Biurokratija, jos vaidmuo dabartinėje valstybėje

Biurokratija, jos vaidmuo dabartinėje valstybėje

Planas

Įvadas

1. M. Vėberio biurokratijos modelis

1.1 Biurokratijos pranašumai

1.2 Biurokratijos charakteristika

1.3 Biurokratinio mechanizmo pastovumas

2. Biurokratija ir biurokratai: neigiamas požiūris

3. Biurokratai ir jų asmeniniai interesai

Pabaiga

Naudotos literatūros sąrašas

Įvadas

Biurokratija kaip valstybės valdžios organizavimo būdas yra

pastaruoju metu labiausiai paplitusi pasaulyje – ir demokratinėse, ir

totalitarinėse valstybėse.

Biurokratijos principus ir pageidaujamas valdininkų – biurokratų –

savybes dar šio amžiaus pradžioje aptarė vokiečių sociologas M. Vėberis (M.

Weber). Tačiau panašu, kad jo minėti principai liko nnevisiškai ar ne visur

įgyvendinti arba neužtikrina objektyviai priimtino valdymo. Todėl

biurokratijos tyrinėjimai dabar apima ne tiek idealų biurokratijos modelį,

kiek – pripažįstant biurokratinėsvaldymo organizavimo formos pranašumus –

jos trūkumus ir apskritai įvairias biurokratijos formas bei biurokratų kaip

ypatingos valdininkų grupės interesus. Taigi pats terminas „biurokratija“

gali reikšti ir teigiamą, bene vienintelį priimtiną šiuolaikinės valstybės

valdymo organizavimo būdą, ir neigiamą, dažniau vartojamą buitine prasme,

biurokratijos kaip niekam neatsakingų valdininkų valdžios apibūdinimą.

Taigi šioje apžvalgoje ir bus parodyta, kokią biurokratiją matė ir

norėjo matyti jos teoretikas M. Vėberis, ir kokią ją mato kai kurie

dabartiniai tyrėjai.

1. M. Vėberio biurokratijos modelis

1.1 Biurokratijos pranašumai

Šio šimtmečio pradžioje M. Vėberis pastebėjo, kad biurokratija yra

jau vien techniškai pranašesnė už kitas iki tol buvusias valdymo

organizavimo formas „taip, kaip gamyba, pasitelkiant mašinas, už

nemechaninę gamybą“ . JJis atskyrė politikų ir valdininkų valdymą ir parodė,

kad jų interesai priešingi: valdininkas siekia sąžiningai įvykdyti bet

kokį, net prieštaraujantį jo įsitikinimams įsakymą, tuo

įgyvendindamas valstybinę valdžią, o politikas remiasi asmenine

atsakomybe už jo siūlomus ar priimamus sprendimus. Taigi valdininkas turi

atlikti savo pareigas sine ira et studio – nepiktai ir bešališkai. Kuo

labiau dehumanizuojamas, išvalomas nuo „nesuskaičiuojamų“ dalykų

biurokratinis valdymas, tuo jis labiau priimtinas šiuolaikinėmis sąlygomis.

Pagrindiniai biurokratinio valdymo pranašumai, pasak Vėberio, yra

šie: tikslumas, greitis, dalyko žinojimas, tęstinumas, diskretiškumas,

griežta subordinacija, trinties, materialinių ir personalinių kaštų

mažėjimas, stabilumas, patikimumas, disciplinos griežtumas. Biurokratinis

valdymas pranašus dar ir tuo, kad jis gali atlikti bet kokius valdymo

veiksmus ir gana intensyviai. Biurokratinio valdymo rezultatai

„suskaičiuojami“, juos galima prognozuoti. Tuo jis pranašesnis už

kolegialųjį (labai lėtas, susijęs su nuolatiniais konfliktais ir kompromisų

ieškojimu, priklausomas nuo lyderių ar „viršūnių“) ar garbės pareigūnų

(neturi tęstinumo, yra gana mėgėjiškas, todėl didina ne tiek ekonominius

kaštus, kiek praradimus dėl netikslumų ir atidėliojamų sprendimų) valdymą.

Įdomu, kad būtent privataus, didelių mastų verslo valdymą M.

Vėberis laiko „neprilygstamu griežtos biurokratinės struktūros pavyzdžiu“.

Šiuolaikinėje visuomenėje pirmiausiai kapitalistinei rinkos ekonomikai

reikia tikslaus, nedviprasmiško ir, svarbiausia, kiek įmanoma greitesnio

valdymo mechanizmo. Modernios komunikacijos priemonės informaciją skelbia

labai greitai, todėl verslui taip pat privalu kuo greičiau į ją reaguoti.

Per optimalų laiką reaguoti, tvirtina M. Vėberis, paprastai gali tik

biurokratinė organizacija.

Taigi šiuolaikinėje visuomenėje esti ttik du pasirinkimo variantai:

biurokratija ir diletantizmas. Tačiau pats biurokratinis valdymas efektyvus

gali būti tik tada, kai valdininkui darbas biurokratinėje struktūroje yra

pagrindinis ar bent jau prioritetinis užsiėmimas.

1.2 Biurokratijos charakteristika

Viena iš pagrindinių biurokratinės valdymo organizavimo formos

sąlygų yra, pasak Vėberio, oficialios ir fiksuotos įstatymais ar

taisyklėmis jurisdikcijos principas. T. y. biurokratiškai valdomai

struktūrai reikalingos valdininkų pastangos paskirstomos kaip oficialios

pareigos, o galia leisti įsakymus (naudoti prievartą), vykdant šias

pareigas, yra griežtai ribojama. Valdymo struktūrą idealiu atveju sudaro

individualūs pareigūnai, todėl Vėberis vadina tokią valdymo organizavimo

formą „monokratija“.

Kaip tik jurisdikcijos principo M. Vėberis pasigenda tradicinėse

visuomenėse: „Nuolatinė ir vieša valdžia su fiksuota jurisdikcija yra ne

istorijos taisyklė, bet veikiau išimtis“ . Šitaip suprantama biurokratija

išsivystė tik moderniosiose bendruomenėse – vyriausybėse, išsiplėtojus

kapitalizmui – privačiame versle, armijose, politinėse partijose, interesų

grupėse ir kitur. „Biurokratinės administracijos vystymasis ir nuolatinis

plėtimasis [.] yra ne kas kita, kaip moderniosios Vakarų visuomenės

pagrindas“,- teigia M. Vėberis. Kartu jis pripažįsta, kad stabilios,

griežtos, intensyvios ir prognozuojamos administracijos poreikį sukūrė

socializmo vystymasis.

Valdininko pareigoms egzistuoja laisvas konkursas, į jas priimami

tik asmenys, turintys tinkamą pasiruošimą (taigi skiriami, o ne renkami –

tarp renkamų pareigūnų negali būti hierarchijos), be to, jiems nuolat

teikiama informacija, kaip geriau vykdyti savo pareigas ir naudotis

teisėmis. Jie lieka asmeniškai laisvi, ir paklūsta aukštesnių pareigūnų

sprendimams tik pagal savo oficialius įsipareigojimus. Jei kompetencija yra

nesusieta su aasmeniu, tačiau pats asmuo nėra laisvas, M. Vėberis siūlo

vartoti terminą „patrimonialinė biurokratija“.

Kita biurokratinio valdymo savybė yra hierarchijos principas.

Subordinacija pagrįstoje sistemoje žemesniųjų valdininkų sprendimais

nepatenkintiems valdomiesiems paliekama teisė apskųsti jų darbą aukštesnėms

institucijoms. Tačiau tai nereiškia, kad aukštesnė institucija turi vykdyti

žemesniosios funkcijas – M. Vėberis net pastebi taisyklę, kad jei jau kuri

nors institucija yra įkuriama, ji ir toliau egzistuos ir bus perimta kito

valdininko. Be to, biurokratinėje hierarchijoje aukščiausią postą būtinai

užima asmuo, kuris yra bent jau nevisiškai biurokratiškas (tačiau jo

kompetenciją taip pat griežtai riboja įstatymai ir taisyklės) – išrinktas,

pasisavinęs postą arba gavęs jį paveldėjimo keliu. Kitaip sakant,

biurokratijos kategorija apibūdina kontrolės (valdymo) įgyvendinimą tam

tikro administracinio personalo priemonėmis.

Šiuolaikinėje kontoroje viskas pagrįsta rašytiniais dokumentais,

todėl, natūralu, atsirado daugybė raštininkų ir kitokių pavadinių.Aktyviai

įsitraukusių į viešąjį padalinį valdininkų ir jų darbo priemonių visumą

Vėberis vadina „biuru“, o dirbančių privačioje įmonėje – „ofisu“. Jame

dirbantys valdininkai turi būti rofesionalūs.

Biuro taisyklės daugmaž stabilios ir nuodugnios, o šių taisyklių

(ypač jurisprudencijos, administracinių padalinių arba verslo vadybos)

žinojimas ir yra techninis valdininko pasirengimas. Moderni civilinės

tarnybos organizacija atskiria biurą nuo privataus valdininkų gyvenimo, nes

valdininkas, dirbdamas biure, naudojasi visuomenės lėšomis ir įranga. Tai

tinka ir verslo įmonei, ir netgi jos vadovui: čia taip pat atskiriamos

lėsos, skiriamos verslui (jo vystymui) ir paties verslininko gaunamos

pajamos. Iš kitos pusės, valdininkas privalo ddirbti visiškai atskirtas nuo

administraciją nulemiančių sąlygų ir nesisavindamas savo posto.

Dar vienas reikalavimas valdininkui yra dirbti ne tiek, kiek

reikalauja susitarimas ar taisyklės, o tiek, kiek reikia įgyvendinti

užduotį. Už tai jam turi būti fiksuotai atlyginama pagal vietą

biurokratinėje hierarchijoje bei jo atsakomybę. Be to, valdininkas visuomet

gali atsistatydinti, o jo darbdavys atleisti valdininką gali tik tam

tikromis griežtai nustatytomis aplinkybėmis. Taigi biurokratinis aparatas

sudaro galimybes kilti karjeros laiptais; tokį procesą lemia aukščiau

esančių valdininkų sprendimas. Šitoks valdymo organizavimas, teigia M.

Vėberis, atskiria valdininkų asmeninius ir viešuosius interesus. Vis dėlto

kai kurie vėlesni tyrinėtojai mano, kad šis asmeninių ir viešųjų interesų

atskyrimo principas nėra pakankamas ir juolab retai pastebimas praktikoje.

Pasak Vėberio, tai, kad valdymas apsiriboja vien taisyklėmis, yra

esminis modernaus valdymo požymis: valstybinei valdžiai suteikta galia

tvarkyti tam tikrus reikalus neleidžia „biurui“ valdyti kiekvieną konkretų

atvejį reglamentuojančiais sprendimais, kaip būdavo patrimonialistinėje,

privilegijomis pagrįstoje visuomenėje, bet tik išleisti bendrąsias

taisykles.

Valdininkų žinių kriterijus lemia tai, kad biurokratija laikoma

racionaliu valdymo būdu. Be to, biurokratijos dominavimą užtikrina ne vien

valdininkų techninės žinios ir pasirengimas vykdyti savo pareigas, bet ir

patyrimas savo poste – specialių ir reikalingų dokumentų žinojimas. Iš

kitos pusės, šitaip sumažinamas administracijos vadovo – dažnai renkamo –

vaidmuo ir netgi nužgožiama demokratija.

Biurokratijos dominavimas turi du svarbius požymius: slaptumą ir

formalizmą. Biurokratinė administracija visąlaik siekia veikti slapta, kad

apsaugotų savo žinias

ir veiksmus nuo kritikos. Biurokratijos veiksmų

slaptumas padeda ne tik apsaugoti, bet ir išlaikyti ar net išplėsti į išorę

nukreiptus jos interesus. Tačiau biurokratija siekia slpatumo ne vien

gindama savo interesus, t. y. sąmoningai, bet dažnai ir instinktyviai.

Kartais galima stebėti biurokratijos bei piliečių rinktų atstovų

(parlamento) susidūrimus, kai parlamentas, pasitelkęs savo ekspertus ir

veikiamas interesų grupių, stengiasi sukurti savo techninės informacijos

šaltinius. Taigi biurokratų interesus atitinka mažai informuotas ir todėl

mažai galintis nuspręsti parlamentas.

Kartu valdininkų interesas yra užtikrinti kuo saugesnę savo

poziciją, todėl stengiamasi spręsti kuo mmažiau nukrypstant nuo taisyklių, o

tai, teigia Vėberis, kai kuriais atvejai gali būti netgi palanku valdomiems

piliečiams.

M. Vėberis mano, kad dar labiau negu parlamentas nuo biurokratijos

poveikio yra neapsaugotas absoliutus monarchas, nes vienintelė institucija,

kuria jis remiasi, yra biurokratinė administracija. Perėjimas prie

konstitucinės vyriausybės taip pat lydimas biurokratinės valdžios didėjimo,

nes visi sprendimai, prieš patekdami monarchui, turi būti koncentruojami

biurokratinės struktūros vadovo (ministro pirmininko) rankose. Apskritai,

konstitucinės monarchijos atveju egzistuoja trys potencialūs priešininkai:

monarchas, parlamentas ir biurokratija. Vis dėlto šiuo atveju monarcho

pozicija valdininkijos atžvilgiu stipri kaip jokioje kitoje istorinėje

valdžios formoje, nes jam suteikta teisė oficialiai keisti nepriimtinus

pareigūnus.

1.3 Biurokratinio mechanizmo pastovumas

Toks biurokratijos mechanizmas yra, galima sakyti, nesugriaunamas:

tai galima paaiškinti ir išorinėmis, ir vidinėmis priežastimis. M. Vėberis

teigia, kad tie, kas nusprendžia atsilaikyti prieš biurokratinio valdymo

sprendimus, turi susijungti į ssavo organizaciją, o ji lygiai taip pat tampa

biurokratinė. Pačioje biurokratinėje organizacijoje polinkis atsilaikyti

prieš griaunantį išorės poveikį yra objektyvus ir materialus, tačiau savo

esme idealistinis. M. Vėberis lygina biurokratinę administraciją su

nesustojančiu mechanizmu, kuriame paprastas valdininkas tėra tik

sraigtelis, negalintis nei jo sustabdyti, nei paleisti. Todėl jis yra

susietas su kitomis to socialinio mechanizmo dalimis, o jų visų siekis yra

matyti šį mechanizmą judantį ir taip įgyvendinantį visuomenės poreikius.

Kadangi visuomenės gerovė vis labiau priklauso nuo biurokratinių

organizacijų (ypač kapitalistinėse bendrovėse), idėjos atsisakyti

biurokratijos atrodo vis labiau utopiškos.

Be to, Vėberis teigia, kad biurokratija yra gyvybinga ir gali

atkurti savo veiklą tada, kai į ją buvo pasikėsinta, nes tokia savybė yra

viena pagrindinių biurokratijos techninio žinojimo dalių. Tačiau čia jis

mato dar vieną, dabartiniu požiūriu pavojingą, fenomeną. Kadangi

biurokratijos mechanizmas yra objektyviai neišvengiamas, be to,

biurokratinis valdy*mas, skirtingai nuo feodalinio, nėra susietas su

personalijomis – ir su aukščiausio posto turėtojo asmeniu – jį galima

lengvai priversti dirbti kiekvienam, kuris žino, kaip įgauti biurokratinio

aparato kontrolę. Taigi priešas, okupavęs valstybę, teturi pakeisti keletą

svarbiausių vadovų, o vi-sas biurokratinis aparatas tęs veiklą, nes ji

atitiks visų, ir priešo, interesus. Biurokratinė struktūra, rašo M.

Vėberis, išsilaikė Prancūzijoje nuo Pirmosios imperijos, tuo vis labiau

mažindama technines revoliucijos kaip naujų valdžios organizacijų sukūrimo

būdo galimybes, taigi visas revoliucijas biurokratinė valdymo struktūra

pakeitė perversmais.

Vis dėlto tai, kad biurokratija neišvengiama, tiesiogiai nenurodo

jos reikšmės, lygiai kaip ir tai, kad kadaise buvo neišvengiama vergovė

nereiškia, kad vergai buvo labai reikšmingi.. Kiekvienu atveju

biurokratijos vaidmenį reikia aiškintis atskirai. Tačiau bendra tendencija,

kaip minėta, yra per didelė biurokratijos galia, kai „politinis

šeimininkas“ tampa diletantu prieš techninių žinių turintį valdininką.

Vienintelė išimtis, pasak Vėberio, yra privačių ekonominių interesų grupės,

kurių žinios yra išsamesnės už valstybės valdininkų sukauptus duomenis, o

paslaptys buhalterinėse knygose paslėptos giliau negu savo ketinimus slepia

oficialūs pareigūnai. Taip M. Vėberis aiškina, kodėl kapitalizmo epochoje

vyriausybė sunkiai gali daryti įtaką ekonomikai: jos sprendimus dažnai

paverčia niekais arba pritaiko savo interesams daugiau žinių turintys

privačių intereesų grupių specialistai.

2. Biurokratija ir biurokratai: neigiamas požiūris

Praėjus keliems dešimtmečiams po vadinamojo idealistinio M. Vėberio

biurokratijos modelio, mokslininkas Liudvigas fon Mises (Ludwig von Mises)

pastebėjo, kad „biurokratas“, „biurokratija“ ir „biurokratiškas“ yra

terminai, vartojami neigiama, įžeidžiančia, kritikuojančia prasme. „Niekas

nevadina savęs biurokratu,- teigė fon Mises,- ir niekas neabejoja, kad

biurokratija yra visapusiškai bloga ir neturėtų egzistuoti teisingame

pasaulyje“. Biurokratizmo esmė, pasak fon Mises, yra valstybės laikymas

dievu. Kitaip sakant, jei paprastas pilietis pažeidė įstatymus, jis yra

kaltas, nes veikė asmeniniais tikslais. Tačiau jei įstatymus pažeidė

valdininkas, tik „reakcingųjų“ teismų jis gali būti pripažintas techniškai

kaltu – morališkai jis teisus, nes sulaužė žmonių,o ne dieviškuosius

įstatymus. Pasak fon Mises, nuo tokio požiūrio iki Hitlerio ir Stalino

totalitarizmo tėra vienas žingsnis.

Fon MMises pabrėžė, kad, piliečio požiūriu, valdininkai turėtų veikti

ne kaip valstybės vikarai, bet kaip teisėtai priimtų įstatymų tarnai, nes

net „blogiausia teisė yra geriau už biurokratinę tironiją“. Skirtumas tarp

bandito ir mokesčių inspektoriaus yra ne tas, kad pirmasis siekia savo

interesų patenkinimo, o antrasis tarnauja valstybei, o tas, kad mokesčių

inspektorius atstovauja teisei. Valstybė vienintelė gali naudoti prievartą,

ir, kad jos negalėtų naudoti „valstybės tarnai“ savo nuožiūra, būtini

įstatymai. „Valstybės tarnai“ tik turi juos vykdyti.

Vėberio sampratą, kad politikai turi būti atsakingi už sprendimų

priėmimą, o valdininkai – tik juos vykdyti, fon Mises praplėtė, teigdamas,

kad valdininkai turi būti neatsakingi už sprendimus ar jų netinkamumą. Iš

kitos pusės, jei dėl valdininkų veiksmų randasi kokios nors naudos, jie

negali teigti, kad tai jų nuopelnas, nes nėra nuopelnas teisingai įvykdyti

tai, ką nusprendė aukštesnės institucijos. Be to, biurokratai negali

prisiimti daugiau nuopelnų dėl visuomenės gerovės, nes visuomenės gerovei

pasiekti vienodai svarbūs visi asmenys. Netgi jei yra labiau nusipelniusių

žmonių, paprastai tokie žmonės veikia jausdami pareigą.

L. fon Mises griežtai kritikavo vokiečių valstybės tyrinėtojų mokymą

apie valstybės tarnautojus, pagal kurį pastarieji aukojasi daugiau už

kitus, ir, jei valstybė turėtų mokėti jiems tikrą atlyginimą, o ne

išlaikyti savo tarną, net žemiausių pagal rangą valstybės tarnautojų

pareigos turėtų būti apmokamos geriau negu kieno nors kito. Kaip valstybės

suverenumo ir neklystamumo atstovo, tokio valdininko liudijimai teisme

turėtų bbūti svaresni už kitų piliečių. Pasak fon Mises, tai gryniausia

nesąmonė, kadangi pagrindinis motyvas stoti į valstybės tarnybą buvo ne

pasiaukojimas, bet didžiausios pajamos ir geriausios socialinės garantijos,

kartu šie postai buvo mažiau apkrauti darbu, o iš jų atleisti tegalėjo

teismas, nustatęs, kad valdininkas nevykdė pareigų. Tirdamas valdininkų

interesus, L. fon Mises atkreipė dėmesį į biurokrato kaip rinkėjo paradoksą

ir taip pat praplėtė M. Vėberio teiginius apie valdininkų interesus matyti

silpną parlamentą. Demokratinėje valstybėje jis kaip rinkėjas yra savęs

kaip biurokrato suverenas, taigi kartu ir darbuotojas, ir darbdavys. Tačiau

jo kaip darbuotojo interesas, fon Mises nuomone, yra didesnis, kadangi

visuomenės turtams jis atneša mažiau naudos negu iš jų pasiima. Kartu,

būdamas suinteresuotas gauti vis didėjantį atlyginimą, kaip rinkėjas jis

gali nepritarti biudžeto balansavimui ir tuo paskatinti negatyvius

ekonominius procesus. Čia pasibaigia visi „idealistiniai“ biurokrato

siekiai.

Šis paradoksas kelia dar vieną, bendresnį pavojų. Pasak fon Mises,

atstovaujamoji demokratija negali egzistuoti, kai didelė dalis rinkėjų yra

valstybės išlaikomi. Kai parlamente susirenka ne mokesčių mokėtojų, bet

algų, subsidijų ir kitų pajamų gavėjų atstovai, demokratija pasibaigia.

3. Biurokratai ir jų asmeniniai interesai

Idealioji M. Vėberio biurokratija turėjo veikti per valdininkų

asmeninius interesus. Perspektyvos kilti karjeros laiptais, gauti didesnius

atlyginimus ir daugiau prestižo kartu su formalia galios hierarchija turėjo

versti valdininkus pritaikyti realiai priimamus sprendimus prie formalių

taisyklių nurodymų. Dar reikšmingesni valdininkų asmeniniai interesai, kaip

parodė kai kurie

tyrimai, yra tikrovėje. 1991 metais paskelbto tyrimo

duomenys rodo, kad administracinio aparato darbuotojai yra linkę balsuoti

už kairiasias partijas, kurios nesiekia mažinti valdininkų skaičiaus.

Kitas, šiuolaikinėje visuomenėje, galima sakyti, neišvengiamas, asmeninių

interesų pavyzdys yra valdininkų elgesys, apsisprendžiant, ar įsidarbinti,

likti ar išeiti iš kokios nors organizacijos. Šiuo atveju visuomeninis

darbuotojas kaip ir kiti asmenys veikia kaip (darbo) rinkos subjektas,

taigi pagal rinkos taisykles, o jos suponuoja asmeninių interesų siekimą.

Tačiau Mortenas Egebergas (Morten Egeberg) teigia, kad nereikėtų painioti

biurokratų kaip rinkėjų, kandidatų į darbo vietą, visuomeninių sąjungų

narių ir ppan. siekių maksimaliai padidinti savo naudą su asmeniniais jų

kaip valstybės pareigūnų interesais.

Norint tiksliau nustatyti, kokiose situacijose valdininkų asmeniniai

interesai tampa svarbūs, pasirenkant vieną iš galimų sprendimo alternatyvų,

reikia išskirti du sprendimų priėmimo (policy-making) tipus. Pirmąjį galima

pavadinti esminių sprendimų priėmimu. Tai tokia veikla, kuria užsiima

daugiausia valdininkų daugumoje padalinių. Esminiai sprendimai pirmiausia

priimami dėl socialinių, gynybos, švietimo, sveikatos apsaugos, transporto

ir kitų reikalų. Neabejotina, kad valdininkai turi šiose srityse asmeninių

interesų, tačiau, apskritai kalbant, tikimybė, kad kuris nors asmuo nuspręs

daugiau lėšų skirti, pavyzdžiui, geležinkelio, o ne automobilių kelių

vystymui dėl to, kad naujasis greitkelis eis netoli jo namų, yra nedidelė.

Žinoma, kai visa biurokratinė institucija yra sudaryta iš tam tikros grupės

atstovų tokia tikimybė gali didėti.

Antrasis tipas yra institucinių (administracinių) sprendimų

priėmimas. Šiuo atveju kalbama apie paties administracinio aparato reikalų

tvarkymą: jo organizaciją, personalo parinkimą ir kt. Tik nedidelei daliai

valdininkų tai yra pagrindinė veiklos rūšis, tačiau, kylant link

administracinės hierarchijos viršūnės, valdininkai vis labiau įsijungia į

šią veiklą.

Institucinių sprendimų priėmimui valdininkų asmeniniai interesai yra

kur kas svarbesni. Be to, jie gali daryti įtakos ir esminių sprendimų

priėmimui. Veikdami savo kaip grupės interesais, valdininkai gali vykdyti

tokią kadrų politiką, kai į tarnybą bus priimami panašaus išsilavinimo ar

pan. asmenys, ir tai sudarys jau minėtą esminių sprendimų asmeniniais

interesais pavojų.

Dar vienas svarbus M. Egebergo nurodytas savo interesais

besivadovaujančio valdininko požymis yra abejingumas esminiams sprendimams.

Toks valdininkas (kaip manė ir L. fon Mises) stengsis vien gauti didesnį

atlyginimą, tuo didindamas biudžeto išlaidas, tačiau nebus suinteresuotas

didinti biudžeto išlaidų esminiams sprendimams. Tiesa, turint omeny

griežtas visuomeninių pareigūnų darbo taisykles, nustatytas atlyginimo

ribas bei audito sistemas, llieka neaišku, ar valdininkai siekia didinti

išlaidas vien savo interesų vedami, ar jų veikla motyvuoja organizaciniai

tikslai ir institucinės vertybės.

Kitas asmeninių valdininkų interesų raiškos būdas yra alternatyvus

minėtajam, t. y. racionalus, kai biurokratai, siekdami tam tikros veiklos

srities (tai neatitinka M. Vėberio biurokrato supratimo, pagal kurį

valdininkas yra konkretaus uždavinio griežtoje postų hierarchijoje

atlikėjas), daro įtaką darbo pasiskirstymui ir taip siūlo organizacinius

sprendimus, palankiausius jiems patiems. Taigi tarp įvairių biurokratinės

organizacijos padalinių („agentūrų“) kyla konfliktų dėl įgaliojimų ir

jurisdikcijos. Metju Holdenas jaunesnysis (Matthew Holden, Jr.) vadina

jurisdikcijos didinimo siekį „„biurokratiniu imperializmu“.

Tokį asmeninių valdininkų interesų poveikį M. Egebergas aiškina

dviem pagrindiniais veiksniais. Pirmasis yra kultūra, nes kultūra kaip

bendriausia vertybių sistema apibrėžia ir legitimumą, kuriuo remiasi

asmeniniais interesais besivadovaujantis pareigūnas, ir pilietinių teisių

ribas. Štai pavyzdžiui korupcija, nors yra universalus reiškinys, bet

pripažįstamas daugiau nevakarų kultūrų fenomenu. Kitas veiksnys yra

organizacinė struktūra – nagrinėjant sprendimo pobūdį, svarbu, kokiame

kontekste ir su kokiais kitais pareigūnais bendraudamas valdininkas turi

priimti sprendimą, koks yra aplinkos vaidmuo, kokia institucijos istorijos

ir tradicijų reikšmė.

Pabaiga

Šio referato tikslas nebuvo tirti kurį nors biurokratijos kaip

valdymo formos aspektą, todėl jame apžvelgiamuose tyrimuose nesiekta

ieškoti bendrų požiūrių ar sąlyčio taškų (vis dėlto kai kurie

akivaizdžiausi požiūrių panašumai ar skirtumai buvo paminėti). Iš kitos

pusės, apžvelgiami dokumentai nebuvo parinkti atsitiktinai. M. Vėberio

biurokratijos koncepcija šiuo atveju yra svarbi kaip fundamentalus

biurokratijos teorijos ir praktikos tyrimas, kuriuo ir dabar remiasi

valdininkijos tyrėjai. Tačiau, kitaip negu atrodo iš pirmo žvilgsnio, tai

nėra idealus valdymo organizavimo, tiksliau, idealaus valdymo organizavimo

modelis. Pats M. Vėberis, remdamasis ir stebėjimais, ir galimų

valdininkijos veiksmų analize, nurodė, kokie biurokratų interesai,

pirmiausia asmeniniai, trukdo suprasti biurokratiją kaip idealų valdymą.

Vis dėlto didžioji dalis jo darbų buvo skirta bendrai charakterizuoti

biurokratinį aparatą ir parodyti jo pranašumus.

Tuo tarpu antrojo autoriaus – L. fon Mises neigiama pozicija

biurokratijos atžvilgiu pareikšta jau pirmajame jo darbo puslapyje. Tačiau

įžiūrėti aiškų prieštaravimą M. Vėberiui ššiame veikale sunku, dažniau L.

fon Mises išplėtoja pastarojo pastebėtus demokratijos trūkumus. Apskritai

L. fon Mises darbe esti emocionalumo, tačiau kaip „šaltas dušas“ požiūryje

į biurokratiją (beje, buitiniame lygyje jo nė nereikia – čia galima

visiškai sutikti su mokslininko požiūriu į biurokratiją) jis yra naudingas.

Trečiasis darbas yra tipiškas paskutiniųjų metų biurokratijos tyrimo

pavyzdys. Kadangi tokių tyrimų nuo M. Vėberio laikų paskelbta daugybė,

todėl jame apibrėžta gana siaura tema – atsisakoma tyrinėti netgi

asmeninius biurokratų interesus, nesusijusius su jais kaip valdininkais. M.

Egebergo tyrimas tęsia šiame referate iškeltą, tegu ir neesminę, biurokratų

ir jų interesų temą, susiedamas tų interesų kilimą su kultūra ir pačios

organizacijos struktūra. Biurokratų interesų požiūriu aktualus ir

pripažinimas, kad korupcija valdymo aparate yra neišvengiamas reiškinys.

Apibendrinant referate pateiktą medžiagą, galima sutikti ir su

neigiamu požiūriu į biurokratiją, ir su teiginiu, kad ji yra bent jau kol

kas neišvengiama ir neturi tinkamo pakaitalo. Todėl požiūris į biurokratiją

kaip į vieną iš konkretaus tyrimo objektų turėtų nustelbti (ir jau gana

seniai nustelbia) normatyvinius tyrimo aspektus.

Naudotos literatūros sąrašas

1. M. Egeberg. Bureaucrats as Public Policy-

2. Makers and Their Self-Interests // „Journal of Theoretical

3. Politics“. 1995, No. 1.

4. M. Holden, Jr. „Imperialism“ in Bureaucracy //

5. Bureaucratic Power in National Policy Making. Ed. by F. E.

6. Rourke. Boston, Toronto, 1986.

7. LL. von Mises. Bureaucracy. New Rochelle (N. Y.), 1969.

8. M. Weber. Essay on Bureaucracy // Bureaucratic

9. Power in National Policy Making. Ed. by F. E. Rourke. Boston,

10. Toronto, 1986.

11. M. Weber. Economy and Society.

12. M. Weberis. Politika kaip profesinis

13. pašaukimas // „Politologija“, 1992 m. Nr. 2.