termin? atnaujinimas administraciniame procese

TURINYS

1. Įvadas………………………… 3

2. Termino samprata………………………… 4

3. Terminų skaičiavimo tvarka……………………. 5

4. Terminų praleidimo padariniai…………………… 6

5. Praleistų terminų atnaujinimo pagrindai………………. 6

6. Praleistų terminų atnaujinimo ypatumai:……………… 7

• Pareiškėjo prašymas dėl terminų atnaujinimo.

• Tik teismas gali atnaujinti terminus.

• Termino praleidimo priežastys turi būti labai svarbios.

7. Išvados………………………… 10

8. Priedai………………………… 11

9. Naudota literatūra………………………… 13

ĮVADAS

Galima teigti, kad visos teisės šakos susideda iš atskirų institutų. Vienas tokių administracinio proceso teisės institutų yra terminai ir jų atnaujinimas. Kadangi procesinės teisės šakos pasižymi savo imperatyvu, tai ir jų institutai yra imperatyvūs. Iš to kyla išvada, kad terminai iir laikymasis yra privalomi visiems proceso dalyviams, o jų praleidimas sukelia teisines pasekmes.

Remiantis administracinį procesą reglamentuojančiais įstatymais galima teigti, kad praleidus procesinius terminus asmuo praranda savo teisę atlikti tam tikrus procesinius veiksmus. Tokių teisinių pasekmių kilimas tik parodo, kad administracinio proceso teisė ir jį sudarantys institutai yra imperatyvūs.

Tačiau įstatymų leidėjas palieka galimybę kreiptis į teismą su prašymu dėl praleisto termino atnaujinimo. Termino atnaujinimas reiškia, kad asmuo vėl gali įgyvendinti savo teises ir atlikti procesinius veiksmus.

Taigi būtent terminų atnaujinimas iir pagrindiniai ypatumai bus paanalizuoti referate. Norint pabrėžti tuos ypatumus bus palyginama su kitomis procesinėmis teisės šakomis.

TERMINO SAMPRATA

Terminas – tai laiko tarpas su kuriuo įstatymai sieja tam tikrus teisinius padarinius. Taigi teisiniu požiūriu terminas yra juridinis faktas, su kuriuo įįstatymas sieja tam tikrų teisių ir pareigų atsiradimą, pasikeitimą ar pasibaigimą. Įstatymų arba teismo paskiriamas terminas nurodomas kalendorine data arba nurodomas metais, mėnesiais, savaitėmis, dienomis ar valandomis skaičiuojamas laikas. Teismo arba įstatymo nustatyti terminai paprastai yra imperatyvinio pobūdžio.

LR ABTĮ nurodo, kad procesiniai veiksmai atliekami per įstatymų nustatytus terminus. Tais atvejais, kai procesinių terminų nėra nustatęs įstatymas, juos skiria teismas. Teismo paskirti terminai gali būti teismo pratęsti ar atnaujinami. Panagrinėjus LR ABTĮ galima išskirti keletą administracinio proceso procesinių terminų rūšių:

1) Skundo (prašymo) padavimo terminai;

2) Sprendimo apskundimo terminas;

3) Prašymo dėl proceso atnaujinimo terminai.

4) Kiti

Dėl savo imperatyvaus pobūdžio procesiniai terminai yra privalomi visiems bylos dalyviams. Galima pateikti keletą pavyzdžių:

1. Pasiruošimas administracinių bylų nagrinėjimui teisme paprastai turi būti baigtas ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo skundo (prašymo) ppriėmimo dienos.

2. Bylos nagrinėjimas administraciniame teisme turi būti užbaigtas ir sprendimas pirmosios instancijos teisme priimtas ne vėliau kaip per du mėnesius nuo nutarties skirti bylą nagrinėti teismo posėdyje priėmimo dienos, jeigu įstatymas nenustato trumpesnių nagrinėjimo terminų. Prireikus motyvuota teismo nutartimi minėtas bendras bylos nagrinėjimo terminas gali būti pratęstas, bet ne ilgiau kaip dar vienam mėnesiui, o bylose dėl norminių administracinių aktų teisėtumo – iki trijų mėnesių.

TERMINŲ SKAIČIAVIMO TVARKA

Išsiaiškinus terminų sampratą ir vietą administraciniame procese svarbu žinoti ir pagrindines jų skaičiavimo ttaisykles.

Terminų skaičiavimo tvarką administraciniame procese nustato ABTĮ 66 str. Jame nurodyta, kad :

• Terminai procesiniams veiksmams atlikti apibrėžiami tikslia kalendorine data arba nurodant įvykį, kuris būtinai turi įvykti, arba laiko tarpu. Pastaruoju atveju veiksmas gali būti atliekamas per visą laiko tarpą.

• Metais, mėnesiais, savaitėmis ar dienomis skaičiuojamo procesinio termino eiga prasideda kitą dieną po tos dienos ar įvykio, kuriais nurodyta jo pradžia.

• Metais skaičiuojamas terminas baigiasi atitinkamą paskutinių termino metų mėnesį ir dieną.

• Mėnesiais skaičiuojamas terminas baigiasi atitinkamą termino paskutinio mėnesio dieną. Jeigu metais ar mėnesiais skaičiuojamas terminas baigiasi tą mėnesį, kurį atitinkamos dienos nėra, tai laikoma, kad terminas baigiasi paskutinę to mėnesio dieną.

• Savaitėmis skaičiuojamas terminas baigiasi atitinkamą termino paskutinės savaitės dieną.

• Tais atvejais, kai paskutinė termino diena yra ne darbo diena, termino pabaigos diena laikoma po jos einanti darbo diena.

• Procesinis veiksmas, kuriam atlikti nustatytas terminas, gali būti atliekamas iki paskutinės termino dienos dvidešimt ketvirtos valandos. Jeigu tas veiksmas turi būti atliktas teisme ar kitoje įstaigoje, tai terminas baigiasi nustatytu tarnybinio darbo pabaigos metu.

• Jeigu skundas, dokumentai ar pinigų sumos įteikti paštui ar telegrafui iki paskutinės termino dienos dvidešimt ketvirtos valandos, terminas nelaikomas praleistu.

PROCESINIŲ TERMINŲ PRALEIDIMO PADARINIAI

Terminas yra juridinis faktas, su kuriuo įstatymas sieja tam tikrų teisių ir pareigų atsiradimą, pasikeitimą aar pasibaigimą. Dėl šios priežasties terminų nesilaikymas ar jų praleidimas sukelia nepageidaujamas teisines pasekmes bylos dalyviams. Procesinius terminus praleidę asmenys netenka galimybės atlikti tam tikrų veiksmų, su kurias ir buvo siejamas terminas. Be to, skundai ir dokumentai, paduoti pasibaigus jų pateikimo terminams, yra grąžinami.

Terminų laikymasis padeda užtikrinti greitesnį ir ekonomiškesnį bylos nagrinėjimą. Taigi asmenys nesilaikantys proceso reikalavimų netenka galimybės įgyvendinti tam tikrų savo teisių.

PRALEISTŲ TERMINŲ ATNAUJINIMO PAGRINDAI

Procesiniai terminai yra imperatyvaus pobūdžio, todėl jų praleidimas sukelia nepageidaujamas pasekmes bylos šalims ar kitiems dalyviams.

Tačiau įstatymai neužkerta kelio užtikrinti savo teisių ir praleidus terminus. Administraciniame procese yra terminų atnaujinimo institutas, kurio dėka galima atnaujinti praleistus terminus ir tada įgyvendinti savo teises procese. Konkrečių terminų atnaujinimo pagrindų LR ABTĮ nenurodo, nes kas kartą teisėjai sprendžia ar konkrečios aplinkybės yra svarbios ir ar gali būti pripažintos termino praleidimo pagrindu. Kaip yra atnaujinami terminai reglamentuota šio įstatymo 34 str. Remiantis šiuo straipsniu galima išskirti proceso terminų atnaujinimo ypatumus ir palyginti su kitomis procesinėmis teisės šakomis.

PRALEISTŲ TERMINŲ ATNAUJINIMO YPATUMAI

Remiantis ABTĮ 34 str. nuostatomis galima išskirti kelis pagrindinius termino atnaujinimo bruožus:

1. Reikalingas pareiškėjo prašymas dėl termino atnaujinimo.

2. Sprendimą dėl termino atnaujinimo priima tik teismas.

3. Termino praleidimo priežastys turi būti svarbios, esminės.

Visi šie bruožai yra būtini, kad tterminas būtų atnaujintas. Pavyzdžiui: teismas negali atnaujinti termino, jei pareiškėjas nenurodo svarbių aplinkybių dėl kurių terminas buvo praleistas.

PAREIŠKĖJO PRAŠYMAS

Asmeniui, kuris praleidžia procesinius terminus kyla teisinės pasekmės, t.y, asmuo nebegali įvykdyti tam tikrų procesinių veiksmų.

Visų pirma, norint atnaujinti terminus turi būti pareiškėjo prašymas, kuriam taikomi įstatymo nustatyti reikalavimai:

1. Prašyme turi būti nurodytos termino praleidimo priežastys ir pateikiami tai patvirtinantys įrodymai.

2. Kartu su prašymu atnaujinti terminą administraciniam teismui turi būti paduotas skundas (prašymas).

3. Prašymas dėl proceso atnaujinimo gali būti paduodamas per tris mėnesius nuo tos dienos, kai jį padavęs subjektas sužinojo arba turėjo sužinoti apie aplinkybes, kurios yra proceso atnaujinimo pagrindas.

Šiuo bruožu administracinis procesas nesiskiria nuo civilinio proceso. Pagal LR CPK 78str. norint atnaujinti terminus taip pat reikalingas pareiškėjo prašymas.

„2. Pareiškimas dėl praleisto termino atnaujinimo paduodamas teismui, kuriame reikėjo atlikti procesinį veiksmą, ir nagrinėjamas rašytinio proceso tvarka.

3. Paduodant pareiškimą dėl termino atnaujinimo, kartu turi būti atliekamas procesinis veiksmas (paduodamas skundas, dokumentai ar atliekami kiti veiksmai), kuriam atlikti praleistas terminas. „

TEISMO SPRENDIMAS DĖL TERMINO ATNAUJINIMO

ABTĮ 34str. nurodo, kad prašymą atnaujinti terminą skundui (prašymui) paduoti išnagrinėja teismo pirmininkas, teisėjas ar teismo pirmininko sudaryta teisėjų kolegija rašytinio proceso tvarka per dešimt dienų nuo prašymo teismui su priežastis patvirtinančiais įrodymais pateikimo. Teismui atsisakius atnaujinti terminą

pareiškėjas gali paduoti atskirąjį skundą.

Šis administracinio proceso termino atnaujinimo institutas atskleidžia svarbią teismo funkciją. Tik teismas gali įvertinti ar aplinkybės dėl kurių praleistas terminas yra esminis, ir tik teismas sprendžia ar atnaujinti terminą. Kadangi teismo sprendimas sukelia tiesiogines pasekmes pareiškėjui, tai įstatymas numato galimybę pateikti atskirąjį skundą. Atskirojo skundo padavimo tvarką reglamentuoja ABTĮ XXII skirsnis.

Šis termino atnaujinimo ypatumas išsiskiria ir iš kitų procesinių teisės šakų. Pavyzdžiui LR BPK numato, kad terminas gali būti atnaujintas ne tik teismo nutarimu, bbet ir prokuroro ar ikiteisminio tyrimo pareigūno nutartimi.

Taigi termino atnaujinimas administraciniame procese yra sudėtingesnis, nes tik teismas turi specialius įgaliojimus dėl terminų atnaujinimo.

PRIEŽASTYS DĖL KURIŲ PRALEISTAS TERMINAS

ABTĮ 34 str. numatyta, kad norint atnaujinti terminą pareiškėjas turi nurodyti aplinkybes dėl kurių terminas buvo praleistas. Tačiau įstatymas nenurodo kokios aplinkybės yra laikomos svarbiomis. Dėl šios priežasties galima daryti išvadą, kad teismas turi nuspręsti kurios aplinkybės yra esminės.

Remiantis teismų praktika ir kitų teisės šakų teorija galima išskirti kelias pagrindines aplinkybes, kkurioms esant teismas pripažįsta, kad terminas praleistas dėl svarbių priežasčių.

LR CK taip pat numato, kad priežastys dėl kurių praleistas terminas turi būti esminės (pagrindinės), bet šių priežasčių nedetalizuoja.

Kadangi specialūs įstatymai nepateikia konkretaus aplinkybių sąrašo, kada terminas gali būti ppraleistas tenka remtis teisės doktrina. Taigi svarbios termino praleidimo priežastys gali būti:

• Sunki asmens liga.

• Individualios asmens savybės, kurios galėjo apsunkinti susidariusios padėties suvokimą (amžius, išsilavinimas, profesinė veikla ir pan.)

• Kitos svarbios priežastys.

Visiškai suprantama kodėl įstatymų leidėjas nepateikia aplinkybių sąrašo, dėl kurių terminas gali būti atnaujintas. Visuomenėje vyksta daug pokyčių, dėl to keičiasi ir įstatymai bei teisinis reguliavimas, todėl įstatymų leidėjas negali numatyti visų aplinkybių dėl kurių terminai yra praleidžiami.

IŠVADA

Administracinis procesas yra imperatyvi teisės šaka. Tai reiškia, kad proceso dalyviai turi laikytis visų įstatyme nustatytų taisyklių. Terminų atnaujinimo institutas nėra išimtis. Jį taip pat sudaro imperatyvios normos ir tik jas įvykdžius galimi tikėtis, kad teismas praleistus terminus atnaujins.

ABTĮ nenurodo konkrečių reikalavimų, kurių reikia laikytis siekiant atnaujinti terminus, bet panagrinėjus atskirus sstraipsnius galima išskirti kelias ypatybes, kuriomis pasižymi terminų atnaujinimo institutas:

• Pareiškėjo prašymo reikalingumas.

• Teismo prerogatyva spręsti ar atnaujinti terminus.

• Aplinkybės, dėl kurių terminas praleistas, turi būti svarbios.

Terminų praleidimas sukelia teisines pasekmes, dėl kurių asmuo nebegali įgyvendinti savo teisių ir atlikti procesinių veiksmų. Taigi svarbu, kad Lietuvos teisinėje sistemoje paliekama galimybė užtikrinti savo teises net ir praleidus procesinius terminus. Asmenys, kurie buvo sąžiningi proceso dalyviai, bet dėl savo neraštingumo ar kitų asmeninių savybių negalėjo laiku atlikti procesinių veiksmų, gali kreiptis į teismą dėl tterminų atnaujinimo. Jei asmuo kreipiasi į teismą su prašymu atnaujinti terminus ir laikosi visų prašymo pateikimo reikalavimų, tai teismas jo prašymą gali patenkinti. Atnaujinus terminus asmuo susigrąžina galimybę atlikti procesinius veiksmus ir naudotis tokiomis pat procesinėmis teisėmis kaip ir kiti proceso dalyviai.

NAUDOTA LITERATŪRA

1. Administracinių bylų teisenos įstatymas.

2. LR civilinio proceso kodeksas.

3. LR baudžiamojo proceso kodeksas.

4. http://www.vaateismas.lt/lt/dokumenu-ruosiniai.html