Euras.Euras Lietuvoje.

TURINYS

1. Įvadas 3

2. Europai viena valiuta 4

3. Euro simbolis, moneta ir banknotas 5

4. Euras Lirtuvije 6

5. Protokolas 9

6. Išvados 12

7. Literatūra 13

ĮVADAS

Lietuva, kaip Latvija bei Estija, jau 2004 metais ketina prisijungti

prie ES valiutų kursų mechanizmo (ERM II) ir dvejus metus atitikti jo

keliamus reikalavimus. Per šį laiką valstybę, norinčią įsivesti eurą, stebi

Europos centrinis bankas, kuris tikrina, ar ji atitinka nustatytus

konvergencijos kriterijus.

Euras (lotyniškai (EURO) ir graikiškai (EYPO)) – bendras Europos

Ekonominės Bendrijos piniginis vvienetas, įvestas 1999 metais vietoj ekiu.

Darbo tikslas:

▪ supažindinti su euru (simboliu, moneta ir valiuta);

▪ euro įvedimas Lietuvoje;

▪ euro įvedimo nauda.

EUROPAI – VIENA VALIUTĄ

Euras pakeitė valiutas, kurios daugelyje Europos valstybių šimtmečiais

buvo laikomos nacionalinio suverenumo simboliais ir priemonėmis. Naujosios

valiutos įvedimas paspartino Europos ekonominės sąjungos kūrimąsi. Tai taip

pat leido ES piliečiams aiškiau suvokti savo europietišką identitetą: su

eurų banknotais piniginėse jie gali keliauti ir pirkti beveik visoje

Europos Sąjungoje.

Europos šalių pasiryžimas turėti bendrą valiutą pirmiausiai pagrįstas

ekonominiais sumetimais. Sukūrus bendrą rinką Europoje, norima geriau

išnaudoti jos privalumus, o tam reikia bendros valiutos ir pinigų

politikos, kuri užtikrintų didesnį ES šalių pinigų sistemų stabilumą ir

padidintų Europos svarbą pasauliniame ūkyje.

Europos kelias į Ekonominę ir pinigų sąjungą prasidėjo 1957 m. Romoje,

kur buvo pasirašyta sutartis dėl Europos ekonominės bendrijos (EEB)

įkūrimo. Šioje sutartyje įteisintas laisvas prekių, paslaugų ir darbo jėgos

judėjimas EEB šalyse, tačiau nenumatyta bendra šių valstybių pinigų

sistema. Septintojo dešimtmečio pabaigoje – aštuntojo dešimtmečio pradžioje

bandyta įgyvendinti bendros valiutos įvedimo idėją, tačiau nesėkmingai.

1979 m. sukurta Europos pinigų sistema, kuri iš dalies užtikrino Europos

bendrijos šalių pinigų sistemų stabilumą. 1987 m. Vieningos Europos Akte

išreikštas Europos Bendrijos šalių noras ateityje siekti glaudesnio Europos

susivienijimo, o 1989 m. parengtas Europos ekonominės ir pinigų sąjungos

įgyvendinimo projektas.

1992 m. Mastrichto sutartyje Europos Sąjungos (ES) šalys aiškiai

išreiškė ketinimus iki šio amžiaus pabaigos sukurti Ekonominę ir pinigų

sąjungą, t.y. integruoti ES šalių pinigų sistemas ir įvesti bendrą valiutą.

1992 m. vasario 7 d.: pasirašyta Mastrichto sutartis

Europos Sąjungos bei Ekonominės ir pinigų sąjungos (EPS) sutartis buvo

patvirtinta 1991 mm. gruodžio mėn. Mastrichte, pasirašyta 1992 m. vasario

mėn., o galioja nuo 1993 m. lapkričio mėn. Pagal šią sutartį nacionalinės

valiutos keičiamos bendra Europos valiuta, jei konkrečios valstybės tenkina

tam tikras ekonomines sąlygas. Vienas svarbiausių Mastrichto kriterijų

reikalauja, kad valstybės biudžeto deficitas gali viršyti 3% jos bendro

vidaus produkto tik trumpą laiko tarpą. Valstybės skolos negali viršyti 60%

BVP. Kainos ir palūkanų normos bei konkrečių valiutų keitimo kursai turi

išlikti stabilūs ilgą laiką.

EURO SIMBOLIS, MONETA IR BANKNOTAS

Euro simbolis yra – € -. Kurdama šį simbolį, EEuropos Komisija įkvėpimo

sėmėsi iš graikų kalbos raidės epsilon, reiškiančios pirmąją žodžio

„Europa“ raidę. Dvi paralelios simbolio linijos reiškia stabilumą euro

zonoje.

Oficiali tarptautinė žodžio “euras” santrumpa yra “EUR”.

Euro monetos: aversas

Visose 12 euro zonos šalių cirkuliuojančių euro monetų aversas yra to

paties dizaino. Tačiau kiekvienos šalies menininkai yra sukūrę skirtingą

savo šalies monetų reverso dizainą.

Visoje euro zonoje gali būti naudojamos bet kurios šalies euro

monetos.

Euro banknotai

2002 m. sausio 1 d. dvylikoje Europos Sąjungos valstybių narių buvo

pradėti naudoti septyni euro banknotai. Euro banknotų averse atvaizduoti

langai ir vartai simbolizuoja Europoje vyraujančią atvirumo ir

bendradarbiavimo dvasią. 12 Europos Sąjungos žvaigždžių simbolizuoja

Europos tautų dinamiškumą ir harmoniją. Averso dizainą papildo kiekvieno

banknoto reverse pavaizduotas tiltas, simbolizuojantis Europos bendravimą

ir artimą bendradarbiavimą su kitomis pasaulio šalimis. Toliau pateikiama

daugiau informacijos apie banknotų dizainą ir požymius:

✓ Valiutos pavadinimas – euras – lotyniškai (EURO) ir graikiškai

(EYPO).

✓ Penki Europos centrinio banko pavadinimo santrumpos variantai

– BCE, ECB, EZB, EKT ir EKP – suprantami bent vienas iš 11

oficialių Europos Bendrijos kalbų.

✓ Teisių apsaugos simbolis (c).

✓ Europos sąjungos vėliava.

Euro monetos yra 1, 2, 5, 10, 20 ir 50 centų ir 1 bei 2 EURŲ

denominacijos.

EURO banknotai šleisti septynių denominacijų:

✓ 5 (pilki);

✓ 10 (raudoni) ;

✓ 20 ((mėlyni) ;

✓ 50 (oranžiniai) ;

✓ 100 (žali) ;

✓ 200 (geltoni) ;

✓ 500 (tamsiai raudoni).

EURAS LIETUVOJE

Stodama į Europos Sąjungą, Lietuva įsipareigojo ateityje įsivesti

eurą, kuris leis mūsų šaliai pasinaudoti bendros Europos Sąjungos valiutos

privalumais. Įvertinęs euro naudą ir būtinybę visapusiškai pasirengti

valiutos keitimui, Lietuvos bankas mano, kad 2007 m. sausio 1 d. yra

tinkamiausia data įvesti eurą Lietuvoje. Ši data taip pat grindžiama tuo,

kad, Lietuvai dvejus metus dalyvavus Valiutų kurso mechanizme II (VKM II;

angl. – ERM II), turėtų būti paskelbtos Europos Komisijos ir Europos

centrinio banko Konvergencijos ataskaitos apie ekonominį, teisinį ir

institucinį Lietuvos pasirengimą įsivesti eurą. Jeigu vertinimas bus

teigiamas, turėtų būti priimtas Europos Sąjungos Tarybos sprendimas dėl

tikslios euro įvedimo Lietuvoje datos ir galutinio, neatšaukiamo litų

keitimo į eurus kurso. Remdamasis šiomis prielaidomis, Lietuvos bankas

numato svarbiausius darbus rengiantis euro įvedimui. Išsamų šios veiklos

planą Lietuvos banko valdyba patvirtino 2004 m. gruodžio 23 d.

Pasirengimas euro įvedimui

1. 2005 m. pirmąjį pusmetį Lietuvos bankas parengs Euro įvedimo

Lietuvoje įstatymo projektą, kurį perduos svarstyti suinteresuotoms

institucijoms ir organizacijoms. Atsižvelgęs į jų pareikštas pastabas ir

siūlymus, Lietuvos bankas įstatymo projektą pateiks Lietuvos Respublikos

Vyriausybei. Lietuvos bankas siūlys Euro įvedimo Lietuvoje įstatymą priimti

kiek įmanoma anksčiau, kad būtų sukurtos palankios sąlygos valstybės

institucijoms, verslui ir gyventojams pasirengti pinigų keitimui.

Lietuvos banko nuomone, Euro įvedimo Lietuvoje įstatymo projekte

turėtų būti išdėstytos šios pagrindinės euro įvedimo nuostatos:

1.1. Gyventojų ir įmonių sąskaitų bankuose, balansų, vertybinių

popierių, akcijų, socialinių, kitų išmokų perskaičiavimo eurais principai,

taip pat ir dėl perskaičiuotų sumų apvalinimo;

1.2. Dviejų valiutų – lito ir euro – apyvartos laikotarpio

trukmė;

1.3. Litų išėmimo iš apyvartos proceso reglamentavimas;

1.4. Dviejų kainų (litais ir eurais) skelbimo prekių etiketėse,

sąskaitose už paslaugas, atlyginimų, pensijų dviem valiutomis nurodymo

laikotarpis ir kiti šio reikalavimo aspektai;

1.5. Įpareigojimas valstybės institucijoms pakeisti savo

reguliuojamų sričių teisės aktus, susijusius su valiutos pakeitimu (dėl

socialinių išmokų, mokesčių, apskaitos ir pan.).

2. Kartu su Euro įvedimo Lietuvoje įstatymo projektu, atsižvelgiant į

jo nuostatas, bus rengiamos būtinos Lietuvos banko, Lito patikimumo,

Pinigų, Užsienio valiutos, taip pat ir kitų įstatymų pataisos arba teikiami

siūlymai dėl jų pripažinimo netekusiais galios. Be to, tikslinga

išnagrinėti, ar reikės keisti kai kurias Lietuvos Respublikos Konstitucijos

nuostatas.

Euro įvedimas ir litų keitimas į eurus

1. Numatoma euro įvedimo Lietuvoje diena, jeigu taip nuspręs Europos

Sąjungos Taryba, – 2007 m. sausio 1 d., pirmadienis. Tą dieną euras taptų

privaloma priimti mokėjimo priemone Lietuvoje.

2. 2007 m. sausio 1 d. įmonių balansai, įstaigų, įmonių ir gyventojų

įsipareigojimai bei sutartys, visos gyventojų sąskaitos bankuose litais

būtų perskaičiuotos į eurus pagal nustatytas procedūras.

3. Preliminariu Lietuvos banko vertinimu, dvi savaites – iki

2007 m.

sausio 14 d. – mokėjimo priemonė būtų euras, tačiau mokėti už prekes ir

paslaugas grynaisiais pinigais būtų galima ir litais (dviejų valiutų

apyvartos laikotarpis). Nuo 2007 m. sausio 15 d. – euras taptų vienintele

teisėta mokėjimo priemone.

4. Lietuvos bankas siūlys, kad komerciniai bankai 3–6 mėnesius po euro

įvedimo litų banknotus ir monetas į eurus keistų nemokamai. Vėliau

komerciniai bankai litus tam tikrą laiką dar keistų, tačiau už šią paslaugą

galėtų imti komisinį atlygį.

5. Lietuvos bankas litus į eurus keis nemokamai neribotą laiką

Lietuvos bbanko kasose Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje.

Euro įvedimo nauda

Įvedus eurą, visiškai išnyks bet kokia nacionalinės valiutos ir euro

kurso kitimo rizika, o Lietuvos finansų rinka taps bendros euro zonos

finansų rinkos dalimi. Dėl to, atsiskaitant su pagrindiniais prekybos

partneriais Europoje, nebus pinigų keitimo, sumažės skolinimosi ir

pervedimo išlaidos, bus skatinamos investicijos ir prekybos ryšiai. Kadangi

visi pagrindiniai Lietuvos prekybos partneriai naudos eurą, bus sudarytos

geresnės sąlygos kainoms palyginti, o tai savo ruožtu skatins sveiką

konkurenciją, išnyks kainų svyravimas, kurį lemia valiutų kursų pokyčiai.

Šie ir daugelis kitų vveiksnių turėtų spartinti Lietuvos ūkio augimą, naujų

darbo vietų kūrimą, o kartu – ir gerovės kilimą iki ES lygio.

Euro teikiama nauda

Šalies finansų rinka taps nepalyginamai didesnės ir likvidesnės euro

zonos finansų rinkos dalimi, tai sudarys sąlygas pritraukti išorės lėšas

greičiau ir mmažesnėmis sąnaudomis. Dėl šių ir kitų priežasčių euro įvedimas

padidins šalies patrauklumą investicijoms ir paskatins prekybinius ryšius,

tai ilgainiui sudarys palankesnes sąlygas augti ekonomikai ir paspartins

realų gyventojų pajamų didėjimą, kartu ir ekonominės gerovės skirtumų su ES

šalimis mažėjimą.

LIETUVOS PRAMONININKŲ

PROTOKOLAS Nr. 9 KONFEDERACIJA

2005 04 05

Vilnius

PREZIDIUMO POSĖDIS

Posėdyje dalyvavo 46 asmenys

1. Euro įvedimo Lietuvoje privalumai ir grėsmės.

Teikia: LPK Ekonomikos ir finansų komitetas.

Pranešėjas: Darius Petrauskas, Lietuvos banko valdybos pirmininko

pavaduotojas.

Pranešėjas savo pranešime akcentavo apie Euro įvedimo pagrindą,

naudą, pinigų sistemos keitimo trūkumus, Euro įvedimo delsimo pasekmes bei

ekonominius konvergencijos kriterijus.

Euro įvedimo pagrindas: Teisinis:

Bendrijos tikslas – sukurti bendrą rinką bei ekonominę ir pinigų

sąjungą, turinčią harmoningą, neinfliacinį ekonomikos augimą; naujai

įstojusios šalys yra įsipareigojusios įvesti eurą;

Ekonominis: išnaudoti vienos valiutos naudojimo teikiamus

privalumus, leidžiančius pasiekti aukštesnį ekonominės integracijos ir

konvergencijos lygį.

Euro įvedimo nauda:

Pagrindinis privalumas: stipresnė ir labiau atspari sukrėtimams

finansinė sistema – šalies makroekonominio stabilumo ir ilgalaikio augimo

pagrindas; Valiutos kurso rizikos panaikinimas:

Nebeliktų šios rizikos priedo įskaityto palūkanų normose;

Nebūtų poreikio draustis nuo šios rizikos;

Valiutos keitimo kaštų panaikinimas: EK vertinimu dėl valiutos

keitimo kaštų panaikinimo realus BVP gali padidėti 0,25-0,5%; Lietuvoje

vien euro pirkimo-pardavimo maržos panaikinimas leistų sutaupyti apie 29

mln. Lt (0,05% BVP); Paprastesni, greitesni ir pigesni atsiskaitymai su

euro zonos šalimis;

Lietuvos finansų rinka būtų integruota į globalią euro rinką; VVietos

bankai įgytų galimybę tiesiogiai dalyvauti Eurosistemos refinansavimo

operacijose (pigesni kredito ištekliai); Kai kurie finansiniai instrumentai

taptų prieinamesni, plėstųsi bankų paslaugos.

Euro įvedimo trūkumai:

Ar jų yra?!

Vieningos valiutos įvedimas nesumažins mūsų ekonominės politikos

galimybių: Pinigų politika nėra naudojama kaip ekonomikos stabilizavimo

priemonė; Fiksuoto kurso režimas riboja laisvesnę fiskalinę politiką (ir

didesnį biudžeto deficitą);

Infliaciniai procesai nėra susiję su euro įvedimu; Pinigų reforma

nesukuria nei daugiau nei mažiau pinigų; Dėl išliekančių didelių kainų

skirtumų, šiek tiek didesnė infliacija naujai įstojusiose šalyse yra

neišvengiama vidutiniu ar ilgu laikotarpiu, nepriklausomai nuo to ar bus

įvestas euras;

Grynoji euro įvedimo įtaka infliacijai kitose šalyse buvo

nedidelė – tik 0,1-0,3 procentinio punkto.

Delsimo įvesti eurą pasekmės:

Padidėtų valiutos rizikos premija ir palūkanų normos: Pabrangtų

skolinimasis – sulėtėtų investicijų ir ekonomikos augimas; Padidėtų esamos

privataus ir valdžios sektorių skolos aptarnavimo kaštai; LB vertinimu,

palūkanoms padidėjus 1 p.p., per pirmus metus realus BVP sumažėtų 0,9%, o

per 5 metus augimas būtų mažesnis 4,2%.

Rizikos priedams šoktelėjus 2-5 p.p. privataus ir valdžios sektorių

paskolų palūkanų išlaidos per metus padidėtų 370-910 mln. Lt.;

Savaiminis euro “įsivedimas” didesniais kaštais;

Mažėtų litų apyvartoje kiekis, užsienio atsargos; būtų prarastos

senjoražo pajamos; Atsirastų spaudimas didesniam biudžeto deficitui; Galėtų

formuotis rinkos dalyvių abejonės dėl dabartinio lito ir euro kurso

priimtinumo vidutiniu ir ilgu laikotarpiu.

Kriterijų vykdymo galimybės:

Lito keitimo kursas išliks visiškai stabilus – kriterijus bus

įvykdytas;

Ilgalaikių palūkanų normų kriterijus bus įvykdytas, jeigu kiti

kriterijai neviršys ar bus ties nustatytomis ribomis

;

Biudžeto deficitas planuojamas 2,5% 2005 m. ir 1,8% 2006 m., tai yra

mažiau negu kontrolinis dydis – kriterijus bus įvykdytas;

Valstybės skola sudarys apie 20% BVP, tai yra žymiai mažiau negu

kontrolinis dydis – kriterijus bus įvykdytas;

Kainų stabilumo kriterijus: Šio kriterijaus vykdymas bus

sudėtingiausias visoms naujoms ES narėms; Numatoma, kad 2006 m. viduryje

vidutinė metinė infliacija Lietuvoje bus apie 2,6% – ties pat kontrolinio

dydžio riba; Naftos kainų pokyčiai kelia susirūpinimą: Didelis svoris

nacionaliniame SVKI; Mažesnis absoliutus akcizas degalams; Didesnė

priklausomybė nuo energijos išteklių.

Reguliuojamos kainos pakankamai daug (~17%) įtakoja VKI ; Ypatingai

maža infliacija kai kuriose ES šalyse (FI, SE, DK); Palankios galimybės

įvykdyti kainų stabilumo kriterijų pagal bazinį scenarijų, su sąlyga, kad

šalies valdžia bus pasiruošusi politikos priemonėms, tokioms kaip griežta

administracinių kainų kontrolė ir fiskalinis konsolidavimas.

Lito pakeitimo Eurais elementai: Euro įvedimo Lietuvoje

įstatymas

–Priėmimas 2005 m.; ECB ir EK Konvergencijos ataskaitos apie 2006 m.

vidurį; Netrukus po to ES Tarybos sprendimas dėl datos ir neatšaukiamai

fiksuoto valiutos keitimo kurso; 2007 m. sausio 1 d. planuojama euro

įvedimo data; Nuo 2007 m. sausio 1 d. mokėjimų ir vertybinių popierių

atsiskaitymo sistemos priims ir vykdys atsiskaitymus tik eurais;

Atsiskaitymai už prekes ir paslaugas grynaisiais pinigais dar 15

kalendorinių dienų bus priimami iir litais (dviejų valiutų cirkuliacija)

LB keis litų banknotus ir monetas į eurus nemokamai ir neribotą

laiką; Numatoma, kad komerciniai bankais keis litus į eurus nemokamai

keletą mėnesių; Išankstinis eurų banknotų ir monetų pristatymas; grynųjų

pinigų surinkimo ir paskirstymo planai; bankų darbo valandų koregavimas, ir

t.t. – priemonės skirtos atlikti grynų pinigų keitimą kiek galimą

sklandžiau; Nuo 2007 m. sausio 1 d. visos bankų sąskaitos, paskolos, ir

kiti finansiniai įsipareigojimai bus nemokamai perskaičiuoti naudojant

neatšaukiamai fiksuotą lito kursą; Kainų skelbimas litais ir eurais iš

anksto prieš euro įvedimo dieną ir kurį laiką po to; Plati euro informavimo

kampanija.

Viešoji nuomonė dėl reformos: Verslo įmonės pritaria euro

įvedimui:

66% įmonių aukščiausių vadovų pritaria euro įvedimui; 25% prieš

tai; 63% iš jų jaučiasi pakankamai informuoti; 33% trūksta informacijos;

Net 78% didelių įmonių aukščiausieji vadovai pritaria euro įvedimui; 44%

gyventojų pritaria euro įvedimui; 41% vis dar yra nusiteikę skeptiškai.

Kitos LB pasirengimo sritys:

Pinigų gamyba/apsirūpinimas; Mokėjimai/ atsiskaitymai/ TARGET; ECBS

operacinė aplinka; Užsienio valiutos atsargos; Statistika; Apskaita;

Viešieji ryšiai

.

Diskusijose dalyvavo: Gitanas Nausėda, Vilniaus banko prezidento

patarėjas, M. Aleliūnas, LPK viceprezidentas, K. Šeputis, LPK Ekonomikos

komiteto narys, B. Lubys, LPK Prezidentas ir J. Guzavičius, Liftų imonių

asociacijos prezidentas.

2.“Europos sąjungos 2007-2013 finansinė perspektyva

“.

Teikia: LPK Ekonomikos ir finansų komitetas.

Pranešėjas: A. Želionis, Finansų ministerijos Valstybės iždo

departamento direktorius.

Pranešėjas savo pranešime pristatė finansinės perspektyvos

motyvaciją, finansinės perspektyvos pagrindą,

finasinės perspektyvos

prioritetus.

Finansinė perspektyva (daugiametis ES biudžeto planas) – keliems metams

numatomos ES biudžeto pajamos ir išlaidos sutartiems ES prioritetams

finansuoti, kurių paisoma tvirtinant metinius ES biudžetus.

Dabartinė finansinė perspektyva (Agenda 2000), patvirtinta 1999

metais, apima 2000-2006 m.

2004 m. ES prasidėjo diskusijos dėl kitos finansinės perspektyvos

2007-2013 metų laikotarpiui.

Naujos finansinės perspektyvos pagrindas-

2004 m. vasario 10 d. ir liepos 14 d. Komisijos pateikti komunikatai:

kuriuose išdėstytas Komisijos požiūris dėl ES politinių prioritetų, ES

biudžeto pajamų lygio ir išlaidų pertvarkos; kurie sudarė prielaidas

diskusijoms dėl pasiūlytų prioritetų tikslingumo, biudžeto pajamų (šalių

narių įmokų) dydžio, išlaidų tarp prioritetų paskirstymo proporcijų,

įgyvendinimo mechanizmų (centralizuotų ir decentralizuotų veiksmų visos ES

mastu ir šalyse narėse).

Finansinės perspektyvos 2007-2013 prioritetai.

Nustatyti trys politiniai prioritetai kurie nusako plėtros santykius ES

viduje; santykius tarp šalių narių ir ES visumos; ES santykius su

trečiosiomis šalimis.

ES biudžeto struktūra reformuojama pagal suformuluotus politinius

prioritetus.

Finansavimo sistema:

Artimoje ateityje Komisija nesiūlo reformuoti Europos Bendrijų

nuosavų išteklių sistemos;

Ateityje Komisija numato tampriau susieti įmokas į ES biudžetą su

mokesčių surinkimu šalyse narėse.

Siūlo įvesti bendrąjį korekcijų mechanizmą (vietoje taikomo Jungtinės

Karalystės biudžeto disbalanso korekcijos mechanizmo );

Komisija ssiūlo nekeisti įmokų į ES biudžetą maksimalaus apribojimo (1.24%

ES Bendrųjų Nacionalinių Pajamų (BNP). Diskusijų eiga:

ES prioritetų formavimas:

ES biudžeto išteklių paskirstymo principai;

šalių-narių pozicijų formavimas ir teikimas.

Lietuvos siekiai naujoje finansinėje perspektyvoje:

Pagrindinis Lietuvos prioritetas keltas derybų metu – sėkminga naujų

valstybių narių iintegracija ir stojimo sutarties įsipareigojimų vykdymas.

Konkurencingumo skatinimas:

Pakankamas Ignalinos AE uždarymo finansavimas;

moksliniai tyrimai, transeuropinių tinklų plėtra (Rail Baltika, keliai,

geležinkeliai, oro transportas), švietimas, užimtumo skatinimas.

Sanglaudos politika:

Sanglauda (skiriant paramą prioritetu turėtų būti mažiausiai pažengusios

šalys ar regionai; ypatingas dėmesys turėtų būti skiriamas naujų ES narių

poreikiams);

Gaunamos paramos intensyvumas vienam gyventojui turėtų būti didesnis mažiau

išsivysčiusioms šalims narėms ir regionams;

Gamtiniai ištekliai: žemės ūkis, žuvininkystė, aplinko apsauga; Kaimo

plėtra (skiriant paramą prioritetu turėtų būti neturtingos šalys narės);

Laisvės, saugumo ir teisingumo erdvė; tolesnis Kaliningrado tranzito

finansavimas pagal principus, nustatytus Stojimo sutartyje; adekvati

finansinė parama šalims narėms, kontroliuojančioms ES išorines sienas; ES

išoriniai santykiai- kaimynystės politika (finansuojant kaimynystės

politiką, siekti balanso tarp Pietų ir Rytų ES kaimynų); Administracinės

išlaidos – aiškiai išskirti išlaidas skirtas administravimui.

Derybų dėl naujos finansinės perspektyvos grafikas:

ES daugiametėje strategijoje patvirtintas šis derybų ggrafikas:

2004 metų pabaiga – sutarimas dėl esminių principų ir gairių

siekiant priimti sprendimą 2005 metais;

2005 metų vidurys – politinis sprendimas dėl ES biudžeto apimties

kitoje Finansinėje perspektyvoje;

2005 metų pabaiga – galutinis sutarimas dėl ES biudžeto ir politikos

instrumentų; ES teisės aktų priėmimas;

2006 metai – ES programų tvirtinimas;

2007 – 2013 metai – naujoji ES finansinė perspektyva.

Diskusijose dalyvavo: M. Aleliūnas, LPK viceprezidentas, A.

Siurbis, Lietuvos stiklininkų asociacijos prezidentas.

Posėdžio pirmininkas

Bronislovas Lubys

Posėdžio sekretorius Stasys

Skakauskas

IŠVADOS

Supažindinus su euro įvedimu Lietuvoje galima padaryti šias išvadas:

1. Iki 22006 m. pabaigos Lietuvos bankas apsirūpins eurų banknotais ir

monetomis, kartu bus pasirengęs tenkinti šalies komercinių bankų

pageidavimus dėl išankstinio eurų banknotų ir monetų paskirstymo.

2. Lietuvos bankas glaudžiai bendradarbiaus su komerciniais bankais dėl

lankstaus jų darbo laiko litų keitimo į eurus metu, bankomatų

pritaikymo eurams, supažindinimo su banknotais ir monetomis, kitais

organizaciniais klientų aptarnavimo klausimais.

3. Įvedus eurą, lietuviškas kainas bus lengviau palyginti su ES kainomis,

padidės konkurencija.

4. Lietuvos bankas ir Vyriausybė pritarė euro įvedimo planui. Nors

užsimenama, kad Lietuva gali nespėti nuo 2007 m. prisijungti prie

bendrosios Europos valiutos, šiam įvykiui ruošiamasi, tarsi nebūtų

kalbų apie didėjančią infliaciją.

5. Įvedus eurą, Lietuvos piliečiai ir ūkio subjektai galės naudotis

visais bendros valiutos privalumais: neliks lito ir euro kurso kitimo

rizikos, nebebus pinigų keitimo išlaidų, mažiau kainuos tarptautiniai

pinigų pervedimai, bus geresnės sąlygos palyginti kainas, o tai savo

ruožtu paskatins konkurenciją.

LITERATŪRA

1. http://www.lrinka.lt/Komentarai/Radijas108.

2. http://www.etazinios.lt/article/zinios

3. http://www.svv.lt/index.

4. http://www.lb.lt/lt/integracija/euroivedimas.

5. Pascal Fontaine, 12 Europos pamokų, 2003m.