Visuotinės kokybės vadyba

VISUOTINĖS KOKYBĖS VADYBA

Referatas

TURINYS

ĮVADAS 4

1. VISUOTINĖS KOKYBĖS VADYBOS ESMĖ 6

2. VISUOTINĖS KOKYBĖS VADYBOS ĮGYVENDINIMAS PRIVAČIOSE ORGANIZACIJOSE

13

3. VISUOTINĖS KOKYBĖS VADYBOS ĮGYVENDINIMAS VIEŠOSIOSE ĮSTAIGOSE

16

IŠVADOS IR PASIŪLYMAI 23

LITERATŪRA 25

ĮVADAS

Kintant gyvenimo kokybei, kartu didėja ir reikalavimai, keliami

paslaugų ir produktų kokybei. Vartotojai reikalauja, jog paslauga ar

produktas, už kurią jie moka, atitiktų jų lūkesčius ir būtų atliekami taip,

kaip numatyta. Gaminio pirkėjas ar paslaugos gavėjas tradiciškai

pasikliauja kokybės tikrinimo bei vertinimo tarnybų darbu. Todėl

suprantama, kad pageidaujamo lygmens produkto ar paslaugos kokybė gali būti

pasiekiama tik ssukūrus atitinkamą kokybės vadybos sistemą.

“Išsivysčiusiose pasaulio šalyse Visuotinės kokybės vadyba (VKV) jau

taikoma ne tik privačiame sektoriuje, bet ir visuomeniniame, siekiant

nuolatinio darbo procesų gerinimo. Pramonėje postūmį Visuotinės kokybės

vadybai lėmė konkurencija, o visuomeninėse institucijose – biurokratinio

aparato įsigalėjimas” (1, p. 10).

Geriausias būdas kaip pakelti žmonių gyvenimo lygį ir pagerinti

viešųjų įstaigų teikiamų paslaugų kokybę, yra susikoncentruoti viešosioms

įstaigoms į darbo atlikimą ir leisti šių įstaigų darbuotojams atpažinti ir

vystyti patobulinimus. Naujai diegiamos kokybės gerinimo programos neturėtų

būti atsiejamos nuo paties darbo. Viešųjų įstaigų veikla gali būti

pagerinta, vykstant nuolatiniam žmogiškojo kapitalo tobulėjimui ir

efektyviems darbo procesams komandose.

Nuo to, kaip sugebės Lietuvos ūkio subjektai įsisavinti pažangiausias

pasaulyje taikomas visuotinės kokybės vadybos koncepcijas ir metodus,

priklausys, ar galėsime pakilti iš nuosmukio, įsitvirtinti pasaulinėje

rinkoje. Visuotinės kokybės vadybos principų įgyvendinimas padeda laimėti

konkurencinėje kkovoje pasaulinėje rinkoje ne tik atskiroms kompanijoms, bet

ir valstybėms ir net pasaulio šalių regionams.

Šio referato darbo tikslas – apibendrinti įvairių autorių nuomonę apie

visuotinę kokybės vadybą bei pateikti VKV įgyvendinimo galimybes privačiose

bei viešosiose organizacijose.

Šio referato objektas – visuotinės kokybės vadyba.

Uždaviniai – išsiaiškinti ir darbe pateikti įvairių autorių nuomonę

apie visuotinę kokybės vadybą, pagrindinius jos principus bei taikymo

galimybes privačiose ir viešosiose organizacijose.

Darbas yra parengtas surinkus ir susisteminus literatūrą nagrinėjama

tema. Rašant darbą buvo remiamasi Lietuvos bei užsienio šalių autorių

moksliniais, mokslo populiarinimo veikalais apie visuotinę kokybės vadybą

bei jos pritaikymo galimybes privačiose bei viešosiose organizacijose.

Medžiaga apie visuotinės kokybės vadybą buvo renkama ir interneto pagalba.

1. VISUOTINĖS KOKYBĖS VADYBOS ESMĖ

Visuotinės kokybės vadybą (VKV) įvairūs autoriai skirtingai apibrėžia.

Tačiau prieš pateikiant šiuos apibrėžimus, reikia išsiaiškinti, kaip

atskiri autoriai yra apibrėžiam “kokybę” .

Nėra vieno visiems priimtino apibrėžimo, nustatančio kas yra kokybė.

Dažnai pagrindu kokybei apibrėžti yra laikomas Tarptautinės standartų

organizacijos nustatytas apibrėžimas. “Kokybė – objekto savybių visuma,

įgalinanti jį tenkinti išreikštus ir numanomus poreikius” (5, p. 6).

B. Martinkus ir V. Žilinskas apie kokybę rašo taip: “Kokybė – tai

filosofinė kategorija, charakterizuojanti daiktus ir reiškinius pagal jų

rūšies esmę; tai ypatybė; vertė; tikimo laipsnis” (7, p. 328).

Pasak tų pačių autorių, “kokybė tai:

• specifikacijų atitikimas. Kokybė apibrėžiama kaip santykinis ydų

nebuvimas;

• vartotojo reikalavimų tenkinimas. Kokybės lygis yra vartotojo

pasitenkinimo gaminio parametrais ir ypatybėmis lygis;

• kokybė yra objekto savybių visuma, įgalinanti jį tenkinti

išreikštus ar numatytus poreikius” (7, p. 328).

Taip pat jų teigimu, “nuo 1970 metų kokybės garantavimas suprantamas

kaip įmonės filosofija, kur įmonės (organizacijos) vartotojų norai

traktuojami kaip pagrindinis uždavinys, o norint juos užtikrinti, siekiama

visus procesus ir elementus tobulinti. Ir tokiu atveju kokybė yra įmonės

tikslas ir apima tokius elementus” (žr. 1 pav.) (7, p. 329).

[pic]

1 pav. Sudedamieji kokybės elementai

Šaltinis: Martinkus B., Žilinskas V. Ekonomikos pagrindai. – Kaunas:

Technologija, 2001. – 790p.

A. Vasiliauskas teigė, kad “kokybė – organizacijos klientų lūkesčiai

dėl organizacijos gaminamos produkcijos (paslaugų) vartojimo savybių,

eksploatacijos, patikimumo ir kitais aspektais pateisinantys jų sumokamą

kainą gamintojui” (17, p. 204).

Vila A. Fosteris teigė, kad “kokybė nėra atsitiktinis reiškinys, ji

atsiranda iš kilnių ketinimų, nuoširdžių pastangų, išmintingo vadovavimo ir

kvalifikuoto darbo; kokybė – tai išmintingai pasirinkta alternatyva (7, p.

328).

J. Stoner pabrėžė, kad “vis dėl to sąvoka “kokybė”, kokia ji naudojama

vadyboje, reiškia šiek tiek daugiau. Ji taip pat reiškia, jog dėmesį būtina

sutelkti į vis geresnių produktų gamybą bei paslaugų teikimą vis

konkurencingesnėmis kainomis. Ir tai reiškia daryti teisingus dalykus

organizacijoje iš karto, o ne daryti ir po to taisyti klaidas (14, p. 2205).

Išsiaiškinus kaip yra apibrėžiama kokybė, galima pateikti ir

visuotinės kokybės vadybos apibrėžimus.

C. C. Barczyk teigė, kad “Visuotinės kokybės vadyba yra plati

vadovavimo teorija su grupe svarbių principų, drauge sudarančių tolydžio

gerinamo darbo organizavimo pamatą. Ji analizuoja darbo išteklius moksliniu

metodu – numato, kaip gerinti medžiagas ir paslaugas, kurios teikiamos

organizacijai, kaip tobulinti visus organizavimo procesus ir tinkamai

tenkinti vartotojų reikmes dabar ir ateityje” (3, p. 15).

Pasak B. Martinkaus ir V. Žilinsko “visuotinė kokybės vadyba – tai

tokia vadybos filosofija ir metodai, kuriuos naudodama organizacija nuolat

tobulėja, siekdama kuo geriau patenkinti vartotojų poreikius, gerindama

produktų arba paslaugų kokybę ir mažindama kaštus” (7, p. 328).

A. Vasiliauskas pateikia tokį VKV apibrėžimą: “Visuotinė kokybės

vadyba – modernus požiūris į visos organizacijos valdymą, kuris akcentuoja

išskirtinę kokybės svarbą, tenkinant klientų reikmes ir lūkesčius” (17, p.

204).

J. Stoner savo knygoje rašė, kad “VKV organizacijos kultūrinis

įsipareigojimas tenkinti vartotojų poreikius, naudojant integruotą

priemonių, metodų ir mokymo sistemą. VKV – tai nuolatinis organizacijos

procesų tobulinimas, o jo rezultatas – puikios kokybės produktai ir

paslaugos” (14, p. 205).

VKV idėjos atrodo tokios patrauklios, jog kai kurie vadybos

specialistai mano jas visada taikę. Tačiau iš pateiktos lentelės (žr. 1

lentelę) matyti pagrindinius tradicinės vadybos ir VKV principų skirtumus

(8, p. 22).

1 lentelė

Tradicinės vadybos ir VKV nuostatos

|Tradicinės vadybos nuostatos |Visuotinės kokybės vadybos |

| |nuostatos |

|Kokybei gerinti reikia pinigų ir |Kokybės gerinimas taupo pinigus ir |

|laiko; |laiką: |

|Darbas yra įvykių eiga; |Darbas yra integruotas procesas; |

|Kiekybė tiek pat svarbi, kiek ir |Be kokybės kiekybė neturi prasmės; |

|kokybė; |Kokybė reiškia nuolatinį gerinimą; |

|Kokybė reiškia nustatytų tikslų |Tik 100 procentų pakaks; |

|siekimą; |Kokybė turi būti diegiama nuo pat |

|95 procentai yra daug; |pradžios; |

|Kokybė yra geresnės priežiūros |Tiekėjai turi jaustis jūsų |

|rezultatas; |partneriais; |

|Tiekėjus reikia visada laikyti ant|Vartotojai yra neatskiriama jūsų |

|kojų; |organizacijos dalis; |

|Vartotojai yra tie, kuriems jūs |Kokybės galima pasiekti su |

|parduodate; |žmonėmis, kuriuos turite dabar, |

|Norint kokybės reikia daugiau ir |tiesiog reikia jiems kitaip |

|geresnių žmonių. |vadovauti ir kitaip juos mokyti. |

Šaltinis: Misevičius V. Vadybos pagrindai. – Kaunas: Technologija,

2001. – 172 p.

B. Neverauskas teigia, kad “apskritai visuotinės kokybės vadyba yra

nuolatinis visų organizacijos procesų tobulinamas, pasitelkus visus

organizacijos darbuotojus” (10, p. 77). VKV metodas reikalauja atsidėjimo,

drausmės ir nuolatinių pastangų. Pagal daugelio autorių nuomonę (C.C.

Barczyk, B. Neverausko ir kt.) VKV yra 18 komponentų visuma. Patogumo dėlei

jie pagal prasmę grupuojami į 3 esmines nuostatas, 5 didžiuosius principus

ir 10 vadybos priemonių. Komponentai gali būti vaizduojami kaip trys

piramidės lygiai (žr. 2 pav.).

[pic]

2 pav. VKV pagrindiniai komponentai

Šaltinis: Barczyk C.C. Visuotinės kokybės vadyba: teorinis požiūris.

– Vilnius: Technika, 1999. – 255p.

Tos trys esminės nuostatos yra svarbiausieji VKV aspektai. Į juos turi

atsižvelgti pagrindiniai organizacijos vadovai – aukščiausioji vadyba.

Todėl jie piramidės viršuje. Penkis didžiuosius principus įgyvendina žmonės

iš viduriniojo vadybos lygmens. Šie principai neturi tokios strateginės

reikšmės. Būdami tokie, jie užima vidurinįjį piramidės lygį. Dešimt vadybos

priemonių turi didesnę kasdieninę darbinę reikšmę ir plačiai taikomi

daugeliui firmos sričių. Užtat jie piramidės apačioje.

Žemiau pateikiamos C.C. Barczyk, B. Neverausko ir kitų autorių mintys

apie visas šios piramidės sudedamąsias dalis.

VKV nuostatos

1. Visuotinis vadybos apsisprendimas siekti puikios kokybės.

Aukščiausioji vadyba ir visas organizacijos personalas turi būti

visada pasirengę pateikti kuo geresnės kokybės gaminių ir paslaugų.

Gerinti kokybę yra vienas aukščiausių organizacijos tikslų, tiek visos

organizacijos, tiek kiekvieno jos padalinio.

2. Apsisprendimas tenkinti vartotoją. Visiškai tenkinti vartotoją reiškia

ne tik atsiliepti į vartotojo reikmes ir lūkesčius, bet ir

pradžiuginti jį.

3. Dalyvių vadyba ir įgaliojimas. Pagrindinė VKV idėja yra plėtoti tokią

sistemą, kurioje plačiai dalyvautų tiek žemutinio, tiek ir vidutinio

organizacijos lygio darbuotojai. Tam reikia, kad darbininkai ir

vadybininkai turėtų įgaliojimų. Vadinasi, reikia darbuotojams suteikti

atsakomybę už kokybę. Be to, tai reiškia abipusį bendradarbiavimą –

atidžiai klausyti darbuotojus, tarpininkauti jų idėjoms ir įnašui,

palaikyti jų grupės darbinę veiklą.

VKV principai

1. Grupinis darbas. Svarbiausias VVKV komponentas yra paplitęs darbuotojų

dalyvavimas. Vienas iš tokių dalyvavimo atvejų yra grupinis darbas, t.

y. galėjimas dirbti drauge bendram labui, galimybė individualiais

pasiekimais siekti visos organizacijos tikslų. Yra keletas grupinio

darbo variantų: iš geriausiai žinomų yra darbuotojų įtraukimas ir

kokybės būreliai, bet dažnai vartojami ir kiti variantai (pvz.,

savivaldės darbo grupės). Pagrindiniai grupės tikslai yra gerinti

kokybę, didinti našumą, mažinti išlaidas.

2. Ištisinė sistemos integracija. Visus paslaugų teikimo ar gamybos

procesus reikia integruoti. Kiekvienas padalinys privalo veikti su

kitais padaliniais kaip visos sistemos dalis. Jei jis priklauso nuo

kito padalinio įnašo, reikia keistis informacija, kad būtų tenkinami

priklausomi daliniai kokybės lūkesčiai ir bendrovės kokybės

standartai. Institucija, veikdama ištisai integruotai, išvengia

nesusipratimo, kai vienas skyrius gerina kokybę, painiodamas kitų

skyrių ddarbą.

3. Kokybės standartų kūrimas. Kad darbuotojai turėtų konkretesnių

orientyrų, institucijos rengia kokybės standartus kokybei kontroliuoti

ir matuoti. Jie nėra statiški. Institucija, tobulindama procesus,

keičia savo standartus ir pateikia naujų kokybės gerinimo būdų.

4. Kokybės matavimas. Nustatoma kiekvieno padalinio darbo kokybė ir

nuolat periodiškai matuojama toliau. Taigi apie padalinio darbo

prastėjimą ar gerėjimą kurio nors kokybės standarto atžvilgiu sužino

tiek padalinio darbininkai, tiek vadybininkai.

5. Nuolatinis kokybės gerinimas. Nuolatinio kokybės gerinimo sistemos

turėtų sietis su bendrąja firmos strategija. Yra keletas nuolatinio

kokybės gerinimo sistemos rūšių: kokybės būreliai, siūlymų sistemos,

“tinkamiausio laiko” sistema, laiko varžybos ir kitos.

VKV priemonės

1. Modelių žvalgyba. Modelių žvalgyba apibrėžiama kaip nuolatinis kieno

nors gaminių, paslaugų bei praktikos matavimas ir gretinimas su

geriausiais pasaulio modeliais ir tokiu būdu gautos informacijos

naudojimas gerinimui planuoti bei skatinti.

2. Mokymas. Apskritai, jį galima suprasti kaip įgūdžių lavinimą, ir kaip

švietimą. Jis vyksta dažnai ir reguliariai. Nuolatinis mokymas yra

esminis sėkmingos VKV programos reikalavimas. Be jo VKV būtinai žlugs

arba bus traktuojama kaip dar viena trumpalaikė vadybos priemonė. Per

mokymą suteikiama būtinų įgūdžių, išaiškinami VKV principai,

reikalingi siekiant gerų VKV rezultatų. Svarbu, kad visi darbuotojai

būtų tinkamai mokomi, o po to jiems būtų leista kaip įmanoma greičiau

pritaikyti žinias ir įgūdžius praktiškai. To nepadarius įgūdžiai

prarandami.

3. Procesų visumos suvokimas (orientavimas į procesus). Kokybės gerėjimas

priklauso nuo to, kaip suprantamas bendras gamybos ar paslaugų

procesas. Gamybinėje organizacijoje jį sudarytų projektavimo,

inžinerinio, gamybinio ir rinkodaros padalinių darbo procesai. Norint

pagerinti visą kokybę, kreipiamas dėmesys į kiekvieną proceso

elementą.

4. Problemų apsibrėžimas. Problemos apsibrėžimas yra procesas darbovietės

trūkumų suvokimui stiprinti. Institucija, klausydama savo darbuotojų

patarimo ar prašydama padėti gerinti operacijas, gali lengviau

apsibrėžti savo dabartines ir būsimas problemas. Problemai apsibrėžti

vartojamos kelios pagrindinės priemonės: 1) Pareto diagramos, 2)

priežasties ir padarinio diagramos, 3) histogramos, 4) tikrinamieji

lapai, 5) taškinės diagramos, 6) įvykių diagramos, 7) kontrolės

diagramos.

5. Problemų sprendimas. Savanoriškos, nors ir paskirtos grupės yra

įtraukiamos darbo problemoms spręsti. Grupių užduotis – pastebėti

problemas, paskui atrinkti tas, į kurias reikia atkreipti dėmesį.

Problemos sprendžiamos taip: stebint nustatomos jų priežastys,

matuojami bei renkami duomenys, jie analizuojami, ieškoma galimų

sprendinių, jie vertinami ir kuriamas rekomenduotinas optimalus

sprendinys. Jei išlaidos yra priimtinos, vadybininkas priima sprendinį

ir įdiegia jį, jei išlaidos per didelės – susisiekia su skirtąja grupe

ir informuoja, kodėl siūlytasis sprendinys negali būti įgyvendintas.

6. Darbuotojų kokybės laidavimas. Bet kuri institucija, dirbanti VKV

metodu, keičia savo nuostatas dėl kokybės laidavimo. Užuot matavusi

kokybę po to, kai gaminys jau padarytas ar paslauga suteikta,

institucija įpareigoja kiekvieną darbuotoją per visą procesą būti

atsakingu už kokybės standartą. Taip dirbant atsakomybė ir

atsiskaitymas yra perkeliamas kiekvienam darbininkui.

7. Aktyvioji vadyba. Iš anksto renkama informacija, žvalgomasi, ko galima

tikėtis, paskui tai naudojama kurti strategijai ir metodams, kaip

užbėgti už akių vidaus ir išorės įvykiams, neigiamai veikiantiems

firmos gaminių kokybę ir atlikimo lygį.

8. Tiekėjų kokybės laidavimas. Viena iš daugelio priežasčių prastiems

gaminiams ar menkavertėms paslaugoms susidaryti – prastos žaliavos ir

dalys, kurias teikia tiekėjai. Įmonėms, kurioms rūpi palaikyti aukštus

kokybės standartus ir specifikacijas, gali mokyti tiekėjus, kaip

garantuoti puikios kokybės komponentus.

9. Bendravimas. Geras, teisingas, atviras dvišalis bendravimas yra

esminis kokybės gerinimo momentas. Jis yra tas saitas, kuris jungia

įmonės pastangas dirbti visuotinės kokybės vadybos metodais.

Bendravimas gali būti: formalus ir neformalus, žodinis ir nežodinis.

Bendravimo kanalai įmonėje eina aukštyn, žemyn ir iš šalies.

10. Darbuotojų pripažinimas ir paskatos. Kadangi VKV labai pabrėžia

žemesniojo ir viduriniojo lygio darbuotojų įnašą, svarbu sukurti

pripažinimo ir apdovanojimų už geras idėjas sistemą.

J. Stoner savo knygoje “Vadyba” teigia, kad yra penkios pagrindinės idėjos,

kurios tinkamos bet kuriam VKV požiūriui. Štai šios idėjos:

1. Sisteminis požiūris (tokia pati idėja kaip vienas iš principų, kuriuos

pateikia C.C. Barzyk, B. Neverauskas ir kiti autoriai);

2. VKV priemonės (tai statistinė kokybės kontrolė, etalonų įsivedimas bei

Ishikawos priežasčių pasekmių diagrama);

3. Dėmesio sutelkimas į vartotojus (jei išeities taškas nebus vartotojo

poreikiai, kokybės priemonių naudojimas gali baigtis tuo, kad produktų

ir paslaugų niekas nenorės).

4. Vadovų vaidmuo (kiekvieno vadovo darbas – surasti ir ištaisyti

nesėkmės priežastis, o ne vien nustatyti nesėkmę po to, kai ji jau

įvyko, ir ką nors už tai apkaltinti.

5. Darbuotojų dalyvavimas (tokia pati idėja kaip vienas iš principų,

kuriuos pateikia C.C. Barzyk, B. Neverauskas ir kiti autoriai).

2. VISUOTINĖS KOKYBĖS VADYBOS ĮGYVENDINIMAS PRIVAČIOSE ORGANIZACIJOSE

Pasak įvairių autorių, Visuotinė kokybės vadyba kaip organizacijos

vadybos filosofija, jau seniai yra taikoma privačiame sektoriuje, t.y.

įvairiose įmonėse bei organizacijose. Pirmoji šalis kuri pradėjo taikyti

šią vadybos filosofiją buvo Japonija ir tik devintajame dešimtmetyje ji

buvo pradėta taikyti Jungtinėse Amerikos Valstijose (nors šios filosofijos

pradininkai buvo būtent Amerikos mokslininkai).

“Lietuvai atgavus nepriklausomybę, iš esmės keičiasi jos ekonomika.

Prieš tai buvus integruota į Tarybų Sąjungos komandinį ūkį, Lietuvos

ekonomika krypsta ppasaulinės rinkos link. Norėdamos išlikti ir pakilti iš

ekonominės krizės bei klestėti rinkoje, Lietuvos organizacijos turi

neatsilikti nuo kitų šalių ir savo veikloje vadovautis pažangiausiais

vadybos metodais. Viena naujausių ir efektyviausių vadybos koncepcijų ir

yra Visuotinės kokybės vadyba” (4).

Visuotinės kokybės vadyba Lietuvos ūkio subjektams ypač svarbu

suvokti šią vadybos filosofiją bei metodus ir jais vadovautis kasdieninėje

veikloje. Visuotinės kokybės vadybos metodų taikymas padėtų išbristi iš

ūkio krizės, išeiti į tarptautinę rinką ir konkuruoti su tomis

kompanijomis, bankais ir kitais užsienio ūkiniais subjektais, kurie jau

įgyvendinę Visuotinės kokybės vadybą.

A. Raipa ir D. Urbanavičius teigia, kad ”Visuotinės kokybės vadyba,

kaip organizacijos filosofijos dalis, siekia išvystyti organizacijos

strategiją, aktyvų visų organizacijos narių dalyvavimą, formuojant bei

įgyvendinant organizacijos misiją ir tikslus. VKV idėjų pagrindu skatinamas

vidinių organizacijos ryšių tobulinimas, darbas komandose, tobulesnės

inovacijų ir iniciatyvų plėtros ggalimybės visoje organizacijos struktūroje.

VKV iš kokybės užtikrinimo paveldėjo statistinį procesų valdymą, kuris

suteikia galimybes geriau tenkinti klientų lūkesčius, tobulinti

organizacijos vidinius procesus ir santykius su išorine aplinka. Moderniose

valstybėse plačiai praktikuojamos VKV formos, skatinančios darbuotojų

iniciatyvas ir dalyvavimą, naudojant tokias vadybines technologijas kaip

smegenų šturmą, kokybės ciklus, Pareto analizę, įvairius audito ir

kontrolės metodus, ekspertų ir ekspertizių galimybes” (11, p. 117).

Visos Europos ekonomika iš esmės persitvarko, kad galėtų plėtotis.

Sparčiai įgyvendinamos naujos technologijos, išaugo paslaugų sektorius.

Dauguma rinkų pradeda prisisotinti įvairiais produktais ir dėl to didėja

konkurencija. Pirmenybė teikiama produktų kokybei, o ne kiekiui. Tai verčia

organizacijas peržiūrėti savo veiklos politiką ir ją tobulinti.

“Nuo to, kaip sugebės Lietuvos ūkio subjektai įsisavinti pažangiausias

pasaulyje taikomas visuotinės kokybės vadybos koncepcijas ir metodus,

priklausys, ar galėsime pakilti iš nuosmukio, įsitvirtinti pasaulinėje

rinkoje. Visuotinės kokybės vvadybos principų įgyvendinimas padeda laimėti

konkurencinėje kovoje pasaulinėje rinkoje ne tik atskiroms kompanijoms, bet

ir valstybėms ir net pasaulio šalių regionams. Visuotinė kokybės vadyba yra

vienas iš svarbiausių strateginio planavimo veiksnių”, – taip rašoma

Nacionalinėje kokybės programoje (9).

A. Vasiliauskas savo knygoje “Strateginis valdymas” teigė, jog

“tyrimais įrodyta, kad pelningumas ir kokybė stipriai koreliuoja

tarpusavyje. Kokybės gerinimas padidina ir realizacijos įplaukas, ir

sumažina gamybos išlaidas. Realizacijos įplaukų padidėjimą užtikrina

susiklostęs rinkoje organizacijos, kaip aukštos kokybės produkcijos

gamintojo įvaizdis. Tokį įvaizdį išsiugdžiusi organizacija lengviau įveikia

savo konkurentus kovoje dėl užsakymų ir padidina produkcijos realizacijos

apimtis ir sumažina gamybos sąnaudas (17, p. 205).

Gerai organizuotoje įmonėje būtina visų padalinių, visų darbuotojų

gera veiklos kokybė. Todėl reikia kelti didelius reikalavimus kiekvienam

darbui ir siekti aukštos kokybės. Jei vadovai to nedaro, darbuotojai savo

darbo reikalavimus iškelia patys. Šie reikalavimai darbo kokybei būna

žemesni, negu nustatytų juos vadovai.

A. Sakalas, P. Vanagas knygoje “Pramonės įmonių vadyba” apie VKV

nuostatų taikymą privačiose įmonėse bei organizacijose teigė, kad “negalima

žiūrėti į klaidas kaip į normą. Darbą reikia gerai atlikti iš pirmo karto.

Todėl bet kurios organizacijos vadovai ir visi darbuotojai turi jausti tam

tikrą konstruktyvų nepasitenkinimą tuo, kas pasiekta, nepaliaujamą norą

savo darbą atlikti geriau. Tobulėjimui ribų nėra. Deja, kai kurie žmonės,

nematydami šių ribų, nežengia į tobulėjimą. Toks sąmonės lūžis negali

atsirasti staiga. To reikia pertvarkant įmonės struktūrą, valdymo sistemą,

tobulinant gamybos procesus, parenkant naujas atlyginimo už darbą formas ir

kitus visuotinės kokybės vadybos principus ir metodus” (12, p. 63).

Nacionalinėje kokybės programoje teigiama, kad “realizuojant gaminius

ir paslaugas užsienio rinkose, reikalinga patvirtinti kad jie atitinka

privalomuosius saugos, nekenksmingumo sveikatai, reikalavimus. Be to,

siekiant daugelio techniškai sudėtingų prekių, kurioms nėra nustatyti

privalomieji kokybės reikalavimai, sėkmingos konkurencijos rinkoje,

reikalinga pateikti atitikties sertifikatą – sertifikacijos įstaigos

išduotą dokumentą, patvirtinantį, kad gaminys atitinka visus deklaruojamame

normatyviniame dokumente nurodytus rodiklius. Kol kas Lietuvoje veikia

kelios vienarūšių gaminių grupių sertifikavimo sistemos” (9).

1994 mm. įkurta UAB “TUV-UOLEKTIS” – tai susibūrusių mokslininkų ir

įvairių pramonės šakų specialistų kolektyvas, besidominčių ISO standartais.

Jos specialistai parengė ir išleido pirmąjį leidinį Lietuvoje “Kokybės

valdymo sistemų projektavimas, diegimas ir sertifikavimas”. Jis skirtas

kokybės valdymo sistemoms diegti įmonėse pagal ISO 9000 serijos standartų

reikalavimus.

P. Vanagas teigia, kad “visuotinės kokybės vadybai sunku plėtotis

Lietuvoje. Šios plėtros stabdymo priežasčių yra gana daug. Viena

svarbiausių problemų yra VKV vieta tarp kitų naujausių vadybos koncepcijų –

informacijos apie ją trūkumas. Pasaulyje šia tematika yra leidžiama daugybė

knygų ir kitų spaudinių, o Lietuvoje jų beveik nėra. Lig šiol Lietuvoje

nėra priimto kokybės įstatymo, o tai – taip pat didelė problema visuotinės

kokybės filosofijos diegimui įmonėse. Yra labai svarbu išspręsti šias

problemas. Yra vadybos mokslo metodologijos problemų, iškilusių Lietuvai

pereinant iš visuomeninės ekonominės formacijos, kurios ekonomika rėmėsi

centralizuotu valdymu, į visuomeninę ekonominę formaciją, pagrįstą rinkos

santykiais. Šių problemų esmę sudaro skeptiškas, atsargus požiūris į

išsivysčiusių pasaulio šalių vadybos mokslo metodologijos ir praktikos

vartojimo Lietuvoje tikslingumą” (16, p. 37-38).

“Kitos problemos glūdi pačiuose ūkio subjektuose. Viena pagrindinių

sąlygų pažangiai vadybos filosofijai ir metodologijai sėkmingai įgyvendinti

yra tinkamos organizacijos kultūros pertvarkomame ūkio subjekte sukūrimas.

Yra tikrai sunku Lietuvos organizacijose sukurti visiškai naują kultūrą

ypatingai dėl tarybiniais laikais susiformavusio abejingumo pačiai darbo

kultūrai Lietuvoje nėra įmonių, kuriose naujoji valdymo metodologija būtų

jau įsigyvenusi” (15, p. 200-204). Daugelyje organizacijų vyraujančios

pagrindinės kliūtys, trukdančios diegti Visuotinės kokybės vadybą šiuo

metu, yra darbuotojų neparuoštumas šiam procesui ir vadovų nesubrandintas

noras bei įsitikinimas, kad tai reikalinga. Todėl turės nemažai laiko

praeiti, kol darbo kokybė ir kultūra bus suvokiama kaip neatskiriama paties

darbuotojo dalis organizacijoje.

3. VISUOTINĖS KOKYBĖS VADYBOS ĮGYVENDINIMAS VIEŠOSIOSE ĮSTAIGOSE

Yra manančių, kad visuotinės kokybės vadybos modeliai sunkiai

pritaikomi valdžios institucijų veikloje dėl daugelio priežasčių: valstybės

institucijų veiklos orientacijos į paslaugas visuomenei, viešųjų struktūrų

orientacijos į veiklos procesus daugiau nei į rezultatus. Kiti sutapatina

visuotinės kokybės vadybos pritaikymą viešajame sektoriuje su organizacinės

kultūros kokybiniais elementais. Apibendrinant galima pasakyti, kad yra

pripažįstama galimybė diegti viešajame sektoriuje kai kuriuos visuotinės

kokybės vadybos bruožus.

A. Raipos ir D. Urbanavičiaus teigimu “šiuolaikinė visuotinės kokybės

vadybos samprata, susiformavusi ir išsivysčiusi privataus verslo

struktūrose, transformuojama į viešąjį sektorių kaip samprata ir kaip

veikla, susumuojanti viešųjų paslaugų tiekėjų ir klientų grįžtamąjį ryšį,

institucijų veiklos monitoringą, procedūrų ir metodų įvairovę,

organizacijos ir darbuotojų tobulėjimo kryptis, esminius veiklos efektyvumo

parametrus ir apimtis” (11, p. 122). Pasak L. Seniūnaitės “visuomeninis

sektorius apima centrinį valdžios aparatą, vietines valdžias

(savivaldybes), visuomenines organizacijas (ligoninės, policija) ir kt.”

(13, p. 147).

Jei VKV ir ISO 9000 kaip organizacijos efektyvumą didinančios

priemonės taip paplitusios privačiame sektoriuje, tai kodėl jos negali būti

taikytinos viešajame sektoriuje? Paprastai atsakymas glūdi pripažintuose

privataus ir viešojo sektoriaus esminiuose skirtumuose, dėl kurių

egzistavimo daugelis priemonių iš verslo valdymo “negali” būti

perkeltais į

viešąjį administravimą, neadaptavus ar kardinaliai jų nekeitus, todėl

dažnai sugalvojus naujus pavadinimus, kaip kad Visuotinės kokybės vadyba

privačiame sektoriuje ir Visuotinis kokybės pritaikymas viešajame. A.

Andrišiūnaitė teigia, kad “paprastai visuomeninis sektorius lyginamas su

privačiu sektoriumi, norint atpažinti jo skiriamuosius bruožus prieš VKV

sistemos taikymą” (2, p. 16). Norint įsitikinti skirtumų tarp viešojo ir

privataus sektorių egzistavimu bei svarstyti VKV diegimą viešajame

sektoriuje tik adaptacijos metodu arba įrodyti, kad esminių skirtumų tarp

šių sektorių nėra, ir tuomet tiesiog perkelti šiuos valdymo instrumentus be

adaptacijos, verta pateikti privataus ir viešojo sektoriaus skirtumų ir

pranašumų analizę (žr. 2 lentelę).

2 lentelė

Viešųjų ir privačių institucijų skirtumai

|Viešajame sektoriuje |Privačiame sektoriuje |

|Tarnavimas visuomenei yra |Tarnavimas visuomenei yra rinkos|

|galutinis tikslas |dalies ir pelno didinimo bei |

| |organizacijos augimo sąlyga |

|Tikslas – protingai išleisti |Tikslas – uždirbti pinigų |

|pinigai | |

|Žymiai sunkiau susitarti, kas yra |Paprastai yra įmanoma susitarti,|

|kokybė, ypač aukščiausiuose |kas yra kokybė |

|valdančiuose sluoksniuose | |

|Sprendimų priėmimas yra atviras, |Sprendimų priėmimas gali būti |

|ir siekiama, kad jis būtų ne tik |atviras arba uždaras, arba |

|atviras, bet jame būtų galima ir |tarpinis variantas |

|dalyvauti | |

|Veikla galima konkrečių įstatymų, |Nėra jokių įstatymų ar norminių |

|įsakymų ar kitų norminių aktų |aktų rėmų |

|rėmuose, o tai riboja lankstumą, | |

|veikimo laisvę, įgalinimą, | |

|delegavimą, vietinę iniciatyvą ir || |

|sprendimų priėmimą | |

|Veikla apribota tarpusavyje |Nėra jokios painiavos |

|susipynusiomis hierarchinėmis | |

|programomis (įdarbinimo lygybė, | |

|nuopelnų paskirstymas, atviras | |

|konkursas pareigoms), skirtomis | |

|įvairioms visuomenės gerovės | |

|dimensijoms patenkinti | |

|Vadovai yra bendro atsakomybės |Organizacijos gali laisvai |

|tinklo dalis: atsakomybė yra |apsibrėžti savo atsakomybės |

|demokratijos esmė |rėmus |

|Lygybės principas reikalauja |Kiekvienas klientas priimamas |

|lygaus požiūrio į visus klientus, |kaip unikalus, netgi lygis, |

|o ypatingas aptarnavimas iškreipia|kuriuo suteikiamas kiekvienam |

|demokratijos principus |klientui reikalingas |

| |aptarnavimas, nulemia verslo |

| |sėkmę |

|Būtina subalansuoti nuolat |Galima susitelkti prie vieno |

|besikeičiančius ir dažnai |didelio kliento – vien jo |

|prieštaringų klientų interesus |patenkinimas užtikrins verslo |

| |sėkmę |

Šaltinis: Viešojo administravimo efektyvumas: monografija / Kauno

technologijos universitetas. – Kaunas: Technologija, 2001. – 387p.

“Tokie sskirtumai buvo priimti XX amžiaus 9 – to dešimtmečio pabaigoje,

o šiandien mažai išvardintų punktų yra ginčytini. Dar 1992 metais

pasirodžiusi D. Osborne ir T. Gaebler studija iškėlė valdžios apibūdinimą

dešimčia punktų, pagal kurį valdžios struktūros turėtų transformuoti savo

veiklą. Esminiai pokyčiai susiję su valdžios struktūrų tikslais ir misija:

valdžia turi ir uždirbti pinigus, o ne tik juos išleisti; valdžia turi

įgalinti piliečius spręsti savo problemas, o ne tarnauti jiems; pakeitimai

įgyvendinami rinką modeliuojant; finansuojami rezultatai, o ne pats

procesas ir kt. Daugelis šių idėjų praktiškai pritaikomos keičiant valdymo

procesų sistemą” (11, p. 122).

Kita vertus, ir privatus sektorius keičiasi, perimdamas vis daugiau

savybių iš viešojo sektoriaus. Privačiame sektoriuje vis dažniau siekiama

išplėsti darbuotojų dalyvavimą organizacijos valdyme, dalintis visa

informacija, išskyrus komercines paslaptis. Privatus sektorius siekia

sumažinti netvarką organizacijoje: įvesti papildomas taisykles, įvairiausių

procedūrų aprašymus; tai viena priežasčių, kodėl taip išplito ISO 9000

standartai.

A. Raipos ir D. Urbanavičiaus teigimu “nepaisant viešojo ir privataus

sektoriaus valdymo modelių ir praktikos suartėjimo, susiliejimas arba

suvienodėjimas neįmanomas vien dėl to, kad pilietis negali būti prilygintas

klientui, t.y. pilietis yra šeimininkas, o ne klientas” (11, p. 125).

Remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 2 straipsniu “valstybę kuria

Tauta, ir suverenitetas priklauso Tautai” (6). “Todėl Tauta, – pasak A.

Raipos ir D. Urbanavičiaus, – piliečiai valdo, o valstybinės institucijos

yra ne tiekėjai, o subordinaciniu (t.y. pavaldumo) lygiu žemesnioji

struktūra, ir santykių tipas yra ne klientas – tiekėjas, o viršininkas –

pavaldinys. Todėl, jeigu piliečiams nepatinka valdžios struktūrų teikiamos

paslaugos, jie turi daug alternatyvų: pakeisti valstybę, ir ši galimybė

prilygsta privataus sektoriaus klientų aptarnavimo logikai, kai nepatikusių

produktų klientais neperka; laukti rinkimų ir išrinkti atstovus, kurie

pažadės spręsti šią problemą; imtis drastiškų priemonių prievartinių ir

neprievartinių, kitaip tariant, užsiimti protesto veiksmais. Dar daugiau,

kai kurių paslaugų atskiras pilietis tiesiog atsisakyti negali – gal

atskiras klientas gali atsisakyti apsaugos tarnybos paslaugų, bet atskiras

pilietis negali atsisakyti krašto apsaugos paslaugų, ir jas vvis tiek gauna

ar jos jam patinka, ar ne, ar jis jaučia jų įtaką gyvenimui, ar ne. Todėl

pasiekti aukštą klientų patenkinimo lygį viešuoju sektoriumi, kaip verslo

sektoriumi, yra utopija, nes tokių paslaugų visiška diferenciacija ir

segmentacija negalima” (11, p. 125).

Visuotinės kokybės vadybos modelio taikymo galimybės viešajame sektoriuje

“Piliečių, gyventojų, mokesčių mokėtojų interesai reikalauja didinti

viešojo sektoriaus institucijų efektyvumą, spartinti veiklos pokyčius,

nuolat gerinti kokybinius valstybės ir vietos valdžios veiklos rodiklius.

Siekiant kokybinės veiklos parametrų augimo, vis svarbesni tampa viešųjų

paslaugų organizatorių, vykdytojų ir klientų[1] santykiai, viešojo

sektoriaus organizacinių modelių tobulinimas. Kaskart daugiau dėmesio

viešosios institucijos ima skirti paslaugų struktūros tobulinimui,

darbuotojų mokymui ir lavinimui, naujausių planavimo, vadovavimo ir

koordinavimo veiklos metodų ir procedūrų įvaldymui. Nepaisant visų šių

pastangų, modernių valstybių viešojo sektoriaus valdymo institucijos ne

visada sėkmingai įgyvendina kokybės ir produktyvumo užduotis, realizuodamos

viešųjų paslaugų kokybės programas ir projektus. Pastaraisiais metais

viešojo sektoriaus veiklos pastangos gana dažnai yra nukreipiamos į

produktyvumo strategines inovacijas, tokias kaip visuotinės kokybės vadyba,

klientų aptarnavimo kokybės gerinimas, kurių užduotis – užtikrinti

glaudesnius viešųjų paslaugų tiekėjų – vartotojų – mokesčių mokėtojų

santykius” (11, p. 116).

Vienos iš pirmųjų viešųjų institucijų, kur plačiai pradėtos taikyti

VKV galimybės – Didžiosios Britanijos Nacionalinė sveikatos žinyba,

edukacinės ir valstybės valdymo tarnybos Europoje ir Jungtinės Amerikos

Valstijos, nes VKV jau apie 1990 metus buvo užsirekomendavusi verslo

struktūrų veikloje kaip efektyvi priemonė rezultatams pasiekti. Nepaisant

to, VVKV taikymo galimybės viešajame sektoriuje yra siejamos su daugeliu

paplitusių negatyvių išankstinių nuostatų:

1. Viešasis sektorius paprastai nėra palankiai nusiteikęs priimti

VKV teikiamas galimybes;

2. Viešojo sektoriaus institucijų ir darbuotojų veiklos

organizacinė kultūra dažnai formuoja neigiamą požiūrį į VKV;

3. Viešajame sektoriuje klientai – sudėtingesnė ir problemiškesnė

definicija (t.y. sunkiau apibrėžti kas yra klientai);

4. Viešojo sektoriaus institucijų darbo procesų kokybės parametrų

užtikrinimas dažnai yra sudėtingesnis nei verslo ar gamybos

struktūrų veikla.

Pasak A. Raipos ir D. Urbanavičiaus, ”Nepaisant tyrimų, teorijos ir

kokybės vadybos atvejų analizės (ypač įgyvendinant VKV strategiją) stokos,

VKV vis plačiau pasitelkiama visų lygių viešųjų institucijų veikloje.

Tačiau įvairūs autoriai skirtingai interpretuoja VKV paplitimo viešajame

sektoriuje galimybes. Vieni teigia, kad viešosios institucijos liguistai

priima šias tik privačiame sektoriuje kilusias iniciatyvas ir vadybos

technikas. Tam jie pasitelkia gerai žinomus viešųjų institucijų ir

privataus verslo struktūrų skirtumus apibrėžiančias jų veiklos

orientacijas, funkcionavimą, tikslus ir kt. Tačiau jau nuo 1998 metų

pastebimos bendros viešųjų ir privačių verslo struktūrų pastangos tobulinti

kokybės valdymą. Moderniose valstybėse, tokiose kaip JAV, Didžioji

Britanija, atsiranda pirmosios valstybinės žinybos, kokybės institutai,

kurie siekia suvienyti pajėgas, diegiant visuotinę kokybės vadybą įvairaus

lygio valstybinėse struktūrose” (11, p. 118).

Visuotinės kokybės vadybos įgyvendinimo viešosiose įstaigose problemos

“Visuotinės kokybės įdiegimas į organizaciją susijęs su praktine

veikla, todėl priklausomai nuo organizacijos specifikos gali būti

pasirinkta skirtinga įdiegimo metodika.

Vienais atvejais visuotinės kokybės

vadybos įgyvendinimas remiasi atskirų projektų vykdymu visoje

organizacijoje, o tada palaipsniui prieinama prie pageidaujamo

organizacinio lygio. Toks būdas vienas palankiausių, nes pasitelkus

laipsniškus, visą organizaciją apimančius projektus, galima pamažu vykdyti

pakeitimus, perskirstyti visų rūšių išteklius, keisti organizacinę

struktūrą, projektuoti veiklos procesus, optimizuojant visos organizacijos

veiklą. VKV įgyvendinimas atskirais padaliniais susijęs su organizacinių

procesų, darbuotojų bendravimo neatitikimo, motyvacinės sistemos

organizacijoje susimaišymo ir didelio pasipriešinimo iš abiejų tipų

organizacijos narių pavojais. Norint sėkmingai įdiegti VKV, būtina

prielaida ne tik nuosekliai keisti organizacijos valdymo procesus, bet ir

personalo mąstymą ir supratimą. OO šito mokantis ir tobulėjant visų lygių

darbuotojus įtraukti į VKV diegimo projektų įgyvendinimą, kad kuo

natūraliau būtų atlikti organizaciniai pakeitimai. Diegimas neišvengiamas

tada, kai padaliniai yra fiziškai skirtingose vietose, tačiau viešajame

sektoriuje siekiama kiek galima sumažinti laiko tarpus, nes, šiaip ar taip,

procesai vyksta vienoje visuomenėje, valstybėje” (11, p. 130-131).

Pasak A. Raipos ir D. Urbanavičiaus “užsimojus greitai atlikti

organizacinius pakeitimus, reikalaujančius įvairių kompetencijos formų ir

paslaugų iš daugumos organizacijos padalinių, jie pasmerkti žlugti. VKV

nėra įgūdis – tai mąstymo būdas, kuris keičiasi kartu su organizacine

kultūra, o ši keičiasi lėtai ir palaipsniui sudarant palankias

pasikeitimams sąlygas. Visuotinės kokybės vadybos įdiegimo projektai

viešajame sektoriuje gali tęstis po kelių metų, o paskui dar ištisus metus

reikia dirbti, kol bus pasiektas norimas klientų pasitenkinimo lygis. VKV

projektai žlunga ir tada, kai stinga bendro požiūrio į pasikeitimus, po

kelių mėnesių prarandamas interesas bei, kas ypač būdinga viešajam

sektoriui, – kyla ypatingų problemų, dažniausiai politinių. Palyginti

sudėtingo ir sunkaus VKV įgyvendinimo priežastis būna pernelyg daug

numatomų pakeitimų apimanti ir sunki organizacinė veikla netutintiems

aiškios paradigmos (t.y. modelio), kaip sistemingai įgyvendinti visuotinės

kokybės vadybos projektus. Kita vertus, biurokratinė organizacijų forma ne

visuomet suteikia galimybę ir skatina atlikti palyginti staigius pokyčius

ir greitai persiorientuoti, prisitaikyti prie kokybiškai naujų veiklos

procesų. Tradicinis biurokratinis organizacijų veiklos pobūdis nedera su

VKV reikalavimais siekti sistemingų veiklos pokyčių. Tačiau šiuolaikinė

viešųjų organizacijų aplinka reikalauja, kad organizacija itin sparčiai

prisitaikytų prie vykstančių socialinių, ekonominių, technologinių pokyčių.

Todėl įgyvendinant VKV, įvertinama, organizacijos struktūra, personalo

įgūdžiai ir savybės, veiklos procesai, organizacinė kultūra. Kiekvienas iš

šių faktorių gali trukdyti arba stimuliuoti reikalingus pasikeitimus.

Neįgyvendinti vienoje organizacijoje visuotinės kokybės vadybos projektai

platina nusivylimo nuotaikas kitose, ssukelia įspūdį, kad VKV galima tik

specifinėse struktūrose ir išskirtinais atvejais, abejojama VKV

galimybėmis, sprendžiant kasdieninius viešojo sektoriaus organizacijų

uždavinius. Kadangi sėkmingas VKV projektas gali būti kaip galingas motyvas

keistis kitoms organizacijoms, nesėkminga projektas stipriai demotyvuoja

organizacijas, tai, diegiant VKV viešajame sektoriuje, būtinas didžiausių

politinių jėgų pritarimas, pasirenkant kokybę visuomenės gyvenimo

prioritetu” (11, p. 131).

Kai kuriose organizacijose VKV nerealizuojama, nes organizacijų

vadovai yra konservatyvūs, neskatina organizacijos vystymosi ir nesugeba

valdyti pokyčių, o kokybės valdymo klausimai čia traktuojami kaip mados

reikalas, ir dėmesys jiems skiriamas ti epizodiškai.

A. Raipa ir DD. Urbanavičius teigia, jog “vienas svarbiausių barjerų,

efektyviai diegiant VKV viešajame sektoriuje, yra kontraprenerystė[2] –

aktyvus, kūrybingas pasipriešinimas, naudojant įgūdžius ir kompetenciją

organizacijoje vykstantiems ir planuojamiems pokyčiams” (11, p. 132). Toks

pasipriešinimas yra labai pavojingas, nes kontraprenerystė dažniau yra

aktyvus nei pasyvus, dažniau kūrybingas, nei padrikas, neiniciatyvus

procesas.

“Viešųjų institucijų darbuotojai dažnai nėra pokyčių organizacijoje

entuziastai. Nors pokyčių vystymas yra vienas svarbiausių organizacijos

gyvenimo bruožų, tačiau dažnai išryškėja darbuotojų abejingumas pokyčiams

ir siekis išlaikyti status quo. Jų elgsena neretai rodo nebylų nepritarimą

ir paslėptą protestą prieš kokius nors pertvarkymus. Dažnai organizacijoje

įsigali vadinamoji 30 – 30 – 30 taisyklė, kai 30 proc. organizacijos narių

palaiko pokyčius, 30 proc. – priešinasi ir 30 procentų užima laukimo

poziciją (10 proc. paliekami pokyčių strategams, iniciatoriams ir

konsultantams)” (11, p. 132).

Visuotinės kokybės vadybos tyrinėtojų nuomone, svarbiausios

kontraprenerystės priežastys yra šios:

1. Darbuotojų abejonės, kad plačiai diegiant VKV, gali sumažėti darbo

vietų, galimybių darbe, susiaurėti perspektyvos;

2. Baimė, kad veiklos sritis, jų įtaka bei kontrolė veiklos procesams

gali pereiti kitiems;

3. Pojūtis, kad atliekamas darbas taps gerokai sudėtingesnis, padidės

atsakomybė ir rizika, o tai ne visiems priimtina;

4. Nuogąstavimai, kad VKV esama rizikos elementų ir, nesėkmių atveju

įgyvendinant VKV priemones, organizacinė struktūra bus netinkama, o

nesėmingos jos įgyvendinimas nebus laikomas normaliu reiškiniu ir

nebus kompensuotos su tuo susijusios pasekmės;

5. Baimė, kad turimų profesinių įgūdžių (vadybinių, techninių,

komunikacinių ir kitokių) nepakanka, norint įgyvendinti VKV;

6. Nuogąstavimas, kad bus itin sunku atlikti sisteminius analizės

procesus, norint įvaldyti VKV reikalavimus;

7. Nenoras prisiimti visą už savo veiklą atsakomybę.

Dažnai kontraprenerystė pasireiškia dalies organizacijos narių

pasipiktinimu, traktuojančių VKV kaip vieną iš vadybos “užgaidų”, o

organizacijos narius – kaip “bandomuosius triušius”. Priešiškai nusiteikę

VKV atžvilgiu organizacijos nariai mano, kad VKV yra priemonė kažkam

reikalauti iš organizacijos narių spręsti dirbtinai sukurtas arba bent jau

ne organizacijoje gimusias, svetimas problemas, kurios nesutampa su

individų karjeros siekiais, kadangi numatomi paaukštinimai organizacijoje

tampa neįmanomi dėl struktūrinių pokyčių.

IŠVADOS IR PASIŪLYMAI

Įvairūs autoriai pateikia skirtingus visuotinės kokybės vadybos

apibrėžimus. Visus juos apibendrinus galima pateikti toki visuotinės

kokybės vadybos apibrėžimą. Visuotinės kokybės vadyba yra tokia vadybos

filosofija ir metodai, kuriais vadovaudamasi organizacija nuolat tobulėja,

siekdama kuo geriau patenkinti vartotojų poreikius, gerindama produktų ar

paslaugų kokybę ir mažindama kaštus.

Pasak vienų autorių (C.C. Barczyk, B. Neverausko ir kt.) VKV yra 18

komponentų visuma. Patogumo dėlei jie pagal prasmę grupuojami į 3 esmines

nuostatas, 5 didžiuosius principus ir 10 vadybos priemonių. Kiti teigia (J.

Stoner), kad yra penkios pagrindinės VKV idėjos, kurios tinkamos bet kuriam

VKV požiūriui.

Visuotinė kokybės vadyba kaip organizacijos vadybos filosofija, jau

seniai yra taikoma privačiame sektoriuje, t.y. įvairiose įmonėse bei

organizacijose.

Visuotinės kokybės vadybai sunku plėtotis Lietuvoje. Šios plėtros

stabdymo priežasčių yra gana daug. Viena svarbiausių problemų yra VKV vieta

tarp kitų naujausių vadybos koncepcijų – informacijos apie ją trūkumas.

Kita priežastis pažangiai vadybos filosofijai ir metodologijai sėkmingai

įgyvendinti yra tinkamos organizacijos kultūros pertvarkomame ūkio subjekte

sukūrimas.

Šiuolaikinė VKV samprata, susiformavusi ir išsivysčiusi privataus

verslo struktūrose, transformuojama į viešąjį sektorių kaip samprata ir

kaip veikla, susumuojanti viešųjų paslaugų tiekėjų ir klientų grįžtamąjį

ryšį, institucijų veiklos monitoringą, procedūrų ir metodų įvairovę,

organizacijos ir darbuotojų tobulėjimo kryptis, esminius veiklos efektyvumo

parametrus ir apimtis.

Siekiant kokybinės veiklos parametrų augimo, svarbesni tampa viešųjų

paslaugų organizatorių, vykdytojų ir klientų santykiai, viešojo sektoriaus

organizacinių modelių tobulinimas. Daugiau dėmesio viešosios institucijos

ima skirti paslaugų struktūros tobulinimui, darbuotojų mokymui ir

lavinimui, naujausių planavimo, vadovavimo ir koordinavimo veiklos metodų

ir procedūrų įvaldymui.

Naujojo viešojo administravimo analizė rodo, kad konstitucinės

demokratijos santykių beatodairiškas išmainymas į piliečio ir kliento

santykį, nepaisant veiklos efektyvumo rodiklių pagerėjimo tam tikrose

srityse, gali sukelti kitų politinių ir valdymo problemų: politinės

atsakomybės sumažėjimą; įstatyminę krizę; nuoseklios strategijos nebuvimą,

o tai gali pasireikšti prieštaraujančių programų atsiradimu ir struktūrinių

padalinių kontrolės sumažėjimu, sukelti socialinius konfliktus dėl

socialinių vertybių pakeitimo ekonominėmis ir verslo vertybėmis; vadybinė

informacija gali skatinti personalo pasipriešinimą ir mažinti motyvacijas.

VKV projektai gali žlugti tada, kai stinga bendro organizacijos

požiūrio į pasikeitimus. Po kurio laiko prarandamas interesas bei kyla

ypatingų problemų, dažniausiai politinių, kas ypač būdinga

viešajam

sektoriui.

Vienas svarbiausių barjerų, efektyviai diegiant VKV viešajame

sektoriuje, yra kontraprenerystė – aktyvus, kūrybingas pasipriešinimas,

naudojant įgūdžius ir kompetenciją organizacijoje vykstantiems ir

planuojamiems pokyčiams.

VKV įgyvendinimas viešajame sektoriuje priklauso nuo įvairių šalių

specifinių sąlygų – tradicijų, kultūrinės, technologinės aplinkos,

demokratinių procesų lygmens vienoje ar kitoje šalyje.

LITERATŪRA

1. Andrišiūnaitė A. Visuotinės kokybės vadybos įgyvendinimo savivaldos

tarnybose problemos // Verslas, vadyba ir studijos’ 97.

Respublikinės konferencijos, įvykusios Vilniuje 1997m. spalio mėn. 29-

30 d.d., medžiaga. -Vilnius:Technika, 1998. – P. 10-14.

2. Andrišiūnaitė A. Visuotinės kokybės vadybos principų taikymas

visuomeninėse organizacijose // Ekonomika ir vadyba’ 97.

Tarptautinės konferencijos pranešimų medžiaga. – Kaunas: Technologija,

1997. – P. 16 – 18.

3. Barczyk C.C. Visuotinės kokybės vadyba: teorinis požiūris. – Vilnius:

Technika, 1999. – 255p.

4. Ignotaitė V. Visuotinės kokybės vadybos teoriniai aspektai: bakalauro

darbas. // http://donelaitis.vdu.lt/~vita/tqm/map.htm (2002 12 14)

5. Kokybės vadyba ir kokybės užtikrinimas: terminai ir apibrėžimai,

Lietuvos standartas LST EN ISO 8402:1995. Lietuvos standartizacijos

institutas, 1995.

6. Lietuvos Respublikos Konstitucija / http://www3.lrs.lt/cgi-

bin/preps2?Condition1=1890&Condition2 (2002 11 115)

7. Martinkus B., Žilinskas V. Ekonomikos pagrindai. – Kaunas:

Technologija, 2001. – 790p.

8. Misevičius V. Vadybos pagrindai. – Kaunas: Technologija, 2001. – 172

p.

9. Nacionalinė kokybės programa /

http://www.ekm.lt/catalogs/14/F08173034_NACIONALINEKOKYBESPROGRAMA.htm

(2002 11 20)

10. Neverauskas B. ir kt. VVadybos pagrindai. – Kaunas: Technologija, 2000.

– 143 p.

11. Raipa A., Urbanavičius D. Visuotinės kokybės vadyba viešajame

sektoriuje // Viešojo administravimo efektyvumas: monografija /

Kauno technologijos universitetas. – Kaunas: Technologija, 2001. – P.

116 – 135.

12. Sakalas A., Vanagas P., Martinkus B. ir kt. Pramonės įmonių vadyba. –

Kaunas: Technologija, 2000. – 491 p.

13. Seniūnaitė L. Visuotinės kokybės vadybos principų taikymas

savivaldybėse // Kokybės vadyba – konkurencingo verslo pamatas:

Respublikinės konferencijos pranešimų medžiaga. – Kaunas:

Technologija, 2001. – P. 147 – 151.

14. Stoner J. A. F., Freeman R. E., Gilbert D. R. Vadyba. – Kaunas:

Poligrafija ir informatika, 1999. – 660 p.

15. Vadybos mokslas, mokymas ir praktika. Mokslinės – metodinės

konferencijos medžiaga. Kaunas. – 1997.

16. Vanagas P. Harmoningosios plėtros ir Visuotinės kokybės vadybos

koncepcijų įgyvendinimas Lietuvoje // Socialiniai mokslai, Vadyba. –

1995. – Nr.1 (2).

17. Vasiliauskas A. Strateginis valdymas: [vadovėlis aukštosioms

mokykloms]. – Vilnius: ENCIKLOPEDIJA, 2002. – 384 p.

———————–

[1] Trys grupės žmonių, gaunančios paslaugas ir produktus – klientai,

vartotojai ir naudotojai – gali sutapti viename fiziniame asmenyje, o gali

ir skirtis. Siekiant išvengti netikslumų, šias tris grupes vadinsime

klientais.

[2] Terminas “kontraprenerystė” sukurtas ir panaudotas Morgan C.,

Murgatroyd S. knygoje “Total Quality Management in the Public Sector:.

Philadelphia: Open UUniversity Press, 1994.