o ne politinės ar ekonominės. Visiškai yra įmanoma, kad

konfliktas, kylantis tarp skirtingų pagrindų sukurs labai nepastovią

situaciją.

Globalizacija, kuri reiškiasi pasaulio homogenizacija, tampa

nesuprantama be išsamios įvairumo, kurią ji apima, analizės. Vyraujanti

kryptis link “interkultūralizmo” reikalauja ištirti vietos bendruomenės

svarbumą.

Žmonių visuomenė patiria stiprų stresą, kuris yra besikeičiančios

pasaulio ekonomikos poveikio rezultatas nacionalinei ekonomikai. R.Weiner

komentuoja šiuolaikinę tarptautinio kapitalizmo padėtį: “sistema yra

apimanti visą pasaulį dėl kapitalizmo dinamikos, kaip veikiančios visose

srityse – ekonominėje, monetarinėje, finansinėje, technologinėje ir

kultūrinėje.

Nacionalinė valstybė reprezentuoja tokį procesą, kur esmės lygyje

parodomas išsivystymas teritoriškai apibrėžtoje skirtingų interesų ir

socialinių grupių perimetrą iir simboliniame lygyje – simbolių ir reikšmių

kūrimą, kurios generuoja bendro identiteto jausmą, kuris ir saugąs šį

vienetą nepaisant įvairių pilietinės visuomenės interesų. Šie bendrai

suformuoti simboliai sukuria vieningumo jausmą ir kultūrinio tapatumo

kolaboraciją.

Tautos simboliai gali būti suprantami kaip jėgos sritis, kurioje gali

būti išrautas kultūrinio tapatumo jausmas. Tai koncepcija, kurią turime

turėti omenyje, kai ketiname atspindėti regionalizacijos, kaip

globalizacijos aspekto, kultūrinę įtaką.

Šie tvirtinimai leidžia mums ieškoti schemos, kuri leistų mums

suprasti kaip globalizacijos procesas veikia ekonomiką, politinę struktūrą

ir tautų bei regionų kultūrą. Mus domina būtent kurie visuomenės aspektai

tampa “globalizuotais” ir kas lieka vis tik atskira po globalizacijos

įtakos.

Nors visuomenės globalizacija yra faktas, ji negali būti suprasta be

jos antrininkės fragmentacijos. Pastebimas ne tik nacionalinės valdžios

autoriteto sumažėjimas, bet ir sprendimų kitimas, sprendimų susijusių su

atskirais vienetais.

Be to reikia susidaryti nuomonę apie masinių informacijos priemonių

kultūrinį turinį, plaukiantį iš daugianacionalumo. Ši sklaida už

nacionalinių ribų efektyviai veikianti tam, kad nutrauktų pastarąją ir

homogenizuotų kiekvienos tautos ir žmonių, turinčių tapačią kiekvienam

kultūrą, kasdienybės paternus.

Ekonominė, politinė ir kultūrinė transnacionalizacija reiškia

nacionalinės valstybės silpnėjimą, deteritorizacinį procesą, globalios

pilietinės visuomenės pasirodymą, simbolių iš nacionalinio į

internacionalinį lygį perkėlimą ši rezoliucija teigia, kad nacionalinės

valstybės išnykimas yra neišvengiamas ir globalizacijos procesas tai

pagreitins.

Bet yra priežastis manyti, kad universali homogenizacija yra

neįmanoma. Mažumų pasirodymas yra ženklas, kad skirtumai vis tik

egzistuoja, kad fragmentacija

išlieka ir kad skirtumai yra konvertuojami į

nelygybę pasaulio scenoje. Kaip Lanni (1992) pastebi, “kai nacionalinė

valstybė silpninama dėl intensyvaus globalizacijos proceso, iškyla kita

realybė, globali visuomenė. įvairi ir nesuderinama.”

Dėl to, kad valstybės pilietinė visuomenė nėra homogeniška todėl taip

pat ir nauji identitetai dėl globalizacijos nebus homogeniški. Identitetų

pliuralizacija taip pat ragina diferenciaciją bet kokioje pasaulinėje

sistemoje.

Globalizacijos procesas liudija, jog kiekvienos nacionalinės valstybės

ekonomika yra sparčiai modifikuojama tarptautinio kapitalo cirkuliacijos.

Tuo pačiu nacionalinė valstybė yra atpalaiduojama nuo kai kurių problemų

sprendimo, tokių kaip ekologinės problemos, saugumo problemos ir kt. Tad

ekonominės globalizacijos kryptis pabrėžia nacionalinės valstybės

silpnėjimą naujai iškylančiame regione. Panašu, kad nacionalinės valstybės

silpnėjimas ir žlugimas iššauks tokį kaleidoskopą, kuriame stebima, kaip

kultūrinis, politinis ir socialinis tapatumas suskaldomas į begalę

fragmentų.

Pasaulio globalizacijos proceso pasėkoje nyksta stabilus ir fiksuotas

tapatumas. Jis yra nuolat rekonstruojamas, nuolatos besikeičiantis.

Informacinės technologijos ir yra vienas iš pagrindinių šaltinių,

sąlygojančių būtent tokį šiandienos žmogui būdingą tapatumą. Greitų

socialinių pokyčių kontekste kiekvienas gali pasirinkti, kiekvienas

pasirenka sau tokius bruožus, įvaizdžius, kurie jam yra tuo metu aktualūs.

Bet kuris bet kada gali keisti savo ttapatumą taip keisdamas savo gyvenimą.

Todėl tapatumas visuomet gali būti perkonstruojamas.

5. Lietuvos tautinės mažumos.

Nemažą Lietuvos kultūros paveldo dalį sudaro visų jos tautinių

bendrijų kultūros paveldas. Lietuvos kultūros šaknys daugiatautės valstybės

istorijoje jau nuo daidžiųjų kunigaikščių laikų maitinamos lietuvių,

rusėnų, lenkų, žydų, totorių, kkaraimų, vokiečių, rusų ir kitų etninių

grupių religinio bei kultūrinio savitumo. Per pastarąjį nepriklausomos

Lietuvos dešimtmetį šį įsitikinimą papildė humaniškas požiūris į tautines

mažumas. Buvo imtasi svarbių priemonių, garantuojančių tautinių mažumų

apsaugą, joms priklausančių asmenų teises ir laisves, kasdieniniame

gyvenime sudarytos palankios sąlygos tautinių mažumų kultūrai palaikyti bei

išsaugoti pagrindinius jų savitumo elementus – religiją, kalbą, tradicijas

ir kultūros paveldą.

Lietuva viena iš pirmųjų Europoje pasirašė Tautinių mažumų apsaugos

pagrindų konvenciją (1995), kuri išreiškė Europos Tarybos ir jos valstybių

narių susirūpinimą dėl pavojaus tautinių mažumų egzistavimui. Tai pirmasis

Europos istorijoje teisiškai privalomas daugiašalis Europos Tarybos

dokumentas. Jo tikslas – pabrėžti teisinius principus, kuriuos valstybės

įsipareigoja gerbti, siekdamos garantuoti veiksmingą tautinių mažumų

apsaugą. Atviros demokratinės visuomenės idealas reiškia, kad daugelis

įprastų dalykų Lietuvoje gali reikalauti naujų teisinių ir socialinių

priemonių, jei bus norima plėtoti bendrą integracijos ppolitiką ir išlaikyti

tautinių mažumų bei daugumos savitumą.

Kuriama nauja Europa, grindžiama bendromis vertybėmis: demokratija,

tolerancija, solidarumu. Todėl kiekvienai į Europos Sąjungą stojančiai

šaliai svarbu ne tik susipažinti su jos įstatymais, palyginti bei suderinti

juos su nacionaliniais įstatymais, bet ir mokėti jais naudotis gilinant

supratimą, pasitikėjimą ir nenutrūkstamą kultūrinį dialogą tarp Lietuvos

žmonių ir etninių grupių. Ypač svarbu ugdyti tokį požiūrį į Lietuvos

istoriją bei jos kultūros paveldą, kuris skatintų pagarbą kultūrų įvairovei

ir pabrėžtų įvairių religijų, etninių grupių bei idėjų teigiamą tarpusavio

įtaką Lietuvos istorijos raidoje.

5.1. Žydai LLietuvoje.

Žydai Lietuvoje yra senbuviai, autochtonai. Esama duomenų, kad jau iki

XIV a. čia būta žydų; matyt, tai buvo atklydę prekeiviai. XIV a. žydai jau

tvirtai čia įsikūrė. Amžiaus pabaigoje LDK buvo jau keletas bendruomenių,

apie 6000 žydų. 1388 m. Vytautas Didysis suteikė Bresto žydams privilegiją,

po to išplėstą kitoms bendruomenėms. Žydai paskelbti laisvais žmonėmis,

pavaldžiais, kaip ir bajorai, Didžiajam Kunigaikščiui; jie nebuvo

baudžiauninkai. Ne tik teisės, bet ir pareigos, iš esmės panašios į kitų

laisvųjų žmonių, rodo aukštą jų statusą visuomenėje. Jiems buvo suteikta

gyvybės, nuosavybės apsauga, taisė laisvai važinėti, prekiauti, užsiimti

finansine veikla ir kt. Ypatinga tolerancija parodyta religijai: ne tik

pripažinta teisė išpažinti savo tikėjimą, švęsti savas religines šventes,

bet ir paskelbta sinagogų, kapų apsauga nuo bet kokio pasikėsinimo; buvo

uždrausta kaltinti žydus vartojant krikščionių kraują ritualiniams

tikslams, kadangi tai prieštarauja žydų religiniams įstatymams. Už žydų

religinių teisių pažeidimą grėsė griežtos bausmės. Privilegiją vėliau

patvirtino ir kiti kunigaikščiai, jos pagrindiniai teiginiai įrašyti I

Lietuvos Statuse (1529). Vytauto Didžiojo laikus žydų istorikai vadina

aukso amžiumi.

Vėliau būta ir sunkių išbandymų. 1495 m. žydai buvo išvaryti iš

Lietuvos; grįžti jiems leista po 8 metų. Bet dominavo ne persekiojimai, ne

priespauda, o tolerancija, palyginti laisvas gyvenimas, galimybė išpažinti

savo religiją, laikytis savo papročių, užsiimti įvairiais verslais. Ir

žydai įleido Lietuvoje gilias šaknis, išugdė turtingą kultūrą, vertėsi

įvairiausiais verslais. Didžiulis buvo žydų prekeivių vvaidmuo, nors krašte

viešpatavo natūrinis ūkis. Žydai buvo patyrę finansininkai, dažnai jiems

būdavo patikėtos atsakingos pareigos.

Dauguma žydų ilgainiui apsigyveno miesteliuose (jidiš kalba – štetl),

čia jie sudarė didelę, kartais ir didesniąją gyventojų dalį. Tokiuose

miesteliuose susiformavo savotiška gyvenimo erdvė, kurioje reprodukavosi

žydiškasis gyvenimo būdas, plėtojosi kultūra. Kaip lietuviams kaimas, taip

žydams štetl tapo kultūros lopšiu. Kiekviename miestelyje paprastai veikė

sinagoga, chederai (vėliau – mokykla), kapinės, ritualinė maudyklė. Greta

sinagogos dažnai stovėjo rabino namas; rabinas vadovavo visam dvasiniam

gyvenimui. Daugiausia žydai bendravo tarpusavy, kalbėdami jidiš. Plačiai

bendravo ir su lietuviais: žydai neblogai šnekėjo lietuviškai; neretas

lietuvis, ypač mažesniuose miesteliuose, pramokdavo ir jidiš. Plačiai

bendraudami, žydai nenutautėjo: išsaugojo tautinę savastį, identitetą, savą

kultūrą. Gyveno greta lietuvių, bet vis dėlto atskirai. Labiausiai juos

skyrė religija. Viena vertus, daugelis krikščionių laikėsi bažnyčios

skelbiamos nuostatos, kad žydai nužudė Jėzų, todėl neratas, samprotaudamas

apie žydus, priskirdavo jiems tą kolektyvinę istorinę atsakomybę; kartais

tai šiek tiek nuspalvindavo net santykius su pažįstamu, kaimynu. Kita

vertus, ir judaizmas tolino žydus nuo kitatikių, ugdė uždarumą. Santuokos

buvo toleruojamos tik su bendratikiais; kašruto taisyklės draudė sėsti su

kataliku prie bendro stalo; per šabatą, kai kriščioniys dirbo, žydui buvo

nevalia net krosnies užkurti. Daugelis žydų papročių lietuviui atrodė

keisti, svetimi, nepriimtini, neretai sukeldavo pašaipą, o kartais ir

stipresnį negatyvizmą.

Rusifikavimas. Po Lietuvos ir Lenkijos padalinimų (1772-1795) Lietuva

tapo Rusijos kolonija. Žydams buvo leista gyventi tik kkeliose gubernijose,

uždrausta gyventi stambiausiuose miestuose, taip pat kaimuose, turėti

žemės. Vykdoma rusinimo politika dažnai žiauriais būdais, kaip antai žydų

vaikų prievartinis ėmimas daugiau nei 25-eriems metams tarnauti

kariuomenėje. Rusinimui turėjo pasitarnauti ir 1847 m. Vilniuje įkurta

rabinų mokykla, rengusi vad. valdiškus rabinus oficialioms pareigoms

atlikti – registruoti gimimus, vedybas ir kt. Gyventojai nelabai pasitikėjo

šiais rabinais. 1855 m. užėmus sostą “carui išvaduotojui” Aleksandrui II,

pradėta vykdyti gerokai liberalesnė politika, atsisakyta žiaurių

antižydiškos politikos metodų, rusinimo politika sušvelnėjo. XIX a. 6-7

dešimtnetyje į Rusiją iš Vokietijos prasiskverbė Haskalos – žydų Apšvietos

– idėjos. Maskiliai, Haskalos šalininkai, siekė, kad žydai neužsisklęstų

vien religinio švietimo rėmuose, susipažintų su pasaulietine kultūra,

įsilietų į bendrą visuomenės gyvenimą. Vietoj religinio ugdymo institucijų

– chederų- ėmė kurtis moderni pasaulietinio švietimo sistema. Caro

vyriausybė rėmė valdiškų žydų mokyklų steigimą, vertino tai kaip rusinimo

įrankį. Mokytojų kadrus šioms mokykloms turėjo rengti 1873 m. vietoj

buvusios rabinų mokyklos įkurtas mokytojų institutas. Tačiau gyventojai

suvokė rusifikatorišką šių mokyklų vaidmenį ir nelabai noriai leido į jas

vaikus. Žydai, kaip ir ankščiau, orientavosi į tautinę kultūrą tiek jidiš,

tiek ir hebrajų kalbomis. Puikios sąlygos šiai kultūrai plėtotis susidarė

Lietuvai laimėjus nepriklausomybę.

Tautinė autonomija. Susikūrus nepriklausomai Lietuvos valstybei, žydams

buvo suteikta labai plati kultūrinė tautinė autonomija, žymiai platesnė

negu kitose Europos šalyse. Anksčiau apie tokią autonomiją buvo galima tik

svajoti. Tarpukario Lietuvoje gyveno 154 000 žydų, t.y.

7,5% krašto

gyventojų. 1919m. rugpjūčio 5 d. deklaracijoje pasirašytoje užsienio

reikalų ministro Augustino Voldemaro, skelbiama, kad žydų tautos nariai

lygiai su kitais piliečiais be nacionalinių, tikybos ir kultūros skirtumų

naudojasi visomis pilietinėmis ir nacionalinėmis teisėmis, turi teisę

laisvai vartoti savo kalbas viešuose renginiuose, spaudoje, teatre,

mokyklose, teismuose ir valstybės įstaigose; žydai autonomiškai tvarko savo

vidinius reikalus – tikybos, labdaros, socialinės pagalbos, švietimo,

dvasinės kultūros apskritai. Buvo užfiksuota visiška religinių reikalų

autonomija, užtikrinama teisė švęsti šeštadienį, kitas šventes. Rabinai – o

jų ketvirtojo dešimtmečio pradžioje buvo apie 160 – registravo gimimus,

išduodavo mmetrikus, registravo vedybas, skyrybas, mirtį. Rabinai buvo

susivieniję į rabinų sąjungą. 185 bendruomenės išrinko savo komitetus,

kurie tapo vietiniais autonomijos atstovais, aukščiausiąja autonomijos

institucija tapo 34 narių Tautinė taryba, kurią žmonės vadino žydų

parlamentu. Lietuvos Vyriausybėje buvo įkurta žydų reikalų ministro

pareigybė.

Žydai plačiai dalyvavo ir tvarkant bendrus krašto reikalus. Vyriausybės

nariais, be žydų reikalų ministro, buvo du viceministrai – užsienio reikalų

bei prekybos ir pramonės. Žydai lygiai su kitais dalyvavo seimų rinkimuose

ir visuose keturiuose seimuose iki 1926 m.valstybinio perversmo turėjo savo

atstovų frakcijas. Steigiamaja-me Seme iš 112 bbuvo 6 žydų atstovai,

pirmajame Seime 3 iš 78 atstovų, antrajame – 7 taip pat iš 78, trečiajame –

3 iš 85. Nemaža žydų atstovų buvo ir vietos savivaldybėse, buvo ir kai

kurių miestų viceburmistrų.

Po 1926 m. valstybės perversmo. Vis labiau stiprėjant kkrikdemų įtakai,

nuo 1923 m. pradėta siaurinti žydų autonomiją; 1924 m. panaikinta ministro

žydų reikalams pareigybė, likviduota Tautinė taryba;1926 m.valstybės

perversmas, įvedęs autoritarinį valdymą, visiškai panaikino demokratinius

autonomijos pamatus. Bet religijos srityje išliko visiška autonomija. Antai

kariuomenėje greta katalikų kapelionų buvo vyriausias rabinas, kuris

aptarnavo žydų karius.

Apskritai žydų kultūra buvo toleruojama ir toliau. Veikė daug kultūros,

sporto, švietėjiškų klubų, meno kolektyvų, vaidinusių jidiš kalba, teatro

studija, buvo apie 120 visuomeninių ir tiek pat mokyklinių bibliotekų.

Įžymių žydų kilmės veikėjų vardais pavadinamos gatvės. Leista nemažai žydų

laikraščių. Veikė įvairių pakraipų žydų partijos.

Švietimo sistema.

Išvados

Nacionalizmo išnykimo perspektyva prieinamoje ateityje neatrodo reali.

Kaip buvo aptarta, buvo galima tikėtis, kad nacionalizmo patrauklumą

sumažins modernizavimo tendencijos. Tačiau šios viltys neatrodo realios:

didėjant naujų išteklių poreikiams, kyla iki tol buvę paslėpti konfliktai

ne tik tarp turinčių resursus iir jų neturinčių, bet ir tarp konkuruojančių

dėl išteklių. Tokioje kovoje valstybės vaidmuo lieka itin svarbus, ji turi

tenkinti politines bei ekonomines nacionalistines ambicijas, kurias kartais

dar sustiprina politinių elitų siekimas išlaikyti palankią karjeros

sistemą. Be to, priešingai negu tikėtasi, nacionalizmas dėl modernizavimo

neišsisėmė ideologiškai. Nors atsirado daugiau galimybių įgyvendinti

nacionalistinius siekimus, šios galimybės labiau susijusios su „normalios“

valstybinės padėties tarptautinėje sistemoje užtikrinimu, tačiau jos

nereiškia nacionalistinių ambicijų likti „unikaliais“ atsisakymo ir su

jomis konfliktuoja.

Nacionalizmą gali skatinti ir modernizavimo išryškinami kultūriniai

konfliktai, pirmiausia atmetantys supervalstybių kultūrą. Tiesa,

modernizavimas suartina aukštąsias kultūras (ir net panaikina

„liaudiškąsias“), tačiau ir toks suartėjimas veikiausiai turi ribas, ir

sunku įsivaizduoti jų visišką susiliejimą net ir politinio bei ekonominio

bendrėjimo sąlygomis.

Pagaliau, esama tarptautinė sistema, kurią Smitas vadina

internacionalistine, taip pat nereiškia nacionalizmo pabaigos, o netgi jį

skatina. Taip yra todėl, kad esama sistema pripažįsta tik tam tikros formos

— valstybinį — nacionalizmą ir atmeta kitokių — periferinių ir

susivienijimo — judėjimų nacionalistines ambicijas, skatindama pastaruosius

reikšmingesniems veiksmams ir stiprindama su tokiomis grupėmis susijusių

žmonių tautinę savimonę.

Net ir supranacionalizmas, kurį galima kildinti iš nacionalizmui

priešingo kosmopolitizmo, ne sunaikina, o irgi gali paskatinti

nacionalistines ambicijas. Tiesa, keičiasi jų mastas ir reiškimo lygmuo,

tačiau nacionalizmas kaip kova už kultūriškai apibrėžiamo identiteto ir

politinių ribų sutapimą neišnyksta.

Todėl galima manyti, kad tendencijos, kurios atrodo priešingos ir

pražūtingos nacionalizmui, jį tik dar labiau skatina. Todėl vargu ar

įmanoma tikėtis nacionalizmo pabaigos prieinamoje ateityje. Tiesa, galima

tikėtis, kad kai kurios modernizavimo tendencijos prislopins

nacionalistinių sąjūdžių apimtis, nacionalistinių ambicijų reiškimosi mastą

bei intensyvumą ir padarys jas ne tokias pavojingas.

Naudotos literatūros sąrašas

1. Anderson, B. Įsivaizduojamos bendruomenės.  V., 1999. (ypač

puslapiai 16-63).

2. Brubaker R. Pilietybė ir tautiškumas Prancūzijoje ir Vokietijoje.

V., 1998.

3. Cooper R. Is there a New World Order? // Prospects for Global

Order. Vol. 2. L., 1993. P. 8.

4. Dahrendorf R. Modernusis socialinis konfliktas.- VV.,1996.

5. Gellner E. Tautos ir nacionalizmas.— V., 1996.— 239 p.

6. Giddens A. Beyond Right and Left; The Future of Radical Politics,

Cambridge., 1994.

7. Giddens A. The Consequences of Modernity. Cambridge., 1990.

8. Encyclopedia of Nationalism. (Edited by Alexander Motyl) -Rutgers

University, Newark, New Jersey, USA. (Reissue, Academic Press

1999).

9. Patterns of Modernity. Ed. by S. H. Eisenstadt. Vol. II. Beyond the

West. N-J., 1987.

10. Smith A. D. Nacionalizmas XX amžiuje.— V., 1994.— xi, 350, [6] p.

11. The Association for the Study of Ethnicity and Nationalism (ASEN)

// http://www.lse.ac.uk/Depts/European/Asen/default.htm

12. The Ernest Gellner RESOURCE SITE //

http://www.lse.ac.uk/Depts/Government/gellner/index.htm

13. The Nationalism Project // http://www.nationalismproject.org/

(Nationalism Project Home )

14. Touraine A. Critique de la modernite. Paris, 1992.

15. Купер Р. Постмодернистское государство и мировой порядок. M.,

„Демос“., 1996.

16. Макаренко В. П. Главные идеологии современости. Ростов-на-Дону.,

2000.

17. Хобсбаум Э. Нации и национализм после 1780 года. СПб., 1998.

18. Федотова A. Типология модернизации. // Вопросы философии 2000, №4.

———————–

[1] Макаренко В. П. Главные идеологии современости. Ростов-на-Дону., 2000.

p. 359.

[2] Touraine A. Critique de la modernite. Paris, 1992. P. 164-165.

[3] Patterns of Modernity. Ed. by S. H. Eisenstadt. Vol. II. Beyond the

West. N-J., 1987. p. 23.

[4] Федотова A. Типология ммодернизации. // Вопросы философии 2000, №4. p.

11.

[5] Patterns of Modernity. Ed. by S. H. Eisenstadt. Vol. II. Beyond the

West. N-J., 1987. p. 23.

[6] Prie tokios metodikos pasekėjų priskiriamas Jurgenas Chabermas.

[7] Smito manymu visi nacionaliniai identitetai turi savyje bendrą etninį

kontekstą.

[8] Michael Billig (1995) savo studijose nurodė kelius, kuriuose tautinė

kultūra atsiskleidė kaip įprastas, arba, jo terminais „banalus“ fenomenas,

reprodukuotas per bendro jausmo diskursus.

[9] Cooper R. Is there a New World Order? // Prospects for Global Order.

Vol. 2. L., 1993. P. 8. Купер Р. Постмодернистское государство и мировой

порядок. M., „Демос“., 1996. p. 25. Pagrindinė R. Kuperio idėja yra ta, kad

1989 m. buvo žymūs ne tik „šaltojo karo“ pabaiga, bet ir kaip „jėgų

balanso“ epocha. 1945-1989 metų periodas tęsė šabloną, priimta nuo

Vestfalio laikų. Tik dabar jėgų balansas tarp įvairių Europos valstybių

koalicijų, neleidžiančių atsirasti naujai valstybei hegemonui, pasikeitė į

bipoliarinį pasaulio skilimą. 90-aisiais metais prie jo griuvėsių atsirado

trys valstybių kategorijos: nemoderniosios („pasenusios“), moderniosios

(„šiuolaikinės“) ir postmoderniosios („postšiuolaikinės“).

[10] Cooper R. ten pat.

[11] Купер Р. p. 39.

[12] Купер Р. p. 27.

[13] Gellner E. Tautos ir nacionalizmas.— V., 1996. P. 178.

[14] Smith A. D. Nacionalizmas XX amžiuje.— V., 1994.— P. 238.

[15] Žr. ten pat.— P. 235—236.

[16] Žr. ten pat.— P. 242—243.

[17] Ten pat.— P. 235.

[18] Ten pat.

[19] Gellner E. Op. cit.— P.

185.

[20] Ten pat.— P. 188.

[21] Žr.: Smith A. D. Op. cit.— P. 236—237.

[22] Žr.: Gellner E. Op. cit.— P. 180.

[23] Giddens A. The Consequences of Modernity. Cambridge., 1990. p. 187.

[24] Giddens A. Beyond Right and Left; The Future of Radical Politics,

Cambridge., 1994. p. 47.

[25] Žr.: Smith A. D. Op. cit.— P. 243—244..

[26] Ten pat.— P. 245.

[27] Ten pat.— P. 246.

[28] Ten pat.

[29] Ten pat.— P. 247.

[30] Ten pat.— P. 248.