Derybų menas

Įvadas.Derybos- tai bendravimo procesas, kurio metu partneriai, remdamiesi

skirtingomis pozicijomis, siekia rasti abi patenkinančias puses

patenkinantį sprendimą.Bendravimas ir derybos- visuotinai paplitęs būdas

spręsti pačius įvairiausius vadybinius klausimus. Beveik visi darbai, visos

žmogaus ir visuomenės akcijos prasideda ir užsibaigia įvairių formų,

įvairaus turinio pokalbiais, bendravimu ir derybomis. Įmonių veikloje

labiausiai paplitusios vadybinės, komercinės ir ekonominės derybos. Derybų

pasėkoje sudaromi pirkimo- pardavimo sandėriai, finansavimo, nuomos. Nors

įvairiose derybose aptariami kaskart vis kiti klausimai, tačiau derybų

vedimo principai ir eiga yra panašūs. Derybų meno pagrindas- mėginti

suderinti jūsų požiūriu gerą rezultatą su antrosios ššalies geru rezultatu.

Kad abi pusės derybose ką nors laimėtų, reikia būti gerai pasiruošusiems,

lanksčiam. Deryboms reikalingi atitinkami įgūdžiai. Derėjimasis yra įgūdis,

kurį gali išsiugdyti kiekvienas. Turint tokius įgūdžius atsiranda galimybės

daug kur juos pritaikyti. Būtiniausi derybininkų įgūdžiai yra šie:

gebėjimas nustatyti tikslus; gebėjimas išnagrinėti daug pasirinkimo

galimybių; gebėjimas gerai pasiruošti deryboms; gebėjimas palaikyti

pokalbį, išsakyti ir išklausyti kitą pusę; gebėjimas išdėstyti dalykus

pagal svarbą.Paminėti įgūdžiai naudingi ne tik derybose, bet ir kasdieninėj

veikloj.

Derybų rūšys.Įvairioms deryboms reikia vis kitokių įgūdžių. Kiekvienos

verslo derybos pasižymi tam tikromis savybėmis. Derybos gali būti:

oficialios- nnuolatinės; neoficialios- vienkartinės.Paprastai abiejų derybų

pusių požiūriai ir interesai skiriasi. Jie suderinami derybų eigoje. Derybų

tipai, pavyzdžiai, suinteresuotos šalys: 1.Kasdieninės valdymo derybos-jos

susijusios su vidaus problemomis įmonėje ir darbo santykiais tarp

darbuotojų grupių. Pvz.,a)tarimasis dėl atlyginimo, terminų ir darbo

sąlygų,b) pareigų ir atsakomybės nustatymo;c)gamybos apimties

didinimas(viršvalandžiais). Suint.šalys:a) administracija,b) pavaldiniai,

c)bendradarbiai,d)profsąjungos;2)Verslo derybos- šių derybų, vykstančių

tarp dviejų verslo atstovų pusių,tikslas paprastai būna pelnas.

Pvz.,a)tiekimo kontraktų gavimas,b)prekių ir paslaugų pristatymo

planavimas,c)susitarimas dėl gaminių kokybės ir kainos.Suint.šalys:a)įmonių

savininkai,b) administracija, c) tiekėjai;d)

užsakovai,e)vyriausybė,f)ekonominiai ir juridiniai patarėjai. 3)Teisinės

derybos – šios derybos paprastai būna oficialios ir teisiškai

įpareigojančios.Debatai dėl precedentų gali tapti ne mažiau svarbūs negu

pagrindiniai ginčijami klausimai. Pvz. A)derinimas su vietos valdžios ir

šalies planavimu,b) tarptautiniai santykiai,c)ryšys su valstybės

institucijomis( gamtos apsauga,gaisrininkai).Suinteresuotos

šalys:a)administracija,b)vietos valdžia, c)valdžios institucijos šalies

vyriausybėje. Visų derybų esmė – suprasti, kad kiekviena derybų pusė turi

gauti ką nors vertingo mainais už darbo nuolaidą. Tik tada išsiskirdamos

derybų pusės jaus, kad derybos pavyko. Derybų

etapai1)pasirengimas;2)siūlymas;3)svarstymas;4)derėjimasis;

5)sandėris(sutartis). Pasirengimas deryboms. Nuo to kaip bus pasirengta

deryboms labai priklausys derybų rezultatas.1)pasirengimas dalykiniu

požiūriu – derybų turinio sudarymas;2)derybų organizacinių klausimų

sprendimas. Rengiantis deryboms dalykiniu požiūriu, sprendžiami šie

klausimai: 1) parengiama derybų strategija,formuluojami tikslai;2)

surenkama informacija apie būsimą derybų partnerį;3)numatoma oponento

strategija ir tikslai;4) sudaromas derybų eigos planas;5)surenkami deryboms

reikalingi dokumentai, parengiami kontraktų, sutarčių, rekomendacijų

projektai. Numatant derybų strategiją ir formuluojant tikslus reikia:

1)išnagrinėti problemą ir situaciją. Būtina pirmiausia išsiaiškinti visus

savo tikslus,tiksliai ir aiškiai apibrėžti derybų objektą. Išsiaiškinti ko

tikitės pasiekti, kodėl naudinga bendradarbiauti su partneriu, kokios

stipriosios ir silpnosios mūsų pusės. Savo tikslus derybose būtina

detalizuoti išskiriant prioritetinius ir mažiau svarbius.2)įvertinti savo

interesus, numatyti poziciją derybų metu. Interesai- svarbiausias derybų

proceso elementas. Remiantis jais numatoma derybose užimama pozicija.3)

suformuluoti argumentus, kuriais remsitės gindami savo poziciją. Reikia

numatyti kokius svarbiausius argumentus akcentuosite ir kokiais

pagrindiniais argumentais bei faktais remsitės derybose. 4) pasiruošti

galimoms nuolaidoms ir tiksliai žinoti jų ribas.5)numatyti galimus siūlymų

variantus.6) išsiaiškinti galimas alternatyvas derybų nesėkmės atvejais.

Žinodami kaip spręsite savo problemą jeigu derybos žlugs būsite geriau

pasiruošę pasakyti partneriui”ne”. Alternatyvos turėjimas visada sukelia

pasitikėjimą.7)numatyti bendravimo su derybų partneriu principus, kokius

pateiksite klausimus, kokį derybų būdą ir kokią taktiką pasirinksite derybų

metu. Antrame derybų pasirengimo etape būtina surinkti kuo daugiau

informacijos apie derybų partnerį.Informacija:a) partnerio veiklos sritis

ir apimtis; b) jo finansinė padėtis ir patikimumas,c) profesinė patirtis,d)

įgaliojimai,pasirašyti kontraktai. Informacijos šaltiniu gali būti

susirašinėjimo su partneriu medžiaga.Trečiame etape numatomi oponento

tikslai. Šiame etape į būsimąsias derybas reikėtų pažiūrėti partnerio

akimis ir remiantis turima informacija bandyti įvertinti partnerio

strategiją:1) kokie derybų partnerio tikslai;2) ar jis suinteresuotas

bendradarbiauti 3)kokie jo tikslai sutampa su jūsų tikslais ir kokie

skiriasi;4) kokie jūsų siūlymai gali būti nepriimtini;5) kokios stipriosios

ir silpnosios partnerio pusės.Ketvirtame etape sudaromas derybų eigos

planas.Pasirengimo deryboms planavimas susideda iš šių elementų: 1)reik

suformuluoti derybų tikslą ir išsiaiškinti ar tikrai derybų objektas ir

keliami reikalavimai aiškūs.2)reikia nustatyti kokios galimos alternatyvos

derybų nesėkmės atžvilgiu.3)nustatyti visus galimus alternatyvius siūlymų

variantus derybų metu, jei nebūtų galimybės pasiekti susitarimą pagal

svarbiausią derybų tikslą.4)išnagrinėti galimas kitos pusės alternatyvas

tuo atveju jei nepavyktų pasiekti planuotą pageidaujamą susitarimą.5)

apibrėžti mums priimtinas derybų ribas, pirmiausia max ką galėtume

pasiekti, paskiausia min – kkas jūsų pusę dar patenkintų.6) apibrėžti ir

įvertinti derybų strategiją, numanyti kokios taktikos laikytis derybų

metu.7)reikia nuspręsti kurie problemos aspektai jums negali būti derybų

objektas.8) įvertinti galimo susitarimo ilgaamžiškumą , ar turėtų būti

numatyti poderybiniai veiksmai ar pakaks vieno žodžio taktikos.9)reikia

aiškiai apibrėžti savo siūlymų partneriui prioritetus.10)Įvertinti ar

reikia derybas, derybų siūlymus ar derybų procesą stimuliuoti. Kokio

pobūdžio stimulai galėtų būti naudojami. 11)reikia iš anksto parengti

galimų susitarimų ir siūlymų projektus.12)reikia įvertinti laiko veiksnį ir

faktorių, kur ir kada naudinga derėtis.13) suformuoti ir paremti savo

derybų komandą.14)jei negalite patys vadovauti deryboms, numatykite ir

paskirkite derybų komandos vadovą ir paskirstykite funkcija kitiems

komandos nariams.15) reikia išrinkti derybų komandų narius, kurie

tiesiogiai dalyvaus derybose.16)reikia užvesti derybų bylą, kurioje bus

visi dokumentai, derybų vedimo protokolai ir pastabos.17)kartu su derybų

komandos nariais parengti derybų posėdžio potvarkį.18) išsiaiškinkite savo

būsimo partnerio stipriąsias ir silpnąsias vietas, jo kaip verslininko

reputaciją.19) reikia išanalizuoti ir įvertinti visus raštiškus siūlymus

kuriuos gal būt gavote iš derybų partnerio iki derybų pradžios20)

kritiškai vertinkite pašalinių expertų patarimus ypač jeigu jie nėra gerai

pažįstami. 21) Įsitikinkite ar turite visus reikalingus dokumentus ir

(arba) expertų paramą, kad jūsų derybų pozicija būtų pakankamai stipri. 22)

išsiaiškinkite ir įvertinkite argumentus kuriais galėtumėte apginti savo

poziciją.23) nuspręskite koks bus jūsų pirmasis siūlymas.24) numatykite

manevro galimybes savo siūlymams jei ko prireiktų.25) nuspręskite kur vesti

derybas savo teritorijoj, oponento būstinėje ar neutralioj vietoj.26)

susisiekite ssu oponentu ir suderinkite derybų pradžios datą ir laiką, taip

pat susitarkite kur jos turėtų vykti. 27) iš anksto pasiruoškite kelionei

jei derybos vyks ne jūsų mieste. Derybų tikslų nustatymas.Planuojant bet

kokias derybas pirmiausiai reikia išsiaiškinti visus tikslus paskui juos

reikia išdėstyti pagal svarbą. Turim turėti supratimą ką norim pasiekti

derybose. Tik tai žinodami galime pradėt sudarinėt veikimo planą.

Susižymėkite klausimus dėl kurių galima nusileisti ir dėl kurių negalima.

Tikslą išreikškite vienu sakiniu. Tikslus pagal svarbą suskirstykite į tris

grupes: 1) tikslai kuriuos pasiekti būtų idealu. 2) tikslai kuriuos pasiekt

realu. 3) tikslai kurių nepasiekę jaustumėtės kad derybos nepavyko. Prieš

derybas negalima kelti visiškai nerealių tikslų. Kiekvienu prioritetą

reikia įvertinti. Vertinimas turi būti atliktas pagal svarbą. Vertinant

įvairius tikslus naudinga skirti “noriu” ir “reikia”, nes kiekvienas noriu

reiškia reikia. Ruošiantis deryboms reikia atlikti kruopštų tyrimą. Savo

tikslams pasiekti reikia suieškoti sau naudingą informaciją, kad ta

informacija galėtum paremti savo tikslus. Todėl būtina surinkti visą

svarbią informaciją susijusią su derybomis. Todėl ypač svarbu prieš derybas

skirti laiko joms pasiruošti. Ruošiantis deryboms reikia skirti pakankamai

laiko savo tyrimams atlikti. Reikės laiko surinkti jūsų argumentus

patvirtinančius statistikos duomenis, parinkti tinkamus pavyzdžius,

susipažinti su savo oponento charakteristikomis. Geriau neturėti jokios

informacijos, negu neteisingą. Ruošiantis deryboms reikia turėti omeny

kokią informaciją gali turėti jūsų oponentas. Per pasiruošimo laikotarpį

reikia sukaupti visą informaciją. Ją sukomplektuoti ir parengti taip, kad

ja

remiantis jūsų argumentai būtų logiški. Logika, kuria remsitės gali būti

dvejopa- dedukcija ir indukcija. Dedukcija – tokia logika kai išvados

daromos iš prielaidų. Indukcija- išvada daroma iš pavyzdžių. Kad derybos

būtų sėkmingos reikia rūpestingai suplanuoti pradinę poziciją. Ruošiant

deryboms argumentus naudinga išnagrinėti tikėtinus opozicijos pranašumus ir

trūkumus bei derybininkų biografijas. Naudinga pabendrauti su žmonėmis,

kurie pažįsta oponentus. Vertinant opoziciją reikia išsiaiškinti ar jie

patyrę derybininkai ar priešininkų nuomonės skiriasi, ar priešininkai

pakankamai išmano reikalą ir žino faktus būtinus tikslui pasiekti ar jie

pakankamai įtakingi ir autoritetingi, kad pasiektų savo tikslus. Vertinant

priešininką reikia jį nagrinėti visapusiškai, visais atžvilgiais, taip

rasite visus jų pranašumus ir trūkumus. Reikia stengtis atskleisti

didžiausius trūkumus, kad sumenkintumėte jo pranašumus. Kadangi derybos yra

procesas, kurio metu pamažu artėjame prie susitarimo būtina įvertinti

oponento pradinę poziciją ir jo pranašumus. Susidarę nuomonę apie

priešininko pranašumus būtina numatyti kuria linkme jie gali būti

panaudoti, kad pakreiptų derybas savo naudai. Vertinant oponentą reikia

numatyti ir jo tikslus, reikia sudaryti spėjamą jo tikslų sąrašą, išdėstant

pagal svarbą. Analizuojant oponentą reikia ieškoti jo trūkumų, nagrinėdami

galimus oponentus argumentus reikia ieškoti juose ssilpnų taškų. Ruošiantis

deryboms naudinga pabendrauti su tokiais žmonėmis, kurie jau buvo susidūrę

su panašiu oponentu. Jei derybos bus vedamos su oponentu, su kuriuo jau

anksčiau turėjote kontaktų, tikslinga išnagrinėti ankstesnių derybų eigą.

Rekomenduojama pasižiūrėti senus protokolus ar užrašus, kurie buvo vedami

buvusiose derybose. Remiantis tokia informacija, galima pakeisti būsimų

derybų taktika, tačiau nereikia užmiršti,kad tą patį gali padaryti ir

oponentas. Reikia priimti dėmesin,kad jėgų pusiausvyra ankstesnėse derybose

gali skirtis nuo dabartinių. Opozicijos derybininkai gali turėti pareigas

ir kitaip žiūrėti į derybas. Jeigu yra galimybė, rekomenduojama iš anksto

išsiaiškinti, kas atstovaus jūsų opozicijai. Derybose visada reikia ieškoti

bendro pagrindo. Bendrą pagrindą visada lengviau rasti, jeigu šalys yra

derėjęsi anksčiau.Derybų strategijos pasirinkimas. Po to kai jūsų tikslai

taps aiškūs ir galimi opozicijos siekiai išnagrinėti, reikia parengti

strategiją,savo tikslams pasiekti. Derybų strategija turi būti paprasta ir

lanksti. Rengiant strategiją būtina užsiduoti sau tokius klausimus:1) kas

nulems mūsų strategiją ir taktiką ( strategija- bendras veiklos kursas,

skirtas keletui konkrečių tikslų pasiekti). Strategijos nereikia painioti

su taktika, kuri nagrinėja būdus strategijai įvykdyti. Strategija

priklausys nuo kelių veiksnių, aplinkybių ir derybų objekto;2) kiek žmonių

ketinama įįtraukti į derybų komandą. Reikia pažiūrėti, kaip jūsų komandos

narių veikla susijusi su derybų priežastimi ir turiniu. Į komandą reikia

išsirinkti tokius asmenis, kurių savybės ir įgūdžiai labiausiai praverstų

siekiant komandos tikslų. Idealioje derybų komandoje turėtų būti 3-5

nariai, kuriems turi būti priskirti atitinkami vaidmenys. Nebūtinai, kad

vienas kuris nors komandos narys turėtų tik vieną vaidmenį. Vaidmenys gali

keistis derybų eigoje. Komandos narių vaidmenys:1) Vadovas.Bet kuri derybų

komanda turi turėti vadovą. Juo gali tapti labiausiai patyręs, bet

nebūtinai vyriausias komandos narys. Įsipareigojimai:a) vadovauja deryboms

ir kreipiasi į kitus kai rreikia; b) sprendžia klausimus, kuriems reikia

patirties; c) duoda nurodymus kitiems komandos nariams.2) Geruolis. Tai

asmuo, su kuriuo sutartų dauguma oponento komandos narių. Juo turi būti

tokia asmenybė, kad oponentai norėtų, jog tai būtų jų vienintelis

priešininkas. Įsipareigojimai: a)supranta oponento požiūrį ir pritaria

jam.b) sudaro įspūdį, kad yra linkęs atsitraukti į poziciją anksčiau remtą

varžovą.c) įteigia, opozicijos nariams tariamo saugumo jausmą, kad ši

atsipalaiduotų. 3)nenaudėlis. Geruolio priešybė.Jo užduotis-įteikti jo

opozicijai ,kad be jo susitarti būtų lengviau. Įsipareigojimai:a)jei reikia

ir kai reikia sustabdo derybas.b)suniekinti bet kurį opozicijos argumentą

ar požiūrį,c)baugina opoziciją ir stengiasi atskleisti silpnąsias jo

vietas.4) kietuolis. Šis narys visais atžvilgiais griežtas,jis apsunkina

opozicijų derybas, o komandos nariai skaitosi su jo

nuomone.Įsipareigojimai:a)vilkinimo taktika,užtęsia derybas,padeda kitiems

atsiimti neapgalvotus pasiūlymus.b)stebi ir protokoluoja derybų eigą,

neleidžia komandai nukrypti nuo derybų tikslų.5) kaupikas.Šis asmuo

sukaupia visus išsakytus požiūrius, o paskui pateikia apibendrintą ir

darnią jų versiją. Įsipareigojimai: a) siūlo būdus ar taktika kaip ištrūkti

iš aklavietės, kurioje atsidūrė derybos.b)neleidžia diskusijoms nukrypti

nuo pagrindinių klausimų.c) nurodo net mažiausią opozicijos ar oponento

nenuoseklumą. Vaidmenų paskirstymas. Gera derybų strategija remiasi tinkamu

komandos narių paskirstymu. Reikia nuspręsti kokius vaidmenis geriausiai

kurs jūsų komandos nariai.Jie turi būti paskirstyti taip,kad kuo sėkmingiau

įvykdytų visas opozicijos gudrybes.Išrinkus komandą būtina sušaukti visus į

repeticiją, kurioje kiekvienas narys atliktų savo vaidmenį. Išryškinamos

komandos spragos ir žiūrėti kad vaidmenys nesidubliuotų. Komandos nariai

turi iš anksto pasirūpinti savo išvaizda. Pirmas įspūdis labai svarbus.

Rekomenduojam vilkėti drabužius su kuriais jaustumėtės patogiai, bet

atrodytumėte konservatyviai.Kad komandos nariai sėkmingai kurtų savo

vaidmenis, turite duoti jiems išsamius nurodymus. Reikia,kad visi nariai

pūstų į “vieną dūdą”. Pravedant repeticiją naudojamasi tikrais duomenimis,

vaizdine medžiaga. DERYBŲ DARBOTVARKĖ.Kai kurioms deryboms naudinga

sudaryti darbotvarkę. Darbotvarkė – tai ginčytinų klausimų sąrašas. Prieš

derybų pradžią su visais derybų dalyviais reikia susiotarti kuriuos

klausimus reikės apsvarstyti, o kuriuos ne. Gerai paruošta darbotvarkė

teigiamai veikia visą susitikimą. Darbotvarkės klausimai gali tapti

svarbiausia derybų strategijos dalimi. Visiems darbotvarkės klausimams turi

būti skirtas nustatytas laikas. Darbotvarkės projektą visoms šalims reikia

išsiuntinėti iš anksto. Kartais darbotvarkės būna tokios svarbios, kad

reikia derėtis tik dėl jų turinio. Jei darbotvarkę gavot iš oponentų,

būtina ją išnagrinėti ir atitinkamai pakoreguoti savo strategiją. Turint

atsiųstą darbotvarkę, pranešimų tvarką galima pakreipti savo naudai.

Darbotvarkėj reikia numatyti susitikimo pabaigos laiką. Klausimų svarstymą

reikia planuoti taip, kad jis neužtruktų ilgiau nei numatyta.DERYBŲ

VIETA.Derybų rezultatą gali paveikti jų aplinka. Derybų komandoms reikia

sukurti jaukia atmosferą. Patalpa turi būti tinkamo dydžio. Renkantis

derybų vieta reikia atsižvelgti į daug aplinkybių: patogumą neutralumą ir

įrangą.

Taktiniu požiūriu geriausia kad derybos vyktų savoj pusėj. Jei jos vyksta

mūsų pusėj reikia kontroliuoti padėtį. Patalpa turi būti iš anksto

paruošta. Reikia pasirūpinti kad abi šalys galėtų konfidencialiai kalbėtis

telefonu. Ant derybų stalo nereikėtų laikyti dokumentų, nesusijusių su

derybomis. Vaišės derybų metu minimalios. Derybininkų susodinimas gali

labai paveikti derybų ttoną ir rezultatus. Susodinant reikia pasistengti,

kad komandos vadovas galėtų bendrauti su visais. Priimta kad visose

derybose dalyvauja ne daugiau kaip 5žmonės. Susodinimas vienas prieš kitą

yra oficialiausias. Norėdami susilpninti opoziciją, savo komandos vadovą

sodiname galustalėje. Sodinant už apskrito stalo, galima įterpti svečių

komandą tarp savosios. Jei yra galimybė-reikšmingiausią ar agresyviausią

svečių komandos dalį reikia sodinti greta savo vadovo. Jei derybos vyksta

ne mūsų teritorijoj. Reikia sužinoti ar sodinimo planas jau paruostas. Jei

vietos jau suskirstytos, reikia pamąstyti ar tokiu susodinimu ko nors

siekiama. Iš to galima spręsti apie tos šalies pažiūras ir požiūrį į jūsų

statusą. Susodinimas gali parodyti kokių derybų tikimasi. Jei jums

susodinimas netinka, paklauskit ar jo negalima pakeisti.

DERYBŲ EIGA.Iš anksto reikia numatyti pirmuosius derybų žingsnius

konstruktyviai atmosferai sukurti. Derybas dera pradėti ne prieštaringais

bendraisiais punktais. Iš pat pradžių pabrėžkite galimybę susitarti.

Ruošdamiesi deryboms stenkitės nujausti kaip kita pusė jas pradės. Būtina

gyvai jausti derybų nuotaiką, nes ji gali greitai keistis. Per visas

derybas reikia stebėti antrosios šalies reskcijas ir ženklus, reikia

neprarasti budrumo. Visi jūsų pojūčiai turi gaudyti kitus duodamus

signalus. Daug inf-jos galima gauti iš nežodinių ženklų. Priešininkų

neverbalinė inf-ja gali patvirtinti ar paneigti jo žodžius. Siūlymo

pateikimas. Tai kiekvienų derybų esmė. Savo siūlymus reikia pateikti be

jokių emocijų. Labai svarbu nuspręsti ar norite kalbėti pirmi ar ne.

Nepradėkite kalbėti pirmi jei neturite ką svarbaus pasakyti. Negali

būti

arogantiškų teiginių. Pasiūlymai turi būti hipotetiški, kad abi pusės

turėtų galimybę nusileisti. Derybų pradžioj nereikia duoti daug pažadų, nes

tai apribos jūsų sprendimą, vėliau reikės daryti nuolaidas. Labai atidžiai

reikia išklausyti kitos šalies siūlymą. Galima pateikti sąlygotus

pasiūlymus: pvz. Jei jūs padarysit tai., mes padarysim šitaip. Pradinis

siūlymas neturėtų būti kraštutinis, nes nukentės jūsų reputacija o vėliau

teks nusileisti. Į oponento klausimus negalima atsakyti tik taip arba ne.

Reikia būti pasiruošus pakoreguoti savo strategiją, galima eiti į

kompromisą. Derybų rezultatus lemia abiejų šalių pateikti apsvarstyti

siūlymai. Jie turi bbūti plečiami ir daromos abipusės nuolaidos. Iš pradžių

reikalaukite daugiau nei tikitės gauti ir siūlykite mažiau nei ketinate

duoti. Savo siūlymą reikia trumpai apibendrinti. Vertindami oponento

siūlymą nebijokit patylėti. Bet neužmirškite, kad opozicija jus stebi.

Nesijauskite įpareigoti išsyk pateikti savo siūlymą. Per greitai atsiliepę

į oponento siūlymą galite pakenkti sau. O oponentą galima klausinėti

ištisai. Jei nenorite atsakyti į priešininko reikalavimus, saikingai

vilkinkite jo laiką. Vilkinimą galima atlikti sekančiai: pertraukinėkite

antrą šalį, kai ji dėsto savo siūlymus;į oponento klausimus atsakinėkite

savo klausimu ir ne vienu;galima paprašyti nutraukti derybas, neva

pasitarti su kolegomis.DERYBŲ TAKTINIAI MANEVRAI.Tai įprastas dalykas.

Šalys siekia jais lengvatų. Tokiais manevrais siekiama sudaryti įspūdį, kad

tai ką jūs galite pasiūlyti mažiau vertinga nei II šalies. Tokiu būdu

bandoma padaryti nuolaidų. Labai svarbu atpažinti tas galimybes ir jas

sužlugdyti. Taktiniais manevrais oponentas siekia jumis manipuliuoti,

sujaukti jūsų planus. Todėl derybose reikia vengti naujai keliamų klausimų.

Asmeninius užsipuolimus reikia nuleisti juokais ir nepasiduoti pykčiui. Dėl

oponento manevro nereikia įsižeisti. Jei norite išmokti ir atpažinti

priešininko gudrybes, būtina atidžiai stebėti kitą pusę ir turėti omenyje,

kad pagrindiniai manipuliacijos tikslai būna: neleisti jūsų komandai

susikaupti nes tokiu atveju derybas kontroliuos opozicija;perkelti derybų

aspektą;budriai supainioti komandą, kad ji užbaigtų derybas, nors siūlomos

sąlygos jus ne visiškai patenkina. TIPIŠKŲ MANEVRŲ ŽLUGDYMAS.Taktika:

grąsinimai. Perspėjama apie nemalonius padarinius, jei jūs nesutiksit su

siūlomomis sąlygomis. Jos žlugdymas: pasakykite II šaliai, kad negalite

derėtis verčiami ir kad nusileisit tik tada, kai jie įrodys savo pranašumus

įžeidinėjimai. Abejojama jūsų firmos veikla ar profesiniais sugebėjimais,

kritikuojama gaminio kokybė jos žlugdymas: nesijaudinti, tvardytis ir

nepulti savo ruožtu įžeidinėti.

blefavimas. Grasinama neapibrėžtais baudžiamaisiais veiksmais, tvirtinama

kad konkurentai gali parduoti žemesne kaina.žlugdymas : nesiduokit

apgaunami, aatsisakykit priimti oponento sąlygas ir žiūrėkite į oponento

reakciją, paprašykite įrodymų;Bauginimas. Jus verčia laukti, pasodino

prastoj vietoj ir t.t.žlugdymas: supraskite, kad tai nėra gudrybės jūsų

pasitikėjimui pakeisti, neatsisakykite pradinių sąlygų jei mainais negavote

nuolaidų;skaldymas ir valdymas. Pasireiškia galimų nesutarimų tarp jūsų

komandos narių išnaudojimo per asmenį palankiausią jūsų siūlymui.

Žlugdymas: iš anksto įspėkite komandos narius ir nuspręskite kokia pozicija

visiems priimtina.

orientaciniai klausimai. Jums užduodama daugybė klausimų, kurie leidžia

pripažinti kad jūsų pozicija turi trūkumų, jūs verčiami daryti nuolaidas;

žlugdymas: neatsakinėkite į klausimus jei nesuprantat ko jais siekiama.

Patikrinkit visus

Derybininkų tipologija 11. Vaidingas – nekantrus, nesantūrus, susijaudinęs,

savo nuostatoms ir požiūriui jis kelia sumaištį. Nesąmoningai nuteikia

visus prieš save.Reikėtų su tokiu tipu:

asmeniškai aptarti ir pagrįsti ginčytinus momentus, jei jie žinomi iš

anksto.

visada išlikti šaltam ir kompetetingam.esant galimybei kitiems paneigti jo

argumentus

siekti kiek įmanoma, kad sprendimai būtų formuluojami jo žodžiais

tokį tipą reik stengtis pasodinti už stalo ar salėje kuo toliau nuo

mikrofono ar tribūnos.2.Pozityvusis – geranoriškas, malonus, darbštus,

derybose ramus ir dalykiškas, siekia, kad derybos vyktų ramiai ir

pagrystai.būtina drauge su juo išryškinti ir baigti atskirų atvejų

analizę.stebėti ir pasistengti, kad visi kiti derybų dalyviai sutiktų ir

pritartų jo pozityviai pozicijai

sodinti ten, kur yra laisvos vietos3.Visažinis – jis mano, kad apie viską

nusimano geriausiai, turi savo nuomonę visais klausimais, nuolat reikalauja

žodžio.jį būtina pasodinti šalia vadovaujančio

laikas nuo laiko jam priminti, kad ir kiti turi kai ką pasakyti

kartais užduoti jam specialius sudėtingus klausimus į kuriuos reikalui

esant galėtų atsakyti vadovaujantis pokalbiu paprašyti, kad jis leistų ir

kitiems padirbėti prie sprendimų ruošimo

jam suteikti galimybę suformuluoti tarpines išvadas4. Plepys – dažnai

netaktiškas, be jokios priežasties nutraukia kalbėtoją ir ima pats kalbėti

nepaisydamas nei vietos, nei laiko.

pasodinti jį arčiau pokalbį vedančio ar šalia autoritariškos asmenybės jam

nukrypus nuo svarstomo klausimo paprašyti kalbėti aptariamą temą, paklausti

paeiliui kitų dalyvių kokia jų nuomonė,iškilus būtinybei apriboti

pasisakymų ir viso pokalbio laiką 5. Bailys – nepasitikintis, nesugeba

logiškai mąstyti ir viešai pasisakyti. Jis geriau patylės bijodamas

pasakyti ką nors ne taip, kas kitems, jo nuomone, gali atrodyti kvailai ir

juokingai.su juo būtina elgtis delikačiai, pateikti jam lengvus

informacinius klausimus.paskatinti jį išrutuliuoti savo pastabą ar repliką.

padėti jam suformuluoti mintis, skatinti jį pasisakyti jam taikant

palaikančias formuluotes. 6. Neprilygstamasis – jis šaltakraujiškas,

uždaras, tema jam nesvarbi, jis nekalba, nes jam atrodo visatai neverta jo

dėmesio ir pastangų.7. Nesuinteresuotasis – pokalbio tema jo apskritai

nedomina, jis mieliau pasnaustų. 8. “Svarbus paukštis” – nepakenčia jokios

kritikos, nei tiesioginės, nei aplinkinės, jis elgiasi ir jaučiasi kaip

asmuo esantis aukščiau.

neleisti jam derybose vaidinti svarbią rolę. 9. Kodelčius – toks pašnekovas

ar derybininkas visų visko klausinėja, jam nesvarbu ar jie pagrįsti, ar

išgalvoti, ar turi tie klausimai ką nors bendra su pokalbio tema, ar ne.

Paminėti “gryni tipai” išimtis, gyvenime jie yra mišrūs. Dalis šių tipų

derybų metu trukdo, painioja reikalus, gaišina laiką, nuteikia prieš save,

neleidžia ramiai susikaupus dirbti, todėl derybų vadovas turi atsižvelgti į

galimų įv.tipų elgesį ir pasirengti deramai tai sutikti ir neutralizuoti.

Derybų metu būtina stebėti, klausyti ir vertinti pašnekovų reakcijas ir tai

panaudoti tęsiant derybas.Informacijos pateikimas derybų eigoje. Tikrasis

derybų procesas, t.y. informavimo, argumentų, kontraargumentų seka, kuri

priklauso nuo to, ar šalys mano, kad jų interesai tarpusavyje susiję. I –

jos. perdavimu siekiama įvairių tikslų:

pateikti planuotą i-ją. kitai šaliaiI-jos. pateikimo fazę sudaro pašnekovo

bendras ir tikslingasis informavimas, klausimų iškėlimas, oponento atsakymų

klausymas, oponento reakcijos stebėjimas ir psichologinė tų reakcijų

analizė. Derybų eigoje l. Svarbi klausimų pateikimo technika. Reikia

stengtis, kad būtų galimybė nukreipti i-jos. perdavimą mūsų planus

atitinkančia vaga. Klausimų formulavimas. Derybose l. svarbi kl. pateikimo

technika, ji leidžia nukreipti inf.perdavimą, mūsų planus bei pageidavimus

atitinkančia vaga, o kartais perimti ir išlaikyti iniciatyvą pokalbyje.

Savo kl. siekiame suaktyvinti pašnekovą, pereiti prie dialogo nuo monologo,

kuris yra daug produktyvesnis. Taip leidžiama pasireikšti pašnekovui.

Pašnekovas daugeliu atveju nori pasirodyti, jog jis žino ir išmano

dominančius mus dalykus ir turi mus dominančios inf. Dažnai jis atskleidžia

ir konfidencialius dalykus, reik turėti asmenų, jog dauguma žmonių dėl

įv.priežasčių nenoriai atsako į tiesius, tiesmukus kl. Jie bijo pateikti

neteisingų žinių, nepakankamai išmano reikalą, dalykiškai riboti ir t.t.

Tam, kad pašnekovas atskleistų daugiau inf.jį būtina sudominti. Jam reikia

paaiškinti, kodėl mus tai domina, kam ir kaip ketinam panaudot iš jo gautą

i-ją., kodėl jam būtų naudinga atsakyti mums. Išskiriamos

5kl.grupės:Argumentavimas.Derybų ar pokalbių esmė priklauso nuo to, kaip

mokoma pasinaudoti priemonėmis veikiančiomis partnerį. Daugelis žmonių

kalbėdami nepakankamai dėmesio skiria savo klausytojams, jų interesams ir

pažiūroms, mąstymo būdui, todėl jiem pateikia tokius argumentus, kurie

veikia juos pačius. Ruošiant argumentus reik pasistengt, kad jie būtų

psichologiškai veiksmingi. Argumentavimo metodus būtina pasirinkti

priklausomai nuo pašnekovo ypatybių. Jei derybos tęsis ilgai, būtina dalį

argumentų ir įrodymų patausoti vėlesniam

laikui. Derantis verta vengti

stiprių susidūrimų. Rekomenduojama kritinius kl.gvildenti argumentavimo

fazės pradžioje arba jos pabaigoje. Ypač delikačius kl. derėtų aptart su

pašnekovu akis į akį prieš oficialias derybas neoficialioje aplinkoje.

Argumentuojant reik visada išlaikyti savo interesus. Argumentuojant reiktų

nurodyti visus pasiūlymų trūkumus, kuriuos pašnekovas vis tiek sužinos iš

kt.šaltinių. Argumentacija turėtų būti abipusė. Argumentuojant visad pirma

dėstomi pranašumai, po to trūkumai. Argumentavimo praktikoje galima

išskirti tris lygius: Svarbiausi argumentai, jais mes operuojame per visą

pokalbį, kuriuos akcentuojame priimdami sprendimą. Pagalbiniai argumentai,

jais paremiame svarbiausius argumentus ir jais dažniausiai naudojamės per

pokalbį vieną kartą.Faktai ir įv. duomenys, jais galim traktuot kaip

pagalbinius elementus svarbiausiom nuostatom. Jais naudojamės tik vieną

kart.Kad argumentai būtų įtikinami, rekomenduojami keli jų pateikimo būdai:

Fundamentalus – kai tiesiogiai kreipiamės į pašnekovą ir supažindinam jį su

faktais, kurie sudaro argumentų pagrindą.Prieštaravimų būdas, jis remiasi

pašnekovo prieštaringų argumentų akcentavimu.Palyginimų – labai efektyvus

būdas, ypač jei palyginimai ryškūs, paimti iš gyvenimo, neišgalvoti.Būdas

“taip.tačiau” – dažnai būna taip, kad pašnekovas pateikia gerai

apgalvotus argumentus, tačiau jie liečia tik stipriąsias arba tik

silpnąsias idėjas ar alternatyvos puses.Dalių būdas – naudodamiesi šiuo

būdu ooponento argumentus skirstome į atskiras ryškias dalis.Bumerango – jo

pagalba oponento argumentai panaudojami prieš jį patį. Šis būdas neturi

įrodymų galios, bet gali susilpninti pašnekovo argumentus.DERYBŲ

ATIDĖJIMAS. Vienas iš taktinių manevrų yra derybų atidėjimas. Šis manevras

taikomas, kai derybose prabylamą apie visiškai naują dalyką, jūs turit

susigaudyti.Reikia atidėti derybas, tačiau šį manevrą gali taikyti ir jūsų

oponentas. Derybų atidėjimas yra vienas iš būdų joms vilkti, jei pertraukos

pareikalauja atidėti derybas antroji šalis priversta sutikti arba nutraukti

derybas. Daryt pertraukas rekomenduojama tam, kad oponentas nusiramintų ir

suvoktų jog nesitvardydamas vargu ar pasieks tikslą. Atidėtos derybos jas

vilkinant gali baigtis derybų nutraukimu. Jei derybos atsidūrė aklavietėj

gali būti naudinga tęsti svarstymą kitomis sąlygomis. Reik pasiūlyti

pasikalbėti neoficialiai neprotokoluojant, neoficialus pokalbis yra nieko

neįpareigojantis abi šalis. Galima paraginti savo oponentą neoficialiai ir

konfidencialiai pakalbėti apie savo abejones. Jei derybų ekspertai

nesutaria kokiu nors techniniu klausimu reik siūlyt kreiptis į

nepriklausomą ekspertą. Neoficialus pokalbis dažnai gali pašalinti

iškilusius nesklandumus derybų metu. Jei jūsų komandoj yra geras

psichologas, reikia kad jis visą dėmesį skirtų aiškinantis oponento

skleidžiamiems dėmesio signalams. Įgudę derybininkai gali pasinaudoti kūno

kalba aantrajai šaliai suklaidinti. Derybų metu visada reik būti budriam

jeigu manot, kad derybos vyksta sklandžiai.ĮSITVIRTINIMAS POZICIJOSE.

Derybos rimtai prasideda tik tada kai kiekviena komanda išklausiusi

antrosios šalies siūlymą išnagrinėja savo poziciją. Išnagrinėjus oponento

siūlymus jums gali tekti peržiūrėti savo strategiją arba taktiką. Reik

apsvarstyt kurie derybų punktai jums priimtini ir domina abi puses, kurių

esate pasiruošę atsisakyti ir ar galite daryti nuolaidų. Jei tarp abiejų

pozicijų esama esminių skirtumų reik ruošti kontra pasiūlymą. Užėmę

pozicijas stenkitės jas išlaikyti. Jei oponentas pateikia naujų duomenų,

naujos informacijos, reikia peržiūrėti ir savuosius siūlymus. Svarstymas

diskusijų metu yra lemiama derybų stadija. Svarstymą panaudokit bendram

pagrindui paremti ir savo argumentams stiprinti. Svarstymas lengvai gali

tapti emocingas. Stenkitės, kad diskusijos įvyktų ramiai.jei oponentas

padarė klaidų, jos sustiprina jūsų pozicijos, sudarykit galimybę oponentui

atsitraukti, nesugadinant jo reputacijos. Svarstymą naudinga pradėti nuo

dalykų kurių abi pusės sutaria, o paskui pereiti ginčitinų klausimų. Paėmus

derybose viršų argumentavimas tampa svaresnis. Reik nurodyti kuo daugiau

svarbių punktų savo pozicijai sustiprinti. Svarbiausias vietas pabrėžkite

pakartojimais ir pasitikinčia laikysena. Jei įrodėte savo teisybę reik

išsaugoti ir stiprią poziciją. Primindami antrajai pusei, kad atmesti jūsų

siūlymą nenaudinga. Reik stengtis, kad kitai pusei būtų nesunku pakeist

savo požiūrį. Svarstymo metu niekada negalima žeminti priešingos šalies

orumo, ne sgalite nebekontroliuoti padėties. Jei oponentas priverčia jus

nusileisti, kad derybos nenutrūktų kelkite sąlygas, tada nereiks užleisti

pozicijų nieko negavus mainais. Kompromisas gali būti konstruktyvi taktika

padedanti pasiekti susitarimą. Svarstymo metu visada pabrėžiami teigiami

dalykai paslepia neigiamus. Svarstymo metu reik stengtis menkinti oponento

pasitikėjimą ir net patikimumą, tačiau tiktai jų informacijos atžvilgiu.

Oponento nuostatose nuolat reik ieškoti silpnų vietų: logikos klaidų,

netinkamai panaudotų statistinių duomenų, praleistų faktų ir t.t. Jei

rasite trūkumų iškarto atkreipkite į tai visų dėmesį.Taktiniai manevrai

oponentui susilpninti: 1.Finansiniai. Reikalaukite, kad viena ar abi šalys

padengtų išlaidas jei nepavyksta susutarti.1)paaiškinkite oponentui, jei

derybos užsitęs ji gali turėti nuostolių; 2)praneškite šalims, kad turėsite

išlaidų jei:prekės bus laikomos sandėlyje tol, kol bus nnuspręsta kieno tai

nuosavybė. 2.Teisiniai. Sankcijomis ar draudimais neleisti vienai šaliai

veikti ar vilkinti derybų eigos. 1)grasinkite pareikšti ieškinį jei turite

realų pagrindą ir pabrėžkite kokie laiko ir pinigų nuostoliai gresia

oponentui jei jis pralaimės; 2)pasiekti susitarimą velkitės į ilgus

teisinius ginčus kurie trukdytų gamybai, t.y. padarytų finansinių

nuostolių; 3.Socialiniai. Nustatyti apribojimus moraliniais sumetimais

nepritariant siūlomam veikimo būdui.1)pasakykite oponentui, kad jo

siūlymai įžeidžia žmones kuriems turės įtakos; 2)parodykit kokie

nesąžiningi pateikti pasiūlymai, palyginti su siūlymais kurie pateikiami

panašioje padėtį atsidūrusiems žmonėms. 4.Žeminimas. Viešai pažeminti vieną

iš šalių ar atskirus žmones kolegų akyse. 1)žeminkite priešingą šalį

norėdami pakenkti jos įvaizdžiui ar reputacijai. 5.Emociniai. 1)Emociškai

šantažuokite priešininkus jei jie nelinkę nusileisti, tačiau šio taktinio

manevro veiksmingumas netolygus.DERYBŲ UŽBAIGIMAS. Derybos gali sėkmingai

baigtis tik tada, kai abi pusės padaro priimtinų nuolaidų susitarimui

pasiekti. Abipusės nuolaidos yra subtilus derėjimosi procesas, kai abi

šalys daro nuolaidų norėdamos pasiekti susitarimą. Jei esate priversti

daryti nuolaidas svarbu žiūrėti perspektyvos. Jūsų nuolaida turi būti

nemažesnė už oponento nuolaidas. Niekad nedarykite nuolaidų nieko negaudami

mainais, prieš darydami nuolaidas hipotetiškais siūlymais reik patikrint

priešininkų lankstumą. Svarbiausias hipotetiškų siūlymų žodis “jei”, jis

niekam neįpareigoja tačiau gali padėti nustatyti kokie dalykai svarbūs

antrajai šaliai. Artėjant derybų pabaigai reik aptarti sutarties sąlygas.

Kad būtų lengviau parengti pagrindinę sutartį reik pasinaudot hipotetiškais

siūlymais. Pamėginkite susieti įvairius derybų punktus, tam reik sugrupuoti

giminingus dalykus, taip atsiras galimybių neskausmingoms nuolaidoms. Tokie

sugrupuoti derybų ddalykai į kompleksus naudingi tuo, kad ne tokius svarbius

dalykus galima paaukoti, nei vienai šaliai nesugadinant reputacijos. Reik

apsvarstyti kokie bus padariniai jei nepavyks susitarti. Prieš priimant ar

atmetant siūlymą antrajai šaliai turi būti leista padaryti trumpą pertrauką

jam aptarti. Kai jau beveik susitariate įsitikinkit ar abi šalys vienodai

supranta ginčijamus klausimus ir patvirtinta tai kas sutarta, tada derybas

galima ir užbaigti. Derybų būdų yra įvairių reik išsirinkti jums

patogiausią. Visus susitarimus įformintus derybų pabaigoj reik smulkiai

užprotokoluot, prieš baigiant derybas svarbu įsitikinti ar visas jūsų

dėmesys buvo skirtas aktualiems klausimams ir ar jūsų nuomonei bei

sprendimams nedarė įtakos oponento taktiniai manevrai. Užbaigiant derybas

svarbu įsitikinti ar abi pusės kalba apie tą patį. BŪDAI DERYBOMS UŽBAIGTI

ir į ką atsižvelgti: 1.Daromos nuolaidos priimtinos visoms šalims.

Nerizikuodami savo pozicija siūlote ir priimate nuolaidas padedančias

sudaryti sandorį. 1)abipusės nuolaidos gali padėti iš aklavietės išlipti;

2)antroji šalis gali užsimanyti dar daugiau nuolaidų; 3)nuolaidos derybų

pabaigoje gali pakirsti pasitikėjimą jumis. 2.Kainų skirtumas padalijamas

tarp šalių. Norėdamos sudaryt sandorį abi pusės pritaria kainų vidurkiui.

1)kartais sunku nuspręst kaip teisingai padalinti skirtumą; 2)tai rodo, kad

jūs vis dar pasiruošę daryti nuolaidų; 3)po derybų nei viena šalis nesijaus

nei laimėjusi nei pralaimėjusi. 3.Vienai šaliai siūloma rinktis iš dviejų

priimtinų alternatyvų. Antroji šalis išjudinama pasiūlant jei dvi

pasirinkimo galimybes. 1)tai reiškia, kad jūsų paskutinis siūlymas iš tiesų

nebuvo paskutinis; 2)nelengva rasti dvi

vienodai priimtinas galimybes;

3)nėra jokios garantijos, kad oponentas priims kurį nors siūlymą; 4.Naujos

lengvatos arba sankcijos. 1)grasinimai sankcijomis oponentai gali sukelti

įspūdį, kad jūs nusiteikęs priešiškai; 2)naujos lengvatos gali visiškai

pakeisti derybų pusiausvyrą; 3)antroji šalis gali turėti akstiną sutarčiai

sudaryti. 5.Derybų pabaigoje pateikiamos naujos idėjos ar faktai. Naujos

idėjos skatina diskusijas ir gali veikti susitarimu. 1)atsiveria antrai

šaliai nuolaidų galimybė; 2)gali pakirsti pasitikėjimą jumis, naujas idėjas

turėjote siūlyti anksčiau; 3)gali pakenkti derybų pagrindui ir viską teks

pradėti iš pradžių. 6.Patekusias į aklavietę derybas siūloma atidėti.

Atidėjus derybas abi pusės turi laiko pagalvoti kas bus nepasirašius

sutarties. 1)yra proga pasitarti su nepriklausomais konsultantais; 2)šalių

pozicijos gali pasikeisti; 3)derybos gali antrą kartą ir neprasidėti.KAIP

PADĖT ANTRAI ŠALIAI UŽBAIGTI DERYBAS. 1.Pabrėžkite naudą. Būtina antrai

šaliai išaiškinti koks naudingas jam siūlomas sandoris, tačiau venkit

užuominų koks naudingas pasiūlymas jūsų pusėje.1)antroji šalis įžvelgia

sandorio pranašumus kurių anksčiau gal būt nesuvokė; 2)situacija pradedama

suvokti kaip abiejų šalių laimėjimas, o ne vienos pusės laimėjimas, kitos

pusės nesėkmė. 2.Skatinimas ir pritarimas. Būtina sveikinti, bet kurį

konstruktyvų antrosios šalies siūlymą, nesvarbu kiek laiko prireikė jį

pateikti. 1)sukuriama geranoriška derybų užbaigimo nuotaika; 2)galima

išvengti savų kontra siūlymų kritikos; 3)nesuerzinant antrosios šalies

lemiamu svarstymų momentu. 3.Venkite laimėjimo / nesėkmės situacijos.

Paaiškinkite oponentui, kad ieškote vienodai priimtinos abiem šalim

išeities. Nepirškite nutarimo kuris priešininkui atrodys vėliau primestas.

1)išvengiama konfrontacijos kuri veikiausiai baigtųsi vis didėjančiu

priešiškumu; 2)sukuriama malonesnė nnuotaika kurioje gali vykti konstruktyvi

diskusija; 3)galima pateikti kontra siūlymus. 4.Reputacijos gelbėjimas.

Duokite antrai šaliai galimybę išsisukti užduodami hipotetiškus klausimus

ar pateikdami hipotetiškus siūlymus. 1)didėja tikimybė, kad antroji šalis

deramai apsvarstys jūsų siūlymus; 2)oponentas jaučia mažesnį spaudimą

priimti ar atmesti mūsų siūlymą, bet gali greičiau apsispręsti. SPRENDIMO

VYKDYMAS. Pasiekus susitarimą savarankiškai ar padedant trečiajai šaliai

reikia vykdyti galutinius sprendimus. Sprendimo vykdymui reik sudaryti

veiksmų planą ir paskirti tinkamus organizacijos narius šiam planui

vykdyti. Kad ir kokį sandorį sudarę šalys, jo sąlygas reikia užprotokoluoti

ir pasirašyti, kad jos daugiašališkai patvirtintos ir priimtos. Reik

sutarti kaip bus įgyvendinami priimti sandorio sprendimai. Galimi atvejai,

kad susitarimą vykdyti pavedama asmenims kurie nedalyvavo derybose, todėl

svarbu juos aiškiai ir tiksliai informuoti. Reik numatyti kas labiausiai

tinka kuriam darbui ir ką tas vykdytojas turi žinoti, kaip ir iš ko

vykdytojai gaus iinformaciją. Kas kiek laiko jie gaus naujus duomenis.

Pasiektas su derybomis susitarimas nelaikomas sėkme kol jo įgyvendinimas

neužtikrintas. Todėl visas sutartis kurios pasirašomos reik įtraukti į

galutinius terminus ir veiksmų planą. Baigiant derybas reikia palikti gerą

paskutinį įspūdį. Pasiekus galutinį susitarimą negalima slėpti džiaugsmo.

Derybų vedimas su įvairių šalių astovais. Nacionalinės derybų vedimo

ypatybės visuomet kėlė didelį susidomėjimą, nes nuo to priklauso jų

rezultatai. Tarptautiniame versle yra 2 svarbiausios verslo taisyklės.

1)Tarpt. Versle tikimasi, kad pardavėjas taikysis prie pirkėjo. Sudarant

tarpt. sandėrį tokių būdu, pirkėjo padėtis esti palankesnė, nes jis gali

nepaisyti nacionalinių kultūrų skirtumų. 2)Tarptautiniame versle tikimasi,

kad atvykėlis taikysis prie vietos papročių.Vokiečių verslo derybų stilius.

Vokiečiai versle yra orientuoti į reikalus, planuojant verslo kelionę į

Vokietiją, susitikimus organizuoti reiktų labai kruopsčiai, tartis telefonu

dėl susitikimo prieš dvi savaites, laiškais priš mėnesį, tinkamiausias

laikas 11-13 val. Ir 15-17val. Nepatartina planuoti susitikimų liepos,

rūgpjučio ir gruodžio mėnesiais. Verslo kalba gerai moka užsienio

kalbas.Atvykėlis turi turėti laivai vokiškai kalbantį vertėją.Pirmasis

kontaktas su vokietijos verslininkais svarbų vaidmenį turi kieno nors

rekomendaciją,dar geriau banko.Tačiau galima sėkmingai prisistatyti ir

patiems.Prisistatant reikia pasiūsti informaciją apie savo firmą ir laišką

taisiklinga vokiečių kalba, pristatant save.Laišką adresuoti reikia

atskiram skyriui,o ne pavieniams asmenims.Jei nemokant vokiškai reikia

pasiūlyti atvykti su vertėju.Jie derasi remdamiesi nauda ir nejaus poreikio

įtvirtinti artimus asmeninius santykius su busimais partneriais, prieš

pradedami kalbėti apie verslą. Vokiečiai labai punktualūs. Labai svarbus

tvarkarasčių ir dienotvarkių laikymasis. Į susitikimus reikia atvykti prieš

kelias minutes. Vėlavimą jie supranta kaip nepatikimumą. Vokietijos

verslininkai vertina socialinį formalumą, tas atsispindi ir verslo

protokole. Formalus elgesys reiškia pagarbą aukšto rango žmonėms. Čia

vadybininkų tarpe yra daugiausia mokslo daktarų. Todėl kreipiantis jokiu

būdu negalima praleisti titulo. Į verslo susitikimus vokiečiai ateina labai

kruopsčiai pasiruošę, to paties jie tikisi ir iš partnerių. Derybų metu

daugelis vokiečių palankiai žiūri į relias kainas pasiūlymo pradžioje.

Spręsdami problemas ar nesutarimus jie linkę labiau pasitikėti kontrakto

sąlygomis, o ne asmeniniais santykiais. Susitikimo metu bendraujama

santūriai, nerodomos emocijos, vengia gestų, mimikų, nepertraukia

pašnekovų, savo pozicijas gina logiškais svariais argumentais. Paprastai

jie būna apgalvoję galimus oponento kontraargumentus ir pasiruošę ginibai:

bando ieškoti bendrų sąlyčio taškų. Jie yra įsitikinę, kad jie nuodugnesni,

nuoseklesni ir todėl savo pozicijų lengvai nekeičia. Savo argumentus jie

smulkiai suskirsto delegacijos nariams. Į kolegų pastabas nesikiša. Per

visą derybų laiką dirba sutartinai. Jie mėgsta daug kartų aptarinėti tas

pačias smulkmenas, nes nori išvengti bet kokių nesusipratimų, todėl reikia

turėti kantrybės. Nemėgsta būti skubinami, linkę viską nuspręsti susitikimo

metu, o neatidėlioti. Paprastai ką jie sutiko žodžiu jie laikosi. Jai vesi

derybas dėl savo gaminių pardavimo jie klausinės kokia jims iš to nauda.

Prieš priimdami spręndimą jie tariasi su atsakingais kolegomis ir pasitiki

jų nuomone. Verslo protokolas toks: tinkamiausia vyro apranga – tamsus

kostiumas ir konservatyvus kaklaraištis, moterų – elegantiška suknelė,

kostiumėlis ar palaidinukė su sijonu. Vizitinė kortelė įteikiama

pasisveikinus ir paspaudus ranką. Tinkamiausia dovana būtų įvairiausi

rašikliai, kiti suvenyrai su jūsų įmonės logotipu arba suvenyras būdingas

mūsų šaliai ar regionui. Draugystė su vokiečiais yra vertinga investicija,

tačiau jie nusivilia, kai kiti žmonės žiūri paprasčiau, ne visada į rimtus

klausimus duoda rimtus atsakymus. Visur jie stengiasi būti pareigingi,

niekam nesudarantys vargo, nemėgsta atrodyti originalūs ar nukrypti nuo

įprastinių normų.Suomių verslininkai. Gali būti užmegstas siunčiant laišką

ar faksogramą anglų kalba. Vėliau dera paskambinti jai galima tartis dėl

susitikimo datos, bbei laiko, visa tai vėliau reikia patvirtinti apie savo

atvykimą laišku. Suomiai elgiasi gana santūriai, sūsipažinus artimiau

santūrumas dingsta, nerekuomenduojama susitikimų planuoti liepos –

rugpjūčio mėnesiais bei priš Kalėdų šventes. Daugelis suomių verslininkų

moka rusų kalbą. Visuomet reikia kreiptis pavardėmis ir titulais, tol kol

patys pasiūlys vadinti vardu. Bendraujant su suomiais jie yra nekalbūs,

kalba gana tyliai. Sprendimus priima metodiškai, gerai apgalvoję. Vedant

derybas negalima išpūsti savo kainų derybų pradžioje, jie nemėgsta turgaus

derėjimosi stiliaus. Tvarkyti darbo reikalus suomiams malonu, kyšių

dalinimas nepriimtinas. Kaip verslo dovana tinka alkoholis. Restorane moka

tas, kuris kvietė. Šeimininkei dovanėlė – gėlių puokštė, negalima nešti

baltų ir raudonų, didelės taip pat netinka.Lenkų verslininkai.Lenkai yra

romantikai. Jie įsitikinę, jig yra apdovanoti tokia daugybe dorybių, kad

neįmanoma net išvardinti. Didžiausios dorybės tai patriotizmas, didelis

religingumas, nacionalinis saugumas. Vesdami derybas lenkai, sėdi arčiau

vienas kito negu skandinavai ar rytų atstovai. Nėra nepunktualūs. Vienas

kito be reikalo negaišina. Mėgsta truputi pavėluoti. Lenkų bendravimo

stilius neįspėjamas. Jis gali būti pats įvairiausias, nuo dalykiško,

pragmatiško iki šnekaus, sentimentalaus, romantiško. Jų kalboje daug

nutylėjimų užuominų. Mandagūs, retai pertraukia kalbėtoją, klausosi ramiai

bet ir skeptiškai. Jie greitai pastebi menkiausia nepagarbą. Jie draugiški

ir nuolaidūs, kai su jais gražiai elgiamasi, bet įtarę neteisybę reaguoja

labai karštai. Jie nebijo komfrontuoti ir spaudžiami gali būti netaktiški.

Jeigu su jais elgiamasi gražiai, jie stengiasi užmegsti draugiškus

santykius. Jie daugiausia drovūs ir nekategoriški,

nors jie linkę į

asmeniškumą, per derybas yra oficialūs. Derybose tarp partnerių išlaiko

pagarbą, atstumą. Mėgsta kreiptis netiesiogiai, o per trečią asmenį. Įdėjas

pateikia aplinkiniu keliu. Vardais vadinami. Estai. Estai, lyginant su

lietuviais, labiau užsispyrę, didesni egoistai, nelaukia kitų paramos,

matyt estų tvarkingumas, taupumas, racionalumas. Estų savybės:

individualizmas, taupumas, uždarumas, kritiškumas, mandagumas, planingumas,

kūrybingumas ir savitumas. Jų vertybės: namai ir šeima, nepriklausomybė ir

tautiškumas, išsilavinimas, geras skonis, santūrumas, protingumas. Jie ypač

nemėgsta prisilietimų, kito žmogaus artumo, nepriimtini apsikabinimai ir

bučiavimasis viešoje viešumoje. Estų punktualumas yra šiaurietiškas,

nemėgsta nebaigtų darbų, dažnai ddirba ir po darbo, kalba lėtai, neskuba

reikšti savo nuomonę, į klausimus atsako tiesiai ir apibendrinant, klausosi

atidžiai, kalbėtojo nepertraukia. Estai laikomi iš visų trijų Baltijos

šalių geriausiais derybininkais, moka daug užsienio kalbų, yra ramūs,

tvirtai laikosi savo argumentų, yra atsargūs ir neskuba sudaryti sandorių,

trokšta įsigyti vakariečių partnerių, pasirašius sutartis jie stebina

stropumu ir jų vykdymu. Verslininkų susirinkimuose estai pateikia savo

gaminius atvirai ir su pasitikėjimu. Jie įsitikinę, kad girtis nemandagu,

kuklumas- dorybė. Jie gerbia tuos, kurie gerbia juos ir jų valstybę. Verslo

reikaluose jie tikisi ne nuolaidų, o tikslaus susitarimo. Kuklumu ir

santūrumu Estijoje galima daug pasiekti. Dauguma veiklių žmonių vienas kitą

pažįsta.Latviai. Jie yra individualistai, kiekvienas nori būti jei ne

vadovu, tai savo ponu, tačiau jie gerbia tvirtą tvarkingą vadovavimą,

mėgsta būti tarp nugalėtojų. Jų savybės: sąžiningumas ir lojalumas, gabumas

verslams, ššvarūs namai, meilė knygoms, konservatyvumas, melancholiškumas,

individualizmas. Vertybės: šeima, pagarba gamtai, išsilavinimas ir

intelektas, atsidavimas savo kraštui, senoviškas mandagumas, drausmingumas,

fizinis tvirtumas. Jie nelinkę viešai rodyti jausmų, nebent su šeima ir

draugais. Į susitikimus atvyksta punktualiai, tačiau kartais lėtokai

reaguoja. Kalba lėtai, tiksliai ir apgalvotai, gražbyliavimas nepriimtinas.

Latviai kalba ne tik apgalvotai, bet ir labai mandagiai. Nereikia

pertraukti kalbėtoją, klausosi atidžiai ir neišduoda ką apie tai mano.

Derybose latviai panašūs į estus, tik mažiau santūrūs ir uždari. Pirmą

kartą susitikus, jie gali būti šalti. Arčiau susipažinus tampa artimesni.

Derybose nelinkę skubėti turi pagalvoti. Ne visada lengvai perkalbami ar

įtikinami. Latviai išdidūs ir gana protingi, nemėgsta būti laikomi

menkesnio intelekto. Latviams stinga komercinės kultūros.Lietuviai.Savybės:

dosnumas, gamtos meilė, romantiškumas. Vertybės: šeima, jausmai, gerovė.

Lietuviai stovi arčiau pašnekovo negu latviai ar estai. Nėra punktualūs,

tačiau vaišingi. Šnekesni už llatvius ir estus. Lenkams lietuviai atrodo

šalti. Išsilavinimas gana aukštas. Klausosi atidžiai, nors kartais truputi

nekantrauja. Greit pajunta kito žmogaus nuotaiką. Nesilaiko darbotvarkės

taip kaip latviai ir estai, bet mano esą tvarkingi. Labai svarbu gražus

elgesys. Linkę labai įtikinėti. Ryškūs sovietinio biurokratizmo pėdsakai.

Per derybas neapsieina be emocijų. Ištikimi šeimai, turi tvirtą

nacionalinio savitumo jausmą ir gyvybingumą. Derantis su lietuviais reik

elgtis su jais kaip su asmenybėmis, neskubėkite jiems rodyti savo troškimo

kuo greičiau užsidirbti pinigų, plėtokite asmeninius darbo santykius,

paremtus abipusio simpatija.Prancūzai.Kaip derybininkai gali sudaryti

atskirą klasę. Jie orientuojasi vverslo santykiuose į tarpusavio kontaktus.

Nemėgsta iš karto pereiti prie verslo reikalų susitikimuose, dažnai vartoja

plataus konteksto bendravimą. Geriausiai pavyks derybose su prancūzais, jei

žinosime jų psichologiją. Į dalykinį susitikimą atvyksta oficialiai

apsirengę, derybas pradeda oficialia įžanga. Visus derybų dalyvius vadina

pavardėmis, susėda laikydamiesi vyresnumo. Jie derybas veda prancūzas

oficialumas ir mandagumas išlaikomas iki pabaigos, savo argumentus grindžia

logika, diskutuojami klausimai derybose turi būti nuodugniai svarstomi,

todėl derybos tęsiasi ilgai. Daug kalba, derybų pradžioj jie nepateikia

savo reikalavimų, bet veda prie jų rūpestingai pagrįsdami argumentais, savo

kortas atskleidžia derybų pabaigoj, tačiau partnerių tikslus ir

reikalavimus nori atskleisti iš pradžių, iš ankstinis draugiškumas atrodo

įvertintas, nemėgsta kai vadinasi vardais, nemėgsta kada nusivelkami

švarkai ir atvyraujama asmeninėmis ar šeimos temomis. Save laiko greitos

orientacijos. Derybų metu ilgai diskutuoja, nes tai laiko proto pratybomis,

kurių metu susipažįsta su derybų partneriu ir gali būti paaiškės silpnosios

partnerio pusės. Derybose nedaro nuolaidų. Deryboms įstrigus lieka

nepalenkiami, tačiau mandagūs. Stengiasi visada būti tikslūs. Jie

nesusilaukia deramos pagarbos arba nesilaiko protokolo. Jie gali būti

pernelyg įžeidūs. Jie nuovokūs ir prisitaikantys, tačiau išlieka atsargūs

iki pat derybų pabaigos. Jie įsitikinę, jog yra aukštesnio intelekto už

kitų tautybių žmones. Dažnai nukrypsta nuo darbotvarkės nukrypę kalbą apie

daug ką ilgai ir išsamiai. Asmeniniai įsitikinimai turi įtakos prancūzų

derybininkų tikslams. Verslininkams šioj šaly pažintys rinkoj yra

l.svarbios. Pirmą kontaktą užmegzti galima parodų ir oficialių priėmimų

metu. NNaudingais tarpininkais gali būti prekybos rūmai, asociacijos ir kt.

jei laiškais: pirmas laiškas t.b. parašytas nepriekaištinga prancūzų verslo

kalba, adresuoti laišką reik firmų viršūnėms. Laišką turi pasirašyti

atitinkamo lygio firmos vadovas. Prancūzija yra asmeninių pažinčių šalis,

reikalus greičiau sutvarkysite per pažįstamus, o ne oficialiais kanalais.

Didelę reikšmę turi išsilavinimas, kilmė bei turtas. Prancūzų vadovai

vadovauja savo firmai gana autokratiškai, draugystė tarp viršininkų ir

pavaldinių gana įprasta. Jie ekspresyvūs žmonės ir verbaline ir neverbaline

prasme. Draugų ir giminaičių būrį dažnai liečia vieni kitus. Sveikindamasis

pirmasis ranką ištiesia aukštesnio rango asmuo. Palygint nedaug moterų

pasiekė aukštas pareigas, todėl verslininkės moterys gali pasijusti kiek

nejaukiai . labai svarbus faktorius kuriant artimus tarpusavio santykius

yra vaišinimasis. Atvykėliai turi žinoti svarbiausius etiketo reikalavimus,

dalykiniai pietūs trunka 2-3val. Jeigu kviečiama į svečius reik priimti

tokį kvietimą, reik vėluot apie 15min. Gėlės nėra tinkamiausia dovana

šeimininkei, vyno nešti netinka, geriausia tinka šokolado dėžutė. Prie durų

laukti atėjus kol pakvies.Italai.Norint užmegzti kontaktus dėl susitikimų

reikėtų tartis iš anksto, geriausia tai daryti laiškais. Pirmą

korespondenciją geriausia rašyti itališkai. Italų kalbos įvertinimas yra

kaip mandagumas, todėl į itališkai parašytą paklausimą galima tikėtis

greitesnio atsakymo. Jie įvertina greitus atsakymus į visus paklausimus.

Derybininkai yra draugiški, šnekūs, nepaprastai paslaugūs, pokalbį pradeda

nuo asmeninių arba pusiau emocionalių temų. Derantis reik apsišarvuot

kantrybe, eik būt pasiruošus su jais kalbėtis ilgai ir išlikti ramūs, dėl

bet kurio klausimo gali įįsikarščiuoti, bet ir vėl netrukus tampa gerais

partneriais. Jie ginčijasi ir tarpusavyje. Iš pradžių užsiprašo l.didelės

kainos, bet praktiškai linkę nusileisti. Derintis su jais ir reik

užsiprašyti kainas, kad būtų galima nuleist. Jie turi užbaigti derybas ką

nors laimėję. Kiekvienas komandos narys irgi turi ką nors laimėt. Į

paskirtus susitikimus ne visada atvyksta laiku. Kuo daugiau į pietus tuo

didesnis vėlavimas. Italai pripratę gyventi susikimšę, šalia vienas kito.

Jų mėgstamas atstumas bendraujant 80cm. Jei pasitrauksite didesniu atstumu,

jie gali pagalvot, kad jūs jų vengiate, todėl leiskite jiems jaustis

priimtiniems, nesitraukite atatupsti. Jie mėgsta liesti savo partnerius,

net apsikabina. Po ilgesnės pažinties sveikindamiesi ir atsisveikindami

bučiuoja į abu skruostus. Reik rast būdą atsakyti tuo pačiu. Jie dažnai

nusižengia taisyklėms, pažeidžia įstatymus, dažnai juos apeina, laisvai

interpretuoja susitikimus, kontrolę ir nuostatus. Jie mano, kad griežtai

laikantis nustatytų taisyklių galima prasilenkti su sveiku protu. Jie

mėgsta naudotis laisvai savo partnerių daiktais. Mėgsta vėluot su skolomis,

todėl sudarant sutartis rekomenduojama sudaryti iš ankstinio mokėjimo

grafikus ir griežtai aptarti galimus vėlavimus. Susitikimų metu nesilaiko

darbotvarkės. Derybose dažnai kalba keli žmonės iš kartos. Tylos jie

neištveria ilgiau kaip 5s. Neformaliuose susitikimuose neįpratę keisti

vizitinėmis kortelėmis tačiau jos yra būtinos. Į verslo partnerius reiktų

kreiptis titulais ir laipsniais. Vardu kreiptis galima tik jiems leidus.

Jie greit mąsto ir nuspėja ką nori sakyt, dar nebaigus minties. Reik su jai

bendraujant palaikyti tiesioginį

kontaktą akimis tai reiškia susidomėjimą.

Jie l.vaišingi ir dažnai savo partnerius kviečia į restoranus. Kvietimo

atmetimas gali būti palaikytas įžeidimu. Prie stalo galima susikurti gerą

reputaciją, taip pat greit ir prarasti. Verslininkai Italijoj rengiasi itin

stilingai ir elegantiškai. Čia tinkama apranga reiškia pagarbą savo

partneriui. Tinkamiausios dovanos- alkoholis arba suvenyrai.Anglų.Verslo

kelionės į Angliją patartina vykti vyresnio amžiaus įmonės atstovai, nes

jie yra labiau gerbiami nei jauni žmonės. Ryšius patartina užmegzti trečių

asmenų pagarba. Vėliau planuot reik iš anksto, o atvykus į Angliją

pasitikslinti vizitų laiką. Į susitikimus vėluoti negalima, kadangi eismas

didžiuose miestuose dažnai sukelia sunkumų vykstant į susitikimus reik

pasilikti laiko atsargai. Visa pristatoma medžiaga turėtų būti parengta

anglų kalba. Britai gerai jaučiasi su kitais angliškai kalbančiais kitų

šalių atstovais. Pasaulyje skaitoma, kad britų derybininkai yra vieni iš

labiausiai kvalifikuotų, jų l.aukštas profesinis lygis. Jie sugeba detaliai

analizuot rinkos pokyčius, sudaryt trumpalaikius ir vidutinės trukmės

prognozes. Anglų derybininkai turi l.didelę erudiciją ir aukščiausią

pasiruošimą. Jie pastabūs, geri psichologai mokymosi metu jie įgauna solidų

teorinį ir praktinį pasiruošimą kaip vest derybas. Derybose jie atkaklūs,

ypatingai kada laukiama greita nauda. Ruošdamiesi deryboms į jas žiūri

pragmatiškai, skaito, kad tik derybų eigoj g.b. rastas geriausias

sprendimas. Derybose lankstūs, greitai reaguoja į kitos pusės iniciatyvas.

Derybose nemėgsta improvizacijų, plačiai naudojasi statistine, faktine

medžiaga, savo pozicijas l.detalizuoja. Detaliai fiksuoja kiekvieną

susitarimo punktą. Derybų metu nerodo savo susijaudinimo ir jokių emocijų.

Panašiai turi elgtis ir jų partneriai. Jie paprastai linkę atsisakyti

neįprastų pasiūlymų, žodinis susitarimas laikomas įpareigojančiu, tačiau jį

vėliau rekomenduojama patvirtinti raštu. Derybose reik vengt uždavinėt

asmeninius klausimus. Prieš derybas su anglų firmomis reik gerai išnagrinėt

Anglijos firmos rinką, kainas, tendencijas, sužinot anglų firmų ypatybės, o

taip pat apie žmones, kurie toje firmoje dirba. Derantis ir bendraujant

reik padaryt pozityvų nusiteikimą Britų tautai, idealams. Geriausios temos:

sportas, kelionės, gyvūnai, sodas. Nors britai laikomi savikritiškais,

tačiau bendraujant reik vengti bet kokios žmonių kritikos. Britai daugiau

suinteresuoti ilgalaikiu bendravimu. Trumpalaikė perspektyva juos mažiau

domina. Anglijos verslininkų apranga- konservatyvi ir formali. Verslo

dovanos nėra plačiai paplitusios, reikia rinktis gėles, likerį, šampaną

arba šokoladą. Anglai nepakenčia kyšių.JAV.JAV- sudėtinga, daugiatautė,

daugiarasė visuomenė. Dėl šios įvairovės neįmanoma nuspėti JAV

verslininkai. Tačiau vis dėl to egzistuoja toks reiškinys kaip bendroji

verslo kkultūra. Verslo kalba JAV yra anglų. L.dažnai amerikiečių kokią kitą

užsienio kalbą. Pirmą kontaktą galima užmegzti ir tiesiogiai, tačiau

rekomendacija ar pristatymas niekad nepakenks. Ieškant partnerių galima

pasiųsti laišką, faksogramą ar elektroninio laiško žinutę pridedant

informaciją. Amerikiečiai pereina prie reikalų jau pirmo susitikimo metu.

Jie vertina tarpusavio diskusijų metu. Ilgi pokalbiai ir įžangos laikomi

tuščiu laiko švaistymu. Jie labai orientuoti į laiką. Punktualumas yra

būtinas. Bendravimas versle yra neformalus. Jie greit ima kreiptis vardais

tuo parodo savo draugiškumą ir šiltus jausmus. JAV derybininkų bendravimo

stilius l.įvairus ir priklauso nuo jų etninės kilmės ir asmenybės.

Bendrauja tiesmukai. Jie vertina atvirą, tiesų keitimąsi informacija. Jie

įtariai vertina derybininkus kalbančius užuolankoms neaiškiai. Derybose

šneka garsiai, nesmagiai jaučias įsivyravus tylai. Amerikiečiai

sveikindamiesi ranką spaudžia švelniai, turi akių kontaktą. JAV

verslininkai pripratę prie įvairių derybų ir nuolaidų. Jie būtinai

patikrins jūsų pagrindinio pasiūlymo lankstumą. Geriausiai jie reaguoja į

realias kainas. Derantis su jais vis dėl to reik numatyti galimybę

nuolaidoms. Kiekvieną nuolaidą darykite l.nenoriai ir griežtai su sąlyga,

kad jie ką nors duos lygiaverčio. Amerikiečių mėgstama derybų taktika-

spaudimas laiku. Geriausias būdas esant tokiai taktikai- ignoruot. Kita

taktika- prašyti nuolaidų nuo kiekio. JAV derybininkai yra greičiausi

sprendėjai pasaulyje. Amerikiečiai skiria daug dėmesio teisinėms sutarties

aspektams, įvairioms subtilybėms. Dažnai pateikia derybų pradžioj savo

kontraktų projektus, o vėliau jau derasi papunkčiui. Jų kontraktams

būdingos didelės apimtys. JAV verslo pasaulis nemėgsta dovanų. Jų

derybininkai gavę brangių dovanų, pasijus nejaukiai. Jei dovanojat, tai tik

suvenyrus iš mūsų šalies, ar su įmonės logotipais. Amerikiečiai stengiasi

atskirti savo profesinį ir asmeninį gyvenimą nuo verslo ir malonumų, todėl

jų vaišinimas jiems gali atrodyti kaip geriausias būdas užmegzt gerus

santykius. Derybose pasireiškia savybės: derybininkai savarankiški ir

mėgsta spręsti neatsiklausdami firmos vadovų, tuoj pat jie sukuria

neformalią aplinką. Rodydami draugiškumą ir mokėdami tik angliškai,

amerikiečiai sudaro naivių žmonių įspūdį. Jie jaučiasi kebliai, jei antra

šalis neatskleidžia ko nori. Jie rizikuoja, bet turi konkretų finansinį

planą, kurio turi laikytis. DDerybose nori, kad būtų iš esmės sutarta, o

detales aiškinasi vėliau. Derybų metu nemėgsta pertraukų, dažnai pristinga

kantrybės ir norėdami paskatinti jie pasako provokuojančių žodžių. Derybose

atkaklūs, atsidūrę aklavietėj išnagrinėja visus atvejus. Jie yra tiesmuki.