Vadovo funkcijos

ĮVADAS

Kiekvieną dieną mes susiduriame su begale organizacijų. Tai vyksta

visur – darbe, namuose, ilsintis, sportuojant, keliaujant ir pan. Didesnę

savo gyvenimo dalį mes taip pat esame vienos ar kitos organizacijos nariai.

Paprastai mes nesigiliname į procesus, vykstančius organizacijos viduje,

jos valdyme, iš pirmo žvilgsnio visa tai atrodo paprasta ir elementaru.

Tačiau visos organizacijos, nesvarbu kokios struktūros jos bebūtų, turi

sudėtingą mechanizmą, kurį būtina gerai įsisavinti ir perprasti.

Visas organizacijas į vieną visumą sujungia ir išlaiko grupė žmonių,

pripažįstančių, kad dirbti kartu ir siekti bendro tikslo yra naudinga.

Todėl bet kurios organizacijos vienas esminių elementų yra tikslas. Jis

gali būti įvairus – gaminti kokį nors produktą, plėsti prekybą, dalintis

naujovėmis, reklamuoti, siekti kuo didesnio pelno ir pan., tačiau kad ir

koks tikslas bebūtų, jis yra būtinas organizacijai, jis ir yra organizaciją

siejantis veiksnys.

Organizacijos savo tikslams siekti sukuria tam tikrą programą ar

tvarką, t. y. planuoja savo veiklą. Be jo paprasčiausiai neįmanoma

efektyviai veikti.

Visai šiai, iš pažiūros paprastos sistemos veiklai užtikrinti

reikalinga priežiūra, kontrolė, vadovavimas. Kitais žodžiais tariant

organizacijai būtinas valdymas. Valdymas – tai nuolatinis organizacijos

“formos palaikymas”. Visos organizacijos turi asmenis, atsakingus už tai,

kad tikslai būtų pasiekti. Tai – vadovai. Vienoje organizacijoje jie matomi

geriau, kitoje blogiau, tačiau blogai valdoma organizacija gali visai

žlugti.

Šis darbas – apie organizacijų valdymą, apie pagrindines organizacijos

vadovo veiklos kryptis. Mes labiau domėsimės vadinamosiomis formaliomis

organizacijomis, tokiomis kaip verslo ir religinės organizacijos,

valstybinės įstaigos ir ligoninės – tai yra tokiomis, kurios savo klientams

ar lankytojams siūlo prekes ar paslaugas, o savo nariams sudaro galimybes

siekti karjeros. Tačiau visai nesvarbu, ar organizacijos yra formalios ar

ne. Visų jų vadovų pagrindinis uždavinys tas pats – padėti kitiems

organizacijos nariams ir pačiai organizacijai suformuluoti ir įgyvendinti

tam tikrus tikslus.

Darbo tikslas – pagrindinių vadovo funkcijų analizė.

Uždaviniai:

1. Susipažinti su vadovo vaidmeniu organizacijoje.

2. Išnagrinėti esmines valdymo funkcijas.

3. Dabartinių pokyčių valdyme apžvalga.

1. Vadovas – kas tai?

Vadovavimas žmonėms – mokslas ir menas. Darbo kolektyvo vadovui keliami

dideli reikalavimai visose visuomeninio gyvenimo sferose ir visuose valdymo

lygiuose. Jis turi būti ne tik geras specialistas, bet ir gabus

organizatorius, aukštos kultūros, plačios erudicijos kolektyvo lyderis,

sugebantis įįžiebti žmonėms entuziazmą ir vesti juos paskui save.

Kiekvieną kartą, iškilus kokiems nors neaiškumams ar nesklandumams,

pagalbos kreipiamės į vadovą. Pas vadovą einame ir norėdami gauti darbą

kokioje nors įmonėje, kai norime dalyvauti kokiuose nors posėdžiuose taip

pat atsiklausiame vadovo. Vadovo nuomonė mums itin svarbi, kai tenka

priimti sprendimus. Taigi be vadovo jokia veikla organizacijoje siekiant

bendro tikslo yra neįmanoma.

Vadovo vaidmuo organizacinėje veikloje, atliekant įvairius darbus yra

ypatingas ir labai svarbus, o taip pat ir nelengvas bei reikalaujantis be

galo didelės atsakomybės. Ne kiekvienas žmogus gali vadovauti. Būti geru

vadovu reikia sugebėti, tai reikalauja daug darbo, pastangų ir laiko.

Kylant šalies išsivystymo lygiui, steigiantis vis daugiau naujoms

firmoms ir individualioms įmonėms, vadovavimo problema tampa vis

aktualesne, jai skiriama vis daugiau dėmesio, leidžiamos įvairios knygos,

skirtos jau esamiems ir būsimiems vadovams, kuriose duodami įvairūs

patarimai, pamokymai, kaip būti geru vadovu. Tai yra labai svarbu, nes su

tuo glaudžiai susijęs ir pats darbas įmonėje, jo efektyvumas, našumas,

rezultatai. O juk kiekvienas vadovas yra suinteresuotas, kad jo veikla būtų

sėkminga, klestėtų įmonė, įsitvirtintų rinkoje, ją pripažintų visuomenė ir,

žinoma, gautų kuo didesnį pelną.

Iš įvairių personalo kategorijų vadovai pagal formavimo šaltinių

įvairovę, pareigybinio augimo galimybes, darbo su personalu sudėtingumą yra

reprezentatyviausia grupė (kitose valdymo personalo grupėse vykstantys

procesai yra santykinai paprastesni). Savo ruožtu vadovų darbas, jų

formavimas ir ugdymas, palyginti su specialistų ir kitų tarnautojų, taip

pat sunkesnis.

Vadovai apibūdinami labai įvairiai. Vieni teigia, kad “vadovų funkcija

yra sprendimo priėmimas visais valdymo aparato veiklos svarbiausiais

klausimais, įskaitant ir pavaldžių objektų valdymą, ir paties aparato darbo

organizavimą”. Kiti autoriai, be įgaliojimų priimti sprendimus, į pirmą

vietą iškelia tokius vadovavimo veiklos aspektus, kaip atsakomybę už

valdymo proceso eigą ir rezultatus. Kai kurie autoriai pagrindu laiko

vadovo darbo sritį: “Vadovai koordinuoja ir nukreipia atskirų valdymo

aparato grandžių ar vykdytojų darbą, vadovauja gamybiniams padaliniams,

kontroliuoja ir reguliuoja gamybą ir viso personalo veiklą, vykdant

kiekybinius ir kokybinius pplaninius uždavinius”.

Vadovas – tai žmogus, galintis priimti sprendimus pagal savo

kompetenciją įvairiose jam patikėto personalo veiklos srityse, atsakingas

apskritai už valdomo padalinio rezultatus, veikiantis jam patikėtą

personalą per savo padalinius.

Valdymo teorijos pradininkas A. Fajolis teigė, kad pirmoji sąlyga,

keliama įmonės vadovui – būti geru administratoriumi, tai yra sugebėti

atlikti šias pagrindines valdymo funkcijas:

• numatyti,

• organizuoti,

• tvarkyti,

• derinti,

• kontroliuoti.

Antroji sąlyga – kompetentingumas, tai yra vadovas privalo išmanyti

specialias įmonės funkcijas.

Išskiriami tokie gabaus vadovo bruožai:

1. Gabus vadovas (profesionalas) visų pirma orientuojasi į žmones,

gerai žino, jog darbą atlieka ne mašinos, o žmonės. Kad ir kokia

tobula būtų technika, be žmonių ji neveikia ir yra nenaudinga.

Todėl gabus vadovas daugiausia pastangų skiria žmonių veiklai

organizuoti, planuoti ir kontroliuoti. Stengiasi geriau pažinti

pavaldinius, geruosius ir silpnuosius jų bruožus ir remiasi

kolektyvo išmintimi.

2. Orientuojasi į žmogų. Norint valdyti ūkinius procesus (ir ne tik

juos), būtina perprasti individualias kiekvieno darbuotojo savybes.

Nuo jų ugdymo, nukreipimo ir pripažinimo priklauso entuziazmas,

darbo kokybė ir efektyvumas. Gabus vadovas daug dėmesio skiria

kiekvienam žmogui, stengiasi ir moka prieiti individualiai,

nuoširdžiai domisi pavaldinio gyvenimu, jo rūpesčiais, siekiais ir

nesėkmėmis. Orientuodamasis į kitą žmogų, gabus vadovas ypač atidus

jauniems darbuotojams.

3. Aiškiai ir konkrečiai paskirsto pareigas ir aatsakomybę, nes suvokia,

kad pats visko neaprėps, vienas visko nepadarys. Paskirstydamas

pareigas ir atsakomybę, perduodamas savo teises, ugdo pavaldinių

aktyvumą, atsakomybę, iniciatyvą ir kūrybinį požiūrį į pareigas ir

darbą.

2. Vadovų tipai

Terminą “vadovas” vartojame turėdami omenyje visus asmenis,

atliekančius pagrindines valdymo veiklos funkcijas. Vienas iš būdų suvokti

valdymo sudėtingumą – suprasti, jog vadovai gali

dirbti įvairiuose organizacijos lygiuose ir skirtingose organizacijos

veiklos srityse. Peržvelgsime įvairių vadovų lygius bei darbo specifiką.

Skiriami tokie vadovų lygiai (2):

1. Žemiausio lygio vadovai. Organizacijos žemiausias lygis, kuriame

individai atsako už kitų žmonių darbą, yra vadinamas pirmąja

linija, arba žemiausiu valdymo lygiu. Žemiausio lygio vadovai

vadovauja ne valdymo darbuotojams. Jie kitų vadovų nevaldo. Tai,

pavyzdžiui, gali būti meistras ar darbų vykdytojas gamybos

organizacijoje, technikos prižiūrėtojas tyrimų skyriuje ar

vyriausybės sekretorius didelėje įstaigoje. Žemiausio lygio

vadovai dažnai vadinami “prižiūrėtojais”.

2. Vidurinio lygio vadovai. Šis terminas gali būti vartojamas

vadinti ne vieno, o kelių organizacijos lygių vadovams. Vidurinio

lygio vadovai vadovauja žemesnio lygio vadovams, ir kartais

specialistų (paprastai ne vadovų) veiklai. Vidurinio lygio vadovų

pagrindinė funkcija – vadovauti jų organizacijos politikos

įgyvendinimo veiksmams ir derinti viršininkų reikalavimus su savo

pavaldinių sugebėjimais.

3. Aukščiausio lygio vadovai. Jie atsako už visos organizacijos

valdymą. Paprastai organizacijose šio lygio vadovų būna nedaug.

Jie kuria

organizacijos veiklos politiką ir reguliuoja

organizacijos ryšį su jos aplinka. Dažniausi tokių vadovų

“titulai”: direktorių valdybos pirmininkas, direktorius,

valdytojas, prezidentas, viceprezidentas.

Kiti autoriai išskiria dar vieną – aukštesnįjį vadovų lygį. Tai

tarpinis lygis tarp vidurinio ir aukščiausio vadovų lygių. Šio lygio

vadovai vadovauja aukščiausiojo valdymo lygio deleguotai sričiai, t. y.

atsako už tai, kad būtų pasiektas dalinis tikslas. Tai, pavyzdžiui, gali

būti krypčių direktoriai, veiklos sričių vadovai (1).

Kitas svarbus vadovų klasifikavimas – pagal veiklų, kurias jie valdo,

specifiką. Organizacijos dažnai apibūdinamos kaip funkcijų visuma. Šia

prasme funkcija yra panašių veiklų visuma. Pavyzdžiui, marketingo funkcija

paprastai susideda iš pardavimo, rėmimo, paskirstymo bei rinkos

tyrimo.Pavyzdžiui, “Coca Cola” firmoje marketingo funkcija – atsakomybė už

televizijos reklamą, o tyrimo bei plėtojimo funkcija – atsakomybė už

specialiąją “Coke” formulę. Universitete sporto fakultetas – funkcija, nes

jo narių veikla skiriasi nuo to, ką daro, tarkime, filosofijos fakulteto

nariai.

Pagal veiklos specifiką vadovai yra skirstomi taip:

1. Funkciniai vadovai. Funkciniai vadovai atsakingi už kurią nors

konkrečią veiklos sritį, pavyzdžiui, gamybą, marketingą ar

finansus, vadovauja funkcinei grandžiai. Jie gali priimti

sprendimus, atitinkančius jų kompetenciją, jų funkcijas, tačiau

sprendimai įgyvendinami per linijinius vadovus, t. y. funkciniai

vadovai veikia kaip linijinio vadovo štabo viršininkai ir tik

savo funkcijoje jie atlieka linijinio vadovo funkcijas.

2. Linijiniai vadovai. Linijinis vadovas atsakingas už tam tikrą

visą sudėtingą vienetą, pavyzdžiui, visą kompaniją, jos padalinį

ar savarankiškai dirbantį skyrių. Jis ar ji atsako už visas to

vieneto veiklas: gamybą, marketingą ir finansus. Maža kompanija

gali turėti tik vieną linijinį vadovą, pavyzdžiui, savo

prezidentą ar viceprezidentą, atsakingą už vykdomąją valdžią ir

pan., tačiau didelė kompanija gali turėti kelis linijinius

vadovus ir kiekvienas jų vadovauja sąlygiškai savarankiškam

vienetui. Pavyzdžiui, didelėje maisto kompanijoje gali būti

bakalėjinių prekių, greitai gendančių produktų ir šaldytų

produktų skyriai, ir už jų veiklą atsako atskiri linijiniai

vadovai. Kaip mažos kompanijos vyriausiasis vadovas yra

atsakingas už visą kompaniją, taip kiekvieno iš šių skyrių

vadovai atsako už visas savo skyriaus veiklas.

Svarbu nepamiršti, jog tiek funkciniai, tiek linijiniai vadovai

planuoja, organizuoja, vadovauja bei kontroliuoja. Ir vėl skiriasi tik jų

prižiūrimų veiklų masteliai.

3. Pagrindinės vadovo funkcijos

Vadovo veikla yra labai įvairi. Tai reiškia, jog vadovai organizacijose

atlieka daug skirtingų funkcijų.

Įdomiai vadovų funkcijas aiškina H. Mitzbergas. Nagrinėdamas vadovų

darbo turinį, jis nurodo vieną bruožą – vadovų vaidmenis. Autorius teigia,

kad, panašiai kaip aktorius scenoje, vadovas, susiklosčius atitinkamai

situacijai, atlieka tam tikrą vaidmenį. Taigi vadovo vaidmuo – tai jo

statuso lemiama elgsena atitinkamoje situacijoje. H. Mitzbergas išskyrė

dešimt vadovų vaidmenų ir juos suskirstė į tris grupes:

• tarpasmeninių santykių palaikymo vaidmenys – valdžios simbolis,

lyderis, tarpininkas;

• informaciniai vaidmenys – informacijos priėmėjas, informacijos

skleidėjas, atstovas;

• vaidmenys, susiję su sprendimų priėmimu – antrepreneris, trukdymų

šalintojas, išteklių skirstytojas, derybų vedėjas.

Visi šie vaidmenys tarpusavyje glaudžiai susiję. Tarpasmeninių santykių

palaikymo vaidmenis lemia vadovo statusas. Bendraudamas su žmonėmis,

vadovas kaupia informaciją ir ją apdorojęs

perduoda ne tik savo organizacijos nariams, bet ir išorės institucijoms.

Turėdamas reikalingą informaciją, vadovas priima organizacijos veiklai

reikalingus sprendimus.

Prasmingas Ch. Barnardo požiūris į vadovo funkcijas. Vadovo atliekamus

darbus jis skirsto pagal jų šaltinį:

• darbai, atsiradę dėl pavaldinių iniciatyvos, kai šie nežino, ką

toliau daryti, arba nori, kad vadovas priimtų sprendimą;

• aukštesnio lygio vadovų nurodymų vykdymas;

• darbai, atliekami paties vadovo iniciatyva.

Pirmasis valdymo funkcijas išskyrė ir suformulavo A. Fajolis, ir

pavadino tai pagrindiniais administravimo veiklos elementais. Jis teigė,

kad pirmiausia vadovas privalo būti geru administratoriumi, t. y. sugebėti

vykdyti pagrindines valdymo funkcijas: 1916 metais išleistoje knygoje

“Bendra ir industrinė administracija” jis išskyrė penkias pagrindines

funkcijas:

• Numatymas (planavimas) – ateities numatymas ir veiklos programos

sudarymas;

• Organizavimas – įmonės materialinio ir socialinio organizmo

sudarymas;

• Komandavimas (vadovavimas) – žmonių privertimas dirbti;

• Derinimas (koordinavimas) – visų darbų tvarkymas;

• Kontrolė – priežiūra, kad viskas vyktų kaip numatyta.

Vėliau mokslininkai tobulino šią klasifikaciją, išskirdami naujas

funkcijas ar kai kurias sujungdami. Literatūroje galima rasti dar didesnę

valdymo funkcijų įvairovę – tai planavimas, organizavimas, komandavimas,

motyvacija, vadovavimas, koordinavimas, kontrolė, komunikacija, vertinimas,

sprendimų priėmimas, personalo parinkimas, derybų vedimas, sutarčių

sudarymas.

1 lentelėje pateikta dažniausiai naudojamų valdymo funkcijų

klasifikacija.

1. lentelė

Valdymo funkcijos

|Autorius |Valdymo funkcijos |

|1. A. |1. Planavimas. 2. Organizavimas.3.|

|Fajolis |Vadovavimas. 4. Koordinavimas. 5. |

| |Kontrolė. |

|2. L. |1. Planavimas. 2. Organizavimas.3.|

|Gjulikas |Darbas su personalu. 4. |

| |Operatyvinis vadovavimas. |

| |5. Koordinavimas. 6. Kontrolė ir |

| |atsiskaitomybė. 7. Biudžeto |

| |sudarymas. |

|3. G. |1. Planavimas. 2. Organizavimas. |

|Kuncas, |3. Vadovavimas. 4. Koordinavimas. |

|S. O’ |5. Kontrolė. |

|Donelas | |

|4. M. |1. Planavimas. 2. Organizavimas. |

|Meskonas, |3. Motyvacija. |

|M. |4. Kontrolė. |

|Albertas, | |

|F. Chedouri| |

Nepaisant vėlesnių patobulinimų, A. Fajolio pateikta klasifikacija yra

nuosekliausia. Todėl iki šių dienų faktiškai suformuluotas jo pateiktas

požiūris į vadovo funkcijas: planavimas, organizavimas,

vadovavimas, kontrolė. Visos šios funkcijos tarpusavyje yra glaudžiai

susijusios ir bet kurios iš jų vykdymas veikia kitą funkciją (žr. 1 pav.).

1 pav. Valdymo pagrindinės funkcijos (3, )

Todėl galima sakyti, kad valdymas – tai organizacijos narių pastangų

planavimo, organizavimo, vadovavimo ir kontrolės procesas bei kitų

organizacijos išteklių panaudojimas siekiant organizacijos apibrėžtų

tikslų.

Pagrindines funkcijas atlieka visi vadovai, nesvarbu, kokią vietą

organizacijoje jie užima. Skiriasi tik tam tikrų funkcijų lyginamasis

svoris ir svarba jų veikloje. Toliau ir apžvelgsime visas pagrindines

vadovų funkcijas.

3. 11. Planavimo funkcija

“Planavimas – tai sumanymų ir įvairių veiksmų numatymas ateičiai, jų

išdėstymo laiko požiūriu ilgesniam ar trumpesniam laikotarpiui. Su

planavimu kiekvienas žmogus susiduria, galvodamas apie ateitį, savo

svajonių įgyvendinimą, numatydamas savo veiksmus būsimam momentui, dienai,

savaitei ar ilgesniam laikotarpiui. Vieni sumanymai (planai) gali būti

abstraktūs, kiti – aiškesni, konkretizuoti ir detalizuoti. Mažiau

detalizuoti planai kartais vadinami programomis, veiklos kryptimis”.[2]

“Planavimo reikšmę organizacijų valdyme pabrėžė dar A.Fajolis. Posakis

“valdyti – reiškia numatyti” rodo planavimo dalykiniame pasaulyje svarbą.

Ir tai teisinga, kadangi numatymas – jeigu dar ir ne visas valdymas, tai

bent jau svarbiausia jo dalis. Veiklos planas – tai kartu ir laukiamas

rezultatas, ir veiklos kryptis, kuria reikia veikti, ir etapai, kuriuos

reikia pereiti, ir metodai, kuriuos reikia pritaikyti. Dabartinėje

išorinėje bei vidinėje organizacijų aplinkoje vykstantys pokyčiai yra tokie

spartūs, kad planavimas tampa vieninteliu visiems prieinamu būsimų

galimybių ir problemų prognozavimo būdu. Jis sumažina neteisingų sprendimų

priėmimo riziką, leidžia nustatyti bendrus organizacijų ir jų narių

tikslus, sudaro veiksmingos kontrolės pagrindą.

Neabejojama, kad planavimas – tai pagrindinė aukštesnio lygio vadovo

darbo funkcija, daranti didelę įtaką kitų jo vykdomų funkcijų efektyvumui

bei paliečianti visą organizaciją.

Pirmasis planavimo žingsnis yra tikslų bei uždavinių įvardijimas. Tik

žinodamas galutinį tikslą organizacijos vadovas gali tiksliai numatyti, ką

būtina atlikti. Ieškodamas būdų, kaip tai padaryti, vadovas privalo

atsakyti į keturis pagrindinius klausymus:

• Kur organizacija yra dabartiniu momentu?

• Kur ji norėtų būti?

• Kaip organizacija ten pateks?

• Kaip ji sužinos, kad ten jau pateko?

Tačiau nepakanka numatyti tiktai vieną tikslą – parduoti prekes ar

suteikti paslaugas vartotojams. Be kiekvienoje pelno siekiančioje

organizacijoje iškeliamo tikslo – gauti pelną, – vadovas privalo numatyti

būdus, kaip jį gauti. Todėl išskiriama grupė svarbiausių uždavinių, kurie

išskaidomi į smulkesnius. Taigi visas planas suskaidomas į smulkias dalis,

turinčias savo uždavinius.

Antras svarbus planavimo žingsnis – nuspręsti, kaip įgyvendinti

iškeltus uždavinius ir pasiekti užsibrėžtus tikslus. Dažnai tą patį tikslą

pasiekti galima keliais būdais, iš kurių organizacijos vadovas turi

pasirinkti patį tinkamiausią. Siekdamas rasti geriausią sprendimą, vadovas

pirmiausia turi numatyti visas galimas alternatyvas, išskiri jų privalumus

ir trūkumus, ir nuspręsti, kuri jų geriausiai atitinka esamą bei numatomą

ateityje situaciją.

Apibrėžus tikslą, galima suplanuoti veiklą ir laikytis teisingos

krypties, suskirstant, ką ir kokia tvarka reikia atlikti. Planavimas

reikalauja iš vadovų tam tikrų įgūdžių:

• Sugebėti analizuoti situaciją;

• Numatyti, kas turi būti atlikta;

• Apskaičiuoti, kaip tai padaryti;

• Vertinti nuveiktus darbus ir juos koreguoti”.[1]

“Taip pat pplanavimas reiškia, kad vadovai apgalvoja savo tikslus bei

veiksmus iš anksto ir jų veiksmai remiasi kokia nors taisykle, planu ar

logika, o ne atliekami spontaniškai. Planuose pateikiami organizacijų

tikslai ir geriausios procedūros tikslams pasiekti. Be to, planai yra

gairės, kuriomis vadovaudamasi:

1) organizacija gauna būtinus išteklius tikslams pasiekti ir jais

disponuoja;

2) organizacijos nariai veikia pagal parinktus tikslus ir procedūras;

3) artėjimas pasirinktų tikslų link yra valdomas ir vertinamas, kad

būtų galima laiku imtis priemonių, pataisyti situaciją, jei prie

pasirinkto tikslo artėjama nepatenkinamai”.[4]

Pagal pastarąjį planavimo apibrėžimą, “pirmasis planavimo žingsnis yra

organizacijos tikslų formulavimas. Po to nustatomi tikslai kiekvienam tos

organizacijos smulkesniam vienetui: divizijoms, departamentams ir pan.

Nustačius tikslus, kuriamos programos jiems pasiekti. Žinoma, formuluodamas

tikslus ir kurdamas programas, pagrindinis organizacijos vadovas

atsižvelgia į galimybę juos realiai įgyvendinti ir į tai, ar jie bus

priimtini kitiems organizacijos vadovams ir darbuotojams.

Santykiai su žmonėmis ir laikas planavimo veikloms yra labai svarbūs.

Planavimas įgalina įsivaizduoti norimas ateities aplinkybes atsižvelgiant į

išteklius, ankstesnę patirtį ir t.t.

“Strateginis ir operatyvinis planavimas. Visas veiklos sritis,

susijusias su planavimu, ggalima suskirstyti į dvi dalis. Vienomis iš jų

siekiama apsibrėžti ilgalaikius tikslus ir išskirti stambias, apimančias

visą organizaciją, priemones, kitos orientuotos į trumpalaikius tikslus ir

lokalias, svarbias tik tam tikriems padaliniams ar net darbuotojams,

priemones, kuriomis yra pasiekiami ilgalaikiai tikslai. Pagal šį principą

skiriamas strateginis ir operatyvinis planavimas.

Strateginio planavimo tikslas – užtikrinti įmonės ir jos aplinkos

harmoniją.

Operatyvinio planavimo tikslas – išdėstyti detales, reikalingas

strategijai įgyvendinti kasdieninėje veikloje”.[4]

“Aukščiausio valdymo lygio vadovai gauna daugiausiai susistemintos

informacijos apie padėtį rinkoje, įvairių marketingo tyrimų rezultatų,

susipažinę su mikro- ir makroaplinkos tyrimais, daug bendrauja su kitų

įmonių aukščiausio lygio vadovais, todėl jie gali būti įsitikinę, kad

padarė viską, kad pasiektų nustatytus tikslus ir iškovotų kuo geresnę

poziciją, palyginti su konkurentais. Tačiau jie buvo labai nepatenkinti

įmonės veiklos rezultatais susiklosčiusių sąlygų atžvilgiu, kadangi sąlygų

pasikeitimai, įvairios krizės, kurios nuolat vyksta rinkoje ir kurias sunku

prognozuoti, dažnai neigiamai pakoreguoja veiklos rezultatus. Žemesnio

lygio vadovams daug lengviau kritiškai vertinti aukščiausio lygio vadovus,

kurie yra už viską atsakingi, ir tai jie išreiškė savo atsakymais. Jų

netenkino veiklos rezultatai tikslų pasiekimo atžvilgiu bei padėtis

lyginant su konkurentais, ir jie savo atsakymais parodė, kad mano, jog

aukščiausioji valdžia galėjo laiku priimti sprendimus, kurie leistų

pasiekti geresnių rezultatų susiklosčiusiomis nepalankiomis sąlygomis.

Apibendrinant būtų galima pasakyti, kad įmonių vadovai nėra visiškai

patenkinti savo veikla. Jų įsitikinimu, būtų galima pasiekti ir geresnių

rezultatų. Tam juos ypač motyvuoja konkurentų baimė. Tačiau jie nežino,

kokių konkrečių veiksmų turėtų imtis, todėl linkę viską pateisinti

susiklosčiusiomis aplinkybėmis ir nuo jų nepriklausančiomis sąlygomis.

Todėl įmonėms, bei jų vadovams yra būtina tobulinti planavimą ir kurti

efektyvias reagavimo į aplinką ir tikslų siekimo sistemas”.[3]

“Aukščiausio lygio vadovų, atsakingų už visą organizaciją, sudaryti

planai gali apimti penkerių ar dešimties metų laikotarpį. Kita vertus, kai

kuriose organizacijos dalyse planai sudaromi daug trumpesniems

laikotarpiams.pavyzdžiui, gali būti kitos dienos darbo ar po savaitės

įvyksiančio dviejų valandų susitikimo planai”.[4]

3. 2. Organizavimo funkcija

“Organizavimas – tai tam tikras veiklos reglamentavimas, atskirų

veiksmų (operacijų) atlikimo būdų ir tvarkos nustatymas bei įgyvendinimas.

Efektyvus veiklos (darbo) organizavimas remiasi moksliškai pagrįstu gamybos

ir darbo organizavimo metodų naudojimu. Gerinant darbo organizavimą

įmonėse, rekomenduojama:

• Parengti valdymo organų (dažniausiai valdybos ir administracijos)

darbo reglamentus, darbuotojų pareigybines instrukcijas;

• Nustatyti kolektyvines ir individualias darbo užduotis, parengti

aiškią, visiems gerai suprantamą užduočių vykdymo apskaitos ir

įvertinimo sistemą;

• Parengti darbo apmokėjimo ir materialinio skatinimo nuostatus,

numatančius darbo apmokėjimo lygio kitimą, priklausomai tiek nuo

bendrų kolektyvo, tiek nuo asmeninių darbo rezultatų;

• Naudoti moksliškai pagrįstas valdymo organizacines struktūras;

• Įgyvendinant organizacinius pakeitimus, vadovautis mokslo

rekomenduotais organizacinių sprendimų priėmimo ir įgyvendinimo

modeliais;

• Įrengiant darbo vietas bei organizuojant darbo procesą,

vadovautis darbo humanizavimo principais, šiuolaikinėmis

efektyvaus darbo organizavimo priemonėmis”.[2]

“Siekiant užtikrinti organizacijos veiklos efektyvumą, nepakanka, kad

kiekvienas atskirai paimtas jos narys ar padalinys dirbtų efektyviai. Yra

būtina jų pastangų koordinacija bei integracija į bendrą organizacijos

veiklą. Būtent dėl šių priežasčių ir vykdoma organizavimo funkcija.

Parengus planus vadovai, turi rasti būdą, kaip su turimais ištekliais

pasiekti iškeltus tikslus. Svarbiausi kiekvienos organizacijos ištekliai

yra jos darbuotojai. Todėl vadovas turi apgalvoti visus darbus, kuriuos

atlieka organizacijos darbuotojai, bei suburti kolektyvą, galintį juos

atlikti. Taigi organizavimas – tai funkcija, kuria vadovai paskirsto

darbus, atsakomybę, išteklius organizacijos nariams, kad jie efektyviai

siektų oorganizacijos tikslų.

Organizuodamas vadovas turi apgalvoti ir sugebėti atsakyti į tokius

klausymus:

• Kokios konkrečios užduotys turi būti vykdomos?

• Kokios medžiagos bus naudojamos kiekvienai užduočiai?

• Kas vykdys šias užduotis?

Viena svarbiausių problemų, su kuria susiduria vadovas, vykdydamas

organizavimo funkciją, yra darbų paskirstymas, užduočių ir atsakomybės

delegavimas. Taupydamas savo laiką svarbesniems darbams, vadovas turi

stengtis kuo geriau panaudoti savo darbuotojų potencialą. Todėl dalį savo

darbų jis turi patikėti tvarkyti pajėgiems pagalbininkams, kad nebūtų per

daug užimtas nereikšmingų uždavinių sprendimu. Bendrąja prasme įgaliojimų

perdavimo procesas sudarytas iš trijų žingsnių:

1. Tam tikrų pareigų ir teisių perdavimas pavaldiniams.

2. Atitinkamos valdžios perleidimas pavaldiniams.

3. Pavaldinio įsipareigojimas atlikti pavestą užduotį.

Įgaliojimų delegavimas gali pasirodyti labai paprastas procesas, bet

dažnai praktiškai atsiranda kliūčių, trukdančių jį įgyvendinti. Vadovas

privalo tai išsiaiškinti bei užtikrinti, kad jos bus pašalintos”.[1]

“Skirtingi tikslai reikalauja skirtingų struktūrų. Pavyzdžiui,

kompiuteriams programinę įrangą kuriančios kompanijos struktūra turi

skirtis nuo kompanijos, gaminančios džinsus, struktūros. Standartinio

produkto, pavyzdžiui, džinsų gamybai reikalingi kvalifikuoti konvejerio

darbininkai, o norint sukurti tam tikrą programinės įrangos gaminį, reikia

organizuoti specialistų komandą, susidedančią iš sistemotechnikų,

programuotojų ir pan. Nors šie specialistai turi efektingai

bendradarbiauti, jų darbo negalima organizuoti kaip konvejerio darbininkų.

Todėl vadovai turi derinti organizacijos struktūrą prie jos tikslų ir

išteklių. Šis procesas vadinamas organizaciniu projektavimu.

Organizacinei veiklai svarbiausia – žmonių santykiai ir laikas.

Organizuojant susidaro organizacijos santykių

struktūra ir būtent per šiuos

struktūrinius santykius bus siekiama ateities planų. Kitas santykių, kaip

organizavimo dalies, aspektas – ieškoti naujų žmonių, kurie įsitrauktų į

santykių struktūrą. Ši paieška vadinama organizacijos aprūpinimu žmonių

ištekliais”.[4]

3. 3. Vadovavimo funkcija

“Vadovavimas – tai žmonių grupės sutelkimas įvairiais valdymo metodais

ir nuteikimas vykdyti tam tikrus veiksmus, tų veiksmų koordinavimas,

siekiant užsibrėžtų tikslų. Vadovavimo funkcija atliekama visose įmonėse,

išskyrus tas individualiąsias įmones, kuriose nėra samdomų darbuotojų ir

visas funkcijas vykdo įmonės savininkas. Įmonėse, vykdant vadovavimo

funkciją atliekami šie veiksniai:

• Šaukiami ir vedami įstatymų numatyti (steigėjų, akcininkų,

stebėtojų tarybos, valdybos) susirinkimai ir posėdžiai;

• Priimami kolegialūs ir asmeniniai sprendimai, nustatant įmonės

veiklos kryptis, programas, strateginius ir operatyvinius planus,

kitas priemones.

• Parengiami ir patvirtinami valdymo organų (stebėtojų tarybos,

valdybos, administracijos) darbo reglamentai;

• Parengiami ir patvirtinami administracijos padalinių (tarnybų,

skyrių, grupių) darbo reglamentai bei įmonės struktūrinių

padalinių (cechų, barų, dirbtuvių, parduotuvių ir kt.) nuostatai;

• Parengiamos ir patvirtinamos pareigybinės (darbo) instrukcijos;

• Patvirtinami darbo apmokėjimo vienetiniai įkainiai, valandiniai

tarifai, pareigybinės algos, darbo apmokėjimo ir materialinio

skatinimo nuostatai;

• Nustatomos kolektyvinės ir individualios darbo užduotys ilgesniam

ar trumpesniam laikotarpiui;

• Įgyvendinamos darbuotojų motyvavimo (stimuliavimo) priemonės;

• Vykdomas įmonės ir atskirų padalinių kolektyvų komplektavimas;

• Skatinamas darbuotojų bendradarbiavimas;

• Organizuojama padalinių bei individualių užduočių vykdymo

apskaita, aatliekamas jų įvertinimas;

• Įgyvendinamos drausminės priemonės;

• Priimami kiti techniniai, ekonominiai ir organizaciniai

sprendimai”.[2]

“Atlikdamas organizavimo funkciją vadovas numato bei paskirsto

užduotis, kurias jo pavaldiniai turi įgyvendinti. Tačiau net parengus

tikslų planą bei davus tikslius nurodymus, kaip atlikti darbą, pavaldiniai

ne visada tai atlieka taip, kaip buvo norėta. Šių dienų personalo valdyme

susiduriama su skirtingais, dažnai prieštaringais ekonominiais, politiniais

ir individualiais tikslais. Visada egzistuoja didesnis ar mažesnis

konfliktas tarp atskiro darbuotojo ir organizacijos lūkesčių. Todėl vadovui

iškyla

labai sudėtinga užduotis – vienaip ar kitaip išspręsti šį konfliktą.

Paprastai pasirenkama viena iš dviejų alternatyvų.

1. Atiduodamas prioritetas įmonės arba atskiro individo tikslams.

Tiek vienu, tiek kitu atveju valdymas bus paremtas konfrontacija,

prievarta (didžiausia tikimybė, kad galų gale prioritetas bus

atiduotas įmonės tikslams).

2. Galimas ir kitas, žymiai efektyvesnis, bet kur kas sunkesnis

bendradarbiavimo kelias, mėginant suderinti įmonės ir atskirų

individų interesus. Šiuo atveju įmonės tikslų siekimas atskiram

žmogui turi tapti saviraiškos, savęs įteisinimo, bendradarbiavimo

procesu.

Taigi vadovavimą personalui galima suprasti kaip veiklą, kurios

pagrindinis uždavinys – užtikrinti efektyvų vadovų ir pavaldinių

bendradarbiavimą, siekiant organizacijos tikslų.

Vykdant šią funkciją, labai svarbu, kad vadovo nurodymai būtų aiškūs ir

tikslūs, nes darbuotojų veikla bus efektyvi tik tuomet, kai kiekvienas

žinos:

• Ko yra siekiama?

• Ką konkrečiai jis turi padaryti?

• Kokie reikalavimai keliami?

Kai žmonės žino dėl ko dirba, jie dirba žymiai efektyviau ir

kokybiškiau. Jie mato savo veiksmų tikslą ir būna daug aktyvesni. Be

gaunamų nurodymų, pavaldiniai dar privalo turėti galimybę išsiaiškinti ko

nesuprato, bei būti tinkamai įvertinti. Todėl svarbu, kad organizacijoje

veiktų efektyvi komunikacijos sistema, užtikrinti grįžtamąjį ryšį.

Kitas ypač svarbus vadovavimo aspektas yra darbuotojų pažinimas bei

motyvavimas. Vadovas privalo išsiaiškinti, ko siekia kiekvienas

darbuotojas, ir, atsižvelgus į tai, skatinti juos. Tam tikslui turi būti

sukurta visa poveikio priemonių sistema, padėsianti vadovui sėkmingai

vadovauti personalui”.[1]

“Asmuo gali būti kartu lyderis ir vadovas, tik lyderis ar tik vadovas.

Lyderis gali būti formalus – paskirtas vadovauti grupei, arba neformalus –

iškilęs iš grupės narių vertinimo ir pripažinimo.

Optimalus variantas, kai vadovas yra kartu ir lyderis. Toks asmuo geba

išplėsti žmogaus akiratį, padėti jam pasiekti aukštesnį veiklos lygį, taip

pat formuoti asmenybę, išvesdamas už įprastų mąstymo ribų. Taigi šalia

formalios galios atsiranda papildoma teigiama socialinė įtaka grupei.

Vadovavimas nėra efektyvus, jei jis nesiremia lyderiavimu,

pasireiškiančiu vadovo gebėjimu sutelkti žmones sėkmingai realizuoti

tikslus.

Kiekvienas vadovas turi tik jam būdingų bruožų, todėl ir susiformuoja

savo, individualų vadovavimo stilių, kuris yra praktiškai nepakartojamas.

Vadovavimo stilius – tai susiję vadovavimo metodai, elgesio normos,

taisyklės, kuriuos vadovas naudoja savo darbe, skatindamas pavaldinį siekti

užsibrėžtų tikslų.

Vadovo darbo stiliaus specifikai stiprią įtaką turi jo amžius,

temperamentas, sveikata, moralės principai, mąstysena, išsilavinimo lygis.

Pasikeitus aplinkai, reikėtų keisti ir savo individualų vadovavimo

stilių. Tai gana sudėtinga, nes tam reikia laiko ir nemažų pastangų,

tobulinant asmenines savybes, ugdant bendravimo gebėjimus, keliant

profesinės kompetencijos lygį. Neretai vadovo individualus darbo stilius

formuojamas intuityviai, “klaidų ir bandymų” būdu, ilgus metus kaupiant

teigiamą patyrimą.

Teoretikai ir praktikai vadovavimo fenomenu domisi jau daugiau nei pusę

amžiaus. Stengiamasi nustatyti jo prigimtį ir veiksnius, lemiančius vadovų

darbo efektyvumą, atskleisti efektyvių vadovų bruožus ir kitiems daromos

įtakos ypatybes.

Galima skirti tris pagrindinius požiūrius į vadovavimo efektyvumą:

asmeninių bruožų, elgesio ir situacinį.

Asmeninių bruožų požiūris. Daugiausia dėmesio yra skiriama ieškoti

vadovo asmenybės bruožų. Teigiama, kad geriausi vadovai turi ypatingų

asmeninių savybių, kurios išskiria juos iš kitų, rinkinį. Tokios savybės

gali būti drąsa, sąžiningumas, sveika nuovoka, intelektas, iniciatyva,

pasitikėjimas savimi. Vieni bruožai yra įgimti, kiti įgyti ir ištobulinti.

Tačiau tyrimai įrodė, kad žmogus netampa vadovu vien dėl to, kad jis

turi tam reikalingų asmeninių savybių rinkinį. Skirtingomis situacijomis

vadovo sėkmę, rezultatyvumą lemia skirtingos asmeninės savybės.

Vis dėlto galima išskirti keletą savybių, kurias turi dažnas sėkmingai

vadovaujantis vadovas. Toks vadovas turi daug energijos, atkaklumo, yra

pasitikintis savimi, emociškai stabilus, pripažįsta pavaldinių vertę,

sugeba juos suprasti.

Taigi tam tikri vadovo bruožai didina tikimybę, kad vadovas bus

efektyvus, be to negarantuoja, ir skirtingų bruožų reikšmingumas priklauso

nuo vadovavimo situacijos.

Elgesio požiūris. Pagal šį požiūrį, vadovavimo efektyvumas priklauso

nuo to, kkaip vadovas elgiasi, ką jis daro, o ne nuo išskirtinių jo savybių.

Todėl buvo nagrinėjami efektyvių vadovų veiksmai: kaip jie paskirsto

užduotis, kaip bendrauja su pavaldiniais, kaip motyvuoja pavaldinius

siekti, kad būtų įgyvendinti organizacijos tikslai.

Teigiama, kad tam tikro elgesio galima išmokti, ir todėl asmenys,

apmokyti vadovavimo paslapčių, turėtų sugebėti efektyviau vadovauti. Taigi

buvo ieškoma efektyvaus valdymo stiliaus.

Situacinis (atitikimo) požiūris. Šio požiūrio atstovai, neatmesdami

vadovų asmeninių bruožų ir elgsenos svarbos, aiškina vadovavimo sėkmės

priklausomybę nuo įvairių situacinių veiksnių: pavaldinių charakteristikų,

užduoties pobūdžio, aplinkos reikalavimų, turimos informacijos. Taigi

sėkmingas vadovas turi sugebėti skirtingomis situacijomis skirtingai

elgtis.

Bene pirmasis vadovavimo stilių ir vadovų tipus pradėjo nagrinėti

amerikiečių psichologas K. Levinas. Remdamasis eksperimentais, jis skyrė

tris pagrindinius vadovavimo stilius – autokratinį, demokratinį ir

liberalų.

Autokratiniam darbo stiliui būdingas polinkis į vienvaldiškumą,

sprendžiant ne tik pačias sudėtingiausias, bet ir gana paprastas problemas.

Dominuojantis valdymo metodas – įsakinėjimas. Vadovas autokratas nevertina

savo pavaldinių savarankiškumo ir nuolat stengiasi primesti savo nuomonę.

Jis labai reiklus, kartais netgi smulkmeniškas. Stengiasi griežtai

kontroliuoti pavaldinių darbą ir kiekvieną veiklos etapą. Jis nekenčia

prieštaravimų ir kritikos, nors pats mėgsta kritikuoti. Jaučiamas pagarbos

pavaldiniams trūkumas. Toks stilius tiesiog skatina kolektyvo pasyvumą. Ir

nors jis užtikrina operatyvumą ir vieningumą, tampa vis labiau neefektyvus

ir nepriimtinas. Nepaisant to, kad autokratinis stilius dažnai

kritikuojamas, jis yra nepakeičiamas kritinėmis situacijomis, kai reikia

greitai priimti sprendimus.

Demokratiškas vadovas žmones valdo

be grubaus spaudimo, remdamasis jų

sugebėjimais ir gerbdamas juos. Jis skatina pavaldinių iniciatyvą, suteikia

jiems galimybę dirbti savarankiškai. Dauguma klausimų sprendžiama

pasitariant ir apsvarstant. Demokratinis darbo stilius teikia darbuotojams

galimybę tiksliau suvokti darbo ar sprendžiamo klausimo esmę, panaudoti

savo intelektinį ir profesinį potencialą bei suteikia galimybę tobulėti.

Tačiau taikant demokratinį stilių, sprendimų priėmimas gali užtrukti, o tai

gali trikdyti visos organizacijos darbą.

Liberalus stilius pasižymi tuo, kad vadovas minimaliai kišasi į

pavaldinių veiklą. Vadovas liberalas paprastai nedemonstruoja savo

vadovaujančios padėties, nes nėra tikras dėl savo kompetencijos. Jis nuolat

tikisi nurodymų iiš viršaus ir netgi reikalauja jų. Jis lengvai poveikiams

iš šalies, nes nemoka įtikinti pavaldinių, neturi polinkio organizaciniam

darbui, stengiasi būti geras žmonėms, todėl dažnai nesugeba apginti savo

nuomonės. Liberalas vengia įsakinėti, kontroliuoti pavaldinius.

Pavaldiniai, turintys didėlę veiksmų laisvę, naudojasi ja savo nuožiūra,

patys kelia sau užduotis ir jas realizuoja. Šis stilius gali būti sėkmingai

taikomas ten, kur darbas yra individualus ir kūrybiškas.

Šie vadovavimo stiliai svyruoja tarp dviejų kraštutinumų – autokratinio

ir liberaliojo”.[3]

Kai kurie vadovavimo stilių pranašumai ir trūkumai pateikiami 2

lentelėje.[3, p.117]

2

lentelė

Vadovavimo stilių ppranašumai ir trūkumai

| |Autokratinis |Demokratinis |

|Pranašumai |Užtikrina valdymo |Skatina iniciatyvą; |

| |operatyvumą; |Didina darbuotojų |

| |Pagreitina sprendimų |pasitenkinimą darbu; |

| |priėmimą; |Leidžia formuotis |

| |Didina produktyvumą; |palankiam psichologiniam|

| |Mažoms organizacijoms |klimatui kolektyve; |

| |leidžia greičiau |Didina įsipareigojimą |

| |prisitaikyti prie |organizacijai. |

| |išorinės aplinkos | |

| |pokyčių. | |

|Trūkumai |Darbuotojų kūrybinio |Kelia abejonių dėl |

| |potencialo ir |vadovo kompetencijos; |

| |iniciatyvos slopinimas; |Lėtina sprendimo |

| |Griozdiška kontrolės |priėmimą; |

| |sistema; |Netinka sudėtingomis |

| |Nedidelis darbuotojų |sąlygomis. |

| |pasitenkinimas darbu; | |

| |Valdymo aparato | |

| |biurokratizmas. | |

“Šiandien vadovas, siekdamas efektyviai vadovauti, turi aiškiai

suprasti organizacijos ar savo padalinio tikslus, sugebėti išskirti pačias

svarbiausias problemas, būti linkęs į naujoves ir pokyčius, numatyti

veiklos rezultatus. Jis turi mokėti logiškai mąstyti, kūrybiškai spręsti

problemas, rizikuoti minimaliomis sąnaudomis, priimti sprendimus ir

nevengti atsakomybės už jų įgyvendinimą. Vadovas turi būti energingas,

ryžtingas, principingas, tolerantiškas, mokėti bendrauti su pavaldiniais,

nuolat tobulinti savo žinias ir įgūdžius”.[3]

3. 4. Kontrolės funkcija

“Kontrolės, kaip vienos iš valdymo funkcijų, būtinybę sąlygoja tai, kad

organizacijose toli gražu nne visada reikalai klostosi taip, kaip norėtųsi.

Planai ne visada įgyvendinami kaip buvo sumanyta. Žmonės ne visada priima

jiems deleguojamas teises ir atsakomybę. Priimti sprendimai ne visada

realizuojami. Vadovams ne visada pasiseka motyvuoti žmones siekti nustatytų

tikslų. Taigi kontrolė ir turi išaiškinti, kas organizacijoje vyksta ne

taip, dėl kokių priežasčių, ir ką galima padaryti, siekiant užkirsti kelią

problemoms atsirasti ateityje.

Pirmasis aiškų kontrolės apibrėžimą pateikė A.Fajolis. Jis teigė, jog

įmonėse kontrolė reikalinga norint patikrinti, ar viskas vyksta pagal

patvirtintus planus, sudarytas instrukcijas ir nustatytus

principus. Jos tikslas – iišaiškinti silpnas vietas ir klaidas, laiku jas

ištaisyti ir neleisti joms pasikartoti. Pažymėtina, kad iki paskutiniųjų

dešimtmečių požiūris į kontrolės funkciją iš esmės nepasikeitė. Pats

kontrolės procesas skaidomas į tris pagrindinius etapus.

1. Vertinimo kriterijų nustatymas. Neturint normatyvų ar darbo

parametrų, negalima žinoti, ar bus pasiektas tikslas. Be jų

negalima įvertinti darbuotojų darbo vertingumo bei susieti jų

atlyginimo su pasiektais rezultatais.

2. Pasiektų rezultatų ir pasirinktų vertinimo kriterijų palyginimas.

Šio etapo tikslas yra nustatyti, kaip pasiekti rezultatai

atitinka planuotus ir kokios yra išaiškintų neatitikimų

priežastys.

3. Būtinų koregavimo veiksmų atlikimas. Tokiu būdu pataisomi

organizacijos darbo parametrai ir pasiekiami užsibrėžti tikslai.

Tačiau nepakanka vien atitaisyti esamus nukrypimus. Svarbiausia

yra pašalinti jų atsiradimo priežastis. Kontrolės sistema,

neleidžianti pašalinti esminių nukrypimų anksčiau, negu jie virs

rimtomis problemomis, yra bevertė.

Kiekvienas vadovas turi žinoti, kad darbuotojų veiksmai padeda siekti

numatytų tikslų. Todėl kontrolė yra daug lemianti vadovo veiklos funkcija.,

kuri suprantama kaip procesas, užtikrinantis, kad organizacijos uždaviniai

sprendžiami teisingai, o pastebėti netikslumai yra pašaliniai”.[1]

“Vadovas turi žinoti, ar organizacijos narių veiksmai iš tikro padeda

įgyvendinti jos užsibrėžtus tikslus. Tai kontrolės funkcija, susidedanti iš

šių pagrindinių elementų:

• Atliekamo darbo standartų nustatymo;

• Darbo vertinimo;

• Jo palyginimo su nustatytais standartais.;

• Kai randama nukrypimų nuo standartų, pasirinktų veiksmų keitimas.

Kontrolės funkcija ppadeda vadovui išlaikyti organizaciją pasirinktame

kelyje. Vis daugiau organizacijų kuria naujus būdus, kaip į kontrolės

funkciją įtraukti kokybę. Vienas populiarus požiūris – visuotinė kokybės

vadyba (VKV). VKV ypač pabrėžia, kad valdymas užtikrintų nuolatinį visų

operacijų, funkcijų, ir visų pirma – darbo procesų tobulinimą. Svarbiausias

uždavinys – tenkinti vartotojų poreikius.

Kontrolei svarbiausia – žmonių santykiai ir laikas. Vadovai privalo

rūpintis kontrole, nes ilgainiui organizuotų santykių rezultatai ne visada

susiklosto kaip planuota”.[4]

“Kontrolės funkcija reikalinga, kad sužinotume, kaip vykdomos įvairios

techninės ir ekonominės užduotys, kokių esama kliūčių ar sunkumų. Kontrolės

funkciją būtina vykdyti visą veiklos organizavimo procesą, kad galėtume

gauti informaciją apie užduočių vykdymą ar net pasirengimą

vykdyti tas užduotis kuo anksčiau, kad galėtume laiku imtis reikalingų

priemonių, tam tikrų organizacinių ir techninių sprendimų.

Dažniausiai mažųjų ir vidutinių įmonių kontrolės formos ir priemonės:

• Projektų ekspertizė;

• Konsultacijos su atskirų sričių specialistais;

• Gaunamų vertybių kiekio ir kokybės tikrinimas;

• Ataskaitos apie kolektyvinių ir individualių užduočių įvykdymą;

• Pranešimų apie užduočių įvykdymą klausymas;

• Gamybinio proceso atitinkamų parametrų klausymas;

• Bandymai ir eksperimentai;

• Darbuotojų apklausos, atsižvelgiant į jų pastabas ir pasiūlymus,

organizavimas.

Kontrolės tikslas – užtikrinti, kad vartotojui būtų pateikiama reikiamu

laiku kokybiška prekė (paslauga) ir kad įmonė tai darytų patirdama kuo

mažesnes sąnaudas. Todėl įmonės vadovai turi spręsti, kokias kontrolės

formas ir metodus pasirinkti priklausomai nuo išryškėjusių problemų ir

esamų galimybių”.[2]

“Nelabai reikšmingi galėtų būti laikomi faktai, kad vadovai ar atskiros

jų grupės negali pateikti chrestomatinės valdymo kontrolės proceso logikos,

nežino, tarkime, kas yra matavimas kontrolėje arba kokios tipinės matavimo

klaidos ir pan. Daugiausia dėmesio skirta vadovų esminėms nuostatoms,

ieškant hierarchinių ar socialinių demografinių parametrų įtakos.

Pirmiausia būtina aptarti vadovų priimtiną pasitikėjimą pavaldiniais

kaip pagrindą formuoti kontrolės sistemą. Jeigu pasitikėjimas pavaldiniais

didelis, vadinasi, vadovai pritaria didesnei jų autonomijai, savikontrolei,

ir atvirkščiai.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad valdymo kontrolės sampratai į apibrėžtą

universalumą pretenduojanti literatūra skiria aiškiai mažai dėmesio.

Verstinėje Vakarų literatūroje, nusakant esminius valdymo kontrolės

akcentus, rašoma: “.kontrolė padeda vadovams stebėti savo planavimo,

organizavimo ir vadovavimo efektyvumą”. Arba, apibūdinant bendrąjį

vadovavimą, nurodoma, kad, be visko, yra padedama savo kolektyvui. Kitais

atvejais kontrolė tiesiog laikoma procesu, su kurio pagalba organizacijos

vadovybė nustato, ar teisingi jos sprendimai. Apibendrinant galima sakyti,

kad kontrolė nėra laikoma vien pavaldinių veiklos įvertinimo procedūra,

leidžianti vadovams kritiškai vertinti ir savo veiksmus. Kitaip sakant,

vadovo pagalba pavaldiniui suteikiama iš esmės siekiant ištaisyti ir savo

klaidas, nes nemokantis dirbti, nemotyvuotas pavaldinys yra ir vadovo

nevisaverčio, netinkamo vadovavimo padarinys. Vadovo pagalba pavaldiniui,

įgyvendinant visavertę valdymo kontrolę, gali būti ne tik techninė,

profesinė, bet ir moralinė, psichologinė. Valdymo kontrolė turi

pastebėti, užfiksuoti ne tik pavaldinio profesinį nevisavertiškumą, bet ir

nepatenkinamą dvasinę, fizinę jo būklę”.[3]

4. Dabartiniai valdymo funkcijų pokyčiai

Dabartiniam

laikotarpiui būdinga visa eilė specifinių ypatumų, kurie

veikia valdymo procesą ir įtakoja valdymo funkcijas. Paminėtini:

• rinkos prisotinimas ir konkurencijos lygio augimas;

• organizacijos lankstumo didėjimas;

• informacijos apdorojimo kompiuterizavimo lygio augimas;

• visuomenės demokratizavimo ir humanizavimo lygio augimas;

• dirbančiųjų kvalifikacijos lygio augimas;

• gyvenimo lygio augimas ir kai kurie kiti.

Ne visi šie veiksniai pilnai pasireiškia Lietuvoje, tačiau ir čia jie

vis labiau veikia valdymo procesus.

1. Keičiasi pats valdymo procesas. Jis darosi vis labiau

dinamiškas, dažnai sunkiai apibrėžiamas, ypač mažose ir

vidutinėse įmonėse.

2. Keičiasi ir darbuotojai. Didėja jų savimonė, pasitikėjimas

savo jėgomis ir tai reikalauja keisti vadovavimo stilių.

Gana ryškiai tai veikia planavimą. Spartus aplinkos kitimas reikalauja

greitai reaguoti į vykstančius pokyčius. Tradiciniai planavimo metodai,

besiremiantys ilgalaikiais, “kietais” planais daugeliu atvejų

nepasiteisina. Kartu negalima sutikti su kai kuriais atvejais reiškiama

nuomone, kad planavimas šiuolaikinėmis sąlygomis nepasiteisina. Keičiasi

tik planavimo metodai, jis darosi vis lankstesnis, mažesnio detalumo,

dažnai kalbama apie strateginį planavimą ar strateginį valdymą. Lietuvoje

dirbančios užsienio įmonės tai labai aiškiai demonstruoja, planuodamos

darbuotojų individualų darbą, sudarydamos personalo ugdymo planus,

planuodamos įplaukas ir kaštus. Tačiau šiandiena planai nesudaromi tik dėl

to, kad juos sudaryti kažkas reikalauja.

Vykstantys organizacijų pertvarkymo procesai (valdymo hierarchinių

lygių skaičiaus mažėjimas, pelno centrų kūrimas, kompiuterizavimas ir

panašiai) keičia žemutinio lygio vadovų vaidmenį, didina jų atsakomybę. Tai

iš eesmės keičia vadovavimo ir kontrolės procesus. Autoritarinį valdymo

stilių vis

labiau keičia kooperatinis valdymas, diegiamos matricinės valdymo

struktūros, daugelis klausimų sprendžiami kolegialiai, didėja kolektyvo

informavimo vaidmuo.

Keičiasi ir kontrolės vaidmuo. Šiandiena akcentuojama asmeninė

kiekvieno darbuotojo atsakomybė, “darbas be klaidų”. Kiekvienam darbuotojui

suteikiamas didelis savarankiškumo laipsnis, sprendžiant jo kompetencijai

deleguotus uždavinius.

Šie paprasti iš pirmo žvilgsnio pokyčiai yra lengvai suprantami, tačiau

praktikoje jie prigyja ganai sunkiai, nes reikalauja atsisakyti per ilgą

laiką susiformavusių valdymo tradicijų. Tačiau reikia suprasti, kad jų

praktinis realizavimas leistų iš esmės padidinti valdymo efektyvumą.

IŠVADOS

1. Vadovauti žmonėms – mokslas ir menas. Kiekvienas veiksmas valdyme

susijęs su kitų žmonių veiksmais, kurie pasireiškia tam tikromis teisėmis

ir pasekmėmis. Vadovo tikslas siekti, kad įmonės personalas įgyvendintų

bendrus organizacijos tikslus ir uždavinius. Vadovas turi turėti ne tik

teises, bet ir autoritetą.

Nuo organizacijos vadovų labai daug priklauso, kaip sėkmingai

organizacija pasieks savo tikslus ir įvykdys socialinius įsipareigojimus.

Jei vadovai gerai dirba savo darbą, visai tikėtina, kad organizacija

tikslus pasieks.

Vadovas – tai žmogus, galintis priimti sprendimus pagal savo

kompetenciją įvairiose jam patikėto personalo veiklos srityse, atsakingas

apskritai už valdomo padalinio rezultatus, veikiantis jam patikėtą

personalą per savo padalinius.

2. Nors organizacijos savo veikla gali būti labai skirtingos, tačiau jų

vadovai atlieka tas pačias pagrindines valdymo funkcijas. Per laiką valdymo

funkcijų įvairovė kito, tai vyksta ir dabar, tačiau galima išskirti

keturias pagrindines funkcijas, be kurių vadovo veikla yra

neįsivaizduojama. Tai planavimas, organizavimas, vadovavimas ir

kontrolė.Visos šios funkcijos tarpusavyje glaudžiai susijusios, ir bet

kurios iš jų vykdymas veikia kitą funkciją. Vadovas, nuosekliai atlikdamas

šias funkcijas, įgyvendina organizacijos užsibrėžtus tikslus. Jis numato

kokių rezultatų norima pasiekti, parengia būsimų veiksmų reglamentą,

pasirenka žmones ir apibrėžia jų funkcijas bei darbinius tarpusavio

santykius, reguliuoja ir derina darbuotojų veiksmus, kuriais realizuojamas

planas, taip pat lygina planą su gaunamais rezultatais, įvertina tai kas

padaryta.

3. Dabartiniu metu dėl vykstančių pokyčių rinkoje keičiasi ir pats

valdymo procesas. Jis darosi vis labiau dinamiškas, mažose įmonėse dažnai

sunkiai apibrėžiamas. Didėjanti darbuotojų savimonė, pasitikėjimas savo

jėgomis verčia keisti vadovavimo stilių. Šiuos valdymo pokyčius sąlygoja

rinkos prisotinimas, konkurencijos augimas, organizacijų lankstumo

didėjimas, darbuotojų kvalifikacijos lygio augimas, įmonių

kompiuterizavimas ir kiti mūsų dienų veiksniai.

LITERATŪRA

1. Bagdonas E. Administracijos principai/ E. Bagdonas, L. Bagdonienė.

Kaunas, 2000. 138 – 140 p.

2. Česynienė R. Įmonių vadybos orientacijos mokomoji knyga/ R.

Česynienė, D. Diskienė, V. Kielvinskienė, A. Marčinskas, V.

Tamoševičius. Vilniaus universiteto leidykla, 2002.

3. James A. F. Stoner. Vadyba/ James A. F. Stoner, R. Zdward Freeman,

Daniel R. Gilbert, Jr. Poligrafija ir informatika, 2000. 6 – 17 p.

4. Lukaševičius K. Verslo vadyba/ K. Lukaševičius, B. Martinkus.

Kaunas, 66 – 68 p.

5. Neverauskas B. Ekonomikos ir vadybos studijų įvadas/ B.

Neverauskas, V. SStankevičius. Kaunas, 2001. 45 – 47 p.

6. Razauskas R. 365 Vadovo dienos. Vilnius, 1994. 6 p.

7. Razauskas R. Aš vadovas. Vilnius, 1996

8. Sakalas A. Personalo valdymas/ A. Sakalas, V. Šilingienė. Kaunas,

2000. 29 – 35 p.

9. Sakalas A. Pramonės įmonių vadyba/ A. Sakalas, P. Vanagas, B.

Martinkus, B. Neverauskas, B. Prokopčius, R. Venskus, R.

Virvilaitė, A. Ivaškienė. Kaunas, 2000. 26 – 35 p.

———————–

VALDYMO FUNKCIJOS

PLANAVIMAS

ORGANIZAVIMAS

KONTROLĖ

VADOVAVIMAS

➢ tikslo nustatymas

➢ veiklos programos sudarymas

➢ veiklos būdų numatymas

➢ reikalingų veiklai sąlygų sudarymas

➢ tikrinimas ar bus pasiektas užsibrėžtas tikslas

➢ veiksmų tikslinimas

➢ darbų paskirstymas konkretiems vykdytojams

➢ vykdytojų veiklos skatinimas