Universalaus policijos pareigūno ugdymas

ĮVADAS

Policija yra valstybei atstovaujanti nusikaltimų užkardymo ir prevencijos

institucija. Tai visuomenės sukurta teisėsaugos institucija konkretiems

visuomenės poreikiams tenkinti. Policijos kilmės ištakų galima ieškoti

Prancūzijoje. XVI-XVII a. Prancūzijoje kai kuriuose išleistuose

oficialiuose dokumentuose pradėtas vartoti žodis „Police“ kuris reiškė

prancūzų miesto tvarkymo ir krašto reikalus. Tokios pat reikšmės buvo ir

vokiškas žodis „Polizei“, reiškęs „valdžios veikimą kraštą valdant viduje“.

Manoma, kad žodis „policija“ yra graikų kilmės, nes graikų valstybės

supratimas sutapdavo su miesto – „polis“ – reikalų tvarkymu – „politeia“.

1721 m. Rusijoje Petro Didžiojo reglamentu policija buvo apibudinta kkaip

organizacija, kuri rūpinasi teisingumu ir teisėtumu, palaiko gerą tvarką,

saugo gyventojus nuo vagių, plėšikų ir apgavikų. Vėliau policijos veikloje

įvyko daug pokyčių, daug gyvenimo sričių gyventojams teko tvarkyti patiems,

kol buvo sukurta teisinė valstybė.

Policija ir teisinėje demokratinėje valstybėje išliko pati svarbiausia

valstybinio valdymo institucija, kurios padedama valstybės valdžia vykdo

socialinės tvarkos užtikrinimo funkcijas.[1]

Pirmoji samdomoji policija (lot. praefectus urbi – administracinė miesto

tarnyba) buvo įsteigta Romoje apie 27 m. pr. m. e. Šeštajame amžiuje Roma

jau turėjo didelę viešąją policiją, kuri dieną naktį patruliavo miesto

gatvėse. Lietuva sukūrė savą, llietuvišką policiją tik 1918 metais, nes

Rusijos carizmo viešpatavimo Lietuvoje metais lietuviams dirbti valstybinės

valdžios įstaigose ir policijoje buvo draudžiama. Visą to meto

valdininkiją, taip pat policiją sudarė tik rusų tautybės žmonės.[2] Taigi

jau tada buvo svarbu iš kokiu vienetų (t.y. pareigūnų) susidaro policija.

Laikui bbėgant policijos pareigūnui, kuris buvo priimamas į darbą buvo

keliami vis skirtingi reikalavimai. Valstybės tarnautoją buvo stengiamasi

parinkti taip, kad atitiktų visus valstybės reikalavimus, būtų visa kam

tinkamas, visapusiškas, o t.y. universalus. Per daugelį metų buvo

stengiamasi parengti universalų pareigūną, bet besikeičiant aplinkai jam

buvo keliami skirtingi reikalavimai ir todėl sunku buvo nusakyti

universalaus policijos pareigūno rengimo taisykles. Šios taisyklės yra

nustatinėjamos iki šių dienų ir todėl šiandien vis dar aktualus yra

universalaus policijos pareigūno rengimo klausymas. Taigi šiame darbe

nagrinėsime kaip šiandien galėtų atrodyti universalus policijos

pareigūnas, kaip jį išugdyti? Kuo jis pasižymi ir kokius reikalavimus turi

atitik

I. Išsilavinimo ir kvalifikacijos kėlimo

svarba

Rengiant universalų policijos pareigūną reikėtų atsižvelgti į daugelį

dalykų.

Visu pirma universalus policijos pareigūnas turi būti aukščiausio rango ir

todėl privalo turėti atitinkamą išsimokslinimą, kuris yra grindžiamas

trimis pagrindiniais mokslų blokais: humanitarinių iir socialinių, teisinių-

policinių mokslų. Jais remiantis, bakalauras ir juo labiau magistras

paruošiamas kaip profesionalas ir kaip socialiai brandi asmenybė, turinti

komunikacinių sugebėjimų ir humanitarinių žinių.[3]

I.1. Pareigūno praktinio darbo svarba

Yra ir kita nuomonė apie išsilavinimą, pvz.: praktinių policijos darbuotojų

nuomone, profesinės kompetencijos pagrindas yra patirtis ir teigia, jog

policininko profesijai pasiruošti nepadės nei kitų sričių išmanymas, nei

formalus, akademinis išsilavinimas. Tokia nuomonė lemia net kai kurių šalių

pedagogines policijos pareigūnų rengimo sistemas, nes svarbiausiu mokytoju

laikoma tik praktinė patirtis, kuri taip pat reikšminga ir policijos

pareigūno asmenybei. Tai llyg ir atsakymas, kad be praktinio darbo

neturėsime gerai paruošto policininko, neturėsime asmenybės. Tvirtinama,

kad tik dirbant galima išmokti šio amato. Habil. dr. Rimantas Tidikis

teigia, jog tai tiesa, bet ji teisinga tik tam tikromis sąlygomis. Toks

požiūris, bendradarbių vertinimai ugdo profesinę universalaus pareigūno

savimonę, juo remdamiesi policininkai motyvuoja ir vertina savo veiksmus ir

poelgius, juos atitinkamai pateisina. Tačiau ši kryptis orientuoja

policijos pareigūnus tik į gyvenimiškų, empirinių žinių kaupimą, praktinių

įgūdžių ir mokėjimų lavinimą ir tobulinimą.

Tačiau didėjant nusikaltimui ir jo sudėtingumui, nusikaltėliams tobulinant

profesionalumą, šis požiūris darosi ribotas, gyvenime vis aktualesnis tampa

aukštesnio policijos profesionalumo, apibendrintų, moksliškai pagrįstų

žinių, efektyvios policijos veiklos teorijos įvaldymo poreikis.

Kaip žinoma, ir teorijoje, ir praktikoje operuojama žiniomis. Tačiau

praktikoje tos žinios, kol nėra apibendrintos, moksliškai pagrįstos, yra

empirinio pobūdžio. Mokslas, pasak anglų filosofo, sociologo ir psichologo

Spenserio, – tai organizuotos susistemintos žinios. Taigi teorija ir yra

moksliškai pagrįstas tikrovės ir žmonių veiklos aiškinimas. Tačiau, antra

vertus, praktika yra šios mokslinės tiesos pažinimo ir vertinimo

kriterijus.

Todėl teorija be praktikos iš tikrųjų sausa, o praktika be teorijos – akla.

Praktika yra žmonių veikla – keičianti ir pertvarkanti tikrovę. Ji ypač

veiksminga ,kai remiamasi mokslinėmis, teorinėmis žiniomis.

Taigi teorija ir praktika, mokslinės ir empirinės praktinės žinios, vienos

kitas papildo, praturtina, vienos kitomis remiasi. Iš visų šių teiginių

galime spręsti, jog universalus policijos pareigūnas privalo turėti ne tik

atitinkamą išsilavinimą, bet iir privalo mokėti glaudžiai susieti teoriją su

praktiką taip, kad jos spręstų bendrus uždavinius. Tada taip pat galime

tikėtis, jog tokio pareigūno profesinės veiklos rezultatas bus

veiksmingas.[4]

I.2. Pareigūno kvalifikacijos kėlimas

Yra dar vienas reikšmingas dalykas po išsilavinimo, kurį visada vertėtų

prisiminti – tai policijos pareigūnų kvalifikacijos kėlimas, kuris būtinas

siekiant išugdyti universalų pareigūną.

Kaip žinome, pagal vidaus reikalų sistemos tarnautojų kvalifikacijos kėlimo

instrukciją, kuri patvirtinta Vidaus reikalų ministerijos (VRM) 1997 m.

sausio 29 d. įsakymu Nr. 40, Policijos departamento Savivaldybių policijos

pareigūnų kvalifikacija gali būti keliama šiais būdais:

a)rengiant specializuoto-tikslinio kvalifikacijos kėlimo kursus;

b)rengiant kompleksinį-pareiginį kvalifikacijos kėlimą tarnybinių

mokymų metu darbo vietose.

Žinoma, kvalifikacijos kėlimas labai naudingas dalykas, bet jau čia galime

susidurti su kai kuriomis problemomis, kurios atsiranda norint įgyvendint

šį kėlimą, nes pvz. kursų finansavimas yra problemiškas (vien Savivaldybių

policijai per metus tai kainuotų apie 100 800 litų), kursų programos nėra

geros (turėtų būti universalesnės).

Savivaldybių policijos tarnybos (SPT) pareigūnai pripažįsta, kad

kvalifikacijos kėlimo programų informatyvumas iš esmės atitinka poreikius,

tačiau atsižvelgiant į vietinių, taip pat į Europos Tarybos pareigūnų,

vadovaujamų Ričardsono (Jungtinės Karalystės Stratklaido policija)

pastabas, reikia daugiau pratybų, o ne paskaitų.

Taip pat A. Rutkauskas teigia, jog kvalifikacijos kėlimas turėtų būti kuo

įvairesnis: pareigūnų mokymas policijos įstaigų bazėje, civilinių mokymo

įstaigų pagalba vietose, savarankiškas pareigūnų mokymasis. Vertėtų

pagalvoti ir apie dėstytojų išvykas į teritorinius policijos komisariatus

bei pareigūnų mokymą pagal „„karavano metodiką“, plačiai taikomą Škotijos,

Danijos ir kitų šalių dėstytojų.[5]

II. Universalaus policijos pareigūno dvasingumo

ugdymas, dorovė

Svarbiu dalyku ugdant universalų policijos pareigūną yra jo dvasingumo

ugdymas. Ugdyti policijos pareigūnų dvasingumą – sudėtingas, tačiau labai

svarbus veiksnys, siekiant didinti visuomenės pasitikėjimą policija bei

skatinti pačių pareigūnų imlumą dvasinėms savybėms kaip pačioms

svarbiausioms žmogiškoms vertybėms.[6]

II.1. Pareigūno dorovinės asmenybės tapsmas

Dvasingumas yra glaudžiai susijęs su dorove, o dorovinės sąmonės

formavimasis ir apskritai dorovinės asmenybės tapsmas vyksta trimis

pagrindiniais būdais arba stadijomis:

a)studijuojant dorovės normas ir principus;

b)įprastinėms dorovės normoms, reikalavimams virstant doroviniais asmens

įsitikinimais – ugdant elgesio tradicijas;

c)ugdant individualias savybes – žinias ir įsitikinimus kūrybiškai taikant

praktikoje, t.y. kuriant reikiamą veikimo būdą, atsižvelgiant į konkrečią

etinę koliziją, atsiradusią gyvenimo kelyje, o kitais žodžiais tariant,

ugdant dorovinio mąstymo kultūrą.

II.1.1. Dorovės normų ir principų studijavimas

Taigi jei pareigūnas nori tapti universaliu, jis privalo studijuoti

dorovės normas ir principus. Tačiau jų studijavimas – tai tik pirmieji

žingsniai formuojant dorovinę sąmonę. Ji kuriama mokantis etikos vidurinėje

mokykloje, profesinės etikos – specializuotose teisėsaugos pareigūnų

rengimo studijose. Be didesnių proto pastangų ir dažniausiai nekritiškai

perimamos elgesio ir bendravimo normos, veikiančios mus supančioje

aplinkoje: šeimoje, artimų draugų bendruomenėje, kuriai priklausome dėl

gyvenime susiklosčiusių aplinkybių ir pan. Deja to nepakanka dorovinei

kultūrai ugdyti. Etikos mokslas – tai tik dorovinės sąmonės formavimosi

prielaida.

II.1.2. Pareigūno dorovinės sąmonės formavimasis

Dorovinės sąmonės formavimasis prasideda tik antrame veiklos lygyje,

kur

įgytos žinios įgauna įsitikinimų prasmę. Čia žmogaus poelgiai jau priklauso

ne vien nuo žinojimo, kas blogai ,o kas gerai. Asmens elgesys yra grįstas

įsitikinimu, kad tokie poelgiai būtini ir nebegalima pasielgti kitaip –

nedorai. Šiame antrame lygyje didelę įtaką žmogaus sąmonei turi grožinė

literatūra, dailė, muzika, kitos meno rūšys.

Menas turi labai didelį poveikį kiekvieno žmogaus sąmonei. Jis koncentruoja

visų laikų ir įvairių žmonių patirtį. Dažnai atidžiai stebėdami

literatūros, teatro ar kino kūriniuose atskleistų dramatiškų herojų

išgyvenimus, vertindami jų elgesį įvairiuose situacijose, mes mintimis

būname kartu su jais ir ttaip tarsi išbandome, netgi grūdiname save, galbūt,

patys to nesuvokdami, mokomės nelengvo meno būti savimi.

II.1.3. Pareigūno kūrybingumo svarba

Universalaus pareigūno formavimuisi svarbus yra taip pat jo paties

kūrybingumas, kuris yra labai vertinamas, nes asmens gebėjimas kūrybiškai

mąstyti dažnai lemia jo profesionalumą, kvalifikacinį lygį. Kūrybingos

mąstysenos žmogus ypač vertinamas tose veiklos srityse, kur tarnavimas

žmonėms reikalauja gebėjimo veikti nestandartinėmis ar net ekstremaliomis

sąlygomis įvairiuose gyvenimo situacijose. Visiems žinoma, kad teisėsaugos

pareigūnų darbas kupinas netikėtumų.

Glaudus ryšys su menu žmogų apdovanoja dar viena savybe – estetinio skonio

pojūčiu, kuris reikalingas bet kkurioje gyvenimo situacijoje. Žmogus įgyja

savybę kiekvieną reiškinį, poelgį vertinti grožio požiūriu ir tada

estetinis vertinimas tampa pačiu stipriausiu savojo elgesio vertinimo

barjeru ir turi didžiulę įtaką reguliuojant žmogaus veiksmus dar prieš

moralės, dorovės ar teisės poveikį.

Taigi galime teigti, jog visi šie faktai byloja aapie tai, kad menas lavina

skonį, vaizduotės kultūrą, intuityvų dalyko esmės jausmą, leidžia naujai

pažiūrėti į viešuosius santykius, plačiau suvokti administravimo prasmę,

taikomų principų, normų paskirtį. Žodžiu, menas praturtina asmenybę,

sukuria palankias prielaidas kūrybiškai taikyti savo profesines žinias,

adekvačiai suvokti mus supančią kasdienybę, o tai tikrai svarbus pagalbinis

faktorius rengiant visapusišką policijos pareigūną.[7]

III. Universalaus policijos pareigūno ryšiai

su visuomene

III.1. Policijos pareigūnų pareigos pagal Europos

policininkų chartiją

Dar vienas reikšmingas dalykas rengiant universalų policijos pareigūną – jo

pareigos jausmas visuomenei.

Kalbant apie tarptautinius dokumentus, kuriuose užfiksuotos policijos

pareigos visuomenei, pirmiausia reikia pažymėti 1979 m. Europos Tarybos

Deklaracijos dėl policijos bei 1993 m. Europos policininkų chartijos

svarbą. Būtent pastarajame dokumente užfiksuota policijos pareigų

visuomenei sistema, kuri taip pat svarbi rengiant universalų policijos

pareigūną. Aišku, kad policijos pareigos turi būti siejamos su policijos

pareigūnų pareigomis. Būtent per pastarųjų vveiklą realizuojamos policijos

pareigos. Galbūt dėl šio fakto Europos policininkų chartijoje išvardijamos

konkrečios policijos pareigūnų pareigos. Chartijoje pabrėžiama, kad

atlikdamas profesinę veiklą policininkas privalo

a) visiškai atsiduoti savo darbui,

b) neleisti jokių įžeidžiančių, kaprizingų ar diskriminuojančių veiksmų,

kurių pasekmė – galimas fizinis ar moralinis smurtas; priešintis bet kokiai

korupcijai,

c) korektiškai ir pagarbiai elgtis su asmenimis,

d) naudoti ginklą tinkamu laiku ir atsargiai,

e) gerbti asmenų garbę ir orumą, saugoti gyvybę ir garantuoti kūno

neliečiamumą,

f) areštuoti žmogų, laikytis teisinio reglamento bei nustatytų terminų,

g)neskelbti slaptos tarnybinės informacijos,

h) atsakyti už įstatymų pažeidimus.

.

III.1.1. PPareigūno atsidavimo darbui pareiga

Remdamiesi tarptautiniais bei nacionaliniais teisės aktais, pabandysime

atskleisti Europos policininkų chartijoje užfiksuotas pareigas, kurios taip

pat būtinos ir universaliam pareigūnui. Universalus policijos pareigūnas

negali šių pareigų nevykdyti

Pirmoji pareiga – reikalavimas, kad policijos pareigūnas būtų atsidavęs

savo darbui, užduočių vykdymui, yra ne tik bendro pobūdžio, bet apskritai

neišskiria policijos pareigūno iš valstybės tarnautojų. Visi valstybės

tarnautojai privalo būti atsidavę savo darbui, o dar labiau tie, kurie nori

tapti universaliais. Aišku, kad terminas „atsidavęs darbui“ gali būti

aiškinamas labai įvairiai. Mūsų manymu, turint omeny šios pareigos

kontekstą, policijos pareigūnui gali būti keliami pirmiausia asmeninio

pobūdžio reikalavimai. Kaip rodo daugumos valstybių profesinės etikos

taisyklių reikalavimai, universalus policininkas privalo būti sąžiningas,

mandagus, pavyzdingas. Antai Prancūzijos nacionalinės policijos

deontologijos kodekse pabrėžiama, kad policijos pareigūnas privalo būti

sąžiningas, nešališkas ir jokiomis aplinkybėmis neprarandantis savigarbos.

Taip pat pabrėžiama, kad policijos pareigūnas savo pareigas turi atlikti

kruopščiai bei pavyzdingai.

III.1.2. Policininko ugdymo ypatumai pagal

K.Laucių

Dar 1937 m. K. Laucius specialiame policijai skirtame žurnale paskelbė

keletą straipsnių, kuriuose nagrinėjo policininko ugdymo ypatumus.[8] Į

klausymus, koks turėtų būti „policistas“, kokį „policistą“ galėtume laikyti

idealiu, K. Laucius atsako išvardydamas tokius esminius policininko

bruožus: pirma, lietuvis „policistas“ turėtų būti „savo amato

specialistas“, t.y. privalo gerai išmanyti savo darbą ir turi sugebėti savo

pareigas tinkamai atlikti. Antra, būsimas „policistas“ turi iš visos

širdies mėgti savo darbą ir tikrai sąžiningai jį atlikti. Trečia,

„policistas“ turi būti iišsilavinęs ir aukštos dorovės. „Policisto“ pareigos

tokios sunkios ir atsakingos, pastebi K. Laucius, visi jo veiksmai

visuomenės sekami ir tiek daug progų nukrypti į šunkelius, kad šias

pareigas tinkamai ir sąžiningai gali eiti tik aukštos dorovės, tvirtos

valios ir būdo žmogus.

Taigi sekdami K. Laucių, kuris jau tuo metu galvojo apie idealų

policininką, o t.y. apie universalų, turime taip pat laikytis panašių

nuostatų.

Ketvirtasis lietuvio policininko bruožas siejamas su patriotizmu, tautos

bei valstybės reikalų supratimu, gyvenimo pulso jutimu. Todėl policininkas

turi pagal išgales remti visus svarbiausius žygius, „kurie kelia mūsų

krašto civilizacijos ir kultūros lygį.“ Taigi K.Laucius įžiūri keturias

lietuvio „policisto“ savybes, kurios, mūsų manymu, ir dabar yra svarbios

bei nepraranda aktualumo siekiant išugdyti universalų policijos pareigūną.

Aišku, kiekviename visuomenės raidos etape universaliam policijos

pareigūnui keliami to laikmečio poreikius atitinkantys reikalavimai.

Šiuolaikiniame visuomenės vystymosi etape labai svarbu, kad universalus

policijos pareigūnas visada ir bet kokiomis aplinkybėmis gerbtų įstatymą .

Visuomenės reikalavimas, kad policijos pareigūnai tiksliai įgyvendintų

įstatymus ir nuo jų nenukryptų, yra suprantamas. Įstatymų leidėjas

pareigūnų veiksmus, susijusius su tarnybinės padėties naudojimusi, vertina

kaip nusikalstamą veiklą. Taigi visais atvejais galima prognozuoti, kad

iškilus problemai dėl pareigūno ir įstatymo konflikto, pralaimės

pareigūnas.[9]

III.1.3. Pareigūno lojalumas respublikos

institucijoms

1986 m. Prancūzijos nacionalinės policijos deontologijos kodekse užfiksuota

dar viena policijos pareigūno savybė – lojalumas respublikos institucijoms.

Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo projekto 48 straipsnyje

taip pat pažymima, kad valstybės tarnautojai privalo bbūti lojalūs teisėtai

valstybės valdžiai. Taigi lojalumas svarbus bruožas ir universaliam

policijos pareigūnui, bet ką reiškia būti lojaliam valstybės valdžiai, jos

institucijoms?

Įžymus prancūzų policijos deontologijos specialistas Klodas Paoli nurodo,

kad būdvardis „lojalus“ apibūdina policijos pareigūną, kaip subjektą su

savybėmis, turinčiomis reikšmę nustatant santykius su respublikos

institucijomis, bet ir dorai bei sąžiningai vykdantis įstatymus, ginantis

Konstitucijoje įtvirtintas žmonių teises bei laisves ir kitas vertybes.

Pasak K. Paoli, lojalumas nereiškia, kad policijos pareigūnas privalo būti

ištikimas vienai politinei krypčiai, kuri pagal tradicinę schemą gali būti

dešinės ar kairios pakraipos. Taigi lojalumas gali būti traktuojamas kaip

pareiga ginti valstybės institucijas, apskritai teisėtos valstybės valdžią

bei valstybės saugomas vertybes. Ši policijos pareigūno pareiga Prancūzijos

nacionalinės policijos deontologijos kodekse įvardyta pirmiausiai,

vadinasi, pripažįstama svarbiausia.

III.1.4. Policininko pareiga neleisti jokių

įžeidžiančių, kaprizingų, diskri-

minuojančių veiksmų, priešintis

korupcijai

Kita svarbi policininko pareiga, kuri be abejo aktuali ir universaliam

pareigūnui – neleisti jokių įžeidžiančių, kaprizingų ar diskriminuojančių

veiksmų, priešintis bet kokiai korupcijai. Ši pareiga apima keturias

savarankiškas policininko pareigas. Pirmosios trys: neleisti įžeidžiančių,

kaprizingų ar diskriminuojančių veiksmų arba betarpiškai susijusios su

policijos pareigūno asmeninėmis savybėmis bei atitinkamais elgesio

standartais. Policijos pareigūnas turi elgtis mandagiai, korektiškai,

santūriai. Universalus pareigūnas iš prigimties negali būti agresyvus,

taip pat negali elgtis konfliktiškai. Policininko konfliktas su visuomene

gali turėti itin neigiamų pasekmių.

Beveik visuose reglamentuojančiuose policijos veiklą tarptautiniuose

dokumentuose policijos pareigūnai įpareigojami priešintis korupcijai. To

vertėtų nepamiršti ir rengiant universalų pareigūną.

Visi korupcijos

aktai, kaip ir kitoks piktnaudžiavimas valdžia,

nesuderinami su teisėtvarkos apsaugos pareigūno profesija. Teisėtvarkos

apsaugos pareigūnas, įvykdęs korupcijos aktą, turi būti griežtai baudžiamas

vadovaujantis įstatymais. Vyriausybė negali tikėtis, kad jų piliečiai

laikysis teisėtvarkos reikalavimų, jeigu jų negali ar nenori laikytis

teisėtvarkos pareigūnai ar jų įstaigos, – pažymima JTO Teisėtvarkos

pareigūnų elgesio kodekse. Kodekse nurodoma, kad korupcija apima kokį nors

pareigas atliekančio pareigūno veiksmą ar neveikimą. Kita vertus,

„korupcijos aktas“ gali būti suprantamas kaip mėginimas papirkti policijos

pareigūną.

III.1.5. Pareigūno elgesys su asmeniu

Trečia policijos pareigūnų pareiga – reikalavimas korektiškai ir pagarbiai

elgtis ssu asmenimis; stengtis jiems padėti ir saugoti juos; stengtis, kad

būtų išvengta tiesioginių ir neatitaisomų neigiamų pasekmių.

Reikalavimas korektiškai ir pagarbiai elgtis yra pagrįstas, nes dėl to

gyventojai policijos pareigūnams dažnai turi priekaištų (tai rodo apklausų

rezultatai). Skundžiamasi dėl nepakankamo dėmesio, nesuteiktos

informacijos.

Universalus pareigūnas privalo mokėti priimti, suprasti žmogų. Šį faktą

pažymi ir K. Paoli ir pasak jo,

1) negalima ignoruoti atvykusio į policiją asmens,

2) priimant asmenį privalu būti mandagiam,

3) privalu mokėti išklausyti,

4) būtina suteikti informaciją; jei to reikia, nukreipti asmenį pas

kompetetingą ppareigūną, kuris išspręs jo problemą,

5) jei būtina, nurodyti tarnybas, visuomenines ar privačias

organizacijas, kurios galėtų asmeniui padėti.

Jeigu asmuo atvyksta į policijos komisariatą pranešti apie padarytą

nusikaltimą, policijos pareigūnas privalo priimti pareiškimą, nepaisydamas

kompetencijos ribų ar tarnybos specifikos.

Dažnai kyla problemų, kaip policijos ppareigūnui elgti su nukentėjusiu

asmeniu ir pažeidėju. Ar reikia su jais elgtis skirtingai? Universalus

policijos pareigūnas privalėtų elgtis taktiškai, objektyviai, korektiškai

ir pagarbiai tiek su nukentėjusiu asmeniu, tiek su pažeidėju. Lietuvos

Respublikos Konstitucijoje įtvirtinta nekaltumo prezumpcija. Tai reiškia,

kad asmuo laikomas nekaltu, kol neįsigaliojo teismo nuosprendis. Taigi

universalus pareigūnas visada privalo tai prisiminti.

III.1.6. Šaunamojo ginklo ir jėgos panaudojimas

Ketvirta policijos pareigūnų pareiga – naudoti ginklą tinkamu laiku ir

atsargiai – suformuluota itin abstrakčiai. Tiesa, Europos policininkų

chartijoje policijos pareigūnams nurodoma, kad ginklas gali būti naudojamas

tiktai tose situacijose, kai gali būti sužalotas kūnas ar kyla pavojus

žmogaus gyvybei.

Apskritai, kaip nurodyta leidinyje „Policija ir žmogaus teisės“, policija

jėgą gali naudoti tik laikydamasi šių taisyklių:

1) jėgą gali būti naudojama tik esant būtinumui ir pagal aplinkybes;

2) griežtai laikantis proporcingumo principo;

3) griežtai llaikantis teisės normų ir taisyklių, reglamentuojančių jėgos

panaudojimą.

Manau, jog šios taisyklės turi didelę reikšmę ir visada turėtų būti žinomos

universaliam policijos pareigūnui, taip pat jis turėtų gerai žinoti, kad

turi naudoti šaunamąjį ginklą prieš asmenį tik tokiais atvejais:

1) atremiant pasikėsinimą, gresiantį policijos pareigūno sveikatai ar

gyvybei, taip pat pasikėsinimą, kuriuo siekiama atimti iš policijos

pareigūno šaunamąjį ginklą;

2) ginant kitus asmenis nuo užpuolimo, gresiančio jų sveikatai ar

gyvybei, taip pat siekiant išvaduoti pagrobtus ar paimtus įkaitais

asmenis;

3) atremiant ginkluotą užpuolimą;

4) persekiojant asmenį, įtariamą padarius nusikaltimą, jeigu jis,

siekdamas išvengti sulaikymo, kėsinasi panaudoti ir panaudoja

šaunamąjį, nešaunamąjį ginklą ar kitus daiktus, įrankius, priemones ar

veiksmus, pavojingus žmogaus sveikatai ar gyvybei;

5) sulaikant asmenį, užkluptą darant sunkų nusikaltimą, jeigu kitaip jo

neįmanoma sulaikyti;

6) siekiant sulaikyti suimtąjį ar nuteistąjį, bandantį pabėgti ar

pabėgusį iš įkalinimo ar kardomojo įkalinimo vietos arba konvojavimo

metu;

7) masinio pabėgimo iš įkalinimo vietų ar riaušių jose atvejais;

8) policijos apsaugos ar specialiai saugomų objektų užpuolimo atveju.

Išvardijus šaunamojo ginklo panaudojimo atvejus, susiaurėja šio ginklo

naudojimo ribos. Apskritai universalus policijos pareigūnas, naudodamas

šaunamąjį ginklą, privalo atkreipti dėmesį į tam tikras aplinkybes.

Pirma, turi būti teisėtas šaunamojo ginklo naudojimo pagrindas. Lietuvos

Respublikos policijos įstatymo 42 straipsnyje išvardyti atvejai gali būti

siejami su būtinosios ginties ir būtinojo reikalingumo atvejais. Taip pat

būtina vadovautis baudžiamosios teisės normomis, reglamentuojančiomis

nusikaltėlių sulaikymą.[10] Tačiau net ir tada, kai šaunamasis ginklas

naudojamas teisėtai, universalus policijos pareigūnas turi prisiminti, kad

ginklo naudojimas yra kraštutinė priemonė.

Antra, pareigūnas privalo įvertinti aplinkybes ir pasirinkti tinkamiausias

priemones. Tai susiję su jėgos panaudojimu laikantis proporcingumo pricipo.

Svarbu, kad būtų įvertintas realus pavojus gyvybei ir sveikatai bei

pasirinktos tinkamo priemonės šiam pavojui likviduoti. Kadangi šaunamojo

ginklo naudojimas grindžiamas būtinąja gintimi ir būtinuoju reikalingumu,

privalu laikytis būtinosios ginties ir būtinojo reikalingumo taisyklių.

Trečia, pareigūnas privalo laikytis įstatymų nustatytos ššaunamojo ginklo

naudojimo procedūros.

Policijos įstatymo 42 straipsnyje nurodoma, jog draudžiama naudoti

šaunamąjį ginklą žmonių susibūrimo vietose, jeigu nuo to gali nukentėti

pašaliniai asmenys, taip pat prieš asmenis, turinčius su savimi mažamečių

vaikų, prieš moteris ir nepilnamečius, invalidus su aiškiais invalidumo

požymiais, išskyrus atvejus, kada jie patys užpuola arba priešinasi ginklu.

Visais atvejais, esant galimybei, asmuo turi būti perspėtas, kad bus

panaudotas prieš jį šaunamasis ginklas. Universalus policijos pareigūnas,

panaudojęs šaunamąjį ginklą ar specialias priemones, privalo kruopščiai

panaudojimo atvejį užfiksuoti. Policijos įstatymas įpareigoja apie

šaunamojo ginklo panaudojimo prieš asmenį faktą ir pasekmes nedelsiant

pranešti prokurorui.

III.1.7. Pareigūno gerbti žmonių garbę ir orumą

pareiga

Penktoji policijos pareigūno pareiga – gerbti asmenų garbę ir orumą,

saugoti gyvybę ir garantuoti kūno neliečiamybę. Gerbti asmenį bei jo orumą

– tai viena iš svarbiausių policijos pareigūnų pareigų. Garbė ir orumas

apibūdina asmenybę, atskleidžia jos visuomeninę ir dorovinę vertę.[11]

Asmens garbę ir orumą gina civilinės teisės normos. Universalus policijos

pareigūnai turi visada prisiminti, kad asmens garbė ir orumas pažeidžiami,

paskleidžiant apie asmenį tikrovės neatitinkančias žinias. Taip pat privalo

žinoti, kad suėmus asmenį, kuriam būtina medicinos pagalba, turi leisti

medicinos darbuotojams suteikti pagalbą. Jeigu reikia policijos pareigūnas

ir pats privalo imtis priemonių žmogaus sveikatai ar gyvybei išsaugoti.

Žinoma, kad tokiu atveju jis jau turi vadovautis savo žiniomis apie

medicinos pagalbą. Tų žinių jis privalo pasisemti dar iš aukštosios

mokyklos, kur įvairiais būdais stengiamasi įįtvirtinti būsimam pareigūnui

kuo daugiau teorinių žinių ir praktinių įgūdžių susijusių su pirmąja

medicinos pagalba. Žinias apie pirmąją medicinos pagalbą universalus

pareigūnas visada turi stengtis papildyti ir taip pat jam vertėtų domėtis

naujais medicininiais atradimais, kurie gelbsti taikant pirmąja medicinos

pagalbą. Jei suimtajam būtina medicinos priežiūra, policijos pareigūnai

privalo vykdyti gydytojų ir kito medicinos personalo nurodymus.

Taip pat areštuodamas žmogų, policininkas privalo laikytis teisinių aktų

nuostatų bei nustatytų terminų.[12]

III.2. Visuomenės poreikiai ir policija

Nepaisant per pastaruosius metus įvykusių teigiamų pokyčių policijos

veikloje, policijos sistema ir policijos pareigūnų veikla vis dar netenkina

visuomenės poreikių dėl didelio nusikaltimų skaičiaus, neretai

pasitaikančio policijos pareigūnų aplaidumo ir abejingumo, nepakankamai

greito reagavimo į teisės pažeidimus. Policija iki šiol turi pernelyg

ekstensyvią valdymo sistemą, iš esmės pagrįstą centrinių policijos valdymo

įstaigų atsakomybe už policijai keliamų tikslų įgyvendinimą. Kita vertus,

policijos vadovų ir policijos pareigūnų netenkina nestabili ir

nepatenkinama finansinė policijos padėtis, nepalanki jos veiklai visuomenės

nuomonė, menka visuomenės pagalba, socialinės ir profesinės partnerystės su

kitomis valstybės institucijomis stoka. Iki šiol valstybės viešojo saugumo

politika vis dar orientuojama daugiau į baudžiamąją justiciją, t. y. į

represinių priemonių taikymą, nei į nusikaltimų priežasčių bei sąlygų

šalinimą, jų prevenciją, o tai neduoda laukiamo rezultato – gyventojų

saugumo jausmo.

Policija viena valstybės politikos funkcijų įgyvendinimo požiūriu

objektyviai nepajėgi palaikyti visuomenės norimą viešojo saugumo

užtikrinimo lygį, juo labiau stabdyti nusikaltimų augimą, šalinti jo

priežastis ir sąlygas. To

galima siekti tik bendru su kitomis valstybės

institucijomis, visuomene, nevyriausybinėmis organizacijomis darbu.

Policija turi tapti iniciatore sutelkiant socialinius partnerius šalies

visuomenės saugumui užtikrinti.[13]

IV. Tarnybinė informacija

Ketvirtas dalykas, kuri reikėtų prisiminti ugdant universalų policijos

pareigūną yra jo pareiga neskelbti tarnybinės informacijos. Ši Europos

policininkų chartijoje užfiksuota pareiga apima tik tokio pobūdžio

informaciją, kuri gali būti susijusi su asmeniniu gyvenimu, gali pakenkti

asmenų interesams, ypač jų reputacijai. Reikia būti labai atsargiam saugant

ir panaudojant informaciją, kuri viešai skelbiama tiek vykdant pareigas,

tiek siekiant teisingumo, – pažymima teisėtvarkos pareigūnų elgesio

kodekse. Europos Tarybos tteisės komiteto posėdyje buvo svarstytas prieš

keletą metų įvykęs Olandijoje incidentas. Olandijos policijos pareigūnai,

sulaikę girtą automobilį vairavusį parlamento narį, tarp dokumentų rado

parašytą kalbą apie piktnaudžiavimą alkoholiu. Policija paskelbė apie

įvykį, o kalbą perdavė spaudai. Tesės komitetas konstatavo, kad yra

policijos darbuotojų, kuriems žiniasklaida moka už informacijos perdavimą.

Komitetas tai pasmerkė nurodydamas, kad dėl tokio pobūdžio praktikos kyla

korupcijos pavojus, o policijoje atsiranda nepasitikėjimo ir irzlumo

atmosfera. Buvo pažymėta, kad minėtu atveju buvo smarkiai pakenkta žmogaus

politinei karjerai.[14] Taigi iš visų šių faktų galime spręsti, jog dažnai

paskelbta tarnybinė iinformacija gali būti paskelbta pažeidžiant įstatymus,

ko universaliam pareigūnui daryti niekada nevertėtų.

V. Universalus policijos pareigūnas ir žiniasklaida

Lietuvos Respublikos policijos komisariatuose yra įsteigtas atstovo spaudai

etatas. Šio atstovo tiesioginė pareiga – bendrauti su žiniasklaidos

atstovais, informuoti juos apie policijos veiklą. Aišku, kad šis aatstovas,

kaip profesionalus darbuotojas ir universalus pareigūnas, pirmiausia

privalo laikytis konfidencialumo, tai ypač susiję su privataus gyvenimo bei

asmeninio pobūdžio klausimais.

Spauda ir kitos visuomenės informavimo priemonės yra svarbus aplinkos,

kurioje dirba policijos tarnybos, elementas. Policijos atžvilgiu jos

funkcijos dvejopos: atlieka neoficialią policijos kontrolę, bet kartu turi

svarbų vaidmenį formuojant policijos statusą bendruomenėje. Nepriklausoma

žiniasklaida yra svarbus demokratinės visuomenės bruožas. Nepriklausomybė

pasireiškia tuo, kad niekieno nevaržoma ji gali reikšti bendruomenės

nuomonę įvairiais klausymais. Jos priedermė – tirti, informuoti,

komentuoti visus bendruomenę dominančius dalykus. Kaip ir policija, ji turi

uždavinį savais būdais ginti žmonių pagrindines teises ir laisves.

Policijos pareigūnai, sprendžiant iš sociologinių tyrimų duomenų, supranta

spaudos visuomeninę funkciją, tačiau nenoriai dalijasi su žurnalistais

turima informacija, vengia kartu vykdyti šviečiamąjį darbą teisėsaugos

klausimais. Deja, čia didelio pasirinkimo nėra. Valdininkų pareiga ieškoti

būdų, kaip skleisti naujausią informaciją, kurti policijos įįvaizdį

bendruomenėje, o kartu užkirsti kelią žiniasklaidos piktnaudžiavimams pigia

savireklama policijos sąskaita.

Paprastai policijos tarnybos naudojasi vienu iš trijų ryšių su žiniasklaida

modelių:

1) Policijos vadovas asmeniškai bendradarbiauja su žiniasklaida, šį darbą

laiko savo tiesiogine pareiga.

2) Policijos vadovas deleguoja bendradarbiavimą su žiniasklaida atskiram

asmeniui ir specializuotai tarnybai.

3) Policijos vadovas įpareigoja visus pareigūnus bendradarbiauti su

žiniasklaida, būti atsakingais už operatyvų bendruomenės

informavimą.[15]

Universalus policijos pareigūnas turi gerai žinoti šį modelį tam, kad

nepažeistų įstatymų ir neteiktų žiniasklaidai informacijos kokiu nors kitu

būdu.

VI. Universalaus pareigūno atsakomybė uuž

įstatymą pažeidžiančius

veiksmus

Rengiant universalų policijos pareigūną taip pat vertėtų ugdyti jo

atsakomybės jausmą už visus įstatymus pažeidžiančius veiksmus, kuriuos jis

gali atlikti vykdydamas pareigas. Šis atsakomybės jausmas turėtų padėti

apibrėžti pareigūno veiklos ribas: policijos pareigūnas gali atlikti tik

tokius veiksmus, kuriuos leidžia įstatymas, jis neturi teisės peržengti

įstatymo nustatytų ribų. Iš šių teiginių galime taip pat spręsti, jog ne

visada pareigūnas turi vykdyti viršininkų įsakymus, nes kartais jie

peržengia įstatymo nustatytas ribas. Europos Tarybos Deklaracijoje dėl

policijos pažymima, kad policininkai daugeliu atvejų automatiškai vykdo

viršininkų įsakymus. Tačiau kartais tiesioginis įsakymų vykdymas yra

nedovanotinas (jei yra neteisėtas). Taigi gavęs įsakymą, policijos

pareigūnas turi įvertinti įsakymo teisėtumą. Policijos 6 straipsnyje

nurodoma: jeigu policijos pareigūnas gauna įstatymams prieštaraujantį

įsakymą ar nurodymą, jis turi vadovautis įstatymu, o apie neteisėtą įsakymą

ar nurodymą pranešti Policijos departamentui ir prokurorui.

Kad policijos pareigūnas galėtų vertinti, ar įsakymas teisėtas, jis privalo

žinoti įsakymą davusio asmens kompetencijos ribas.

Deja, tenka konstatuoti, kad Lietuvos Respublikos teisės normų aktuose mes

pasigendame išsamiai pateiktos įsakymų vykdymo tvarkos. Šis klausimas

nuodugniai aptartas Prancūzijos nacionalinės policijos deontologijos

kodekso II skyriuje „Policijos pareigūnų ir jų vadovybės abipusės teisės ir

pareigos“.

Prancūzijos policijos įsakymų vykdymo tvarką apibūdina šios nuostatos:

pirma, reikalaujama, kad įsakymai būtų tikslūs ir tinkamai paaiškinti.

Duodantis įsakymą pareigūnas atsako ne tik už įsakymo kokybę, bet ir už

vykdymą bei pasekmes. Įpareigodamas pavaldinį atlikti veiksmus pagal

įsakymą, pareigūnas atsako už šio aasmens veiksmus – nurodoma šio kodekso 14

straipsnyje.

Antra, vadovybė perduoda įsakymus, laikydamasi hierarchijos. Taip norima,

kad tarpinės grandys patikrintų įsakymo teisėtumą. Jei dėl skubos įsakymas

perduodamas tiesioginiam vykdytojui, tarpinės grandys apie tai

informuojamos.

Jei pavaldinys yra įsitikinęs įsakymo neteisėtumu, jis privalo išdėstyti

savo prieštaravimus įsakymą davusiam valdžios atstovui, aiškiai nurodydamas

ginčytino įsakymo neteisėtumą. Jei įsakymas vis tiek neatšaukiamas ir

pavaldinys jį ginčija, jis gali kreiptis į aukštesnį padalinį.

Trečia, kiekvienas policijos pareigūnas privalo informuoti davusį įsakymą

viršininką apie atliktas pareigas arba jų neatlikimo priežastis.[16]

Manau, jog siekiant parengti universalų pareigūną, kuris žinotų kada

privalo atlikti įsakymą, o kada ne, privalome iš pradžių papildyti Lietuvos

Respublikos teisės normų aktus.

VII. Universalaus pareigūno fizinio ugdymo

aspektai

Ugdant universalų policijos pareigūną svarbūs yra policininko fizinio

ugdymo aspektai.

Nuo antikos laikų gvildenami žmogaus fizinės ir dvasinės egzistencijos, jo

abiejų pradų sąveikos ir tobulinimo klausimai. Žmogus, būdamas ne tik

dvasinė bet ir kūniška esatis, siekia abiejų pradų darnos. Dar senovės

graikai suprato, kad sveiką, stiprų ir gražų žmogų galima išugdyti tik

lavinant abu žmogaus pradus – kūną ir sielą. Pasak Platono, gimnastika turi

tarnauti ne tik sveikatai, ji turi lavinti grožį ir sielą, vesti žmogų prie

aukščiausio fizinio ir protinio tobulumo. Lietuvos filosofai S. Šalkauskis,

A. Maceina, K. Vydūnas, pedagogai K. Dineika, V. Stanionienė, J.

Vaitkevičius teigė, kad fizinis tobulumas – tai bendros kultūros pamatas,

svarbus asmenybės požymis, bet kokių judesių įįgūdžių, fizinių ypatybių ir

aktyvumo, fizinio išsivystymo ir pajėgumo bei sveikatos pasireiškimo

sąlyga. Fizinis tobulumas gali būti vertybė tik tada, kai jis susijęs su

dvasiniu žmogaus gyvenimu. Pagrindiniais fizinio tobulumo požymiais laikomi

harmoningas fizinis išsivystymas, visapusiškas fizinis pasirengimas ir

fizinis aktyvumas.

Šiandien Lietuvos policininkui labai svarbu fiziškai pasirengti ir

išsiugdyti fizinius gebėjimus. Tik tinkamas, tikslingas, specifinis fizinis

krūvis padeda policininkui pasiekti meistriškumo ir greitai, koordinuotai

veikti ekstremaliomis aplinkybėmis. Policininkui būtinos ne tik tvirtos

žinios, kūrybinis mąstymas, bet ir didelė ištvermė, greita reakcija, tobula

judesių ir veiksmų koordinacija. Todėl sistemingos kūno kultūros pratybos,

policininko fizinis pajėgumas turi ypač svarbią profesinę reikšmę.

Metodologinis tokio kryptingo profesinio fizinio paruošimo pagrindas yra

viso judėjimo įgūdžių komplekso, fizinių ypatybių ir psichinių savybių

pritaikymas profesinėje veikloje. Mokslinis profesinis fizinis paruošimas –

ganėtinai sudėtingas kompleksinis uždavinys. Prieš organizuojant šį

procesą, reikia atidžiai ištirti policininko profesijos sąlygas, sudaryti

programą, kurioje atspindėtų policininko profesiniai reikalavimai.

Policininko profesija – tai didžiulė kovinės savigynos veiksmų įtampa,

reikalaujanti fizinių ir dvasinių galių sąveikos ekstremaliomis sąlygomis.

Todėl norint išugdyti universalų policininką reikia žinoti, jog jam būtina:

1) didinti kojų raumenų maksimalią ir dinaminę jėgas, kurių ypač reikia

atliekant gynimosi veiksmus;

2) išvystyti sprogstamąją ir ciklinę (dažnumo) jėgas, padedančias greitai

atlikti specifinius smūgio veiksmus arba jų serijas;

3) tobulinti dinaminę jėgos ištvermę, susijusią su policininko judėjimu,

pozicijos keitimu;

4) išvystyti statinę raumenų (ypač nugaros) ištvermę,

susijusią su

policininko jėgos imtynėmis, priešininko sutramdymu. Tam tikslui būtini:

1. Bendro fizinio parengimo pratimai, ugdantys visapusišką raumenų jėgą

ir sudarantys pamatą kitoms specializuotoms jėgos pratyboms.

2. Imitavimo pratimai. Šie prarimai su papildomais svoriais lavina

greitus judesius, atliekami maksimaliu greičiu plečia judesio amplitudę.

3. Jėgos pratimai įveikiant savo svorį. Šie pratimai ugdo raumenų jėgos

ištvermę, didina ne raumenų masę, o energetines raumenų atsargas, gerina

kraujo apytaką.

4. Jėgos pratimai ant lygiagrečių ir skersinio, gerinantys policininko

visapusišką pasiruošimą.

5. Izometriniai pratimai, ddiferencijuotai ugdantys policininko jėgą.

VII.1. Greitumas

Viena svarbiausių policininko fizinių ypatybių yra greitumas. Greitumą

lemia šie veiksniai: nervinių procesų paslankumas ir stiprumas, raumenų

elastingumas, sąnarių paslankumas, gebėjimas atpalaiduoti raumenis,

technikos tobulumas, ištvermės lygis, valios savybės, biocheminiai procesai

raumenyse. Universaliam pareigūnui būtina lavinti greitumą ir todėl jis

privalo:

1) atitinkamai įvertinti situaciją;

2) atkreipti dėmesį į veiksmo pobūdį ir optimaliai atlikti veiksmą;

3) kaitalioti greičio pratimus sunkiomis sąlygomis;

4) lavinti motorinę reakciją grupiniais veiksmais su varžybų elementais;

5) išmokti tiksliai skirti laiko mikrointervalus, ypač greitai reaguoti į

smūgį.

Taip pat vertėtų nepamiršti tobulinti psichinius procesus, o juos

tobulinant būtina:

1) greitai (po posūkio, atsigręžus) pastebėti vieną arba kelis vienas

paskui kitą arba vienu metu skirtingose vietose netikėtai

pasirodančius objektus;

2) greitai ir tiksliai pastebėti parengiamuosius veiksmo judesius;

3) tiksliai aapdoroti gaunamą informaciją ir nedelsiant priimti sprendimą

dėl priešininko ketinamų atlikti veiksmų. Kovinėje savigynoje

policininkas privalo taikyti įvairias kompleksines greitumo formas:

pavienius smūgius ir smūgius serijomis, gynybos ir judėjimo variantus,

greitai pereiti nuo gynybos į ataką ir atvirkščiai. Pratybose būtina

ugdyti visas greitumo formas.[17]

Taigi policininkui svarbiausia – sistemingai treniruotis, tobulinti savo

profesionalumą ir visapusišką pasirengimą, išsiugdyti judėjimo įgūdžius,

tobulinančius psichofiziologines galias, ir visa tai sugebėti taikyti

ekstremaliomis sąlygomis. Policininko fizinis gebėjimas – tai mokėjimas

pasinaudoti fizinėmis ypatybėmis atliekant sunkias tarnybines užduotis.

Visapusiškas, sistemingas policininko parengimas lemia prisitaikymą prie

darbo sąlygų, gerą sveikatos būklę.

Universalaus policininko ugdymo sistemos pamatas – visapusiškos asmenybės

ugdymas, fizinės prigimties tobulinimas, sveikatos stiprinimas ir fizinių

galių plėtojimas, vadovaujantis pagarbos žmogui, humaniškumo,

diferencijuoto ir individualaus ugdymo principais.

VII.2. Kovinė savigyna ir jėga

Pareigūnui savo darbe dažnai tenka naudoti jjėgą ir atlikti kovinės

savigynos veiksmus. Kovinės savigynos veiksmai reikalauja tokių fizinių

ypatybių kaip jėga, greitumas, ištvermė ir vikrumas. Fizinis pasirengimas –

kovinės savigynos techninio taktinio pasirengimo pagrindas.

Fizinė ypatybė – jėga yra viena iš pagrindinių priemonių sulaikant

nusikaltėlį ir vienas iš pagrindinių ginklų apsiginant, atremiant puolimą.

Todėl ruošiantis universalaus pareigūno tarnybai, jėgai lavinti turi būti

skiriama daug laiko.

Jėga padeda įveikti pasipriešinimą keliant svorį arba atliekant judesį.

Jėgos ištvermė – tai raumenų gebėjimas pasipriešinti nuovargiui.

Ugdant universalaus pareigūno jėgą reikia:

1) Išvystyti bendrą, harmoningą viso kūno jėgos potencialą.

2) PPadidinti kojų raumenų maksimalią jėgą, reikalingą atliekant gynimosi

veiksmus.

3) Išvystyti sprogstamąją ir ciklinę jėgas, padedančias greitai atlikti

specifinius smūgio veiksmus.

4) Tobulinti jėgos ištvermę, susijusią su pareigūno judėjimu, pozicijos

keitimu.

5) Išvystyti statinę (ypač nugaros) ištvermę, susijusią su policininko

jėgos imtynėmis, priešininko sutramdymu.

VII.3. Vikrumas

Ugdant universalų policijos pareigūną neturime taip pat pamiršti apie

vikrumą. Vikrumas tarp fizinių savybių užima ypatingą vietą, nes yra

glaudžiai susijęs su kitomis fizinėmis savybėmis ir turi kompleksinį

pobūdį. Vikrumą galima apibūdinti kaip gebėjimą per trumpą laiką išmokti

sudėtingų judesių ir tikslingai reaguoti į greitai kintančias situacijas.

Nauji judesiai įvaldomi jau įvaldytų judesių pagrindu. Nuolat sportuojant,

išmokstama vis daugiau judesių. Reguliariai sportuodamas, pareigūnas ne tik

lengviau ir greičiau įvaldo naujus judesius, bet ir geba greičiau reaguoti

į sparčiai kintančias situacijas, o tai universaliam pareigūnui tikrai

reikšmingas dalykas.

Pavyzdžiui, būtina gebėti keisti greitį, keičiantis bėgimo taktikai.

Vikrumą galime lavinti reguliariai kartojant įvairius pratimus, žaidžiant

su kamuoliu, žaidžiant stalo, lauko tenisą, badmintoną, krepšinį, futbolą,

tinklinį, regbį, rankinį.

Nereikėtų pamiršti ir judriųjų žaidimų. Juos galima žaisti ir laisvalaikiu

su šeima. Gera vikrumo lavinimo priemonė – išvykos su slidėmis į gamtą,

kliūčių ruožai, įeinantys į tarnybinės daugiakovės programą.[18]

VIII. Informacinių technologijų taikymas ugdant

universalų policijos

pareigūną

Šiandieniniame pasaulyje informacija tapo vienu iš svarbiausių strateginių

nacionalinių resursų. Išsivysčiusiose šalyse kompiuteriai ir

telekomunikacinės sistemos plačiai naudojamos informacijai apdoroti. Pamažu

formuojasi informacinė visuomenė. JJai kurti daug dėmesio skiriama Europos

Sąjungoje. Europos Komisijos Penktojoje bendrojoje mokslinių tyrimų ir

technologijų plėtros programoje didelė biudžeto dalis numatyta darbams,

susijusiems su informacinės visuomenės kūrimu.[19] Kadangi Lietuva netrūkus

turėtų įstoti į Europos Sąjungą jai šis dalykas taip pat aktualus. Taigi

svarbu, kad ir policijos pareigūnai tobulintų savo žinias tam, kad

priklausytų informacinei visuomenei. Universalaus policijos pareigūno žinių

tobulinimas gali būti realizuojamas specialiuose informatikos kursuose.

Manyčiau, jog žinių tobulinimas yra būtinas, nes universalus policijos

pareigūnas privalo atitikti greitai besikeičiančius aplinkos reikalavimus.

Taip pat vertėtų nepamiršti apie užsienio kalbas. Būtiniausia – anglų

kalba, nes prognozuojama, jog ji taps Europos Sąjungos kalba, o be to be

šios kalbos sunku būtų dirbti su kompiuterių, palaikyti ryšius su kitos

Europos Sąjungos narėmis. Todėl rengiant universalų policijos pareigūną

būtinai reikia suteikti jam galimybę mokytis užsienio kalbų organizuojant

specialius kursus, taip pat skatinti jį mokytis savarankiškai. Kuo daugiau

pareigūnas moka kalbų – tuo jis universalesnis.

IX. Universalus policijos pareigūnas ir jo

diskreciniai įgaliojimai

Universaliam policijos pareigūnui svarbu daug žinoti apie jam suteiktus

diskrecinius įgaliojimus – diskrecinę valdžią. Diskrecinė valdžia – tai

valstybės institucijoms ir jų tarnautojams (pareigūnams) suteikta

įstatymais apribota valdžia savo nuožiūra vykdyti ar susilaikyti nuo

konkrečių valdingų veiksmų.

Universalaus policijos pareigūno diskrecinė valdžia pasireiškia turimais

valdingais įgaliojimais, diskrecijos galiomis, kylančiomis iš turimo

socialinio statuso. Jis:

a) taiko galiojančias teisės normas, vadinasi tiesiogiai dalyvauja

vykdant teisingumą, todėl policininkas dažnai vvadinamas „gatvės

teisėju“.

Teisės taikymas – tai ypatinga teisės realizavimo forma, kai teisės normų

nustatytus reikalavimus įgyvendina kompetetingos valstybės institucijos,

priimdamos individualius teisės normų taikymo aktus teisės normoms

realizuoti;

b) kuria teisę konkrečiai administravimo problemai spręsti (nors ši

teisėdama įstatymais griežtai ribota ir epizodiška).

Teisėdara (teisėkūra) – tai kompetetingų valstybės institucijų arba jų

įgaliotų visuomeninių

organizacijų ar tautos oficiali veikla rengiant ir leidžiant teisės normų

aktus;

c) naudoja prievartą, kuri pagrįsta bendromis valstybėje

galiojančiomis elgesio normomis (teise), o paklusimas prievartai

apibūdinamas kaip pareiga kiekvieno žmogaus ir organizacijos,

veikiančios valstybės teritorijoje.

Teisė naudoti jėgą yra policijos, kaip valstybinę valdžią vykdančios

institucijos, skiriamasis bruožas ir būtina sąlyga, kad įstaigos ir jų

pareigūnai galėtų atlikti jiems skirtas funkcijas. Pagrindinė policijos

funkcija, paskirtis – būti legalia piliečių jėga, palaikančia santykius,

ginamus teisės normomis, turinčiomis visuotinę galią valstybės piliečiams.

Diskrecinė valdžia yra svarbi prielaida kurti glaudų visuomenės ir

policijos ryšį, kuris yra policijos egzistavimo priežastis, rašoma Europos

policininkų chartijoje, taip pat lemiantis jos veiksmų sėkmę ar nesėkmę,

pabrėžiantis policijos tarnybos ir visuomenės tiesioginį santykį.

Diskrecinės valdžios taikymas, vykdant viešąjį administravimą, yra

šiuolaikinio mokslo tyrimo objektas. Daugelis mokslininkų (T. M.Bownas, R.

Poundas, H. L. Hartas ir kt.) laikosi nuomonės, kad beveik visos

šiuolaikinės jurisprudencijos problemos – tai viena fundamentali „taisyklės

ir diskrecijos problema“. Jos abi yra būtini elementai vykdant teisingumą.

Vadinasi, universalus pareigūnas turi žinoti, kad turėdamas

diskrecinius

įgaliojimus jis turi laisvę rinktis ne tarp taisyklėmis sureguliuoto ir

diskretiško, laisvai pasirinkto veiksmo, poelgio, bet tarp skirtingų

taisyklių arba tarp skirtingų diskrecijos lygių.

Policijos diskrecinė valdžia literatūroje priskiriama viešojo

administravimo diskrecijai, pabrėžiant policijos administravimo ypatumus.

Ryškiausias bruožas – savo administracinėje veikloje naudoti policijos

specialiąsias priemones. Svarbus tas veiksnys, kad policijai socialinius

klausimus dažnai tenka spręsti skubos tvarka, pasikliaujant vien savo

kompetencija ir atsakingumu. Žmonės tikisi veiksmingų pareigūno sprendimų,

kad nedelsiant būtų atkurta tvarka ir teisingumas. Iš to plaukia, kad

universaliam policijos pareigūnui būtina suteikti diskrecinę valdžią.

Policijos pareigūnų diskrėcinės valdžios kklausimai analizuoti 1995 m.

Europos Tarybos organizuotame seminare „Žmogaus teisės ir policija“.

Policijos diskrecinė valdžia siejama su pareigūnų profesine autonomija.

Pirmiausiai tai pasakytina apie policijos pareigūno, kaip teisėsaugininko

profesionalo, nepriklausomumą. Kita vertus, policijos darbe yra sričių,

kurios negali būti visiškai kontroliuojamos, ir yra dalykų, priklausančių

vien nuo pareigūnų profesinio pasirengimo. Vadinasi, viena iš pirmųjų

diskrecinės valdžios plėtros sąlygų – įsitikinimo, kad gero elgesio

taisyklių laikymasis yra viena iš policijos funkcijų, skatinimas. Taigi

universaliam pareigūnui būtina išmokti administracinės veiklos, laikantis

teisės ir etikos reikalavimų, puoselėjant profesinę tarnavimo visuomenei

subkultūrą.[20]

IŠVADOS

Parašęs šį darbą ppriėjau tokių išvadų:

1. Universalaus policijos pareigūno rengimas yra būtinas. Kiekvieną dieną

pasaulis vis tobulėja, nusikaltėliai taip pat randa vis kitų būdų atlikti

nusikaltimą profesionaliai, o ypač dabar, kai Lietuva įstos į Europos

Sąjungą, Šengeno erdvė skatins nusikaltėlių judėjimą bei naujų nusikaltimų

rūšių atsiradimą. Tokie ttransnacionaliniai reiškiniai, kaip terorizmas,

organizuotas nusikalstamumas, prekyba žmonėmis, nelegali prekyba ginklais,

narkotikais, nelegali migracija, pavojingų ligų (tarp jų ir AIDS) plitimas,

peržengia valstybių sienas ir tampa tarptautinio saugumo iššūkiais,

pavojais ir grėsmėmis. Todėl Lietuvos policija, kaip viena iš pagrindinių

viešąjį saugumą užtikrinančių šalyje institucijų, turės skirti ypatingą

dėmesį šioms transnacionalinėms grėsmėms, o vis tobulinamas policijos

pareigūnas gelbės stabdant visą šį nusikalstamumą.

2. Universaliam policijos pareigūnui išsimokslinimas ir kvalifikacijos

kėlimas yra būtini, nes dažnai žinių trukumas atveda prie

neprofesionalių veiksmų, įstatymo pažeidimų. Tačiau, kaip minėjau,

kvalifikacija gali būti keliama dviem būdais: rengiant kursus ir rengiant

specialius mokymus darbo vietose. Abu šie būdai reikalauja valstybės

finansavimo, bet deja ne visada valstybė pajėgia tą padaryti, todėl kyla

kliūčių ugdant universalų pareigūną. Manyčiau, jog šiam dalykui turėtų būti

skirta daugiau dėmesio: vadovai galėtų rengti įvairius projektus, kurie

skatintų kvalifikacijų kėlimo ffinansavimą, galėtų domėtis kitų valstybių

patirtimi sprendžiant šį klausimą. Taip pat vertėtų nepamiršti apie

pareigūnų skatinimą kelti sau kvalifikaciją, o tam skatinimui padėtų aiškių

karjeros principų nubrėžimas. Jeigu pareigūnas tiksliai žinos, ką gali

pasiekti keldamas kvalifikaciją, bus labiau užinteresuotas, labiau to

sieks.

3. Visuomenės nuomonės apklausos rodo, kad visuomenė nepakankamai pasitiki

policija bei kritiškai žiūri į policijos veiklą. Nevisais atvejais asmenys

praneša policijai apie įvykdytas nusikalstamas veikas ar kitus teisės

pažeidimus, o ir pranešusieji neretai neigiamai vertina policijos veiklą

dėl to, kad ji nesugebėjo sulaikyti teisės pažeidėjų, nukentėjusiajam

nebuvo atlyginta žala iir nebuvo pakankamai uoli. Pareigūnų naudojimasis

tarnybine padėtimi, nebaudžiamumas, atsakomybės stoka, subiurokratėjimas

mažina pasitikėjimą policija. Manau,jog šios grėsmės bus išvengta, jeigu

rengiamas universalus pareigūnas žinos, kad turi veikti profesionaliau,

turi būti artimesnis visuomenei, politinėms partijoms ir nevyriausybinėms

organizacijoms. Taip jis sukurtų stabilią išorinę aplinka savo vykdomai ir

planuojamai veiklai, pagerintų policijos įvaizdį bei visuomenės

pasitikėjimą ją.

Kalbant apie pareigūno ir visuomenės ryšį didesnį dėmesį vertėtų atkreipti

į korupciją, kuri paskutiniuoju metu labai klesti. Kai visuomenė mato, jog

ir policijos pareigūną galima „papirkti“ , atsiranda dar didesnis

nepasitikėjimas policija, o jeigu ja nepasitikima, tai žmonės patys gali

pradėti vykdyti teisingumą, kuris ne visada sutinka su įstatymo normomis.

Manau, jog ugdant universalų policijos pareigūną reikia ugdyti ir jo

nusistatymą prieš korupciją. Šiam tikslui galėtų būti dažniau

organizuojamos prieškorupcinės programos. Taip pat galėtų būti padidinta

bausmė už kyšio priėmimą.

4. Išnagrinėjęs medžiagą susijusią su šaunamuoju ginklu, priėjau išvados,

kad siekiant išugdyti universalų policijos pareigūną reikėtų daugiau

dėmesio skirti šaudymo praktikai. Taip pat būtina

keisti policijoje naudojamus ginklus į šiuolaikinius policijos ginklus,

atitinkančius Europos Sąjungos reikalavimus, skirti daugiau lėšų ginkluotei

įsigyti. Manyčiau, jog saugumo jausmas yra neįmanomas be įsitikinimo, jog

prireikus policija turės kuo apsiginti nuo nusikaltėlių

5. Fizinis tobulinimas neišvengiamas norint parengti universalų policijos

pareigūną. Nuo fizinės būklės priklauso bet kokio žmogaus darbštumas,

nuotaika, judrumas, vikrumas, ištvermingumas ir t.t. Be geros fizinės

būklės pareigūnui sunku tinkamai atlikti pareigą, kadangi pareigūno ddarbas

reikalauja daug fizines ištvermes. Šiai būklei gerinti galėtų būti dažniau

skiriamos sportinės programos. Aišku, kad šio dalyko įgyvendinimas taip pat

reikalauja finansavimo, kurio taip trūksta policijai..

6. Informacinių technologijų išmanymas būtinas universaliam policijos

pareigūnui. Tobulėjančios technologijos bei kiti techninės pažangos procesų

pokyčiai ypatingai veikia policijos veiklos efektyvumą bei kelia naujus

uždavinius ir reikalavimus. Šiuo metu Policijos departamento prie Vidaus

reikalų ministerijos reguliavimo sferoje esančių policijos įstaigų turimos

kompiuterinės ir kitos organizacinės technikos priemonės yra technologiškai

susidėvėjusios. Informacinių ir telekomunikacinių technologijų diegimas ir

jų efektyvesnis panaudojimas pakeltų policijos darbo našumą ir lemtų

efektyvesnį pasikeitimą informacija su kitomis teisėsaugos institucijomis,

taip pat padėtų tirti tiek naujų rūšių nusikaltimus (pvz., nusikaltimai

informatikai), tiek ir kitas nusikalstamas veiklas. Todėl, siūlyčiau, kad

valstybė labiau rūpintųsi pareigūnų žinių apie informacines technologijas

lavinimu. Nuolat turėtų būti organizuojami informatikos bei užsienio kalbų

kursai.

Apibendrindami išvadas turime pripažinti, jog universalaus policijos

pareigūno rengimo sumanymas yra vertas dėmesio ir gali atnešti daug naudos

visai žmonijai. Universalus policijos pareigūnas, tai tarsi idealus

policininkas, o tokių policininkų tikrai trūksta. Jeigu pavyktų Lietuvos

policininkus padaryti universaliais, Lietuva atsikratytų daug rūpesčių. Jos

piliečiai gyventų saugesnį, ramesnį gyvenimą, nes pasitikėjimas policija

išaugtų.

Žinoma, didžiojoj daly universalaus policijos pareigūno rengimas priklauso

nuo finansavimo, kuri, manau, reikėtų pareguliuoti kiek kitaip. Reikėtų

apibrėžti policijos finansavimo principus, kad bazinis policijos

finansavimas priklausytų nuo optimalaus visų policijos atliekamų funkcijų

vykdymo, pareigūnų skaičiaus bei materialinio aprūpinimo normatyvų.

Šiandien Lietuva gali ttikėtis materialinės padėties pagerėjimo, nes narystė

Europos sąjungoje turėtų padėti kuo greičiau išspręsti šiuos finansinius

sunkumus . Taigi tikėkimės, jog artimiausioje ateityje bus daug daugiau

galimybių ir sąlygų nuolatos rengti universalius policijos pareigūnus.

SUMMARY

Police is an institution, which was made by society for her own needs.

First hired police was established in ancient Rome. In the sixth century

Rome already has her own public police. Lithuania has made her own,

Lithuanian police only in 1918, because during the Russian czarism

stewardship the lithuanian could not work in state institutions and police.

So even then it is was important who pertain to police. After time the

requirements to officers changed. Public official had to meet all the state

requirements, to be versatile, that means universal.

The subject of a universal police officer is relevant to these days. In

this work we will try to find out how might universal police officer look

like, how we can nurture him? What is his strong point?

While training the universal police officer we must consider a lot of

things.

Firstly, he must be educated. Refresher course is very important too.

Secondly, the universal police officer must nurture his spirituality and

moral.

Thirdly, he must liaise with society.

There are some more things, which are important if we want to nurture

universal officer, for example: officer’s

preparation for musketry, his

thews training and so on.

It would be very useful to nurture the universal police officers, but it

warrants some state sponsorship. Today Lithuania may hope that her problems

related to finances will be resolved.

———————–

[1] Lietuvos Teisės Akademija (Tempus Phare JEP_IB-13053-98): R.

Kalesnykas. Policijos ir kitų socialinių institucijų, teikiančių socialines

paslaugas gyventojams, bendradarbiavimas. V., 2000//II. Policija kaip

socialinė paslauga, p. 25.

[2] Plačiau žr.: Lietuvos Respublikos Vidaus Reikalų Ministerijos istorinė

raida. T., 1998 lapkričio 12d.// Č. Lančinskas. Tarpukario Lietuvos

policija ir dabartis, p. 11.

[3]Plačiau žr.: Lietuvos TTeisės Akademija: Policijos pareigūnų ugdymo

aktualijos ir patirtis. V., 1999//prof. J. Plečkaitis. Policijos pareigūnų

ugdomojo turinio tobulinimas LTA, p. 6

[4] Plačiau žr.: Lietuvos Teisės Akademija: Policijos pareigūnų ugdymo

aktualijos ir patirtis. V., 1999//Habil. Dr.R. Tidikis. Profesinės

patirties apibendrinimo aktualijos. p. 13

[5] Žr.: Lietuvos Teisės Akademija: Policijos pareigūnų ugdymo aktualijos

ir patirtis. V., 1999//A. Rutkauskas. Savivaldybių policijos pareigūnų

kvalifikacijos kėlimo aktualijos. p.51-52

[6] Plačiau žr.: Lietuvos Teisės Akademija: Policijos pareigūnų ugdymo

aktualijos ir patirtis, V., 1999//V. Kudijanovas. Policijos pareigūnų

dvasingumo ugdymo gairės, p.39.

[7] Žr.: A. Laurinavičius. Administravimo pareigūnų etika, K., 22001//2.3

Dorovinė kultūra ir menas, p. 78-80.

[8] K. Laucius. Lietuvio policisto tipo formavimasis//Policija. 1937. Nr.7;

K. Laucius. Stiprinkime pareigos jausmą//Policija. 1937. Nr.2.

[9] Lietuvos Respublikos Baudžiamajame kodekse 1998 m. vasario 3 d.

įstatymu buvo pakeista kelių BK straipsnių redakcija ir sustiprinta

valstybės pareigūnų ir valstybės ttarnautojų atsakomybė dėl tarnybos

įgaliojimų viršijimo (287 straipsnis), dėl tarnybos pareigų neatlikimo (288

straipsnis) ir dėl piktnaudžiavimo tarnyba (285 straipsnis).

[10] Plačiau apie būtinąją gintį, būtinąjį reikalingumą ir nusikaltėlių

sulaikymą žr.: Baudžiamoji teisė. V., 1998 P.218-229.

[11] Garbės ir orumo sąvokų išaiškinimas pateiktas Lietuvos Respublikos

Aukščiausiojo Teismo Senato nutarime „Dėl civilinio kodekso 7str., 71 str.

ir Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatymo taikymo teismų

praktikoje, nagrinėjant garbės ir orumo gynimo civilines bylas. Žr.: Teismų

praktika. V., 1998. Nr.9, p.69-70

[12] S. Katuoka. Policija ir žmogaus teisės, V., 1998//Policijos pareigos

visuomenei, p.54-64.

[13] Lietuvos policijos generalinio komisaro įsakymas dėl policijos

sistemos optimizavimo 2003-2005 metų programos patvirtinimo 2003 sausio

24d. Nr. V-21 Vilnius//Valstybės žinios, 2003, Nr. 12-470.

[14] S. Katuoka. Policija ir žmogaus teisės, V., 1998.//Policijos pareigos

visuomenei, p.62-63

[15] Plačiau žr.: Lietuvos Teisės Akademija: A. Laurinavičius. Bendruomenės

ir teisėsaugos institucijų bbendradarbiavimas, V., 2000//Žiniasklaida, p.81.

[16] S. Katuoka. Policija ir žmogaus teisės, V., 1998//Policijos pareigos

visuomenei, p.63-64.

[17] Lietuvos Teisės Akademija: Policijos pareigūnų ugdymo aktualijos ir

patirtis, V., 1999//Doc.dr.V. Gaška ir doc.dr. G. Nikolojonok. Lietuvos

policininko fizinio ugdymo aspektai, p.186-188.

[18] Lietuvos Teisės Akademija: Policijos pareigūnų ugdymo aktualijos ir

patirtis, V., 1999//Doc.dr. B. Dešukasir vyr.dėst. D. Narkevičius.

Policijos pareigūno vikrumo ugdymas, p.211-214.

[19] Lietuvos Teisės Akademija: Policijos pareigūnų ugdymo aktualijos ir

patirtis, V., 1999//Doc.dr. R. Petrauskas ir doc.dr. A. Keras. Informacinių

technologijų taikymas ugdant policijos pareigūnus, p.133.

[20] Lietuvos Teisės Akademija: A. Laurinavičius. PPolicijos administravimas

užtikrinant visuomenės saugumą, V., 2000//Teisėsaugos institucijų ir

pareigūnų diskrecinės galios,p.32-34.

ĮKELK SAVO RAŠTO DARBĄ Dalintis gera :)