Mokslo metodologija ir metodas

ĮVADAS

Kiekvienos išsivysčiusios šalies pažangos pagrindas – mokslo

plėtojimas, todėl labai svarbu, kad mokslinių tyrimų sistema būtų kuo

geriau organizuojama ir traktuojama vis didesnei žmonių auditorijai.

Šis darbas tinkamas pradedančiajam tyrėjui kaip susipažinimo priemonė

su metodologijos mokslu, nes jame aiškiai ir paprastai pateikiamos tos

mokslinių tyrimų metodologijos žinios, kurios būtinos ruošiant mokslinį

tiriamąjį darbą.

PAŽINIMO PROCESAS

5. Pažinimo principai ir raida

Mokslas yra sudėtingas socialinis reiškinys. Galima išskirti tris

pagrindinius jo komponentus:

a) žinių sistemą;

b) mokslinę veiklą;

c) institucijų sistemą, per kurią ši veikla realizuojasi.

Pirmasis komponentas vadinamas loginiu – gnoseologiniu mokslo

komponentu, antrasis ir trečiasis – sociologiniu. Mokslinio pažinimo

tyrimas turėtų apimti visų trijų komponentų sąveiką, nors ligšioliniuose

mokslo tyrimo darbuose praktiškai dominuoja loginis – gnoseologinis

aspektas. Kad jį geriau suprastume, aptarsime patį pažinimo procesą.

1.2. Pažinimo būdai

Pažinimas yra žmogaus minties santykis su tikrove. Žmogiškojo pažinimo

struktūrą ir mechanizmą nagrinėja gnoseologiją (gr. gnosis – žinojimas,

logos – mokslas). Pažinimo tikslas – pasiekti objektyvią tiesą. Šiame

procese žmonės įgyja žinių ir supratimą apie realiai egzistuojančius

reiškinius, įsisąmonina aplinkinį pasaulį. Įgytos žinios panaudojamos

praktinėje vveikloje, siekiant pertvarkyti pasaulį.

Skiriami trys pažinimo proceso elementai:

▪ pažinimo subjektas (tai, kas vykdo pažinimą – žmogus, kolektyvas,

visuomenė, bendruomenė, žmonija ir t. t.),

▪ pažinimo objektas (tai, į ką žmogus nukreipia savo pažintinę

veiklą – galaktika, žmogus, Dievas, nneuronas, sveikata, ugdymas ir

t. t.)

▪ santykis tarp jų:

         1                              

3                                      2

Pažinimo subjektas[pic][pic] Pažinimo objektas

Šių pažinimo proceso elementų reikšmė atskirais istorijos laikotarpiais

buvo suprantama skirtingai. Iki I. Kanto filosofai, apmąstydami pažintinį

žmogaus ir daikto santykį, į pirmą vietą iškelia subjekto ir objekto būtį,

o I. Kanto dėmesio centre yra pats santykis. Pasak I. Kanto, egzistuoja du

žmogiškojo pažinimo kamienai: juslumas ir intelektas. Juslumas pateikia

objektus, intelektas juos apmąsto. Intelektas be juslumo yra tuščias,

fantazuojantis, nes neturi objekto. Savo ruožtu juslumas be intelekto yra

aklas, bestruktūris chaosas. Kadangi žmogaus intelektas yra baigtinis

(susietas su jusline patirtimi), tai bet koks mėginimas pažinti daiktus

anapus juslinės patirties pasmerktas nesėkmei.

1.3. Kasdieninis ir mokslinis žinojimas

Nors žinojimo rūšys yra įvairios, tačiau ne visos žinios yra mokslinės.

Pavyzdžiui, žinios, kurias įgyjame prasčiausiai sstebėdami įvairius daiktus

mūsų gyvenime yra svarbios, nes padeda orientuotis aplinkoje, tačiau

nepaaiškina daiktų bei reiškinių esmės, jų kilmės, tarpusavio ryšio ir kt.,

dėl to jos nėra mokslinės (pavyzdžiui, žinome jog jūros vanduo sūrus,

tačiau nežinome, kodėl; arba žinome, kad mediniai daiktai vandenyje

plūduriuoja, bet negalime paaiškinti). Tokių žinių turime daug, ir mums jų

vis tiek pakanka, norint orientuotis aplinkoje.  Jų su gyvenimiška

patirtimi vis daugėja, tačiau, žinant bendrus dėsningumus, gyventi ir

orientuotis kur kas lengviau. Kita vertus, žmogaus žinojimas tiesiogiai yra

susijęs su praktine veikla. Šia veikla yra nne vien tik logika, remiasi ir

mokslo žinios, nes moksle pasikliauti nuojauta arba besąlygiškai pripažinti

kokius nors teiginius (hipotezes), praktiškai nepatikrinus ir

nepatvirtinus, negalima.

Mokslinis pažinimas, nesvarbu, kokios vystymosi stadijos jis būtų, nuo

kasdieninio žinojimo (asmeninio praktinio patyrimo) skiriasi tuo, jog tai

nėra paprasta žinių apie pasaulį sankaupa, o jų sistema, įgalinanti

formuluoti naujas sąvokas, dėsnius, teorijas. Be abejo, dar gerokai prieš

mokslo atsiradimą žmogus turėjo sukaupęs daug žinių apie įvairių daiktų bei

reiškinių, su kuriais susidurdavo kasdieninėje praktinėje veikloje,

savybes. Tai reiškia, kad mokslinis žinojimas nėra atskirtas nuo

kasdieninės praktikos. Be to, ir vienas, ir kitas pažinimas siekia to

paties tikslo – pažinti objektyvią realybę, rasti tiesą. Visa tai turi būti

siejama tik su faktais, o ne su kokia nors išankstine nuomone, tikėjimu.

Taigi tarp mokslinio pažinimo ir kasdieninės praktikos yra glaudus

tarpusavio ryšys, nes mokslas visų pirma yra kilęs iš praktinės žmonių

patirties.

Tačiau nereikėtų pervertinti kasdieninio patyrimo. Moksliniame

pažinime, kitaip negu kasdieniniame, taikomos specifinės priemonės, metodai

bei įvairūs kriterijai. Be to, mokslui neužtenka tik ieškoti naujų faktų,

gauti naujų rezultatų. Kur kas svarbiau jais remiantis patikrinti

hipotezes. Formuluoti naujus dėsnius, teorijas. Be abejo, visam tam reikia

daug faktų, empirinių duomenų.

Šis pagrindinis mokslo ir kasdieninio žinojimo skirtumas leidžia geriau

suprasti sisteminį, nuoseklų bei kontroliuojamą mokslinio pažinimo pobūdį.

Juk, norint paaiškinti kokį reiškinį, būtina turėti teorinių žinių,

vadovautis hipoteze, logika. Todėl mmoksle svarbiausia sukaupti faktų ne kuo

daugiau, o tiek, kad būtų galima juos paaiškinti, įvilkti į kokią tai

teorinį sistemą. Tai padeda ne tik paaiškinti žinomus faktus, bet ir

numatyti dar nežinomus reiškinius. Be to, mokslas tyrinėja ir tokius

reiškinius, kurių paprasta akimi nematome ir su kuriais kasdieninėje

veikloje nesusiduriame (įvairios dalelės fizikoje, chemijoje).

Mokslinių tyrimų išvados yra konkrečios, objektyvios, patikimos ir

patikrinamos; tuo tarpu kasdieninis žinojimas subjektyvesnis, mažiau

patikimas, ypač jeigu remiasi kokiu nors tikėjimu. Kita vertus, kasdieninio

pažinimo tikslas – konkreti praktinė veikla, praktinių uždavinių

sprendimas, dėl ko jis negali būti pagrindas kuriant abstrakčius modelius

ar teorijas, padedančias pažinti reiškinių kilmę, vidinius jų ypatumus.

Tačiau svarbu pabrėžti, jog mokslinis žinojimas yra tik viena iš žinojimo

rūšių. Šalia mokslo egzistuoja ir kitos pažinimo rūšys, kaip pavyzdžiui,

religinis, filosofinis, mitologinis, meninis pažinimas ir be abejo, sveikas

protas.

1.4. Empirinis ir teorinis pažinimas

Pažinimą galima išskirti į du lygius:

jutiminį (empirinį)

racionalinį (teorinį)

Pirmasis pažinimo lygis susijęs su mūsų pojūčiais, suvokimais,

vaizdiniais, o antrasis – su mąstymu, proto operacijomis, padedančiais

daryti įvairius apibendrinimus; formuluoti sąvokas, iškelti hipotezes ir t.

t.

Ilgą laiką šie du pažinimo lygiai buvo atsiskyrę, nes empirikai (D.

Lokas) žinojimo pagrindu laikė patyrimą, o racionalistai (R. Dekartas)

žinojimo šaltiniu laikė protą. Pavyzdžiui, R. Dekartas laikėsi požiūrio,

jog juslinė (jutiminė) patirtis negali būti tikras žinių šaltinis. Tikros

žinios, pasak jo, yra aiškūs rryškūs teiginiai, nes tik tai, kas yra aišku

ir ryšku, yra proto gerai apžvelgiama. Tarkime, aiškios ir ryškios yra

matematikos žinios, nes mums aiški jų struktūrą bei loginiai ryšiai tarp

atskirų žinių dalių. O patyrimu įgytos žinios tokios aiškios struktūros

neturi. Dar svarbiau yra tai, kad patyrimo faktai nepasižymi visuotinumu ir

būtinumu, t. y. Jie neturi tų savybių, kurios kartu su aiškumu ir

apibrėžtumu yra tikrojo žinojimo požymis. Žinių visuotinumą ir būtinumą

nustato tik protas. Todėl protas ir yra pažinimo šaltinis. Tuo tarpu Loko

įsitikinimu, visos mūsų idėjos yra įgytos, ir jų turinys priklauso nuo

patyrimo. Pasak jo, žmogaus protas – tai švari lenta, kurią rašmenimis

užpildo patyrimas. Visos sudėtingos idėjos sudarytos iš paprastų, o

tiesioginis jų šaltinis yra patyrimas.

Toks skirtingas požiūris į pažinimą trukdė mokslui plėtotis, todėl

galiausiai šie abu pažinimo lygiai buvo sujungti. Ir tai padarė I. Kantas,

sakydamas, kad žmogaus žinojimas visada yra racionalus, teorinis.

Be abejo, pažinimo procese jutiminis pažinimas neina pirmas, ir jo

neseka loginis pažinimas, šie du procesai visada eina greta. Empirinių

duomenų rinkimas – kruopštus darbas, juos renkant visada reikia žinoti, ko

norime. Kita vertus, empirinių duomenų kaupimas nėra galutinis mokslinio

tyrimo rezultatas. Šalia to būtinas tam tikras teorinis jų interpretavimas.

O jeigu tyrėjui nepavyksta to padaryti ir darbas lieka empirinio lygio, tai

mokslo šiuo atveju bus nedaug.

Kitaip negu empirinis

pažinimas, teorinis pažinimas, apibendrindamas

mokslinius faktus ir atskleisdamas priežastinius jų ryšius, veda prie

dėsnių ar jų sistemos formulavimo. Šis pažinimas, būdamas aukščiausia

pažinimo forma, atlieka tokias pagrindines mokslo funkcijas: aiškinamąją,

euristinę, sintezės ir reguliuojamąją.

Aiškinamoji funkcija pasireiškia tuo, kad pavieniai, izoliuoti

reiškiniai teorijoje sujungiami į platesnę loginė sistemą. Kartu aiškinamos

reiškinių priežastys, formuluojami dėsniai, kuriais nusakoma tai, kas yra

visuotina, būtina, esminga, tačiau tokios teorijos, kurios žinomus

reiškinius tik paaiškina, mokslui yra nepakankamos. Teorija, remdamasi joje

išreikštais dėsniais, turi numatyti naujus, iki tol dar nežinotus

reiškinius. Naujų faktų bei reiškinių ryšio nustatymas kaip tik ir

apibūdina euristinę teorijos funkciją.

Sintezės funkcija pasireiškia tuo, kad kiekviena teorija sutvarko

empirinę medžiagą bei formuoja tam tikrą mąstymo būdą, o reguliuojančioji

funkcija – yra vienas metodų tolimesniems tyrimams planuoti.

Iš šios trumpos apžvalgos apie empirinio ir teorinio pažinimo ryšį

matome, jog tai bet kurio mokslinio tyrimo du neatsiejami, vienas kitą

papildami procesai.

2. MOKSLO SAMPRATA

2.1. Mokslas kaip vertybė

Mokslas yra svarbiausia visuomenės dvasinės kultūros vystymosi

elementas ir aukščiausia žmonijos žinių forma. Tai viena iš visuomeninės

sąmonės formų. Mokslo kiap žmonių vveiklos paskirtis yra gauti ir teoriškai

sisteminti objektyvias žinias apie tikrovę. Taip pat mokslas yra tų

susitemintų organizuotų ir struktūrizuotų žinių visuma. Šiuo terminu taip

pat įvardijamos ir įvairios mokslo sritys, kryptys ir mokslo šakos.

Mokslas yra pasaulio praktinio įvaldymo dalis specifinės žmonių vveiklos

pagalba. Tačiau jis skiriasi nuo kitų dvasinės veiklos formų, taip pat ir

nuo gamybinės materialinės veiklos. Materialinė gamyba žinias naudoja kaip

priemonę produktui sukurti, tuo tarpu mokslo tikslas yra teoriškai pažinti

ir atspindėti tikrovę, aprašyti, paaiškinti ją ir numatyti jos reiškinių

vystymosi procesus. Nuo mokslinės veiklos rezultatų priklauso kitų žmogaus

veiklos formų veikslingumas, jų tobulinimo perspektyvos.

Žodis “mokslas” tiesiogine prasme reiškia sukauptų žinių sistemą.

Mokslas – milžiniškas, sukauptas žmonijos žinių lobis. Jis yra nuolatinės

raidos procesas. Tai ilgaamžės istorijos pažintinės veiklos raidos

rezultatas. Dėl visuomenės ir žmogaus interesų tenkinimo jis pradeda

aktyviai pertvarkyti, tobulinti gamtą, visuomenę ir mąstymą.

Remdamasis tikrovės faktais mokslas teisingai aiškina jų kilmę ir

vystymąsi, atskleidžia esminius reiškinių ir daiktų ryšius, apsaugo žmogų

nuo realaus pasaulio objektyvių dėsnių žinojimu ir jų taikymu praktinėje

veikloje.

Mokslinės žinios yra suprantamos kaip įrodyta ir patvirtinta

informacija apie materialius, socialinius ir dvasinius reiškinius,

teisingai atspindimus žmogaus sąmonėje. Todėl viena iš išskirtinių mokslo

ypatumų yra griežtas jo teiginių ir išvadų įrodymas. Joks mokslas

neįmanomas be įrodymų, nė vienas teiginys negali ir neturi būti priimtas be

įrodymų, be jo pagrindimo konkrečiais duomenimis, faktais ar loginiais

argumentais.

Mokslas dažnai sutapatinamas su žiniomis. “Tai šiurkštus

nesusipratimas” – tvirtina V. Kliučevskis. – “Mokslas yra ne tik žinios,

bet ir sąmonė, t.y. mokėjimas naudotis žiniomis”.

Mokslas – ne nepakeičiamų tiesų sąvadas. Istoriniuose mokslo etapuose

yra nemažai ir netikslių, nnevisai pagristų žinių, kurios yra tikslinamos,

tobulinamos arba net atmetamos, paneigiamos kaip neteisingos.

Mokslinė tiesa visuomet reikalauja visuotinio pripažinimo Tadėl

visuomeninė istorinė praktika ir yra pagrindinis mokslo vystymosi stimulas,

o ne tik mokslinių žinių kriterijus.

2.2. Mokslinių tyrimų paskirtis

Dar nuo antikos laikų Platono akademijos įkūrimo senovės Graikijoje

pagrindiniu mokomojo praceso tiklu laikoma tiesos paieškos ir esamų tiesų

kritika. Jau nuo anų laikų keliama idėja, kad mokantysis neatskleidžia

besimokančiajam tiesos, o padeda pačiam ją surasti.

Štai Stasys Šalkauskis, teikdamas svarbią reikšmę aukštajam mokslui

kaip inteligentijos visuomenės elitą, mokslinių darbuotojų rengimo kalvei,

atkakliai kėlė mokslinimo uždavinį. Jis raše: “pradinė ir vidurinė mokykla

moko, protina, lavina, universitetas mokslina, t.y. įjungia į auštąją

intelektualinę kultūrą ir į mokslo gyvenimą”.

Antanas Maceina, nagrinėdamas tautinį auklėjimą kėlė aukštąjam mokslui

išskirtinį uždavinį ugdyti tautos elitą atrenkant ir individualiai padedant

gabiems jaunuoliams pasiekti mokslo aukštumų. “Tautos universitetai,

akademijos ir meno mokyklos, – rašo A. Maceina, – pirmiausiai turi rūpintis

sudaryti elitą, kuris netik pavaduotų senuosius darbininkus, bet ir

pralenktų. Individualiniai paskatinimai, nurodymai ir padrąsinimai,

vertingų darbų parėmimas, susidomėjimas originaliais bandymais – vis tai

yra būdai, kurias galima atrinkti gabiausius žmones ir padėti jiems

išsivystyti jų srityje. Elitas negali būti parenktas masiniu plotu. Ugdymo

individualizavimas šiuo atveju eina lygiai kiekvieno asmens atskirai. Čia

yra būtinas susidomėjimas atskirais žmonėmis ir jų globojimas”.

Šį studentų individualaus rengimo metodą naudoja daugelis vedančiųjų

aukštųjų mokyklų. Prafesorius ar dėstytojas individualiai globoja keliatą

gabių studentų nuo pirmojo iki paskutiniojo kurso.

2.3. Mokslinių tyrimų paskirtis aukštojoje mokykloje

Studijų ir mokslinių tyrimų integracijos principas auštajame moksle

visiškai buvo suformuluotas ir įgyvendintas po Vokietijos universitetų 1810

metų reformos, kurią inicijavo tuometinis Prūsijos tikybų ir švietimų

ministras, filologas ir filosofas Vilhelmas fon Humboltas. Jis panaikino

pradinių mokyklų priklausomybę nuo bažnyčios, įteisino J. H. Pestalocio

metodus, pertvarkė mokslų akademiją ir įkūrė Berlyno universitetą. Nuo to

laiko mokslinai tyrimai ir studentų rengimas jų pagrindu tapo universitetų

išskirtiniu bruožu. Ir dėstytojų, ir studentų tikslas sutelktomis

pastangomis ieškoti objektyvios tiesos, o jei pasiekti – organizuoti

tyrimus, įvaldyti mokslinio darbo pagrindus.

Aukštojoje mokykloje kuriamos naujos žinios, keliamos idėjos,

sprendžiamos mokslinės problemos. Kuo aukščiau išvystyta mosklinė mintis

šioje institucijoje, tuo aukštesnio lygio yra studijų procesas.

Moksliniai tyrimai aukštojoje mokykloje įgauna edukacinę reikšmę, jie

panaudojami studentų intelektinei laisvei, kritiniam mąstymui, kūrybiškumui

ugdyti.

Studentų dalyvavimas mokslinuiose tyrimuose visuomet yra viena iš

produktyviausių studijų formų, suteikiančių galimybę ne tik giliau pažinti

praktinę veiklą, bet ir gebėjimą pajusti mokslinės kūrybos procesą.

Metams bėgant, mokslas rutuliojosi netolygiai. Vienos teorijos keitė

kitas, tuo sukeldamos didelius revoliucinius persitvarkymus. Tai būdinga

gamtos bei technikos mokslams.

Į mokslą galima žiūrėti iš įvairių pozicijų kaip į:

instituciją (mokslas – tai profesija, kuriuos praktika tiesiogiai

ekonominės naudos neduoda),

pažinimo būdą,

žinių kaupimo priemonę (faktai – sukaupiami, o rezultatai grupuojami,

lyginami ir t.t. prieš panaudojimą),

gamybos plėtros veiksnį,

veiksnį, formuojantį požiūrį į žmogų ir pasaulį,

reiškinį (žmonių veiklą, kurios pagrindinė funkcija – gauti ir teoriškai

susisteminti objektyvias žinias apie tikrovę).

Po daugelio tyrimų, duomenų analizės ir apibendrinimų, formuluojami

dėsniai, principai, hipotezės, galiausiai sukuriama tam tikra teorija, nuo

kuo ir prasideda praktinis mokslo pritaikymas.

Tyrimo metodas, tai mokslo taktika, o mokslo strategija – tai problemų,

kurias reikia spręsti, parinkimas.

Mokslui būdinga savita kalba, kad mokslininkai vieni kitus galėtų

suprasti (daug graiku ir lotynu kalbų žodžių).

Viena pagrindinių mokslo funkcijų – naujų dėsnių ar dėsningumų

atradimas, kurie vienaip ar kitaip galėtų būti panaudoti praktinėje

veikloje.

Mokslinio tiriamojo darbo tikslas – pažinti reiškinius, jų prigimtį,

susisteminti objektyvias žinias apie juos, sukurti metodus materialiniams

bei dvasiniams ištekliams racionaliai naudoti.

Mokslinio tyrimo objektu gali būti bet kuri žmogaus veikla, jo pažinimo

sritys. Pagal tyrimų pobūdį mokslą priimta skirstyti į:

1. fundamentalųjį (skirti teorinėms mokslo problemoms nagrinėti,

formuluoti naujus dėsnius),

2. taikomąjį (praktiškai pritaikyti fundamentaliųjų tyrimų

rezultatus).

Kalbant apie mokslo struktūrą, reikėtų išskirti mokslo sritis bei

kryptis.

3. MOKSLO METODOLOGIJA IR METODAI

3.1. Metodologijos samprata

Plačiąja prasme metodologija galima apibrėžti kaip bendriausius

pažinimo principus (žodis metodologija kilęs iš graikų kalbos žodžių

“methodos” ir “logos”). Tačiau įvairioje literatūroje ši sąvoka traktuojama

nevienodai. Yra :

Metodologija, nagrinėjanti bendramokslinius principus ir tyrimo formas

(pavyzdžiui, viso to, kas egzistuoja,

sistemingumas, struktūriškumas,

informatyvumas).

Metodologija – tai pažinimo metodai ir būdai konkrečioje mokslo kryptyje.

Pavyzdžiui, pedagogikos metodologija – tai žinių sistema apie mokslinio

pedagoginio pažinimo procesą, metodus ir konkrečių pedagoginių tyrimų

metodiką.

Metodologija, susijusi su tyrimo metodais ir technika. Šiuo atveju tai

reiškia, kad bet kurį mokslinį tyrimą būtina metodologiškai pagrįsti, t.y.

korektiškai suformuluoti temą, aptarti tyrimo koncepciją, hipotezę, tyrimo

metodus ir t.t.

Metodologija – tai mokymas apie metodą. Pavyzdžiui, humanitarinių tyrimų

metodologija aiškina humanitarinių mokslų tyrimo metodus. Dar kiti mokslo

metodologiją suveda į mokslo logiką, nors ji analizuoja ne patį mokslinio

tyrimo pprocesą, bet jau gatavas mokslo žinias.

  Nepaisant sąvokų įvairovės, metodologiją galima apibrėžti kaip

teoriją, kuri nagrinėja mokslinio pažinimo procesą (bendroji metodologija)

ir jo principus (bendramokslinė metodologija) bei mokslinio tyrimo metodus

ir technika (mokslo krypties metodologija). Metodologija, kaip žinių

sistema, gali būti aprašomoji (deskriptyvinė), aprašanti kaip funkcionuoja

mokslinio pažinimo procesas, bei atskleidžianti jo struktūrą, ir

normatyvinė (perskriptyvinė), formuojanti paties mokslinio pažinimo proceso

reikalavimus ir atsakanti į klausimą, koks turi būti mokslinis pažinimas.

Kiekviename konkrečiame tyrime reikėtų apsiriboti tuo, jog visų pirma

svarbu išskirti ir apibrėžti tyrimo koncepciją, t.y. ttą pagrindinę idėją ir

tuos pagrindinius teorinius teiginius, kuriais remiantis buvo sumanytas

tyrimas, ir korektiškai nusakyti tyrimo metodus, nes, paprasčiau tariant,

metodologija gali būti suprantama ir kaip tyrimo metodo panaudojimo logika,

t.y. nurodanti, kuo būtent pagrįstas kurio nors metodo pasirinkimas.

Remdamiesi žmogaus elgesiu, mes galime ppažinti jo psichiką; be to, dar yra

kalba, kuria galime pasakyti savo nuomonę, jausmus, išgyvenimus ir kt.;

įvairūs psichofiziniai pokyčiai, kuriuos galima užregistruoti prietaisų

pagalba ir t.t. Nuo tinkamai pasirinktos tyrimo metodologijos priklauso ir

paties darbo sėkmė.

3.2. Empirinis tyrimas ir tyrimo metodas

3.2.1. Empirinis tyrimas

Empirinį tyrimą galima apibūdinti kaip įvairios formos informacijos

gavimą esant kontaktui tarp tyrėjo ir tiriamojo objekto. Tačiau tai nėra

visai paprastas procesas. Kaip tarpininkas tarp tyrėjo ir tiriamojo objekto

yra tyrimo metodas, kuris riboja arba iš viso izoliuoja tyrėjo poveikį.

Todėl tyrimo metodams yra keliami dideli reikalavimai. 

Empirinio tyrimo duomenys – tai daiktų, reiškinių, požymių arba

objektyvios  tikrovės ryšių atspindys. Tačiau tai ne objektyvios

aplinkybės, o jutiminis jų atspindys, nes ne realūs objektai, o duomenys

apie juos sudaro empirinį mokslo pagrindą. Taigi duomenys:

bet kurio mokslinio ttyrimo žaliava, ir tai svarbiausias, lemiamas dalykas

tikrinant hipotezes. 

duomenys, tiesiogiai gaunami empirinio tyrimo metu ir  sudarantys tyrimo

protokolą, yra vadinami pirminiais, arba empiriniais duomenimis.

duomenys tampa prasmingi (reikšmingi) tik tada, kai mes juos sugretiname

arba lyginame su kitais duomenimis arba kokia nors teorine ar žodine

sistema.

lyginami gali būti tik tokie duomenys, kurie turi objektyvių savybių.

Pavyzdžiui, negalima lyginti charakterio su materialinėmis (medžiaginėmis)

savybėmis. Kita vertus, lyginti reikia tik esminius požymius.

Duomenys tam tikroje teorinėje sistemoje turi savo funkciją ir vietą.

Kitoje teorinėje sistemoje arba hipotezėje tie patys duomenys įgauna kitą

reikšmę ir funkciją. Todėl duomenų kaip pačių savaime nėra: tie patys

duomenys sėkmingai gali būti realizuojami skirtingose mokslo kryptyse ar

netgi srityse (pavyzdžiui, duomenys apie vaikų fizinį brendimą ir raidą,

surinkti ir išanalizuoti kūno kultūros specialistų, gali būti interpretuoti

specialistų, dirbančių medicinos srityje).

Dauguma duomenų turi būti statistiškai sugrupuoti pagal kurią nors

teoriją. Taip sugrupuoti duomenys  vadinami antriniais.  Pavyzdžiui, tokie

duomenys gali būti įvairios dažnuminės charakteristikos, vidurkiai,

koreliaciniai (tarpusavio) ryšiai ir t.t. Šiuo atveju jie įgauna mokslinio

apibendrinimo formą ir sudaro prielaidas tolimesniems teoriniams

apibendrinimams. Antra vertus, duomenys turi būti patikrinti arba turi būti

patikrintas jų reprezentatyvumo laipsnis. Be šito jie negali būti teoriškai

apibendrinti. Nes priešingu atveju, galime padaryti moksliškai nepagrįstas

išvadas, tai tebus žongliravimas duomenimis.

Pagal pobūdį duomenys gali būti klasifikuojami į mokslinius ir

nemokslinius, sociologinius, edukologinius, psichologinius, biologinius ir

t.t., o pagal tyrimo metodus – į stebėjimo, apklausos, eksperimento ir kt.

Pravartu pabrėžti, jog svarbu surinkti ne kuo daugiau duomenų kaip tokių,

nes moksliniu požiūriu svarbiau surinkti mažiau duomenų, tačiau tokių,

kurie būtų pakankamai reprezentatyvūs ir informatyvūs.

Logiškai apdoroti ir apibendrinti duomenys įgalina nustatyti įvairius

priežastinius ryšius, kurie gali būti traktuojami kaip empiriniai dėsniai

(pavyzdžiui. Archimedo dėsnis). Kai kada šie dėsniai tiesioginio jutiminio

pažinimo gali neturėti. Sakykim, empiriškai galime nustatyti garso sklidimo

greitį. Tačiau mes negalime tiesiogiai stebėti, kaip atsiranda garso bangos

ir kaip jos plinta. Stebime tik ggalutinį rezultatą, t.y. vienoje vietoje

kilęs garsas po tam tikro laiko bus užfiksuotas kitoje vietoje. Teiginys

apie garso greitį bus gautas kaip loginė išvada, o ne kaip reiškinio

tiesioginio stebėjimo rezultatas. Tai būdinga edukologijos ir kitiems

socialiniams mokslams, kur stebimi procesai aprašomi naudojantis

netiesioginiais informacijos gavimo šaltiniais. Dėl to socialinių tyrimų

metodai turi būti patikimai metodologiškai pagrįsti, nes jie, priešingai

negu gamtos pažinimo metodai, nestokoja subjektyvumo.

3.2.2. Tyrimo metodas

Kiekviena mokslo sritis, o tuo labiau kryptis, turi savus tyrimo

metodus, nors aišku, yra ir bendrų tyrimo metodų (pavyzdžiui,

eksperimentas, matematinė statistika, teorinės analizės ir apibendrinimo ir

kt.).  Metodo reikšmė – didžiulė. Gerai parengtas ar pritaikytas metodas

žymiai palengvina tyrimą. Teigiama, kad nuo metodo priklauso viso tyrimo

sėkmė, o remdamasis tinkamai parengtais tyrimo metodais net ir nelabai

gabus žmogus gali daug padaryti, kai tuo tarpu netinkamai parinkti tyrimo

metodai nepadės ir genialiam mokslininkui.

Tačiau patys metodai, kad ir kokie tikslūs būtų, dar nenulemia mokslo

laimėjimų. Jie negali pakeisti kūrybinės tyrėjo minties, jo sugebėjimo

analizuoti ir interpretuoti tyrimo duomenis, o tai gali ne kiekvienas.

Duomenis rinkti gali bet kas, preliminariai susipažinęs su instrukcija, o

juos aprašyti ir interpretuoti kur kas sunkiau. Kita vertus, tinkamas

metodas leidžia išvengti nereikalingų klaidžiojimų, padeda greičiau gauti

norimus rezultatus (pavyzdžiui, medicinoje reikėtų atlikti labai daug

tyrimų, norint įvertinti ligonio ar sveiko žmogaus būklę, o šiuolaikiniais

tyrimo metodais, įgalinančiais vienu metu registruoti daugelį parametrų,

situaciją galima įvertinti kur kas greičiau).

Mokslui rutuliojantis, tobulėjo ir tyrimo metodai. Ypač tai pastebima

gamtos ir technikos moksluose, kur sukurti prietaisai izoliuoja tyrėjo

poveikį stebimam objektui, t.y. tyrimo rezultatai nuo tyrėjo valios

nepriklauso. Kur kas sunkiau taikyti objektyvius tyrimo metodus,

įgalinančius gauti nedviprasmišką informaciją edukologiniuose ir kituose

socialinių mokslų tyrimuose.

Tyrimo metodas – tai tam tikrų praktinių arba pažintinių rezultatų

gavimo būdas, taikant įvairiais priemones. Savo ruožtu tai sisteminė

procedūra, susidedanti iš nuosekliai pasikartojančių operacijų, kurių

taikymas kiekvienu konkrečiu atveju leidžia pasiekti norimų rezultatų. Be

abejo, sudėtingos, specifinės mokslo problemos reikalauja ir specialių 

tyrimo metodų, kuriuos reikia sukurti.

Kiekvienas tyrimo metodas turi turėti teorinį pagrindą, t.y. remtis

objektyviais dėsningumais, būti moksliškai pagrįstas. Kadangi metodas

remiasi tam tikra teorija, vadinasi, iš principo neteisingų metodų neturėtų

būti. Neteisingai juos galima būtų panaudoti: pavyzdžiui, vienos mokslo

srities metodus bandant pritaikyti kitoje srityje. Socialinių mokslų

tyrimuose neretai parenkami ir taikomi neadekvatūs tyrimo tikslams ir

uždaviniams tyrimo metodai,  kas metodologiškai menkina sumanytą tyrimą.

Visada geriau taikyti aprobuotus, t.y. teoriškai ir praktiškai patikrintus

metodus, negu rizikuoti būti apkaltintam neteisingai parinkta metodika,

kurios tyrimo rezultatai dėl neadekvatumo, gali būti nepatikimi.

Taigi siekiant efektyvių tyrimo metodų ir objektyvių naujų žinių gavimo

būdų, jie visų pirma turi būti metodologiškai pagrįsti, o antra – turi būti

informatyvūs ir patikimi (validūs). Todėl, taikant savo pačių parengtus ar

pakoreguotus tyrimo metodus,

būtina nurodyti metodo objektyvumo sąlygas.

Metodo validumas – tai jo tinkamumas arba, kitaip tariant, jis

išreiškia tai, kad matuojama būtent tai, kas norima matuoti. Pavyzdžiui,

anketinėje apklausoje svarbu, ar respondentas pasako tiesą.

  Jeigu yra galimybė, gautus tyrimo duomenis galima palyginti su

kitais, objektyvesniais duomenimis. Pavyzdžiui, jeigu anketinėje apklausoje

mokinys nurodė, kad jis yra fiziškai aktyvus, tai šią veiklą nusakančius

duomenis galima palyginti su fizinės būklės rodikliais. Tokie ir panašūs

gautų duomenų patikimumo patikrinimai kartais moksle apibūdinami terminu

empirinių faktų verifikacija (duomenų teisingumo nustatymo procedūra).

3.3. Hipotezė

Kai tyrėjas neturi pakankamai faktų, kad galėtų atsakyti į jam rūpimus

klausimus ar išspręsti kokią nors problemą, tuomet dažnai taikomas

hipotezės principas – mokslinė prielaida, kuria bandoma nusakyti nežinomus

reiškinius.

Hipotezės formulavimas yra bene pats svarbiausiais ir sunkiausias

tyrimo etapas. Formuluojant hipotezes, svarbu, kad jos nėra išvedamos iš

faktų, o sukuriamos remiantis faktais. Tai preliminari teorija, kuri

preliminariai formuluoja priežastinius ryšius ir dėsnius bei jų pagrindu

numato naujus objektus, naujas tyrimų kryptis ir metodus. Vadinasi,

mokslinis tyrimas – ne aklas faktų kaupimas, o tikslingas ir kryptingas

perėjimas nuo hipotezės pprie teorijos.

Kasdieniniame gyvenime hipotezės sąvokai suteikiama labai plati

reikšmė. Labiausiai paplitę šie hipotezės supratimai: spėjimas, įvykio

prognozė ir apytikris žinojimas. Be abejo, šie kasdieniniai hipotezės

supratimai mokslui nepriimtini, nes neteikia esminių paaiškinimų ir

nenurodo tyrimo objekto bei metodų. 

Prognozės jau turi loginį pagrindą, ppavyzdžiui, orų prognozės, kurios

remiasi tam tikrais matavimais, apskaičiavimais. Gali būti ir mokslinės

prognozės. 

 Tikslesnis yra apytikris žinojimas. Pavyzdžiui, kad ir toks teiginys:

jeigu išmesiu monetą aukštyn 1000 kartų, tai ji nukris herbu į viršų 500

kartų. Čia loginis pagrindimas yra stipresnis už prognozes.

Nėra vieno apibrėžimo, apibūdinančio mokslinės hipotezės sąvoką. Galbūt

priimtiniausias hipotezės supratimas būtų toks. Hipotezė – tai mokslinio

pažinimo forma, išreiškianti moksliškai pagrįstą, tačiau dar nepatikrintą

ir nepatvirtintą naujų dėsnių, priežastinių ryšių, objektų bei jų struktūrų

ir savybių numatymą.

Hipotezės gali būti įvairių rūšių:

Aprašomosios – hipotezės apie galimus nagrinėjamų reiškinių ryšius (jomis

bandoma numatyti atsakymą į klausimą kaip?)

Aiškinamosios – hipotezės, analizuojančios reiškinių ryšius sąlygojančias

priežastis, (jomis bandoma numatyti atsakymą į klausimą kodėl?).

Indukcinės – hipotezės kai iš atskirų faktų logiškai mąstant bandoma

padaryti apibendrinančias išvadas, kurios vėliau turės būti patvirtintos

tyrimo būdu. Edukologijos tyrimuose dažniau formuluojamos indukcinės

hipotezės.

Dedukcinės

Tačiau, kita vertus, edukologijos tyrimuose formuluojamos hipotezės ne

visada turi naujų mokslinių idėjų, ir joms patikrinti kartais užtenka

turimų žinių. Filosofinėje literatūroje dar pasitaiko darbinė ir mokslinė

hipotezė (apie tai bus rašoma toliau).

Hipotezės formulavimo šaltiniai gali būti, pavyzdžiui:

1. Pedagoginės patirties apibendrinimas.

2. Žinomų mokslinių faktų analizė.

3. Tolesnė mokslinių teorijų plėtotė.

Hipotezes gali sąlygoti ir “sveikas protas” bei intuicija. Kartais gali

būti formuluojama ir nepakankamai originali hipotezė, t.y. skirta tikrinti

jau žinomiems dalykams, aprašyti juos kiekybiškai arba patikrinti jų

pritaikomumą kitomis sąlygomis ir t.t. Tai loginiu požiūriu visiškai

pateisinama, nes, pavyzdžiui, edukologijos tyrimuose laiko įtaka gana

ženkli.

Formuluojant hipotezę, reikėtų laikytis šių reikalavimų:

Ji turi būti iš esmės patikrinta, t.y. paremta faktais. Tačiau pasitaiko ir

grynai teorinių hipotezių, kurios bus patikrintos tik ateityje, patobulėjus

tyrimo metodams.

Hipotezė turi aiškinti klausimus, nusakančius nagrinėjamosios problemos

esmę.

Dažniausiai ji neturi prieštarauti anksčiau nustatytiems faktams. Jeigu

tyrėjas numatė teiginį, prieštaraujantį esamai duomenų traktuotei, tai:

a. hipotezė bus veiksminga tik tada, jeigu ji bus įrodyta naujais

faktais;

b. paneigti faktai turi būti paaiškinti, pavyzdžiui, ar ankstesnė

medžiaga buvo surinkta, naudojant netobulus tyrimo metodus, ar 

tiriant skirtingą kontingentą ir t.t. Vadinasi, ankstesni faktai

nėra paneigiami, o tik apribojami savo veikimo sferoje.

Hipotezė turi būti iš esmės paprasta. Jos paprastumas yra santykinis, nes

santykinai paprasti ir patys nagrinėjami reiškiniai. 

Hipotezės turinyje neturi būti teoriškai ir praktiškai nepagrįstų teiginių,

t.y. tokių teiginių, kurie patys gali tapti tyrimo objektu (loginio rato

klaida).

Ji turi būti produktyvi. Iš dviejų hipotezių, vienodai gerai aiškinančių

tam tikrą reiškinį, priimama hipotezė, aiškinanti platesnę reiškinių sritį.

Bet kuri hipotezė kaip teiginys visada yra stochastinio (tikimybinio)

pobūdžio, tačiau tą tikimybę reikia moksliškai pagrįsti. Taip pat reikia

atminti, jog hipotezė nėra dogma, ji gali keistis, dirbant būti tikslinama.

Hipotezės sukūrimo pagrindas – turimos žinios. Tačiau būtina žinoti,

kad apriorinės (nepriklausančios nuo patyrimo) hipotezės formulavime

dalyvauja pats tyrėjas, ir dėl to ji nėra pakankamai objektyvi 

(A.Einšteinas). Tai teiginys, kurio negalima tiesiogiai pagrįsti patyrimu.

Pagrindas priimti hipotezę yra tas, kad, remiantis turimomis žiniomis ir

pačia hipoteze, galima paaiškinti tam tikrus stebimus bei numatyti naujus

faktus. Be hipotezės tie faktai nepaaiškinami ir nenumatomi. Tačiau jei net

statistinės analizės rezultatai parodys, jog hipotezė neprieštarauja tyrimų

rezultatams, tai dar nereiškia, kad ji yra besąlygiškai teisinga, nes

praktiškai gali būti ir kitų hipotezių, gerai suderinamų su gautais

rezultatais. Todėl hipotezė visada lieka atvira tolesniems moksliniams

tyrinėjimams. Kita vertus, net vienintelis hipotezei prieštaraujantis

faktas, leidžia ją atmesti (hipotezių tikrinimo asimetrija).

Visi išdėstytieji teoriniai teiginiai labiausiai taikytini

vadinamosioms mokslinėms hipotezėms. Tačiau pagrindiniai jų formulavimo

principai gali būti taikomi ir darbinėms (laikinoms) hipotezėms, kuriomis

laikytinos pirminės prielaidos, atsirandančios drauge su pagrindine tyrimų

idėja. Tiriant darbinės hipotezės yra tikrinamos: tobulinamos,

patikslinamos arba atmetamos.

  Taigi hipotezė visų pirma reikalinga mums patiems. Ji tarsi kompasas,

rodantis moksliniam tyrimui kryptį, neleidžiantis per daug išsiplėsti ir

kreipiantis tyrėjo  mintis reikiama linkme. Ji svarbi mums dar ir tuo, jog

padeda pasirinkti (numatyti) tyrimo objektą bei informacijos gavimo būdą –

tyrimo metodą. Pavyzdžiui, analizuodami kokios nors mokyklos neefektyvią

veiklą, mes darome prielaidą, jog tai gali būti susiję su netinkamu

pedagoginių darbuotojų parinkimu. Pasirinkus tokią hipotezę, aiškus tampa

ir tyrimo objektas, ir tyrimo metodas. Šiuo atveju tyrimo objektu

pasirinksime ekspertus, t.y. patyrusius pedagogus, kurie apsilankę

mokykloje, pateiks savo išvadas. Ekspertų nuomonė patvirtins arba 

nepatvirtins mūsų hipotezę, o tada bus daromi praktiniai sprendimai.

Pasirinkę hipotezėje kitą prielaidą, pavyzdžiui, susieję neefektyvų

mokyklos darbą su blogu mokymosi dalykų turiniu, tyrimo objektas bus

mokiniai, o tyrimo metodas – mokinių apklausa.

4. SOCIOLOGINIŲ TYRIMŲ METODIKA

4.1. Sociologinių tyrimų metodologija ir metodika

Pripažinus sociologiją kaip mokslą, iškilo būtinumas kurti savo aiškius

mokslo principus, vadovautis mokslinės metodikos normomis, įgalinančiomis

ne tik atlikti įvairius tyrimus, tačiau ir patikrinti bei patobulinti jų

procesą, todėl būtina ir pagrįsta sociologijos dalis yra metodologija.

Socialinio tyrimo metodologija ir metodika – pažintiniai instrumentai,

priemonės, būdai, iš kurių metodologija – bendrosios strategijos sritis, o

metodika – tyrimo taktika.

Sociologinio tyrimo metodika – tai operacijų, procedūrų, būdų,

nustatant socialinius faktus, jų sisteminimo ir analizės būdų sistema. Prie

metodinių instrumentų skiriami būdai (metodai) pirminiam duomenims rinkti,

atranka, socialinių rodiklių nustatymo būdai ir kitos specializuotos

sociologinių tyrimų procedūros, o taip pat kiekybinės analizės metodai.

Tarp metodologijos ir metodikos glaudus ryšys: tie patys stebėjimo

metodai gali būti taikomi sociologiniuose ir psichologiniuose

tyrinėjimuose, kurių metodologija iš esmės skiriasi, o statistiniai duomenų

apdorojimo metodai naudojami ir tiksliuosiuose, ir visuomenės moksluose.

Metodologija niekad neprieštaravo tam tikrų metodinių priemonių

pritaikymui.

4.2. Sociologinių tyrimų rūšys

Sociologinį tyrimą galima apibūdinti kaip sistemą logiškai nuoseklių

metodologinių, metodinių ir organizacinių – techninių procedūrų, susietų

tarpusavyje vieno tikslo – gauti patikimus

duomenis apie tiriamą reiškinį

ar procesą.

Sociologinio tyrimo rūšys:

Žvalgomasis (pilotažinis) – paprastesnis konkrečios sociologinės analizės

tipas, kadangi sprendžia ribotus savo turiniu uždavinius.

Aprašomasis tyrimas – sudėtingesnis konkretaus socialinio tyrimo analizės

atvejis.

Analitinis tyrimas – giliausias sociologinės analizės būdas.

Socialinių reiškinių tyrėjai turi būti pasirengę potencialioms

problemoms, kurios gali atsirasti dėl tiriamojo darbo temos, taikomų

metodų, procedūrų, gautų duomenų pobūdžio. Taip pat problemų gali kilti dėl

tiriamųjų sutikimo dalyvauti tyrimuose, todėl būtina gauti leidimą iš

vadovų, kurių organizacijose bus vykdomi tyrimai.

5. TYRIMŲ METODAI

5.1. Stebėjimas

Mokslinėje praktikoje susiformavo du pagrindiniai empirinio tyrimo

metodai – stebėjimas ir eksperimentas. Pagrindinis tarp stebėjimo ir

eksperimento skirtumas yra keliamo tikslo esmė. Atlikdamas stebėjimą,

mokslininkas nežino atsakymo į keliamą klausymą arba tik labai miglotai jį

įsivaizduoja. Tuo tarpu eksperimente atsakymas į keliama klausimą duodamas

hipotezėje, t.y. daromos prielaidos apie galimus priežastinius ryšius. Be

to, stebėjimo objektas stebimas, nedarant jam iš šalies jokios įtakos, o

eksperimentinių tyrimų objektas sąmoningai valdomas.

Kalbant apie stebėjimą pažinimo metodą, reikia skirti mokslinį ir

kasdienį stebėjimą.

5.1.1. Mokslinis ir kasdieninis stebėjimas

Mokslinis stebėjimas – tai kryptingai organizuotas aplinkos daiktų ir

reiškinių suvokimas. Mokslinis stebėjimas yra tikslingai organizuotas

procesas, kuris kontroliuojamas pagal kokią nors teoriją ar hipotezę, kai

tuo tarpu kasdieninis stebėjimas labiausiai remiasi praktine patirtimi.

Abiejų stebėjimų skirtumai pasireiškia ir pagal tokius stebėjimo požymius,

kaip intersubjektyvumas ir objektyvumas, tiesioginis ir netiesioginis

stebėjimas, stebėjimo duomenų iinterpretavimas.

Intersubjektyvumas ir objektyvumas. Vienas pagrindinių stebėjimo

metodui keliamų reikalavimų yra tas, jog stebėjimo duomenys turėtų būti ne

tik asmeninio patyrimo rezultatas, bet gauti ir kitų tyrėjų, t.y. jie turi

būti intersubjektyvūs. Bet netgi ir tie patys rezultatai, gauti įvairių

tyrėjų, dar negarantuoja visiško objektyvumo. Todėl ir intersubjektyvumas

nėra tapatus objektyvumui, nes objektyvios žinios nuo žmogaus valios

nepriklauso. Taigi galutinis objektyvumo kriterijus yra bandymas, praktika.

Tiesioginis ir netiesioginis stebėjimas. Objektyvius duomenis sunkiau

gauti, kai yra stebimas ne pats daiktas, o to jo ryšio su kitais daiktais

rezultatas. Tai procesai, apie kurių buvimą mes sprendžiame pagal jų

sąveiką su kitais daiktais ar reiškiniais, kai pakinta mūsų užfiksuojamos

tų daiktų ar reiškinių savybės. Kai daromos išvados remiasi teorinėmis

prielaidomis, kurias vėliau tikriname bandymu, ir bus netiesioginis

stebėjimas.

Stebėjimo duomenų interpretavimas. Bet kuriuos duomenis, prieš įįvelkant

į mokslo kalbą, reikia atitinkamai sutvarkyti, susisteminti. Būdami

priklausomi nuo teorijos, stebėjimo duomenys turi patvirtinti arba paneigti

hipotezę. Todėl būtina juos interpretuoti.

5.1.2. Pedagoginis stebėjimas

Pedagoginių tyrimų stebėjimo objektu gali būti mokinių arba klasės

elgesys mokymo procese, užduočių atlikimas, mokinių poelgiai, pedagogo

elgsena, mokumo metodas ir kt.

Vienuose šaltiniuose labiau akcentuojami bendrojo pobūdžio reikalavimai: 

stebėjimai turi būti nukreipti į socialiai svarbias sritis;

stebėjimai turi būti atliekami sistemingai ir organizuotai, nes

atsitiktiniai stebėjimai gali iškreipti faktus;

stebėjimai reikalauja surinkti kuo daugiau duomenų, t.y. sukaupti kuo

daugiau faktų;

stebėjimų rezultatai turi būti fiksuojami iir lengvai atgaminami;

stebėjimas ir jo rezultatų analizė reikalauja objektyvumo.

Kituose šaltiniuose reikalavimai susiję su tyrimo metodika:

stebėjimas turi turėti konkretų tikslą;

stebėjimų požymių skaičius turėtų būti minimalus ir tiksliai apibrėžtas;

stebėjimas turėtų vykti pagal iš anksto sudarytą planą, ką ir kaip stebėti;

duomenys, gauti stebėjimo metu, turi būti palyginami, todėl čia turėtų būti

taikomi vienodi kriterijai (pavyzdžiui, mokinių žinias reikia vertinti

vienoda balų sistema).

Metodo privalumai:

Stebima tiesiogiai.

Yra galimybė analizuoti grupės elgesį, nes vienu metu galima aprėpti

daugiau tiriamųjų.

Elgesį galima įvertinti tiksliau, nei tai padarytų pats asmuo.

Stebėjimas nepriklauso nuo tiriamojo nuostatos, jo noro atsakinėti į

pateiktus klausimus.

Galimybė vienu metu aprėpti daugiau savybių, stebimų reiškinių ir t.t.

Metodo trūkumai:

Įtakos gali turėti stebėtojo nuotaika, o tai gali veikti įvykių suvokimą,

gautų duomenų interpretavimą.

Nevienoda stebėtojo padėtis; pageidautina, kad tyrėjo išsilavinimas,

interesai bei socialinė padėtis būtų panaši į tiriamųjų asmenų.

Galimos įvairios stebėtojo klaidos, pvz. vertinama pagal išankstinius

įsitikinimus.

Neretai lyginama pagal save, dėl ko gali atsirasti netikslumų.

Stebėjimo tyrimų procedūros metodologija.

Ji apima tokius etapus:

Nors ir apytikriai, tačiau nusakomas tiriamasis reiškinys.

Kuriama to reiškinio hipotezė.

Patikrinamas vienas kuris nors konkretus atvejis ir stebima, ar jis

atitinka iškeltą hipotezę.

Jeigu hipotezė neatitinka stebimų faktų, tai arba ji keičiama, arba atvejo

atsisakoma, arba į tiriamąjį reiškinį pažvelgiama kitu požiūriu.

Jeigu yra prieštaravimų tarp hipotezės ir faktų, hipotezę ar patį reiškinį

reikia koreguoti.

Stebėjimo formos:

1. Stebėjimas vvyksta kontaktuojant su tiriamuoju ir jam sutikus.

2. Stebėjimas atliekamas tarpe stebimųjų, tačiau jiems nežinant, kad

yra stebimi.

3. Slaptas stebėjimas.

5.2. Eksperimentas

Eksperimentas iš esmės yra gerai kontroliuojamas metodas, siekiant

nustatyti priežastinį ryšį (būvima ar ne) tarp vieno ar daugiau

nepriklausomų kintamųjų ir vieno ar daugiau priklausomų kintamųjų.

Idealiu atveju, eksperimentatorius gali:

Kontroliuoti aplinką, kurioje eksperimentas vyksta.

Kontroliuoti eksperimentinę ir kontrolinę grupes, paskirstant į šias grupes

narius atsitiktinai arba skaičiuojant.

Išmatuoti priklausomo kintamojo vertes tiek prieš eksperimentinio stimulo

įvedimą, tiek po jo paveikimo.

Tačiau lauko eksperimento sąlygomis tyrėjas negali kontroliuoti nieko.

Eksperimento privalumai

Eksperimentas plačiausiai socialiniuose moksluose taikomas metodas

priežastingumui nustatyti.

Tyrėjas gali išmatuoti priklausomo kintamojo vertę, įvesti nepriklausomą

kintamąjį, kurį tyrėjas mano esant priežastimi, ir stebėti, kaip tai

sukelia pasikeitimus nepriklausomame mintamajame.

Kontrolė, kuri veiksmingiausia, esant mažai atrankai. Tokiu būdu

eksperimento metu tyrėjas turi didesnę tikimybę gauti tai, ko tikisi.

Longitiudinė analizė. Tyrėjas renka duomenis, matuoja daug kartų.

Eksperimento laikas neribojamas, jis gali vykti vos keleta dienų, bet gali

trukti ir mėnesiu ar net metus. Tačiau netgi ir trumpas eksperimentas

suteikia didesnę galimybę tyrinėti pasikeitimus, negu apklausos būdu.

Eksperimento trūkumai

Dirbtinė aplinka.

Eksperimentuotojo poveikis. Eksperimentas gali tapti reaktyvus, jei

eksperimentuotojo spėjimai paveiks tyrimo rezultatus. Kad taip neatsitiktų,

subjektai paskirstomi į eksperimentinę ir kontrolinę grupes, kad tyrimo

rezultatai nebūtų įtakojami.

Kontrolės trūkumas.

a. Tyrėjas, patalpinęs subjektus į uždarą patalpą, gali paveikti

jų asmeninę nnuomonę

b. Natūralioje aplinkoje gali būti neįmanoma kontroliuoti

išorinių faktorių poveikio

Atrankos dydis. Kuo didesnė grupė, tuo sunkiau ją tirti uždaroje patalpoje.

Eksperimentas plaučiau naudojamas 1 asmeniui tirti (pvz. psichologijoje), o

ne grupei.

Eksperimentas yra svarbus duomenų rinkimo metodas gamtos moksluose.

5.3. Apklausa

Labiausiai paplitęs pirminės sociologinės informacijos rinkimo metodas

yra apklausa.

Apklausa – tai tokia duomenų rinkimo metodika, kai respondentai iš

esmės tuo pačiu (arba jam artimu) metu atsakinėja į raštu (anketoje) ar

žodžiu pateiktus klausimus.

Toks tyrimo metodas yra labai plačiai paplitęs ir patikimas, o kita

vertus tai gali rodyti jo populiarumą dėl tariamo paprastumo, manant, jog

nėra nieko lengvesnio, kaip atlikti apklausą. Tokia pažiūra į šį metodą ir

masinis jo taikymas gali sumenkinti jo reikšmę moksliniuose tyrimuose. Mat

daugelyje tyrimų (taip pat ir disertacinių) nesilaikoma apklausos metodo

metodologijos ir sudarant klausimyną bei parenkant tiriamųjų grupes, ir

vykdant tyrimo procedūras bei atliekant matematinę analizę.

Iš to, kas pasakyta, į apklausą galime žiūrėti kaip į komunikacijos

procesą, kuris nustato šiuos pagrindinius kintamuosius:

asmuo,  atliekantis  apklausą, vadinamas  interviu  gavėjas arba

apklausėjas;

žmogus arba grupė, kuriuos apklausia, vadinami respondentais, per apklausą

jie ribojami tam tikromis taisyklėmis;

apklausos dažniausiai atliekamos standartizuotomis metodikomis;

apklausa atliekama įvairiomis sąlygomis, galinčiomis turėti įtakos, jos

eigai bei rezultatams;

apklausa – vienpusė komunikacija, kurią valdo interviu gavėjas.

Kadangi mokslinių apklausų uždavinys – gauti kuo objektyvesne

informaciją, apklausos vedėjui keliami

tam tikri reikalavimai bei elgesio

taisyklės:

apklausos vedėjas visada turi prisistatyti, iš kur yra ir kieno interesams

atstovauja;

įžangoje trumpai apibūdina problemą ir apklausos tikslą;

ypač   svarbu   siekti   kontakto   su   apklausiamaisiais,   įgyti   jų

pasitikėjimą, todėl jis turi būti komunikabilus, išsilavinęs, mokėti

bendrauti;

jis negali reikšti savo nuomonės apie duodamus klausimus nei prieš

apklausą, nei jos metu;

negalima vertinti atsakymų arba kaip nors rodyti savo pritarimą arba

nepritarimą;

negalima mokyti, polemizuoti; jeigu instrukcija nedraudžia, tai po

apklausos jis gali pasakyti savo nuomone ir pedagogiškai veikti

apklausiamąjį.

Dar nurodoma, jog draugai, pažįstami, bendradarbiai ir juo labiau

viršininkai nnegali būti rekomenduojami interviu gavėjais.

Anketinė apklausa gali būti:

Grupinė, kurią tikslinga taikyti respondentų darbo, mokymosi, laisvalaikio

praleidimo ir kt. vietose.

Individuali anketa individualiai kiekvienam respondentui išdalijama darbo,

mokymosi arba gyvenamoje vietoje, iš anksto aptarus grąžinimo terminą.

Grupinės anketinės apklausos privalumai:

Pakankamas atrankos dydis.

Patikimas anketų grąžinimo lygis

Galimybė apklausėjui instruktuoti respondentus, iškilus neaiškumams (pvz.

nesuvokiant klausimo esmės)

Galimybė apklausėjui sekti atsakymo į klausimus eigą, stebėjimo būdu

gaunant papildamos informacijos

Pagal respondentų reakciją apklausėjas turi galimybę minimaliai įvertinti

problemos reikšmingumą, anketos klausimų pateikimo ir išdėstymo tvarką

Anketavimas trunka trumpiau ir pigiau, nei interviu.

Metodo trūkumai:

1. Apklausėjo įtaka respondentams

2. Dalinai skubotas ir neapgalvotas anketų užpildymas dėl laiko

ribotumo.

3. Netinkama anketavimui aplinka

4. Negarantuotas atsakymų patikimumas

Individualios anketinės apklausos privalumai:

1. Skiriama pakankamai laiko

2. Aplinkos, apklausėjo įtakos nebuvimas

Metodo trūkumai:

1. MMažesnis anketų grąžinimo lygis

2. Žemesnis atsakymų lygis

3. Mažas respondentų anonimiškumas

Atskirais atvejai tyrėjai taiko apklausas paštu ar telefonu, tačiau

tokie metodai labai nepatikimi respondentų identifikavimo, anketų

grąžinimo, užpildymo atžvilgiu.

5.4. Interviu

Kitas informacijos rinkimo per apklausą būdas – interviu. Svarbiausias

skirtumas tarp anketavimo ir interviu pasireiškia per tyrėjo ir respondento

kontaktą. Interviu metu tyrėjas ir respondentas bendrauja per

interviuotoją.

Reikalavimai, kuriuos turi atitikti anketos klausimų turinys, jų

formulavimas, seka ir tarpusavio ryšys anketos struktūroje:

Anketoje neturi būti nereikalingų klausimų. Turi būti išlaikytas būtinumo

ir pakankamumo konsensusas.

Anketos sudarytojas turi atsižvelgti į apklausiamųjų informuotumą.

Metodo trūkumai:

1. Sunaudojama daug laiko, lėšų

2. Papildomos sąlygos interviuerių parinkimui ir apmokymui

Privalumai:

1. Plečiama galimybė gauti daug kokybiškai atsakytų klausimynų

2. Papildoma informacija apie respondentus

Interviuotojo pasirinkimas lemia interviu sėkmę.

Interviu mmetodas plačiai taikomas Lietuvos sociologų.

5.5. Klausimai

Klausimų tikslas – nuodugniau pažinti tiriamąjį reiškinį, gauti

išsamesnės informacijos apie elgesio pobūdį. Tai savotiški indikatoriai. O

tai, ką mes tiriame, galime pavadinti indikatu.

Indikatoriai (klausimai) gali nustatyti indikatą (požymį, reiškinį) ir

tiesiogiai (pavyzdžiui, norint sužinoti tiriamojo nuomonę), ir netiesiogiai

(kai tiriamas elgesys). Be abejo, kalbėdami apie elgesio tyrimus, negalime

tiksliai nustatyti indikatoriaus ir indikato atitikmens. Galime tik daryti

prielaidą, kad tiriamųjų nuomonė yra susijusi su tikruoju jų elgesiu. Todėl

svarbu surasti tinkamiausią indikatorių, kuris geriausiai atitiktų

tiriamąjį reiškinį, o tai ppadaryti nėra lengva, nes nei nuojauta, nei kokia

nors logika to padaryti į neįmanoma. Tai galima padaryti tik bandymo būdu.

Visa tai apsprendžia svarbą klausimų, kuriems keliami dideli reikalavimai.

Pagrindiniai metodologiniai jų principai būtų šie:

Jie turi būti nukreipti į esminius žmogaus elgesio ypatumus, jį

sąlygojančius veiksnius.

Turi reprezentuoti indikatą. Dažnai analizuojamos skirtingos veiklos

sferos, arba viena veikla tiriama plačiau, todėl negalima apsiriboti vienu

klausimu. Pavyzdžiui, klausimas „Ar domitės sporto? įvykiais: labai,

vidutiniškai ar menkai?“ – negali būti reprezentatyvus indikatorius sporto

interesui nustatyti. Arba požiūris į darbą taip pat negali apsiriboti vienu

klausimu, pavyzdžiui „Ar esate patenkinti savo darbu?“ arba „Ar jūsų darbas

jus patenkina?“ Požiūriai, vertybinės orientacijos j sportą, darbą,

mokymąsi ir kt. – tai nėra vieninga sistema. Ją sudaro daugelis, neretai

skirtingų elementų. Todėl vienas indikatorius tik bendrai gali nusakyti

kokius nors bruožus. Dėl to būtina pateikti daugiau klausimų.

Vartoti aiškias, lengvai suprantamas ir nedviprasmiškas sąvokas; tai, kas

paprasta ir suprantama apklausos vedėjui, turi būti aišku ir

apklausiamajam.

Negalima pateikti „dvigubų klausimų“. Pavyzdžiui: „Ar mėgstate kavą, ar

saldainius?“ Iš tiesų tai du atskiri klausimai, sujungti j vieną.

Klausimas neturi būti tendencingas, t.y. sąmoningai stimuliuojantis

atitinkamą atsakymą. Pavyzdžiui: „Jūs nemėgstate alkoholio, ar ne?“ arba

„Juk jūs nerūkote, tiesa?“ Čia tinkamiau būtu paklausti: „Ar jūs rūkote?“

Pravartu naudoti tikrinamuosius (kontrolinius) klausimus, t.y. tą patį

klausimą pateikti du kartus, tik kitaip jį suformuluoti ir įterpti kitoje  

anketos   vietoje.   Tai   gali   padėti   išaiškinti   nesąžiningus

respondentus.

Dėl tiriamųjų grupės heterogeniškumo galima duoti filtruojančių klausimų.

Pavyzdžiui: „Jeigu į pirmą klausimą atsakėte teigiamai, prašom atsakyti į 2

– 5 klausimus, o jeigu atsakėte neigiamai, toliau tęskite nuo 6 klausimo“.

Respondentui  turi  būti  sudaryta galimybė  išvengti  atsakymo. Todėl  

tyrėjas  privalo  numatyti   tokius  atsakymų  variantus,   kaip pavyzdžiui

„Sunku atsakyti“, „Nežinau“, „Neturiu nuomonės“ ir pan. Tačiau kai tokių

atsakymų daug, tai gali rodyti arba tvirtos nuomonės stygių, arba klausimo

neadekvatiškumą norimai gauti informaciją.

Klausimo struktūra turi būti paprasta ir aiški. Siūloma kuo labiau

palengvinti respondento darbą. Pavyzdžiui, vietoj klausimo „Kiek procentų

atlyginimo skiriate buto mokesčiams sumokėti?“ reikėtų dviejų klausimų: 1)

„Koks jūsų atlyginimas?“ ir 2) „Kiek pinigų išleidžiate buto mokesčiams?“

Procentus turi skaičiuoti pats tyrėjas. Tačiau, kita vertus, toks

tiesmukiškas klausimas apie pajamas ne visada korektiškas tiriamojo asmens

atžvilgiu.

Reikia vengti klaidingų prielaidų. Pavyzdžiui, klausimas: „Už ką

balsavote?“   sutrikdys   žmogų,   kuris   apskritai   nebalsavo,   arba

klausimas: „Koks jūsų darbas?“ sutrikdys bedarbį.

Formuluoti   klausimus,   ypač   intymesnius,   reikia   ne pernelyg

tiesmukiškai. Jautrius klausimus, į kuriuos respondentas dėl kokių nors

priežasčių gali vengti atsakyti arba atsakyti neadekvačiai (taip

dažniausiai būna dėl visuomenėje nusistovėjusių socialinių, moralinių bei

kitokių normų), reikėtų pateikti tokia forma lyg,

a) toje situacijoje būtų tariamas asmuo;

b) visuomenėje nebūtų aiškios pozicijos tuo klausimu;

c) tai nebūtų nukrypimas nuo normos, o plačiai paplitęs reiškinys.

Kiti   autoriai   nurodo   kiek   kitokią   įįvadine   klausimo   dalį.

Pavyzdžiui, vietoj tokios klausimo įvadinės dalies formuluotės kaip „Kai :

kurie žmonės sako, kad.“, reikėtų rinktis kitą variantą. Pavyzdžiui, „Ar

jūs sutinkate, kad.“ arba „Kajus manote..“?

Pagal anketos užpildymo techniką išskiriami keturių tipizavimo atvejų

klausimai:

1. Atviri ir uždari

2. Tiesioginiai ir netiesioginiai

Atviri klausimai respondentams suteikia galimybę savarankiškai

formuluoti atsakymą, kuris atspindi jo stilių, informuotumą, kalbą ir kt.

Atviri klausimai neturi galimų atsakymų variantų. Pavyzdžiui, klausimai:

„Kokia Jūsų nuomonė apie informacines technologijas?“ apklausiamajam teikia

visiška laisvę. Tačiau jie dažniausiai tinka tada, kai norima išžvalgyti

problemą arba kai toks klausimas duodamas pirmą kartą ir nėra aiškūs galimi

jo atsakymo variantai. Jie kartais tinka interviu pradžioje, norint

suaktyvinti respondentus.

Tačiau pagrindinis jų trūkumas tas, kad juos sunku suklasifikuoti,

kiekybiškai įvertinti.

Uždari klausimai susideda iš dviejų skirtingų komponentų:

a) paskatinančios dalies (sudominantys klausimai)

b) atsakymų dalies (galimi atsakymų variantai).

Pavyzdžiui, klausimo “Kokios, Jūsų nuomone, didžiausios mūsų visuomenės

problemos?(išvardinkite)”, gali būti tokie atsakymu variantai, kuriuose

respondentas dalinai nukreipiamas laukiamų atsakymų linkme:

a) Politinės______________________

b) Socialinės_____________________

c) Moralinės_____________________

d) Kitos_________________________

Interviu metu respondento atsakymą užrašo interviueris arba žymi

atsakymą iš anksto paruoštame klasifikatoriuje.

Pavyzdžiui, baigus uždaros formos klausimą, paliekama vietos tiriamajam

išsakyti savą nuomone. Neretai per apklausas duodami kombinuoti klausimai,

t.y. ir uždaros, ir atviros formos klausimai.

Minėtos anketos pavyzdys:

Artimiausi planai asmeniniame (šeimos) gyvenime?, atsakymų variantas:

1.

Vesiu (ištekėsiu).

2. Apsirūpinsiu gyvenamuoju plotu

3. Apsirūpinsiu materialiai

4. Išeisiu gyventi atskirai nuo tėvų

5. Atsidėsiu šeimai (vyrui/žmonai, vaikams)

6. Gyvensiu savo malonumui

7. Kita_________________________

Tai gi tokio pobūdžio anketose respondentams paliekama teisė bei

galimybė pareikšti savo nuomonę, kurios dėl uždaro klausimo ribotumo,

neradus tinkamo atsakymo varianto tarp pateiktų iš anksto, jis negalėjo

padaryti.

Kai klausimai uždari, respondentas turi pasirinkti viena galimų

atsakymų variantų. Kai atsakymai tiriamajam gatavi, lengviau padaryti

sprendimą, nes nereikia pačiam formuluoti atsakymo. Tačiau keblumai galimi

dėl to, kad tiriamasis gali pasirinkti ne visai jam tinkamą atsakymą

(pavyzdžiui, į klausimą „Ar sutiktumėte būti informatikos mokytoju?“, kur

tėra tik kelios alternatyvos: „Taip. Ne. Nežinau“), arba iš daugelio

alternatyvų sunku išsirinkti (pavyzdžiui, iš 10-15 indikatorių apie

prioritetines veiklos sritis sunku išsirinkti  tris svarbiausius). Dėl to

gali pasitaikyti paviršutiniškų atsakymų.

Uždarų klausimų pranašumas tas, kad:

kai yra alternatyvų, lengviau pasirinkt; be to, tyrėjui nereikia“;

klasifikuoti atsakymų, o tai padeda išvengti subjektyvumo;

lengviau kiekybiškai apdoroti duomenis;

lengviau lyginti, gretinti;

didesnis indikatoriaus patikimumas.

Dėl šių pranašumų per apklausas dažniau pasitelkiami uždari klausimai.

Tačiau juos parengti (ypač atsakymų alternatyvas), jeigu nėra žinomas

klausimas arba jeigu jis keliamas pirmą kartą, gana sunku (pavyzdžiui,

atsakant į klausimą „Kokia, jūsų manymu, didžiausia mūsų šalies

problema?“).

Tiesioginiai ir netiesioginiai klausimai

Jau pats pavadinimas „tiesioginis klausimas“ rodo, jog klausimas yra

konkretus (pavyzdžiui: „Kokia programa labiausiai tinka teksto

redagavimui?“). Netiesioginiai kklausimai tinka tada, kai norima sužinoti

asmens požiūrį į intymesnius dalykus. Šiuo atveju klausimas pateikiamas ne

tiesiogiai, o taip, lyg būtų kalbama apie kitus žmones. Tada tiriamasis

dažnai atsako iš savo pozicijų, savo patirties. Pavyzdžiui: A ir B svarsto

C problemą. A mano, kad,.o B mano priešingai. Formuluojamas klausimas:

„Kuris jų teisesnis?“ arba „Kaip šiuo atveju pasielgtų daugelis jūsų

pažįstamų?“ Tačiau praktiškai tokie netiesioginiai klausimai pasitaiko

rečiau, nes ne visada kitų vertinimas gali sutapti su tiriamojo požiūriu.

Literatūroje nurodomi ir kitų rūšių klausimai; juos bandoma skirstyti į

tris kategorijas: aprašomuosius, sąsajų ir priežastinius klausimus. Matyt,

skaitytojui būtų pravartu susipažinti su šių klausimų technologija ir

pavyzdžiais.

5.6. Testavimas

Besimokančiųjų mokymosi pastangų ir rezultatų vertinimas yra būtina

mokymo ir mokymosi proceso dalis, tai lyg tam tikro pažangos (progreso)

variklis. Kaip žinome skiriami du vertinimo tipai: formalusis – vykdomas

visą besimokančiųjų mokymosi laiką, visuose programų moduliuose ir

apibendrinantysis – vykdomas baigiant kurį tai modulį ar visas studijas.

Vertinimas paprastai išreiškiamas pažymiu (balu), tačiau parašyti

besimokančiajam tą įvertinimą – pažymį – išlieka viena sunkiausių pedagogo

užduočių ir šiais „informacinės visuomenės“ laikais. Mokymo ir mokymosi

procese taikomos įvairios vertinimo sistemos ir metodai. Kiekvienos

besimokančiųjų vertinimo sistemos tikslas – jų tobulėjimas. Vertinimas turi

žadinti sėkmės pojūtį, teikti grįžtamąją informaciją besimokančiajam ir jo

mokytojui, kad jie galėtų vertinti savo pastangas ir planuoti savo

tolimesnius veiksmus.

Vienas iš mokymosi proceso grįžtamojo ryšio realizavimo metodų yra

testavimas. Gerai organizuotas testavimas ir efektyviai parengtas jo

instrumentas – testas – padeda užtikrinti pakankamai objektyvių žinių,

mokėjimų ir įgūdžių kontrolės (ypač savikontrolės) galimybes.

5. Tyrimų būdai

5.1. Tyrimo metodai laiko trukmės atžvilgiu

Tai nėra konkretūs kokių nors empirinių faktų kaupimo būdai, o metodai,

susiję su tyrimo eigos organizavimu laiko trukmės atžvilgiu.

Dauguma edukologijos, kaip ir apskritai socialinių tyrimų, yra

aprašomojo pobūdžio. Išskirtini trys aprašomojo pobūdžio tyrimų

organizavimo metodai:

Trumpalaikiai tyrimai. Jie vyksta palyginti neilgai. Šiais tyrimais

užfiksuojame tam tikrą situaciją konkrečiu momentu.

Tendenciniai tyrimai. Tai trumpesnį ar ilgesnį laiką trunkantys tyrimai,

kurių metu stebimas mums rūpimas procesas ir jo kitimai. Gauti duomenys

gali būti panaudoti šio proceso prognozei. Pagrindinis tokių tyrimų

trūkumas tas, kad įvairūs atsitiktiniai veiksniai gali gerokai iškreipti

tyrimo duomenis. Tada ir prognozė bus klaidinga.

Ilgalaikiai tyrimai. Tai tokie tyrimai, kai tiriamas objektas stebimas ilgą

laiko tarpą. Tai gali trukti dešimtis metų. Tiriamas objektas visą laiką

stebimas viena ir ta pačia metodika, esant apytikriai vienodoms tyrimo

sąlygoms.

Galima išskirti du ilgalaikių tyrimų variantus. Vienas jų – kai ta pati

populiacija arba grupė žmonių tiriama ilgą laiką. Kitas variantas – kai ta

pati populiacija (grupė) arba kiti asmenys tiriami praėjus kuriam nors

laiko tarpui.

Ilgalaikių tyrimų privalumai:

Ilgalaikiai tyrimai įgalina nagrinėti raidos procesus, stebėti, kaip kinta

tiriamojo objekto būsenos, požymiai, atrasti naujų, anksčiau nepastebėtų

dėsningumų. 

Šie tyrimai leidžia nustatyti ryšius tarp priklausomų ir nepriklausomų

kintamųjų ddydžių.

Ilgalaikių tyrimų trūkumai:

Ilgai trunka, todėl yra brangesni, nes reikia laukti, kol susikaups

pakankamai duomenų.

Egzistuoja tiriamos grupės “nykimo” problema, nes, vykstant ilgalaikiams

tyrimams, dalis tiriamųjų iš grupės išeina, ir jos homogeniškumas kinta.

Galimi vadinamieji “kontrolės poveikio” trūkumai. Tai susiję su tuo, kad

daugkartinis tiriamųjų tyrimas ta ar kita metodika gali sukelti

nepageidaujamų psichologinių padarinių, kai  tiriamieji tampa jautrūs tiems

dalykams, į kuriuos iki tol jie nekreipė dėmesio.

Sunkiau parinkti tas pačias sąlygas, ypač socialiniuose tyrimuose, dėl ko

gali atsirasti interpretavimo klaidų.

6.1. Dokumentų analizė

Dauguma žmogaus elgesio ypatumų bei jį sąlygojančių veiksnių užfiksuota

įvairiuose dokumentuose. Dokumentai gali būti skirstomi pagal tokius

kriterijus:

1) pagal dėstymo formą – statistiniai ir verbaliniai;

2) pagal bendrą reikšmę (oficialūs ir neoficialūs).

Statistiniai duomenys – tai lentelės, piešiniai. Pagal juos galime

spręsti apie populiaciją, daryti atranką bei gretinti su kitų tyrimų

duomenimis.

Verbaliniai dokumentai aprašo socialinius reiškinius, procesus bei

požymius teksto forma. Tai įvairūs laikraštiniais pranešimai, ataskaitos,

aprašymai, asmeniniai pastebėjimai.

Oficialūs dokumentai –  tai tarnybinio pobūdžio dokumentai, t.y. tie,

kurie buvo surinkti, parengti ir patvirtinti valstybinių ar visuomeninių

organizacijų. Jie gali būti statistiniai, verbaliniai arba mišrūs.

Neoficialūs dokumentai neturi oficialaus teisingumo, tikrumo ar

veiksmingumo patvirtinimo. Tai įvairūs asmeninio pobūdžio užrašai,

pasiūlymai, projektai ir kt.

6.2. Tyrimo metodas, pagrįstas istorinių duomenų analize

Mokslinėje literatūroje istorinių tyrinėjimų vertė apibrėžiama šiais

spektrais:

1) istoriniai tyrimai leidžia įžvelgti pproblemos sprendimo būdus;

2) įgalina prognozuoti dabarties ir net ateities kitimo tendencijas

mums rūpimu klausimu;

3) dažnai atsiskleidžia įvairių sąveikų ir net kadaise vykusių

sukrėtimų tikrąją vertę;

4) padeda iš naujo pažvelgti į iškeltas hipotezes, turimus duomenis ar

kuriamą teoriją.

Istorinis tyrimas nėra tiesioginio stebėjimo metodas. Jis ypatingas

tuo, kad viskas, kas tiriama, jau yra įvykę praeityje. Todėl tyrėjo

pareiga, o kartu ir uždavinys, naudojantis visais prieinamais šaltiniais,

įvertinti buvusius įvykius bei padaryti argumentuotas, pagrįstas

istoriniais faktais, išvadas.

Istoriniuose tyrimuose renkami dviejų rūšių duomenys:

1) pirminiai, tiesioginiai nušviečiantys rūpimą dalyką;

2) papildomi (netiesioginiai), apie rūpimą problemą leidžiantys

spręsti netiesiogiai.

Istorinių duomenų patikimumo patikrinimas atliekamas dviem etapais:

1) pirmiausia tikrinamas informacinio šaltinio (dokumento)

autentiškumas;

2) paskui tikrinama, ar pati informacija (žinios) yra teisinga.

Šie du etapai dar vadinami “išoriniu” ir “vidiniu” kritiniu įvertinimu.

Išorinis įvertinimas labiau nukreiptas į patį šaltinį (dokumentą), o ne

į tai, kas jame rašoma ar sakoma. Šio etapo tikslas – išsiaiškinti, ar

galima pasitikėti šaltiniu. Čia žiūrima, kas buvo autorius, tikrinami

parašai, rašysena, stilius, vietovardžiai ir pan.

Vidinis įvertinimas – tai informacijos tikslumo, patikimumo tikrinimas.

Klausimai, į kuriuos šiame įvertinimo etape reikia atsakyti:

ar autorius pats yra patyręs aprašomus įvykius, buvo jų dalyvis, ar yra

diletantas, t.y. ar jis kompetentingas tais klausimais, apie kuriuos rašo;

koks autoriaus požiūris

į aprašomus įvykius, santykis su jais;

kiek jis galėjo būti veikiamas iš šalies ar psichologinių charakterio

savybių;

kiek laiko buvo praėję po aprašomojo įvykio, kai jis rašė;

informacija galėjo būti iškreipta interviu imančių asmenų ir pan.

Kritiškai įvertinus istorinę informaciją, žiūrime, ar gautieji faktai

patvirtina mūsų hipotezę, ar ne. Tai sunkiausias ir galbūt atsakingiausias

tyrimo etapas, nes viską reikia įvertinti, susieti. Šis, baigiamasis,

etapas dar vadinamas proceso sinteze. Jo rezultatas ir yra tiriamasis

darbas.

LITERATŪRA

1. Kardelis K. Mokslinių tyrimų metodologija ir metodai. – Kaunas:

JUDEX, 2002.

2. Maceina AA. Pedagoginiai raštai. – Kaunas, 1990.

3. Šalkauskis S. Universiteto koncepcija. Raštai. IV t. – Vilnius,

1995.

4. Tidikis R. Socialinių mokslų tyrimų metodologija. – Vilnius, 2003.

5. Luobikienė I. Sociologija : bendrieji pagrindai ir tyrimų metodika.

– Kaunas:

6. Rajeckas V. Mokymo organizavimas. Kaunas, 1999.

7. Mokslinių tyrimų pagrindai. V. Liutikas, V. Šeštokas, J. Zujus. –

Vilnius, 1987.

8. Studijų įvadas. B. Neverauskas, V. Misevičius, R. Čiutienė. Kaunas:

Technologija, 2004.

9. Luobikienė I. Sociologija: bendrieji pagrindai ir tyrimų metodika.

– Kaunas: Technologija, 2000.

10. Prieiga per Internetą: http://www.ik.ku.lt

11. Prieiga per Internetą:

http://catalogo.cerca.com/World/Lietuvi%C5%B3/Mokslas_ir_i%C5%A1silavin

imas/Socialiniai_mokslai/

12. Prieiga per Internetą: http://www.geocities.com/Vykintas/fi.html