VEIKLOS MATAVIMAS ŠIUOLAIKINĖS ORGANIZACIJOS VADYBOJE

SUBALANSUOTŲ RODIKLIŲ SISTEMA-STRATEGIJOS VALDYMO PRIEMONĖ

Technologiniai pokyčiai bei informacinių sistemų pažanga privertė

kompanijas visame pasaulyje transformuoti savo veiklą, kurios sėkmės

garantu tapo ne pelningos investicijos, o galimybė valdyti informaciją.

Dauguma kompanijų prie įprastos biznio filosofijos prijungė devizą:“Jei

galiu valdyti informaciją, galiu valdyti rinką“. Susiformavęs naujas

požiūris į verslą ir buvo pagrindas naujos valdymo apskaitos koncepcijos ,

Subalansuotų rodiklių sistemos (The Balanced Scorecard), atsiradimui.

Pristatoma sistema šiandien yra laikoma svarbiausiu valdymo įrankiu,

sukurtu per pastaruosius septynesdešimt penkerius metus. BSC diegimas

Lietuvos įmonėse galėtų padėti formuoti platesnį ir kokybiškai naujesnį

požiūrį įį organizacijų veiklą ir, nepaisant sudėtingų ekonominių sąlygų,

garantuotų sėkmę versle.

BSC yra multidimensinė sistema, skirta įvardinti, diegti ir valdyti

strategiją visuose organizacijos lygiuose, nukreipiant į ją tikslus,

iniciatyvas ir matavimus. Tai- metodas, sudarantis galimybę išversti

organizacijos sukurtą viziją į nuoseklų, kryptingą kiekybinių veiklos matų

ar rodiklių rinkinį , kuris nurodytų ne tik rezultatus, bet ir veiklos

nešėjus, darančius įtaką gautiems rezultatams. Tiksliai įvardinus numatomus

rezultatus bei veiklos nešėjus, nuo kurių jie priklauso t.y priežasties-

pasekmės tarpusavio ryšį, vadovai gali koncentruoti ir pajungti atskirų

organizacijos elementų sugebėjimus ir žinias ilgalaikių tikslų siekimui.

BSC suteikia kompanijai bendrą organizacijos veiklos vaizdą, apjungdama

finansinius matavimus, su kitais veiklos indikatoriais per vartotojo,

vidinę ir augimo bei tobulėjimo perspektyvas.

Tai gi, Subalansuotų Rodiklių sistema žvelgia į verslą iš keturių

pozicijų, keldama keturis esminius kiekvienai organizacijai klausimus ir

formuodama keturias pperspektyvas:

➢ Kaip organizaciją vertina vartotojai? (vartotojo perspektyva).

➢ Ką organizacijoje galima ar reikia pakeisti? (vidinė perspektyva).

➢ Kokias organizacija turi galimybes pokyčiams įgyvendinti? (inovacijų ir

tobulėjimo perspektyva).

➢ Kaip organizaciją vertina akcininkai ar kiti investuotojai? (finansinė

perspektyva).

Tačiau kokią gi matų sistemą pasirinkti? Kas yra tas „žodynas“

leidžiantis viziją įvardinti kaip konkrečią strategiją, kurią savo ruožtu

būtų galima išversti į kiekybinę rodiklių kalbą, tiksliai atspindinčią

organizacijos vystymosi kryptį ir teisingai įvertinančią poslinkius. Ko

gero nekyla abejonių, kad daugumos kompanijų veiklos valdymo ir kontrolės

sistemos yra paremtos finansiniais rodikliais ir užduotimis, kurios nėra

glaudžiai susietos su organizacijos pažanga, siekiant ilgalaikių

strateginių tikslų. Orientacija į trumpalaikius finansinius tikslus,

palieka atotrūkį tarp strategijos vystymo ir jos įdiegimo. Subalansuotų

rodiklių sistema apjungia tradicinius finansinius tikslus, su kriterijais,

kurie vertina veiklą iš skirtingų pozicijų. TTai leidžia kompanijai siekti

finansinių rezultatų, aktualių investuotojams, tuo pačiu kontroliuoti

pajėgumų ir nematerialų išteklių, naudingų ateities augimui, progresą.

Pagal šią sistemą vadovai nenaudoja trumpalaikių finasinių matavimų, kaip

kompanijos veiklos indikatorių. Sistema leidžia jiems pasiūlyti keturis

naujus strategijos valdymo procesus, kurie kartu ir atskirai leidžia

derinti ilgalaikę strategiją su trumpalaikiais veiksniais(žr.pav.1)

Pirmąjame procese-vizijos vertimas- vadovai suderina organizacijos viziją

ir strategiją, tai yra numato kokia įmonė turi būti po tam tikro laiko ir

įvardina kuo reikėtų vadovautis, kad pasiekti norimą pokytį. Tačiau, kad ir

kokios didelės bus aukščiausio lygio vadovų pastangos sukurti teisingą

strategiją, ji nebus įgyvendinta jei bus išreikšta vien tik abstrakčia

fraze. Darbuotojams, dirbantiems konkretų darbą, bet kuriame organizacijos

lygyje yra reikalingas ne apibrėžimas, o strategijos turinys, išreikštas

kaip integruotas tikslų ir matavimų rinkinys, kuris apibūdina ilgalaikius

sėkmės nešėjus.

Antrasis procesas- komunikavimo ir nukreipimo – leidžia vadovams

įvardinti savo strategiją visoje organizacijoje ir suderinti atskirų skyrių

ar individų tikslus, kartu formuojant motyvavimo ir skatinimo

1 pav. Strategijos valdymas: keturi procesai

sistemą. Šiame procese visi darbuotojai ir vadovai yra informuojami, kokie

yra planuojami kompanijos pokyčiai bei, kaip tai palies kiekvieną

organizacijos dalyvį asmeniškai. Subalansuotų rodiklių sistema suteikia

vadovams garantiją, kad visi organizacijos valdymo lygiai, suvokę diegiamą

strategiją, bus suinteresuoti ją įgyvendinti.

Trečiasis procesas- verslo planavimo- leidžia kompanijai integruoti savo

verslo ir finansinius planus. Pastaruoju metu dauguma kompanijų diegia

daugybę projektų, kurių kiekvienas turi savus privalumus ir trūkumus savo

kūrėjus ir lyderius, ir kiekvienas iš jų atima pakankamai laiko iš

aukščiausio lygo vadovų. Tačiau sudėtingiausia yra pajungti tas iniciatyvas

taip, kad būtų pasiekti strateginiai tikslai, o tai veda į greitą

nusivylimą tokiais projektais. Naudojant subalansuotų rodiklių sistemą,

kaip pagrindą resursų skirstymui ir prioritetų suteikimui, visas

iniciatyvas ir pasiūlymus galima koordinuoti, ir atrinkti tik tas, kurios

išjudins organizaciją ilgalaikių tikslų link.

Ketvirtasis procesas- grįžtamais ryšys ir tobulėjimas- duoda kompanijai

tai kas vadinama strateginiu mokymusi, ir parodo kaip atskiri skyriai ar

individai įvykdė jiems keliamus tikslus. Tuo pačiu yra patikrinama ar

kuriama strategija buvo teisinga bei atsiranda galimybė ją modifikuoti

naudingesne linkme.

Keturių procesų sistema buvo pasiūlyta R.S. Kaplan 1996 metais. Remiantis

jais galima pabandyti formuoti subalansuotų rodiklių sistemos diegimo

modelį. Turėdami abstraktčią organizacijos viziją, galime kurti strategiją

ir skaidyti į tarpinius strateginius tikslus, kurie atitinka vieną iš

keturių perspektyvų: vartotojo, vidinę, augimo ir tobulėjimo ar finansinę.

Išskaidyti tikslai pagal sistemos reikalavimus turi būti išreikšti

kiekybinias matais (rodikliais), kurie yra parenkami žinant kas daro įtaką

tikslo pasiekimui, t.y.žinant jų nešėjus arba priežasties- pasekmės

tarpusavio ryšį. Parinkus kiekvienam tikslui tinkančius matavimus, galima

formuluoti trumpalaikio periodo užduotis, kurios atitinka ilgalaikę

strategiją ir kuriose tikslai įgauna kiekybinę prasmę. Galiausiai yra

integruojamos tinkamiausios iniciatyvos iš darbuotojų ir vadovų. Naudojant

subalansuotą tikslų ir matavimų rinkinį atrenkamos tik tos iniciatyvos,

kurios leis pasiekti strateginius tikslus. Sistemos pritaikymo modelis

kontrolės tikslams bus toks pats tik su priešingos krypties rodyklėmis, t.y

viskas vyksta atvirkščia tvarka. Priklausomai nuo to,

2 pav. Vizijos skaidymas: tikslai, nešėjai,matavimai užduotys

iniciatyvos.

kaip buvo įgyvendintos užduotys sužinome ar panaudotos priemonės ir

iniciatyvos buvo tinkamos. Tarpinių tikslų pasiekimas parodys ar tiksliai

buvo parinkti matavimai ir įvertinti jų nešėjai. Pačios organizacijos

kokybinis poslinkis ir bus indikatorius to, kaip teisingai buvo

formuluojama strategija. Galiausiai grįžtamasis ryšys leidžia sukaupti

strateginę patirtį aukčiausiame valdymo lygyje, kuriamas strategijas

išbandyti realiame laike bei adaptuoti sau naudinga linkme.

Subalansuotų rodiklių sistema nėra statinis matavimų sąrašas, jos

diegimas ir suderinimas tai ištisas kompleksas pokyčių programų ir be abejo

strategijos, orientuotos į organizaciją, valdymas. Tai- nepertraukiamas

skaidymo ir palyginimo procesas: pastovus judėjimas spirale nuo abstraktaus

prie konkretraus ir nuo konkretaus vėl prie abstraktaus. Šio proceso

rezultatas yra subalansuotas, informacija neperkrautas, tikslų ir matavimų

rinkinys galintis, bet kuriuo momentu suteikti informaciją, kaip

organizacija juda sukurtos vizijos link.

Antrame paveiksle pasiūlytas modelis yra apibendrinantis. Subalansuotų

rodiklių sistemos taikymo galimybės ir metodai yra unikalūs kiekvienai

organizacijai. Panagrinėjus daugiau pritaikymo modelių

atvejų galima iškelti hipotezę, kad diegimo procesas labiausiai priklauso:

➢ Nuo problemos ar priežasties masto. Naujovių gali ieškoti kompanija,kuri

turi rimtų problemų vadybos srityje, kas atsiliepia veiklos rezultatams.

Lygiai taip pat gali būti, kad kompanijos vadovai ieško novatoriškų idėjų

siekdami sukurti kokybiškai naują organizaciją, turėdami finansinius ar į

vartotoją bei rinką orientuotą tikslus.

➢ Nuo susiklosčiusų vadybos ir sprendimų priėmimo tradicijų organizacijos

viduje. Yra tokių vadovų, kurie paparastai viską sprendžia patys ir jų

nuomonė lieka galutinė ir neginčijama. Tačiau gali būti, kad vidurinysis

valdymo lygis, pakankamai gerai pažįstantis organizaciją taip pat

sėkmingai gali įdiegti naują sistemą, derindamas su aukščiausiais

vadovais tik esminius klausimus. Taip pat galima būtų išskirti

demokratiškas organizacijas, kuriose visi sprendimai yra priimami

bendrai.

Priklausomai nuo to kokių tikslų siekia organizacija, diegdama subalansuotų

rodiklių sistemą, pasiūlytas

modelis gali būti modifikuotas.

Išvados

1. Subalansuotų rodiklių sistema- tai naujas netradicinis valdymo įrankis,

mobilizuojantis organizaciją strateginių tikslų siekimui.

2. Naudojant sistemą yra kuriamas vientisas strateginis modelis, kuris

padeda nukreipti organizaciją norima kryptimi bei leidžia kiekvienam

veiklos dalyviui suvokti savo galimą indėlį bendrame darbe. Organizacijos

ateities vizija yra skaidoma į tikslus, kurie įvardinami kiekybiniais

matais. Tai nėra elementarus finansinių ir nefinansinių rodiklių

apjungimas. Šie rodikliai tampa kritinių verslo sričių indikatoriai.

3. Subalansuotų rodiklių sistema leidžia sukaupti patirtį aukščiausiame

valdymo lygyje. Savo kuriamas stategijas vvadovai gali išbandyti realiame

laike, nustatant priežasčių- pasekmių tarpusavio ryšius bei adaptuoti sau

naudinga linkme.

4. Tiek kiekvienos organizacijos subalansuotų rodiklių sistemos diegimas,

tiek pati sistema su savo tikslų ir matavimų rinkiniu bus unikali.

Pasiūlytas modelis apibendrina sistemos diegimo procesą, tačiau jo

nekonkretizuoja.

Literatūra

1. R. S. Kaplan & D. P. Norton. The Balanced Scorecard Measures that Drive

Performance. Harvard Business Review. Nr.1, 1992.

2. R. S. Kaplan & D. P. Norton. Linking the Balanced Scorecard to Strategy.

California Management Review. vol 39, NO.1, FFALL 1996.

3. R .S. Kaplan & D. P. Norton. Using the Balanced Scorecard as a Strategic

Management System. Harvard Business Review. Nr. 1, 1996

The Balanced Scorecard as a Tool for Managing Strategy

Summary

The global competition today is based on information aand on the company’s

ability to use it for own purposes. The enterprises in Lithuanian are also

looking for new approaches and concepts in management and accounting

systems. The article gives the analysis of a new concept. It was introduced

several years ago and was called the Balanced Scorecard. The system can

give a balanced picture of organization performance from four different

positions: financial, customer, internal busyness and learning and growth.

Also there was introduced a new model of four processes that can help to

implant the system to organization. As the method is new enough all over

the world the implantation of it in our companies can give tangible

competitive advantages.

———————–

1

1.1

1.2

1.N

2.1

2.2

2.N

M.1

M.3

M.N

M

.

N

.

KONTROLĖ

Subalansuotų rodiklių sistema

Vizijos vertimas

➢ Vizijos iišryškinimas

➢ Suderinimas

Komunikavimas ir nukreipimas

➢ Komunikavimas ir mokymas

➢ Tikslų nustatymas

➢ Skatinimo sistemos įtraukimas į bendrą veiklos matų rinkinį.

2.2

Iniciatyvos iš vadovų ir individų

Užduotys

Matavimai

Nešėjai

Tikslai

.

N

.

M

PLANAVIMAS

Vizija

Strategija

Tikslai

Nešėjai

Matavimai

Užduotys

Iniciatyvos iš vadovų ir individų

M.1

M.3

M.N

2.N

Strategija

Vizija

2.1

1.N

1.2

1.1

Verslo planavimas

➢ Užduočių nustatymas

➢ Strateginių iniciatyvų atrinkimas

➢ Gairių nustatymas

Gįžtamasis ryšys ir tobulėjimas

➢ Išskaidytos vizijos apjungimas

➢ Strateginio grįžtamojo ryšio užtikrinmas

➢ Strategijos pakartojimo iir mokymosi palengvinimas

Vizijos ir strategijos derinimas, skaidymas į tarpinius tikslus, nešėjų

nustatymas, matavimų parinkimas.

Strategijos įvardinimas visuose organizacijos lygiuose, užduočių numatymas,

iniciatyvų atrinkimas.

Rezultatų įvertinimas, pasiūlymų ir iniciatyvų koregavimas, grįžtamojo

ryšio užtikrinimas

Organizacijos pokyčių įvertinimas, strategijos tikslų ir matavimo sistemos

koregavimas, tobulėjimo proceso užtikrinimas.