Policijos pareigunu teises ir pareigos ir ju veiklos garantijos

Kauno Kolegija

Ekonomikos ir teisės fakultetas

Teisėsaugos institucijų savarankiškas darbas

Policijos pareigūnų teisės ir pareigos

ir jų veiklos garantijos

Kaunas 2002

Turinys

Įvadas 3

1.Policijos veikla 4

1.1 Policijos pareigūnų pagalba visuomenei 4

2.Lietuvos, Vokietijos ir JAV policijos sistema 5

3.Policijos pareigūno teisinis statusas 6

3.1 Bendrosios policijos pareigūno teisės 7

3.2 Policijos pareigūno pareigos 7

3.3 Policijos pareigūno atsakomybė 8

3.4 Policijos pareigūno veiklos garantijos 8

IŠVADOS 9

Įvadas

Policija yra valstybei atstovaujanti nusikaltimų užkardymo ir

prevencijos institucija. Tai visuomenės sukurta teisėsaugos institucija

konkretiems visuomenės poreikiams tenkinti. Policija – tokia pat sena

institucija kkaip ir pati valstybė. Policijos kilmės ištakų galima ieškoti

Prancūzijoje, žodis “Police”, kuris reiškė miesto tvarkymo ir krašto

reikalus. Policija ir teisinėje ir demokratinėje valstybėje išliko pati

svarbiausia valstybinio valdymo institucija, kurios padedama valstybės

valdžia vykdo socialinės tvarkos užtikrinimo funkcijas. Policijos veiklos

specifika ir sudėtingumas leidžia pažvelgti, kokią vietą ji užima tarp

kitų socialines paslaugas gyventojams teikiančių institucijų, kokie

prioritetai būdingi tik jai kaip visuotinei teisėsaugos

institucijai.Policijos pagalba gyventojams yra strateginis interesas,

įpareigojantis spręsti visuomenėje ir tarp bendruomenės narių kylančias

nesaugumo ir netvarkos problemas. Policija paprastai yra laikoma valstybės

vykdomosios valdžios “jėgos” institucija, skirta teisėsaugos funkcijoms

įgyvendinti. Kiekvienas jaunas policininkas turi suprasti, jog policija yra

ne valdžia, o visuomeninė paslauga, garantuojanti ir sauganti visų piliečių

teises ir laisves, ginanti nevaržomą naudojimąsi jomis.Policija nėra

valdžia o, visuomeninė paslauga, garantuojanti ir sauganti visų piliečių

teises bei laisves, tarnaujanti vvisuomenei.Policija-tai teisingumo vykdymo

paslauga, ginanti piliečio teises nuo neteisėto kėsinimosi o, policininkas

tai visuomenės atstovas, saugantis piliečių teises bei teisėtus interesus.

Kad ši jo veikla būtų teisinė, jam turi būti skirtos valdžios atstovo

funkcijos veikti visuomenės vardu (įstatyminiu pagrindu), ir jis turėtų

būti atsakingas visuomenei už savo veiklos rezultatus. Policijos

pareigūnas, norėdamas tapti paslaugos atstovu demokratinėje visuomenėje,

visų pirma turėtų rūpintis visuomenės narių saugios aplinkos užtikrinimu.

Policija užima išskirtinę vietą tarp kitų teisėtvarkos institucijų vien dėl

to, kad policijai juridiniu pagrindu yra suteikta išimtinė teisė taikyti

bendruosius valdymo veiklos metodus- įtikinimą ir prievartą. Policijos

pareigūnų jėgos naudojimas turi būti išimtinio pobūdžio, t.y. jie turi

teisę vartoti jėgą teisėtai sulaikydami pažeidėjus arba asmeninis,

įtariamuosius padarius teisės pažeidimus, tačiau sulaikymo metu neturi būti

vartojama jėga. Prievarta yra valstybinės valdžios įrankis , kuriuo

palaikoma socialinė tvarka šalyje, skirtas jos vykdomajai institucijai-

policijai. Policijos tikslas- būti kuo arčiau žmogaus, bendrauti su jau jam

padėti t.y. įsitraukti į visuomenę,

1.Policijos veikla

Savo veiklą policijos pareigūnai vykdo remdamiesi įvairiais teisės

aktais, t.y. LR Konstitucija, LR policijos įstatymu, LR policijos veiklos

įstatymu (2000m.spalio 17 d.), LR baudžiamojo proceso kodeksu, LR

baudžiamuoju kodeksu.

Policijos veikla LR grindžiama demokratijos, humanizmo, teisėtumo,

socialinio teisingumo, viešumo ir profesinės paslapties, vienvaldiškumo ir

kolegialumo derinimo principais. Policija ir jos pareigūnai savo veikla

turėtų užtikrinti pagarbą įstatymams, piliečių teisių ir laisvių apsaugą,

visuomenės saugumą.policijos pareigūnas yra dalis viešosios tvarkos ir

teisingumo sistemos, kuri pagrįsta įstatymais ir skirta tvarkai palaikyti

bei įstatymams taikyti. Ne veltui LR policijos įstatymo 5 st. įtvirtinta

nuostata, kad policijos pareigūno reikalavimai įtvirtinti visiems

piliečiams, valstybinėms, privačioms ir kitokioms įmonėms, įstaigoms,

organizacijoms bei pareigūnams. Tačiau tie reikalavimai turi būti teisėti

ir reiškiami tada, kai kyla grėsmė visuomenės arba jos nario saugumui.

Pagrindinė policijos funkcija- saugoti visuomenę ir užtikrinti

kiekvieno valstybės piliečio saugumą nuo pavojingo kėsinimosi į jo gyvybę,

sveikatą, garbę ir orumą, teises, laisves ir teisėtus interesus.

1.1 Policijos pareigūnų pagalba visuomenei

Policijos pareigūnų pagalba visuomenei priklauso nuo piliečių

požiūrio į naujai besikuriančios policijos modelį, kuriuo pabrėžiamas

siekis sustiprinti ir nuolat palaikyti abipusį policijos ir bendruomenės

pasitikėjimą. Prevencinis policijos darbas užtikrinant saugią aplinką būtų

veiksmingas, jeigu pati visuomenė į policiją žiūrėtų kaip į “pagalbininkę”,

teiktų įvairią informaciją policijai, kovojančiai su nusikaltimu. Policijos

pareigūnai visuomenės saugumo užtikrinimo problemas turi spręsti taip, kad

teritorinių policijos įstaigų vadovai būtų suinteresuoti, jog kuo daugiau

viešosios policijos pareigūnų patruliuotų atitinkamoje teritorijoje, t.y.

užmegztų kuo glaudesnius ryšius su gyvenamosios vietovėse bendruomenės

nariais.Teisėtvarkos pareigūnai savo vykdomas funkcijas privalo priartinti

prie visuomenės ir sulaukti iš jos paramos.Jeigu visuomenės nariai nori

saugiai jaustis savo bendruomenėje, jie patys turi rodyti iniciatyvą

bendradarbiauti su policijos pareigūnais. Policija- pagrindinė bendruomenės

partnerystės institucija, kurios pagrindinis uždavinys – suteikti pagalbą

kiekvienam gyventojui užkertant kelią pavojams, kylantiems visuomenės ir

atskiro piliečio saugumui.

2.Lietuvos, Vokietijos iir JAV policijos sistema

Lietuvos policijos sistemą ir uždavinius apibrėžia policijos

veiklos įstatymas. Šio įstatymo 2 st. policija apibrėžiama kaip asmens,

visuomenės saugumą ir viešąją tvarką užtikrinanti policijos įstaigų ir

pareigūnų visuma.Lietuvos policijos sistemą sudaro:

Policijos departamentas prie LR vidaus reikalų ministerijos (toliau-

Policijos departamentas).Teritorinės policijos įstaigos; Policijos

profesinio ugdymo įstaigos.Specialiosios policijos įstaigos.

JAV policija- trijų rūšių: federalinė, valstijų ir vietinė.

Labiausiai reikšmingiausias. Federalinis tyrimų biuras.Jo būstinė yra

Vašingtone o, 59 skyriai išsidėstę taip, kad aprėptų visą JAV teritoriją.Jo

kompetencijoje – kontržvalgyba, kova su organizuotu valdininkų

nusikaltimu.Valstijų policija pagal konstituciją veikia tik tos valstybės

teritorijoje.Vietinės policijos sistemai priklauso srities (grafystės)

policija, pavaldi srities tarybai.jai vadovauja žmonių renkamas šerifas.Jis

vykdo teismo prižiūrėtojo funkcijas, administruoja srities kalėjimą, jis

vadovauja srities policija 2-4 metus.Miesto policijai vadovauja

viršininkas(šefas), kai kuriuose didžiuosiuose miestuose- komisaras,

civilis asmuo, įgaliotas miesto savivaldybės ir mero.Gyvenvietės policija

tai 3-5 policininkai arba vienas konsteblis renkamas 2-4 metus jis vykdo

teismo sutartis, rengia rinkimus.

Vokietijoje teritorinės policijos direkcijos įsikūrusios apskričių

centriniuose miestuose.Kiekviename mieste ir gyvenvietėje yra atitinkamo

dydžio, priklausomai nuo gyventojų skaičiaus ir darbo apimties policijos

skyriai(nuo 30 iki 90 pareigūnų). Lietuvoje į tarnybą policijoje

savanoriškumo ur atrankos pagrindu priimami ne jaunesni kaip 18 metų,

mokantys valstybinę kalbą LR piliečiai, kurie pagal išsilavinimą, dalykinį

ir fizinį pasirengimą bei sveikatą tinka policijos pareigūno pareigoms. JAV

norint įsidarbinti policijoje reikia turėti vidurinio mokslo diplomą arba

būti baigus kkoledžo kursą, amžius nuo 20 iki 35 metų, idealus regėjimas, ne

žemesnis kaip 175 cm ūgis. Juos patikrina pagal psichologinius testus,

priimtas į tarnybą duoda priesaiką laikytis policijos pareigūno kodekso.

Tik padirbėjęs 3-5 metus eiliniu patruliu gali kilti karjeros laiptais.

Vokietijoje visiškai skirtinga priėmimo ir mokymo policijos sitema,

priimama nuo 16 metų. Asmenį patikrina speciali madicinos komisija, reikia

išlaikyti fizinio parengtumo egzaminą. Baigęs policijos mokyklą (3 metai),

kandidatas išeina į dviejų metų stažuotę policijos regavimo pajėgose, ten

dirba ekstramaliomis sąlygomis. Kai jam sueina 21 metai, asmuo tampa tikru

policininku ir su juo pasirašomas kontraktas, jis gali būti pasiųstas

tarnauti į bet kurį Vokietijos miestą.

3.Policijos pareigūno teisinis statusas

Policijos pareigūnas- LR pilietis, tarnaujantis policijoje,

einantis tam tikras pareigas ir vykdantis policijos funkcijas.Jis visur ir

visada turi valdžios atstovo teisinį statusą bei pareiginį laipsnį.

Policijos pareigūno statusą įgyja asmuo, įstatymų ir kitų teisės aktų

nustatyta tvarka priimtas į tarnybą policijoje, jo statusą įrodo tarnybinis

pažymėjimas, speciali apranga ir specialu tarnybinis ženklas.Įgyvendindamas

policijos uždavinius, policijos pareigūnas turi teisę reikalauti, kad

tiesiogiai jam nepavaldūs asmenys vykdytų teisėtus jo nurodymus, o jų

nevykdant ar pasipriešinant naudoti prievartą.Policijos pareigūnai,

vykdydami jiems suteiktus įgaliojimus, vadovaujasi tik įstatymais.

Įstatymais pagrįsti policijos pareigūnų reikalavimai yra privalomi visiems

fiziniams ir juridiniams asmenims.Už šių reikalavimų nevykdymą asmenys

atsako įstatymų nustatyta tvarka.Policijos įstaigos vadovai turi teisę

pakeisti jiems pavaldžių policijos pareigūnų priimtus neteisėtus sprendimus

arba

sustabdyti jų vykdymą.JAV nėra įstatymo, reglamentuojančio visų

policijos formuočių veiklą. Policininkai privalo laikytis normų, užfiksuotų

Konstitucijoje, Aukščiausio teismo sprendimuose, atitinkamuose valstijų

įstatymuose, municipalinių įstaigų instrukcijose.Tai suteikia policininkui

plačias teises priimti sprendimus konkrečiais atvejais.

3.1 Bendrosios policijos pareigūno teisės

Šios teisės numatytos Policijos veiklos įstatymo 18 st.Policijos

pareigūnas,užtikrindamas jam pavestų policijos uždavinių įgyvendinimą turi

teisę:pagrįstai įtardamas, jog padarytas administracinis teisės pažeidimas

ar nusikalstama veikla, tikrinti su juo susijusio asmens, transporto

priemonės, krovinių dokumentus ir laikinai, kol bus priimtas sprendimas,

juos paimti; įstatymų nustatyta tvarka sulaikyti ir pristatyti teisėtvarkos

pažeidėjus į ppolicijos ar kitų teisėsaugos institucijų tarnybines patalpas

jų asmens tapatybei nustatyti , surašyti protokolams;Vokietijoje kiekvienas

policininkas savo aptarnaujamoje teritorijoje atlieka visas funkcijas:

surašo kelių eismo taisyklų ar kitokių pažeidimų protokolus ,įvykio vietos

protokolus, bei kitus procesinius dokumentus. Policininkas vietoje gali

skirti baudą iki 75 markių, visos kitos nuobaudos skiriamos per teismą.

Surašydamas protokolą taip kaip Lietuvos pareigūnai smulkiai išaiškina

pažeidimo aplinkybes.Lietuvoje persekiodamas asmenį, įtariamą padarius

nusikalstamą veiklą, ar nusikaltėlį, besislepiantį nuo policijos gali

patekti į patalpas bet kuriuo metu tai galioja ir JAV pareigūnams.Policijos

veiklos įstatymo nustatytais atvejais panaudoti šaunamuosius ginklus,

fizinę ar kitokią prievartą, o JAV eilinis policijos pareigūnas

nusprendžia, kada taikyti prievartą, bandyti nuraminti, areštuoti ar

panaudoti ginklą(nes nėra tiesiogiai reglamentuojančio įst.).Važiuodamas į

įvykio vietą, persekiodamas nusikaltėlį,kuriam būtina neatidėliotina

medicinos pagalba, nekliudomas gali naudotis visomis transporto

priemonėmis;Laikinai apriboti patekimą į tam tikrą teritoriją, sustabdyti

vykdomus ddarbus, jei kyla pavojus viešajam saugumui; tikrinti transporto

priemonę vairuojantį asmenį įtardamas jog jis apsvaigęs nuo narkotinių,

alkoholio, psichotropinių,toksinių medžiagų;įstatymų ir kitų teisės aktų

nustatyta tvarka bei atvejais reikalauti ir nemokamai gauti iš valstybės

privačių institucijų informaciją, nepažeisdamas asmens teisių užtikrinant

policijos uždavinių įgyvendinimą fotografuoti, daryti vaizdo ir garso

įrašus;Visos teisės neformaliai užtikrintos JAV ir formaliai Vokietijos

pareigūnams.Policijos pareigūnų teisės, vykdant nusikalstamų veikų ir kitų

teisės pažeidimų prevenciją,numatytos 19st policijos veiklos įstatyme,

atskleidžiant ir tiriant nusikaltimus 20st .

3.2 Policijos pareigūno pareigos

Numatytos Policijos veiklos įstatymo 21 st.Policijos pareigūnas

privalo:gerbti ir ginti žmogaus orumą, užtikrinti ir saugoti jo teises ir

laisves( tai numatyta ir Europos policininkų chartijoje 1993 m.

Strasbūras);gavęs pranešimą apie daromą nusikaltimą veiką ar kitokį teisės

pažeidimą imtis neatidėliotinų priemonių užkirsti kelią daromai

nusikalstamai veikai , sulaikyti bei pristatyti policijos įstaigai;

užtikrinti sulaikytų aasmenų teises ir teisėtus, suteikti pagalbą asmeniui

nukentėjusiam; imtis visų galimų priemonių asmens, valstybės, visuomeninių

organizacijų turtui apsaugoti, laikyti paslaptyje konfidencialią

informaciją;JAV policininkas 80% savo tarnybos laiko eikvoja ne kovai su

nusikaltėliais, o teisėtumo žmonių saugumo jausmui visuomenėje įtvirtinti,

pagelbėti žmonėms kritinėse situacijose.JAV policininkas turi fiksuoti ir

įstatymų pažeidimus, išaiškinti ir sulaikyti nusikaltėlius, taip pat

privalo dalyvauti teismo procese liudytoju.Į jo funkcijas įeina ir

prevencinis patruliavimas bei ryšiai su rajono, kurį aptarnauja

gyventojais.

Vykdant tarnybines pareigas, policijos pareigūnas privalo

prisistatyti.

3.3 Policijos pareigūno atsakomybė

Policijos pareigūnas asmeniškai atsako už savo veiksmus ir

sprendimus bei jų padarinius.Pareigūnas, vykdydamas jam patikėtas pareigas,

pažeidęs įstatymą, traukiamas tarnybinėn, materialinėn baudžiamojon

atsakomybėn. Neteisėta policijos pareigūno veikla fiziniam ar juridiniam

asmeniui padarytą žalą atlygina valstybė.JAV policininkas visuomet privalo

laikytis vidurio, jei taikydamas įstatymą, kitose situacijose jis nukrypsta

į kurią nors pusę netenka objektyvumo, jis negali tikėtis paramos iš

piliečių.JAV pareigūnų atsakomybė- tinkamai ir laiku spręsti problemas

susijusias su nusikalstamumu, didinti pasitikėjimą policijos darbu.

3.4 Policijos pareigūno veiklos garantijos

Policijos pareigūnas turi panaudoti prievartą, kai būtina užkirsti

kelią teisės pažeidimams;policijos pareigūnas įstatymų numatytais atvejais

ir tvarka gali panaudoti fizinę prievartą, šaunamąjį ginklą bei

sprogstamąsias medžiagas;policijos pareigūnas turi teisę panaudoti fizinę

prievartą:gindamas save, sulaikydamas nusikaltėlį, esant tarnybiniam

būtinumui, masinių riaušių metu;jei kitos priemonės neveiksmingos policijos

pareigūnas turi teisę panaudoti šaunamąjį ginklą: gindamas save,

sulaikydamas nusikalstama veikla įtariamą asmenį, atremdamas saugomų

objektų užpuolimą, kai būtina išlaisvinti įkaitus,pabėgimo iš įkalinimo

vietų ar riaušių jose atvejais, draudžiama panaudoti ginklą žmonių

susibūrimo vietose, jeigu nuo to nukentės pašaliniai asmenys, gali išauti

iš ginklo kai būtina duoti pavojaus signalą, gali panaudoti psichinę

prievartą, jei nusikaltėliai bando panaudoti prievartą artinasi prie

pareigūno.Apsaugoti savo veiklą garantuoja šie įstatymai, tuo tarpu JAV

policininkų veiklai garantuoti nėra įstatymo.

IŠVADOS

Remiantis įstatymais atliekamos policijos pareigūnų paslaugos

pirmiausia tampa naudingos eiliniams visuomenės nariams, nes šie

patarnavimai nukreipti tenkinti jų poreikius, o tai išlaisvina piliečius

nuo nuolatinio rūpesčio dėl savo saugumo.Tenkinant šiuos būtiniausius

žmonių saugumo poreikius ppolicijos pareigūnų veikloje daugiausia dėmesio

būtina skirti teisės pažeidimų prevencijai, svarbiausia, visų gyventojų

interesams, nes būtent saugumo jausmas išlaisvina individą iš nuolatinio

rūpesčio esama materialine ir fizine padėtimi. Lyginant Lietuvos, JAV,

Vokietijos pareigūnų teises, pareigas,veiklos garantijas Lietuvos

pareigūnai turi mažiau galimybių dėl šaunamojo ginklo panaudojimo jie yra

tiesiogiai pririšti prie įstatymo, turi daug mažiau veiklos galimybių.

Literatūra

1) LR Policija.- Vilnius, 2001m-39p.

2) Raimundas Kalesnykas.-Policijos ir kitų socialinių institucijų,

teikiančių socialines paslaugas gyventojams, bendradarbiavimas.-

Vilnius.2000m-42p.

3) Pranas Kuconis, Vytautas Nekrošius.-Teisėsaugos institucijos 2 leidimas.-

Vilnius,2001m-175p.

4) Sargyba Nr.25 (978)p.7

5) Sargyba Nr.50(98)p.7

6) LTU Jurisprudencija Nr.2113, Vilnius,2001mssss