Kokybės vadybos sistemos diegimas įmonėje
Turinys
Įvadas……………………
………………….3
( Kokybės
samprata……………………
…………3
( Trumpas įmonės pristatymas……
………………….5
Įmonės požiūris į
kokybę……………………
…………7
Kokybės vadybos
principai…………………..
…………8
Kokybės vadybos sistemos
pagrindai…………………..
…….11
Procesinis
požiūris……………………
……………12
Aukščiausios vadovybės vaidmuo kokybės vadybos
sistemoje…………… 13
Kokybės sistemos
diegimas……………………
………..14
Dokumentacija…………………
………………..15
Sertifikatas………………….
…………………18
Išvados…………………..
………………….19
Literatūra………………….
………………….20
ĮVADAS
KOKYBĖS SAMPRATA
Šiandien manoma, kad vienas svarbiausių momentų, skatinančių įmones
konkuruoti , taip pat išsilaikyti arba užkariauti rinką , yra parduodamų
prekių ar teikiamų paslaugų kokybė.Vadinasi, į prekių ar paslaugų kokybę
visose įmonėse turi būti kreipiamas didžiulis dėmesys.Be to kokybė formuoja
įmonės įvaizdį, daro tiesioginę įtaką veiklos produktyvumui, pelno augimui,
vartotojo pasitenkinimui.
Toliau kalbėsiu tik apie paslaugų kokybę,nes mano nagrinėjama įmonė
UAB “YIT Technika” yra paslaugas teikianti įįmonė.Paslaugas teikiančioje
įmonėje kokybė siejama su pelno poveikiu prekybos strategijai, tai reiškia
, kad tarp paslaugų kokybės ir pelno yra glaudus ryšys.Neatsitiktinai
sakoma ,jog gera kokybė nieko nekainuoja, bloga kokybė – priešingai,
kainuoja daug, nes prarandamas paslaugos vartotojas.
Paslaugų kokybė yra integruota koncepcija ,kuri jungia paslaugos
tiekimo ir paslaugų koncepcijas, taip pat techninę ir technologinę bei
funkcinės proceso kokybės ir vartotojo pasitenkinimo koncepcijas.Tai gali
būti apibūdinama kaip paslaugos kokybės valdymo procesas.Jis apima :
paslaugų vartotojus , paslaugų tiekėjus bei paslaugų įmonių technines,
technologines galimybes, šių įmonių organizacinę kultūrą.
Kokybės vvaldymo sistema leidžia:
• Gerinti planavimą, subagentų ir tiekėjų kontrolę, personalo drausmę.
• Plėsti paslaugų rinką ir klientų ratą.
• Gerinti firmos įvaizdį ir rinkodaros privalumus.
• Mažinti broko nuostolius, valdymo sąnaudas, darbų dubliavimą ir
klientų skundus.
Paslaugų teikimas vyksta apverčiant organizacinę piramidę „aukštyn
kojomis“, kurią nuo viršaus sudaro klientai , paslaugos, personalas,
ištekliai ir vadovybė.
[pic]
1 pav.Paslaugų įmonės organizacinė valdymo struktūra
Kontaktuojantis su klientais personalas teikia paslaugas
klientams, o likusi organizacijos dalis – klientams nematoma(technologinė,
fizinė, vadovavimo) tik remia, stimuliuoja kontaktuojančio su klientais
personalo veiklą.
Gera paslaugų kokybė reiškia didesnį vartotojų pasitenkinimą
kuris turi dvejopą efektą :
o tikimasi, kad pagerės vidinė atmosfera,
o klientų padidėjęs pasitenkinimas turi ir išorinį poveikį,
dėl kurio pritraukiami nauji klientai, nes teigiamas
klientų atsiliepimas gerina bendrą ir vietinį paslaugų
įmonės įvaizdį.
Paslaugų kokybę sąlygojantys ištekliai yra žmogaus (personalas ir
klientai) bei fininiai, kurie reikalingi teikti tam tikrą užsibrėžtos
paslaugos kokybės lygį.Paslaugos koncepcija, sistemos, personalas,
klientai, esantys tinkamuose savitarpio santykiuose, ir jei jie yra paremti
verslo misijos, tai tokiu būdu yra pasiekiama norima paslaugos kkokybė.
[pic]
2 pav. Paslaugų kokybę sąlygojančių išteklių tarpusavio sąveika
Vadovų koncepcija ir rūpestis – paslaugų kokybės, kokybės kriterijų
nustatymo, paslaugų teikimo, turimų išteklių( darbuotojų, klientų,
potencialių klientų, technologijų, įrangos ir kt.) panaudojimo, ryšiu su
rinka, rinkos tyrimo klaidų, klaidų priežasčių analizė, būdai, kurie padėtų
šių klaidų išvengti.
Kadangi paslauga yra procesas, kuriame vienu metu dalyvauja ir
paslaugos vartotojas, ir paslaugos teikėjas,tad šis procesas kartu yra ir
paslaugos kokybės valdymo objektas.
TRUMPAS ĮMONĖS PRISTATYMAS
Įmonė savo veiklą pastatų inžinerinių sistemų montavimo srityje
pradėjo1994 m. UAB “ABB Technika” vardu – kkaip tarptautinės energetikos ir
automatikos technologijų korporacijos ABB dukterinė įmonė.
1999 m. įmonė įsigijo AB “Klaipėdos Era” kontrolinį akcijų paketą ir 2000
m. įjungė ją į savo sudėtį, reorganizuodama į Laivų skyrių. Nuo tada įmonės
organizacinę struktūrą sudaro pastatų inžinerinių sistemų skyrius, pastatų
inžinerinių sistemų aptarnavimo skyrius, IT ir telekomunikacijų skyrius bei
laivų skyrius Klaipėdoje.
2003 m. liepos mėn. ABB grupei pardavus pastatų inžinerinių sistemų
verslą Švedijoje, Norvegijoje, Danijoje, Suomijoje, Rusijoje ir Baltijos
šalyse YIT Construction Ltd, didžiausiam statybų koncernui Suomijoje,
teikiančiam infrastruktūros vystymo pramonės objektuose, visuomeninių,
gyvenamųjų pastatų statybos ir priežiūros bei telekomunikacines paslaugas,
UAB “ABB Technika” pakeitė pavadinimą į UAB “YIT Technika”
Šiuo metu “YIT Construction Ltd.” valdo 100 proc. UAB “YIT Technika”
akcijų.
UAB “YIT Technika” 2003 m. metinė apyvarta – 45,2 mln. Lt.
Įmonė, veiklos pradžioje turėjusi 4 darbuotojus, per beveik dešimt
metų stipriai išplėtė savo veiklą ir šiuo metu joje dirba jau virš 220
darbuotojų, iš kurių 62 – administracija ir inžinieriai. Yra
suformuota hierarchinė firmos valdymo struktūra, kurioje pateikiami ryšiai
tarp įmonės skyrių ir darbuotojų, jų atsiskaitomybė ir pavaldumas.(3 pav.
pateikta aukštesnių lygių valdymo struktūra )
[pic]
3 pav. Įmonės valdymo struktūra
Veiklos apžvalga
UAB “YIT Technika” – viena didžiausių Lietuvos bendrovių savo
srityje, atliekanti inžinerinių projektų valdymą bei jų įgyvendinimą. Tai
apima užsakovo poreikių analizę, projektavimą, įrangos tiekimą, montavimo
ir paleidimo/derinimo darbus, pridavimą valstybinėms institucijoms bei
užsakovui. TTaip pat UAB “YIT Technika” atlieka savo ar kitų įmonių
instaliuotų inžinerinių sistemų techninę priežiūrą.
Įmonės veiklos kryptys:
• pastatų inžinerinių projektų kompleksinis įgyvendinimas;
• vėdinimo ir oro kondicionavimo sistemos
• elektros energijos perdavimas ir paskirstymas, žemosios įtampos
tinklai;
• procesų automatizavimas;
• mobiliojo ir fiksuoto ryšio tinklai;
• laivų inžinerinės sistemos;
• pastatų inžinerinių sistemų eksploatavimas.
UAB “YIT Technika” dirba ne tik visoje Lietuvoje, bet pastaraisiais
metais sėkmingai įžengė ir į kaimynines rinkas – Latviją ir Kaliningrado
sritį.
ĮMONĖS POŽIŪRIS Į KOKYBĘ
UAB “YIT Technika” versle prekė yra paslauga. Paslauga – nėra
materialus daiktas, jos charakteristikas paprastai sunku normuoti.
Svarbiausieji firmos darbo kokybės vertinimo kriterijai yra klientų skundai
ir bendradarbiavimo sutarčių vykdymas. Verslo partnerių pasitikėjimui
pelnyti nepakanka vien tik firmos patikimumo ir paslaugos kokybės. Paslaugų
kokybę lemia darbo organizavimas, tikslaus darbo grafiko ir nustatytos
atsakomybės už atliktus darbus, laikymasis firmoje. Paslaugų kokybė
reiškiama pasitenkinimo kiekiu, kurį iš tos paslaugos gauna vartotojas.Juo
labiau vartotojas patenkintas, tuo geresnė paslauga.”YIT Technika” tobulina
savo paslaugų kokybę, kad atsispirtų konkurencijai ir išlaikytų
verslą.Kadangi ši įmonė dar tik kuria kokybės vadybos sistemą, taigi šiame
darbe būtent ir atsispindės kodėl, kaip ji tai siekia padaryti, kad
patenkintų klientų reikalavimus ir gautų kokybės standarto ISO 9001:2000
patvirtintą sertifikatą. Jau įmonė turi nusistačiusi kokybės tikslus bei
kokybės politiką:
Įmonės tikslas
Kokybė = iš karto teisingai ir llaiku atliktas darbas. Iš karto teisingai ir
laiku atliekant darbą, laikantis nustatytų instrukcijų patenkinami klientų
ir kitų suinteresuotų šalių norai bei poreikiai. Tokiu būdu įmonės tikslai
yra sėkmingai įgyvendinami, o procesas vyksta sklandžiai ir efektyviai.
Įmonės politika
Įmonės kokybės politika atspindi pagrindinį kompanijos siekį – “Būti
geriausiems”.
Kokybės tikslai:
Įmonė namo, kad neužtenka apibrėžti kokybės politiką. Ji siekia, kad visi
darbuotojai žinotų apie užsibrėžtus įmonės tikslus. Tik tokiu būdu įmanoma
suderinti pasirinktus veiklos metodus bei elgseną ir juos nukreipti
reikiama linkme.
Pagrindiniai įmonės tikslų įgyvendinimo principai:
· organizuotas darbas visose grandyse;
· rūpestingas kliento poreikių įvertinimas;
· nuolat keliama darbuotojų kvalifikacija;
· ugdoma asmeninė darbuotojų atsakomybė už darbo rezultatus;
· glaudus bendradarbiavimas su partneriais.
KOKYBĖS VADYBOS PRINCIPAI
Pirmiausia dėl ko įmonė siekia įdiegti kokybės vadybos sistemą yra
siekimas pagerinti savo veiklos rezultatus, nuolat tobulėti. .Yra nustatyti
aštuoni kokybės vadybos principai, kuriuos ”YIT Technika” bando taikyti,
siekdama pagerinti savo organizacijos veiklos rezultatus:
1. Orientavimasis į klientą,
Įmonė priklauso nuo klientų, todėl ji turi suprasti jų esamus ir
būsimus poreikius, tenkinti jų reikalavimus ir stengtis viršyti jų
lūkesčius.
Viso to nauda :
o Lanksčiau reaguojant į rinkos pokyčius gaunamas didesnis
pelnas ir įgyjama didesnė rinkos dalis;
o Padidėja klientų lojalumas ir ilgalaikio bendradarbiavimo
galimybės;
o Įmonės resursai naudojami efektyviau siekiant padidinti
klientų pasitenkinimą.
2. Lyderystė
Lyderiai nustato bendrus įmonės tikslus ir veiklos
kryptį.Jie turi
sukurti vidaus aplinką, kurioje visi darbuotojai būtų įtraukti į
įmonės tikslų siekimą.
Nauda:
( Žmonės supranta ir yra labiau motyvuoti
siekiant organizacijos
tikslų;
( Darbuotojų veikla vertinama, lyginama ir
vykdoma remiantis
vieningais principais;
( Nesusipratimai tarp organizacijos lygmenų
minimizuojami.
3. Darbuotojų įtraukimas
Visų lygių darbuotojai yra įmonės pagrindas ir visiškas jų įtraukimas
į veiklą leidžia panaudoti darbuotojų sugebėjimus įmonės naudai.
Nauda:
( Motyvuoti, pasišventę ir pilnai į darbą
įtraukti darbuotojai;
( Išradingumas ir kūrybingumas
skiriamas firmos tikslams pasiekti;
( Darbuotojų atsakomybė savo pačių
veikloje;
( Darbuotojų norėjimas dalyvauti ir
prisidėti prie nuolatinio
tobulėjimo
4. Procesinis požiūris
Norimas rezultatas pasiekiamas daug efektyviau, kai veikla ir su ja
susiję ištekliai valdomi kaip procesas.
Nauda:
( Efektyviau panaudojant išteklius
sumažėja kainos ir sutrumpėja
darbo atlikimo ciklas;
( Tobulesni, brandesni ir labiau
nuspėjami rezultatai;
( Išryškinamos ir iškeliamos
tobulinimo galimybės.
5. Sisteminis požiūris į vadybą
Tarpusavyje susijusių procesų identifikavimas bei supratimas kaip
sistemos ir jų , kaip sistemos, vadyba padeda gerinti įmonės
rezultatyvumą ir efektyvumą,siekiant tikslų.
Nauda:
( Procesų, kurie geriausiai padės pasiekti
trokštamą rezultatą,
integracija ir suderinimas;
( Sugebėjimas sutelkti pastangas
pagrindiniams procesams;
( Pasitikėjimo užtikrinimas šalių tarpe
vardan įmonės efektyvumo.
6. Nuolatinis gerinimas
Nuolatinis bendrų įmonės veiklos rezultatų gerinimas turėtų būti
pastovus įmonės tikslas.
Nauda:
( Veiklos pranašumas, įgytas dėka
patobulintų įmonės galimybių;
( Tobulinimo uždavinių paskirstymas
įmonės strateginių tikslų
pasiekimui visuose įmonės lygmenyse;
( Lankstumas greitai reaguoti į naujas
galimybes.
7. Faktais pagrįstų sprendimų priėmimas
Rezultatyvūs sprendimai yra grindžiami duomenų ir informacijos
analize.
Nauda:
( Sprendimai priimami remiantis objektyvia
informacija;
( Didesnė galimybė parodyti padarytų
sprendimų efektyvumą
pasitelkiant duomenų įrašus;
( Išaugusi galimybė apžvelgti, apsvarstyti
nuomones bei
sprendimus.
8. Abipusiai naudingi ryšiai su tiekėju
Įmonė ir tiekėjai yra priklausomi vieni nuo kitų ir abipusiai
naudingi ryšiai abiem
šalims padeda didinti vertės sukūrimo galimybę.
Nauda:
( Padidėja galimybė sukurti pridedamąją
vertę abejom šalims;
( Lankstumas ir greitis realizuojant
bendrą atsakomybę prieš rinkos
reikalavimus ir kliento poreikius bei
lūkesčius;
( Kaštų ir išteklių optimizavimas.
Šie aštuoni kkokybės vadybos principai ir sudaro ISO 9001 serijos kokybės
vadybos sistemos standartų pagrindą.
KOKYBĖS VADYBOS SISTEMOS PAGRINDAI
ISO 9001 serijos standartai yra taikomi :
1. Įmonėms, siekiančioms privalumų, įgyvendinant kokybės valdymo
sistemą;
2. Įmonėms, siekiančioms neapvilti tiekėjų lūkesčių, kad reikalavimai
paslaugai bus patenkinti;
”YIT Technika” būtent ir yra iš šių įmonių.Ši įmonė tikisi, kad kokybės
vadybos sistema padės pasiekti, kad klientai būtų kuo labiau
patenkinti.Klientai reikalauja gauti rezultatą, kurio charakteristikos
tenkina jų poreikius bei lūkesčius.Šie poreikiai ir lūkesčiai turi būti
išreiškiami paslaugos specifikacijose ir pateikiami kaip kliento
reikalavimai.Kliento reikalavimai ggali būti įteisinti sutartyje su klientu
arba apibrėžti pačios įmonės.Abiem atvejais klientas nustato gauto
rezultato tinkamumą.Kadangi kliento poreikiai bei lūkesčiai nuolat
keičiasi, yra konkurencija ir tobulėja technika, įmonė yra nuolat gerinti
savo paslaugas ir procesus.Sisteminė kokybės vadybos sistemos sukūrimo ir
įgyvendinimo tvarka įgalina įmonę analizuot kliento reikalavimus, apibrėžti
ir valdyti procesus, užtikrinti paslaugų, priimtinų klientui,
sukūrimą.Kokybės vadybos sistema gali nurodyti gaires vartotojo ir kitų
suinteresuotų šalių patenkinimo tikimybei nuolat didinti.Ji suteikia įmonei
ir klientui pasitikėjimą, kad jie sugebės teikti paslaugas atitinkančias
reikalavimus.
Įmonės pažiūrį į kokybės vadybos sistemos sukūrimą ir įgyvendinimą sudaro
keletas tarpsnių:
1. kliento ir kitų suinteresuotųjų šalių poreikių bei lūkesčių
apibrėžimas;
2. kokybės politikos ir kokybės tikslų nustatymas įmonėje;
3. kokybės tikslams pasiekti reikalingų procesų ir atsakomybės
apibrėžimas;
4. kokybės tikslams pasiekti reikalingų išteklių nustatymas ir jų
tiekimas;
5. kiekvieno proceso rezultatyvumo ir efektyvumo matavimo metodų
nustatymas;
6. matavimų,siekiant nustatyti kiekvieno proceso rezultatyvumą ir
efektyvumą, panaudojimas;
7. neatitinkančių prevencijos sąlygų nustatymas ir priežasčių
pašalinimas;
8. kokybės vadybos sistemos nuolatinio gerinimo proceso kūrimas ir
taikymas.
”YIT Technika”pritaikiusi šią tvarką tikisi įgyt pasitikėjimo savo procesų
geba ir paslaugų kokybe, taip pat sukurti pagrindus nuolatiniam
gerinimui.Tai gali padidinti klientų ir kitų suinteresuotų šalių
pasitenkinimą bei įmonės sėkmę.
PROCESINIS POŽIŪRIS
Bet kuri veikla ar veiklų visuma ,naudojanti išteklius gaviniams
paversti produkcija,gali būti nagrinėjama kaip procesas.Kad įmonė
funkcionuotų rezultatyviai, ji turi identifikuoti ir valdyti daugelį
tarpusavyje susijusių ir sąveikaujančių procesų.Sisteminis tokių procesų
identifikavimas ir valdymas bei jų tarpusavio sąveika apibūdinama kaip
„procesinis požiūris“.
Taikant šį požiūrį kokybės vadybos sistemai,pabrėžiama svarba:
• suprasti ir tenkinti reikalavimus;
• nagrinėti procesus pridėtinės vertės atžvilgiu;
• nustatyti procesų eigos ir rezultatyvumo duomenis;
• nuolat gerinti procesus, atlikus jų objektyvius matavimus.
Kokybės vadybos sistema grindžiama procesais (3
paveikslas),aprašomais ISO 9001 standartuose.
[pic]
4 pav. Procesais pagrįstas kokybės vadybos sistemos modelis
Paveiksle matyti, kad suinteresuotosios šalys vaidina svarbų vaidmenį
tiekdamos gavinius įmonei.Suinteresuotųjų šalių pa(si)tenkinimo
monitoringas reikalauja įvertinti informaciją, susijusią su interesuotųjų
šalių supratimu apie tai, kaip jų poreikiai ir lūkesčiai buvo patenkinti.
Šis modelis apima visus ISO 9001 standarto reikalavimus, tačiau neparodo
procesų detaliai.Čia termino „produktas“ reikšmė yra „paslauga“.
“YIT Technika” procesus galima suskaidyti į dvi grupes, tai
pagrindiniai ir pagalbiniai. Pagrindiniams procesams priskiriami:
1. Rinkodara
2. Pardavimas
3. Projektavimas
4. Projektų valdymas
5. Pirkimas
6. Inžinerinių sistemų įrengimo darbų vykdymas
7. Infrastuktūros priežiūros paslaugų suteikimas.
Pagalbiniams procesams priskiriami:
1. Darbų vykdymo priežiūra
2. Personalo valdymas
3. Matavimo prietaisų valdymas
4. Dokumentų valdymas
5. Įrašų valdymas
6. Klientų ir vidinių pretenzijų nagrinėjimas
7. Informacinės sistemos priežiūra.
AUKŠČIAUSIOSIOS VADOVYBĖS VAIDMUO KOKYBĖS VADYBOS SISTEMOJE
Vadovaudama ir veikdama aukščiausioji vadovybė gali sukurti aplinką,
kurioje žmonės yra visiškai įtraukiami į jos veiklą ir kokybės vadybos
sistema gali veikti rezultatyviai.Kokybės vadybos principai gali būti
taikomi aukščiausiosios vadovybės vaidmeniui apibūdinti, kuris yra toks:
• organizacijos kokybės politikos ir kokybės tikslų nustatymas
bei priežiūra;
• kokybės politikos ir kokybės tikslų propagavimas
organizacijoje, siekiant padidinti suvokimą, motyvavimą ir
dalyvavimą jos veikloje;
• organizacijos sutelkimas vartotojo reikalavimams tenkinti;
• vartotojo ir kitų suinteresuotųjų šalių reikalavimams
tenkinti ir kokybės tikslams pasiekti reikiamų procesų
įdiegimo užtikrinimas;
• rezultatyvios ir efektyvios kokybės vadybos sistemos
sukūrimas, įgyvendinimas ir priežiūra siekiant kokybės tikslų;
• reikiamų išteklių užtikrinimas;
• periodinė kokybės vadybos sistemos vertinamoji analizė;
• klausimų, susijusių su kokybės politika ir kokybės tikslais,
sprendimas;
• klausimų, susijusių su kokybės vadybos sistemos gerinimo
veiksniais, sprendimas.
“YIT Technika” aukščiausioji vadovybė yra paskyrusi vieną narį t.y
kokybės inžinierių, kuris privalo:
1. Užtikrinti, kad kokybės vadybos sistemos procesai yra
nustatyti, įgyvendinti ir prižiūrimi.
2. Pranešti aukščiausiajai vadovybei apie kokybės vadybos
sistemos veiklą ir jos bet kurį gerinimo poreikį.
3. Užtikrinti, kad vartotojo reikalavimai būtų suprantami visoje
įmonėje.
Taip pat į šio įmonės darbuotojo pareigas įeina atsakomybė už ryšius su
išorės šalimis kokybės vadybos klausimais( konkrečiau šiuo metu už ryšius
su IRS konsultantais).
Visi kiti darbuotojai, kurių darbas daro poveikį teikiamos
paslaugos kokybei, turi būti atitinkamos kompetencijos, kuri įgyjama su
išsilavinimu, teoriniu ir praktiniu mokymu, įgūdžių lavinimu ir darbo
patirtimi.Todėl
nuolat įmonėje dirbantys darbuotojai yra siunčiami į
apmokymus, yra vertinamas jų atliktų darbų rezultatyvumas, tikrinama ar
darbuotojai suvokia savo veiklos tinkamumą ir svarbą ir prisideda prie
kokybės tikslų pasiekimo.
KOKYBĖS SISTEMOS DIEGIMAS
”YIT Technika” įdiegusi kokybės vadybos sistemą nežada atsisakyti
įprastos darbo tvarkos bei kurti naują.Priešingai įmonė tikisi sutvarkyti
ir susisteminti savo darbo tvarką.Be abejo, bus ir naujų dalykų, kurių
anksčiau įmonė nedarydavo.Bet pagrindinis dalykas, kurį pajus įmonės
darbuotojai- tai naujas požiūris į darbą, jo darbo vietos supratimas
galutinio darbo rezultato atžvilgiu. Kokybės vadybos sistemos diegimas yra
kompleksiškas darbas, nnes vienaip ar kitaip apima beveik visą įmonę ir jos
darbuotojus. ”YIT Technika” mano, kad šis procesas(t.y kokybės vadybos
sistemos diegimas) truks apie 1 metus.
ISO 9001 diegimo procesą įmonėje galima pavaizduoti, kaip parodyta
šiame algoritme.
[pic]
5 pav. ISO 9001 diegimo procesas ”YIT Technikoj”
DOKUMENTACIJA
Tai vienas iš didžiausių ir sudėtingiausių ISO 9001 kokybės sistemos
diegimo etapų.Dokumentavimas įgalina perduoti informaciją apie ketinimus ir
užtikrinti veiksmų nuoseklumą.Jo taikymas prisideda prie:
• vartotojo reikalavimų ir kokybės gerinimo atitikties pasiekimo;
• tinkamo mokymo užtikrinimo;
• pakartojamumo ir atsekamumo;
• ttikslų pasiekimo objektyvaus įrodymo;
• kokybės vadybos sistemos rezultatyvumo ir nuolatinio tinkamumo
įvertinimo.
Dokumentų rengimas turi būti ne galutinis tikslas, o pridedamąją vertę
kurianti veikla.
Kokybės sistemos dokumentų struktūrą galima atvaizduoti piramidės
forma.Piramidė rodo, kaip judant žemesniojo organizacinio lygio link,
didėja dokumentų sudėtingumas ir detalių gausa juose. 5 pav. matyti
dokumentų sistemos pavyzdys:
[pic]
6 pav. Kokybės sistemos dokumentacijos struktūra
Kokybės vadovas, tai dokumentai, kurie suteikia nuoseklią informaciją
apie kokybės vadybos sistemą pačiai įmonei ir kitiems.Procedūros, tai
dokumentai, kurie teikia informaciją apie tai, kaip nuosekliai vykdyti
veiklas ir procesus.Dokumentai, kurie teikia objektyvų įrodymą apie
atliktus darbus arba pasiektus rezultatus, vadinami įrašais.
Kiekviena įmonė pati nustato reikiamą dokumentų apimtį ir
laikmeną.Tai priklauso nuo jos tipo ir dydžio, procesų sudėtingumo ir jų
tarpusavio sąveikos, vartotojo reikalavimų, personalo sugebėjimų ir
reikiamo kokybės vadybos sistemos reikalavimų atitikimo įrodymo lygio.
”YIT Technika” visus kokybės vadybos dokumentus ruošiasi laikyti
elektroninėje laikmenoje, kadangi ši laikmena turi keletą pranašumų prieš
rašytinę, tai:
• visi darbuotojai gali naudotis naujausia informacija;
• lengva naudoti ir daryti keitimus bei juos valdyti;
• labai greitai ir lengvai valdyti paskirstymą, spausdinant
dokumentines kopijas;
• yra priėjimas prie dokumentų, esančių nutolusiose vietose;
• lengvai ir efektyviai pašalinti negaliojančius dokumentus.
Rengiant dokumentus įmonė privalo laikytis šių minimalių ISO 9001
standarto reikalavimų dokumentacijai:
1 lentelė ISO 9001 reikalavimai dokumentacijai
|ISO 9001 reikalavimai |P |KV |K |
|Vadovybės atsakomybė | |x |x |
|Kokybės sistema | | |x |
|Sutarčių analizė |x |x | |
|Projekto valdymas |x |x |x |
|Dokumentų ir duomenų valdymas |x | |x |
|Pirkimas |x |x |x |
|Klientui suteikto produkto |x |x | |
|kontrolė | | | |
|Produkto identifikavimas ir |x |x | |
|atsekamumas | | | |
|Proceso valdymas |x |x |x |
|Tikrinimas ir bandymai |x |x | |
|Tikrinimo, matavimo ir bandymų |x |x | |
|įrangos valdymas | | | |
|Tikrinimo ir bandymų statusas |(x) | |(x) |
|Produkto neatitikties valdymas |x |x | |
|Taisymas ir perspėjamieji |x |x | |
|veiksmai | | | |
|Kokybės įrašų valdymas |x | | |
|Vidinis kokybės auditas |x |x |x |
|Mokymas |x |x |(x) |
|Aptarnavimas |(x) |(x) | |
|Statistikos metodai |x | | |
P- kokybės politika, KV- kokybės vadovas, K- kiti darbai.
Trumpai aptarsiu kai kurias parodytas dokumentų grupes.
Kokybės politika yra aukščiausiojo lygio vadovų formaliai išreikšti
įmonės tikslai bei kryptys kokybės srityje.Standartas reikalauja, kad
kokybės politika būtų suprasta, įgyvendinama ir palaikoma visuose
organizacijos lygiuose.Tai reiškia, kad praktiškai visi darbuotojai privalo
turėti bendrą politikos supratimą ir puikiai suvokti, ką jie turi atlikti
savo darbe, kad patenkintų politinius ketinimus.
Labai svarbi kokybės sistemos dalis yra kokybės vadovas, tai
dokumentas, kuriame išdėstyta įmonės kokybės politika ir aprašyta kokybės
sistema.Vadovaujantis standartu, kokybės vadovas turi apimti ar referuoti
apie kokybės veikimą ir pateikti naudojamos kokybės sistemoje
dokumentacijos struktūros schemą.Kokybės vadove turi būti pateikta: kokybės
politika; personalo, kuris vadovauja, atlieka, patikrina ar prižiūri darbą,
atsakomybė ir įgaliojimai, kokybė, tarpusavio santykiai; kokybės sistemos
procedūros ir instrukcijos; vadovo peržiūrėjimo, atnaujinimo ir
kontroliavimo nuostata.Kokybės vadovas turi veikti kaip raktas į kokybės
sistemos elementus ir palaikyti kokybės sistemos struktūros ir tikslų ryšį
su klientais, darbuotojais, vadovybe, sertifikuojančia įstaiga.
SERTIFIKATAS
”YIT Technika” planuoja dėl sertifikato kreiptis į tarptautinę
sertifikacijos įstaigos atstovybę: Bureau Veritas Quality International
(BVQI).Įmonei sertifikatas yra svarbus,nes jis liudija, kad įmonė stabiliai
teikia paslaugas, atitinkančias kliento ir teisinius reikalavimus. Tai yra,
įmonėje vykstantys procesai, darantys įtaką kokybei, atitinka standarto
reikalavimus.
ISO 9001 sertifikato gavimo kaštus galima skirti į dvi dalis :
diegimo kaštai ir sertifikavimo kaštai. Diegimo kaštai įtraukia tas įmonės
išlaidas, kurias ji patiria ruošdama organizacijos kokybės valdymo sistemą
pagal ISO 9001:2000 standarto reikalavimus. Šių išlaidų dydis priklauso nuo
įmonės dydžio, veiklos sudėtingumo, pastangų, skiriamo laiko, konsultacinės
kompanijos ir papildomų priemonių kokybės sistemai poreikio. Antroji dalis
– sertifikavimo kaštai, kurie sudaro apie 10-30 tūkst. litų, skirti jau
parengtos kokybės valdymo sistemos sertifikavimui, kurį atlieka
nepriklausoma sertifikacijos įstaiga. Šios išlaidos priklauso nuo
sertifikuojamos organizacijos dydžio, veiklos sudėtingumo ir pasirinktos
sertifiacinės įstaigos.
ISO diegimas ir sertifikavimas įmonei gali kainuoti kažkur 50-100
tūkst. litų, įvertinant darbuotojų panaudotą laiką, papildomų priemonių
kaštus, mokėjimus už konsultacijas ir sertifikavimą.
IŠVADOS
Mano manymu, naudą, kurią teikia ISO 9001:2000 kokybės vadybos
sistema, pajus visos įmonės veikla suinteresuotos šalys, tai yra :
Klientai. Žymiai sumažėjęs klaidų skaičius ir efektyviai veikianti ryšio
su klientais sistema leis UAB “YIT Technikai” nuolat kkelti klientų
pasitenkinimo lygį ir skatins juos naudotis įmonės teikiamomis paslaugomis.
Darbuotojai. Aiški organizacijos valdymo struktūra, reikalavimai, darbo
metodai ir tikslai didina darbuotojų motyvaciją ir skatina kelti kokybę.
Vadovai. Kokybės vadybos sistema, įtraukianti įmonės struktūrą, tikslus,
procedūras yra efektyvus valdymo įrankis.
Savininkai. Padidėjęs įmonės veiklos efektyvumas, klientų patenkinimo
lygis ir nuolatinis tobulinimas įtakoja geresnius verslo rezultatus ir
pelną
LITERATŪRA
1. A.Sakalas ir kt. „Pramonės įmonių vadyba“ , Kaunas „Technologija“
2000m
2. A.Jurkauskas „Visuotinės kokybės vadyba“ , Kaunas „Technologija
2003m
3. Kokybės vadybos dokumentų rengimo vadovas(tapatus ISO/TR
10013:2001)
4. Kokybės vadybos sistemos.Pagrindai,terminai ir apibrėžimai(ISO
9001:2000)
5. Kokybės vadybos sistemos.Reikalavimai(ISO 9001:2000)
6. www.irs.lt
7. www.tbic.lt