Vadybos teorijos raida

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO UNIVERSITETAS

Vandens ūkio ir žemėtvarkos fakultetas

Verslo vadybos katedra

Vadybos raida

VADYBOS REFERATAS

Akademija, 2004

Turinys

Įvadas……………………

……………………..

..3

1.Vadybos teorijos ištakos ir pradininkai 4

2.Mokslinė vadybos mokykla 5

3. Klasikinė (administracinė) vadybos mokykla 8

4. Žmogiškųjų santykių teorija 10

5. Naujoji valdymo mokykla 12

6. Empirinė valdymo koncepcija 13

7. Naujausios vadybos teorijos 14

8.Vadybos raida Lietuvoje: 17

8.1 1920 – 1940 metai 17

8.2 Sovietinis laikotarpis 18

8.3 1990 -1997 metai 21

Išvados…………………..

…………………….2

4

Naudota literatūra 25

Įvadas

Ekonomikos ir vadybos specialistai privalo ne tik gerai perprasti

šiandieninius vadybos principus iir metodus, bet ir gerai žinoti šio mokslo

atsiradimo istoriją bei jo taikymo patyrimą užsienio pramonėje. Dėl šios

priežasties ir pasirinkau šią temą. Nes, žinant mokslo raidos istoriją ir

patyrimą, galimą sutaupyti daug laiko, nešvaistant jo beprasmiams

ieškojimams ir atradimams. Taigi šio referato tikslas – apžvelgti vadybos

raidos istoriją.

Vadyba suprantama kaip mokslas pradėjo formuotis praeito šimtmečio

antroje pusėje. Vadybos raidą istoriniu požiūriu galima suvokti, kaip

žmonių mėginimus sutvarkyti gamybinius santykius atitinkamu laikotarpiu.

Šiame darbe aptarsiu: kaip ir iš kur atsirado vadyba, paminėsiu jos

pradininkus; apžvelgsiu pagrindines vadybos tteorijos mokyklas: tai mokslinę

ir klasikinę vadybos mokyklas, žmogiškųjų santykių, empyrinę bei naująją

valdymo teoriją. Taip pat paminėsiu vadybos raidą Lietuvoje ir jos

pradininkus.

Rašydama šį referatą naudojausi informatyviais šaltiniais, t.y

lietuviškais vadovėliais bei internetiniu puslapiu.

1. Vadybos teorijos ištakos ir pradininkai

Vadybos praktika llabai sena. Apie tai liudija gausūs senovės

paminklai, kuriuos buvo galima pastatyti tik bendromis daugelio žmonių

pastangomis. Jau daug šimtmečių žmonės kuria ir iš naujo perkuria

organizacijas. Jos plėtojosi ir stiprėjo, o kartu ryškesnis ir

sudėtingesnis darėsi jų valdymas. Jose pastebimi beveik visų dabarties

valdymo formų požymiai, bet apskritai jų valdymo pobūdis ir struktūra labai

skiriasi nuo šiuolaikinių organizacijų valdymo Peržvelgus pasaulio

istoriją, galima rasti pasakojimų apie žmones, dirbusius formaliose

organizacijose, tokiose kaip graikų ir romėnų armijos, Romos katalikų

bažnyčia, ,,East India” kompanija, ,,Hudson Bay” kompanija. Senovės

organizacijose aukščiausios grandies vadovų grupės buvo labai negausios,

mažai buvo ir vidutiniosios grandies vadovų. Beveik viskas priklausydavo

nuo valdovo valios, kuris spęsdavo atsižvelgdamas į savo patirtį ir

intuiciją. Žymiai anksčiau nei terminą ,,valdymas” imta visuotinai vartoti,

jau buvo rašoma apie tai, kaip organizacijas padaryti efektyvias ir

efektingas. Tada mažai rūpėjo, kaip valdyti. Buvo galvojama, kaip

organizacijas panaudoti turtui ar politinei valdžiai įsigyti.

Vadybos mokslas atsirado ir susiformavo kaupiant praktinio valdymo

patyrimo duomenis, juos organizuojant, apibendrinant, parengiant išvadas,

kurios atspindi objektyvius reiškinius. Tokie apibendrinimai pradėti dar 14

– 15 amžiuje, kuomet kai kuriose valstybėse buvo pradėti rengti valdymo

reguliaminiai, kuriuose šiandieniniu supratimu gal būt galima būtų vadinti

įstatymais, kodeksais ar net savotiškomis konstitucijomis. Suprantama,

šiuos apibendrinimus vertinti kaip žinių visumą, apibūdinančią specifinio

mokslo sferą negalima.

Viduriniais amžiais jau buvo bandymų parašyti valdymo

rekomendacijas ne tik kaip oficialius reguliaminius, bet kaip gana

populiarius kūrinius. Vienas iš tokių pavyzdžių yra Nikolas Makiavelio

veikalas ,,Valdovas”. 1531 m. gyvendamas ankstyvojoje Florencijos

respublikoje parašė knygą ,,Pokalbiai”. Jo suformuluotus principus galima

taikyti šių dienų organizacijos valdymui:

• Organizacija stabilesnė, jei jos nariai turi teisę reikšti skirtingas

nuomones bei spręsti jos vidaus konfliktus

• Nors organizaciją įkurti gali vienas žmogus, ,,ji gyvuos ilgai, jei ja

rūpinsis daugelis ir trokš ją išlaikyti.”

• Silpnas vadovas gali sekti stipriu , bet ne kitu silpnu, ir išlaikyti

autoritetą.

• Vadovas, siekiantis pakeisti įkurtąją organizaciją, ,,turėtų išlaikyti

bent senųjų papročių šešėlį.”

Kitą klasikinį darbą, pateikiantį supratimą apie valdymą – ,,Karo

menas” – parašė kinų filosofas Sun Tzu daugiau kaip prieš 2000 metų. Jį

pakeitė ir panaudojo Mao Zedongas 1949m. įkūręs Kinijos Liaudies

Respubliką. Štai keli teiginiai:

• Kai priešas puola, mes traukiamės!

• Kai priešas sustoja, mes neduodam ramybės!

• Kai priešas mūšio stengiasi išvengti, mes puolam!

• Kai prie6as traukiasi, mes persekiojam!

19 ame amžiuje, pradėjus vystytis mašininei gamybai, kuriantis

pramonei, vienus ar kitus organizavimo ir valdymo aspektus rašytiniuose

šaltiniuose pradeda nagrinėti atskiri autoriai. Tais metais paskelbiami M.

Boltono, B. Goto, V. Brauno, Č. Bebeidžio ir kitų darbai. Juose empyriškai

apibendrinamas atskirų įmonių organizavimo patyrimas, siūloma, kaip jį

panaudoti kitose gamyklose. Šių darbų pasirodymas reiškė, kad organizacijų

valdymo klausimai pradedami nagrinėti visapusiškai, stengiamasi daryti

apibendrinančias išvadas, ieškoti bendrų įvairioms organizacijoms valdymo

bruožų. Tai rodo. Kad objektyvi ,,dirva” atsirasti vadybai, kaip atskirai,

specifinei mokslo krypčiai, buvo subrendusi.

2. Mokslinio valdymo mokykla

Mokslinio valdymo teorija atsirado iš dalies dėl to, kad iškilo

poreikis didinti darbo našumą. 20-ojo amžiaus pradžioje ypač JAV labai

trūko kvalifikuotos darbo jėgos. Vienintelis būdas padidinti darbo našumą

buvo pakelti darbininkų darbo efektyvumą. Todėl Frederickas W. Tayloras,

Henry L. Ganttas, Frankas ir Lilian Gilberthai sukūrė principų visumą,

žinomus kaip mokslinio valdymo teoriją.

Pirmąją mokslinę vadybos koncepciją suformulavo Frederikas

W.Teiloras (1856-1915). Jis stengėsi žmogų priversti dirbti įmonės labui ir

tam rengė procedūras, kontrolės sistemą, skatinimo priemones. F.Teiloras

savo sistemos esmę taip aiškino: „Mokslas vietoje tradicinių įgūdžių;

harmonija vietoje nesutarimų; bendradarbiavimas vietoje individualaus

darbo; maksimalus našumas vietoje jo ribojimo, kiekvieno darbininko

tobulėjimas iki maksimalaus našumo ir gerovės“.

Vadinamojo teilorizmo pagrindą sudaro šie valdymo principai:

1. Parengti mokslinius gamybos organizavimo principus ir jais pakeisti

tradicinius; moksliškai tirti visas darbines veiklos sritis.

2. Parinkti ir mokyti vadovus bei darbininkus pagal nustatytus

kvalifikacijos reikalavimus (mokslinius kriterijus).

3. Administracijos bendradarbiavimas su darbininkais įdiegiant mokslinį

darbo organizavimą į praktiką.

4. Darbą ir atsakomybę paskirstyti lygiai tarp administracijos ir

darbininkų.

Pirmasis mokslinės vadybos metodologijos aspektas yra darbo

turinio analizė. Remiantis tyrimais, kuriami racionalūs darbų atlikimo

būdai, šalinant nereikalingus ir nesąmoningus judesius, o darbininkai

išmokomi juos naudoti. Tikslas – padidinti ddarbo veiksmingumą. Jis padarė

išvadą, kad pagrindinė žemo našumo priežastis yra netikęs darbininkų

skatinimas ir parengė materialinio skatinimo sistemą.

Tayloras tvirtino, kad norint šiuos principus sėkmingai įgyvendinti,

būtina

ir administracijos, ir darbininkų „visiška minties revoliucija“.

Nesiginčydamos, koks turėtų būti pelnas, abi pusės turėtų bandyti pagerinti

darbo našumą. O tada ir pelnas padidėtų tiek, kad administracijai daugiau

nebereikėtu kovoti dėl jo su darbininkais. Trumpai kalbant, Tayloras

tikėjo, kad ir administracijos, ir darbininkų interesas bendras – didinti

darbo našumą.

Tayloras savo sukurta valdymo sistemą pagrindė gamybos linijų laiko

tyrimais. Nesiremdamas tradiciniais darbo metodais, jis analizavo ir

chronometru matavo judesius plieno pramonės darbininku, atliekančių

įvairius darbus. Remdamasis laiko tyrimais, jis visus darbus suskaidė į

sudedamąsias dalis ir suprojektavo greičiausius ir geriausius kiekvienos

darbo dalies atlikimo metodus. Kartu Tayloras nustatė, ką darbininkai

turėtų sugebėti atlikti su turima įranga ir medžiagomis. Jis taip pat

ragino darbdavius daugiau mokėti našiau dirbantiems darbininkams, taikyti

„moksliškai pakoreguotą“ darbo užmokesčio sistemą, kuri duotų naudos ir

kompanijai, ir darbininkams. Taigi norėdami daugiau uždirbti, dailininkai

turėjo viršyti savo ankstesnes darbo normas. Tayloras šį projektą pavadino

diferencine darbu užmokesčio sistema.

Šiuolaikinės konvejerio linijos greičiau pateikia baigtus gaminius,

negu Tayloras galėjo įsivaizduoti. Šis gamybos „stebuklas“ – tik vienas iš

mokslinio valdymo palikimų. Be to, jo efektyvūs metodai buvo pritaikyti

daugelyje

Nors Tayloro metodai žymiai padidino darbo našumą ir atlyginimą

daugeliu atvejų, tačiau darbininkai ir jų sąjungos ėmė

priešintis tokiam

požiūriui, ir jie bijojo, kad dirbdami sunkiau ir spartesniais tempais, jie

išseks ir neišvengiamai bus atleisti iš darbo.

Be to, Tayloro sistema iškėlė į svarbiausią vieta laiką. Tai

kritikuojama dėl to, kad darbininkai galėjo būti verčiami dirbti vis

greičiau ir greičiau – taupyti laiką. Didelis dėmesys darbo našumui ir –

logiškai mąstant -pelningumui leido kai kuriems vadovams išnaudoti tiek

darbininkus, tiek ir klientus. Rezultatas — daugiau darbuotojų įstojo į

sąjungas ir šitaip sustiprino įtarinėjimus ir nepasitikėjimą, ištisus

dešimtmečius temdžiusius administracijos ir darbuotojų santykius.

Taigi F. TTeiloras pasiūlė nuo darbų atskirti jų koordinavimą. Darbams

tvarkyti kontroliuoti panaudojo funkcinio valdymo aparatą. Tačiau

pagrindinį dėmesį šios mokyklos atstovai skyrė pačiai gamybai. Jie

darbavosi didindami veiksmingumą ne vadybos srityje, o gamybos sferoje.

Tačiau mokslinės vadybos koncepcija tapo persilaužimu, kurio dėka valdymas

buvo pripažintas savarankiška mokslinių tyrimų sritimi. Organizacinę

technologinę vadybos kryptį toliau plėtojo G.Gantas (Gantt H.),

sutuoktiniai F. ir L. Gilbertai (Gilbreth L.,F.), H.Emersonas (Emerson H.).

Henry L. Ganttas (1861-1919) kartu su Tayloru vykdė keletą bendrų

projektų. Tačiau kai pastarasis atsiskyrė ir tapo konsultuojančiu pramonės

inžinieriumi, Granttas ėmė iiš naujo analizuoti Tayloro skatinimo programą.

Ganttas ėmė iš naujo analizuoti Tayloro skatinimo sistemą.

Atsisakydamas diferencijuotos darbo užmokesčio sistemos, kaip turinčios

nedidelį motyvacinį poreikį, Ganttas pateikė naują idėją. Kiekvienas dienos

užduotį įvykdęs darbininkas gaudavo 50 centų premiją. Po to jis įvedė

antrinę motyvaciją. ,,Prižiūrėtojas“ ((žemiausio lygio vadovas) turėtų gauti

premiją už kiekvieną dienos normą įvykdžiusį darbuotoją plius atskirą

premiją tuo atveju, jei visi darbininkai įvykdytų jiems skirtas dienos

užduotis. Tai, Gantto manymu, turėjo paskatinti vadovus, kad jie mokytų

savo darbininkus geriau atlikti darbą.

Be to, kiekvieno darbininko rezultatai buvo skelbiami viešai ir

pateikiami individualiose diagramose: juodai buvo žymimos dienos, kai

darbininkas įvykdydavo normas, o raudonai, kai jų neįvykdavo. Taip Ganttas

davė pradžią gamybos kalendoriniam planavimui; dar ir šiandien

tebenaudojama Gantto diagrama. Iš tikro, Gantto diagrama išversta į

aštuonias kalbas ir naudojama visame pasaulyje. Nuo trečio dešimtmečio ji

naudojama Japonijoje, Ispanijoje ir Sovietų Sąjungoje ji taip pat sudarė

pagrindą dviem diagramų sudarymo priemonėms, sukurtoms padėti atlikti

planavimą, valdymą ir kontrolę sudėtingose organizacijose

G.Gantą domino jau ne atskiros operacijos ir darbo judesiai, o

visas gamybos procesas. Žemą našumą jis aaiškino tuo, kad uždaviniai ir jų

sprendimo metodai formuojami remiantis ankstesne patirtimi, neįvertinami

įvykę pasikeitimai. G.Gantas yra operatyvinio valdymo ir kalendorinio

planavimo pirmtakas. Jis parengė visą sistemą planavimo grafikų (Ganto

grafikai), kurie padeda veiksmingai kontroliuoti darbų eigą. G.Gantas

pabrėžė žmogiškojo veiksnio svarbą gamybai ir buvo įsitikinęs, kad darbas

turi būti ne tik egzistavimo, bet ir pasitenkinimo šaltinis.

Sutuoktiniai Frankas (1868-1924) ir Lilian (1878-1972) Gilbertai

ieškojo optimalių būdų bet kuriam darbui atlikti naudojant elementarius

judesius. Nereikalingų judesių pašalinimas padeda tiksliau nustatyti

išdirbio normas. Savo teiginius Gilbertas panaudojo praktikoje. Jis

pirmasis darbo jjudesiams darbo judesiams tirti panaudojo fotoaparatą ir

kino kamerą. L. Gilbert tyrė personalo valdymo problemas: parinkimą,

paskirstymą ir paruošimą.

Žymus Teiloro pasekėjas yra H.Emersonas. Pagrindinis jo darbas:

„12 našumo principų“ neprarado reikšmingumo iki šiol:

1. Reikia turėti aiškius tikslus. Jeigu kiekvienas vadovas suformuluotų

savo tikslus, juos išaiškintų pavaldiniams, stengtųsi įgyvendinti, tai

tokia įmonė pasiektų aukštą individualų ir kolektyvinį našumą. Dar Seneka

yra pasakęs: „Kas nežino, į kokį uostą plaukia, tam nėra palankaus vėjo“.

2. Pripažinti savo klaidas ir ieškoti jų priežasčių.

3. Kompetentingų specialistų konsultacijos ir valdymo sistemos tobulinimas

jų rekomendacijų pagrindu.

4. Drausmės palaikymas aiškiai reglamentuojant veiklą, kontrolę ir

skatinimą.

5. Teisingas požiūris į personalą.

6. Greita, patikima, tiksli, visiška ir nuolatinė apskaita.

7. Darbų dispečerizavimas pagal principą: „geriau dispečeriuoti neplanuotus

darbus, negu planuoti darbus bet jų nedispečeriuoti“.

8. Normos ir tvarkaraščiai, kurie skatina rezervų paiešką ir panaudojimą.

9. Darbo sąlygų norminimas.

10. Operacijų normavimas, standartizuojant jų atlikimo metodus ir

reglamentuojant laiką.

11. Rašytinių standartinių instrukcijų parengimas.

12. Atlyginimas už našumą.

H.Emersonas buvo įsitikinęs, kad „įtemtai dirbti, vadinasi įdėti į

darbą maksimaliai pastangų; dirbti našiai, vadinasi panaudoti minimaliai

pastangų“.

Ryškiausias šios teorijos įgyvendinimo praktikoje atstovas

H.Fordas išvystė teoriją, kuri buvo pradėta vadinti „fordizmu“. H.Fordas

pabrėždavo, kad Amerika gyvena darbu, kad ji turi talentingų žmonių, ir

todėl svarbiausias verslininkų uždavinys – sudaryti sąlygas, kurios leistų

visiškai atsiskleisti tautos sugebėjimams ir – nne atskirų žmonių ar atskirų

socialinių grupių, o visų dirbančiųjų. Jis manė, kad pramonės tikslas ne

tik aprūpinti vartotojus bet ir ugdyti juos. Jo srautinė gamyba buvo aukšto

techninio lygio, organizuota, atlyginama pagal darbą, nuasmeninanti

darbuotojus ir pasižyminti labai dideliu veiklos reglamentavimu. Mokyklos

nuopelnas yra tas, kad ji įtvirtino šiuos mokslinio valdymo principus:

1. Mokslinės analizės naudojimas optimaliam užduoties atlikimo būdui

nustatyti.

2. Geriausiai tinkamų tam tikroms užduotims atlikti darbuotojų parinkimas

ir jų mokymas.

3. Darbuotojų aprūpinimas pakankamais ištekliais užduočiai veiksmingai

įvykdyti.

4. Nuolatinis ir teisingas veiklos našumo materialinis skatinimas.

5. Planavimo ir apmąstymo išskyrimas į atskirą procesą.

6. Vadybos įtvirtinimas į savarankišką veiklos formą.

3. Klasikinės organizacijos teorijos mokykla

Mokslinis valdymas tyrė cecho ir pavienio darbininko našumo didinimo

klausimus. Klasikinės organizacijos teorija atsirado iš poreikio numatyti

pagrindines tokių sudėtingų organizacijų kaip fabrikai, valdymo gaires. Ši

mokykla pradėjo tirti visas organizacijos valdymo problemas. Mokyklos

atsiradimas siejamas su Henriu Fayoliu(1841-1925) Nes jis ne tik pirmasis

tyrinėjo vadovų elgesį, bet ir pirmasis tai susistemino. Fayolis tikėjo,

kad puiki valdymo praktika turi tam tikrų bendrų bruožu, kuriuos galima

identifikuoti ir nagrinėti. Remdamasis šiuo savo įžvalgumu jis suformulavo

idealios valdymo doktrinos kontūrus, kurie dar ir šiandien daug kur

nepraranda savo galios. Savo tikėjimu moksliniais metodais Fayolis primena

amžininką Taylorą. Tačiau, jei Tayloras labiausiai domėjosi organizavimo

funkcijomis, tai Fayolį domino visa organizacija. Daugiausia dėmesio jis

skyrė valdymui, nes jam atrodė, kad tai labiausiai apleista verslo

operacija Iki Fayolio buvo tikima, kad „vadovais gimstama, o ne tampama“.

Tačiau Fayolis tvirtino, kad valdymas – tai įgūdžiai. Jų, kaip ir bet kurių

kitų, galima išmokti, tereikia tik suvokti pagrindinius valdymo principus.

Kiti šios mokyklos atstovai L. Urvikas (Urwick L. F.), D. Muni

(Mooney J. D.).

Klasikai žvelgė į organizaciją iš perspektyvos, mėgino aptikti

bendriausius organizacijos bruožus ir dėsningumus. Mokykla siekė parengti

universalius valdymo principus. Valdymo principai yra pagrindinės

taisyklės, apibrėžiančios valdymo sistemos sudarymą bei funkcionavimą;

svarbiausi reikalavimai, kurių laikantis pasiekiamas vadovavimo

veiksmingumas. Šie principai susieti dviem aspektais.

Vienas iš jų – parengti universalią valdymo sistemą. Norėta

pasiūlyti geriausią būdą organizacijai padalyti į padalinius arba darbo

grupes. Tradiciškai tokiomis sritimis buvo laikoma finansai, gamyba ir

rinkodara. Su tuo buvo susiję ir valdymo funkcijų formavimas.

A.Fajolis valdymą traktavo kaip universalų procesą, susidedantį iš

kelių funkcijų. Kitas aspektas buvo organizacijos struktūros rengimas ir

darbuotojų valdymas.

Daugelis jo suformuluotų vadybos principų yra reikšmingi ir

šiandien:

1. Darbo pasidalijimas. Jis būtinas norint veiksmingai panaudoti darbo jėgą

bet kurioje veiklos sferoje.

2. Valdžia ir atsakomybė. Jos susijusios, ir atsakomybė yra valdžios

pasekmė. Valdžia derina formalų (pareigų suteikimą) ir asmeninį

(patirtis, moralė) autoritetą.

3. Drausmė. Reikia gerbti firmos susitarimas su darbuotojais siekiant

paklusnumo, stropumo, veiklumo bei tarpusavio pagarbos.

4. Vienvaldystė. Ji garantuoja bendrą požiūrį, veiklos ir tvarkos bendrumą.

5.

Vadovavimo vieningumas. Tų pačių tikslų siekiančios veiklos sritys

turėtų turėti vieną vadovą ir vieningą planą.

6. Bendrų interesų pirmenybė prieš asmeninius ar grupinius.

7. Atlyginimas turi priklausyti nuo darbo kiekio ir kokybės.

8. Centralizacija. Valdymas turi būti taip centralizuotas, kad bendras

rezultatas būtų geriausias.

9. Valdymo hierarchija. Valdymo aparate turi būti tik tiek lygių, kad jie

atitiktų organizacijos interesus ir nedarytų žalos.

10. Tvarka. Darbuotojai pagal savo kompetenciją turi atitikti užimamas

darbo vietas.

11. Teisingumas – gerumo ir teisėtvarkos derinys. Personalo lojalumas ir

ištikimybė turi būti pparemta tarpusavio pagarba ir teisingumo.

12. Personalo pastovumas. Didelė personalo kaita yra blogo vadovavimo ir

priežastis, ir pasekmė. Vietos įsikibęs vidutinių gabumų vadovas yra

geresnis už dažnai darbovietes keičiantį talentingą vadovą.

13. Iniciatyva. Pagal A. Fajolį tai plano apmąstymas ir vykdymas.

Personalui reikia suteikti galimybes iniciatyvą rodyti.

14. Personalo vienijimas tikslams pasiekti (kolektyvo dvasia). Pagal A.

Fajolį vadovas turi būti kvalifikuotas. Vadovas ir pavaldiniai turi

vienas kitu pasitikėti. Vadovas turi šalinti negabius ar nenorinčius

atlikti savo pareigų. Todėl reikia, kad pats vadovas būtų aukštų

moralinių savybių.

A.Fajolis sukūrė administravimo doktriną. Jis išskyrė 6 operacijų

grupes: technines, finansines, draudimo, apskaitos ir administravimo. Jos

vykdomos kiekvienoje įmonėje ir yra tarpusavyje susijusios. Administravimo

funkcijos A. Fajolis suskirstė į planavimą, organizavimą, motyvavimą,

kontrolę ir koordinavimą.

Planavimas yra vadybos funkcija, kuri apibrėžia veiklos tikslus,

jiems pasiekti reikalingus išteklius ir rengia būdus tikslams

veiksmingiausiai pasiekti.

Organizavimas – organizacijos struktūros suformavimas ir

aprūpinimas visais, normaliam darbui reikalingais, ištekliais.

Motyvavimas – darbuotojų aktyvinimas siekti tikslų ir parodyti

kūrybinį potencialą juos moraliai ir materialiai skatinant.

Kontrolė – darbo rezultatų apskaita ir kiekybinis bei kokybinis

įvertinimas. Pagal jos duomenis koreguojami planai ir sprendimai.

Koordinavimas – visų sistemos grandžių darbo suderinimas nustatant

veiksmingus jų savitarpio ryšius.

A.Fajolio teigė, kad vadovavimo sugebėjimų negalima išugdyti vien

tik inžinieriniais techniniais mokslais, kad kiekvienas žmogus privalo

žinoti vadybos pagrindus.

H.Teiloro ir A.Fajolio vadybos teorijos turi ne tik pranašumų, bet

ir skirtumų. H.Teiloras siūlė įmonės valdymo sistemą kurti „iš apačios“, o

A.Fajolis „iš viršaus“. A.Fajolis pabrėždavo, kad tarp šių teorijų

prieštaravimų nėra – jos tiesiog nagrinėja skirtingų lygių gamybos

organizavimą.

4. Žmogiškųjų santykių teorija

Bihevioristinė ((elgesio) mokykla susiformavo iš dalies dėl to, kad

klasikinis požiūris neužtikrino pakankamo gamybos efektyvumo ir darbo

vietos darnos. Dideliam vadovų nusivylimui, žmonės ne visuomet pasirinkdavo

prognozuojamus ar numanomus elgesio modelius. Todėl padidėjo noras padėti

vadovams efektyviau tvarkytis su ,,žmogiškąja jų organizacijų puse”. Kai

kurie teoretikai bandė sustiprinti klasikinę organizacijos teoriją savo

sociologine ar psichologine nuojauta.

Aptartos valdymo teorijos nepakankamai vertino žmogaus vaidmenį.

Šį trūkumą mėgina pašalinti žmogiškųjų santykių mokykla: M.Folet (Follet

M.), F.Hercbergas (Herzberg F.), E.Meijo (Mayo G.), G.Miunsterbergas

(Munsterberg H.). ši mokykla į valdymą žiūri šiek tiek kitaip.

Jos pradininkas yra vokiečių psichologas G.Miunsterbergas. Jis

įkūrė gamybos psichologų mokyklą ir suformulavo pagrindinius principus,

pagal kuriuos žmones reikėtų parinkti vadovaujančioms pareigoms.

G.Miunsterbergas sudarė testus gabumams, polinkiams įvairioms profesijoms,

darbuotojų suderinamumui tirti. Jo mokykla ruošė psichologus įmonėms ir

organizacijoms.

M.Folet bandė sudaryti visumą iš trijų vadybos mokyklų: mokslinės,

klasikinės ir žmogiškųjų santykių. Jos nuomone valdymas yra „garantuoti

darbo rezultatą kitiems dirbant“. M.Folet iškėlė darbo ir kapitalo

harmonijos idėją: harmonija gali būti pasiekta vienodai įvertinant abiejų

pusių interesus ir teisingai motyvuojant. Ji teigė, kad vadovas turi veikti

atsižvelgiant į, o ne į tai, ką nurodo vadybos funkcija.

Ypatingi nuopelnai kuriant žmogiškųjų santykių teoriją bei

praktiką priklauso E.Meijo. Jo ir kitų ilgamečiai tyrimai Hotorne

atskleidė, kad žmonių poelgius nulemia ne tik ekonominiai, bet ir kiti, tik

iš dalies pinigais patenkinami, poreikiai. Ši teorija pabrėžia tarpusavio

santykių, aplinkos sąlygų ir valdymo principų, leidžiančių asmenybei

visapusiškai pasireikšti, svarbą.

E.Meijo bandymai patvirtino, kad darbo našumas priklauso ne tik

nuo organizacinio lygio, bet ir nuo socialinio psichologinio klimato.

Apibendrinęs tyrimų išvadas jis sukūrė socialinę vadybos

filosofiją (žmogiškųjų santykių sistemą). Pagrindinis teorijos teiginys:

tik laimingas žmogus dirba veiksmingai ir našiai – suvaidino svarbų

vaidmenį orientuojant teilorizmo dvasia išauklėtus vadovus į socialines

problemas. Hotorno tyrimai paskatino domėtis darbuotojų tarpusavio

santykiais, neformaliomis grupėmis ir santykiais jų viduje bei jų vaidmeniu

organizacijoje.

Pripažįstant šios teorijos humanistinį, moralinį aspektą ir svarbą

valdymo praktikai, negalima jjos supriešinti su moksline klasikine teorija.

Tik derinant abi šias teorijas gaunama gerų rezultatų.

Gerų ekonominių rezultatų gali būti pasiekta naudojant vien tik

prievartines ir drausminančias sistemas. Tačiau didėjant bendram visuomenės

demokratizavimui, prievartos sistemų veiksmingumas mažėja ir tai reikia

kompensuoti žmogiškaisiais veiksniais. Psichologijoje „žmogiškuoju

veiksniu“ laikoma asmenybė, žmonių grupė, veikianti valdymo sistemoje; tai

žmonių poreikiai, interesai, nuostatos, pergyvenimai ir pan.

Pagal dabartinę vadybos sistemą reikšmingiausi yra trys veiksniai:

žmonės, finansai ir technika. Rinkos sąlygomis optimalus toks vadovavimas,

kuris didžiausią dėmesį skiria žmogui. Aštrios konkurencijos sąlygomis, tik

mokėjimas bendrauti su žmonėmis leidžia palaikyti aukštą našumą ir aukštą

kokybės lygį.

Maždaug nuo 6-to dešimtmečio pabaigos žmogiškųjų santykių mokykla

virto elgsenos mokykla. Pagrindinis jos postulatas yra kiekvieno darbuotojo

bei visos organizacijos veiksmingumo didinimas elgsenos mokslo pagrindu.

Žymiausi šios krypties atstovai: D.Makgregosas (McGregor D.),

A.Maslou (Maslow A.), R.Likertas (Likert R.).

Jie tyrinėjo įvairius socialinio poveikio aspektus: motyvavimą,

valdžios ir autoriteto pobūdį, organizacijų struktūras, bendravimą,

lyderiavimą. Šių tyrimų pagrindu apie 7-tą dešimtmetį susiklostė nauja

vadybos funkcija – personalo vadyba.

Pagrindinis elgsenos mokyklos tikslas buvo pradėti darbuotojui

suvokti savo galimybes bei atskleisti kūrybinį potencialą ir šiuo pagrindu

padidinti organizacijos veiksmingumą. D.Makgregosas parengė „X“ ir „Y“

teorijas, kurios rodo du požiūrius į darbuotoją: pagal pirmą – žmogus yra

pasyvus ir tingus, pagal antrąjį – žmogus aktyvus ir kūrybingas. Autorius

padarė išvadą, kad antrasis veiksmingesnis, ir vadovai turėtų sudaryti

darbuotojams sąlygas realizuoti ir savo asmeninius tikslus, siekiant

organizacijos tikslų.

A.Maslou paskelbė poreikių teoriją. Jis teigė, kad kiekvienas

žmogus turi sudėtingą pagal hierarchiją išdėstytų, poreikių struktūrą.

Vadovas privalo šiuos poreikius išsiaiškinti ir panaudoti atitinkamą

motyvavimą.

5. Naujoji valdymo mokykla

Ši mokykla valdymui pradėjo naudoti tiksliuosius mokslus ir

skaičiavimo techniką. Ji vystosi dviem kryptim. Pirmajai priklauso

matematikos metodų naudojimas geriausiems sprendimams išrinkti ir pagrįsti;

antra kryptis nagrinėja valdymą sisteminiu požiūriu. Dabar jas bandoma

sujungti, sprendžiant optimalų strategijų modeliavimo problemas, naudojant

situacijų modelius ir kt.

Pagrindinis mokyklos bruožas yra tai, jog žodiniai išvedžiojimai

ir aprašomoji analizė yra pakeičiama matematinių modelių analize.

Didelis šios mokyklos įnašas – sistemos teorijos panaudojimas

valdymui.

Organizacija dažnai vaizduojama plokščia schema, kuri parodo

ryšius tarp žmonių ir padalinių. Sistemų teorija padėjo geriau suprasti ir

pamatyti organizacijos vientisumą.

Sistema yra tam tikra visuma, sudaryta iš tarpusavyje susijusių

dalių, įnešančių savo indėlį į visumos pobūdį.

Mašinos, kompiuteriai yra sistemos. Jas sudaro daugybė dalių,

modulių, blokų, kurie kartu dirbdami, sukuria savitas savybes turinčią

visumą. Kai bent vienos dalies truks arba kai bent viena iš jų blogai

veiks, visa sistema funkcionuos neteisingai.

Kiekvienoje sistemoje labai aiškiai galima skirti tris elementus:

poveikį, procesą ir rezultatą.

Visos organizacijos yra sistemos. Kai žmonės, greta technikos, yra

organizacijos sudedamos dalys, tokios organizacijos yra vadinamos

socialinėmis techninėmis sistemomis. Visos organizacijos dalys priklauso

viena nuo kitos.

Sistemos gali būti uždaros

ir atviros. Atviros sistemos sąveikauja

su aplinka, o uždaros – ne (pvz., prisuktas laikrodis).

Energija, medžiagos, informacija yra priemonės, kuriomis atvira

sistema sąveikauja su aplinka. Tokia sistema priklauso nuo aplinkos, nes

pati savęs neaprūpina. Be to, atvira sistema sugeba prisitaikyti prie

išorės pasikeitimų.

Vadovai dažniausiai dirba su atviromis sistemomis. Kiekvienos

organizacijos gyvavimas priklauso nuo išorės pasaulio, nuo to, kiek

organizacija sugeba prie jo prisitaikyti. Didelės sudėtingų sistemų (pvz.,

organizacija, žmogus, mašina) dalys – dažnai irgi yra sistemos. Tokios

dalys vadinamos posistemiais. Posistemio samprata valdymui yra svarbi, nes

vadovybė sudarydama oorganizacijoje padalinius, apgalvotai kuria jos viduje

posistemius. Tokie įmonės posistemiai, kaip skyriai, barai ar cechai,

apibūdinami skirtingais valdymo lygiais, yra reikšmingi visai įmonei.

Tai, kad organizacija yra sudėtinga atvira sistema, paaiškina,

kodėl kiekviena vadybos mokykla praktiškai yra priimtina tik tam tikru

mastu. Taip yra dėl to, kad beveik kiekviena iš jų smulkiai tyrinėjo kurį

nors vieną posistemį.

Supaprastinta organizacija, kaip atvirą sistemą galima pavaizduoti

tokia schema.

Įėjimas arba poveikis sužadina procesą, kuriame vyksta

transformavimas. Procesas yra būvių kaita ar raida. Išėjimu vadinama

proceso galutinė būklė, kuriai būdingas tam ttikras rezultatas. Be šių

objektų kiekviena sistema turi grįžtamąjį ryšį ir apribojimus. Grįžtamasis

ryšys palygina poveikį su rezultatu ir taip veikia procesą, kad rezultatas

priartėtų prie norimo tikslo. Apribojimus lemia sistemos tikslai ir

priverstiniai ryšiai.

Sisteminį požiūrį dabartiniu metu galima laikyti universalia

vadybos metodologija. Jos eesmė – plėtojimas mąstymo, kuris visus

organizacijos vidaus ir jos išorės aplinkos reiškinius priima kaip vieningą

visumą.

6. Empirinė valdymo koncepcija

Šios mokyklos kertinis akmuo yra situacija – rinkinys aplinkybių,

kurios tuo metu daro organizacijai poveikį. Tai mąstymo apie organizavimo

problemas ir jų sprendimą būdas. Apibendrinti šios mokyklos darbus yra

sunku, nes pabrėžiama praktinio patyrimo reikšmė, o teorinės pažiūros

dažnai eklektinės, nesudaro vientisos valdymo koncepcijos. Koncepcijos

metodologiją sudaro keturi teiginiai:

1. Vadovas turi žinoti, kokios yra profesionalaus valdymo

priemonės.

2. Kiekviena koncepcija turi savo stipriąsias ir silpnąsias

vietas. Vadovas turi sugebėti numatyti kokios bus pasekmės, kai

jis panaudos vieną ar kitą koncepciją.

3. Vadovas turi mokėti teisingai interpretuoti situaciją.

4. Vadovas turi mokėti susieti priemones, kurios duos mažiausią

neigiamą efektą.

Šios mokyklos atstovų tvirtinimu – pagrindinis uždavinys yyra

stebėti valdymo praktiką, apibendrinti ją, mokytis iš klaidų.

7. Naujausios vadybos teorijos

Situatyvinė teorija yra panaši į empirinę, tačiau nuo jos skiriasi

dviem aspektais. Pirma, sprendžiant konkrečias problemas ar situacijas,

rengiant sprendimus siūloma naudoti sistemų teoriją.

Antra, teigiama jog organizacijose dažnai pasitaiko panašių

situacijų. Tokiomis situacijomis sprendimus galima parengti iš anksto ir

taip pagreitinti jų sprendimą. Be to, iš anksto rengiant sprendimus, tai

galima padaryti daug geriau. Viena iš šios teorijos atšakų yra valdymas

tikslų pagrindu.

Valdymui tikslų pagrindu būdinga tai, kad kiekvienas organizacijos

padalinys turi tikslą, iir visi kiekvieno padalinio darbuotojai privalo jį

žinoti. Padalinių tikslai turi padėti pasiekti bendrus organizacijos

tikslus.

Organizacinio vystymo teorija atsirado padidėjus organizacijų

vidaus bei išorės aplinkos dinamikai. Ši teorija teigia, kad organizacijos

valdymo tobulinimas yra ne vienkartinė ar periodinė priemonė, o nuolatinis

nepertraukiamas procesas, kurio metu:

1. Koreguojama organizacinė valdymo struktūra, tikslinamas

funkcijų paskirstymas ir įgaliojimų delegavimas.

2. Gerinamas organizacijos psichologinis klimatas.

3. Gerinamas atskirų grupių bendravimas.

4. Tobulinama informacijos atrinkimo bei paskirstymo sistema ir

sprendimų priėmimo procesas.

5. Analizuojamas ir tobulinamas organizacijos darbuotojų

motyvavimas.

6. Tobulinama darbuotojų mokymo sistema.

Organizacijos valdymo tobulinimo projektams rengti buvo parengta

speciali metodika vadinama organizaciniu projektavimu.

Pagrindiniai vadybos mokslo teorijos ir praktikos raidos momentai

pateikiami lentelėje.

Dinamiškų santykių požiūris. Dinamika – statikos priešybė –

reiškia nuolatinį kitimą, augimą; ir veiklą. Santykiai – (atsiskyrimo

priešybė); reiškia intensyvius ryšius ša kitais. Todėl terminas „dinamiški

santykiai“ išreiškia vadybos metodus, kai dėmesys telkiamas į žmonių

santykius ir jų greitą pritaikymą prie kintančių sąlygų.

Kuriant dinamišką organizaciją, įvertinami šie momentai.

Organizacijos santykiai su aplinka. Dinamiškų santykių požiūriu

pripažįstama, jog organizacijos .aplinka yra sudėtingas, dinamiškas žmonių,

bendraujančių tarpusavyje, tinklas. Todėl vadovams dera kreipti dėmesį ne

tik į savo problemas, bet ir suprasti, kas svarbu kitiems vadovams tiek

savoje tiek ir kitose organizacijose. Jie bendrauja su kitais vadovais, kad

suvienytų pastangas ir sukurtų sąlygas jų organizacijoms kooperuotis ar

konkuruoti.

Socialinė atsakomybė ir etika. Dinamiškų santykių požiūriu

besiremiantys vadovai didelį dėmesį skiria organizacijos kultūrai,

vertybėms, kuriomis žmonės vadovaujasi organizacijoje, bendrajai kultūrai,

kurioje, tos vertybės įkūnytos, bei vertybėms, kurių žmonės laikosi ne

organizacijose.

Jie rodo moralinę drąsą ir „tobulumo“ kriterijų pirmiausia įtraukia į

dienotvarkę. .XX -amžiaus pabaigoje pagrindinis organizacijų veiklos

bruožas tapo nuolatinis tobulumo siekimas. Kadangi vertybės, tarp jų ir

tobulumas, yra etikos sąvokos, tai dinamiškų santykių požiūriu etika tapo

pagrindinė vadybos teorijos tema.

Globalizacijos santykis su vadyba. Pasaulis tampa be sienų, net

tolimiausius planetos kampelius galima pasiekti telefonu, finansų

organizacijos dirba visą parą. Vadovai XXI amžiuje privalo galvoti apie

save kaip apie pasaulio piliečius. Televizijos kompanijos CNN žurnalistai

visai nevartoja žodžio „užsienis“, o žymiausių kompanijų televizoriai

sukomplektuoti iš dalių, kurias pagamino gyvenantys įvairiuose žemės

kampeliuose žmonės.

Organizacijų perprojektavimas. Vadovai pripažįstantys dinamiškų

santykių požiūrį, nuolat ieško būdų darbuotojų kūrybinei galiai atskleisti,

keičia įprastą standartinę organizacijos struktūrą. Išpopuliarėjo sąvoka

„korporacijos perprojektavimas“, kai organizacija įvertina save iš esmės ir

keičia procesus, mažinančius organizacijos efektyvumą.

Kultūros ir multikultūra. Įvairios idėjos bei vertybės, kurias žmonės,

atstovaujantys skirtingoms kultūroms, atneša į organizacijas, yra labai

vertingos. Žmonės gali išsaugoti savo unikalumą (autentiškumą) tik tuo

atveju, jei vertins tai, ką turi bendro, ir ieškos būdų praplėsti

bendrąsias vertybes tose organizacijose, kur dirba, bei bendruomenėse,

kuriose gyvena. Tačiau priimti skirtingas kultūras nėra lengva.

Multikultūra – kintanti problema, nes vis daugiau, ir daugiau žmonių

įsisąmonina savas ypatingas kultūrines tradicijas ir sąsajas. Čia ir

.“dinamika“ ir „santykiai“ aiškiai susijungia dvidešimt pirmo amžiaus

organizacijose. Tai ypač ryšku.

Kokybė. Viena naujausių .vadybos metodologijų yra visuotinės

kokybės koncepcija. Visuotinės kokybes vadyba yra nauja sąvoka Lietuvoje,

bet ir pasaulyje.

Tačiau amerikiečių pramonininkų kokybės ir gamybos efektyvumo gerinimo

paieškos 9-ame dešimtmetyje nėra paprastas minėtųjų atradimų vartojimas, o

kokybiškai naujas požiūris į šių problemų sprendimą. Žymus kokybės valdybos

specialistas T. J. Pitersas teigia, kad nei statistiniai kontrolės metodai,

nei kokybės būreliai, nei racionalizacinių pasiūlymų skatinimo sistemos,

nei ženkliukai ir medaliai, nei šūkiai, nei programos ar bet kuri kita

priemonė, vartojama atskirai, neišspręs kokybės ir efektyvumo gerinimo

problemų. Šioms problemoms spręsti reikia visų šitų priemonių kartu ir dar

daug ko kito. Vienas žymiausių pasaulinio masto šios srities specialistų

dr. H. J. Harringtonas, apibendrinęs daugiau kaip 50 JAV kompanijų kokybės

ir efektyvumo gerinimo patirtį, rašo, kad šalindami darbo klaidas, mes

turėtume kritikuoti ne žmones, o labiausiai rūpintis sistemomis,

padedančiomis reguliuoti ir valdyti gamybinę firmų veiklą. Manoma, kad apie

75-80 proc. blogos kokybės priklauso nuo šių sistemų ir tik apie 25 proc.

nuo žmonių. Manome, kad 9-ame dešimtmetyje žymiausios JAV kompanijos rado

kokybiškai naujų būdų gamybos kokybei ir efektyvumui gerinti. Šie būdai

vadinami įvairiai: darbo gerinimo procesas visuotine kokybė, visuotinės

kokybės vadyba

Dabartiniu metu egzistuoja daug naujų teorijų: strateginio valdymo,

krizių vadybos ir kitos, kurių pagrindinis

bruožas yra geriausių anksčiau

minėtų savybių apjungimas ir naujos geriausiai sąlygas atitinkančios

teorijos.

Vadybos teorijos ir praktikos raida XX amžiuje

|Mokslinės |1900 m.|Teiloras – kad darbas būtų našus, jį reikia |

|vadybos | |organizuoti pagal principus bei standartus, kurie |

|mokykla | |parengti panaudojant naujausius mokslo pasiekimus ir |

| | |praktinę patirtį. |

|Klasikinė |1920 m.|Fajolis – administravimo doktrina (suformuluoti |

|vadybos | |vadybos principai, kurie yra aktualūs ir šiuo metu). |

|mokykla | | |

|Žmogiškųjų |1940 m.|M.Folet ir E.Meijot – išryškintas žmogaus vaidmuo |

|santykių | |veiklos procese: ssvarbią įtaką darbo našumui turi |

|koncepcija | |psichologiniai ir socialiniai veiksniai. |

|Naujoji |1950 m.|Sistemų teorijos ir matematikos metodų panaudojimas |

|valdumo | |organizacijos valdymui tobulinti ir geriausiam |

|mokykla | |sprendimui paringti. |

|Empirinė |1970 m.|Vadyba yra konkreti veikla, skirtinga kiekvienam |

|valdymo | |konkrečiam atvejui ir priklauso nuo susiklosčiusios |

|mokykla | |situacijos. |

|Situatyvinio|1990 m.|Inovaciniai ir tarptautiniai procesai: žmonių ir |

|ir | |aukštų technologijų simbiozė; demokratinis valdymas ir|

|inovacinio | |darbuotojų dalyvavimas uždirbant ir paskirstant pelną;|

|požiūrio | |tarptautinio valdymo stiprėjimas. |

|mokykla | | |

8. 11.Vadybos raida Lietuvoje

1920 – 1940 metai

Lietuvos nepriklausomybės laikotarpis sutapo su klasikinių vadybos

mokslų formavimosi ir vystymosi laikotarpiu. Todėl ypač įdomu išsiaiškinti

Lietuvos vadybos specialistų darbų turinį šiame kontekste, o taip pat jų

požiūrį į klasikines sampratas.

Vadybos publikacijas, paskelbtas Lietuvos leidiniuose, dderėtų

skirti į dvi dalis – pasirodžiusias iki 1935 metų, kuomet į Lietuvą grįžo

V.Graičiūnas, ir atspausdino vėliau. Toks perskyrimas prasmingas todėl, kad

po 1935 metų vadybos vystymuisi Lietuvoje esminę įtaką turėjo būtent

V.Graičiūno veikla.

1924 metais Prahoje vykusiame Pirmajame pasauliniame darbo

mokslinio organizavimo kongrese dalyvavo Lietuvos universiteto profesorius

J.Šimkus. Įkvėptas kongrese išklausytų idėjų, jis paskelbė straipsnį „Darbo

organizacija“, kuriame išdėstė pagrindines F.Teiloro ir jo pasekėjų

teorijos tezes.

Be abejo, viena ryškiausių to meto vadybos mokslo Lietuvoje figūrų

yra P.Raulinaitis. 1926 metais jis išleidžia knygutę „Administracijos

principai“. Joje perpasakotas (kai kuriose vietose tiesiog pateiktas

vertimas) H.Fajolio veikalas „Bendrasis ir pramoninis valdymas“. Tai buvo

labai svarbu, nes ši teorija Lietuvoje dar beveik nebuvo žinoma. Vėlgi,

būtina pabrėžti, kad knygutė išėjo praėjus vos devyniems metams po

pirmosios H.Fajolio knygos publikacijos.

1930 metais P.Raulinaitis išleido dar vieną kknygą – „Darbo

organizacijos matmenys“. Joje autorius dėsto F.Teiloro teorijos pagrindus,

bando polemizuoti ir kritikuoti kai kurias jo mintis. Ši knyga nebuvo tokia

svarbi kaip pirmoji, ne F.Teiloro darbų esmė jau buvo išdėstyta J.Šimkaus

straipsnyje.

Iki 1935 metų gana svarbius straipsnius paskelbė profesorius

S.Nacevičius ir docentas G.Galvanauskas. Profesorius straipsnyje

„Teilorizmas bei fajolizmas žemės ūkyje arba žemės ūkio darbams

racionalizuoti etiudas“ nagrinėja darbo organizavimo ir administravimo

daržininkystėje klausimus, parodo, kad klasikiniai principai ir metodai

gali būti taikomi ne tik pramonėje. Docentas straipsnyje „Darbas

administracinėse įstaigose“ sprendžia tarnautojų parinkimų, priėmimo, jų

darbo organizavimo kklausimus. Tai pirmasis darbas, nagrinėjantis personalo

valdymo problematiką.

Vadybos pakraipos darbai, kaip šiandien taip ir tuomet, artimiausi

ūkio, ekonomikos tematiką nagrinėjantiems darbams. Todėl vieno ar kito

vadybos aspekto nagrinėjimą galima rasti ekonomistų V.Jurgučio, A.Rimkos ir

kitų darbuose.

1935 metais iš užsienio į Lietuvą grįžta žinomas visame pasaulyje

vadybos specialistas, pagarsėjęs savo straipsniu „Organizacijos vidiniai

ryšiai“, V.Graičiūnas.

Nuo pirmųjų gyvenimo Lietuvoje dienų V.Graičiūnas labai aktyviai

propaguoja vadybos idėjas, buria entuziastus, besidominčius šia tematika.

Vienas aktyviausių jų tarpe buvo P.Lesauskis. Labai susidomėjęs vadybos

idėjomis, jis, kaip karininkas, pirmiausia jas komentuoja karybos

straipsniuose. Vėliau, 1938 – 1940 metais publikuoja visą eilę straipsnių

įvairiais profesionaliosios vadybos aspektais. Sistemindamas šių straipsnių

medžiagą ir rašydamas naujus skyrius, P.Lesauskis parengia knygą

„Administracijos organizacijos paskaitos“. Ši knyga – kompleksinis

organizacijų valdymo teorijos veikalas, turintis išliekamąją vertę ir

tikriausiai svarbiausias tuometinio Lietuvos vadybos mokslo (išskyrus

V.Graičiūno straipsnį) darbas. Akivaizdu, kad P.Lesauskis, greta

V.Graičiūno, yra labiausiai nusipelnęs to meto vadybos mokslo darbuotojas.

Vieną – kitą įdomų darbą paskelbė A.Valašinas, A.Baliūnas,

J.Rugis, J.Rimantas. Tai rodo, kad įvairūs vadybos aspektai Lietuvoje buvo

tyrinėjami gana intensyviai.

Akivaizdu, kad didžiausią įtaką vadybinės minties vystymuisi

Lietuvoje turėjo Mokslinės vadybos draugijos įkūrimas. Draugija įkurta 1938

m. pavasarį, jos organizavimo iniciatorius buvo V.Graičiūnas, jis buvo

išrinktas ir pirmuoju pirmininku.

Pagrindinė draugijos veiklos sfera buvo skelbti vadybos mokslo

idėjas, skiepyti mokslinės vadybos principus praktine valdymo veikla

užsiimantiems žmonėms.

Nors tiesioginės įtakos to mmeto vadybos mokslo darbuotojų veikla

vėlesniems tyrinėjimams neturėjo, tačiau dvasinis ryšys, pasididžiavimas

lietuvių mokslininkų darbais buvo gana svarbus visuomet, ir ypač – atkūrus

Lietuvos nepriklausomybę.

8.2 Sovietinis laikotarpis

Sovietinės okupacijos laikotarpiu Lietuvos mokslas ir studijos,

ypač socialinių mokslų srityje, praktiškai buvo izoliuoti nuo pasaulyje

vykstančių procesų. Vadybai, kaip vienai iš socialinių mokslų krypčių,

vystytis sąlygos buvo labai sudėtingos.

Iki šeštojo dešimtmečio pabaigos, vadinamojo N.Chruščiovo atšilimo

laikotarpio, darbo mokslinis organizavimas, menedžmentas Sovietų Sąjungoje

buvo laikomi „prakaitą išspaudžiančiomis sistemomis“.

1962 – 1967 metais Lietuvoje susiformavo keletas centrų, kuriuose

gana aktyviai prasidėjo darbo mokslinio organizavimo aspektų tyrimai. Ši

tematika buvo labai propaguojama sovietinės valdžios institucijose, todėl

jai plėtoti atsirado neblogos sąlygos.

Apžvelgti Lietuvos vadybos tyrinėtojų veiklą galbūt lengviausia

apibūdinant šiuose centruose vykdytus tyrimus.

Vilniaus universiteto Pramonės ekonomikos fakultetas. Šiame centre

1962 – 1967 metais susiformavo grupelė specialistų – M.Krejeris,

R.Razauskas, kurie intensyviai pradėjo darbo organizavimo, o vėliau –

vadybos tyrimus. Grupė plėtėsi, joje pradėjo dirbti daugiau šia tematika

besidominčių žmonių: G.Samuolis, A.Baltakis, V.Grigoras, P.Gylys.

Kauno politechnikos instituto – KPI (vėliau Kauno Technikos

universitetas – KTU) Inžinerinės ekonomikos fakultetas. Vadybos tyrinėjimus

fakultete pradėjo V.Gubavičius. Nuo 1961 m. V.Gubavičius paskelbė eilę

straipsnių Lietuvos ūkio valdymo tobulinimo, lengvosios pramonės struktūrų

pertvarkymo ir kitais klausimais. Kartu su V.Gubavičiumi produktyviai dirbo

B.Prokopčiukas, daugiausiai nagrinėjęs įmonių gamybos operatyvinio valdymo

problemas.

1969 – 1970 metais vadybos tyrinėjimais susidomėjo

P.Tvarijonavičius. Nuo pirmųjų dienų jo ddarbų tematika susieta su personalo

valdymo problemomis.

Techninių – technologinių inovacijų valdymo problematiką tyrinėjo

J.Novickas. Šiuos darbus jis tęsė perėjęs dirbti į Lietuvos inovacijos

institutą. B.Prokopčiuko darbus tęsė jo mokinys R.Venskus, o personalo

valdymo tyrinėjimus, išėjus P.Tvarijonavičiui, vystė A.Sakalas.Specifinis

personalo darbo organizavimo klausimus nagrinėjo P.Vanagas, išleidęs šia

tematika tris knygas.

KPI Vilniaus filialo (vėliau Vilniaus inžinerinio statybos

instituto – VISI, dar vėliau Gedimino technikos universiteto – VGTU)

Ekonomikos katedra. Šios katedros darbuotojai E.Borkauskas, J.Dilba,

E.Martinaitytė, J.Bivainis, K.Valašimas ir kiti savo darbuose nagrinėjo

statybos, statybinių medžiagų pramonės, transporto organizavimo ir valdymo

klausimus, parengė ir publikavo visą eilę straipsnių žurnale „Statyba ir

architektūra“, VISI mokslo darbų rinkiniuose.

1969 metais VISI buvo įkurta Valdymo sistemų tyrimo laboratorija,

vadovaujama K.Antanavičiaus. Laboratorijoje buvo vykdomi organizacinių

struktūrų tyrimo, informacinių sistemų projektavimo darbai.

Lietuvos žemės ūkio akademijos – LŽŪA (nuo 1996 m. universiteto –

LŽŪU) Žemės ūkio gamybos valdymo katedra. Šiame centre išsamesni tyrimai

prasidėjo 1973 – 1975 metais. Suprantama, darbų tematika daugiausiai buvo

skirta žemės ūkio įmonių valdymo klausimams nagrinėti. Aktyviai dirbo

V.Dudinskas, A.Vaitiekus, vėliau įsijungė M.Dargvainis, A.Baležentis,

S.Nargėla, J.Žabaliūnas, V.Milušauskas. Produktyviausiai dirbo

A.Baležentis, M.Dargvainis, A.Vaitiekus iki 1990 metų paskelbę keletą knygų

ir po keliasdešimt straipsnių.

Liaudies ūkio specialistų tobulinimosi instituto (LŪSTI) Valdymo

katedra. Viena iš pagrindinių šio instituto veiklos krypčių buvo įmonių ir

organizacijų vadovaujančių darbuotojų kvalifikacijos tobulinimas.

A.Indriūnas tyrinėjo vadovų veiklos turinio įvairius aspektus,

paskelbė šia tematika eilę

straipsnių ir knygas „Valdymo technika“ bei

„Vadovo organizacinių žinių tobulinimo modelis“. K.Bieliūno tyrimų

pagrindinė sritis – organizacinė technika, dokumentalistika, raštvedyba,

kaip svarbūs vadybinio darbo organizavimo elementai. I.Milinavičienė

daugiausia dėmesio skyrė valdymo personalo parinkimo, paskirstymo,

atestavimo problematikai, o D.Kuzmickas – veiklos taktinio ir operatyvinio

planavimo, kontrolės ir ritmingumo užtikrinimo klausimais. Svarūs buvo

S.Butkaus darbai valdymo organizavimo srityje. V.Balkevičius – viešojo

maitinimo ir kooperacijos įmonių valdymo tobulinimo sferoje.

Vadybinės tematikos tyrimus vykdė ir kitose šio instituto

katedrose dirbę S.Marčiukaitis, S.Poškus, B.Melnikas, A.Vyskupaitis ir

kiti.

Liaudies ūkio specialistų tobulinimosi instituto Kauno filialas

(LŪSTI KF). VVadybinės problematikos moksliniai tyrimai filiale prasidėjo

1977 metais, kuomet Gamybos organizavimo katedrai pradėjo vadovauti

P.Tvarijonavičius. Katedroje pradėjo dirbti P.Zakarevičius, S.Lapeika,

D.Ūsienė, vėliau atėjo P.Žukauskas, R.Šermukšnis, R.Jucevičius ir G.Galkis.

Mokslų Akademijos Ekonomikos instituto (MA EI) Liaudies ūkio

planavimo ir valdymo skyrius. Šiame centre pagrindinė darbų tematika buvo

planavimo, kaip vienos iš pagrindinių valdymo funkcijų tobulinimas, mokslo

ir technikos pažangos valdymas. Tyrimus šia tematika vystė P.Staniko

vadovaujama grupė.

1971 – 1973 metais aktyviai šioje srityje pradeda dirbti E.Smilga.

Jis paskelbia visą eilę straipsnių, skaito pranešimus konferencijose, o

1984 m. išleidžia knygą „„Įmonės techninės politikos ekonominės problemos“.

Lietuvos mokslinės – techninės informacijos instituto (LII)

Vadybos skyrius. Šiam centrui teko specifinis vaidmuo – kaupti, sisteminti

ir publikuoti informaciją apie vadybos teoriją ir praktiką. Nuo 1968 metų

išleisti teminiai rinkiniai „Darbo mokslinis organizavimas“, „Ekonominių

sistemų valdymo patirtis JAV“, „„Valdymas ir ekonomika“, „Vadovas ir jo

funkcijos“, „Vadovų parinkimas ir rengimas užsienyje“ ir kiti.

Kai kurie skyriaus darbuotojai dirbo ne tik informacinį, bet ir

mokslinį darbą. S.Radzevičienė paskelbė eilę darbų vadovų kvalifikacijos

kėlimo tema, J.Radžiukynas – valdymo inovacijų kūrimo ir diegimo srityje,

R.Solominienė – vadovų darbo organizavimo ir vertinimo klausimais.

Mokslų Akademijos Filosofijos, sociologijos ir teisės instituto

(MA FSTI) Valdymo sociologinių problemų skyrius. Pagrindinius šio skyriaus

darbus nuveikė R.Grigas. Leidiniai „Darbininkas ir įmonė“, „Socialinė

raida: problemos ir planavimas“, „Įmonės socialinė organizacija ir jos

funkcijos“, „Socialinis valdymas ir planavimas įmonėje“ buvo labai svarbūs,

nagrinėjo įmonių veiklą netradiciniu aspektu. Aktyviai taip pat dirbo

V.Jonaičio vadovaujama grupė, tyrinėjusi miestų, kaip specifinių sociumų,

valdymo klausimus.

Apibendrinus šio laikotarpio mokslinę veiklą, išryškėja tokios

pagrindinės tyrinėjimų sritys:

– personalo valdymas, profesionalių vadovų rengimas, kvalifikacijos

tobulinimas, veiklos organizavimas;

– oorganizacinių valdymo struktūrų formavimas, pertvarkymas,

vadybinės veiklos reglamentavimas, valdymo procesų reguliavimas;

– socialinės organizacijų valdymo problemos, įmonių socialinės

raidos organizavimas ir planavimas;

– automatizuotų informacinių sistemų kūrimas, įvedimas,

kompiuterinės technikos taikymas;

– atskirų ūkio šakų valdymo organizavimas.

Neeilinis įvykis buvo Lietuvos vadybos draugijos atkūrimas 1989

metų pavasarį. Iniciatoriumi buvo P.Tvarijonavičius. Draugija sujungė į

vientisą būrį tiek vadybos tyrinėtojus, tiek praktikus, sudarė sąlygas

tampriau bendrauti. Nors draugijos veiklas tai prigesdavo, tai vėl

suaktyvėdavo, ji yra svarbi vadybos žmones jungianti institucija.

8.3 1990 -1997 metai

Atkūrus LLietuvos nepriklausomybę, susidarė visiškai naujos vadybos

mokslo ir praktikos vystymosi sąlygos. Vadybos tyrinėtojai ir praktikai

įgavo galimybę giliau ir plačiau susipažinti su vakarų šalių mokslininkų

darbais. Todėl iš dalies keitėsi darbų tematika, susiformavo nauji studijų

ir mokslo centrai.

Atkurtame VDU įsteigtas Biznio ir vadybos fakultetas.

P.Zakarevičiui pavyko suburti pajėgų 14 – 16 aukštos kvalifikacijos

specialistų kolektyvą, į kurį įsiliejo geriausi Vadybos akademijos Kauno

filialo, KTU Vadybos fakulteto, VU Kauno Humanitarinio fakulteto ir kitų

organizacijų darbuotojai.

Klaipėdos universiteto Socialinių mokslų fakultete įsteigta

Vadybos katedra, kurioje taip pat formuojasi aktyvių tyrinėtojų grupė,

vadovaujama A.Seiliaus.

Įvairiuose centruose vykdomų tyrimo darbų analizė rodo, kad jų

pagrindinės temos yra šios:

– organizacijų valdymo metodologija ekonominių sistemų transformacijų

sąlygomis;

– organizacinių struktūrų formavimo ir vystymo teorija ir metodai;

– personalo valdymas ir vadovavimo bei motyvavimo mechanizmų tobulinimas;

– strateginis valdymas ir strateginis organizacijų vystymas;

– visuotinės kokybės valdymo sistemų kūrimas ir įvedimas;

– atskirų ūkio sferų valdymas (ekonominių ryšių su užsienio šalių

organizacijomis, kuro ir energetikos, statybos, transporto, pramonės,

žemės ūkio įmonių ir kitų valdymas).

Organizacijų valdymo metodologijos problematikoje pažymėtini tokie

darbai, kaip S.Butkaus „Organizacijos ir vadyba“. J.Kvedaravičiaus „Vadybos

turinys ir Lietuvos vadybinė situacija“, Z.Lydekos „Verslo aplinkos

samprata ir kitimo tendencijos“, B.Melniko „Menedžmentas Rytų Europoje:

raida ir specifika“, P.Zakarevičiaus „Vadyba: valdymas, administravimas,

.?“ ir eilė kitų.

Ekonomikos persitvarkymo laikotarpiu ypač aktualūs organizacinių

struktūrų fformavimo tyrimai, nes įmonėms reorganizuojantis,

restruktūrizuojantis, kartais iš esmės keičiasi jų vidinė morfologija,

ryšiai, procesai. Šioje srityje derėtų išskirti S.Butkaus „Vadybinis

organizacijų struktūrizavimas“, A.Marčinsko „Įmonių valdymo struktūros kaip

strategijos formavimo subjektai“, P.Zakarevičiaus „Stambaus verslo

organizacinės formos Lietuvoje“.

Tyrimai personalo valdymo tematika išliko viena svarbiausių

krypčių ir atkūrus Lietuvos nepriklausomybę. Darbus tęsė I.Bakanauskienė

„Personalo valdymo sampratos ir turinio analizė“, A.Marčinskas – „Personalo

darbuotojų rengimo politika“, R.Razauskas – „Aš vadovas: gero vadovo

beieškant“, A.Sakalas – „Personalo ugdymo sistemos kiekybiniai ir

kokybiniai aspektai“.

Strateginio valdymo tematika išryškėjo pastaraisiais metais,

kuomet Lietuvos vadybos specialistai galutinai nustatė skirtumus tarp

strateginio ir perspektyvinio planavimo. Šioje srityje daugiausia padarė

R.Jucevičius, paskelbęs visą eilę publikacijų, iš kurių svarbiausia yra

„Strateginis organizacijų vystymas“, bei E.Smilga – „Firmos veiklos

strategija: nuo išlikimo iki suklestėjimo“, „Lietuvos ūkio atgimimas ir

firmų veiklos strategija“.

Nauja tyrimų sritis – visuotinės kokybės valdymas. Aktyviausiai

šios pakraipos darbus vykdo P.Vanagas.

Atskirų ūkio sferų valdymo tematika ypač plati, todėl ir darbų

paskelbta labai daug, kaip J.Bivainio „Statybos valdymas“, A.Baublio

„Transporto sistema“, R.Ginevičiaus „Statybos įmonių organizacinių valdymo

struktūrų situacinė analizė ir formavimas“.

Penkiose – šešiose Lietuvos aukštosiose mokyklose sėkmingai vyksta

specialistų rengimas, bazinės žinios perteikiamos ir kitokių specialybių

studentams. Nuolat stiprėja ryšiai su užsienio šalių universitetais.

Nemažas kiekis studijuojančių turi galimybes juose gilinti savo žinias.

Išskirtinis vaidmuo tobulint vadybos praktiką tenka konsultavimo

organizacijoms. Atkūrus nepriklausomybę, transformuojant ekonomiką, šio

pobūdžio firmų atsirado gana daug.

Vilniuje įkuriama svarbios tarptautinės organizacijos – Baltijos

vadybos fondo – būstinė. Fondas, kurio steigimo organizatorius buvo

P.Tvarijonavičius, vykdo svarbią misiją akumuliuodamas ir skleisdamas

naujausias vadybos idėjas Estijoje, Latvijoje, Lietuvoje ir Lenkijoje. Jis

yra tarptautinės menedžmento sąjungos (CECIOS) tikrasis narys.

Keletas Lietuvos organizacijų yra neseniai įsikūrusios Centrinės

ir Rytų Europos menedžmento asociacijos (CEEMAN) nariais.

Svarbus žingsnis suteikiantis galimybę Lietuvos vadybos mokslo

tyrinėtojams keistis naujausiais pasiekimais, skleisti tyrimų rezultatus,

yra profesionalių periodinių žurnalų leidyba. Nuo 1995 m. leidžiami

„Organizacijų vadyba: sisteminiai tyrimai“ ir „Socialiniai mokslai, serija

Vadyba“. Be to, 1996 m. pradėtas leisti publicistinio, populiaraus pobūdžio

žurnalas „Vadovo pasaulis“.

Plečia veiklą Vadybos draugija. Netikėtai išėjus iš gyvenimo

P.Tvarijonavičiui, jos vairą perėmė R.Razauskas, vėliau K.Zaborskas.

Įsteigti draugijos skyriai Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose. Į darbą aktyviai

įsijungia jaunimas – studentai doktorantai.

Išvados:

1. Vadybos praktika labai sena. Apie tai liudija gausūs senovės

paminklai, kuriuos buvo galima pastatyti tik bendromis daugelio žmonių

pastangomis. Tūkstančius metus žmonės kūrė planus, siekė tikslų ir

organizacijų padedami atlikdavo savo darbus. Tačiau vadybos teorija

parastai laikoma nauju reiškiniu., atsiradusiu su Vakaru pasaulio ir

JAV industrija.

2. Pirmąjį gamybos vadybos mokslo žingsnį padėjo 19 am pabaigoje

amerikietis F. Teiloras. Jis su artimiausiais bičiuliais Gilbertu,

Tomsonu, Gantu atkliko daug tyrimų pramonėje ir suformulavo darbo

organizavimo principus.

3. Mokslinio valdymo mokykla- vadybos kryptis susiformavusi F. Teiloro ir

kitų 1890-1930m., siekusi moksliškai nustatyti geriausius bet kurios

užduoties atlikimo metodus, taip pat parinkti, apmokyti ir motyvuoti

darbininkus.

4. Klasikinės organizacijos teorija atsirado iš poreikio numatyti

pagrindines tokių sudėtingų organizacijų kaip fabrikai, valdymo

gaires. Ši mokykla pradėjo tirti visas organizacijos valdymo

problemas. Mokyklos atsiradimas siejamas su Henriu Fayoliu(1841-1925)

5. Bihevioristinė (elgesio) mokykla susiformavo iš dalies dėl to, kad

klasikinis požiūris neužtikrino pakankamo gamybos efektyvumo ir darbo

vietos darnos. Dideliam vadovų nusivylimui, žmonės ne visuomet

pasirinkdavo prognozuojamus ar numanomus elgesio modelius. Todėl

padidėjo noras padėti vadovams efektyviau tvarkytis su ,,žmogiškąja jų

organizacijų puse”. Aptartos valdymo teorijos nepakankamai vertino

žmogaus vaidmenį. Šį trūkumą mėgina pašalinti žmogiškųjų santykių

mokykla: M.Folet (Follet M.) ir kiti.

6. Naujoji valdymo mokykla valdymui pradėjo naudoti tiksliuosius mokslus

ir skaičiavimo techniką. Ji vystosi dviem kryptim. Pirmajai priklauso

matematikos metodų naudojimas geriausiems sprendimams išrinkti ir

pagrįsti; antra kryptis nagrinėja valdymą sisteminiu požiūriu.

7. Empyrinės mokyklos kertinis akmuo yra situacija – rinkinys aplinkybių,

kurios tuo metu daro organizacijai poveikį. Tai mąstymo apie

organizavimo problemas ir jų sprendimą būdas.

8. Vadybos raidą Lietuvoje skirstome į 3 laikotarpius, ty. Vadybos raida

1920-1940 m., sovietinis laikotarpis ir 1990 1997 m.

Naudota literatūra

1. B.Neverauskas, J.Rastenis. Vadybos pagrindai – Kaunas, Technologija,

2000.

2. P.Zakarevičius. Vadyba: ggenezė, dabartis, tendencijos – Kaunas, VDU,

2002.

3. James A. F. Stoner. Vadyba – Kaunas, Poligrafija ir informatika, 1999.

4. A. Sakalas, P. Vanagas ir kiti. Pramonės įmonių vadyba. – Kaunas,

Technoligija, 2000.

5. B. Martinkus, V. Žilinskas. Ekonomikos pagrindai – Kaunas,

Technologija,2001.

6. KTU Ekonomikos ir vadybos studijų įvadas – Kaunas, Technologija, 2002.

7. http://mokslo.centras.lt

———————–

Informacija

Medžiagos

Kapitalas

Darbo ištekliai

Perdirbimas

Transformavimas

Produkcija, paslaugos

Pelnas, rinkos dalis

Darbuotojų pasitenkinimas

Augimas

Įėjimas

Procesas

Išėjimas

Grįžtamasis ryšys