Verslo etika – įmonės etikos kodeksas
KTU EKONOMIKOS IR VADYBOS FAKULTETAS
Modulio „Bendravimo organizavimas ir verslo etika“ individualaus namų darbo
UŽDUOTIS
V – gr. stud.
TEMA: „N ĮMONĖS ETIKOS KODEKSAS“
Darbo apimtis 20-30 puslapių (atspausdintų spausdintuvu). Namų darbo
informacija privalo remtis nuorodomis į konkretaus literatūros šaltinių
puslapius. Naudota literatūra pateikiama darbo pabaigoje. Darbą
apipavidalinti pagal KTU raštvedybos reikalavimus.
Darbo dalys:
1. Užduotis (pridedama)
2. Turinys
3. Įvadas (jame trumpai aprašomas darbo tikslas ir pateikiama
kiekvienos dalies esminė santrauka: Nurodoma, kiek puslapių apima
šis darbas, kiek yra iliustracijų, kiek panaudota literatūros
šaltinių iir kt.)
4. Etikos kodekso struktūra:
1. Įvadinis žodis
2. Santykiai su vadovybe
3. Darbuotojai
4. Dalyvavimas
5. Interesų konfliktai
6. Politikos ir procedūros
7. Veikos įvertinimo formos
8. Skatinimas laikytis etiško elgesio standartų
9. Etiketo reikalavimai
10. Konfidencialumas
11. Informavimas
12. Dokumentavimas
13. Dovanos, kyšiai
14. Santykiai su vartotojais
15. Santykiai su kreditoriais, tiekėjais
16. Saugumas
17. Santykiai su konkurentais
18. Santykiai su valdžia
19. Santykiai su bendruomene, kaimynais
20. Viešieji santykiai
5. Išvados
6. Literatūros sąrašas
Rekomenduojama literatūra:
1. V. Misevičius. Bendravimo etikos ir organizavimo pradmenys. –
Kaunas, Smaltija, 2002. – 208 p.
2. D. Rutkauskienė ir kt.Windows aplinka ir raštvedyba.–Kaunas,
Technologija. 1996. – 358p.
3. V. Baršauskienė. Studijų darbų parengimo tvarka. – Kaunas,
Technologija. 2002
4. Interneto ppuslapiai ir kiti šaltiniai
5. Vanderbilt A. Viskas apie etiketą. – Vilnius: Melsva, Algarvė,
2000. – 684 p.
6. Vasiljevienė N. Verslo etika ir elgesio kodeksas. – Kaunas:
Naujasis lankas, 200. – 470 p.
7. Vyšniauskienė D., Kundrotas V. Verslo etika. – Kaunas:
Technologija, 1999. – 261 p.
Paruošė KTU Vadybos
katedros dėst. Lina Girdauskienė
tel.300571
Turinys
| Įvadas |4 |
|……………………..| |
|…………………… | |
| 1. Įmonės „Trustworthy“ etikos kodeksas |5 |
|……………………..| |
|….. | |
| |1.1. Įvadinis žodis |5 |
| |……………………| |
| |……………… | |
| |1.2. Santykiai su vadovybe |6 |
| |……………………| |
| |………… | |
| |1.3. Darbuotojai |7 |
| |……………………| |
| |………………. | |
| |1.4. Dalyvavimas |8 |
| |……………………| |
| |…………….. | |
| |1.5. Interesų konfliktai |8 |
| |……………………| |
| |………….. | |
| |1.6. Politikos ir procedūros |9 |
| |……………………| |
| |………… | |
| |1.7. Veikos įvertinimo formos |10|
| |……………………| |
| |……….. | |
| |1.8. Skatinimas laikytis etiško elgesio standartų |10|
| |……………………| |
| |. | |
| |1.9. Etiketo reikalavimai |11|
| |……………………| |
| |…………. | |
| |1.10. Konfidencialumas |11|
| |……………………| |
| |………….. | |
| |1.11. Informavimas |11|
| |……………………| |
| |……………. | |
| |1.12. Dokumentavimas |12|
| |……………………| |
| |………….. | |
| |1.13. Dovanos, kyšiai |12|
| |……………………| |
| |……………. | |
| |1.14. Santykiai su klientais |13|
| |……………………| |
| |………… | |
| |1.15. Santykiai su kreditoriais ir tiekėjais |14|
| |……………………| |
| |….. | |
| |1.16. Saugumas |14|
| |……………………| |
| |………………. | |
| |1.17. Santykiai su konkurentais |15|
| |……………………| |
| |……….. | |
| |1.18. Santykiai su valdžia |15|
| |……………………| |
| |………….. | |
| |1.19. Santykiai su visuomene, |15|
| |kaimynais…………………| |
| |…….. | |
| |1.20. Viešieji santykiai |16|
| |……………………| |
| |………….. | |
|Išvados |18|
|……………………..| |
|…………………… | |
|Literatūros sąrašas |19|
|……………………..| |
|…………….. | |
Įvadas
Šiuo metu, kai verslo veiklos sričių yra gana daug, o toje srityje
veikia ne viena, o keliolika konkuruojančių įmonių, tampa ypač aktualu
verslą tvarkyti etiškais pagrindais. Kadangi, etiškais pagrindais pagrįsta
veikla, didina visuomenės pasitikėjimą, padeda palaikyti gerus santykius su
vyriausybe, verslo partneriais, vartotojais, visuomene, leidžia išvengti
vis didėjančio vyriausybės reguliavimo, užsiimti sąžininga konkurencine
veikla, spręsti kokybės problemas, be to, padeda susikurti ir išsaugoti
gerą įmonės įvaizdį bei ugdyti įmonės kultūrą – pirmąjį žingsnį link sėkmės
ir progresavimo.
Pagrindiniu sprendimu, kaip pagrįsti įmonės veiklą etiškais
principais, yra laikomas įmonės etikos kodeksas, kuriame reglamentuojami
įmonės darbuotojų santykiai su vadovybe, vartotojais, kreditoriais,
tiekėjais, vyriausybe, visuomene bei konkurentais, apibrėžiamos elgesio
taisyklės ir skatinimas jų laikytis.
Šiame darbe pateikiamas įsivaizduojamos įmonės „Trustworthy“ etikos
kodeksas.
Įmonė „Trustworthy“ turi salonų tinklą, teikiantį rinkai
mobiliuosius telefonus ir jų priedus bei turinti savo telefonų tinklą.
Įmonės „Trustworthy“ etikos kodekso įvadiniame žodyje pateikiamos
įmonės vizija ir misija, vertybės, etikos kodekso svarba ir adresatas.
Apibrėžiami vadovybės ir darbuotojų santykiai, darbuotojų etikos ir
organizacijos įsipareigojimai dirbantiesiems, išsakomas darbuotojų
dalyvavimas bei galimybės pasireikšti tobulinant įmonę, atsakomybės ir
įsipareigojimų paskirstymas, santykiai su kolegomis bei išorine aplinka,
t.y. su vartotojais, kreditoriais, tiekėjais, valdžia, bendruomene,
kaimynais, konkurentais, pateikiama interesų konfliktų sąvoka, atvejai bei
jų sprendimo būdai, elgesio, normos bei jų kontrolės būdai, informacijos
konfidencialumas, įmonės požiūris į dovanas ir kyšius jos nariams bei į
naudojimąsi užimamomis pareigomis. Darbo pabaigoje pateikiamos išvados ir
apibendrinimai apie sukurtą įmonės etikos kodeksą.
Darbą sudaro 19 puslapių. Jį atliekant buvo panaudota 12 literatūros
ir informacijos internete šaltinių bei medžiaga iš „Verslo etika ir
bendravimo organizavimas“ paskaitų ir pratybų. Naudotų šaltinių darbo
atlikimui sąrašas pateikiamas darbo pabaigoje.
Įmonės „Trustworthy“ etikos kodeksas
1.1. Įvadinis žodis
Įmonė „Trustworthy“ siekia savo veikloje vadovautis etikos
principais, kad galėtų tikslingai, atsakingai ir produktyviai įsilieti į
Lietuvos rinką ir vystyti ne tik jos, bet ir savo plėtrą, kad sugebėtų tai
padaryti, laikantis aukštų etikos, garbės, sąžiningumo ir etiško elgesio
standartų bei ugdant visuomenės pasitikėjimą jos teikiamomis paslaugomis.
Kiekviena organizacija ar įmonė yra tikslus savo darbuotojų ir savo
veiklos atspindys, todėl įmonė „Trustworthy“ kelia griežtus reikalavimus
savo darbuotojų etikai, tinkamam elgesiui ir gyvenimo būdui. Kiekvienas
įmonės „Trustworthy“ darbuotojas privalo suprasti, kad jo asmeninis
elgesys gali turėti įtakos ir įmonės patikimumui bei reputacijai, todėl
darbe ir nne darbo metu jis privalo elgtis deramai bei laikytis visuotinai
pripažintų moralės normų.
Įmonė „Trustworthy“ savo veiklos etiką grindžia šiomis pagrindinėmis
vertybėmis ir principais:
• Teisėtumas – mes norime, kad mūsų įmonės veikla būtų pagrįsta ne tik
vidaus taisyklėmis, tačiau ir neprieštarautų Lietuvos Respublikoje
galiojantiems įstatymams, Lietuvos Respublikos konstitucijai bei
žmogaus asmeninėms teisėms. Norime, kad mūsų veikla būtų teisėta.
• „Patys geriausi“ – mes ieškome ir į darbą priimame tik pačius
geriausius, savo veiklos sritį išmanančius ir mokančius dirbti žmones,
kuriuos skatiname ir apdovanojame už sąžiningai ir gerai atliktą
darbą, tobulėjimą ir greitą mokymąsi.
• Atvirumas ir skaidrumas – siekiame, kad mūsų veikla būtų aiški ir
atvira ne tik įmonės vadovams ar jos darbuotojams, tačiau ir prieinama
visuomenei.
• Orientacija į klientą – siekiama, kad visa įmonės veikla būtų
orientuota ir pasiekiama įmonės klientams. Norime, kad kiekvienas
klientas būtų visiškai patenkintas įmonės darbuotojais ir jos
teikiamomis paslaugomis.
• Bendradarbiavimas ir savitarpio pagalba – mūsų įmonę veda noras
tobulėti ir mokytis, todėl kiekvienas jos darbuotojas yra linkęs
bendradarbiauti ir padėti, dirbti vienoje komandoje ir dalintis savo
žiniomis ir patirtimi su kitais.
• Profesionalumas ir lyderystė – įmonėje neslopinamas savo veiklos sferos
geras išmanymas ir lyderystė. Mes kiekvienas gerai ir profesionaliai
atliekame savo darbą,
matydami tikslą ir stengiamės panaikinti bet
kokias kelyje iškilusias kliūtis.
• Kokybės ir pergalės siekis – mūsų siekimas būti geriausiais yra
grindžiamas geru ir kokybiškai atliktu darbu bei noru dar labiau
tobulėti ir tobulinti savo produkciją, paslaugas bei jų kokybę. Pakilę
vienu sėkmės laipteliu į viršų, mes siekiame pakilti dar ir dar kartą.
• Sąžiningumas ir atsakomybė – mūsų įmonėje visada stengiamasi elgtis
sąžiningai ir į darbą žiūrėti atsakingai. Mes esame sąžiningi kolektyve
ne tik vienas kito atžvilgiu, tačiau ir ssu klientais. Stengiamės savo
veiklą kiekviename žingsnyje grįsti įstatymais, etikos kodeksu bei
įmonės „Trustworthy“ vertybėmis ir principais.
• Pagarba ir pasitikėjimas – mes pasitikime savo kolegomis, klientais,
tiekėjais ir kitais asmenimis, kurie palaiko su mumis ryšius ir juos
gerbiame. Mes elgiamės su jais vadovaudamiesi nuostata: „Elkis su
kitais taip, kaip norėtum, kad su tavim būtų elgiamasi“. Pasitikėjimas
sukuria malonų ir teigiamą įmonės mikroklimatą, kuriame veikiant,
gerėja ne tik darbo atlikimo kokybė, bet ir didėja noras dirbti.
Įmonės „Trustworthy“ etikos kodekso tikslas – nustatyti bendruosius
etikos principus, kuriais visoje savo veikloje vadovaujasi
telekomunikacijų įmonė „Trustworthy“ ir jo darbuotojai. Kodeksas atitinka
etikos principus tiek, kiek jis neprieštarauja Lietuvos Respublikos
įstatymams. Šis etikos kodeksas yra įvairių įmonės „Trustworthy“ veiklos
sričių bei įmonės vidaus politikų, tvarkų ir taisyklių bei kitų vidaus
teisės aktų, reglamentuojančių tikslesnį šio etikos kodekso įgyvendinimą,
pagrindas.
Kodeksas pagrįstas įmonės „Trustworthy“ misija, vertybėmis, gera
praktika ir žinojimu, kad gerą reputaciją sunku įgyti ir labai lengva
prarasti. Visuomenė tikisi, kad mūsų telekomunikacijų įmonė, kaip įtakinga
ir teigiamai vertinama institucija, visa savo veikla sieks kurti ir
įtvirtinti pasitikėjimą bei tobulinti kiekvieną savo sritį.
Įmonės nuomone, nieko nėra tobula, todėl, manome, yra labai neetiška
naudotis įstatymų bei šio etikos kodekso spragomis – tai, kas nėra
draudžiama – nėra savaime ir leidžiama.
Kodekso turi laikytis kiekvienas ir visi įmonės darbuotojai. Vadovai
taip pat negali pažeisti šio etikos kodekso ir neturi toleruoti netinkamą
savo kolegų elgesį.
Kiekvienas asmuo, kuris nėra užtikrintas dėl savo veiksmų teisėtumo ir
atitikimo įstatymams bei šiam kodeksui, turi kreiptis patarimo į savo
tiesioginį vadovą.
1.2. Santykiai su vadovybe
Įmonėje „Trustworthy“ llaikytis etikos kodekso įsipareigoja ne tik
darbuotojai, bet ir vadovybė. Vadovybė turi:
1.2.1. pasirūpinti įmonėje palankiu darbui mikroklimatu ir sąlygomis;
2. gerbti kiekvieną įmonės darbuotoją, jo norus ir lūkesčius;
3. nediskriminuoti ir kitaip nepažeidinėti darbuotojų asmens teisių ir
laisvių;
4. skatinti įmonės darbuotojų įsiliejimą į bendrą (komandinį) darbą;
5. išklausyti ir atsižvelgti į kiekvieno įmonės darbuotojo protingus
pasiūlymus;
6. sudaryti palankias sąlygas darbuotojų troškimui tobulėti (kelti
kvalifikaciją) ir kilti karjeros laiptais;
7. užtikrinti premijas ir kitokius paskatinimus, už greitai,
kokybiškai ir sąžiningai aatliktą darbą;
8. nepateisinti darbuotojų netinkamo elgesio ir šio kodekso
nesilaikymo;
9. taikyti drausmines priemones nusižengusiems darbuotojams;
10. stengtis savo vadovavimą grįsti demokratiniais ir liberaliais
principais.
1.3. Darbuotojai
Kiekvienas įmonės „Trustworthy“ darbuotojas privalo prisiminti, jog
bet kokie jo veiksmai yra labai svarbūs ir lemiami įmonės veiklai, jos
reputacijai ir geram įvaizdžiui. Todėl kiekvienas įmonės darbuotojas
įsipareigoja:
1.3.1. dirbti garbingai ir sąžiningai;
2. visą savo veiklą orientuoti į klientą;
3. visada atsižvelgti į kliento norus ir lūkesčius;
4. siūlyti klientui tik tai, ko jis prašo, o ne tai, kas būtų
darbuotojui palankiau;
5. elgtis etiškai, maloniai ir garbingai, bendraujant su klientais,
tiekėjais, kolegomis, vadovais ir visuomene;
6. iškilus konfliktui, elgtis taip, kaip reglamentuoja šis etikos
kodeksas ir kiti teisės aktai;
7. nesinaudoti užimamomis pareigomis;
8. tvarkant asmeninius reikalus, naudotis tomis pačiomis sąlygomis,
kaip ir klientai;
9. dirbti ir palaikyti kitus, geranoriškai jiems padėti ir dalintis
savo mintimis bei patirtimi;
10. dirbti ir skatinti kitus dirbti profesionaliai, etiškai, sąžiningai
ir garbingai;
11. ugdyti savo ir kitų norą tobulėti ir kelti kvalifikaciją;
12. klientų ir kitų asmenų akivaizdoje nekritikuoti ir nevertinti savo
kolegų elgesio, požiūrių, nuomonės, kitų asmeninių savybių, galimybių
bei kompetencijos;
13. nepateisinti savo kolegų netinkamo elgesio ir veiksmų,
prieštaraujančių šiam etikos kodeksui ir kitoms vidaus taisyklėms;
14. perspėti asmeniškai kolegą, pastebėjus etikos kodekso ar kitų įmonės
vidaus taisyklių pažeidimus;
15. matant, kad kolega nekreipia dėmesio į padarytas pastabas, raštu
pranešti apie pažeidimą savo tiesioginiam vadovui arba įmonės
valdybai;
16. visus konfliktus ir nesutarimus, iškilusius darbo vietoje spręsti
draugiškai, etiškai ir greitai;
17. nepažeisti kolegų bei klientų orumo bei asmens laisvių.
1.4. Dalyvavimas
Mūsų įmonės vadovybė stengiasi nebūti autoritariniais lyderiais ir
nesinaudoti vienvaldystės galia, todėl kiekvieną „Trustworthy“ darbuotoją
skatina:
1.4.1. stengtis savarankiškai ir dėmesingai priimti sprendimus, susijusius
su kokybiškesniu ir greitesniu darbo atlikimu;
2. dėl itin svarbių ir reikšmingų sprendimų, susijusių su įmonės veikla,
priėmimo pasitarti su tiesioginiu vadovu ar viršininku;
3. visą laiką būti aktyviam ir stengtis dalyvauti įmonės veikloje ir
priimant sprendimus;
4. visada stengtis priimti etiškus, gerus ir teisingus,
neprieštaraujančius daugumos puoselėjamoms vertybėms sprendimus;
5. stengtis savo nuomonę išreikšti įmonės susirinkimuose;
6. dalyvauti įvairiuose renginiuose, kurių pobūdis susijęs su darbu;
7. įmonės atstovavimą renginiuose kitose šalyse, konferencijose,
įvairiuose renginiuose (prieš tai, gavus įmonės valdybos leidimą);
8. dalyvauti, sprendžiant kolegų netinkamą elgesį ar atleidimo iš darbo
galimybes;
9. stengtis dalyvauti konferencijose, seminaruose ir kituose moksliniuose
susirinkimuose, kuriuose keliama jų kvalifikacija.
1.5. Interesų konfliktai
Mūsų įmonės paslaugomis naudojasi daug ir įvairaus amžiaus, skirtingo
išsilavinimo bei nuomonių žmonių, todėl žinome, jog ne visada pavyksta
ramiai išsiaiškinti ir pasiūlyti klientams tai, ko jie iš mūsų reikalauja.
Kartais gali iškilti tokių situacijų, kuriose įmonės darbuotojas yra
verčiamas arba skatinamas vadovautis nuomone ar interesais, kurie
neatitinka įmonės etikos kodekso ar įmonės interesų. Įmonės darbuotojai
privalo vengti interesų konfliktų, kurių veikimas arba neveikimas gali
pakenkti darbuotojo ar įmonės reputacijai ar padaryti įmonei žalą. Siekiant
apsaugoti savo darbuotojus nuo interesų konfliktų, įmonės Etikos komisija
apibrėžia šiuos punktus:
1.5.1. tiek įmonė, tiek jos vadovai ir darbuotojai privalo dirbti vienoje
komandoje, t.y. jų interesai turi būti bendri ir neišskiriami;
2. atidžiai atlikti operacijas ir pasirašyti sutartis su tiekėjais,
klientais ir asmenimis, kurie pageidauja būti „Trustworthy“
vartotojais;
3. stengtis nepatekti į trečiųjų asmenų įtaką;
4. nenukrypti nuo nustatytų darbinės veiklos principų;
5. nepropaguoti ir atvirai nepalaikyti darbo vietoje interesus ar
nuomones, susijusias su politika, politinėmis partijomis ir kitomis
visuomeninėmis organizacijomis, nesusijusias su įmonės veikla;
6. nesielgti taip, kad įmonėje arba tarp jos klientų kiltų abejonės arba
interesų konfliktas;
7. sprendžiant interesų konfliktą, visada laikytis etiško elgesio ir
moralės normų, teikti pirmenybę įmonės ir jos klientų, o ne savo
asmeniniams interesams;
8. įmonės turtas ir kiti ištekliai, pavyzdžiui, darbo laikas, baldai,
kompiuteriai, programinė įranga, lėšos ir informacija gali būti
naudojami tik siekiant įgyvendinti įmonės verslo tikslus, o ne
tvarkant asmeninius reikalus;
9. aptarnaujant klientus negalima jų diskriminuoti, t.y. darbuotojas
neturi atsižvelgti į jo amžių, rasę, lytį ar vertinti kitais
aspektais. Darbuotojas turi vadovautis įstata, jog visi klientai lygūs
ir visų užsakymai vienodai svarbūs ir juos aptarnauti užsakymų gavimo
tvarka;
10. iškilus interesų konfliktui, darbuotojas privalo elgtis taip, kaip
reglamentuoja šis etikos kodeksas, įmonės vidaus taisyklės bei
Lietuvos Respublikoje galiojantys įstatymai;
11. jei darbuotojas pateko, arba mano patekęs į interesų konflikto
situaciją, jis savo tolimesnius veiksmus ir elgesį privalo suderinti
su ssavo tiesioginiu viršininku, įmonės valdyba arba įmonės Etikos
komisija;
12. kai tik įmanoma, darbuotojas, norintis išvengti interesų konflikto,
privalo darbą, kuris gali sąlygoti konfliktą, perduoti
bendradarbiams;
13. jei įmonės „Trustworthy“ darbuotojo interesai visiškai prieštarauja
įmonės interesams, įmonės narys turi palikti ne tik darbo vietą
įmonėje, bet ir nebedalyvauti įmonės veikloje kaip esamas ar buvęs
darbuotojas, tačiau jis gali tapti įmonės klientu.
1.6. Politikos ir procedūros
Telekomunikacijų įmonė „Trustworthy“ yra politiškai neutrali
organizacija, kurios darbuotojai privalo atsižvelgti į kitų asmenų laisvę
ir gerbti nuomonių sskirtumą. Tačiau įmonės darbuotojai turi teisę:
1. tarpusavyje laisvai reikšti politinius įsitikinimus, jei jos netrukdo
tiesioginių pareigų įmonėje atlikimui, neliečia klientų ir nekenkia
įmonės politiniam neutralumui;
2. asmenų, atliekančių vadovų, valdytojų, su klientais dirbančių
darbuotojų, vadovybės narių pareigas atviras politinis aktyvumas ir
nuomonių reiškimas laikomas nepriimtinu;
3. darbuotojams draudžiama skleisti politinę, religinę ar kitų rūšių
propagandą, platinti agitacinę medžiagą, atlikti klientų apklausas ir
nustatyti savo kolegų politinius įsitikinimus, remti politines
partijas, organizacijas, judėjimus darbo metu ir naudojantis savo
pareigomis įmonėje;
4. įmonės nario, pažeidusio etikos kodeksą, elgesys svarstomas uždarame
įmonės susirinkime, kuriame dalyvauja padalinio darbuotojai, vadovybė,
valdyba ir Etikos komisija;
5. pažeidus įmonės etikos kodeksą, darbuotojui taikomos drausminės
priemonės: žodinis ar raštiškas įspėjimas, piniginė nuobauda arba
pažeminimas pareigose;
6. jeigu įmonės nario pažeidimas labai rimtas arba kelis kartus
pasikartojantis, įmonės vadovai, valdyba arba Etikos komisija gali
siūlyti darbuotoją atleisti iš darbo įmonėje;
7. gavus pasiūlymą, atleisti iš darbo darbuotoją, grubiai pažeidusį
etikos kodeksą ar kitas įmonės vidaus taisykles ir padariusį įmonei
materialinę žalą, darbuotojas privalo pats privalo atlyginti padarytą
žalą arba žala kompensuojama iš jo atlyginimo ir išeitinės pašalpos.
6. Veikos įvertinimo formos
Visa darbuotojų veika įmonėje – tiek neigiama, tiek teigiama – yra
įvertinama:
1. darbuotojų etišką elgesį ir tinkamą veiką reglamentuoja įmonės etikos
kodeksas ir vidaus taisyklės;
2. kiekvieno darbuotojo veiką vertina jo tiesioginis vadovas, pranešdamas
apie jį įmonės valdybai arba Etikos komisijai;
3. darbuotojui dirbant ypač gerai ir produktyviai, jis gali būti
apdovanojamas pinigine premija arba aukštinamas ppareigose;
4. veika, turinti ypač didelės teigiamos reikšmės įmonės veiklai arba
veika, kuri pažeidžia įmonės etikos kodeksą bei kitus teisės aktus,
sprendžiama įmonės susirinkimuose;
5. etišką darbuotojų elgesį sprendžia ir analizuoja įmonės Etikos
komisija ir praneša sprendimą įmonės vadovybei arba valdybai;
6. darbuotojai, padarę nežymius nusižengimus, gali būti perspėjami
įspėjimo forma.
7. Skatinimas laikytis etiško elgesio standartų
Mūsų įmonėje ne tik vadovai, tačiau ir įmonės darbuotojai yra
suinteresuoti laikytis etiško elgesio standartų, kadangi tai ne tik kelia
įmonės prestižą, tačiau ir darbuotojų gerą įvaizdį visuomenėje, tam tikroje
žmonių bendruomenėje ir tarp įmonės klientų, be to yra naudinga patiems
įmonės darbuotojams. Įmonė įvairiausiais būdais skatina laikytis pažangaus
ir etiško elgesio standartų:
1. apdovanodama darbuotojus apmokamomis atostogomis;
2. skirdama pinigines premijas;
3. pakeldama darbuotojus pareigose;
4. pakeldama darbuotojų atlyginimus;
5. suteikdama įvairių nuolaidų įmonės paslaugoms;
6. išsiųsdama į įvairias konferencijas, seminarus ir kitokius renginius,
apmokėdama jų išlaidas ir kt.
8. Etiketo reikalavimai
Kad įmonėje būtų užtikrintas geras, greitas, malonus ir kokybiškas
aptarnavimas, mes priimam į darbą pačius geriausius, savo veiklos sritį
išmanančius asmenis. Tačiau net ir patys geriausi turi:
1. sekti savo kalbą, nevartoti necenzūrinių ir vulgarių žodžių;
2. mandagiai bendrauti ne tik su klientais, tačiau ir kolegomis bei
kitais asmenimis, palaikančiais su įmonę santykius;
3. būti tolerantiškas savo, ssavo kolegų, vadovų, klientų ir kitų asmenų
atžvilgiu;
4. gerai išmanyti gimtąją kalbą, jos stilistiką ir gramatiką, nevartoti
barbarizmų ir skolinių;
5. gebėti valdyti savo mintis, kalbą, veiksmus ir neigiamas emocijas;
6. laiku, greitai ir kokybiškai vykdyti savo pareigas ir paskirtus darbus
bei įsipareigojimus įmonei bei jos darbuotojams, vadovybei bei
klientams;
7. kreipti didelį dėmesį į savo aprangą, malonų kūno aromatą, išvaizdą ir
stilių.
9. Konfidencialumas
1. konfidencialumo sąlyga yra taikoma visiems įmonės nariams be išimties
2. visi įmonės darbuotojai privalo griežtai laikyti paslaptyje visą
konfidencialią informaciją, kurią jie sužino, vykdydami savo pareigas
įmonėje, išskyrus atvejus, kai to reikalauja įstatymas arba šis
kodeksas;
3. įmonės darbuotojai privalo labai atsakingai naudoti darbinę
informaciją, ypač informaciją apie klientus (jų asmens duomenis,
gyvenamąją vietą, telefono numerius bei kitus klientų rekvizitus);
4. informacijos apie klientus, verslo partnerius ir kitus asmenis
negalima atskleisti darbuotojams, kurių veiklos sritis įmonėje yra
visiškai kitokios krypties, arba šeimos nariams ir artimiesiems;
5. darbuotojai privalo būti labai atsargūs, naudodami tokią informaciją
telefoninio pokalbio metu, siunčiant paprastą ar elektroninę
korespondenciją;
6. įmonės darbuotojas negali platinti įmonės apskaitos ir finansų
informacijos daugiau, nei jam leidžiama tai daryti. Išskyrus tuos
atvejus, kai to reikalauja įstatymai.
10. Informavimas
Įmonėje didelis dėmesys skiriamas visuomenės ir kklientų informavimui,
todėl:
1. darbuotojas turi teisingai informuoti klientą, jam atvira ir
pasiekiama informacija;
2. vadovai visada turi informuoti savo darbuotojus apie naują informaciją
ir pasikeitimus;
3. įmonė turi savo atstovą spaudai, kuris viešai informuoja visuomenę ir
žiniasklaidą apie įmonės pažangą;
4. įmonės „Trustworthy“ darbuotojai turi skirti konfidencialią
informaciją nuo informacijos, kuria galima informuoti klientus, kitus
įmonės darbuotojus ar visuomenę.
11. Dokumentavimas
1. visi įmonės nariai privalo saugoti visą gaunamą ir gautą informaciją,
kuri užfiksuota bet kokiuose laikmenose;
2. kiekvienas įmonės narys yra asmeniškai atsakingas už savo darbo
srities dokumentavimą ir jos saugojimą;
3. įmonės narys privalo laikyti ir saugoti apskaitos dokumentus,
korespondenciją bei informaciją taip, kaip reikalauja Lietuvos
Respublikos įstatymai, poįstatyminiai ir kiti teisės aktai, įmonės
vidaus taisyklės ir šis Etikos kodeksas;
4. įmonės narys turi laikyti ir saugoti atskirai kiekvieno kliento
duomenis ir juos tvarkyti pagal bendras raštvedybos nuostatas ir
įmonės dokumentavimo taisykles;
5. įmonės narys neturi slėpti informacijos apie gautus skundus, dėl savo
neetiško elgesio, veiklą ar neatliktos paslaugos, kuria buvo
skundžiamasi.
12. Dovanos, kyšiai
Įmonės „Trustworthy“ vadovybė, atsižvelgdama į tai, jog kartais iškyla
labai didelių problemų dėl kyšių paėmimo, ar priimtų dovanų, kuriuos
visuomenė gali traktuoti kaip kyšį, siekia apsaugoti savo darbuotojus nuo
papildomų ir nereikalingų rūpesčių, todėl įmonės vadovai
į šį etikos
kodeksą įtraukė tokius punktus:
1. įmonė yra nusiteikusi ne tik apsaugoti savo darbuotoją nuo
nereikalingų rūpesčių, bet ir yra visiškai prieš kyšių ėmimą ir jų
davimą
2. įmonė nesuteikia ir nepropaguoja neteisėtų paslaugų ir apmokėjimų;
3. rodydami pagarbą klientams bei darbo partneriams, darbuotojai turėtų
vengti visko, kas gali būti laikoma papirkimu;
4. bet kurio įmonės nario elgesys, įtarus kyšininkavimu ar kyšio paėmimu,
svarstomas įmonės arba Etikos komisijos posėdyje;
5. turint tikslios informacijos apie įmonės „Trustworthy“ darbuotojų
neteisėtą elgesį, susijusį su kyšio paėmimu ar davimu, jis
atleidžiamas iš darbo ir netenka galimybių dirbti jokioje
„Trustworthy“ dukterinėje įmonėje;
6. įmonės darbuotojas nebus atleistas, jei dėl atsisakymo vykdyti
neteisėtus veiksmus, nesusijusius su įmonės „Trustworthy“ interesais,
praras užsakymą arba klientą;
7. draudžiamas elgesys, kurį klientas ar kiti asmenys, turintys ryšių su
įmone, gali palaikyti reikalavimu atsidėkoti arba duoti dovaną;
8. jokiomis aplinkybėmis įmonės „Trustworthy“ darbuotojai negali iš
klientų ir įmonės partnerių priimti kaip dovaną pinigus ar jų
pakaitalą, dovanas, kurias priėmus ggali atsirasti interesų konfliktas;
9. įmonė tikisi iš savo darbuotojų atviraus ir nuoširdaus bendravimo,
todėl manome, jog apie dovanas reikia pranešti tiesioginiam vadovui
arba jas deklaruoti;
1.13.10.darbuotojas turėtų atsisakyti dovanų, kurių vertė viršija paprasto
suvenyro vertę.
1.14. Santykiai su klientais
Kiekvienas įmonės „Trustworthy“ ddarbuotojas privalo suprasti, jog jo
elgesys darbo vietoje, bendravimas su kolegomis, tiekėjais ar klientais yra
labai svarbus. Labiausiai vertinamas darbuotojo ir klientų bendravimas, iš
kurio vertinama ne tik darbuotojo kompetencija ir galimybės atlikti jam
pavestą darbą, tačiau ir įmonės įvaizdis bei darbo sąlygos joje. Todėl:
1. įmonė ir jos darbuotojai visų savo klientų ir partnerių atžvilgiu
elgiasi be išankstinės nuostatos ir su vienoda pagarba bei dėmesiu;
2. darbuotojas neturi diskriminuoti klientų ir privalo aptarnauti juos
neatsižvelgdamas į jų kilmę, finansinę padėtį, operacijų pelningumą ar
kitokius veiksmus;
3. įmonės darbuotojas klientui teikia tik teisėtas, neprieštaraujančias
Lietuvos Respublikoje galiojantiems įstatymams, paslaugas;
4. kiekvienas įmonės darbuotojas privalo užtikrinti kliento informacijos
konfidencialumą;
5. darbuotojas niekada neturi stengtis laimėti kliento dėmesį, šmeižiant
ar kitokiais veiksmais ar kalbomis žeminant konkurentus;
6. įmonės darbuotojas visada turi siūlyti klientams tik tai, ko jie prašo
ir ko jiems reikia;
7. darbuotojas privalo užtikrinti klientams etišką, malonų, greitą
aptarnavimą, pateikiant išsamią ir reikalingą klientui informaciją;
8. . teikia klientui išsamią informaciją apie jo teises, galimybes bei su
tuo susijusias pareigas;
9. pasitelkia į pagalbą patyrusius specialistus, jei to reikalauja
kliento interesai;
10. įmonės darbuotojas, bendraudamas su klientais, visada į savo paties
darbą ir jo atlikimą privalo pabandyti pažiūrėti kliento akimis, t.y.
ar norėtų, kad toks aptarnavimas būtų taikomas jam pačiam –
darbuotojui turi būti pačiam malonu tai, ką jis veikia ir kaip
aptarnauja klientus;
11. neigiamą atsakymą būtina pateikti tokia forma, kuri neįžeidžia
kliento;
12. darbuotojo elgesys visada turi būti grindžiamas šiuo Etikos kodeksu ir
kitomis įmonės vidaus taisyklėmis.
14. Santykiai su kreditoriais ir tiekėjais
Vienas iš svarbiausių įmonės sėkmės principų – gerai organizuotas ir
patikimas darbas su kreditoriais ir tiekėjais, padedančiais įmonei plėsti
savo veiklą ir ją dar labiau tobulinti. Todėl įmonė „Trustworthy“ turi
susikūrusi padalinį, kurio veikla yra specialiai orientuota tik į
bendravimą su kreditoriais ir įvairių medžiagų bei kitų paslaugų,
reikalingų geram įmonės funkcionavimui, tiekėjais. Kiekvienas šio padalinio
darbuotojas privalo:
1. saugoti akcininkų ir kitų kreditorių investuojamas lėšas;
2. apsaugoti informaciją ir apskaitos dokumentus nuo informacijos
nutekėjimo;
3. siekti tiek vienai, tiek kitai pusei naudingų santykių;
4. kurti naujus, dar produktyvesnius projektus, užtikrinančius dar
didesnę įmonės sėkmę Lietuvos ir užsienio rinkoje;
5. tausoti ir saugoti gaunamų iš tiekėjų paslaugų kokybę;
6. užtikrinti šio kodekso ir kitų įmonės vidaus taisyklių padalinyje;
7. skatinti šių principų taikymą, bendraujant su kreditoriais ir
tiekėjais.
15. Saugumas
1. įmonės „Trustworthy“ vadovai turi užtikrinti savo darbuotojams saugią
ir be poveikio žmogaus sveikatai darbo vietą;
2. įmonė visoje savo veikloje stengiasi nedaryti žalos aplinkai;
3. įmonė „Trustworthy“ teikia savo klientams tik saugius produktus ir
paslaugas;
4. įmonė visoje savo veikloje vadovaujasi visų tarptautinių aplinkos
apsaugos reikalavimų;
5. jei nustatoma, kad įmonė su savo veikla padarė žalą, įmonės vadovai ir
valdyba yra atsakingi už jos atlyginimą.
16. Santykiai su konkurentais
Įmonė „Trustworthy“ telekomunikacijų veiklos srityje yra konkuruojanti
su kitomis įmonėmis ir organizacijomis įmonė, tačiau mūsų įmonė ir šioje
srityje yra nusistačiusi keletą etiško elgesio taisyklių, kurių pravartu
laikytis, norint sėkmingai ir gerai dirbti:
1. įmonė niekada nesistengia laimėti klientų pasitikėjimo ir juos
privilioti, šmeiždama ir kitaip įžeidinėdama savo konkurentus;
2. įmonė ir jos vadovai palaiko ir kitų asmenų teises kurti savo įmonę
ir verslą, kuri gali teikti panašias paslaugas, kaip „Trustworthy“
paslaugos;
3. vienas iš įmonės tikslų – varžytis sąžiningai, pagal etiško elgesio ir
moralės nuostatas, konkurencijos įstatymą ir kitus, Lietuvos
Respublikoje galiojančius, teisės aktus;
4. įmonė gerbia savo konkurentus ir elgiasi su jais taip, kaip norėtų,
kad būtų elgiamasi jo atžvilgiu;
5. įmonės vadovai negali marketingo srityje akivaizdžiai lyginti savo
įmonės paslaugų ir prekių kainų su kitų įmonių teikiamomis
paslaugomis;
6. nei darbuotojai, nei įmonės vadovai negali užsiimti savireklama,
aukštinančia įmonę, kol nėra atlikti tam tikri tyrimai ir nesurinkti
rinkos duomenys.
17. Santykiai su valdžia
1. įmonės „Trustworthy“ darbuotojai gali kelti savo kandidatūrą
rinkimuose, tačiau apie tai iš anksto pranešęs įmonės ir suderinęs
savo veiksmus su įmonės vadovybe;
2. paprastai įmonė neremia savo darbuotojų, kandidatuojančių į valstybės
ar politinės organizacijos postus;
3. darbuotojas, dalyvaudamas visuomeninėje ar politinėje veikloje,
privalo nesiremti įmonės „Trustworthy“ vardu
4. darbuotojams draudžiama skleisti politinę propagandą;
5. įmonė nevengia bendrauti su vyriausybe;
6. įmonės vadovybė, bendraudama su vyriausybe, išdėsto savo pozicijas,
sprendžia iškilusias problemas;
7. įmonė turi teisę reikšti nuomonę klausimais, kurie liečia ne tik jo
interesus, tačiau ir yra susijusi su visuomene ir įmonės darbuotojais.
18. Santykiai su visuomene, kaimynais
1. įmonės ryšiams su visuomene būdingas atvirumas, ramumas, tikslumas
ir teigiamas požiūris;
2. įmonė „Trustworthy“ aktyviai dalyvauja srityse, kurios prisideda
prie vietinės rinkos ir visuomenės ekonominės aplinkos plėtros;
3. įmonės darbuotojai turi teisę bendrauti su žiniasklaida pagal savo
darbo sritį įmonėje nustatyta tvarka;
4. darbuotojas visuomenei turi skleisti tik teisingą informaciją;
5. bendrauti su žiniasklaida įmonės narys gali tik tada, jei jo veikla
įmonėje ir kompetencija tam neprieštarauja;
6. įmonė remia tas veiklos ir bendravimo su visuomene sritis, kurios
net nėra susijusios su jos veikla, tačiau jeigu tai, teigiamai
veikia jos darbuotojus, kelia jų kvalifikaciją bei gerina visuomenės
požiūrį ir saugumą;
7. įmonės darbuotojas
turi su visais asmenimis, palaikančiais santykius
su įmone, elgtis dorai, garbingai, sąžiningai ir mandagiai;
8. bendraudamas su žiniasklaida, kitomis informavimo priemonėmis,
dalyvaudamas apklausose ir tyrimuose, įmonės darbuotojas privalo
laikytis tokių pat etiškų moralės normų, kaip ir bendraudamas su
klientais, kolegomis bei įmonės vadovais;
9. informacijoje apie tam tikras paslaugas ir įmonės prekes negalima
klientams akcentuoti, kad tai yra pelninga ir nepatiriama jokių
nuostolių. Kitokiu atveju darbuotojas privalo prisiimti visišką
atsakomybę už galintį atsirasti interesų konfliktą;
10. skelbdamas visuomenei informaciją, darbuotojas nneturi kalbėti itin
perdėtai ir neturėtų prognozuoti ateities planų;
11. bandydamas patarti ar prognozuoti, darbuotojas visada turi perspėti,
jog šitie faktai nėra praktiškai pagrįsti ir kad tai tik prognozės;
12. bendraujant su visuomene negalima daryti klaidinančius pareiškimus,
kurie, visuomenės akyse, gali visiškai sumenkinti įmonės ir jų
darbuotojų įvaizdį;
13. darbuotojas visada privalo būti tikras dėl savo skelbiamos
informacijos teisingumo – jei žinomas nors vienas klaidinantis ar
neteisingas faktas, šios informacijos visuomenei skelbti negalima;
14. kaimynas įmonėje yra laikomas tokiu pat kklientu, kaip ir visi kiti
asmenys;
15. bendraujant su kaimynais, galioja lygiai tos pačios etiketo normos
ir taisyklės, nurodytos šiame Etikos kodekse.
19. Viešieji santykiai
1. bendraudamas su įmonės klientais, kolegomis, įmonės vadovais,
visuomene, tiekėjais, kreditoriais ir kitais asmenimis, įmonės
darbuotojas privalo nešti visą moralinę atsakomybę, t.y. bendrauti tik
sąmoningai, reguliuojant savo elgesį bei kalbą, kad įmonės klientai
jaustųsi gerai ir saugiai;
2. įmonė ir jos darbuotojai privalo stebėti savo veiklą, kuri neturi
pažeisti kitų asmenų saugumo;
3. įmonės darbuotojai savo veikloje turi vadovautis šiais Etikos kodekso
keliamais reikalavimais – sąžiningumu, kompetencija, atvirumu,
orientacija į klientą ir kt., – kad asmenys, turintys ryšių su įmone,
niekad nesuabejotų jos galimybėmis ir geru įvaizdžiu;
Išvados
Bendravimas įmonėje turi vertybinės reikšmės, nes, bendraudamas,
žmogus išreiškia ir realizuoja save kaip asmenybę, veikia visuomeninį
gyvenimą, stiprina ryšius tarp žmonių bei savo kolegų. Tačiau bendravimui
būtiniausia sąlyga – kad moralės, kultūros ir etiketo normas įmonės
darbuotojai ir kiti asmenys ne tik įsisavintų, bet ir laisva valia taikytų
savo kasdieninėje veikloje.
Įmonės vadovai gali pasitikėti savo darbuotojais dėl etiško jų
elgesio, tačiau tam, kad būtų visiškai užtikrinti, jog darbuotojas ne tik
gerai išmano savo veiklos sritį, bet ir maloniai bendrauja su klientais,
kurie turi būti visiškai patenkinti ne tik įmonės teikiamomis paslaugomis,
bet ir maloniu aptarnavimu, įmonėje turi veikti Etikos kodeksas.
Mūsų telekomunikacijų įmonės „Trustworthy“ etikos kodekse yra
įtvirtinti pagrindiniai asmeninės darbuotojo moralės aspektai, profesinės
vertybės, teisiniai draudimai ir paskatinimai laikytis šio Etikos kodekso.
Įmonės Etikos kodeksas užkerta kelią neetiškam žmogaus elgesiui,
nubrėžia atsakomybės ribas, atlieka moralinio švietimo funkciją, padeda
priimti aatitinkamus sprendimus, didina visuomenės pasitikėjimą ir didina
darbuotojų profesijos bei įmonės įvaizdį bei ugdo organizacijos kultūrą
Mūsų įmonei etikos kodeksas buvo būtinas ir yra labai reikalingas,
kadangi įmonė dirba tokioje srityje, kurioje negali būti pateisinamas
amoralus ir neetiškas bendravimas bei elgesys, kadangi tokie veiksmai gali
turėti didelės įtakos ne tik tolimesnei įmonės „Trustworthy“ veiklai, bet
ir dukterinėms jos įmonėms, įmonėms, teikiančioms tokias pat paslaugas ir
produktus, be to neetiškas elgesys daro didelę žalą visuomenei ir ateities
kartoms.
Literatūros sąrašas
1. Misevičius V. Verslo etikos ir bendravimo organizavimo pagrindai.
Kaunas, 2003. 16-29, 36 p. ISBN 9955-09-444-3.
2. Baršauskienė V. Studijų darbų parengimo tvarka. Kaunas, 2003.
3. Vasiljevienė N. Verslo etika ir etikos kodeksai: filosofinės ištakos,
metodologiniai pagrindai ir šiuolaikinės praktikos bruožai. Kaunas,
2000. 472 p.
4. Lietuvos žurnalistų ir leidėjų etikos kodeksas. [žiūrėta 2003-11-19].
Prieiga per Internetą:.
5. Lietuvos ryšių su visuomene specialistų sąjungos įstatai (projektas).
[žiūrėta 2003-11-19]. Prieiga per
Internetą:.
6. Auditorių profesinės etikos kodeksas. [žiūrėta 2003-11-22]. Prieiga per
Internetą: .
7. Kauno Valstybinės Mokesčių Inspekcijos darbuotojų etikos kodeksas.
Patvirtintas 2000-09-24.
8. Lietuvos Respublikos Seimo Statutas. [žiūrėta 2003-10-26]. Prieiga per
Internetą: .
9. Lietuvos ryšių su visuomene specialistų sąjungos etikos kodeksas.
[žiūrėta 2003-11-19]. Prieiga per Internetą: .
10. Tarptautinis etikos kodeksas. [žiūrėta 2003-10-26]. Prieiga per
Internetą: .
11. Advokato etikos kkodeksas. [žiūrėta 2003-11-11]. Prieiga per Internetą:
.
[pic]