Demingas
TURINYS
1. Įvadas…………………………3 psl.
2. V.E.Demingo biografija…………………………4 psl.
3. Vadovavimas pradedantiems vadovams pagal V.E.Demingą………..6 psl.
4. Keturi pradedančiajam vadovui žinotini punktai…………….7 psl.
5. Keturiolika V.E.Demingo vadovavimo principų……………..10 psl.
6. Septynios mirtinos verslo ligos……………………..23 psl.
7. Sėkmingo vadovavimo kliūtys…………………….24 psl.
8. Išvados…………………………25 psl.
9. Naudotos literatūros sąrašas………………………26 psl.
ĮVADAS
Geriausias iš visų vadovų yra tik miglota būtybė jo valdiniams.
Po to seka vadovas, kurį jie myli ir garbina;
Po to eina tas, kurio jie bijo;
Po to eina tas, su kuriuo jie elgiasi laisvai.
Kai nėra pakankamai pasitikėjimo, trūksta geros ištikimybės.
Svyruojantis, jis sunkiai taria žodžius.
Kai ši užduotis atlikta ir jo darbas padarytas
Visi žmonės sako: „Tai aatsitiko mums natūraliai.“
Mintys iš Tao-te Ching (Jacobus, 1994, p.21)
1980-ųjų pradžioje keitėsi vadovavimas verslui. Edvardo Demingo požiūris į Visuotinę Kokybės Vadybą įtaka tapo įrankiu, „transformuojančiu visuomenės švietimą ir paverčiančiu „vienodas galimybes“ daugiau nei tuščia fraze“. Demingo vadovavimo teorijos yra pagrįstos kokybės ieškojimu per darbuotojo žinias, kaip kapitalą. Kadangi to paties tikslo pedagogai siekia dirbdami su mokiniais, paralelė atrodo logiška. Teorijos esminiai elementai yra komandinis darbas, nuolatinis lavinimas ir svarstymas kiekviename žingsnyje, tikslo pastovumas, nuolatinis grįžtamasis ryšys ir statistinis įvertinimo metodų žinojimas. VVisuotinės kokybės vadyba susijusi su žmonių vidinės nuostatos dėl atliekamo darbo keitimu per bendradarbiavimą, nuolatinį tobulinimą ir susitarimą dėl visų sprendimų. Permainos švietimo vadovybės struktūroje turėtų atspindėti pokyčius verslo bendruomenėje, taigi prasidėjo ir spaudimas vadybininkams vykdyti šias permainas.
Nors verslo ssubjektas dažnai gali būti didžiausia bendruomenės verslo įmonė, visuotinės kokybės vadybos koncepcija nesusilaukė tokios sėkmės, kokios būtų norėję firmų reformuotojai. Demingo modelis skatina nuolatinį kokybės gerinimą per komandinį darbą, tačiau gerinimo koncepcija įžeidžia vadybininkų profesionalumą.. Kai visuotinės kokybės vadybos procesas yra įgyvendinamas arba nuo sistemos, arba nuo vadovo išsilavinimo lygio, darbuotojai tiki, kad kažkas negerai su jų daromu darbu ir kad jų praktiką reikia taisyti arba pakeisti. Visuotinės kokybės vadyba reikalauja stipraus, neautokratinio lyderiavimo, skatinančio suskaidytą procesą. Daugeliui vadovų dėl to reikia atsisakyti savo teiloriškos galios, vadovaujančiam asmeniui.
BIOGRAFIJA
Viliamas Edvardas Demingas gimė 1900 metais spalio 14 dieną Viljamo Alberto Demingo ir Plumos Irenos Edvards 6eimoje, Sioux‘o mieste, Iovos valstijoje Jungtinėse Amerikos Valstijose. Kai Edvardas mokėsi vidurinėje mokykloje, jo matematikos mmokytojas nuolat jį skatino stoti į universitetą, nepaisant Demingo tėvų menkų pajamų. Kaip anglai sako, Demingo šeima gyveno šaltyje, alkyje ir skolose. Taip nuolat skatinamas jis 1917 metais įstojo į Wyoming universitetą, matematikos fakultetą. 1921 jis B.C. studijavo elektroniką, 1928 studijavo Ph.D. universitete matematikinę fiziką.
Demingas vedė Agnę Bel 1922 metais Wyominge. Agnė ir Edvardas susilaukė dukters Dorotės. Tačiau Agnė mirė 1930 metais, todėl 1932 metais nutarė susieti savo gyvenimą su kita moterimi – Lola Elžbieta Shupė. Jie susilaukė dviejų ddukrų Dianos ir Lindos.
Nepaisant daugelio darbų, kuriuos jaunajam psichologui siūlė po Wyoming universiteto baigimo, Demingas pasirinko darbą laboratorijoje žemės ūkio srityje. Jis ten išdirbo dešimt metų tirdamas nitrato trąšas. Būtent tuo laikotarpiu moksliniai tyrimai žemės ūkio srityje padarė didelį šuolį dėka naujojo mokslo ir modernios statistikos.
1939 metais Demingas įstojo į Bureau of the Census Vašingtone. Jo statistinės žinios buvo labai naudingas naujausių išradimų vystymosi procesui. Tačiau 1946 metais jis metė administratoriaus darbą ir tapo konsultantu statistinėse studijose bei profesoriumi Niujorko statistikos universitete, taip pat tais pačiais metais dirbo konsultantu Indijos vyriausybėje.
Per antrąjį pasaulinį karą Demingas pasiliko Vašingtone ir panaudojo savo žinias armijos industrijos atnaujinimui. Kartu su savo draugu Valteriu Stiuartu taipogi statistiku, Bell Telephone laboratorijos nariu, jis organizavo vadybos seminarus nuo 1938 metų Stanfordo universitete, nors jų buvo surengta tik keletas. Seminarų medžiaga buvo radikaliai paneigta Teiloro vadybos principų, todėl Demingo vadybos principai neprigijo JAV visuomenėje.
1947 metais Demingas buvo pakviestas į Tokiją vesti seminarus. Tai davė jam galimybę susitikti su Japonijos vadybininkais, kurie turėjo glaudžius ryšius su Keidanren, labai didele ir galinga darbuotojų unija. Japonai labai domėjosi Edvardo vadybos teorijomis, apie kurias jie jau buvo girdėję prieš antrąjį pasaulinį karą. Pirmasis seminaras įvyko 1950 metų liepą. Japonijos iindustrija pritaikė Demingo vadybos teorijas ir beveik po dešimties metų japonų produkcija užkariavo Amerikos rinką. Japonijos prekės buvo geresnės kokybės ir žymiai pigesnės, būtent todėl jo greitai paplito Amerikoje.
1950 metais Demingas dirbo konsultantu Japonijos industrijoje, taip pat buvo japonų mokslininkų ir inžinierių unijos pirmininkas. 1954 metais jis sugebėjo dirbti daugiau nei trijuose darbuose iš karto – buvo konsultantu Meksikos vyriausybėje, dirbo Meksikos centriniame banke, taip pat buvo išrinktas ekonomikos ministru. 1959 metais tapo konsultantu centriniame statistikos ofise Turkijoje; 1964 metais jis jau dirbo lektoriumi Londono ekonomikos mokykloje, taip pat lektoriumi statistikos institute Paryžiuje; 1970 metais dirbo konsultantu Kinijos našumo centre; 1971 metais dirbo lektoriumi Kordoboje (Argentinoje), taip pat Buenos Airėse ir Amerikos statistikos institute.
Iki 1980 metų Demingo vadovavimo teorijos buvo nepageidaujamos Amerikos kompanijose vien dėlto, kad šios teorijos buvo priešingybė Teiloro vadovavimo principams, kuriais labai ilgą laiką naudojosi Amerikoje. Tik vienas amerikietis žurnalistas Klaras Kranfordas – Masonas išgarsino Demingą televizijos laidoje, pavadintoje „Jei japonai gali, tai kodėl negalime mes?“. Ir žiniasklaida šioje vietoje išgarsino W.E.Demingo vadovavimo teorijas, kurių pradėjo nebvengti Amerikos kompanijos. Patyrusių vadybininkų prašymu Demingas gimtojoje šalyje pradėjo vesti keturių dienų seminarus aiškindamas savo idėjas kelių šimtų žmonių auditorijai. Nuo 1981 iki 1993 metų jis pravedė net 2250 seminarų. Didžiausios publikos, net 120 000 vadybininkų susirinkdavo į didžiausias auditorijas. Edvardas taip pat pravedė daug seminarų Amerikos kompanijose, kurios buvo suformuotos jo vadovavimo filosofijos pagrindu. Šis vadovavimo stilius per kelerius metus JAV pasikeitė, net ir dabar dar šis procesas vyksta.
Viliamas Edvardas Demingas mirė savo jaukiuose namuose, apsuptas šeimos gruodžio 20 dieną, 1993 metais.
VADOVAVIMAS PRADEDANTIEMS VADOVAMS PAGAL V.E.DEMINGĄ
Iš glaustos besikeičiančio vadovo vaidmens apžvalgos galima susidaryti pesimistinį vadovavimo pradedantiems vadybininkams vaizdą. Teilorizmas pateikė neprofesionalaus vadovo supratimą kaip produkto, kuris yra apdorojamas mokyklos klasių „kiaušinių dėžutės sistemoje“. Šis požiūris į mokymą formavo izoliacijos ir nepriklausomumo kultūrą naujiesiems vadovams. Administratoriai tapo atsakingi už vadovų stebėjimą ir vertinimą, norint užtikrinti, kad pradedančiųjų vadybininkų mokymasis būtų vertingas ir tinkamas. V.E.Demingo įtaka pradedančiųjų vadovavimui yra tokia, kad vadovui turi būti suteikta galimybė bendradarbiauti, siekiant kokybiško mokymosi. Per abi šias vadovavimo formas pradedančiųjų vadovavimas tampa pavaldus verslo ir vadybos aplinkybėms. Tai nereiškia, kad neprofesionalas tampa antraeilis žvelgiant iš administratoriaus taško, čia daugiau norima pasakyti, kad laiko ir pastangų resursai, reikalingi siekiant tikslų, planuojant, organizuojant ir vadovaujant tapo nesubalansuoti ir neakcentuojami. Laikas ir energija virsta sunkesniu darbu, kuris, pagal Donaldson (1993), nedidina efektyvumo, tačiau dirbant „protingiau“ ir siekiant „kolaboratyvios darbo kultūros“, pagerėja pradedančiųjų vadovų rezultatai.
Kolaboratyvaus komandos
darbo koncepcija paimta iš Demingo vadybos teorijos ir pritaikyta naujajam vadovavimo modeliui, kuriame “vadovavimas reiškia mokymasi kartu ir reikšmės bei žinių sudarymą kolektyviai ir bendradarbiaujant”. Bendradarbiavimas tapo pagrindiniu žodžiu literatūroje kalbant apie reformą. Vadovai, kurie skatina ir modeliuoja bendradarbiavimą ir kurie dalijasi valdžia, didina savo įtaką personalo tobulinime. Fullan Hargreves (1996) įspėja, kad bendradarbiavimas gali būti primestas ir išrastas, jei taip atsitiks, jis nebebus efektyvesnis nei autokratiškas sprendimų priėmimas.
KETURI PRADEDANČIOJAM VADOVUI ŽINOTINI PUNKTAI
“KAI MOKINYS PASIRUOŠĘS, MOKYTOJAS ATEIS”
V.E.Demingas
K1: Pripažinimas ssistemai (žmonės + procesas)
1. Sistema yra tarpusavyje priklausomų komponentų kurie dirba kartu siekdami sistemos tikslo, tinkles
• Tarpusavio priklausomybė, bendradarbiavimas – visi turi gauti naudą
• Komponento įsipareigojimas yra įnešti prisidėti prie sistemos geriausiu, kuo gali
• Sistema turi turėti ketinimą, tikslą, arba misiją – bendrą tikslą
• Sistema apima ateitį
• Sistemos optimizavimas yra derybų pagrindas
2. Visa kompanija, kaip sistema, turi būti valdoma
• Sistemos vadovai reikalauja žinių apie ryšius tarp visų sustemą sudarančių komponentų ir joje dirbanąčių žmonių
• Vadovas supranta ir perduoda savo žmonėms visos sistemos prasmę (misiją ir viziją) ir kaip grupė ppalaiko šiuos tikslus
• Vadovas padeda savo komandai pamatyti save kaip sistemos komponentus, dirbančius dėl misijos siekimo
• Tik vadovai gali pakeisti sistemą
K2: Žinios apie nukrypimus
1. Nukrypimai yra proceso dalis
2. Sistemos valdymui turėtų būti taikoma statistinė teorija
• Poreikis nustatyti, ar “sistema” stabili, ar nestabili
• Nukrypimas yra pprognozuojamas tik stabiliose sistemose
• Poreikis nustatyti kontrolės ribas ir prognozuoti sistemos elgseną
• Kontrolės ribos yra skaičiuojamos ribos – ne specifikavimo ribos, sutartiniai tikslai ar kvotos
3. Vadovas supranta stabilią sistemą
• Kiekvieno asmens darbas pasieks stabilią būseną
• Pusė žmonių nuolat yra aukščiau vidurkio, kita pusė yra žemiau vidurkio
• Darbuotojai dirba sistemoje, kuri – kaip jie besistengtų – nėra jų kontroliuojama
4. Poreikis atskirti (net jūsų pačių vertinimo sistemoj):
4.1 Ypatinga nukrypimo priežastis
• Tie nukrypimai, kurie nėra bendrų priežasčių sistemos dalis
• Nustatyti, ar jis gali vėl pasikartoti ir panaikinti jį
• Gali būti priskirtas specifinei priežasčiai (labiau nei atsitiktinis nukrypimas)
• Paprastai taisomas kažko, kas tiesiogiai susijęs su tuo procesu
• Pateikti kontrolės diagramose kaip taškus už kontrolės ribų
4.2 Bendras nukrypimo priežastis
• Nenorėjimas reaguoti į bendras priežastis (tik paverčia sistemą nestabilia)
• Reaguoja tik į mažiausiai 30 taškų už kontrolės ribų kontrolės diagramoje
• Sistemos ttrūkumas, lalrastai turi būti taisomas vadovų, tačiau dažnai pastebimas kitų
• Nukrypimai kontrolės diagramų ribose
4.3 Proceso tobulinimas.
• Turėtų prasidėti tik po to, kai pasiekta statistinė kontrolė stabilioje sistemoje (nematant ypatingos priežasties egzistavimo ilgą laiko tarpą)
• Proceso keitimas bandant:
• Mažinti nukrypimą
• Priartėti prie optimalaus lygio
• Arba ir viena, ir kita
• Pokytis išbandomas pavyzdžiui (statistiškai)
K3: Žinių teorija
1. Vadovavimas prognozavimas
2. Žinios pagrįstos teorija, pagrįstos hipoteze, kuri:
• Prognozuoja ateities rezultatą
• Nustato suklydimo riziką (pasitikėjimo lygis)
• Turi derėti su praeities stebėjimais
3. Be teorijos mes neturime ką peržiūrėti, ko mokytis
4. Nėra tikrosios vertės, paveiktos
• Permainų tame, kkaip atliekami vertinimai
• Permainų tame, kaip apibrėžiami vertinimai
5. Informacija nėra žinios – teiginys, išvestas iš racionalaus prognozaviomo, neperduoda žinių
K4: Psichologija
1. Žmonės skiriasi vienas nuo kito
• Žmonių vadovas turi žinoti šiuos skirtumus
• Žmonės mokosi skirtingai ir skirtingais greičiais
2. Galite baigti atlygį ir pašalinti kilnumą
3. Atlygis tik keliems sukelia konkurenciją, o ne bendradarbiavimą
• Sukurkite nuopelnų sistemą savo kompanijoje, studijuokite sistemos pajėgumą
• Įdiekite progresyvinį mokėjimą, pagrįstą efektyvumu
• Suteikite kiekvienam šansą didžiuotis savo darbu
KETURIOLIKA V.E.DEMINGO VADOVAVIMO PRINCIPŲ
1. Tikslo pastovumo sukūrimas (P1)
o Senas būdas
Trumpalaikiai planai
Nesaugumas
Daugiau reaktyvus nei iniciatyvus
Akcentuojamos ketvirčio pajamos, pelnas
o Naujas būdas
Pastovumas
Firmos tikslas yra ne gauti kuo daugiau pinigų, o išsilaikyti versle kuo ilgiau
Tikslas yra sudaryti kuo didesnę konkurenciją versle
Išsilaikyti versle ir teikti darbo vietas nuolat tobulinant gaminamas produktus ir aptarnavimą
o Tikslo pastovumas pagal V.E.Demingą reiškia:
a) Novatyvus – resursai naudojami ilgalaikiam planavimui, o ne trumpalaikiam pelnui; jokių sprendimų apie naujoves nebus priimta be plano, atsakančio į šiuos klausimus:
kokios medžiagos bus reikalingos, už kokią kainą?
Koks bus naujas gamybos metodas?
Kokie nauju žmonės bus nusamdyti?
Kokie pakeitimai įrangoje bus reikalingi?
Kokie nauji sugebjimai bus reikalingi, ir keliems žmonėms?
Kaip dabartiniai darbuotojai bus to mokomi?
Kaip bus apmokomi vadovai?
Kaip kompanija sužinos, ar klientas patenkintas?
b) investuoti į tyrimą ir lavinimą
Klientų tyrimas kaip sudėtinė gamybos dalis
Nustatyti, ką vartotojas apie tai mano
Kodėl nevartojantys to nenusipirko
Negali būti inovacijų be tyrimų, ir negali būti tyrimų be tinkamai apmokytų darbuotojų
c) nnuolatinis teisingų produktų tobulinimas tinkamoje rinkoje
d) investuoti į išlaikymą – mechanizmų, procesų sutrikimai ir įrankių gedimai sukelia defektus
o Tikslo pastovumas paveikia ateities galimybes, nusattant šiandienos tikslą
Nustatyti – žinojimas, ką daryti
Išlaikyti – daryti geriausia, kad tai atliktumėte
o Tik aukščiausio lygio vadovai gali pasiekti tikslo pastovumą, kuris būtinas norint žinoti ir patenkinti klientų lūkesčius
Kurti politiką
Suformuluoti pagrindines vertybes
Įsisavinti ir išplatinti misiją
Nustatyti ilgalaikį kursą
Lyderiavimas
Gaisro išvengimas, o ne gaisro gesinimas
Atlikti ilgalaikį planavimą
Kur norime būti po penkerių metų?
Kuriuo metodu?
Visos šalys turi žinoti, kad jų pasiaukojimas šiandien bus prisimintas ir atlygintas ateityje
Duoti organizacijai “žemėlapį”, kuriuo galėtų vadovutis
2. Įsisavinti naują filosofiją (P2)
o Senas būdas
Geras vadovas yra tas, kuris sudaro sistemą, koordinuoja darbą per pavaldinius, sudaro pagrindą efektyvumo standartų nustatymui ir atlieka nedviprasmiškus paskyrimus
Monopolijoje vadovai gali gauti didesnes pajamas nepaisant trūkumų, taip “patvirtindami” vadovų įstikinimą, kad jie žino, kaip vykdyti verslą ir uždirbti pinigus – tai neturi ryšio su realybe
Vietoje tobulinimo užsiimama vienas kito stebėjimu (savęs lyginimu su kitais)
Priimamas nuostolio laipsniškos funkcijos modelis
o Naujas būdas
Nukreiptas į klientus – rūpinamasi klientų poreikiu
Nepateisinama bloga kokybė, blogas darbas ar nekokybiškas aptarnavimas
Negatyvizmas yra nepriimtinas
Sudaroma nuolatinio tobulinimo schema
Kuriami operaciniai apibrėžimai
Naudojami dažni matavimai
Pripažįstama, kas bet koks nukrypimas nuo siekiamos vertės neša ekonominį nuostolį
Kokybė turi tapti “naująja” religija
Turime tikėti kokybe, kaip anksčiau tikėjome progresu
Defektai nėra “neapmokestinami”
Klientai dažnai nesiskundžia, jjie tiesiog pereina pas kitus
Klientai, kurie giriasi įsigytais produktais, padidina verslo našumą
Valdymo transformavimas – egzistuojančios struktūros turi būti objektyviai įvertintos
Vadovai turi būti pasiruošę iššūkiui, turi įsigilinti į savo atsakomybes ir imtis vadovavimo permainai (žr. P6)
3. Mažėja priklausomybė nuo masinio tikrinimo (P3)
o Senas būdas
Tikrinti produkto kokybę tik pabaigus jo gamybą
Sunku nustatyti, ar procese buvo defektas
Per dideli nuostoliai (perdirbimas, atliekos)
o Išmatuojamas – priklauso nuo mažų produkto pavyzdžių kontrolinėms diagramoms, norint pasiekti ar išlaikyti kontrolę
Suprasti procesą, sistemą
Suprasti nukrypimus sistemoje, ir rezultatai dažnai bus skirtingi, net kai sąnaudos vienodos
Suprasti, kad pernelyg stipri kontrolė gali didinti nukrypimus ir būti brangi
Nevaldyti rezultato nustatant defektus
Nežiūrėkite į individualius duomenis, tačiau žiūrėkite į tendenciją, pasiskirtsymą
Kokybė pasiekiama tobulinant procesą
Kaštų vengimas
Tobulinti gamybos procesą
Pirmiausia rūpintis produkto kokybe
Perdirbimas padidina kaštus, kadangi produktas išmetamas ir mokama darbuotojams, paliekantiems defektus ir juos taisantiems
4. Atsisakykite praktikos, kai įmonė gauna atlygį vien remiantis kaina (P4)
o Senas būdas
Tiekėjų klestėjimas
Nukrypimas turi būti mažinamas; per didelį nukrypimą vieno tiekėjo viduje apsunkina nukrypimas tarp tiekėjų
Defektai sukuria defektus
Be adekvačių kokybės matų įmonės kainos nukrenta iki žemiausių
o Naujas būdas
Sinergistinis – sudaryti ilgalaikius ryšius, pagrįstus lojalumu ir pasitikėjimu
Ieškoti vienintelio šaltinio
Didėjant klientų šaltiniams didėja įvairovė
Rinktis tiekėjus remiantis produktų ir paslaugų kokybe
Tiekėjai turėtų sugebėti pateikti pastovios statistinės kontrolės įrodymų (įsipareigojimas nuolatiniam tobulinimui)
Minimizuoti bendruosius kaštus – siekti žemiausių metinių gyvavimo kaštų
5. Tobulėti nuolat
ir visą laiką (P5)
o Senas būdas
“programų” klestėjimas
“ne mano laikrodis”
trumpalaikiai pataisymai
priimamas laipsniškos funkcijos kokybės modelis
o Naujas būdas
Kaizen požiūrio – ne pastangos konkrečiu metu, o nuolatinis ciklas Japonai tai vadina kaizan
Tęstinis nuostolių modelis (kai nutolstate nuo siekiamos vertės, nuostoliai palaipsniui didėja, maži patobulinimai gali stipriai paveikti kaštus); pripažinkite, kad bet koks nukrypimas nuo siekiamos vertės duoda ekonominius nuostolius
Komandinis darbas procesui yra labia reikšmingas ir svarbus
Kiekvienas darbuotojas ir kiekvienas padalinys kompanijoje turi prisidėti prie nuolatinio tobulinimo
o Vadovybės pareiga yra nuolat ieškoti būdų nuostolių mažinimui iir kokybės kėlimui
Yra galimybė atlikti tobulinimą kiekviename produktų ir paslaugų kūrimo proceso žingsnyje
Nuolat tobulinti produktų ir aptarnavimo dizainą
Nuolat tobulinti bandymo metodus
Gerinti kokybę ir produktyvumą, taip nuolat mažinant kaštus
Nuolat bandyti suprasti kliento poreikius ir kodėl jis vartoja ar nevartoja produkto
o Vadovas analizuos rezultatus su tikslu tobulinti savo, kaip žmonių vadovo, veiklą; paklauskite savęs, savo komandos
Ką aš šiandien padariau, kad mano pažinimo ir darbo kvalifikacijos lygis pakiltų?
Ar kiekvienas darbas/sistema/produktas geresnis nei ankstesnieji?
Ar nuolat tobulinami metodai, kuriais galima geriau suprasti kiekvieno naujo kliento poriekius?
o Pastaba: ŠŠalinant dirgiklį, arba sprendžiant problemą, procesas nėra tobulinamas. Nekontroliuojamo taško radimas, ypatingos priežasties radimas ir jos pašalinimas yra tik proceso grąžinimas ten, kur jis buvo pirmiausia.
6. Įveskite mokymą (P6)
o Senas būdas
Darbuotojai priversti laikytis nepakeičiamų instrukcijų
Darbuotojai yra išmokę savo darbą iš kito darboutojo, kkuris niekada nebuvo tinkamai apmokytas
Tada, kai darbuotojas moko darbuotoją, situacija panaši į “Gossip” (gandų) žaidimą – kol žodžiai apeina pirmąjį ratą, jie gali būti iškraipyti taip, kad jie tampa neatpažystamais
o Naujas būdas
Gabus
Personalas mokomas standartizuotame procese
Įgūdžiai priimant į darbą, nauja įdarbinimo orientacija, pagrindinis apmokymas
Apmokymas pagal klientų poreikius
Japonijoje kiekvienas asmuo yra visus metus apmokomas, kol jam suteikiama atsakomybė už darbą
Visas personalas turi bendrą supratimą apie procesą, klientus ir tiekėjus
Darbuotojui gali būti sudaromos kontrolinės diagramos. Kai rezultatas tampa stabilus, darbuotojo tolesnis mokymas nebus veiksmingas
Be pagrindinės kompetencijos, būtinas tęstinis mokymasis
o Trukdžiai mokymuisi
„Tai mano žmonėms, ne man“ – labiau nei mokymas „iš viršaus žemyn“
„Tai padaliniui X, ne man“ – labiau nei plataus masto mokymo susiaurinimas visoje organizacijoje
„Mūsų problemos čia yra kitokios“ – labiau nei valdymo pproblemų universalumo supratimas
Mes remiamės savo patirtimu – labiau nei supratimu, kad patirtis gali būti visiškai netinkama ateityje
„Tik pasakykite man statistinę formulę, ir aš ja pasinaudosiu“ – labiau nei supratimas, kad nėra greito problemos sprendimo, tai – mitas apie paprastumą
„Nėra sidabrinių kulkų“ – Fred Brooks
„Greito paruošiamo pudingo laukimas“ – Jim Bakken, Ford Motor Company viceprezidentas
Žmonės mokosi skirtingai
7. Įveskite lyderiavimą (P7)
o Senas būdas
Dėl valdymo sistemų vadovavimas darbui orientuotas į dokumentus, o ne į žmones, daugiau valdomi „daiktai“, o ne žmonės
Hierarchinė valdžios sstruktūra, „įsakymai“ duodami iš viršaus
Laikomasi prielaidos, kad valdymas yra „bendras, nepriklausantis nuo to, kas valdoma (specifinės srities žinios nebūtinos, pakanka vadovavimo sugebėjimų)
„Aš seku jus visą kelią“
o Naujas būdas
Strateginis
Lyderis organizacijoje turi atlikti transformaciją. Jis turi žinias, asmenybę ir galią vadovauti. Jis nesinaudoja savo autoritetu žmonių valdymui, jis naudojasi tuo autoritetu kaip priemone, leidžiančia pakeisti procesą – įrangą, medžiagas, metodus – tam, kad pradėtų tobulinimą ir sumažintų produkcijos svyravimus
Turi būti treneris, pašalinantis kliūtis
Komunikacijos linijos atviros – tai kvalifikuoti darbuotojai, dalyvaujantys sprendimų priėmime ir proceso apibrėžime
Lyderis turi žinoti darbą, kuriam jis vadovauja, darbą, už kurį jis ir jo žmonės yra atsakingi, turi būti dalyvavęs procesuose, kuriuos valdo jo žmonės
„sekite manimi“
o Vadovavimo darbui tikslas turėtų būti padėti žmonėms, mašinoms ir prietaisams geriau atliti darbą
Atlikti mokymą ar instruktavimą, niekada nenustoti mokytis, nebijoti atsakomybės, kurią kelia naujos žinios
Mokytis iš objektyvaus metodo, kuriam reikalinga individuali pagalba
Klausytis ir mokytis nereiškiant nuomonės (stengtis pirma suprasti)
Įsitraukiama į neformalų, neskubų ir nesuplanuotą pokalbį su kiekvienu komandos nariu mažiausiai kartą per metus tam, kad galėtų išklausyti ir suprasti jų tikslus, viltis ir baimes
o Kai pirmosios eilės vadovas sako savo žmonėms, kad „vadovybė nežino, ką daro“ arba sako vadovybei, kad „žmonėms tiesiog nerūpi“, jis prisideda prie vertikalaus komandinio darbo destrukcijos (būkite teisingi tiems, kurių tuio mmetu nėra šalia)
8. Panaikinkite baimę (P8)
o Senas būdas
Daug darbuotojų bijo analizuoti procesą ar užimti poziciją
Žmonės ir toliau atlieka darbus blogai, arba iš viso jų nedaro dėl to, kad bijo
Nuostoliai dėl baimės didžiuliai, bet dažnai nematomi
Veiklos programos, ataskaitos, atmintinės rašomos bereikalingai, bandant „slėpti pėdsakus“
Taip retai kažkas daroma problemų sprendimui, kad nėra akstino jas kelti
o Naujas būdas
Patikimas
Baimė kartais yra efektyvus motyvatorius ten, kur dominuoja antipatija ir trumparegiškumas, tačiau.
Saugus = „be baimės“
Vadovas turi demonstruoti lyderiavimą, kad panaikintų baimę
Vadovas yra treneris ir konsultantas, o ne teisėjas
Vadovas kuria pasitikėjimą
Vadovas kuria aplinką, kuri skatina laisvę ir inovaciją
Vadovas nesitiki tobulybės, kadangi jis žino apie nukrypimus
Vadovas, nebijantis žinių (nebijantis ateiti į klasę, nebijantis pripažinti, kad jis nėra visų dalykų žinovas)
Poreikis jaustis saugiai, kad galėtų efektyviai dirbti kopanijai
Vadovai turi aiškiai parodyti, kad jie ir toliau investuos į savo žmones
Jei vadovybė negali įsipareigoti darbui visam gyvenimui, jie turi naudotis „trintimi“, kad sumažintų žmonių reikalavimus
Turi aiškiai parodyti, kad jų žmonės gali patys dirbti už užduoties ribų, o ne už pareigų ribų
Turi padėti suprasti, kad padidinus efektyvumą galima sumažinti viršvalandžius
Turi kurti abipusę pagarbą, kitaip neveiks jokia valdymo sistema
9. Pašalinti barjerus tarp personalo sferų (P9)
o Senas būdas
Pardavėjai parduoda produktą kurio neįmanoma pagaminti
Dizaineriai sukuria produktą, kuris kelia inžinieriams galvos skausmą
Žmonės priversti vykdyti politiką, kurią priimant jjie neprisidėjo ir su kuria jie nesutinka, daro tai atmestinai ir nevienodai
o Naujas būdas
Kooperatyvus
Vadovas supranta bendradarbiavimo naudą ir nuostolius dėl konkurencijos tarp žmonių ir grupių
Daugiau akcentuojamas procesas ir sistema, o ne asmenys
o Rasti kompromisą tarp prieštaringų poreikių ir siekių
Turi dirbti kaip komanda
Tyrimas, projektavimas, pardavimai ir gamyba
Tiekėjas ir aprūpintojas
Analizė, tobulinimas, paskirstymas ir išlaikymas
Reikia numatyti ir spręsti problemas.
Gamybos ir vartojimo
Produkto ir paslaugos
o Ne šiaip technika; mes negalime greitai „įdiegti“ kažką naudinga
10. Atsisakyti šūkių, raginimų ir tikslų, skirtų darbuotojams (P10)
o Senas būdas
Šūkiai ignoruojami
Raginimai sukuria priešiškus santykius – teiginys, kad darbuotojai galėtų dirbti geriau, jei bandytų, žmones erzina, o ne skatina
Net geri tikslai yra beverčiai, jei nėra metodo, kaip juos pasiekti
o Naujas būdas
Įsipareigojęs
Sistemoje yra daugybė blogos kokybės ir žemo našumo priežasčių, kurios nepriklauso nuo darbuotojų
Tikra permaina reikalauja didelio vadovų atsidavimo, o ne paviršutiniškų šūkių
leiskite žmonėms kurti savo šūkius, jei jie to nori
o Šūkiai niekada niekam nepadėjo geriau atlikti darbo
o Motyvavimas ir informuotumas prisideda prie permainos, bet.
Juos gali varžyti baimė
Pinigai mieliau leidžiami kintančioms valdymo sistemoms
Šūkiai nepakeičia mokymo ir žinių
11. Panaikinti kvotas ir tikslus (P11)
o Senas būdas
Kvotos, tokios kaip „matuojamas dienos darbas“, arba „normos“, paprastai garantuoja neefektyvumą ir didelius kaštus
Bendradarbių spaudimas palaiko viršutiniąją vidutinės normos pusę
Dirbantieji prasčiau neįvykdo vidutinės normos
Asmuo, kad išlaikytų darbą, siekia kvotos bet kokia kaina, neatsižvelgramas į žalą
kompanijai
Aukštas našumas paliekamas prastoms dienoms
Kokybė aukojama norint patenkinti kvotas
Rezultatas yra nuostoliai, chaosas, nepasitenkinimas ir darbuotojų kaita
o Naujas būdas
Proceso išmanymas
Kvotos keičiamos lyderiavimu
Panaikinama
Darbo kvotos ir matuojamas dienos darbas
Nulinių defektų ir naujų našumo lygių reikalavimas
Valdymas pagal tikslą
Skaičiai, skaitinės užduotys ir valdymas, kuriame nėra „metodo“ ar įgyvendinimo plano
Darbo standartai apibrėžia, kas yra priimtina ir nepriimtina kokybės prasme
o Kvotos atsakingos už sakičius, o ne kokybę ar metodus – darbo vadovų atsakomybė turi būti pakeista iš paprastų skaičių į kokybę
o „kvota yra tvirtovė prieš kokybės ir našumo kėlimą“ <
o „Jei turite stabilią sistemą, nėra reikalo nustatyti tikslą. Jūs gausite viską, ką duos sistema. Tikslas už sistemos galimybių ribų nebus pasiektas“
o Valdymas pagal skaitinį tikslą yra bandymas valdyti nieko nežinant apie tai, ką daryti, iš tiesų tai yra valdymas per baimę
12. Pašalinkite barjerus darbuotojų savigarbos jausmui (P12)
o Senas būdas
Nevykę darbo vadovai, bloga įranga ir defektuotos medžiagos trukdo siekti kokybės
Žmonės nori gerai atlikti darbą, tačiau jie nusivilia, kai negali
Vadovybė nežino apie frustracijas
Pagrindiniai trikdžiai:
a) Darbo įvertinimo sistema
Griaunamas komandinis darbas
Lyginimas trukdo bendradarbiavimui
Jei vertinama pagal funkcinius tikslus, kkuriami barjerai
Jei viršininkas yra svarbiausias klientas, kiti klientai gali būti aplenkiami, o komandos darbas supaprastinamas
Skatinamas vidutiniškumas
Slopinama iniciatyva ir rizikavimas
Baimė dėl nsėkmės siekiant tikslų lemia derybas dėl vidutiniškų tikslų
Planų vykdymas neatsižvelgiant į kokybę
Didinamas našumo svyravimas
Pernelyg stiprios kontrolės forma, prisidedanti pprie nuostolių
Valdymas pagal išimtį paprastai reiškia, kad iškeliami į viešumą ypatingi atvejai, kuriuos geriau išspręstų vietiniai proceso vadovai
Ignoruojamos bendros priežastys
Laikomasi prielaidos, kad žmonės yra nepriklausomi nuo kitų resursų (metodų, aplinkos, įrangos, medžiagų) ir neišskiriami skirtumai, susidarantys dėl sistemos, kuriai priklauso asmuo
Dėmesys skiriamas trumpam laikotarpiui
b) (Kasdieninio) produktyvumo matavimas
bereikalingai pabrėžiama vien kiekybė
skleidimas plačiai auditorijai reiškia, kad kiekvienas dirba padieniui
forsuojami trumpalaikiai epizodai, o ne ilgalaikiai sprendimai
švaistomas vertingas apmąstymų laikas, aiškinantis nukrypimus nuo kvotos vietoje to, kad būtų tenkinami klientų poreikiai
c) Finansinio valdymo sistemos
Dėmesys skiriamas metų ketvirčiui, skatinama mažinti išlaikymo, mokymo, tyrimų ir plėtros ar kitas ilgalaikes investicijas
o Naujas būdas
Profesionalus – žmonės didžiuojasi darbu ir jaučiasi atsakingi
Atsisakoma metinio ar nuopelnų rangavimo ir valdymo
Svarbiausias kriterijus paaukštinimui yra harmonija ir komandinio darbo skatinimas
Netaikomos nubaudos, kai darbuotojo nnašumas yra nutolęs per 3 „sigma“ nuo vidurkio; reikia žiūrėti į išklotines ir tendencijas laikui bėgant
Nustatyti grupinius tikslus, siekiant sumažinti svyravimus
nustatyti galimus tobulinimo šaltinius, siekiant patenkinti šiuos poreikius (priežasties ir pasekmės diagrama)
nustatyti, kas gali atlikti tobulinimą
Nustatyti klientų poreikius (artimiausių vidinių klientų ir galutinio kliento)
Vadovybė imasi iniciatyvos, nagrinėdama visas valdymo ir operacines procedūras, siekdama nustatyti, ar jos skatina, ar slopina nuolatinį tobulinimą
apmokymas
darbo standartai
pirkimas
13. Skatinti ugdymą, tobulinimąsi ir persikvalifikavimą (P13)
o Senas būdas
Kompanija bijo mokyti žmones, nes bijo, kad jie išeis
Vadovybė saugo iinfrmaciją kaip kontrolės metodą
Darbuotojams neduodama laiko tam, kad jie „liktų šiuolaikiški“, o po to jie atleidžiami dėl to, kad „pesenę“ ar tampa vadovais, kurie priima sprendimus remdamiesi sena informacija ir technologija
o Naujas būdas
Stropus, norintis mokytis
Kompanija parodo, kad nei vienas nepraras darbo dėl našumo padidinimo
Ugdymas ir mokymas yra tokie, kad padėtų žmonėms prisitaikyti prie naujų darbų ir pareigų
Vadovas yra nuolatinis lyderis – jis skatina žmones mokytis, lankyti seminarus ir kursus, dalyvauti tęstiniame švietime tam, kad būtų pasiekta pažinimo pažanga
Labiau kvalifikuoti darbuotojai pasitelkiami sistemos tobulinimui, klientų lankymui ir jaunesnių darbuotojų mokymui
Ir vadovai, ir darbuotojai mokomi naujų metodų, tame tarpe ir sistemos
statistinių metodų ir svyravimo
žinių, teorijos ir prognozavimo
komandinio darbo ir psichologijos
o Organizacijai reikia ne tik gerų žmonių, bet žmonių, kurie tobulinasi per švietimą
o Niekas negali pakeisti žinių!
o Reikalingas pagrindinis apmokymas (P6), lyderiavimas (P7) ir baimės nebuvimas (P8)
14. Imtis veiksmų transformacijai atlikti (P14)
o Senas būdas
Neveiklumas
Darbuotojas kaltina bendradarbiavimo stoka (našumas arba kokybė)
„šiek tiek tvirtesnis darbuotojas“ gauna pradinius tikslus, tačiau negali būti palaikomas
o Naujas būdas
Metodiškas, aktyvumas neturi būti painiojamas su našumu
Vadovybė turi aptarti ir sutarti dėl kitų 13 punktų reikšmės ir krypties
aptarti „kaip“ – procesas – o ne vien rezultatą
niekas nėra pernelyg aukštas, kad būtų neįtrauktas į „kaip“
aukščiausių vadovų įsipareigojimai veiklos planui
Kokybę nustato aukščiausi vadovai – tai negali būti deleguojama
Vadovybė dega nnoru pripažinti ankstesnes klaidas ir pakeisti vadovavimo stilių
Vadovybė perduoda personalui, kodėl būtina permaina
Susitelkiama į sistemos keitimą
kiekvienas veiksmas yra procesas
kiekvienas procesas yra stadijų seka
bet kuri stadija turi klientą, sekančią stadiją
nuolatinis metodų ir procedūrų tobulinimas, nukreiptas į geresnį kliento (vartotojo) patenkinimą sekančioje stadijoje
reikia tobulinti ir pašalinti valdymo sistemas, kurios pastoja kelią nuolatiniam tobulinimui
reikia rasti ir įgyvendinti galimybes tobulėti kiekviename lygyje
kompanijoje visi įtraukiami į darbą – trndformacija yra kiekvieno darbas
visi organizacijoje mokomi, kaip nuolat tobulėti
visi priklauso komandai, dirbančiai Shewhart Cikle, nagrinėjančiai vieną ar daugiau specifinių klausimų
dalyvauti kaip komandai, siekiant pagerinti indėlį ir rezultatą kiekvienoje stadijoje
Statistikų paskyrimas į viceprezidentų ir vyriausių vadovų pareijas
būti vadovu alter ego
koordinuoti veiklą ir tobulinimo galimybes
charakteristikos
matematikos ir statistikos teorijos magistro išsilavinimas
5 ir daugiau metų patirtis gamybos, projektavimo, matavimo sistemose, bandymų laboratorijose, eksperimentiniuose tyrimuose, t.t.
noras efektyviai dirbti
gebėjimas spręsti su vadovybe tobulinimo šaltinių problemas
būti geru klausytoju, suprasto problemas ir kitų žmonių supratimus
kuklumas ir geros manieros – gebėjimas dirbti su visais kaip lygiam
gebėjimas mokyti statistinio mąstymo ir metodų
SEPTYNIOS MIRTINOS VERSLO LIGOS
1. Tikslo pastovumo nebuvimas
2. Trumpalaikio pelno akcentavimas
3. Vertinimas pagal našumą, nuopelnų reitingus ar metinę našumo apžvalgą
4. Vadovų mobilumas
5. Kompanijos valdymas vien pagal matomus skaičius (pinigų skaičiavimas)
6. Labai dideli sveikatos kaštai
7. Labai dideli draudimo kaštai, kurie pakyla, kai kompanijai tenka samdyti teisininkus
SĖKMINGO VADOVAVIMO KLIŪTYS
• Nesirūpinimas ilgalaikiu planavimu ir transformacija
• Manymas, kad problemų sprendimas, aautomatizavimas ir nauja įranga transformuos pramonę
• Pavyzdžių ieškojimas (esamų sprendimų kopijavimas)
• (atsiprašymas) Mūsų problemos kitokios
• Pasenusios žinios mokyklose
• Rėmimasis kokybės kontrolės padaliniais
• Darbuotojų kaltinimas dėl problemų
• Tikrinimo kokybė
• Startai prieš laiką (pvz., plačiu mastu mokoma statistinių metodų be atitinkamo kompanijos filosofijos pokyčio)
• Nedarbingas kompiuteris (nenaudojama duomenų kaupykla)
• Specifikacijos laikymasis
• Neadekvatus prototipų bandymas
• „Visi, kurie ateina mums į pagalbą, turi viską suprasti apie mūsų verslą“
IŠVADOS
Viliamo Edvardo Demingo vadovavimo teorijos nėra susijusios vien tiktai su kokybe. Jo užduotis buvo ne tik pertvarkyti tuometinę vadybos nusistovėjusią teoriją, bet ir pakeisti ją įdiegiant naujus komponentus bei pertvarkyti vadybos principus praktiškai „nuo viršaus iki apačios“. Primytivi veiksmažodžio „vadovauti“ reikšmė yra „pastatyti namą į tokią vietą, kad jame gyvenantys okupantai sugebėtų kartu gyventi harmonijoje“. Kompanijoje, kuri vadovaujasi V.E.Demingo vadovavimo principais, vadovavimas reiškia kontroliuoti procesą bei operacijas ir planuoti ateitį. Anot Demingo vadovavimas yra susijęs ne tik su produkcija, kompanijų priežiūra, bet taip pat ir su personalo administravimu bei išsilavinimu. Nuo pirmojo V.E.Demingo seminaro Japonijoje daugelis universitetų pradėjo mokyti vadybos kaip tam tikros mokslo šakos. Japonijoje yra įsteigtas net Demingo apdovanojimas, kuris kompaniją ar tam tikrą indvidualų asmenį rodo turint aukščiausių pasiekimų vadybos srityje.
Pagrindinius vadovavimo principus V.E.Demingas pristatė savo straipsnyje „14 points“ – keturiolikoje vadovavimo principų, kurie apima tikslo pastovumo sukūrimą; naujos filosofijos įsisavinimą; mažėjančią priklausomybę nuo
masinio tikrinimo; atsisakymą praktikos, kai įmonė gauna atlygį vien remiantis kaina; tobulėjimą nuolat ir visą laiką; mokymo įvedimą; lyderiavimo įvedimą; baimės panaikinimą; pašalinimą barjerų tarp personalo sferų; atsisakymą šūkių, raginimų ir tikslų, skirtų darbuotojams; kvotų panaikinimą ir tikslus; barjerų pašalinimą darbuotojų savigarbos jausmui; ugdymo skatinimą, tobulinimąsi ir persikvalifikavimą; imtį veiksmų transformacijai atlikti. Taip pat analizavo senąjį, jau nusistovėjusį vadovavimo stilių, būdą ir daug ką pakeisdamas pritaikė savąjį, kurį iš pradžių sėkmingai įgyvendino japonai, o vėliau ir amerikiečiai.
NAUDOTOS LITERATŪROS SĄRAŠAS
1. Rafael AAguayo, Dr. Deming: The American who taught yhe Jepanese about quality, W.E.Deming institute, 1991
2. Mary Walton, The Deming management method, W.E.Deming institute, London 1988
3. J.A.F.Stoner, Vadyba, Poligrafija ir informatika, Kaunas 1999
4. http://curiouscat.com/guides/deming.cfm
5. htttp://www.deming.org
6. http://members.aol.com/kaizensepg/deming.htm
7. http://www.deming.ch/E_index.htm
8. http://www.lii.net/deming.html
9. http://www.fr-deming.org/english.html
10. http://www.baclass.panam.edu/courses/intb4365/Fall96/demingf96.html
11. http://www.well.com/user/vamead/demingww.html