Verslo planas, rimtas
TURINYS
TURINYS 4
ĮVADAS 4
1. ĮMONĖS KŪRIMAS. VERSLO PLANAS 6
2. GAMYBOS ORGANIZAVIMAS 7
2.1. Vietovė ir patalpos 7
2.2. Įrengimai ir transportas 7
2.3. Darbo jėga 8
2.4. Įmonės valdymas 9
2.5. Gamybos technologija 9
3. MARKETINGO STRATEGIJOS PARINKIMAS 10
3.1. Marketingo planas 10
3.2. Tikslinės rinkos nustatymas 11
3.3. Konkurencinė aplinka 11
3.4. Asortimento parinkimas. Pakuotė 12
3.5. Kainų strategijos nustatymas 14
3.6. Produkto pateikimas vartotojams 15
3.7. Rėmimo priemonių parinkimas 16
4. FINANSINĖ ANALIZĖ 17
5. UAB „Eva“ SSGG ANALIZĖ 19
UAB „Eva“ projekto loginė schema 21
IŠVADOS 22ĮVADAS
Kiekvienam verslininkui – tiek steigiančiam naują įmonę, tiek įgyvendinančiam stambius projektus, tiek keičiančiam funkcionuojančių įmonių gamybinę struktūrą, reikia parengti verslo planą.
Šis verslo planas parengtas naujai kuriamai uždarajai akcinei bendrovei „Eva“. BBendrovė ruošiasi atidaryti gamybinį cechą, kuriame bus gaminamas obuolių sūris. Idėja kilo pastebėjus, kad šio produkto pasiūla rinkoje yra labai nedidelė. Be to, manoma, jog obuolių sūris turės paklausą, nes jo gamyba Lietuvoje turi senas tradicijas ir jis yra mėgstamas daugumos žmonių. Kadangi šio produkto paruošimas reikalauja tam tikrų gamybos ir laikymo ypatumų, ne kiekvienas gali jį pasigaminti namų sąlygomis.
Vizija
UAB “Eva” – plačiai žinoma sveiko ir kokybiško produkto gamintoja, naudojanti ekologišką žaliavą.
Misija
Patenkinti vartotojų poreikius bei įgyti pirkėjų pasitikėjimą įmonės pprodukcija.
Tikslai
1.Gaminti įvairių rūšių obuolių sūrį ir plėsti asortimentą ateityje.
2.Naudoti tik lietuvišką ekologišką žaliavą, tokiu būdu paremti Lietuvos ūkininkus bei prisidėti prie šalies ekonomikos.
3.Išplėsti rinką Lietuvoje ir eksportuoti produkciją į kitas šalis.
4.Tapti lyderiu obuolių produkcijos rinkoje ir išlaikyti šią poziciją.
5.Sukurti patrauklų įįmonės įvaizdį ir išsaugoti jį.
Organizacijos struktūra
Administracija: direktorius, vadybininkas, buhalteris.
Samdomi darbuotojai: 5 gamybos cecho darbininkai, 1 vairuotojas.
Temos aktualumas
Naujos įmonės kūrimas visada yra teigiamas reiškinys rinkos ekonomikoje, tačiau pradėti naują verslą yra gana sudėtinga. Tam reikalingos naujos idėjos, žinios, patirtis, sugebėjimai, finansai ir kt. Manoma, kad idėja gaminti obuolių sūrį yra pagrįsta tuo, kad rinkoje šio produkto konkurencija nedidelė ir tikėtina, kad gaminys turės paklausą tarp vartotojų.1. ĮMONĖS KŪRIMAS. VERSLO PLANAS
Nutarta steigti uždarąją akcinę bendrovę (UAB) „Eva“ dėl šių pranašumų:
ribota atsakomybė – už bendrovės veiklą savininkai atsako tik investuotais pinigais,
bankroto atveju akcininkai praranda tik pinigus, užmokėtus už akcijas,
gali keistis savininkai parduodant akcijas kitiems asmenims,
įmonės egzistavimo trukmė neribota ir nepriklauso nuo savininko gyvenimo trukmės,
lengviau gauti investicijų bei paskolų ir drauge plėsti savo veiklą,
UAB ggali pritraukti lėšų darydama naujas akcijų ar obligacijų emisijas
Įmonės pavadinimas – „Eva“, mano vardo trumpinys.
Vienas iš svarbesnių etapų, norint pradėti savo verslą ar išplėsti veiklą, yra verslo plano sudarymas. Plane turėtų būti numatomi artimiausi ir tolesni veiklos tikslai, būsimųjų produktų ar paslaugų ypatybės, būsimoji rinka, galimybės pasiekti tai, kas suplanuota.
Verslo plano kūrimo pranašumai:
Būsimąsias veiklos klaidas ir trūkumus geriau pastebėti rašant negu patirti praktiškai,
Jaučiamasi kur kas tvirčiau prieš veiklos pradėjimą, jei pats savininkas sudaro verslo planą,
Verslo planas tiksliai parodo, kiek, kkam, kada ir kuriam laikotarpiui reikia lėšų,
Rašant verslo planą susipažįstama su planavimo procesu.
Planavimo procesą galima pavaizduoti taip:
1 pav. Planavimo proceso schema2. GAMYBOS ORGANIZAVIMAS
2.1. Vietovė ir patalpos
UAB „Eva“ gamybos ir sandėliavimo patalpos bus nuomojamos. Jos gerai sutvarkytos, todėl remonto, išskyrus įrengimą, daryti nereikės. Tokiu būdu bus sutaupytas laikas ir lėšos.
Gamybos pastatas yra Šiauliuose, šalia judrios Pramonės gatvės, čia pat yra sandėliai, o tai yra ekonomiška, nes padeda sumažinti transportavimo išlaidas. Teritorija ir privažiavimo keliai asfaltuoti, patogus privažiavimas, iškrovimas ir pakrovimas. Teritorija aptverta, apšviesta, visą parą budi sargai. Darbuotojams labai patogu pasiekti darbo vietą tiek savo, tiek miesto visuomeniniu transportu. Patogus susisiekimas su pagrindiniais tiekėjais.2.2. Įrengimai ir transportas
1-oje lentelėje nurodyta įrengimų ir transporto balansinė vertė projekto įgyvendinimo pradžios dienai.
1 lentelė
Turto balansinė vertė
Eil. Nr.
Įrengimai ir transportas
Kiekis
Balansinė vertė, Lt
Likutinė vertė, Lt
Nusidėvėjimo suma per mėn, Lt
Tarnavimo laikas, metais
1.
Sėklalizdžių išėmimo mašina
1
15 000
1000
146
8
2.
Obuolių pjaustymo mašina
1
7000
700
131
4
3.
Obuolių sūrio pjaustymo mašina
1
10000
800
128
6
4.
Katilai su maišytuvais
5
50000
2000
571
7
5.
Vaakuminio fasavimo mašina
1
20000
2000
250
6
6.
Formos (paprastos ir figūrinės)
10
1000
100
25
3
7.
Automobilis
1
14000
2000
2000
5
8.
Kompiuteris
1
2500
500
42
4
Viso:
118500
9100
3293
Įrengimai bus perkami lizingo būdu. Tikimės sudaryti sutartį su Vilniaus banku penkeriems metams su 10% metine palūkanų norma.
Automobilis ir kompiuteris bus perkami iš akcinio kapitalo.2.3. Darbo jėga
UAB „Eva“ dirbs 9 žmonės. Darbuotojų atlyginimai pateikti 2 lentelėje. Vidutinis mėnesinis administracijos darbuotojų atlyginimas bus 616,67 Lt, o darbininkų – 500 Lt. Kasmet numatomas 5% atlyginimų aaugimas.
2 lentelė
Administracijos darbuotojų vidutiniai mėnesiniai atlyginimai
Eil. Nr.
Pareigos
Darbuotojų skaičius
Vidutinis mėn. atlyginimas, Lt
Suma, Lt
1.
Direktorius
1
750
750
2.
Buhalteris
1
550
550
3.
Gamybos vadybininkas
1
550
550
Viso:
3
3 lentelė
Darbininkų vidutiniai mėnesiniai atlyginimai
Eil. Nr.
Pareigos
Darbuotojų skaičius
Vidutinis mėn. atlyginimas, Lt
Suma, Lt
1.
Gamybos cecho darbininkai
5
500
2500
2.
Vairuotojas
1
500
500
Viso:
6
Darbuotojų atranka bus vykdoma atsižvelgiant į šiuos kriterijus:
išsilavinimas (administracijos darbuotojams),
patirtis,
atsakomybė,
darbštumas,
sąžiningumas ir kt.
Laisvos darbo jėgos yra pakankamai, todėl problemų neturėtų kilti. Bus dirbama viena pamaina, 10 valandų per parą. Ateityje, jei bus didesnis produkcijos poreikis, bus dirbama dviem pamainom ir papildomai samdoma darbininkų.
Darbuotojų atlyginimas priklausys ir nuo apyvartos. Taip pat bus taikomos ir kitos motyvacijos priemonės: premijos įvykdžius planus, nuolaida įmonės produkcijai ir kt.2.4. Įmonės valdymas
Bendrovės veiklos funkcijos pavaizduotos 2 paveiksle.
2 pav. Bendrovės organizacinė struktūra2.5. Gamybos technologija
Obuolių sūris yra stangrios konsistencijos gaminys, be pridedamųjų stangrinamųjų priedų. Stangri konsistencija gaunama dėl tinkamo rūgšties, cukraus ir pektininių medžiagų santykio. Obuolių sūriui cukraus suvartojama tik 20 % paruošto obuolių kiekio, todėl gaminys yra rūgštoko natūralaus obuolių skonio, jame daug pektininių ir kitokių vertingų medžiagų esančioje obuolių masėje. Šis produktas naudingas tiek vaikams, tiek ir suaugusiems, nepakeičiamas dirbant laukuose, turistinėse kelionėse, varginančiose ekspedicijose ir t.t.
Obuolių sūriui gaminti geriausiai tinka dar ne visai prinokę antaniniai, rudens dryžuotieji, visos renetų veislės ir kiti rūgštoki, nekietomis odelėmis obuoliai, gali būti ir krituoliai.
Obuolius reikia nuplauti, nusausinti ir, išpjovus sėklalizdžius, supjaustyti plonomis skiltelėmis ((8 – 12 pagal obuolio dydį). Svarbu žiūrėti, kad nepatektų įpuvusių ar sukirmijusių skiltelių. Paruoštas obuolių skilteles sudėti į emaliuotą indą ir užberti cukrumi. Pamaišyti, kad cukrus vienodai pasiskirstytų, ir palikti kambario temperatūroje 12 ar daugiau valandų. Kitą dieną atsiradusias sultis nupilti į indą (geriausia į emaliuotą dubenį), kuriame virs sūris, ir 15 – 20 min. kaitinti, kad išgaruotų dalis vandens. Tada į verdantį skystį suberti obuolių skilteles ir virti ant stiprios ugnies. Virti iki 52 – 54 % sausų medžiagų pagal refraktometrą. Karšta masė, nepaliekant oro tarpų sukrečiama į medines formas. 5 – 6 dienas sūrį reikia laikyti sausoje patalpoje, kad apdžiūtų paviršius. Toliau obuolių sūris laikomas sausoje šaltoje patalpoje sudėtas taip, kad nesiglaustų vienas prie kito.3. MARKETINGO STRATEGIJOS PARINKIMAS
3.1. Marketingo planas
Rengiant verslo planą, atliekama dauguma veiksmų, kurie priskirtini marketingo sričiai. Prekių kūrimui ir tobulinimui, kainų reguliavimui, pardavimų strategijos parinkimui, vartotojų poreikių ištyrimui, ryšių su vartotojais per reklamą užmezgimui ir palaikymui reikalingas tikslingas įmonės veiklos planavimas, kuris leidžia susieti ir suderinti įvairius veiksmus į vieningą visumą. Taigi, įmonei, siekiančiai užsibrėžtų tikslų, reikalingas strateginis marketingo planas. Jo struktūra pateikta 3 paveiksle.
Tikslai ir uždaviniai
Bendra rinkos apžvalga ir tendencijos
Verslo šakos analizė
Konkurencinės aplinkos analizė
Kainų politika
Realizavimo metodai ir kanalai
Rėmimas ir reklama
3 pav. Marketingo
plano struktūra
Skirtingai nuo visos įmonės veiklos tikslų, marketingo tikslai apima tik marketingo sritį. Jie numato, ką įmonė turi pasiekti marketingo priemonėmis per planuojamą laikotarpį, naudodama atitinkamas marketingo strategijas. UAB „Eva“ pagrindiniai marketingo tikslai yra tokie:
1.Tikslinės rinkos nustatymas.
2.Konkurencinės padėties rinkoje nustatymas.
3.Asortimento parinkimas.
4.Kainų strategijos nustatymas.
5.Produkto pateikimo metodų parinkimas.3.2. Tikslinės rinkos nustatymas
Tikslinė rinka – tai vartotojų grupė, turinti panašių poreikių, į kuriuos orientuodamasi įmonė kuria marketingo kompleksą. Įmonė gali naudoti įvairių rūšių marketingą. UAB „Eva“ taikys nediferencijuotą marketingą, t.y. tokią marketingo strategiją, kai įįmonė visai rinkai įvaldyti naudoja vieną universalų marketingo kompleksą. Tokia strategija naudojama tuo atveju, kai įmonė įsitikinusi, kad vartotojai panašūs ir įmonė kuria produktą „vidutiniam“ vartotojui.
Bendrovės „Eva“ veikla labiau orientuota į miesto gyventojų segmentą bei jų poreikių tenkinimą, nes jiems sunkiaus pasigaminti obuolių sūrį namuose, nei kaimo žmonėms (laiko, tinkamų sąlygų stoka ir kt.), be to, dėl palyginti nedidelės kainos, miestiečiai labiau suinteresuoti pirkti šį produktą parduotuvėje.
Atlikus žodinę apklausą paaiškėjo, kad dauguma vartotojų yra girdėję apie obuolių sūrį, bet ttik nedaugelis yra jo ragavę, tačiau pastarųjų šis produktas vertinamas palankiai.
Veiklos pradžioje įmonė savo produkcija prekiaus tik Lietuvos rinkoje. Vėliau planuojama plėsti rinką eksportuojant produktus į kaimynines šalis (Latvija, Rusija, Baltarusija). Eksportas į tolesnes šalis nebūtų naudingas, kadangi produkto savikaina yyra gana maža, transportavimo išlaidos per daug ją padidintų. Todėl pardavimai sumažėtų.
Ateityje, turint daugiau apyvartinių lėšų, patirties bus galima eksportuoti produkciją į kitas šalis, jei bus paklausa, steigti naujus filialus užsienyje.
Įmonė ne tik prekiaus parduotuvėse, bet ir priims specialius užsakymus iš didmeninių bei individualių įmonių.3.3. Konkurencinė aplinka
Konkurentai – tai rinkos dalyviai, siūlantys potencialiems pirkėjams tuos pačius arba panašius poreikius tenkinančias prekes.
Konkurencija tarp įmonių iš esmės pasireiškia kaip konkurencija tarp jų prekių. Planuodama marketingo veiksmus, įmonė turi įvertinti konkurencinę aplinką.
Konkurencinė aplinka – tai marketingo aplinkos komponentas, apimantis visų galimų tipų konkurencijos poveikį marketingui.
Įmonė vykdys funkcinę konkurenciją, t.y. konkurencija tarp skirtingų rūšių prekių, tenkinančių tą patį poreikį.
UAB „Eva“ tiesioginių konkurentų rinkoje turi nedaug, o taip pat nėra įmonių, importuojančių obuolių sūrį. TTačiau konkurentais įmonės produkcijai galima laikyti džiovintus vaisius, pyragus, tortus ir kitus saldumynus. Galima paminėti šių produktų gamintojus bei importuotojus: AB „Vilniaus pergalė“, AB „Klaipėdos konditerija“, AB „Kraft foods Lietuva“, UAB „Kondera“, UAB „Vilniaus duona“, AB „Naujoji rūta“, A.Gricevičiaus lietuvių saldainių fabrikas „Rūta“, UAB „Anvitus“ (importuoja džiovintus vaisius), UAB „Alvas“ (importuoja riešutus), UAB „Daisena“ (importuoja šokoladinį kremą).
Kai kurių konkurencinių produktų kainos pateiktos 4 lentelėje.
4 lentelė
Desertinių prekių kainos
Prekės pavadinimas
PC „NORFA“,
1 kg kaina Lt
PC „T-MARKET“ ,
1 kg kaina Lt
PC „MAXIMA“ ,,
1 kg kaina Lt
Bananų traškučiai
5,96
5,76
6,49
Slyvos
6,99
8,79
8,79
Razinos
3,26
3,25
3,49
Ananasai
6,96
6,79
6,79
Datulės
2,99
2,89
3,39
Abrikosai
8,69
8,59
8,59
Vaisiniai tortai
17,89 – 20
16,48 – 21,24
18,99 – 19,99
Vaisiniai saldainiai (su šokolado glaistu)
10,95 – 12,39
11,19 – 11,89
10,29 – 11,49
Pyragai su vaisių įdaru
16
15,45
14,99 – 15,49
Vienas iš tiesioginių konkurentų yra „Klausučių“ ŽŪB, kurios gaminamo obuolių sūrio 1 kg kaina lygi 9,09 Lt.
UAB „Eva“ gaminamo produkto kaina nustatoma taip: 3,5 Lt /0,330 kg = 10,61 Lt/kg (plačiau kainos apskaičiavimas pateikiamas finansinės analizės skyriuje).3.4. Asortimento parinkimas. Pakuotė
Asortimento formavimas yra sudėtingas procesas, kurį lemia daugelis išorinių ir vidinių veiksnių. Įmonei reikia gerai pažinti rinkos struktūrą, vartotojų poreikius, kad jos gaminama produkcija turėtų paklausą, o tai reikalauja daug lėšų.
Prekių asortimentas – tai visų prekių ir prekių grupių, kurias parduoda įmonė, rinkinys. Gaminamos produkcijos asortimentą daugiausia sąlygoja finansinės galimybės. UAB „Eva“ asortimentą sudarys viena prekių linija – obuolių sūris, kuris gaminamas iš pjaustytų obuolių, cukraus arba jo pakaitalų bei kitų ingridientų (lazdyno, žemės riešutų, cinamono, razinų ir kt.). Šio produkto galiojimo laikas yra 1-2 metai.
Pasirenkant atitinkamas prekių asortimento priemones, atsižvelgiama į įmonės galimybes, rinkos gamybos produkcijos realizavimo svyravimus bei kitus veiksnius. Įmonės asortimento formavimą lemia išoriniai ir vidiniai veiksniai (žr. 4 pav).
4 pav. UAB „Eva“ asortimento formavimą lemiantys veiksniai
Remiantis Ph. Kotleriu, galima pailiustruoti pagrindinius obuolių sūrio (pvz.: sūrio su riešutais) hierarchijos lygius: 5 llentelė
Obuolių sūrio hierarchijos lygiai
Poreikių šeima
Prekių šeima
Prekių klasė
Prekių linija
Prekės tipas
Prekės ženklas
Prekės vienetas
Geras skonis
Maisto produktai
Saldumynai
Džiovintas produktas
Džiovintas sūris
„Magija “
Su riešutais
Pakuotė – tai talpa arba kitas prekės apvalkalas, atliekantis prekės apsaugos, identifikavimo ir rėmimo bei papildomų patogumų suteikimo funkcijas. Pakuotę galima laikyti prekės sudedamąja dalimi. Prekės įpakavimas – vienas iš svarbiausių procesų, be kurių šiandieninė prekė būtų nebaigta. Konkurencija iš pačių prekių tobulinimo srities vis dažniau persikelia į pakuotės tobulinimą.. pakuotės kaina dažnai sudaro reikšmingą prekės dalį. Vartotojas sutinka mokėti tą dalį, nes pakuotė suteikia prekei papildomų privalumų.
Prekės įpakavimas – vienas iš svarbiausių prekės atributų. Gamintojui naudinga skirti tam tikrą lėšų dalį įpakavimui, nes jis atlieka ir firmai naudingas funkcijas.
Įmonės naudojama produkto pakuotė bus vaakuminė, kuri padeda apsaugoti prekę nuo išorės poveikio (mechaninio, temperatūrų, drėgmės) bei suteikia papildomų patogumų vartotojui, t.y. užtikrina produkto ilgą galiojimo laiką bei maistinių savybių išsaugojimą. Be to, pakuotė suteikia papildomų patogumų transportuojant, sandėliuojant.
UAB „Eva“ sieks sukurti savitą pakuotę, savybėmis ir dizainu išsiskiriantį iš kitų prekių. Bus naudojamos specialios medžiagos ir spalvos, savitas informacijos išdėstymas. Visos šios priemonės ne tik papildomai identifikuos prekę, bet ir dalyvaus rėmimo veiksmuose, padės atkreipti pirkėjų dėmesį. Pakuotė atliks ir skatinimo pirkti funkciją. Ant jos bus spausdinamas pirkti skatinantis tekstas. Pvz.: „Skanu ir sveika visai ššeimai “, „Malonumas kiekvieną dieną “.
Įvairioms sūrio formoms bus naudojama panaši pakuotė, tik skirsis jos dizainas.
Ateityje, atsižvelgiant į vartotojų poreikius,asortimentas bus tobulinamas gerinant prekių kokybę, dizainą, įpakavimą ir kt. Į prekių liniją galima bus įjungti naujas prekes, tokias kaip sultys, uogienė, džiovinti obuoliai ir kt.3.5. Kainų strategijos nustatymas
Įmonė naudoja skverbimosi strategiją. Ji taikoma tada, kai firma nauja preke bando užimti tam tikrą rinkos dalį (t.y. siekia apimties tikslų). Šiuo atveju nustatoma palyginti nedidelė prekės kaina. Paprastai tai daroma, kai nei vieno rinkos segmento atstovai nėra linkę brangiau mokėti už prekės naujumą ir unikalumą, tačiau prekė gali sudominti didelius segmentus, kurių pirkėjai jautrūs kainų pokyčiams. Šiuo atveju pelną garantuoja ne prekės brangumas, bet didelė ir sparčiai auganti prekių pardavimo apimtis.
Įmonė taikys šventines nuolaidas bei nuolaidas veiklos pradžioje, įvedant produktą į rinką. Taip pat nuolaidos bus taikomos stambiems užsakymams. Kaina bus viena jei pirkėjai pirks obuolių sūrį parduotuvėse ir kita, įsigis tiesiai iš sandėlio.
Jei pirkėjai mokės iš anksto, bus taikomas diskontas. Jie taip pat turės galimybę atsiskaityti dalimis per sutartą laiką.
Pasiūlos ir paklausos dėsnis yra pagrindinis rinkos mainų, taip pat ir kainų dėsnis. Kainų mechanizmas padeda pritaikyti pasiūlą prie paklausos.
Kaina, Lt A
3,50
10490 Kiekis, vnt.
5 pav. Paklausos kiekio priklausomybė nuo kainos
Paklausa ir kaina
paprastai yra atvirkščiai proporcingos. Todėl pagal tradicinę paklausos kreivę (žr. 5 pav.) įmonė tikisi parduoti 10490 vnt sūrio (po 0,33 kg) po 3,5 Lt per mėnesį, o pritaikius nuolaidas (t.y. sumažinus kainą) – didesnį produkcijos kiekį.
Įmonės naudojamas kainos nustatymo būdas yra kaštai plius antkainis. Antkainis suprantamas kaip pelno dydis prekės vienetui. Antkainis gali būti keičiamas priklausomai nuo kintančių rinkos sąlygų. Įmonė taikys 10% dydžio antkainį, kuris leis gauti nedidelį pelną bei įsitvirtinti rinkoje.
Pajamos, Lt 25915 R
K
6343 A
P
10144 10490 Kiekis, vnt
6 pav. Pajamų ir prekių kiekio priklausomybė
6 paveiksle pateiktas supaprastintas atvejis. Kintami kaštai K didėja tiesiog proporcingai gamybos apimčiai. Įmonės pajamos R didėja taip pat proporcingai, todėl R irgi tiesė. Iš tokio grafiko matyti, kad jei įmonė pagamins prekių kiekį, mažesnį už 10144, tai ji patirs nuostolių. Taškas A vadinamas lūžio tašku, o jei nori gauti užsibrėžto dydžio pelną, ta turi gaminti didesnį nei 10144 prekių kiekį.3.6. Produkto pateikimas vartotojams
Paskirstymo būtinumas kyla dėl atotrūkio neatitikimo, kuris yra tarp pprekių gamybos ir vartojimo, vietos, laiko, kiekio ir kokybės. Taigi, būtina šį neatitikimą pašalinti ir prekę priartinti prie jos pirkėjo, vartotojo. Paskirstymo veiksmai yra derinami su prekių, kainų, rėmimo strategijomis.
UAB „Eva“ savo produkciją parduos tiesiogiai vartotojams (pagal specialius užsakymus) ir pper tarpininkus. Produkcijos paskirstymas pavaizduotas 7 paveiksle.
Gamintojas
Mažos parduotuvės
Didelės
parduotuvės
Prekybos
centrai
Vartotojai
7 pav. UAB „Eva“ Produkto paskirstymo kanalai
Produkcija į parduotuves bus pristatoma bendrovės transportu. Tačiau pirkėjams pageidaujant, bus galima prekes atsiimti tiesiai iš sandėlio.3.7. Rėmimo priemonių parinkimas
Marketingo veikloje bendravimas su įvairiais asmenimis yra labai svarbus, nes pardavėjas gali įgyvendinti savo tikslus tik sužadinęs tinkamą pasirinktos asmenų reakciją.
Komunikacinis procesas kuriamas ir valdomas keturiomis pagrindinėmis rėmimo veiksmų rūšimis. Tai:
reklama;
pardavimų skatinimas;
populiarinimas;
asmeninis pardavimas.
UAB „Eva“ naudos traukimo strategiją, tai yra tokią rėmimo strategiją, kai siekiant sužadinti prekės poveikio grįžtamąjį signalą, pastangos ir veiksmai nukreipiami į galutinį vartotoją. Ši strategija atsiperka per palyginti ilgą laiką, nes nemažai laiko praeina, kol pirkėjai sudominami ir pradeda pirkti. Tačiau tai gana saugi strategija, nes poveikis daromas galutiniam vartotojui.
Įmonė nnaudos tokius vartotojų skatinimo veiksmus, kaip:
1)nemokamas prekių pavyzdžių dalijimas (įvedant naują prekę į rinką);
2)ypatinga kaina;
3)mažesnė didesnės pakuotės kaina.
4)pradinės partijos lengvatinė kaina;
5)kiekio nuolaidos;
6)rėmimo asignavimai (gamintojas padengia dalį su jo prekių reklama ar eksponavimu parodose susijusių prekybininko kaštų);
7)reklama pardavimo vietose.
Pardavimų skatinimui įmonė taikys tokias reklamos rūšis:
reklama periodinėje spaudoje;
prezentacijos parduotuvėse;
lankstinukų platinimas.
UAB „Eva“ reklamuosis dienraštyje „Lietuvos rytas“, savaitgalio numeriuose. Reklama spaudoje yra patogi tuo, kad ją galima kartoti dažnai bei joje lengvai paaiškinamos prekės savybės ir nurodoma jos įsigijimo vieta. Tai reiškia, kad vvienu metu per trumpą laiką informuojamas didelis potencialių vartotojų skaičius.
Prezentacijomis parduotuvėse bus siekiama supažindinti pirkėjus su nauju gaminiu. Be to, tai nėra brangu ir suteikia galimybę paragauti ir įsigyti obuolių sūrio vienu metu.
Taip pat efektyvi reklamos forma – lankstinukų platinimas, nes vartotojai asmeniškai supažindinami su nauju produktu. Be to, tai gana nebrangi reklamos priemonė.4. FINANSINĖ ANALIZĖ
Organizacijos verslo planui įgyvendinti reikalingi finansiniai ištekliai, kuriais būtų finansuojamas technologinės įrangos įsigijimas, marketingo išlaidos, apyvartinės lėšos ir kiti darbai. Savo veiklai finansuoti įmonė naudos nuosavas (akcinis kapitalas) bei skolintas lėšas (lizingas). Manome, kad įmonei sudėtinga būtų gauti banko kreditą dėl sunkumų, susijusių su užstatu ir kredito grąžinimo garantijomis.
„Eva“ yra uždara akcinė bendrovė. Tai reiškia, kad įstatinis kapitalas turi būti ne mažesnis kaip 50000 Lt. Kiekvienas iš įmonės steigėjų (5) įneš po 12000 Lt. Vadinasi, bendrovės akcinis kapitalas bus 60000 Lt.
Įmonei bus reikalingi tokie įrengimai, kaip:
sėklalizdžių išėmimo mašina 15000 Lt
obuolių pjaustymo mašina 7000 Lt
obuolių sūrio pjaustymo mašina 10000 Lt
5 katilai su spec. maišytuvais 50000 Lt
vakuuminio fasavimo mašina 20000 Lt
10 formų (5 paprastos, 5 su įvairiomis mažomis formomis) 1000 Lt
103000 Lt
Įrengimų kainos nustatytos pasikonsultavus su individualios A.Gricevičiaus lietuvių saldainių fabriko „Rūta“ vadybininkais.
Kai kurios iš šių mašinų gali būti nenaujos. JJos bus nupirktos lizingo būdu. Tikimasi sudaryti su banku sutartį 5-iems metams su 5% metine palūkanų norma bei 10% pradiniu įnašu.
103000 x 10% =10300 Lt (pradinis įnašas)
103000 –10300 = 92700 Lt : 60 mėn. = 1545 Lt (mėnesio sumos dengimo suma)
92700 x 8% = 7416 Lt : 60 mėn. = 124 Lt (mėnesio palūkanos)
92700 x 1% = 927 Lt (sutarties administracinis mokestis bankui)
Įmonė planuoja pagaminti 10490 vienetų po 330 g obuolių sūrio per mėnesį. Vieneto pardavimo kaina 3,5 Lt (su 10% antkainiu).
Prognozuojama detalizuota pelno (nuostolio) ataskaita
Pardavimų pajamos (10490 vnt. × 3,5 Lt) 36715 Lt
Parduotų prekių savikaina 10746 Lt
Bendras pelnas 25969 Lt
Veiklos sąnaudos: 19843 Lt
darbuotojų atlyginimas (6 žmonės x 500 Lt) 3000 Lt
administracijos darbuotojų atlyg. (3 žm. x 600 Lt) 1800 Lt
gamybinių patalpų nuoma (su sandėliu ir džiovinimo patalpa) 3000 Lt
biuro nuoma 300 Lt
komunaliniai patarnavimai 5000 Lt
automobilio išlaikymas 1800 Lt
reklama 3000 Lt
telefoniniai pokalbiai 600 Lt
biuro reikmenys 100 Lt
įrengimų nusidėvėjimas 1001 Lt
automobilių nusidėvėjimas 200 Lt
kompiuterio nusidėvėjimas 42 Lt
Veiklos pelnas 6126 Lt
Finansinė ir investicinė veikla:
pajamos . –
sąnaudos 1669 Lt
Pelnas prieš apmokestinimą 4457 Lt
Pelno mokestis (24%) 1070 Lt
Grynas pelnas (nuostolis) 3387 Lt
Visas sąnaudas (32258 Lt) galime išskirti į kintamąsias (25915 Lt) ir pastoviąsias (6343 Lt).
Veiklos sąnaudos, žaliava bei pirmo mėnesio papildomos iišlaidos, tokios, kaip: automobilio (14000 Lt) ir kompiuterio (2500 Lt) pirkimas, pradinis įnašas už įrengimus, mokestis bankui, bus finansuojamos iš akcinio kapitalo:
60000 – (19843 + 10746 + 14000 + 2500 + 10300 + 9270 = 1684 Lt (lieka rezervams).
Prognozuojamos reklamos išlaidos:
1)„Lietuvos ryto“ savaitgalio numerio priede „TV antena“ – 708 Lt/mėn;
1 cm² kaina be PVM = 15 Lt × 10 cm² = 150 Lt × 4 kartai/mėn = 600 + 18% = 708 Lt/mėn.
2)prezentacijos prekybos centruose „IKI“ ir „MAXIMA“ (Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, ir Šiauliuose) 1000 Lt/mėn;
3)lankstinukų platinimas 600 Lt/mėn.5. UAB „Eva“ SSGG ANALIZĖ
6 lentelė
Stiprybės
Silpnybės
Maža konkurencija
Pigi žaliava
Patogus transportavimas
Ekologiška produkcija
Žema kaina
Aukšta kokybė
Paprastas vartojimas
Ilgas laikymo terminas
Didelė žaliavos pasiūla
Pažangi technologija
Nėra patirties šio produkto gamyboje
Silpnas finansinis potencialas
Silpna pozicija rinkoje
Produktas mažai žinomas vartotojui
Siauras asortimentas
Galimybės
Grėsmės
Naujų rinkų radimas (vietinių ir užsienio)
Asortimento plėtra
Rinkos augimas
Vartojimo augimas
Vyriausybės parama smulkiam ir vidutiniam verslui
Ekonomikos augimas
Padidėjusi produkto gamyba namuose
Produktas neatitinka klientų poreikių
Nestabili politinė, ekonominė, teisinė aplinka
Pakaitalai
Didėjanti konkurencija UAB „Eva“ projekto loginė schema
7 lentelė
Veiksmų eiga
Objektyvūs rodikliai, rodantys, kad pasiekta užsibrėžtų tikslų
Patikrinimo priemonės ir šaltiniai
Prielaidos
Bendri tikslai
Siekti tapti gerai žinoma įmone, gaminančia aukštos kokybės bei ekologišką produkciją.
Prognozuojami pelno ataskaita
Balansas
Pinigų srautų ataskaita
Oficialios statistinės ataskaitos
Tyrimai
Laikraščių publikacijos
Nedidelė produkto paklausa
Ekonominiai, teisiniai bei socialiniai pokyčiai
Konkurentų atsiradimas
Informacijos stoka
Projekto paskirtis
Didinti pardavimų apimtis
Plėsti Lietuvos rinką bei eksportuoti produkciją į kitas šalis;
Tapti lydere
tarp įmonių, gaminančių obuolių sūrį.
Pardavimų apimčių palyginimas su planuojamomis
Eksporto apimtys
Finansinių rodiklių palyginimas su kitomis įmonėmis
Finansinės ataskaitos
Rinkos tyrimai
Žmonių pasyvumas
Informacijos stoka
Numatomi rezultatai
Modernios technologijos įdiegimas
Kvalifikuotų vadovų parinkimas ir kvalifikacijos tobulinimas
Kokybės standartų diegimas
Produkto kokybė atitinka Europos standartus
Efektyvus išteklių valdymas
Finansinė analizė
Ekspertų išvados
Finansavimo
nepakankamumas
Veiksmai
Projekto parengimas
Finansavimo šaltinių paieška
Gamybinių patalpų įrengimas
Darbo jėga
Sutartys
Inžineriniai planai
Projekto dokumentai
Patikrinimai
Garantuota įranga ir darbo jėga
Savalaikis finansavimas
Darbuotojų kvalifikacijaIŠVADOS
1.Verslo planas – kiekvieno verslo pradžia.
2.UAB „Eva“ orientuojasi į sveiko ir kokybiško produkto gamybą, naudojant tik lietuvišką ekologišką žaliavą.
3.Obuolių sūrio gamyba Lietuvoje turi gilias tradicijas ir jis yra mmėgstamas daugumos žmonių.
4.Įmonė turi aiškius tikslus ir priemones jiems pasiekti.
5.Bendrovės patalpų dislokacijos vieta parinkta siekiant sutaupyti tiek laiką, tiek ir lėšas.
6.UAB „Eva“ labiau orientuota į miesto gyventojų segmentą bei jų poreikių tenkinimą.
7.Įmonė tiesioginių konkurentų rinkoje turi nedaug, tačiau jos netiesioginiais konkurentais galima laikyti džiovintų vaisių, pyragų, tortų ir kitų saldumynų gamintojus bei importuotojus.
8.Bendrovės asortimentą sudarys viena prekių linija – obuolių sūris.
9.Obuolių sūrio pakuotė bus vaakuminė, savo savybėmis ir dizainu išsiskirianti iš kitų prekių pakuočių.
10.Įmonė taikys lanksčią kainų politiką (šventines nuolaidas, nnuolaidas stambiems užsakymams, diskontą ir pan.).
11.UAB „Eva“ gaminamo produkto kaina nustatoma „kaštai plius antkainis“ metodu.
12.Bendrovė savo produkciją parduos tiesiogiai vartotojams (pagal specialius užsakymus) ir per tarpininkus.
13.UAB „Eva“, siekdama poveikio galutiniam vartotojui, naudos „traukimo“ rėmimo strategiją.
14.Įmonė įvairiais vartotojų skatinimo veiksmais, priemonėmis bbei reklamos rūšimis sieks plėsti savo vartotojų ratą.
15.Parengus prognozuojamą detalizuotą pelno (nuostolio) ataskaitą, gautas grynasis pelnas, kuris siekia 3387 Lt.
16.Įmonė ateityje sieks plėsti rinką, tobulinti savo produkcijos įvaizdį bei asortimentą.