alaus tyrimas

KAUNO TECHNOLOGIJOS UNIVERSITETAS

PANEVĖŽIO INSTITUTAS

VADYBOS IR ADMINISTRAVIMO FAKULTETAS

SOCIALINIŲ MOKSLŲ KATEDRA

Panevėžio studentų nuomonės apie alaus gamintojų siūlomą produkciją

tyrimas

Marketingo tyrimų kursinis darbas

Atliko: PVV 0/2 gr. studentės

Edita Janulytė

Ana Ovčarenko

Tikrino: dėst. Žverelienė

Panevėžys, 2003

TURINYS

ĮVADAS 3

1. Problemos išsiaiškinimas 4

2. Žvalgybinis tyrimas 4

3. Tyrimo tikslų nustatymas 4

4. Tyrimo reikalingumo pagrindimas 4

5. Tyrimo pobūdžio nustatymas 5

6. Tyrimo metodo parinkimas 5

7. Imčių atranka 5

8. Duomenų rinkimas 5

9. Duomenų aapdorojimas ir analizavimas 6

10. Išvados ir pasiūlymai 14

IŠVADOS 15

LITERATŪRA 16

ĮVADAS

Jau seniai buvo pastebėta, kas alus tampa vis populiaresnis gėrimas, o

alaus gamintojų metiniai pardavimai pastoviai auga. Todėl nusprendėme

panagrinėti studentų nuomonę apie šį gėrimą. Norėjome sužinoti studentų

požiūrį į alaus gamintojus, jų siūlomą produkciją. Tai pat norėjome gauti

atsakymą, ar visi vartotojų poreikiai yra patenkinti.

Darbo tikslas: studentų nuomonės apie alaus gamintojų siūlomą

produkciją tyrimas.

Hipotezė: Panevėžio studentai norėtų sulaukti naujų galinių alaus

rinkoje.

Darbo uždaviniai:

1. Problemos išsiaiškinimas;

2. Žvalgybinis tyrimas

3. Tyrimo tikslų nustatymas

4. Tyrimo reikalingumo pagrindimas

5. Tyrimo pobūdžio nustatymas

6. Tyrimo metodo parinkimas

7. Imčių atranka

8. Duomenų rinkimas

9. Duomenų apdorojimas ir analizavimas.

10. Išvadų ir pasiūlymų pateikimas.

Darbo metodika:

• Mokslinės literatūros aanalizė

• Anketinė apklausa

• Tyrimo duomenų analizė.

.

1. Problemos išsiaiškinimas.

Marketingo problemos išsiaiškinimas turi lemiamą reikšmę visam

tyrimui. Jei neteisingas bus suvokta problema, visas tyrimas vyks klaidinga

linkme, bus mėginama išsiaiškinti ne pačius svarbiausius klausymus. Kitaip

sakant, jei bus padaryta klaida aiškinantis problemą, tai viso tyrimo

pastangos pasuks neteisinga kryptimi, o jų rezultatai bus mažai naudingi.

Tai pradinis marketingo tyrimo etapas, kuriame apibrėžiami klausymai,

kurios išspręsti turi padėti organizuojamas tyrimas.

Mūsų iškelta problema: vartotojų nuomonė apie alaus gamintojus

Panevėžio rinkoje .

Norint išsiaiškinti šią problemą, atlikome marketingo tyrimą. Atlikus

apklausą ir išanalizavus gautą informaciją, galėjome atsakyti į klausymą,

kaip geriausiai patenkinti pirkėjų poreikius.

2. Žvalgybinis tyrimas

Pirmame etape svarbu atlikti žvalgybinį tyrimą. Žvalgybinis tyrimas –

tai neišsamus ir negilus tyrimas, siekiant geriau suprasti ir apibrėžti

problemos kilmę ir aplinką. Šis tyrimas gali padėti geriau suprasti

vartotojų reikmes ir specifiką, konkurentus, konkurencinę situaciją.

Studentų tarpe buvo girdėta nusiskundimų, kad esamą alaus pasiūla

nepakankamai patenkina poreikius. Yra nuomonių, kad rinkoje jau pasigendama

naujų prekių.

3. Tyrimo tikslų nustatymas

Šiame etape aiškiai suformuluojami svarbiausias ir šalutiniai tyrimo

tikslai be i ką tyrimu norime pasiekti. Tyrimo praktinę naudą ir

veiksmingumą galima iš anksto numatyti, konkretizuojant numatomų rezultatų

praktinio panaudojimo, įdiegimo sritis ir būdus. Marketingo tyrimo tikslai

dažnai susieti su informacijos, reikalingos ir tinkamos žinomai problemai

spręsti, rinkimu, apdorojimu, gavimu ir panaudojimu. Kai tyrimas

atliekamas tam, kad būtų priimami kuo labiau parengti ir argumentuoti

sprendimai, tai akivaizdu, kad jo paskirtis ir tikslai yra kus kas

platesnis, nei sumažinti vadovų ir specialistų nežinojimo laipsnį.

Savo tyrime norime išsiaiškinti jau esamų rinkoje alaus gamintojų

paklausą ir naujų produktų įvedimo į rinką reikalingumą. Alaus rinkoje yra

nemažai gamintojų, jų siūlomų prekių pasirinkimas yra nemažas. Bet ar jis

yra pakankamas? Ir kas lemia pasirinkimą vieno ar kito gamintojo siūlomą

prekę?

Todėl pagrindinis tyrimo tikslas išsiaiškinti studentų nuomonę apie

alaus gamintojų siūlomas prekes. Papildomi tikslai: išsiaiškinti dėl ko

pirkėjai renkasi vieną ar kitą prekę, ar jie yra patenkinti siūlomomis

prekėmis, ar pakankamas asortimentas.

Didele reikšme turi vartotojų poreikių patenkinimas, todėl svarbu tos

poreikius nustatyti ir išsiaiškinti alaus gamintojų galimybes.

4. Tyrimo reikalingumo pagrindimas.

Prieš pradedant tyrimų procesą, būtina atlikti vieną svarbų žingsnį,

t.y. nustatyti marketingo tyrimų būtinumą. Greitas patikimos bei tinkamos

naudoti informacijos gavimas yra labai naudingas. Tyrimo būtinumas iš esmės

nustatomas griežtai ir aiškiai suformuluojant problemą ir parūpinant

reikalingų lėšų jai spręsti. Didėjant konkurencijai, marketingo tyrimų

vaidmuo svarbiąja. Jie tampa būtinybe, norint išgyventi šiandieninėmis

konkurencijos sąlygomis ir plėsti veiklą.

Marketingo tyrimas šiuo atvejų mums yra reikalingas, kadangi mes irgi

esam vartotojais ir norime, kad mūsų poreikiai būtų patenkinti. Todėl

surinkus informaciją, galėsim atsakyti į klausymus: kokius alaus gamintojus

renkasi mūsų tyrime dalyvavusieji ir kodėl, kokie jų poreikiai iir norai, ką

alaus gamintojai galėtų patobulinti, ir ar reikėtų didinti prekių

asortimentą.

5. Tyrimo pobūdžio nustatymas.

Šiame etape reikia numatyti, kaip bus atsakoma į tiriamos problemos

klausymus. Tai marketingo tyrimo etapas, kuriame numatomi duomenų rinkimo

metodai, tam reikalingos priemonės ir atrankinės visumos formavimo būdai.

Svarbiausia yra nustatyti tyrimo kryptį, nuo kurios priklauso, kaip bus

renkami duomenys.

Šiame etape didžiausią dėmesį reikia skirti tyrimų specifikai, anketos

struktūrai, respondentų parinkimui. Priimant taktinius sprendimus privalu

įvertinti tyrimo atlikimo terminus ir jiems skirtų lėšų dydį.

Nusprendėme atlikti aprašomąjį tyrimą. Aprašomuoju tyrimu laikomas

toks, kuriame apsiribojama reiškinių, faktų, situacijos, būklės

išsiaiškinimu, palyginimu, kitimo tendencijų konstatavimu, daug

nesigilinant į jų kilmę ir raidą nulėmusias priežastis.

Šios rūšies tyrimas daugiau susijęs su padėties konstatavimu, faktų

išdėstymu, metodų pateikimu, siūlymu ir vertinimu, kai kada loginiu

modeliavimu.

Savo darbe išsiaiškinsi alaus rinkos būklę Panevėžio mieste,

nesigilinant į šios situacijos priežastys.

6. Tyrimo metodo parinkimas.

Tyrimo būdai yra parenkami atsižvelgiant į tyrimo tikslus. Yra trys

pagrindiniai marketingo tyrimo būdai: apklausa, stebėjimas, eksperimentas.

Dažnai dar būna nurodomas ir ketvirtasis – kokybinių tyrimų būdas.

Apklausos tyrimas iš esmės yra aprašomasis tyrimas, tik retais atvejais

galintis turėti ir priežastinio tyrimo elementų. Apklausos metu beveik

niekada nesiaiškinama, kodėl žmogus vienaip ar kitaip galvoja, elgiasi ar

jaučia.

Apklauso tyrimas atliekamas apklausos pagrindu. Apklausiant žmones,

gaunama faktų, sužinomos nuomonės, požiūriai, pozicijos. Anketų

panaudojimas padeda struktūrinti renkamus duomenis, todėl žymiai lengviau

juos apdoroti ir analizuoti, naudojant kompiuterius.

Savo tyrimui atlikti panaudosim anketinę apklausą. Tyrimą atlikti

nebus sudėtinga ir nereikalaus didelių išlaidų išdalinti ir surinkti

anketas. Anketas išdalinsime savo ir kitos vadybininkų grupes studentų

tarpe.

Surinktos ir apdorotos informacijos dėka, sužinosime esama situacija

alaus rinkoje, o taip pat vartotojų poreikius bei pageidavimus. Be to, bus

galima išsiaiškinti, kokia politiką galėtų vykdyti alaus gamintojai,

siekiant kuo geriau patenkinti vartotojų poreikius.

7. Imčių atranka

Imtis yra sudėtinė marketingo tyrimo proceso dalis. Marketingo tyrimo

imtys atrenkamos iš atitinkamos tyrimo visumos. Turi būti apibrėžta

dominanti tiriamoji visuma, kitaip sakant, grupė, kurios imtis bus

atrenkama. Grupes paprastai sudaro žmonės, kurių pažiūros, elgesys,

nuostatos, prioritetai, materialinė padėtis padeda rinkos specialistams

formuoti sprendimus. Mūsų darbe mus dominanti tiriamoji visuma bus KTU

Panevėžio instituto studentai. Pasirinkome šią imtį, kadangi jį pakankamai

gerai galės atstovauti viso Panevėžio gyventojų nuomonę.

8. Duomenų rinkimas

Labiausiai paplitęs pirminės informacijos rinkimo metodas yra

apklausa. Apklausa – tai susistemintas informacijos rinkimo metodas,

pateikus anketą. Susistemintas informacijos rinkimas reiškia, kad

stengiamasi gauti kuo tikslesnius rezultatus, kurių patikimumą galima būtų

įvertinti matematiniais statistiniais metodais.

Norėdami sužinoti respondentų elgseną, poreikius, sudarėme anketą..

Jos tikslas yra išsiaiškinti kodėl vartotojai renkasi vieną ar kitą prekę,

užimamą alaus gamintojų rinkos dalį, o taip pat ar vartotojai yra

patenkinti alaus pasiūlą.

Anketinė apklausą gali būti atliekama keliais būdais: respondentų

apklausa tiesiogiai bendraujant

su jais, respondentų apklausa pasinaudojant

pašto paslaugomis, respondentų apklausa pasinaudojant laikraščio, žurnalo

ar kito leidinio paslaugomis.

Tiesioginis respondentų apklausos metu galima per trumpą laiką

apklausti įvairaus dydžio žmonių grupes. Tokią apklausą mes ir buvome

pasirinkę. Anketos buvo dalijamos tiesiogiai, jiems pasiūlius ir gavus jų

sutikimą.

Sudarant anketą buvo laikomasi tam tikrų reikalavimų bei

rekomendacijų:

1. Pirmiausia buvo trumpai paaiškinta, kodėl atliekamas tyrimas.

2. Klausimai buvo formuluojami trumpai, o atsakymų variantai suprantami,

kad respondentų pastangos atsakyti būtų minimalios.

3. Anketa darėme nedidelės apimties.

4. Kad tyrimas būtų nnešališkas, vengėme klausymų, kurie stumtų respondentą

į vieną atsakymą.

5. Stengėmės nepateikti sudėtingų klausymų.

9. Duomenų apdorojimas ir analizavimas.

Surinkus duomenys, reikia juos apdoroti ir išanalizuoti. Analizės

tikslas – aptarti surinktų ir susistemintų duomenų visumą ir padaryti

išvadas.

Vykdant tyrimą buvo išdalintos 50 anketų. Visus surinktus atsakymus

panaudojome darbe.

Savo tyrimą atlikome Kauno Technologijos universiteto Panevėžio

instituto studentų tarpe. Tyrimui atlikti buvo naudojama anketa (žiūrėti 1

priedas) iš 15 klausimų. Sudarytos anketos pagalba per septynias dienas

buvo apklausta 50 studentų: įvairaus amžiaus, šeimyninės padėties,

poreikių ir t.t. Pirmieji anketoje pateikti klausimai daugiausia buvo

asmeninio pobūdžio ir padėjo geriau suprasti vartotojo galimybes renkantis

tam tikrą prekę (pvz: alų).

Išanalizavus gautus duomenis matome, kad apklaustųjų sudėtis buvo

tokia:

[pic]

1 pav. Apklausoje dalyvavusių respondentų sudėtis

Kaip matome, tyrime dalyvavo beveik vienodas skaičius mmoterų ir vyrų.

Respondentai buvo pasirinkti neatsižvelgiant į jų lytį ir buvo vykdoma

atsitiktinė respondentų atranka. Didesnė dalis dalyvavusių tyrime- moterys

(52().

Respondentų šeimyninę padėtį būtų galima apibūdinti taip:

[pic]

2 pav. Respondentų šeimyninė padėtis

Dauguma respondentų (69() yra nevedę (netekėję), o tai galėtų lemti

didesnes jų išlaidas įvairioms pramogoms bei malonumams (pvz.: vakarėliams,

kuriuose yra geriamas alus). . Net 24( respondentų yra sukūrę šeimas ir

turi 1-2 vaikus, tačiau jie visi mėgsta alų ir skiria nemažai pinigų iš

šeimos biudžeto jo pirkimui. 4( respondentų jau yra sukūrę šeimas. Tokios

poros dažniausiai mėgaujasi laisvu gyvenimu, mėgsta dažnai pramogauti,

kadangi dar neturi vaikų ir gali sau leisti išlaidauti pirkdami alų. Net 3(

respondentų yra jau išsiskyrę.

[pic]

3 pav. Respondentų išsilavinimas

Iš gautos diagramos matome, kad dauguma respondentų 58,93( yra pabaigę

vidurines mmokyklas. Taip pat nemaža respondentų dalis 25,89( yra pabaigę

specialiąsias (profesines) mokyklas. Šią respondentų grupę sudaro 100(

vaikinų, kurie ypač dažnai perka alų ir skiria tam daugiausiai pinigų.

11,61( respondentų- jau turintys aukštesnįjį išsilavinimą ir norintys įgyti

kitos srities žinių žmonės, o 3,57( respondentų- turintys aukštąjį

išsilavinimą studentai. Kadangi vykdėm apklausą vakarinio skyriaus studentų

tarpe, dauguma jų yra dirbantis.

Vėliau buvo pateikti tokie klausimai, kurie leido geriau vartotojus

išskirti į tam tikras grupes.

Į anketos klausimą „Ar mėgstate alų?“ buvo gauti tokie atsakymai:

[pic]

4 pav. Respondentų nnuomonė apie alų

Net 68( respondentų pasisakė mėgstantys ir geriantys alų ir tik 32 (

teigė nemėgsta alaus. Beje, nemėgstančių alaus asmenų sudėtis yra sekanti:

68,75(- merginos ir 31,25(- vaikinai. Deja, nemaža dalis respondentų po šio

klausimo dėl nesuprantamų priežasčių neatsakinėjo į likusios anketos dalies

klausimus, taip leisdami suprasti apie jų nusistatymą ne tik prieš alų, bet

ir prieš bet kokią informaciją apie alų gaminančias bendroves, jų

pasiūlymus ir t.t. Manau, kad tai sutrukdė išsiaiškinti tikrąją vartotojų

nuomonę apie įmonių gaminančių alų reklamos efektyvumą, organizuojamas

akcijas bei žaidimus ir t.t.

Kito respondentams pateikto klausimo pagalba buvo norima išsiaiškinti

koks yra apklaustųjų vartotojų aktyvumas perkant alų. Išanalizavus visas

anketas buvo gauti tokie rezultatai:

[pic]

5 pav. Respondentų aktyvumas perkant alų

Į anketose pateiktus klausimus atsakinėję respondentai paminėjo, kad:

alų perka kartą per mėnesį (10,68%), 2 kartus per mėnesį (16,5%), kartą

per savaitę (23,31%), 2-5 kartus per savaitę (9,7%). 6,8% respondentų alų

perka kasdien, o 11,65%- tik akcijų ir žaidimų metu. Manau, kad šie gauti

skaičiai akivaizdžiai parodo, kad apklaustieji studentai yra pakankamai

aktyvūs alaus vartotojai, skiriantys nemažas pinigų sumas alaus pirkimui.

Tačiau 21,36% respondentų alaus neperka visai. Iš to galime spręsti, kad

dalis respondentų arba visai negeria alkoholio arba vietoj alaus renkasi ką

nors kitą. Išaiškėjo tai, kad anksčiau pateiktame klausime 32( respondentų

sakė nemėgstą alaus, o neperkantys alaus prisipažino tik 21,36(

respondentų. Tai leidžia daryti išvadas, kad dalis nemėgstančių alaus

studentų (10,64() vis dėlto kartais išgeria alaus ar perka jį ne savo

reikmėms.

Septintojo anketos klausimo pagalba buvo bandoma išsiaiškinti kokios

alaus prekybos vietos yra populiariausios apklaustųjų tarpe. Buvo gauti

tokie rezultatai:

[pic]

6 pav. Populiariausia alaus pirkimo vieta

Iš gauto 6 paveikslo matome, kad pati nepopuliariausia alaus pirkimo

vieta- kioskai. Kioskuose alų perka tik vaikinai ir jie sudaro tik 3,54(

visų apklaustųjų. Pateiktose anketose šie respondentai papildomai pažymėjo,

kad alų perka ten, kadangi alumi prekiaujantys kioskai yra arti jų

gyvenamosios vietos. 25,66( respondentų alų perka parduotuvėse. Net 42,48(

apklaustųjų alų perka prekybos centruose. Tokį respondentų pasirinkimą

tikriausiai nulemia įvairios didžiuosiuose prekybos centruose

organizuojamos akcijos bei žaidimai, taip pat ir galimybė laimėti taip

dosniai juose dalijamus mažesnius ar didesnius prizus. Beje, tokie

studentai dažniausiai renkasi privačius vakarėlius namuose ar susibūrimus

gamtoje. Net 28,32( respondentų dažniausiai alų perka įvairiose kavinėse

bei baruose. Manau, kad šiai respondentų grupei priklauso asmenys gaunantys

didesnes pajamas bei mėgstantys linksmintis pasilinksminimo vietose. Beveik

visi respondentai (84() pateiktose anketose atsakinėdami į šį klausimą

pažymėjo ne vieną atsakymą, kadangi renkantis alų svarbiausias kriterijus

yra ne prekybos vieta, o gaminys, jo kokybė.

Kitas pateiktas klausimas leido išsiaiškinti, kokiais kriterijais

remdamiesi apklaustieji renkasi alų. Gauti rezultatai šiame paveiksle:

[pic]

7 pav. Veiksniai, nulemiantys vartotojų pasirinkimą

Kaip matome, svarbiausia studentams renkantis aalų- kokybė. Net 37,41(

apklaustųjų vadovaujasi nuostata pirmiausia rinktis kokybišką prekę, t.y.

alų. Tai parodo, kad gamintojai gali orientuotis į studentus kaip į

pakankamai išrankius vartotojus ir turėtų nesibaimindami pardavinėti savo

kokybiškus gaminius jų kokybę atspindinčiomis kainomis. Šiek tiek mažiau

respondentų (20,41() alų perka atsižvelgdami į gamintoją. Tai leidžia

spręsti, kad Panevėžio studentai yra pakankamai lojalūs savo pamėgtam alui

bei jo gamintojui. Mažiausią įtaką renkantis alų daro- prekybos vieta. Tik

2,72( respondentų į tai atsižvelgia. Šis skaičius parodo, kad dėl mėgstamo

alaus ar prieinamos kainos gali rinktis ir toliau nuo gyvenamosios vietos

esančią prekyvietę.

Pateikdama respondentams sekantį klausimą norėjome išsiaiškinti ar

efektyvi alaus gamintojų pateikiama reklama ir ar ji įtakoja vartotojų

pasirinkimą. Buvo gauti tokie rezultatai:

[pic]

8 pav. Reklamos įtaka renkantis alų

Kaip matome, 48( respondentų reklama įtakoja, o 52(- ne. Iš to galime

spręsti, kad reklama yra pakankami efektyvi priemonė norint pritraukti

esamus ir potencialius vartotojus.

Dešimtasis anketos klausimas leido plačiau panagrinėti kokį alų

renkasi Panevėžio studentai. Tai būtų galima grafiškai pavaizduoti taip:

[pic]

9 pav. Populiariausias alus

Kadangi buvo apklausiami tik studentai, tai populiaresnis buvo ne

stiprus ir tamsus, bet šviesus ir silpnesnis alus. Net 60,18% respondentų

mėgsta šviesų alų, kadangi jis yra žymiai silpnesnis nei tamsus alus. Tamsų

alų renkasi tik vaikinai ir jie sudaro 1,77% visų atsakinėjusių

respondentų. Silpnas alus yra populiaresnis, kadangi jį

renkasi 28,32%

respondentų, o stiprų alų renkasi tik vaikinai ir ši grupė sudaro 9,73%

visų apklaustųjų. Manau, kad stipresnį alų dažniausiai renkasi vyresnio

amžiaus žmonės, o ypač vyrai.

[pic]

10 pav. Populiariausias alaus įpakavimas (tara)

Kaip matyti iš šios diagramos, respondentai dažniausiai renkasi į

stiklinę tarą supilstytą alų. Net 60( visų atsakinėjusių pažymėjo būtent šį

atsakymą. Tai nė kiek nestebina, kadangi visose pardavimo vietose vyrauja

alus stiklinėje taroje. Be to, kiekvienoje parduotuvėje ar prekybos centre

visada galima atrasti šaldytuvuose sutalpintą alų supilstytą į stiklinius

butelius. Manau, kad stiklinės taros populiarumą nulemia ir tai, kad

dažniausiai organizuojamuose žaidimuose dalyvauja būtent šioje taroje

įpakuotas alus, be to, išgėrus alų galima tuščią tarą priduoti į taros

supirktuvę ir taip gauti keliasdešimt centų. Deja, skardinės Lietuvoje vis

dar nėra tokios populiarios kaip kitose užsienio šalyse. Skardines renkasi

tik 12( apklaustųjų. Manau, kad vartotojai rečiau renkasi skardinėse

supilstytą alų, kadangi jis yra keliasdešimt centų brangesnis. Dar rečiau

Panevėžio studentai renkasi plastmasiniuose buteliuose supilstytą alų. Tam

įtakos gali turėti tai, kad plastmasinėje taroje supilstytas alus

dažniausiai yra stipresnis ir prastesnės kokybės, t.y. sunku atrasti jau

pamėgtą alų plastmasiniuose buteliuose. Tačiau tie 5( respondentų, kurie

pasirinktų plastmasinius butelius, manau, tai darytų dėl mažesnės kainos

bei didesnių galimybių transportuoti nusipirktą alų. 23( respondentų

atsakė, kad jiems yra nesvarbu kokioje taroje įpakuotas alus, nes jiems

svarbiau koks tai alus ir kkokia jo kaina.

Apklausos metu domėtasi ne tik jau esama situacija, bet ir buvo bandoma

išsiaiškinti vartotojų poreikius bei pageidavimus. Tai yra itin svarbu ne

tik gamintojams, bet ir jų gaminamą produkciją parduodantiems pardavėjams,

kadangi tai padeda geriau suprasti vartotoją ir pritraukti potencialius

klientus. Paklausus respondentų apie jų pageidavimus buvo gauti sekantys

rezultatai:

[pic]

11 pav. Alaus gamintojai turėtų

Kaip matome, šiek tiek daugiau nei 40( respondentų pageidautų, kad

gamintojai organizuotų daugiau akcijų bei žaidimų. Didžiulis noras laimėti

dažnai nulemia vartotojo pasirinkimą. Trečdalis apklaustųjų norėtų, kad

būtų pakeista alaus kaina. Aišku, kad norima žemesnės kainos, tačiau

galioja tokia taisyklė, kad už aukštą kokybę reikia mokėti didesnę kainą.

Jei gamintojai sumažintų alaus kainas, tai jiems nepavyktų gauti tokių

pajamų, kurios leistų investuoti į įrengimų modernizaciją, naujų alaus

rūšių atradimą ir t.t. 16,16( respondentų nnorėtų geresnės alaus kokybės. Šį

klausimą yra žymiai sunkiau panagrinėti, kadangi kiekvieno vartotojo

nuomonė apie alų yra subjektyvi ir vienam vartotojui alus gali atrodyti

kokybiškas, o kitam- ne. Manau, kad geriausiai lietuviško alaus kokybę

atspindi aukšti laimėjimai tarptautiniuose konkursuose. Tik 2,02(

respondentų norėtų, kad gamintojai pakeistų tarą. Reiktų manyti, kas alaus

vartotojai pageidautų įvairesnėje taroje įpakuoto jų mėgstamiausio alaus,

įdomesnių ir netikėtų sprendimų. 8,09( apklaustųjų pageidautų, kad

gamintojai sugalvotų ką nors naujesnio, kadangi jie yra patenkinti ir esama

alaus kaina, ir kokybe, ir tara, be to, jiems pakanka organizuojamų akcijų

bei žaidimų.

Norėdama iki galo išsiaiškinti pasirinktų alaus gamintojų pozicijas

Panevėžio alaus rinkoje, respondentams pateikiau klausimą apie alaus

gamintoją, kurio alų jie dažniausiai geria. Gauti rezultatai buvo grafiškai

atvaizduoti 12 paveiksle:

[pic]

12 pav. Populiariausi alaus gamintojai

Remiantis respondentų nuomone, alų gaminančių įmonių pozicijos

pasiskirstė taip:

1. AB „Kalnapilis“ – 43,67(

2. UAB „Švyturys- Utenos alus“ – 21,83(

3. AB „Ragutis“ – 12,66(

4. AB „Gubernija“-11,8(

5. AB„Vilniaus tauras“ – 7,86(

6. AB“Biržų alus“ – 10,04(

Kaip matome, pats populiariausias alaus gamintojas respondentų nuomone-

AB „Kalnapilis“. Šios įmonės alų dažniausiai renkasi 34,93( apklaustųjų.

Tai rodo, kad net 4/5 respondentų geria šios įmonės gaminamą produkciją.

Manau, kad tokiam apklaustųjų sprendimui turėjo įtakos tai, kad tai yra

stambiausia ir populiariausia alų gaminanti įmonė Panevėžio mieste.

Antrąją poziciją užėmė UAB „Švyturys- Utenos alus“. Šios įmonės

gaminamą alų renkasi 21,83( respondentų.

Trečioji vieta atiteko AB „Ragutis“. 12,66( respondentų renkasi šioje

įmonėje pagamintą alų.

Kitame anketoje pateiktame klausime respondentai buvo paprašyti

įvertinti save kaip pirkėją. Gauti rezultatai buvo atvaizduoti grafiškai

13 paveiksle. Beveik pusė respondentų 47,67( save priskiria vidutiniškai

reaguojantiems į naujoves. Tai parodo, kad gamintojams taikant tam tikrą

marketingo kompleksą- beveik pusė respondentų galėtų tapti novatoriais,

t.y. žymiai „šilčiau“ reaguojančiais į rinkai pateiktas naujoves. Tokiems

pirkėjams naujumas nėra labai svarbus prekės požymis, tačiau jeigu naujos

prekės savybės geresnės negu senesniųjų, jie iima vartoti naują prekę.

Apklaustųjų tarpe lygiomis dalimis pasiskirstė novatorių ir

konservatorių pusės- po 20,93(. Konservatoriai- tai žmonės, linkę vartoti

pažįstamas ir įprastas prekes, kadangi jas paprasčiau pirkti, iš anksto

aišku ko galima tikėtis, taip pat sumažėja tikimybė, kad prekė nepatiks. Ši

pirkėjų grupė sunkiai keičia įpročius, net jei nauja prekė akivaizdžiai

pranašesnė už senąją. Visa tai skatina žmones „prisirišti“ prie nuolat

vartojamų, įprastų prekių. Tokį vartotojų lojalumą sunkiai įveikia net ir

aiškiai geresnės, bet vartotojų dar neišbandytos prekės, todėl gamintojus

itin džiugina, kad vartotojų tarpe vis daugėja novatorių.

[pic]

13 pav. Respondentų sudėtis atsižvelgiant į jų pažiūrį renkantis alų

Tyrimo duomenimis- net penktadalį apklaustųjų sudaro novatoriai. Tai

pirkėjai, kurie dar nematę prekės, tačiau kažką girdėję apie ją šnekant,

jau bando įsivaizduoti jos prekines savybes ir privalumus. Jie linkę pirkti

ir vartoti naujas prekes, jei jos pasižymi juos dominančiomis savybėmis, be

to, tokie pirkėjai nesunkiai atsisako įpročių, susijusių su anksčiau pirktų

prekių vartojimu.

Superkonservatoriai- tai 5,82( respondentų. Šie žmonės elgiasi

absoliučiai racionaliai, jiems prieš apsisprendžiant ką pirks, reikia

sužinoti visas kiekvienos prekės savybes ir tiksliai išmatuoti, kiek

kiekvienos savybės turi konkuruojančios prekės. Tokio vartotojo elgesys yra

tarsi įspraustas į tam tikrus rėmus ir siūlant prekę tokiam pirkėjui yra

itin svarbu- neperžengti jo nustatytų ribų. Šiam pirkėjui prekės naujumas

yra nepageidautinas ir beveik neigiamas požymis. Kadangi,

superkonservatoriams yra ypač sunku keisti vvartojimo įpročius, jie renkasi

tik tokią naują prekę, kuri yra kiek galima panašesnė į anksčiau vartotą.

Mažiausiai apklaustųjų tarpe yra supernovatorių. Tik 4,65( respondentų ypač

domisi naujovėmis ir gali sumanyti įsigyti bet kokią prekę nejausdamas

poreikio ar vien dėl to, kad prekė yra nauja.

Kaip matome 13 paveiksle, dauguma apklaustųjų save priskiria

vidutiniškai reaguojantiems į naujoves, mažesnė dalis- konservatoriams ir

novatoriams.

[pic]

14 pav. Respondentų nuomonė apie naujų prekių įvedimą

Atsakymai į paskutinį klausymą leido suprasti, kad dauguma respondentų

jau norėtų didesnės pasiūlos alaus rinkoje.

10. Išvados ir pasiūlymai

1. Tyrimo metu buvo nustatyta, kad alus yra mėgstamas studentų

alkoholinis gėrimas. Net 68 proc. respondentų mėgsta alų. Galima

teigti, kad alus tikrai yra pakankamai populiarus alkoholinis gėrimas

akademinio jaunimo tarpe.

2. Studentų tarpe populiariausias yra ,,Kalnapilio” alus. Daugiau nei

trečdalis apklaustųjų renkasi šio alaus gamintojo produkciją

3. Renkantis alų svarbiausia- kokybė. Atliktas tyrimas parodė, kad

Panevėžio kolegijos studentai yra reiklūs gaminio (alaus) kokybei ir

yra pasiryžę už kokybišką prekę mokėti aukštą kainą. Šis faktas

skatina alaus gamintojus siekti geresnių rezultatų bei diegti naujas

technologijas, žinant, kad vartotojai yra pasiryžę už geresnę kokybę

mokėti brangiau. Be to, tai parodo, kad didelis nedarbo ir menkas

pragyvenimo lygis neįtakoja vartotojų sąmoningumo bei pasirinkimo taip

stipriai kaip būtų galima pamanyti.

4. Svarbiausia,

tyrimas padėjo išsiaiškinti, kad Panevėžio studentai jau

pasigenda naujovių alus rinkoje. Tai gali lemti tai, kad nemažai

studentų priskiria save prie novatorių ir supernovatorių tipo, t.y.

labai noriai ir palankiai reaguojantys ir priimantys naujoves.

5. Alaus gamintojams galima būtų pasiūlyti plėsti savo asortimentą.

Tačiau ne tik kuriant naujus gaminius, arba diegiant kitas

technologijas, bet ir tobulinant jau esamų gaminių pateikimą, pvz.

keičiant tarą (yra nemažai rūšų alaus, kuris galėtų būti

pardavinėjamas skardinėse ir pan.), arba organizuojant įvairias

akcijas ir t.t.

6. Mūsų iškelta hipotezė pasitvirtino.

IŠVADOS

1. Atlikus marketingo tyrimus galima gauti daug įvairios naudingos ir

svarbios informacijos.

2. Tinkamai atlikus tyrimą, jo rezultatus galima naudoti valdymo ir

verslo sprendimams priimti.

3. Tyrimų pagalba išsiaiškinami vartotojų poreikiai ir pageidavimai, o

tai svarbu, norint pasiekti tikslus.

4. Viena iš tyrimų rūšių – aprašomasis tyrimas. Jo pagalba ne tik gauname

informaciją apie esamą padėtį, bet ir galime prognozuoti jos raidą,

tendencijas, bei planuoti ateities veiksmus.

5. Atlikus tyrimą, svarbu, kad rezultatai būtų ppraktiškai panaudoti.

LITERATŪRA:

1. Marketingo valdymas.-V: Infosiūlas, 2000.

2. Pranulis V., Pajuodis A., Urbonavičius S., Virvilaitė R.

Marketingas.-V: Vilspa, 2000.

3. Urbanskienė R., Vaitkienė R., Clottey B. Rinkos tyrimai ir

analizė.-K: Technologija, 1998

4. Urbonavičius S. Marketingo pagrindai.-V: Lietuvos informacijos

institutas,1991.- ŽŽvirblis A. Modernusis marketingas.-V: Žuma,

2000.- Dikčius V. Marketingo tyrimai: teorija ir praktika.-V:

Vilniaus vadybos kolegija, 2003.- Alborovienė B. Marketingas.-V:

Valgra, 2002.-